Verkeerspolitie
controleert
zeer flexibel
411es op een rijtje
>sch
PLANK GAS
MAG NIET MEER
;en prettige
rvoor ook niet
Krapte
Blokken
Zaterdagbij lage van 9 februari 1974
TINCHEM
lat op mo-
afzetbeleid
latuurlijke
;rnationaal
;s voor een
stallaties-
die in het
sur sterk-
o.m. opna-
5 met spe-
>ioen;
g en volle-
citatie met
irspad 7 te
ekomen na 1'/» Jaar
in.
n is er behoefte aan
sbestand zijn
:ies aanwezig,
fern interieur biedt
gestoorde bejaarden
matische stoornissen;
ling gesticht.
c van de gemeente
gezelliger wonen en
iriënhaven,
"gesloten
os'tzegel,
loordnumtnet
srochure *aa,*0f.
rechten vind.
fidntaatsoh P
gratis
mg9vannVto°"&
loven - Tel. 040 - 62852
Plank gas Oliedom! Plank gas Olie zat! Plank
gas - Mag niet meer! Drie slogans die de lotgevallen
van autorijdend Nederland tekenen sinds in
oktober de Arabische oliekranen werden dichtge
draaid. Eerst een vrijwillige snelheidsbeperking, die
verrassend goed werkte totdat, aan de vooravond van
de distributie, de mening ontstond dat er eigenlijk
„benzine zat" was. Menig gaspedaal ging toen weei
dieper, ook op zondag.
De distributie mislukte. De
autoloze zondag had naast
zijn voordelen, heel wat on
billijk werkende nadelen. Nu
heeft de regering dan gegre
pen naar het middel van de
snelheidslimieten. 100 km op
autowegen en autosnelwe
gen, 80 km op overige we
gen, Zal autorijdend Neder
land dat accepteren?
De ANWB: „Ach waarom
niet? Er moet nu eenmaal be
zuinigd worden en de alterna
tieven distributie en autolo
ze zondag zijn heel wat
minder aangenaam. Nu kan
men tenminste rijden. Boven
dien heelt men tijdens de
vrijwillige snelheidsbeperking
ffizien dat er heus niet zoveel
tijd door verloren gaat en dat
net verkeersbeeld aangenaam
rustiger is geworden. Van de
kant van de vrachtwagens is
daar wel een beetje de klad in
gekomen, maar hopelijk gaat
de politie nu ook wat strin
genter optreden tegen vracht
auto's die harder dan 80 rij
den".
De Algemene Verkeers
dienst van de Rijkspolitie;
»De eerste ervaringen van de
•rgelopen week rechtvaardi
gen het vertrouwen dat het
Publiek zich aan de maxi
mumsnelheden zal houden.
Wat de vrachtwagen* betreft:
BB wiereen met een maxi
mumsnelheid wordt gecon
fronteerd, zullen ook de
vrachtwagenchauffeurs er ge
makkelijker toe komen hum
snelheid in te perken.
staat dit schrikbeeld
voor ogen.
den de maatregel op zichzei
wel juist als er op benzine be
zuinigd moet worden. Maar wi
zouden het sterk afkeuren al;
die bezuiniging een camoufla
ge zou zijn waaronder de re
gering de maximumsnelheid
de verkeerswet binnenloodst
Daarom hadden wij liever ge
zien dat de nu geldende maxi
mumsnelheden waren voorjge
schreven binnen het kader va
le machtigingswet.
Voor de invoering vai
maximumsnelheden, met na
me op de autosnelwegen
als zuivere verkéérsmaatregel
met het oog op de verkeers
veiligheid dus, is de tijd im
mers niet rijp. We weten no
veel te weinig over de consr
quenties daarvan".
Vijftien procent benzine
moeten we met z'n allen be
sparen, maar ondanks autoloze
zondagen, vrijwillige snel
heidsbeperking en distributie,
heeft eigenlijk niemand aan
den lijve ondervonden dat Ne
derland krap in de benzine
zit.
Toch is dat zo, zeggen de
oliemaatschappijen en de rege
ring: „Juist al die maatregelen
hebben ertoe geleid dat we
goed rond konden komen met
minder. Er is nog altijd een
tekort in de olieaanvoer. De
nafta-produktie (industriële
grondstof) heeft vanwege de
werkgelegenheid voorrang, ten
koste van de benzineproduk
tie.
Het is niet ondenkbaar dat
als we geen bezuinigingen
toepasten er omstreeks
maart een werkelijk voelbaai
tekort zou ontstaan en de au
tomobilisten in files voor de
oompstations zouden wachter
op een schraal rantsoentje".
Dat laatste zou erg vervelen'
zijn voor de automobilisten
Voor de regering ook trou
wens, want dan staan de ver
kiezingen voor de deur.
De ANWB zegt: „Wij vin-
Mensen, ook veel deskundi
gen, die wat huiverig staai
tegenover het verplichte maxi
mum van 100 km op de auto
snelwegen wijzen op het ge
vaar van zogenaamde „clus
ters" of „blokken". Dat zijr
concentraties auto's die wor
den opgehouden omdat er aar
de kop wagens te langzaar
rijden. Vooral ervaren automo
bilisten hebben het niet begre
pen op die „blokken". Zo snr
mogelijk eruit, is hun d-
vies.
„Terecht", zegt de verkeer-
politie, „als men in zo'n bloi
erechtkomt, mag men bes,
proberen eruit te komen. Da
moet dan natuurlijk met eei
redelijke snelheidsverhoging
gebeuren, niet met een forst
spuit gas. De verkeerspolitie
zal met zulke omstandigheden
zeker rekening houden, want
een goede spreiding is in het
belang van de verkeersveilig
heid. Wij zullen daarin tole
rant blijven.
Anders ligt het natuurlijk
wanneer het in werkelijkheid
niet om een „blok" gaat, maar
om een lange file. Dan moet
men zijn rijgedrag aanpassen
en afstand bewaren".
-
- -
Controle met radarwagens door het hele land.
Hoewel de verkeerspolitie
en de ANWB de indruk heb
ben dat het publiek de snel
heidsmaatregel accepteert, is
het toch maar zo dat er wette
lijke dwang achter steekt en
dat is heel andere koek dan
aen vi ij willige snelheidsbeper
king. Het vóelt ook wel een
beetje anders aan. Zo'n wette
lijke maatregel moet kunnen
worden afgedwongen. Daar is
de politie voor. Kan de politie
dat?
Vorige week op een pers
conferentie in Breda, bleek
dat althans de verkeersgroep
Hier en daar blijkt nog ver
warring te bestaan omtrent de
lieuwe maximum-snelheidsre-
jels. Daarom zetten we hier
aogeens wat zaken overzichte
lijk op een rijtje.
De gezamenlijke proc.-ge-
ïeraals hebben de boete in
arincipe vastgesteld op 3 gul-
en per km/u teveel. De kan-
onrechter beslist echter zelf-
tandig en kan dus van dit
icdrag afwijken.
Indien op wegen die vol
gens de nieuwe regeling val
len onder de 80 km dan wel
rnder de 100 km-limiet, bor-
ien staan die een lagere snel
heid gebieden, dan blijven die
op de borden aangegeven lage
re snelheden van kracht!
Autowegen zijn aangege
ven met het bekende blauwt
bord met de witte auto erop
Autowegen hebben veeal ge
lijkvloerse kruisingen en ver
keerslichtinstallaties. Voor
beeldenBreda-Roosendaa
(blijft trouwens max. 80 km.
en de route over de Deltadam
men.
Autosnelwegen (met eei
uit Duitsland overgewaaid'
term ook wel autobanen ge
noemd) worden aangegeven
met een blauw bord waarop in
wit twee gescheiden banen
met e«i viaduet erover.
(Voorbeelden: E-10 Antwer-
pen-Breda-Rotterdam en weg-
vak Goes-Middelburg van
Rijksweg 58)
Op autosnelwegen geldt nu
ook een minimum-snelheid
van 70 km.-u.
Minister Westerterp heeft
laten doorschemeren dat een
stelsel van minimum- en
maximumsnelheden definitief
is. U komt er dus nooit meer
vanaf. Wel zal er mogelijk nop
gedokterd worden aan de
naximum-snelheid voor auto
arelwegen (naar 110 of 120
km.-), maar pas nadat de be
zuinigen van benzine niet
meer nodig Is.
van de rijkspolitie in het dis
trict Breda, daar een hard
hoofd in had. In het district
dat de hele westelijke helft
van de provincie Brabant om
vat, beschikt de rijkspolitie
over één radarwagen. Daar
komt er dit jaar één bij. Dat
is weliswaar een uitbreiding
van 100 procent maar veel zo
den aan de dijk zal die uit
breiding niet zetten als het
gaat om een stringente contro
le op de naleving van mei
name de 80 km-limiet.
Anders ligt het natuurlijk
op de auto- er. autosnelwegen.
Daar opereert het uitstekend
voor zijn taak berekende ap
paraat van de Algemene Ver
keersdienst Rijkspolitie. Dc
groep radarcointrolewagens
van de Algemene Verkeers
dienst is versterkt. De controle
zal in drie delen uiteenvallen
1. Een zeer flexibele en mo
biele opstelling van de radar
wagens. „Het zal zo zijn", al
dus een woordvoerder van de
politie, „dat we overal, op elk
moment kunnen opduiken. He
zal voorkomen dat een auto
mobilist vijftig kilometer, lam
geen enkel controlepunt tegen
komt, maar dan opeens kar
hij er wel drie op 25 kilome
ter zien staan." 2. De surveil-
lanoe met de opvallende Por
sches, 3. De surveillance met
de onopvallende fotowagens
die zich vrijwel onopgemerkl
FOTO HANS CHABOT
ophouden in de verkeersstro
men.
„Wij geloven wel dat we op
die manier een effectieve con
trole kunnen uitoefenen op het
auto- en autosnelwegennet,
waarvan het laatste overigen*
alleen al 1100 km lang is".
De straffen zijn deze week
ook bekend geworden: 2 tot 3
gulden per km-uur, te veel. Dat
is misschien geen hoog bedrag
als het er om gaat een ster
vend familielid te bereiken,
maar wel om vijf minuten
eerder bij Tante Truus op de
'toffie te zitten.
„Ja", zegt de man van de
VNWB, „voor degenen die pas
ren dure, snelle sportwagen
'rebben gekocht is het allemaal
vel wat zielig, maar je kunt
liet ontkennen dat de snel
heidsbeperking de billijtete
m draaglijkste bezuinigings-
naatregel is".
Gelijke monniken, gelijke
rappen, samen gezapig voort
sukkelend op de autosnelweg.
Vlaar pas op! Honderd lijkt
liet hard op zo'n brede weg,
maar als er iets gebeurt IS
HET WéL HARD' Vandaar het
advies van de verkeerspolitie:
blijf in elk geval even attent
rijden als toen U nog 120 of
harder mocht.
WIM KOCK.
aten voor meisjes
:hool) en jongens,
basisschool).
laten voor. jongens
thool).
ift eigen pension.
nie
aensionadressen
ivraag verkrijgbaar.
nMMi
•- -. 35
-
ook bij verkeersdeskundigen, maar zo troost men
zich het gaat hier niet om een verkeersmaatregel
als zondanig maar om een bezuinigingsmaatregel, die
te zijner tijd, als we weer meer benzine hebben, wel
zal worden opgeheven. Daar is echter bijvoorbeeld de
ANWB helemaal niet gerust op.
Waarom, als het een zuivere bezuinigingsmaat
regel is, deze dan niet genomen in het kader van
de machtigingswet?, zo vraagt de automobilisten-or
ganisatie zich af.
De politie is niet van plan een heksenjacht te ont
ketenen op overtreders. De Algemene Verkeersdienst
van de Rijkspolitie wil ook nu tolerant blijven. Dat
neemt echter niet weg dat er een degelijk controle
systeem voor grote wegen is opgezet, met tamelijk
grote „pak-kansen".
Dank zij de energiecrisis zit Nederland nu, ver-
neld en zonder veel voorbereiding en voorstudie, op-
chept met een stelsel van maximumsnelheden.
Veel mensen kunnen zich daarbij neerleggen, zijn er
'elfs blij mee, anderen staan er nogal wat kritischer
egenover.
Vooral de 100-km-limiet op de autosnelwegen
roept vraagtekens op. Niet alleen bij beroepsrijders,