Internationaal jurylid Wim Jeremiasse bereisd man „Ervaring Amerika eweldi ZEEZEILEN BLIJKT NOG EEN DURE LIEFHEBBERIJ Buys was wat in het begin Handig en vlot causeur Ruim 150 leden in Breskens Zelfvertrouwen sport Maandag 26 november 1973 „GEVOELLOOS VOOR ALLE KRITIEK" (Van onze sportredactie) HEINKENSZAND „Mijn collega's in het wielerwereldje wensen me dat toe, waar een vriend van my aan gestorven is", is de mening van Wim Jeremiasse internationaal jury lid van de Koninklijke Nederlandse Wieier Unie, een auto riteit in de Zeeuwse en nationale wielerwereld en in het dagelijks leven werkzaam in een interessante job bij de belastingen. „Nee", zegt Wim Jeremiasse met een breed gebaar, „ik ben gevoelloos voor kritiek geworden. Dat leer je vanzelf wel in zo'n functie. In het begin kon ik me mateloos opwinden als men mij zogenaamd „te pakken" wilde nemen, maar die tijd is geweest. Als je naar de top toegroeit, moet je eenvoudig incalculeren dat het aantal vrienden van je afneemt. Zo dat ooit al groot is geweest". doet, diplomatiek te wenk gaat waar het de moeilijke positie betreft waiarin de KNWU zich maar toch overal een eigen mening Hoe komt een be dienaar milt Hein- iin dille Jnitern'aitiionale Wim Jeremiasse zo'n junctie". „Ik ben echt gevoelloos voor kritiek geworden. Daar raak je aan gewend in Wim Jeremiasse is een han dige jongen. Een vlolt causeur, die zijn zegje gemakkelijk jury terecht, hoe bomt .hij aan ai diie vrije tijd vraag je je af, want Jeremiasse is een man 0 Internationaal jurylid Wim Jeremiasse „Ik zou graag nog eens de Vredeskoers willen doen. Heel die vragen opwerpt. Jenemóasse is immers een bereisd man geworden. Hij ging alls internationaal UCI-ju- rylid naar zesdaagsen ib Los Angeles, Detroit en Montreal, deed de Grote Prijs van Cama- wat liever dan de Tour de France. Die is voor een jurylid slaapverwekkend". da en het wereldkampioen schap im San Sebasitöiaiam, nog afgezien van het vele „binmen- lanidse" wenk in klassiekers en zesdaagsen. Jeremiasse: f.Hoe ik er tussen gekomen ben? In feite giing dart miert zo erg moeilijk. Ik wag destiijdls ge woon jurylid. Ik ben bij de KNWU getipt door de Belg Jos Faibbri, een kennis- In 1968 heb dik een cursus ge volgd voor imitemaitóomsial baancommissaris in Rome. Daar ben dk geslaagd miert suc ces. Als eerste eindigde ik daar. Als UCI-cominclss:ariB en jurylid moert je goed Frans kunnen spreken. Dait was voor mij geen probleem. Dat geeft (Van onze sportmedewerker) BRESKENS Een van de sporten die zich de laatste jaren steeds meer op de voorgrond „dringt" is ongetwijfeld de watersport. Niet alleen komt de zwemsport en het wa terpolo steeds meer in de belangstelling te staan, maar zeker ook de zeilsport. Een tak van sport waarvan men in eerste instantie vaak zegt: „Ach, dat is alleen voor rijke lui weggelegd". Bij de watersportvereniging Breskens is men het daar helemaal niet mee eens. Ondanks dat zo'n „scheepje" toch nog altyd vele tienduizenden guldens kost, want de Watersportvereniging Breskens gaat niet met van die kleine bootjes de Schelde op. Een man die heel wat over zijn vereniging weet te vertel len is de 66-jarige Jacob Maas uit Breskens. Opgegroeid tus sen de zeilboten was hij een van de initiatiefnemers samen met P. Vroon, I. Verschoor, en Th. Verschoor om in 1953 ook m Breskens een watersport vereniging op te richten. Met grote voldoening praat de vo- rlS jaar gepensioneerde Maas over die oprichting en hij zegt: „VroOne is eigenlijk de grote man geweest. In Vlissin- gen hadden ze toen al een vereniging, maar men hield nooit wedstrijden. Je moest aangesloten zijn bij een club wilde je aan wedstrijden kun nen deelnemen, dus moesten we wel lid worden van de Jachtclub Vlissingen. Meestal namen we in die periode deel aan wedstrijden in het Belgi sche Gent waar de plaatselijke jachtclub RBSC zeer actief was. 0 Jacob Maas„Autorijden is veel gevaarlijker dan zeilen. Ik voel me beter thuis op zee, dan op de weg" Eat duurde tot 1953, toen de nog maaar kleine club zelf tot actie overging. En nu, 20 jaar kter is de watersportvereni ging Breskens een bloeiende club, met ruim 150 leden, waarvan enkele leden zelfs al op nationaal en internationaal niveau aan wedstrjden hebben deelgenomen. In zijn fraaie woning aan de Scheldekade in Breskens olljkft duidelijk dat de eige naar een rasechte zeiler is, want zowel in de salon als in de gang staan de modellen van verschillende typen zeiljach- en- Maas kan uren praten «ver de zeilsport, die voor de leden van de watersportvere niging Breskens op het soms woeste Scheldewater steeds weer een attractie blijkt te zijn. Maas: „Autorijden is veel gevaarlijker. Zo'n schip kan niet kenteren. Het zijn op de eerste plaats allemaal honderd procent zeewardige jachten. Er zit zoveel lood aan de kiel dat als er iets mocht gebeuren, het schip onmiddellijk weer recht komt. Gebeuren kan er na tuurlijk altijd wat, maar die kans is zo klein. Persoonlijk zit ik veel liever op het water dan met een auto op de weg". Jacob Maas, een van de op richters vond het vorig jaar welletjes. Na twintig jaar deel te hebben uitgemaakt van het bestuur zette hij er een punt achter. Maas: „Ik heb twintig jaar hard voor de vereniging gewerkt en mijn tijd is geko men om de jongeren een kans te geven. „Maar", voegt hij er onmiddellijk aan toe, „ik ben nog wel lid. De watersport zal een stuk van mijn leven blij ven betekenen". Samen met de andere bestuursleden heeft Maas er voor gezorgd dat zijn club zowel in als buiten Ne derland naam heeft gemaakt. Maas:- „Onder onze leden heb ben we ook veel Belgen en van boven de Moerdijk. We organiseren in hoofdzaak wed strijden op zee. Die zijn hier in Nederland niet zo dik be zaaid". Behalve de wedstrijden die men zelf organiseert, is men ook steeds van de partij bij andere zeilevenementen. Daar om was het ook geen verras sing dat dit jaar twee leden te weten voorzitter Vroon en Frans Maas (een zoon van me deoprichter Jacob Maas) door de Noordzeeclub geselecteerd werden om deel te nemen aan De Admirals Cup in Engeland. Een keuze die het tweetal te beurt viel na fraaie prestaties. Toch kwam men niet - samen met nog een derde Nederland se afgevaardigde - met de zo fraaie Admirals Cup terug naar Nederland. „Maas: „Het resultaat was niet denderend. Het zat niet mee. Het werd een vijfde plaats, toch niet onverdienstelijk. Om zich op grote evenemen ten voor te bereiden heeft de watersportvereniging Breskens De Schelde voor zich liggen Daar worden heel wat oefen wedstrijden op afgewerkt- Zeiilen in een zeewaardig jacht is uiteindelijk altijd nog wat anders dan varen in een klein bootje. Maas: „Als je er wat voor voelt om op zee te gaan, kun je de grondbeginselen van het zeilen beter leren op een kleine plas. Je kent dan al iets. Vervolgens kun je altijd meegaan als lid van de be manning, en zo lee je de kneepjes van het vak. Gebrek aan bemanning is er altijd". 0 Zeezeiler Jacob Maas „Aan bemanningsleden is altijd gebrek" natuurlijk ook meteen -ai een voordeel ten opzichte van de meeste Nederlandse collega's. Frans ie nu eenmaal de voer taal bij de UCI". Jeremiasse slaagde als twee de voor een cursus in Boeda pest. Daardoor werd hij een veelgevraagd man bij interna tionale wedstrijden. Hij heeft de nodige routine opgedaan en heeft nog meer aan zelfver trouwen gewonnen. Mooiste ervaringen heeft Jeremiasse opgedaan in Amerika en Ca nada. Jeremiasse: „Daar ben ik terecht gekomen via Char les Ruys, met wie ik uitste kend kan opschieten- Ruys was wat goedgelovig in eerste instantie. Bij de Zesdaagse van Gro ningen twee jaar geleden kwam er een schatrijke Ame rikaan tenminste zo leek het naar Ruys tos diiie het helemaalzaïg zitten zo'n zes daagse. Ruys zou de zaak or ganiseren. Renners en officials zou hij voor zorgen. Die Ame rikaan beweerde dat er 140.000 dollar bescnikbaar was om dart circus op poten te zetten. Er zou gereden worden in Detroit en Los Angeles. Wij er heen, maar toen het hele spul afgelopen was bleek dat er geen geld beschikbaar was om de renners en de officialis uiit te betalen. Kijk, je kunt je een keer in die boot laten ne men, en dat is, voldoende. In Montreal gebeurde dat niet meer. Toen kregen we de on kosten vooruit beta nld. Daar aarten viier rijke fabnxanten achter- Daar zat de zaak fi nancieel goed iin elkaar. Toch waren hert voor mij prachtige ervaringen. Onvergetelijk". Wim Jeremiasse heeft als wedstrijdleider, baancommis saris en internationaal jurylid zo'n beetje aOJtes bereikt wart er op dart niveau te bereiken is. Jeremiasse: ,Ik heb het geluk dait ik veel medewer king heb bij mijn werkgever. Ik heb veel te danken aan hoofdinspecteur titulair van de betastingen M. van Boven, diie veel begrip heeft voor deze tijdrovende hobby. Want dait iis hert tenslotte. Ik heb in to taal 24 dagen verlof. Voorts krijg ik die nodige medewer king om met onbetaald verlof te gaan. Al moet je daar voor jezelf niiet al te ruiim gebruik van wiliien maken. Je moet aan je maatschappelijke car rière denken en aan eventuele reacties vam collega's- Zo had ik dit jaar ook de Tour de France kunnen doen. Dat heb ik niet gedaan. Be wust. Voor mij was dat niet interessant. Je slaapt veel en ziet weinig. Nee, ik heb nog een wens. Dat is eens (Ie Vre deskoers Warschau-Beriijn- Fraag tc kunnen doen. Dat lijkt me boeiend. Ik hoop dat ik daar volgend jaar voor in aanmerking kom. Die Oosteu- ropese landen trekken me wei aan. Het is bovendien een spectaculaire koers". En wat denkt Wiim Jeremi asse, eein mam die midden im de wielersport zilt, over de jongst» maatregelen vain de KNWU o-m de zaken weer ge- zomi te maken? Over de spon- soirregeibing bijvoorbeeld- Jere miasse: „Ik kaïn dia-ar niet te veel o.--er zeggein. Je zilt altijd jn een kwetsbare positie. Wel durf ik rustig stellen dat er im het veriiedem fouten zijn ge maakt. Door ons allemaal. Vam hoog tot laag. De maatregelen die de KNWU nu neemt zijn een eersite step op de goede weg terug. We moeten alle maal diuirven bekennen dat er fouten zijn gemaakt. Pas als er die go-ede intentie is bij alle partners, kunn-en de zaken rechtgetrokken worden. Het kadier bij de wielerclubs is in veel gevallen niet „supersterk". Dara zou wat aan verDeterd kunnen worden. De sportcmn- missie heb ik geen kritiek op. Die doet goed werk. Alleen zou de sportcommissce in de toekomst op semi-professróne- le basis moeten kunnen wer ken- Het wordt langzamerhand zo'n tijdrovende zaak, dat het op zuiver amateuristische gronden vrijwel niet meer te doen valt voor die mannen". Jeremiasse ziet duidelijk lichtpunten op lange termijn voor de KNWU. Jerem.isse: „We moeten van nu af aan de zaken eerlijk behandelen. We hebben allemaal fouten ge maakt. We hebben samen de -schuld. Ik ben ervan ovei uigd dat de wielersport weer betere tijden tegemoet gaat". TON KOOMEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 23