BEBE REBOZONIXONS KIJI BOEZEMVRIEND Campagne tegen jeugd criminaliteit Nieuwe luchthaven bij Parijs kan tien miljoen passagiers verwerken Revolutie in Frans autoverkeer CHARLES DE STEPHANl KRUGT B Citroentje RESTAURATIE IN WARSCHAU MODERN TOEVOER CONCORDE binnenland buitenland ZATERDAG LENEN GROND GESCHENK BABY TitfTX TROUWEN SPROOKJE Goedkoper Minder Gemiddelde Revolutie NEDERLAND 1 NEDERLAND II: DUITSLAND I Zaterdag 9 maart 1974 - In 1957- kochten Rebozo en een aantal vrienden het 108 hectaren grote Fisheri Island ten zuiden van Miami Beach voor 1.450.000 dollar. De be doeling was het eiland luxu eus te bebouwen zodra het stadsbestuur van Miami er toe bewogen kon worden een brugverbinding met het vaste land te bouwen. Rebozo advi seerde Nixon 175.000 aandelen van 1 dollar in de Fishers Island Corporation te kopen. Dat gebeurde in 1962, kort na- (Van onze correspondent) WASHINGTON John Dean, een van de gevallen enge len rond Nixons troon, vertelde voor de Watergate-commis- sie van Sarn Ervin dat de hellehonden van de federale be lastingdienst op verslaggevers van het dagblad „Newsday" werden afgezonden die artikelen geschreven hadden over Charles (Bebe) Rebozo en de wtfze waarop hg zijn miljoe nen vergaarde. Bebe Rebozo is Nixons boezemvriend en de president heeft veel aan hem te danken. grond uitkiezen, die hem vol gens de belastingzegels 53.000 dollar en volgens verklaringen van het Witte Huis 38.080 dol lar kostten. In 1972 verkocht Nixon het land voor 150.000 dollar aan William E. Griffin, de juridische adviseur van Ro bert Abplanalp, een spuitbus fabrikant die evenals Rebozo een goede vriend van Nixon in en directeur van Rebozo's bank in Key Biscayne. -iToen Nixon, kort voor zijn intrede in het Witte Huis twee huizen kocht in Key Biscayne en daardoor Rebozo's buurman werd, kocht Abplanalp een derde huis en een andere vriend van Rebozo een vierde, om de president een ruime mate van privacy te garande ren. - Enkele maanden daarna leende Robert Abplanalp Nixon de 625.000 dollar die hij nodig had om het landgoed van 15 hectaren te San Cle mente te kunnen kopen tegen een prijs van anderhalf mil joen dollar. In augustus van het vorig jaar gaf het Witte Huis na lang aandringen enig inzicht in de San Clemente- transactie. Het bleek toen dat Robert Abplanalp en Bebe Re bozo partners waren in een investeringsonderneming die Nixon 1.249,000 dollar betaal de (inclusief de lening van 625.000 dollar van Abplanalp) voor driekwart van het land dat het presidentiële verblijf te San Clemente omringt. Rebozo op zijn beurt heeft op vallend veel geluk gehad in zijn zakelijke betrekkingen met Amerikaanse regeringsin stanties. Een regeringsinstel ling kocht in 1972 voor 550.000 dollar een lapje grond waar voor Bebe Rebozo zelf 68.000 dollar had betaald. Verder heeft hij als bankier in Key Biscayne geen concurrentie, 9 Nixons buurman en trouwste vriend Charles „bebe" Rebozo. dat Nixon in Californië versla gen was door Patrick Brown en zijn politieke loopbaan be ëindigd leek. Toen Nixon presi dent werd verkocht hij de aandelen voor 2 dollar per stuk aan de onderneming te rug. - In 1967 adviseerde Bebe Re- b.ozo Nixon te poseren voor een publiciteitsfoto met Do nald Berg, de bouwonderne mer die Key Biscayne ontwik kelde. Uit dankbaarheid mocht Nixon twee stukken bouw- omdat lieden die aspiraties in die richting hebben geen ver gunning kunnen loskrijgen. President Nixon blijkt uiterst gevoelig wanneer de goede naam van zijn vriend Bebe Rebozo in het geding wordt gebracht. Zoals bekend heeft Bebe Rebozo gedurende drie jaar een geschenk aan Nixon van de multimiljardaïr Ho ward Hughes in zij,n bank bewaard en dat later, toen de Watergate-bom gebarsten was, aan de milde gever werd te ruggezonden. Gedurende de week waarin aan het licht kwam dat Watergatevervolger Archibald Cox de rol van Re bozo nader wilde onderzoeken logeerde deze in het Witte Huis en aan het eind van die zelfde week werd Cox ontsla gen. Bebe Rebozo werd op 17 no vember 1912 in Tampa, Flori da geboren als jongste van ne gen kinderen. Hij heet officieel Charles Gregory en heeft zijn bijnaam Bebe te danken aan een broertje dat het woord baby niet goed kon uit spreken. Drie en vijftig dagen na de geboorte van Bebe gaf Hannah Nixon in het zuiden van Californië het leven aan SAO PAULO, BRAZÏLIë (AP) In Sao Paulo en Rio de Janeiro, de grootste ste den van Braziliëis de poli tie een campagne tegen de jeugdcriminaliteit begonnen, nadat eind vorig jaar was bekendgamaakt, dat het aan tal door minderjarigen ge pleegde misdaden hand over hand toeneemt. „Het is met diep leedwe zen dat de kinderpolitie van Sao Paulo bekend moet ma ken dat in 1972 kinderen van 8 tot 14 jaar oud zeven men sen om het leven hebben ge bracht, 45 personen hebben gewond, negen meisjes heb ben verkracht, aan 43 gewa pende roofovervallen hebben deelgenomen en 28 auto's en 11 fietsen hebben gestolen zo heette het in een verkla ring die eind vorig jaar werd uitgegeven. De politie besloot de ver klaring met het verzoek „ge beden 'e zeggen voor alle mannen, vrouwen en kinde ren die door een jeugctic misdadiger om het leven zijr gebracht De verklaring was voor autoriteiten in de twee stc den aanleiding om een cam pagne tegen de jeugdcrimi naliteit te beginnendie vol gens een voorlopige opgav van de politie in 1973 met 1' procent is toegenomen. In Rio de Janeiro sloef kort geleden een jongen eei man dood. Verleden week hielp een andere jongen bij een bankroof. Jeugdige mis dadigers hebben het dikwijls voorzien op vrouwen, ouden van dagen en gehandicapten. In drukke straten rollen zij portefeuilles, stelen handtas sen en verdwijnen in de me nigte. Sommige benden van tie ners worden geleid door vol wassen gangsters, die de jon gelui op rooftochten uitstu ren en het grootste gedeelte van de buit opeisen. Andere minderjarigen verhuren zich zelf aan volwassen misdadi gers: zij hebben zich gespe cialiseerd in misdaden, waar bij hun kleine postuur van nas komt. Veel politieagenten be- ichouwen het als overbodig werk om jeugdige misdadi gers te arresteren. Op grond van de Braziliaanse wet moet de politie hen overdra gen aan de dienst voor we zen, zodat de jeugdige delin quent na zijn arrestatie bijna altijd onmiddellijk weer ordt vrijgelaten. Een kind dat verleden :eek door de politie van Rio erd aangehouden, was eet lag ee-der gearresteerd om- lat hij tit opdracht van ee tende volwassen misdadiger en inbraak had gepleegd. „Sommige ouders gevei ■un kinderen zelfs onder ncht in de misdaad, sturei •e op loof uit en blijven dar self thuis", aldus een politie man. PARIJS Bij het dorp Roissy-en-France, op 25 kilometer van het hartje van Parijs, wordt volgende maand de nieuwe Charles de Gaulle-luchthaven officieel in gebruik gesteld voor het internationale luchtverkeer. Dan wordt de, naar de grote generaal genoemde, lucht haven officieel geopend door president Pompidou in aan wezigheid van vele hoogwaardigheidsbekleders onder wie directies van luchtvaartmaatschappijen uit alle delen van de wereld. Vijf dagen later zullen de eerste vogels van de internationale maatschappijen neerstrijken op de eerste startbaan die dan in gebruik is. De eerste startbaan van de in totaal zes die met de ge bouwen voor de verwerking van passagiers en goederen zen oppervlakte van 3.000 hec- care zullen beslaan als de Luchthaven is voltooid. Men houdt voorlopig reke ning met de verwerking van 30.000 passagiers per dag of 10 miljoen per jaar, maar tegen net jaar 2000 moeten in de ipitsuren 150 vliegtuigen per uur kunnen worden verwerkt en moeten dagelijks 120.000 passagiers kunnen worden af gehandeld. verwachten bij de flessehalzen die de toegangswegen vormen tot verkeersweg A-l die langs iet vliegveld loopt. Normaal zou men over de rit. naar Pa rijs ongeveer 35 minuten moe ten doen, maar op de spitsuren in de ochtend en avond zou liet wel eens twee uur kufnnen zijn en dat is langer dan me nige vlucht uit een Europese hoofdstad naar Parijs. De Franse hoofdstad bereid .ch met enthousiasme voor op e komst van de eerste super me Concorde de Europesi ichtbus en Amerikaans' liegtuïgen van de toekoms iet 1.000 passagiers die op d< harles de Gaulle-luchthave1 dien landen. Een belangrijke kopzort ordt het vervoer van de ichtreizigers van de nieuwe uchthaven naar de hoofdstad. Zoals de situatie nu is kan men verkeersopstoppingen Minister van vervoer Yves Guena en de luchthavendirec tie zijn echter optimistisch, dat nieuwe toevoerwegen de problemen zullen oplossen. „Tien jaar geleden hadden wij tezelfde kinderziekten met de uchthaven Orly. Ik kan u •erzekeren dat er voor reizi ;ers geen overmatige hinder- isser1 zullen zijn", zegt voordvoerder Jacques Reder an de luchthaven. „Air France" en de Franse innenlandse maatschappij .Air Inter" zullen het grootste (eel van hun operaties naar de jieuwe luchthaven verleggen evenals andere maatschappijen als „Pan American", Trans- haar vijfde zoon, Richard Mil- hous. De achtergrond van bei de mannen is arm. Rebozo's vader Matias maakte sigaren en Nixons vader Frank had twaalf ambachten en dertien ongelukken. Bebe moest kip pen slachten en plukken toen hij een jaar of twaalf was. Hij besloot niet lang arm te blij ven, spaarde 25 dollar uit de opbrengst van de bezorging van kranten en investeerde dat bedrag in een stukje land op Kaap Canaveral. Rebozo is tweemaal getrouwd geweest, beide malen met de zelfde vrouw, Clare Gunn. Zij was een mooie, uitbundige vrouw met groene ogen en donkerblond haar. Zij voelde er aanvankelijk weinig voor met Bebe te trouwen, maar hij bleef zo hardnekkig aandrin gen dat Clare eindelijk toegaf met de mededeling: „Vooruit dan maar. Ik zal met je trou wen als je het geheim houdt en er met niemand over praat". Bebe en Clare, beide 18 jaar oud, gaven zich uit voor 21 en lieten zich in de echt verbinden. Na de plech tigheid keerden beide kinde ren naar hun eigen ouders te rug. Vier jaar later verkreeg Clare een echtscheiding waar door Bebe zich diep gewond voelde. Inmiddels was Bebe Rebozo steward bij Pan American ge worden. Daarna werkte hij ge ruime tijd aan een benzine station en als chauffeur van vakantiegasten. Hij legde de basis voor zijn latere fortuinen door kleine stukjes land te kopen. Door zijn talent om vrienden te maken onder in vloedrijke figuren. Clare was in 1939 getrouwd met een Pan- Am-piloot die als oorlogsvlie ger in 1944 om het leven kwam, In 1946 trouwde Bebe Rebozo haar opnieuw, maar het sprookje was na twee jaar uit. Door de enorme na-oorlogse ontwikkeling van Zuid-Florida werd Rebozo rijk. Hij hield ervan vermaarde figuren te feteren, mannen als William Rogers, Billy Graham, Lyndon Johnson en tenslotte Richard Nixon die in Bebe Rebozo zijn beste vriend vond. BERT VAN VELZEN ,|WKf <V"u'v., ..i, -v v -„-j gT.- <j Het koninklijk paleis in Warschau wordt grondig gerestaureerd. Na d/ne jaren van her. bouw zal het exterieur in juli voltooid zijn en opnieuw bewonderd kunnen worden. world Airlines" en anderen. De KLM verwacht tegen 1978 op de Charles de Gaulle- luchthaven te gaan vliegen als de accomodatie voor het Euro pese luchtverkeer gereed zal zijn. (Van onze correspondent) PARIJS Begin juli van verleden jaar werd in Frank rijk de verplichting inge voerd de vedligheidsgordels in automobielen vast te ma ken. Op een aantal verkeers wegen waren eveneens snel heidsbeperkingen ingevoerd (110 km), maar de drastische maatregelen werden eerst op 1 december afgekondigd, in verband met de bezuinigings- politiek op benzine: op nor male verkeerswegen werd de snelheid tot 90 km beperkt en op de „onaantastbare" au tosnelwegen tot 120 km. Terwijl sedert 1960 het aan tal dodelijke slachtoffers van verkeersongelukken geregeld met circa 650 per jaar was toegenomen en in 1972 tot 16.617 opgeklommen was, vertoonde 1973 een daling. Van bijna 1000 doden;' om precies te zijn van 951. Het aantal verkeersongelukken verminderde in 1973 met 1,4% het aantal doden met bijna 6%, het aantal gewon den met 314%. 80% van deze verminderingen hebben plaatsgehad sedert de inge voerde maatregelen in de laatste maanden van het jaar. De autoriteiten zijn dan ook van plan ook na een mogelij ke normalisering van de ben- zinevoorzieniing, deze maxi mumsnelheden van resp. 90 en 120 km permanent te ma ken. stellen: de Fransen rijden minder gedurende het week einde of minder ver. Aan de Cóte d'Azur blijkt het weekeindeverkeer op een bepaald in trek zijnde traject met 12% verminderd te zijn ten aanzien van hetzelfde weekeinde van een jaar gele den. De provinciesteden zijn met name in de namiddag uren minder met auto's ver stopt en de automobilisten rijden langzamer om minder geld uit te geven, terwijl het collectieve gebruik van per sonenwagens toeneemt. Intussen heeft de verhoging van de benzineprijzen (in Frankrijk tot 1,62 frank voor gewone en tot 1,75 frank voor super) al tot een zeer merkbare vermindering van de verkeersdichtheid, een verlaging van de snelheden en een teruggaan van het aantal ongelukken geleid. Het mindere gebruik van de automobielen is vooral voor korte-afstandsverkeer vast te Op de grote verkeers-as Pa- rijs-Lyon-Marseille-Nice (de „Autoroute du Soleil") hebben in december 1973 bijna 13.000 personenwagens minder ge reden dan in december van het jaar daarvoor, hetgeen een slechts geringe vermin dering is, bij een gemiddeld dagelijks decemberverkeer van ongeveer 34.250 privé-wagens. Op de grote afstanden blijkt de automobiel, zodra men met zijn tweeën is, goedkoper dan trein of vliegtuig, ondanks de drastische verhoging van de benzineprijzen. Maar se dert deze recente verhoging klagen de benzinestations langs deze autosnelweg dat zi.j 20% minder verkopen. 95% van de automobilisten blijken zich op de snelwegen aan de beperking van 120 km te houden; de meeste overtreders zijn vrachtwa gens (2,83% tegen lVz% per sonenwagens). De snelheidsbeperking is op de autowegen inderdaad minder hinderlijk dan op de klassieke verkeerswegen en de propaganda-slagzin van de ondernemingen die de au tosnelwegen exploiteren is niet onjuist: een maximum snelheid van 90 km op dt „gewone" wegen wordt een gemiddelde van 60; de maxi mumsnelheid van 120 op de autowegen, een gemiddelde van praktisch 120. Op de snelweg tussen Parijs en Lyon deden zich tussen 1 er. 29 januari 1973 31 onge lukken met lichamelijk letsel voor; dit jaar in dezelfde pe riode: 12. Het aantal doden daalde van 3 tot 0; dat van de gewonden van 86 tot 40, Yolgens de verkeerspolitie waren in het afgelopen jaar 55% van de autobaanonge lukken het gevolg van te ho ge snelheden, en de garage houders verklaren dat zij se dert snelheidsbeperking en benzineprijsverhoging veel en veel minder werk hebben. In twee maanden tijds heef! zich op de Franse autosnelwe gen als gevolg van de aard- oliecrisis een ware revolutie voorgedaan: de ondernemin gen die de autobanen exploi teren en de reparatiebedrij ven lijden verlies (t.a.v. de toestand van voorheen), maar daar staat tegenover dat de agressieve Franse au tomobilist een „normaler" gedrag gaat aannemen^ een nieuwe gewoonte, hetgeen een vermindering aan verlies va-n mensenlevens ten gevol ge heeft. Mede als gevolg daarvan, in de overtuiging dat hel nieuwe gedragspatroon van de automobilisten als gevolg van diverse permanent-blij kende-factoren duurzaam z» worden, herzien de autosnel weg-ondernemingen hun plannen. De verminderde snelheid maakt verminderde investeringen mogelijk door dat de bochten minder wijd en ruim gebouwd kunnen worden en de vertragingstra jecten korter kunnen zijn. JAN DRUMMKh De Charles de Gaulle-lucht haven behoort uiteraard tot ile modernste ter wereld in hoge mate gemechaniseerd en geautomatiseerd, waar veel werk door de computers wordt verricht. Vanuit de lucht ge zien is het een geweldige inktvis met zeven tentakels. Van binnen is het een hyper modern complex met parkeer gelegenheid op drie verdiepin gen voor 4.000 auto's. Bewe gende voetpaden brengen de passagiers door ondergrondse galerijen naar satellieten van waar zij rechtstreeks bij de vliegtuigen komeji. In het beginstadium zuller 17.000 mensen op de nieuwe luchthaven werk vinden, maai binnen 10 tot 15 jaar zal hel pèrsoneelsbestand zijn uitge oreid tot 70.000, het inwoner tal van een kleine stad. In 1957 begon men de bou van een derde international luchthaven voor Parijs in ern stige overweging te neme toen de luchthavenautoritei van Le Bourget werd overge plaatst naar Roissy-en-Franc en Orly te klein bleek voor di toekomst. De regering gaf ii 1964 haar fiat voor de bouw en het werk aan de Charles dc Gaulle-luchthaven begon in 1966. ÏÉTTOPI 0 Het nieuwe Franse vliegveld „Charles de Gaulleten noord- oosten van Parijs, in aanboutO 11.30-12.15 (K) Hoe wor de computer de ba (Tefeac) Les 9 16.00 (K) Nieuws (NOS| 16.02 Bibelebons, prograi voor kinderen 16.30 (K) Stulf-es-in 17.30-18.00 (K) Algemen Bijstandswet (Teleac)Les 2 18.45 (K) Ti-ta-tovenaar 18.55 (K) Nieuws AVRO 19.05 (K) Wie van de 19.30 (K) Del Reeves. O) den van de Ameri country en westen ger 20.00 (K) Journaal en w verzicht (NOS) 20.21 (K) Avro's „Wie k Kwis" voor aanstaa echtparen 21.30 (K) M.A.S.H. 21.55 (K) Avro's Sportpa ma. Veertiendaags magazine 22.45-22.50 (K) Laatste nieuws (NOS) 18.15 (K) EK Indooratie kampioenschappen Gothenburg 18.45 (K)Ti-ta-tovenaar 18.55 (K) Nieuws NCRV 19.05 (K) Sportshow II 20.00 (K) Journaal en w» verzicht (NOS) 20.21 (K) Zeskamp. Zesd uitzending In de co: titie, vanuit de Mar hal Groningen 21.40 (K) Farce Majeure 22.10 (K) Ander nieuws. 22.35 (K) Laatste nieuws 22.40 (K) Het lied van d< week (IKOR(J:- KRO(J:RKK(J:NC 22.45 (K) WK Kunstrijdc de schaats (NOS). 23.25-00.00 Paardesport. I door Brabant (NOS 10.00 (KI Nieuws (K) De draaischijf (K) Actualiteiten ui Bonn (K) Disco '74 (K) Dc sportspiegel (K) Rondblik, aotue magazine (K) Persoverzicht 13.00-13.20 (K) Journaal 13.45 (K) Journaal en pro gramma-overzicht (K) 1HM'74. Report', over de ambaehtebei in Münohen (K) Het vuurrode s] goedautootje. Voor c kinderen 10.05 10.25 10.50 11.35 12.20 12.50 14.00 14.45 (Van onze r.t.v.-redact LONDEN —De Engels, miek Walter Matthau is i geland uitgeroepen tot de te filmacteur van 1973, t de Franse ster Stepliant dran de prijs kreeg vo beste actrice. De prijzen kunnen schouiwid worden als die oscars. De prijs voor de beste ging naar Francois Tn voor zijn La Norit Aime-ri waarvoor hij ook de regi ontving. Valentine Cortes in deze rolprent optrad, onderscheiden voor de vrouwelijke bijrol. De voor die beste mannelijk Op zondagavond brem van „Citroentje met suil weer allerlei dolle verwi ZVrx „met aanhang". Onde Tnendaal, Leen Jongewaa Wijn, Ronnie BiermanI Leksten: Eli AssermuzU

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 38