BENZINEDISTRIBUTIE Gedeelde smart is halve smart Zeer in Mi Goed begin van 1974: hogere rente bij de RPS Weer j maar t< Rijkspostspaarbank zeer vei Buitenlanders30 liter Onderzoe Openbaar vervoer zet zich schrap UITPUTTIM Gallische haan Beleggingsrekeningen met opzegtermijn* Beleggingsbewijzen 111 Eng uw nationale spaarinstelling binnenland buitenland Hoger tolgeld Rijb anen Chinese olie industrie in ontwikkeling papion oor uw pon Wim Kan Vervoersmisère Regerings voorlichting Uw nationale spaarinstelling verhoogt de rentetarieven per 1 januari 1974. Bovendien zijn er nieuwe spaar- en beleggingsvormen, die de RPS extra aantrekkelijk maken voor alle Nederlanders die hoge, veilige rente op hun geld willen maken. Kies uit onderstaande mogelijkheden de spaarvorm die het beste bij u past RPS- boekje was 4V2% Rente rekening Bedrijfs- en ambtenaren- sparen met premie was 4,/2% ongewijzigd Jeugdsparen De Zilvervloot: plus extra premie van 10% was 6% Opzegtermijn 3 maanden Opzegtermijn 1 jaar Opzegtermijn 2 jaar Opzegtermijn 3 jaar was 5% ongewijzigd ongewijzigd ongewijzigd 4 jaar vast 5 jaar vast NIEUWE SPAARVORM Mercedes-Benz 450 auto van liet jaar 1973 Zaterdag 5 januari 1974 Zaterdag 5 januari 197-< (Van onze redactie buitenland) DEN HAAG Gedeel de smart is halve smart. Dit moge een, zij het schra le, troost zijn voor de Ne derlandse automobilist, die met ingang van 12 januari elke kilometer zal moeten „omkeren" om nog enigs zins met zijn karige rant soen rond te komen. In vele landen van het Europese continent om van Engeland maar niet te sPreken is het al niet veel rooskleuriger. Zo gaat in Zweden de ben zine 8 januari op de bon. Voor de periode van 8 janua ri tot 28 februari krijgt elke automobilist een standaard- rantsoen van honderd li ter. Buitenlanders die Zweden willen bezoeken, moeten minstens twee weken voor hun aankomst een benzine toewijzing aanvragen. Ook Noorwegen heeft be sloten de distributie van benzine in te voeren. De re gering zal nog over de groot te van het rantsoen beslissen, maar in elk geval zijn de bonkaarten al uitgereikt. Men verwacht dat ze met Ingang van 14 januari ge bruikt zullen moeten worden. In ieder geval geldt voor de komende twee zondagen een rijverbod. In Italië zullen de buiten landse autotoeristen dieper in hun beurs moeten tasten. Sinds 1 januari is het sys teem van kortingen op de benzineprijs buiten werking gesteld. Bovendien wordt als gevolg van de invoering van de btw het tolgeld op de autowegen verhoogd. Het rijverbod op zon- en feestdagen loopt in Italië van 01.00 uur tot 24.00 uur. Het verbod geldt niet op 6 janua- in. Er is een snelheidsbeper king ingevoerd van 120 km per uur op autowegen en van 100 km voor andere wegen. De regering overweegt in april benzinedistributie in te voeren. De situatie in andere lan den is als volgt: BELGIë: Een zondagsrijver bod van 03.00 tot 20.00 uur. Maximumsnelheid op auto wegen 100 km, op andere wegen 80 km. BULGARIJE: Benzinedis tributie van 40 liter per maand. Een algemene snel heidsbeperking tot 80 km. WEST-DUITSLAND: Rij verbod met ingang van 19 januar. van kaag J.6.00 uur tot maandag 03.00 uur, afwisselend voor auto's met even en oneven laatste cijfer van het kenteken. Snelheids beperking op de Autobahn tot 100 km en op overige wegen tot 80 km per uur. DENEMARKEN: Zondags- rijverbod van 03.00 uur tot 24.00 uur. Snelheidsbeper king 80 km en in bebouwde kommen tot 60 km. FRANKRIJK: Snelheids beperking tot 120 km op au towegen en 90 km op andere wegen. De Franse regering bereidde haar onderdanen woensdag een onaangename verrassing door te besluiten het gas te rantsoeneren. Door deze maatregel worden 53 departementen getroffen, -irond'r Parijs en omge ving. Het zuidwesten valt buiten de rantsoenering, evenals het noorden, dat aardgas uit Groningen krijgt. De oorzaak van de 'ant'o- nering is gelegen in het feit dat Algerije geen vloeibaar gas meer levert doordat de fabriek in Skikda, die het gas vloeibaar maakt, defect is. Daarbij kwam nog dat de vraag naar gas ais gevolg van de oliecrisis enorm is gestegen. GROOT-BRITTANlë. Veel benzinepompen gesloten om dat er geen voorraad meer is. Toeristen kunnen bij de au tomobielclubs benzinebonnen krijgen. De maximumsnel heid is op 80 km gesteld. LUXEMBURG: Een snel heidsbeperking tot 80 km op tweebaanswegen. Voor we gen met meer rijbanen en voor autowegen is de maxi mumsnelheid 100 km. OOSTENRIJK Maximum snelheid 100 km per uur. POLEN: Maximumsnel heid 80 km. Vrachtverkeer mag niet harder dan 70 km rijden. Het autobusvervoer en het binnenlandse lucht verkeer is ingekrompen. PORTUGAL: Benzinepom pen in de weekeinden en op feestdagen gesloten. ROEMENIë: Gevarieerde snelheidsbeperking van 90 tot 100 km naar gelang de cilinderinhoud van de auto. Buitenlanders krijgen aan de gr-ns en bii kantoren van de autoclub benzinebonnen voor een onbeperkte hoeveel heid. ZWITSERLAND EN LIECHTENSTEIN: Hier geldt een maximumsnelheid van 100 km. Om te voorko men dat buitenlanders alleen maar komen om te tanken, moeten zij bij binnenkomst hun tank voor minstens dri-kwart met benzine gevuld hebben. Ook in de Verenigde Sta ten zijn benzinebesparende maatregelen genomen. De Amerikaanse automobilisten moeten een maximum snel heid van 90 km per uur in acht nemen. HONGKONG (AFP) De Chinese olie-inidiustrje is in volle ontwikkeling, zo meldit radiio-Peking in een uitzen ding, die in Hongkong is op gevangen. Volgens radio-P-ekdng is de prodiutotie van olie en van oldeprodukten verwerkelijkt vóór de termijn gesteld in het plan voor 1973. China, dat tot dusver oldeprodukten moest invoeren, is een land geworden, diat rijk is aan olie met talrijke oliebronnen, ook in de zeebodem voor de Chinese kust, aldus radio-Pe king. Copyright De Stem/Het Parool. (Van onze redactie binnenland). DEN HAAG Voor auto's met een buitenlands kente ken, die in Nederland rijden, zullen met ingang van 12 ja nuari bezinerantsoenén wor den verstrekt. Benzinebon nen worden uitgegeven voor alle categorieën motorrijtui gen die op benzine rijden, daaronder begrepen personen auto's motoren, bestel- en vrachtwagens en autobussen. De basistoewijzing bedraagt 30 liter per week. De moge lijkheid bestaat aanvullende benzinerantsoenen te verkrij gen, aldus het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De bonnen worden uitge geven nadat de aanvrager in het bezit in van een benzi nestamkaart. Deze zijn ver krijgbaar op Nederlandse geJ meentehuizen en politiebu- 'saus. De stamkaart wordt slechts afgegeven op vertoon van het kentekenbewijs, ter wijl tevens kan worden ver langd dat het motorrijtuig, waarvoor het rantsoen wordt aangevraagd, wordt getoond. Om te voorkomen dat op één buitenlands kentekenbewijs meer stamkaarten worden afgegeven, zal het kenteken bewijs bij afgifte van de stamkaarten wordein afge stempeld. De buitenlander, die als toerist in Nederland rijdt, kan een extra toewijzing krijgen van ten hoogste 30 liter per week, de motorrijder 15 li ter. Voor zakelijk verkeer met buitenlandse motorrijtui gen in Nederland zal de aan vullende rantsoenering af hankelijk zijn van het aantal per week af te leggen kilo meters en de Soort van het voertuig. Door deze regeling wordt tegemoetgekomen aan de behoefte van buitenlandse automobilisten. Niettemin verdient het aanbeveling met een volle tanik Nederland binnen te komem, zodat de administratieve formaliteiten kunnen worden vervuld na aankomst op de plaats van bestemming. (Van onze redactie binnenland) DEN HAAG In vervoers- kringen vraagt men zich af of, wanneer de benzinedistributie een feit wordt, het openbaar vervoer en het taxivervoer de te verwachten stroom passa giers zullen kunnen verwerken De vijf dagen uitstel die het openbaar vervoer nu heeft ge kregen, vormen uiteraard slechts een verschuiving van de problemen. De 71 ondernemingen in ons land, die normaal met rond 1600 stads en 3260 interlokale lijnbusdiensten en circa 950 trams en metrorijtuigen en het openbaar vervoer verzorgen, hebben inmiddels maatregelen getroffen om vooral het woon werkverkeer zo goed mogelijk te laten verlopen. Een van de maatregelen is, dat de onder nemingen een groot aantal toerwagens hebben bijge- huurd. Verder hebben zij het publiek aangeraden zich van tevoren van kaartjes te voor zien. Ook de spoorwegen heb ben hun maatregelen geno men Directeur W. Kamp van Au- topool Nederland, die met be hulp van een computer auto mobilisten in het woon-werk- verkeer bij elkaar wil bren gen, opdat men gezamenlijk in een auto toch naar het werk kan blijven gaan, heeft tot nu toe op de geplaatste adverten ties weinig respons gehad: slechts 500 gegadigden hebben zich aangemeld. Hij verwacht evenwel, dat dit aantal enorm zal toenemen, indien mocht blijken, dat het openbaar vervoer 't verwachte verhoogde vervoersaanbod niet aan kan. Het gedrag van de mensen is echter moeilijk te voorspellen, meende hij. Zou den eir evenwel bijv. op een dag tienduizenden aan meldingsformulieren bin nenkomen, dan worden die de twee volgende dagen geco deerd en geponst en gaan weer een dag later de compu ter in. De volgende ochtend zijn de resultaten dan bekend en zouden de gegadigden op de hoogte kunnen worden ge steld. De minister van Binnen landse Zaken heeft zich in middels tot de colleges van B. en W. in alle Nederlandse ge meenten gewend en hun ge wezen op het grote belang van maatregelen, die kunnen lei den tot verbreding en afzwak king van de ochtend- en avondspits in het openbaar vervoer door spreiding van de werktijden in kantoor, fabriek en werkplaats. Op die manier kan althans een deel van het woon-werkverkeer zich buiten de spitsuren afwikkelen. Brieven vovi „cu rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatfe zullen dezo vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan b!| de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent nief- dat de redactfo het In alle gevallen •ens U met Inhoud, c.q. strekking. Wïim Kan kan op de televi sie aardig vertellen en ook soms hard de waarheid zeg gen. Maar hij kan ook de spot drijven met een kerkelijke hoogwaardigheidsbekleder. Men kan naden tot welke par tij hij behoort. Het zal de Partij van de Arbeid wel we zen. Kerkelijk gezinden horen niiet thuis in. zo'n partij. BORSSELE H. SMITS Naar aanleiding van het commentaar „Eigen schuld" in uw krant van 2 jan. j.l. zou ik graag het volgende willen op merken. In dit artikel wordt gesteld dat autorijdend Nederland koek van eigen deeg krijgt als 't vervoersaanbod straks niet altijd opgevangen kan worden. Ik zou hierbij willen aanteke nen dat zelfs de automobilist daaraan alleen niet schuldig is, het openbaar Vervoer heeft dit m.i. ook wel in de hand ge werkt. Toen ik 14 jaar geleden van school kwam en ging wer ken heb ik menigmaal op de bus staan wachten en in 4 jaar dat ik daar gebruik van moest maken heel wat misère mee gemaakt. Ik reisde toen van Ooster hout naar Dongen v.v. Ten einde x-aad besloten we (we waren met meerderen) altijd met de fiets te gaan ook bij regen of sneeuw of flinke kou. Als 't droog weer was zat de bus zo vol dat je niet eens ergens vast hoefde te houden, want je kon toch niet vallen, zelfs vee mag zo niet vervoerd worden, mensen echter wel. Was 't slecht weer dan was de bus nog voller en lieten ze je doodleuk staan en reden door, maar dan wachtte je toch ge woon 'n half uurtje langer, leuk hoor. Acht jaar geleden ben ik getrouwd en in Made gaan wonen. U kunt zich waar schijnlijk niet voorstellen met hoeveel kunst- en vliegwerk wij jarenlang met het open baar vervoer van Made naar Oosterhout hebben gereisd; plaatsen die, och arm, 6 km van elkaar verwijderd zijn. 's Avonds konden wij nooltl weg, 'n verjaardagsfeestje wasl voor ons taboe of je moest met! 'n taxi gaan, maar dat doe jel ook niet al te vaak want ook dat hapte er aardig in. K Nou neemt u maar gerus» van mij aan dat je, na jaren] modderen met 't openbaaiS vervoer, je maar wat blij benti dat je je 'n auto kunt veroorJ loven. Dus geef niet alleen del automobilist de schuld maaw laat 't openbaar vervoer merJ; ken dat hun het ook wel lich-1 telijk in de hand gewerkt heb-J ben. MADE MEVR. AVONTUUï| Op zaterdag 15 decembe: 1973 was er in de zendtijd va de Tros een uitzending over!; sociale uitkeringen. Aan heb einde werd een adres ge-:j noemd, het werd niet herl haald, zodat ik niet verdeif kwam dan Rhijnspoor - tl Amsterdam. Ik meende, dat dj Tros in Hilversum mij we! aan het adres kon helpen et| draaide dus Hilversum 02150 - -. „Juffrouw heeft u voor mil dat adres, dat zo juist werj genoemd?" „Mijnheer, wilt maandag even bellen? ".Maanl dag: „Juffrouw—", zie xvorenfj „Mijnheer, dan moet u dl NOS draaien, ik zal u he| nummer geven". Ik draai weei Hilversum. „Juffrouw enz." zie voren. „Mijnheer u spreek met de NOS-televisie, u moe| de NOS-radio hebben. Ik zal i het nummer even geven"! Dank u. Weer Hilversum ge[ draaid - „Juffrouw - enz. zij voren. „Mijnheer, dat was ee: regeringsuitzending, dan moei u Den Haag draaien, nummei 070Dank. Den Haag gedraaid. „Juli frouw - enz. zie voren". Mijn-S heer van welk departement; bent u? Juffrouw ik ben helef maal niet van een departs ment. Moet u eens goed luiste] ren, ik vraag alleen maar ee| adres, dat over de radio al genoemd. „Wacht u even, verbind u door". „Juffrouw enz. zie voren. „Mijnheer, dai is het Voorlichtingscentrum Sociale Verzekering aan hel Rhijnspoorplein 1 in Amsterl dam". „Dank u, juffrouw"] Amsterdam geschreven eij tekst gevraagd. Gewacht el nog niets ontvangen. Hei wordt begin 1974. Ik denkf wellicht weet de Raad var) Arbeid in Breda iets meerl „Juffrouw" - zie voren, zl geeft me een nummer in Amj sterdam, maar verbindt mij toch nog even door. Opnieutf dezelfde vraag. Een ander te lefoonnummer. Dat dan einde lijk gebeld 020„Mijnheer) die tekst enz". „Och, die tek is door^ de drukte van dl feestdagen nog niet gedrukt'; Stom van mij ook, die feestda] gen kwamen er ook onverl wacht tussendoor. Je blijft laj chen, ook in 1974! BREDA J. A. MOSHEUVEll DEN HAAG (ANP) Staatssecretaris Stemerdin (Defensie) heeft gisteren toe gezegd dat hij een onderzoe zal laten instellen naar de ma nier waarop in het depot voo discipline in Nieuwersluis ge detineerden die in psychisch moeilijkheden zijn geraak worden behandeld. Hij dee. deze toezegging tijdens ee:- onderhoud met drie dienst plichtige artsen die een brie hadden geschreven aan de mi nister van Defensie over hut bevindingen tijdens een ex cursie naar Nieuwersluis. Ii die brief betitelden zij de toe standen in Nieuwersluis al middeleeuws. Zij hekelde: voornamelijk het regelmati; TVe Franse president heeft -L-' drage geleverd om de ti kingen tussen Nederland en In zijn antwoord op een tij< tie gestelde vraag meende hi olieboycot tegen Nederland Nederlandse beroep op de Eui van Nederlands eigen belang Met deze reactie heeft de ervan blijk gegeven van wezf meenschap weinig (Nederland: neer de Franse president bewe maar om te doen is dat Rotte wereld blijft", dan miskent hi stellingen van de Europese Gt staten overeenkomstig hun e stoffen, geografische ligging e zonder kunstmatige beschermi boycot tegen Rotterdam doet bovendien een politiek wapen gehanteerd. Hetzelfde geldt voor de toes heeft gemaakt op de verondet land tegen een Europese ener< opgemerkt dat zo'n Europese dat zelfs de meest summiere pese Commissie door de Raad Onder meer omdat de vertegei wilde. Waar het de Fransen heel Europa moet mee betaler en economisch kostbaar gasdi van kernenergie. Zowel het V republiek hebben de voorkeu ultracentrifugeproject. Nog onl nen gegeven dat ook andere Maar dat zal de Franse eer w eerste inleg f 1000.— Wilt u meer weten? Verdere informatie kunt u verkrijgen bij: De Rijkspostspaarbank, Van Baerlestraat 27 (geen postzegel plakken) en bij alle postkantoren. U kunt ook bellen 020 - 5899111. U kunt makkelijk sparen via uw bank- of girorekening. Uw spaargeld op een beleggingsrekening of een beleggingsbewijs is niet geblokkeerd. U kunt altijd geld opnemen, waarvoor de RPS dan echter wel kosten in rekening brengt. Jeugdbeleggingsrekening, nieuwe spaarvorm voor jongeren tot 21 jaar; eerste inleg slechts f 100.— (Van onze red LONDEN Minister van w< law en de leiders van de tv werkers in de kolenindustri dag weer rond de tafel zitti schil op te lossen. De stakin verder uit. DEN HAAG (ANP) —Eetl internationale j-ury van 45 au tojournalisten heeft de Merce des-Benz 450 serie gekozen tot de „auto v-an het jaar 1973". De winnende auto kreeg 115 van de in totaal 675 te verde len punten. De organisatie van deze tra ditionele auto-van-het-jaar verkiezing is thans in handen van de Europese (auto)bl-aden Autovisie. Daily Telegraph Der Stern, l'Equipe, Quattro- ruote en Vi Bilagare. De gehanteerde verkiezings normen waren originaliteit van technische conceptie (waarin ook d-e veiligheid i: begrepenesthetische vorm geving er- de tegenwoorde voor de prijs.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 10