Aantasting
duinen geeft
grote zorgen
Beter zo dan
andersom
Nationaal Ballet nu in
Zeeuwsch-Vlaanderen
DIJKGRAAF BECU:
Vergadering
plattelands
vrouwen
Cjeclich L
en van
L
ezerS
DOORTOCHT
stad
streek
Breskens
Beëdiging van
substituut
officier van
justitie
VAN DAG
TOT DAG
•.V.V.V.V'
LE SOURIRE
VERTICAL
HOLLANDSE
Koffieconcert RONSELAAR
Van Maanen
Weekenddienst
Stemredactie
Zaterdag 2 maart 1974
9
Lezing In het bejaarden
centrum Goeder Tijd heelt
zuster Op 't Hof, directrice
van het bejaardenhuis Ter-
schel voor een groot aantal
bejaarden een lezing gehouden
over het bejaarden-pensionte-
huis, de huisvesting daar, de
Inschrijving voor een dergelijk
bejaardenhuis en de behande
ling. Voorts besteedde zij aan
dacht aan de mogelijkheid van
het ontvangen van familie en
kennissen wanneer men in een
dergelijk tehuis verblijft.
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTBURG „Momenteel zijn onze stranden drastisch
verlaagd en onze duinen enkele meters verdund. De aan
tasting van de duinen geeft ons grote zorgen. In dit kader
dringen we met klem aan op een beslissing door de minis
ter tot het goedkeuren van een van de twee ingezonden
mogelijkheden van de Deltawerken in Cadzand".
Dit zei gisteren dijkgraaf J.
B. Becu in zijn openingswoord
van de algemene vergadering
van het waterschap Het Vrije
van Sluis in Oostburg.
De heer Becu memoreerde
de serie opeenvolgende stor
men, die de kusten van het
waterschap geteisterd hebben.
9 Martin Brozius, Elsje de Wijn en Frits hambrechts.
(Van onze correspondent)
BRESKENS In hotel Het
Wapen van Breskens heeft de
Nederlandse Bond van Platte
landsvrouwen afdeling West-
Zeeuwsch-Vlaanderen de jaar
vergadering gehouden. De pre
sidente, mevrouw Ooms-Sie-
benga sprak in haar openings
woord haar voldoening uit
over de grote opkomst van de
leden.
In het jaarverslag van me
vrouw Risseeuw-Basting wer
den de verschillende activitei
ten nog eens op een rijtje
gezet. Het financieel verslag
van mevrouw Bodin-De Jonge
gaf een batig saldo. Bij de
bestuursverkiezing werd in de
Plaats van mevrouw Bodin-De
Jonge die niet herkiesbaar
was, gekozen mevrouw L. de
Meijer-De Bever uit Cad
zand.
Aandacht werd besteed aan
net twintigjarige bestaan van
de vereniging op 16 mei.
Voorts zal op 17 mei de bin
nenlandse bondsreis naai Zee
land worden gehouden. Alle
afdelingen uit het gehele land
nemen aan deze reis deel en
tullen ook Zeeuwsch-Vlaanae-
ren aandoen.
Mevrouw Bodin-De Jonge
werd tot slot nog dank ge
bracht voor het werk dat zij
nis bestuurslid en vooral voor
bet financieel beleid heeft ge
voerd. Zij kreeg een presentje
nangeboden.
Tijdens de pauze werd een
tentoonstelling gehouden van
net welfarewerk van het Rode
kruis waarvan velschillende
jukken werden verloot en
Verkocht. Na de pauze werd
'Pn inleiding met mode how
gehouden ovei algemene en
nijzondere mode.
Op donderdag 7 maart zal
de jonge cabaretgroep be
staande uit Martin Brozius,
Elsje de Wijn en Frits Lam-
breohts een voorstelling van
hun nieuwe programma „Beter
zo dan Andersom" in de
Speye te Sas van Gent ge
ven.
Nederland is vanouds be
kend als een ideaai gebied om
af tie zakken. Dat wisten de
Batavieren al en dioor de eeu
wen heen is het in onze lage
landen altijd „afzakken geble
ven, want de aardrijkskundi
gen hebben berekend dat ons
land per eeuw zo'n vijftig cen
timeter blijft zakken. Alle re
den dus om het peil van de
dijken én het geestelijke ni
veau zjo hoog mogelijk te hou
den. Elsje, Martin en Frits
zullen in hun nieuwe cabaret-
proigramma intussen alles doen
om het leed van ons aller
verzakking te doen vergeten
en het moreel van hun bezoe
kers zo hoog mogelijk op te
voeren.
Ze hebben er dan ook ge
weldig veel zin in om u een
hele avond met een kakafome
van geluiden, plezier en nog
veel meer uitdrukkingsmidde
len oip te vrolijken en u voor
hen te winnen. En ze denken
dat te doen in de vorm van
sketches, liedjes, cross ta-lks,
dansjes, mime, samenzang en
welke middelen dan ook hun
ten dienste staan.
Maar vooral opgewekt en
positief, want ze zijn zó van
mening, diat ons kleine tage
tandje mooi is, dat de wereld
een prachtige toverbal is en
dat er zovele dingen in het
leven zijn die zeker de moeite
waard zijn om geleefd te wor
den. Maar dit alles zal tenslot
te niet kunnen verhinderen,
dat n-a de voorstelling met het
zakken van het doek ook de
bodem waarop wij staan toch
weer een fractie van een mil
limeter gezakt zal zijn.
Hij noemde deze stormen de
hevigste sinds 1954. De hierbij
opgetreden schade aan Groed-
se Duintjes en te Cadzand-
haven werden door hem
„groot en omvangrijk" ge
noemd. „De geplande kerst-
verloven werden door ons in
getrokken en onze gehele ar
beiderscapaciteit werd ingezet
aan de kust".
Een gedetailleerde kostenra
ming van de herstelwerkzaam
heden werd moeilijk genoemd.
Niettemin kwam de heer Becu
met een globaal bedrag van f
570.000,-, nodig voor herstel
van de Groedse Duintjes en
Cadzand-haven. De herstel
werkzaamheden duren nog
steeds voort en zullen nog en
kele weken vergen.
„De natuur is ons sedert de
vorige algemene vergadering
in oktober niet gunstig gezind
geweest", aldus de heer Becu.
Hij wees ook op de grote dijk-
val nabij Hoofdplaat. Met fos-
forslakken en klei werd deze
schade hersteld. Tot nu toe
heeft dit herstelwenk zich
goed gehouden. De kosten van
dit herstel bedroegen thans 1
360.000. Gevraagd werd de
vergadering in totaal f 406.000
op de begroting op te nemen,
zodat de kustverdediging afge
lopen winter, rond een miljoen
gulden totaal heeft gekost.
„Het zal u duidelijk zijn dat
het daarom niet zal lukken
over 1973 met een flink batig
saldo uit de bus te komen,
indien wij de strormschade
hierbij betrekken", aldus de
heer Becu, die de hoop uit
sprak dat na het extra grote
stormseizoen een extra wind
stil jaar mag volgen.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG Tijdens
een korte plechtigheid heeft
op de rechtbank in Middel
burg de Installatie plaatsge
vonden van mr. W. G. C.
Mijnssen tot substituut-officier
van justitie bij de arrondisse
mentsrechtbank in Middel
burg.
De installatie gebeurde op
requisitoir van de hoofd-offi-
cier van justitie, mr. J. Kol-
kert, en door de voorlezing
van de acte van beëdiging zo
als dit ook al was gebeurd
tijdens de beëdiging voor het
gerechtshof in Den Haag. De
acte werd in Middelburg voor
gelezen door de hoofd-griffier
mr. J. Muller. Mr. P. van Em-
pel, president van de recht
bank, wenste de heer Mijnssen
en zijn familie als eerste van
harte geluk met de benoe
ming.
Hij wenste de nog Jeugdige
substituut officier een voor
spoedige carrière. Daarna bo
den respectievelijk de heren
Kolkert namens het openbaar
ministerie en het parket, de
heer Muller namens de griffie
en mr. J. F. C. van Deinse,
deken van de Orde van Advo
caten van het arrondissement
Middelburg, hun gelukwensen
aan.
Tijdens de receptie gaven
vele collega's, advocaten, pro
cureurs, politie-functionarissen
en vele anderen acte de pre
sence. Mr. Mijnssen Is al sinds
1972 in het arrondissement
Middelburg werkzaam als
plaatsvervangend officier van
justitie. Hij heeft stage gelo
pen in Rotterdam en Breda.
Zaterdagavond in Hulst
Willem Vermandere en
Gerard Vermeersch en Les
Turlupes in Den Dullaert.
Zondagmiddag in Zieriltzee
koffieconcert door 't Dan-
zi Kwintet in de foyer van
de Concertzaal.
Maandagavond in Oost
burg
reprise uitvoering Eine
Nacht in Venedig in het
Ledeltheater.
Dinsdagavond in
Vlissingen
Henk Elsink in het Schel-
dekwartier.
Woensdag in Middelburg
De Hollandse Ronselaar- in
de Schouwburg.
Donderdagavond in
Oostburg
reprise uitvoering Eine
Nacht in Venedig in het
Ledeltheater.
Donderdagavond in Sas
van Gent
kabaret Beter zo dan an
dersom in de Speye
Donderdagavond in Zierik-
zee
Miel Cools in de Concert
zaal
Vrijdagavond in Souburg
Concert Chr. Jeugdkoor
Zuiderstemmen in de
Zwaan.
Vrijdagavond in Oostburg
Bremer Freiheit in het Le
deltheater.
Vrijdagavond in Terneu-
zen
Het Nationale Ballet in het
Zuidlandtheater.
Vrijdagavond in Zierikzee
film The Go-Between in de
RSG Prof. Zeeman
Film en Filmhuis
woensdagavond in het
Grand-Theater Goes don
derdag - en vrijdagavond
fn de Kuiperspoort Middel
burg, film Le Sourir Verti
cal.
Le Sourire Vertical (regie
Robert Lapoujade), is weer
zo'n film die we niet zo ge
makkelijk in een bioscoop
tegenkomen. Robert Lapouja
de grijpt in deze surrealisti
sche speelfilm naar het sex-
geweld door alle eeuwen om
een geschiedenis-professor
duidelijk te maken waarom
zijn vrouw behalve haar man
ook nog een tweede minnaar
heeft.
De cineast weet wei wat
overhoop te halen. Hij door
kruist de geschiedenis door
alle tijden met een ongebrei
delde, soms Jeroen Bosch
achtige fantasie, waarbij het
dwangmatige, bijna ver
doemde paren de boventoon
voert. Lapoujade blijft daar
bij dodelijk ernstig, m een
interview zegt hij echter: ie
dereen die denkt dat hij vol
ledig serieus is, is ziek. Een
werkelijk Franse openbaring
van een autodidakt filmer.
Heeft u al kennis gemaakt
met deze andere manier van
concert-bezoek? Het is zeer
de moeite waard! (en een
kopje koffie of glas limonade
staat gratis voor u klaar)
Het Danzi Kwintet wordt
gevormd door Frans Vester,
fluit; Han de Vries, hobo;
Piet Honingh, klarinet; Brian
Pollard, fagot en Adriaan
van Woudenberg, hoorn. De
ze groep enthousiaste musici
is bekend en bewonderd tot
ver over onze grenzen
(speelde o.a. op het grote
concert op de Wereldtentoon
stelling in 1967 in Canajla,
op meerdere festivals voor
moderne muziek in Europa
en maakte enkele tournee's
door de V.S.).
Naast hun plezier in eigen
tijdse muziek, hebben deze
blazers ook zo veel interesse
voor werken uit de 19e
eeuw, dat zij zelf op onder
zoek gaan in bibliotheken en
reeds verschillende waarde
volle, tot nu toe onbekende
komposities uit deze tijd
vonden.
„De Ronselaar Pluimbos"
door het Publiektheater met
in de hoofdrollen: Petra La-
seur, Cor van Rijn, Sigrid
Koetse en Arthur Boni,
maakt Sylvia, dochter van de
vrederechter Balans, het hof,
terwijl Sylvia op haar beurt,
in travesti, ais vurig jong
rekruut, om zijn liefde voor
haar wat nauwkeuriger te
onderzoeken.
Deze hoofdlijn van de stuk
raakt hoe langer hoe meer
verstrikt in het eigenlijke
thema van het stuk: eenvou
dige mensen worden op
slinkse wijze beduveld om
het leger in te gaan. Zij Ia-
ten zich met weinig geld en
veel „goede" woorden paaien
voor een leven dat weldra
een poel van ellende blijkt
te zijn en als zij erachter
komen, dat zij slechts ge
bruikt worden om de belan
gen van de zeer rijken te
verdedigen, is het in de
meeste gevallen te laat.
Het Nationale Ballet is nog
nooit in Zeeuwsch-Vlaan
deren geweest. Zowel het
gezelschap als UIT in
Zeeuwsch-Vlaanderen
vond dat het tijd werd
daaraan iets te doen.
Overigens blijft de dans
kunst het zorgenkind van
óns programma, immers
kijken naar deze moeilijke
theatervorm is de moeite
waard, maar niet moeite
loos. Het programma al
leen al is om die reden aan
gepast aan de technische
mogelijkheden van het
Zuidlandtheater en aan de
wens om een beetje klas
siek en een beetje modern
ballet te tonen. In het pro
gramma zitten dan ook
drie recente werken van de
drie huischoreografen van
het Nationale Ballet.
Van Rudi van Dantzlg is
dat Ramifications. Rudi van
Dantzig begon zijn dansop
leiding in 1949 bij Ann Sy-
branda. Kort daarna werd hij
leerling van Sonia Gaskell,
die hem in 1952 opnam in
haar groep Ballet Recital. In
1955 maakte Van Dantzig bij
het Nederlands Ballet op ini
tiatief van Sonia Gaskell zijn
eerste ballet, Nachteiland. In
de periode van 1955-1.959
maakte hij voor het Neder
lands Ballet onder meer nog
Tij en Ontij en Disgenoten.
Van Dantzig behoorde tot de
dansers, die in 1959 het Ne
derlands Ballet hadden ver
laten om zich aan te sluiten
bij het in dat jaar opgerichte
Nederlands Danstheater. In
1960 kwam hij terug bij het
Nederlands Ballet, dat later
het Nationale Ballet zou he
ten. In 1965 werd hij opge
nomen in de artistieke lei
ding van deze groep. Sinds
1971 berust de volledige ar
tistieke leiding bij Van
Dantzig.
Bij het Nationale Ballet
maakte Van Dantzig in totaal
14 balletten, waaronder
„Jungle" (1961); Monument
voor een gestorven jongen
(1965), dat in 1968 door Ru-
dolf Nurejev bij 't Nationale
Ballet werd gedanst; het
avondvullende ballet Romeo
en Julia (1967) Ogenblikken
(1968); De touwen van de
tijd (1970), dat Van Dantzig
voor Rudolf Nurejev heeft
gemaakt bij The Royal Bal
let in Londen en Geverfde
Vogels (1971).
Men heeft Van Dantzig
meerdere malen verweten
dat hij de toeschouwers met
zijn privé-problemen op
scheepte, maar deze verwij
ten waren nauwelijks doel
treffend, doordat Van Dant-
zig's danstaal altijd zeer ab-
strakt is geweest. Zijn bal
letten zijn daardoor voor
verschillende interpretaties
vatbaar en iedere kijker
heeft dus wel iets voor zich
zelf kunnen halen uit de al
gemeen menselijke proble
matiek van onderlinge rela
ties, partnerkeuze of aan
vaarding van de dood als de
onontkoombare ontknoping
van het leven. Van Dantzig
stelt steeds de mens centraal
die ten onder dreigt te gaan
ln wanhoop.
Met Ramifications is voor
de derde keer bij het Natio
nale Ballet muziek van Lige-
ti gebruikt. De aangesneden
problematiek in Ramificati
ons zou kort kunnen worden
weergegeven als het niet met
elkaar, maar ook niet zonder
elkaar kunnen leven.
Van Hans van Maneri Is
dat Adagio Hammerklavler.
Hans van Manen begon zijn
balletopleiding als leerling
van Sonia Gaskell. Van 1952
tot 1958 is hij als danser
verbonden geweest aan het
Nederlands Opera Ballet, dat
onder leiding stond van
Frangoise Adret. Nadat hü
deze groep had verlaten,
heeft hij in 1959 eerst met
Wim Sonneveld samen ge
werkt en later dat jaar heeft
hij gewerkt in de groep van
Roland Petit in Parijs. In
1960 kwam hij terug naar
Nederland, waar hij zich
voegde bij diegenen, die het
Nederlands Ballet hadden
verlaten om te gaan werken
in het toen net opgerichte
Nederlands Danstheater. Van
Manen is bij het Nederland
Danstheater eerst als danser
en choreograaf werkzaam ge
weest. In de periode 1961-
1971 was hij als choreograaf
en als artistiek leider aan de
groep verbonden. Van 1971-
1973 is hij free lance werk
zaam geweest. In deze perio
de heeft hij o.a. bij The Roy
al Ballet gewerkt als choreo
graaf en bij het Nationale
Ballet. Voor deze laatste
groep maakte hij Twilight en
Daphnis en Chloë. Sinds 1
september 1973 is Van Ma
nen verbonden aan het Nati
onale Ballet als choreograaf-
regisseur. Tevens is hij vaste
choreograaf bij The Royal
Ballet.
Van Manen heeft in totaal
40 balletten gemaakt. Verder
heeft hij een zeventigtal
T.V.-produkties op zijn naam
staan. Het werk van Van
Manen wordt door hemzelf
kort maar krachtig gekarak
teriseerd als hij zegt: „Voor
mij zijn helderheid en over
zichtelijkheid absoluut nood
zakelijk, zodat alles contro
leerbaar is wat je maakt.
Vooral geen onbegrijpelijk
heden en symboliek die zo
vaak allerlei oninteressant
gedoe moet opsieren onder
het mom van „modern". Ik
heb geen boodschap, probeer
niets te vertellen, het enige
wat me interesseert zijn be
wegingsconstructies. Natuur
lijk laat ik me door relaties
tussen mensen inspireren,
die ontstaan trouwens auto
matisch als je ze samen op
toneel zet. Maar het moet
geen pantomime worden, er:
vooral niet opdringerig zijn
ten koste van bewegingsthe
ma's; ik ben tevreden wan
neer de toeschouwers emo
ties e.d. niet direct registre
ren, maar wel ondergaan".
Het Adagio Hammerkla
vler op muziek van Von
Beethoven, is een ingetogen
ballet, met drie duetten, het
eerste laag gericht met zelfs
„liggende dans"; het tweede
is niet aan de grond ge
kleefd, maar mikt hoger op
met „liften", met sterk verti
cale beweging; het derde du
et zet de onrust in de eerste
twee duetten om in een grote
stilte, een harmonie, die een
enorme einotie oproept.
Van de Stemredactie zijn
dit weekend bereikbaar: J.
Bouwmans 01100-3405 of 01100
8138 (Midden-Zeeland) en R.
van de Helm, 01170 - 3370
Zeeuwsch-Vlaainderenj
Schemering, het avnodrood
kleurt het laatste restje dag.
Dan komt 't zwarte van de nacht.
Nog is de dag nog niet dood.
Even, dan zal de mantel van de nacht
ons aan de dag onttrekken.
Vervagen d egesprekken
tot 'n zoet gefluister-wacht.
En langs de nachtelijke hemel
beschrijft de maan haar baan.
Miljoenen sterren staan
tot de grijze ochtendnevel.
0 Ramifications.