Veers Meer-
bestuur wil
contact met
gebruikers
jSudlL
„Gele koorts"
woedt nog hevig
Welzijns
schets:
een stuk,
dat zich
tegen
zichzelf
keert
G.S. zoeken naar mogelijkheden voor overle
Shell verbaasd
BANG VOOR ATOOMCENTRALE IN BORSSELE
Bezorgde huisvrouw schrijft aandoenlijke brief
OVER MOGELIJKE OLIE-RAFFINADERIJ BIJ ZELZATE
Nog meer O's
Rechtbank
ontziet
verdachte
M-
stad
streek
Gashaarden en
gevelkachels
VAN DEN BERG
HULST
Opklaringen
Tongen uit
Hengstdijk
mag vier
maanden
niet riiden
GEWIJZIGD i
BEGRIP
BOEREN-
BEDROG
SPIRAAL
Vechtersbazen
veroordeeld
tot 3 weken
gevangenis
Vier maanden
ontzegging
en boete voor
ongeluk
met 2 doden
Donderdag 31 januari 1974
(Van een onzer verslagge
ver-s)
MIDDELBURG Het ge
meentebestuur van Vlissin-
gen heeft een aandoenlijke
brief ontvangen van een in
woonster van Oost-Souburg
mevr. C. Visser-Sinke. Zij
beeft het 'Vlissingse eolleg»
gevraagd hoe zij, en velen
met haar, dekking moeten
zoenen als er niet de kern
centrale te Borssele iets mis
zou gaan, waardoor het ram
penplan in werking treedt.
Volgens de adviezen van
het rampenplan, aldus zegt
mevr. Visser, moet je je ver
schuilen achter zoveel moge
lijk muren, om radio-actieve
straling te ontlopen, „Dat is
aardig voor mensen, die in
ouderwetse, degelijke huizen
wonen", zegt zij, „maar wij,
die in een nieuwbouwwijk
ïitten en die kinderen op de
scholen hebben die er uitzien
lis aquariums, hebben zulke
dikke muren niet".
Schrijvend als moeder van
een groot gezin, vraagt mevr.
Visser het college van B. en
W. van haar woonplaats.
„Laat de kerncentrale stilzet
ten, totdat wij veilige schuil
kelders hebben voor de flat
bewoners de schoolkinderen
en de bewoners van nieuw
bouwhuizen.
Verder informeert zij of
het niet juist is dat B. en W.
van Vlissingen als er dan
geen schuilkelders gebouwd
runnen wordien bereid zijn
onverwijld bij de regering te
bepleiten, dat de duidelijk in
strijd met de kernenergiewet
verleende vergunning voor
de kerncentrale Borssele on
middellijk wordt ingetrok
ken. Voorts wil zij weten of
B. en W ook niet van me
ning zijn, dat de gemeente
Vlissingen de miljoenen, die
met de bouw van schuilkel
ders, de oprichting va nhulp-
oragnisaties e.d. noodzake
lijk zijn, zelf moet opdraai
en. Volgens haar behoort
die wettelijk voorgeschreven
kostenpost van de kernenergie
door de N.V. PZEM en de
belangrijkste stroomverbrui
ker Pechiney te worden be
taald.
Mevrouw Visser besluit
haar brief aan B. en W. van
Vlissingen aldus: Door tech
nische moeilijkheden is de
kerncentrale te Borssele r op
nieuw buiten gebruik. Wélke
stappen gaat u nemen om bij
d'e regering te bevorderen, dat
aan de PZEM een verbod tot
wederingebruikstelling wordt
opgelegd, zolang de veilig
heid van de bevolking niet is
gewaarborgd en de wet door
de overheid niet is nage
leefd?
SHOWROOM
Van Waesberghestraat 7 - 9
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het dagelijks bestuur van het recrea
tieschap Het Veerse Meer heeft een plan ontwikkeld om
in contact te komen (en te blijven) met de mensen, die
rechtstreeks belang hebben bij de recreatieve ontwikkeling
van het Veerse Meer.
Gebleken is, dat er tussen
de beheerders en de gebrui
kers van het Veerse Meer
misverstanden kunnen rijzen,
die door middel van gesprek
ken, kleine conferenties of
desnoods hoorzittingen uit de
wereld geholpen kunnen wor-
(Vervolg van pag. I)
Omdat de Westerschelde een
rijkswater is heeft het ge
meentebestuur van Reimers-
waal zich al tweemaal tot de
minister van Milieuhygiëne en
Volksgezondheid en van Ver
keer en Waterstaat gewend
Voor het eerst ongeveer an
derhalve maand geleden en
daarna nog een keer, nu bijna
twee weken geleden.
Nadere stappen heeft de ge-
Vooruitzichten voor vrijdag
en zaterdag, opgesteld door
het KNMI op woensdag om 18
uur: Opklaringen maar vooral
later weer regen en weinig
verandering in temperatuur.
Weersvooruitzichten in cij
fers gemiddeld over Neder
land.
Voor vrijdag: Aantal uren
zon: 1 tot 5. Min. temp.: 2 tot
6 graden boven normaal. Max.
temp.: 2 tot 6 graden boven
normaal. Kans op een droge
periode van minstens 12 uur:
80 procent. Kans op een geheel
droog etmaal: 50 procent.
Voor zaterdag: Aantal uren
zon: 0 tot 4. Min. temp.: 1 tot
6 graden boven normaal. Max.
temp.: 0 tot 5 graden boven
normaal. Kans op een droge pe
riode van minstens 12 uur: 70
procent. Kans op een geheel
droog etmaal: 40 procent.
hoogwater
De waterhoogten van woens
dagmorgen, meegedeeld door
Rijkswaterstaat: Konstanz 296
min 1, Rheinfelden 205 min
13, Straatsburg 192 plus 2,
Plittersdorf 370 onv, Maxau
427 min 6. Plochingen 162 miri
2, Mannheim 262 min 8, Stein-
bach 186 min 6, Mainz 299
min 6, Bingen 177 min 4,
Kaub 214 min 7, Trier 328
Plus 6, Koblenz 246 plus 5,
Keulen 231 min 7, Ruhrort 410
min 8, Lobith 1055 min 4,
Pannerdense kop 1020 min 3,
Nijmegen 853 min 10, IJssel-
kop 903 min 6, Eefde IJssel
466 onv, Deventer 338 min 2,
Monsin 5510 plus 38, Borgha
ren 4120 (plus 106), Belfeld
'412 plus 37, Grave beneden
de sluis 515 plus 8.
Morgen, vrijdag 1 februari
bergen op Zoom 9.10 en 21.48
Hansweert 8.38 en 21.18
Terneuzen 8 04 en 20.46
vlissingen 7.37 en 20.20
Wemeldinge 9.00 en 21.38
plaagde Zeeuwse gemeente
nog niet genomen, met het ge
volg, dat de (vermoedelijke)
directe vervuiler, het water
schap West-Brabant de ver
moedelijke indirecte vervuiler
Shell Moerdijk, het tot nu toe
hebben moeten doen met wat
de kranten over de stankover
last bij Waarde hebben ge
schreven.
De Zeeuwse dienst van
Rijkswaterstaat is de feitelijke
beheerder van de Westerschel
de en die heeft dus ook te
maken over de kwaliteit van
het water. Het is die dienst
ook geweest, die destijds,
daartoe gemachtigd door de
minister, aan het waterschap
West-Brabant de vergunning
heeft verleend om via de af-
valpijp op de Westerschelde te
lozen. Dat is nog gebeurd vóór
de inwerkingtreding van de
Wet verontreiniging opper
vlaktewateren. Daar is toen bij
bepaald, dat de lozingsvoor-
waarden bij de inwerkingtre
ding van die wet desgewenst
zouden worden herzien.
Het waterschap West-Bra
bant had intussen informeel al
van de klachten uit Waarde
gehoord en ter plaatse ook al
eens, eveneens informeel, ge
snuffeld en bevonden dat er
inderdaad een luchtje aan de
zaak zit Pas woensdagochtend
weird de kwestie formeel bij
het waterschap aangekaart
door de hierboven genoemde
brief van Rijkswaterstaat Zee
land, die overigens geen ver
zoek aan het waterschap in
hield'om actie te nemen.
Bij Shell Moerdijk, evenmin
officieel door wie dan ook be
naderd en ook niet in kennis
gesteld van de uitkomst van
het onderzoek van Zeeuwse
instituut voor volksgezond
heid, was mèn nogal verbaasd
over de mededelingen van
burgemeester Pijl Hogeweg in
de raadsvergadering. „Wij
hebben voor het eerst eind
vorige week iets van de
klachten gehoord en we gaan
er nu intern zeker een onder
zoek naar instellen", aldus een
Shell-woordvoerder. „De zaak
verbaast ons doordat wijzelf
die stank niet in ons afvalwa
terleiding kunnen terugvinden.
Het gaat bij ons, voor het in
de afvalwaterleiding gaat,
eerst in een pompput. Die be
ruiken wij regelmatig en we
ruiken daar niets".
De vraag of vermenging van
het Shell-afvalwater met an
dere lozingen onderweg naar
Waarde tot een bepaalde
stankverwekkende reactie kan
leiden kon men bij Shell op
dit moment niet beantwoor
den En bij het waterschap
West-Brabant evenmin. Een
waterschapswoordvoerder zei:
„In de brief aan ons wordt
van olieverwerkende indus
trieën gesproken. Het ligt na
tuurlijk voor de hand, dat men
dan op de eerste plaats aan
Shell Moerdijk denkt. Maar er
liggen heel wat meer oliever
werkende industrieën langs de
pijp die hun afvalwater naar
Waarde sturen."
den. Bovendien, zo veronder
stelt het bestuur van het recre
atieschap, leven er bij de ge
bruikers van het Veerse Meer
soms ideeën waarmee de be
heerders ervan groot voordeel
kunnen doen.
De direct betrokkenen kun
nen. aldus het bestuur, zowel
particulieren zijn, die van
tijd tot tijd als watertoerist of
zonzoeker van het Veerse
Meer genieten, maar er wordt
toch meer in het bijzonder ge
dacht aan de watersportvere
nigingen, de plaatselijke VVV's
in en ro-nd het Veersse Meer
gebied, de mensen uit de ho-
reca-bedTijvigheid, de cam
pinghouders en anderen, wier
functie of bestaan min of meer
met het wel en wee van het
recreatiedomein verbonden
zijn.
Het is de bedoeling, aldus
vernamen wij van bestuurszij
de, om tot een regelmatige
vorm van overleg en gesprek
te komen. In het gisteren ver
schenen nummer van „Zee
land-magazine", zijn belang
stellenden opgeroepen om zich
in verbinding te stellen met
de directie van het Veerse
Meer, de heer J. van der
Graaf te Vlissingen.
Particulier initiatief is een
schone zaak. Vooral wanneer
men dwalend in het grensge
bied rond Waterlandkerkje tus
sen Zeeuwsch-Vlaanderen en
België dreigt de weg kwijt te
raken. Misschien heeft een be
woner van het gehucht De
Stroopuit verschillende auto
mobilisten zien modderen en
deze internationaal aandoende
wegwijzer gemaakt. Hij voor
komt daarmee in ieder geval
dat men ongemerkt en onge
wild in het buitenland beland.
Op de
(Van onze
'correspondente)
MIDDELBURG
Bosdreef in Axel verleende dë
19-jarige C.J. van D. uit
Zaamslag geen voorrang aan
een automobilist uit Hengst
dijk. Woensdagmorgen veroor
deelde de rechtbank de iongen
tnt f 800 boete en acht maan
den ontzegging, waarvan vier
maanden voorwaardelijk, met.
een Droeftiid van twee iaar
Virions he) ongeluk w»rd de
''O-iariee mevrouw B. uit
Weno-cffHik die naast haar eeht-
genoo) zat. uit de auto gesUn-
ffe^d. Zii ha') geen veiligheids
riemen om Oe andpre betrok
kenen bii dit on-geluk. de moe
der en zuster van de iongeman
uit Zaamslag en de heer D
zelf lieoen tiidens dit. onoeluk
geen noemenswaardig letsel
op.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Nog
steeds woedt in Middelburg de
„gele koorts". Op het wegdek
en op de muren van verschil
lende openbare gebouwen zijn
door onbekende winterschil-
ders wederom vignetten aan
gebracht, die kennelijk ten
doel hebben de bevolking at
tent te maken op het probleem
van de Oosterschelde.
De Middelburgse gemeente
politie geeft haar ogen zo goed
mogelijk de kost en zij hoopt
nog steeds één of meer van
degenen, die het stadsbeeld
met hun kolossale letters „O"
steeds meer gaan bepalen op
heterdaad te kunnen betrap
pen Waarnemend korpschef
van politie, de heer J. H. van
Geldere zegt: „Wij houden ons
aanbevolen voor tips uit het
publiek. Wij kunnen ons niet
voorstellen, dat de bevolking
van Middelburg blij is met dip
opvallende, knalgele vignetten
op muren en straten".
Burgemeester drs. P. A.
Wolters zegt: „Ik ben me wild
geschrokken, toen ik na mijn
terugkeer van een congres in
Schotland, overal die gele vig
netten zag. De kalkers werken
met dezelfde verf als die onze
dienst gemeentewerken ge
bruikt om de zonen te marke
ren, waar niet geparkeerd mag
worden. We zijn aan het expe
riment-eren met middelen om
die rommel weer van de mu
ren af te krijgen"
Drs. Wolters vindt het ui
terst laakbaar, dat personen,
die uit milieu-overwegingen
voor een open-Oosterschelde
pleiten, daarvoor manieren
hanteren, die het milieu in een
schone stad als Middelburg is,
voor lange tijd gruwelijk ont
sieren. „Als dit zo doorgaat,
waar blijven we dan?" vraagt
de burgemeester zich bezorgd
af. „Dat geklieder is volledig
in strijd met onze filosofie van
leven. De politie zal dan ook
al het mogelijke doen om de
daders op heterdaad te betrap
pen".
In Middelburg twijfelt nie-
mand eraan van wie de vig
netten afkomstig zijn. Het is,
zo zegt men, de actiegroep
„Oosterschelde-Open", die ons
met deze gele koorts opknapt.
Woordvoerder Johan Kole van
de in Yerseke gevestigde ac
tiegroep, ontkent dit echter
ten stelligste. „Wij hebben
geen idee wie die dingen op
straten en muren schildert",
zegt hij. „Het zijn waarschijn
lijk onbekende sympathisanten
met ons streven, die zich op
Walcheren actief betonen. On
langs zijn er ook in Middel
burg pamfletten aangeplakt,
waarin de mensen werden op
geroepen zich tegen een geslo
ten Oosterschelde te verkla
ren.
Ook met die actie hadden
wii niets te maken. Dat geldt
ook voor de activiteiten van
de z.g. Oosterschelde-Geuzen,
die een tijd lang in Zierikzee
actief zijn geweest."
De heen Kole is vorige week
al door de Nederlandse Spoor
wegen te Middelburg bena
derd. Immers ook het stations
gebouw in Middelburg is op
vallend beschilderd. „Ik heb
de mensen van de Spoorwegen
hetzelfde gezegd, als wat ik
nu aan u meedeel: Wij hebben
er niets mee te maken'", aldus
de heer Kole.
(Van een onzer redacteuren)
MIDDELBURG Toen in
1967 de eerste Zeeuwse Ont-
wikkelingsschets werd gebo
ren, signaleerde Provinciale
Staten van deze provincie
dat er aan die schets een
hoofdstuk ontbrak. Dat be
wuste hoofdstuk had moeten
handelen, zo vonden de sta
ten destijds, over het welzijn
van de mensen, deftig ge
zegd: de sociaal-cultutele
kant aan dé ontwikkelings
affaire. Prompt werd het
vergeten hoofdstuk op papier
gezet. De staten discussier-
den er een poosje over en
namen het stuk. getiteld:
„Sociaal-culturele ontwikke-
iingsschets Zeeland" voor
kennisgeving aan. f
Sindsdien heeft de schets
op een aantal terreinen zijn
praktisch nut bewezen, b.v.
bij het spreiden en plannen
van sportvoorzieningen,
wijk- en dorpshuizen, bij het
totstandkomen van samen
werkingsverbanden in de
maatschappelijke dienstver
lening en op nog een aantal
andere gebieden.
Zeeland is nu reeds aan
zijn tweede sociaal-culturele
ontwikkelingsschets toe. Op
15 februari a.s. zullen de sta
ten er hun tanden inzetten.
Tussen de eerste en de
tweede „welzijnaschets" zijn
intussen alweer zoveel jaren
verstreken, dat men het sim
pele feit, dat het nog steeds
over het „vergeten hoofd
stuk" uit de „welvaarts-
schets" gaat, over het hoofdi
dreigt te zien. Zagen de sta
ten bij de behandeling van
de eerste welzij nsschets nog
duidelijk het verband met
het wel-vaartsverhaal, waar
aan het stuk was ontsproten
nu is die relatie praktisch
zoek. De welzijnsschets
wordt meer en meer als een
op zichzelf staand document,
een echte en complete be
leidsvisie gezien. Zelfs is het
zo, dat sommigen (b.v. de
welzijnswerkers, maar ook
tal van statenleden) zich op
stellen alsof de welzijns
schets de moeder van een
welvaartssohets is. terwijl
het volgens de historie pre
cies aradiersom zou moeten zijn.
zijn.
In 1967 was wat wij thans
„welzijn" noemen een goed
deels onbekend begrip, ter
wijl iedereen juist toen weer
goed besefte wat „welvaart"
betekende: welvaart, dat is:
werkgelegenheid, een be
hoorlijk vast inkomen voor
zóveel mogelijk mensen,
meer en betere wegen enz
enz. Een stuk welzijn, zou je
toen zeggen! Ook wat dit be
treft is de situatie intussen
gewijzigd.
Welvaart in de definitie
anno 1967 kan in het jaar
1974 zelfs worden uitgelegd
als een complex van omstan
digheden en toestanden, die
precies het tegendeel van
„welzijn" teweeg brengen.
Eenvoudig gezegd: men kan
het ideaal van een autootje
voor iedereen wel als een
welzijnsvoorzieningen te za-
maar wat moet men dan
denken van het sterk toene
mende aantal verkeersdoden,
dat van al die persoonlijke
welzijnsvoorzieningen tesa-
men het gevolg is".
Men kan aldus redene
rend de komst van nieu
we fabrieken toejuichen om
dat zij werkgelegenheid
scheppen, maar als zulke fa
brieken als bijverschijnsel
arbeids-neurose, milieu-ver
vuiling en energieproblemen
oproepen, waar zit dan pre
cies je winst Voor het colle
ge van G.S. komt welzijn
nog steeds hoofdzakelijk uit
welvaart voort. Wii je wel
zijnsvoorzieningen, zegt het
college, dan zul je de wel
vaart alsmede het bevol
kingsaantal, moeten vergro
ten. Het college ziet de wel
zijnsschets nog steeds in sa
menhang met de welvaarts
sohets
Men mag zich afvragen of
het nbg wel altijd waar is,
dat wèlvaart de moeder van
het welzijn is. Afgezien nog
van de nadelige bijverschijn
selen en welvaarts-ontwikke-
ling, zoals toenemende crimi
naliteit, groeiende psychia
trische praktijken, afnemen
de sociale solidariteit, weg
kwijnend verenigingsleven,
egoïsme en verveling moet
men tenminste durven vast
stellen, dat zelfs een wel
zijnsbeleid, dat niet op een
vergeten hoofdstuk berust,
maar een op zich zelf staand
gegeven is, een vorm van
boerenbedrog behelst.
In de bestuurspraktijk aan
de hand van een beleidsstuk
als de „welzijnsschets" heeft
men in feite te maken met
een' vorm van ruilhandel.
Natuurlijke welzijnssdtuaties
worden ingeruild voor
kunstmatige welzijnsvoorzie
ningen.
Eenvoudig gesteld: men
neemt iemand zijn volks
tuintje af en geeft hem in
ruil daarvoor geld genoeg om
er blikgroente van te kunnen
kopen. En dan zegt men te
gen hem: dit is een welzijns
voorziening, die verkregen is
dankzij jouw welvaarts
groei.
Aldus krijgen wij kunstijs
banen, waarop wij 's zomers
kunnen schaatsen en over
dekte zwembaden, waarin
we 's-winters kunnen zwem
men Vroeger wachtten we
gewoon tot het weer ons de
ze welzijnsvoorzieningen be
zorgde Zo krijgen wij ook
dorpshuizen in plaats van
buurt-oafés, fabrdekskantinies
in plaats van kerken, en ont
moetingscentra in plaats van
huiskamers en dorpsherber
gen.
Er zit (minstens) nog een
kant aan de zaak en ook die
is door G.S. volledig gene
geerd.
Als het dan al waar is, dat
meer welvaart (meer werk
gelegenheid hoger loon
etc. etc.) het welzijnspeil
verhoogt, het is tenminste
even waar dat een verhoogd
welzijnspeil op zijn beurt
magnetisch werkt op de ver
schijnselen, die tot de wel-
vaarts-categorieën behoren.
G.S. stellen tevreden vast,
dat de groei van de bevol
king, die moet worden opge
wekt door industrievestiging,
het scheppen van b.v. nieu
we onderwijs-voorzieningen
in Zeeland mogelijk maakt
Dat is zonder twijfel juist.
De nieuwe onderwijsvoorzie
ningen en andere zaken uit
het sociaal-culturele pakket
werken echter op hun beurt
als een welkome vestigings
factor voor... b.v industrie-
en.
Indien men materiële wel
vaart inderdaad, gelijk velen
menen, het welzijn kan scha
den, dan kan men met enig
voorbehoud poneren, dat de
welzijnsschets van de pro
vincie Zeeland een stuk is.
dat zich tegen zichzelf keert.
Zwart-wit gesteld zou het
dan weieens een wijs beleid
kunnen zijn om welzijns
voorzieningen af te wijzen,
teneinde het welzijn als zo
danig geen schade te berok
kenen.
Welvaart en welzijn in
Zeeland zitten samen in een
spiraal. Dit constaterende
moet men het eigenlijk be
treuren, dat het welzijns-
hoofdstuk is losgemaakt uit
zijn context, die wordt ge
vormd door de economische
ontwikkelingsschets. De dis
cussies zouden er niet een
voudiger op worden indien
welvaart en welzijn in één
band werden gepresenteerd,
maar ze zouden in elk geval
wel heel wiait duidelijker
kunnen zijn.
T. K.
(Van onze
correspondente)
MIDDELBURG De recht
bank in Middelburg heeft
woensdag flinke straffen uit
gedeeld voor de vechtpartij
die op 4 maart vorig jaar in
Middelburg plaatsvond, en
waarbij een Turkse gastarbei
der met een mes werd gesto
ken.
De rechtbank veroordeelde
E.L. en F.T. uit Middelburg
tot drie weken gevangenis
straf, waarvan twee voorwaar
delijk met een proeftijd van
twee jaar. De eis luidde 12
weken, waarvan de helft voor
waardelijk. F.M. uit Souburg
kreeg in plaats van de geëiste
vier weken waarvan twee we
ken voorwaardelijk twee we
ken gevangenisstraf voorwaar
delijk, met een proeftijd van
twee jaar en f 150 boete.
(Van onze correspondente).
MIDDELBURG De recht
bank in Middelburg heeft de
60-jarige Belg M.A-U. uit Zele
schuldig bevonden aan de
dood van zes Belgen. Zij heeft
hem veroordeeld tot f 500 boe
te en twee jaar ontzegging uit
de rijbevoegdheid.
Op 17 juli vorig jaar maakte
de man een fatale voorrangs-
fout op de rondweg bij Axel.
Hij reed een op die weg rij
dende personenauto aan, die
kantelde en onmiddellijk in
brand vloog. Slechts een van
de zes inzittenden, een 18-ja-
rig meisje, kon door omstan
ders uit de als een fakkel bran
dende auto worden gered. Zij
was echter zo zwaar gewond
dat zij toch diezelfde dag nog
overleed.
De rechtbank heeft bij het
bepalen van de straf rekening
gehouden met de geestelijke
toestand van de man. Geeste
lijk is hij de klap nog niet te
boven.
(Van onze correspondente)
MIDDELBURG De 54-ja-
rige I. van H. uit Cadzand is
woensdagmorgen veroordeeld
tot f 800 boete en vier maan
den ontzegging uit de rijbe
voegdheid.
Van H. haalde op 4 oktober
j.l. op de provinciale weg Bui
tenkist-Sluis tijdens mist een
tractor met aanhangwagen in.
Hij botste met zijn vrachtauto
tegen een schoolbusje dat be
stuurd werd door de 33-jarige
onderwijzeres, mevr. L.A. uit
Groede. Haar dochter van acht
jaar en zijzelf verloren tijdens
dit ongeluk het leven en een
7-jarig zoontje werd zwaar ge
wond.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het pro
vinciaal bestuur van Zeeland
onderzoekt momenteel op wel
ke wijze men „on speaking
terms" kan komen met de la
gere overheden in België over
het jongste hete hangijzer: de
mogelijke vestiging van een
grote olieraffinaderij pal over
Ie grens bij Sas van Gent
Gedeputeerde J. van den
Bes zei ons gisteren: „Wij zul
len ajlereerst in overleg tre
den met het gemeentebestuur
van Sas van Gent, als de
meest betrokken Zeeuwse ge
meente. Er zal een weg gevon
den moeten wurden om in een
lager publiekrechtelijk kader
dan het gebruikelijke (de
rijksoverheden van Nederland
en België) overleg mét de
Belgen te kunnen openen. Da)
zal niet zo'n eenvoudige zaak
zijn. Het gaat erom: hoe kun
nen wij op een redelijke ma
nier de zaken rationeel aan
pakken?" aldus de heer Van
den Bos. Bij het overleg zaL
zo veronderstelt de gedepu
teerde, ook de inspecteur van
de Hygiëne van het Milieu in
Zeeland, dr. A. Adriaanse.
worden betrokken.
In het regelmatige Benelux-
overleg is, volgens de informa
ties die men op de Provinciale
Griffie te -Middelburg heeft,
de problematiek van de grens
overschrijdende luchtvervui
ling ook van tijd tot tijd on
derwerp van gesprek. Of men
zich in dit overleg ook met
concrete zaken als de vesti
ging van een raffinaderij pal
over de Nederlandse grens
ka-n en zal bezighouden, is
niet precies bekend.
Volgens de heer Van dep
Bos is men momenteel in Bel
gië op het gebied van de mi
lieubescherming met zijn
overheidsmaatregelen verder
gevorderd dan enkele jaren
geleden het geval was. De mi
lieu-wetgeving in België
wordt thans gevolgd door uit
voeringsbesluiten, waardoor
die wetgeving pas werkelijk
effectief kan worden.
Over de plannen voor vesti
ging van een raffinaderij- in
het BelgischNederlandse
grensgebied heerst nog weinig
duidelijkheid. Er zijn drie mo
gelijke vestigingsplaatsen: de
linker Schelde-oever in het
Antwerpse, het zogenaamde
ertsveld (één kilometer van
Zelzate) en het gebied van
Zeebrugge-
Het ertsveld is niet alleen
uit het oogpunt van milieu
bescherming bedenkelijk. In
dit geval spelen ook veilig
heidsfactoren duidelijk een
rol. Een explosie in een raffi
naderij zou ernstige schade en
wellicht zelfs dodelijk letsel
kunnen toebrengen aan Zelza
te en zijn bevolking.
In Nederland geldt voor de
afstand tusen een raffinaderij
en de bewoonde wereld een
norm-afstand van ongeveer
vier kilometer. Tussen het mo
gelijke vestigingsgebied erts
veld en de bebouwde kom van
Zelzate bedraagt de afstand
slechts één kilorr eter.