BEBE REBOZONIXONS
KIJI
BOEZEMVRIEND
Campagne
tegen jeugd
criminaliteit
Nieuwe luchthaven bij
Parijs kan tien miljoen
passagiers verwerken
Revolutie in
Frans
autoverkeer
CHARLES DE
STEPHANl
KRUGT B
Citroentje
RESTAURATIE IN WARSCHAU
MODERN
TOEVOER
CONCORDE
binnenland
buitenland
ZATERDAG
LENEN
GROND
GESCHENK
BABY
TitfTX
TROUWEN
SPROOKJE
Goedkoper
Minder
Gemiddelde
Revolutie
NEDERLAND 1
NEDERLAND II:
DUITSLAND I
Zaterdag 9 maart 1974
- In 1957- kochten Rebozo en
een aantal vrienden het 108
hectaren grote Fisheri Island
ten zuiden van Miami Beach
voor 1.450.000 dollar. De be
doeling was het eiland luxu
eus te bebouwen zodra het
stadsbestuur van Miami er toe
bewogen kon worden een
brugverbinding met het vaste
land te bouwen. Rebozo advi
seerde Nixon 175.000 aandelen
van 1 dollar in de Fishers
Island Corporation te kopen.
Dat gebeurde in 1962, kort na-
(Van onze correspondent)
WASHINGTON John Dean, een van de gevallen enge
len rond Nixons troon, vertelde voor de Watergate-commis-
sie van Sarn Ervin dat de hellehonden van de federale be
lastingdienst op verslaggevers van het dagblad „Newsday"
werden afgezonden die artikelen geschreven hadden over
Charles (Bebe) Rebozo en de wtfze waarop hg zijn miljoe
nen vergaarde. Bebe Rebozo is Nixons boezemvriend en de
president heeft veel aan hem te danken.
grond uitkiezen, die hem vol
gens de belastingzegels 53.000
dollar en volgens verklaringen
van het Witte Huis 38.080 dol
lar kostten. In 1972 verkocht
Nixon het land voor 150.000
dollar aan William E. Griffin,
de juridische adviseur van Ro
bert Abplanalp, een spuitbus
fabrikant die evenals Rebozo
een goede vriend van Nixon in
en directeur van Rebozo's
bank in Key Biscayne.
-iToen Nixon, kort voor zijn
intrede in het Witte Huis twee
huizen kocht in Key Biscayne
en daardoor Rebozo's buurman
werd, kocht Abplanalp een
derde huis en een andere
vriend van Rebozo een vierde,
om de president een ruime
mate van privacy te garande
ren.
- Enkele maanden daarna
leende Robert Abplanalp
Nixon de 625.000 dollar die hij
nodig had om het landgoed
van 15 hectaren te San Cle
mente te kunnen kopen tegen
een prijs van anderhalf mil
joen dollar. In augustus van
het vorig jaar gaf het Witte
Huis na lang aandringen enig
inzicht in de San Clemente-
transactie. Het bleek toen dat
Robert Abplanalp en Bebe Re
bozo partners waren in een
investeringsonderneming die
Nixon 1.249,000 dollar betaal
de (inclusief de lening van
625.000 dollar van Abplanalp)
voor driekwart van het land
dat het presidentiële verblijf te
San Clemente omringt.
Rebozo op zijn beurt heeft op
vallend veel geluk gehad in
zijn zakelijke betrekkingen
met Amerikaanse regeringsin
stanties. Een regeringsinstel
ling kocht in 1972 voor 550.000
dollar een lapje grond waar
voor Bebe Rebozo zelf 68.000
dollar had betaald. Verder
heeft hij als bankier in Key
Biscayne geen concurrentie,
9 Nixons buurman en trouwste vriend Charles „bebe" Rebozo.
dat Nixon in Californië versla
gen was door Patrick Brown
en zijn politieke loopbaan be
ëindigd leek. Toen Nixon presi
dent werd verkocht hij de
aandelen voor 2 dollar per
stuk aan de onderneming te
rug.
- In 1967 adviseerde Bebe Re-
b.ozo Nixon te poseren voor
een publiciteitsfoto met Do
nald Berg, de bouwonderne
mer die Key Biscayne ontwik
kelde. Uit dankbaarheid mocht
Nixon twee stukken bouw-
omdat lieden die aspiraties in
die richting hebben geen ver
gunning kunnen loskrijgen.
President Nixon blijkt uiterst
gevoelig wanneer de goede
naam van zijn vriend Bebe
Rebozo in het geding wordt
gebracht. Zoals bekend heeft
Bebe Rebozo gedurende drie
jaar een geschenk aan Nixon
van de multimiljardaïr Ho
ward Hughes in zij,n bank
bewaard en dat later, toen de
Watergate-bom gebarsten was,
aan de milde gever werd te
ruggezonden. Gedurende de
week waarin aan het licht
kwam dat Watergatevervolger
Archibald Cox de rol van Re
bozo nader wilde onderzoeken
logeerde deze in het Witte
Huis en aan het eind van die
zelfde week werd Cox ontsla
gen.
Bebe Rebozo werd op 17 no
vember 1912 in Tampa, Flori
da geboren als jongste van ne
gen kinderen. Hij heet officieel
Charles Gregory en heeft
zijn bijnaam Bebe te danken
aan een broertje dat het
woord baby niet goed kon uit
spreken. Drie en vijftig dagen
na de geboorte van Bebe gaf
Hannah Nixon in het zuiden
van Californië het leven aan
SAO PAULO, BRAZÏLIë
(AP) In Sao Paulo en Rio
de Janeiro, de grootste ste
den van Braziliëis de poli
tie een campagne tegen de
jeugdcriminaliteit begonnen,
nadat eind vorig jaar was
bekendgamaakt, dat het aan
tal door minderjarigen ge
pleegde misdaden hand over
hand toeneemt.
„Het is met diep leedwe
zen dat de kinderpolitie van
Sao Paulo bekend moet ma
ken dat in 1972 kinderen van
8 tot 14 jaar oud zeven men
sen om het leven hebben ge
bracht, 45 personen hebben
gewond, negen meisjes heb
ben verkracht, aan 43 gewa
pende roofovervallen hebben
deelgenomen en 28 auto's en
11 fietsen hebben gestolen
zo heette het in een verkla
ring die eind vorig jaar werd
uitgegeven.
De politie besloot de ver
klaring met het verzoek „ge
beden 'e zeggen voor alle
mannen, vrouwen en kinde
ren die door een jeugctic
misdadiger om het leven zijr
gebracht
De verklaring was voor
autoriteiten in de twee stc
den aanleiding om een cam
pagne tegen de jeugdcrimi
naliteit te beginnendie vol
gens een voorlopige opgav
van de politie in 1973 met 1'
procent is toegenomen.
In Rio de Janeiro sloef
kort geleden een jongen eei
man dood. Verleden week
hielp een andere jongen bij
een bankroof. Jeugdige mis
dadigers hebben het dikwijls
voorzien op vrouwen, ouden
van dagen en gehandicapten.
In drukke straten rollen zij
portefeuilles, stelen handtas
sen en verdwijnen in de me
nigte.
Sommige benden van tie
ners worden geleid door vol
wassen gangsters, die de jon
gelui op rooftochten uitstu
ren en het grootste gedeelte
van de buit opeisen. Andere
minderjarigen verhuren zich
zelf aan volwassen misdadi
gers: zij hebben zich gespe
cialiseerd in misdaden, waar
bij hun kleine postuur van
nas komt.
Veel politieagenten be-
ichouwen het als overbodig
werk om jeugdige misdadi
gers te arresteren. Op grond
van de Braziliaanse wet
moet de politie hen overdra
gen aan de dienst voor we
zen, zodat de jeugdige delin
quent na zijn arrestatie bijna
altijd onmiddellijk weer
ordt vrijgelaten.
Een kind dat verleden
:eek door de politie van Rio
erd aangehouden, was eet
lag ee-der gearresteerd om-
lat hij tit opdracht van ee
tende volwassen misdadiger
en inbraak had gepleegd.
„Sommige ouders gevei
■un kinderen zelfs onder
ncht in de misdaad, sturei
•e op loof uit en blijven dar
self thuis", aldus een politie
man.
PARIJS Bij het dorp Roissy-en-France, op 25 kilometer
van het hartje van Parijs, wordt volgende maand de nieuwe
Charles de Gaulle-luchthaven officieel in gebruik gesteld
voor het internationale luchtverkeer.
Dan wordt de, naar de grote generaal genoemde, lucht
haven officieel geopend door president Pompidou in aan
wezigheid van vele hoogwaardigheidsbekleders onder wie
directies van luchtvaartmaatschappijen uit alle delen van
de wereld. Vijf dagen later zullen de eerste vogels van de
internationale maatschappijen neerstrijken op de eerste
startbaan die dan in gebruik is.
De eerste startbaan van de
in totaal zes die met de ge
bouwen voor de verwerking
van passagiers en goederen
zen oppervlakte van 3.000 hec-
care zullen beslaan als de
Luchthaven is voltooid.
Men houdt voorlopig reke
ning met de verwerking van
30.000 passagiers per dag of 10
miljoen per jaar, maar tegen
net jaar 2000 moeten in de
ipitsuren 150 vliegtuigen per
uur kunnen worden verwerkt
en moeten dagelijks 120.000
passagiers kunnen worden af
gehandeld.
verwachten bij de flessehalzen
die de toegangswegen vormen
tot verkeersweg A-l die langs
iet vliegveld loopt. Normaal
zou men over de rit. naar Pa
rijs ongeveer 35 minuten moe
ten doen, maar op de spitsuren
in de ochtend en avond zou
liet wel eens twee uur kufnnen
zijn en dat is langer dan me
nige vlucht uit een Europese
hoofdstad naar Parijs.
De Franse hoofdstad bereid
.ch met enthousiasme voor op
e komst van de eerste super
me Concorde de Europesi
ichtbus en Amerikaans'
liegtuïgen van de toekoms
iet 1.000 passagiers die op d<
harles de Gaulle-luchthave1
dien landen.
Een belangrijke kopzort
ordt het vervoer van de
ichtreizigers van de nieuwe
uchthaven naar de hoofdstad.
Zoals de situatie nu is kan
men verkeersopstoppingen
Minister van vervoer Yves
Guena en de luchthavendirec
tie zijn echter optimistisch,
dat nieuwe toevoerwegen de
problemen zullen oplossen.
„Tien jaar geleden hadden wij
tezelfde kinderziekten met de
uchthaven Orly. Ik kan u
•erzekeren dat er voor reizi
;ers geen overmatige hinder-
isser1 zullen zijn", zegt
voordvoerder Jacques Reder
an de luchthaven.
„Air France" en de Franse
innenlandse maatschappij
.Air Inter" zullen het grootste
(eel van hun operaties naar de
jieuwe luchthaven verleggen
evenals andere maatschappijen
als „Pan American", Trans-
haar vijfde zoon, Richard Mil-
hous. De achtergrond van bei
de mannen is arm. Rebozo's
vader Matias maakte sigaren
en Nixons vader Frank had
twaalf ambachten en dertien
ongelukken. Bebe moest kip
pen slachten en plukken toen
hij een jaar of twaalf was. Hij
besloot niet lang arm te blij
ven, spaarde 25 dollar uit de
opbrengst van de bezorging
van kranten en investeerde
dat bedrag in een stukje land
op Kaap Canaveral.
Rebozo is tweemaal getrouwd
geweest, beide malen met de
zelfde vrouw, Clare Gunn. Zij
was een mooie, uitbundige
vrouw met groene ogen en
donkerblond haar. Zij voelde
er aanvankelijk weinig voor
met Bebe te trouwen, maar hij
bleef zo hardnekkig aandrin
gen dat Clare eindelijk toegaf
met de mededeling: „Vooruit
dan maar. Ik zal met je trou
wen als je het geheim houdt
en er met niemand over
praat". Bebe en Clare, beide
18 jaar oud, gaven zich uit
voor 21 en lieten zich in de
echt verbinden. Na de plech
tigheid keerden beide kinde
ren naar hun eigen ouders te
rug. Vier jaar later verkreeg
Clare een echtscheiding waar
door Bebe zich diep gewond
voelde.
Inmiddels was Bebe Rebozo
steward bij Pan American ge
worden. Daarna werkte hij ge
ruime tijd aan een benzine
station en als chauffeur van
vakantiegasten. Hij legde de
basis voor zijn latere fortuinen
door kleine stukjes land te
kopen. Door zijn talent om
vrienden te maken onder in
vloedrijke figuren. Clare was
in 1939 getrouwd met een Pan-
Am-piloot die als oorlogsvlie
ger in 1944 om het leven
kwam, In 1946 trouwde Bebe
Rebozo haar opnieuw, maar
het sprookje was na twee jaar
uit.
Door de enorme na-oorlogse
ontwikkeling van Zuid-Florida
werd Rebozo rijk. Hij hield
ervan vermaarde figuren te
feteren, mannen als William
Rogers, Billy Graham, Lyndon
Johnson en tenslotte Richard
Nixon die in Bebe Rebozo zijn
beste vriend vond.
BERT VAN VELZEN
,|WKf
<V"u'v., ..i, -v v -„-j
gT.- <j
Het koninklijk paleis in Warschau wordt grondig gerestaureerd. Na d/ne jaren van her.
bouw zal het exterieur in juli voltooid zijn en opnieuw bewonderd kunnen worden.
world Airlines" en anderen.
De KLM verwacht tegen
1978 op de Charles de Gaulle-
luchthaven te gaan vliegen als
de accomodatie voor het Euro
pese luchtverkeer gereed zal
zijn.
(Van onze correspondent)
PARIJS Begin juli van
verleden jaar werd in Frank
rijk de verplichting inge
voerd de vedligheidsgordels
in automobielen vast te ma
ken. Op een aantal verkeers
wegen waren eveneens snel
heidsbeperkingen ingevoerd
(110 km), maar de drastische
maatregelen werden eerst op
1 december afgekondigd, in
verband met de bezuinigings-
politiek op benzine: op nor
male verkeerswegen werd de
snelheid tot 90 km beperkt
en op de „onaantastbare" au
tosnelwegen tot 120 km.
Terwijl sedert 1960 het aan
tal dodelijke slachtoffers van
verkeersongelukken geregeld
met circa 650 per jaar was
toegenomen en in 1972 tot
16.617 opgeklommen was,
vertoonde 1973 een daling.
Van bijna 1000 doden;' om
precies te zijn van 951. Het
aantal verkeersongelukken
verminderde in 1973 met
1,4% het aantal doden met
bijna 6%, het aantal gewon
den met 314%. 80% van deze
verminderingen hebben
plaatsgehad sedert de inge
voerde maatregelen in de
laatste maanden van het jaar.
De autoriteiten zijn dan ook
van plan ook na een mogelij
ke normalisering van de ben-
zinevoorzieniing, deze maxi
mumsnelheden van resp. 90
en 120 km permanent te ma
ken.
stellen: de Fransen rijden
minder gedurende het week
einde of minder ver.
Aan de Cóte d'Azur blijkt
het weekeindeverkeer op een
bepaald in trek zijnde traject
met 12% verminderd te zijn
ten aanzien van hetzelfde
weekeinde van een jaar gele
den. De provinciesteden zijn
met name in de namiddag
uren minder met auto's ver
stopt en de automobilisten
rijden langzamer om minder
geld uit te geven, terwijl het
collectieve gebruik van per
sonenwagens toeneemt.
Intussen heeft de verhoging
van de benzineprijzen (in
Frankrijk tot 1,62 frank voor
gewone en tot 1,75 frank
voor super) al tot een zeer
merkbare vermindering van
de verkeersdichtheid, een
verlaging van de snelheden
en een teruggaan van het
aantal ongelukken geleid.
Het mindere gebruik van de
automobielen is vooral voor
korte-afstandsverkeer vast te
Op de grote verkeers-as Pa-
rijs-Lyon-Marseille-Nice (de
„Autoroute du Soleil") hebben
in december 1973 bijna 13.000
personenwagens minder ge
reden dan in december van
het jaar daarvoor, hetgeen
een slechts geringe vermin
dering is, bij een gemiddeld
dagelijks decemberverkeer van
ongeveer 34.250 privé-wagens.
Op de grote afstanden blijkt de
automobiel, zodra men met
zijn tweeën is, goedkoper dan
trein of vliegtuig, ondanks
de drastische verhoging van
de benzineprijzen. Maar se
dert deze recente verhoging
klagen de benzinestations
langs deze autosnelweg dat
zi.j 20% minder verkopen.
95% van de automobilisten
blijken zich op de snelwegen
aan de beperking van 120
km te houden; de meeste
overtreders zijn vrachtwa
gens (2,83% tegen lVz% per
sonenwagens).
De snelheidsbeperking is op
de autowegen inderdaad
minder hinderlijk dan op de
klassieke verkeerswegen en
de propaganda-slagzin van
de ondernemingen die de au
tosnelwegen exploiteren is
niet onjuist: een maximum
snelheid van 90 km op dt
„gewone" wegen wordt een
gemiddelde van 60; de maxi
mumsnelheid van 120 op de
autowegen, een gemiddelde
van praktisch 120.
Op de snelweg tussen Parijs
en Lyon deden zich tussen 1
er. 29 januari 1973 31 onge
lukken met lichamelijk letsel
voor; dit jaar in dezelfde pe
riode: 12. Het aantal doden
daalde van 3 tot 0; dat van
de gewonden van 86 tot 40,
Yolgens de verkeerspolitie
waren in het afgelopen jaar
55% van de autobaanonge
lukken het gevolg van te ho
ge snelheden, en de garage
houders verklaren dat zij se
dert snelheidsbeperking en
benzineprijsverhoging veel
en veel minder werk hebben.
In twee maanden tijds heef!
zich op de Franse autosnelwe
gen als gevolg van de aard-
oliecrisis een ware revolutie
voorgedaan: de ondernemin
gen die de autobanen exploi
teren en de reparatiebedrij
ven lijden verlies (t.a.v. de
toestand van voorheen),
maar daar staat tegenover
dat de agressieve Franse au
tomobilist een „normaler"
gedrag gaat aannemen^ een
nieuwe gewoonte, hetgeen
een vermindering aan verlies
va-n mensenlevens ten gevol
ge heeft.
Mede als gevolg daarvan,
in de overtuiging dat hel
nieuwe gedragspatroon van
de automobilisten als gevolg
van diverse permanent-blij
kende-factoren duurzaam z»
worden, herzien de autosnel
weg-ondernemingen hun
plannen. De verminderde
snelheid maakt verminderde
investeringen mogelijk door
dat de bochten minder wijd
en ruim gebouwd kunnen
worden en de vertragingstra
jecten korter kunnen zijn.
JAN DRUMMKh
De Charles de Gaulle-lucht
haven behoort uiteraard tot
ile modernste ter wereld in
hoge mate gemechaniseerd en
geautomatiseerd, waar veel
werk door de computers wordt
verricht. Vanuit de lucht ge
zien is het een geweldige
inktvis met zeven tentakels.
Van binnen is het een hyper
modern complex met parkeer
gelegenheid op drie verdiepin
gen voor 4.000 auto's. Bewe
gende voetpaden brengen de
passagiers door ondergrondse
galerijen naar satellieten van
waar zij rechtstreeks bij de
vliegtuigen komeji.
In het beginstadium zuller
17.000 mensen op de nieuwe
luchthaven werk vinden, maai
binnen 10 tot 15 jaar zal hel
pèrsoneelsbestand zijn uitge
oreid tot 70.000, het inwoner
tal van een kleine stad.
In 1957 begon men de bou
van een derde international
luchthaven voor Parijs in ern
stige overweging te neme
toen de luchthavenautoritei
van Le Bourget werd overge
plaatst naar Roissy-en-Franc
en Orly te klein bleek voor di
toekomst. De regering gaf ii
1964 haar fiat voor de bouw
en het werk aan de Charles dc
Gaulle-luchthaven begon in
1966.
ÏÉTTOPI
0 Het nieuwe Franse vliegveld „Charles de Gaulleten noord- oosten van Parijs, in aanboutO
11.30-12.15 (K) Hoe wor
de computer de ba
(Tefeac) Les 9
16.00 (K) Nieuws (NOS|
16.02 Bibelebons, prograi
voor kinderen
16.30 (K) Stulf-es-in
17.30-18.00 (K) Algemen
Bijstandswet
(Teleac)Les 2
18.45 (K) Ti-ta-tovenaar
18.55 (K) Nieuws
AVRO
19.05 (K) Wie van de
19.30 (K) Del Reeves. O)
den van de Ameri
country en westen
ger
20.00 (K) Journaal en w
verzicht (NOS)
20.21 (K) Avro's „Wie k
Kwis" voor aanstaa
echtparen
21.30 (K) M.A.S.H.
21.55 (K) Avro's Sportpa
ma. Veertiendaags
magazine
22.45-22.50 (K) Laatste
nieuws (NOS)
18.15 (K) EK Indooratie
kampioenschappen
Gothenburg
18.45 (K)Ti-ta-tovenaar
18.55 (K) Nieuws
NCRV
19.05 (K) Sportshow II
20.00 (K) Journaal en w»
verzicht (NOS)
20.21 (K) Zeskamp. Zesd
uitzending In de co:
titie, vanuit de Mar
hal Groningen
21.40 (K) Farce Majeure
22.10 (K) Ander nieuws.
22.35 (K) Laatste nieuws
22.40 (K) Het lied van d<
week (IKOR(J:-
KRO(J:RKK(J:NC
22.45 (K) WK Kunstrijdc
de schaats (NOS).
23.25-00.00 Paardesport. I
door Brabant (NOS
10.00 (KI Nieuws
(K) De draaischijf
(K) Actualiteiten ui
Bonn
(K) Disco '74
(K) Dc sportspiegel
(K) Rondblik, aotue
magazine
(K) Persoverzicht
13.00-13.20 (K) Journaal
13.45 (K) Journaal en pro
gramma-overzicht
(K) 1HM'74. Report',
over de ambaehtebei
in Münohen
(K) Het vuurrode s]
goedautootje. Voor c
kinderen
10.05
10.25
10.50
11.35
12.20
12.50
14.00
14.45
(Van onze r.t.v.-redact
LONDEN —De Engels,
miek Walter Matthau is i
geland uitgeroepen tot de
te filmacteur van 1973, t
de Franse ster Stepliant
dran de prijs kreeg vo
beste actrice.
De prijzen kunnen
schouiwid worden als die
oscars.
De prijs voor de beste
ging naar Francois Tn
voor zijn La Norit Aime-ri
waarvoor hij ook de regi
ontving. Valentine Cortes
in deze rolprent optrad,
onderscheiden voor de
vrouwelijke bijrol. De
voor die beste mannelijk
Op zondagavond brem
van „Citroentje met suil
weer allerlei dolle verwi
ZVrx „met aanhang". Onde
Tnendaal, Leen Jongewaa
Wijn, Ronnie BiermanI
Leksten: Eli AssermuzU