Nieuwe auto's ongeveer 2 pet duurder
De kleine waarheid
iropa>
Langere
Fiat 127
uit Spanje
;son
TUSSEN DE WIELEN met hen bollen
Caravans
RTOPF
Vergroot
vermogen
Besturing
Verlichting
Vijfde deur
Jf 0 0 0JQ
3 B B B S
PUZZELEN met jan-willem van besouw
OPLOSSING PUZZEL
VORIGE WEEK
10 INSTUREN
PRIJSWINNAARS
ZATERDAG 26 JANUAR11974
pe personen naar
bena.
r aangeboden door
reide reizenpakket
ink van Airtouropa,
linkelprijs ƒ1079,-,
sarde van 1.000,-,
ar gratl9 Knorr-pro-
3n Cosmonda Voe-
iken kans op een
26 weken aange-
i van de aktie be-
LM (halfpension),
ekering, een jaar
nwacht, 1000 liter
ne, 10.000,-aan
uze van 4.000,-,
versterker, ƒ500,-
keuze, een elek-
set, een 48-delig
i levensmiddelen,
hz.) ƒ2.000,- aan
r wegenbelasting,
n afwasmachine,
s naar keuze voor
stereo-versterker,
naar keuze, een
iveken lang voor
eraden, horloges,
r wegenbelasting,
wasmachine, een
-versterker, voor
laar keuze, een
aan levensmidde-
en Dick Wissink
eze tourcaravan
tan kelijke vering
n, dus minimaal
echt, gas-, accu-
alkast, kachel en
Oud-Loosdrecht,
n van de dealers
tworpen naar de
isoleerd, evenals
teak uitgevoerd,
an is een cadeau
aravan ook kunt
COFFRET
telde voor
ing
net
'k te winnen
ömertopf
de heerlijkste
-int klaarmaken,
ptenboekje en
t.w.v. ƒ25,90
3den door
oerma N.V.
idel in glas,
en aardewerk
fddorp
Simca 1100 TI
en
comfortabel
Onlangs heeft Chrys-
ler/Simca zijn meest
verkochte type, de
1100, uitgebreid met
een nieuwe, snelle en
comfortabele versie,
de 1100 TI.
In het licht van de heer
sende beperkingen ten
aanzien van het benzine
verbruik en met het oog
op de binnenkort in te voe
ren wettelijke maximum
snelheid, kan men natuur
lijk de vraag stellen: waar
om zou iemand thans een
snelle wagen (top 165 km
per uur) kopen als hij voor
minder geld .gewone' 1100
LS-GLS of een 1100 Spe
cial krijgt die in grote lij
nen de aantrekkelijke pro
porties van de TI bezitten?
Afgezien van 't feit dat ieder
een die een Simca 1100 wil
aanschaffen voor zichzelf moet
uitmaken welk model hij uit
eindelijk het zijne zal noemen,
heeft de TI toch wel enkele in
't oog springende eigenschap
pen en extra's die in de over
wegingen betrokken kunnen
worden.
Beginnen we met de motor die
een inhoud heeft van 1294 cc
(evenals de 1100 Special), maar
dan in de uitvoering van de
Matra Bagheera, d.w.z. met
twee dubbele carburateurs en
het maximum vermogen be
draagt 82 din pk tegen 75 pk
voor de Special en 60 pk voor
de LS-GLS. Die vermogens
winst komt allereerst tot
uiting in een hogere topsnel
heid, die voor de TI liefst 165
km per uur bedraagt tegen 146
km voor de LS-GLS. Belang
rijker echter is de fellere ac
celeratie van de TI, waardoor
passeermanoeuvres zeer vlot
kunnen worden uitgevoerd.
Opvallend daarbij is dat de
motor ook in de vierde ver
snelling bij 100 km pittig blijft
accelereren, al moet dit met
het oog op zuinig rijden
natuurlijk ook weer niet al te
veelvuldig worden gedaan.
Dat vergrote vermogen en die
hogere top vroegen vanzelf
sprekend om voorzieningen
ten aanzien van de remmen.
De TI heeft schijfremmen
voor en trommels achter zoals
de andere 1100-versies, maar
bovendien 'n gescheiden rem-
circuit, remkrachtverdeler en
rembekrachtiger. Dat alles
SIMCA 1100 T I
leidt tot een uitstekend rem-
vermogen, waarbij de wagen
netjes in het spoor blijft. Bij
de testwagen voelde het rem
pedaal echter wat sponsachtig
aan en het moest ook tamelijk
diep worden ingedrukt voor
dat van effect sprake was; een
kwestie van bijstellen.
De besturing ervoeren we bij
lage snelheden als abnormaal
zwaar, zelfs wanneer we in
aanmerking nemen dat we met
een voorwielaandrijver te ma
ken hebben. De versnellings
pook schakelt uitstekend met
korte slagen en een directe
aanpak, alleen stond de pook
bij wijzigingen in de snelheid
te dansen. Over het weggedrag
van de wagen hebben we niets
dan lof: een rotsvaste ligging,
geen zijwindgevoeligheid, niet
uitbreken in snel genomen
bochten. De vering is tamelijk
stug en geeft geen aanleiding
tot bijzondere plus- of min
punten. De bediening is pro
bleemloos, al kostte het wel
even tijd voordat we de voor
ons ideale temperatuur in de
wagen wisten te bereiken. Het
dashboard is rijkelijk van me
ters voorzien, 6 in totaal, voor
brandstof, olie, snelheid (incl.
dagteller) toeren, laadstroom
en een klok, terwijl ook een
controlelampje aanwezig is dat
oplicht in het onverhoopte ge
val dat de remvloeistof uitvalt.
Alle meters zijn in een blik te
overzien vanaf de bestuur
dersplaats. Het stuurwiel is
drie spakig en heeft een semi-
sportief karakter, maar de me
talen randen van de spaken
zijn door hun scherpe kanten
niet ideaal. Bijzonder veel aan
dacht is besteed aan de ver
lichting van de TI. Naast de
normale verlichting treft men
op de TI twee verstralers, twee
breedstralers en twee achter-
uitrijlampen aan, zodat men
over een zee van licht kan be
schikken, waarbij aangetekend
moet worden dat de lampen
onderling zodanig zijn gekop
peld dat ze onder alle omstan
digheden aan de wettelijke
voorschriften voldpen.
De 1100 TI heeft voorin semi-
kuipstoelen met verstelbare
hoofdsteunen, die goed zitten
en enige zijwaartse steun ver
lenen. Zowel voor- als achter
in is voldoende hoofd- en
beenruimte. Het uitzicht rond
om is goed, maar naar achter
beperkt. De TI is uitgerust met
lichtmetalen wielen en onder
de grille zowel als boven de
vijfde deur bevinden zich spoi
lers ter bevordering van de
prestaties en ter reductie van
het windgeruis. Het geluid
staat trouwens over het geheel
genomen op een aanvaardbaar
niveau. De motor is redelijk
stil en laat zich alleen bij het
doortrekken in de versnellin
gen nadrukkelijker horen, zon
der dat het lawaai echter hin
derlijk wordt.
Door de aanwezigheid van de
vijfde deur ontstaat, in com
binatie met de wegneembare
hoedenplank en de wegklap-
bare achterbank een aantal
variabele mogelijkheden voor
het meenemen van bagage met
in de optimale stand een zee
aan ruimte.
Het rijden in de Simca 1100 TI
is een plezierige zaak en de
eindconclusie kan dan ook niet
anders zijn dan dat we te ma
ken hebben met een fijn stuk
automobiel dat zich leent voor
een veelzijdig gebruik. Tijdens
de testrit bedroeg het verbruik
1 liter op ll'/i km en dat ter
wijl we nimmer harder reden
dan 110 km; een verbruik dat
niet overeenstemt met de op
gave van de fabriek, waarin
het heet dat de TI bij een
snelheid van 100 km tevre
den is met 1 liter op 13 km.
De prijs, die onlangs werd ver
hoogd, bedraagt nu: f 10.395
voor de tweedeurs en f 10.795,-
voor de vierdeursuitvoering en
dat is voor een kleine midden
klasser toch aardig aan de
prijs.
De Seatfabrieken in Barcelona
maken sinds enige tijd een
Seat 127 met vier deuren, die
bovendien ongeveer 10 cm lan
ger is dan de originele Fiat
127. In Duitsland wordt de
Seat 127 nog dit jaar aange
boden; de prijs zal iets boven
de 7000 mark liggen. Of en
wanneer de verlengde vier-
deurs 127 in Nederland be
schikbaar komt, is nog niet
bekend.
DAMMEN met jan edink
Harm "Wiersma heeft in het
5e Suiker-damtoernooi in de
grootmeestergroep beslist niet
aan de verwachtingen voldaan
Dat hij de Russen Gantwarg
en Metsjanski vóór moest la
ten gaan is niet erg, maar dat
dit gebeurt met drie drie pun
ten verschil geeft toch wel
te denken.
Een score van 14 punten, nl.
3 winstpartijen en 8 remises,
is voor een speler van zijn
klasse met dit deelnemersveld
bepaald te weinig, vooral als
men bedenkt dat hij slechts
één punt voor bleef op Frank
Drost, Carl Smith en Baba Sy.
Bij het naspelen van zijn par
tijen kan men' echter niet
spreken van een uit vorm zijn
de opzet der partijen was goed
en in bijna alle partijen kwam
hij beter te staan. De afwer
king liet hier en daar te wen
sen over en soms liet hij de
winst gewoon uit handen
glippen door een remise-va
riant toe te staan.
Laten we hopen dat Harm
Wiersma in het komende per
soonlijk kampioenschap van
Nederland 1974, dat eind
maart en begin april weer in
Apeldoorn wordt gespeeld, de
weg naar de zege weer weet
te vinden.
Met behulp van de Zwitser
Cazemier wist Harm met wit
hier de winst wel te behalen.
Toen hij echter wat nonchalant
hier (611?) speelde wist Carl
Smith op een prachtige ma
nier remise te maken door
24—20 (15x24) 36—31 (27x36)
4741 (36x47) 37—31 (26x48)
3530! (47x44) 30x10! Remise.
Ook tegen Gantwarg kwam
Wiersma beter te staan, zoals
U ongetwijfeld in de volgende
diagramstand de witte stuk
ken zult prefereren boven de
zwarte stukken.
Zwart vervolgde hier op de
30e zet met (1318) 3228!
(913?) (Hier moest (813)
doch ook dan staat wit veel
beter) 28—22 (18x27) 31x11
(6x17) 34—29! (15—20 of
2923 (19x28) 33x11 (16x7)
26x17 en na een tiental zetten
capituleerde zwart.
Tegen de Amerikaan Carl
Smith moet Harm Wiersma in
de navolgende stand met
zwart gedacht hebben dat de
afwerking van deze partij ge
woon een kwestie van tech
niek was.
H
wm.
3 B 0
Harm vervolgde hier met 41
37 (6—11) 37—32 (27x38) 43x32
(11—16) 32—28 (16—21) 36—31!
(3—8) 48—42 (13—18) 31—26
(17—22) 26x17 (22x11) 29—23
of? (op 28—23 volgt (18—22)
24—19 (22—27) 19x10 (15x4)
'25x14 (27—31!) 29—24 (11—16)
24—20 (16—21) 20—15 (21—26)
en ondanks schijfvoordeel re
mise.) Na 2923 volgde ech
ter (20x29!) 23x3 (29—34) 3x20
(15x24) Remise gegeven.
SCHAKEN met constant orbaan
Jan Timman is gedeelde win
naar geworden in het toernooi
te Hastings terwijl hij kort
daarvoor in een andere Engel
se wedstrijd eveneens een zgn.
grootmeesterresultaat behaal
de. Het staat nog niet hele
maal vast maar de kans is
groot, dat onze landgenoot nu
de grootmeestertitel zal wor
den toegekend. Een speciale
commissie van de FIDE zal
daar in juni a.s. over beslis
sen. Timman geldt al 'n paar
jaar als een speler van de
hoogste categorie maar tijdens
een lang toernooi had hij nog
al eens een inzinking. Nu is
hij langzamerhand gerijpt en
gehard geworden. Timmans
belangrijkste prestatie te Has
tings was wel zijn overwin
ning op Gligoric, de bekende
Joegoslavische matador, die
meermalen is opgetreden in de
kandidatenmatches om het
wereldkampioenschap. Deze
partij volgt hieronder.
Vrijwel alle automerken zullen
nog deze maand duurder wor
den. Men moet erop rekenen
dat de prijsverhogingen in
doorsnee twee procent zullen
bedragen, waarmede de aan
schafprijs van nieuwe perso
nenauto's dan terug is op het
niveau van vóór 18 september
1973; op die datum werden n.l
alle auto's ongeveer twee pro
cent goedkoper als gevolg van
de revaluatie van de gulden.
Namens de auto-importeurs
kwam de RAI toen overeen
met het ministerie van econo
mische zaken dat de autoprij-
zen tot 1 jan. '74 verder onver
anderd zouden blijven, maar
dat deze daarna, indien dat
noodzakelijk was, zonder toe
stemming van het ministerie
tot maximaal 7% zouden kun
nen worden verhoogd.
Drie factoren hebben de nu
op handen zijnde, en bij een
aantal merken inmiddels reeds
gerealiseerde, prijsverhogingen
veroorzaakt. Op de eerste
plaats het revaluatie-effect
van de gulden is geheel of ten
dele verloren gegaan, verder
is de kostprijs van auto's als
gevolg van de oliecrisis geste
gen en tenslotte krijgen de
dealers een verruiming van de
winstmarge.
De volgende automerken heb
ben inmiddels de prijzen ver
hoogd of zullen dat dezer da
gen doen: Citroen, Chrysler/
Simca, Renault, Toyota, Saab,
Audt (enkele typen), General
Motors, Mercedes, Ford en
Datsun.
Fiat, BMW, Volkswagen en
British Leyland zijn van plan
voorlopig geen prijsverhogin
gen in te voeren. British Ley
land handhaaft zelfs de dub
bele prijsverlaging (na 18 sep
tember werden de merken van
dit bedrijf nog eens enkele
procenten goedkoper) om een
vastere greep op de Neder
landse markt te krijgen.
REDACTIE
,DE STEM"
REIGERSTRAAT 16
BREDA
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
Inzenden voor dinsdagmiddag
12.00 uur
Zet op de enveloppe in de Un-
^er-bovenhoek „Weekendpuz-
HORIZONTAAL:
I. spelonk
4. kluit
8. gemeen
12. veerkracht
13. Engels bier
14. oor (E)
16. waardeloos
17. Eminentie
18. beroep
21. rivier in Noord-Brabant
22. kleine gemeente
23. opschik
25. lange sjaal
27. groet
29. koord
31. plezier
32. afbeelding
34. plaats
35. vis
36. pi. in Noord-Holland
38. biljartstok
39. Amsterdams Peil
40. wandelplaats
41. watervogel
43. nikkel
44. bijbelse figuur
46. zwaar metaal
48. visje
49. kostbare steen
52. zwaardwalvis
54. zetel
56. deel van een boom
57. Russisch heerser
59. koraalbank
60. niet even
62. slee
63. groente
64. ordre numérique
65. voorzetsel
66. stuk hout
67. Emeritus
68. boom
70. Royal Society
72. voegwoord
73. jongensnaam
74. paard
76. roem
78. Mohammedaanse bijbel
80. groente
81. zilverpopulier
83. snijwerktuig
85. Engels eiland
87. plaats in Limburg
90. no date
92. fris
94. gelijk
95. muzieknoot
96. schil
98. zwaai
100. voor (in samenstellingen)
101. nobel
103. alvorens
104. kracht waarmee gedrukt
wordt
105. ri'etsoort
107. arrondissement
108. ziekelijke spiersamen-
trekking
109. vlug
111. plaats in Limburg
112. reeds
114. kleine gemeente aan de
grens
117. achter
118. visgerei
120. Engels telwoord
121. wilde haver
122. snelle loop
123. watervogel
124. bijdehand
125. oningewijde
VERTIKAAL:
1. als grensscheiding die
nende paal
2. belemmering
3. in orde
4. overslaande sluiting
5. moed
6. deel van de hals
7. hond
9. meisjesnaam
10. bijbelse figuur
11. opgespaard geld
13. tijdperk
15. tocht
18. eenheid van electrische
spanning
19. opdracht
20. plaats in Italië
22. het beoogde
24. walm
26. schop
27. rijstbrandewijn
28. einde (D)
30. loven
32. uitgestotene
33. het geteelde
36. naar aanleiding van
37. noordnoordoost
vreemde munt
verpakking
bladeren
venster
weke aarde
lid, van een koningshuis
Greenwich tijd
aankomend
hengselmand
bende
windrichting
afgeknotte boom
begroten
omroepvereniging
onheilsgodin
huid
strook
Indische palm
getroffen
getij
rhenium
voorteken
welpenleidster
orgaan
verderf
roodachtig
met ingang van
plank met koekfiguren
uitgestorven vogel
lichtpaars
rivier in Tsjechoslowa-
kije
95. trom in een jazzband
97. slag
99. bontsoort
100. opgewarmd eten
102. groot in lengte
104. zwarte lekkernij
106. wreed keizer
108. niet lang
110. rivier in Rusland
111. schijf vis
113. vrouw van Jakob
115. meisjesnaam
116. droog en onvruchtbaar
117. ontkenning
119. tarif normal
122. muzieknoot
1e Prijs (f 25,-)
F. Krijnen
Vogelstraat 1a
WAGENBERG
2e Prijs )f 15,-(
Th. de Milliano
Pr. Willemstraat 4
OOSTBURG fZId.)
Wit: J. H. Timman.
Zwart: S. Gligoric.
Konings-indische verdediging
1. d2-d4, Pg8-f6 2. c2-c4, g7-
g6 3. Pbl-c3, Lf8-g7 4. e2-e4,
d7-d6 5 f2-f3, 0-0 6. Lcl-e3,
c7-c6 7. Lfl-d3, e7-e5 8. Pgl-
e2, Pb8-d7 9. d4-d5, Pd7-c5 10.
Ld3-c2, c6xd5 11. c4xd5, a7-a5
12. 0-0, Lc8-d7 13. a2-a3, Pf6-
h5 14. Tal-bl, f7-f5 15. e4xf5
g6xf5 16. f3-f4, Dd8-e7? (Tot
hiertoe alles in ongeveer be
kende banen maar nu had
zwart De8 moeten doen i.p.v.
de tekstzet.)
17. f4xe5, Lg7xe5. 18. Ddl-d2,
a5-a4 19. Le3-g5, De7-g7 (Ty
pisch Gligoric: hij offert de
kwaliteit in ruil voor actief
tegenspel, liever dan zich tot
langdurige verdediging in 'n
passieve positie te moeten be
palen. De Joegoslaaf heeft
met deze tactiek al vaak suc
ces gehad maar is bij de
nauwkeurig spelende Timman
aan het verkeerde adres.)
20. Lg5-h6, Dg7-g4 21. h2-h3,
Dg4-g6 22. Lh6xf8, Ta8xf8 23.
Tfl-f3, Kg8-h8 24. Tbl-fl,
Tf8-g8 25. Tfl-f2, Pc5-e4 26.
Pc3xe4, f5xe4. 27. Tf3xe3,
Dg6-g5 28. Lc2xe4, Ld7xh3
29. Tf2-f7(Het begin van de
tegenaanval.) 29Tg8-g6.
30. Dd2-cl! (Natuurlijk niet
Lxg6 wegens Dxg2 mat. Nu
de dame gedekt staat dreigt
Txh3. Zwart is gedwongen tot
een algemene afwikkeling.
30Ph5-g3 31. Te3xg3,
Dg5xcl+ 32. Pe2xcl, Tg6xg3
33. Tf7xh7 Kh8-g8 34. Th7x
h3, Tg3xh3 35. g2xh3, Le5xb2
36. Pcl-d3, Lb2xa3 37 Le4-
f5, Kg8-g7 38. Lf5-d7, La3-b2
(Nog een aardig valletje en
trouwens de enige manier om
de loper te bevrijden. Na
Pxb2?, a3 zou de zwarte pion
promoveren.) 39. Ld7xa4!,
Lb2-d4+ 40. Kgl-g2, Kg7-f6
41. h3-h4, Kf6-f5 42. Kg2-f3,
Ld4-g7 43, La4-d7 Kf5-f6
44. Kf3-e4, Lg7-h6 45. Pd3-
f2 (Nu is de rest eenvoudig.
Er dreigt Pg4+ en op Kg6
komt Le8+ waarna de witte
koning oprukt via f5 naar e6
of g6.) Zwart geeft het op.
BRIDGEN mef h.w. filarsM
Het volgende geval, ontleend aan Zweedse selectiewed
strijden, is merkwaardig. Want ik heb het aan ettelijke
sterke spelers voorgelegd die er allemaal over zijn uit
gegleden. U krijgt de kans het beter te doen met:
B 7 4 3
HV108
O 8 5
A V 4
V
T
9
Spelleider
A H 8 6 2
O A B 3
A 7 2
H 5
Zuid gever, allen kwetsbaar. Zuid begon met één schoppen
- OW pasten - maar toen noord het bod drie schoppen
kon opbrengen was de zuidspeler natuurlijk niet meer te
houden en parkeerde tenslotte in zes schoppen.
Tegen dat slemmetje startte west met ruitenvrouw, oost
moedigde aan met ruiten negen en zuid won met ruiten
aas. Als troef vrouw valt kan een kind verder - met koud
water - de was doen. Dus moet zuid beginnen met het
spelen van schoppenaas en heer, waarna hij vaststelt
dat west schoppenvrouw-derde heeft gehad. Er is dus
een zekere troef-verliezer en de vraag is, hoe verder?
NZ hebben maar vijf kaarten samen in klaver, dus lijkt
het weinig gevaarlijk drie ronden van' die kleur te spelen
en een ruiten op te ruimen. Hierna is zuid echter nog
geen stap opgeschoten, want hij kijkt altijd nog tegen
een verliezende ruiten aan. Dus nu maar de hartens ge
probeerd - hopende dat west er tenminste drie heeft,
zodat op noords vierde harten de laatste ruiten van zuid
weg kan. U hebt dus wel vastgesteld dat er één primaire
voorwaarde is waaraan het spel van west moet voldoen
om dit slembod te kunnen winnen: west moet tenminste
drie harten hebben gehad. Is dit kleine waarheidje een
maal vastgesteld, dan wordt ons speelplan anders. Na
schoppenaas en heer beginnen wij met driemaal harten
te spelen: zouden OW elk driemaal bekennen, dan spelen
we daarna drie klaveren (zuid een ruiten weg) en dan
de dertiende harten. Troeft west de derde harten af dan
gaat u één down, maar dat was zuid óók zo gegaan als
hij eerst driemaal klaver had gespeeld. Het direct spelen
der hartens biedt echter een extra kans: west kan vier
harten gehad hebben! Die had hij, want hij startte met
drie schoppens, vier hartens, vier ruitens en twee klave
ren. Speelt zuid driemaal harten, dan ziet hij dat oost
de derde niet bekent. De derde en vierde harten worden
nu gemaakt (ruiten weg in zuid) en daarna worden eerst
de drie klaverslagen gespeeld. Eenvoudig, als u éven
logisch weet na te denken!