BELGIË AUTOMATISEERT
CONTROLE WATERWEGEN
Veel schade bij ongelukken
met straalvliegtuigen
AMSTERDAMS ARCHIEF
IN ROCKY MOUNTAINS
KUNSTGRAS OP BALKON
ONGELUKKEN GEVOLG VAN ONVOLDOENDE OPLEIDING
VLIEGEND PERSONEEL
MODE SLECHT EN GEVAARLIJK
IS VLEES DUUR???
Slagerij Fa. JAN BIESBR0ECK
Moto
wil
vliegv*
Zeeuw
Vlaan
Meeuwsen-
IJsebaert
periode
kampioen
bridge-com-
petitie Luctor
NIEUW FRANS VLIEGVELD: CHARLES DE GAULLE
Tienduizenden
r.-k. parochies
hebben geen
eigen pastor
Ongelukken
Nieuwe vliegroute
Psycholoog in Sovjet-Unie
t
winkeliers en
consumenten
deze krant
VOORZITTE1
OP AXELSE
Hulst
Kom nou... Vergelijk onze prijzen eens!
6,48
pst. 0,90
12,50
10,50
10,50
r
mdeidag 17 januari 1974
Donderdag 17 januari 1974
0 PARIJS (ANP) In maart a.s. zal dit nieuwe Franse vliegveld, genaamd Charles de Gaulle, gelegen bij het plaatsje Roissy-
en-France ten noordoosten van Parijs, geopend morden. Hest vliegveld, Waarvan op de foto het centrale gedeelte te zien is, krijgt
een capaciteit vam zes miljoen passagiers per jaar.
(Van onze redaktie buitenland)
België is begonnen met een voor Europa uniek projekt, De
hele Belgische waterhuishouding zal automatisch gecontroleerd
worden. Het doel is een optimale regulering van het water in
alle Belgische rivieren, kanalen en beken via (door een centrale
computer bediende) sluizen en stuwen. Daarnaast moet het
systeem doorlopend controle uitoefenen op de kwaliteit van het
water en bij vervuiling automatisch tegenmaatregelen treffen.
De eerste 37 meetstations
langs de Maas en de Sambre
„voeden" de centrale controle
installatie in Brussel reeds
met hun gegevens.
Nog dit jaar volgen 28
hoofd- en 12 bijstations die de
waterstanden van zes rivieren
en bijrivieren zullen controle
ren en de gevolgen van eb en
vloed, aan de Noordzeekust
zullen registreren.
In zijn uiteindelijke vorm
zal het meetnet 240 hoofdstati
ons tellen, die hun meetwaar
den en situatieopgaven door
seinen aan de centrale in
Brussel.
Het meetnet zal ook ten
dienste komen van de controle
op en de bescherming van het
milieu. Een van de meetstati
ons registreert nu continu de
watertemperatuur, het gelei
dend vermogen, enkele na
tuurkundige en chemische ka
rakteristieken en de vertroe
beling en inwerking van het
zonlicht op het water. Er wor
den 200 speciale stations ge
bouwd voor de kwaliteitscon
trole van het water. Als er in
een van die stations vervuiling
wordt geconstateerd, wordt dit
doorgegeven aan een tweede
computer in het Brusselse cen
trum, die gekoppeld is aan de
eerste. Men kan de vervuiling
dan sneller de baas door de
stuwen opdracht te geven de
doorstroming tijdelijk te ver
hogen.
De kosten van het project
worden geraamd op 25 tot 30
miljoen gulden.
(Van onze redactie buitenland)
Verleden jaar zijn bij vliegtuigrampen dertig straalvliegtuigen
verloren gegaan. De totale waarde hiervan bedroeg 63 miljoen
pond (409,5 miljoen gulden).
Volgens de verzekeringsmaatschappij Lloyds zijn bij de rampen
933 passagiers omgekomen.
In 1972 kwamen in totaal 1300 mensen om het leven bij 25 on
gelukken met straalvliegtuigen.
Lloyds berichtte dat volgens officiële gegevens de Russische
luchtvaartmaatschappij Aeroflot vijf straalvliegtuigen heeft ver
loren. Bjj deze ongelukken zouden 113 personen om het leven
zijn gekomen.
De grootste klap voor de verzekeringsmaatschappijen was de
jumbo jet van 24 miljoen dollar, die in juli in Benghazi door
kapers werd opgeblazen.
'CVan een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM In de Roc
ky Mountains in Noord-Ame-
rika ligt in een atoomvrije
kelder 'n zogenaamd schiadoiw-
archiilef van Amsterdam. Dit
schaduwarchief, bestaat uit
opnamen op microfilm van
vrij wei alle bescheiden tot en
met het tolprivilege, dat Flo-
ris V in 1275 aan de stad
„Amstel'ledamme" verleende.
Dit heeft de hoofdstedelijke
gemeentearchivaris dr. W. J
van Hofooken gezegd bij de
officiële opening van het ge
restaureerde raadhiuisje van
Nieuwer-Amstel. In het huisje,
zijn sinidls 1914 niet alleen het
hoofdstedelijk archief, maar
ook tal van waardevolle stuk
ken van nationaal belang op
geborgen.
De totale kosten van de res
tauratie van het raadhuisje en
de nieuwbouw ernaast werden
in 1955 geraairnd op V/2 mil
joen (gulden. Zij zijn uiteinde
lijk opgalopen tot 5,2 miljoen,
maar nu beschikt het archief
dan ook over totaal 17 km
plankenruimte, een ruime stu
diezaal voor bezoekers (dit
jaar al ongeveer 11.000) en
hypermoderne hulpmiddelen
om de veel geraadpleegde
doop-, trouw, en begrafenisre
gisters van 1578 tot 1811 en de
registers van de burgerlijke
stand van 1811 tot 1892 te
kunnen bestuderen.
Het archief ds een van 's
werelds belangrijkste gemeen
te archieven, dat de mogelijk
heden biedt om het verleden
tastbaar, zichtbaar en begrijp
baar te maken. Het archiefwe
zen bewaart en be-w-aakt een
onvervangbare culturele erfe
nis.
De burgemeester van Am
sterdam, dr. I. Sanvkalden,
noemt het archief een „histo
rische schatkamer." Voorbeel
den van het belang van een
goed archief: destijds kon on
omstotelijk worden vastge
steld, dat de manneren ziuilen
op de stoep van het pand He
rengracht 502 in Amsterdam
niet op particuliere, maar op
gemeentegrond stonden. Dat
was van belang omdat het
toen mogelijk was voor deze
ambtswoning van de burge
meester precairio te heffen.
Ook is ln de jaren dertig vast
gesteld aan de hand van de
archieven dat -het koninklijk
paleis op de Dam steeds eigen
dom van de gemeente was ge
bleven.
Voor de somma van tien
miljoen gulden werd het ge
bouw toen aan het rijk over
gedragen. Inmiddels is dit be
drag met rente op rente opge
lopen tot ruim 30 miljoen gul
den een niet onaanzienlijk
deel van de kosten "oor een
nieuw Amsterdams stadhuis.
iljf-nT»
Geen maaien en geen sproeien meer, verzorgde gazons zijn tegenwoordig per strekkende meter
te koop. Het kan simpel en glijvüst gelegd worden in de tuin op terras of balkon. Omdat de mat
waterbestand is kan men het kunstgras zelfs aan de rand van een zwembad leggen, of het voor
de aanleg van een voetbalveld gebruiken. Op het eerste gezicht onderscheid het kunstgras zich niet
van echt gras.
(Van onze redactie
buitenland)
VATICAANSTAD Bijna
20% van de parochies, die de
rooms-katholieke kerk in 1971
telde, hadden geen eigen pas
tor. Van de 192.644 parochies
waren er 40.699 „onbe
mand".
Dit staat in het .statistische
jaarboek van de kerk 1971'
Dat in Rome verschenen is.
Er waren dat jaar 669 mil
joen katholieken, 18,3% van
de wereldbevolking. Het is
0,1% minder dan in 1970.
Het hoogste percentage ka
tholieken woont op het Ameri
kaanse continent, 60,2%. Daar
na volgen Europa (40,2%), Af
rika (11,6%) en Azië
(2,3%).
Spanje telt procentueel de
meeste katholieken, 98,9%.
In Nederland bedroeg het
percentage 40,4%.
Van de 271,657 wereldgees
telijken legden er 1894 het
ambt neer en overleden er
4.791. Er werden 4469 nieuwe
priesters gewijd.
MOSKOU (AP) Het blad
van het Sovjet-ministerie voor
de burgerluchtvaart heeft don
derdag in een hoofdartikel
aandacht besteed aan de Aero
flot en de veiligheid, die tevens
de grootste is ter wereld. Dit
is volgens westerse waarne
mers nog nooit gepubliceerd.
De Aeroflot heeft een hele se
rie ernstige ongelukken achter
de rug in de afgelopen tijd.
In het artikel in Grazdans-
kaja Aviatsia" (burgerlucht
vaart) wordt onder meer ge
wezen op onvoldoende oplei
ding van het vliegend perso
neel en op de onregelmatige
inspecties van vliegtuigen.
Men wijst op de woorden
van de minister voor de bur
gerluchtvaart, Boris Boegajew,
die onlangs gezegd had dat
„veiligheid in de lucht onze
voornaamste taak is en
blijft".
In de Sovjet-Unie hebben
zich dit jaar vermoedelijk 12
ernstige ongelukken voorge
daan waarbij allerlei soorten
machines betrokken waren,
oude als de Toe-104 en gloed
nieuwe als de Toe-154, een
straalvliegtuig met drie moto
ren.
Vermoedelijk 12, omdat bij
voorbeeld in de pers weinig of
in het geheel geen melding
wordt gemaakt van ongevallen
of rampen wat betreft de ei
gen luchtvaart.
Als er een machine neer
stort op een binnenlandse
vlucht, dan krijgen de naaste
familieleden van een slachtof
fer 300 roebel (ongeveer 450
dollar) de man plus een urn
voor de as van de dode alsme
de de waarschuwing dat er
over de hele zaak niet mag
worden gesproken.
Personeelsleden van in Mos
kou vertegenwoordigde bui
tenlandse maatschappijen heb
ben doen weten dat de machi
nes van hun ondernemingen
dankzij hun uitstekende in-
strumten vaak te Moskou kun
nen landen bij slecht weer,
terwijl die van de Aeroflot
dan moeten uitwijken naar
een plaats waar de omstandig
heden gunstiger zijn.
Ook komt het voor dat de
apparatuur op de grond tekort
schiet, zoals, 14 maanden gele
den, toen op het Moskouse
vliegdveld een Iljoesjin-62
verongelukte bij aankomst,
omdat het instrument landing
system (ils) van de luchtha
ven niet naar behoren functio
neerde.
Functionarissen van de
Amerikaanse raad voor de
burgerluchtvaart de FAA, wa
ren in 1967 in de gelegenheid
gesteld na te gaan hoe de
veiligheidsmaatregelen te Mos
kou in elkaar zaten, zulks in
verband met de te openen
vliegroute Moskou- New York
v.v. Zij stelden toen vast dat
de voorschriften te Moskou
veel minder stringent waren
dan die van de FAA. Er zou
iets aan worden gedaan in
Moskou, maar er zijn redenen
om aan te nemen dat die voor
schriften toen niet zijn inge
voerd voor andere internatio
nale routes.
Wat het komen tot betere
veiligheidsmaatregelen, aldus
het artikel in het blad van het
ministerie, „stond het gezag
van de Aeroflot, zowel in bin
nen- als in buitenland, op het
spel".
Het was noodzakelijk dat de
„discipline" en „het gevoel
van algemene verantwoorde
lijkheid" van de piloten en het
grondpersoneel verbeterden.
In vrijwel alle afdelingen, zo
werd gezegd, deden zich onge
lukken voor en de indruk be
stond dat men in de overige
ook moeilijkheden had.
Uit statistieken was geble
ken dat ongevallen in de lucht
gedeeltelijk werden veroor
zaak door, slechte voorberei
dingen voor de vlucht door het
vliegende en het technische I
personeel", dit laatste op dt
grond zowel als in de lucht.
Als voorbeeld van hoe het I
wel kon, werd de praktijk ge- I
schetst van de vestiging van j
de Aeroflot in Archangelsk, I
„waar men regelmatig dé
vliegtuigen op defecten onder
zoekt". Daar vertrekt geen
toestel dat niet eerst Is nage.
gaan door de mensen van de
technische controleafdeling, al.
dus het blad, waaruit blijkt
dat het elders anders toe-
gaat.
Wat de piloten betreft, I
dringt men in het artikel aan
op betere opleidingsfaciliteiten
op de grond en het toevoegen
van „hoogstbekwame instruc
teurs", waaraan het dus ook
schijnt te schorten.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA „Schoenen met blokzolen en maxt-jassen lelden
dikwijls tot verwondingen, verstoren de produktieschema's door
dat de staatsontwerpen erdoor verouderen en scheppen valse
waarden." Dit zegt de Sovjet-Russische psycholoog B. Parygin
ln de Literatoernaja Gazeta. Hij heeft voorgesteld meer toe
zicht te houden op de mode.
Kaarten Aan de kaart-
wedstrijd in hotel T. van Oos-
terom te Hulst namen 44 kaar
ters deel. De uitslag luidt als
volgt: 1 W. van Avermaete
A. van Iteghem; 2 G. Brooy-
mans - F. Pierssens; 3 V. van
Helsland - D. Neve; 4 J
Schoonenberg - F. Buys; 5 A.
Schauiwaert - J. Hoogstad.
Parygin erkent dat het niet
gemakkelijk is hiertegen
maatregelen te nemen. Hij
zegt dat men het publiek be
ter zou kunnen opvoeden tot
„stabiele smaak voor het echt
waardevolle". In zijn artikel
noemt Parygin enkele voor
beelden Van verwondingen,
die het gevolg waren van de
huidige mode. Een 27-jarige
vrouw met blokzolen en maxi
jas struikelde viel voor een
auto en brak beide benen. Een
62-jarige vrouw, die haar haar
verfde, bleek allergisch vooi
de verf en stierf.
Parygin vraagt zich af waar
door de mens op geheimzinni
ge manier blindelings de mode
volgt, soms ten nadele van ei
gen gezondheid.
Volgens de Russische psy.
choloog maakt de mode van
het menselijk gedrag, de emo
ties en smaak slechts stereoty
pen. Men moet overdrijving in
de mode tegen gaan door de
mensen het verschil te leren
tussen echt prestige en schijn-
prestige. Het enige echte pres
tige komt voort uit de kunde
van de persoon en uit zijn
nuttige activiteit, niet uit de
manier waarop hij zich kleedt.
Als voorbeelden haalt hij
aan Hemingway en Einstein,
onafscheidelijk van hun ruwe
trui en gebreid vest.
Diep bedroefd en verslagen geven wij u kennis
dat na een langdurig en zeer geduldig gedram
gen lijden, im de bloei van haar leven, van onze
zijde is weggenomen mijn inniggeliefde zorg
zame vrouw, onze lieve moeder, dochter, schoon
dochter, zuster, behuwdzuster en tante, me
vrouw
PAULIENA ADRIANA SCHEELE
echtgenote van
Jan Andries Meertens
op de leeftijd van 37 jaren.
J. A. Meertens
Ellie
Marjan
Familie Scheele
Familie Meertens.
Terneuzen, 15 januari 1974.
Nic. Beetsstraat 18.
De begrafenis zal D.V. plaatshebben op zaterdag
19 januari a.s. om 14.15 uur op de Zuiderbe
graafplaats te Terneuzen, na de rouwdienst in de
gemeenschapszaal van De Goede Herderkerk,
Koningimnelaan 4. aanvangende 13.30 uur.
Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in
de Gemeenschapszaal van De Goede Herderkerk.
Liever geen bezoek aan huis.
Geen bloemen.
Direktie en personeel van Graf. Ind. Jac. Due-
rinck-Krachten B.V. te Kloosterzande geven
met leedwezen kennis van het plotseling over
lijden van de heer
E. J. CORNELISSENS
Hij was een prettig collega, wiens verscheiden
een diepe indruk op ons heeft gemaakt.
Kloosterzande, 16 jan. 1974..
Heden overleed in het Laurens-ziekenhuis te
Breda, voorzien van de H. Sacramenten der zie
ken, mijn goede vrouw ons moeke en lieve oma
JOHANNA ANTONIA ALOYSIA
VAN DER WESTEN
echtgenote van
Cornelis Snoek
in de leeftijd van 69 jaar.
Zundert:
Hoeven:
C. Snoek
Ria de Bie-Snoek
Gerard de Bie
Jozef Ankie, Kees, Ellen, Theo,
LucieJ
Zuiddorpe:
Elly van Haelst-Snoek
Theo van Haelst
Alphons, Kees-Jan, Anne-Marie
Etten-Leur:
Cilie Potters-Snoek
Mich. Potters
Paul, Coen, Hanneke. Peter
Etten-Leur:
Toos Gielen-Snoek
Jan Gielen
Agnes, Yvonne, Kees, Rob
Valkenswaard:
Ton Snoek
Jet Snoek-van der Ven
Corné, Heddeke
Nijmegen:
Peter Snoek
Els Snoek-Timmermans
Sander.
Zundert, 16 januari 1974
Nassauplein 13.
De uitvaartdienst zal gehouden worden op zater
dag 19 januari om 10.30 uur in de parochiekerk
St.-Trudo te Zundert, waarna de teraardebestel
ling zal plaatsvinden.
Avondwake vrijdagavond a.s. om 19.30 uur in ge
noemde kerk.
Vertrek vanaf het woonhuis, Nassauplein 13_ om
10.15 uur.
Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in
het Gemeenschapshuis, Molenstraat 5, Zundert.
DANKBETUIGING
Voor de vele blijken van belangstelling, bloe
men, felicitaties en cadeaus die wij bij ons
40-jarig huwelijk
mochten ontvangen, onze hartelijke dank.
A. E. v. d. Velde-Boone
kinderen en kleinkinderen.
St.-Jansteen, St.-Janstraat 11.
DANKBETUIGING
Voor de vele blijken van deelneming ondervon
den bij het overlijden van onze geliefde vader,
grootvader en overgrootvader
ED. BOGAERT
betuigen wij langs deze weg onze hartelijk dank.
Bijzonder danken wij het verplegend personeel
van „De Blauwe Hoeve" te Hulst, voor de lief
devolle verpleging.
Familie Bogaert.
Hulst, januari 1974.
DANKBETUIGING
Daar het mij niet mogelijk is om eenieder per
soonlijk te danken voor de vele blijken van
deelneming, die ik mocht ondervinden bij het
overlijden van mijn lieve tante, mejuffrouw
M. C. HARTHOORN
betuig ik langs deze weg mijn welgemeende en
hartelijke dank.
G. Tittel-van Wijngaarden
en familie.
Rotterdam, januari 1974
Molièreweg 61.
DANKBETUIGING
Langs deze weg wil
mijn hartelijke dank h
tiigen aan de heren B,
d. Lavoir en J. Ferket vc
de goede opleiding die
genoten heb voor het h
halen van mijn L.O.T.U.i
diploma.
O. Bours-v. d. Kele
Clinge, Kerkstr. 32.
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ia
DANKBETUIGING
Zeer getroffen door it
deelneming na het overlij
den van mijn innig gelief
de man en onze zorgzame
vader en lieve opa
PIETER VERDONK
betuigen wij hierbij om
hartelijke dank.
Een woord van dank
de behandelende doktoren
en verplegend personeel
van het Bergzicht zieken
huis te Goes. In het bijzon
der aan pastoor Kroon et
dokter Zwartelé te 's-Hee-
renhoek en aan alle fami
lieleden len vrienden, dit
ons hebben bijgestaan
deze voor ons zo droevige
dagen. Wij kunnen u allen
daarvoor niet genoeg dank.
baar zijn.
M.C. Verdonk-Rentmeester
kinderen en kleinkinderen
's-Heerenhoek, jan. 1974,
Stooflaan 12.
vinden eikaar
feilloos in
Van donderdag 17 tot en met woensdag 23 januari
ROSBIEI
500 gram
RUNDERLAPJES
500 gram 4,98
VARKENS-
COTELETTEN
500 gram 3,98
HAMLAPPEN
500 gram 5,49
FRICANDEAU
500 gram 5,49
BAKLAPPEN
500 gram 5,98
VERSE WORST
500 gram 3,25
GEHAKT, speciaal
500 gram 3,25
VARKENS
BRAADWORST
echte verse
500 gr. 3,25
BLINDE VINKEN
en 6e gratis.
CERVELAAT
150 gram 1,35
BOTERHAM
WORST
150 gram 0,89
KILO VOORDEEL
1 KG ROSBIEF
1 KG. HAMLAPPEN
1 KG FRICANDEAU
VISMARKT 6 HULST Tel. 01140 - 2573
(Van een onzer
TERNEUZEN Sinds twe
Zeeuwsch-Vlaanderen bezig
veld te krijgen. Tot dusver hed
bij autoriteiten en andere inst.
de vijftig leden tellende veren
geen tastbare resultaten opgei
nen voor een vliegstrip tusser
konden doordat geen overeei
grondeigenaren kon worden
doorgang vinden. Op het ogenl
teur-vliegers gevestigd op een
Hierover zijn besprekingen
Terneuzen.
Voorzitter P. Schieman uit
Breskens, directeur van het
constructie- en elektrisch in
stallatiebedrijf ZIMRI te
Hoofdplaat en zelf hartstochte
lijk sportvlieger, is wel teleur
gesteld maar geenszins ont
moedigd over de tegenwind
waarmee de motorvliegclub te
kampen heeft. Hij is er diep
van overtuigd dat Zeeuwsch-
Vlaanderen met de aanwezig
heid van belangrijke havens
en industrieën eigenlijk niet
buiten een voor internatioaal
gebruik geschikt vliegveld
kan.
„Een dergelijk vliegveld is
beslist geen hobby van een
handjevol snobs, maar gezien
de moeilijke verbindingen van
Zeeuwsch-Vlaanderen met
overig Nederland uit zakelijk
oogpunt een voorziening die
in deze tijd bij een groot ha-
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN De uitslag
van de eerste helft van de
bridge-competitie georgani
seerd door de bridgeclub Luc
tor te Terneuzen, luidt in de
a-groep:
1 H. Meeuwsen-B. IJsebaert
470,34 procent, 2 mevr. Van de
Dries-hr. Willemstijen 444,10
procent, 3 mevr. Biesbroek-hr.
Pellikaan 439,95, 4 mevr.
Maat-hr Vergouwe 412,86- 5
dames Wijne-Bakker 406,24, 6
hr en mevr- Voorhans 397,96, 7
hr en mevr. Hamelink 394,86,
8 mev. Pellikaan-hr. Biesbroek
387,30, 9 dames Hamelink-Van
de Zande 387,28, 10 h. A. IJse-
baert-J. van der Poel 379,62,
11 mevr- Meulenberg-hr. Buij-
ze 369,5. De op de tiende en
elfde plaats geëindigden- de
graderen.
Groep B: 1 dames De Bruii
ne-Verschelling 449,73 procmt
(promoveren), 2 hh Dees-Sm-
drini 437,97, (promoveren), 3
hh. De Jong-Simpelaar 430,2'',
4 hh De Bruijn-Geene 429,81,
5 dames Kint-Mast 421,07, 6
dames de Jong-Willemstijn
400,42, 7 dames Jurriëns-Van
der Linde 392,96, 8 hr en
mevr. Snoodijk 385,53, 9 da
mes De Bruin-Van der Poel
342,55. 10 hh. Hamelink-Ver-
schelling 332,40. Dit laatste
koppel en de heer en me
vrouw Van Dam (die niet
hebben deelgenomen) degra
deren.
Groep C: 1 de heer en me
vrouw Speelman 443,28 (pro
moveren), 2 hr. en mevr. Van
Fraassen 435,74 promoveren),
4 hr en mevr- Robijn 433,70.
4tnevr. Adriaansen-Van der
Linde 431,53, 5 hr en mevr.
Touw 420,56, 6 dames Cij-
souw-Simpelaar 404,07 7 hr en
mevr. Nijenhuis 402,02, 8 da-
Hoppegieter-Timmerman
sonf?' 8 hr en mevr. Lokerse
369,61, 10 hr en mevr. De
Jong 348,56, il dames IJse-
baert-De Smidt 333,82.