Aantasting duinen geeft grote zorgen Beter zo dan andersom Nationaal Ballet nu in Zeeuwsch-Vlaanderen DIJKGRAAF BECU: Vergadering plattelands vrouwen Cjeclich L en van L ezerS DOORTOCHT stad streek Breskens Beëdiging van substituut officier van justitie VAN DAG TOT DAG •.V.V.V.V' LE SOURIRE VERTICAL HOLLANDSE Koffieconcert RONSELAAR Van Maanen Weekenddienst Stemredactie Zaterdag 2 maart 1974 9 Lezing In het bejaarden centrum Goeder Tijd heelt zuster Op 't Hof, directrice van het bejaardenhuis Ter- schel voor een groot aantal bejaarden een lezing gehouden over het bejaarden-pensionte- huis, de huisvesting daar, de Inschrijving voor een dergelijk bejaardenhuis en de behande ling. Voorts besteedde zij aan dacht aan de mogelijkheid van het ontvangen van familie en kennissen wanneer men in een dergelijk tehuis verblijft. (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG „Momenteel zijn onze stranden drastisch verlaagd en onze duinen enkele meters verdund. De aan tasting van de duinen geeft ons grote zorgen. In dit kader dringen we met klem aan op een beslissing door de minis ter tot het goedkeuren van een van de twee ingezonden mogelijkheden van de Deltawerken in Cadzand". Dit zei gisteren dijkgraaf J. B. Becu in zijn openingswoord van de algemene vergadering van het waterschap Het Vrije van Sluis in Oostburg. De heer Becu memoreerde de serie opeenvolgende stor men, die de kusten van het waterschap geteisterd hebben. 9 Martin Brozius, Elsje de Wijn en Frits hambrechts. (Van onze correspondent) BRESKENS In hotel Het Wapen van Breskens heeft de Nederlandse Bond van Platte landsvrouwen afdeling West- Zeeuwsch-Vlaanderen de jaar vergadering gehouden. De pre sidente, mevrouw Ooms-Sie- benga sprak in haar openings woord haar voldoening uit over de grote opkomst van de leden. In het jaarverslag van me vrouw Risseeuw-Basting wer den de verschillende activitei ten nog eens op een rijtje gezet. Het financieel verslag van mevrouw Bodin-De Jonge gaf een batig saldo. Bij de bestuursverkiezing werd in de Plaats van mevrouw Bodin-De Jonge die niet herkiesbaar was, gekozen mevrouw L. de Meijer-De Bever uit Cad zand. Aandacht werd besteed aan net twintigjarige bestaan van de vereniging op 16 mei. Voorts zal op 17 mei de bin nenlandse bondsreis naai Zee land worden gehouden. Alle afdelingen uit het gehele land nemen aan deze reis deel en tullen ook Zeeuwsch-Vlaanae- ren aandoen. Mevrouw Bodin-De Jonge werd tot slot nog dank ge bracht voor het werk dat zij nis bestuurslid en vooral voor bet financieel beleid heeft ge voerd. Zij kreeg een presentje nangeboden. Tijdens de pauze werd een tentoonstelling gehouden van net welfarewerk van het Rode kruis waarvan velschillende jukken werden verloot en Verkocht. Na de pauze werd 'Pn inleiding met mode how gehouden ovei algemene en nijzondere mode. Op donderdag 7 maart zal de jonge cabaretgroep be staande uit Martin Brozius, Elsje de Wijn en Frits Lam- breohts een voorstelling van hun nieuwe programma „Beter zo dan Andersom" in de Speye te Sas van Gent ge ven. Nederland is vanouds be kend als een ideaai gebied om af tie zakken. Dat wisten de Batavieren al en dioor de eeu wen heen is het in onze lage landen altijd „afzakken geble ven, want de aardrijkskundi gen hebben berekend dat ons land per eeuw zo'n vijftig cen timeter blijft zakken. Alle re den dus om het peil van de dijken én het geestelijke ni veau zjo hoog mogelijk te hou den. Elsje, Martin en Frits zullen in hun nieuwe cabaret- proigramma intussen alles doen om het leed van ons aller verzakking te doen vergeten en het moreel van hun bezoe kers zo hoog mogelijk op te voeren. Ze hebben er dan ook ge weldig veel zin in om u een hele avond met een kakafome van geluiden, plezier en nog veel meer uitdrukkingsmidde len oip te vrolijken en u voor hen te winnen. En ze denken dat te doen in de vorm van sketches, liedjes, cross ta-lks, dansjes, mime, samenzang en welke middelen dan ook hun ten dienste staan. Maar vooral opgewekt en positief, want ze zijn zó van mening, diat ons kleine tage tandje mooi is, dat de wereld een prachtige toverbal is en dat er zovele dingen in het leven zijn die zeker de moeite waard zijn om geleefd te wor den. Maar dit alles zal tenslot te niet kunnen verhinderen, dat n-a de voorstelling met het zakken van het doek ook de bodem waarop wij staan toch weer een fractie van een mil limeter gezakt zal zijn. Hij noemde deze stormen de hevigste sinds 1954. De hierbij opgetreden schade aan Groed- se Duintjes en te Cadzand- haven werden door hem „groot en omvangrijk" ge noemd. „De geplande kerst- verloven werden door ons in getrokken en onze gehele ar beiderscapaciteit werd ingezet aan de kust". Een gedetailleerde kostenra ming van de herstelwerkzaam heden werd moeilijk genoemd. Niettemin kwam de heer Becu met een globaal bedrag van f 570.000,-, nodig voor herstel van de Groedse Duintjes en Cadzand-haven. De herstel werkzaamheden duren nog steeds voort en zullen nog en kele weken vergen. „De natuur is ons sedert de vorige algemene vergadering in oktober niet gunstig gezind geweest", aldus de heer Becu. Hij wees ook op de grote dijk- val nabij Hoofdplaat. Met fos- forslakken en klei werd deze schade hersteld. Tot nu toe heeft dit herstelwenk zich goed gehouden. De kosten van dit herstel bedroegen thans 1 360.000. Gevraagd werd de vergadering in totaal f 406.000 op de begroting op te nemen, zodat de kustverdediging afge lopen winter, rond een miljoen gulden totaal heeft gekost. „Het zal u duidelijk zijn dat het daarom niet zal lukken over 1973 met een flink batig saldo uit de bus te komen, indien wij de strormschade hierbij betrekken", aldus de heer Becu, die de hoop uit sprak dat na het extra grote stormseizoen een extra wind stil jaar mag volgen. (Van onze correspondent) MIDDELBURG Tijdens een korte plechtigheid heeft op de rechtbank in Middel burg de Installatie plaatsge vonden van mr. W. G. C. Mijnssen tot substituut-officier van justitie bij de arrondisse mentsrechtbank in Middel burg. De installatie gebeurde op requisitoir van de hoofd-offi- cier van justitie, mr. J. Kol- kert, en door de voorlezing van de acte van beëdiging zo als dit ook al was gebeurd tijdens de beëdiging voor het gerechtshof in Den Haag. De acte werd in Middelburg voor gelezen door de hoofd-griffier mr. J. Muller. Mr. P. van Em- pel, president van de recht bank, wenste de heer Mijnssen en zijn familie als eerste van harte geluk met de benoe ming. Hij wenste de nog Jeugdige substituut officier een voor spoedige carrière. Daarna bo den respectievelijk de heren Kolkert namens het openbaar ministerie en het parket, de heer Muller namens de griffie en mr. J. F. C. van Deinse, deken van de Orde van Advo caten van het arrondissement Middelburg, hun gelukwensen aan. Tijdens de receptie gaven vele collega's, advocaten, pro cureurs, politie-functionarissen en vele anderen acte de pre sence. Mr. Mijnssen Is al sinds 1972 in het arrondissement Middelburg werkzaam als plaatsvervangend officier van justitie. Hij heeft stage gelo pen in Rotterdam en Breda. Zaterdagavond in Hulst Willem Vermandere en Gerard Vermeersch en Les Turlupes in Den Dullaert. Zondagmiddag in Zieriltzee koffieconcert door 't Dan- zi Kwintet in de foyer van de Concertzaal. Maandagavond in Oost burg reprise uitvoering Eine Nacht in Venedig in het Ledeltheater. Dinsdagavond in Vlissingen Henk Elsink in het Schel- dekwartier. Woensdag in Middelburg De Hollandse Ronselaar- in de Schouwburg. Donderdagavond in Oostburg reprise uitvoering Eine Nacht in Venedig in het Ledeltheater. Donderdagavond in Sas van Gent kabaret Beter zo dan an dersom in de Speye Donderdagavond in Zierik- zee Miel Cools in de Concert zaal Vrijdagavond in Souburg Concert Chr. Jeugdkoor Zuiderstemmen in de Zwaan. Vrijdagavond in Oostburg Bremer Freiheit in het Le deltheater. Vrijdagavond in Terneu- zen Het Nationale Ballet in het Zuidlandtheater. Vrijdagavond in Zierikzee film The Go-Between in de RSG Prof. Zeeman Film en Filmhuis woensdagavond in het Grand-Theater Goes don derdag - en vrijdagavond fn de Kuiperspoort Middel burg, film Le Sourir Verti cal. Le Sourire Vertical (regie Robert Lapoujade), is weer zo'n film die we niet zo ge makkelijk in een bioscoop tegenkomen. Robert Lapouja de grijpt in deze surrealisti sche speelfilm naar het sex- geweld door alle eeuwen om een geschiedenis-professor duidelijk te maken waarom zijn vrouw behalve haar man ook nog een tweede minnaar heeft. De cineast weet wei wat overhoop te halen. Hij door kruist de geschiedenis door alle tijden met een ongebrei delde, soms Jeroen Bosch achtige fantasie, waarbij het dwangmatige, bijna ver doemde paren de boventoon voert. Lapoujade blijft daar bij dodelijk ernstig, m een interview zegt hij echter: ie dereen die denkt dat hij vol ledig serieus is, is ziek. Een werkelijk Franse openbaring van een autodidakt filmer. Heeft u al kennis gemaakt met deze andere manier van concert-bezoek? Het is zeer de moeite waard! (en een kopje koffie of glas limonade staat gratis voor u klaar) Het Danzi Kwintet wordt gevormd door Frans Vester, fluit; Han de Vries, hobo; Piet Honingh, klarinet; Brian Pollard, fagot en Adriaan van Woudenberg, hoorn. De ze groep enthousiaste musici is bekend en bewonderd tot ver over onze grenzen (speelde o.a. op het grote concert op de Wereldtentoon stelling in 1967 in Canajla, op meerdere festivals voor moderne muziek in Europa en maakte enkele tournee's door de V.S.). Naast hun plezier in eigen tijdse muziek, hebben deze blazers ook zo veel interesse voor werken uit de 19e eeuw, dat zij zelf op onder zoek gaan in bibliotheken en reeds verschillende waarde volle, tot nu toe onbekende komposities uit deze tijd vonden. „De Ronselaar Pluimbos" door het Publiektheater met in de hoofdrollen: Petra La- seur, Cor van Rijn, Sigrid Koetse en Arthur Boni, maakt Sylvia, dochter van de vrederechter Balans, het hof, terwijl Sylvia op haar beurt, in travesti, ais vurig jong rekruut, om zijn liefde voor haar wat nauwkeuriger te onderzoeken. Deze hoofdlijn van de stuk raakt hoe langer hoe meer verstrikt in het eigenlijke thema van het stuk: eenvou dige mensen worden op slinkse wijze beduveld om het leger in te gaan. Zij Ia- ten zich met weinig geld en veel „goede" woorden paaien voor een leven dat weldra een poel van ellende blijkt te zijn en als zij erachter komen, dat zij slechts ge bruikt worden om de belan gen van de zeer rijken te verdedigen, is het in de meeste gevallen te laat. Het Nationale Ballet is nog nooit in Zeeuwsch-Vlaan deren geweest. Zowel het gezelschap als UIT in Zeeuwsch-Vlaanderen vond dat het tijd werd daaraan iets te doen. Overigens blijft de dans kunst het zorgenkind van óns programma, immers kijken naar deze moeilijke theatervorm is de moeite waard, maar niet moeite loos. Het programma al leen al is om die reden aan gepast aan de technische mogelijkheden van het Zuidlandtheater en aan de wens om een beetje klas siek en een beetje modern ballet te tonen. In het pro gramma zitten dan ook drie recente werken van de drie huischoreografen van het Nationale Ballet. Van Rudi van Dantzlg is dat Ramifications. Rudi van Dantzig begon zijn dansop leiding in 1949 bij Ann Sy- branda. Kort daarna werd hij leerling van Sonia Gaskell, die hem in 1952 opnam in haar groep Ballet Recital. In 1955 maakte Van Dantzig bij het Nederlands Ballet op ini tiatief van Sonia Gaskell zijn eerste ballet, Nachteiland. In de periode van 1955-1.959 maakte hij voor het Neder lands Ballet onder meer nog Tij en Ontij en Disgenoten. Van Dantzig behoorde tot de dansers, die in 1959 het Ne derlands Ballet hadden ver laten om zich aan te sluiten bij het in dat jaar opgerichte Nederlands Danstheater. In 1960 kwam hij terug bij het Nederlands Ballet, dat later het Nationale Ballet zou he ten. In 1965 werd hij opge nomen in de artistieke lei ding van deze groep. Sinds 1971 berust de volledige ar tistieke leiding bij Van Dantzig. Bij het Nationale Ballet maakte Van Dantzig in totaal 14 balletten, waaronder „Jungle" (1961); Monument voor een gestorven jongen (1965), dat in 1968 door Ru- dolf Nurejev bij 't Nationale Ballet werd gedanst; het avondvullende ballet Romeo en Julia (1967) Ogenblikken (1968); De touwen van de tijd (1970), dat Van Dantzig voor Rudolf Nurejev heeft gemaakt bij The Royal Bal let in Londen en Geverfde Vogels (1971). Men heeft Van Dantzig meerdere malen verweten dat hij de toeschouwers met zijn privé-problemen op scheepte, maar deze verwij ten waren nauwelijks doel treffend, doordat Van Dant- zig's danstaal altijd zeer ab- strakt is geweest. Zijn bal letten zijn daardoor voor verschillende interpretaties vatbaar en iedere kijker heeft dus wel iets voor zich zelf kunnen halen uit de al gemeen menselijke proble matiek van onderlinge rela ties, partnerkeuze of aan vaarding van de dood als de onontkoombare ontknoping van het leven. Van Dantzig stelt steeds de mens centraal die ten onder dreigt te gaan ln wanhoop. Met Ramifications is voor de derde keer bij het Natio nale Ballet muziek van Lige- ti gebruikt. De aangesneden problematiek in Ramificati ons zou kort kunnen worden weergegeven als het niet met elkaar, maar ook niet zonder elkaar kunnen leven. Van Hans van Maneri Is dat Adagio Hammerklavler. Hans van Manen begon zijn balletopleiding als leerling van Sonia Gaskell. Van 1952 tot 1958 is hij als danser verbonden geweest aan het Nederlands Opera Ballet, dat onder leiding stond van Frangoise Adret. Nadat hü deze groep had verlaten, heeft hij in 1959 eerst met Wim Sonneveld samen ge werkt en later dat jaar heeft hij gewerkt in de groep van Roland Petit in Parijs. In 1960 kwam hij terug naar Nederland, waar hij zich voegde bij diegenen, die het Nederlands Ballet hadden verlaten om te gaan werken in het toen net opgerichte Nederlands Danstheater. Van Manen is bij het Nederland Danstheater eerst als danser en choreograaf werkzaam ge weest. In de periode 1961- 1971 was hij als choreograaf en als artistiek leider aan de groep verbonden. Van 1971- 1973 is hij free lance werk zaam geweest. In deze perio de heeft hij o.a. bij The Roy al Ballet gewerkt als choreo graaf en bij het Nationale Ballet. Voor deze laatste groep maakte hij Twilight en Daphnis en Chloë. Sinds 1 september 1973 is Van Ma nen verbonden aan het Nati onale Ballet als choreograaf- regisseur. Tevens is hij vaste choreograaf bij The Royal Ballet. Van Manen heeft in totaal 40 balletten gemaakt. Verder heeft hij een zeventigtal T.V.-produkties op zijn naam staan. Het werk van Van Manen wordt door hemzelf kort maar krachtig gekarak teriseerd als hij zegt: „Voor mij zijn helderheid en over zichtelijkheid absoluut nood zakelijk, zodat alles contro leerbaar is wat je maakt. Vooral geen onbegrijpelijk heden en symboliek die zo vaak allerlei oninteressant gedoe moet opsieren onder het mom van „modern". Ik heb geen boodschap, probeer niets te vertellen, het enige wat me interesseert zijn be wegingsconstructies. Natuur lijk laat ik me door relaties tussen mensen inspireren, die ontstaan trouwens auto matisch als je ze samen op toneel zet. Maar het moet geen pantomime worden, er: vooral niet opdringerig zijn ten koste van bewegingsthe ma's; ik ben tevreden wan neer de toeschouwers emo ties e.d. niet direct registre ren, maar wel ondergaan". Het Adagio Hammerkla vler op muziek van Von Beethoven, is een ingetogen ballet, met drie duetten, het eerste laag gericht met zelfs „liggende dans"; het tweede is niet aan de grond ge kleefd, maar mikt hoger op met „liften", met sterk verti cale beweging; het derde du et zet de onrust in de eerste twee duetten om in een grote stilte, een harmonie, die een enorme einotie oproept. Van de Stemredactie zijn dit weekend bereikbaar: J. Bouwmans 01100-3405 of 01100 8138 (Midden-Zeeland) en R. van de Helm, 01170 - 3370 Zeeuwsch-Vlaainderenj Schemering, het avnodrood kleurt het laatste restje dag. Dan komt 't zwarte van de nacht. Nog is de dag nog niet dood. Even, dan zal de mantel van de nacht ons aan de dag onttrekken. Vervagen d egesprekken tot 'n zoet gefluister-wacht. En langs de nachtelijke hemel beschrijft de maan haar baan. Miljoenen sterren staan tot de grijze ochtendnevel. 0 Ramifications.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 9