Nieuwe auto's ongeveer 2 pet duurder De kleine waarheid iropa> Langere Fiat 127 uit Spanje ;son TUSSEN DE WIELEN met hen bollen Caravans RTOPF Vergroot vermogen Besturing Verlichting Vijfde deur Jf 0 0 0JQ 3 B B B S PUZZELEN met jan-willem van besouw OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK 10 INSTUREN PRIJSWINNAARS ZATERDAG 26 JANUAR11974 pe personen naar bena. r aangeboden door reide reizenpakket ink van Airtouropa, linkelprijs ƒ1079,-, sarde van 1.000,-, ar gratl9 Knorr-pro- 3n Cosmonda Voe- iken kans op een 26 weken aange- i van de aktie be- LM (halfpension), ekering, een jaar nwacht, 1000 liter ne, 10.000,-aan uze van 4.000,-, versterker, ƒ500,- keuze, een elek- set, een 48-delig i levensmiddelen, hz.) ƒ2.000,- aan r wegenbelasting, n afwasmachine, s naar keuze voor stereo-versterker, naar keuze, een iveken lang voor eraden, horloges, r wegenbelasting, wasmachine, een -versterker, voor laar keuze, een aan levensmidde- en Dick Wissink eze tourcaravan tan kelijke vering n, dus minimaal echt, gas-, accu- alkast, kachel en Oud-Loosdrecht, n van de dealers tworpen naar de isoleerd, evenals teak uitgevoerd, an is een cadeau aravan ook kunt COFFRET telde voor ing net 'k te winnen ömertopf de heerlijkste -int klaarmaken, ptenboekje en t.w.v. ƒ25,90 3den door oerma N.V. idel in glas, en aardewerk fddorp Simca 1100 TI en comfortabel Onlangs heeft Chrys- ler/Simca zijn meest verkochte type, de 1100, uitgebreid met een nieuwe, snelle en comfortabele versie, de 1100 TI. In het licht van de heer sende beperkingen ten aanzien van het benzine verbruik en met het oog op de binnenkort in te voe ren wettelijke maximum snelheid, kan men natuur lijk de vraag stellen: waar om zou iemand thans een snelle wagen (top 165 km per uur) kopen als hij voor minder geld .gewone' 1100 LS-GLS of een 1100 Spe cial krijgt die in grote lij nen de aantrekkelijke pro porties van de TI bezitten? Afgezien van 't feit dat ieder een die een Simca 1100 wil aanschaffen voor zichzelf moet uitmaken welk model hij uit eindelijk het zijne zal noemen, heeft de TI toch wel enkele in 't oog springende eigenschap pen en extra's die in de over wegingen betrokken kunnen worden. Beginnen we met de motor die een inhoud heeft van 1294 cc (evenals de 1100 Special), maar dan in de uitvoering van de Matra Bagheera, d.w.z. met twee dubbele carburateurs en het maximum vermogen be draagt 82 din pk tegen 75 pk voor de Special en 60 pk voor de LS-GLS. Die vermogens winst komt allereerst tot uiting in een hogere topsnel heid, die voor de TI liefst 165 km per uur bedraagt tegen 146 km voor de LS-GLS. Belang rijker echter is de fellere ac celeratie van de TI, waardoor passeermanoeuvres zeer vlot kunnen worden uitgevoerd. Opvallend daarbij is dat de motor ook in de vierde ver snelling bij 100 km pittig blijft accelereren, al moet dit met het oog op zuinig rijden natuurlijk ook weer niet al te veelvuldig worden gedaan. Dat vergrote vermogen en die hogere top vroegen vanzelf sprekend om voorzieningen ten aanzien van de remmen. De TI heeft schijfremmen voor en trommels achter zoals de andere 1100-versies, maar bovendien 'n gescheiden rem- circuit, remkrachtverdeler en rembekrachtiger. Dat alles SIMCA 1100 T I leidt tot een uitstekend rem- vermogen, waarbij de wagen netjes in het spoor blijft. Bij de testwagen voelde het rem pedaal echter wat sponsachtig aan en het moest ook tamelijk diep worden ingedrukt voor dat van effect sprake was; een kwestie van bijstellen. De besturing ervoeren we bij lage snelheden als abnormaal zwaar, zelfs wanneer we in aanmerking nemen dat we met een voorwielaandrijver te ma ken hebben. De versnellings pook schakelt uitstekend met korte slagen en een directe aanpak, alleen stond de pook bij wijzigingen in de snelheid te dansen. Over het weggedrag van de wagen hebben we niets dan lof: een rotsvaste ligging, geen zijwindgevoeligheid, niet uitbreken in snel genomen bochten. De vering is tamelijk stug en geeft geen aanleiding tot bijzondere plus- of min punten. De bediening is pro bleemloos, al kostte het wel even tijd voordat we de voor ons ideale temperatuur in de wagen wisten te bereiken. Het dashboard is rijkelijk van me ters voorzien, 6 in totaal, voor brandstof, olie, snelheid (incl. dagteller) toeren, laadstroom en een klok, terwijl ook een controlelampje aanwezig is dat oplicht in het onverhoopte ge val dat de remvloeistof uitvalt. Alle meters zijn in een blik te overzien vanaf de bestuur dersplaats. Het stuurwiel is drie spakig en heeft een semi- sportief karakter, maar de me talen randen van de spaken zijn door hun scherpe kanten niet ideaal. Bijzonder veel aan dacht is besteed aan de ver lichting van de TI. Naast de normale verlichting treft men op de TI twee verstralers, twee breedstralers en twee achter- uitrijlampen aan, zodat men over een zee van licht kan be schikken, waarbij aangetekend moet worden dat de lampen onderling zodanig zijn gekop peld dat ze onder alle omstan digheden aan de wettelijke voorschriften voldpen. De 1100 TI heeft voorin semi- kuipstoelen met verstelbare hoofdsteunen, die goed zitten en enige zijwaartse steun ver lenen. Zowel voor- als achter in is voldoende hoofd- en beenruimte. Het uitzicht rond om is goed, maar naar achter beperkt. De TI is uitgerust met lichtmetalen wielen en onder de grille zowel als boven de vijfde deur bevinden zich spoi lers ter bevordering van de prestaties en ter reductie van het windgeruis. Het geluid staat trouwens over het geheel genomen op een aanvaardbaar niveau. De motor is redelijk stil en laat zich alleen bij het doortrekken in de versnellin gen nadrukkelijker horen, zon der dat het lawaai echter hin derlijk wordt. Door de aanwezigheid van de vijfde deur ontstaat, in com binatie met de wegneembare hoedenplank en de wegklap- bare achterbank een aantal variabele mogelijkheden voor het meenemen van bagage met in de optimale stand een zee aan ruimte. Het rijden in de Simca 1100 TI is een plezierige zaak en de eindconclusie kan dan ook niet anders zijn dan dat we te ma ken hebben met een fijn stuk automobiel dat zich leent voor een veelzijdig gebruik. Tijdens de testrit bedroeg het verbruik 1 liter op ll'/i km en dat ter wijl we nimmer harder reden dan 110 km; een verbruik dat niet overeenstemt met de op gave van de fabriek, waarin het heet dat de TI bij een snelheid van 100 km tevre den is met 1 liter op 13 km. De prijs, die onlangs werd ver hoogd, bedraagt nu: f 10.395 voor de tweedeurs en f 10.795,- voor de vierdeursuitvoering en dat is voor een kleine midden klasser toch aardig aan de prijs. De Seatfabrieken in Barcelona maken sinds enige tijd een Seat 127 met vier deuren, die bovendien ongeveer 10 cm lan ger is dan de originele Fiat 127. In Duitsland wordt de Seat 127 nog dit jaar aange boden; de prijs zal iets boven de 7000 mark liggen. Of en wanneer de verlengde vier- deurs 127 in Nederland be schikbaar komt, is nog niet bekend. DAMMEN met jan edink Harm "Wiersma heeft in het 5e Suiker-damtoernooi in de grootmeestergroep beslist niet aan de verwachtingen voldaan Dat hij de Russen Gantwarg en Metsjanski vóór moest la ten gaan is niet erg, maar dat dit gebeurt met drie drie pun ten verschil geeft toch wel te denken. Een score van 14 punten, nl. 3 winstpartijen en 8 remises, is voor een speler van zijn klasse met dit deelnemersveld bepaald te weinig, vooral als men bedenkt dat hij slechts één punt voor bleef op Frank Drost, Carl Smith en Baba Sy. Bij het naspelen van zijn par tijen kan men' echter niet spreken van een uit vorm zijn de opzet der partijen was goed en in bijna alle partijen kwam hij beter te staan. De afwer king liet hier en daar te wen sen over en soms liet hij de winst gewoon uit handen glippen door een remise-va riant toe te staan. Laten we hopen dat Harm Wiersma in het komende per soonlijk kampioenschap van Nederland 1974, dat eind maart en begin april weer in Apeldoorn wordt gespeeld, de weg naar de zege weer weet te vinden. Met behulp van de Zwitser Cazemier wist Harm met wit hier de winst wel te behalen. Toen hij echter wat nonchalant hier (611?) speelde wist Carl Smith op een prachtige ma nier remise te maken door 24—20 (15x24) 36—31 (27x36) 4741 (36x47) 37—31 (26x48) 3530! (47x44) 30x10! Remise. Ook tegen Gantwarg kwam Wiersma beter te staan, zoals U ongetwijfeld in de volgende diagramstand de witte stuk ken zult prefereren boven de zwarte stukken. Zwart vervolgde hier op de 30e zet met (1318) 3228! (913?) (Hier moest (813) doch ook dan staat wit veel beter) 28—22 (18x27) 31x11 (6x17) 34—29! (15—20 of 2923 (19x28) 33x11 (16x7) 26x17 en na een tiental zetten capituleerde zwart. Tegen de Amerikaan Carl Smith moet Harm Wiersma in de navolgende stand met zwart gedacht hebben dat de afwerking van deze partij ge woon een kwestie van tech niek was. H wm. 3 B 0 Harm vervolgde hier met 41 37 (6—11) 37—32 (27x38) 43x32 (11—16) 32—28 (16—21) 36—31! (3—8) 48—42 (13—18) 31—26 (17—22) 26x17 (22x11) 29—23 of? (op 28—23 volgt (18—22) 24—19 (22—27) 19x10 (15x4) '25x14 (27—31!) 29—24 (11—16) 24—20 (16—21) 20—15 (21—26) en ondanks schijfvoordeel re mise.) Na 2923 volgde ech ter (20x29!) 23x3 (29—34) 3x20 (15x24) Remise gegeven. SCHAKEN met constant orbaan Jan Timman is gedeelde win naar geworden in het toernooi te Hastings terwijl hij kort daarvoor in een andere Engel se wedstrijd eveneens een zgn. grootmeesterresultaat behaal de. Het staat nog niet hele maal vast maar de kans is groot, dat onze landgenoot nu de grootmeestertitel zal wor den toegekend. Een speciale commissie van de FIDE zal daar in juni a.s. over beslis sen. Timman geldt al 'n paar jaar als een speler van de hoogste categorie maar tijdens een lang toernooi had hij nog al eens een inzinking. Nu is hij langzamerhand gerijpt en gehard geworden. Timmans belangrijkste prestatie te Has tings was wel zijn overwin ning op Gligoric, de bekende Joegoslavische matador, die meermalen is opgetreden in de kandidatenmatches om het wereldkampioenschap. Deze partij volgt hieronder. Vrijwel alle automerken zullen nog deze maand duurder wor den. Men moet erop rekenen dat de prijsverhogingen in doorsnee twee procent zullen bedragen, waarmede de aan schafprijs van nieuwe perso nenauto's dan terug is op het niveau van vóór 18 september 1973; op die datum werden n.l alle auto's ongeveer twee pro cent goedkoper als gevolg van de revaluatie van de gulden. Namens de auto-importeurs kwam de RAI toen overeen met het ministerie van econo mische zaken dat de autoprij- zen tot 1 jan. '74 verder onver anderd zouden blijven, maar dat deze daarna, indien dat noodzakelijk was, zonder toe stemming van het ministerie tot maximaal 7% zouden kun nen worden verhoogd. Drie factoren hebben de nu op handen zijnde, en bij een aantal merken inmiddels reeds gerealiseerde, prijsverhogingen veroorzaakt. Op de eerste plaats het revaluatie-effect van de gulden is geheel of ten dele verloren gegaan, verder is de kostprijs van auto's als gevolg van de oliecrisis geste gen en tenslotte krijgen de dealers een verruiming van de winstmarge. De volgende automerken heb ben inmiddels de prijzen ver hoogd of zullen dat dezer da gen doen: Citroen, Chrysler/ Simca, Renault, Toyota, Saab, Audt (enkele typen), General Motors, Mercedes, Ford en Datsun. Fiat, BMW, Volkswagen en British Leyland zijn van plan voorlopig geen prijsverhogin gen in te voeren. British Ley land handhaaft zelfs de dub bele prijsverlaging (na 18 sep tember werden de merken van dit bedrijf nog eens enkele procenten goedkoper) om een vastere greep op de Neder landse markt te krijgen. REDACTIE ,DE STEM" REIGERSTRAAT 16 BREDA NAAM STRAAT WOONPLAATS Inzenden voor dinsdagmiddag 12.00 uur Zet op de enveloppe in de Un- ^er-bovenhoek „Weekendpuz- HORIZONTAAL: I. spelonk 4. kluit 8. gemeen 12. veerkracht 13. Engels bier 14. oor (E) 16. waardeloos 17. Eminentie 18. beroep 21. rivier in Noord-Brabant 22. kleine gemeente 23. opschik 25. lange sjaal 27. groet 29. koord 31. plezier 32. afbeelding 34. plaats 35. vis 36. pi. in Noord-Holland 38. biljartstok 39. Amsterdams Peil 40. wandelplaats 41. watervogel 43. nikkel 44. bijbelse figuur 46. zwaar metaal 48. visje 49. kostbare steen 52. zwaardwalvis 54. zetel 56. deel van een boom 57. Russisch heerser 59. koraalbank 60. niet even 62. slee 63. groente 64. ordre numérique 65. voorzetsel 66. stuk hout 67. Emeritus 68. boom 70. Royal Society 72. voegwoord 73. jongensnaam 74. paard 76. roem 78. Mohammedaanse bijbel 80. groente 81. zilverpopulier 83. snijwerktuig 85. Engels eiland 87. plaats in Limburg 90. no date 92. fris 94. gelijk 95. muzieknoot 96. schil 98. zwaai 100. voor (in samenstellingen) 101. nobel 103. alvorens 104. kracht waarmee gedrukt wordt 105. ri'etsoort 107. arrondissement 108. ziekelijke spiersamen- trekking 109. vlug 111. plaats in Limburg 112. reeds 114. kleine gemeente aan de grens 117. achter 118. visgerei 120. Engels telwoord 121. wilde haver 122. snelle loop 123. watervogel 124. bijdehand 125. oningewijde VERTIKAAL: 1. als grensscheiding die nende paal 2. belemmering 3. in orde 4. overslaande sluiting 5. moed 6. deel van de hals 7. hond 9. meisjesnaam 10. bijbelse figuur 11. opgespaard geld 13. tijdperk 15. tocht 18. eenheid van electrische spanning 19. opdracht 20. plaats in Italië 22. het beoogde 24. walm 26. schop 27. rijstbrandewijn 28. einde (D) 30. loven 32. uitgestotene 33. het geteelde 36. naar aanleiding van 37. noordnoordoost vreemde munt verpakking bladeren venster weke aarde lid, van een koningshuis Greenwich tijd aankomend hengselmand bende windrichting afgeknotte boom begroten omroepvereniging onheilsgodin huid strook Indische palm getroffen getij rhenium voorteken welpenleidster orgaan verderf roodachtig met ingang van plank met koekfiguren uitgestorven vogel lichtpaars rivier in Tsjechoslowa- kije 95. trom in een jazzband 97. slag 99. bontsoort 100. opgewarmd eten 102. groot in lengte 104. zwarte lekkernij 106. wreed keizer 108. niet lang 110. rivier in Rusland 111. schijf vis 113. vrouw van Jakob 115. meisjesnaam 116. droog en onvruchtbaar 117. ontkenning 119. tarif normal 122. muzieknoot 1e Prijs (f 25,-) F. Krijnen Vogelstraat 1a WAGENBERG 2e Prijs )f 15,-( Th. de Milliano Pr. Willemstraat 4 OOSTBURG fZId.) Wit: J. H. Timman. Zwart: S. Gligoric. Konings-indische verdediging 1. d2-d4, Pg8-f6 2. c2-c4, g7- g6 3. Pbl-c3, Lf8-g7 4. e2-e4, d7-d6 5 f2-f3, 0-0 6. Lcl-e3, c7-c6 7. Lfl-d3, e7-e5 8. Pgl- e2, Pb8-d7 9. d4-d5, Pd7-c5 10. Ld3-c2, c6xd5 11. c4xd5, a7-a5 12. 0-0, Lc8-d7 13. a2-a3, Pf6- h5 14. Tal-bl, f7-f5 15. e4xf5 g6xf5 16. f3-f4, Dd8-e7? (Tot hiertoe alles in ongeveer be kende banen maar nu had zwart De8 moeten doen i.p.v. de tekstzet.) 17. f4xe5, Lg7xe5. 18. Ddl-d2, a5-a4 19. Le3-g5, De7-g7 (Ty pisch Gligoric: hij offert de kwaliteit in ruil voor actief tegenspel, liever dan zich tot langdurige verdediging in 'n passieve positie te moeten be palen. De Joegoslaaf heeft met deze tactiek al vaak suc ces gehad maar is bij de nauwkeurig spelende Timman aan het verkeerde adres.) 20. Lg5-h6, Dg7-g4 21. h2-h3, Dg4-g6 22. Lh6xf8, Ta8xf8 23. Tfl-f3, Kg8-h8 24. Tbl-fl, Tf8-g8 25. Tfl-f2, Pc5-e4 26. Pc3xe4, f5xe4. 27. Tf3xe3, Dg6-g5 28. Lc2xe4, Ld7xh3 29. Tf2-f7(Het begin van de tegenaanval.) 29Tg8-g6. 30. Dd2-cl! (Natuurlijk niet Lxg6 wegens Dxg2 mat. Nu de dame gedekt staat dreigt Txh3. Zwart is gedwongen tot een algemene afwikkeling. 30Ph5-g3 31. Te3xg3, Dg5xcl+ 32. Pe2xcl, Tg6xg3 33. Tf7xh7 Kh8-g8 34. Th7x h3, Tg3xh3 35. g2xh3, Le5xb2 36. Pcl-d3, Lb2xa3 37 Le4- f5, Kg8-g7 38. Lf5-d7, La3-b2 (Nog een aardig valletje en trouwens de enige manier om de loper te bevrijden. Na Pxb2?, a3 zou de zwarte pion promoveren.) 39. Ld7xa4!, Lb2-d4+ 40. Kgl-g2, Kg7-f6 41. h3-h4, Kf6-f5 42. Kg2-f3, Ld4-g7 43, La4-d7 Kf5-f6 44. Kf3-e4, Lg7-h6 45. Pd3- f2 (Nu is de rest eenvoudig. Er dreigt Pg4+ en op Kg6 komt Le8+ waarna de witte koning oprukt via f5 naar e6 of g6.) Zwart geeft het op. BRIDGEN mef h.w. filarsM Het volgende geval, ontleend aan Zweedse selectiewed strijden, is merkwaardig. Want ik heb het aan ettelijke sterke spelers voorgelegd die er allemaal over zijn uit gegleden. U krijgt de kans het beter te doen met: B 7 4 3 HV108 O 8 5 A V 4 V T 9 Spelleider A H 8 6 2 O A B 3 A 7 2 H 5 Zuid gever, allen kwetsbaar. Zuid begon met één schoppen - OW pasten - maar toen noord het bod drie schoppen kon opbrengen was de zuidspeler natuurlijk niet meer te houden en parkeerde tenslotte in zes schoppen. Tegen dat slemmetje startte west met ruitenvrouw, oost moedigde aan met ruiten negen en zuid won met ruiten aas. Als troef vrouw valt kan een kind verder - met koud water - de was doen. Dus moet zuid beginnen met het spelen van schoppenaas en heer, waarna hij vaststelt dat west schoppenvrouw-derde heeft gehad. Er is dus een zekere troef-verliezer en de vraag is, hoe verder? NZ hebben maar vijf kaarten samen in klaver, dus lijkt het weinig gevaarlijk drie ronden van' die kleur te spelen en een ruiten op te ruimen. Hierna is zuid echter nog geen stap opgeschoten, want hij kijkt altijd nog tegen een verliezende ruiten aan. Dus nu maar de hartens ge probeerd - hopende dat west er tenminste drie heeft, zodat op noords vierde harten de laatste ruiten van zuid weg kan. U hebt dus wel vastgesteld dat er één primaire voorwaarde is waaraan het spel van west moet voldoen om dit slembod te kunnen winnen: west moet tenminste drie harten hebben gehad. Is dit kleine waarheidje een maal vastgesteld, dan wordt ons speelplan anders. Na schoppenaas en heer beginnen wij met driemaal harten te spelen: zouden OW elk driemaal bekennen, dan spelen we daarna drie klaveren (zuid een ruiten weg) en dan de dertiende harten. Troeft west de derde harten af dan gaat u één down, maar dat was zuid óók zo gegaan als hij eerst driemaal klaver had gespeeld. Het direct spelen der hartens biedt echter een extra kans: west kan vier harten gehad hebben! Die had hij, want hij startte met drie schoppens, vier hartens, vier ruitens en twee klave ren. Speelt zuid driemaal harten, dan ziet hij dat oost de derde niet bekent. De derde en vierde harten worden nu gemaakt (ruiten weg in zuid) en daarna worden eerst de drie klaverslagen gespeeld. Eenvoudig, als u éven logisch weet na te denken!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 27