BELGIË AUTOMATISEERT CONTROLE WATERWEGEN Veel schade bij ongelukken met straalvliegtuigen AMSTERDAMS ARCHIEF IN ROCKY MOUNTAINS KUNSTGRAS OP BALKON ONGELUKKEN GEVOLG VAN ONVOLDOENDE OPLEIDING VLIEGEND PERSONEEL MODE SLECHT EN GEVAARLIJK IS VLEES DUUR??? Slagerij Fa. JAN BIESBR0ECK Moto wil vliegv* Zeeuw Vlaan Meeuwsen- IJsebaert periode kampioen bridge-com- petitie Luctor NIEUW FRANS VLIEGVELD: CHARLES DE GAULLE Tienduizenden r.-k. parochies hebben geen eigen pastor Ongelukken Nieuwe vliegroute Psycholoog in Sovjet-Unie t winkeliers en consumenten deze krant VOORZITTE1 OP AXELSE Hulst Kom nou... Vergelijk onze prijzen eens! 6,48 pst. 0,90 12,50 10,50 10,50 r mdeidag 17 januari 1974 Donderdag 17 januari 1974 0 PARIJS (ANP) In maart a.s. zal dit nieuwe Franse vliegveld, genaamd Charles de Gaulle, gelegen bij het plaatsje Roissy- en-France ten noordoosten van Parijs, geopend morden. Hest vliegveld, Waarvan op de foto het centrale gedeelte te zien is, krijgt een capaciteit vam zes miljoen passagiers per jaar. (Van onze redaktie buitenland) België is begonnen met een voor Europa uniek projekt, De hele Belgische waterhuishouding zal automatisch gecontroleerd worden. Het doel is een optimale regulering van het water in alle Belgische rivieren, kanalen en beken via (door een centrale computer bediende) sluizen en stuwen. Daarnaast moet het systeem doorlopend controle uitoefenen op de kwaliteit van het water en bij vervuiling automatisch tegenmaatregelen treffen. De eerste 37 meetstations langs de Maas en de Sambre „voeden" de centrale controle installatie in Brussel reeds met hun gegevens. Nog dit jaar volgen 28 hoofd- en 12 bijstations die de waterstanden van zes rivieren en bijrivieren zullen controle ren en de gevolgen van eb en vloed, aan de Noordzeekust zullen registreren. In zijn uiteindelijke vorm zal het meetnet 240 hoofdstati ons tellen, die hun meetwaar den en situatieopgaven door seinen aan de centrale in Brussel. Het meetnet zal ook ten dienste komen van de controle op en de bescherming van het milieu. Een van de meetstati ons registreert nu continu de watertemperatuur, het gelei dend vermogen, enkele na tuurkundige en chemische ka rakteristieken en de vertroe beling en inwerking van het zonlicht op het water. Er wor den 200 speciale stations ge bouwd voor de kwaliteitscon trole van het water. Als er in een van die stations vervuiling wordt geconstateerd, wordt dit doorgegeven aan een tweede computer in het Brusselse cen trum, die gekoppeld is aan de eerste. Men kan de vervuiling dan sneller de baas door de stuwen opdracht te geven de doorstroming tijdelijk te ver hogen. De kosten van het project worden geraamd op 25 tot 30 miljoen gulden. (Van onze redactie buitenland) Verleden jaar zijn bij vliegtuigrampen dertig straalvliegtuigen verloren gegaan. De totale waarde hiervan bedroeg 63 miljoen pond (409,5 miljoen gulden). Volgens de verzekeringsmaatschappij Lloyds zijn bij de rampen 933 passagiers omgekomen. In 1972 kwamen in totaal 1300 mensen om het leven bij 25 on gelukken met straalvliegtuigen. Lloyds berichtte dat volgens officiële gegevens de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot vijf straalvliegtuigen heeft ver loren. Bjj deze ongelukken zouden 113 personen om het leven zijn gekomen. De grootste klap voor de verzekeringsmaatschappijen was de jumbo jet van 24 miljoen dollar, die in juli in Benghazi door kapers werd opgeblazen. 'CVan een onzer verslaggevers) AMSTERDAM In de Roc ky Mountains in Noord-Ame- rika ligt in een atoomvrije kelder 'n zogenaamd schiadoiw- archiilef van Amsterdam. Dit schaduwarchief, bestaat uit opnamen op microfilm van vrij wei alle bescheiden tot en met het tolprivilege, dat Flo- ris V in 1275 aan de stad „Amstel'ledamme" verleende. Dit heeft de hoofdstedelijke gemeentearchivaris dr. W. J van Hofooken gezegd bij de officiële opening van het ge restaureerde raadhiuisje van Nieuwer-Amstel. In het huisje, zijn sinidls 1914 niet alleen het hoofdstedelijk archief, maar ook tal van waardevolle stuk ken van nationaal belang op geborgen. De totale kosten van de res tauratie van het raadhuisje en de nieuwbouw ernaast werden in 1955 geraairnd op V/2 mil joen (gulden. Zij zijn uiteinde lijk opgalopen tot 5,2 miljoen, maar nu beschikt het archief dan ook over totaal 17 km plankenruimte, een ruime stu diezaal voor bezoekers (dit jaar al ongeveer 11.000) en hypermoderne hulpmiddelen om de veel geraadpleegde doop-, trouw, en begrafenisre gisters van 1578 tot 1811 en de registers van de burgerlijke stand van 1811 tot 1892 te kunnen bestuderen. Het archief ds een van 's werelds belangrijkste gemeen te archieven, dat de mogelijk heden biedt om het verleden tastbaar, zichtbaar en begrijp baar te maken. Het archiefwe zen bewaart en be-w-aakt een onvervangbare culturele erfe nis. De burgemeester van Am sterdam, dr. I. Sanvkalden, noemt het archief een „histo rische schatkamer." Voorbeel den van het belang van een goed archief: destijds kon on omstotelijk worden vastge steld, dat de manneren ziuilen op de stoep van het pand He rengracht 502 in Amsterdam niet op particuliere, maar op gemeentegrond stonden. Dat was van belang omdat het toen mogelijk was voor deze ambtswoning van de burge meester precairio te heffen. Ook is ln de jaren dertig vast gesteld aan de hand van de archieven dat -het koninklijk paleis op de Dam steeds eigen dom van de gemeente was ge bleven. Voor de somma van tien miljoen gulden werd het ge bouw toen aan het rijk over gedragen. Inmiddels is dit be drag met rente op rente opge lopen tot ruim 30 miljoen gul den een niet onaanzienlijk deel van de kosten "oor een nieuw Amsterdams stadhuis. iljf-nT» Geen maaien en geen sproeien meer, verzorgde gazons zijn tegenwoordig per strekkende meter te koop. Het kan simpel en glijvüst gelegd worden in de tuin op terras of balkon. Omdat de mat waterbestand is kan men het kunstgras zelfs aan de rand van een zwembad leggen, of het voor de aanleg van een voetbalveld gebruiken. Op het eerste gezicht onderscheid het kunstgras zich niet van echt gras. (Van onze redactie buitenland) VATICAANSTAD Bijna 20% van de parochies, die de rooms-katholieke kerk in 1971 telde, hadden geen eigen pas tor. Van de 192.644 parochies waren er 40.699 „onbe mand". Dit staat in het .statistische jaarboek van de kerk 1971' Dat in Rome verschenen is. Er waren dat jaar 669 mil joen katholieken, 18,3% van de wereldbevolking. Het is 0,1% minder dan in 1970. Het hoogste percentage ka tholieken woont op het Ameri kaanse continent, 60,2%. Daar na volgen Europa (40,2%), Af rika (11,6%) en Azië (2,3%). Spanje telt procentueel de meeste katholieken, 98,9%. In Nederland bedroeg het percentage 40,4%. Van de 271,657 wereldgees telijken legden er 1894 het ambt neer en overleden er 4.791. Er werden 4469 nieuwe priesters gewijd. MOSKOU (AP) Het blad van het Sovjet-ministerie voor de burgerluchtvaart heeft don derdag in een hoofdartikel aandacht besteed aan de Aero flot en de veiligheid, die tevens de grootste is ter wereld. Dit is volgens westerse waarne mers nog nooit gepubliceerd. De Aeroflot heeft een hele se rie ernstige ongelukken achter de rug in de afgelopen tijd. In het artikel in Grazdans- kaja Aviatsia" (burgerlucht vaart) wordt onder meer ge wezen op onvoldoende oplei ding van het vliegend perso neel en op de onregelmatige inspecties van vliegtuigen. Men wijst op de woorden van de minister voor de bur gerluchtvaart, Boris Boegajew, die onlangs gezegd had dat „veiligheid in de lucht onze voornaamste taak is en blijft". In de Sovjet-Unie hebben zich dit jaar vermoedelijk 12 ernstige ongelukken voorge daan waarbij allerlei soorten machines betrokken waren, oude als de Toe-104 en gloed nieuwe als de Toe-154, een straalvliegtuig met drie moto ren. Vermoedelijk 12, omdat bij voorbeeld in de pers weinig of in het geheel geen melding wordt gemaakt van ongevallen of rampen wat betreft de ei gen luchtvaart. Als er een machine neer stort op een binnenlandse vlucht, dan krijgen de naaste familieleden van een slachtof fer 300 roebel (ongeveer 450 dollar) de man plus een urn voor de as van de dode alsme de de waarschuwing dat er over de hele zaak niet mag worden gesproken. Personeelsleden van in Mos kou vertegenwoordigde bui tenlandse maatschappijen heb ben doen weten dat de machi nes van hun ondernemingen dankzij hun uitstekende in- strumten vaak te Moskou kun nen landen bij slecht weer, terwijl die van de Aeroflot dan moeten uitwijken naar een plaats waar de omstandig heden gunstiger zijn. Ook komt het voor dat de apparatuur op de grond tekort schiet, zoals, 14 maanden gele den, toen op het Moskouse vliegdveld een Iljoesjin-62 verongelukte bij aankomst, omdat het instrument landing system (ils) van de luchtha ven niet naar behoren functio neerde. Functionarissen van de Amerikaanse raad voor de burgerluchtvaart de FAA, wa ren in 1967 in de gelegenheid gesteld na te gaan hoe de veiligheidsmaatregelen te Mos kou in elkaar zaten, zulks in verband met de te openen vliegroute Moskou- New York v.v. Zij stelden toen vast dat de voorschriften te Moskou veel minder stringent waren dan die van de FAA. Er zou iets aan worden gedaan in Moskou, maar er zijn redenen om aan te nemen dat die voor schriften toen niet zijn inge voerd voor andere internatio nale routes. Wat het komen tot betere veiligheidsmaatregelen, aldus het artikel in het blad van het ministerie, „stond het gezag van de Aeroflot, zowel in bin nen- als in buitenland, op het spel". Het was noodzakelijk dat de „discipline" en „het gevoel van algemene verantwoorde lijkheid" van de piloten en het grondpersoneel verbeterden. In vrijwel alle afdelingen, zo werd gezegd, deden zich onge lukken voor en de indruk be stond dat men in de overige ook moeilijkheden had. Uit statistieken was geble ken dat ongevallen in de lucht gedeeltelijk werden veroor zaak door, slechte voorberei dingen voor de vlucht door het vliegende en het technische I personeel", dit laatste op dt grond zowel als in de lucht. Als voorbeeld van hoe het I wel kon, werd de praktijk ge- I schetst van de vestiging van j de Aeroflot in Archangelsk, I „waar men regelmatig dé vliegtuigen op defecten onder zoekt". Daar vertrekt geen toestel dat niet eerst Is nage. gaan door de mensen van de technische controleafdeling, al. dus het blad, waaruit blijkt dat het elders anders toe- gaat. Wat de piloten betreft, I dringt men in het artikel aan op betere opleidingsfaciliteiten op de grond en het toevoegen van „hoogstbekwame instruc teurs", waaraan het dus ook schijnt te schorten. (Van een onzer verslaggevers) BREDA „Schoenen met blokzolen en maxt-jassen lelden dikwijls tot verwondingen, verstoren de produktieschema's door dat de staatsontwerpen erdoor verouderen en scheppen valse waarden." Dit zegt de Sovjet-Russische psycholoog B. Parygin ln de Literatoernaja Gazeta. Hij heeft voorgesteld meer toe zicht te houden op de mode. Kaarten Aan de kaart- wedstrijd in hotel T. van Oos- terom te Hulst namen 44 kaar ters deel. De uitslag luidt als volgt: 1 W. van Avermaete A. van Iteghem; 2 G. Brooy- mans - F. Pierssens; 3 V. van Helsland - D. Neve; 4 J Schoonenberg - F. Buys; 5 A. Schauiwaert - J. Hoogstad. Parygin erkent dat het niet gemakkelijk is hiertegen maatregelen te nemen. Hij zegt dat men het publiek be ter zou kunnen opvoeden tot „stabiele smaak voor het echt waardevolle". In zijn artikel noemt Parygin enkele voor beelden Van verwondingen, die het gevolg waren van de huidige mode. Een 27-jarige vrouw met blokzolen en maxi jas struikelde viel voor een auto en brak beide benen. Een 62-jarige vrouw, die haar haar verfde, bleek allergisch vooi de verf en stierf. Parygin vraagt zich af waar door de mens op geheimzinni ge manier blindelings de mode volgt, soms ten nadele van ei gen gezondheid. Volgens de Russische psy. choloog maakt de mode van het menselijk gedrag, de emo ties en smaak slechts stereoty pen. Men moet overdrijving in de mode tegen gaan door de mensen het verschil te leren tussen echt prestige en schijn- prestige. Het enige echte pres tige komt voort uit de kunde van de persoon en uit zijn nuttige activiteit, niet uit de manier waarop hij zich kleedt. Als voorbeelden haalt hij aan Hemingway en Einstein, onafscheidelijk van hun ruwe trui en gebreid vest. Diep bedroefd en verslagen geven wij u kennis dat na een langdurig en zeer geduldig gedram gen lijden, im de bloei van haar leven, van onze zijde is weggenomen mijn inniggeliefde zorg zame vrouw, onze lieve moeder, dochter, schoon dochter, zuster, behuwdzuster en tante, me vrouw PAULIENA ADRIANA SCHEELE echtgenote van Jan Andries Meertens op de leeftijd van 37 jaren. J. A. Meertens Ellie Marjan Familie Scheele Familie Meertens. Terneuzen, 15 januari 1974. Nic. Beetsstraat 18. De begrafenis zal D.V. plaatshebben op zaterdag 19 januari a.s. om 14.15 uur op de Zuiderbe graafplaats te Terneuzen, na de rouwdienst in de gemeenschapszaal van De Goede Herderkerk, Koningimnelaan 4. aanvangende 13.30 uur. Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in de Gemeenschapszaal van De Goede Herderkerk. Liever geen bezoek aan huis. Geen bloemen. Direktie en personeel van Graf. Ind. Jac. Due- rinck-Krachten B.V. te Kloosterzande geven met leedwezen kennis van het plotseling over lijden van de heer E. J. CORNELISSENS Hij was een prettig collega, wiens verscheiden een diepe indruk op ons heeft gemaakt. Kloosterzande, 16 jan. 1974.. Heden overleed in het Laurens-ziekenhuis te Breda, voorzien van de H. Sacramenten der zie ken, mijn goede vrouw ons moeke en lieve oma JOHANNA ANTONIA ALOYSIA VAN DER WESTEN echtgenote van Cornelis Snoek in de leeftijd van 69 jaar. Zundert: Hoeven: C. Snoek Ria de Bie-Snoek Gerard de Bie Jozef Ankie, Kees, Ellen, Theo, LucieJ Zuiddorpe: Elly van Haelst-Snoek Theo van Haelst Alphons, Kees-Jan, Anne-Marie Etten-Leur: Cilie Potters-Snoek Mich. Potters Paul, Coen, Hanneke. Peter Etten-Leur: Toos Gielen-Snoek Jan Gielen Agnes, Yvonne, Kees, Rob Valkenswaard: Ton Snoek Jet Snoek-van der Ven Corné, Heddeke Nijmegen: Peter Snoek Els Snoek-Timmermans Sander. Zundert, 16 januari 1974 Nassauplein 13. De uitvaartdienst zal gehouden worden op zater dag 19 januari om 10.30 uur in de parochiekerk St.-Trudo te Zundert, waarna de teraardebestel ling zal plaatsvinden. Avondwake vrijdagavond a.s. om 19.30 uur in ge noemde kerk. Vertrek vanaf het woonhuis, Nassauplein 13_ om 10.15 uur. Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in het Gemeenschapshuis, Molenstraat 5, Zundert. DANKBETUIGING Voor de vele blijken van belangstelling, bloe men, felicitaties en cadeaus die wij bij ons 40-jarig huwelijk mochten ontvangen, onze hartelijke dank. A. E. v. d. Velde-Boone kinderen en kleinkinderen. St.-Jansteen, St.-Janstraat 11. DANKBETUIGING Voor de vele blijken van deelneming ondervon den bij het overlijden van onze geliefde vader, grootvader en overgrootvader ED. BOGAERT betuigen wij langs deze weg onze hartelijk dank. Bijzonder danken wij het verplegend personeel van „De Blauwe Hoeve" te Hulst, voor de lief devolle verpleging. Familie Bogaert. Hulst, januari 1974. DANKBETUIGING Daar het mij niet mogelijk is om eenieder per soonlijk te danken voor de vele blijken van deelneming, die ik mocht ondervinden bij het overlijden van mijn lieve tante, mejuffrouw M. C. HARTHOORN betuig ik langs deze weg mijn welgemeende en hartelijke dank. G. Tittel-van Wijngaarden en familie. Rotterdam, januari 1974 Molièreweg 61. DANKBETUIGING Langs deze weg wil mijn hartelijke dank h tiigen aan de heren B, d. Lavoir en J. Ferket vc de goede opleiding die genoten heb voor het h halen van mijn L.O.T.U.i diploma. O. Bours-v. d. Kele Clinge, Kerkstr. 32. ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ia DANKBETUIGING Zeer getroffen door it deelneming na het overlij den van mijn innig gelief de man en onze zorgzame vader en lieve opa PIETER VERDONK betuigen wij hierbij om hartelijke dank. Een woord van dank de behandelende doktoren en verplegend personeel van het Bergzicht zieken huis te Goes. In het bijzon der aan pastoor Kroon et dokter Zwartelé te 's-Hee- renhoek en aan alle fami lieleden len vrienden, dit ons hebben bijgestaan deze voor ons zo droevige dagen. Wij kunnen u allen daarvoor niet genoeg dank. baar zijn. M.C. Verdonk-Rentmeester kinderen en kleinkinderen 's-Heerenhoek, jan. 1974, Stooflaan 12. vinden eikaar feilloos in Van donderdag 17 tot en met woensdag 23 januari ROSBIEI 500 gram RUNDERLAPJES 500 gram 4,98 VARKENS- COTELETTEN 500 gram 3,98 HAMLAPPEN 500 gram 5,49 FRICANDEAU 500 gram 5,49 BAKLAPPEN 500 gram 5,98 VERSE WORST 500 gram 3,25 GEHAKT, speciaal 500 gram 3,25 VARKENS BRAADWORST echte verse 500 gr. 3,25 BLINDE VINKEN en 6e gratis. CERVELAAT 150 gram 1,35 BOTERHAM WORST 150 gram 0,89 KILO VOORDEEL 1 KG ROSBIEF 1 KG. HAMLAPPEN 1 KG FRICANDEAU VISMARKT 6 HULST Tel. 01140 - 2573 (Van een onzer TERNEUZEN Sinds twe Zeeuwsch-Vlaanderen bezig veld te krijgen. Tot dusver hed bij autoriteiten en andere inst. de vijftig leden tellende veren geen tastbare resultaten opgei nen voor een vliegstrip tusser konden doordat geen overeei grondeigenaren kon worden doorgang vinden. Op het ogenl teur-vliegers gevestigd op een Hierover zijn besprekingen Terneuzen. Voorzitter P. Schieman uit Breskens, directeur van het constructie- en elektrisch in stallatiebedrijf ZIMRI te Hoofdplaat en zelf hartstochte lijk sportvlieger, is wel teleur gesteld maar geenszins ont moedigd over de tegenwind waarmee de motorvliegclub te kampen heeft. Hij is er diep van overtuigd dat Zeeuwsch- Vlaanderen met de aanwezig heid van belangrijke havens en industrieën eigenlijk niet buiten een voor internatioaal gebruik geschikt vliegveld kan. „Een dergelijk vliegveld is beslist geen hobby van een handjevol snobs, maar gezien de moeilijke verbindingen van Zeeuwsch-Vlaanderen met overig Nederland uit zakelijk oogpunt een voorziening die in deze tijd bij een groot ha- (Van onze correspondent) TERNEUZEN De uitslag van de eerste helft van de bridge-competitie georgani seerd door de bridgeclub Luc tor te Terneuzen, luidt in de a-groep: 1 H. Meeuwsen-B. IJsebaert 470,34 procent, 2 mevr. Van de Dries-hr. Willemstijen 444,10 procent, 3 mevr. Biesbroek-hr. Pellikaan 439,95, 4 mevr. Maat-hr Vergouwe 412,86- 5 dames Wijne-Bakker 406,24, 6 hr en mevr- Voorhans 397,96, 7 hr en mevr. Hamelink 394,86, 8 mev. Pellikaan-hr. Biesbroek 387,30, 9 dames Hamelink-Van de Zande 387,28, 10 h. A. IJse- baert-J. van der Poel 379,62, 11 mevr- Meulenberg-hr. Buij- ze 369,5. De op de tiende en elfde plaats geëindigden- de graderen. Groep B: 1 dames De Bruii ne-Verschelling 449,73 procmt (promoveren), 2 hh Dees-Sm- drini 437,97, (promoveren), 3 hh. De Jong-Simpelaar 430,2'', 4 hh De Bruijn-Geene 429,81, 5 dames Kint-Mast 421,07, 6 dames de Jong-Willemstijn 400,42, 7 dames Jurriëns-Van der Linde 392,96, 8 hr en mevr. Snoodijk 385,53, 9 da mes De Bruin-Van der Poel 342,55. 10 hh. Hamelink-Ver- schelling 332,40. Dit laatste koppel en de heer en me vrouw Van Dam (die niet hebben deelgenomen) degra deren. Groep C: 1 de heer en me vrouw Speelman 443,28 (pro moveren), 2 hr. en mevr. Van Fraassen 435,74 promoveren), 4 hr en mevr- Robijn 433,70. 4tnevr. Adriaansen-Van der Linde 431,53, 5 hr en mevr. Touw 420,56, 6 dames Cij- souw-Simpelaar 404,07 7 hr en mevr. Nijenhuis 402,02, 8 da- Hoppegieter-Timmerman sonf?' 8 hr en mevr. Lokerse 369,61, 10 hr en mevr. De Jong 348,56, il dames IJse- baert-De Smidt 333,82.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 4