BENZINEDISTRIBUTIE
Gedeelde smart
is halve smart
Zeer
in Mi
Goed begin van 1974: hogere rente bij de RPS
Weer j
maar t<
Rijkspostspaarbank
zeer vei
Buitenlanders30 liter
Onderzoe
Openbaar
vervoer zet
zich schrap
UITPUTTIM
Gallische haan
Beleggingsrekeningen met opzegtermijn* Beleggingsbewijzen 111 Eng
uw nationale spaarinstelling
binnenland
buitenland
Hoger tolgeld
Rijb
anen
Chinese olie
industrie in
ontwikkeling
papion
oor uw pon
Wim Kan
Vervoersmisère
Regerings
voorlichting
Uw nationale spaarinstelling verhoogt de
rentetarieven per 1 januari 1974. Bovendien zijn
er nieuwe spaar- en beleggingsvormen, die de
RPS extra aantrekkelijk maken voor alle
Nederlanders die hoge, veilige rente op hun geld
willen maken. Kies uit onderstaande
mogelijkheden de spaarvorm die het beste bij u
past
RPS-
boekje
was
4V2%
Rente
rekening
Bedrijfs- en
ambtenaren-
sparen
met premie
was
4,/2%
ongewijzigd
Jeugdsparen
De Zilvervloot:
plus extra premie
van 10%
was
6%
Opzegtermijn
3 maanden
Opzegtermijn
1 jaar
Opzegtermijn
2 jaar
Opzegtermijn
3 jaar
was
5%
ongewijzigd
ongewijzigd
ongewijzigd
4 jaar
vast
5 jaar
vast
NIEUWE
SPAARVORM
Mercedes-Benz 450
auto van
liet jaar 1973
Zaterdag 5 januari 1974
Zaterdag 5 januari 197-<
(Van onze redactie
buitenland)
DEN HAAG Gedeel
de smart is halve smart.
Dit moge een, zij het schra
le, troost zijn voor de Ne
derlandse automobilist, die
met ingang van 12 januari
elke kilometer zal moeten
„omkeren" om nog enigs
zins met zijn karige rant
soen rond te komen.
In vele landen van het
Europese continent om
van Engeland maar niet te
sPreken is het al niet
veel rooskleuriger.
Zo gaat in Zweden de ben
zine 8 januari op de bon.
Voor de periode van 8 janua
ri tot 28 februari krijgt elke
automobilist een standaard-
rantsoen van honderd li
ter.
Buitenlanders die Zweden
willen bezoeken, moeten
minstens twee weken voor
hun aankomst een benzine
toewijzing aanvragen.
Ook Noorwegen heeft be
sloten de distributie van
benzine in te voeren. De re
gering zal nog over de groot
te van het rantsoen beslissen,
maar in elk geval zijn de
bonkaarten al uitgereikt.
Men verwacht dat ze met
Ingang van 14 januari ge
bruikt zullen moeten worden.
In ieder geval geldt voor de
komende twee zondagen een
rijverbod.
In Italië zullen de buiten
landse autotoeristen dieper
in hun beurs moeten tasten.
Sinds 1 januari is het sys
teem van kortingen op de
benzineprijs buiten werking
gesteld. Bovendien wordt als
gevolg van de invoering van
de btw het tolgeld op de
autowegen verhoogd.
Het rijverbod op zon- en
feestdagen loopt in Italië van
01.00 uur tot 24.00 uur. Het
verbod geldt niet op 6 janua-
in. Er is een snelheidsbeper
king ingevoerd van 120 km
per uur op autowegen en van
100 km voor andere wegen.
De regering overweegt in
april benzinedistributie in te
voeren.
De situatie in andere lan
den is als volgt:
BELGIë: Een zondagsrijver
bod van 03.00 tot 20.00 uur.
Maximumsnelheid op auto
wegen 100 km, op andere
wegen 80 km.
BULGARIJE: Benzinedis
tributie van 40 liter per
maand. Een algemene snel
heidsbeperking tot 80 km.
WEST-DUITSLAND: Rij
verbod met ingang van 19
januar. van kaag J.6.00
uur tot maandag 03.00 uur,
afwisselend voor auto's met
even en oneven laatste cijfer
van het kenteken. Snelheids
beperking op de Autobahn
tot 100 km en op overige
wegen tot 80 km per uur.
DENEMARKEN: Zondags-
rijverbod van 03.00 uur tot
24.00 uur. Snelheidsbeper
king 80 km en in bebouwde
kommen tot 60 km.
FRANKRIJK: Snelheids
beperking tot 120 km op au
towegen en 90 km op andere
wegen. De Franse regering
bereidde haar onderdanen
woensdag een onaangename
verrassing door te besluiten
het gas te rantsoeneren. Door
deze maatregel worden 53
departementen getroffen,
-irond'r Parijs en omge
ving. Het zuidwesten valt
buiten de rantsoenering,
evenals het noorden, dat
aardgas uit Groningen krijgt.
De oorzaak van de 'ant'o-
nering is gelegen in het feit
dat Algerije geen vloeibaar
gas meer levert doordat de
fabriek in Skikda, die het
gas vloeibaar maakt, defect
is. Daarbij kwam nog dat de
vraag naar gas ais gevolg
van de oliecrisis enorm is
gestegen.
GROOT-BRITTANlë. Veel
benzinepompen gesloten om
dat er geen voorraad meer is.
Toeristen kunnen bij de au
tomobielclubs benzinebonnen
krijgen. De maximumsnel
heid is op 80 km gesteld.
LUXEMBURG: Een snel
heidsbeperking tot 80 km op
tweebaanswegen. Voor we
gen met meer rijbanen en
voor autowegen is de maxi
mumsnelheid 100 km.
OOSTENRIJK Maximum
snelheid 100 km per uur.
POLEN: Maximumsnel
heid 80 km. Vrachtverkeer
mag niet harder dan 70 km
rijden. Het autobusvervoer
en het binnenlandse lucht
verkeer is ingekrompen.
PORTUGAL: Benzinepom
pen in de weekeinden en op
feestdagen gesloten.
ROEMENIë: Gevarieerde
snelheidsbeperking van 90
tot 100 km naar gelang de
cilinderinhoud van de auto.
Buitenlanders krijgen aan de
gr-ns en bii kantoren van de
autoclub benzinebonnen voor
een onbeperkte hoeveel
heid.
ZWITSERLAND EN
LIECHTENSTEIN: Hier
geldt een maximumsnelheid
van 100 km. Om te voorko
men dat buitenlanders alleen
maar komen om te tanken,
moeten zij bij binnenkomst
hun tank voor minstens
dri-kwart met benzine gevuld
hebben.
Ook in de Verenigde Sta
ten zijn benzinebesparende
maatregelen genomen. De
Amerikaanse automobilisten
moeten een maximum snel
heid van 90 km per uur in
acht nemen.
HONGKONG (AFP) De
Chinese olie-inidiustrje is in
volle ontwikkeling, zo meldit
radiio-Peking in een uitzen
ding, die in Hongkong is op
gevangen.
Volgens radio-P-ekdng is de
prodiutotie van olie en van
oldeprodukten verwerkelijkt
vóór de termijn gesteld in
het plan voor 1973. China,
dat tot dusver oldeprodukten
moest invoeren, is een land
geworden, diat rijk is aan
olie met talrijke oliebronnen,
ook in de zeebodem voor de
Chinese kust, aldus radio-Pe
king.
Copyright De Stem/Het Parool.
(Van onze redactie
binnenland).
DEN HAAG Voor auto's
met een buitenlands kente
ken, die in Nederland rijden,
zullen met ingang van 12 ja
nuari bezinerantsoenén wor
den verstrekt. Benzinebon
nen worden uitgegeven voor
alle categorieën motorrijtui
gen die op benzine rijden,
daaronder begrepen personen
auto's motoren, bestel- en
vrachtwagens en autobussen.
De basistoewijzing bedraagt
30 liter per week. De moge
lijkheid bestaat aanvullende
benzinerantsoenen te verkrij
gen, aldus het ministerie van
Verkeer en Waterstaat.
De bonnen worden uitge
geven nadat de aanvrager in
het bezit in van een benzi
nestamkaart. Deze zijn ver
krijgbaar op Nederlandse geJ
meentehuizen en politiebu-
'saus. De stamkaart wordt
slechts afgegeven op vertoon
van het kentekenbewijs, ter
wijl tevens kan worden ver
langd dat het motorrijtuig,
waarvoor het rantsoen wordt
aangevraagd, wordt getoond.
Om te voorkomen dat op één
buitenlands kentekenbewijs
meer stamkaarten worden
afgegeven, zal het kenteken
bewijs bij afgifte van de
stamkaarten wordein afge
stempeld.
De buitenlander, die als
toerist in Nederland rijdt, kan
een extra toewijzing krijgen
van ten hoogste 30 liter per
week, de motorrijder 15 li
ter. Voor zakelijk verkeer
met buitenlandse motorrijtui
gen in Nederland zal de aan
vullende rantsoenering af
hankelijk zijn van het aantal
per week af te leggen kilo
meters en de Soort van het
voertuig.
Door deze regeling wordt
tegemoetgekomen aan de
behoefte van buitenlandse
automobilisten. Niettemin
verdient het aanbeveling met
een volle tanik Nederland
binnen te komem, zodat de
administratieve formaliteiten
kunnen worden vervuld na
aankomst op de plaats van
bestemming.
(Van onze redactie
binnenland)
DEN HAAG In vervoers-
kringen vraagt men zich af of,
wanneer de benzinedistributie
een feit wordt, het openbaar
vervoer en het taxivervoer de
te verwachten stroom passa
giers zullen kunnen verwerken
De vijf dagen uitstel die het
openbaar vervoer nu heeft ge
kregen, vormen uiteraard
slechts een verschuiving van de
problemen.
De 71 ondernemingen in ons
land, die normaal met rond
1600 stads en 3260 interlokale
lijnbusdiensten en circa 950
trams en metrorijtuigen en het
openbaar vervoer verzorgen,
hebben inmiddels maatregelen
getroffen om vooral het woon
werkverkeer zo goed mogelijk
te laten verlopen. Een van de
maatregelen is, dat de onder
nemingen een groot aantal
toerwagens hebben bijge-
huurd. Verder hebben zij het
publiek aangeraden zich van
tevoren van kaartjes te voor
zien. Ook de spoorwegen heb
ben hun maatregelen geno
men
Directeur W. Kamp van Au-
topool Nederland, die met be
hulp van een computer auto
mobilisten in het woon-werk-
verkeer bij elkaar wil bren
gen, opdat men gezamenlijk in
een auto toch naar het werk
kan blijven gaan, heeft tot nu
toe op de geplaatste adverten
ties weinig respons gehad:
slechts 500 gegadigden hebben
zich aangemeld.
Hij verwacht evenwel, dat
dit aantal enorm zal toenemen,
indien mocht blijken, dat het
openbaar vervoer 't verwachte
verhoogde vervoersaanbod niet
aan kan. Het gedrag van de
mensen is echter moeilijk te
voorspellen, meende hij. Zou
den eir evenwel bijv. op een
dag tienduizenden aan
meldingsformulieren bin
nenkomen, dan worden die de
twee volgende dagen geco
deerd en geponst en gaan
weer een dag later de compu
ter in. De volgende ochtend
zijn de resultaten dan bekend
en zouden de gegadigden op
de hoogte kunnen worden ge
steld.
De minister van Binnen
landse Zaken heeft zich in
middels tot de colleges van B.
en W. in alle Nederlandse ge
meenten gewend en hun ge
wezen op het grote belang van
maatregelen, die kunnen lei
den tot verbreding en afzwak
king van de ochtend- en
avondspits in het openbaar
vervoer door spreiding van de
werktijden in kantoor, fabriek
en werkplaats. Op die manier
kan althans een deel van het
woon-werkverkeer zich buiten
de spitsuren afwikkelen.
Brieven vovi „cu rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatfe zullen dezo
vermeld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan b!|
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent nief-
dat de redactfo het In alle gevallen
•ens U met Inhoud, c.q. strekking.
Wïim Kan kan op de televi
sie aardig vertellen en ook
soms hard de waarheid zeg
gen. Maar hij kan ook de spot
drijven met een kerkelijke
hoogwaardigheidsbekleder.
Men kan naden tot welke par
tij hij behoort. Het zal de
Partij van de Arbeid wel we
zen. Kerkelijk gezinden horen
niiet thuis in. zo'n partij.
BORSSELE H. SMITS
Naar aanleiding van het
commentaar „Eigen schuld" in
uw krant van 2 jan. j.l. zou ik
graag het volgende willen op
merken.
In dit artikel wordt gesteld
dat autorijdend Nederland
koek van eigen deeg krijgt als
't vervoersaanbod straks niet
altijd opgevangen kan worden.
Ik zou hierbij willen aanteke
nen dat zelfs de automobilist
daaraan alleen niet schuldig is,
het openbaar Vervoer heeft dit
m.i. ook wel in de hand ge
werkt. Toen ik 14 jaar geleden
van school kwam en ging wer
ken heb ik menigmaal op de
bus staan wachten en in 4 jaar
dat ik daar gebruik van moest
maken heel wat misère mee
gemaakt.
Ik reisde toen van Ooster
hout naar Dongen v.v. Ten
einde x-aad besloten we (we
waren met meerderen) altijd
met de fiets te gaan ook bij
regen of sneeuw of flinke kou.
Als 't droog weer was zat de
bus zo vol dat je niet eens
ergens vast hoefde te houden,
want je kon toch niet vallen,
zelfs vee mag zo niet vervoerd
worden, mensen echter wel.
Was 't slecht weer dan was de
bus nog voller en lieten ze je
doodleuk staan en reden door,
maar dan wachtte je toch ge
woon 'n half uurtje langer,
leuk hoor.
Acht jaar geleden ben ik
getrouwd en in Made gaan
wonen. U kunt zich waar
schijnlijk niet voorstellen met
hoeveel kunst- en vliegwerk
wij jarenlang met het open
baar vervoer van Made naar
Oosterhout hebben gereisd;
plaatsen die, och arm, 6 km
van elkaar verwijderd zijn.
's Avonds konden wij nooltl
weg, 'n verjaardagsfeestje wasl
voor ons taboe of je moest met!
'n taxi gaan, maar dat doe jel
ook niet al te vaak want ook
dat hapte er aardig in. K
Nou neemt u maar gerus»
van mij aan dat je, na jaren]
modderen met 't openbaaiS
vervoer, je maar wat blij benti
dat je je 'n auto kunt veroorJ
loven. Dus geef niet alleen del
automobilist de schuld maaw
laat 't openbaar vervoer merJ;
ken dat hun het ook wel lich-1
telijk in de hand gewerkt heb-J
ben.
MADE MEVR. AVONTUUï|
Op zaterdag 15 decembe:
1973 was er in de zendtijd va
de Tros een uitzending over!;
sociale uitkeringen. Aan heb
einde werd een adres ge-:j
noemd, het werd niet herl
haald, zodat ik niet verdeif
kwam dan Rhijnspoor - tl
Amsterdam. Ik meende, dat dj
Tros in Hilversum mij we!
aan het adres kon helpen et|
draaide dus Hilversum 02150 -
-. „Juffrouw heeft u voor mil
dat adres, dat zo juist werj
genoemd?" „Mijnheer, wilt
maandag even bellen? ".Maanl
dag: „Juffrouw—", zie xvorenfj
„Mijnheer, dan moet u dl
NOS draaien, ik zal u he|
nummer geven". Ik draai weei
Hilversum. „Juffrouw enz."
zie voren. „Mijnheer u spreek
met de NOS-televisie, u moe|
de NOS-radio hebben. Ik zal i
het nummer even geven"!
Dank u. Weer Hilversum ge[
draaid - „Juffrouw - enz. zij
voren. „Mijnheer, dat was ee:
regeringsuitzending, dan moei
u Den Haag draaien, nummei
070Dank.
Den Haag gedraaid. „Juli
frouw - enz. zie voren". Mijn-S
heer van welk departement;
bent u? Juffrouw ik ben helef
maal niet van een departs
ment. Moet u eens goed luiste]
ren, ik vraag alleen maar ee|
adres, dat over de radio al
genoemd. „Wacht u even,
verbind u door". „Juffrouw
enz. zie voren. „Mijnheer, dai
is het Voorlichtingscentrum
Sociale Verzekering aan hel
Rhijnspoorplein 1 in Amsterl
dam". „Dank u, juffrouw"]
Amsterdam geschreven eij
tekst gevraagd. Gewacht el
nog niets ontvangen. Hei
wordt begin 1974. Ik denkf
wellicht weet de Raad var)
Arbeid in Breda iets meerl
„Juffrouw" - zie voren, zl
geeft me een nummer in Amj
sterdam, maar verbindt mij
toch nog even door. Opnieutf
dezelfde vraag. Een ander te
lefoonnummer. Dat dan einde
lijk gebeld 020„Mijnheer)
die tekst enz". „Och, die tek
is door^ de drukte van dl
feestdagen nog niet gedrukt';
Stom van mij ook, die feestda]
gen kwamen er ook onverl
wacht tussendoor. Je blijft laj
chen, ook in 1974!
BREDA J. A. MOSHEUVEll
DEN HAAG (ANP)
Staatssecretaris Stemerdin
(Defensie) heeft gisteren toe
gezegd dat hij een onderzoe
zal laten instellen naar de ma
nier waarop in het depot voo
discipline in Nieuwersluis ge
detineerden die in psychisch
moeilijkheden zijn geraak
worden behandeld. Hij dee.
deze toezegging tijdens ee:-
onderhoud met drie dienst
plichtige artsen die een brie
hadden geschreven aan de mi
nister van Defensie over hut
bevindingen tijdens een ex
cursie naar Nieuwersluis. Ii
die brief betitelden zij de toe
standen in Nieuwersluis al
middeleeuws. Zij hekelde:
voornamelijk het regelmati;
TVe Franse president heeft
-L-' drage geleverd om de ti
kingen tussen Nederland en
In zijn antwoord op een tij<
tie gestelde vraag meende hi
olieboycot tegen Nederland
Nederlandse beroep op de Eui
van Nederlands eigen belang
Met deze reactie heeft de
ervan blijk gegeven van wezf
meenschap weinig (Nederland:
neer de Franse president bewe
maar om te doen is dat Rotte
wereld blijft", dan miskent hi
stellingen van de Europese Gt
staten overeenkomstig hun e
stoffen, geografische ligging e
zonder kunstmatige beschermi
boycot tegen Rotterdam doet
bovendien een politiek wapen
gehanteerd.
Hetzelfde geldt voor de toes
heeft gemaakt op de verondet
land tegen een Europese ener<
opgemerkt dat zo'n Europese
dat zelfs de meest summiere
pese Commissie door de Raad
Onder meer omdat de vertegei
wilde. Waar het de Fransen
heel Europa moet mee betaler
en economisch kostbaar gasdi
van kernenergie. Zowel het V
republiek hebben de voorkeu
ultracentrifugeproject. Nog onl
nen gegeven dat ook andere
Maar dat zal de Franse eer w
eerste inleg f 1000.—
Wilt u meer weten?
Verdere informatie kunt u verkrijgen bij:
De Rijkspostspaarbank, Van Baerlestraat 27 (geen postzegel plakken)
en bij alle postkantoren.
U kunt ook bellen 020 - 5899111.
U kunt makkelijk sparen via uw bank- of girorekening. Uw spaargeld op een
beleggingsrekening of een beleggingsbewijs is niet geblokkeerd. U kunt altijd
geld opnemen, waarvoor de RPS dan echter wel kosten in rekening brengt.
Jeugdbeleggingsrekening, nieuwe spaarvorm voor jongeren tot 21 jaar; eerste inleg slechts f 100.—
(Van onze red
LONDEN Minister van w<
law en de leiders van de tv
werkers in de kolenindustri
dag weer rond de tafel zitti
schil op te lossen. De stakin
verder uit.
DEN HAAG (ANP) —Eetl
internationale j-ury van 45 au
tojournalisten heeft de Merce
des-Benz 450 serie gekozen tot
de „auto v-an het jaar 1973".
De winnende auto kreeg 115
van de in totaal 675 te verde
len punten.
De organisatie van deze tra
ditionele auto-van-het-jaar
verkiezing is thans in handen
van de Europese (auto)bl-aden
Autovisie. Daily Telegraph
Der Stern, l'Equipe, Quattro-
ruote en Vi Bilagare.
De gehanteerde verkiezings
normen waren originaliteit
van technische conceptie
(waarin ook d-e veiligheid i:
begrepenesthetische vorm
geving er- de tegenwoorde
voor de prijs.