vrij DROSTE IN DE CIHTÜUR Theater op het puin van Hiroshima Heimwee naar rock-jaren G: tegen de moord op het ik ERFENIS DRIJFT BOVEN uit YAMASHTA MET RED BUDDHA NAAR NEDERLAND oek ota bene Zaterdag 30 maart 1974 GLOBE heeft repertoire voor 1974-1975 bekend ge maakt: 1. G. Feydeau: Loop toch niet zo naakt rond en H. Pinter: De Kollektie (12 sept. Breda); 2. ,H. Claus: Suiker (27 sept. Eindhoven); 3. P. Shaffer: Paard (Equus)-(28 nov. Tilburg); 4. Eric Schnei der: De Stilte aan de andere kant van de heg (15 jan. '75 Eindhoven). 5. Fr. Werfel: Ja- oobowsky en de overste (27 febr. Tilburg) 6. H. Ibsen: Spoken (10 maart, Qss). TOELAGEN voor poëzie en proza voor auteurs van 18- 35 jaar (2x f 4000) worden gedeeld door dichters W. Ot- ten, Amsterdam en L. Ferron, Haarlem en prozaïsten R. de Jong, Hilversum en M. 't Hart, Leiden. STAATSBALLET Moskou op 4,5 en 6 april met o.m. Zwanenmeer in Raiijcongres- centrum Amsterdam. t JOHANNES-Passion van Bach zal door Azymuth uit Lokeren in authentieke versie (oju met barokinstrumenten) uitgevoerd worden; o.a. op 5 april in Gent, 6 april Waalse kerk, Amsterdam en een slot- uitvoering in Rotterdamse Doelen. SOLDATEN van Specu laas, heet het boeiende avon turenverhaal, dat deze week voor de jeugd in première ging bij Koninklijk Jeugd Theater Antwerpen. Ieder f woensdag, 15 uur en iedere zaterdag om 10 en 15 uur (tel. *3QOK9K\ INTERNATIONALE Zo mercursus voor Vocalisten wondt dit jaar gehouden van 4 tot en met 17 augustus in Hui ze Bergen te Vuight. Accent op hedendaagse vocale muziek Docente: vermaarde Engelse sopraan Dorothy Dorow. Deel neming open voor (25) Neder landers en buitenlanders, in ons land wonend (tel. 04100- 25111). GRIMM-tentoonstellinig in 't Meyhuis Helmond is wegens groot succes verlengd tot en met 7 april. Dagelijks 14-17 FOTO-4: „De markt neemt intussen af, niet voor foto's in het algemeen maar voor ge schoolde fotografen" consta teert de redactie, die meer aandacht wil gaan schenken aan de toekomst van de vakop leiding. Ook in Foto aandacht voor de Kirlian fotografie, maar nu als primeur aange kondigd, omdat „elders gepu bliceerd materiaal hoogstwaar schijnlijk op falsificaties be rust". Getest werd de Minolta XM; positieve en negatieve punten voor deze systeemca mera. Verder o.a. aandacht voor Wijndel Jongens, die als vakfotograaf zich o.a. gespeci aliseerd heeft in het Zeeuwse landschap; de Belgische vakfo tograaf Eddy Janssens („als fotograaf moet je een interes sant mens zijn, anders kom je er niet"); Henk van Hilten en René Kraayeveld, die delen van zuidelijk Engeland op de plaat vastlegden en het debuut van Arie van Kampen (Foto, postbus 4, Doetinchem). SAMENSPEL 1: „Er wor den geduchte aanvallen onder nomen op de huidige verzor gingsstaat en er leeft een mes- siaans verlangen dat bij de dood van het kapitalisme het welzijn op aarde geboren zal worden. Als niet - structuralist acht ik deze gedachtengang naïef. Welzijn is een bewuste bestaanswijze die verworven moet worden middels een langdurig proces van zelfver werkelijking", schrijft Jan Velzeboer als inleiding op dit nummer geënt op de begrip pen welvaart en welzijn. „De burgerlijke toneelkunstenaar vreet alles en spuugt alles weer uit", zet vervolgens Ben Bos duidelijk boven zijn bij drage. Toine Kreykamr meent: „Spreken over welzijn is in vele gevallen voorbarig" aldus de kop boven zijn ver haal. Wim Odé meent, dat er in de meeste toneelgezelschap pen t.g.v. een autoritaire structuur, geen sprake is van een gezond klimaat: ziek zijn, beter worden. (Samenspel, Zandpad 28 Maarssen). lien gebochelde man: sym bool voor de doorsnee Japan ner in deze tijd. Dat is de centrale figuur in de mime- rock-musical THE MAN FROM THE EAST. Stomu Ya mash'ta (26) uit Japan, die deze musical schreef en met zijn Red Buddha Theatre over de hele wereld uitvoert, toont zich geen bewonderaar vau de hedendaagse cultuur in Japan: een mismaakte, gebochelde cultuur. Toch is zijn musical, eigenlijk veel meer een vorm can totaal theater, geen bitter schouwspel. „Ik wil het pu bliek beproeven, wat je met humor kunt doen", zegt hij. „Bovendien probeer ik een di aloog tussen de verschillende culturen op de wereld tot stand te brengen. Het gezel schap waarmee we spelen, oorspronkelijk Japans van op zet, is dan ook internationaal geworden: Japanners, Engel sen, Amerikanen, Fransen, Ca nadezen en Italianen". Op 26 -april wondt in de Philips Juboileuznihial (2500 plaatsen) in Eindhoven op vier podia de première in Ne- denlaind geigeven van dit waair- schiiijinilijk toch wel unieke schouwspel. Sedert twee jaar trekt The Map From East vol te zalien in Frankrijk, Italië Engelland, Amerika, Jongeren zijn wild enthousiast; ouderen op de grenslijn van „culturele revoluties" ervaren aan den lijve duidelijker wat er aan de hand is. Tot en met 1 mei worden in Eindhoven de enige Nederlandse voorstellingen ge geven; daarna vertrekt de ro de Buddha naar Duitsland en België voor eerste kermdsma- ktoigen. Wie is Stomu Yamash'ta? Reeds als 13-jariige speelde hij als solosliagwerker in het Phiill- hanmonitech Orkest van Kyoto, waarvan zijn vader dirigent is. Op 14-janige leeftijd maakte hiij al filmmuziek voor films van Kurosawa. Daarna ging hij studeren in Amerika o.a. aiain The Boston Berkely Aca demy of Jazz, waar hij speel de met Jackie Byard en The International Modern Jazz Quintet. Toen hiij 19 jaar was kreeg hij zijn eerste contrac ten voor solistisch optreden m.n. bilj The Metropolitan Opera Orchestra. Sindsdien is hij met orkesten op tournee geweest door Amerika en Eu ropa. De Russische componist Kachaturian noemde hem 's werelds grootste nog in leven zijnde slagwerker; een mening die gedeeld wordt door John Cage, Hans Werner Henze e.a. Yamash'ta is daarbij steeds sterk geporteerd geweest voor de mock-rmiriak in al zijn vor men. Dat kwam b.v. tot uit drukking door zijn samenwer king met het orkest Come to the Edge o.l.v. Mot-mis Pert, met wie hij zijn eerste pliaiten- ailbuim, Floating Music, maakte en latter de muziek uit The Man From The Bast (Island- Ariola-86649 IT). De laatste plaat is ongeveer een half jaar geleden in Nederland op de markt gebracht en leidt daar een onopvallend bestaan. De onbekendheid met de achter gronden van de musical zal daartoe hebben bijgedragen. Op deze plaat krijg je nl. wel een goede indruk van de wij ze, waarop Yamash'ta met mu ziek werkt. Op een typisch edigen manier brengt hij klas sieke etamemtem uit de ooster se en westerse muziek over maar deze tijd, door ze op een avant-gardistische o.a. met pop rock element te vermen gen. Muziek die goed in het gehoor ligt en typische sferen weet op te roepen. Yamash'ta die zelf musiceert bij The Man Front East, is daarbij op het toneel omgeven door vijf tig tot zestig soorten slagwerk, die een grote tijdsspanne be staan. 0 Stomu Yamash'ta Stomu heeft wat moeite met het duidelijk maken van de inhoud van zijn spel. Hij ver telt over de groteskee figuur van de gebochelde man; over clowns, die het oosterse- en w-esteirse gevoel voor humor tegen elkaar uwtispelan, over de maskers, die gedragen worden en het zicht op het menselijke leven; over fantasieën, dromen en herinnerjngen, die als het ware het menselijk bestaan herscheppen. „Het is zo ab stract, dat het eigenlijk op ie dere traditie inspeelt", zegt hij. Anderzijds komen in de mu sical hele tastbare- en concrete zaken aan de oude: Na de proloog wordt het festival van de vrede gevierd; scènes uit het moderne Japan: de under ground, typistes, telefonistes, studentenopstand, spelen en dansen. Aardie en hemel heten de volgende taferelen, die vanuit Japanse historie, een schril oonitrast bieden met het voorgaande: Buddha, gewijde muziek, slaven harakiri, les biennes (in Italië leverde deze scène moeilijkheden op) etc, uitmondend in de opoffering van een oude vrouw, omdat er een kind geboren is en er geen voedsel is voor méér monden. Hoogtepunt vormt: een dag in Hiroshima: een ge wone work- en leefdag gestold in de atoombom van 1945; een indringende scène, waarna de gebochelde Bossu sterft. Tijdens het gesprek met Yamash'ta werd er vanuit Lon den (BBC) een film naar Wel schap gevlogen. Binnen een uur werd deze op video over gespeeld en naair de plaats van samenkomst gebracht. Helaas, het geluid was weggevallen. Maar de scènische beelden mochten, althans op mij, al zoveel indruk maken, dat ik zeg: waarschijnlijk wordt deze musical toch een bijzondere gebeurtenis. Sotu vertelt, dat er wel spaarzaam Japans bij wordt gesproken, maar dat het aooent op de milme Migt, zodat het toch verstaan wordt; dat leerde de ervaring. Een expe- rimnt, dat inspeelt op gevoels ervaring en oude Japanse kunst en riiten vat in een sati rische rock-opena. Het Japanse ministerie en onderwijs drijven nog hele maal op oude versleten tradi ties, zegt Jaimaish'tia, in het theater doen ze nu al honder den jaren hetzelfde: Noh en Kaïbutai. Toen bij uit Amerika, na zijn studietijd, tn zijn ge boorteland terugkeerde, ble ken jonge kunstenaars op hun lauweren te rusten; geen kan sen. Hiroshima vernietigde 2000 jaar Japanse cultuur. De jeugd, gebaren na 1945 (alle leden van Red Buddha rijn na '45 geboren) groeiden op op puinhopen en met oja. een af treksel van Amerikaanse pop muziek. Yamash'ta protesteert niet met een revolutionair spel; hij strooit niet met bloe men en vrede, maar is op zoek naar een eigentijdse vormge ving, waarin de culturen van oost en west -elkaar de hand reiken, op rijn minst een dia loog met elkaar aangaan. 'Bij doet dit als befaamd musicus, met 40 mensen, die voortko men uit verschillende artistie ke richtingen (film, theater, dans, beeldende kunst) om zo tot een totaal theater te komen. Een gebeurtenis die je op zijn minst met verwachting tege moet kimt zien. (kaartbespre- king: tel. 040-65661 en 7336625). HENK EGBERS We leven in een wegwerp- tijd. Met eniigie verwondering kun je nu soms constateren dat tien jaar geleden", al wear „vroeger" is. Met deze nostalgische gevoelens heeft Goerge Lucas de film AMERI CAN GRAFFITY vervaardigd; een niet onaardige sfeerteke ning van de beginjaren zestig, waarin de Amerikaanse jeugd op zoek was naar een nieuwe levensstijl op een ritme van de rock-muziek. Daarvan is wel iets, niet alles overge waaid naar Europa. Lucas geeft in een analyse of ps opklaringen van dit .aar een nieuwe (Oandy Clank), die beste mon tage, het beste scenario, de bes te regisseur en de beste film als geheel. Persoonlijk vind ik dit nogal dik aangezet, maar dat neemt niet weg. dat hij best de moeite waaird is. Auto's en meisjes als speel goed voor de „kids"; een avondje racen door de stad, overvallen, stelen vain auto's, meisjes uitwisselen, rock-mu ziek, de politie een loer draai en e.d. alles, onder de ge- Hoe „lief' in de jaren zestig. eleving van je leze aardbol, en arvonid mee ikaanse middelgrote stad in .962. Een vriendenclub van viier neemt afscheid van „the ild days"; afscheid van een stuik jeugd. Deze film, die de ze week In ons land voor het eerst dnaait, is kandidaat voor vijf Oscars: de bete bijrol ineensohappelijke noemei ,lol". De club van vier, waarin doorgeschoten hes-ers en wer kende jeugd eerlijk verdeeld zijn, zal uiteenvallen, want twee van hen zullen vertrek ken naar een university. De vier warden gespeeld door Ri chard Dreyfuss, Paul 1e Mat, Charllie Martin Smith en Ronny Howard. Lucas voert een soort auto-ballet op door het stadje, waarin de knullen met hun statusbewuste en vaak vreemdsoortige auto's zichzelf prikkels bezorgen in hun leegheid. De ironische hu mor straalt er dikwijls af. Op de achtergrond speelt de le gendarische discjockey Wolf man Jack mee als die alles vervullende geest, die via de autoradio's inspeelt op de dro men van rijn pupillen. De songs uit diie tijd lopen paral lel met de in beeld gebrachte sentimenten. De films is een absurde ko medie, een goedgemutste wild west van kicks in een hol bestaan, maar ook een inlei ding op de hete zomers, dlie de '©tere jaren zestig zouden ken merken, Als tijdsdocument te kent deze film aardig een oreuklijn ir. een belevingswe reld, waarin velen zich zullen herkennen en waar velen mo gelijk met enige sentiment aan terugdenken. H.E Afgezien van die nogal dik aangezette lofprijzen als: „vanuit zijn marxistische overtuigiinig heft Berger een geslaagde proging gedaan om de traditionele structuur van de roman te doorbreken", if de roman van JOHN BER- GER:G (uitg. Vain Gennep i 21,50) een boeiend boek. Je hebt niet per se het marxisme nodig om inhoudelijk een der gelijke roman te kunnen schrijven en de traditionele structuren zijn reeds vaker op een gelijksoortige manie: doorbroken. Berger slaagt ei echter in en dat lukte nog niet zo vaak een brok soci aal engagement structureel op een zeer indringende en per soonlijke wijze te venverke1 tot een boek, dat je in de ba' kan krijgen. Op een ernstig, bijna ptech tige manier voert de schrijve zichzelf als schrijver bekijk A boek; de schrijver, di' zich rj[i als schrrijver bekijkt De hoofdpersoon G, is tot oi zekere hoogte een abstracte fi guur, maar tegelijk de irimge op de pol* van een aanta historische gebeurtenissen ro-H de laatst" eeuwwisseling die voor een deel een andere Iiaatsohoppdj inluidden. Behal ve Don Juan, heft hij iets van -en rondwandelende Kafka ol Christus over deze aardbodem. 3 vult zijn eigen idewtitei' niet in en aan de interprets ies van anderen gaat hij ten slotte ten onder. Benger heeft door zogm ro nan een rode verhalende draad 'etrokken met de geschieden^ van de Italiaanse zatoenmar Umberto (la Bestia) en zip iiaitresse de Engelse Laura leboren wordt daaruit ee' -oor, (G), met wie Laura eei i-riidere, betore (socialistische wereld wil stichten, uatgaand /an zijn nieuwe leven wil z en demonstratie geven vp >en nieuwe wijze van tevei Ir. zwerft dan door het bo a-ngs een aantal historisch jebeurtenissen arbeidsrevolt Milaan, 1898, de eerste vluch met een vliegtuig over de Al pen, 1910 en de Servisch-Slo waakse opstand in Trier 19151 G staat op de breuklijn van deze nieuwe levenswijze, waarbij het gedrag vain de neersers en beheersten wezen lijike veranderingen ondergaan om de situatie meester te blij ven en ontwikkelingen in gang te houden. Berger reflec teert als schrijver op de ge oeureniissen, legt verbander 'ussen de sociale ontwikkel!n gen via „onderbrekingen" va ie tekst. Het identiteitloze van t rijigt vorm in de schrijfstij )e spanning wordt niet opge nepen door wat er komi ■war alle vezels rijn gespan en en trillen in reactie op he u aanwezige. G. bfetoogt nie' -i-alyseert wiet, maar neem •aar, legt verbanden met e- ■ssen zintuigliike waarn' lingen, emoties, historicite' n politiek. Hij laat zich nie nngen door het dilemma va> wen en dood. De eersie keei lat hij rich bevestigd voelt er veet dat hij niet dood IS, ont- nat door de blik van de vrouw. De la-atste keer zegt dezelfde blik (van een andere John Berger. ou je niet dood rijm?" Daarbi verd zijn leven door herimne ring beurteiünigs uitgerekt ei samengeperst een -speciaa- soort kwelling waardoor tijd tenslotte een zinloos begrip oiuw) hem: „maar waarom verd G. is echter geen gofl, een held. Zijn sterven is mei roots. Er is wel een affluiten issen G en het slachtoffer oewel de slachtoffers aan ride zijden liggen (arm en jk); ze rijn slachtoffers, om- ut ze veroordeeld rijn tot hun lasse, te betalen met hun ei- ;n bestaan. John Berger is echter geer unikla-ger; hij prikt wel dooi' Ir zit tets onvermijdelijks in iet gebeuren. Hij is geen par •ij; hij woont in iedereen er 'oert een dialoog, die leidt to leuken of tot vervreemding Us Don Juan zoekt hij d- vro-uw en in haar de eenzaam leid. En telkens weer val voor hem de vrouw, die voo laiar leven al betaald heef net een stuk eigen iik. In dit ?in is het boek toch ook wee: >en aanklacht, maar dan teger 'iet vermoorden van het eigen k en tegen het kunstmatig samenraapsel!, wat dan over blijft en waarop het maat schappelijk leven drijft. Broz fundamenten,. Absurd hoe d ene poot waarop dat leve staat het artificiële samen raopsel, dat slechts met mach haar privileges kan behoede ook nog wordt afgezaagc De schum G doet een appel o iet ongeïdentificeerde e' woedt vermoord; beschuldig van verraad; verraad aan d bedenksels der machtigen. Ar derrijds identificeert hij ric niet met de revolutionairen. I hem bes taat geen idee van ee betere maatschappij. Ook hie zoekt hij het reeds vermoord 'k (bv in de vrouwen Leoni- Nusa). In he* verlangen hc 'even zelf te ontmoeten li le dood opgesloten, omdat h even zelf de onderg-raving z< •etekemen van het kunstm.r maatschappelijke bestel. Voor G kreeg Berger (4: e behalve kunstschilder c>' 'nstkriticus was de Guard- rtion Prize en de Book '-Connelprijs. Een in trig nd boek. H' Het is opvallend, dat er zo weinig overzichtsgegevens aangaande kunstzinnige vor ming in Nederland beschik baar zijn. Zo begint een inlei ding op een rapport, dat daar in verbetering wil brengen. Onlangs is bij de Staatsuitge verij verschenen het rapport KUNSTZINNIGE VORMING IN NEDERLAND, waarin OP ruim 200 pagina's gegevens worden aangedragen, die „een structuurvorming moeten on dersteunen". Zo heet dat en we houden werk. Dit rapport werd samengesteld door het NIVOR (Nijmeegs Instituut Voor Onderwijs Research) in opdracht van en in nauwe sa menwerking met de Werk groep 03 (werkgroep Organi satie van het onderwijskundig onderzoek ten behoeve van de kunstzinnige vorming). Nu zullen de meeste mensen hiervan niet wakker liggen en zij, die er wel van wakker liggen weten dan nu als ze het nog niet mochten weten dat dit rapport bestaat. In de beste gevallen vragen ouders zich wel af: krijgt Jantje kunstzinnige vorming (al zal deze uitdrukking wel in de mond besterven) op school èn hoe, of: wat doen ze met Lientje op de muziekschool of met Puck in het buurthuis? Er wordt aan gewerkt mevrouw.' Zelfs op tweehonderd pagina's kunnen we nog niet afdrukken wat er allemaal wel gebeurt; sorry, hoofdzakelijk wat er niet gebeurd. Het is indruk wekkend te lezen, wat er allemaal nog zou kunnen en- moeten gebeuren om kunstzin nig, creatief, expressief e.d. een volk van de 'toekomst op te bouwen. Daar komt bij, dat we een structurenvolkje zijn, zodat in '71 de Werkgroep 03 werd opgericht, door CRM, om „een voorstel te ontwerpen voor de structurele kaders waarin wetenschappelijk on derzoek van onderwijskundige aard op het terrein van de kunstzinnige vorming in Ne derland op optimale wijze kan plaatsvinden". Na ruim twee jaar dan dit rap port, dat weer als advies gaat dienen voor h et nog uit te brengen advies van een nog op te zetten organisatie van onderzoek op gebied van kunstzinnige vorming. Kunt u het volgen? En dan al die arme kindertjes maar kleien, muziek maken etc. op een nog niet zo optimale manier. Waar moet dat heen? Temeer nu we weten, dat de groep zich „be wust is van de vele tekortko mingen en hiaten in de hier geboden exploratie en inventa- risRtic'^t Wat kunt u in dit rapport vinden? Deel 1 bevat de situa tie vam de kunstzinnige vor ming in Nederland. Deel 2: Ontwikkelingen en doelstellin gen en deel 3: Onderzoek met betrekking tot kunstzinnige vorming. In de samenvatting staan een aantal zinnige con clusies, die we geïnteresseer den best kunnen aanbevelen. Maar ter illustratie wat dichter bij huis te blijven: le kleuterschool. Zoals bekend begint bijna alle vreugde en ellende op de kleuterschool. Wat weet het rapport hierover in verband met de kunstzinni ge vorming te melden? In de kleuterscholen rotsooien de leidsters maar wat aan, want „er is nog geen sprake van een strakke (sic) programma tische lijn: de leidsters dienen te reageren op wat de kleuter doet en dit in te passen in het geheel", zo wordt gezegd. Tja, als je ook niet in het geheel past, is het hek van de dam! En het is helemaal godge klaagd als de leidster dient te reageren op wat de kleuter doet in plaats van te kunnen reageren op het geheel. Nu moeten we daar geen onzin over verkopen, want er staat immers verder te lezen: „Deze aanpak levert vaak aanslui tingsproblemen op met het ba sisonderwijs, waarin de intellec tuele vorming, „het leren" veelal centraal staat". Het rap port meldt dan dat daar ge lukkig wat op gevonden Is: via de zogenaamde speelleer- klassen, worden de egootjes van kinderen langzamerhand en ongemerkt omgeturnd tot collectieve Ieerkindertjes. Het shock-effect Is wat verdoezeld, want „zo kunnen de scherpe overgangen tussen kleuter- en basisonderwijs soepel verlo pen". Verder staat er opgewekt te lezen, dat de mogelijkheden sp het gebied van kleuteron derwijs (onderwijs) gunstig zijn voor het enthousiasme van de kleuterleidsters. Maar 4e uitvoering van dit enthou siasme wordt geblokkeerd door een gebrekkige voorop leiding, wat betreft expressie- mogelijkheden en algemeen niveau (mavo). Bovendien hebben de docenten van die vooropleiding zelf weinig praktijkervaring. In de oplei ding wordt weinig aandacht geschonken aan improvisatori sche mogelijkheden op gebied van beweging en muziek en tenslotte is er op het gebied van kunstzinnige vorming In de kleuterschool nauwelijks anderzoek verricht. Als dit al lemaal zo duidelijk is, dan 'nap je niet. dat er nog weer enkele jaren nodig zullen zijn om adviezen voor adviezen en rapporten voor rapporten te maken. eindredactie henk egbers Ik hoor in 1968 Domien van Gent nog foeteren, toen hii met 'in Tentoonstellingsdienst van het Brabantse Provinciale Ge- lootschap (zaliger gedachtenis; dat slaat op de dienst en mis- chien inmiddels ook wel op het Genootschap) een aantal schil .erijen van FERDINAND ERFMANN door de próvfnrie steen- e wCé Erfmann overleden en had zijn schilderijen u!L Museum in Amsterdam vermaakt. Daar werd les „netjes opgeborgen in de kelder en het duurde tot '73 eer r een expositie van gemaakt werd. Een gedeelte van ziin werk bl1 de lommerd terecht, maar de Amsterdamse ilene Mokum kreeg er vat op. Kortom: Erfmann werd miskend- mdaar dat foeteren van enkele „profeten". De toenmalige dl- cteur van het cultureel centrum De Beyerd in Breda, G Nie- ln *?'e Jaren' met een vooruitziende blik, een drietal nrf£p,S, VH°iTv f gemeente Breda gekocht. In vergelijking met te vl Yn a"" nu ™aakt (na zi.in dood!) voor een prik- -n in tel erken ,zl,'n nog te k0°p °p de expositie van ERFYFRn te Rr^nien tek?n,5gen> die tot en met 21 april in nite i SS Br<da te zien is. Een tentoonstelling van het ver- hijnsel Erfmann, die momenteel waarschijnlijk meer door de aarderingstrend in het kunstwereldje boven komt drijven dan '»°r zijn grote schilderkunstige begaafdheid in de ouderwetse •ademische zin van het woord. Vanuit die optiek, kun ie 1e U Mal d.a.t.,ln 6?.het stedelijk met deze erfenis in de maag tt Maar de tijden zw gekeerd Je kunt je nauwelijks voor ellen, dat Erfmann zelf met deze erkenning gelukkig geweest i" Zn"VtVan' ü"°ffa"" bestond juist in de bevestiging van jn „ontkenning". Hij had al een sterk gevoel gehad dat het ven zelf hem miskend had. Zijn werk in De Beyerd illustreert rtmann s tragiek. Zijn schilderijen zijn meer tekeningen met in cyulde dromen van een onvervuld leven. Show (circus) kracht tïlitS' V™UW?n met liehamen, die beantwoordden aan ziin teeltkeus' -verlaugens, illusies van een soms pijnlijke humor 'ikh»Mni aa" ZI3n le?'en een bestaan voorbij zijn tastbare werke- lèn ih^ffêeVen' i daarover nog meer geïnformeerd wil wor- len, schaffe zich de rijk geïllustreerde catalogn- (f 10aan net uitvoerige inleidingen van Henk M"i;„ ^^r, Te-e^ eladen^exposiüe'f Beyerd te gaa« k«k- naar

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 23