16
icteurs
PROF. FRENKEL IN INAUGURALE REDE IN TILBURG
Ook cao's voor vrije beroepen
Amerika werkt
aan herstel
e denken
eens bij
;en
„Nieuwe reizigers": trein viel mee
Meer werkplaatsen
nodig voor blinden
VRIJDAG 15 FEBRUARI 1974
anp-beurs
overzicht
IHC BLIJFT IN
DE BELANG
STELLING STAAN
Zaterdag 16 februari 1974
financiën
economie
(ogen
/O-
aand.
Sand.
et-
istent
|ijk-
i af.
iduren
ergoed.
Prijs per kilo
1-10 kg 10.25
10 kg
en meer 9.75 ^4||
Precisiezaad 39.-
inclusief B.T.W.
ZWAAN
VOORBURG
ereld genoeg
an electrische
anoegen bestaat,
seerd te zien.
aren dat wij
aring hebt
ebrief naar
afdeling
nder vermelding
itbus 288,
1231.
•V. Rietveldenweg 32, 's-Hêrtogwibfl*^1
(Van onze sociaal-
economische medewerker)
Het wordt steeds duidelij
ker dat de regering van
de Verenigde Staten er op
uit is een nieuwe leidende
positie op het westelijk half
rond te gaan innemen. Na
dat het land in de jaren zes
tig zijn economische superio
riteit langzaam zag uitgehold
door een steeds krachtiger
wordend Europa, lijken de
ontwikkelingen voor de ko
mende jaren in omgekeerde
richting te gaan verlopen. De
oliecrisis is een van de aan
leidingen voor de Verenigde
Staten om de gele trui weer
te gaan aantrekken. Amerika
is minder afhankelijk van
buitenlandse energiebronnen
dan de landen van de Euro
pese Gemeenschap. Het voor
deel van betrekkelijk goed
kope energie stelt de indus
trie in staat een nieuwe en
sterke concurrentiepositie op
de wereldmarkt te gaan in
nemen. Terwijl bij de groot
ste concurrenten van de V.S.
ni. Japan en West-Europa
het prijspeil drastisch zal
gaan stijgen tengevolge van
de hogere energiekosten,
neemt de V.S. een gunstiger
positie in.
Veel gevraagd
Daar komt nog bij dat de
Amerikaanse dollar weer een
veel gevraagde valuta is het
geen de betalingsbalansposi
tie van het land zal verbete
ren. In de loop van de jaren
zestig is de Amerikaanse
dollar geleidelijk ondermijnd
ten gunste van de Europese
valuta. Dit heeft uiteindelijk
geleid tot twee devaluaties
van de dollar in de loop van
de jaren zeventig. Nu de in
ternationale olieleveranties
voornamelijk met dollars be
taald moeten worden onder-
gaat deze valuta een opwaart
se prijsdruk ten koste van de
koersen van de Japanse yen
en van de belangrijke Euro
pese valuta.
De oliebetalingen zuilen er
toe leiden dat de betalings
balansen van de meeste lan
den van de Europese Ge
meenschap een flinke klap
krijgen tenzij zij er in kun
nen slagen de oliebetalingen
met gesloten beurzen bijv.
in de vorm van tegenpresta
ties zoals technologische hulp
en goederenleveranties te
verrichten.
Omgekeerd
De Europese landen lopen
elkaar achterna om met de
Arabische olielanden tot za
ken te komen. Dit kan op
langere termijn tot nog hoge
re olieprijzen gaan leiden.
Immers de olieleveranciers
kunnen als zij willen de
prijzen voor olie op elk ge
wenst niveau brengen zonder
dat er iets aan gedaan kan
worden. Nu de olieconcessies
van de grote oliemaatschap
pijen steeds meer door de
olieproducerende landen
worden overgenomen, wordt
de afhankelijkheidsrelatie
omgekeerd. Stijgende olie
prijzen en derhalve duurdere
energie maken de Europese
en Japanse produkten duur
der zodat de Amerikaanse
industrie op de wereldmark
ten haar exportpositie kan
verbeteren.
De economie van de lan
den van de Europese Ge
meenschap heeft zich in de
loop van de jaren zestig gun
stig kunnen ontwikkelen
dank zij de relatief lage
energieprijzen. De technolo
gische achterstand op de
Verenigde Staten kon in tal
van opzichten worden be
perkt en zelfs worden inge
haald. Op de „Amerikaanse
uitdaging", zoals door de
Franse journalist en politicus
Jean-Jacques Servan-Schrei-
ber in 1968 in een boek werd
beschreven, is redelijk snel
gereageerd. Nu komen de
Europese regeringen er ach
ter dat de rollen worden om
gekeerd. De Amerikanen zijn
niet van plan zich in politiek
en economisch opzicht verder
te laten terugdringen door
Europa en Japan. De ener
giecrisis kwam hen daarbij
goed van pas; zij stelt de
Amerikaanse regering en de
industrie in staat haar lei
dinggevende positie uit de
jaren vijftig en de eerste ja
ren in de zestiger jaren te
heroveren.
Uitdaging
De vraag is hoe Europa
hierop zal reageren. Het ant
woord luidt; in elk geval
verdeeld. Van een gezamen
lijke aanpak is geenszins
sprake. Een van de redenen
van de onmogelijkheid van
een gezamenlijk initiatief om
opnieuw aan de Amerikaanse
uitdaging gehoor te geven is
gelegen in de grote verschei
denheid van politieke en
economische belangen en aan
de grote verschillen in de
sociale structuren van de
verschillende landen. Steeds
meer blijkt de eenwording
van Europa in de richting
van een moderne natie een
utopie te worden. De grote
verdeeldheid onder de part
ners van de Europese Ge-
meenscap ontneemt dit Euro
pa haar slagkracht hetgeen
de Amerikanen of zij het
willen of niet in de kaart
speelt.
Jaren vijftig
Wij kunnen in de komende
jaren van deze zijde tal van
initiatieven verwachten op
politiek, economische en mili
tair gebied die de afhankelijk
heid van Europa van de Ver
enigde Staten opnieuw moe
ten bevestigen. De Ameri
kaanse buitenlandse politiek
is daarbij nog steeds gericht
op een nieuwe opvatting van
de Atlantische Gemeenschap.
Dit is een van de doelstellin
gen van Nixon en Kissinger
geweest die zij in 1973 In
houd hebben willen geven in
hun pogingen de samenwer
king tussen Amerika en Eu
ropa opnieuw te bekijken.
De verslechterde economi
sche positie van Engeland
zou dit land wel eens snel
kunnen losmaken van de Eu
ropese Gemeenschap en in
de invloedssfeer van de Ver
enigde Staten kunnen bren
gen zoals dat in de jaren
vijftig het geval is ge
weest.
DUS. A. A. WENTINK
UTRECHT (ANP) Bijna
driekwart van de nieuwe
treinreizigers (73 procent is
het reizen per spoor meegeval
len. Dat blijkt uit een enquête
die N.S. in de nadagen van de
benzinedistributie onder circa
300 nieuwe klanten op zeven
trajecten heeft gehouden. Van
de „nieuwelingen" zei 70 pro
cent voor de distributie zelden
of nooit per trein te hebben
gereisd. Ruim eenderde van
de ondervraagden gaf als reis
motief „zaken" op.
Als belangrijkste positief
punt van de trein noemde
meer dan de helft gemak en
comfort („niet vermoeiend"),
acht procent vond de moge
lijkheid tot lezen en werken
tijdens de reis meegenomen en
zeven procent meende er qua
snelheid en tijdwinst met N.S.
beter bij te kunnen varen.
Degenen die het reizen per
trein was tegengevallen 22
procent noemden in volgor
de van belangrijkheid als be
zwaren; de lange reisduur, de
geringe frequentie, wachten en
overstappen en het omslachtig
voor- en natransport. Ook wa
ren er opmerkingen over on
voldoende comfort en „te wei
nig privacy".
(Van een onzer verslaggevers)
TILBURG „Het is merkwaardig dat het vrije overleg tus
sen de sociale partners onderling in de sector van de vrije be
roepen zo weinig gestalte heeft gekregen. Dat komt waarschijn
lijk, omdat men nog aan de gedachte moet wennen dat deze
groepen in het sociale overleg betrokken dienen te worden en
omdat de natuurlijke partners die bij dit overleg een rol horen
te spelen, niet duidelijk voor de geest staan. Juridisch is echter
de basis voor een dergelijk overleg aanwezig".
Dit stelde prof. mr. B. S.
Frenkel in zijn inaugurale re
de. Prof. Frenkel is onlangs
benoemd tot hoogleraar sociaal
recht en sociale politiek aan
de .Katholieke Hogeschool in
Tilburg. Prof. Frenkel ziet
mogelijkheden ook in de vrije
beroepen, zoals artsen en ad
vocaten die uitoefenen, te ko
men tot collectieve arbeidso
vereenkomsten. De patient dus
als werkgever van zijn arts?
Inderdaad, ook al kan ik mij
voorstelden dat het nog wel
enig aanpassingsvermogen zal
vergen om zich in die gedach
tegang te verplaatsen", aldus
prof. Frenkel. Na erop te heb
ben gewezen dat een organisa
tie als de Koninklijke Maat
schappij tot Bevordering der
Geneeskunst reeds nu op
grond van de statuten collec
tieve overeenkomsten kan af
sluiten, ging hij op zoek naar
een contractpartner namens de
patiënten, waarbij hij terecht
kwam bij de consumentenor
ganisaties.
Uitdaging
„Hier ligt een uitdaging en
een opdracht aan alle organi
saties die de consumentenbe
langen behartigen", zo stelde hij.
„Zij zijn naar mijn mening de
eerstaangewezen om het ini
tiatief te nemen voor de op
richting van een patiëntenver
eniging. Het is eigenlijk onbe
grijpelijk dat er wel voortdu
rend al of niet gefundeerde
kritiek wordt geuit op de art
senhonoraria, maar dat consu
mentenorganisaties, waaraan
ook de vakbeweging deel
neemt, tot nu toe geen poging
ln het werk hebben gesteld
via de oprichting van een pa
tiëntenorganisatie als een
evenredige wederpartij op te
treden." Overleg over een cao
voor vrije beroepen zou wat
de artsen betreft, volgens prof.
Frenkel met enige goede wil
van heide kanten op redelijk
korte termijn tot resultaten
kunnen leiden. Dit terwijl, zo
vervolgde hij, de totstandbren
ging van een algemene volks
verzekering tegen ziektekos
ten, wanneer zij zou slagen, in
ieder geval nog jaren vergt.
(Van onze redactie
binnenland)
UTRECHT Van de men
sen die hun gezichtsvermogen
verliezen door bedrijfs- of
verkeersongelukken is een
deel niet in staat, een plaats^ te
veroveren in het vrije bedrijf.
Het is te hopen, dat het be
drijfsleven er meer toe over
zal gaan, blinden in dienst te
nemen. Maar toch zullen in de
toekomst meer blinden zijn
aangewezen op gespecialiseer
de werkplaatsen.
De voorzitter van de vereni
ging Het Nederlandse Blin
denwezen, oud-minister B.
Roolvink, zei dit gisteren in
Utrecht op een bijeenkomst
ter gelegenheid van hel 25-
jarig bestaan van deze organi
satie waarin alle verenigingen,
stichtingen en instellingen van
en voor blinden samenwer
ken.
(ADVERTENTIE)
ERVAREN
RECLAME
ONTWERPER j
die het ontwerpen en re-
productie gereed afleveren 7
van ontwerpen in de vin-
gers heeft, zoekt contacten
om op free-lance basis fol-
ders, brochures, catalogi,
advertenties, vignets, fir-
mapapieren en tentoon-
stelling standontwerpen i
etc. uit te voeren.
Gaarne via no. 26142 van
dit blad nader contact. S
scheepsbericht en
SCHEEPSBERICHTEN (gro
te vaart).
Acila 14 1000 o Tokio nr
Yokohama. Abida, 13, nr Ber-
re. Amstelhof 13 500 nno Ho
nolulu nr China. Amstellaan
14 800 ozo Wake nr Kilimat.
Amstelpark 14 1000 w Mid
way nr Singapore. Antilla Bay
14 480 w Bombay nr Chiba.
Area 13 vn Anchorage nr
Singapore. Archimedes 14 te
Paramaribo verw. Aristoteles
14 150 wzw Lissabon nr Puer
to Rico. Asian Endeavour 15
vn Melbourne nr Adelaide.
Asian Enterprise 14 te Pusan,
Asian Explorer 11 te Burnie,
Bastiaan Broere 15 te Rotter
dam (zwaaien). Bernard John
14 250 o Beira nr Baren-
drecht 15 te Kaohsiung verw.
Britsum 14 150 o Madeira nr
Gent. Chevron Nederland pass
Criminaliteit
in treinen
neemt toe
UTRECHT (ANP) Zak
kenrollers en vandalen hebben
vorig jaar een flinke steen bij
gedragen tot de stijging van
de criminaliteit „tussen-de-
rails". De spoorwegrecherche
turfde vorig jaar 15 pet. meer
gevallen van crimininaliteit op
en rond het spoor dan in 1972,
een stijging die overigens vrij
wel gelijk ligt met het lande
lijk criminaliteitsbeeld.
Bij N.S. steeg het aantal
misdrijfzaken van ruim 2400
in 1972 tot ongeveer 2800 in
'73. De stijging van het aantal
inbraken en overvallen (op
stations) was vrij gering (1.5
pet meer met een totaal van
378 gevallen. Het aantal zgn.
spoorwegveiligheidsdelicten
deponeren van balken, stenen
op de rails daalde van 23
naar 18 gevallen.
Een enorme activiteit legde
vorig jaar het gilde der kof-
ferdieven en zakkenrollers aan
de dag. Zij sloegen 1021 keer
toe, tegen 786 keer in 1972.
Ook het vandalisme nam vo
rig jaar sterk toe met maar
liefst 50 pet. Daarbij werd
overigens ook vernielingen
meegeteld als gebroken ruiten
en lampen van een paar tien
tjes. Het toenemend aantal ge
vallen van vandalisme is vol
gens een woordvoerder van NS
met name te wijten aan het
feit dat veel kleinere spoor
wegstations niet meer door
personeel zijn bemand.
Een meevaller vormde vorig
jaar het aantal gevallen van
agressie tegen personen. Dit
aantal liep met 35 pet. terug
van 135 in 1972 naar 89 in
1973.
14 Little Coin nr Kaapstad.
Chevron Rotterdam 14 320 z
Monrovia nr Hamburg. Che-
vrou The Hague 14 341 zw
Cape Adieu nr Lyttleton, Chi
ron 14 380 wzw Finisterre nr
Amsterdam. Coral Maeandra
14 te IJmuiden verw. Crania
19 Stanlow verw. Diogenes 14
vn Antwerpen nr Cristobal.
Diadema, 20 Le Verdon verw.
Dosina 13.450 m. zzw Warachi.
Duivendrecht 14 tede Gladsto
ne. Dutch Engineer 14 vn Rot
terdam nr zee. Dutch Sailor 14
vn Rotterdam nr zee. Esso den
Haag 14 100 no Durban nr
Fawley. Gaasterland 14 te Ita-
ji, Gulf Hansa 1 4 ten anker
Vlissingen. Gulf Italian 14 te
Milfordhaven. Gulf Swede 14
te Bantry. Hermes 13 te La
guaira, Kalydon 16 te Free-
own verw. Khasiella 13 vn
Stanlow nr Curasao, Leersum
14 vn Brake nr Helsingborg.
Madisonlloyd 14 te Noumea.
Mississippilloyd 14 480 wzw
Ascension nr Kaapstad; Ned-
lloyd Niger 14 te Douala. Phili-
dora 22 te Bonny verw. Phi-
lippia 14 15 o Cairns nr Perzi
sche Golf. Prinses Margriet 14
pass Northforeland nr Amster
dam. Rotterdam 14 vn St.-
Maarten nr Curacao Rudolph
Peterson 14 800 w Walvisbaai
nr Freeport, Safocean 14 te
Port Elizabeth Adelaide 14 te
Fremantle. Safocean Amster
dam 14 te Port Elizabeth.
Schouwen 13 720 zzo Hawae
nr Geelong. Sinoutskerk 14 te
Port Elizabeth. Straat Balt 14
te Apapa. Straat Clarence 14
te Auckland. Straat Cook 15 te
Kaapstad verw. Straat Fiji 14
te Durban. Straat Franklin 14
te Kobe. Straat Holland 15 te
Singapore. Straat Hongkong 13
vn Singapore nr Durban.
Straat Lagos 14 165 nno Cape
Arnhem nr Brisbane. Straat
Lemaire 15 te Tanga verw.
Straat Luanda 17 te Bombay
verw. Straat Luzon 26 te Mau
ritius verw. Straat Magelhaen
22 te Singapore verw. Straat
Mozambique 15 te Monrovia
Straat Nagasak 22 te Durbon
verw. Straat Nagoya 14 1100
no Guam nr Yokohama. Straat
Napier 16 te Santos verw.
Straat Nassau 16 te Durban
verw. Straat Rio te Dar es
Salaam. Straat Singapore 14 te
Adelaide. Straat Talbot 21 te
Rio de Janeiro. Straat
Tauranga 14 290 ono Darwin
nr Singaore. Straat Torres 25
te Mombasa veerw. Straat van
Dianen 13 te Singapore Fi-
na 14 dw Lissabon nr Holland.
Trideent Rotterdam 13 te Santa
Marta. Ulysses 14 45 nnw Le
Havre nr Delfzijl Veendam 13
vn Durban nr Mombasa. Viana
14 te Curacao verw. Willems
kerk 14 10 zo Madagascar nr
Singapore. Wonorato 15 te
Valparaiso verw. Wonorato 13
vn Tauranga nr Port Kelang.
Zafra 18 in Perzische Golf
verw.
Amsterdamse effectenbeurs
le kolom slotkoerseo vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurt
a laten b =r bieden
e ss ex claim e ex dividend
Actieve aandelen
Handel en industrie
1KZU t Ui
53,00
52,80
ABN 100
241,50
240,00
Amrc Ui
59.90
60,10
Am. Rubber 750 218,00
DeU-Mij J 75
106,70
104,00
üurdtsche P. 20
1X5,00
116,00
Dordtscbe P. Prei 114,80
115,90
Uelneken H. 25
176,00
178,00
Heiueben 25
185,90
185,10
H-A.L. l 200
151,50
154,00
Hoogo?. J 20
64,90
64,80
hva
HVA Cert.
78,80
79,00
KLM 100
70,00
69,80
Kou. Olie f 20
93,10
93,40
KNSM f 100
145.00
143,20
Nat. Ned. 10
63,70
63,80
Ommeren Cert
317,50
322,00
PbUipi j 10
33,30
33,20
Philips div. 1974
32,10
Robeco J 50
201,50
201,00
Rolinco 1 50
132,50
132,80
Scbeepv Dn 50
104,00
103,50
Unilever 20
109,20
109,50
Active obligaties
staatsleningen
8.0.' Ned.69
8.00 ld 19-95
8.00 ld 11-96
8.00 id 101
8.00 ld 1011
8.oo id ioai
8.00 "i 69-76
8.00 ld 70-77
7.75 ld 71-96
7.75 ld 73-98
7.75 ld 70-78
7.50 ld 69-94
7.5P id 11-96
7-5" ld 7«-97
7.50 iu 71-81
7-20 ld 72-97
7.0. ld 661-91
7.00 ld 661)
7.0? ld 69-94
6.50 ld 681-93
6.50 ld 6811
6.50 ld 68111
6.50 ld 681V
6.25 ld 66-91
6.25 ld 67-92
6.00 ld 67-92
5.75 ld 651-90
5-75 ld 6511
5.25 ld 041-89
5.25 ld 6411
5.00 ld 64-94
4.50 ld 58-83
4.50 ld 59-89
4.50 ld 601-85
4.50 ld 6011
ld 63-93
4.50 ld 64-74
4.25 ld 59-84
4.25 ld 60-90
4.25 ld 61-91
4.25 id 631
4.25 id 6311
*.00 ld 61-86
4.00 ld 62-92
3.75 ld 53-93
3.50 ld st.47
3.50 ld 51-76
3.50 ld 53-83
3.50 ld 56-86
3.25 ld 48-98
3.25 ld 50-90
3.25 ld 54-94
90,00
89,90
89,60
95,00
91,60
91,40
96,80
96,60
87,00
86.40
94,70
86,40
85,40
84,80
92.00
82,90
85,20
84,80
83,00
80,80
80,40
80,10
80,10
84,30
79,60
78,40
81,60
81,40
79,80
79,40
75,50
83,40
76,80
81,70
76,50
73.20
99,00
82,30
74,10
73,60
72,00
72,80
76,50
73,00
70,70
65,10
95,80
83,20
79,10
62.90
69.00
68,10
90,20
90,20
89,60
95,10
91,80
91,70
97,10
97,00
87,20
86,50
95.00
86,50
85,70
85,00
92,20
83,00
85,10
84.90
83,10
80,90
80,50
80,10
80,00
84,40
79,40
78,30
81,60
81,50
79,90
79,50
75,50
83,50
77,20
81,70
76,40
73,00
99.00
82,20
73,90
73,40
71,80
72,80
78,60
72,
70,80
64.1
95,80
82,80
78,90
62,80
69 40
68,50
»-t5 ld 55-95
3.25 ld 55-85
3.Ou ld Urb.
3.01 ld :'?-81
3.00 ld Grb46
3.00 10 47-76
3.00 N.lnd.37
8.75 BNG 70
8.50 ld 70-85
8.50 ld 73-98
3.50 A'daro47
3.5- ld 48
5.72 R'dam 65
L25!ü52
8.25 BoglO-85
8.25 ld 70-9b
8.Üu ld 69-76
8.00 iu 69-94
8.00 ld 71-96
8.00 ld 12-97
8.00 ld 73-7S
7.75 ld 10-79
7.75 ld 72-81
7 f ld 73-9c
7.50' ld 72-97
7.25 ld 71-79
7JS5 ld 73-9c
7.00 ld 661-91
7.00 ld 8611
7.0T ld 661V
7.01 ld 72-97
7.00 ld 73-83
8.75 ld 67-92
6.75 ld 68-93
6.75 ld 72-82
6£C ld 67-92
63Jo ld 67-92
6.00 ld 57-82
6.00 ld 651-90
6.00 ld 6511
5.75 ld 651-90
5.75 ld 6511
5.50 ld 65-90
5.25 ld 58-83
5.25 ld 64-89
5.25 ld 65-90
5.00 ld 58-88
5.01 ld 64-89
4.75 ld 58-88
4.50 ld 58-89
42>0 ld 59-84
4.50 ld 60-85
4.50 ld 62-92
4.50 ld 62-93
4.25 ld 52-77
67,40
79.10
36,30
62.50
93,00
96,60
95,30
93.80
92,50
67.40
79,10
86,30
83.50
92,50
96,80
95.30
94,00
92,60
90,00 91,00
89,00 90,00
80,90
83,00
92,00 92,30
90,30 90,40
97,10 97.20
88,90 89.10
ö.iK'
8. IK
8.54
83)6
J.OU
7.0'
7.00
600
4
4."
8.0t
7.5U
6.00
6.00
7,20
88,20
92,40
88,40
88,40
92,40
93,50 93.50
93,00 93,20
84,60 84.80
83.90 84.10
90.90 91.00
81,90 82.10
86.70 86.80
84,50 84,50
84,30 84,40
80,30 80,40
88,90 89,20
82,50 82.60
81,00 81,00
87,70 87,70
80,70 80,80
78,90 78,90
87,60 87,80
82,10 82,10
81,70 81,80
81,30 81.30
80,90 80
79.60 79,50
86,10 8530
78,70 78,70
79,35 73,50
79,70 79,70
78,20 78.20
78,20 78.30
76,80 76.80
82,00 81-90
81,10
73,80
81,10
73,60
72,70 72,60
92,70 92,80
Obligaties banken
iJl ABN 70
87,80
97,80
8.00 ld 70-76
66,80
97,10
8.00 ld 71-86
90,10
90,10
8.75 Amro73
88,20
88,60
8.50 id 73
96,80
96,50
8.50 id 69
93.90
93,30
8.75 Amto 73
98.90
99.00
8.00 id 69-76
95,90
95,90
8.00 ld 70-78
94,60b
94,90
7.75 ld 71-76
96,30
96,50
7 75 ld 71-86
89,10
89,30
7.50 ld 73-88
85,50
85,40
7.00 ld 73-80
90.00
90,10
7.oü MeesE72
85,50
86,00
BNGrsp52
233,50
233,40
7.50 ExpFin66
8.00 Lease PI
93,50
94,00
7.00 N.bkMid
98,80b
98,90
5.7. ld 65
89,00
88,75
7.00 N.lnv 72
87,40
8.00 NBM 70
96,20
96,30
6.75 td kap 72
81,80
81.90
7.2. NOL 73
83,00
7.UC ld 66
83,70
ld 64
Wal.sub
ttljnlDis
Slvb 7)
Hypoth
tfrtir.tlB
id 12
ld Q
1 UW
lü XXA
ld UL
Kalff 71
ld 72
West! UZ
ld 7
ü.X' id pbr
8.51 W.Utr.ll
8.2a id 10
8.<4 lo 71
Ui ld 12
7mi1 ld 71 1
7..» ic 1111
1 «O ld 72
6.0U ld pbr
9.00 bcb.Ned
5.00 Scb.Ne"
Handel, ind
4.UU Abold
4.51 Akzo
4.5' Akzo-Pb
8.51 BUZ
8.25 ld
8.2b tired. VG
8 70 ld VG 73
8.25 ld VB
7.50 ld
7. Br.Petr.
7J?5 ld 66
7315 ld 72
6.0o id 65
8.50 Ceeiiorn
7.? CMC 72
6.75 id 67
8.00 Elsevier
9.00 GelderH
7.09 Hein.Bier
8.00 HoogovH
8.00 ld 12
6.5u tü 66
5.50 lndola
6.00 Kon .Zout
4.75 KoudJjs
5.50 KSH65-80
4.50 KSH63-78
6.2? Meneba66
5.00 Nederh
S.5C Gas IJ 7j
8.50 ld 15j
8225 ld 70
8.00 ld 71
8.01 ld 72
7.75 ld 72
7.50 ld 69
7.25 id 66
7.2: id 73
6.50 id 66
6.50 ld 68
5.75 id 65
4.5: Staatsm
7.0G OvingDS
8.75 Pakh. 70
7.75 ld 73
7.00 ld 68
7.00 ld 72
7.25 ld B1Ü66
6.50 ld 67
5.25 ld 64
4.75 ld 61
7.7= Pechlney
8.00 Peek Q
80,00
88 50
88,50
89.30
89,50
88.20
88,15
llilllkep
96,40
96,50
99,20
78,00
78,30
73,30
74,40
77,10
77,10
-
92,60
91,10
91,10
77,00
77.30
96,00
96.00
94.50
95,50
90,70
89,60
90,00
-
86,50
82,00
95.20
95.10
96,50
96.50
36,70
trie en div
87,80
88,40
85,30
86,00
89.50
89,00
86,50
87,00
86 60
-
89 30
87,00
91,00
91,50
85,20
85,10
88,70
88,70
102,00
100,60
83,00
82,00
82,60
82,00
87,00
87,00
99,00
99,00
88.50
88,60
89.80
89,80
89,80
89,80
88,10
88,10
88,50a
88.60
87,70
87,50
88,50
88,50
89.00
89,50
88,30
-
88,00
88,10
96,90
97,00
94,20
94,50
95,20
95,30
88,10
88,30
90,50
90,50
88,50
85,30
88,50
85,70
85,60
88,20
88,20
86,00
86,10
80,30
89,50
89,10
80,50
80,40
82,20
97,20
97,20
84,80
85,00
82,10
82,10
10,30
80.30
88,30
88,30
80,80
80,80
82,00
82,00
85,50
86,00
84,25
84,25
88,00
81,50
5.01 PbiliptTS
4.04 UI 51
Pon 0
8.9< 1 'efit-mW
5.50 UI 55
5.04» W 5»
8.ÜU PGEM 57
o.4H ld 64
4..cl ld 69
7.75 Kou Ant
H-h Pijp
5.2 ld 58
4.75 td 62
2.OU KijnScb
5.00 ScolpboJ
84» Shell 71
1.75 ld 12
8.9u SUV 72
8,90 SÜV 13
8.75 U. 10
.00 SroitN65
1.7a l'BV 12
2.-5 i'otaj 72
8.04' UmleVO
6.0(t ld öfc
7.00 VM1 69
5.vv id 58
5.00 ld 62
6.25 Wijers66
7.uü Uorp 67
88,00
92,50
83,20
82.U0b
19.80
85,00b
S3.0Üb
79,00b
77.00
oU
81,60
93,90
83.01
74.20
76.25
91,00
84,40 84,40
100,10 100,00
100,70 100,80
94.80 95,10
80,00 80,00
83,00 83,10
84,00b 84,20
96,90 96,90
79,70 79,40
73.50 73,30
89,00 88,50
88.25
90.50
83.20
82,00
80.50
86,00b
83,30
79,00b
77 00
90.60
81.60
93,85
83,30
74,10
76.50
91,50
81,50
"4,50
81,00
84,10
75.00
Luchtvaart-Spoorwegen
7.00 KJxM 68
5.00 It 6"
4.1 ld 59
8.51) N.S». 10
7.25 Iu 72
4.75 ld 57
3.50 fd 55
2,80
94.80
89.20
93,10
82 60
85.00
94,40
83.00b
94.80
93.40
85.70
95,00
4.15 Gelder
.li Gut-Br
J.5 Grinten
J,25 H'meJjer
7.50 Holec
5 25 Hoogov.
IB' Hol)
5.15 lndola
14 Kappa73
6.51 Kluiver
5.75 KLM
7.75 K.N.Pap.
7JP KSH 73
1.01» Lyons N
Utb M'lntosb
9.00 Menebs
J .Ou Meteoor
7.01 NBM-B
7.25 Nederh.
6.50 NMB
1.75 Nutrlcla
8.0J Nijverd.
6.50 Ph5"pa
4.75 Philips
7.50 Pr oost.B
6.51 Rolioco
3.50 id 1000
8.00 Sanders
- Skoi Br.
5.50 illb.Wat
6.50 VMF
6.00 Vihamlj
8.25 Vih-But.
7.01 W'san en
89,30 89,30
96.20 95.50
106,50 107,00
90,00 90,00
81.50
138.00 153,00
81,70 82,00b
95.00a
128.00
75.50
137,00
89 00
79.20
81,50
101,70
90,50
103.80
81.00
184.00
113,50
94.50
96,50
97,10
102,00
70,20
101,00
90,60
96,50
96,00
126.00
75,00
135,50
88,60
79.00
81,70
101,90
91,00
103,80
108,00
185,00
113,50
94,10
96,55
97,00
69,50
72,00
101,00
90,70
10
Ceteeo
U» eert
Chunotto
Umiu-Key
168,00 169,00
167,00 168.00
61.50 63,50
55.50 55,00
God en Br Trusl 20.00 20.00
Crane Ned 1100.00 1100.00b
Oesae-ax 71,00 70,10
i likkers 53.20 55.00
86,10 86,10
98,00 98,00
102,50 102,80
Aandelen banken
verzekeringen
Premie obligaties
2.5 i Alkm 56
64,05
64,05
2.50 A'4am51
63.10
63,80
2.5" td 561
71,10
70,60
2.50 ld 5611
73,50
75,00
2.5r ld 56111
74,30
74,80
2.50 id 59
67,50a
64,80
2.5f> Breda 54
62,05
64,45
2.50 Uordr. 56
63.00
2.50 E'bvn 54
62,50
63,00
2.50 Enscb. 54
63,60
64,00
2.50 Haag 521
73,50
73,60
2.50 id 5211
74,00
2.50 R.Krult
2.50 Rdam521
73,50
72,15
2.50 Id 5211
76,00
74,00
2.0Ü td 57
73,95
71,50
2.5" Utr. 52
96,50
2.5" Z.Holl.57
79,00
79,00
2.50 ld 59
73,50
70,60
Buitenlandse obligaties
7.75 Eurlnv72
87.00b
87,00b
5.75 ld 64
81,70
82,00b
5.75 ld 65
76,00b
76,00b
8.00 IntAmll
90,30
90,30b
7.00 ld 68
82,00
82,20
8.25 lntBk71
89,50
89,50
4.50 ld 61
84,50
84,50
4.5 ld 62
77,00
77,00
3.50 ld 55
99,00
99,00
3.75 KSG 64
83,00
83,00
5.75 ld 65
83,00
83,00
4.75 ld 62
83,50
83,50
7.50 Petrof57
125,10
7.00 All.Brew
87,00
86,50
3.50 Eng.W.L.
26,00a
25,50
5.25 Rohtm.
5.00 Co Franc
91,50
91,50
5.00 Pipe-L.
84,60
84,50b
4.25 Noorw.55
94,00
94,00
4.00 Nor.Hyd
57,00
Convert.
obligaties
4.75 Akzo
71,70
71,70
6.0C A.B.N.
90,00
88,00
6.75 AmRo73
89,50
90,30
5.50 AmRo
125,00
126,00
8.25 Ball .Ned
100,00
100,00
7.0T BÜZ
116,00b 117,00b
6.25 Bnhr.T
98,00
97,00
7.7ó Elsevier
7.25 Furn. 73
95,00a
96,00
AMKV
Lm las
Ass.St.R'dara
Ennia
Kas.Ass.
Mees Hope
Ned. Credletb
NMB
Siavenb. Bnk
id Cert
Fr.Gr. Hyp. bk
-lib Hyp. bk
WestUtr. Hyp.
Scheepshypb.
113,00 113,20
97,00 96,10
93.10 92,50
166,00 166,00
125,00a 125,50
43,00 43.50
147,00 147,80
2375,00 2875,00
287.50 287,50
96.80 95,80
175,00 170,00
340,10 335,00
2350.00a 2310,00
Handel en industrie
ACF
AhogBOB
Alio ld
AMAS
Asd Droogd.
Asd. Rijtuig
Aniem Nat.
Arnb. Schbw.
Asselberg
AUDET
A in.Screw W
Aut.lnd.Rt
Ballast-N
BAM
Batava
Batenburg
Beek, van
Beer*
Begem ann
Bergoss
Berkel P
Blydenst
Boer Druk
Bols
Borsumij W
Bos Kalis
BÜZ
Braat Bouw
B.^dero VG
ld eert
Bredero VB
Id cert
Bührmann-T
ld eert
Calvé-D eert
id 6 pet eert
Centr.Suiksr
id cert
254,00
41,50
75,50
45,20
97,00
140,00
16,90
125,00
840,00b
197,50
116,50
1160,00
45,00
89,50
1470,00
1270,00
140,50
68,00
90,00b
295,00
142,80
770,00
266,00
254,80
40,50
74,00
45,10
97,20
140,00
16,90
125,00
840,00
195,00
116,50
1160,00
46,00
88,20
1470,00a
1300,00
137,50
70,50
91,50
284,00
142,50
770,00
261,00
107,50 106,80
75,00 75.10
99,00 99,50
405,00 405.00b
300,00 294,00
1453,00 1480,00
1x50,00 1460,00
463,00 463,00
457,00 454,00
74,81 75,90
162,00 161,50
1252,00 1252,00
820,00b 820,00b
820,00b 820,00b
Uk Uv Hnutb
Droge
Duiker App
Ecunos to
Elsevier
tn eert
EMBA
Ernies
fcokker
ford Auto
Furness
Ga'uina H
id x pet PW
Gelder eert
Gerorabr
Giessen
v-ist Broo.
la eert
Goudsmit
uiosso
Grinten
Grotsmed.
Hageraeijer
Hawbro Int
Hellingman
Hert Cons,
Heybroek
Hoek's Macb
Holec
Hou Beton
ICL eert.
1HC Holland
Lnd. Maatsch.
1BB Kondor
Interlas
InternatioM
Inventum
Kappe papier
Kempen en B
Key Houtb.
Kiene S
Kloot
Kluwer
1580 00
455.00
4Ö.2U
54Ü,UUb
540 JUb
258.0b
66.00b
26,20
88,00
40,80
18,00
64,20
69,00
66,00
66,00
95.30
117,00
200.00
133,00b
221.00
1560.00
458,00
46,40
531,00
531,00
261,00
70,00
26,80
89,80
40,60
17,00b
63.50
68.00
475,00
67,00 4
67,00*
96,00
117,50
201,00
134,00
99.00 99,50
87,00 86,00
34,00 35,20
164,00 168,00
92,50
199,00
55,50
84,50
35,00
234,00
79,00
200,00
61,80
1080,00
192,00
82,00
2870,00
244,00
144,00
101,00
92,00
199,00
55,30
82,70
38,00
234,00
78,00
202,00
62,20
1080,00
192,00
2870,00
246,00
141,00
101,50
Kon. Beljenkorf
ld eert
la 6 cum
Kon. Ned. Pap.
Krasnapolsby
KSH
FVT
Kwatta
Landr GI
LeJdsche Wol
LindetJacob
Lijm Delft
Macintosh
Mentha
Meta Verb.
Meteor.Bet.
Moluksche
Mijnb. W.
Naarden
Naeff
Nat. Grondbez.
NMB-Bouw
Nedap
Ne erborst
Ned. Boots.
Ned. Dagbl.
Nelle
id cert
Ne tam
Niaf
Nlerstrasz
Norit
Nutriei GB
Nutricia VB
Nyma
Ni j verdal
OGEM holding
82.20 78,80
82.00 78,50
71,30
126.00
62,10
81,00
133,00
183,50
240,00
130,00
87,40
153,00
2410,00
52,00
80,00
76,50
73,50
426,00
41,20
325.00
204,00
510,00
1560,00
1610,00
85,00
87,30
86,80
40,70
82,8
32,20
71,50
119,50
62.00
82,00
110,00a
133,80
183,50
240,00
126,00
92,00
153,00
2450,00
53,50
80,50
1030,00
48,20
95,50
77,50
73,00
425,00
41,30
327,00
204,00b
510,00b
335,00
96,00
1560,00
1630,00
87,00
88,50
87,50
41,80
82.00b
32,20
Orensteln
248,00
249,00
living-U-S
223,50
223,50
Pakboek H
152,50
152,00
ld oen
151,00
151,50
Paiembaug
85.00
84,00
Paiibe
126,00
126,00
Philips gb
33,20
33,10
Pont Hout
353,00
360,00
torcel Fles
83,00
93,00
Proost&Br
245,00
243,00
Rademakers
440,00
430,00
Keesink
130.00
130,00
Reeuwijk
81,00
82,00
Reis&Co
84,40
83,00
Kivr
22b,00
220,00
id cert
210,00
206,00
Rothe&Jlsk
75,50
75,00
RooanenhoUer
675.00a
675,00a
Rijn-Schelde
225,00
224,00
Banders
215.00
219,00
Schcv.Expl.
16,20
16,00
Schokbeton
1100,00
Scbuitema
129,00
131,00
Scbuppen
253.00
253,00
Schuttersveld
1148,00
1110,00
Steviu Gr
75.00
75,00
Stoomsp. Tw
113,30
112,20
I'abind. Phil.
136,00
134.00
l'elegraaf
97.00
96,50
THv Intern
239,00
237,00
111b. Waterl.
325.00
227,00
l'w. Kabelf.
401.00
404,00
Ubbink
220.00
222 00
Ldenhout
449,00
460,00
Ontkap
232,00
239,50
Lnii cert
10y.50
109,80
i" 7 pet
79,51)
79,50
id 6 pet
69.20
69,20
V.d. VUet-W
161,00
160,20
Vemeta
46,00
45,70
Ver. Glasf
770,00
785,00
Ver.Hand.Scb
507.00
514,00
VMF
140,00
139,80
Ver.N. Kleerm
312,00
315,00
Ver.N. Uitgmlj
105,20
105,00
Ver.Touwfabr
id vert
112,00
115,00
Veztlverw.
520,00
530,00
VikamijButt
96,00
96,00
VRU Papier
707.50
707,00
Vulcaansoord
1120.00
1200,00
Wegener G
id vert.
65,50
65,60
Wessanen
129,00
129,20
Wyers
120,00
114,00
Wijk en Her.
910,00
920,00
Zaalberg
123,50
124,00
Mijnbouw/Petroleum
Maxwell Petr
Moear. Enim
ld 1-10
1-4
Sarakreek
116.90 117,50
190,00 188,00b
2350,00b 2450,00
2550,00 2510,00
49.50 49,80
Diversen
Holl.Am.Lljn
Oostzee
Geld .Tramweg
Ant. Brouwerij
Ant. Verffabr.
ElMij Aruba
Sur. Brouwerij
Hunter Dougl
72,00 72,00
620,00 620,00
800,00 810,00
190,00 191,00
141,00 142,00
145,00b 145,00b
122.00 125,00
35,75 35,50
Participatiemijen
Alg. Fondsenb.
America Fund
Asc. Belegg. D.
Converto
Goldmines
Holland F
Id 1
Interbonds
Ned. Vastgoed
Blnn Bell. VG
Breevast
108,00 108,50
178,00 176,00
152,00 152,00
595,00 595,00
•"8,00 243,00
134,00 133,00
670,00 665,00
506.00 506,00
596,50 600,00
- 135,20
115,00 115,00
Beleggingsraijen
Dutch Int.
IKA Ueiegg
Nefo
Ubam
Kounco
Uni-Lnvest
I itillco
Wereldhaven
Leveraged
l'okyp Pac H.
I'okyo Pac. H.
99.00 99,00
151.50 .L51,5Q
66.00 66,00
75.00 74,70
68.20b 68,30
77.00 77,50
109,40 109,10
"100.00 105,20
19,00
21,75
30,40
19,00
21,75
30,60
Buitenland
Coacentra
196,00
196,00
Europafonds
Uuifonds
398,00
395,00
Eurunlon
1150,00 1148.00
Finance-Un
242,00
241,00
Valeuroj.
630,00
628,00
Chemical F
8,80
9.10
Col. Growth
4,20
4,20
Dreyfus F
9,95
10,50e
Fidelity F
13,00
13,10
Investors M
8,10
8,10
Japan Fund
9,30
9,30
Lehman Corp
14,40
14,30
Madison F
9,80
9,60
Manhattan
Massachus
10,00
10,00
Oppetdieiraer
7,20
7,20
Steadman
2,25
2,25
Technology F
4,80
4,90
Value Line
3.30
3,30
Vance, Sand.
6,40
6,40
Gevaert Photo
103,00
102,00
Petroflna
Solvay
170,00
170,00
Un. Minière
1070,00 1080,00
Hoecbst
117,50
117,00
Mannesmann
165,00
166,00
AD.Breweries
473,00
473,00
Br. Petrol
360,00
362,00
Imp. Chem.
140,00b
144,50
Dai-Ichl Bonk
362,00
362,00
Nippon Electr.
Pioneer El.
34,75
36,50
Sanyo Eectr.
25,50
25,50
Sony Corp
26,00
26,10
Canada
Al can
Bell Teleph
Bovis Corp
Can. Brewer
Can.Pacific
Gulf Oil
Husky Oil
Imperial Oil
InalL Nat.G.
Int.Nickel
Shell Canada
35,25
40,50b
1.90
4.00
16,65
35,00
21,00
40,50
10,00
37,30
19,80
36,75
41,00b
1,90
4,00
16,65
34,60
21,00
40,50
9,60
37,20
19,75
V.S. van Amerika
Admiral Corp
Akzona
Am.Cyabanud
Am. Meta)
Am.Motors
Am .Smelt c.
Am .Standard
Am.Tel&TeJ
Ampex Corp
Amsted Ind
Anaconda
Upeco Corp
Ark. Louis
Atl. Richf.
Bethl. Steel
Boeing Corp
Burlington
Burroughs
Celanese
Chadbo urn
12,30
21,00
22.25
45,25
11,10
23,90
12,60
21,25
23,00
44,60
11,30
24,20
12,10 12,75
52,50 52,25
4,90 4,80
41,25 41,00
25,00 25,75
3,00 3,00
23,30 23,75
31,40 31,60
15,00 14,50
183,00 180,00
29,50 29,90
1,60 1.60
Chese-eake
Chrysler
18,20
18,75
Cities Serv
53,70
53,50
Colgate
25.50
24,75
Columbia Gas
26.50
27,50
Cone Edison
20,75
21,00
Cont Can.
Control U.
36 00
36,90
OLStlSS W
12,50
12,60
Dow Chem.
55,50
55,10
Dh Pont
163.00
159.00
Eastm. Kod.
98,00
98,00
Exxon Corp
84,00
83,75
First N.C.
38,70
39,25
Ford Motor
45,00
46,50
Gen. Cable
9,10
9,10
Gen.Cigar
13,75
13,10
Gei. Electric
56,00
54.00
Gen. Foot?
27,60
27,20
Gei .Motors
50.25
50,75
Gen. i'elepb
25,60
25,75
Gilette
35,00
35,00
Goodrich
16,50
17,50
Goodyaer
15,25
15,50
Greyhound
14,75
15,00
Gulf Oil
23,75
23,00
Honeywell
76.00
75,50
IBM
244,50
241,50
Int.Flavors
72,50
71,50
lnt.Tel&T
27,75
28,00
Kennecott
38,90
38,75
Kroger
20.60
21,00
Leasco D
8.75
8.55
Ling-Temco
9,20
8,85
Litton Ind.
5.50
5,40
Litting Ind
11,25
11,10
Marcor
21.00e
21,50
Martin Mar
16,50
16,75
McDonnall
27.40
17,30
Minnesota
72,50
71,00
National Can
8,30
Nat.Cash Reg
33.50b
35,250
Nat.Dist.&C.
13,75
13,30
N.A. Philips
19,50
20,10
Occidental
11.15
11,60
Penn Centr
3,85
3,60
Pepsi Co
59.00
59,00
Philips P.
50,01
51,25
Polaroid
77.00
77,00
Procter&G
85,50a
84,60
RCA Corp
20,25
19,75
Rep-Steel
26,00
25,00
Reynolds Ind
43,00
Scars
84.25
85,00
Shell Oil
55,60
55,50
South Pac
34,00
34,75
Sperry Rand
39,40
39,50
Standard Br
52.75
53,00
Sterling Dr
27,25
27,00
Studebaker
33.00a
32,50
Sun Oil Comp
46,50
48,25
Tandy Corp
19.50
19,50
Texaco
28,60
29,00
Texas Instr
98.50
98,50
IYanssam. Corp
10,00
9,90
Union Pac.
78,50
78,50
L'.S Steel
38,75
39,00
Westinghouse
22,55
22,75
Woolwortb
18,15
18,10
(Aandelen)
Pye Hold. 243.00 237,00
(Obligaties)
(Claims, Scrips,
Stockdiv. e.d.)
Aniem Beheer 3,00 3,00
N.M.B. 7,18 7.20
Philips GB 8.35 8,25
Pioneer Elec. - 10,00
AMSTERDAM, 15 feb.
(ANP) - Ook vrijdag
heeft IHC Holland weer
in het middelpunt van de
belangstelling gestaan op
de Amsterdamse effecten
beurs. Met angstige span
ning wacht de beurs op de
verklaring van het be
stuur die nabeurs bekend
zal worden. Ondanks de
bange voorgevoelens was
men voorbeurs toch nog
bereid twee gulden meer
op f 39 gulden te betalen
voor het aandeel bij en
behoorlijke handel. Bij de
officiële aanvang van de
handel werd IHC, vergele
ken met het slot van don
derdag, onveranderd ge
adviseerd op f 37.
De actieve markt was
bij een zeer kleine affaire
rustig. Bij de internatio
nals kon Kon. Olie bij
opening 60 cent aantrek
ken tot f 93,70 op hoofdza
kelijk zeer kleine West-
duitse vraag. De vaste
stemming van de afgelo
pen dagen van Hoogovens'
werd vrijdag voortgezet,;
zij het in zeer bescheiden
mate. Het staalfonds open
de een dubbeltje hoger op
65 gulden. Akzo daalde 30
cent tot f 52,70, Unilever 2
dubbeltjes tot f109 en
Philips moest 10 cent te
rug naar f 33,20.
In de scheepvaarthoek
was Van Ommeren licht
in herstel als gevolg van
wat publieke vraag. Het;
fonds opende f5,50 hoger
op f 323. De overige
scheepvaartfondsen waren'
echter flauwer bij ope-j
ndrng. De banken en del
cultures openden ver
deeld.
Heineken kon zich bijl
aanvang van de handel'
iets herstellen van de
koersdaling van donder
dag en opende f 1,10 hoger j
op f 187. KLM gleed ver-j
der af en moest twee'
kwartjes prijsgeven op'
f 69,50. Nationale-Neder- j
landen lag gemakkelijk in'
de markt.
Bij een kalme handel
waren de staatsfondsen
overwegend ruim prijs
houdend. De obligaties
met een lage rente waren
echter iets gemakkelij-
ker.