Veers Meer- bestuur wil contact met gebruikers jSudlL „Gele koorts" woedt nog hevig Welzijns schets: een stuk, dat zich tegen zichzelf keert G.S. zoeken naar mogelijkheden voor overle Shell verbaasd BANG VOOR ATOOMCENTRALE IN BORSSELE Bezorgde huisvrouw schrijft aandoenlijke brief OVER MOGELIJKE OLIE-RAFFINADERIJ BIJ ZELZATE Nog meer O's Rechtbank ontziet verdachte M- stad streek Gashaarden en gevelkachels VAN DEN BERG HULST Opklaringen Tongen uit Hengstdijk mag vier maanden niet riiden GEWIJZIGD i BEGRIP BOEREN- BEDROG SPIRAAL Vechtersbazen veroordeeld tot 3 weken gevangenis Vier maanden ontzegging en boete voor ongeluk met 2 doden Donderdag 31 januari 1974 (Van een onzer verslagge ver-s) MIDDELBURG Het ge meentebestuur van Vlissin- gen heeft een aandoenlijke brief ontvangen van een in woonster van Oost-Souburg mevr. C. Visser-Sinke. Zij beeft het 'Vlissingse eolleg» gevraagd hoe zij, en velen met haar, dekking moeten zoenen als er niet de kern centrale te Borssele iets mis zou gaan, waardoor het ram penplan in werking treedt. Volgens de adviezen van het rampenplan, aldus zegt mevr. Visser, moet je je ver schuilen achter zoveel moge lijk muren, om radio-actieve straling te ontlopen, „Dat is aardig voor mensen, die in ouderwetse, degelijke huizen wonen", zegt zij, „maar wij, die in een nieuwbouwwijk ïitten en die kinderen op de scholen hebben die er uitzien lis aquariums, hebben zulke dikke muren niet". Schrijvend als moeder van een groot gezin, vraagt mevr. Visser het college van B. en W. van haar woonplaats. „Laat de kerncentrale stilzet ten, totdat wij veilige schuil kelders hebben voor de flat bewoners de schoolkinderen en de bewoners van nieuw bouwhuizen. Verder informeert zij of het niet juist is dat B. en W. van Vlissingen als er dan geen schuilkelders gebouwd runnen wordien bereid zijn onverwijld bij de regering te bepleiten, dat de duidelijk in strijd met de kernenergiewet verleende vergunning voor de kerncentrale Borssele on middellijk wordt ingetrok ken. Voorts wil zij weten of B. en W ook niet van me ning zijn, dat de gemeente Vlissingen de miljoenen, die met de bouw van schuilkel ders, de oprichting va nhulp- oragnisaties e.d. noodzake lijk zijn, zelf moet opdraai en. Volgens haar behoort die wettelijk voorgeschreven kostenpost van de kernenergie door de N.V. PZEM en de belangrijkste stroomverbrui ker Pechiney te worden be taald. Mevrouw Visser besluit haar brief aan B. en W. van Vlissingen aldus: Door tech nische moeilijkheden is de kerncentrale te Borssele r op nieuw buiten gebruik. Wélke stappen gaat u nemen om bij d'e regering te bevorderen, dat aan de PZEM een verbod tot wederingebruikstelling wordt opgelegd, zolang de veilig heid van de bevolking niet is gewaarborgd en de wet door de overheid niet is nage leefd? SHOWROOM Van Waesberghestraat 7 - 9 (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het dagelijks bestuur van het recrea tieschap Het Veerse Meer heeft een plan ontwikkeld om in contact te komen (en te blijven) met de mensen, die rechtstreeks belang hebben bij de recreatieve ontwikkeling van het Veerse Meer. Gebleken is, dat er tussen de beheerders en de gebrui kers van het Veerse Meer misverstanden kunnen rijzen, die door middel van gesprek ken, kleine conferenties of desnoods hoorzittingen uit de wereld geholpen kunnen wor- (Vervolg van pag. I) Omdat de Westerschelde een rijkswater is heeft het ge meentebestuur van Reimers- waal zich al tweemaal tot de minister van Milieuhygiëne en Volksgezondheid en van Ver keer en Waterstaat gewend Voor het eerst ongeveer an derhalve maand geleden en daarna nog een keer, nu bijna twee weken geleden. Nadere stappen heeft de ge- Vooruitzichten voor vrijdag en zaterdag, opgesteld door het KNMI op woensdag om 18 uur: Opklaringen maar vooral later weer regen en weinig verandering in temperatuur. Weersvooruitzichten in cij fers gemiddeld over Neder land. Voor vrijdag: Aantal uren zon: 1 tot 5. Min. temp.: 2 tot 6 graden boven normaal. Max. temp.: 2 tot 6 graden boven normaal. Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 80 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 50 procent. Voor zaterdag: Aantal uren zon: 0 tot 4. Min. temp.: 1 tot 6 graden boven normaal. Max. temp.: 0 tot 5 graden boven normaal. Kans op een droge pe riode van minstens 12 uur: 70 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 40 procent. hoogwater De waterhoogten van woens dagmorgen, meegedeeld door Rijkswaterstaat: Konstanz 296 min 1, Rheinfelden 205 min 13, Straatsburg 192 plus 2, Plittersdorf 370 onv, Maxau 427 min 6. Plochingen 162 miri 2, Mannheim 262 min 8, Stein- bach 186 min 6, Mainz 299 min 6, Bingen 177 min 4, Kaub 214 min 7, Trier 328 Plus 6, Koblenz 246 plus 5, Keulen 231 min 7, Ruhrort 410 min 8, Lobith 1055 min 4, Pannerdense kop 1020 min 3, Nijmegen 853 min 10, IJssel- kop 903 min 6, Eefde IJssel 466 onv, Deventer 338 min 2, Monsin 5510 plus 38, Borgha ren 4120 (plus 106), Belfeld '412 plus 37, Grave beneden de sluis 515 plus 8. Morgen, vrijdag 1 februari bergen op Zoom 9.10 en 21.48 Hansweert 8.38 en 21.18 Terneuzen 8 04 en 20.46 vlissingen 7.37 en 20.20 Wemeldinge 9.00 en 21.38 plaagde Zeeuwse gemeente nog niet genomen, met het ge volg, dat de (vermoedelijke) directe vervuiler, het water schap West-Brabant de ver moedelijke indirecte vervuiler Shell Moerdijk, het tot nu toe hebben moeten doen met wat de kranten over de stankover last bij Waarde hebben ge schreven. De Zeeuwse dienst van Rijkswaterstaat is de feitelijke beheerder van de Westerschel de en die heeft dus ook te maken over de kwaliteit van het water. Het is die dienst ook geweest, die destijds, daartoe gemachtigd door de minister, aan het waterschap West-Brabant de vergunning heeft verleend om via de af- valpijp op de Westerschelde te lozen. Dat is nog gebeurd vóór de inwerkingtreding van de Wet verontreiniging opper vlaktewateren. Daar is toen bij bepaald, dat de lozingsvoor- waarden bij de inwerkingtre ding van die wet desgewenst zouden worden herzien. Het waterschap West-Bra bant had intussen informeel al van de klachten uit Waarde gehoord en ter plaatse ook al eens, eveneens informeel, ge snuffeld en bevonden dat er inderdaad een luchtje aan de zaak zit Pas woensdagochtend weird de kwestie formeel bij het waterschap aangekaart door de hierboven genoemde brief van Rijkswaterstaat Zee land, die overigens geen ver zoek aan het waterschap in hield'om actie te nemen. Bij Shell Moerdijk, evenmin officieel door wie dan ook be naderd en ook niet in kennis gesteld van de uitkomst van het onderzoek van Zeeuwse instituut voor volksgezond heid, was mèn nogal verbaasd over de mededelingen van burgemeester Pijl Hogeweg in de raadsvergadering. „Wij hebben voor het eerst eind vorige week iets van de klachten gehoord en we gaan er nu intern zeker een onder zoek naar instellen", aldus een Shell-woordvoerder. „De zaak verbaast ons doordat wijzelf die stank niet in ons afvalwa terleiding kunnen terugvinden. Het gaat bij ons, voor het in de afvalwaterleiding gaat, eerst in een pompput. Die be ruiken wij regelmatig en we ruiken daar niets". De vraag of vermenging van het Shell-afvalwater met an dere lozingen onderweg naar Waarde tot een bepaalde stankverwekkende reactie kan leiden kon men bij Shell op dit moment niet beantwoor den En bij het waterschap West-Brabant evenmin. Een waterschapswoordvoerder zei: „In de brief aan ons wordt van olieverwerkende indus trieën gesproken. Het ligt na tuurlijk voor de hand, dat men dan op de eerste plaats aan Shell Moerdijk denkt. Maar er liggen heel wat meer oliever werkende industrieën langs de pijp die hun afvalwater naar Waarde sturen." den. Bovendien, zo veronder stelt het bestuur van het recre atieschap, leven er bij de ge bruikers van het Veerse Meer soms ideeën waarmee de be heerders ervan groot voordeel kunnen doen. De direct betrokkenen kun nen. aldus het bestuur, zowel particulieren zijn, die van tijd tot tijd als watertoerist of zonzoeker van het Veerse Meer genieten, maar er wordt toch meer in het bijzonder ge dacht aan de watersportvere nigingen, de plaatselijke VVV's in en ro-nd het Veersse Meer gebied, de mensen uit de ho- reca-bedTijvigheid, de cam pinghouders en anderen, wier functie of bestaan min of meer met het wel en wee van het recreatiedomein verbonden zijn. Het is de bedoeling, aldus vernamen wij van bestuurszij de, om tot een regelmatige vorm van overleg en gesprek te komen. In het gisteren ver schenen nummer van „Zee land-magazine", zijn belang stellenden opgeroepen om zich in verbinding te stellen met de directie van het Veerse Meer, de heer J. van der Graaf te Vlissingen. Particulier initiatief is een schone zaak. Vooral wanneer men dwalend in het grensge bied rond Waterlandkerkje tus sen Zeeuwsch-Vlaanderen en België dreigt de weg kwijt te raken. Misschien heeft een be woner van het gehucht De Stroopuit verschillende auto mobilisten zien modderen en deze internationaal aandoende wegwijzer gemaakt. Hij voor komt daarmee in ieder geval dat men ongemerkt en onge wild in het buitenland beland. Op de (Van onze 'correspondente) MIDDELBURG Bosdreef in Axel verleende dë 19-jarige C.J. van D. uit Zaamslag geen voorrang aan een automobilist uit Hengst dijk. Woensdagmorgen veroor deelde de rechtbank de iongen tnt f 800 boete en acht maan den ontzegging, waarvan vier maanden voorwaardelijk, met. een Droeftiid van twee iaar Virions he) ongeluk w»rd de ''O-iariee mevrouw B. uit Weno-cffHik die naast haar eeht- genoo) zat. uit de auto gesUn- ffe^d. Zii ha') geen veiligheids riemen om Oe andpre betrok kenen bii dit on-geluk. de moe der en zuster van de iongeman uit Zaamslag en de heer D zelf lieoen tiidens dit. onoeluk geen noemenswaardig letsel op. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Nog steeds woedt in Middelburg de „gele koorts". Op het wegdek en op de muren van verschil lende openbare gebouwen zijn door onbekende winterschil- ders wederom vignetten aan gebracht, die kennelijk ten doel hebben de bevolking at tent te maken op het probleem van de Oosterschelde. De Middelburgse gemeente politie geeft haar ogen zo goed mogelijk de kost en zij hoopt nog steeds één of meer van degenen, die het stadsbeeld met hun kolossale letters „O" steeds meer gaan bepalen op heterdaad te kunnen betrap pen Waarnemend korpschef van politie, de heer J. H. van Geldere zegt: „Wij houden ons aanbevolen voor tips uit het publiek. Wij kunnen ons niet voorstellen, dat de bevolking van Middelburg blij is met dip opvallende, knalgele vignetten op muren en straten". Burgemeester drs. P. A. Wolters zegt: „Ik ben me wild geschrokken, toen ik na mijn terugkeer van een congres in Schotland, overal die gele vig netten zag. De kalkers werken met dezelfde verf als die onze dienst gemeentewerken ge bruikt om de zonen te marke ren, waar niet geparkeerd mag worden. We zijn aan het expe riment-eren met middelen om die rommel weer van de mu ren af te krijgen" Drs. Wolters vindt het ui terst laakbaar, dat personen, die uit milieu-overwegingen voor een open-Oosterschelde pleiten, daarvoor manieren hanteren, die het milieu in een schone stad als Middelburg is, voor lange tijd gruwelijk ont sieren. „Als dit zo doorgaat, waar blijven we dan?" vraagt de burgemeester zich bezorgd af. „Dat geklieder is volledig in strijd met onze filosofie van leven. De politie zal dan ook al het mogelijke doen om de daders op heterdaad te betrap pen". In Middelburg twijfelt nie- mand eraan van wie de vig netten afkomstig zijn. Het is, zo zegt men, de actiegroep „Oosterschelde-Open", die ons met deze gele koorts opknapt. Woordvoerder Johan Kole van de in Yerseke gevestigde ac tiegroep, ontkent dit echter ten stelligste. „Wij hebben geen idee wie die dingen op straten en muren schildert", zegt hij. „Het zijn waarschijn lijk onbekende sympathisanten met ons streven, die zich op Walcheren actief betonen. On langs zijn er ook in Middel burg pamfletten aangeplakt, waarin de mensen werden op geroepen zich tegen een geslo ten Oosterschelde te verkla ren. Ook met die actie hadden wii niets te maken. Dat geldt ook voor de activiteiten van de z.g. Oosterschelde-Geuzen, die een tijd lang in Zierikzee actief zijn geweest." De heen Kole is vorige week al door de Nederlandse Spoor wegen te Middelburg bena derd. Immers ook het stations gebouw in Middelburg is op vallend beschilderd. „Ik heb de mensen van de Spoorwegen hetzelfde gezegd, als wat ik nu aan u meedeel: Wij hebben er niets mee te maken'", aldus de heer Kole. (Van een onzer redacteuren) MIDDELBURG Toen in 1967 de eerste Zeeuwse Ont- wikkelingsschets werd gebo ren, signaleerde Provinciale Staten van deze provincie dat er aan die schets een hoofdstuk ontbrak. Dat be wuste hoofdstuk had moeten handelen, zo vonden de sta ten destijds, over het welzijn van de mensen, deftig ge zegd: de sociaal-cultutele kant aan dé ontwikkelings affaire. Prompt werd het vergeten hoofdstuk op papier gezet. De staten discussier- den er een poosje over en namen het stuk. getiteld: „Sociaal-culturele ontwikke- iingsschets Zeeland" voor kennisgeving aan. f Sindsdien heeft de schets op een aantal terreinen zijn praktisch nut bewezen, b.v. bij het spreiden en plannen van sportvoorzieningen, wijk- en dorpshuizen, bij het totstandkomen van samen werkingsverbanden in de maatschappelijke dienstver lening en op nog een aantal andere gebieden. Zeeland is nu reeds aan zijn tweede sociaal-culturele ontwikkelingsschets toe. Op 15 februari a.s. zullen de sta ten er hun tanden inzetten. Tussen de eerste en de tweede „welzijnaschets" zijn intussen alweer zoveel jaren verstreken, dat men het sim pele feit, dat het nog steeds over het „vergeten hoofd stuk" uit de „welvaarts- schets" gaat, over het hoofdi dreigt te zien. Zagen de sta ten bij de behandeling van de eerste welzij nsschets nog duidelijk het verband met het wel-vaartsverhaal, waar aan het stuk was ontsproten nu is die relatie praktisch zoek. De welzijnsschets wordt meer en meer als een op zichzelf staand document, een echte en complete be leidsvisie gezien. Zelfs is het zo, dat sommigen (b.v. de welzijnswerkers, maar ook tal van statenleden) zich op stellen alsof de welzijns schets de moeder van een welvaartssohets is. terwijl het volgens de historie pre cies aradiersom zou moeten zijn. zijn. In 1967 was wat wij thans „welzijn" noemen een goed deels onbekend begrip, ter wijl iedereen juist toen weer goed besefte wat „welvaart" betekende: welvaart, dat is: werkgelegenheid, een be hoorlijk vast inkomen voor zóveel mogelijk mensen, meer en betere wegen enz enz. Een stuk welzijn, zou je toen zeggen! Ook wat dit be treft is de situatie intussen gewijzigd. Welvaart in de definitie anno 1967 kan in het jaar 1974 zelfs worden uitgelegd als een complex van omstan digheden en toestanden, die precies het tegendeel van „welzijn" teweeg brengen. Eenvoudig gezegd: men kan het ideaal van een autootje voor iedereen wel als een welzijnsvoorzieningen te za- maar wat moet men dan denken van het sterk toene mende aantal verkeersdoden, dat van al die persoonlijke welzijnsvoorzieningen tesa- men het gevolg is". Men kan aldus redene rend de komst van nieu we fabrieken toejuichen om dat zij werkgelegenheid scheppen, maar als zulke fa brieken als bijverschijnsel arbeids-neurose, milieu-ver vuiling en energieproblemen oproepen, waar zit dan pre cies je winst Voor het colle ge van G.S. komt welzijn nog steeds hoofdzakelijk uit welvaart voort. Wii je wel zijnsvoorzieningen, zegt het college, dan zul je de wel vaart alsmede het bevol kingsaantal, moeten vergro ten. Het college ziet de wel zijnsschets nog steeds in sa menhang met de welvaarts sohets Men mag zich afvragen of het nbg wel altijd waar is, dat wèlvaart de moeder van het welzijn is. Afgezien nog van de nadelige bijverschijn selen en welvaarts-ontwikke- ling, zoals toenemende crimi naliteit, groeiende psychia trische praktijken, afnemen de sociale solidariteit, weg kwijnend verenigingsleven, egoïsme en verveling moet men tenminste durven vast stellen, dat zelfs een wel zijnsbeleid, dat niet op een vergeten hoofdstuk berust, maar een op zich zelf staand gegeven is, een vorm van boerenbedrog behelst. In de bestuurspraktijk aan de hand van een beleidsstuk als de „welzijnsschets" heeft men in feite te maken met een' vorm van ruilhandel. Natuurlijke welzijnssdtuaties worden ingeruild voor kunstmatige welzijnsvoorzie ningen. Eenvoudig gesteld: men neemt iemand zijn volks tuintje af en geeft hem in ruil daarvoor geld genoeg om er blikgroente van te kunnen kopen. En dan zegt men te gen hem: dit is een welzijns voorziening, die verkregen is dankzij jouw welvaarts groei. Aldus krijgen wij kunstijs banen, waarop wij 's zomers kunnen schaatsen en over dekte zwembaden, waarin we 's-winters kunnen zwem men Vroeger wachtten we gewoon tot het weer ons de ze welzijnsvoorzieningen be zorgde Zo krijgen wij ook dorpshuizen in plaats van buurt-oafés, fabrdekskantinies in plaats van kerken, en ont moetingscentra in plaats van huiskamers en dorpsherber gen. Er zit (minstens) nog een kant aan de zaak en ook die is door G.S. volledig gene geerd. Als het dan al waar is, dat meer welvaart (meer werk gelegenheid hoger loon etc. etc.) het welzijnspeil verhoogt, het is tenminste even waar dat een verhoogd welzijnspeil op zijn beurt magnetisch werkt op de ver schijnselen, die tot de wel- vaarts-categorieën behoren. G.S. stellen tevreden vast, dat de groei van de bevol king, die moet worden opge wekt door industrievestiging, het scheppen van b.v. nieu we onderwijs-voorzieningen in Zeeland mogelijk maakt Dat is zonder twijfel juist. De nieuwe onderwijsvoorzie ningen en andere zaken uit het sociaal-culturele pakket werken echter op hun beurt als een welkome vestigings factor voor... b.v industrie- en. Indien men materiële wel vaart inderdaad, gelijk velen menen, het welzijn kan scha den, dan kan men met enig voorbehoud poneren, dat de welzijnsschets van de pro vincie Zeeland een stuk is. dat zich tegen zichzelf keert. Zwart-wit gesteld zou het dan weieens een wijs beleid kunnen zijn om welzijns voorzieningen af te wijzen, teneinde het welzijn als zo danig geen schade te berok kenen. Welvaart en welzijn in Zeeland zitten samen in een spiraal. Dit constaterende moet men het eigenlijk be treuren, dat het welzijns- hoofdstuk is losgemaakt uit zijn context, die wordt ge vormd door de economische ontwikkelingsschets. De dis cussies zouden er niet een voudiger op worden indien welvaart en welzijn in één band werden gepresenteerd, maar ze zouden in elk geval wel heel wiait duidelijker kunnen zijn. T. K. (Van onze correspondente) MIDDELBURG De recht bank in Middelburg heeft woensdag flinke straffen uit gedeeld voor de vechtpartij die op 4 maart vorig jaar in Middelburg plaatsvond, en waarbij een Turkse gastarbei der met een mes werd gesto ken. De rechtbank veroordeelde E.L. en F.T. uit Middelburg tot drie weken gevangenis straf, waarvan twee voorwaar delijk met een proeftijd van twee jaar. De eis luidde 12 weken, waarvan de helft voor waardelijk. F.M. uit Souburg kreeg in plaats van de geëiste vier weken waarvan twee we ken voorwaardelijk twee we ken gevangenisstraf voorwaar delijk, met een proeftijd van twee jaar en f 150 boete. (Van onze correspondente). MIDDELBURG De recht bank in Middelburg heeft de 60-jarige Belg M.A-U. uit Zele schuldig bevonden aan de dood van zes Belgen. Zij heeft hem veroordeeld tot f 500 boe te en twee jaar ontzegging uit de rijbevoegdheid. Op 17 juli vorig jaar maakte de man een fatale voorrangs- fout op de rondweg bij Axel. Hij reed een op die weg rij dende personenauto aan, die kantelde en onmiddellijk in brand vloog. Slechts een van de zes inzittenden, een 18-ja- rig meisje, kon door omstan ders uit de als een fakkel bran dende auto worden gered. Zij was echter zo zwaar gewond dat zij toch diezelfde dag nog overleed. De rechtbank heeft bij het bepalen van de straf rekening gehouden met de geestelijke toestand van de man. Geeste lijk is hij de klap nog niet te boven. (Van onze correspondente) MIDDELBURG De 54-ja- rige I. van H. uit Cadzand is woensdagmorgen veroordeeld tot f 800 boete en vier maan den ontzegging uit de rijbe voegdheid. Van H. haalde op 4 oktober j.l. op de provinciale weg Bui tenkist-Sluis tijdens mist een tractor met aanhangwagen in. Hij botste met zijn vrachtauto tegen een schoolbusje dat be stuurd werd door de 33-jarige onderwijzeres, mevr. L.A. uit Groede. Haar dochter van acht jaar en zijzelf verloren tijdens dit ongeluk het leven en een 7-jarig zoontje werd zwaar ge wond. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het pro vinciaal bestuur van Zeeland onderzoekt momenteel op wel ke wijze men „on speaking terms" kan komen met de la gere overheden in België over het jongste hete hangijzer: de mogelijke vestiging van een grote olieraffinaderij pal over Ie grens bij Sas van Gent Gedeputeerde J. van den Bes zei ons gisteren: „Wij zul len ajlereerst in overleg tre den met het gemeentebestuur van Sas van Gent, als de meest betrokken Zeeuwse ge meente. Er zal een weg gevon den moeten wurden om in een lager publiekrechtelijk kader dan het gebruikelijke (de rijksoverheden van Nederland en België) overleg mét de Belgen te kunnen openen. Da) zal niet zo'n eenvoudige zaak zijn. Het gaat erom: hoe kun nen wij op een redelijke ma nier de zaken rationeel aan pakken?" aldus de heer Van den Bos. Bij het overleg zaL zo veronderstelt de gedepu teerde, ook de inspecteur van de Hygiëne van het Milieu in Zeeland, dr. A. Adriaanse. worden betrokken. In het regelmatige Benelux- overleg is, volgens de informa ties die men op de Provinciale Griffie te -Middelburg heeft, de problematiek van de grens overschrijdende luchtvervui ling ook van tijd tot tijd on derwerp van gesprek. Of men zich in dit overleg ook met concrete zaken als de vesti ging van een raffinaderij pal over de Nederlandse grens ka-n en zal bezighouden, is niet precies bekend. Volgens de heer Van dep Bos is men momenteel in Bel gië op het gebied van de mi lieubescherming met zijn overheidsmaatregelen verder gevorderd dan enkele jaren geleden het geval was. De mi lieu-wetgeving in België wordt thans gevolgd door uit voeringsbesluiten, waardoor die wetgeving pas werkelijk effectief kan worden. Over de plannen voor vesti ging van een raffinaderij- in het BelgischNederlandse grensgebied heerst nog weinig duidelijkheid. Er zijn drie mo gelijke vestigingsplaatsen: de linker Schelde-oever in het Antwerpse, het zogenaamde ertsveld (één kilometer van Zelzate) en het gebied van Zeebrugge- Het ertsveld is niet alleen uit het oogpunt van milieu bescherming bedenkelijk. In dit geval spelen ook veilig heidsfactoren duidelijk een rol. Een explosie in een raffi naderij zou ernstige schade en wellicht zelfs dodelijk letsel kunnen toebrengen aan Zelza te en zijn bevolking. In Nederland geldt voor de afstand tusen een raffinaderij en de bewoonde wereld een norm-afstand van ongeveer vier kilometer. Tussen het mo gelijke vestigingsgebied erts veld en de bebouwde kom van Zelzate bedraagt de afstand slechts één kilorr eter.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 3