VOLVO Politie, brandweer en ambulance tijdig paraat Passagiers ongedeerd uit brandend toestel; Arabieren geven zich over op Schiphol Zwaarste liielitrainp uit de geschiedenis bij Parijs345 doden Boerenechtpar onder ogen van kinderen doodgeschoten DAGBLAD VOOR ZUIDWEST- NEDERLAN; DB STEM TRAGEDIE IN SINT-IANSTEEN' Veel geweld op en rond voetbalvelden Chaam Breda ROUW IN ENGELAND EN TURKIJE Jongens (14 en 16) nit St. Jansteen en Kloosterzande leg gen bekentenis af boordwerktuigkundige ging brandend toestel in om motoren af te zetten Maandag 4 maart 1974 114e jaargang no. 17276 ZEEL^HS* EDITIE VOOR ZEELAND A Gewillig Lof Door de kou ^andaag Onzekerheid Kleuter verdronken Lichtgewonden Beiroet Gin en Wliiskv Geen explosies Nylonkous Buren Mulder Tafeltennis Pirard BLUEEENS STEM Biauozfyj! DIRECTEURDR. W. A. j. NI HARKX HOOFDREDACTEUR L LEUENDEKKER KANTOREN TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN (Van een onzer verslaggevers) SCHIPHOL „Ruim twaaif minuten voor het toestel zou landen waren politie, brand weer en ziekenauto's in volle staat van paraatheid", aldus gisteravond majoor E.E. Ger ritsen, commandant van de rijkspolitie op Schiphol, op een zeer ontspannen perscon ferentie rond half negen in de avond. Hij werd geflankeerd door de commissaris van de konigin in Noord-Holland, ar Kranenburg en de Engelse ambassadeur sir John Barnes. Volgens majoor Gerritsen had men nog geprobeerd het toe stel ergens anders heen te diri geren, maar men had te ken nen gegeven nog voor slechts dertig minuten brandstof te hebben. Het is perse niet waar, aldus majoor Geriitsen dat wij het toestel hebbe» ge weigerd. De internationale af spraken van Tokio, Montreal en Den Haag behandelen ge kaapte vliegtuigen als emer- gency-gevallen, waaraan alle voorrang moet worden gege ven. Rechercheur G. de Boer mocht vervolgens vertellen hoe hij erin geslaagd was de beide luchtpiraten, Al Ali, te arresteren. Beide man. nen kwamen als Iaatsten uit het toestel, nadat de passa giers al geroepen hadden dat er brand aan boord was. De rechercheur kon gewoon op beide mannen toelopen en hen de wapens vragen. Dezen wil den echter liever door geüni formeerde politie gearresteerd worden, waarschijnlijk be vreesd voor repressaille-maat- regelen van geheime diensten. Abu Said en Abu De beide mannen lieten zich gewillig meevoeren naar het arrestantenlokaal, ondertussen slechts vertellend dat htm daad „er een van politieke strekking was, omdat er geen ander alternatief meer was". Voor noch na de landing is er sprake geweest van onderhan delen tussen autoriteiten en piraten. De piraten hebban geen enkele eis gesteld, hun gebaar was slechts als sym bool bedoeld, naar men thans aanneemt. Majoor Gerritsen was wel ver heugd over de humane manier waarop de kapers de passa giers hebben laten gaan, Grote lof had havenmees ter H. G. Mesland voor de Britse mecano die in het pers masker en brandweerpak weer aan boord was gegaan om de motoren af te zetten, dit hoe wel de kapers hadden verteld dat er meerdere bommen aan boord waren. Tot op dat mo ment was ook de inhoud van een in de cockpit geplaatste tas nog niet met zekerheid be kend. Na enkele minuten geaarzeld te hebben, aldus de heer Mes land, is men toch maar begon nen te blussen, omdat het ge vaar voor andere vliegtuigen anders vergroot zou worden De Britse ambassadeur maakte van de gelegenheid gebruik om alle Nederlandse autoritei ten op en rond de luchthaven te bedanken voor de grote in zet waarmee deze affaire was afgerond. Boordwerktuigkundige McRacken (44) Vertelde ons geen enkel moment aan zijn vrouw en drie kinderen te 0 Een VC-10. hebben gedacht toen hij het brandende vliegtuig inging om de vier motoren af te zetten. „Ik vond het een aanvaard baar risico om de motoren stil te zet ten voordat de bommen ontploft zouden zijn", zo zegt hij lakoniek. Hij beantwoord de daarmee aan een stille wenk van de chef brandweer, die zijn mannen aan het te rugtrekken was wegens explo siegevaar. „Achteraf stond ik wel te trillen, maar dat kwam meer door de kou op Schiphol, vergeleken met Beiroet, dan van angst", aldus McRacken, die in de ogen van de Schip- holdirektie gezien mag worden als de held van de dag. KAPERS VERNIETIGEN VLIEGTUIG 9 De geblakerde neus van het Britse passagiersvliegtuig op Schiphol. droog, vrij 'zonnig. Maximumtemperatuur: Zes graden. stad en streek Actiecomités loven Commissie Klaasesz. Pagina 3 binnen- en buitenland Baskische bisschop trotseert Franco. Pagina 5 (Van onze Parijse correspondent) PARIJS. Bij de zwaarste ramp in de geschiedenis van de burgerluchtvaart hebben zondagmiddag 345 personen het leven verloren toen een DC-10 van de Turkse Luchtvaartmaatschappij 45 kilometer ten noorden van Parijs in een bos neerstortte. Er zijn geen overlevenden. Voorzover gisteravond was na je gaan waren er geen Nederlanders onder de doden. Turkse autoriteiten in Parijs sloten sabotage of de ontplof fing van een bom aan boord niet uit. Automobilisten op de autoweg Parijs-Brussel en tal rijke wandelaars in het tradi tionele uitstap- en wandelge bied van het bos van Erme- nonville zagen enkele ogen blikken voor kwart voor een de enorme Douglas DC-10 Jumbo Jet opvallend laag over de bomen scheren. Volgens ooggetuigen werd het lan dingsgestel van de machine uitgevierd en daarna weer in gehaald hetgeen een ogenblik deed vermoeden dat de piloot nog getracht heeft op het na bije militaire vliegveld van Creil een noodlanding te ma ken. Het vliegtuig was op dat moment nog maar vijftig me ter hoog en enkele ogenblik ken later raakte het de toppen van de bomen en kwam daar na in een enorme ontploffing op de grond, waar nog sneeuw lag, terecht. De machine was oorspronke lijk afkomstig uit Istanbul en was om half een van de Parij se luchthaven Orly, waar het een tussenlanding gemaakt had, opgestegen met bestem ming Londen na enig opont houd gehad te hebben. Over het juiste aantal passagiers aan boord heerste nog even onzekerheid aangezien 200 tot 216 passagiers die per British Airways naar Londen zouden reizen op ret laatste ogenblik aan boord van het Turkse toe stel genomen werden, omdat de Engelse vliegtuigen als gevolg van een staking van het grond personeel in Londen zeer grote vertraging hadden. De Britse rugby-ploeg die za terdag in Parijs tegen Frank rijk uitgekomen was, had eveneens geprobeerd met het Turkse toestel naar huis terug te keren, maar er waren toen geen plaatsen meer vrij. Zes tien minuten nadat de DC 10 neergestort was, waren de eer ste hulptroepen van de nabije luchtmachtbasis Creil aanwe zig, maar zij konden niets meer uitrichten. (Vervolg op pagina 5) NIJMEGEN De vierjarige Petra Jans uit Linden (gem. Beers bij Nijmegen) is zon dagmiddag in een grindafgra- ving in haar woonplaats ver dronken. SCHIPHOL Alle 92 passagiers en tien bemanningsleden van een zondagavond door twee kapers tussen de 25 en 30 jaar op Schiphol in brand gestoken vliegtuig van de Britse maatschappij BA zqn in veiligheid. De kapers zijn gearresteerd. De brand in het vliegtuig, een VC-10, is geblust. De passagiers, onder wie een onbekend aantal kinderen en een twee weken oude baby van een Australisch echtpaar, hebben het toestel nadat de kapers het op de startbaan in brand hadden gestoken, in gro te haast via glijgoten verlaten. Zij renden daarna voor hun leven. De twee kapers, volgens een aantal passagiers waren het er -drie, zijn door de rijkspolitie op Schiplhol gearresteerd. Ook zij waren uit het brandende toestel gerend. Volgens majoor Gerritsen van de rijkspolitie weigeren de twee iets te zeg gen. Tegenover de passagiers hadden de kapers gezegd te behoren tot de „Youth Natio nal Liberation Front" (Het Nationale Bevrijdingsfront van de Jeugd). Het luchtverkeer op Schip hol werd zondag kort voor de landing van het gekaapte toe stel gestaakt. Schiphol was ge durende drie uur hermetisch afgesloten. Niemand kon erin of eruit. Alle beschikbare brandweer auto's en Ziekenwagens op Schiphol werden naar baan 19 rechts de Zwanenburgbaan gedirigeerd. De ziekenhuizen in de omgeving werden ge waarschuwd. Later bleek, dat waarschijnlijk slechts twee passagiers licht gewond waren geraakt. Om halfnegen zondagavond werd Schiphol weer openge steld vor het luchtverkeer. De passagiers werden, nadat zij uit het toestel waren ge rend, opgevangen door KLM- personeel. De KLM behartigt op Schiphol de belangen van de British Airways. Zij waren allen op kousevoeten. De ka pers hadden hen in het vlieg tuig gedwongen hun schoenen 'uit te trekken en met de han den omhoog te gaan zitten. De luchtreizigers kregen een maaltijd aangeboden. Journa listen, die de passaiers wilden interviewen, werden door de rijkspolitie op nogal hardhan dige wijze gestoord. British Aways heeft inmid dels besloten zondagavond nog een ander vliegtuig naar Schiphol te sturen om de passagiers en bemanning van de gekaapte VC-10 op te halen en naar Londen te bren gen. Zondagavond werd ver wacht, dat dit toestel om mid dernacht op Schiphol zou lan den. De kapers hebben zich zon dagmiddag anderhalf uur na de start uit Beiroet, van het toestel meester gemaakt. De VC-10 kwam uit Bombay en was op weg naar Londen. Het is niet precies bekend waar zij zijn ingestapt. Volgens de pas sagiers in Beiroet, maar Liba nese autoriteiten hebben dit ontkend. De kapers, die nauwelijks Engels spraken en via een tolk -i-f bemiddelaar met de beman ning contact onderhielden, maakten duidelijk op Schiphol te willen landen. Ondanks de weigering van d-e luchthaven autoriteiten om het toestel te laten landen, landde de VC-10 om even over zessen op de Zwanenburgbaan. j Direct daarna maakten de kapers flessen Whisky en gin kapot en gooiden de inhoud over de vloer. Zij draaiden de kranen van de zuurstoftoevoer open en vroegen tegelijk de bemanning alle noodmaatrege len te nemen om zo snel mo gelijk het vliegtuig te veria ten. De kapers waren gewa pend met handgranaten en pistolen. Bij elke deur en uitgang zetten zij explosieven, die in hun koffers verborgen zouden hebben gezeten. Zondagavond, was nog niet bekend, hoe de kapers nu precies de VC-10 in brand hebben gestoken. Toen al dikke rookwolken rond het vliegtuig hingen, ver lieten de passagiers in allerijl het toestel, daarbij geholpen door de kapers. Even later meldde de verkeerstoren, dat ook de kapers naar buiten wa ren gerend. Op de landings baan waren zij nog bijna mee genomen door een bus, waar van de chauffeur niet in de gaten had dat het om de ka pers ging. Later heeft de rijks politie op Schiphol beide man nen gearresteerd. Zondagavond bevonden zich nog steeds explosieven in het uitgebrande toestel. Tijdens de brand hebben zich geen ont ploffingen voorgedaan. De brandweer pakte de brand aanvankelijk alleen van de buitenzijde aan, omdat de ka pers hadden gezegd, dat de bommen aan boord binnen en kele minuten zouden ontplof fen. Toen zich enkele kleine ex plosies vordeden, besloot men niemand de VC-10 te laten binnengaan. Na twintig minu ten lukte het de Schiphol- brandweer de brand te blus sen. De motoren van het toestel waren intussen blijven draai en. Een boordwerktuigkundige is na de blussing in het vlieg tuig gegaan om ze af te zet ten. Na de blussing van de VC- 'iO en de arrestatie van de kapers is het snel weer rustig geworden op en rond Schiphol De afzetting van de toegangs wegen naar de luchthaven werd opgeheven. De heer De Boer, plaatsver vangend commandant van de luchthavenpolitie zei tijdens een persconferentie, dat er nog steeds niet 1-0-0 procent zeker heid bestaat of er slechts twee kapers aan boord waren, „Van daar de manoeuvres, die wij steeds uitvoeren. De politie ontruimde namelijk na afloop an het gebeuren af en toe de ruimten waarin zich journalis ten en passagiers bevonden. Zij werden dan nog eens on dervraagd. Over het algemeen weiger den de kapers commentaar te geven. Het was zondagavond nog steeds niet duidelijk wat nu het motief van de kapers is geweest. Tegenover de passa giers en de politie hebben zij daarover niets losgelaten. Maar uit een gesprek tussen kapers en de verkeerstoren op Schiphol is gebleken, dat de Kaping was gericht tegen En geland en Amerika, omdat zeiden de kapers deze lan den Israël hebben geholpen in de jongste oorlog in het Mid den-Oosten. Zij waarschuwden er tijdens dat gesprek voor, dat er nog meer van dit soort kapingen kunnen worden ver wacht. (Van een onzer verslaggevers) SINT JANSTEEN Bij een brutale roofoverval in Sint Jansteen zijn zaterdag avond omstreeks acht uur de 51-jarige Theophiel de Cock en zijn 43 jaar oude echtgenote Julia de Cock- Steijaert doodgeschoten. Het wapen, een zes milime- ter flobertgeweer, werd ge hanteerd door een veertienja rige jongen uit Sint-Jansteen, die samen met zijn zestienjari ge vriend uit Kloosterzande het echtpaar tweehonderd gul den had afgeperst. Getuigen van deze brute moord waren het tienjarig zoontje Frankie en het achtjarig dochtertje Marlou van de familie De Cock. De daders zijn inmid dels gegrepen en hebben een volledige bekentenis afgelegd. Ze zijn ingesloten in het poli tiebureau te Hulst De overvallers, beiden leer lingen van een blo-school had-, den omstreeks 20 uur bij de eenzaam gelegen boerderij van de slachtoffers aangeklopt en vroegen hulp voor hun defecte brommer. Hierop ging de heer De Cock met hen mee naar buiten maar kwam even later onder bedreiging van het flo bert-geweer en een 7.65 Wal- therpistool het huis weer in, waar hij de overvallers ieder een biljet van honderd gulden overhandigde. Tijdens deze handeling had de veertienjarige jongen het hoofd bedekt met een nylon kous. Door nog onbekende oorzaak begon hij te schieten en trof de heer De Cock met twee kogels in de hartstreek. De overvallers verlieten daar op het huis en zagen mevrouw De Cock op het erf voor de boerderij. Zij had kennelijk kans gezien het pand te verla ten om hulp te gaan halen. Zonder pardon kreeg ook zij twee kogels, een in de hart streek en een in het hoofd. De twee kinderen van de familie, die overigens onge moeid werden gelaten, waai- schuwden de dichtstbijzijnde buren, toen de overvallers wa ren vertrokken. Mede dank zij ftanwijzingen van de kinderen De Cock konden de overval lers in de nacht van zaterdag op zondag al gegrepen worden. Het pistool van de zestienjari ge jongen was gebruikt. Van de buit ls inmiddels honderd gulden terecht. Het is niet de eerste keer dat de jongste verdachte voor 9 Recherche-onderzoek rond de boerderij in Sint-Jansteen. het gebruik van vuurwapens met de politie in aanraking komt. Vorige zomer had hij eveneens met een flobertge weer zonder enige aanlei ding in de wandelbossen nabij Sint-Jansteen geschoten op een meisje. Zij moest toen met verwondingen in het Hulster ziekenhuis worden opgenor men. Tijdens een gisteren gehou den persconferentie in Middel burg kon men niet meedelen wat toen de justitiële maatre gelen tegen deze jongen zijn geweest. „Het zijn minder be gaafde jongens", aldus dis trictscommandant overste Lan- ting van de rijkspolitie in Zeeland. (Zie ook pag 3). (Van onze sportredactie). BRED A-MAASTRICHT Het was me weer het zon- dagje wel in het betaalde voetbal De incidenten waren niet van de lucht. Na afloop van Feyenoord - MVV waar in een zuivere treffer van Ressel door scheidsrechter Berrevoets niet werd geho noreerd, misdroeg aan aantal Feyenoordsupporters zich op ergerlijke wijze. Berrevoets werd op het station van Maastricht gemolesteerd en een grensrechter werd met een bierfles geslagen. De po litie moest er aan te pas komen en de trein naar Rot terdam moest een kwartier later dan gepland vertrek ken Bij Ajax - AZ'67 maakten de spelers elkaar het leven zo zuur mogelijk, Er werd geslagen, geschopt en ge duwd zonder dat de zwak leidende scheidsrechter Geu- rens doeltreffend optrad. Toen Mulder tenslotte vlak onder de ogen van Geurens een tegenstander neerhaalde, moest hij wei ingrijpen. Mui- der werd uit het veld ge stuurd. Voor NAC ziet de toekomst er, na de nederlaag tegen De Graafschap er wel erg somber uit Marian Wagemakers, het zeventienjarige tafeltennista lent uit Oudenbosch, lijkt nu definitief te zijn doorgebro ken naar de Nederlandse ta- feltennistop. Tijdens de Ne derlandse kampioenschappen eindigde zij op de tweede plaats. Slechts in Ellen Kiatt moest Marian Wagemakers haar meerdere erkennen. In Westbrabant ls het wle- Ierseizoen geopend met de Westbrabantse kampioen schappen. Frits Pirard vero verde de titel bij de amateurs. De onbekende Belgische Ne derlander Luc Rotman werd kampioen bij de junioren Le on Veeke was de sterkste aspirant.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 1