VOLVO
Politie, brandweer en ambulance tijdig paraat
Passagiers ongedeerd uit brandend toestel; Arabieren geven zich over op Schiphol
Zwaarste liielitrainp
uit de geschiedenis
bij Parijs345 doden
Boerenechtpar onder ogen
van kinderen doodgeschoten
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST- NEDERLAN;
DB STEM
TRAGEDIE IN SINT-IANSTEEN'
Veel geweld op
en rond
voetbalvelden
Chaam Breda
ROUW IN ENGELAND EN TURKIJE
Jongens (14 en 16)
nit St. Jansteen en
Kloosterzande leg
gen bekentenis af
boordwerktuigkundige ging brandend toestel in om motoren af te zetten
Maandag 4 maart 1974
114e jaargang no. 17276
ZEEL^HS*
EDITIE VOOR
ZEELAND
A
Gewillig
Lof
Door de kou
^andaag
Onzekerheid
Kleuter
verdronken
Lichtgewonden
Beiroet
Gin en Wliiskv
Geen explosies
Nylonkous
Buren
Mulder
Tafeltennis
Pirard
BLUEEENS
STEM
Biauozfyj!
DIRECTEURDR. W. A. j. NI HARKX
HOOFDREDACTEUR L LEUENDEKKER
KANTOREN TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIPHOL „Ruim twaaif
minuten voor het toestel zou
landen waren politie, brand
weer en ziekenauto's in volle
staat van paraatheid", aldus
gisteravond majoor E.E. Ger
ritsen, commandant van de
rijkspolitie op Schiphol, op
een zeer ontspannen perscon
ferentie rond half negen in de
avond. Hij werd geflankeerd
door de commissaris van de
konigin in Noord-Holland, ar
Kranenburg en de Engelse
ambassadeur sir John Barnes.
Volgens majoor Gerritsen had
men nog geprobeerd het toe
stel ergens anders heen te diri
geren, maar men had te ken
nen gegeven nog voor slechts
dertig minuten brandstof te
hebben. Het is perse niet
waar, aldus majoor Geriitsen
dat wij het toestel hebbe» ge
weigerd. De internationale af
spraken van Tokio, Montreal
en Den Haag behandelen ge
kaapte vliegtuigen als emer-
gency-gevallen, waaraan alle
voorrang moet worden gege
ven.
Rechercheur G. de Boer mocht
vervolgens vertellen hoe hij
erin geslaagd was de beide
luchtpiraten, Al
Ali, te arresteren. Beide man.
nen kwamen als Iaatsten uit
het toestel, nadat de passa
giers al geroepen hadden dat
er brand aan boord was. De
rechercheur kon gewoon op
beide mannen toelopen en hen
de wapens vragen. Dezen wil
den echter liever door geüni
formeerde politie gearresteerd
worden, waarschijnlijk be
vreesd voor repressaille-maat-
regelen van geheime diensten.
Abu Said en Abu
De beide mannen lieten zich
gewillig meevoeren naar het
arrestantenlokaal, ondertussen
slechts vertellend dat htm
daad „er een van politieke
strekking was, omdat er geen
ander alternatief meer was".
Voor noch na de landing is er
sprake geweest van onderhan
delen tussen autoriteiten en
piraten. De piraten hebban
geen enkele eis gesteld, hun
gebaar was slechts als sym
bool bedoeld, naar men thans
aanneemt.
Majoor Gerritsen was wel ver
heugd over de humane manier
waarop de kapers de passa
giers hebben laten gaan,
Grote lof had havenmees
ter H. G. Mesland voor de
Britse mecano die in het pers
masker en brandweerpak weer
aan boord was gegaan om de
motoren af te zetten, dit hoe
wel de kapers hadden verteld
dat er meerdere bommen aan
boord waren. Tot op dat mo
ment was ook de inhoud van
een in de cockpit geplaatste
tas nog niet met zekerheid be
kend.
Na enkele minuten geaarzeld
te hebben, aldus de heer Mes
land, is men toch maar begon
nen te blussen, omdat het ge
vaar voor andere vliegtuigen
anders vergroot zou worden
De Britse ambassadeur maakte
van de gelegenheid gebruik
om alle Nederlandse autoritei
ten op en rond de luchthaven
te bedanken voor de grote in
zet waarmee deze affaire was
afgerond.
Boordwerktuigkundige
McRacken (44) Vertelde ons
geen enkel moment aan zijn
vrouw en drie kinderen te
0 Een VC-10.
hebben gedacht toen hij het
brandende vliegtuig inging om
de vier motoren af te zetten.
„Ik vond het een aanvaard
baar risico om de motoren stil
te zet ten voordat de bommen
ontploft zouden zijn", zo zegt
hij lakoniek. Hij beantwoord
de daarmee aan een stille
wenk van de chef brandweer,
die zijn mannen aan het te
rugtrekken was wegens explo
siegevaar. „Achteraf stond ik
wel te trillen, maar dat kwam
meer door de kou op Schiphol,
vergeleken met Beiroet, dan
van angst", aldus McRacken,
die in de ogen van de Schip-
holdirektie gezien mag worden
als de held van de dag.
KAPERS VERNIETIGEN VLIEGTUIG
9 De geblakerde neus van het Britse passagiersvliegtuig op Schiphol.
droog, vrij 'zonnig.
Maximumtemperatuur:
Zes graden.
stad en streek
Actiecomités loven
Commissie Klaasesz.
Pagina 3
binnen- en
buitenland
Baskische bisschop
trotseert Franco.
Pagina 5
(Van onze Parijse correspondent)
PARIJS. Bij de zwaarste ramp in de geschiedenis van de
burgerluchtvaart hebben zondagmiddag 345 personen het leven
verloren toen een DC-10 van de Turkse Luchtvaartmaatschappij
45 kilometer ten noorden van Parijs in een bos neerstortte. Er
zijn geen overlevenden. Voorzover gisteravond was na je gaan
waren er geen Nederlanders onder de doden.
Turkse autoriteiten in Parijs
sloten sabotage of de ontplof
fing van een bom aan boord
niet uit. Automobilisten op de
autoweg Parijs-Brussel en tal
rijke wandelaars in het tradi
tionele uitstap- en wandelge
bied van het bos van Erme-
nonville zagen enkele ogen
blikken voor kwart voor een
de enorme Douglas DC-10
Jumbo Jet opvallend laag over
de bomen scheren. Volgens
ooggetuigen werd het lan
dingsgestel van de machine
uitgevierd en daarna weer in
gehaald hetgeen een ogenblik
deed vermoeden dat de piloot
nog getracht heeft op het na
bije militaire vliegveld van
Creil een noodlanding te ma
ken. Het vliegtuig was op dat
moment nog maar vijftig me
ter hoog en enkele ogenblik
ken later raakte het de toppen
van de bomen en kwam daar
na in een enorme ontploffing
op de grond, waar nog sneeuw
lag, terecht.
De machine was oorspronke
lijk afkomstig uit Istanbul en
was om half een van de Parij
se luchthaven Orly, waar het
een tussenlanding gemaakt
had, opgestegen met bestem
ming Londen na enig opont
houd gehad te hebben. Over
het juiste aantal passagiers
aan boord heerste nog even
onzekerheid aangezien 200 tot
216 passagiers die per British
Airways naar Londen zouden
reizen op ret laatste ogenblik
aan boord van het Turkse toe
stel genomen werden, omdat de
Engelse vliegtuigen als gevolg
van een staking van het grond
personeel in Londen zeer grote
vertraging hadden.
De Britse rugby-ploeg die za
terdag in Parijs tegen Frank
rijk uitgekomen was, had
eveneens geprobeerd met het
Turkse toestel naar huis terug
te keren, maar er waren toen
geen plaatsen meer vrij. Zes
tien minuten nadat de DC 10
neergestort was, waren de eer
ste hulptroepen van de nabije
luchtmachtbasis Creil aanwe
zig, maar zij konden niets
meer uitrichten.
(Vervolg op pagina 5)
NIJMEGEN De vierjarige
Petra Jans uit Linden (gem.
Beers bij Nijmegen) is zon
dagmiddag in een grindafgra-
ving in haar woonplaats ver
dronken.
SCHIPHOL Alle 92 passagiers en tien bemanningsleden
van een zondagavond door twee kapers tussen de 25 en 30
jaar op Schiphol in brand gestoken vliegtuig van de Britse
maatschappij BA zqn in veiligheid.
De kapers zijn gearresteerd. De brand in het vliegtuig, een
VC-10, is geblust.
De passagiers, onder wie
een onbekend aantal kinderen
en een twee weken oude baby
van een Australisch echtpaar,
hebben het toestel nadat de
kapers het op de startbaan in
brand hadden gestoken, in gro
te haast via glijgoten verlaten.
Zij renden daarna voor hun
leven.
De twee kapers, volgens een
aantal passagiers waren het er
-drie, zijn door de rijkspolitie
op Schiplhol gearresteerd. Ook
zij waren uit het brandende
toestel gerend. Volgens majoor
Gerritsen van de rijkspolitie
weigeren de twee iets te zeg
gen. Tegenover de passagiers
hadden de kapers gezegd te
behoren tot de „Youth Natio
nal Liberation Front" (Het
Nationale Bevrijdingsfront van
de Jeugd).
Het luchtverkeer op Schip
hol werd zondag kort voor de
landing van het gekaapte toe
stel gestaakt. Schiphol was ge
durende drie uur hermetisch
afgesloten. Niemand kon erin
of eruit.
Alle beschikbare brandweer
auto's en Ziekenwagens op
Schiphol werden naar baan 19
rechts de Zwanenburgbaan
gedirigeerd. De ziekenhuizen
in de omgeving werden ge
waarschuwd. Later bleek, dat
waarschijnlijk slechts twee
passagiers licht gewond waren
geraakt.
Om halfnegen zondagavond
werd Schiphol weer openge
steld vor het luchtverkeer.
De passagiers werden, nadat
zij uit het toestel waren ge
rend, opgevangen door KLM-
personeel. De KLM behartigt
op Schiphol de belangen van
de British Airways. Zij waren
allen op kousevoeten. De ka
pers hadden hen in het vlieg
tuig gedwongen hun schoenen
'uit te trekken en met de han
den omhoog te gaan zitten.
De luchtreizigers kregen een
maaltijd aangeboden. Journa
listen, die de passaiers wilden
interviewen, werden door de
rijkspolitie op nogal hardhan
dige wijze gestoord.
British Aways heeft inmid
dels besloten zondagavond nog
een ander vliegtuig naar
Schiphol te sturen om de
passagiers en bemanning
van de gekaapte VC-10 op te
halen en naar Londen te bren
gen. Zondagavond werd ver
wacht, dat dit toestel om mid
dernacht op Schiphol zou lan
den.
De kapers hebben zich zon
dagmiddag anderhalf uur na
de start uit Beiroet, van het
toestel meester gemaakt. De
VC-10 kwam uit Bombay en
was op weg naar Londen. Het
is niet precies bekend waar zij
zijn ingestapt. Volgens de pas
sagiers in Beiroet, maar Liba
nese autoriteiten hebben dit
ontkend.
De kapers, die nauwelijks
Engels spraken en via een tolk
-i-f bemiddelaar met de beman
ning contact onderhielden,
maakten duidelijk op Schiphol
te willen landen. Ondanks de
weigering van d-e luchthaven
autoriteiten om het toestel te
laten landen, landde de VC-10
om even over zessen op de
Zwanenburgbaan.
j
Direct daarna maakten de
kapers flessen Whisky en gin
kapot en gooiden de inhoud
over de vloer. Zij draaiden de
kranen van de zuurstoftoevoer
open en vroegen tegelijk de
bemanning alle noodmaatrege
len te nemen om zo snel mo
gelijk het vliegtuig te veria
ten. De kapers waren gewa
pend met handgranaten en
pistolen.
Bij elke deur en uitgang
zetten zij explosieven, die in
hun koffers verborgen zouden
hebben gezeten. Zondagavond,
was nog niet bekend, hoe de
kapers nu precies de VC-10 in
brand hebben gestoken.
Toen al dikke rookwolken
rond het vliegtuig hingen, ver
lieten de passagiers in allerijl
het toestel, daarbij geholpen
door de kapers. Even later
meldde de verkeerstoren, dat
ook de kapers naar buiten wa
ren gerend. Op de landings
baan waren zij nog bijna mee
genomen door een bus, waar
van de chauffeur niet in de
gaten had dat het om de ka
pers ging. Later heeft de rijks
politie op Schiphol beide man
nen gearresteerd.
Zondagavond bevonden zich
nog steeds explosieven in het
uitgebrande toestel. Tijdens de
brand hebben zich geen ont
ploffingen voorgedaan. De
brandweer pakte de brand
aanvankelijk alleen van de
buitenzijde aan, omdat de ka
pers hadden gezegd, dat de
bommen aan boord binnen en
kele minuten zouden ontplof
fen.
Toen zich enkele kleine ex
plosies vordeden, besloot men
niemand de VC-10 te laten
binnengaan. Na twintig minu
ten lukte het de Schiphol-
brandweer de brand te blus
sen.
De motoren van het toestel
waren intussen blijven draai
en. Een boordwerktuigkundige
is na de blussing in het vlieg
tuig gegaan om ze af te zet
ten.
Na de blussing van de VC-
'iO en de arrestatie van de
kapers is het snel weer rustig
geworden op en rond Schiphol
De afzetting van de toegangs
wegen naar de luchthaven
werd opgeheven.
De heer De Boer, plaatsver
vangend commandant van de
luchthavenpolitie zei tijdens
een persconferentie, dat er nog
steeds niet 1-0-0 procent zeker
heid bestaat of er slechts twee
kapers aan boord waren, „Van
daar de manoeuvres, die wij
steeds uitvoeren. De politie
ontruimde namelijk na afloop
an het gebeuren af en toe de
ruimten waarin zich journalis
ten en passagiers bevonden.
Zij werden dan nog eens on
dervraagd.
Over het algemeen weiger
den de kapers commentaar te
geven. Het was zondagavond
nog steeds niet duidelijk wat
nu het motief van de kapers is
geweest. Tegenover de passa
giers en de politie hebben zij
daarover niets losgelaten.
Maar uit een gesprek tussen
kapers en de verkeerstoren op
Schiphol is gebleken, dat de
Kaping was gericht tegen En
geland en Amerika, omdat
zeiden de kapers deze lan
den Israël hebben geholpen in
de jongste oorlog in het Mid
den-Oosten. Zij waarschuwden
er tijdens dat gesprek voor,
dat er nog meer van dit soort
kapingen kunnen worden ver
wacht.
(Van een onzer
verslaggevers)
SINT JANSTEEN Bij
een brutale roofoverval in
Sint Jansteen zijn zaterdag
avond omstreeks acht uur
de 51-jarige Theophiel de
Cock en zijn 43 jaar oude
echtgenote Julia de Cock-
Steijaert doodgeschoten.
Het wapen, een zes milime-
ter flobertgeweer, werd ge
hanteerd door een veertienja
rige jongen uit Sint-Jansteen,
die samen met zijn zestienjari
ge vriend uit Kloosterzande
het echtpaar tweehonderd gul
den had afgeperst. Getuigen
van deze brute moord waren
het tienjarig zoontje Frankie
en het achtjarig dochtertje
Marlou van de familie De
Cock. De daders zijn inmid
dels gegrepen en hebben een
volledige bekentenis afgelegd.
Ze zijn ingesloten in het poli
tiebureau te Hulst
De overvallers, beiden leer
lingen van een blo-school had-,
den omstreeks 20 uur bij de
eenzaam gelegen boerderij van
de slachtoffers aangeklopt en
vroegen hulp voor hun defecte
brommer. Hierop ging de heer
De Cock met hen mee naar
buiten maar kwam even later
onder bedreiging van het flo
bert-geweer en een 7.65 Wal-
therpistool het huis weer in,
waar hij de overvallers ieder
een biljet van honderd gulden
overhandigde.
Tijdens deze handeling had
de veertienjarige jongen het
hoofd bedekt met een nylon
kous. Door nog onbekende
oorzaak begon hij te schieten
en trof de heer De Cock met
twee kogels in de hartstreek.
De overvallers verlieten daar
op het huis en zagen mevrouw
De Cock op het erf voor de
boerderij. Zij had kennelijk
kans gezien het pand te verla
ten om hulp te gaan halen.
Zonder pardon kreeg ook zij
twee kogels, een in de hart
streek en een in het hoofd.
De twee kinderen van de
familie, die overigens onge
moeid werden gelaten, waai-
schuwden de dichtstbijzijnde
buren, toen de overvallers wa
ren vertrokken. Mede dank zij
ftanwijzingen van de kinderen
De Cock konden de overval
lers in de nacht van zaterdag
op zondag al gegrepen worden.
Het pistool van de zestienjari
ge jongen was gebruikt. Van
de buit ls inmiddels honderd
gulden terecht.
Het is niet de eerste keer
dat de jongste verdachte voor
9 Recherche-onderzoek rond de boerderij in Sint-Jansteen.
het gebruik van vuurwapens
met de politie in aanraking
komt. Vorige zomer had hij
eveneens met een flobertge
weer zonder enige aanlei
ding in de wandelbossen nabij
Sint-Jansteen geschoten op
een meisje. Zij moest toen met
verwondingen in het Hulster
ziekenhuis worden opgenor
men.
Tijdens een gisteren gehou
den persconferentie in Middel
burg kon men niet meedelen
wat toen de justitiële maatre
gelen tegen deze jongen zijn
geweest. „Het zijn minder be
gaafde jongens", aldus dis
trictscommandant overste Lan-
ting van de rijkspolitie in
Zeeland.
(Zie ook pag 3).
(Van onze sportredactie).
BRED A-MAASTRICHT
Het was me weer het zon-
dagje wel in het betaalde
voetbal De incidenten waren
niet van de lucht. Na afloop
van Feyenoord - MVV waar
in een zuivere treffer van
Ressel door scheidsrechter
Berrevoets niet werd geho
noreerd, misdroeg aan aantal
Feyenoordsupporters zich op
ergerlijke wijze. Berrevoets
werd op het station van
Maastricht gemolesteerd en
een grensrechter werd met
een bierfles geslagen. De po
litie moest er aan te pas
komen en de trein naar Rot
terdam moest een kwartier
later dan gepland vertrek
ken
Bij Ajax - AZ'67 maakten
de spelers elkaar het leven
zo zuur mogelijk, Er werd
geslagen, geschopt en ge
duwd zonder dat de zwak
leidende scheidsrechter Geu-
rens doeltreffend optrad.
Toen Mulder tenslotte vlak
onder de ogen van Geurens
een tegenstander neerhaalde,
moest hij wei ingrijpen. Mui-
der werd uit het veld ge
stuurd. Voor NAC ziet de
toekomst er, na de nederlaag
tegen De Graafschap er wel
erg somber uit
Marian Wagemakers, het
zeventienjarige tafeltennista
lent uit Oudenbosch, lijkt nu
definitief te zijn doorgebro
ken naar de Nederlandse ta-
feltennistop. Tijdens de Ne
derlandse kampioenschappen
eindigde zij op de tweede
plaats. Slechts in Ellen Kiatt
moest Marian Wagemakers
haar meerdere erkennen.
In Westbrabant ls het wle-
Ierseizoen geopend met de
Westbrabantse kampioen
schappen. Frits Pirard vero
verde de titel bij de amateurs.
De onbekende Belgische Ne
derlander Luc Rotman werd
kampioen bij de junioren Le
on Veeke was de sterkste
aspirant.