16 icteurs PROF. FRENKEL IN INAUGURALE REDE IN TILBURG Ook cao's voor vrije beroepen Amerika werkt aan herstel e denken eens bij ;en „Nieuwe reizigers": trein viel mee Meer werkplaatsen nodig voor blinden VRIJDAG 15 FEBRUARI 1974 anp-beurs overzicht IHC BLIJFT IN DE BELANG STELLING STAAN Zaterdag 16 februari 1974 financiën economie (ogen /O- aand. Sand. et- istent |ijk- i af. iduren ergoed. Prijs per kilo 1-10 kg 10.25 10 kg en meer 9.75 ^4|| Precisiezaad 39.- inclusief B.T.W. ZWAAN VOORBURG ereld genoeg an electrische anoegen bestaat, seerd te zien. aren dat wij aring hebt ebrief naar afdeling nder vermelding itbus 288, 1231. •V. Rietveldenweg 32, 's-Hêrtogwibfl*^1 (Van onze sociaal- economische medewerker) Het wordt steeds duidelij ker dat de regering van de Verenigde Staten er op uit is een nieuwe leidende positie op het westelijk half rond te gaan innemen. Na dat het land in de jaren zes tig zijn economische superio riteit langzaam zag uitgehold door een steeds krachtiger wordend Europa, lijken de ontwikkelingen voor de ko mende jaren in omgekeerde richting te gaan verlopen. De oliecrisis is een van de aan leidingen voor de Verenigde Staten om de gele trui weer te gaan aantrekken. Amerika is minder afhankelijk van buitenlandse energiebronnen dan de landen van de Euro pese Gemeenschap. Het voor deel van betrekkelijk goed kope energie stelt de indus trie in staat een nieuwe en sterke concurrentiepositie op de wereldmarkt te gaan in nemen. Terwijl bij de groot ste concurrenten van de V.S. ni. Japan en West-Europa het prijspeil drastisch zal gaan stijgen tengevolge van de hogere energiekosten, neemt de V.S. een gunstiger positie in. Veel gevraagd Daar komt nog bij dat de Amerikaanse dollar weer een veel gevraagde valuta is het geen de betalingsbalansposi tie van het land zal verbete ren. In de loop van de jaren zestig is de Amerikaanse dollar geleidelijk ondermijnd ten gunste van de Europese valuta. Dit heeft uiteindelijk geleid tot twee devaluaties van de dollar in de loop van de jaren zeventig. Nu de in ternationale olieleveranties voornamelijk met dollars be taald moeten worden onder- gaat deze valuta een opwaart se prijsdruk ten koste van de koersen van de Japanse yen en van de belangrijke Euro pese valuta. De oliebetalingen zuilen er toe leiden dat de betalings balansen van de meeste lan den van de Europese Ge meenschap een flinke klap krijgen tenzij zij er in kun nen slagen de oliebetalingen met gesloten beurzen bijv. in de vorm van tegenpresta ties zoals technologische hulp en goederenleveranties te verrichten. Omgekeerd De Europese landen lopen elkaar achterna om met de Arabische olielanden tot za ken te komen. Dit kan op langere termijn tot nog hoge re olieprijzen gaan leiden. Immers de olieleveranciers kunnen als zij willen de prijzen voor olie op elk ge wenst niveau brengen zonder dat er iets aan gedaan kan worden. Nu de olieconcessies van de grote oliemaatschap pijen steeds meer door de olieproducerende landen worden overgenomen, wordt de afhankelijkheidsrelatie omgekeerd. Stijgende olie prijzen en derhalve duurdere energie maken de Europese en Japanse produkten duur der zodat de Amerikaanse industrie op de wereldmark ten haar exportpositie kan verbeteren. De economie van de lan den van de Europese Ge meenschap heeft zich in de loop van de jaren zestig gun stig kunnen ontwikkelen dank zij de relatief lage energieprijzen. De technolo gische achterstand op de Verenigde Staten kon in tal van opzichten worden be perkt en zelfs worden inge haald. Op de „Amerikaanse uitdaging", zoals door de Franse journalist en politicus Jean-Jacques Servan-Schrei- ber in 1968 in een boek werd beschreven, is redelijk snel gereageerd. Nu komen de Europese regeringen er ach ter dat de rollen worden om gekeerd. De Amerikanen zijn niet van plan zich in politiek en economisch opzicht verder te laten terugdringen door Europa en Japan. De ener giecrisis kwam hen daarbij goed van pas; zij stelt de Amerikaanse regering en de industrie in staat haar lei dinggevende positie uit de jaren vijftig en de eerste ja ren in de zestiger jaren te heroveren. Uitdaging De vraag is hoe Europa hierop zal reageren. Het ant woord luidt; in elk geval verdeeld. Van een gezamen lijke aanpak is geenszins sprake. Een van de redenen van de onmogelijkheid van een gezamenlijk initiatief om opnieuw aan de Amerikaanse uitdaging gehoor te geven is gelegen in de grote verschei denheid van politieke en economische belangen en aan de grote verschillen in de sociale structuren van de verschillende landen. Steeds meer blijkt de eenwording van Europa in de richting van een moderne natie een utopie te worden. De grote verdeeldheid onder de part ners van de Europese Ge- meenscap ontneemt dit Euro pa haar slagkracht hetgeen de Amerikanen of zij het willen of niet in de kaart speelt. Jaren vijftig Wij kunnen in de komende jaren van deze zijde tal van initiatieven verwachten op politiek, economische en mili tair gebied die de afhankelijk heid van Europa van de Ver enigde Staten opnieuw moe ten bevestigen. De Ameri kaanse buitenlandse politiek is daarbij nog steeds gericht op een nieuwe opvatting van de Atlantische Gemeenschap. Dit is een van de doelstellin gen van Nixon en Kissinger geweest die zij in 1973 In houd hebben willen geven in hun pogingen de samenwer king tussen Amerika en Eu ropa opnieuw te bekijken. De verslechterde economi sche positie van Engeland zou dit land wel eens snel kunnen losmaken van de Eu ropese Gemeenschap en in de invloedssfeer van de Ver enigde Staten kunnen bren gen zoals dat in de jaren vijftig het geval is ge weest. DUS. A. A. WENTINK UTRECHT (ANP) Bijna driekwart van de nieuwe treinreizigers (73 procent is het reizen per spoor meegeval len. Dat blijkt uit een enquête die N.S. in de nadagen van de benzinedistributie onder circa 300 nieuwe klanten op zeven trajecten heeft gehouden. Van de „nieuwelingen" zei 70 pro cent voor de distributie zelden of nooit per trein te hebben gereisd. Ruim eenderde van de ondervraagden gaf als reis motief „zaken" op. Als belangrijkste positief punt van de trein noemde meer dan de helft gemak en comfort („niet vermoeiend"), acht procent vond de moge lijkheid tot lezen en werken tijdens de reis meegenomen en zeven procent meende er qua snelheid en tijdwinst met N.S. beter bij te kunnen varen. Degenen die het reizen per trein was tegengevallen 22 procent noemden in volgor de van belangrijkheid als be zwaren; de lange reisduur, de geringe frequentie, wachten en overstappen en het omslachtig voor- en natransport. Ook wa ren er opmerkingen over on voldoende comfort en „te wei nig privacy". (Van een onzer verslaggevers) TILBURG „Het is merkwaardig dat het vrije overleg tus sen de sociale partners onderling in de sector van de vrije be roepen zo weinig gestalte heeft gekregen. Dat komt waarschijn lijk, omdat men nog aan de gedachte moet wennen dat deze groepen in het sociale overleg betrokken dienen te worden en omdat de natuurlijke partners die bij dit overleg een rol horen te spelen, niet duidelijk voor de geest staan. Juridisch is echter de basis voor een dergelijk overleg aanwezig". Dit stelde prof. mr. B. S. Frenkel in zijn inaugurale re de. Prof. Frenkel is onlangs benoemd tot hoogleraar sociaal recht en sociale politiek aan de .Katholieke Hogeschool in Tilburg. Prof. Frenkel ziet mogelijkheden ook in de vrije beroepen, zoals artsen en ad vocaten die uitoefenen, te ko men tot collectieve arbeidso vereenkomsten. De patient dus als werkgever van zijn arts? Inderdaad, ook al kan ik mij voorstelden dat het nog wel enig aanpassingsvermogen zal vergen om zich in die gedach tegang te verplaatsen", aldus prof. Frenkel. Na erop te heb ben gewezen dat een organisa tie als de Koninklijke Maat schappij tot Bevordering der Geneeskunst reeds nu op grond van de statuten collec tieve overeenkomsten kan af sluiten, ging hij op zoek naar een contractpartner namens de patiënten, waarbij hij terecht kwam bij de consumentenor ganisaties. Uitdaging „Hier ligt een uitdaging en een opdracht aan alle organi saties die de consumentenbe langen behartigen", zo stelde hij. „Zij zijn naar mijn mening de eerstaangewezen om het ini tiatief te nemen voor de op richting van een patiëntenver eniging. Het is eigenlijk onbe grijpelijk dat er wel voortdu rend al of niet gefundeerde kritiek wordt geuit op de art senhonoraria, maar dat consu mentenorganisaties, waaraan ook de vakbeweging deel neemt, tot nu toe geen poging ln het werk hebben gesteld via de oprichting van een pa tiëntenorganisatie als een evenredige wederpartij op te treden." Overleg over een cao voor vrije beroepen zou wat de artsen betreft, volgens prof. Frenkel met enige goede wil van heide kanten op redelijk korte termijn tot resultaten kunnen leiden. Dit terwijl, zo vervolgde hij, de totstandbren ging van een algemene volks verzekering tegen ziektekos ten, wanneer zij zou slagen, in ieder geval nog jaren vergt. (Van onze redactie binnenland) UTRECHT Van de men sen die hun gezichtsvermogen verliezen door bedrijfs- of verkeersongelukken is een deel niet in staat, een plaats^ te veroveren in het vrije bedrijf. Het is te hopen, dat het be drijfsleven er meer toe over zal gaan, blinden in dienst te nemen. Maar toch zullen in de toekomst meer blinden zijn aangewezen op gespecialiseer de werkplaatsen. De voorzitter van de vereni ging Het Nederlandse Blin denwezen, oud-minister B. Roolvink, zei dit gisteren in Utrecht op een bijeenkomst ter gelegenheid van hel 25- jarig bestaan van deze organi satie waarin alle verenigingen, stichtingen en instellingen van en voor blinden samenwer ken. (ADVERTENTIE) ERVAREN RECLAME ONTWERPER j die het ontwerpen en re- productie gereed afleveren 7 van ontwerpen in de vin- gers heeft, zoekt contacten om op free-lance basis fol- ders, brochures, catalogi, advertenties, vignets, fir- mapapieren en tentoon- stelling standontwerpen i etc. uit te voeren. Gaarne via no. 26142 van dit blad nader contact. S scheepsbericht en SCHEEPSBERICHTEN (gro te vaart). Acila 14 1000 o Tokio nr Yokohama. Abida, 13, nr Ber- re. Amstelhof 13 500 nno Ho nolulu nr China. Amstellaan 14 800 ozo Wake nr Kilimat. Amstelpark 14 1000 w Mid way nr Singapore. Antilla Bay 14 480 w Bombay nr Chiba. Area 13 vn Anchorage nr Singapore. Archimedes 14 te Paramaribo verw. Aristoteles 14 150 wzw Lissabon nr Puer to Rico. Asian Endeavour 15 vn Melbourne nr Adelaide. Asian Enterprise 14 te Pusan, Asian Explorer 11 te Burnie, Bastiaan Broere 15 te Rotter dam (zwaaien). Bernard John 14 250 o Beira nr Baren- drecht 15 te Kaohsiung verw. Britsum 14 150 o Madeira nr Gent. Chevron Nederland pass Criminaliteit in treinen neemt toe UTRECHT (ANP) Zak kenrollers en vandalen hebben vorig jaar een flinke steen bij gedragen tot de stijging van de criminaliteit „tussen-de- rails". De spoorwegrecherche turfde vorig jaar 15 pet. meer gevallen van crimininaliteit op en rond het spoor dan in 1972, een stijging die overigens vrij wel gelijk ligt met het lande lijk criminaliteitsbeeld. Bij N.S. steeg het aantal misdrijfzaken van ruim 2400 in 1972 tot ongeveer 2800 in '73. De stijging van het aantal inbraken en overvallen (op stations) was vrij gering (1.5 pet meer met een totaal van 378 gevallen. Het aantal zgn. spoorwegveiligheidsdelicten deponeren van balken, stenen op de rails daalde van 23 naar 18 gevallen. Een enorme activiteit legde vorig jaar het gilde der kof- ferdieven en zakkenrollers aan de dag. Zij sloegen 1021 keer toe, tegen 786 keer in 1972. Ook het vandalisme nam vo rig jaar sterk toe met maar liefst 50 pet. Daarbij werd overigens ook vernielingen meegeteld als gebroken ruiten en lampen van een paar tien tjes. Het toenemend aantal ge vallen van vandalisme is vol gens een woordvoerder van NS met name te wijten aan het feit dat veel kleinere spoor wegstations niet meer door personeel zijn bemand. Een meevaller vormde vorig jaar het aantal gevallen van agressie tegen personen. Dit aantal liep met 35 pet. terug van 135 in 1972 naar 89 in 1973. 14 Little Coin nr Kaapstad. Chevron Rotterdam 14 320 z Monrovia nr Hamburg. Che- vrou The Hague 14 341 zw Cape Adieu nr Lyttleton, Chi ron 14 380 wzw Finisterre nr Amsterdam. Coral Maeandra 14 te IJmuiden verw. Crania 19 Stanlow verw. Diogenes 14 vn Antwerpen nr Cristobal. Diadema, 20 Le Verdon verw. Dosina 13.450 m. zzw Warachi. Duivendrecht 14 tede Gladsto ne. Dutch Engineer 14 vn Rot terdam nr zee. Dutch Sailor 14 vn Rotterdam nr zee. Esso den Haag 14 100 no Durban nr Fawley. Gaasterland 14 te Ita- ji, Gulf Hansa 1 4 ten anker Vlissingen. Gulf Italian 14 te Milfordhaven. Gulf Swede 14 te Bantry. Hermes 13 te La guaira, Kalydon 16 te Free- own verw. Khasiella 13 vn Stanlow nr Curasao, Leersum 14 vn Brake nr Helsingborg. Madisonlloyd 14 te Noumea. Mississippilloyd 14 480 wzw Ascension nr Kaapstad; Ned- lloyd Niger 14 te Douala. Phili- dora 22 te Bonny verw. Phi- lippia 14 15 o Cairns nr Perzi sche Golf. Prinses Margriet 14 pass Northforeland nr Amster dam. Rotterdam 14 vn St.- Maarten nr Curacao Rudolph Peterson 14 800 w Walvisbaai nr Freeport, Safocean 14 te Port Elizabeth Adelaide 14 te Fremantle. Safocean Amster dam 14 te Port Elizabeth. Schouwen 13 720 zzo Hawae nr Geelong. Sinoutskerk 14 te Port Elizabeth. Straat Balt 14 te Apapa. Straat Clarence 14 te Auckland. Straat Cook 15 te Kaapstad verw. Straat Fiji 14 te Durban. Straat Franklin 14 te Kobe. Straat Holland 15 te Singapore. Straat Hongkong 13 vn Singapore nr Durban. Straat Lagos 14 165 nno Cape Arnhem nr Brisbane. Straat Lemaire 15 te Tanga verw. Straat Luanda 17 te Bombay verw. Straat Luzon 26 te Mau ritius verw. Straat Magelhaen 22 te Singapore verw. Straat Mozambique 15 te Monrovia Straat Nagasak 22 te Durbon verw. Straat Nagoya 14 1100 no Guam nr Yokohama. Straat Napier 16 te Santos verw. Straat Nassau 16 te Durban verw. Straat Rio te Dar es Salaam. Straat Singapore 14 te Adelaide. Straat Talbot 21 te Rio de Janeiro. Straat Tauranga 14 290 ono Darwin nr Singaore. Straat Torres 25 te Mombasa veerw. Straat van Dianen 13 te Singapore Fi- na 14 dw Lissabon nr Holland. Trideent Rotterdam 13 te Santa Marta. Ulysses 14 45 nnw Le Havre nr Delfzijl Veendam 13 vn Durban nr Mombasa. Viana 14 te Curacao verw. Willems kerk 14 10 zo Madagascar nr Singapore. Wonorato 15 te Valparaiso verw. Wonorato 13 vn Tauranga nr Port Kelang. Zafra 18 in Perzische Golf verw. Amsterdamse effectenbeurs le kolom slotkoerseo vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurt a laten b =r bieden e ss ex claim e ex dividend Actieve aandelen Handel en industrie 1KZU t Ui 53,00 52,80 ABN 100 241,50 240,00 Amrc Ui 59.90 60,10 Am. Rubber 750 218,00 DeU-Mij J 75 106,70 104,00 üurdtsche P. 20 1X5,00 116,00 Dordtscbe P. Prei 114,80 115,90 Uelneken H. 25 176,00 178,00 Heiueben 25 185,90 185,10 H-A.L. l 200 151,50 154,00 Hoogo?. J 20 64,90 64,80 hva HVA Cert. 78,80 79,00 KLM 100 70,00 69,80 Kou. Olie f 20 93,10 93,40 KNSM f 100 145.00 143,20 Nat. Ned. 10 63,70 63,80 Ommeren Cert 317,50 322,00 PbUipi j 10 33,30 33,20 Philips div. 1974 32,10 Robeco J 50 201,50 201,00 Rolinco 1 50 132,50 132,80 Scbeepv Dn 50 104,00 103,50 Unilever 20 109,20 109,50 Active obligaties staatsleningen 8.0.' Ned.69 8.00 ld 19-95 8.00 ld 11-96 8.00 id 101 8.00 ld 1011 8.oo id ioai 8.00 "i 69-76 8.00 ld 70-77 7.75 ld 71-96 7.75 ld 73-98 7.75 ld 70-78 7.50 ld 69-94 7.5P id 11-96 7-5" ld 7«-97 7.50 iu 71-81 7-20 ld 72-97 7.0. ld 661-91 7.00 ld 661) 7.0? ld 69-94 6.50 ld 681-93 6.50 ld 6811 6.50 ld 68111 6.50 ld 681V 6.25 ld 66-91 6.25 ld 67-92 6.00 ld 67-92 5.75 ld 651-90 5-75 ld 6511 5.25 ld 041-89 5.25 ld 6411 5.00 ld 64-94 4.50 ld 58-83 4.50 ld 59-89 4.50 ld 601-85 4.50 ld 6011 ld 63-93 4.50 ld 64-74 4.25 ld 59-84 4.25 ld 60-90 4.25 ld 61-91 4.25 id 631 4.25 id 6311 *.00 ld 61-86 4.00 ld 62-92 3.75 ld 53-93 3.50 ld st.47 3.50 ld 51-76 3.50 ld 53-83 3.50 ld 56-86 3.25 ld 48-98 3.25 ld 50-90 3.25 ld 54-94 90,00 89,90 89,60 95,00 91,60 91,40 96,80 96,60 87,00 86.40 94,70 86,40 85,40 84,80 92.00 82,90 85,20 84,80 83,00 80,80 80,40 80,10 80,10 84,30 79,60 78,40 81,60 81,40 79,80 79,40 75,50 83,40 76,80 81,70 76,50 73.20 99,00 82,30 74,10 73,60 72,00 72,80 76,50 73,00 70,70 65,10 95,80 83,20 79,10 62.90 69.00 68,10 90,20 90,20 89,60 95,10 91,80 91,70 97,10 97,00 87,20 86,50 95.00 86,50 85,70 85,00 92,20 83,00 85,10 84.90 83,10 80,90 80,50 80,10 80,00 84,40 79,40 78,30 81,60 81,50 79,90 79,50 75,50 83,50 77,20 81,70 76,40 73,00 99.00 82,20 73,90 73,40 71,80 72,80 78,60 72, 70,80 64.1 95,80 82,80 78,90 62,80 69 40 68,50 »-t5 ld 55-95 3.25 ld 55-85 3.Ou ld Urb. 3.01 ld :'?-81 3.00 ld Grb46 3.00 10 47-76 3.00 N.lnd.37 8.75 BNG 70 8.50 ld 70-85 8.50 ld 73-98 3.50 A'daro47 3.5- ld 48 5.72 R'dam 65 L25!ü52 8.25 BoglO-85 8.25 ld 70-9b 8.Üu ld 69-76 8.00 iu 69-94 8.00 ld 71-96 8.00 ld 12-97 8.00 ld 73-7S 7.75 ld 10-79 7.75 ld 72-81 7 f ld 73-9c 7.50' ld 72-97 7.25 ld 71-79 7JS5 ld 73-9c 7.00 ld 661-91 7.00 ld 8611 7.0T ld 661V 7.01 ld 72-97 7.00 ld 73-83 8.75 ld 67-92 6.75 ld 68-93 6.75 ld 72-82 6£C ld 67-92 63Jo ld 67-92 6.00 ld 57-82 6.00 ld 651-90 6.00 ld 6511 5.75 ld 651-90 5.75 ld 6511 5.50 ld 65-90 5.25 ld 58-83 5.25 ld 64-89 5.25 ld 65-90 5.00 ld 58-88 5.01 ld 64-89 4.75 ld 58-88 4.50 ld 58-89 42>0 ld 59-84 4.50 ld 60-85 4.50 ld 62-92 4.50 ld 62-93 4.25 ld 52-77 67,40 79.10 36,30 62.50 93,00 96,60 95,30 93.80 92,50 67.40 79,10 86,30 83.50 92,50 96,80 95.30 94,00 92,60 90,00 91,00 89,00 90,00 80,90 83,00 92,00 92,30 90,30 90,40 97,10 97.20 88,90 89.10 ö.iK' 8. IK 8.54 83)6 J.OU 7.0' 7.00 600 4 4." 8.0t 7.5U 6.00 6.00 7,20 88,20 92,40 88,40 88,40 92,40 93,50 93.50 93,00 93,20 84,60 84.80 83.90 84.10 90.90 91.00 81,90 82.10 86.70 86.80 84,50 84,50 84,30 84,40 80,30 80,40 88,90 89,20 82,50 82.60 81,00 81,00 87,70 87,70 80,70 80,80 78,90 78,90 87,60 87,80 82,10 82,10 81,70 81,80 81,30 81.30 80,90 80 79.60 79,50 86,10 8530 78,70 78,70 79,35 73,50 79,70 79,70 78,20 78.20 78,20 78.30 76,80 76.80 82,00 81-90 81,10 73,80 81,10 73,60 72,70 72,60 92,70 92,80 Obligaties banken iJl ABN 70 87,80 97,80 8.00 ld 70-76 66,80 97,10 8.00 ld 71-86 90,10 90,10 8.75 Amro73 88,20 88,60 8.50 id 73 96,80 96,50 8.50 id 69 93.90 93,30 8.75 Amto 73 98.90 99.00 8.00 id 69-76 95,90 95,90 8.00 ld 70-78 94,60b 94,90 7.75 ld 71-76 96,30 96,50 7 75 ld 71-86 89,10 89,30 7.50 ld 73-88 85,50 85,40 7.00 ld 73-80 90.00 90,10 7.oü MeesE72 85,50 86,00 BNGrsp52 233,50 233,40 7.50 ExpFin66 8.00 Lease PI 93,50 94,00 7.00 N.bkMid 98,80b 98,90 5.7. ld 65 89,00 88,75 7.00 N.lnv 72 87,40 8.00 NBM 70 96,20 96,30 6.75 td kap 72 81,80 81.90 7.2. NOL 73 83,00 7.UC ld 66 83,70 ld 64 Wal.sub ttljnlDis Slvb 7) Hypoth tfrtir.tlB id 12 ld Q 1 UW lü XXA ld UL Kalff 71 ld 72 West! UZ ld 7 ü.X' id pbr 8.51 W.Utr.ll 8.2a id 10 8.<4 lo 71 Ui ld 12 7mi1 ld 71 1 7..» ic 1111 1 «O ld 72 6.0U ld pbr 9.00 bcb.Ned 5.00 Scb.Ne" Handel, ind 4.UU Abold 4.51 Akzo 4.5' Akzo-Pb 8.51 BUZ 8.25 ld 8.2b tired. VG 8 70 ld VG 73 8.25 ld VB 7.50 ld 7. Br.Petr. 7J?5 ld 66 7315 ld 72 6.0o id 65 8.50 Ceeiiorn 7.? CMC 72 6.75 id 67 8.00 Elsevier 9.00 GelderH 7.09 Hein.Bier 8.00 HoogovH 8.00 ld 12 6.5u tü 66 5.50 lndola 6.00 Kon .Zout 4.75 KoudJjs 5.50 KSH65-80 4.50 KSH63-78 6.2? Meneba66 5.00 Nederh S.5C Gas IJ 7j 8.50 ld 15j 8225 ld 70 8.00 ld 71 8.01 ld 72 7.75 ld 72 7.50 ld 69 7.25 id 66 7.2: id 73 6.50 id 66 6.50 ld 68 5.75 id 65 4.5: Staatsm 7.0G OvingDS 8.75 Pakh. 70 7.75 ld 73 7.00 ld 68 7.00 ld 72 7.25 ld B1Ü66 6.50 ld 67 5.25 ld 64 4.75 ld 61 7.7= Pechlney 8.00 Peek Q 80,00 88 50 88,50 89.30 89,50 88.20 88,15 llilllkep 96,40 96,50 99,20 78,00 78,30 73,30 74,40 77,10 77,10 - 92,60 91,10 91,10 77,00 77.30 96,00 96.00 94.50 95,50 90,70 89,60 90,00 - 86,50 82,00 95.20 95.10 96,50 96.50 36,70 trie en div 87,80 88,40 85,30 86,00 89.50 89,00 86,50 87,00 86 60 - 89 30 87,00 91,00 91,50 85,20 85,10 88,70 88,70 102,00 100,60 83,00 82,00 82,60 82,00 87,00 87,00 99,00 99,00 88.50 88,60 89.80 89,80 89,80 89,80 88,10 88,10 88,50a 88.60 87,70 87,50 88,50 88,50 89.00 89,50 88,30 - 88,00 88,10 96,90 97,00 94,20 94,50 95,20 95,30 88,10 88,30 90,50 90,50 88,50 85,30 88,50 85,70 85,60 88,20 88,20 86,00 86,10 80,30 89,50 89,10 80,50 80,40 82,20 97,20 97,20 84,80 85,00 82,10 82,10 10,30 80.30 88,30 88,30 80,80 80,80 82,00 82,00 85,50 86,00 84,25 84,25 88,00 81,50 5.01 PbiliptTS 4.04 UI 51 Pon 0 8.9< 1 'efit-mW 5.50 UI 55 5.04» W 5» 8.ÜU PGEM 57 o.4H ld 64 4..cl ld 69 7.75 Kou Ant H-h Pijp 5.2 ld 58 4.75 td 62 2.OU KijnScb 5.00 ScolpboJ 84» Shell 71 1.75 ld 12 8.9u SUV 72 8,90 SÜV 13 8.75 U. 10 .00 SroitN65 1.7a l'BV 12 2.-5 i'otaj 72 8.04' UmleVO 6.0(t ld öfc 7.00 VM1 69 5.vv id 58 5.00 ld 62 6.25 Wijers66 7.uü Uorp 67 88,00 92,50 83,20 82.U0b 19.80 85,00b S3.0Üb 79,00b 77.00 oU 81,60 93,90 83.01 74.20 76.25 91,00 84,40 84,40 100,10 100,00 100,70 100,80 94.80 95,10 80,00 80,00 83,00 83,10 84,00b 84,20 96,90 96,90 79,70 79,40 73.50 73,30 89,00 88,50 88.25 90.50 83.20 82,00 80.50 86,00b 83,30 79,00b 77 00 90.60 81.60 93,85 83,30 74,10 76.50 91,50 81,50 "4,50 81,00 84,10 75.00 Luchtvaart-Spoorwegen 7.00 KJxM 68 5.00 It 6" 4.1 ld 59 8.51) N.S». 10 7.25 Iu 72 4.75 ld 57 3.50 fd 55 2,80 94.80 89.20 93,10 82 60 85.00 94,40 83.00b 94.80 93.40 85.70 95,00 4.15 Gelder .li Gut-Br J.5 Grinten J,25 H'meJjer 7.50 Holec 5 25 Hoogov. IB' Hol) 5.15 lndola 14 Kappa73 6.51 Kluiver 5.75 KLM 7.75 K.N.Pap. 7JP KSH 73 1.01» Lyons N Utb M'lntosb 9.00 Menebs J .Ou Meteoor 7.01 NBM-B 7.25 Nederh. 6.50 NMB 1.75 Nutrlcla 8.0J Nijverd. 6.50 Ph5"pa 4.75 Philips 7.50 Pr oost.B 6.51 Rolioco 3.50 id 1000 8.00 Sanders - Skoi Br. 5.50 illb.Wat 6.50 VMF 6.00 Vihamlj 8.25 Vih-But. 7.01 W'san en 89,30 89,30 96.20 95.50 106,50 107,00 90,00 90,00 81.50 138.00 153,00 81,70 82,00b 95.00a 128.00 75.50 137,00 89 00 79.20 81,50 101,70 90,50 103.80 81.00 184.00 113,50 94.50 96,50 97,10 102,00 70,20 101,00 90,60 96,50 96,00 126.00 75,00 135,50 88,60 79.00 81,70 101,90 91,00 103,80 108,00 185,00 113,50 94,10 96,55 97,00 69,50 72,00 101,00 90,70 10 Ceteeo U» eert Chunotto Umiu-Key 168,00 169,00 167,00 168.00 61.50 63,50 55.50 55,00 God en Br Trusl 20.00 20.00 Crane Ned 1100.00 1100.00b Oesae-ax 71,00 70,10 i likkers 53.20 55.00 86,10 86,10 98,00 98,00 102,50 102,80 Aandelen banken verzekeringen Premie obligaties 2.5 i Alkm 56 64,05 64,05 2.50 A'4am51 63.10 63,80 2.5" td 561 71,10 70,60 2.50 ld 5611 73,50 75,00 2.5r ld 56111 74,30 74,80 2.50 id 59 67,50a 64,80 2.5f> Breda 54 62,05 64,45 2.50 Uordr. 56 63.00 2.50 E'bvn 54 62,50 63,00 2.50 Enscb. 54 63,60 64,00 2.50 Haag 521 73,50 73,60 2.50 id 5211 74,00 2.50 R.Krult 2.50 Rdam521 73,50 72,15 2.50 Id 5211 76,00 74,00 2.0Ü td 57 73,95 71,50 2.5" Utr. 52 96,50 2.5" Z.Holl.57 79,00 79,00 2.50 ld 59 73,50 70,60 Buitenlandse obligaties 7.75 Eurlnv72 87.00b 87,00b 5.75 ld 64 81,70 82,00b 5.75 ld 65 76,00b 76,00b 8.00 IntAmll 90,30 90,30b 7.00 ld 68 82,00 82,20 8.25 lntBk71 89,50 89,50 4.50 ld 61 84,50 84,50 4.5 ld 62 77,00 77,00 3.50 ld 55 99,00 99,00 3.75 KSG 64 83,00 83,00 5.75 ld 65 83,00 83,00 4.75 ld 62 83,50 83,50 7.50 Petrof57 125,10 7.00 All.Brew 87,00 86,50 3.50 Eng.W.L. 26,00a 25,50 5.25 Rohtm. 5.00 Co Franc 91,50 91,50 5.00 Pipe-L. 84,60 84,50b 4.25 Noorw.55 94,00 94,00 4.00 Nor.Hyd 57,00 Convert. obligaties 4.75 Akzo 71,70 71,70 6.0C A.B.N. 90,00 88,00 6.75 AmRo73 89,50 90,30 5.50 AmRo 125,00 126,00 8.25 Ball .Ned 100,00 100,00 7.0T BÜZ 116,00b 117,00b 6.25 Bnhr.T 98,00 97,00 7.7ó Elsevier 7.25 Furn. 73 95,00a 96,00 AMKV Lm las Ass.St.R'dara Ennia Kas.Ass. Mees Hope Ned. Credletb NMB Siavenb. Bnk id Cert Fr.Gr. Hyp. bk -lib Hyp. bk WestUtr. Hyp. Scheepshypb. 113,00 113,20 97,00 96,10 93.10 92,50 166,00 166,00 125,00a 125,50 43,00 43.50 147,00 147,80 2375,00 2875,00 287.50 287,50 96.80 95,80 175,00 170,00 340,10 335,00 2350.00a 2310,00 Handel en industrie ACF AhogBOB Alio ld AMAS Asd Droogd. Asd. Rijtuig Aniem Nat. Arnb. Schbw. Asselberg AUDET A in.Screw W Aut.lnd.Rt Ballast-N BAM Batava Batenburg Beek, van Beer* Begem ann Bergoss Berkel P Blydenst Boer Druk Bols Borsumij W Bos Kalis BÜZ Braat Bouw B.^dero VG ld eert Bredero VB Id cert Bührmann-T ld eert Calvé-D eert id 6 pet eert Centr.Suiksr id cert 254,00 41,50 75,50 45,20 97,00 140,00 16,90 125,00 840,00b 197,50 116,50 1160,00 45,00 89,50 1470,00 1270,00 140,50 68,00 90,00b 295,00 142,80 770,00 266,00 254,80 40,50 74,00 45,10 97,20 140,00 16,90 125,00 840,00 195,00 116,50 1160,00 46,00 88,20 1470,00a 1300,00 137,50 70,50 91,50 284,00 142,50 770,00 261,00 107,50 106,80 75,00 75.10 99,00 99,50 405,00 405.00b 300,00 294,00 1453,00 1480,00 1x50,00 1460,00 463,00 463,00 457,00 454,00 74,81 75,90 162,00 161,50 1252,00 1252,00 820,00b 820,00b 820,00b 820,00b Uk Uv Hnutb Droge Duiker App Ecunos to Elsevier tn eert EMBA Ernies fcokker ford Auto Furness Ga'uina H id x pet PW Gelder eert Gerorabr Giessen v-ist Broo. la eert Goudsmit uiosso Grinten Grotsmed. Hageraeijer Hawbro Int Hellingman Hert Cons, Heybroek Hoek's Macb Holec Hou Beton ICL eert. 1HC Holland Lnd. Maatsch. 1BB Kondor Interlas InternatioM Inventum Kappe papier Kempen en B Key Houtb. Kiene S Kloot Kluwer 1580 00 455.00 4Ö.2U 54Ü,UUb 540 JUb 258.0b 66.00b 26,20 88,00 40,80 18,00 64,20 69,00 66,00 66,00 95.30 117,00 200.00 133,00b 221.00 1560.00 458,00 46,40 531,00 531,00 261,00 70,00 26,80 89,80 40,60 17,00b 63.50 68.00 475,00 67,00 4 67,00* 96,00 117,50 201,00 134,00 99.00 99,50 87,00 86,00 34,00 35,20 164,00 168,00 92,50 199,00 55,50 84,50 35,00 234,00 79,00 200,00 61,80 1080,00 192,00 82,00 2870,00 244,00 144,00 101,00 92,00 199,00 55,30 82,70 38,00 234,00 78,00 202,00 62,20 1080,00 192,00 2870,00 246,00 141,00 101,50 Kon. Beljenkorf ld eert la 6 cum Kon. Ned. Pap. Krasnapolsby KSH FVT Kwatta Landr GI LeJdsche Wol LindetJacob Lijm Delft Macintosh Mentha Meta Verb. Meteor.Bet. Moluksche Mijnb. W. Naarden Naeff Nat. Grondbez. NMB-Bouw Nedap Ne erborst Ned. Boots. Ned. Dagbl. Nelle id cert Ne tam Niaf Nlerstrasz Norit Nutriei GB Nutricia VB Nyma Ni j verdal OGEM holding 82.20 78,80 82.00 78,50 71,30 126.00 62,10 81,00 133,00 183,50 240,00 130,00 87,40 153,00 2410,00 52,00 80,00 76,50 73,50 426,00 41,20 325.00 204,00 510,00 1560,00 1610,00 85,00 87,30 86,80 40,70 82,8 32,20 71,50 119,50 62.00 82,00 110,00a 133,80 183,50 240,00 126,00 92,00 153,00 2450,00 53,50 80,50 1030,00 48,20 95,50 77,50 73,00 425,00 41,30 327,00 204,00b 510,00b 335,00 96,00 1560,00 1630,00 87,00 88,50 87,50 41,80 82.00b 32,20 Orensteln 248,00 249,00 living-U-S 223,50 223,50 Pakboek H 152,50 152,00 ld oen 151,00 151,50 Paiembaug 85.00 84,00 Paiibe 126,00 126,00 Philips gb 33,20 33,10 Pont Hout 353,00 360,00 torcel Fles 83,00 93,00 Proost&Br 245,00 243,00 Rademakers 440,00 430,00 Keesink 130.00 130,00 Reeuwijk 81,00 82,00 Reis&Co 84,40 83,00 Kivr 22b,00 220,00 id cert 210,00 206,00 Rothe&Jlsk 75,50 75,00 RooanenhoUer 675.00a 675,00a Rijn-Schelde 225,00 224,00 Banders 215.00 219,00 Schcv.Expl. 16,20 16,00 Schokbeton 1100,00 Scbuitema 129,00 131,00 Scbuppen 253.00 253,00 Schuttersveld 1148,00 1110,00 Steviu Gr 75.00 75,00 Stoomsp. Tw 113,30 112,20 I'abind. Phil. 136,00 134.00 l'elegraaf 97.00 96,50 THv Intern 239,00 237,00 111b. Waterl. 325.00 227,00 l'w. Kabelf. 401.00 404,00 Ubbink 220.00 222 00 Ldenhout 449,00 460,00 Ontkap 232,00 239,50 Lnii cert 10y.50 109,80 i" 7 pet 79,51) 79,50 id 6 pet 69.20 69,20 V.d. VUet-W 161,00 160,20 Vemeta 46,00 45,70 Ver. Glasf 770,00 785,00 Ver.Hand.Scb 507.00 514,00 VMF 140,00 139,80 Ver.N. Kleerm 312,00 315,00 Ver.N. Uitgmlj 105,20 105,00 Ver.Touwfabr id vert 112,00 115,00 Veztlverw. 520,00 530,00 VikamijButt 96,00 96,00 VRU Papier 707.50 707,00 Vulcaansoord 1120.00 1200,00 Wegener G id vert. 65,50 65,60 Wessanen 129,00 129,20 Wyers 120,00 114,00 Wijk en Her. 910,00 920,00 Zaalberg 123,50 124,00 Mijnbouw/Petroleum Maxwell Petr Moear. Enim ld 1-10 1-4 Sarakreek 116.90 117,50 190,00 188,00b 2350,00b 2450,00 2550,00 2510,00 49.50 49,80 Diversen Holl.Am.Lljn Oostzee Geld .Tramweg Ant. Brouwerij Ant. Verffabr. ElMij Aruba Sur. Brouwerij Hunter Dougl 72,00 72,00 620,00 620,00 800,00 810,00 190,00 191,00 141,00 142,00 145,00b 145,00b 122.00 125,00 35,75 35,50 Participatiemijen Alg. Fondsenb. America Fund Asc. Belegg. D. Converto Goldmines Holland F Id 1 Interbonds Ned. Vastgoed Blnn Bell. VG Breevast 108,00 108,50 178,00 176,00 152,00 152,00 595,00 595,00 •"8,00 243,00 134,00 133,00 670,00 665,00 506.00 506,00 596,50 600,00 - 135,20 115,00 115,00 Beleggingsraijen Dutch Int. IKA Ueiegg Nefo Ubam Kounco Uni-Lnvest I itillco Wereldhaven Leveraged l'okyp Pac H. I'okyo Pac. H. 99.00 99,00 151.50 .L51,5Q 66.00 66,00 75.00 74,70 68.20b 68,30 77.00 77,50 109,40 109,10 "100.00 105,20 19,00 21,75 30,40 19,00 21,75 30,60 Buitenland Coacentra 196,00 196,00 Europafonds Uuifonds 398,00 395,00 Eurunlon 1150,00 1148.00 Finance-Un 242,00 241,00 Valeuroj. 630,00 628,00 Chemical F 8,80 9.10 Col. Growth 4,20 4,20 Dreyfus F 9,95 10,50e Fidelity F 13,00 13,10 Investors M 8,10 8,10 Japan Fund 9,30 9,30 Lehman Corp 14,40 14,30 Madison F 9,80 9,60 Manhattan Massachus 10,00 10,00 Oppetdieiraer 7,20 7,20 Steadman 2,25 2,25 Technology F 4,80 4,90 Value Line 3.30 3,30 Vance, Sand. 6,40 6,40 Gevaert Photo 103,00 102,00 Petroflna Solvay 170,00 170,00 Un. Minière 1070,00 1080,00 Hoecbst 117,50 117,00 Mannesmann 165,00 166,00 AD.Breweries 473,00 473,00 Br. Petrol 360,00 362,00 Imp. Chem. 140,00b 144,50 Dai-Ichl Bonk 362,00 362,00 Nippon Electr. Pioneer El. 34,75 36,50 Sanyo Eectr. 25,50 25,50 Sony Corp 26,00 26,10 Canada Al can Bell Teleph Bovis Corp Can. Brewer Can.Pacific Gulf Oil Husky Oil Imperial Oil InalL Nat.G. Int.Nickel Shell Canada 35,25 40,50b 1.90 4.00 16,65 35,00 21,00 40,50 10,00 37,30 19,80 36,75 41,00b 1,90 4,00 16,65 34,60 21,00 40,50 9,60 37,20 19,75 V.S. van Amerika Admiral Corp Akzona Am.Cyabanud Am. Meta) Am.Motors Am .Smelt c. Am .Standard Am.Tel&TeJ Ampex Corp Amsted Ind Anaconda Upeco Corp Ark. Louis Atl. Richf. Bethl. Steel Boeing Corp Burlington Burroughs Celanese Chadbo urn 12,30 21,00 22.25 45,25 11,10 23,90 12,60 21,25 23,00 44,60 11,30 24,20 12,10 12,75 52,50 52,25 4,90 4,80 41,25 41,00 25,00 25,75 3,00 3,00 23,30 23,75 31,40 31,60 15,00 14,50 183,00 180,00 29,50 29,90 1,60 1.60 Chese-eake Chrysler 18,20 18,75 Cities Serv 53,70 53,50 Colgate 25.50 24,75 Columbia Gas 26.50 27,50 Cone Edison 20,75 21,00 Cont Can. Control U. 36 00 36,90 OLStlSS W 12,50 12,60 Dow Chem. 55,50 55,10 Dh Pont 163.00 159.00 Eastm. Kod. 98,00 98,00 Exxon Corp 84,00 83,75 First N.C. 38,70 39,25 Ford Motor 45,00 46,50 Gen. Cable 9,10 9,10 Gen.Cigar 13,75 13,10 Gei. Electric 56,00 54.00 Gen. Foot? 27,60 27,20 Gei .Motors 50.25 50,75 Gen. i'elepb 25,60 25,75 Gilette 35,00 35,00 Goodrich 16,50 17,50 Goodyaer 15,25 15,50 Greyhound 14,75 15,00 Gulf Oil 23,75 23,00 Honeywell 76.00 75,50 IBM 244,50 241,50 Int.Flavors 72,50 71,50 lnt.Tel&T 27,75 28,00 Kennecott 38,90 38,75 Kroger 20.60 21,00 Leasco D 8.75 8.55 Ling-Temco 9,20 8,85 Litton Ind. 5.50 5,40 Litting Ind 11,25 11,10 Marcor 21.00e 21,50 Martin Mar 16,50 16,75 McDonnall 27.40 17,30 Minnesota 72,50 71,00 National Can 8,30 Nat.Cash Reg 33.50b 35,250 Nat.Dist.&C. 13,75 13,30 N.A. Philips 19,50 20,10 Occidental 11.15 11,60 Penn Centr 3,85 3,60 Pepsi Co 59.00 59,00 Philips P. 50,01 51,25 Polaroid 77.00 77,00 Procter&G 85,50a 84,60 RCA Corp 20,25 19,75 Rep-Steel 26,00 25,00 Reynolds Ind 43,00 Scars 84.25 85,00 Shell Oil 55,60 55,50 South Pac 34,00 34,75 Sperry Rand 39,40 39,50 Standard Br 52.75 53,00 Sterling Dr 27,25 27,00 Studebaker 33.00a 32,50 Sun Oil Comp 46,50 48,25 Tandy Corp 19.50 19,50 Texaco 28,60 29,00 Texas Instr 98.50 98,50 IYanssam. Corp 10,00 9,90 Union Pac. 78,50 78,50 L'.S Steel 38,75 39,00 Westinghouse 22,55 22,75 Woolwortb 18,15 18,10 (Aandelen) Pye Hold. 243.00 237,00 (Obligaties) (Claims, Scrips, Stockdiv. e.d.) Aniem Beheer 3,00 3,00 N.M.B. 7,18 7.20 Philips GB 8.35 8,25 Pioneer Elec. - 10,00 AMSTERDAM, 15 feb. (ANP) - Ook vrijdag heeft IHC Holland weer in het middelpunt van de belangstelling gestaan op de Amsterdamse effecten beurs. Met angstige span ning wacht de beurs op de verklaring van het be stuur die nabeurs bekend zal worden. Ondanks de bange voorgevoelens was men voorbeurs toch nog bereid twee gulden meer op f 39 gulden te betalen voor het aandeel bij en behoorlijke handel. Bij de officiële aanvang van de handel werd IHC, vergele ken met het slot van don derdag, onveranderd ge adviseerd op f 37. De actieve markt was bij een zeer kleine affaire rustig. Bij de internatio nals kon Kon. Olie bij opening 60 cent aantrek ken tot f 93,70 op hoofdza kelijk zeer kleine West- duitse vraag. De vaste stemming van de afgelo pen dagen van Hoogovens' werd vrijdag voortgezet,; zij het in zeer bescheiden mate. Het staalfonds open de een dubbeltje hoger op 65 gulden. Akzo daalde 30 cent tot f 52,70, Unilever 2 dubbeltjes tot f109 en Philips moest 10 cent te rug naar f 33,20. In de scheepvaarthoek was Van Ommeren licht in herstel als gevolg van wat publieke vraag. Het; fonds opende f5,50 hoger op f 323. De overige scheepvaartfondsen waren' echter flauwer bij ope-j ndrng. De banken en del cultures openden ver deeld. Heineken kon zich bijl aanvang van de handel' iets herstellen van de koersdaling van donder dag en opende f 1,10 hoger j op f 187. KLM gleed ver-j der af en moest twee' kwartjes prijsgeven op' f 69,50. Nationale-Neder- j landen lag gemakkelijk in' de markt. Bij een kalme handel waren de staatsfondsen overwegend ruim prijs houdend. De obligaties met een lage rente waren echter iets gemakkelij- ker.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 15