.V.
'n waardevaste belegging
Kanaaltunnel: komt 'ie
wel of komt 'ie niet?
el
m
[OOPFILIAAL
Kwart
Zuiverheid
Potlood
WANDTEGELS
:tie-chefs, die ieder
et vervangen en die
Voduktieleider,
(echnische en
fabriek.
uilen is ervaring in
nisatorisch werk,
louwkunde B of
3rs R.R.M. Lyppens
1TUUT
OLOGIE
derland krijgt hij
ital bouwwerken,
litvoerders en
eraannemers,
ireau en met
gen en andere
personeelszaken
/kunde is als
ïst, maar vooral
n de bouw van
nadere
'telijke
Lyppens van het
JUT VOOR
Zaterdag 2 maart 1974
I. Hij kent uvv
pasklare oplos-
;n grondig.
- BREDA
18
DIAMANTEN
Onder het koele laborato-
riumlicht vonkte de dia
mant. Een stukje glas, zo
groot als de nagel van een
pink, de vorm van een
knoop-
ZEVENHONDERDDUI
ZEND GULDEN.
Daarnaast lag een andere
diamant, tweemaal zo klein,
verder, voor mqn lekenoog
althans, hetzelfde.
DERTIGDUIZEND GUL
DEN.
„Kijk nou eens goed. Welk
van die twee Is het witst?"
Ik keek, ik tuurde. Ik
staarde. Ik zag het niet. Een
gok. Hoopvol: „De kleinste?"
Meewarig hoofdschudden.
Twee steentjes kwamen er
bij en werden in klassement
gerangschikt. Toen zag ik
het. Vaag.
Vier steentjes die gemak
kelijk in een vol lucifers
doosje pasten.
Samen een fortuin.
Samen evenveel waard als
een huizenblok, een plein
vol Rolls Royces, het jaar
salaris van het halve kabi
net, een ziekenhuisje in
Afrika, een straaljager plus
bemanning, twintig zwarte
jachten, de hoofdprijs van
de Toto plus de Lotto plus
de Aktie Natuurbehoud plus
de Voorjaarsloterij.
Waardevast, welvaartsvast, in-
flatievrij en fiscaal onachter
haalbaar geld met als een
gems klimmende rente. Een
beste belegging. De beste be
legging.
Tussen 1960 - 1970 steeg de
rente jaarlijks regelmatig 10 -
12 procent.
In 1971 ruim 15 procent.
In 1972 20 - 25 procent.
In 1973 38,2 procent (indus
triediamanten) en 60 - 70 pro
cent (sierdiamanten).
Wel te verstaan uitsluitend voor
ie allerbeste kwaliteit. Wie
rich aan diamant wil verrij
ken, kan beter één magnifieke
steen kopen dan tien kleintjes.
»oor huishoudelijk gebruik:
het begint aantrekkelijk te
worden bij stenen vanaf
2.000,-.
lOC.OOO,en je verkoopt hem
anderhalf jaar later voor
150.000,- dan heb je 50.000,-
netto verdiend. Want deze
winst is fiscaal niet achter
haalbaar. Diamant is namelijk
vrijgesteld van omzetbelasting.
Dat kwam omdat men inder
tijd bij de invoering van de
BTW diamant op verzoek van
de slijperijen ontheffing gaf
ter wille van het toerisme.
0 Boven: met een speciale mi
croscoop (links) kan de helder
heid bekeken worden. Op de
microscoop kan een camera ge
monteerd worden om de dia
mant o.a. voor identificatie te
fotograferen. Met de rechts op
gestelde proportiemeter kan
men nagaan hoe volmaakt de
slijpvorm is. Onder: met een
elektronische balans (nauwkeu
righeid 0,0002 gram) wordt het
karaatgewicht gemeten. Een 5
karaat diamant van optimale
kwaliteit kan f 350.000,kos
ten en weegt slechts één gram.
Rechts de zeer kostbare dia
mant-fotometer waarmee de
kleur wordt gemeten via licht
stralen door de diamant ge
stuurd.
0 Dit is het eerste Nederland
se diamantlaboratorium, waarin
men niet de modernste elektro
nische apparatuur zijn diamant
exact kan laten nameten op
kwaliteit.
Diamant is in de praktijk
nooit in waarde achteruit ge
gaan. De Beers Company die
houdster is van 81 procent van
alle concessies in heel de we
reld, op Rusland na, houdt al
les in de hand. En Beers heeft
tevens de Central Selling Or
ganisation die zich met de
verhandeling van diamant zelf
bezighoudt (de diamant die op
de markt komt dus), met in
begrip van de Russische dia
manten.
Een tweede verklaring voor de
hausse is het feit, dat diamant
niet kwetsbaar is, zoals olie.
Maar de hausse is nog niet
aan zijn top, we zijn nog on
derweg". Beurskens adviseert
overigens om niet al je geld in
diamanten om te zetten. „Wij
adviseren nooit meer dan 25
De zogeheten sier- of leefdla-
m>nt die nu op de markt
wordt gedrukt is waardevast,
staar werpt door de geringe
kwaliteit niet zo'n spectaculaire
rente af.
Om een zeker houvast te heb
ben aan de kwaliteit van een
«amant, is onlangs in Utrecht
"et eerste Nederlandse dia
mantlaboratorium opgericht,
een creatie van een aantal sa
menwerkende juweliers.
Hoewel het lab dus uit een
Puur commercieel nest stamt,
moet het neutraal advies ge-
een. Ter wille van de tevre
denheid van de klant. Wie op
net lab zijn steen laat keuren,
khjgt een paspoort mee, een
??°rtement stamboekverkave-
™g, waarin in exacte getallen
e kwaliteit van de steen
wordt weergegeven.
financieel directeur André
Hcurskens: „Wi houden ons
•het bezig met taxaties, wel
met de omschrijving van de
kwaliteit. In een diamantland
?'3 Nederland moet je je onaf-
j nkelijk van de partij opstel
en, tussen koper en verkoper
Jus. Door de gehele geschiede
nis door is diamant altijd een
Soede belegging geweest. Het
"dj een waarde die los van
ndere valuta stond. Maar in
laatste anderhalf jaar is er
jn Nederland een hausse te
bespeuren. Men kwam toen tot
inzicht dat andere beleg-
flnf>en nauwelijks een alterna-
procent van het vermogen in
diamanten te beleggen. Een
kwart in diamanten, een
kwart in aandelen en effecten,
een kwart in castgoed en het
resterende kwart moet je ach
ter de hand houden als liquide
middelen om niet genoodzaakt
te zijn straks iets van je be
leggingen op een ongewenst
moment te verkopen.
De vraag naar diamant is
sterk gestegen. Zo hebben de
Arabieren een sterke belang
stelling voor goud en edelste
nen. Maar het aanbod is de
laatste jaren nauwelijks hoger.
En slechts een klein deel van
wat nu gevonden wordt is ge
schikt voor belegging. Je moet
dan wel over topkwaliteit pra
ten".
Wat is topkwaliteit
Het lab heeft hier precieze
antwoorden voor. Een diamant
wordt getoetst op vier punten.
Ten eerste: het gewicht (uit
gedrukt in karaat. Een karaat
is 0,2 gram. Een diamantka
raat moet men niet verwarren
met goudkaraat).
Ten tweede: de kleur. Diama-
ten zijn er in vele schakerin
gen; wit, geel, koffiebruin, ro
se, groen, blauw en zelfs
zwart. Maar volgens de tradi
tie dient een diamant een ijs-
heldere, sprankelend witte
kleur wit te hebben. De wit
heid wordt met een schaalver
deling uitgedrukt. Eenzaam
bovenaan staat de kleur Top
River en River, gevolgd door
Top Wesselton en Wesselton.
Dit zijn stenen van zeldzame
kwaliteit. Minder goed, maar
nog altijd kapitalen waard,
zijn de kleuren Top Crystal en
Crystal, Top Cape en Cape,
met als hekkesluiter Light
Yellow en Yellow. Deze kleur
nuances zijn, zeker in de
hoogste kwaliteit, ongelooflijk
moeilijk te bepalen. Om aan
alle twijfels en „timmermans
ogen" een eind te maken, ge
bruikt het lab daarom de dia
mant-fotometer, die exact de
kleur bepaalt.
Derde maatstaf voor kwaliteit
is de zuiverheid, die afhanke
lijk is van het zichtbaar zijn
bij een tienmalige vergroting
van z.g. insluitsels (inclusions).
Wanneer die onzuiverheden
niet zichtbaar zijn, spreekt
men van fl (flawless of loep
zuiver). Naar gelang de zui
verheid afneemt, gebruikt men
de internationale coderingen
vvsi (very, very small inclusi
on), vsi (very small inclusi
on), si (slightly imperfect) en
imperfect (grote insluitsels).
vormig, doorgaans lang en
smal), baquette (25 facetten,
rechte kanten), smaragd (58
facetten, langwerpig of vier
kant met diagonale facetten)
en peervormig (58 facetten,
deze vorm wordt vaak als
hanger gebruikt.).
De 700.000,- kostende dia
mant in de aanhef van dit
artikel scoorde bij alle vier de
normen in de hoogste klasse.
Het mindere broertje van
30.000,- bevatte minimale in
sluitsels, was van de overigens
supreme kleur Wesselton en
was niet zo loepzuiver gesle
pen.
Waarom is diamant zo krank
zinnig duur?
Afgezien van de romantiek
rond deze kristalvorm van
koolstof (want chemisch ge
sproken is diamant niks meer
of minder dan het staafje in
uw potlood) zijn er economi
sche verklaringen voor te ge
ven. Voor het vinden van een
diamantje moeten letterlijk
bergen worden verzet. Meer
dan 25 miljoen ton zand en
grind moet per jaar verplaatst
en gezeefd worden om dia
manten te kunnen delven. Van
de aldus gewonnen, bruikbare
diamanten is 20 procent ge
schikt voor sier, de rest gaat
naar de industrie. En van die
20 procent sier is slechts twee
procent geschikt voor beleg
ging. Bovendien gaat de kwa
liteit van de nieuwe vondsten
achteruit. Er is nog een be
scheiden reserve voor indus
trie-diamanten, maar bij de
topkwaliteit van sier is er al
schaarste.
Tenslotte vergt een diamant
een begenadigd vakman. Het
slijpen is een ontzaglijk moei
lijke affaire.
De aantrekkelijkheid van dia
mant komt tevens voort uit
het feit dat geen regering, hoe
centenbewust qok, kan nagaan
wie diamanten heeft. In een
holle kies kan men een kapi
taal over de grens smokkelen.
De diamantairs leveren zonder
lastige vragen te stellen en
een groot deel van de clientèle
wordt niet met naam en adres
genoteerd, op verzoek van de
cliënten zelf. Een zwart jacht
kun je moeilijk verdonkere
manen, maar een edelsteen
wel.
Beurskens: „Als een valuta
zwak staat, gaat men ver
schuiven. Zo hebben de Fran
sen verschrikkelijk veel dia
mant gekocht. Het motief van
de meeste mensen komt voort
uit ontevredenheid over de
wijze waarop aan hun bezit
via de fiscus wordt getornd.
Zij zijn in feite al tevreden
als hun koopkracht onaange
tast blijft en dat kan via een
belegging in diamanten.
JAN KOESEN.
H'smant heeft overigens een
Welig punt. Hij geeft tussen-
oor geen rendement. Maar als
een steen koopt voor
De vierde norm is de slijp
vorm. Door het slijpproces
krijgt de diamant zijn magie.
De meest bekende vorm is de
briljant, een ronde, achtsym-
metrische slijpvorm met 58 fa
cetten, waarin de eigenschap
pen van de diamant optimaal
tot uitdrukking komen. Daar
om wordt diamant ook vaak
briljant genoemd. Andere vor
men van slijpen zijn marquise
(58 facetten, gepunt en boot-
Komt de dag waarop de
timnel tussen Frankrijk en
Engeland geopend wordt,
werkelijk dichterbij? De
voorspelde openingsdatums
zijn telkens naar de toe
komst verschoven 1946, 1970,
1980. Er zijn door beide
landen al miljoenen uitgege
ven aan onderzoek en voor
bereiding. Maar, door de
schade en de schande van
dat andere prestigeproject
de Concorde wijzer ge
worden, bieden de Kanaal
tunnelovereenkomsten tus
sen Frankrijk en Engeland
„uitstapmogelijkheden". Als
geen van beide uitstapt, be
gint volgend jaar fase III, de
beslissende fase, de bouw
zelf.
In de jaren zestig van de
11de eeuw vaardigde de An
gelsaksische koning Harald
een wet uit die de doodstraf
oplegde aan een ieder die zou
proberen een vaste oeverver
binding te maken tussen En
geland en de overzijde. Hij
zou worden gevierendeeld en
zijn stoffelijke resten zouden
tot viermaal toe worden
vastgespijkerd aan de poor
ten van de Britse hoofdste
den.
Harald wist wat hij deed.
In Denemarken en Norman-
dië loerden rivalen op zijn
troon en in 1066 werd de
angst van de koning beves
tigd: Willem van Normandië
stak zonder vaste oever
verbinding het Kanaal
over en versloeg Harald bij
Hastings.
Zo'n snipper geschiedenis
kan verklaren waarom "e
Britse animo voor het idee
van een Kanaaltunnel (the
Chunnel zeggen de Britten
omdat ze Channel Tunnel te
lang vinden) voortdurend op
en neer is gegaan, al naar de
verhouding van Engeland
met het vasteland, in het bij
zonder Frankrijk en Duits
land.
Maar altijd óök als er
sprake was van een zekere
Britse geestdrift hebben
Engelsen veel meer moeite
gehad met de gedachte voor
eeuwig vastgekoppeld te
worden aan Europa, dan de
Fransen. Dié gingen, ter te
gemoetkoming, ooit zover dat
ze voorstelden hun tunnelin
gang zodanig te leggen dat
de Britse artillerie bij Dover
of de Royal Navy met
slechts enkele welgerichte
schoten, de spoorrails stuk
zouden kunnen schieten om
te voorkomen dat vijanden
ook Franse door de
tunnel zouden komen aanrij
den om het maagdelijke Bri
tannia aan te randen.
van de zaak is natuurlijk dat
Albion's „splendid isolation"
ongeschonden moet blijven.
Die immers heeft Engeland
groot gemaakt en die moet
het gemengde erfgoed van
werkelijke grandeur en
grenzeloze zelfoverschatting
behoeden voor het morele
verval dat het land van hoop
en glorie van over alle zeeën,
met inbegrip van Het Ka
naal, bedreigt.
De Britse samenleving mag
gewikkeld zijn in een per
manente stammenoorlog, op
één punt zijn all estamhoof-
den en krijgers het eens de
boze wereld is bezig Enge
land mee te sleuren in zijn
ondergang, terwijl vrouwe
Britannia nu juist het zaad
draagt waaruit een betere
wereld moet groeien. Ze be
weren het in koor: stakings
leiders, aristocraten, indus
triëlen, politici, huisvrouwen
en de Daily Express.
De Britse aansluiting bij
de EEG, het verval van het
pond sterling, de goden ver
zoekende overgang van het
archaïsche ponden-shillings-
pennies-systecm naar het de
cimale stelsel, de invoering
van de BTW, het zijn alle
maal tekenen aan de wand.
Maar, hoor je dan steeds
weer via de BBC, Engeland
gaat nooit verloren. God, ko
ning Arthur en de Britse
geest behoeden het daarvoor.
Dezelfde Britse geest, die
voorkwam dat Europa 30
jaar geleden voor altijd in
een bloedig slavenhok veran
derde en de Britten hun
„schitterendste uur" (Chur
chill, juni 1940) schonk, die
zelfde geest (Sanity noemen
ze het zelf) kan het verge
vorderde, technisch binnen
bereik gebrachte tunnelpro-
jec nog altijd op losse
schroeven zetten.
Maar er is meer. Engeland
staat voor een nationaal bank
roet. In Frankrijk is deze
week premier Messmer bezig
van regeringsploeg te wisse
len omdat de Franse econo
mie gedeeltelijk als ge
volg van het handje-klap aan
de Arabische Golf voor
plotselinge moeilijkheden
staat. Het Concorde-project
heeft vooral in Engeland de
liefhebberij in technologische
grandeur grondig bedorven
en een ander, destijds ook zo
broodnodig geacht prestige
project, de superluchthaven
op de Maplin Sands voor de
Thamesmonding, zit al weer
een hele tijd in de Conserva
tieve ijskast en Labour voelt
ook hier niets voor.
De kosten van de tunnel
worden momenteel geraamd
op 5,6 miljard gulden ln
1980, maar het kan evengoed
8 miljard worden, zo is al
van verschillende kanten be
toogd. Het rendement wordt
geschat op 14 a 17 procent,
twee tot vijf procent meer
dan het inflatiepercentage
dat Engeland teistert en
Frankrijk, volgens de jongste
ramingen in Parijs, dit jaar
te wachten staat. Het is dus
geen erg beste tijd voor su
perprojecten
Als de tunnel er echter
wel komt dan zal die grote
gevolgen hebben voor de
vervoersstromen in West-Eu
ropa, al is het niet zo dat
dan alle verkeer met Enge
land via de tunnel zal plaats
vinden. Directeur I. M. Chur-
cher van North Sea Ferries,
de rederij die de roll-on-roll-
off-dienst Europoort-Huil
verzorgt, zei vorig jaar toen
hij bekendmaakte dat een
nieuw veerschip op stapel
was gezet: „Die tunnel zal
alleen al nodig zijn om in de
komende decennia een deel
van de groei op te vangen".
Ook wees hij erop dat de
Kanaaltunnel nooit de kortste
of goedkoopste weg zal zijn
voor de belangrijke as Roer
gebied-Randstad Holland-
Midlands.
De tunnel (twee geboorde
spoorbuizen en een derde
buis als service- en vlucht-
tunnel) zal vooral het (snel)
spoorwegverkeer in West-
Europa grote impulsen ge
ven. Wat Nederland betreft,
is daar rekening mee gehou
den. Het tot nu toe denk
beeldige tracé voor de tun-
nel-snelspoorlijn loopt, zoals
bekend, door West-Brabant.
Er wordt ook gesproken over
een spoorverbinding Roerge-
bied-Eindhoven-Antwerpen-
Calals.
Wat de aanpassing van het
Nederlandse wegennet be
treft, schijnt er nog niet veel
gedaan te zijn, getuige de
klachten hierover van de
kant van het wegvervoer, dat
duidelijk een bevoordeling
van de spoorwegen vreest.
Bezwaren en zorgen hoort
men ook elders in Europa en
natuurlijk vooral ook van de
kant van de rederijen die
hun veerdiensten uitvoeren
op het smalle deel van Het
Kanaal.
Er is veel vóór de tunnel. Eer
is ook nogal wat tegen. De
Britse geest en het huidige
economische klimaat bijvoor
beeld. Niemand echter
schijnt zich tot nu toe te
hebben verdiept in de vraag
of mensen wel door die tun
nel WILLEN reizen. Ruim 40
kilometer door het krijt, on
der het zoute water door, is
niet niks.
Zelfs iemand zonder enige
verbeeldingskracht moet op
zo'n lange reis toch wel eens
éven denken aan die massa's
zand, krijt en water aan de
andere kant van de dunne
buiswand. Om maar niet te
spreken van al die benzine
in de tanks van op de trei
nen geladen auto's.
Koning Arthur en Jeanne
d'Arc mogen de tunnelreizi
gers bijstaan!
WIM KOCK
Zelfs in de jaren vijftig
nog verklaarde veldmaar
schalk Montgomery dat zo'n
tunnel precies datgene was
waarop de Russen zaten te
wachten. Nog altijd zijn er
ln Engeland zeer sterke stro
mingen die zich tegen de
tunnelbouw verzetten en de
Labourpartij neigt er steeds
toe deze oppositie te steunen.
De tegenstanders hanteren
een uitgebreid scala van te
genargumenten maar de kern
FOTO'S: boven: De
Franse proefboring bij
Sangatte (Fr). Onder:
Een Brise maquette die
duidelijk de drie tunnel
buizen laat zien, twee
voor de treinen, een om
door te vluchten.