Erfpachtcanons maakten tongen weer los io-Axel brdt in [ustus tonden zeeuws Qtkmêce/c Schilder John thuis in Zeeland teert ideren I oppassen voor huizen leegstand RAAD AARDENBURG Breskense vogels kampioen Huurders mogen zelf huizen opknappen IMING 86 HULST Wethouder: senkerke Dorpsbelangen en toerisme doet mee aan verkiezingen Heinkenszand REDERIJKERS STUDEREN STUK IN Reconstructie van wallen Ponderdag 17 januari 1974 streek VVV's in Zee. gemeester Schipper zag J der als een bewijs van L I geslaagde samenwerking! 1 de drie West- f J'sch-Vlaamse gemeente- len. „Uw taak is hiermee I leëindigd", zo hield hij «stuur voor. „Er liggen I leer taken op u te wadi. lEen van die taken op Itermijn is de samenstel. |an het streek-accommo- Eids, waaraan thans hard f gewerkt. onze correspondente) EL Voor de zesde I eenvolgende keer wordt Ir in Axel de Expo voor- gshandelsbeurs gehou- }e beurs vindt plaats van en met 24 augustus, de goede verstandhou- lussen de stichting Expo kooplieden van de Axel- ekmarkt, heeft men be at te zien van een ver- Isterke uitbreiding van tentenoppervlak, omdat de marktruimte in het pg zou komen. de vier- a vijfduizend |nte meter wordt een gedeelte dan vorig jaar d voor de auto en bo omdat men ook aan- wil gaan schenken aan ndbouwindustrie, cara- en weekendbedrijven. heeft het bestuur be- meer te letten op de leit dan op de kwanti- |r zal door de organisatie gestreefd worden naar eervolle beurs. Om dit nen bereiken heeft men n nauwlettend toe te p de inschrijvingen van verkers, om zo te voor- dat standwerkers met ieve verkoopmethoden I stands zouden gaan hreeuwen. Het Expobe- wil verder de centrale g van Axel in Zeeuwsch- leren ten opzichte van positief gaan benutten at meer rekening gaan n met de smaak en inte- van de Belgische bezoe- hoopt op een „grenzelo- imen werking tussen Ne- I idse en Belgische onder- gen. Enkele instanties ierover reeds positief be- 1. Oo.k dit jaar zullen dere standruimten wor- rij gehouden voor cultuur, igirtgs- en jeugdzaken onder andere studievoor- j ;g, beroepskeuze cn •eizen. Vanzelfsprekend nog niet alle plannen en kan er ook nog niets n gezegd over eventuele J ties. is het ook nog niet zeker 'iovisie het gesloten tele- rcuit dat de afgelopen (jaren nogal wat belang- g trok, dit jaar weer van rtij zal zijn. „We hebben geen contact' gehad met ;n van Regiovisie", aldus :er W. S. A. DielexnaSi tter van de Stichting ccentrum in Axel, .maar ival ligt ook een beetje jk, omdat Regiovisie iaren geleden als een tje werd geïntroduceerd. ïieuwtje is er nu mis- wel een beetje af. Bo- m waren er het vorige Irat moeilijkheden met de louders die geluidshinder vonden. Maar we kunnen g niets van zeggen. Het ok best zijn dat Regiovi- 1 mee gaat doen. 'heid De kantoorhou- an de P T.T. te Wissen de heer C. de Lo iff, >p 1 februari met pensi- )p 31 ianuari is er om uur een samenzijn met legatie van de P.T.T. in De Kroon terwijl 3 in hotel De Kroon te ikerke een afscheidsre- wordt gehouden v»® 1.00 uur. (Van een onzer verslaggevers) AARDENBURG Wij moeten oppassen voor leeg stand, maar toch wel bouwen naar behoefte, liefst een klein beetje meer". Dit zei wethou der J. van der Bliek in de I laatste raadsvergadering van Aardenburg. Hij wees erop dat de laatste vijf jaar in Aardenburg 91 woningen zijn gebouwd en dat I er een inwoneraanwas van 11 personen was geweest. „Daar uit is af te leiden dat wij - hoewel voorzichtig toch moe ten blijven bouwen. Doe je dat niet en loopt het inwoner- I tal terug dan gaat dat ten koste van het voorzieningen- peil en dat willen wij voorko men", aldus de wethouder. Wat het voorzieningenpeil I betrof zei de heer Van der Bliek dat het project open be- jaardenwerk alle aandacht verdiende. „De vraag blijft of dit profes:*oneel of stedelijk moet worden aangepakt. Het antwoord hierop kan het colle- ge nog niet geven". De heer E. Ferket sprak het project wel aan. „De vergrijzingsproble men in onze streek worden op deze manier goeid ongevan gen", zo meende hij. Het ach- I teloos meedoen aan gemeen schappelijke regelingen riep vraagtekens bij hem op. „Wj moeten hiervoor oppassen", zo viel de heer W. van Helden hem bij. (Van een onzer verslaggevers) AARDENBURG Een forse verhoging van een aantal' erfpachtcanons in Aardenburg, die dinsdagavond in een raadsvoorstel de gemeenteraadsleden van deze gemeente bereikten, heeft de tongen duchtig losgemaakt. Het spit werd afgebeten door de heer C. van Bellegem. ,,Het zijn drastische verhogingen, sommige wel meer dan 20 maal het oorspronkelijke bedrag. Hierover is met de belang hebbenden geen overleg geweest, wat naar mijn mening erg dictatoriaal is", aldus de heer Van Bellegem. De canons komen tot stand aan de hand van richtlijnen en taxaties. In dit verband pleitte de heer Van Bellegem voor een tegentaxatie. Hij wees er voorts op dat door de forse verhoging van de canons de waarde van eventueel daarop geplaatste huisjes sterk ver mindert. De heer Van Bellegem sprak zijn teleurstelling over uit dat ook Maris Stella, een jeugdva- kantiehiuis, onder de drastische verhoging viel. „Dit gebouw staat open voor jeugd en be jaarden tegen minimale prij zen. Met deze verhoging staat of valt Maris Stella", aldus de nestor van de Aardenburgse raad. De verhoging van gron den in gebruik bij de Eede- sche roterij vond hij ook veel te hoog. Het is slechte grond en de canon die nu uit de bus komt plus de bijkomende las ten komt op 450 giulden per ha, het dubbele van de pacht waarde. aldus de heer Van Bellegem. Hij vroeg dan ook beide door hem aangeroerde onderwerpen voor nadere stu die terug te nemen. Mevrouw E. Ryckaert vond het een zure appel om door heen te bijten en de heer L. de Clerck zei van het begin af aan, in 1970 al, gewaarschuwd te hebben tegen forse verho gingen van de canons, die ei genlijk was opgelegd door G.S. (Van een onzer verslaggevers) CADZAND Tijdens een bestuursvergadering van de plaatselijke groepering Dorps belangen en Toerisme is beslo ten ook dit jaar weer mee te doen met de raadsverkiezin gen- Voorzitter J. Schippers van deze groepering evenwel heeft zijn zetel ter beschik king gesteld, omdat hij het niet meer zag zitten. „Ik vind dat je ais eenling erg weinig in de raad kunt uitrichten. En als je er toch als eenling in gaat moet je dat heel serieus doen- De manier waarop wij ons afgelopen jaren in de raad hebben gepresenteerd spreekt mij niet aan. Het is daarom dat ik besloten heb uit de groepering te stappen". De heer E. Ferket was voor aanpassing van de canons, „tenslotte heeft men lange tijd erfpachtgrond tegen lage prij zen gehad". Ook hij vroeg herziening voor de roterij. De heer H. van Iwaarden zei dat de raad indertijd bij andere erfpaahtcanons al had gezegd en nu ook b moest zeggen. Burgemeester drs. W. Loc- kefeer zei dat tegentaxatie niet mogelijk was, omdat nor men worden gehanteerd die zijn opgelegd. Hij wilde Maris Stella beslist geen „dodelijke slag" toebrengen en suggereer de dat deze instelling ten al gemene nutte een verzoek om subsidie bij de gemeente kan indienen „waar wij zeer posi tief tegenover zuilen staan", zo beloofde hij de raad. Wet houder J. van der Bliek wees erop dat sedert de onderhavi ge canons voor de oorlog wa ren vastgesteld alleen het mi nimumloon al 20 maal hoger lag dan toen. Hij wees erop dat de roterij afstand kan doen van het erfpachtrecht. Toen uiteindelijk het voor stel in stemming kwam, met de restrictie dat de roterij uit de lijst werd gelicht en een nader gesprek met het bestuur zou plaatsvinden, kon de raad zioh -met uitzondering van mevrouw Ryckaert en de heer de Clerck. hiermee verenigen, gen. Koningssehieting Bij de heer A. Janse gaf de aloude handboogsociëteit Soranus on der grote belangstelling van de leden haar jaarlijkse ko- ningsschieting op de liggende wip. Zoals gewoonlijk ging deze schieting over tien ron den en het was de jeugdschut- ter William Voet, die het pres teerde om de vogel drie maal neer te halen. Bij Soranus 2 was het W. Geys, die zich de titel van koning 1974 op de" liggende wip wist. toe te eige nen. Postzegelliandel Voor de bijeenkomst van de postzegel vereniging het Land van Hulst, in hotel Van Oosterom te Hulst bestond veel belang stelling. Er was een le vendige handel. Na het offi ciële gedeelte was er een ver loting waarvan de hoofdprijs, de Rode Kruis-zegels 1924, ge wonnen werd door de heer Van de Griendt uit Terneuzen. Op de veiling die tot slot werd gehouden werden de on geveer 50 aangeboden kaveltj es vrij vlot verkocht. Tijdens de ze vergadering werd onder an dere besloten dat de jaarver gadering in februari gehouden zal worden. BRESKENS In de Rivie- rahal Blijdorp te Rotterdam werden de Nederlandse kam pioenschappen betwist, geor ganiseerd door de Nederlandse Bond van vogelliefhebbers, die tevens zijn 40-jarig jubileum vierde. In totaal waren er in de Rivierahal zevenduizendvijftig vogels, in de wedstrijd- en verkoopklasse. Door de heren P. en A- Morel uit Breskens werden niet minder dan drie titels op hun naam geschreven, n.l. in de Hoofdgroep 4 kleur- kanaries, kampioen stammen met oranjerood Isabel met 364 punten. Oranjerood Agaat kampioen met 91 en met oran jerood Isabel met 92 punten, tevens in dezelfde klasse nog een derde prijs met 90 pun ten. Het zal wel zelden voorko men dat één inzender het te behalen maximum van drie ti tels in de wacht kan slepen. Dus is er een zeldzaam resul taat door de heren Morel be haald. Het houdt tevens in, dat met deze drie titels in het kweekjaar 1973, zij voor de 20e maal kampioen werden. SLUIS Voor de voorjaars opvoering welke in maart a.s. in hotel „Central" zal worden gegeven, heeft de Sluisse Re derijkerskamer „De Aranje- bloem" de klucht „Pension Drie" van Johan Blaasser in studie genomen. De regie is in handen van de heer A. Versprille, welke beurtelings met de voorzitter van de Rederijkerskamer de heer G.J. van Oorschot, de lei ding bij de door „De Oranje- bloem" op te voeren stukken heeft. ('Van een onzer verslaggevers) AARDENBURG Bij het Aardenburgse college leven plannen om de historische stadswallen voorzover moge lijk te reconstrueren. „Dit ver dient alle aandacht", aldus burgemeester drs. W. Locke- feer. „Niet alleen uit histori sche en toeristische overwe gingen, maar onze bejaarden kunnen er wandelen, de jeugd kan er vrijen en de kinderen kunnen er dartelen" (Van een onzer verslaggevers) AARDENBUEG —Het Aar denburgse college werkt aan een plan de zelfwerkzaamheid van bewoners van woningwet woningen te bevorderen bij de onderhoudswerkzaamheden aan deze huizen. Tijdens de laatste raadsvergadering had de heer E. Ferket gewezen op de forse bedragen die voor onderhoudswerken waren ge reserveerd. (De gemeente Aardenburg heeft nog een ei gen woningbedrijf). „Het onderhoud aan bepaal de woningen laat veel te wen sen over", aldus de heer Fer ket, die erop wees dat soms verrotte ramen nog worden geverfd. Het college ontkende de noodzaak voor verbetering van bepaalde woningen niet. „Er behoeft bovendien geen grote reserve te bestaan", al dus de heer W. Lockefeer, „maar anderzijds als je groot onderhoud gaat plegen ver dwijnt zo'n reserve als sneeuw voor de zon, zeker gezien de hoge loonkosten"- Wethouder J. van der Bliek zei dat vorige colleges de re- serces hadden opgefokt. „Maar een kleine reparatie met 8 gulden materiaalkosten kan wel 80 gulden loonkosten met zich meebrengen. Daarom wil len wij de mensen stimuleren eenvoudige reparaties zelf te doen, zodat wij met hetzelfde geld meer kunnen laten doen", zo zei hij. De heer C. van Bellegem pleitte in dit ver band ook voor verbetering van woningwetwoningen aan de Nieuwstraat in Eede. „Dat is heel hard nodig", merkte hij op. Over „tehuizen" gesproken, sprak de heer Lockefeer, de hoop uit dat als tot uitbreiding van het stadhuis wordt beslo ten deze vernieuwde accom modatie niet alleen residentie van de raad, en vergader- en werkruimte voor b- en w. en personeel zou zijn, maar dat het ook mag dienen als ont moetingsplaats voor de jeugd. „Wij moeten er een echt te huis voor alle burgers van ma ken", zo zei hij- Vader en zoon Morel (links) en keurmeester Heijnsdijk uit Oost-Souburg. Een cederkleurig bordje met witte letters in de nog wat verwaarloosde tuin voor een rood bakstenen burger huis dat kennelijk lang leeg heeft gestaan aan de weg van IJzendijke naar het Bel gische Watervliet toont uver- tuigend aan dat een nieuwe bewoner er zijn intrek heeft genomen: John Verschuren, kunstschilder. Trouwens niet alleen aan dat bordje is het te zien, ooik de frisrode grof- mazige gordijnen voor de ra men op belde verdiepingen maken duidelijk dat hier een kunstenaar aan het nestelen geslagen is. John Versahiuren, een veertiger met een grote helmbos van blond wuivend haar op de schedel en rossig dito om mond en kin, laat mij door de achterdeur bin nen. „lik kijik nog maar niet teveel naar buiten", zegt hij, „het land hier omheen ligt allemaal nog woest, dat is vers twee en van later zorg. Ik vind het belangrijker het eerst binnen een beetje leef baar te maken". We staan in de ruimte die zijn atelier gaat worden: een werkbank, een ezel, een aan tal doeken tegen de wand, de muur en op de deur een complete lichtinstallatie om er een foto-atelier mee in te richten en hier en daar in rijtjes onder elkaar eigen op namen in zwart-wit tegen de muur geprikt. „Fotograferen is altijd een hobby van me geweest", verklaart Verschu ren, „Ik wil het hier ook weer gaan doen, waarschijn lijk samen met mijn vrien din, die hier binnenkort ook haar intrek neemt en die grafisch en fotografisch on- lerlegd is. Maar ja, schilde ren is voor mij natuurlijk hoofdzaak". In de woonkamer heeft Verschuren al een fleurige huiselijkheid geschapen. „Hier begint het er al een beetje op te lijken', vindt hij, terwijl hij uit de koffie machine een paar mokken verse koffie tapt. Verschu- rens accent verraadt de Bra bander en dat blijkt hij dan ook te zijn. „Ik ben in Bra bant geboren en heb er tot voor ongeveer een jaar gele den gewoond en gewerkt". „Hoe ben je dan zo in Zeeurwscih-Vlaanderen terecht gekomen?" „Dat kwam door vrienden die ik leerde kennen. Zo kwam ik al een hele tijd regelmatig naar Zeeuwsch- Vlaanderen voor ik er woon de. Eerst heb ik in het ooste lijk deel gewoond, in Sas van Gent, maar daar had ik geen eigen behuizing en dat valt op den duur niet mee. Daarom ben ik de koning te rijk dat ik dit huis gevonden helj". „Helemaal geen heimwee naar Brabant?" „Allerminst, in Brabant heb ik een moeilijke periode van mijn leven afgesloten. Alleen daarom al verlang ik er niet naar terug. Ik begin hier opnieuw. Objectief ge zien is Brabant natuurlijk wel aardig, de mensen zijn er gezellig en hartelijk, maar je zou ook kunnen zeggen: ze gaan er een beetje te veel bij elkaar op de koffie. Het kan ook vervelend worden de hele dag kennissen over Eindredactie Bas Augustijn de vloer te hebben. Ik heb een grote behoefte aan rust, aan alleen-zijn en hier in Zeeuwseh-Vlaanderen kun je dat hebben. Je kunt hier we kenlang alleen zijn. Hoewel, aan de andere kant geloof ik dat het wel fijn zou zijn hier wat meer contact met colle ga's te hebben. Je zit zo ver van elkaar en ieder gaat zijn eigen gang. Eigenlijk zooi er hier een soort stamcafé moe ten komen waar de kunste naars uit de streek, als ze willen, elkaar kunnen treffen om eens over het werk te praten. Maar hoe het ook zij, ik voel me hier best, heb zin om straks als het huis aan kant is opnieuw aan de slag te gaan". Ik kijk naar de grote met aluminiumfolie beklede wand tegenover mij, waarop twee grote werken van Ver schuren prijken. Ze zijn ty pisch voor de richting die hij vertegenwoordigd: het ocn- structivisjne dat geometri sche vormen tot voertuig van de expressie maakt. Het ene wenk laat een zwart-wit ge blokte spiraal zien, een op het platte vlak neergeslagen wenteltrap als het ware, het andere doek toont twee in vervloeiend oranje gehouden cirkels met daarnaast enkele brede, door een uitbochting onderbroken banen in het zelfde gamma. Als alle wer ken van Verschuren zijn ze giad en precies geschilderd en er gaat een grote monu mentale werking van uit. „Hoe ben je niu tot deze voorstellingen gekomen?" vraag ik Verschuren. „Nou, die spiraal is ont staan doordat ik op een ge geven ogenblik in een groot oud trappenhuis stond en naar boven keek en toen ge boeid werd door die spira- lende beweging, die eigenlijk ook veel met je eigen leven te maken heeft. Die composi tie met cirkels is ontstaan nadat ik had zitten luisteren naar een radiopraatje over de vermeerderde communica tie tussen het West -en het Oostblok] Dat zijn zo van die invallen en die worden dan direct uitgewerkt". „Dus je werkt spontaan?" vraag ik met enige verba zing, omdat zijn werk de in druk maakt langzaam en be dachtzaam tot stand te ko men. „Ja, ik werk erg spontaan. Soms krijg ik midden in de nacht opeens een idee en dan moet ik eruit en ga achter de ezel staan. Dan werk ik bij mijn dagliehtlampen door, in één ruk, misschien nog de hele volgende dag of nog langer tot het af is. Ik kan namelijk niet wachten tot de verf droog is en er dan op doorgaan. Dan ben ik mijn fijne kleurnuances kwijt. Ik begin dus aan een schilderij en maak het af". „En hoe begin je? „Door met dun potlood eerst een schets op doek te brengen, heel zuiver, en dan begin ik te schilderen". „Dat vereist wel een enorm vaste hand!" „Ja, maar ik ben ook ja renlang als grafisch ontwer per in de reclame werkzaan geweest en daar doe je vee technische bekwaamheid op". John Verschuren draai i een shagje. Als ik het ver moeden uitspreek dat hij na de academie wel niet direct in deze trant is beginnen te schilderen, geeft hij dat na een eerste trek volmondig toe. „Nee, toen ik begon was het altijd al wel realistisch werk maar met meer figuren en composities. In 1969 onge veer ben ik begonnen aan composities met balken, daarna kwamen er cirkels. In de beginne werkte ik ook altijd met donkere kleuren. Het kon me niet donker ge noeg zijn, het was altijd nacht. Dat hing ook samen met mijn leven van toen. Maar op een gegeven ogen blik is het dag geworden. Vandaar waarschijnlijk ook die heldere vrolijke kleu ren". Verschurens doeken heb ben een grote decoratieve en monumentale werking, ze zijn geschikt voor ruime, moderne interieurs. Architec ten en interieur-inrichters zouden ze in hun werk kun nen integreren. Toch zijn ze voor Verschuren meer dan alleen maar decoratief. „Ach ter .eder schilderij zit een bepaalde achter- of onder grond", zegt hij, „je ziet een bepaald lichteffect, je wordt getroffen door een vormIk ben ook al tijd geboeid door sieraden en edelstenen, de koelheid en de warmte die ervan uitgaat en de vormenrijk dom De duidelijke neerslag van die geboeidheid zie ik in een compositie met cirkel waarin het donkere gloeien vam een diamant gesuggereerd wordt; in een ander schilderij waar in hij met facetvormen speelt. „Kijk", zegt Verschu ren, „dat schilderij daar met die zwarte balken op een groen fond^ dat is geïnspi reerd op een doolhof die ik eens zag en de gedachte hoe moeilijk het is tegenwoordig toegang te vinden tot de mensen en dingen". „Geeft het constructivisme je als uitingsvorm volledige bevrediging?" „Ja, ik voel niet de minste beperking; in dit soort werk kan ik me volkomen uitle ven". „Je blijft er dus ook in de naaste toekomst bij?" „Ja, voorlopig zal ik wel ln deze geest doorgaan. Mis schien dat mijn composities wat minder gecompliceerd worden. Alleen, ik wil me niet herhalen. Ik heb al zo dikwijls bij kunstenaars, die in een bepaalde eigen stijl werken, gemerkt dat ze zich herhalen. Als je één schilde rij van ze gezien hebt, ken je eigenlijk alle volgende. En dat wil ik niet. Ik wil in mijn eigen stijl toch steeds met ieder werk boeiend blij ven. Ik wil wel hetzelfde blijven doen, maar steeds met andere aspecten en per spectieven. Ik heb het vorig jaar een mooie tentoonstel ling gehad bij Galerie Mar- garetha de Boevé in Assene de en ik vond het fijn van praktisch alle bezoekers te horen dat ze elk schilderij op zichzelf de moeite van het bekijken waard vonden". „Heb je plannen voor toe komstige exposities?" „Ja, er is een kans dat ik in het culturele centrum De Beyerd in Breda kan expose ren met nieuw werk en dan ben ik in onderhandeling met een galerie in Kortrijk. Maar er moet eerst nog flink gewerkt worden". John Verschuren zegt het met een vastberaden blik in zijn ernstige blauwe ogen. Een blik, die garandeert dat hij de daad bij het woord zal voegen. WILLEM ENZINCK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 7