.V. 'n waardevaste belegging Kanaaltunnel: komt 'ie wel of komt 'ie niet? el m [OOPFILIAAL Kwart Zuiverheid Potlood WANDTEGELS :tie-chefs, die ieder et vervangen en die Voduktieleider, (echnische en fabriek. uilen is ervaring in nisatorisch werk, louwkunde B of 3rs R.R.M. Lyppens 1TUUT OLOGIE derland krijgt hij ital bouwwerken, litvoerders en eraannemers, ireau en met gen en andere personeelszaken /kunde is als ïst, maar vooral n de bouw van nadere 'telijke Lyppens van het JUT VOOR Zaterdag 2 maart 1974 I. Hij kent uvv pasklare oplos- ;n grondig. - BREDA 18 DIAMANTEN Onder het koele laborato- riumlicht vonkte de dia mant. Een stukje glas, zo groot als de nagel van een pink, de vorm van een knoop- ZEVENHONDERDDUI ZEND GULDEN. Daarnaast lag een andere diamant, tweemaal zo klein, verder, voor mqn lekenoog althans, hetzelfde. DERTIGDUIZEND GUL DEN. „Kijk nou eens goed. Welk van die twee Is het witst?" Ik keek, ik tuurde. Ik staarde. Ik zag het niet. Een gok. Hoopvol: „De kleinste?" Meewarig hoofdschudden. Twee steentjes kwamen er bij en werden in klassement gerangschikt. Toen zag ik het. Vaag. Vier steentjes die gemak kelijk in een vol lucifers doosje pasten. Samen een fortuin. Samen evenveel waard als een huizenblok, een plein vol Rolls Royces, het jaar salaris van het halve kabi net, een ziekenhuisje in Afrika, een straaljager plus bemanning, twintig zwarte jachten, de hoofdprijs van de Toto plus de Lotto plus de Aktie Natuurbehoud plus de Voorjaarsloterij. Waardevast, welvaartsvast, in- flatievrij en fiscaal onachter haalbaar geld met als een gems klimmende rente. Een beste belegging. De beste be legging. Tussen 1960 - 1970 steeg de rente jaarlijks regelmatig 10 - 12 procent. In 1971 ruim 15 procent. In 1972 20 - 25 procent. In 1973 38,2 procent (indus triediamanten) en 60 - 70 pro cent (sierdiamanten). Wel te verstaan uitsluitend voor ie allerbeste kwaliteit. Wie rich aan diamant wil verrij ken, kan beter één magnifieke steen kopen dan tien kleintjes. »oor huishoudelijk gebruik: het begint aantrekkelijk te worden bij stenen vanaf 2.000,-. lOC.OOO,en je verkoopt hem anderhalf jaar later voor 150.000,- dan heb je 50.000,- netto verdiend. Want deze winst is fiscaal niet achter haalbaar. Diamant is namelijk vrijgesteld van omzetbelasting. Dat kwam omdat men inder tijd bij de invoering van de BTW diamant op verzoek van de slijperijen ontheffing gaf ter wille van het toerisme. 0 Boven: met een speciale mi croscoop (links) kan de helder heid bekeken worden. Op de microscoop kan een camera ge monteerd worden om de dia mant o.a. voor identificatie te fotograferen. Met de rechts op gestelde proportiemeter kan men nagaan hoe volmaakt de slijpvorm is. Onder: met een elektronische balans (nauwkeu righeid 0,0002 gram) wordt het karaatgewicht gemeten. Een 5 karaat diamant van optimale kwaliteit kan f 350.000,kos ten en weegt slechts één gram. Rechts de zeer kostbare dia mant-fotometer waarmee de kleur wordt gemeten via licht stralen door de diamant ge stuurd. 0 Dit is het eerste Nederland se diamantlaboratorium, waarin men niet de modernste elektro nische apparatuur zijn diamant exact kan laten nameten op kwaliteit. Diamant is in de praktijk nooit in waarde achteruit ge gaan. De Beers Company die houdster is van 81 procent van alle concessies in heel de we reld, op Rusland na, houdt al les in de hand. En Beers heeft tevens de Central Selling Or ganisation die zich met de verhandeling van diamant zelf bezighoudt (de diamant die op de markt komt dus), met in begrip van de Russische dia manten. Een tweede verklaring voor de hausse is het feit, dat diamant niet kwetsbaar is, zoals olie. Maar de hausse is nog niet aan zijn top, we zijn nog on derweg". Beurskens adviseert overigens om niet al je geld in diamanten om te zetten. „Wij adviseren nooit meer dan 25 De zogeheten sier- of leefdla- m>nt die nu op de markt wordt gedrukt is waardevast, staar werpt door de geringe kwaliteit niet zo'n spectaculaire rente af. Om een zeker houvast te heb ben aan de kwaliteit van een «amant, is onlangs in Utrecht "et eerste Nederlandse dia mantlaboratorium opgericht, een creatie van een aantal sa menwerkende juweliers. Hoewel het lab dus uit een Puur commercieel nest stamt, moet het neutraal advies ge- een. Ter wille van de tevre denheid van de klant. Wie op net lab zijn steen laat keuren, khjgt een paspoort mee, een ??°rtement stamboekverkave- ™g, waarin in exacte getallen e kwaliteit van de steen wordt weergegeven. financieel directeur André Hcurskens: „Wi houden ons •het bezig met taxaties, wel met de omschrijving van de kwaliteit. In een diamantland ?'3 Nederland moet je je onaf- j nkelijk van de partij opstel en, tussen koper en verkoper Jus. Door de gehele geschiede nis door is diamant altijd een Soede belegging geweest. Het "dj een waarde die los van ndere valuta stond. Maar in laatste anderhalf jaar is er jn Nederland een hausse te bespeuren. Men kwam toen tot inzicht dat andere beleg- flnf>en nauwelijks een alterna- procent van het vermogen in diamanten te beleggen. Een kwart in diamanten, een kwart in aandelen en effecten, een kwart in castgoed en het resterende kwart moet je ach ter de hand houden als liquide middelen om niet genoodzaakt te zijn straks iets van je be leggingen op een ongewenst moment te verkopen. De vraag naar diamant is sterk gestegen. Zo hebben de Arabieren een sterke belang stelling voor goud en edelste nen. Maar het aanbod is de laatste jaren nauwelijks hoger. En slechts een klein deel van wat nu gevonden wordt is ge schikt voor belegging. Je moet dan wel over topkwaliteit pra ten". Wat is topkwaliteit Het lab heeft hier precieze antwoorden voor. Een diamant wordt getoetst op vier punten. Ten eerste: het gewicht (uit gedrukt in karaat. Een karaat is 0,2 gram. Een diamantka raat moet men niet verwarren met goudkaraat). Ten tweede: de kleur. Diama- ten zijn er in vele schakerin gen; wit, geel, koffiebruin, ro se, groen, blauw en zelfs zwart. Maar volgens de tradi tie dient een diamant een ijs- heldere, sprankelend witte kleur wit te hebben. De wit heid wordt met een schaalver deling uitgedrukt. Eenzaam bovenaan staat de kleur Top River en River, gevolgd door Top Wesselton en Wesselton. Dit zijn stenen van zeldzame kwaliteit. Minder goed, maar nog altijd kapitalen waard, zijn de kleuren Top Crystal en Crystal, Top Cape en Cape, met als hekkesluiter Light Yellow en Yellow. Deze kleur nuances zijn, zeker in de hoogste kwaliteit, ongelooflijk moeilijk te bepalen. Om aan alle twijfels en „timmermans ogen" een eind te maken, ge bruikt het lab daarom de dia mant-fotometer, die exact de kleur bepaalt. Derde maatstaf voor kwaliteit is de zuiverheid, die afhanke lijk is van het zichtbaar zijn bij een tienmalige vergroting van z.g. insluitsels (inclusions). Wanneer die onzuiverheden niet zichtbaar zijn, spreekt men van fl (flawless of loep zuiver). Naar gelang de zui verheid afneemt, gebruikt men de internationale coderingen vvsi (very, very small inclusi on), vsi (very small inclusi on), si (slightly imperfect) en imperfect (grote insluitsels). vormig, doorgaans lang en smal), baquette (25 facetten, rechte kanten), smaragd (58 facetten, langwerpig of vier kant met diagonale facetten) en peervormig (58 facetten, deze vorm wordt vaak als hanger gebruikt.). De 700.000,- kostende dia mant in de aanhef van dit artikel scoorde bij alle vier de normen in de hoogste klasse. Het mindere broertje van 30.000,- bevatte minimale in sluitsels, was van de overigens supreme kleur Wesselton en was niet zo loepzuiver gesle pen. Waarom is diamant zo krank zinnig duur? Afgezien van de romantiek rond deze kristalvorm van koolstof (want chemisch ge sproken is diamant niks meer of minder dan het staafje in uw potlood) zijn er economi sche verklaringen voor te ge ven. Voor het vinden van een diamantje moeten letterlijk bergen worden verzet. Meer dan 25 miljoen ton zand en grind moet per jaar verplaatst en gezeefd worden om dia manten te kunnen delven. Van de aldus gewonnen, bruikbare diamanten is 20 procent ge schikt voor sier, de rest gaat naar de industrie. En van die 20 procent sier is slechts twee procent geschikt voor beleg ging. Bovendien gaat de kwa liteit van de nieuwe vondsten achteruit. Er is nog een be scheiden reserve voor indus trie-diamanten, maar bij de topkwaliteit van sier is er al schaarste. Tenslotte vergt een diamant een begenadigd vakman. Het slijpen is een ontzaglijk moei lijke affaire. De aantrekkelijkheid van dia mant komt tevens voort uit het feit dat geen regering, hoe centenbewust qok, kan nagaan wie diamanten heeft. In een holle kies kan men een kapi taal over de grens smokkelen. De diamantairs leveren zonder lastige vragen te stellen en een groot deel van de clientèle wordt niet met naam en adres genoteerd, op verzoek van de cliënten zelf. Een zwart jacht kun je moeilijk verdonkere manen, maar een edelsteen wel. Beurskens: „Als een valuta zwak staat, gaat men ver schuiven. Zo hebben de Fran sen verschrikkelijk veel dia mant gekocht. Het motief van de meeste mensen komt voort uit ontevredenheid over de wijze waarop aan hun bezit via de fiscus wordt getornd. Zij zijn in feite al tevreden als hun koopkracht onaange tast blijft en dat kan via een belegging in diamanten. JAN KOESEN. H'smant heeft overigens een Welig punt. Hij geeft tussen- oor geen rendement. Maar als een steen koopt voor De vierde norm is de slijp vorm. Door het slijpproces krijgt de diamant zijn magie. De meest bekende vorm is de briljant, een ronde, achtsym- metrische slijpvorm met 58 fa cetten, waarin de eigenschap pen van de diamant optimaal tot uitdrukking komen. Daar om wordt diamant ook vaak briljant genoemd. Andere vor men van slijpen zijn marquise (58 facetten, gepunt en boot- Komt de dag waarop de timnel tussen Frankrijk en Engeland geopend wordt, werkelijk dichterbij? De voorspelde openingsdatums zijn telkens naar de toe komst verschoven 1946, 1970, 1980. Er zijn door beide landen al miljoenen uitgege ven aan onderzoek en voor bereiding. Maar, door de schade en de schande van dat andere prestigeproject de Concorde wijzer ge worden, bieden de Kanaal tunnelovereenkomsten tus sen Frankrijk en Engeland „uitstapmogelijkheden". Als geen van beide uitstapt, be gint volgend jaar fase III, de beslissende fase, de bouw zelf. In de jaren zestig van de 11de eeuw vaardigde de An gelsaksische koning Harald een wet uit die de doodstraf oplegde aan een ieder die zou proberen een vaste oeverver binding te maken tussen En geland en de overzijde. Hij zou worden gevierendeeld en zijn stoffelijke resten zouden tot viermaal toe worden vastgespijkerd aan de poor ten van de Britse hoofdste den. Harald wist wat hij deed. In Denemarken en Norman- dië loerden rivalen op zijn troon en in 1066 werd de angst van de koning beves tigd: Willem van Normandië stak zonder vaste oever verbinding het Kanaal over en versloeg Harald bij Hastings. Zo'n snipper geschiedenis kan verklaren waarom "e Britse animo voor het idee van een Kanaaltunnel (the Chunnel zeggen de Britten omdat ze Channel Tunnel te lang vinden) voortdurend op en neer is gegaan, al naar de verhouding van Engeland met het vasteland, in het bij zonder Frankrijk en Duits land. Maar altijd óök als er sprake was van een zekere Britse geestdrift hebben Engelsen veel meer moeite gehad met de gedachte voor eeuwig vastgekoppeld te worden aan Europa, dan de Fransen. Dié gingen, ter te gemoetkoming, ooit zover dat ze voorstelden hun tunnelin gang zodanig te leggen dat de Britse artillerie bij Dover of de Royal Navy met slechts enkele welgerichte schoten, de spoorrails stuk zouden kunnen schieten om te voorkomen dat vijanden ook Franse door de tunnel zouden komen aanrij den om het maagdelijke Bri tannia aan te randen. van de zaak is natuurlijk dat Albion's „splendid isolation" ongeschonden moet blijven. Die immers heeft Engeland groot gemaakt en die moet het gemengde erfgoed van werkelijke grandeur en grenzeloze zelfoverschatting behoeden voor het morele verval dat het land van hoop en glorie van over alle zeeën, met inbegrip van Het Ka naal, bedreigt. De Britse samenleving mag gewikkeld zijn in een per manente stammenoorlog, op één punt zijn all estamhoof- den en krijgers het eens de boze wereld is bezig Enge land mee te sleuren in zijn ondergang, terwijl vrouwe Britannia nu juist het zaad draagt waaruit een betere wereld moet groeien. Ze be weren het in koor: stakings leiders, aristocraten, indus triëlen, politici, huisvrouwen en de Daily Express. De Britse aansluiting bij de EEG, het verval van het pond sterling, de goden ver zoekende overgang van het archaïsche ponden-shillings- pennies-systecm naar het de cimale stelsel, de invoering van de BTW, het zijn alle maal tekenen aan de wand. Maar, hoor je dan steeds weer via de BBC, Engeland gaat nooit verloren. God, ko ning Arthur en de Britse geest behoeden het daarvoor. Dezelfde Britse geest, die voorkwam dat Europa 30 jaar geleden voor altijd in een bloedig slavenhok veran derde en de Britten hun „schitterendste uur" (Chur chill, juni 1940) schonk, die zelfde geest (Sanity noemen ze het zelf) kan het verge vorderde, technisch binnen bereik gebrachte tunnelpro- jec nog altijd op losse schroeven zetten. Maar er is meer. Engeland staat voor een nationaal bank roet. In Frankrijk is deze week premier Messmer bezig van regeringsploeg te wisse len omdat de Franse econo mie gedeeltelijk als ge volg van het handje-klap aan de Arabische Golf voor plotselinge moeilijkheden staat. Het Concorde-project heeft vooral in Engeland de liefhebberij in technologische grandeur grondig bedorven en een ander, destijds ook zo broodnodig geacht prestige project, de superluchthaven op de Maplin Sands voor de Thamesmonding, zit al weer een hele tijd in de Conserva tieve ijskast en Labour voelt ook hier niets voor. De kosten van de tunnel worden momenteel geraamd op 5,6 miljard gulden ln 1980, maar het kan evengoed 8 miljard worden, zo is al van verschillende kanten be toogd. Het rendement wordt geschat op 14 a 17 procent, twee tot vijf procent meer dan het inflatiepercentage dat Engeland teistert en Frankrijk, volgens de jongste ramingen in Parijs, dit jaar te wachten staat. Het is dus geen erg beste tijd voor su perprojecten Als de tunnel er echter wel komt dan zal die grote gevolgen hebben voor de vervoersstromen in West-Eu ropa, al is het niet zo dat dan alle verkeer met Enge land via de tunnel zal plaats vinden. Directeur I. M. Chur- cher van North Sea Ferries, de rederij die de roll-on-roll- off-dienst Europoort-Huil verzorgt, zei vorig jaar toen hij bekendmaakte dat een nieuw veerschip op stapel was gezet: „Die tunnel zal alleen al nodig zijn om in de komende decennia een deel van de groei op te vangen". Ook wees hij erop dat de Kanaaltunnel nooit de kortste of goedkoopste weg zal zijn voor de belangrijke as Roer gebied-Randstad Holland- Midlands. De tunnel (twee geboorde spoorbuizen en een derde buis als service- en vlucht- tunnel) zal vooral het (snel) spoorwegverkeer in West- Europa grote impulsen ge ven. Wat Nederland betreft, is daar rekening mee gehou den. Het tot nu toe denk beeldige tracé voor de tun- nel-snelspoorlijn loopt, zoals bekend, door West-Brabant. Er wordt ook gesproken over een spoorverbinding Roerge- bied-Eindhoven-Antwerpen- Calals. Wat de aanpassing van het Nederlandse wegennet be treft, schijnt er nog niet veel gedaan te zijn, getuige de klachten hierover van de kant van het wegvervoer, dat duidelijk een bevoordeling van de spoorwegen vreest. Bezwaren en zorgen hoort men ook elders in Europa en natuurlijk vooral ook van de kant van de rederijen die hun veerdiensten uitvoeren op het smalle deel van Het Kanaal. Er is veel vóór de tunnel. Eer is ook nogal wat tegen. De Britse geest en het huidige economische klimaat bijvoor beeld. Niemand echter schijnt zich tot nu toe te hebben verdiept in de vraag of mensen wel door die tun nel WILLEN reizen. Ruim 40 kilometer door het krijt, on der het zoute water door, is niet niks. Zelfs iemand zonder enige verbeeldingskracht moet op zo'n lange reis toch wel eens éven denken aan die massa's zand, krijt en water aan de andere kant van de dunne buiswand. Om maar niet te spreken van al die benzine in de tanks van op de trei nen geladen auto's. Koning Arthur en Jeanne d'Arc mogen de tunnelreizi gers bijstaan! WIM KOCK Zelfs in de jaren vijftig nog verklaarde veldmaar schalk Montgomery dat zo'n tunnel precies datgene was waarop de Russen zaten te wachten. Nog altijd zijn er ln Engeland zeer sterke stro mingen die zich tegen de tunnelbouw verzetten en de Labourpartij neigt er steeds toe deze oppositie te steunen. De tegenstanders hanteren een uitgebreid scala van te genargumenten maar de kern FOTO'S: boven: De Franse proefboring bij Sangatte (Fr). Onder: Een Brise maquette die duidelijk de drie tunnel buizen laat zien, twee voor de treinen, een om door te vluchten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 21