KEUREN SUBSIDIE VOOR OPBOUWORGAAN GOED
PROVINCIALE STATEN IN MOTIE:
„Ruilverkavelingsplan
Kieldrecht moet
snel worden aangepakt
Dijken meteen
ophogen
is onmogelijk
BENZINE OF
mtM RIJDEN
Nota over
wegen
op komst
Discussie over
personeelsstop
ïra^en in Kamer:
Josselkwekers
neten schade-
ergoeiling krijgen"
Crt? 348"12' Stein"
Binsen ooft 348 "18-
willen gesprek
met statenleden
KVP wordt
straks KWP
Gele kaart in
Zeeuwse Staten
PvdA tegen
luchthaven
in Brabant
Meer geld
voor ETI
AUTOMOBILIST
ZWAAR GEWOND
stad
*>1
Overleg over
openbaar vervoer
iii Zeeuwsck-
Vlaanderen
W. Dusarduyn (KVP).
Scholieren trek
naar België
in onderzoek
Streekplannen
CDA-Zeeland:
dijken hoger,
Oosterschelde
afsluiten
Reactie op felle brief van
actiegroep Oosterschelde Open
Gezondheids
onderzoek in
Kanaalzone
IN STATEN
COMMISSARIS
BEZOEKT
BORSELE
ponderdag 20 december 1973
bevonidlan zich ook
iliediein vain die z^.
dte firma Taanse, dè
en andene bedrijven,
/avond werd gehou,
'siluiilting van het eer-
m „peirsoneelisverenii
jwe sbiijil". Nadat de
perse de aanwezige
ilüiiig uit maar ook
gewenst, waren het
rerkers van de revue
;och Thuis" die voor
e amusement zorgden
prgadering nie^ is re-
3 vervuilers, „Het
dat alle belan£f. ver
en in de alSe"?®ne.uiieD
ng tegenwoordig get
aldus de d«kg«"-bai-
iks bestuur was
n mening dat oe r
ing als., volgt «Hfcp
oeten zijn. 5 h°°
huishoudelijke indus-
hoofdingelanden fdin.
vervuilers en i je en
die de bio-indw tri
;teeltbedrijven ver
igde. De industriei
3-hoofdingelanden
i.Irnmbn Ult
jVan een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Met de
I .temmen van VVD en SGP
1 -n hebben provinciale sta-
iu van Zeeland ingestemd
j een subsidie van ruim f
jjio.jOO,- voor het provinciaal
I jpbouworgaan Stichting Zeo-
land.
Ten aanzien van het aan-
I trekken van nieuw personeel,
I een functionaris voor de cultu-
I rele raad en een voor de sport-
I raad. zal gefaseerd te werk
«rden gegaan, zo beloofde
gedeputeerde J. Stenvert.
Hij was het oneens met de
wijze waarop VVD-woord-
voerder J. Hoekstra de subsi-
die-cijfers had gerangschikt.
Deze had gezegd, dat de subsi
die sinds 1970 met 300 procent
was gestegen, en hij meende,
dat de provincie een pas op de
plaats moest maken.
De heer Van Ommeren
(SGP) onderschreef het be
toog van de heer Hoekstra. Hij
vroeg zich af hoe het college
met dit voorstel kon komen en
meende dat nu de welvaart
daalt het daar altijd aangekop
pelde welzijn oom wel terug
gedraaid moest worden
De heer D. Geuze, namens
de drie christelijke fracties,
had veel waardering voor het
werk van het opbouw-orgaan.
„Het gebrek aan mankracht
heeft weieens frustrerend ge
werkt", zo zei hij.
De heer Visser (PvdA)
vroeg zich af waarom de VVD
nu met bezwaren kwam, ter
wijl daarvan in de financiële
commissie niets was gebleken.
Gedeputeerde Stenvert, die op
het cijfermateriaal van de
heer Hoekstra inging, wees er
op, dat uitbreiding van het
personeel al geruime tijd gele
den was besloten en dat hier
uit o.a. verhogingen voort
vloeien in verband met sala
risverhogingen. Daarom heeft
u eigenlijk een verkeerde op
stelling van de cijfers ge
maakt".
De nieuwe structuur van het
opbouworgaan moet zijn offi
ciële beslag nog krijgen, zo
beantwoordde de heer Sten
vert een desbetreffende
vraag
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Gedepu-
(eerde A. Kaland zal vandaag
en morgen met de ZVTM en
SBM overleggen of in
Zeeuwsch-Vlaanderen het
openbaar vervoer straks na
liet invoeren van de benzine-
distributie het toenemend
I aantal reizigers aan zal kun
nen en er zodoende geen pro
blemen ontstaan in het woon-
fn werkverkeer in dit ge-
bied.
„Er wordt getracht zoveel
mogelijk materieel in te zet-
Alleen is het aantal bus-
I sin bij de ZVTM uit rentabili-
I tfitsoverwegingen de laatste
Ijaen wel afgenomen. Veel re
serve op dit gebied is er nu
meer", aldus de heer Ka-
Bind.
Hij zei de suggesties van de
siren P. van den Bosse
11HU) en drs. W. Dusarduijn
llKVP) om materieel te lenen
I'm particuliere busonderne
mingen in Zeeuwsch-Vlaande-
ün of in het Belgische grens-
d ter sprake te brengen
os het onderhoud met de
I directies van de twee bus-
aatschappijen.
lan onze parlementaire re
dactie)
DEN HAAG De mossel-
swekers, wier oogst verpest is
■oor de olie, die uit het schip
6 ïelopen na een aanvaring
'P de Oosterschelde, moeten
■■snoods schadevergoeding
)an de staat krijgen. Die sug-
ïtstje doen de Kamerleden
■umeijer, Roeis en mevrouw
wngendijk (PvdA), in vragen
minister Van der Stee van
™)ou\v en Visserij,
rióv poneren aan het be-
3, ln De Stem, waarin
orat gemeld, dat op sommige
osselpercel.en de mossels tot
IMuari onbruikbaar zijn
iwLi consumptie. De Ka-
Wt ea wiHen weten of de
ïerh i 8'e sc4iade kunnen
l? op de eigenaren van
I samp. Als dat niet kan, is
schaft1™® dan bereid de
do I™ vergoeden, danwel
akers op een andere ma-
tegemoet te komen, zo
i n de Kamerleden
Waterstanden
den°244an,z, 320 "2> Rheinfel-
1 PliH p Straatsburg 242 -
489 e, 430 -10, Maxau
Mann'w Plochingen 178 -7,
Trier w, ,„"18. Kaub 276 -21,
tulen L 3' Hoblenz 320 -28,
29 t Jl5 "34' Ruh°rt 549-
I icnSo r! 4186 "11, Panner-
I -2 TrP "8- NÜmegen
I t Ijl, ^ik°P 1026 "6. Eef-
A Montr cL"4' Deventer 444
4116 57 n ~20' Borgharen
Gravot» ?etfeld 1320 Pl!2,
kneden de sluis pi.7.
8er8en on 21 dee:
Ha^op z°om 1.13-13.35
0.22-12.40
Vliain 12
11.43
«ualdmge 1.03-13.25
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De wei
zijnswerkers F. Bergwerff, J.
Spek, T. Duym, C. van Woer-
kom, E. Reinhoudt, J. Wielak
ker en H. van de Berg hebben
gisteren Provinciale Staten in
een brief verzocht om een ge
sprek met de statenleden over
het sociaal-culturele beleid
van de provincie
Op 25 ein 26 mei va n dit
jiaiair hadden djoze welzijnswer
kers met de statenleden willen
praiten over de sociaal-c uiituire-
Ie onitwdlkkeliiogsschets. Er
kwamen toen maar weinig sta
tenleden opdagen en met de
toen aanwezige statenleden
werd afgesproken diat hett be
doelde gesprek dan later zou
plaatsvinden.
Op 31 augustus bleek tij-
dlena de statenvergadering, dat
de statenleden hieraan even
wel geen behoefte hadden. De
in de
ap 25 en 26 mei wol aain-
waren en het er toen
tolt stand zou
-men, op 31 augustus
nmet hebben gepoogd Provinci
ale Staten alsnog tot dat ge
sprek te bewegen.
De welzijnswerkers vindon
dat een gesprek over die soci
aal-culturele ontwiikkelings-
scheid met de statenleden be
slist wel gewenst is.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het ooile
ge van G.S. van Zeeland zal
laten nagaan of het mogelijk
is een concreter beeld te krij
gen van de belangstelling bij
Zeeuwsch-Vlaamse scholieren
voor Belgische onderwijs
voorzieningen. Dit hebben zij
geantwoord op vragen van de
statenleden Dusarduijn
(KVP), Van den Bosse (CHU)
en Geuze (AR).
Indien er aanleiding toe is.
zo hebben G.S. beloofd, zullen
zij de minister van Onderwijs
en Wetenschappen en de vaste
commissie van onderwijs van
de Tweede Kamer over dit
nieuwe fenomeen benaderen
Op het gebied vafl het onder
wijs zijn op provinciaal niveau
tot dusverre geen contacten
gelegd met de colleges van
bestendige deputaten in Oost
en West-Vlaanderen. zeggen
G.S.
(Van een oozer verslag
gevers)
MIDDELBURG In
verband met het feit.
dat de KVP-statenileden.
drs. W. Dusarduijn (bur-
temeester van Sas van
Gent) an drs. W. Locke-
'eer (burgemeester van
Yardenbuirg) na de ko
pende staitearveirkiezin-
jem niet meer in de
CVP-statenfraetie willen
erugkeren en o.m. drs.
3. Bairbé, wethouder vam
Tenneuzen, kiandiid&at zal
nijin voor een der vaca-
uires. stelde de PvdA-
'actie-voorzitter W. Don
isteren, dat de KVP
raks een KWP wordt
1 een katholieke wet-
ouders partij. De
VP-statenfractiie be
aat nl. op dit moment
»halve uit de twee bur
gmeesters, die mief
ieeir terugkomen, uit
rie wethouders nJ. die
enen P. Evenaart (Hon-
misse), C. Verdonk
Borsele) en G. Claeijs
(Oostburg).
de motie overbodig omdat
naar hun mening duidelijk
was gebleken dat de oorzaak
van de vertraging, die nu is
ontstaan, niet in Zeeland,
maar in de landelijke aanpak
van de ruimtelijke ordening
gevonden moet worden.
Gedeputeerde mr. Boersma
zei overigens zelf geen be
zwaar tegen de motie te heb
ben. Hij zei nogmaals toe de
kwestie van het streekplan
Oost-Zeeuwsch-Vlaandieren in
januari aan het college van
G.S. aan de orde te stellen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Volgens Provinciale Staten van Zeeland
moet het ruilverkavelingsplan Kieldrecht snel worden uit
gevoerd en dient voor wat bepaalde delen van dit plan
betreft, niet te worden gewacht tot er wat meer duidelijk
heid is over de vraag, wanneer met de aanleg van het
Baalhoekkanaal zal worden begonnen. Provinciale Staten
legden dit standpunt met algemene stemmen vast is een
motie, die door G.S. ook ter kennis van de minister en de
kamerleden zal worden gebracht.
De statenleden waren het
beu dat in verband met de
onzekerheid over het tijdstip
waarop de eerste spade voor
het Baalhoekkanaal de grond
in kan, het werk in het ruil-
verkavelingsgebied Kieldrecht
stagneert. Ook G.S. dachten er
zo over, want de motie, die
door drs. W. Dusarduyn, frac
tievoorzitter van de KVP,
werd ingediend werd door
G.S. vlot overgenomen.
„Ik ben het volledig met de
motie eens. Ook wij hebben
gezegd dat hierin meer schot
moet komen. Tijdens ons laat
ste bezoek aan de ministers
Westerterp en Gruyters heb
ben we ook al aangestipt dat
in verband met de onzeker
heid over het Baalhoekkanaal
het ruilverkayelingswerk stag
neert", stelde gedeputeerde J.
Schlingemann.
Eveneens namen de staten
een door drs. Dusarduyn inge
diende motie aan, waarin
werd aangedrongen op spoed
met het streekplan werk. Tij
dens de tweede dag van het
Zeeuwse begrotingsdebat had
gedeputeerde mr. J. Boersma
al gezegd dat er haast achter
zou worden gezet, en dat wat
het streekplan Oost-Zeeuwseh-
Vlaanderen betreft, er een
streekplan-oude-stijl uit de
bus zou komen om al te veel
vertraging te voorkomen. Maar
de meeste fracties waren gis
teren toch niet helemaal ge
rustgesteld.
Waarschijnlijk kwam dat
omdat de heer Boersma de
dag tevoren de staten had ver
teld wat het streekplanwerk-
nieuwe-stijl inhoudt, en daar
bij een omvangrijke en tijdro
vende procedure in het voor
uitzicht had gesteld. „Het is
niet verantwoord om wat Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen betreft
te wachten op nieuwe inzich
ten", aldus de heer Dusar
duyn.
Diverse statenleden vonden
(Van een onzer ver
slaggevers).
MIDDELBURG
„Zouden wij hier eigen
lijk niet moeiten over
gaan tot het geven van
gele kaarten?" zo vroeg
een moegeluisterd sta
tenlid zich gisteravond
in Middelburg af.
Drie dagen lang had
hij de ellenlange beto
gen van zijn collega's
gelaten over zich laten
heengaan. En gistera
vond zag hij het t.v.-
verslag van de wedstrijd
Feyenoord-Standard in
gevaar komen. „Die gele
kaarten zouden gegeven
moeten worden aan sta
tenleden. die langer dan
vijf minuten het woord
voeren", zo zei hij.
„Aftrek van een dub
beltje per teveel gezegd
woord van het presentie
geld zou ook een probaat
middel zijn", zo sugge
reerde een ander lid van
het provinciaal be
stuur.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN Het Chris
ten-Democratisch Appel Zee
land. waarin KVP. ARP en
CHU samenwerken, wil dat
uiterste voorrang wordt ver.
leend aan de afsluiting van de
Oosterschelde. Het CDA zegt
dit in een brief aan de Twee
de Kamerfracties van KVP.
ARP en CHU.
Ook wil het CDA-Zeeland
de werken aan de nog te
versterken delen van de Del-
tadijken bespoedigen. Verder
moet de studie, die thans aan
de gang is over de Deltawer
ken worden voortgezet. Ver
traging in de werken, die als
gevolg van de studie kan ont
staan, valt niet te dulden. Het
CDA-Zeeland heeft de brief
geschreven naar aanleiding
van de stormvloed van vorige
week vrijdag.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Een wat simplistische zienswijze, zo rea
geren woordvoerders van de Rijkswaterstaat en het Water
schap Schouwen-Duidveland op de oproep van de actie
groep Oosterschelde Open, om de dijken onmiddellijk te
verhogen. Deze oproep is vervat in een open brief aan de
leden van de Tweede Kamer, waarin verder ongemeen
scherpe beschuldigingen worden geuit.
„Afgezien van allerlei vra
gen rond de technische uit
voerbaarheid, vergissen de
briefschrijvers zich als zij
denken dat met de verhoging
van de dijken bij wijze van
spreken morgen kan worden
begonnen", alius een woord
voerder van het Waterschap
Schouwen-Duiveland, „het zou
een kwestie van jaren zijn al
vorens eraan begonnen kon
worden. Er moeten immers
plannen worden gemaakt, be
stekken en ontwerpen. Daar
naast is zo'n projekt ook on
derworpen aan allerlei goed
keuringsprocedures".
De Aktiegroep „Oosterschel
de Open" begint de brief met
te zeggen dat overwogen
wordt een klacht in te dienen
tegen de instanties die verant
woordelijk zijn voor de veilig
heid van de Zeeuwse bevol
king. Daarvoor hebben zij de
volgende argumenten-
1. De totale afwezigheid van
een waarschuwingssysteem tij
dens de abnormaal hoge wa
terstand van vorige week vrij
dag;
2. De totale afwezigheid van
dijkversterkend en -beveili
gend materiaal (o.a. on Tho-
len);
3. De schromelijke verwaar
lozing van golfbrekende palen
langs de zeeweringen en de
Oosterschelde;
4. Het provisorische herstel
van de dijken na de ramp van
'53, dat nimmer is- gevolgd
door meer definitieve werk
zaamheden ter versterking van
de dijken.
Op grond van dit alles eist
de actiegroep dat de 110 mil
joen die op de begroting staan
voor de Oosterseheldedam
worden besteed aan de verho
ging van de dijken, ook al
„omdat vrijdag gebleken is
dat Rijkswaterstaat geen vrij
brief heeft tegen stormvloeden
tot 1978". (1978 is het jaar
waarin de Oosterseheldedam
klaar kan zijn. Red.)
„Bij directe dijkverhoging",
aldus de Aktiegroep, „kunnen
de bewoners rond de Ooster
schelde al beveiligd zijn in
1976, wanneer begonnen wordt
met de dijkverhoging op de
zwakste punten".
De waterschappen worden
fel bekritiseerd vanwege het
achterwege blijven van waar
schuwingen, afgelopen vrijdag
avond. De Aktiegroep bepleit
daarom de verantwoordelijk
heid voor de veiligheid geheel
in handen te leggen van de
Rijks- en provinciale water
staat.
Het waterschap Schouwen-
Duiveland reageert daarop met
te verwijzen naar de gebeurte
nissen van afgelopen vrijdag
zelf. „Het was de stormvloed
waarschuwingsdienst die vol
komen verrast werd door de
vloedgolf Daardoor werkte de
normale procedure niet. Toen
wij tenslotte via de Provincia
le Waterstaat waren gealar
meerd hebben wij onze waar-
schuwingstaak, ondanks de
noodzaak tot improvisatie,
normaal kunnen uitvoeren".
Onder verwijzing naar alles
wat de actiegroep de afgelo
pen jaren heeft gepubliceerd,
verwerpt zij de aantijgingen
„door bepaalde politieke groe
peringen" als zou de actie
groep de veiligheid graag vil
len ruilen voor een Open Oos
terschelde. „Wij zijn de enige
groep in Zeeland", aldus de
brief, „die al ruim vier jaar
dag in dag uit verkondigt dat
de dijken direct verhoogd
moeten worden. De beveili
ging tegen het water is naast
de beveiliging tegen een toe
komstig vervuild milieu altijd
een prioriteit geweest op ons
actieprogramma".
(Van een onzer verslaggevers)
ROOSENDAAL De Partij
van de Arbeid in Noord-Bra
bant en Zeeland heeft in een
brief aan de PvdA-fracties in
Eerste en Tweede Kamer,
Provinciale Staten van Zuid-
Holland, de Rijnmondraad en
de gemeenteraad van Rotter
dam, haar standpunt duidelijk
gemaakt inzake eventuele ves
tiging van een tweede nationa
le luchthaven in West-Bra
bant.
De partij vnaagit zich zefliüs
af of er übeuhiaiupit in Neder
land een tweede luchltbawein
moet komen. De PvdA stoot
beslist afwijzend tegiein eem
dergelijke vestiiging in Wesit-
Brabant en verzoekt adressan
ten met diitt standpunt reke
ning „e walton houden.
Afschriften van genoemde
brief zijn gestuurd naar het
landelijke partijbestuur van
de PvdA en die gewestelijke
besturen in Zuid-Hoilliand. De
brief is ondertekend dioor ver
tegenwoordigers van het ge
westelijk PvdA-beisituur
Noord-Braibajnit-West, bet ge
westelijk bestuur Noo>rd-Bra
baint-Oost, het gewestelijk be
stuur Zeeland, de fracties van
de Partij van de Arbeid in de
Provinciale Staten van Noord-
Braibant en Zeëliand. Verder
door enkele Eerste- en Tweede-
Kamartedein en een lid van
het partijbestuur.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Provinci
ale Staten hebben gisteren een
verhoging van een subsidie
aan het ETI goedgekeurd. De
verhoging is f 22.815 en daar
door krijgt het ETI van de
provincie in 1974 in totaal t
366.275.
Alle fracties waren het ero
ver eens dat het ETI dat be
drag ten volle waard is. Som
mige statenleden noemden het
ETI een onmisbaar instituut
voor Zeeland. De heer P
Huijbrecht (PvdA) vroeg zich
overigens wel af of niet een
herstructurering van het ETI-
bestuur gewenst is.
Gedeputeerde A. Kaland, te
vens voorzitter van het ETI,
zei dat momenteel niet nodig
te achten. Om de Staten er
nog meer bij te betrekken
deed hij de suggestie om twee
z.g.n. kwaliteitszetels in het
ETI-bestuur door leden van
het provinciaal bestuur te la
ten innemen.
De Statenleden gingen ak
koord met het garanderen van
een geldlening van f 180 mil
joen gulden ten behoeve van
het Biesboschproject. Op vra
gen van de heer E. Nieuwkerk
(CHU) deelde gedeputeerde
Kaland mee dat gezocht is
naar andere mogelijkheden om
de watervoorziening voor Zee
land in de toekomst veilig te
stellen. Onder meer heeft men
daarbij gedacht aan het ont-
zouten van zeewater. Dat had
dan bij Zierikzee moeten ge
beuren. Deze methode kwam
echter duurder uit dan het be
trekken van water uit de
Biesbosch.
<Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Nadat hij
tijdens de tweede dag van het
provinciale begrotingsdebat
had laten blijken er wel iets
voor te voelen, heeft gedepu
teerde J. van den Bos gisteren
tijdens de derde zittingsdag
meegedeeld, dat er een ge
zondheidsonderzoek in de Ka
naalzone van Zeeuwsch-Vlaan
deren zal worden uitge
voerd.
Bekeken zal dan worden of de
met name vanuit België ko
mende luchtverontreiniging in*
vloed heeft op de gezondheid
van de bevolking in dit ge
bied. Drs. W. Dusarduijn
(fractie-voorzitter KVP) stel
de dat het onderzoek zich tot
een stuk van de Belgische ka
naalzone zal moeten uitstrek
ken. „We zullen ook proberen
om de zaak over de grens
heen te gaan bekijken", was
het antwoord van de gedepu
teerde. Hij wees er nog op,
dat G.S. in Den Haag op een
verdichting van het meetnet
voor het registreren van de
luchtverontreiniging heeft aan
gedrongen.
(Van onze correspondent)
GOES Woensdagmorgen
lieeft op Rijksweg 58, ter hoog
te van 's-Heer-Arendskerke een
Duitse personenauto, die be
stuurd werd door de heer H.
W. S. uit Recklinghausen, ten
gevolge van het gladde wegdek
een slip gemaakt. De auto is
daarna in een naast de weg ge
legen sloot terecht gekomen. De
bestuurder werd zwaar gewond
per ambulance overgebracht
naar het Bergzichtziekcnhuis te
Goes. Zijn auto werd geheel
vernield.
Vijftien liter benzine per week is niet veel. Voor
talrijke automobilisten is het in elk geval te weinig
om zich dagelijks tussen huis en werk te kunnen ver
plaatsen.
Er blijft echter een mogelijkheid om toch van de auto
gebruik te maken. Ze wordt gegeven door het simpele
feit dat elke auto minstens vier zitplaatsen heeft en
door de omstandigheid dat de route van plaats naar
plaats voor een aantal automobilisten dezelfde is.
De komende weken en maanden zou weer wel eens
kunnen blijken dat eendracht macht maakt. Want
waarom voor de dagelijkse trips tussen huis en werk
vier auto's gebruiken, wanneer men met één of twee
auto's kan volstaan
Veel automobilisten zullen al wel op zoek zijn naar lotge
noten om zich voor het woon-werkverkeer tóch van een
auto te kunnen blijven bedienen.
Echterhet vinden van goede en efficiënte combinaties is
lang niet altijd gemakkelijk, tenzij de krant, als daartoe
geëigend communicatiemiddel, een handje wil helpen.
Welnu, dat wil de krant deze krant inderdaad
Vandaag beginnen we een rubriek, waarin we naam, adres
en toepasselijke gegevens vermelden van lezers die zich
als gegadigde voor combinatieritten melden. Automobilis
ten die op dezelfde tijd dezelfde route moeten rijden kun
nen dan met deze lezers contact opnemen en onderling
regelen op welke manier men van de beschikbare auto's
gebruik maakt.
De krant verleent dus geen actieve bemiddeling maar vol
staat met het publiceren van de vereiste gegevens.
Men moet wel even stilstaan bij de eventuele juridische
consequenties van het samenrijden. De ANWB bijvoor
beeld acht het nuttig dat de deelnemers aan een combinatie
de maximale bedragen van hun WA-verzekering op bet
zelfde niveau brengen. Wil men werkelijk alle risico's uit
sluiten dan is een „inzittenden schade- en ongevallenver
zekering" aan te bevelen.
Het zal iedereen duidelijk zijn dat de krant geen en
kele juridische verantwoordelijkheid kan aanvaarden
voor de eventuele gevolgen van afspraken die op basis
van de gegevens in de nieuwe rubriek worden ge
maakt.
Lezers die van onze service gebruik willen maken
dienen onderstaand formulier in te vullen en toe te
zenden aan
De Stem Kantoor Terneuzen, Nieuwstraat 9,
Terneuzen.
Op de enveloppe in elk geval vermelden: Actie woon
werkverkeer.
WOONWERKVERKEER
Ik wil graag in combinatie autorijden voor woon-werk-
verkeer tussen
naam woonplaats
naaim werkstad
w *5
tijd vertrek
tijd terugkeer -
naam aanvrager
adres
telefoonnummer --tc-t
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG In de sta
tenvergadering is gisteren nog
even gedebatteerd over de
personeelsstop, die G.S. voor
de komende drie maanden
willen invoeren. „Is het wel
voorzichtig om meteen na vra
gen hierover van de kant van
de statenleden zo te reageren?
Welke diensten worden door
de personeelsstop het meest
getroffen? Kan niet beter op
andere terreinen worden be
zuinigd?", waren de vragen,
die de heer W. Don (PvdA) in
dit verband stelde.
Overigens waren haast alle
andere fractievoorzitters het
eens met het instellen van een
personeelsstop. Gedeputeerde
,T. van den Bos merkte op, dat
het instellen van een perso
neelsstop niet betekent, dat
niet in de bestaande vacatures
zal worden voorzien. Hij zei
toe, dat in een vergadering
van de financiële commissie
van de staten deze maatregel
nog eens grondig zal worden
doorgesproken. Ook de grote
verliezen, die de Zeelandbrug
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De com
missaris dier koiniiingin im Zee-
liaind, mr. J. van Aartsen, zal
op donderdag 17 januari een
officieel bezoek brengen aan
de gemeente Borsele.
Op 30 januari bezoekt de
commissaris twee WaJcherse
gemeenten: 's morgens Marie-
icenke en 's middags Domburg.
Alle bezoeken vaingen aan met
een bespreking van B. en W.
en de gemeenteraad van de
betrokken gemeenten.
nu oplevert omdat door de
oliecrisis hierover minder au
to's rijden zal dan worden be
studeerd. Van een der staten
leden kwam gisteren nog de
suggestie om - als de verliezen
voor de Zeelandbrug te groot
worden - bij de minister extra
financiële steun te vragen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Gedepu
teerde mr. J. Schlingemann
heeft gisteren de Statenleden
toegezegd, dat er een nota
over de Zeeuwse wegenplan
nen zal komen. Dit naar aan
leiding van diverse opmerkin
gen over de aanleg van nieu
we wegen in de toekomst en
de wat veranderde opvattin
gen hier en daar over dit on
derwerp
„Mogelijk kunnen in de toe
komst diverse geplande wegen
achterwege blijven. Een her
bezinning op ons wegenpro
gramma is nodig", zo stelde in
dit verband b.v. de heer C.
Van Waterschoot (PPR).
O' erigens wees mr. Schlinge
mann erop, dat bij het maken
van toekomstplannen voor de
Zeeuwse wegenstructuur
steeds de verkeersveiligheid
voorop moet staan. Momenteel
worden nog steeds plannen ge
maakt voor verbetering van
gevaarlijke wegen en kruis
punten Hieronder zijn dan
b.v. de kruispunten Potjes na
bij Groede en de kruisingen
van de wegen Goes-Zeeland-
brug en Kortgene-Kats.