Verkeerspolitie controleert zeer flexibel 411es op een rijtje >sch PLANK GAS MAG NIET MEER ;en prettige rvoor ook niet Krapte Blokken Zaterdagbij lage van 9 februari 1974 TINCHEM lat op mo- afzetbeleid latuurlijke ;rnationaal ;s voor een stallaties- die in het sur sterk- o.m. opna- 5 met spe- >ioen; g en volle- citatie met irspad 7 te ekomen na 1'/» Jaar in. n is er behoefte aan sbestand zijn :ies aanwezig, fern interieur biedt gestoorde bejaarden matische stoornissen; ling gesticht. c van de gemeente gezelliger wonen en iriënhaven, "gesloten os'tzegel, loordnumtnet srochure *aa,*0f. rechten vind. fidntaatsoh P gratis mg9vannVto°"& loven - Tel. 040 - 62852 Plank gas Oliedom! Plank gas Olie zat! Plank gas - Mag niet meer! Drie slogans die de lotgevallen van autorijdend Nederland tekenen sinds in oktober de Arabische oliekranen werden dichtge draaid. Eerst een vrijwillige snelheidsbeperking, die verrassend goed werkte totdat, aan de vooravond van de distributie, de mening ontstond dat er eigenlijk „benzine zat" was. Menig gaspedaal ging toen weei dieper, ook op zondag. De distributie mislukte. De autoloze zondag had naast zijn voordelen, heel wat on billijk werkende nadelen. Nu heeft de regering dan gegre pen naar het middel van de snelheidslimieten. 100 km op autowegen en autosnelwe gen, 80 km op overige we gen, Zal autorijdend Neder land dat accepteren? De ANWB: „Ach waarom niet? Er moet nu eenmaal be zuinigd worden en de alterna tieven distributie en autolo ze zondag zijn heel wat minder aangenaam. Nu kan men tenminste rijden. Boven dien heelt men tijdens de vrijwillige snelheidsbeperking ffizien dat er heus niet zoveel tijd door verloren gaat en dat net verkeersbeeld aangenaam rustiger is geworden. Van de kant van de vrachtwagens is daar wel een beetje de klad in gekomen, maar hopelijk gaat de politie nu ook wat strin genter optreden tegen vracht auto's die harder dan 80 rij den". De Algemene Verkeers dienst van de Rijkspolitie; »De eerste ervaringen van de •rgelopen week rechtvaardi gen het vertrouwen dat het Publiek zich aan de maxi mumsnelheden zal houden. Wat de vrachtwagen* betreft: BB wiereen met een maxi mumsnelheid wordt gecon fronteerd, zullen ook de vrachtwagenchauffeurs er ge makkelijker toe komen hum snelheid in te perken. staat dit schrikbeeld voor ogen. den de maatregel op zichzei wel juist als er op benzine be zuinigd moet worden. Maar wi zouden het sterk afkeuren al; die bezuiniging een camoufla ge zou zijn waaronder de re gering de maximumsnelheid de verkeerswet binnenloodst Daarom hadden wij liever ge zien dat de nu geldende maxi mumsnelheden waren voorjge schreven binnen het kader va le machtigingswet. Voor de invoering vai maximumsnelheden, met na me op de autosnelwegen als zuivere verkéérsmaatregel met het oog op de verkeers veiligheid dus, is de tijd im mers niet rijp. We weten no veel te weinig over de consr quenties daarvan". Vijftien procent benzine moeten we met z'n allen be sparen, maar ondanks autoloze zondagen, vrijwillige snel heidsbeperking en distributie, heeft eigenlijk niemand aan den lijve ondervonden dat Ne derland krap in de benzine zit. Toch is dat zo, zeggen de oliemaatschappijen en de rege ring: „Juist al die maatregelen hebben ertoe geleid dat we goed rond konden komen met minder. Er is nog altijd een tekort in de olieaanvoer. De nafta-produktie (industriële grondstof) heeft vanwege de werkgelegenheid voorrang, ten koste van de benzineproduk tie. Het is niet ondenkbaar dat als we geen bezuinigingen toepasten er omstreeks maart een werkelijk voelbaai tekort zou ontstaan en de au tomobilisten in files voor de oompstations zouden wachter op een schraal rantsoentje". Dat laatste zou erg vervelen' zijn voor de automobilisten Voor de regering ook trou wens, want dan staan de ver kiezingen voor de deur. De ANWB zegt: „Wij vin- Mensen, ook veel deskundi gen, die wat huiverig staai tegenover het verplichte maxi mum van 100 km op de auto snelwegen wijzen op het ge vaar van zogenaamde „clus ters" of „blokken". Dat zijr concentraties auto's die wor den opgehouden omdat er aar de kop wagens te langzaar rijden. Vooral ervaren automo bilisten hebben het niet begre pen op die „blokken". Zo snr mogelijk eruit, is hun d- vies. „Terecht", zegt de verkeer- politie, „als men in zo'n bloi erechtkomt, mag men bes, proberen eruit te komen. Da moet dan natuurlijk met eei redelijke snelheidsverhoging gebeuren, niet met een forst spuit gas. De verkeerspolitie zal met zulke omstandigheden zeker rekening houden, want een goede spreiding is in het belang van de verkeersveilig heid. Wij zullen daarin tole rant blijven. Anders ligt het natuurlijk wanneer het in werkelijkheid niet om een „blok" gaat, maar om een lange file. Dan moet men zijn rijgedrag aanpassen en afstand bewaren". - - - Controle met radarwagens door het hele land. Hoewel de verkeerspolitie en de ANWB de indruk heb ben dat het publiek de snel heidsmaatregel accepteert, is het toch maar zo dat er wette lijke dwang achter steekt en dat is heel andere koek dan aen vi ij willige snelheidsbeper king. Het vóelt ook wel een beetje anders aan. Zo'n wette lijke maatregel moet kunnen worden afgedwongen. Daar is de politie voor. Kan de politie dat? Vorige week op een pers conferentie in Breda, bleek dat althans de verkeersgroep Hier en daar blijkt nog ver warring te bestaan omtrent de lieuwe maximum-snelheidsre- jels. Daarom zetten we hier aogeens wat zaken overzichte lijk op een rijtje. De gezamenlijke proc.-ge- ïeraals hebben de boete in arincipe vastgesteld op 3 gul- en per km/u teveel. De kan- onrechter beslist echter zelf- tandig en kan dus van dit icdrag afwijken. Indien op wegen die vol gens de nieuwe regeling val len onder de 80 km dan wel rnder de 100 km-limiet, bor- ien staan die een lagere snel heid gebieden, dan blijven die op de borden aangegeven lage re snelheden van kracht! Autowegen zijn aangege ven met het bekende blauwt bord met de witte auto erop Autowegen hebben veeal ge lijkvloerse kruisingen en ver keerslichtinstallaties. Voor beeldenBreda-Roosendaa (blijft trouwens max. 80 km. en de route over de Deltadam men. Autosnelwegen (met eei uit Duitsland overgewaaid' term ook wel autobanen ge noemd) worden aangegeven met een blauw bord waarop in wit twee gescheiden banen met e«i viaduet erover. (Voorbeelden: E-10 Antwer- pen-Breda-Rotterdam en weg- vak Goes-Middelburg van Rijksweg 58) Op autosnelwegen geldt nu ook een minimum-snelheid van 70 km.-u. Minister Westerterp heeft laten doorschemeren dat een stelsel van minimum- en maximumsnelheden definitief is. U komt er dus nooit meer vanaf. Wel zal er mogelijk nop gedokterd worden aan de naximum-snelheid voor auto arelwegen (naar 110 of 120 km.-), maar pas nadat de be zuinigen van benzine niet meer nodig Is. van de rijkspolitie in het dis trict Breda, daar een hard hoofd in had. In het district dat de hele westelijke helft van de provincie Brabant om vat, beschikt de rijkspolitie over één radarwagen. Daar komt er dit jaar één bij. Dat is weliswaar een uitbreiding van 100 procent maar veel zo den aan de dijk zal die uit breiding niet zetten als het gaat om een stringente contro le op de naleving van mei name de 80 km-limiet. Anders ligt het natuurlijk op de auto- er. autosnelwegen. Daar opereert het uitstekend voor zijn taak berekende ap paraat van de Algemene Ver keersdienst Rijkspolitie. Dc groep radarcointrolewagens van de Algemene Verkeers dienst is versterkt. De controle zal in drie delen uiteenvallen 1. Een zeer flexibele en mo biele opstelling van de radar wagens. „Het zal zo zijn", al dus een woordvoerder van de politie, „dat we overal, op elk moment kunnen opduiken. He zal voorkomen dat een auto mobilist vijftig kilometer, lam geen enkel controlepunt tegen komt, maar dan opeens kar hij er wel drie op 25 kilome ter zien staan." 2. De surveil- lanoe met de opvallende Por sches, 3. De surveillance met de onopvallende fotowagens die zich vrijwel onopgemerkl FOTO HANS CHABOT ophouden in de verkeersstro men. „Wij geloven wel dat we op die manier een effectieve con trole kunnen uitoefenen op het auto- en autosnelwegennet, waarvan het laatste overigen* alleen al 1100 km lang is". De straffen zijn deze week ook bekend geworden: 2 tot 3 gulden per km-uur, te veel. Dat is misschien geen hoog bedrag als het er om gaat een ster vend familielid te bereiken, maar wel om vijf minuten eerder bij Tante Truus op de 'toffie te zitten. „Ja", zegt de man van de VNWB, „voor degenen die pas ren dure, snelle sportwagen 'rebben gekocht is het allemaal vel wat zielig, maar je kunt liet ontkennen dat de snel heidsbeperking de billijtete m draaglijkste bezuinigings- naatregel is". Gelijke monniken, gelijke rappen, samen gezapig voort sukkelend op de autosnelweg. Vlaar pas op! Honderd lijkt liet hard op zo'n brede weg, maar als er iets gebeurt IS HET WéL HARD' Vandaar het advies van de verkeerspolitie: blijf in elk geval even attent rijden als toen U nog 120 of harder mocht. WIM KOCK. aten voor meisjes :hool) en jongens, basisschool). laten voor. jongens thool). ift eigen pension. nie aensionadressen ivraag verkrijgbaar. nMMi •- -. 35 - ook bij verkeersdeskundigen, maar zo troost men zich het gaat hier niet om een verkeersmaatregel als zondanig maar om een bezuinigingsmaatregel, die te zijner tijd, als we weer meer benzine hebben, wel zal worden opgeheven. Daar is echter bijvoorbeeld de ANWB helemaal niet gerust op. Waarom, als het een zuivere bezuinigingsmaat regel is, deze dan niet genomen in het kader van de machtigingswet?, zo vraagt de automobilisten-or ganisatie zich af. De politie is niet van plan een heksenjacht te ont ketenen op overtreders. De Algemene Verkeersdienst van de Rijkspolitie wil ook nu tolerant blijven. Dat neemt echter niet weg dat er een degelijk controle systeem voor grote wegen is opgezet, met tamelijk grote „pak-kansen". Dank zij de energiecrisis zit Nederland nu, ver- neld en zonder veel voorbereiding en voorstudie, op- chept met een stelsel van maximumsnelheden. Veel mensen kunnen zich daarbij neerleggen, zijn er 'elfs blij mee, anderen staan er nogal wat kritischer egenover. Vooral de 100-km-limiet op de autosnelwegen roept vraagtekens op. Niet alleen bij beroepsrijders,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 17