F or d Capri II met 3 deuren MMMM NIEUWE MARINA 1,8 TC Autogordels ook gebruiken bij 100 km/uur Lel op juiste hiHlcnspatiniiijJ will B tn het :hermings- aven, die len antastische ndhoofdprijzen, deze letters N iagrammen. singen (niet de Men telt ze n horizontaal u de N's de van de al aantal N's u hiermede )p deze pagina^ door JAN EDINK mm mm m PRIJSWINNAARS door H. W. FILARSKI door CONSTANT ORBAAN Honda bouwt fabriek voor CVCC carburateur OPLOSSING PUZZEL VAN VORIGE WEEK ZO INSTUREN NAAM STRAAT WOONPLAATS Ford Capri II con gescheiden ramsysteem on krachtige Horvo-schljtrommen (behalve op de 1300). Mel de Caprl n Ohia wil Ford tegemoet komen nan do verlangens van do op meer luxe gestelde' automobilist, maar hol Is zeer do vraag of doze stelling In oen tijd van versobering wel opgeld zal doen. Naar keuze knn do Caprl geleverd worden met de nleü- wd C-3 automatische versnel lingsbak en er zijn vijf motor- versleH beschikbaar, n.l. 1300 cc en l>7 pk; 1000 cc en 72, door HEN BOLLEN resp, 00 pk; 2300 cc V-0 mo tor van 108 pk en 3000 V-U van 1311 pk, ZATERDAG 9 MAART 1974 C" - mnkon knnt» op dn 20 wok on «unflo- olnd vim do nktlt» bo- o week le winnen ann Römertopf rln u da heorlljksto on kunt klaarmaken, rocoptenbookje on nsjo t.w.v. 25,90 3MERTOPF ngobodon door P. Boerma N.V. lothandol In glaa, ïloln on aardewerk Hoofddorp ir KLM (haltpenslon), maar. itovorzokorlng, oon laar i-Wogonwaclit, 1000 iltor smachlno, 10.000,- aan rar keuzo van ƒ4.000,-. itoroo-vorstorkor, 600,- i naar keuzo, oon otok- pannenant, eon 48-dellg >0.- aan levonsmlddolon, igor, onz.) 2.000.- aar» aen jaar wegonbolastlng, aio, oen afwasmachine, antlerola naar keuze voor at, oon atoroo-veraterker, roken naar keuze, een Ing, 62 woken lang voor aan sleradon, horloges. 1.000,-) oen jaar wogenbolasllng, oon nlwaamachlne. oen n ateroo-veretorker, voor loken naar keuze, een r 40,- aan levenamldda- en oen Dick Wlsalnk 195,Deze tourcaravan kzij onafhankelijke vering ilumlnlum, dua minimaal alon nanrocht, gas-, accu- a van koelkast, kachat en sslnk te Oud-Looadrecht, als bij oon van do dealers AKE-UP COFFRET :ho huis, stalda voor r beschikking Itvoerlng mot olinor; id. 75. voorzetsel 76. voorzetsel 78, ampère 80, verzet 03. veilige huven 84. ln orde 86. werkelijk 87. georgunlsoerd overleg 88. Hing 90. puurdje 1)1. telwoord 03. werktuig om cirkels te trekken 05. ovarblljvon 97. getij 98. slaginstrument 99. deel 100. dierengeluid 101. voeg 103. selenium 105 In momorlnm too eilandje bij Nw,-Gulnea 107. vleesgerecht 100. voorbeeld 112. gast 113. stoekwnpon 115. honingdrank 110. lovon 117. muziekinstrument HO. schaakstuk 120. spelonk 121. bengeltje mot pin nis sluiting. VERTIKAAL 1. plezier 2. roem 3. muzieknoot 5. voegwoord 0. olkeschors 7. sluw 8. taal uiteinde van 'n splci 0. vrouw 11. wortel 12. van do leor nfwykcnd christen 13. nnchtsplegol 14. achter 16. prikken 17. omlaag 18. deel van oen bijenkorf 10. plaats ln Drenthe 21. grote gemeonte 23. korf 25. worm 28. nlnats In Belglö 30 roemen 33. goed doorbakken 34 «lansje Jenever 36. Ierland 36. rekening 30. niet vroeg 4). voertuig 43. knlksalpctor 44. dc onbekende 40. Ik (L.) 48. letterkeer 40. administratietroepen 50. voorzetsel 52. ontkonntng 54. zijkant van het hoofd 57. houten schoon 00. ondergang 61. gravure 08. wapen 70. jong schaap 72. en volgende 73. lüst 74. smart 75. goud (F) 77. ontkenning 79. gewricht 81. bijwoord 82. lengtemaat 83. schoorsteenzwart 85. bergplaats 87. stof die bij gisting wordt afgescheiden 88. lawaai 89. gezamenlijke journalisten 91. uitdrukking 92. buigen 93. huid 94. eer 95. spoorstaaf 90. vervelend 102. plaats voor vee 104. lusthof 100. voedsel 108. uniek 110. voorzetsel 111. errore exccpto 112. op het genoemde 114. adviesraad 110. vordering 118. recto 119. par exemple. tweede controle In klaver, wel zin in slem en wil verder van je boren. Zuid (A) zegt dun vier harten, aangevende dat hij eerste of tweede controle ln har ten heeft. Maar belangrijker ls het feit, dat zuid het bod „vier ruiten" oversloeg en daarmee dan auto matisch aangaf geen enkele controle in die kleur te bezitten. Had hij die wél, dan had het lagere bod van vier ruiten voorrang gehad op enig ander bod! Noord met zuid (A) weten dan al genoeg noord biedt vier schoppen en zegt daarmee: lk geef het verder op, want ook mij ontbreekt de rutten- controle. Gemakkelijk zal het nu wel voor u zijn om noord met zuid (B) te bicden: noord één schoppen zuid drie schoppen noord vier klaver zuid vier ruiten noord vier harten zuid vier schop pen noord vijf klaver (eerste èn tweede controlel) zuid, vijf harten (tenminste tweede hartencon trole) noord zes schoppen. Als u dit te Ingewik keld vindt, kan ook: noord vier klaver zuid vier ruiten noord vier SA (toch nog oven azen- vraag) zuid vijf ruiten noord zes schoppen. Wilt u niets van dat alles, dan beveel ik zowel met (A) als (B) aan te bieden: één schoppen drie schoppen zes schoppen! Misschien komt de tegen partij vriendelijk uit cn wint u slemmetje (A) ook! Hoewel de partijen uit het kampioenschap van Rusland 1973 wat laat zijn verschenen, willen wij alsnog enkele fragmenten van partijen uit dit kam pioenschap bespreken. Zoals bekend ls Annutoll Gantwarg met 26 pun ten uit 19 partijen ongeslagen kampioen geworden gevolgd door A. Mogiljanski en W. Tsjegolen met 24 punten, daarna op de 4e plaats L. Slobodskoj met 23 punten en dan pas oud-wereldkampioen Andris Andreiko met 22 punten op de 5e plaats, dien eveneens ongeslagen. Gantwarg ls een moeilijke tegenstander, die stug loorgaat als hij meent ook maar een klein voor deeltje te hebben Zijn party tegen W. Kaplan die wy vanaf de 46e zet op de voet zullen volgen b daat een sprekend voorbeeld van. Gantwarg met wit meende in het eerste diagram nog kansen te hebben en speelde hier 37—32. 20. Pc3Xe4l, d5Xe4; 21. Df3—h3, g7—gfl (Of hO, LxhO' met snelh winst). 22. Tel—dl, Dd« bö; 23. Tdl—d7 (Nog altijd ver smaadt hy do kwaliteit). 23Tc8e8 (Hoopt vermoedelijk op Lh0, Lc81) 11* A rit A AW A %lf A If JL 24. e5e6!l, g6Xfr (Of fxeO, Lxe6l- gevolgd dooi Lc5+ met winst resp. 16, Ld6! met beslissende materiaalwinst). 25. Td7Xc7l, Tc8Xc7; 20. Dh3—g3 Kg8—h8; 27. Lf4 h6, l'7Xe6 (Het alternatief is Tg8, De5+ f8 Dxf0 ,Teg7 of Tgg7, Df8 Tg8, Dxc7 enz. - Tdl! on de dreiging Lxg7+, Txg7, Td8+ cnz. is nlet meer te verhinderen). 28. LhöXf8, To7d7 (Zwart heeft een pluspion maai die weegt niet op tegen zijn slechte konings positie). 29. Lf8hO, Db6—a5 (Zwart moet rekening houden met Db8 De5 l- en Lf4. Op Ld5 beslist Lf4l, byv. h6, Dg6 en Le5. Ook Dc5 helpt niet. Er volgt Lf4 h6, Dg6 Dd5 Le5+I, Dxe5, De8+ met winst. Wits aanval is zo sterk door de aanwezigheid van lopers van ongelijke kleur. Zwarts loper kan n1. niets tot de verdediging bijdragen cn op deze we ienschap berust feitelijk de kracht van de in de diagrampositie door Portisch ontketende verwik kelingen). 30. Dg3—b8+, Da5—d8; 31. Db8—e5+, Kh8g8- 32. De5Xe6+ ,Td7—f7 (Of Kh8. Dxf5 met mat- dreiglng op f8). 33. TflXf5 (Einde van het gevecht: Dd7 Dxd7 Txd'i, Tf8 mat of Ddl-f, Kf2. Dd2+, Kg3, Del+i Kh3 en zwart is uitgepraat). Zwart geeft het op. Öf tavan, ontworpen naar de Ln zijn geïsoleerd, evenals oubols in teak uitgevoerd, sta-caravan Is een cadeau ar u do caravan ook kunt irland. 1e prijs (f 25,-) 2e prijs (f 15,-) R. Waebeke Mevr. Vermunt Oesterput 6 v, Glijmesstraat 36 HOOFDPLAAT (Zld.) STANDDAARBUITEN M.i. knn wit na (18—23) 29x18 (13x22) zijn winst kansen wel vergeten, doch zwart antwoordde met (1117) waarna het spel als volgt verliep. 47. 29—24, 17—21; 48. 32—28, 21—26; 49. 43—39, 26—31; 50. 38—32, 16—21; 51. 39—34, 9—14; 52 34—30, 31—36; 53. 30—25, 21—20; 54. 35—30, 20—31! 55. 33 -29, (Op 32—27 (31x22) 28x17 volgt (18—22) 17x28 (13—18) en ondanks wits schljfwlnst wordt het remise) 55812of? (Op (1419) volgt zeer verrassend 47—41! (36x47) 32—27 (31x33) 29x38 (47x20) 25x3 Uit. 56. 25—20, 14x23; 57. 28x17, 18—23; 58. 17—12, 23—28; 59. 32x23, 31-37; 60. 12—8, 3641; Verplicht; (op (3742) 47x38 (36—41) volgl 83 en zwart ls verloren). 61. 47x36, 37—42; 02. 8—3, 42—48; 63. 23—18, 48—39; 64. 18—13, 19—11; 65. 3—25; 11—17, 66. 25—43, 17—12; 67. 43—48, 12—3; 68. 48—20, 3—20; 69. 24—19, 20—25; 70. 13—8, 15—20; 71. 19—13? (Direct uit is 26—48) 7125—39; 72. 82, 2025; 73. 27. Zwart geeft het op. Voordat Petrosian zyn kandidatcnmatch tegen Portisch had gewonnen heeft hij nooit vat op deze tegenstander kunnen krijgen. De Hongaar stond zelfs met 3—0 voor cn daarom geloofde men, dat hij te Palma de Mallorca, waar de match werd ge houden, ccn kans zou makon. Het heeft trouwens niet veel gescheeld, want een paar keer verloor Petrosian zijn befaamde voorzichtigheid uil hel rog. Hieronder een voorbeeld, nl. de tiende partij van de match, die Petrosian weer een stap verdoi bracht op de weg naar het wereldkampioenschap. Wit: Portisch - Zwart: T. Petrosian. Orthodox damegambiet. 1. d2—d4, d7d5; 2. c2—c4, e7—c6; 3. Pbl—c3 Lf8—C7; 4. Pg 1—f3, Pg8—f6; 5. Lcl-g5, 0—0; 6. e2—c3, Pb8d7; 7 Tal—cl, a7—a6 (De „klas sieke" voortzetting ls c6, zoals in deze uiterst so lide verdediging vooral door de oude meester reeds ontelbare keren is gespoeld. Met de tekstzet hoopt zwart op Ld3, dxc4, b5 gevolgd door c5 maar dit wordt nu verhinderd). 8. c4—c5, c7—c69. Lfl—d3, b7—b6; 10. c5Xb6. cü— c5 (Aldus heeft zwart zijn zin gekregen, want door deze opmars kan hij zijn ontwikkeling vol tooien). 11. 0—0, c5—c412. Ld3—c2, Pd7Xb6? (Maar dit is een positionele fout want het paard had veld e5 moeten bewaken. Goed was Tb8 om op Pa4 tc vervolgen met Lc8—b7—c6 enz.) 13. Pf3—e51, Lc8—b7; 14. f2—f4. Ta 8—b8? (Hiei staat de toren niet goed en de Indirecte actie tegen b2 heeft geen betekenis. De beste verdediging te gen wits dreigende aanval was hoogst waarschyn lijk g6, al is zo'n verzwakking op zich niet ideaal). 15. f4—f5, Pb6d7: 16. Lg5—f4, Tb8 c8 (Zie vo rige aantekening! Zwarts tijdverliezen maakt het zijn tegenstander mogelijk, de aanvalsdruk op de koningsvleugel te vergroten). 17. Ddlf3. e8Xf5 (Er dreigde vooral Dh3). 18. Lc2Xf5, Pd7Xe5; 19 d4Xe5, Pf6—e4 (Niet mo gelijk was 'M7 wegens Dh3 met stukwinst gezien de matdreiging. Petrosian moet hebben gehoopt, de aanval met een kwaliteit te kunnen afkopen maar Portisch doet het veel sterker). Ford lieeft de tweede gene ratie Caprl geïntroduceerd niet een geheel nieuwe enrroa- Nrrlc (drie deuren), aërodyna misch van vorm, een groter glasoppervlak, van rubber slrliis voorziene bumpers, een herzien lnlerluur. Aan do ont wikkeling van do Caprl II Is twee miljoen manuren besteed en er was een Investering van 228 miljoen gulden mee ge moeid. De nloiiwo Capri's z||n duurder dan hun voorgangers, de prjlzen lopen uiteen van f 11.98» voor do 1300 I, tot f21.791 voor de 6 cilinder 3 liter Caprl Glila. Uiterlijk ls de meest opval lende wijziging de toevoeging van de derde deur hetgeen uiteraard leidt, tot vcolzljdlgor gebruiksmogoiy kheden. lie achterbank kan worden neergeklapt cn dan krygl. men een bagnreruimte van 640 II- ler legen 230 liter ln normule positie van do achterbank. By de duuVdere modellen ls de nchtorbank bovendien gedeeld uitgevoerd; er ontstaat dnn een drloporsoonn auto met een bagageruimte van 400 liter. De achterdeur ia afgovooid door mot gaa gevulde toleagoplacha schokdempers. De handelbaarheid van do wagen werd verbeterd door 'n grotere spoorbreedte van ach teren en een verfijnde aërody namische vorm. Uit velllg- holdsoogpunl krntg do koets 21) lig plaatstaal extra met doosvormigo stijlen rond de doui'on en in het dak, evenals dubbclo zijpanelen van ach teren. Allo modellen hebben HORIZONTAAL 1. besmettelijke ziekte 4. part 8. groente 10. plooi 12. maal 13. keukengerei 15. Jongensnuam 17. luizeiil 18. lang verdicht proza- verhaul 20. slag 22, gravure 23. moeder 24. voorzetsol 20. vlsgcret 27. ex tempore 26. open vlechtwerk 29. telwoord 31. vogel 32. bestuurder 35. klaar 37. omtrek 36, zandheuvel 40. schoon 42. administratiotroepen 43. bijbel der Mohamme danen 45. nummer 47. bloei wy ze 49. aanmatigend 51. nauw 53. radon 54. sint 55. aetatls 56. eerste kwartier 58. en omstreken 59. vis t 02. vogelclgonschap 63. landbouwwerktuig 64. eerste mens 65. gedorste halmen 66. gereed 67. melsjesnanm 69. voorzetsel 70. bergplaats 71. par exemple 73. ogenblik Hy presteerde het echter om wit reeds na 10 etten tot opgeven te dwingen op de volgende ma nier. (9—13) 34—29 (3—9!) 29x20 (15x24) 45—40 (11—17!) 40- -34 (18-23) 34 29? (23x34!) 39x30 (24—291 33x24 (7—11) 16x18 (13x42) 47x38 (36x47) Wit geeft het op. Autobanden, die lo weinig ',|>niiiilng hebben, verhogen 't benzineverbruik met 3 tot 8 procent als gevolg van liet ex tra percentage rolweerstand dat overwonnen moet worden. Ity zware belasting en/of l)|| lange afstanden verdient het de voorkeur te r()den met een letN verhoogde Imiidensiian- nlng. Zowel wegllgging, siyta- (c als benzineverbruik z(Jn ermee gemoeid. Van belang Is ook dat do wielen goed ultgebuluncoord /,l,|n, Niet goed uitgebalanceer de wielen voi'oorzaken sloehte wegllgging, trillingen ln de stuurinrichting, onregelmatige en snelle slijtage van de ban den, grotere weerstand en dientengevolge een hoger ben zineverbruik. Ilonda Motor bouwt samen met een van Japans grootste fabrikanten van carburateurs een nieuwe fabriek voor de pro- duktte van de CVCC-carburatcurs die lelden tot schone uitlaat gassen. De nieuwe fabriek start in mei a.s, reeds met de pro- duktic cn in de aanloopperiode zullen 15.000 van deze carbu rateurs worden gemaakt. Na Toyota, Ford en Chryslej- hoeft nu ook de Japanse Isuzu- fabrick ccn contract met Honda gesloten voor de bouw van CVCC-motoren en de verkoop ervan over de gehele wereld. Zoals bekend voldoen de CVCC-motoren aan de zeer strenge eisen van de Amerikaanse wet op de luchtverontreiniging, die in 1975 in de V.S. in werking zal treden. Inmiddels is Honda reeds begonnen de nieuwe CVCC-motor ln te bouwen in de Civic 1500. REDACTIE „DE STEM" REIOERSTRAAT 16 BREDA Zet op de enveloppe ln de lin- kei-bovenhoek „Woekendpuz zei" Inzenden voor dinsdagmiddag 12.00 uur. VIER KLAVER Een altyd weer terugkerende vraag aan my js, waaróm ik myn geluk bij het slembleden niet aan de vior-klaverconventle wens toe te vertrouwen. ■.Dan blijf je toch zo lekker laag by het azen vra gen' ls het aangevoerde motief. Waarom talrijke sterke spelers niet van die conventie willen weten is, dat deze volkomen on geschikt is voor het bicden van distrlbutionele spellen D.w.z. voor spellen, waarin renonces en/of singletons voorkomen. Beter dnn woorden demon streert een voorbeeld die zienswijze: Noord A1IV84 f A B 7 6 2 0 6 5 3 Géén Zuid (A) B 10 g 7 'HV 0 9 6 2 A972 Zuid (B) B 10 9 7 OHV O A 9 7 2 062 Noord opent met één schoppen en geen enkele redely ke speler zul met het zuldspel een beter bod kunnen bedenken dan drie schoppen. Als noord nu azen gaat vragen met ,vler klaver "°ort hy by zuid één aas. De grote vraag echter 's wélk aas is dat wel?! Met het zuidspel (A) is eP'g hoger contract dan vier schoppen een kansloze onderneming daar drie ruitenslagen verloren gaan. Met zuidspel (B), waarin slechts de ruitens en kla veren verwisseld z.yn met (A), is zes schoppen eer voortreffeiyk eindbod. ZODRA nu een expert dit noordspel heeft, zal hij Vanwege zijn renonce besluiten tot „cue-bids", dat zÜn controle-tonende biedingen. Noord vervolgt drie schoppen van zuid met vier klaver cn dat betekent dan: partner ik heb de éérste of A. Moglljansld met zwart had tegen J. Kolodiew reeds na 25 zetten een positioneel zeer krachtige stand die wel toi winst moest komen. y Ook tn Nederland is thans de Marina 1,8 liter in TC-uerslc beschikbaar gekomen, zij het uitsluitend als tweedeurs cou pé. Deze coupé onderscheidt zich van de andere Marina's door een dubbele carburateur, achterruitverwarming, zwart vinyl dak, hoofdsteunen op de. voorzittingen, stoffen bekle ding, zwarte bies op de zij kanten, zonwerend glas rond om en achteruitrtjlampen. De prijs is vastgesteld op f 10.750. Zowel praktijkproeven als simulaties per computet-, uit gevoerd door het Amerikaan se bedrijf Calspan, hebben uit gewezen dat een botsing van' een auto met een stilstaand obstakel bij een snelheid van nog geen 100 km per uur zon der veiligheidsvoorzorgen zel den wordt overleefd. Een fron tale botsing met een tegemoet komende auto, waarbij de op elkaar Inwerkende krachten worden verdubbeld, biedt nauwelijks kans op overle ving. Nu ln ons land op de auto- (snel)wogen een maximum snelheid vun 100 km per uur van kracht Is geworden, ls bij vele automobilisten de neiging aanwezig bij een dergelijke „kalme" snelheid de autogor dels ongebruikt te laten. Dat dit ton onrechte geschiedt wordt dooi- bovenvermelde proeven aangetoond. Het ver dient onder alle omstandighe den en bij alle snelheden al leszins aanbeveling dc auto gordel te gebruiken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 31