VlAM
Reparatie weer in opkomst
Z
INSTRUCTIES DC-10 NAUWGEZET OPVOLGEN
„PUBLIEK VINDT WEER DE WEG NAAR SCHOENMAKER"
McDonnell Douglas Corporation
Amsterdamse effectenbeurs
^anp-benrs
overzicht
AKZO en
Hoogovens
vast
financiën
economie
f
3
T
DSM I
PLEIDOOI
ter
ake
DSM II
KIJKSHOPS
PIONEER
HIS WA
IRAN
MODE
WAT IS
UW GULDEN
WAARD
„Argenta" Super Lux:
de lamp met 30%
meer licht op tafel
>HIUPS
Woensdag 13 maart 1974
10 (K) Politieke tribune.
p5 (K) Kortweg.
10 (K) Mededelingen;
weeroverzicht-
[15 (K) Journaal.
|15 (K) Dave Allen, „kweb
belshow" rond de Ierse
komiek Dave Allen.
PO (K) Openbaar kunstbe
zit, met in deze afleve
ring de St. Baafs kathe
draal in Gent,
5 (K) Première-magazine,
filmactualiteiten.
5 (K) Laatste nieuws.
LGIë (Frans)
0 De arbeiders contra het
kapitalisme.
00 Schooltelevisie.
145 en 1615 (K) Schooltele
visie.
|45 (K) Feu Vert. jeugdpro.
gramma.
L25 (K) Tempo, jeugdmaga-
zine.
|55 (K) Le ïtanage enchan-
té, kinderprogramma.
f.00 Antenne-Soir.
[.15 (K) Etranger, d'ou
viens-tu (5), serie.
1.45 (K) Journaal.
1.15 (K) l'Ecran témoin, cir-
ousprogramma.
|.55 (K) Discussie over on
der meer motor-races.
Daarna: (K) Journaal.
{ANKRIJK (Rijssel):
,.30 Miditrente.
.00-13.30 Journaal.
;.20 Voor de jeugd.
S.20 Act.
:,40 Voor de kleuters.
;.50 Voor de jeugd.
)-20 Reg. act.
1.45 Journaal.
1.18 A dossiers ouverts, serie.
1.35 Le grand échiquier.
2.40-22.55 Nws.
echt. 4.02-7.00 Meurders Me-
hode.
BELGIë (VLAAMS)
Jo.15 Kleuterkwartiertje. 10.30
Ichoolradio. 11.00 Volkslied en
hanson. 12.00 Nieuws. 12.08
lichte muziek. (12.50 Buiten-
pnds persoverzicht. 13.00
fieuws, actualiteiten, weerbc-
Echt en toneelagenda). 13.55
Jeureberichten. 14.00 Nieuws.
|4.03 Schoolradio. 14.23 Lichte
auziek. (15.00 Nieuws). 15.30
ïladio-schoolkoren. 16.00
«fieuws en beursberichten,
|Tussen 16.00 en 17.00 Repor-
ages wielrennen). 16.10 Inter-
Ihezzo. 16.15 Kinderprogram
ma. 17.00 Nieuws en medede
lingen. 17.10 Lichte muziek.
17.55 Weegschaal. 18.00
«fieuws. 18.05 Uitzending voor
loldaten. 18.15 Lekenmoraal en
[filosofie. 18.45 Sport. 18.55
faalwenken. 18.57 Orkest van
pe week. 19.00 Nieuws en ac
tualiteiten, 19.30 lichte mu
ziek. (19.40 Keurig Engels),
19.45 Missie-uitzending. 20.00
folkmusic. (20.30 Nieuws).
pl.00 Splinternieuws. 21.10
Blues. 22.00 Nieuws. 22.05
lludeg '74 (22.05 Gevarieerd
brogramma. 23.00 Nieuws.
P3.10 Liedjes). 23.40—23.45
fieuws.
|c>-a a ovaK-
KOAAESJ ZIJNJ
IwK HAVER
*&v\»e aus <je
vfR cJE BAAS
KENST i
totPWddr?
DSM ontwikkelt een nieuw
procédé voor de synthetische
bereiding van aminozuurly-
sine. Of hiervoor in de toe
komst een produktie-eenheid
van enkele tienduizenden
tonnen per jaar zal worden
gebouwd houdt verband met
de gevoeligheid van de kost
prijs van liet procédé en of
er voldoende afzetmogelijk
heden zullen blijken te be
staan. In ieder geval neemt
DSM nu al aan kennis- en
octrooikant een sterke positie
bouw van een dergelijke fa
briek niet in overweging ne
men.
DIT deelt minister Lub
bers (Economische Zaken)
mee in antwoord op schrifte
lijke vragen van de PvdA-
Kamerleden Van der Hek en
De Ruiter. De Kamerleden
hadden bij de minister geïn
formeerd naar de juistheid
van de berichten of British
Petroleum een nieuwe fa
briek voor de produktie van
lysine gaat bouwen op de
Maasvlakte. Dat blijkt vol
gens minister Lubbers op
een „misverstand te berus
ten. Ook zal DSM, gezien de
ervaring met de problemen
over de afzet van lysine, de
VOLGENS het Eerste - Ka
merlid A. Martini (D'66) kan
een enorme besparing van
motorbrandstoffen bereikt
worden door een betere coör
dinatie en het streng handha
ven van de maximum-snel
heid in het beroepsgoederen-
vervoer. Op het op 23 maart
te houden energiecongres
van zijn partij zal de heer
Martini een pleidooi houden
voor in het bijzonder een
efficiëntere werkwijze in liet
beroepsgoederenvervoer. De
ze zal, naar zijn mening, ge
zocht moeten worden vooral
in het opvoeren van de bela
dingsgraad ten einde het
aantal ieeg te rijden kilome
ters terug te dringen. Het
opvoeren met tien punten
van de beladingsraad zou
een besparing van ongeveer
125 miljoen liter motorbrand
stof betekenen, ruim 60 mil
joen gulden, aldus de heer
Martini.
DE kijk of „catologuswinkel"
waarmee deGruyter (onder
deel van het SHV-concern)
in september vorig jaar in
Den Bosch is gestart, blijkt
nu al te klein te zijn. Het suc
ces heeft geleid tot het be
sluit, ook kijkshops te vesti
gen in Amsterdam, Arnhem,
Delft, Heerlen en Vlaardin-
gen. Aldus „Logboek", het
personeelsblad van de SHV.
Kenmerk van de „Kijkshop"
is, dat er van alle artikelen
maar één exemplaar in de
winkel wordt geëpoeeerd.
Het publiek kijkt, kiest, vult
een formulier met catalogus
nummer en bedrag in, be
taalt bij de kassa en krijgt
daar het artikel in de origi
nele fabrieksverpakking. De
kortingen variëren volgens
deGiruyter van 20 tot 50-pro-
cent.
DE Japanse Pioneer Electro
nic Corporation gaat voor US
dlrs. 10 min, 15-jarige in ge
wone aandelen converteerba
re obligaties aan toonder uit
geven tegen een koers van
100 pet. Het rentepercentage,
de coruversieprijs, de bij con
versie te hanteren dollar
en-koers en de juiste stor
tingsdatum zullen uiterlijk
op 20 maart bekend worden
gemaakt, aldus Pierson,
Heldring en Pierson. De in
schrijving op de obligaties,
groot 1000 dollar, staat open
tot en met 19 maart. Emit-
tenten verwachten dat de
rente in de buurt van de
6,25-6,5 pet zal liggen en de
conversiepremie rond de 5
pot. De obligaties zijn vanaf
1 juli 1974 tot en met 15
september ten alle tijde con
verteerbaar in gewone aan
delen Pioneer van nominaal
50 yen, hetzij in de vorm
van originele aandelen, (ge
noteerd in Tokio en Osaka)
hetzij in de vorm van CDR's
(Carribean Depositary Re
ceipts), die in Amsterdam
worden genoteerd.
DE internationale watersport
tentoonstelling HISWA 74
maart in het RAI-gebouw in
kers getrokken. Dat zijn er
verminderde interesse is vol
gens de organisators o.m. een
gevolg geweest van de ener
giecrisis. Een lichte achteruit
gang, maar een minder grote
dan waarmee wij rekening
hebben gehouden. Met 175.000
bezoekers waren we al tevre
den geweest. Zo zei HISWA-
voorzitter F. Lagrouw na slui
ting van de expositie.
IRAN is bereid dit jaar 700
miljoen dollar of meer te ge
bruiken voor bijdragen aan
het Internationale Monetaire
Fonds (IMF) en voor de aan
koop van obligaties van de
Wereldbank om die instellin
gen in staat te stellen meer
te doen voor industrielanden
met betalingshalanstekorten,
zo heeft de Iraanse minister
van financiën, Jamshid
Amouzegar, meegedeeld. In
een artikel in het dagblad
Kayhan International van
dinsdag zegt de minister dat
de sjah, van wie het plan
afkomstig is, heeft voorge
steld dat ook andere olielan
den een bedrag bij het IMF
deponeren in verhouding tot
het deel van hun deviezenin-
komsten dat ze niet zelf no
dig hebben.
(Van onze
luchtvaartredacteur)
AMSTERDAM De fabri
kant van de luchtbus DC-10,
de McDonnell Douglas Corpo
ration in Long Beach (Ameri
ka), heeft alle maatschappijen
die de DC-10 gebruiken ge
vraagd erop toe te zien dat de
instructie* voor het vergrende
len van de vrachtdeuren,
nauwgezet worden opgevolgd.
Dit naar aanleiding van het
verongelukken van de Turkish
Airlines DC-10 bij Parijs, af
gelopen zondag. Bij de maat
schappijen die de DC-10 ge
bruiken, horen ook de KLM
en Martinair.
De McDonnell Douglas
Maatschappij baseert het ver
zoek op grond van voorlopige
informaties, uit Parijs, daaruit
kon worden opgemaakt dat
het achterste vrachtluik van
het verongelukte vliegtuig was
losgeraakt; voordat het de
grond raakte.
Conclusies kunnen uit deze
mededeling niet worden ge
trokken, maar de vliegtuig
bouwer volgt wel de goede
gewoonte in de luchtvaartin
dustrie, alle mogelijk van be
lang zijnde informatie onmid
dellijk door te geven aan de
gebruikers van de vliegtui
gen.
Zoals bekend is het onder
zoek naar de oorzaak van de
grootste vliegramp uit de ge
schiedenis (345 doden) nog
niet afgesloten. Nog steeds
wordt rekenlg gehouden met
sabotage.
Het ongeluk bij Parijs was
het eerste fatale met een DC-
10. Dit type vliegtuig kwam
21/2 jaar geleden in dienst. In
totaal gebruiken 23 maat
schappijen 130 DC-10's. Al die
vliegtuigen samen hebben in
tussen 23 miljoen passagiers
vervoerd over 300 miljoen ki
lometers.
(Van een onzer verslaggevers)
VENLO Ongeveer een kwart van de Nederlandse be
volking gaat nooit naar de schoenmaker, zo is onlangs uit
'n landelijk onderzoek gebleken. Dit aanzienlijke volksdeel
ziet kennelijk weinig heil in tussentijds herstel van het
schoeisel en loopt erop, tot de zaak rijp is om met de vuil-
nisdienst meegegeven te worden. „Toch kan ik die instel
ling, ook objectief zakelijk, maar moeilijk gegrjjpen", zegt
directeur F. H. M. Deckers van de in Venlo gevestigde
stichting VAVOS (vakopleiding en voorlichting schoen
makerij).
„Tegenwoordig is het alleszins
lonend om schoenen te laten
herstellen in plaats van met
teen over te schakelen op
nieuwe. Dat is enkele jaren
anders geweekt, toen de weg-
werpschoen de markt leek te
gaan veroveren. Reparatie van
de schoen is nu weer merk
baar in opkomst".
In Nederland, zo heeft hetzelf
de in opdracht van VAVOS
ingestelde onderzoek uitgewe
zen, worden in het gemiddelde
gezin per jaar 2 paar heren
schoenen en 2,5 paar dames
schoenen gekocht. De „omzet"
aan kinderschoenen ligt daar
iets boven. Deckers: „Men kan
zeggen, dat de schoenhandel
goed floreert. Daar heeft ech
ter tegenover gestaan, dat de
schoenmakersbranche magere
jaren achter de rug heeft.
In 1946 telde men in ons land
nog 14.000 ingeschreven
schoenmakerijen. Op het ogen
blik ligt hun aantal rond de
3000. De stichting VAVOS
verwacht, dat deze sanering
en uitdunning nog zal door
gaan en dat schoendragend
Nederland in de nabije toe
komst zal zijn aangewezen op
hooguit 2000 schoenherstellers.
„Dat zijn er nog wel genoeg",
meent directeur Deckers,
„want de moderne schoenma
kerij kan alleen bestaan, als
het klantenigebied groot ge
noeg is. Dat komt dan neer op
tien- tot vijftienduizend men
sen". Enerzijds heeft dat te
maken met de verminderde
behoefte aan schoenreparaties,
anderzijds staat een sterk op
gevoerde mechanisering, als
gevolg waarvan de schoenma
ker van tegenwoordig al gauw
tussen 30.000 en 50.000
moet kunnen neertellen voor
de inrichting van zijn bedrijf.
Hoe het overigens moet met
de branche-bezetting in de
toekomst, is een tamelijk on
gewisse zaak. De stichting
VAVOS, die landelijk de vak
opleiding en de vakexamens
verzorgt, heeft over heel Ne
derland niet meer dan 40 jon
gelui in het leerlingstelsel, die
ooit schoenmaker willen wor-
Deckers: „Dat is inderdaad
een beetje mager, al ben ik
niet zo pessimistisch. Het
hangt ook samen met de hard
nekkige image van de arme
schoenlapper, zoals je die
vroeger in de sprookjes tegen
kwam. Dat beeld hebben de
mensen nog altijd. Maar vol
gens mij zal de branche be
slist niet uitsterven, omdat de
gang naar de schoenmaker
weer helemaal in de mode
komt".
Aanvankelijk tag het er on
heilspellend uit, toen de in
dustrie wegwerpschoenen voor
15 tot 20 gulden per paar op
de marlet gooide, maar tegen
woordig is ook dit artikel niet
meer in een lage prijsklasse te
brengen. De huidige weggooi-
schoen moet ook al gauw vijf
tientjes kosten, terwijl men
voor een goede kwaliteits
schoen uit leer tussen 70 en
100 moet betalen. Het verschil
is dus zo groot niet meer.
„Op dit moment", zegt VA-
VOS-directeur Deckera, „zijn
het nog voornamelijk de wel-
gestelden, die eerder naar de
schoenmaker stappen, maar
ook het gemiddelde publiek
wordt snel prijsbewust". De
reparatiebranche heeft altijd
de stelling aangehangen, dat
orii commerciële redenen het
herstel van schoenen (vernieu
wing van hakken en zolen)
nooit meer dan 30% van de
nieuwprijs zou mogen bedra
gen, wil het schoenherstel
aantrekkelijk blijven.
Een tijdlang hebben de
„schoenlappers" dat niet kun
nen waar maken, maar op het
ogenblik ligt de reparatieprijs
al op 25% van de nieuwprijs.
Repareren blijkt geld te be
sparen. „Bovendien", aldus
Deckers, „zit een paar echte
schoenen pas goed, wanneer ze
minstens éénmaal bij de
schoenmaker zijn geweest".
scheepsberichten
Abida 14 te Hamburg verw
Acila 10 vn Manilla nr Hong
kong, Aloor 11 vn Paranag.ua
nr Buenos Aires, Amstelland
11 2000 no Madeira nr Santos,
Amstelstad 11 500 zo Acapulco
nr Bangkok, Antilia Bay 11 55
nno Medan nr Perz. Golf, Ad
tille Cape 11 1500 o Montevi
deo nr Buenos Aires, Aristote-
les 12 te Houston verw, Atlan
tic Crown 11 220 zzo Sablr
Island nr Le Havre, Avedrecht
11 125 o Martinique nr Corpus
Christi, Band a 11 250 n Dakar
nr Freetown, Batjan 11 120 z
Dakar nr Leixoes, Camitia 11
vn Stpckholm nr Curacao, Ca-
pisteria 11 70 z Colombo nr
Mena al Ahmadi, Ceres 11 700
wzw Azoren nr Le Havre,
Chevron Rotterdam 11 435 no
Azoren nr New York, Cihulia
11 150 w Flores nr Rotterdam,
Coral Obelia 11 135 nw Carta
gena nr Cartagena, Diadema
21 te Curacao, Diloma 11 30 z
Malaga nr Genua, Diogenes 11
360 zw Santa Maria nr Bar-
ranguilila, Dordrecht 12 180 zw
Salomon Eil. nr Newcastle, Es-
so Bonaire 11 220 nw Luderitz
nr Perz. Golf, Esso Den Haag
11 85 z Kp Verd. eil. nr Perz.
Golf, Esso Europoort 11 210 no
Socotra nr Milfordhaven,
Grebbedijk 11 vn Bermuda nr
Miami, Gulf Hansa 12 te Ban-
trybay verw, Gulf Swede 11
vn Bilbao nr Bantry, Hagno 11
vn Rotterdam nr Belfast, Her
mes 11 360 wzw Bermuda nr
Curacao, Kaap Hoorn 11 75 zo
Nassau nr Philadelphia, Kaly-
don 10 te Port Harcourt verw,
Katwijk 11 30 z Porto Rico nr
Le Havre, Kermia 11 100 o
Antigua nr Curacao, Kryptos
11 te Miilfordhaven, Leider-
kerk 11 500 zo Socrota nr
Amerikaanse dollar 2.72-
2.82, Engelse pond 6.38-6.68,
Belgische fr. (100) 6.70-7.00,
Duitse mark (100) 103.00-
106.00, Kal. lire (10,000) 33.75-
37.25, Portugese esc. (100)
10.40-11.60, Canadese dollar
2.79-2.89, Franse fr. (100)
56.00-59.50, Zwitserse fr. (100)
88.50-91.50, Zweedse kroon
(100) 58.50-61.50, Noorse
kroon (100 47.50-50.50, Deen
se kroon (100) 43.00-46.00,
Oostenr. sch. (100) 14.17-14.47,
Spaanse pes. (100) 4.60-4.90,
Griekse drachme (100) 8.85-
10.05, Finse mark (100) 70.00-
73.00, JoegosL dinar (100)
15.25-18.25.
Bombay, Maasbree 11 450
Mombasa nr Landsens, Maco-
ma 11 390 no St.-Helena nr
Mina al Fahal, Mercurius 11
480 ono Trinidad nr Rotter
dam, Neder Eems 11 60 zzo
Sabang nr Singapore, Neder
Waal 12 te Belawan verw,
Nedlloyil Carwell 11 1200 wzw
San Francisco nr Balboa,
Nedlloyd Dejima pass 11 Ou-
essang nr Singapore, Nedlloyd
Nile 11 vn Bordeaux nr Le
Havre, Neptunus 12 vn Oran
jestad nr Paramaribo, Olde-
kerk 12 250 nw Luderitsbay
nr Djibouti, Ondina 16 te Yo
kohama verw., Onoba 12 315
zw Bombay nr Perz. Golf,
Parthenon 11 400 wzw Can,
eil. nr Funchal, Patro pass 11
Kreta nr Hamburg, Philine 11
8b nnw Port Dickson nr Umm
Said, Philippia 12 20 zzo Ra-
salhadd nr Dar es Salaam,
Rotte 11 700 w Buena Ventura
nr Papeete, Rotterdam 12 te
San Juan, Salland 7 75 zo
Santos nr Sao Francisco do
Sul, Serooskerk 11 470 wzw
Mossamodes nr Antwerpen,
Sinoutskerk 11 vn Durban nr
Bremen, Socrates 12 vn Nas
sau nr Baltimore, Straat Fuku-
oka 11 130 z Madagascar nr
Luanda, Straat Hobart 11 vn
Salvador nr Kaapstad, Straat
Nassau 11 vn Singapore nr
Kobe, Talamanco 11 160 zo
Cap. San Lucas nr Los Ange
les, Viana 11 210 w Flores nr
Tranmere, Volta Peace 12 vn
Bremen nr Hamburg, Volta
Wisdom pass 11 Dakar nr Bre
men, Waalekerk 11 vn Ham
burg nr Antwerpen, Zaankerk
11 100 z Las Palmas nr Port
Kelang,
(ADVERTENTIE)
voor dezelfde stroomkosten
DINSDAG 12 MAART 1974
le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen te tijdvak beurs
a laten b bieden
e ex claim e ex dividend
Actieve aandelen
Handel en industrie
AKZO 146
63,90
54,90
ABN f 100
244,00
244,00
Amro f X0
65,00
65,50
Am. Rubber 766 219,50
DeU-Mlj 76
107,50
107,60
Dordtsche F. 20
118,20
118,90
Dordtsche P. Pr«
117,60
118,80
Hein eken iL 35
164,70
164,70
Heinekeu f 26
179,30
178,00
HAL. SM
143.50
141,50
Hootov. 120
66.50
68,50
HVA
HY4 Cert.
76,50
75,07
KLM 100
72,50
74,00
Kon. Olie 20
94,60
95,10
KNSM J 100
143,50
146,00^
Nat. Ned. 10
64,50
64,20
Ommeren Cert
336,50
340,00
Philips /lfc
32,70
32,80
Philips dl». 1074
32.00
31,90
Robeco 50
204,30
204,80
Rolinco f 50
137,80
138,30
Scheep* ün 60
107,70
110,00
Unilever f 30
109,30
108,80
Actieve obligaties
staatsleningen
1.50 91,3(
8.00 Ned,öu
а.O» ld 10-95
8.o<i id u-ae
8.00 ld 701
8.00 ld 7011
8.00 ld 70111
8.01 td 69*76
8.00 ld 70-77
7.75 ld 71-96
7.75 ld 76*98
7.7t> ld 70>78
7.50 ld 69-94
7.50 ld 7146
7.50 ld 72-97
7.50 id 71-81
7.20 ld 72-97
7.00 ld 661-91
б.50 id 68111
7.00 ld 69-94
6.5C id 681-93
6.50 ld 6811
6.50 ld 6IH
6.50 ld 681V
6.25 ld 66-91
6-25 ld 67-92
6.00 ld 67-92
5.75 ld 651-90
5.75 id 65D
5.25 ld 641-89
5.25 ld 6411
5.06 ld 64-94
I «-Ö0 ld 58-83
P 4.50 ld 59-89
14.50 ld 601-85
I 4.50 ld 6011
4.50 ld 63-93
4-50 ld 64-74
4.25 ld 59-84
4.25 ld 60-90
4.25 ld 61-91
42 ld 631
425 ld 6311
4.00 ld 61-86
4.00 ld 62-92
3-7r ld 53-93
3-50 ld st.47
*•50 id 51-76
3.50 ld 53-83
*•5»! ld 56-86
1.2* la 48-98
*1-45 id 50-90
825 ld 54.94
91,r 91,20
90,70 90,'70
96.00 95,90
92,40 92,20
92.30 92,00
98,00 97,90
97,90 97,70
88.30 87,90
87,70 87.20
96,80 95,90
87.60 87,30
86.60 86,30
86.00 85,80
92,90 92,70
84,00 83,50
88.00 85,90
85,70 85,40
83,90 83,60
81.40 81,10
81.30 81,00
80,70 80,40
80,60 80,30
83,80 83,50
79.80 79,40
78.80 78,50
81,80 81,50
81,30 81,00
80.10 7980
79,70 79,30
76,00 75,80
83.60 83,80
77,20 77,20
82,00 82,00
76.30 76,10
72.90 72,90
99,30 99,30
83.00 82,80
^3,70 73.50
73.20 73,00
71,30
72,40
79,00
7120
71.60
66.50
71,10
72,20
78,80
71.00
70,90
66,50
95,10 95,00
83,30 83,30
78,70
63,20
68.30
68,30
78,60
63,20
68,50
68.30
325 ld 55-95
325 ld 55-85
3.01! ld tirb.
iX. ld 37-81
3.00 ld Grb40
320 ld 47-76
3-OONOnd27
8.76 BNG 70
S& td 70-85
820 M 73-98
;>J0 A'dam4?
320 ld «8
5.75 B'dam 65
«26 ld 69
825 Bng70-85
825 ld 70-96
8.00 Ib 69-76
820 ld 69-94
8.00 ld 71-96
8.00 ld 72-97
8.00 ld 78-79
7.75 ld 70-79
7.75 ld 72-81
720 td 73-98
720 ld 72-97
725 ld 71-7»
725 ld 73-98
7.00 ld 661-91
7.00 ld 6611
7."9 ld 661V
7.00 ld 72-97
20 td 73-83
6.75 td 67-92
6.7» ld 68-93
6.75 ld 72-82
620 td 67-92
6 2a ld 67-92
6.00 ld 57-82
6.00 ld 651-90
6.00 ld 65IJ
5.76 ld 651-90
5.75 ld 6511
620 ld 65-90
525 ld 58-83
26 ld 64-89
52? ld 65-90
5.00 ld 58-88
5.00 ld 64-89
4.75 ld 58-88
420 ld 58-89
420 ld 59-84
421' ld 60-85
4.50 td 62-92
420 ld 62-93
425 ld 52-77
Obligaties
8.25 ABN 70
8,00 id 70-76
8.00 ld 71-86
8.75 Amro 73
8.50 ld 73
820 td 69
8.75 Amto 73
8.00 ld 69-76
8.0 td 70-78
7.75 ld 71-76
7.75 ld 71-86
720 fd 73-88
7.00 ld 73-80
7.50 Mees H 72
BNG resp. 52
720 Exp Fin 66
8.0C Lease PI
7.00 N.bk.Mid
5.75 ld 65
7.00 NJnv. 78
8.0° NMB 70
6 75 id kap 72
NOB 73
7.0b ld 66
67*10
67.10
79.00
78,80
89,00
88,80
84,90
85,20
92,50
92,00
96,30
96,00
95,30
95,10
93,60
93,10
90.50
91,00
90,00
90,50
80.40
79,80
82,30
93,40
92,90
91,60
91,30
97,80
97,90
90,10
89,60
89,20
89,00
89,00
89,00
93,60
93.20
94,00
93,90
93,50
93,30
65,40
85,40
84,90
84.80
91,30
91,20
82,50
82,50
87,50
"7,10
85,00
84,90
84,90
84,60
82,90
82,50
89,20
88,70
83,40
83,00
81,80
81,50
88.50
88.00
81,40
81,20
79,50
79,30
88.50
88,30
82,50
82,30
82.20
82,10
81.60
81,80
81,10
81,10
79,90
79,90
84,00
84,80
79,30
79,30
78,40
78,40
80.00
80,50
78,90
78,80
79,30
79,10
76.80
76,70
83,20
82,50
81,10
81,00
74,20
73,90
73,00
72,70
92,60
92,40
banken
98,70 98,70
96,60 96,50
91,00
90,00
95,90
93,60
98,55
96,45
95,10
96,55
89,90
86.30
90,90
88,00
236,30
97,60
93,70
98.90
90,00
90,80
89.00
96,20
93,60
98,09
96,80
94,70
96,55
89,70
6,60
90,90
95,20
236,30
94,00
98.90
90,40
89,00b 88,50
96,00 45,60
83.00 83,00
- 83,10
85,70 85,50
ld 64 81,20
Watdrah. 89,50 89,20
KljnDls 87.00 88,70
SlvB 71 90,20 89,65
Hypotheekbanken
1-rGrJÜLB 95,10 95,20
ld 72
ld Q
ld OW
lo K-KA
ld DL
tuin 71
td 72
Westl DZ
td X
82,30 82,60
7820
73.80
92.00
77,60
96,10
94,60
91,30
9O.00
80,00
86.80
9.00 td pbr
3.# W.lltr.70
82? ld 70
8.00 ld 71
7.75 ld 72
20 ld 71 I
720 ld 7111
7.0. ld 72
6.00 ld pbi
9.00 Sch .Ned
.00 Sch.Ned
Handel, industrie en
4.IXi Ahold
95,00
95.50
87,40
78,10
73,60
76,10
91,50
77,60
96,00
91,30
89,50
86,80
82,00
95,00
95,50
87,40
div.
420 Akzo
4-Ff Akzo-Pb
8.5BOZ
825 ld
82.> Bred.VG
8.00 ld VG 73
821 ld VB
7.50 ld
8.01' Br.Petr
72! ld 66
725 ld 72
6.0» 'J 65
820 Ceehora
725 CMC 72
6.75 ld 67
8.0' Eiserier
9.00 Gelder71
7.00 Hein.Bier
B.Oif HoogOv71
8.00 ld 72
6.50 ld 66
lndols
6.00 Kon.Zout
4.75 K oudijs
620 KSH85-80
420 KSH63-78
625 Meneba66
5.00 Nederb
8.50 GasU 7j
8.50 ld 15j
8.25 ld 70
8.0( ld 71
8.U» ld 72
7.75 id 72
7.* id 69
725 ld 66
7.25 ld 73
6.M ld 66
6.50 id 68
5.75 lu 65
6.50 Staatsir
7.00 OvingDS
H.7ï Pakb. 70
7.75 ld 73
7.00 ld 68
720 ld 72
725 ld BlhM
6X ld 67
525 ld 64
4.75 ld 61
7 Pechlncj
8.00 Peek Cl
9,30 88,90
87.00
89,50
89,00
89,00
89,00
90,00
90,00
91,30
91,50b
85,60
85,60
89,25
89,00
100,20
100,00
81,00
81,50
82,00a
81,00a
89,50
89,00
99,00
99,00
89,10
89,10
90,50
90,70
90,30
90,50
87,90
87,50
90,50b
90,50b
88,70
88,70
90,00
88,20
88,20
91,80
91,00
86,30
86,00
89,20
89,50
97,90
97,60
96,40
96.00
95.40
95,30
89,00
88.70
90,50
90,10
88,90
88,70
85,70
85,90
86,40
86,40
88,70
88,60
87,00
86,60
80,80
80,60
90,30
90,20
81,50b
81,10
86,00
86,00
98.00
98,00
86,00
86.00
82,50
82,50
81,00
81,00
88,80
88,80
81,20
81,20
83,00
83,00
84,90
84,90
85.00
83,50
84,00
820 Phlliptfft
4.00 ld 51
5.75 Pont B
6.00 Pegem57
SmHJ ld 5b
5.00 td 58
ö.O* PGEM 5?
SJX' ld 64
420 ld 59
1.75 Kott.Ant
SA B-B Pijp
52a ld 58
4.7P td 62
7.00 KljnScb
6.00 SchlpboJ
82* Shell 11
7.75 ld 72
8,9^ SHV 72
8,90 ÏIP 73
8.71 ld 70
8.00 SmitN65
7.15 I-HV 72
725 lota) 72
8.00 UnilerlO
6.01 td 66
1.00 VM* 69
54» td 58
5.00 ld 62
625 Wljers66
7.00 Dorp 67
88.90
90.00
83,50
83.30
80.00
84.00
84.00
80.00
80.00
91,30
82.30
95,00
76,00
77,20
92,25
84,70
100,70
100,70
05,10
79,10
84.50
85,00b
97,40
80,30
76,00
89,50
82,60
83,60
71,60
89,00
90,50
83,00
82,90
80,00
83,00
84,00
80,00
80,00
91,90
82,00
94.80
84,00
76,00
77,50b
92,00
84,70
100,80
05,50
79,20
84,20
85,00b
97,40
80,30
75,80
89,50
82,70
84,00
71,60
Luchtvaart-Spoorwegen
7.0 Kl> 68
5.00 ld 60
4.75 td 59
820 NJS. 70
725 ld 72
4.75 ld 57
3.50 ld 55
Premie-
2.50 Alkm. 56
220 A'damSl
220 ld 561
2.50 ld 5611
22t ld 56111
2.50 ld 59
2.50 Breda 84
2.50 Do rdr. 56
2.5t E'bvn 54
2,50 Ensch. 54
Haag 521
2.50 ld 52X1
2.50 B.Kruls
2.50 Bdam521
2.50 ld 5211
2.50 ld 57
220 CJtr. 52
220 Z.HoU.57
2.50 ld 59
83,50
95,60 95,
94.50 94,30
83,50 83,50
85,00 85,00b
93,80 94,00
obligaties
62,55 65,40
63,50 65,50
70,20 71,40
73,00 73,00
72,20 72,10
63,10 63,20
62.05 62,05
61,05 60,15
62,15 62,10
64,50 65,80
72,15 72,95
71,05 74,00
72,15
73,00
70,00
94,00
72,15
72,10
70,00
97,00
75.00a 73,00
73,15 71,20
Buitenlandse obligaties
7.75 Eurlnv72
5.75 ld 64
5.75 ld 65
8.6 tutAm71
7.0< id 68
8.25 IntBk71
4.50 Ib 61
4.50 ld 62
3.50 ld 55
3.75 KSG 64
25 ld 65
4.75 id 62
7.50 Petrof57
7.00 AU.Bre.vr
3.50 Eng.W.L.
5.25 Rothm.
5.00 Co Franc
5.09 Plpe-L.
4.25 Noorw,55
4.00 Nor.Hyd
Convert.
4.75 Akzo
6.00 A.B.N.
6.75 AmRo73
52l AmRo
r BaU.Ned
7.00 BOZ
6Ji. Bubr.T
7.75 Elsevier
LKFurn. 73
87,50b
82,00b
76,75b
92,30
82,00
91,50
83.50
78.30
99,00
83,25
83,20
83,70
127,00b
87,20
26,80
87,50
81,50
76,75b
92,30
82,00
90,50
83,50
78,00
99,00
82,50
82,75
83,60
87,20
26,80
92,10
84,20 84,50
94,00 94,50
58,00
obligaties
72,35
92,00
91^20
136,00
100,00
72,25
93,00
91,30
1384»
100,00
132.00b 132,00b
98,30 98,30
97,50 97,30
4.75 Gelder
5.75 Glat-Br
50 Grinten
J.25 H'meljer
7.5C Bolec
Jto Hoogov.
Uk' IHL HoD
5.7» Indole
7225 Kappa 33
6Jk> KJuwer
5.71 KLM
1.75 K-NJ*ap.
7J25KSH13
1.00 Lyons N
7JU M'lntosb
9.00 Meneb»
7.00 Meteoor
7.01 NBM-B
7.25 Nederb.
6.50 NMB
7.75 Nntrtda
8.00 NIjverd.
6.50 P hill pa
4.75 Philips
"iy Proost-B
6.50 Boilnco
0.51 ld 1000
8.' J Sanders
7.00 Skoi Br.
5.50 PUb.Wat
0.50 VMP
6.00 Vthamlj
8.2o Vth-Hut.
7.00 W'sanen
91,10 91,10
95,30 95,80
108.00b 109,50
04,00 92,20
81,25
124,50 118.00
83,50 83,10
97,60
132,00
75,00
140,00
39,20
83,50
82,80
02,40
90,00e
102,00e
81,T0
189,25
'6.00
94,00
97,10
95,50
98,00
167,00
70,00
101.00
90,30
96,70
102,75
89,80
97,80
102,50
97,50
134,00
75,50
140,50
89,20
82,00
83,10
102,50
88,00a
101,00
82,00
189,00
117,00
94,00
97.00
96,00
99,50
68,00
71,00
90,70
96,80
105,75
89,70
97,80
102,90
Aandelen banken
verzekeringen
*MEV
Amfftn
Ass.StJt'dam
Ennk
Mees Hope
Ned. Credletb
NMB
Slavenb. Bnk
ld Cert
Fr .Gr. Hyp. bk
TUb. Hyp. bk
Vtfesttltr. Hyp.
Scbeepsbypb,
Handel en
ACF
AhogBOB
Ahold
AMAS
Asd Droogd.
Asd. Bijulg
Anlem Na.
Arob. Schbw.
Asselberg
AUDET
At .Screw ff
Aut.Ind.Rt
Ballast-N
BAM
Batava
Batenburg
Beek, van
Beers
Begem ann
Bergoss
Berkel P
Blydenst
Boer Druk
Bols
Borsumij ff
bos Kalis
Q07
Braat Bouw
Bredero VG
ld cert
Bredero VB
ld cert
Bührmami-T
ld cert
Galvé-D eert
ld 6 pet eert
lientr. Suiker
ia cert
114,50 113,50
95,00 95,00
94,50 96,50
164,50 164,50
137,00 136,00
41,50 41,50
151,50 151,00
3070.00 3070,00
307,00 307,00
97.50 98,50
180,00 180,00
333,00 328,00
2305,00 2300,00b
industrie
268,00
41,20
77,50
44,50
102,00
138,00
1670,00
117,00
850,00
206,50
130,00b
1200,00
49,00
82,10
1400,00
1250,00
138,00
71,00
93,00
266,00b
159,50
750,00
250,00
266,50
41,80
76,50
43,70
110,00
138,00
16,60
118,50
880,00
209,80
140,00
1250,00
49,00
82.10
1400,00
1270,00
134,50
71,50
93.00
270,00
160,00
750,00
253,00
106,50 109,50
75,50 75,10
101.50 101,70
480,00 490,00
300.00 303,00
1583,00 1570,00
1575.00 1566,00
488,00
78,00 405,00
77,80 77,80
153,00 153,00
1210,00 1220,00
830,00 820,00
110,00 810 fiO
171,60 171,20
ld cert 171,00 170,00
Gbamotta 62,50 62,00
Ctadu-Key 53,40 53,50
Gom en Br. Tra» 21.0Ub 22,00
Cranr Ned 1165,00 1150,00
Deaseami 66,50 67,00
Dikken 59.50 56,00
Dr Ov. Houtb
üröge
Du '»-r App
Econosto
Else vt ar
ld cert
EMBA
Eckea
Fokker
for* Auto
Gamma H
ld pet PW
Gelder cert
Gerofabr
Uie&aen
Gist Broc.
ld oen
Goudsmit
Grooso
Grinten
Grofsmed.
Hagemeljei
Hambro lut
Hellingman
Hei. Gons.
Heybroek
Hoek's Mach
Holec
Holt. Beton
ICL cert.
1H HoUand
Ind Maatscb.
1BB Kondor
Interlas
InternatioM
Inventur.
Sappe papier
Kempen en B
Kej Houtb.
Kiene S
Kloos
Kluwcr
255,00
1440,00
456,00
44,10
583.00
585.00
278,00
76,00
32,60
650,00a
95,70
44,00
18,60
65.00b
65,00
490,00
70,10
70.10
97.00
115,50
208,00
130,50
245,00
1440,00
451,00
44,50
572,00
511,60
276,00
76,00
32,00
650,00a
93,70
43,00
19,00b
66,70
63,00
495.00
70.60
70,60
98,00
118,50
205,00
132,00
102,00 102,80
86.00 86,00
36,30 37,70
165,00 164,00
345,00b 350,00b
95,00 95,10
228,50 233,00b
62,00b
88,00
31,30
87,00
29,00
225,00 230,00
79,00 80,00
175,00 177,00
66,70 66,70
1030,00 1110,00
199.00b 201,00b
81,50
2870,00 3000,00b
253,00 254,00
143,00 141,00
112,00 111,00
Kon. Beijenkort
Ie' eert
ld l earn
Kon. Ned. Pap.
Krasnapobky
KSH
KVI
Evratta
Landr A Gi
Leldscbe Wol
LindetJacob
Lijm Delft
Macintosh
Mencba
ILetü Verb
Meteor.Bei
Moluksch4
Mijnb. TT.
Naarden
Naeff
Nat. Grond bes
NMB-Bouw
Nedap
Neder horst
Ned. Hontir
N Dagb!
NeUe
ld cert
Netam
Nlat
Nierstraat*
NorP
Nntricla Gb
Nutrteia VB
Nwnaa
Nljverdal
bolding
84,50 84,50
73,30
123,50
62,00
70,00
139,00b
175,40
240.50
122,00
89,80
154,50
2675,00
55,70
77,00
1010,00
52,10
101,00b
80,20
74.20
490,00
43,50
300,00b
200,00
500,00
345.00
94,00
1540,00
2000,00a
96,00
94,50
94.50
40,00
81,3
32,20
74,00
118,00
61,30
70,00
23,80
139,40
175,90
241,50
126,00
92,50
154,50
2675,00
57,00b
80,00
1010,00
53,30
102,00b
80,20
74,00
495,00
43,10
309,00
200,00
500,00
349,00
93,00
1540,00
1900,00a
97,00
41,90
81,00
32.50
OiensMn
243.50
245,00
Oring-D-Ö
221,00
217,00
Pakboek H
153,50
155,00
(d ourt
151,50
153,00
Paiembant
88,00
88,20
Paltbe
127,00
128,00
Philips gb
32,70
32,80
Pcm Hout
410.00
400,00
Porcel Fles
95.00
94,00
Proost&Br
261,00
261,00
Rfedeinakers
435.00
438,00
Reeslnk
138,00
140,00
Reen wijk
75,00
77,00
Rafe&Co
69,00
89,00b
Bin
222,00
220,50
ld c rt
215,50
215,00
Rothe&Jisk
74,80
74,80
RotnmenhoUer
675,00
677,00
Rijn-Schelde
244,00
Sanders
216,00
215,00
Schev.ËxpI.
16,10
16,10
Schokbcton
1150,00
1150,00
Schol tema
Schuppen
Schuttersveld
Stevln Gr
Stoomsp Tw
Tablnd. Phil.
Telegraaf
THv Intern
TUb. Waterl.
Tw. Kabelf.
Ubbink
Ddeahoat
Unikap
UnL' cert
ld 7 pet
ld 6 pet
V.d. VUet-W
Vemeta
Ver. Glasf
Ver. Hand .Sob
vm
Ver.N. Kleerm
Ver.N. UitgmiJ
Ver.Touwfabr
ld vert
Vezelverw.
VihamijButt
VRG Papier
Vulcaansoord
Wegener G
ld vert.
Wessanen
Yfyers
Wijk en Her.
Zaalberg
Mijnbouw/Petroleum
132,00
131,50
254.00
254,00
1075,00 1070,00b
78,00
77,80
116,00
113,50
137,00
137,50
100,00
101,00
260,00
255,00
334,00
335,00
406,00
407,00
233,00
235,00
581,00
585,00
250,00
250,00
109,10
109,00
80,00
80,00
69,50
60,50
155,50
156,00
44,70
46,00
790,00
785,00
541,00
542,00
155,00
160,00
301,00
301,00
107,50
112,00
112,50
112,00
546,00
546,00
97,50
98,50
705,00
706,00
1475,00
1460,00
73,00b
68,50
72,50
135,00
138,80
111,50
110,00
870,00
865,00
132,50
133,00
Maxwell Petr
Moeara Enim
ld 1-10
1-4
S?,rakreek
119,00 119,50
190,00 192,00
2410,00 2500,00
2560,00
46,50 46,Of,
Diversen
Holl.Am.Lijn
Oostzee
Geld .Tramweg
Ant.Brouwerij
Ant. Verffabr.
ElMJj Aruba
Sur. 8rouwerij
Hunter Dongl
67,50
630,00
157,00
160,00
67,20
630,00
800.00a
180,00
137,00
165,00
105,00b
34,10
Participatiemijen
Alg. Fondsenb.
107,00
107,00
America Fund
182,00
185,00
Asz. Belegg. D.
154,00
154,50
Converto
610,00
600,00
Goldmines
231 60
232,00
Holland F
137,50
139,00
ld 1
688,00
695,00
Interbonds
502,00
502,00
Ned. Vastgoed
630,00
935,00
Blnu. BeU. VG
135,00
135,00
123,00
124,00
Bcleggingsmijen
Dutch lut.
99,00
100,50
IKn Belegg
154,00
154,00
Nefo
68,00
70,00
Übam
76,76
76,70
Rolinco
(Jnl-lnvest
71,00
71,00
Dtlll co
111.00
111,50
Wereldhaven
106.50
107,00
Leveraged
19,40
19,25
Tokyo Pac H
22.40
22,50
Tokyo Pao. H.
31,65
32,00
Buitenland
Concentre
185,00
188,50
Europafonda
Lnifonda
382.00
384,00
Eurunioo
1162,00
1161,00
Finance-Un
244,00
244,00
Valeurop
634,00
636,00
Chemical F
9,00
9,10
Col. Growth
4,80
4,80
Dreyfus F
12,30
i2,ooa
Fidelity F
12,70
12,30
Investor* M
7J90
8,30
Japan Fund
9,40
9,50
Lehman Corp
14,00
14,30
Madison F
10,20
10,20
Ma ïhattan
2,60
2,80
Massacbus
10,40
10,40
Oppenheimer
6,50
6,50
Steadman
2,40
2,40
Technology F
5,90
5,50
Value Line
2,90
2,90
6,20
Vance, Sand.
6,10
Gevaert Photo
102,10
103,00
Petrofina
Solvay
175,00
176,00
Ld. Minière
1140,00
1140,00
Hoechst
112,00
113,00
Mannesman!!
163,00
162,00
All.Breweries
440,60
437,00
Br. Petrol
360,00
365,00
Imp. Chem.
141,00
141,00
Pye Hold.
240,00
233,00
Dal-Ichl Bonk
359,00
330,00a
Nippon Electr.
430.00
420,00
Plonee* El.
38,50
38,00
Sanyo Eectr.
25,00
24,90
Sony Corp
28,25
28,25
Canada
Alcan
37,00
36,25
BeU Telepb
46,00
45,50
Bo vis Corp
2,00
2,05
Can. Brewer
4,00
4,00
Can .Pacific
17,05
17,00
Gulf OH
36,50
36,50
Husky Oil
24,25
24,00
Imperial Oil
40,30
40,65
Inald Nat.G.
9,30
9,40
Int.NickeJ
38,65
38,40
SbeU Canada
20,90
20,85
V.S. van
Amerika
Admiral Corp
12,00
11,95
Akzona
22,50
23,20
Am.Oyabamid
24.25
23,25
Am.Metal
46.40
45,30
Am.Motore
10,95
10,95
Am.Smelt a.
24,50*
25,00
Am .Standard
13,75
14,30
Am.Tel&Tel
53,50
53,10
Ampex Corp
4,95
5,00
Amsted Ind
44,00
44,75
Anaconda
27,75
27,80
Upeco Corp
2,95
3,00
Ark. Louis
23,80
24,15
At). RJchf.
100,00
BethJJSteel
34,70
35,40
Boeln, Corp
16,00
16,30
Burlington
35,00
Burroughs
310,00
318,00
Celaueae
32,30
32,20
Ghadboura
1,60
1.60
C3ieae*eak«
Chrysler
19.70
20,00
Cities Sere
56.00
54,85
Colgate
27,35
27,60
Columbia Gaa
27.00
27,00
Cons Edison
20,70
20.70
Cent. Can.
Control D.
40,00
41,00
Custlss It
14,25b
14,00
Dow- Chem.
61.00
61,20
Do Pont
166,5
170,00
Eutm. Rod.
108,00
Exxon Corp
86,80
87,00
Fire' N.C.
43.60
44,05
Ford Motor
51,40
51,75
Gen. Cable
10,30
10,00
Geo .Cigar
14,25
14,00
Gen. Electrie
57,25
58,10
Gen. Food
28.80
28,80
Gen .Motors
53,75
54,00
Gen. Telepb
26.90
26,50
Giiette
30.50
40,50
Goodrich
18,40
18,00
Goodyear
17,60
17,50
Greyhound
17,00
17,00
Gull Oil
25,20
25,40
Honeywell
78,00
77,25
IBM
253,00
256,90
lm.Flavore
76,50
79,50
Int.Tel&T
26,50
27,30
Kennecott
39,85
40,40
Kroger
23,30
23,10
Leasco D
11,30
11,00
Ltng-Temco
9,80
9,75
Litton (nd.
5,60
5,70
Littlng Ind
11,50b
11,60a
Marcor
23,40
25,00
Martln Mar
17,50
17,50a
McDonnall
17,50
18,25
Minnesota
77.50
77,80
National Can
8,90
9,40
Na..Cas) Reg
38,90
39.75
Nat.Dtst.&C.
14,30
14,25
N.A. Philips
21,60
22,00
Occidental
11,00
11,30
Peon Centr
3,40
3,40
Pepsi Co
66,50
68,50
Philips P.
55,30
59.00
Polaroid
8e,oo
90,00
Procter&G
89,05
89,50
RCA Corp
21,50
22,25
Rep-Steel
26,00
26,00
Reynolds Ind
49,00
Sears
86,30
87,50
Shell OH
60,00
60,00
South Pae
35,10
34,50
Sperry Rand
43,00
43,90
Standard Br
52.75
Sterling Dr
29,50
30,50
Studebaker
35,00
36,50b
Sun Oil Comp
49,25
48,75
Tandy Corp
23,50
24,50
Texaco
29.75
29,75
Texas Instr
109,00
110,75
Transsam. Corp
9.85
9,75
Colon Pac.
82,00
80,10
U.S. Steel
42,50
43,30
Westtnghousa
24.60
24,15
Woolwortb
10,70
10,95
(Obligaties)
8.50 (Uilt. Biiei. 99,10 99,70
9.75 Nat. Inmat. 101,70 101,70
9J0 W. Utr. Hto. 90,50 99,50
(Claims, Scrips,
Stockdiv.
e.d.)
Anlem BebM*
3,00
3.40
Kluwcr
K.S.H.
3,12
3,06
NJUJB.
7,49
7,35
Philip* GP
8,30
1.0
Pioneer
10,36
Sander»
Unikap
12,00
12,00
Amsterdam, 12 maart
(ANP) - Het Damrak
stond dinsdag onder gun
stige invloed van de ople
ving op de Amerikaanse
beurs, waar het Dow Jo-
nes-gemiddelde voor in
dustriële waarden maan
dag met 10 punten steeg.
Deze ontwikkeling had
vooral weerslag op de in
ternationale fondsen,
waarbij met name Akzo
en Hoogovens konden pro
fiteren. Eerstgenoemd
fonds was direct ruim f I
beter op f 55, waarna de
prijs aantrok tot f55,30,
Hoogovens zette de maan
dag laat begonnen opmars
met f2 voort tot f68,50.
Beleggers zijn wat happi-
ger geworden op staalaan-
delen na gunstige berich
ten uit de Duitse staalin
dustrie. De andere inter
nationals deden het heel -
wat kalmer aan. Bij Phi
lips nam men een afwach-
tende houding aan, omdat
pas in de namiddag dei
jaarcijfers wereldkundig!
worden gemaakt. De koers I
steeg 30 cent tot f 33. Kon. I
Olie was twee kwartjes
hoger op f95,10 en Unile
ver handhaafde de oude
koers van f 109,30. KLM
trok f 1 aan tot f 73,50.
De bankaandelen waren
vaster onder leiding van
AMRO-Bahk. Dit fonds
gaf een relatief grote stij
ging te zien van fl,60 op
f 65,50, terwijl ABN eet»
halve gulden vooruit ging
op f 244,50. De scheep
vaartmarkt lag er verlaten
bij en de afwijkingen wa
ren klein. Cultures waren
eerder wat lager, mefc-
voor HVA f 1,50 verlies op I
ca. f75. Verder moest Hei-(
neken f 1,30 prijsgeven op
f 178. De koers voor he®.;
bieraandeel beweegt zich!
de laatste weken binnen!
nauwe marges.
De staatsfondsenmark
was lager met voor som
mige papieren een verüe
van een half pet.
«UW -i
arkw
iom-1
rlieet