KEUREN SUBSIDIE VOOR OPBOUWORGAAN GOED PROVINCIALE STATEN IN MOTIE: „Ruilverkavelingsplan Kieldrecht moet snel worden aangepakt Dijken meteen ophogen is onmogelijk BENZINE OF mtM RIJDEN Nota over wegen op komst Discussie over personeelsstop ïra^en in Kamer: Josselkwekers neten schade- ergoeiling krijgen" Crt? 348"12' Stein" Binsen ooft 348 "18- willen gesprek met statenleden KVP wordt straks KWP Gele kaart in Zeeuwse Staten PvdA tegen luchthaven in Brabant Meer geld voor ETI AUTOMOBILIST ZWAAR GEWOND stad *>1 Overleg over openbaar vervoer iii Zeeuwsck- Vlaanderen W. Dusarduyn (KVP). Scholieren trek naar België in onderzoek Streekplannen CDA-Zeeland: dijken hoger, Oosterschelde afsluiten Reactie op felle brief van actiegroep Oosterschelde Open Gezondheids onderzoek in Kanaalzone IN STATEN COMMISSARIS BEZOEKT BORSELE ponderdag 20 december 1973 bevonidlan zich ook iliediein vain die z^. dte firma Taanse, dè en andene bedrijven, /avond werd gehou, 'siluiilting van het eer- m „peirsoneelisverenii jwe sbiijil". Nadat de perse de aanwezige ilüiiig uit maar ook gewenst, waren het rerkers van de revue ;och Thuis" die voor e amusement zorgden prgadering nie^ is re- 3 vervuilers, „Het dat alle belan£f. ver en in de alSe"?®ne.uiieD ng tegenwoordig get aldus de d«kg«"-bai- iks bestuur was n mening dat oe r ing als., volgt «Hfcp oeten zijn. 5 h°° huishoudelijke indus- hoofdingelanden fdin. vervuilers en i je en die de bio-indw tri ;teeltbedrijven ver igde. De industriei 3-hoofdingelanden i.Irnmbn Ult jVan een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Met de I .temmen van VVD en SGP 1 -n hebben provinciale sta- iu van Zeeland ingestemd j een subsidie van ruim f jjio.jOO,- voor het provinciaal I jpbouworgaan Stichting Zeo- land. Ten aanzien van het aan- I trekken van nieuw personeel, I een functionaris voor de cultu- I rele raad en een voor de sport- I raad. zal gefaseerd te werk «rden gegaan, zo beloofde gedeputeerde J. Stenvert. Hij was het oneens met de wijze waarop VVD-woord- voerder J. Hoekstra de subsi- die-cijfers had gerangschikt. Deze had gezegd, dat de subsi die sinds 1970 met 300 procent was gestegen, en hij meende, dat de provincie een pas op de plaats moest maken. De heer Van Ommeren (SGP) onderschreef het be toog van de heer Hoekstra. Hij vroeg zich af hoe het college met dit voorstel kon komen en meende dat nu de welvaart daalt het daar altijd aangekop pelde welzijn oom wel terug gedraaid moest worden De heer D. Geuze, namens de drie christelijke fracties, had veel waardering voor het werk van het opbouw-orgaan. „Het gebrek aan mankracht heeft weieens frustrerend ge werkt", zo zei hij. De heer Visser (PvdA) vroeg zich af waarom de VVD nu met bezwaren kwam, ter wijl daarvan in de financiële commissie niets was gebleken. Gedeputeerde Stenvert, die op het cijfermateriaal van de heer Hoekstra inging, wees er op, dat uitbreiding van het personeel al geruime tijd gele den was besloten en dat hier uit o.a. verhogingen voort vloeien in verband met sala risverhogingen. Daarom heeft u eigenlijk een verkeerde op stelling van de cijfers ge maakt". De nieuwe structuur van het opbouworgaan moet zijn offi ciële beslag nog krijgen, zo beantwoordde de heer Sten vert een desbetreffende vraag (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Gedepu- (eerde A. Kaland zal vandaag en morgen met de ZVTM en SBM overleggen of in Zeeuwsch-Vlaanderen het openbaar vervoer straks na liet invoeren van de benzine- distributie het toenemend I aantal reizigers aan zal kun nen en er zodoende geen pro blemen ontstaan in het woon- fn werkverkeer in dit ge- bied. „Er wordt getracht zoveel mogelijk materieel in te zet- Alleen is het aantal bus- I sin bij de ZVTM uit rentabili- I tfitsoverwegingen de laatste Ijaen wel afgenomen. Veel re serve op dit gebied is er nu meer", aldus de heer Ka- Bind. Hij zei de suggesties van de siren P. van den Bosse 11HU) en drs. W. Dusarduijn llKVP) om materieel te lenen I'm particuliere busonderne mingen in Zeeuwsch-Vlaande- ün of in het Belgische grens- d ter sprake te brengen os het onderhoud met de I directies van de twee bus- aatschappijen. lan onze parlementaire re dactie) DEN HAAG De mossel- swekers, wier oogst verpest is ■oor de olie, die uit het schip 6 ïelopen na een aanvaring 'P de Oosterschelde, moeten ■■snoods schadevergoeding )an de staat krijgen. Die sug- ïtstje doen de Kamerleden ■umeijer, Roeis en mevrouw wngendijk (PvdA), in vragen minister Van der Stee van ™)ou\v en Visserij, rióv poneren aan het be- 3, ln De Stem, waarin orat gemeld, dat op sommige osselpercel.en de mossels tot IMuari onbruikbaar zijn iwLi consumptie. De Ka- Wt ea wiHen weten of de ïerh i 8'e sc4iade kunnen l? op de eigenaren van I samp. Als dat niet kan, is schaft1™® dan bereid de do I™ vergoeden, danwel akers op een andere ma- tegemoet te komen, zo i n de Kamerleden Waterstanden den°244an,z, 320 "2> Rheinfel- 1 PliH p Straatsburg 242 - 489 e, 430 -10, Maxau Mann'w Plochingen 178 -7, Trier w, ,„"18. Kaub 276 -21, tulen L 3' Hoblenz 320 -28, 29 t Jl5 "34' Ruh°rt 549- I icnSo r! 4186 "11, Panner- I -2 TrP "8- NÜmegen I t Ijl, ^ik°P 1026 "6. Eef- A Montr cL"4' Deventer 444 4116 57 n ~20' Borgharen Gravot» ?etfeld 1320 Pl!2, kneden de sluis pi.7. 8er8en on 21 dee: Ha^op z°om 1.13-13.35 0.22-12.40 Vliain 12 11.43 «ualdmge 1.03-13.25 (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De wei zijnswerkers F. Bergwerff, J. Spek, T. Duym, C. van Woer- kom, E. Reinhoudt, J. Wielak ker en H. van de Berg hebben gisteren Provinciale Staten in een brief verzocht om een ge sprek met de statenleden over het sociaal-culturele beleid van de provincie Op 25 ein 26 mei va n dit jiaiair hadden djoze welzijnswer kers met de statenleden willen praiten over de sociaal-c uiituire- Ie onitwdlkkeliiogsschets. Er kwamen toen maar weinig sta tenleden opdagen en met de toen aanwezige statenleden werd afgesproken diat hett be doelde gesprek dan later zou plaatsvinden. Op 31 augustus bleek tij- dlena de statenvergadering, dat de statenleden hieraan even wel geen behoefte hadden. De in de ap 25 en 26 mei wol aain- waren en het er toen tolt stand zou -men, op 31 augustus nmet hebben gepoogd Provinci ale Staten alsnog tot dat ge sprek te bewegen. De welzijnswerkers vindon dat een gesprek over die soci aal-culturele ontwiikkelings- scheid met de statenleden be slist wel gewenst is. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het ooile ge van G.S. van Zeeland zal laten nagaan of het mogelijk is een concreter beeld te krij gen van de belangstelling bij Zeeuwsch-Vlaamse scholieren voor Belgische onderwijs voorzieningen. Dit hebben zij geantwoord op vragen van de statenleden Dusarduijn (KVP), Van den Bosse (CHU) en Geuze (AR). Indien er aanleiding toe is. zo hebben G.S. beloofd, zullen zij de minister van Onderwijs en Wetenschappen en de vaste commissie van onderwijs van de Tweede Kamer over dit nieuwe fenomeen benaderen Op het gebied vafl het onder wijs zijn op provinciaal niveau tot dusverre geen contacten gelegd met de colleges van bestendige deputaten in Oost en West-Vlaanderen. zeggen G.S. (Van een oozer verslag gevers) MIDDELBURG In verband met het feit. dat de KVP-statenileden. drs. W. Dusarduijn (bur- temeester van Sas van Gent) an drs. W. Locke- 'eer (burgemeester van Yardenbuirg) na de ko pende staitearveirkiezin- jem niet meer in de CVP-statenfraetie willen erugkeren en o.m. drs. 3. Bairbé, wethouder vam Tenneuzen, kiandiid&at zal nijin voor een der vaca- uires. stelde de PvdA- 'actie-voorzitter W. Don isteren, dat de KVP raks een KWP wordt 1 een katholieke wet- ouders partij. De VP-statenfractiie be aat nl. op dit moment »halve uit de twee bur gmeesters, die mief ieeir terugkomen, uit rie wethouders nJ. die enen P. Evenaart (Hon- misse), C. Verdonk Borsele) en G. Claeijs (Oostburg). de motie overbodig omdat naar hun mening duidelijk was gebleken dat de oorzaak van de vertraging, die nu is ontstaan, niet in Zeeland, maar in de landelijke aanpak van de ruimtelijke ordening gevonden moet worden. Gedeputeerde mr. Boersma zei overigens zelf geen be zwaar tegen de motie te heb ben. Hij zei nogmaals toe de kwestie van het streekplan Oost-Zeeuwsch-Vlaandieren in januari aan het college van G.S. aan de orde te stellen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Volgens Provinciale Staten van Zeeland moet het ruilverkavelingsplan Kieldrecht snel worden uit gevoerd en dient voor wat bepaalde delen van dit plan betreft, niet te worden gewacht tot er wat meer duidelijk heid is over de vraag, wanneer met de aanleg van het Baalhoekkanaal zal worden begonnen. Provinciale Staten legden dit standpunt met algemene stemmen vast is een motie, die door G.S. ook ter kennis van de minister en de kamerleden zal worden gebracht. De statenleden waren het beu dat in verband met de onzekerheid over het tijdstip waarop de eerste spade voor het Baalhoekkanaal de grond in kan, het werk in het ruil- verkavelingsgebied Kieldrecht stagneert. Ook G.S. dachten er zo over, want de motie, die door drs. W. Dusarduyn, frac tievoorzitter van de KVP, werd ingediend werd door G.S. vlot overgenomen. „Ik ben het volledig met de motie eens. Ook wij hebben gezegd dat hierin meer schot moet komen. Tijdens ons laat ste bezoek aan de ministers Westerterp en Gruyters heb ben we ook al aangestipt dat in verband met de onzeker heid over het Baalhoekkanaal het ruilverkayelingswerk stag neert", stelde gedeputeerde J. Schlingemann. Eveneens namen de staten een door drs. Dusarduyn inge diende motie aan, waarin werd aangedrongen op spoed met het streekplan werk. Tij dens de tweede dag van het Zeeuwse begrotingsdebat had gedeputeerde mr. J. Boersma al gezegd dat er haast achter zou worden gezet, en dat wat het streekplan Oost-Zeeuwseh- Vlaanderen betreft, er een streekplan-oude-stijl uit de bus zou komen om al te veel vertraging te voorkomen. Maar de meeste fracties waren gis teren toch niet helemaal ge rustgesteld. Waarschijnlijk kwam dat omdat de heer Boersma de dag tevoren de staten had ver teld wat het streekplanwerk- nieuwe-stijl inhoudt, en daar bij een omvangrijke en tijdro vende procedure in het voor uitzicht had gesteld. „Het is niet verantwoord om wat Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen betreft te wachten op nieuwe inzich ten", aldus de heer Dusar duyn. Diverse statenleden vonden (Van een onzer ver slaggevers). MIDDELBURG „Zouden wij hier eigen lijk niet moeiten over gaan tot het geven van gele kaarten?" zo vroeg een moegeluisterd sta tenlid zich gisteravond in Middelburg af. Drie dagen lang had hij de ellenlange beto gen van zijn collega's gelaten over zich laten heengaan. En gistera vond zag hij het t.v.- verslag van de wedstrijd Feyenoord-Standard in gevaar komen. „Die gele kaarten zouden gegeven moeten worden aan sta tenleden. die langer dan vijf minuten het woord voeren", zo zei hij. „Aftrek van een dub beltje per teveel gezegd woord van het presentie geld zou ook een probaat middel zijn", zo sugge reerde een ander lid van het provinciaal be stuur. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN Het Chris ten-Democratisch Appel Zee land. waarin KVP. ARP en CHU samenwerken, wil dat uiterste voorrang wordt ver. leend aan de afsluiting van de Oosterschelde. Het CDA zegt dit in een brief aan de Twee de Kamerfracties van KVP. ARP en CHU. Ook wil het CDA-Zeeland de werken aan de nog te versterken delen van de Del- tadijken bespoedigen. Verder moet de studie, die thans aan de gang is over de Deltawer ken worden voortgezet. Ver traging in de werken, die als gevolg van de studie kan ont staan, valt niet te dulden. Het CDA-Zeeland heeft de brief geschreven naar aanleiding van de stormvloed van vorige week vrijdag. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Een wat simplistische zienswijze, zo rea geren woordvoerders van de Rijkswaterstaat en het Water schap Schouwen-Duidveland op de oproep van de actie groep Oosterschelde Open, om de dijken onmiddellijk te verhogen. Deze oproep is vervat in een open brief aan de leden van de Tweede Kamer, waarin verder ongemeen scherpe beschuldigingen worden geuit. „Afgezien van allerlei vra gen rond de technische uit voerbaarheid, vergissen de briefschrijvers zich als zij denken dat met de verhoging van de dijken bij wijze van spreken morgen kan worden begonnen", alius een woord voerder van het Waterschap Schouwen-Duiveland, „het zou een kwestie van jaren zijn al vorens eraan begonnen kon worden. Er moeten immers plannen worden gemaakt, be stekken en ontwerpen. Daar naast is zo'n projekt ook on derworpen aan allerlei goed keuringsprocedures". De Aktiegroep „Oosterschel de Open" begint de brief met te zeggen dat overwogen wordt een klacht in te dienen tegen de instanties die verant woordelijk zijn voor de veilig heid van de Zeeuwse bevol king. Daarvoor hebben zij de volgende argumenten- 1. De totale afwezigheid van een waarschuwingssysteem tij dens de abnormaal hoge wa terstand van vorige week vrij dag; 2. De totale afwezigheid van dijkversterkend en -beveili gend materiaal (o.a. on Tho- len); 3. De schromelijke verwaar lozing van golfbrekende palen langs de zeeweringen en de Oosterschelde; 4. Het provisorische herstel van de dijken na de ramp van '53, dat nimmer is- gevolgd door meer definitieve werk zaamheden ter versterking van de dijken. Op grond van dit alles eist de actiegroep dat de 110 mil joen die op de begroting staan voor de Oosterseheldedam worden besteed aan de verho ging van de dijken, ook al „omdat vrijdag gebleken is dat Rijkswaterstaat geen vrij brief heeft tegen stormvloeden tot 1978". (1978 is het jaar waarin de Oosterseheldedam klaar kan zijn. Red.) „Bij directe dijkverhoging", aldus de Aktiegroep, „kunnen de bewoners rond de Ooster schelde al beveiligd zijn in 1976, wanneer begonnen wordt met de dijkverhoging op de zwakste punten". De waterschappen worden fel bekritiseerd vanwege het achterwege blijven van waar schuwingen, afgelopen vrijdag avond. De Aktiegroep bepleit daarom de verantwoordelijk heid voor de veiligheid geheel in handen te leggen van de Rijks- en provinciale water staat. Het waterschap Schouwen- Duiveland reageert daarop met te verwijzen naar de gebeurte nissen van afgelopen vrijdag zelf. „Het was de stormvloed waarschuwingsdienst die vol komen verrast werd door de vloedgolf Daardoor werkte de normale procedure niet. Toen wij tenslotte via de Provincia le Waterstaat waren gealar meerd hebben wij onze waar- schuwingstaak, ondanks de noodzaak tot improvisatie, normaal kunnen uitvoeren". Onder verwijzing naar alles wat de actiegroep de afgelo pen jaren heeft gepubliceerd, verwerpt zij de aantijgingen „door bepaalde politieke groe peringen" als zou de actie groep de veiligheid graag vil len ruilen voor een Open Oos terschelde. „Wij zijn de enige groep in Zeeland", aldus de brief, „die al ruim vier jaar dag in dag uit verkondigt dat de dijken direct verhoogd moeten worden. De beveili ging tegen het water is naast de beveiliging tegen een toe komstig vervuild milieu altijd een prioriteit geweest op ons actieprogramma". (Van een onzer verslaggevers) ROOSENDAAL De Partij van de Arbeid in Noord-Bra bant en Zeeland heeft in een brief aan de PvdA-fracties in Eerste en Tweede Kamer, Provinciale Staten van Zuid- Holland, de Rijnmondraad en de gemeenteraad van Rotter dam, haar standpunt duidelijk gemaakt inzake eventuele ves tiging van een tweede nationa le luchthaven in West-Bra bant. De partij vnaagit zich zefliüs af of er übeuhiaiupit in Neder land een tweede luchltbawein moet komen. De PvdA stoot beslist afwijzend tegiein eem dergelijke vestiiging in Wesit- Brabant en verzoekt adressan ten met diitt standpunt reke ning „e walton houden. Afschriften van genoemde brief zijn gestuurd naar het landelijke partijbestuur van de PvdA en die gewestelijke besturen in Zuid-Hoilliand. De brief is ondertekend dioor ver tegenwoordigers van het ge westelijk PvdA-beisituur Noord-Braibajnit-West, bet ge westelijk bestuur Noo>rd-Bra baint-Oost, het gewestelijk be stuur Zeeland, de fracties van de Partij van de Arbeid in de Provinciale Staten van Noord- Braibant en Zeëliand. Verder door enkele Eerste- en Tweede- Kamartedein en een lid van het partijbestuur. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Provinci ale Staten hebben gisteren een verhoging van een subsidie aan het ETI goedgekeurd. De verhoging is f 22.815 en daar door krijgt het ETI van de provincie in 1974 in totaal t 366.275. Alle fracties waren het ero ver eens dat het ETI dat be drag ten volle waard is. Som mige statenleden noemden het ETI een onmisbaar instituut voor Zeeland. De heer P Huijbrecht (PvdA) vroeg zich overigens wel af of niet een herstructurering van het ETI- bestuur gewenst is. Gedeputeerde A. Kaland, te vens voorzitter van het ETI, zei dat momenteel niet nodig te achten. Om de Staten er nog meer bij te betrekken deed hij de suggestie om twee z.g.n. kwaliteitszetels in het ETI-bestuur door leden van het provinciaal bestuur te la ten innemen. De Statenleden gingen ak koord met het garanderen van een geldlening van f 180 mil joen gulden ten behoeve van het Biesboschproject. Op vra gen van de heer E. Nieuwkerk (CHU) deelde gedeputeerde Kaland mee dat gezocht is naar andere mogelijkheden om de watervoorziening voor Zee land in de toekomst veilig te stellen. Onder meer heeft men daarbij gedacht aan het ont- zouten van zeewater. Dat had dan bij Zierikzee moeten ge beuren. Deze methode kwam echter duurder uit dan het be trekken van water uit de Biesbosch. <Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Nadat hij tijdens de tweede dag van het provinciale begrotingsdebat had laten blijken er wel iets voor te voelen, heeft gedepu teerde J. van den Bos gisteren tijdens de derde zittingsdag meegedeeld, dat er een ge zondheidsonderzoek in de Ka naalzone van Zeeuwsch-Vlaan deren zal worden uitge voerd. Bekeken zal dan worden of de met name vanuit België ko mende luchtverontreiniging in* vloed heeft op de gezondheid van de bevolking in dit ge bied. Drs. W. Dusarduijn (fractie-voorzitter KVP) stel de dat het onderzoek zich tot een stuk van de Belgische ka naalzone zal moeten uitstrek ken. „We zullen ook proberen om de zaak over de grens heen te gaan bekijken", was het antwoord van de gedepu teerde. Hij wees er nog op, dat G.S. in Den Haag op een verdichting van het meetnet voor het registreren van de luchtverontreiniging heeft aan gedrongen. (Van onze correspondent) GOES Woensdagmorgen lieeft op Rijksweg 58, ter hoog te van 's-Heer-Arendskerke een Duitse personenauto, die be stuurd werd door de heer H. W. S. uit Recklinghausen, ten gevolge van het gladde wegdek een slip gemaakt. De auto is daarna in een naast de weg ge legen sloot terecht gekomen. De bestuurder werd zwaar gewond per ambulance overgebracht naar het Bergzichtziekcnhuis te Goes. Zijn auto werd geheel vernield. Vijftien liter benzine per week is niet veel. Voor talrijke automobilisten is het in elk geval te weinig om zich dagelijks tussen huis en werk te kunnen ver plaatsen. Er blijft echter een mogelijkheid om toch van de auto gebruik te maken. Ze wordt gegeven door het simpele feit dat elke auto minstens vier zitplaatsen heeft en door de omstandigheid dat de route van plaats naar plaats voor een aantal automobilisten dezelfde is. De komende weken en maanden zou weer wel eens kunnen blijken dat eendracht macht maakt. Want waarom voor de dagelijkse trips tussen huis en werk vier auto's gebruiken, wanneer men met één of twee auto's kan volstaan Veel automobilisten zullen al wel op zoek zijn naar lotge noten om zich voor het woon-werkverkeer tóch van een auto te kunnen blijven bedienen. Echterhet vinden van goede en efficiënte combinaties is lang niet altijd gemakkelijk, tenzij de krant, als daartoe geëigend communicatiemiddel, een handje wil helpen. Welnu, dat wil de krant deze krant inderdaad Vandaag beginnen we een rubriek, waarin we naam, adres en toepasselijke gegevens vermelden van lezers die zich als gegadigde voor combinatieritten melden. Automobilis ten die op dezelfde tijd dezelfde route moeten rijden kun nen dan met deze lezers contact opnemen en onderling regelen op welke manier men van de beschikbare auto's gebruik maakt. De krant verleent dus geen actieve bemiddeling maar vol staat met het publiceren van de vereiste gegevens. Men moet wel even stilstaan bij de eventuele juridische consequenties van het samenrijden. De ANWB bijvoor beeld acht het nuttig dat de deelnemers aan een combinatie de maximale bedragen van hun WA-verzekering op bet zelfde niveau brengen. Wil men werkelijk alle risico's uit sluiten dan is een „inzittenden schade- en ongevallenver zekering" aan te bevelen. Het zal iedereen duidelijk zijn dat de krant geen en kele juridische verantwoordelijkheid kan aanvaarden voor de eventuele gevolgen van afspraken die op basis van de gegevens in de nieuwe rubriek worden ge maakt. Lezers die van onze service gebruik willen maken dienen onderstaand formulier in te vullen en toe te zenden aan De Stem Kantoor Terneuzen, Nieuwstraat 9, Terneuzen. Op de enveloppe in elk geval vermelden: Actie woon werkverkeer. WOONWERKVERKEER Ik wil graag in combinatie autorijden voor woon-werk- verkeer tussen naam woonplaats naaim werkstad w *5 tijd vertrek tijd terugkeer - naam aanvrager adres telefoonnummer --tc-t (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG In de sta tenvergadering is gisteren nog even gedebatteerd over de personeelsstop, die G.S. voor de komende drie maanden willen invoeren. „Is het wel voorzichtig om meteen na vra gen hierover van de kant van de statenleden zo te reageren? Welke diensten worden door de personeelsstop het meest getroffen? Kan niet beter op andere terreinen worden be zuinigd?", waren de vragen, die de heer W. Don (PvdA) in dit verband stelde. Overigens waren haast alle andere fractievoorzitters het eens met het instellen van een personeelsstop. Gedeputeerde ,T. van den Bos merkte op, dat het instellen van een perso neelsstop niet betekent, dat niet in de bestaande vacatures zal worden voorzien. Hij zei toe, dat in een vergadering van de financiële commissie van de staten deze maatregel nog eens grondig zal worden doorgesproken. Ook de grote verliezen, die de Zeelandbrug (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De com missaris dier koiniiingin im Zee- liaind, mr. J. van Aartsen, zal op donderdag 17 januari een officieel bezoek brengen aan de gemeente Borsele. Op 30 januari bezoekt de commissaris twee WaJcherse gemeenten: 's morgens Marie- icenke en 's middags Domburg. Alle bezoeken vaingen aan met een bespreking van B. en W. en de gemeenteraad van de betrokken gemeenten. nu oplevert omdat door de oliecrisis hierover minder au to's rijden zal dan worden be studeerd. Van een der staten leden kwam gisteren nog de suggestie om - als de verliezen voor de Zeelandbrug te groot worden - bij de minister extra financiële steun te vragen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Gedepu teerde mr. J. Schlingemann heeft gisteren de Statenleden toegezegd, dat er een nota over de Zeeuwse wegenplan nen zal komen. Dit naar aan leiding van diverse opmerkin gen over de aanleg van nieu we wegen in de toekomst en de wat veranderde opvattin gen hier en daar over dit on derwerp „Mogelijk kunnen in de toe komst diverse geplande wegen achterwege blijven. Een her bezinning op ons wegenpro gramma is nodig", zo stelde in dit verband b.v. de heer C. Van Waterschoot (PPR). O' erigens wees mr. Schlinge mann erop, dat bij het maken van toekomstplannen voor de Zeeuwse wegenstructuur steeds de verkeersveiligheid voorop moet staan. Momenteel worden nog steeds plannen ge maakt voor verbetering van gevaarlijke wegen en kruis punten Hieronder zijn dan b.v. de kruispunten Potjes na bij Groede en de kruisingen van de wegen Goes-Zeeland- brug en Kortgene-Kats.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 3