gel te
jr de
tieten.
Gevaarlijk
voor knapen
zonder
techniek
Vooral dank zij Chinese knokfilms
iskerke
[inalist
loofdklas
Plat jouw
laar de
treklasse
sport
J
(Van onze sportredactie)
]3REDA - Brekende botten, doorgeslagen
deuren, dat zijn taferelen, die de Neder
landse bioscoopbezoeker tegenwoordig
voorgeschoteld krijgt als hij naar een Chi
nese knokfilm gaat kijken. In die rolpren
ten nemen supersterke mannen het op
tegen veel robuuster uitgevoerde exem
plaren. Vooral de jeugd voelt zich aange
trokken tot die krachtmensen, die schier
onverslaanbaar zijn, ondanks 1 feit dat
zij in de films toch vaak belaagd worden
met vervaarlijk ogende attributen.
e op ee« fraaie derde
lap van AV'56.
G. Lans LTS 9.17. Jongens
—13 jaar: 1. J. v. d. Zalm
Irene-school 1000 meter in
2, 2 E. Giljam LTS 4.33, 3
de Jongh Anne Frankschool
6. Jongens 1011 jaar
000 meter) 1. C. de Munck
Ireneschool 4.25, 2 Gert
n Nijsse idem 4.29, 3 M.
kker idem 4.34. Jongens 8—
;aar: 1. Rene v. d. Peijl Pr.
meschool 2.07, 2 Wim Traas
em 2.11, 3 Rink Kaashoek
em 2,14, Meisjes 12—-13 jaar
Anja Sorber, Prinses Ire-
school 1000 meter in 4.37,
1 deze categorie was er
aar, een deelneemster. Meis-
,'s 1011 jaar: 500 meter 1.
Beltzer Pr. Ireneschool
09, 2 Jolanda v. d. Peijl
em 2.12 3. J. Cekker idem
15. Meisjes 89 jaar 5000 I
eter: 1. Lenie Bal Prinses J
eneschool 3.57, 2 Iet Plat-
:euw Jan Li'gthartschool 3.58,1
Sietske Parma Kloetingse 1
hooi 3.58.
De Prinses Ireneschool was
et 30 leerlingen 't beste ver-
genwoordigd. Bij de presta-
doop over 5 kilometer was
et aantal deelneemsters en
eelnemers 130.
(Van onze
soortmedewerker)
's-GRA VENPOLDER -
imdat Evert Wiskerke in Mj
fgelopen weekend Cees Rij»
emise afdwong plaatste eerst-
enoemde zich voor de finale
m het persoonlijk damkampj-
enschap van Zeeland hoottt-
Ias. Dit deed ook Kammen»
ank zij een remise tegen
chunselaar die vorige wee»
eeds zeker was van een i®»'
ïplaats.
In groep 1 bij de eerste
lassers verspeelde van ou
door een remise tegen
Teels zijn kans om tot
inalisten door te dnng
'lipse completeert nu 7»
eegers en Koppejanhet dn
al dat op 5 januari aan
inale kan beginnen. In Sr°J;
waren reeds geplaatst: G
M. Ouakkelaar en Hot
lelie. De jeugd is reeds a®
e finale bezig' en speelt^
erdag de tweede ronde, ri
ron van Schrijver en ye
oek-Baayens bracht 1 1
et scorebord.
(Van onze sportredactie)
AXEL De Axelse hiU^s
-r Theo Platjouw is er
erste Zeeuw in gestaag ,u
reklasse, de hoogste kla
e biljartsport, te.
iatjouw speelde zich "J
e voorwedstrijden yo
erste klasse libre gr°ot "re-
i Oss ruimschoots in de
lasse. Hij. verloor tyel'.-dej,
vee van de zes wedstru^
laar zijn moyenne van
0.00 was hoog ganoeg rters
nssen de sterkste "W"
an Nederland te scha
GEVECHTSKUNSTEN POPULAIR
De komst van de Chinese
knokfilm heeft gevolgen ge
had voor de vechtsporten in
Nederland. Immers, juist
door die films is de belang
stelling voor de Aziatische
gevechtskunst enorm toege
nomen. Bij de uitgang van
ten bioscoop waar een Chi
nese knokfilm is vertoond,
merk je dat duidelijk. Kna
pen, met rode koontjes van
opwinding, maken gekke
hokkesprongen in een trieste
poging een gevechtstechniek
van hun idolen na te doen.
Daarom zegt Bredanaar Leo
van Schukkmann, die een
groep vrienden lesgeeft in een
Chinees-Indische gevechts
kunst: „Die films zijn voor
bepaalde mensen niet goed. Ze
roepen een vorm van agressie
op, die deze mensen niet kun
nen uiten, omdat zij de tech
nieken niet beheersen. De
films zelf stellen trouwens
vaak niet veel voor. Zeker
niet voor iemand, die er wat
van afweet, want dan zie je al
gauw dat die en die handeling
volkomen onmogelijk is. Ze
springen soms zo hoog, dat ze
heter naar de Olympische
Spelen kunnen gaan om daar
dtel te nemen aan het hoog
springen. Alleen Bruce Lee,
Ofn van de hoofdrolspelers in
Chinese films, daar kun je
van zien dat hij er verstand
van heeft. En de techniek be-
Eere ft uil ui gevueide aunvals- en verdedigingsactie.
Meditatie is erg belangrijk.
veel te trainen worden het in
derdaad reflexen. Als iemand,
die onze sport goed beheerst,
zomaar op zijn schouder wordt
getikt dan bestaat er de moge
lijkheid dat hij direct reageert
met een tik. Vandaar dat wij
jok niet met elkaar kunnen
sparren. Dat zou veel te ge-
/aarlijk zijn. Onze sport be
staat namelijk uit bewegingen
tie duidelijk gericht zijn op
•esultaat. Dit in tegenstelling
ot karate, waar je wel kan
stoppen precies vóórdat je ie-
nand zou raken. Vandaar, dat
vij trainen tegen een denk
beeldige tegenstander".
Omdat het een gevaarlijke
port is kunnen Leo van
schukkmann en Bas op den
felder ook nooit uitkomen in
wedstrijden. Bas op den Kel
der: „Er worden hier en daar
wel eens free fight-toernooien
gohouden, maar daar mag do
tegenstander niet geblesseerd
worden. En dat kan bij ons
dus niet". Leo van Schukk
mann: „Als wij daar aan zou
den meedoen, dan zou veel
van de schoonheid van onze
sport wegvallen".
Leo van Schukkmann is de
man die les geeft in de sport
met die zo moeilijke naam.
„Maar", zegt hij met nadruk,
„alleen aan vrienden en
kennissen. Het is echt niet
zo, dat ik er geld aan wil
verdienen. Jongens, die bit
mij komen en die vragen:
„Leer mij dat eens even",
die wijs ik altijd af. Je moet
voor deze sport namelijk
wat voelen. De geest speelt
een belangrijke rol. Wij
doen 'l>t ook niet om super
sterk te worden zodat we
iedereen even in elkaar kun
nen slaan. Nee beslist niet.
Voor mij is juist dat geeste
lijk element zo belangrijk.
Je moet tijdens het spel pre
cies weten wat je doet en
waarom. Je zal dan ook al
tijd goed geconcentreerd
snoeten zijn. De meditatie is
dan ook belangrijk".
Bas op den Kelder: „Je
noet liefde voor deze sport
hebben. Die knapen die zeg
gen: „Ach, dat doen wij wel
even", die vallen het eerst
af, want nogmaals je moet
erg veel voor doen
ROB VAN DEURSEN
heerst. Maar over het alge
meen moet ik toch vaak hard
lachen. Zelfs al is de techniek
dan wel goed verzorgd".
Het spel zo noemt hij het
dat Leo van Schukkmann
vaak samen met Bas op den
Kelder beoefent, heet officieel
Poekoelan. Het is een van oor
sprong Chinese sport, waarin
door Indonesische invloeden
overbodige handelingen zijn
weggelaten en vervangen door
meer op de praktijk gerichte
bewegingen.
Een sport trouwens, die vol
gens Bas op den Kelder be
slist niet te vergelijken valt
met het in Nederland populai
re karate. Op den Kelder:
„Het is heel anders. Veel sier
lijker. In feite is het gehele
bewegingspatroon afgeleid van
een Indische godendans". De
gevechtskunst, die zij beoefe
nen, komt in de thans zo furo
re makende films haast niet
voor. „Nee, in die films zie je
meestal King-Fu en T'ai-Chi.
De Chinezen onder elkaar noe
men het boksen. Het doet
vaak meer denken aan Thais
boksen, waarbij men net zo
lang doorgaat tot er een in
elkaar getrapt is", aldus Bas
op den Kelder, die zijn sport
nu een jaar beoefent en er
naar zijn zeggen nog geen
„fluit" van kan.
Het is dan ook volgens hem
verschrikkelijk moeilijk.
„Moeilijk, omdat wij als Hol
landers van huis uit geen sier
lijke bewegingen kennen. In
dische mensen hebben dat van
Het geconcentreerde voetenwerk is erg belangrijk bij de Chinese gevechtskunsten
nature, maar wij moeten er
veel voor doen om het onder
de knie te krijgen". Bas op
den Kelder is aan zijn uitzon
derlijke sport begonnen door
zijn schoonvader, die de kunst
ondanks zijn 72 jaren nog
steeds haast tot in de perfectie
beheerst. Op den Kelder:
„Zelf heb ik vroeger een beet
je aan judo gedaan, maar toen
lk eenmaal in aanraking
kwam met deze sport, was ik
gelijk verkocht. Ik raakte zo
geboeid, dat ik direct ben be
gonnen met Leo".
Op den Kelder vertelt dan
dat het gevaarlijk kan zijn om
de sport tot in de perfectie te
beheersen. Hij geeft twee
voorbeelden: „Anton Geesink
heeft eens gezegd, toen hij
werd uitgedaagd door een man
uit Indonesië, dat hij beslist
niet bang was, maar dat hij
daar niet aan begon omdat het
hetzelfde zou zijn om tegeno
ver een man te gaan staan met
een revolver in zijn hand. En
verder is het zo dat je mijn
schoonvader 's ochtends nog
steeds moet wekken door hem
een kussen naar zijn hoofd te
gooien. Raak je hem namelijk
aan, dan bestaat de kans dat
je onmiddellijk een paar forse
tikken krijgt, omdat hij zijn
leven lang zo getraind heeft
op die sport dat alle bewegin
gen haast reflexen zijn gewor
den".
Leo van Schukkmann: „Door
(Foto's Johan van Gurp)
l