1 IREN" N DATSUN: dit jaar 10 pet minder auto's HUI ENERGIECRISIS EN TEKORT AAN STAAL 30 Auto's te pletter gereden JVAV S o en j BEL zen Fraassen Fraassen IE- >ef MIDDELBURG re\ (ezeró via ruime informatie OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK a mm vmn aan e em nas B HES BH ana ananaran vinn flaraZÜ QE0S0 K3DQB 10 INSTUREN NAAM STRAAT WOONPLAATS PRIJSWINNAARS m m m m m m a m c n a a a ZATERDAG 2 MAART 1974 zeker bij UUSTWEZEL Belgig 20 km van Berda KASTEN - ïezorgd mogelijk 4innenschieting op 2 wlpp ]ondag 3 maart bij P. CLAESSENS iamswaarde. Begin 15.00 ociëteit „De Vrede". ichieting zaterdag 2 maart C.AFé „CENTRAAL" Suiddo-rpe. Inleg f 5,5, terug f gratis f 21.-. Begin 15.00 chieting op zondag 3 maart P. DE CALUWE e Graauw. Inleg f 5.25. begin 5.00 u. AARDE irij „VOGELPIEK" 145, 3e pr. nr. 2, 1571, 6e pr. nr. 1810, r. 3153, 9e pr. nr. 1157, r. 3458, 12e pr. nr. 1655, r. 1811, 15e pr. nr. 3154, r. 1334, 18e pr. nr. 3844, 1350, 21e pr. nr. 26, Ir. 2236, 24e pr. nr. 3250, r. 1146, 27e pr. nr. 408, r. 1561, 30e pr. nr. 3464, r. 2221, 33e pr. nr. 620, r. 1268, 36e pr. nr. 1716, r. 2079, 39e pr. nr. 3083, 864, 42e pr. nr. 1394. traal 21' - Telefoon 0 1184-7710 I -9115 ah.3.6-, - Telefoon 0'1 150-2251 US waar u bijzonder goed [mientalie eY| Cfeprêklng van 'U* ar, boot en eigen auto onze de ruimte IA injo om de wea naar uw Ook de Japanse auto-industrie ziet zich onder druk van de energiecrisis genoodzaakt de produktie te beper ken. Nissan Motor Comp. (Datsun) heeft onlangs beslo ten de produktie dit jaar met tien procent te verminde ren en tegelijk is het besluit gevallen een verschuiving in de produktie van grote middenklassers naar kleinere wagens te realiseren. i TJmimnfp Tohnt^ hrentipn flits tientallen puntlassen aan >atsuns-in~wording. Een experimentele Datsun wordt met een snelheid van 80 km/uur gecrashed tegen een betonnen muur. Evenals Toyota en Hon da werkt ook Nissan aan veiligheidsauto's. Momen teel worden er twee typen ESV's (experimental safety vehicle) aan uitgebreide proefnemingen onderwor pen en tien exemplaren zijn ter beschikking gesteld van een onafhankelijk instituut, het JARI (Japans Automo biel Research Instituut), om getest te worden. In totaal heeft Nissan tot dusver 60 ESV's gemaakt, waarvan er dertig tegen een muur te pletter werden gereden om vast te stellen hoe groot de overlevings kansen van de inzittenden zijn bij botsingen met va riabele snelheden. ESV type 1 is o.a. voor zien van een plastic front en heeft een periscoop waardoor het achteruitzicht driemaal zo breed is als bij een normale binnenspiegel. ESV type 2 heeft o.a. de achterlichten in de achter ruit en schokabsorberende bumpers, alsmede ver sterkte flanken. De kost prijs van een grotendeels met de hand gemaakte ESV is 1 miljoen gulden en tot dusver is men bij Nissan geneigd de voorkeur te ge ven aan versterkte auto gordels boven de vooral in Amerikaanse ESV's toege paste luchtkussens, die vol gens Japanse ingenieurs (3 veel lawaai produceren, te veel ruimte innemen en te kostbaar zijn. „Maar" zo zegt de algemeen directeur van Nissan, de heer R. Yamazaki, „het is niet dui delijk of de huidige vraag van het publiek naar kleinere en zuiniger auto's lang zal duren. De laatste jaren was over de gehele wereld een duidelijke tendenz te bespeuren naar grotere, ruimere auto's en wie zal zeggen of daarin nu defi nitief verandering is geko men?" De heer Yamazaki zegt ver der dat een dergelijke over schakeling in zijn bedrijven geen eenvoudige zaak is. „Het vergt twee jaar om onze lo pende banden geheel op de produktie van kleine auto's, zoals de 100 A en de 120 Y, over te schakelen. En in twee jaar kan veel gebeuren. Per soonlijk verwacht ik dat de situatie zich in die tijd weer zal wijzigen en wat moeten wij dan met een overproduktie aan kleine wagens?" Behalve een mogelijk tijde lijke verschuiving in de vraag van het publiek ziet Nissan zich voor nog ar.dere grote problemen gesteld. Een van de voornaamste moeilijkheden wordt gevormd door de steeds stijgende grondstofprijzen die uiteraard doorwerken in de kostprijs van de auto's. Sinds oktober zijn de Datsuns in Japan tweemaal in prijs, in totaal met 17 pet., verhoogd en het kan niet anders of dit zal in de exportprijzen moe ten doorwerken. TEKORT De heer Yamazaki noemt is een ander levensgroot pro bleem voor Nissan het tekort aan staal, dat vorig jaar reeds manifest werd als gevolg waarvan de export moest wor den beperkt. De geplande pro duktie van 2,2 miljoen eenhe den kon daardoor niet worden bereikt, het werden er 1,9 mil joen, waaraan ook het perso neelstekort, waarmede Nissan te kampen had en nog heeft, debet moet worden geacht. De export liep vorig jaar met 1 pet. terug tot 710.000 eenheden die voornamelijk hun weg vonden naar Zuidoost Azia tische landen, Amerika, Aus tralië en Europa, waar Groot Brittannië met bijna 54.000 9lo-> 0 Eindcontrole van een Datsun Bluebird in de Nissan Oppatna-fabriek. .,L .is sawraxyn wagens Datsuns beste klant was. Nissan beschikt in Japan over 7 fabrieken en bijna driekwart van de totale pro duktie bestaat uit personen wagens. In deze fabrieken werken 52.000 mensen, uitslui tend mannen (gastarbeiders zijn hier een onbekend feno meen) en daarnaast heeft het concern eigen vestigingen in 22 landen. Na Tovota is Nissan de grootste automobielfabriek van Japan en in grootte neemt het de vijfde plaats in van alle Japanse ondernemingen. Alles wordt op haren en sna ren gezet om concurrent To yota van de eerste plaats te verdringen maar of dit onder de huidige crisisomstandighe den op korte termijn zal luk ken. is zeer de vraag. ROBOT In de fabrieken waar de Datsuns worden gemaakt wordt gewerkt volgens de mo dernste produktiemethoden met als neusje van de zalm volautomatische robot-pum- lasmachines die in weinig se conden 160 puntlassen in de wielkasten aanbrengen, waar na de arm van de puntlas-ro- bot opzijzwaait om zich even later te buigen in de wielkas ten van een volgende karkas. Opvallend is ook dat de Ja panse arbeider zijn werk met grote ijver en zorg verricht. Hij stelt er een eer in punt gaaf werk af te leveren en voelt zich in grote mate ver bonden met het bedrijf waar hij veelal reeds op zijn acht tiende jaar begint en dat hij zijn arbeidsleven lang trouw blijft. De arbeiders hebben een grote mate van inspraak. Elk plan voor wijzigingen van produktie, arbeidstijden enz. wordt eerst aan de laagste af delingen van het bedrijf ter bestudering voorgelegd, be landt vervolgens op de ho gere niveau's en wordt eerst in laatste instantie door het management beoordeeld. Wordt het plan door de een of andere afdeling afgewezen of bekritiseerd dan gaat het te rug naar de opstellers voor re visie. Opvallend is ook het geringe ziekteverzuim dat met 5 pet. zeer gunstig afsteekt tegen b.v. de Fiatfabrieken waar men kampt met een absen teïsme wegens ziekte van 14 pet. Slechts eenvierde van de arbeiders van Nissan be schikt over een eigen auto, hoewel de overgrote meerder heid 5090 km. van zijn werk woont. Het openbaar vervoer is in Japan echter dermate fre quent en comfortabel, het parkeerprobleem zó levens groot, dat slechts weinig werknemers met de eigen auto naar de fabriek gaan. Ge middeld verdient een arbeider van Nissan 100.000 yen (dui zend gulden per maand, maar vorig jaar ontving hij twee maal een bonus van in totaal 5,8 maanden terwijl hij voor overwerk 25 pet. extra tou cheert. Onder druk van de energiecrisis zijn de fabrieken van Nissan sinds 1 januari op zaterdag gesloten en het kan toorpersoneel werkt sinds die datum twee zaterdagen per maand. Waaruit blijkt dat de vrije zaterdag in Japan nog geen algemeen verworven goed is. man ra mm, maaa mmm mowaa seias sasa aam mua 000 »n r.inn asa ara 0 UnrïDf'f 0000153 E bbhh traan tnaota tumu mnatm mmm wmrs SQEESQSta aan bh aan m aam era aan tmn mna n <ann s 0 aaa HS00000 QQ00HEIQ A L c\fl KË3 TmH<5 fc* JZ> /Y I uwm ana eheh a Barat-in stisas a aa rJDD i2EQ Ï2B ana msm aan aan anna 00000 SEHG BO0Ï3 E100 Ï10E0 \tj\o\p\p\e\t\r\e\K\e\Ni REDACTIE „DE STEM" REIGERSTRAAT 16 BREDA Inzenden vooi dinsdagmiddag 12.00 uur Zet or de enveloppe in de lin- ^er-bovenhoek „Weekendpuz- sel" HORIZONTAAL: 1. gelooide huid; 6. stuk karton; 11. deemoedig; 13. be paalde aap; 15. roemen; 16. verkooptentje; 17. hark; 18. vreemde munt; 19. in orde; 20. vreemde munt; 22. door mid del van; 23. tarif normal; 24. lichaamsdeel; 25. op een keer; 27. Chinese munt; 28. reeds; 29. niets; 31. gesneden stier; 33. slingerplant; 36. sterke drank; 37. belegering; 39. bittere plant 41. valse sleutel; 42. snijwerk- tuig; 43. huisdier; 44. roosvor- mig versiersel; 47. Hildebrand; 50. kei; 51. snavel; 53. werke lijk; 55. soortelijk gewicht; 56. bijbelse figuur; 58. nummer; 59 godsdienst; 61. jongensnaam; 63. tekst met melodie; 65. me- terton; 66. deel van het hoofd; 68. vaartuig; 69. Europeaan; 70. knaagdier; 71. Europeaan; 73. mist; 74. gekheid; 75. zacht kermen; 77. loszittend kleding stuk; 79. eentonige voordracht; 80. schande. VERTICAAL: 1. studeren; 2. lusthof; 3. boom; 4. bijwoord; 5. bepaald kaartspel; 6. tweebultig dier; 7. als volgt; 3. houding; 9. biet; 10. hijswerktuig; 11. veter; 12. begerig; 13. veerkrachtige reep; 14. handel; 19. onderoffi cier; 21. Verenigde Naties; 24. plant die het linnen levert; 26. voorgerecht; 28. gift aan een arme; 30. samentrekking van het middenrif; 32. flard; 34. dierengeluid; 35. pakken; 37. zuivelprodukt; 38. bijwoord; 40. voorzetsel; 41. laborato rium; 44. rocket target; 45. overwinning; 46. koeiemaag; 48. watervogel; 49. selenium; 50. geknotte stam; 51. verhit ten tot iets een korst krijgt; 52. opvolger van de profeet; 54. deel van het alfabet; 56. slingerplanten; 57. bepaald zwartsel; 60. gevlochten touw; 62. zonnegod; 64. daar; 65. schilder (D); 67. deel van een schip; 70. toespraak; 72. straat (F); 74. lofdicht; 76. momen teel; 78. niet even. 1E PRIJS: f25,— W. Cornelissen, Tulpenstraat 45, Breda 2E PRIJS: f 15, Mevr. N. Dingenouts- van Tiel, Marisstraat 10, Terneuzen door JAN EDINK en na een tiental zetten staakte wit de strijd en gaf het op. Ook Michel Grégoire uit Loncin, België, onder vond het combinatoire vermogen van Bassirou Ba in de navolgende stand. Onder de deelnemers aan de meestergroep in het 5e Suiker-damtoernooi waren twee talentvolle jon ge spelers uit Dakar, Senegal. Vooral de 19-jarige Bassirou Ba die ex aequo als eerste eindigde in het nationale kampioenschap van Senegal 1973, bleek zich zeer goed aan te kunnen passen en wist onbedreigd met 14 punten uit 9 par tijen zonder één verliespartij winnaar te worden. Evenals Baba Sy heeft hij een goede speurneus voor combinaties, doch ook zijn positionele opbouw laat niets te wensen over. Wij twijfelen er niet aan dat deze jonge speler nog wel meer van zich zal laten horen. Hieronder volgen een drietal fragmenten van zijn partijen uit de meestergroep die duidelijk maken waartoe Bassirou Ba op damgebied in staat is. Tegen de Italiaan Guido Badiali uit Mantova wist Bassirou Ba met zwart de stelling van zijn tegenstander door omsingeling krachteloos te ma ken wat in het eerste diagram duidelijk te zien is. p j~; ,81 f i k i üp up up up p h m "o* laf n m o; t o o o O *'1 O S O 1 g C- s" Grégoire met zwart nam hier de ruil (1721) 26x17 (12x21) 29—24! Er dreigt nu 34—29 (23x25) 24—20 (15x24) 38—32 (27x29) 39—33 (28x39) ad. Lib. 43x1. Zwart antwoordde met (14—19?) waar na slagwerk ontstaat die vele dammers doet water tanden door: 24—20 (15x24) 34—29 (23x25) 38—32 (27x29) 3933 (28x39) ad. Lib. 43x5! en zwart geeft het op. Ir. Jean Yves Maquet uit Lyon, Frankrijk had met wit een redelijke stand opgebouwd doch raakte op de 27e zet het spoor bijster. t a m M O 8 g B S 8» -S» SB d m o a o o o a s a o i i "i a u - g s. s mm r: w m m m m II o' a' W fl O s a o a_»_a Q Wit dacht zich gedeeltelijk te kunnen bevrijden en speelde 31—27 (22x31) 36x27 doch kreeg gelijk een koude douche toen zwart antwoordde met: 07—22!) 28x17 (23—28) 32x35 (26—31!) 30x8 (3x41) Hij speelde hier nl. 3025? Veel beter is natuur lijk de ruil 2419 (13x24) 30x10 (5xl4 gevolgd dooi 2530 (913) 3024. Na 3025 antwoordde zwart met: (13—19) 24x13 (8x28) 38—32 (27x38) 43x23 (9—13) 49—43 (17—21) 43—38 (13—191 38—32 (19x28) 32x23 (2—8!) 42—38 (4—10!) 35—30 (14—20) 25x14 (10x28) 38—32? (26—31!) 37x17 (28x46) 17x28 (46x25) Wit geeft het op. door CONSTANT ORBAAN Van de vier kandidatenmatches is die tussen Petrosian en Portisch de spannendste geweest en dat was ook te verwachten. De Hongaarse groot meester was voor Petrosian altijd een lastig tegen stander en hij heeft meermalen van hem gewonnen. In hun match op Palmo de Mallorca zegevierde Petrosian op het nippertje; na 12 partijen was de balans nog in evenwicht. Schaakpropagandistisch is het jammer, dat er vier spelers uit de S.U. overgaan naar de halve finale, die nu ook in dat land wordt gehouden. Indien een niet-Rus zou zijn gepromoveerd had Nederland als „neutraal" land nl. een goede kans gemaakt op de organisatie van diens kandidatenmatch. De meeste deskundigen houden het er op, dat Spasski zal winnen van Karpow en Petrosian van Kortsjnoi. Terug naar Palma de Mallorca met Petrosian's tweede zege. Wit: T. Petrosian. Zwart: L. Portisch. Engelse partij. 1. Pgl— f3, Pg8—f6; 2. c2c4, g7—g6; 3. b2—b3, Lf8g74. Lel—b2, c7—c5; 5. g2—g3, d7—d6; 6. Lfl—g2, e7—e5; 7. 0—0, Pb8—c6; 8. Pbl—c3, 0—0; 9. d2—d3, Pf6—hö; 10. Pf3—d2, Lc8—g4: 11. a2—a3, Lg7h6 (Met ziin laatste drie zetten heeft zwart eigenlijk alleen maar tijd verloren want zijn stuk ken op de koningsvleugel beschikken niet over effectieve actiemogelijkheden, inmiddels heeft wit de damevleugel het toneel van de strijd gemaakt) 12. b3—b4!, Pc6d4 (Dreigt Lxd2, Dxd2, Pb3 maai dat is gemakkelijk te pareren). 13. h2 h3, Lg4e6 14. e2—e3, c5xb4; 15 a3xb4, Pd4—c6; 16. b4—b5 Pc6e7 (Na deze gedwongen terugtochten moet zwart een afwikkeling toelaten die de zwakte van zijn partijopzet duidelijk aan het licht brengt). 17. Lg2xb7, Le6xh3; 18. Lb7xa8, Lh3xfl; 19. Kglxfl!, Dd8xa8 w HP M A ui k ÜK 'A: m k k ifH A A F' o V" O Géén A B 9 8 5 2 O H B 10 4 20. Ddlf3! (De eenvoudige maar zeer doeltreffen de pointe. Na Dxf3, Pxf3 kan zwart de twee drei gingen Txa7 en g4 gevolgd door g5 met stukwinst niet tegelijkertijd pareren. Verder dreigt Dxa8, Txa8, b6 enz.) 20Da8b8; 21. g3—g4, Ph5—g7; 22. Df3—f6! (Indien zwart nu Fe7 dekt of wegspeelt volgt Dh4 met stukwinst niet g5 wegens Ph5! gevolgd door Lg7. In arre moede probeerde zwart nog:) 22Pg7—f5; 23. g4xf5, Pe7xf5; 24. e3—e4, Pf5—g7; 25. Kfl—el, Pg7—h5; 26. Df6—h4, f7—f5; 27. Pc3d5. Zwart geeft het op. Voor zijn verloren paard heeft hij behalve een pion geen enkele com pensatie. West gever, NZ kwetsbaar. West opende met één klaver als regel paste noord en oost? Degenen die met één harten antwoordden kregen vrijwel geen kans meer hun partners te bewegen naar slem te gaan. Een beter antwoord op het oostspel is twee harten, want oost heeft aardige topcon- troles en wil zeker ook de manche in harten he reiken. Een verder verloop was: west twee schoppen oost drie harten west vier klaver oost vier harten (oost blijft alsmaar aangeven een mini mum sprongbod te hebben gehad) west zes har ten. Tegen zes harten startte zuid met ruitenaas, west (tafel) troefde, hartenheer volgde waarop zuid niet beken le zodat de rest eenvoudig was voor 12 slagen. Maar er bleek zelfs een overslag mogelijk, omdat noord gestart was met vier schoppens, drie hartens, drie ruitens en drie klaveren van HV3. Na de afgetroefde ruiten in slag 1 speelde oost zes rondjes harten en ruitenheer, waarna deze eind stand overbleef: V 10 9 7 HV Tafel A 8 4 2 A door H. W. FILARSKI N W O B 6 5 7 3 Spelleider H 3 08 10 4 EENVOUD Een der principes waarop „natuurlijk bieden" is gebaseerd, is dat je met een sterk spel tegenover een partner die opende direct een sprongbod moet doen vooral wanneer dat sprongbod op laag niveau kan geschieden. Een les daarin viel te leren i.idens een paren wedstrijd in het Utrechtse Denk- iportcentrum: West Oost A 8 4 2 »H3 10 4 <?AB87653 Drie spelers hebben nog vijf kaarten, behalve noord die op oosts laatst gespeelde harten (zeven) nog een kaart moet afgooien. Welke? Doet noord klavervrouw weg dan wordt oosts klaver tien hoog. in werkelijkheic ruimde noord de schoppen zeven op en nu ging het verder; schoppenheer, daarna schoppenaas en toen een derde schoppen getroefd. De schoppen acht van de tafel was nu hoog en de 13 slagen waren een feit. Het „zien" van deze dwangpositie is niet zo eenvoudig: voorwaarde is dat één tegenspeler tenminste vier schoppens plus de klaver HV moet hebben. Daarom moeten dan ook alle klaveren behalve het aas in west opge ruimd worden. Een leerzaam partijtje voor ambi tieuze spelers.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 25