gel te jr de tieten. Gevaarlijk voor knapen zonder techniek Vooral dank zij Chinese knokfilms iskerke [inalist loofdklas Plat jouw laar de treklasse sport J (Van onze sportredactie) ]3REDA - Brekende botten, doorgeslagen deuren, dat zijn taferelen, die de Neder landse bioscoopbezoeker tegenwoordig voorgeschoteld krijgt als hij naar een Chi nese knokfilm gaat kijken. In die rolpren ten nemen supersterke mannen het op tegen veel robuuster uitgevoerde exem plaren. Vooral de jeugd voelt zich aange trokken tot die krachtmensen, die schier onverslaanbaar zijn, ondanks 1 feit dat zij in de films toch vaak belaagd worden met vervaarlijk ogende attributen. e op ee« fraaie derde lap van AV'56. G. Lans LTS 9.17. Jongens —13 jaar: 1. J. v. d. Zalm Irene-school 1000 meter in 2, 2 E. Giljam LTS 4.33, 3 de Jongh Anne Frankschool 6. Jongens 1011 jaar 000 meter) 1. C. de Munck Ireneschool 4.25, 2 Gert n Nijsse idem 4.29, 3 M. kker idem 4.34. Jongens 8— ;aar: 1. Rene v. d. Peijl Pr. meschool 2.07, 2 Wim Traas em 2.11, 3 Rink Kaashoek em 2,14, Meisjes 12—-13 jaar Anja Sorber, Prinses Ire- school 1000 meter in 4.37, 1 deze categorie was er aar, een deelneemster. Meis- ,'s 1011 jaar: 500 meter 1. Beltzer Pr. Ireneschool 09, 2 Jolanda v. d. Peijl em 2.12 3. J. Cekker idem 15. Meisjes 89 jaar 5000 I eter: 1. Lenie Bal Prinses J eneschool 3.57, 2 Iet Plat- :euw Jan Li'gthartschool 3.58,1 Sietske Parma Kloetingse 1 hooi 3.58. De Prinses Ireneschool was et 30 leerlingen 't beste ver- genwoordigd. Bij de presta- doop over 5 kilometer was et aantal deelneemsters en eelnemers 130. (Van onze soortmedewerker) 's-GRA VENPOLDER - imdat Evert Wiskerke in Mj fgelopen weekend Cees Rij» emise afdwong plaatste eerst- enoemde zich voor de finale m het persoonlijk damkampj- enschap van Zeeland hoottt- Ias. Dit deed ook Kammen» ank zij een remise tegen chunselaar die vorige wee» eeds zeker was van een i®»' ïplaats. In groep 1 bij de eerste lassers verspeelde van ou door een remise tegen Teels zijn kans om tot inalisten door te dnng 'lipse completeert nu 7» eegers en Koppejanhet dn al dat op 5 januari aan inale kan beginnen. In Sr°J; waren reeds geplaatst: G M. Ouakkelaar en Hot lelie. De jeugd is reeds a® e finale bezig' en speelt^ erdag de tweede ronde, ri ron van Schrijver en ye oek-Baayens bracht 1 1 et scorebord. (Van onze sportredactie) AXEL De Axelse hiU^s -r Theo Platjouw is er erste Zeeuw in gestaag ,u reklasse, de hoogste kla e biljartsport, te. iatjouw speelde zich "J e voorwedstrijden yo erste klasse libre gr°ot "re- i Oss ruimschoots in de lasse. Hij. verloor tyel'.-dej, vee van de zes wedstru^ laar zijn moyenne van 0.00 was hoog ganoeg rters nssen de sterkste "W" an Nederland te scha GEVECHTSKUNSTEN POPULAIR De komst van de Chinese knokfilm heeft gevolgen ge had voor de vechtsporten in Nederland. Immers, juist door die films is de belang stelling voor de Aziatische gevechtskunst enorm toege nomen. Bij de uitgang van ten bioscoop waar een Chi nese knokfilm is vertoond, merk je dat duidelijk. Kna pen, met rode koontjes van opwinding, maken gekke hokkesprongen in een trieste poging een gevechtstechniek van hun idolen na te doen. Daarom zegt Bredanaar Leo van Schukkmann, die een groep vrienden lesgeeft in een Chinees-Indische gevechts kunst: „Die films zijn voor bepaalde mensen niet goed. Ze roepen een vorm van agressie op, die deze mensen niet kun nen uiten, omdat zij de tech nieken niet beheersen. De films zelf stellen trouwens vaak niet veel voor. Zeker niet voor iemand, die er wat van afweet, want dan zie je al gauw dat die en die handeling volkomen onmogelijk is. Ze springen soms zo hoog, dat ze heter naar de Olympische Spelen kunnen gaan om daar dtel te nemen aan het hoog springen. Alleen Bruce Lee, Ofn van de hoofdrolspelers in Chinese films, daar kun je van zien dat hij er verstand van heeft. En de techniek be- Eere ft uil ui gevueide aunvals- en verdedigingsactie. Meditatie is erg belangrijk. veel te trainen worden het in derdaad reflexen. Als iemand, die onze sport goed beheerst, zomaar op zijn schouder wordt getikt dan bestaat er de moge lijkheid dat hij direct reageert met een tik. Vandaar dat wij jok niet met elkaar kunnen sparren. Dat zou veel te ge- /aarlijk zijn. Onze sport be staat namelijk uit bewegingen tie duidelijk gericht zijn op •esultaat. Dit in tegenstelling ot karate, waar je wel kan stoppen precies vóórdat je ie- nand zou raken. Vandaar, dat vij trainen tegen een denk beeldige tegenstander". Omdat het een gevaarlijke port is kunnen Leo van schukkmann en Bas op den felder ook nooit uitkomen in wedstrijden. Bas op den Kel der: „Er worden hier en daar wel eens free fight-toernooien gohouden, maar daar mag do tegenstander niet geblesseerd worden. En dat kan bij ons dus niet". Leo van Schukk mann: „Als wij daar aan zou den meedoen, dan zou veel van de schoonheid van onze sport wegvallen". Leo van Schukkmann is de man die les geeft in de sport met die zo moeilijke naam. „Maar", zegt hij met nadruk, „alleen aan vrienden en kennissen. Het is echt niet zo, dat ik er geld aan wil verdienen. Jongens, die bit mij komen en die vragen: „Leer mij dat eens even", die wijs ik altijd af. Je moet voor deze sport namelijk wat voelen. De geest speelt een belangrijke rol. Wij doen 'l>t ook niet om super sterk te worden zodat we iedereen even in elkaar kun nen slaan. Nee beslist niet. Voor mij is juist dat geeste lijk element zo belangrijk. Je moet tijdens het spel pre cies weten wat je doet en waarom. Je zal dan ook al tijd goed geconcentreerd snoeten zijn. De meditatie is dan ook belangrijk". Bas op den Kelder: „Je noet liefde voor deze sport hebben. Die knapen die zeg gen: „Ach, dat doen wij wel even", die vallen het eerst af, want nogmaals je moet erg veel voor doen ROB VAN DEURSEN heerst. Maar over het alge meen moet ik toch vaak hard lachen. Zelfs al is de techniek dan wel goed verzorgd". Het spel zo noemt hij het dat Leo van Schukkmann vaak samen met Bas op den Kelder beoefent, heet officieel Poekoelan. Het is een van oor sprong Chinese sport, waarin door Indonesische invloeden overbodige handelingen zijn weggelaten en vervangen door meer op de praktijk gerichte bewegingen. Een sport trouwens, die vol gens Bas op den Kelder be slist niet te vergelijken valt met het in Nederland populai re karate. Op den Kelder: „Het is heel anders. Veel sier lijker. In feite is het gehele bewegingspatroon afgeleid van een Indische godendans". De gevechtskunst, die zij beoefe nen, komt in de thans zo furo re makende films haast niet voor. „Nee, in die films zie je meestal King-Fu en T'ai-Chi. De Chinezen onder elkaar noe men het boksen. Het doet vaak meer denken aan Thais boksen, waarbij men net zo lang doorgaat tot er een in elkaar getrapt is", aldus Bas op den Kelder, die zijn sport nu een jaar beoefent en er naar zijn zeggen nog geen „fluit" van kan. Het is dan ook volgens hem verschrikkelijk moeilijk. „Moeilijk, omdat wij als Hol landers van huis uit geen sier lijke bewegingen kennen. In dische mensen hebben dat van Het geconcentreerde voetenwerk is erg belangrijk bij de Chinese gevechtskunsten nature, maar wij moeten er veel voor doen om het onder de knie te krijgen". Bas op den Kelder is aan zijn uitzon derlijke sport begonnen door zijn schoonvader, die de kunst ondanks zijn 72 jaren nog steeds haast tot in de perfectie beheerst. Op den Kelder: „Zelf heb ik vroeger een beet je aan judo gedaan, maar toen lk eenmaal in aanraking kwam met deze sport, was ik gelijk verkocht. Ik raakte zo geboeid, dat ik direct ben be gonnen met Leo". Op den Kelder vertelt dan dat het gevaarlijk kan zijn om de sport tot in de perfectie te beheersen. Hij geeft twee voorbeelden: „Anton Geesink heeft eens gezegd, toen hij werd uitgedaagd door een man uit Indonesië, dat hij beslist niet bang was, maar dat hij daar niet aan begon omdat het hetzelfde zou zijn om tegeno ver een man te gaan staan met een revolver in zijn hand. En verder is het zo dat je mijn schoonvader 's ochtends nog steeds moet wekken door hem een kussen naar zijn hoofd te gooien. Raak je hem namelijk aan, dan bestaat de kans dat je onmiddellijk een paar forse tikken krijgt, omdat hij zijn leven lang zo getraind heeft op die sport dat alle bewegin gen haast reflexen zijn gewor den". Leo van Schukkmann: „Door (Foto's Johan van Gurp) l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 11