Driedaagse werkweek in
Engeland
Z
TSJECHISCHE
KAPERS
VEROORDEELD
financiën
Donkere
kerstmis
CONSUMEN
TENBOND
HANDELS
REIZIGERS
VLIEGEN
BALANS
ter
ake
AKZO
DELFZIJL
Handen af van vrije ondernemer
Autopool
Nederland
opgericht
Waakvlam
verbruikt
een derde
deel
kookgas
EXPLOITATIE
VAN NIEUWE
AARDGASVELDEN
PLAFOND AAN
DIVIDENDEN
Pachtprijs
stijgt
één procent
Amsterdamse effectenbeurs
■anp-beurs
overzicht
28
2aferdag 15 deceinoór ly/ó
paplnp
uw pQn
Brieven voor aeie rubriek moet^
met volledige naam en adre» worden
ondertekend. Bij publikatfe zullen de^
vermeld worden. Slechts bij hoge ufc
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bH
de redactie bekend. Publlkatie van brie.
ven (verkort of onverkort) betekent ni«t
dat de redactfe het in alle gevalle
•ens met inhoud, cq. strekking.
Jan met de pet I
Ik zou eens willen reageren
op het stukje Papier voor
uw pen over de autoloze zon
dag door de secretaris van de
industriebond. Deze man
schrijft dat Jan met de pet er
de dupe van is. Maar wie is
tegenwoordig Jen met de pet?
De normale werknemer js
vrijdagavond klaar met wer
ken, kan nog met moeder de
vrouw gaan winkelen waar
het koopavond is en heeft de
hele zaterdag vrij. Wij zijn
middenstanders; moeten van 's
morgens vroeg tot 's avonds
laat werken, hebben geen
vrije zaterdag. Dus wanneer
moeten de middenstanders dan
hun auto gebruiken? Vakantie
is er dikwijls niet bij en snip
perdagen kennen wij ook niet.
's Zondags kunnen veel mid
denstanders nog gaan schrij
ven om hun boeken bij te
houden. Is dan de middenstan
der die Jan met de pet gewor
den? Ik denk dat de gemid
delde arbeider het beter heeft
dan de middenstander en ook
nog als de grote heren. Want
wanneer zijn die bij hun gezin?
Ze moeten almaar reizen om
Jan met de pet aan het werk
te houden, maar daar wordt
alleen het mooie maar van ge
zien. Ik kan het met deze
meneer niet eens zijn, hij ver
geet dat er ook nog een groep
andere mensen is. Dit moest
mij eens van het hart, want
dat geklaag altijd over die ar
me arbeiders word ik zo beu.
Ik zou dolgraag willen dat wij
weer gewone arbeiders waren,
dan hadden we een veel beter
leven dan nu.
KOEWACHT
MEVR. L. HA-
SELAGER
Jan met de pet II
Op verzoek van de mij on
bekende heer, secretaris indus
triebond NKV te Sluiskil, om
te reageren op zijn geplaatste
brief in de Stem het volgende:
We zijn nu eindelijk zover dat
er een dag is n.l. de autoloze
zondag dat iedereen gelijkelijk
bedeeld is n.l. niemand rijdt.
De kardinaal niet, de minister
president niet, de vakbonds
man niet, alleen de popmu-
ziekmakers wel. Nu wil de
NKV-man weer het mooie
systeem omverwerpen. Hij wil
de mensen met 2 oren en een
hart weer verdelen in mensen
met een pet en zonder pet.
Wacht u nou toch even mijn
heer de secretaris. Na aanne
ming van de machtigingswet
worden we financieel bijna al
lemaal aan elkaar gelijk be
halve de uitzonderingen en be
halve in de arbeid.
De specialist, de dokter, de
verpleegster, de minister, de
praters voor de t.v. en radio
allemaal evenveel in 't handje.
Allemaal behalve de uitzon
deringen, de popzangers, de
Johan Cruyfjes enzovoorts.
Als we de arbeid ook nog
allemaal gaan samendoen dan
zal iedereen weer heerlijk
kunnen gaan werken van de
vroege maandagmorgen tot de
late donderdagavond. Vrijdag®
heel Nederland allemaal het
zelfde werk - straten - pleinen
plantsoenen - huisgevel
schoonmaken en verfraaien.
Geen praters meer, niaar
werkers. En dat wordt fijn-
Na aanneming machtigingsw
niemand meer tussen de bur
ger en de regeerder. lede
doet zijn werk naar beste kun
nen. Mijn buurman zegt
hij meter wordt want je blij
altijd houden lange mensen e
korte mensen, maar langen
meest en hij wil dat meten.
BERGEN OP mOUc^n;Z
MüNCHEN Een rechr
bank in Weiden, Noor:a-ju -
ren, heeft vrijdag negen J°
Tsjechoslowaken wegens
ping van een vliegtuig tot s
vangemsstraffen van drie
zeven jaar veroordeeld.
De leider van de ërt?eP'j;e
23-jarige Lubomir Adamica,
een piloot heeft d°°dëeS
ten, heeft in zijn cel een
aan zijn leven gemaakt.
Het Tsjechoslowaakse v
tuig werd 8 juni J®72 °Lapt
binnenlandse vlucht «e jer
Men dwong de bestmui
naar West-Duitsland te j
gen. Bij een handgemeen
een piloot door een kog®
Adamica getroffen,
doodgebloed.
(Van onze correspondent)
LONDEN Miljoenen Britten zullen in het nieuwe
jaar slechts drie dagen per week kunnen werken en
velen van hen krijgen dan nog maar 60 van hun
huidige loon. De conservatieve regering weigert te zwich
ten voor de eisen van de mijnwerkers en lijdelijk verzet
plegende treinbestuurders.
Premier Edward Heath heeft in het somber gestemde
Lagerhuis aangekondigd dat in fabrieken, kantoren en
winkels op niet meer dan bij elkaar vijf dagen in de
komende twee weken stroom mag worden gebruikt en
jat daarna de energie-bezuiniging wordt gestabiliseerd
door middel van de driedaagse werkweek zonder ver
gunning voor extra arbeidsuren, behalve in continu-be-
drijven, waarvoor echter toch ook niet meer dan 65
van het normale stroomverbruik is toegestaan.
Het expansieve economische
beleid van de Britse regering
is plotseling afgesneden. Ko
mende maandag worden belas
tingverhogingen en kredietbe-
pertagen verwacht. Met in
gang van dezelfde dag eindi
gen de tefevisde-uiit'zenddmgein
om half elf, behalve met
Kerstmis en op oudejaarsa
vond. De kranten mogen elke
dag verschijnen. Winkels mo
gen meer dan drie dagen per
week open zijn, mits ze op die
extra dagen zelfs geen lamp
van 25 watt laten branden.
Er wordt sterk op aange
drongen in huizen met elektri
sche verwarming slechts één
kamer op temperatuur te hou
den, of liever zelfs te 'gaan
logeren bij mensen die zich op
andere manieren dioor de win
ter heen helpen.
De mijnwerkers produceren
teneinde hun extra looneis
kracht bij te zetten per week
een miljoen ton minder steen
kool dan voorheen. Minister
van Nijverheid Tom Board
man heeft uitgelegd dat diiit de
reden is waarom die werktij
den voor miljoenen mensen
voorlopig verkort moeten wor
den, want 70% van de elektri
sche stroom wordt opgewekt
met deze brandstof.
Premier Heath zei over de
olievoorziieninig: „Wij krijgen
85 van onze gewone aan
voer en wij boffen in vergelij
king met sommige andere Eu
ropese landen. Tot rantsoene
ring van de benzine gaan wij
daarom in elk geval voor het
eind van het jaar niet over.
Maar de olie aal niet goedko
per worden, duis dit betekent
dat wij meer moeten exporte
ren en minder kunnen inpor-
tehren". Het westerse levens
peil gaat omlaag was de
strekking van zijn boodschap.
Hij waarschuwde dat een
rampzalige internationale cri
sis en werkloosheid het gevolg
zullen zijn als de hoogontwik
kelde landen proberen zonder
onderling overleg te vermin
deren.
De mijmwerkersl-eiders had
den donderdagochtend besla
ten het aangesloten pakket
van loonsverhogingen ter
waarde van 285 miljoen gul
den t» blijven weigeren zon
der een geheime stemming on
der de 275.000 leden te laten
houden. Zij besloten integen
deel hun actie nog iets te
verscherpen.Het gevolg kan
zijn dat de steenkoolwinning
straks tot 50% van het oude
tempo daalt.
OP een verzoek van de Con
sumentenbond aan haar le
den zijn nu al duizend mel
dingen van prijsverhogingen
in Den Haag binnengeko
men.
Klachten zijn er vooral
over: PTT tarieven, splitcrw-
ten boekweitgrutten, kaar
sen, stofzuigerzakken, knot
ten wol, naaigarens, ziekte
kostenverzekeringen, honde
en kattevoer, zeep, vuilnis
zakken huisbrandolie en pe
troleum.
VOOR de handelsreizigers en
-agenten, die 40.000 km per
jaar rijden, zijn de distribu-
tiemaatregeien nog accep
tabel maar voor hem die tus
sen 40.000 en 80 000 km per
jaar per auto afleggen, zijn
ze volstrekt onaanvaardbaar.
De benzinedistributie bete
kent voor deze mensen het
verlies van een van de lede
maten. Aldus de mening
van de Nederlandse handels-
reizigers- en handelsagenten
vereniging.
HET Is thans mogelijk voor
halt geld van Rotterdam naar
Londen vv te vliegen. Voor
waarde is, dat men tenminste
een nacht in het weekeinde
dan 2,80 dollar per aandeel
zal bedragen op een omzet
van 700 min dollar.
Wat de resultaten over
1973 betreft zei een woord
voerder dat omzet en winst
van Akzona's werkmaat
schappijen American Enka,
Armak, Brand-Rex en Orga-
non belangrijk hoger waren
dan in 1972.
in Engeland doorbrengt. Een
retour met de KLM of Bri
tish Caledonian kost normaal
f 266. Het nieuwe tarief,
ipex genaamd, bedraagt f
133.
DE tot de AKZO-groep beho
rende Akzona Inc. verwacht
dat de winst over 1973 meer
DE Britse balans van de
zichtbare handel geeft over
november een tekort van 270
miljoen pond sterling te zien
vergeleken met een deficit
van 357 miljoen pond over
oktober. Dit heeft het minis
terie van handel en industrie
in Londen donderdag be
kendgemaakt.
HET havenschap Delfzijl
voert op het ogenblik be
sprekingen met een,groot be
drijf, dat zich in Delfzijl zou
willen vestigen. Het bedrijf
zou werk kunnen gaan bie
den aan een 450 man. Dit is
bekendgemaakt door de voor-
voorzitter van het haven
schap Delfzijl.
AMSTERDAM „Er is nog
geen maatschappij of staat ge
weest in moderne tijden die
een democratie in de echte zin
van het woord heeft gereali
seerd zonder dat dit gepaard
ging met de ondernemingsge
wijze produktie en dit moet
een ernstige waarschuwing in
houden tegen al die pogingen
van Westeuropese sociaal-de
mocratieën, die een socialis
tisch produktiesysteem willen
combineren met een democra
tie.
Alles wijst erop, dat deze
pogingen gaan ofwel tenkoste
van de democratie ofwel van
de welvaart, maar hoogstwaar
schijnlijk van beide". Dit
heeft drs. L. Metzemaekers,
hoofdredacteur van Het Finan
ciële Dagblad gezegd in 'een
rede ter gelegenheid van de
twintigste uitreiking van de
Henri Sijthoffprijs.
„Nu we met de ingrijpende
gevolgen van een energiecrisis
zitten is het gevoar niet denk
beeldig dat met een beroep op
die crisis de regering gaat in
grijpen op een wijze die het
systeem van ondernemingsge
wijze produktie in zijn wezen
en dus blijvend aantast".
D;t zou volgens de heer
Metzemaekers kunnen gebeu
ren als de leiding der onder
nemingen door de regering
zou worden gedwongen het
prijsmechanisme uit te scha
kelen en het prijsverhogende
effect van de veel duurdere
energie- of grondstoffenfactor
niet meer zou kunnen doorbe
rekenen in de eindprodukten
maar geheel of gedeeltelijk
zou moeten verwerken ten
koste van de rentabiliteit.
Het zou ook gebeuren als
ondernemen volgns het kapi-
dwongen zouden worden aan
de regering te vragen welke
produkten wel en welke niet
geproduceerd mogen wor
den.
„Wat er gebeurt als men het
ondernemen volgens hetkapi-
talistische systeem en volgens
de heel eigen wetten en regels
uitschakelt hebben we kunnen
constateren in de manier
waarop de woningbouw bij
ons sedert de Tweede Wereld
oorlog iis georganiseterd ge
weest. Ik geloof dat geen en
kele na-ooriogse regering erg
trots kan zijn op het re
sultaat, dat bereikt is door het
uitschakelen van het markt
mechanisme en van een aantal
andere essentiële factoren van
het vrije ondernemen. Ik hoop
dat het een waarschuwend
voorbeeld zal zijn voor andere
sectoren waarin de regering
soortgelijke neigingen zou ver
tonen met een beroep op de
energiecrisis. Dan zou men via
die crisis terechtkomen in een
onvrije samenleving in plaats
van in een participatiemaat
schappij die naar onze men
ning de toekomst zou moeten
hebben", aldus drs. Metzemae
kers.
AMSTERDAM Met het
oog op de aanstaande benzine-
distributie voor personenauto's
is opgericht Autopool Neder
land. Autopool Nederland zal
in samenwerking met de
ANWB via het poolsysteem
trachten het woon-werkver-
keer per personenauto ook na
7 januari 1974 zoncer al te
veel ongemakken te laten ver
lopen.
Het systeem brengt door ge
bruikmaking van een compu
ter de tussen woon- en werk
plaats reizende automobilist
met een drietal poolgenoten in
contact, om gezamenlijk van
een hunner auto's gebruik te
maken.
l\an een onzer
verslaggevers)
DEN HAAG Wanneer
de waakvlam van het gasfor
nuis dag en n^iht brandt,
verbruikt dat k.eine vlam
metje een derde deel van de
hoeveelheid gas die een ge
zin per jaar nodig heeft om
te koken.
Dit s'telt het Voorlichtings
bureau voor de Voeding te
Den Haag vast in een pers
bericht waarin-al Ier lei nutti
ge wenken voor het besparen
van energie bij het koken
gegeven worden.
Zo legt het bureau de na
druk op het gebruik van
weinig water bij het berei
den van groenten en het zet
ten van koffie of thee, en
wordt er verzocht zo veel
mogelijk gebruik te maken
van gerechten die weinig of
geen huishoudelijke ejiergie
vragen zoals rauwkost, kant
en klare vla of pap en blik-
maaltijden. Met een stapel-
ring kan men verschillende
pannen tegelijkertijd ver
warmen zonder dat daar
meer energie voor nodig is.
scheepsberichten
Alkmaar 12 v Belize nr Puor-
to Cortes, Ameland 13 120 zzo
Biza nir Casa Blanica, Amstel-
hof 13 125 no Lais Pailmas nr
Fos, Antilla Cape 13 630 o
Miama nr Providence, Bilder-
dijk 14 te Bremerhaven, Cala-
mares 13 50 z Straat vn Mess-
siian n«r Koper, Cartago 13 vn
New Orleans nr Oristobai, Ce
res 13 700 o Bermuda nr Le
Havre, Chiriqui 13 vn Puerto
Bolivar nr Los Angeles. Cop-
pename 12 vn Halifax nr San
to Tomas de CastiUla, Dallia 13
150 zzo Monrovia nr Forcades,
Daphne 13 150 zzo Grand Co-
more nr Mena, Esso Bonaire
13 80 nnw Cape Bianca nr Ka
rachi, Graveland 13 200 no Rio
de Janeiro nr Salvador, Greb-
bedijk 13 vn Hamburg nr Ver.
Staten, Grotedijk 14 te Long-
bsach, Katelysia 14 te Miil-
fordhaven verw, Kryptos 13
vn Casablanca nr Whitegate.
Lelykerk 13 600 o St.-Helena
nr Hamburg, Moordrecht 13
150 o St.-Johns nr Tilbury,
Musilloyd 13 te Algiers, Neder
Ebro 13 20 o Masra eiil. nr
Damman, Nedlloyd Dejima 13
vn Balboa nr Gothenburg,
Neptunus 13 1375 no Puerto
Rico nr Curagao, Nijkerk 13
500 zzo Monrovia nr Rotter
dam, Ossenkerk 13 vn Santo
nr Tabarao, Patro 14 210 z
Karachi nr Kharg. Island, Phi-
line 13 vn Kwiniarua nr Kharg.
Island, Poeldijk 13 vn Tampii-
co nr Rotterdam, Rotterdam 13
vn Bermuda nr New York,
Rudolph Peterson 13 vn Hoek
van Holland naar Perz. Gif, Saf-
eöonean Auckland 13 te Louren-
coimiarquies, Scheldelloyd 13 vn
Kaapstad nr Casablanoa, Se-
rooskerk 13 15i0 zo Ouessamt
-nr Hamburg, Straat Agulhas
13 vn Kaapstad nr Durban,
Straat Clarence 14 vn Lyttletan
nr Auckland, Straat Talbot 12
vn Singapore nr Shiimornose-
ki, Straat van Diemen 14 te
Port Elizabeth, Talamanca 13
vn Los Angieües nr Golfito,
Thuredrecht 13 550 zw Ierland
nr Brake, Veendam 13 Balti
more nr San Juan, Vlieland 13
te Kielerkanaal verw, Wil
lemskerk 13 150 n Aruba nr
Genua, Zonnekerk 14 te Bah
rain verw.
DEN HAAG Om op korte
termijn te kunnen beschikken
over extra aardgas zal het zo
genaamde Pirolavlak bij Ber
gen versneld in exploitatie
worden genomen. Dat geldt
ook voor het veld bij Midde-
lie.
Dit is nodig omdat uit de
Slochterenbel geen extra gas
te halen valt. Daar wordt op
maximale capaciteit gewerkt
en het bijplaatsen van putten
is pas in 1975 mogelijk.
De Bergen- en Middelievel-
den kunnen eind 1974 in pro
duktie worden genomen en
zijn goed voor drie tot vier
miljard kubieke meter gas per
jaai.
DE winst van de erkende
reclamebureaus in Nederland
heeft vorig jaar een diepte
punt bereikt. Gemiddeld
werd een winst behaald van
2 procent. Voor 1973 zijn de
verwachtingen iets beter: 3,1
procent. Voor 1974 moet men
echter rekening houden met
lagere reclamebudgetten.
(Van onze parlementaire
redacteur)
DEN HAAG De regering
zal het volgend jaar een divi
dendstop invoeren met dien
verstande, dat in 1974 geen
hoger dividend mag worden
uitgekeerd dan het gemiddelde
dividend over de laatste vijf
boekjaren. Op die wijze wil
de regering recht doen aan de
omstandigheid, dat de
winstontwikkeling van een
vennootschap in de loop der
jaren een nogal wisselend
beeld kan vertonen.
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG De regering
staat voor volgend jaar slechts
een verhoging van het pacht
prijsniveau toe van gemiddeld
één procent.
Van 1974 tot en met 1976 is
een gespreide aanpassing van
de contractuele pachtprijzen
op die manier mogelijk. Hier
bij is uitgegaan van een reeds
eerder dit jaar door het land
bouwschap uitgebracht ad
vies. i
VRIJDAG 14 DECEMBER 1973
le kolom slotkoersen vorige beurs Ze kolom koersen 2e tijdvak beurs
a laten b bieden
e ss ex claim e ei dividend
Actieve aandelen
Handel en industrie
ik/- i a 47,80 47,90
WAN I iul) 251,00 -
Aam i M 57,90 57,20
Am dunner 35. 149,00
lleü .Vlij j 35 99,50 99,00
Uutdlsche e. f 2b 104,10 106,40
DoruLctie P. Prei 05,80
Helueken 26 208,00 204,00
Hein eken 85 227,00 224,00
BAX. 200 130,00 133,00
Hoogov 1 20 54,50 55,00
HVa "veo
Vb Ueinlke» 54,50 77,50
kLft- 100 65,80 66,00
Kon Ulle f 20 83,40 83,60
KNSM 100 133,00 131,00
Na Ned ƒ10 61,70 61,00
Ommeren Cerl 307,00 320,00
Philip- u» 32.40 32,40
Robeco 50 192,50 190,50
Rulu.ce 1 50 130.50 128,50
Scheep» uo 50 91.00 95,00
Uaiievet 20 107,50 104,00
Actieve obligaties
staatsleningen
92,10 85
92,70 82,
91,70 82,
95,40
93,30
8 Ned ba-M
8 ld IU-05
8 ld 21-Ub
8 (d JUl-65
8 ld 2UU
8 ld lUlil
8 ld
8 ld 30.77
Ï'A ld 71.96
V/i ld 30-87
'M- ld 09.95
7V* ia 21-96
ld 72 97
ld 22-97
1b ld 71-81
7) d 22-97
7 ld 861-91
7 ld 66U
7 id 69-94
6V» ld 681-93
ld 68 U
6^ ld 68111
d 68IV
6V« ld 66-91
ld 61.82
6 ld 67-92
S'/« ld 6511-90
5'<" 10 66 1-90
51641-89
5,/« ld 651-90
5 ld 64 1189
4V» ld Ï8-83
ld 59-89
Vfy ld 601-85
ld 6011
ld 63-93
41(2 ld 64-74
V'! ld 59-84
4"« ld 60-90
4''« ld 61-91
41 'd 631-93
4V« ld 6311
4 ld 61-86
A ld 82-92
3 ld 53-93
8v» ld si 47
'E ld 51-76
ld 53-83
'd 56-86
'd 18-98
8' >(i »o
3'" ld 51 94
82,
82,
93,40 85,
97,10 81
96,90 79,
89,30 82,
89,10 82,
94,50
80
87,20 76
87,10 83,
92,70 77,
86,70
86,60
85,40
82,40
82,30
82,20
82,20 95,
85,40 93,
81,10
79,90
82,65
82,50
81,10
80,70
76,90
83,70
77,80
83,20
76.60
73,10
97.90
91
82,80 82,80
74,10" 74,10
74,70
73,30
72,80
79,40
72,30
70,70
63,50
94,00
82,50
78,90
63.70
74,60
73.10
72.50
79,30
71,70
70,70
63,00
94,00
82,50
78,90
63.70
57 6'
Sy* ld 55-95
iV« 10 55-85
3 IV grootL
i V £1-81
U grlb 46
3 ld «7-16
3 N ind 87
UNU 70-95
SVi ld 70-83
BNU *73 8'fl pot
3M> A'dam 67
iVè ld 48
5*/- U dam 85
4V< ld 52
8% ld 7045
AVt ld 70-96
6 ld 69-76
u 10 69-94
8 U. 11-96
8 ld 72-97
8*5 ld 73-97
V/t ld 70-79
V. ld 72-81
lY ld 73-98
7V5 ld 72-97
VA to 11-79
IV* ld 13-98
7 ld 661-91
7 10 66U
7 10 661V
7 ld 7 2-97
V/* ld 73-83
W\ ld 07-92
6'/» ld 68-93
8»/4 td 72-82
6Vs. ld 07-92
ld 67-92
0 ld 57-82
0 ld 651 90
6 ld 6511
5'/« 10 651-901
5»/4 Id 651J
5VS ld 05-90
5 td 58-83
5 ld 64-89
5V4 ld 65-90
5V4 ld 55-83
5% ld 64-89
4»/4 ld 58-88
4V- 10 58-89
4M. ld 59-84
4*2 td 60-85
4«A ld 62-92
4 Mi ld 62-93
i1/' ld 52-77
Obligaties banken
70,00
69,50
78,40
78,20
83,30
83,50
83,50
83,50
90,00b
90,00
95,50
95,00
97,20
97,20
95,40
95,40
94,50
94,20
88,00b
88,00b
90,00b
90,00b
84,00
83,00
82,00
94,00
93,80
92,40
92,30
96,20
95.60
90,80
90,80
90,40
90,40
90,0C
90,30
93,35
93,20
03,50
91,50
94,00
93,90
86,60
86,50
85,90
85,90
91,20
90,50
83,60
83,80
87,90
87,80
85,60
85.50
85,70
85,60
82,10
81,70
90,50
89.50
83,60
83,50
82,30
82,30
89,40
89,00
81,70
81,90
79,80
79,90
88,60
88,20
83,00
82,90
82,60
82.70
82,30
82,00
82,60
82,20
80,20
80,00
87,20
86,70
79,80
79,30
79,80
79.80
80,40
80,60
79,80
79,80
78,60
78,30
76,80
76,70
82,90
82,20
80,80
80,70
74,00
73,80
73,00
73,90
90,80
90,40
1V» KID I Ulsc
1 Sla» »71
69.00 69.00
90,00b 68,50a
Hypotheekbanken
n.i tU)
a id a
1 (O w
0 te uw
ld X KA
«y» id uo
8 ttall U
7fc td a
8 West! 02
6 ld X
99.90
84.008
37.20
80.50
74,20
75,00
92,60
79,00
100,00
98,00
30,50
74.20
74,50
96,00a
93,00a
92,60
79,00
West Hyp Holt 97,21 98,00
8V1 We lil» 71
3 /4 ld 70
8 IC 71
7*/4 id n
7fe 10 7} I
JV» 10 71 UI
U. R
6 ld pt»
h sch H.Ned
94,60
92.60
90.40
83,00b
87,80
83.00
96,00
88,00a
94,30
82,50b
96,30
Handel, Industrie en
Uinld
4V* 46ZO
81' ABN 70-16
96,20
96,00
8 ld 70-76
95.70
95,50
8 ld 71-86
92,00
90,00
8 ld 73-88
91,00
90,00
8Y« AmKo 89-75
98,50
98,80
8 ld 69-76
94,30
93,30
8 ld 70-78
91,60
91,25
7»/« ld 71-76
95.50
95,00
Vb ld 11-86
30,50
89,35
IV» ld 73-88
87,50
87,50
1 li* 73-80
89,80
88,00
ly, Mees H 72
89,00
89,00
BNCi esp 52
229,00 229,00b
Vb fcxp '-in 66
97,00
8 Les» PI
91,50
91,50
7 Mat bh Mid
97,90
97,90
51/» "1 65
88,25
87,80
Nat- bh MM
8 NMB 70
94,00
92,50
0'A la kt>i 72
84,40
83,00
NOB 73
82,20
W,
..i
-
80 00
0 tl Ut 3tl)
89.10
89.20
8w BOZ
8V« 10
8'/4 Bredero VU
8 Bredero VU
8/4 Bredero VB
7V* ld
H Br .Petr
7V« 10 66
7V# ld 72
U 65
Hit Ceeboro
IV4 CMC 72
0*/4 ld 67
8 Elsevier
9°/% irtldet *71
2 Heio.Bier
8 Hoogov 71
8iü 71
ld 66
5V» tnüola
6 K011./out
4*/é Koudljs
tf'/4 Meneba 66
KSH '65 5.6 pel
KSH '63 «.5 pol
5 Nederb
N.liasU 7j
gfe ld I5J
8>/« ld 70
g ld 70
M ld 72
Vb ld 72
ld 69
7V4 ld 66
7»/4 ld 73
BV» ld 66
6 VS 10 68
5V« ld 65
6V N .Staalsm
7 l'vlnt-U-S
8» 4 Pak. 70
7*/4 ld 73
7 ld 68
7 ld 72
7V1 ld B1H iii
ld 67
5'/4 n. 64
4V- ld 61
7*/4 Pechlne»
8 Peek <1
H Pl.il',»> 12/
4 ld 51
86,30
85,50
94,50
94,00
84,0Ca
90,00
90,00
91,00b
85,55
87.50
81,00
18,20
93,00
99,00
90,00
90,50
90,50
88,60
91,00a
89,00
90,60
88,00
89,50
87,10
88.50
95,70
95,30
94,50
91,10
92,70
90,70
86,00
87,85
88,00
86,50
81,70
87,00
82.00
96,70
86,50
82,00
81,50
88,00
81,50
82,00
84,00
85.00
div
86,30
85.50
92,50
91,00
90,75
85,50
87,10
82.00
81,50
93,50
99,00
89,00
90,00
90,00
88,00
91,00a
88,00
90,70
88,00
8,50
87,00
88,60
95,40
95,30
94,50
90,10
91,80
90,oO
86,80
87,20
88.40
86, J0
81.30
87,20
82,00
97,50
86,00
82,00
80.50
88,00
81,50
82,00
83,50
83.O0
88 00
90.U0»
P4 Pont Hooi
4 fugea ili
ia
iio»
0 ei.Kft) 57
0 U. M
to SS
V. itoti \otw
0V* Kt-ltijupgi,
0'/4 41 JO
V' ut 67
1 ttijiuscheid
Mtmphoi
sv« snel' 71
73/ i a
Vb 12
1.M»* sHV H ID
«V u) 10
c Snnlb 65
V/% IH\ a
Vb Iota 72
- l'Uiiei .70
O (Jtt
VMï 69
iC 69
40 62
tJVt VVijpre 66
i Don 67
87,00b
84.01
81.51
90,01
02.11
93.21
82.0<ii
77,01
78.15
93.00
86.20C
101,0t
101.50
94,05
84.01
82,51
83,75
95,21
80,10
78,00
91,00
82,00
86,20
81,00
86.00
81.84'
79.00
61.00
16,008
02.60
09.04
.02,008
13.10
11.70
76,10
18.50
42 (MI
101,00
94.00
83,90
83,00
84,00
94.00
80,00
77,00
90,20
83,00
86.50
80,10
Luchtvaart-Spoorwegen
7 llLJVi 66
5 ld 60
4*/4 10 58
8V* NJs 70
IV. id 72
4V 10 57
Ifc? ld 55
Premie
83.10 83.10
95,00 95,50
89.00 89,10
95,20 95,20
84,00b 84,00
88.00 87,50a
95,00 93,00
obligaties
J'A uist ur.
4V. jruiiejo
l'/i tiagrii,. ,j»"j
(Vi tioie»
UlMIHUI
'V» 1114 HOM
»V« innnis
7% Kapp»
dW Klo wei
5V« KUV)
Vb K N rap
Jiti KMW 12
uyon. N
vim tnlusb
UrU-uoi
NBIYI Hiiuw
IV» Nwleri VB
8W (1MB
Nu Ir MUL
Nljverdai
0V» Ptunp»
IPhilip»
IV* Primal B
8W Kolinco
«V-, ld 4000
li Sander*
Sbol rfr pel
óW 111* Wat
0V* VM*
0 Vibaraij
8V Vlb Butt
7 WessaneD
S3 Ut' 85.00
1UH 01 105,008
08,01 85,00
73.UI 73,00
213 .m 212 04'!
03.5< 83.51
85.00 H5.ÖÜ
73.75
.28.01
83 UO
78,00
83,70
81,00
73,IK)
'27 iM
83,Üi
77.00
83.70
81,00b
81,00
148.25 149,75
108.00 109,00
- 91,00
95.55
91.40
69.00
72,50
76,50
99,0t
04,2c
95.00
94.00
84,00
-OO.UO
94.00
95,10
92,25
88,00
95.00
84,00
99,50
93,50
Aandeleu banken
en verzekeringen
IVi Alkro 56
63,00
65,50
2Mi A aam 51
62,50b
62,00f
iVi ld 561
66,50
66,10
iVs 10 5611
71,60
73,00
ty, ld 56111
67,00
68,50
ld 59
67,00a
66,00
2V> Breda 54
62,00
62,80
2} Dor Or 56
61,30
62,95
2% Eindb vn 54
62,00
62,90
Ensch 54
65,10"
65,15
ZMt liravbg 521
71,20
74,50
2Y» ld 5211
71,20
71,05
2^ RKi 67
66,90
66,90
2Vt H'dam 521
75,40
75,40
2Vfc 10 5211
72.15
74,00
ZVz ld 57
75,00
73,10
2'fcLtrecbt 52
i04,80
2VJ Z.HOU 57
73,00
72,15
ZVz ld 5»
81,45
79,05
Buitenlandse
obligaties
Vb t£ur In* 72
87.50b
86,00
SY' ld 64
82,00b
81,00
5ld 65
77,00
76,50
8 Int Am 71
88,10
89,00
I If 68
92,20
82,00
8V« tut Bok 71
91,00
91,50
iv» i' 61
84,00
84,00
11* ld 62
80,00
80,00
3U ld 55
99,00
99,00
5% KSU 64
84,30
84,00a
51'- ld 65
82.10
82,00
4ld 62
83,50
83.40
7 Petrol 57
136,00a
AII.Hrw
86.00a
•Jt* Eng Wl.
27,80
27,80
0*5 Kothman»
100,00
Co Franc
90,50
90,50
5 Pipe-lane
82,60
82,00
4'/« Noorw 55
4 NorskHydr
-
68,00a
Convert.
obligaties
Vb Akxo
69,00
78,00
6 A.B.N
92.00
90,00
BV» Amro 78
95,00
94,00
5** AmKo
119,00
119,75
8»/« BaU.Ned.
94,00
94,80
7 BOZ
100,00a
95,00a
0>* B0.hrm.-T.
98,00b
100,00
Vb Else vlei
130,00
125,00
furness '73 J.25
90.50
91,50
48/» Leider
89,80
-
AMEV
111,00
114,00b
Amfa»
95,00
97,00
4sp.M R'daro
88,00
91,00
Ennis
150,90
154,00
Kas.Ass
172,80
172,80
Mee» m Hope
117.00a
110,00
Ned.Credletb
36.00
35,90
NMB
125,20
125,50
Slavenb Bnk
2380,00
2420,00
id Cert
238.00
242,00
Fr Lr Hyp. bh
80,50b
80,00
111b. Hyp bk.
131,20
128,00
WestDtr.Hvp.
276,00b
275,00a
Scheepshypb.
2400,00a 2350,00a
Handel
ACp
Ahog-BOB
Alb.Heljn
AMAS
Asd Uroogd
Asd Rijtuig
Amem Nat.
Amb.Scbbw
en Industrie
Audet
Aui.Screw W
4ut.lnd.Rt
Bail ast-N
BAJY1
Bstava
Batenburg
Beek *an
Beer»
Begemann
Bergoss
Berke) P
Klydenst
Boei Druk
Bol»
Bursumlj W
Bos Kalis
BOZ
Braat Bouw
Bredero VU
ld eert
Bredero VB
ld eert
B&hrtnann-l
ld eert
Csive-D eert
ld 6 pet eert
Centr duiker
ld eert
ceteco
10 eert
Chamotte
250,00a
235,00a
35,00a
33,50
76,00
76,00
45,00
45.00
87.00
90,00
138,00
138,00
71,00
71,50
103,00
104,00
660,00
665,00
185,00
176,00
109,00
108,00
1210,00
1210,00
41,00
40,10
69,10
1380,00
1420,00
1230,00
1230,00
128,00
130,00
55,00
56,00
75,00
70,00
256,00
252,00
136,00
136,00
640,00
640,00
260,00
265,00
10b,20
101,00
65,00
67,00
75.20
75.00
350,00a
340,00a
301,00
300.00b
1372,00
1370,00 1370,00
399,50
399,00
65,00b
66,00
67,00
•57,50
156,00
1270,00
260,00
700,00a
680,00a
700,00a 680.00a
156.00
157.00
156.00
157,00
71,00
71,00
1 andu Key
«ni tit IT
■riNM-ain
•iKkrr»
-I n Huutb
•IOC»
Uikei \pp
uniuiii
is4»»i iei
wn
A.UA
-iike*
ukkei
"ilf 4Ut€>
rurnen»
«l nu na H
td pet ew
•eiue» een
«erniabi
ilWlMT
«roe
Ir (*ri
uouasmjt
urm
unnten
iirufsmed-
i tiagemeJjer
ilam two in'
Hellingman
I Here Cons.
Itieybroeb
Hoek Macb
Hoiei
Hou Beton
1CV eert.
IH» Holland
im. .Maatscb
'Bh Knndor
In ter las
Inte.roatloM
Inventum
Kappe papier
Kemo
Kempen en B
Key Houtb.
Kiene 8
Kloos
KI uwer
Boo. Beljenkort
ld eert
ld 6 cum
Kon Ned-Pap.
Koudljs
Krasnapolsky
KSH
KVI
K watts
Landré At UI
Letdscbe Wol
LindetJacob
LljmT Delft
Macintosh
MatubeJ
Meneba
Mets verb
Meteor .Bet.
Molulksche
Mljnb.W
Naarden
Nseff
Nat lirondbez.
NMB-Bonw
Nedap
N roerhorst
Ned Bontw
Ned.Dsgbi
ld eert
Nclle
ld eert
Ne tam
Ntai
Nlerstraea
Norit
Nutrlcia UB
Nutrlcls VB
Syma
Nljverds'
OUEM bolding
«1,50
20.IK
*4ü.U4
06,IMj
51,00
213 a
1520.00
410,01
43.D4
499.91
498 .Ui
200.00
01.Ik
23.51
36 6t
11 II
52.00
52,00b
410,04
57,00
51.00
90.00
116.00b
202,OU
107,00
45,00
20,00
980.00
64.00
51,00
210,00
1500, UÜ
420.00b
44.00
490,0(
töÖ-.HJ
256,00
80,00
23.00
88,50
38,10
17.20
54.00
52.20
417 00
57,50
57 50
91,00
116 00b
201,00
115,00
92,20 92,20
79.00 79,00
35,00a 30,00
167,00 166,00
325,00a 320,00a
86,50 84,00
182,00 182,00
50,50 50,10
68,50
52,00
68,00
51,20
208,00 200,00
75,00 76,00
157,00 159.00
58,00 58,00b
1050,00a 1025.00
125,00 128,00
350,00
69,00
2900,00a 2900,00a
195,00 195.00
99,00 99,00
87,50 90.00
84,80
84,50
84,50
67,00
68,00
730,00
728,00
108,00a
52,50
49,20
85,00
80,00a
85,00
105,00
104,00
167,00
162,00
240,00b 242,00b
112,00
.04,00
112,00
109,00
141,00
142,50
)430.00b 2500,00
45,00
45.00
78,00
78,00
960,00
970,00
42,00
41,50
97,00
95,50
61,50
61,00
77,00
77,00
300,00
315,00
36,20
36,00
305,00
709.00
170,006
425,00a
1000,00 3000,00b
298,00
298,00
85.00a
82,00
1450,00
1400,00a
1550,00a
81,00
70,20
90 00
90,00
90,00
90,00
40.60
44,00
75 00
75,10
31,50
uus J
Orenstetn
222.00
225,00
Jviiifc O-M
220.01
220,00
fakbneh H
130,6b
130,00
•O
130 00
129.5»
i'aleittnang
80,60
80,50
l*SIUW
102 IK
100,50
Philip» tb
31 21
31.70
fon» Hooi
314 6t
315.00
HorCdl Kip»
06,00
86,50
»*TOIl«LVrtt
188.00b
190.00
Kaïlfiiiakpn
370,00a
365,00a
lleratn»
110.00
118.00
Keeuwvik
450,00a
HeisAt-e
80.00b
32,00
'llv*
190.00
90,00
(O oer»
174.00
174.00
KothrAJIok
70.00
69.00
Kommenhoiler
601,50
603.00
Klin-stchelde
186,00
186.00
Sander*
325 .U0
225,00
Schev Kxpl
14,00
14,10
Scbohbetoo
1000,00
1070,00
Scbultema
117,00
Scbuppen
259.00
255,00
Scbuttersveld
995,00
993,00
Stevtn Lr
60,50
62,00
Stoomsp Tw
109,00
106,50
Tablnd.PhU
135,00
131,00
telegraaf
91,20
92.00
l'HV intern
242,00
243,00
111b Waterl
270,00
260,00
Tw .Ka helf.
375,00
375,00
Ut. bink
200,00a
Udenhout
445,00a
340,00a
llnlkap
225.00
223,00
Unl' cert
107,50
105,00
ld 7 pet
84,00
84,00
ld 6 pel
67,00b
67,50
V.d. Vliet-W
124,00
121,50
Vemeta
43,00
43,00
Ver.Llasf
580,00
600,00
Vet.Hand.Scb
428,00
435,00
VMJ
129,80
129,80
Ver.N Kleerm
365,00
365,00
VerJM.Uitgmij
102,50
104.00
Ver.Touwfabr
ld vert
102,00
104,00
Vezel verw.
500,00
500,00
VUiamijBntt
86,20
87,00
VRL Papier
636,00
620,00
Vulcaansoord
1050,00
1200,00
Wegener C
60,00
ld cert
55,00
57,00
Wessanen
120,50
119.50
Wyers
05.00
103,00
Wijk en Her.
710.00
705,00
Zaalberg
107,00
108,00
Beleggingsmljen
Duld Int
IK a Belfgg
Nete
obam
Uuiuico
Ij o» id vest
Utilico
Wereldhaven
1 evrragrd
lokvo cac Hold
lokyo Pac Hold
97,20 97.20
145,00 144.50
58.01 56,10
71.50 71,00
72,üüa
74,50 74,50
109.50 109.10
96,00 93.00
17,25
21,75
28,30
17,50
21,54'
27,50
Buitenland
Mijnbouw/Petroleum
Maxwell Cett 106,70 101,30
Moeara Iniin 180.00 180,00b
ld 1-1» - 2250.00
ld 1-4 2355,00 2355.00
Saraloeek 45,80 45,80
Diversen
Hon.Am.lJjn
Oostzee
Uela. 1 tam weg
Ant.Brouwerij
AM Verffsbr
ElMlj Aruba
Sm Brouwerij
Hunter DongJ
63,00
740,00
770,00
136,00
143,00
63,00
740,00
135,00
140.00
36,00 35,50
Participatiemijen
Alg Pondsenb.
America Pund
Asc Belegg.D
Converto
UoldtMnes
HoUand P
ld I
In ter bond»
Ned VmstgocO
Mtnn Helf VU
101,00
187,00
155.00
555,00
150,50
126.50
632,00
511,00
541,00
140,00a
98,00
100,00
186,00
153,50
550,00
150,00b
126,00
630.00
511,00
551.00
97,Al
Co li centra
buropalonds
Uutfond»
Curunlon
l'Uiance tin
Valeurop
Chemical F
Col Urowtb
Dreytu» P
fidelity f
Investors M
Japan fund
Lehman Corp
Madison f
Manhattan
Massachus
Uppenbeuner
Steadman
iecbnology F
Value Line
Vanse, Sand.
Uevaert Pboto
Petrofina
Solvay
Un.Minlère
Hoecbst
Manneamann
All. Breweries
Imp. Cbem.
Dal-lchl Bank
Nippon Elee.
Pioneer El.
Sanyo Electr
Sony Corp
16,00 206,00
388,00
1155,00
243,00
640,00
10.40
4,60
11,90
13,25
8,00
B./5
14,00
8,75
2,80
10,25
6,80
2.25
5,80
5,70
80,00
388,00
1153,00
241,00
632,00
10,20
4.5Q
10,8U
13,00
8,00
6,75
13,75
8,20
2,70
10,00
6,50
2,25
5,50
2,70
5,70
88,00
180,00
950,00 930,00
110,00
145,00
438,00 426,00
150,00 145,00
380,00 370,00
335,00 335,00
26,20
22,00
23,00
26,75
23,00
23,00
Canada
Al can
37,10
36,50
BeU Telepb
41,25
40,50
Bovts Corp
2,00
2,15
Can. Brewer
3,90
3,80
Can.Pacific
15,30
15,00
Lulf OU
32,40
38,50
Husky OU
21,00
20,00
Imperial OU
41,75
41,85
Inland Nat.G.
10,00
9,75
Int.Nickel
30,30
30,30
SbeU Canada
51,50
52,50
Cltle* Ser*
50,50
49,85
Colgate
27,50
24,50
Columbia Las
26,10
25.75
xjtins.bclison
18.10
18,65
LA.nl.lam.
-
joptroi D.
37,00
36,75
urn» W
14,00
14,00
Dow tJiem
52,20
51,80
Dc Pom
155,00
150.00
Eastm Kod
111,00
108,00
LxiüL Corp
89,00
89,00
first N C
43,50
41,15
ford Motor
42,25
40.75
Len.l^ble
7,60
7,75
Lec.Ligar
12,60
12,00
tien Electric
60,80
58.75
Len fool
23,30
23,10
Lcd. Motor»
52,00
49,00
Led 1 elepb
23.30
23,60
Llleite
33,75
33,80
uoodrlcb
16,00
15,80
Loodyear
14,00
14,00
Lreyhound
15,75
15,65
Lol» UU
20,00
HoncyweU
74.50
73,35
tun
261,00
262,00
im.flavor»
70,50
70,25
lnt lel&l
27,00
27,50
Kennecott
37,00
37,00
Kroger
17,50
17,40
Leasee D
9,90
9.50
Ling-1 eraco
9,50
7,05
Litton Ind
7,00
4,50
LiLong Ind
4,75
9,50
V.S. van Amerika
Admiral Corp
9.95
9,80
Akzona
20.10
20,25
Am.Cyabanud
20,25
19,25
Am.Metal
47,00
47,60
Am.Motor»
1,90
8,10
Am .Smelt c.
22,30
22,00
Am .Standard
11,25
11,15
Am lel&lej
47,85
46,80
Am pex Corp
3,66
3,95
Am sted Ind
35,75
36,00
Anaconda
23,90
23,60
Upeco Corp
2,50
2,40
Ark Loui»
25,25
24,40
AU Rich!
101,50
BeihJ JSleeJ
29,00
28,10
Boeing ion
14,00
13,10
BnrimgtoD
23,00b
Burroughs
211,00
200,00
Celanese
28,10
27 ,r
l.hai.lioum
1.25
1,30
Cheasle
52.51'
54.00
Cbrytier
17,00
16,75
Marcor
Martin Mar
McDonnall
Minnesota
National Can
Nat.Casb Keg
Nat. Dist. &C.
N.A Philips
Occidental
Penn Centr
Pepsi Co
Philip» P.
Polaroid
Proctor&U
RCA Corp
Rep.Steel
Reynolds Ind
Sears
Shell Oil
Soutb Pao
Sperry Rand
Standard Br
Sterling Ur
Studebaker
Jüi OU Comp
Tandy Corp
Texaco
Texas tnstr
Transam Corp
Umon Pac.
(J.S .steel
Westlngbouse
Wooiwortb
19,35
15,00
15,00
77.75
8,00
32,00
12,75
18,00
9,40
4,20
69,00b 70.00
65,25 64,5
20,25
15,00
15,50
76,75
33,25
12,90
18,50
9,00
75,00
93,00
18,50
23,00
40,4C
83,00
57,50
35,00
43.25
48.25
28.25
28,00
57,75
20,00
27,00
102.00
9.20
80.75
31.35
33.00
19.60
73,00
91,25
18,50
22,75
82,00
58.00
33,00
40,50
48,0'
27,50
27,25
56,50
19,70
27,25
97,25
9,25
31,10
31,10
31.90
18,50
(Aandelen)
Pey Hold. 285,00 280,00
(Obligaties)
8% Am robank U 95,30 94,00
9 Sc,hhyp Ned
(Claims, Scrips,
Stock div e.d.)
Obam Bel Mij
Philip» UB
l'lont-ei fclee
Kris» Lp
8,00
AMSTERDAM - Op de
Amsterdamse effecten,-
beurs is nogal verdeeld
gereageerd op de rege
ringsmaatregelen in ver
band met de oüecnsis.
Aangezien er wel het een
en ander verwacht werd,
was er geen sprake van
een schrikreactie. Er werd
druk gediscussieerd, maar
aangezien het publiek
toch nog bleef kopen, was
men voorshands niet onte
vreden.
De koersen van de in
ternationals konden zich
goed handhaven, met uit
zondering van die van
Unilever, die onder vooral
Engelse verkoopdruk
stond. De koers zakte
1,50 naar 106. Akzo
begon f 0,50 hoger op
46,30, Hoogovens 0,30
op i 54,80, Philips 0,10
op 32.50, daarentegen
moest Koninklijke Olie
echter f 0,10 terug naar
83,30.
Van de cultures ging
HVA 2,40 omhoog naar
74.90. In de scheepvaart-
hoek steeg de koers van
Scheepvaart Unie na een
iets lager begin snel weer
enkele guldens. Ook HAL
was wat beter, maar Van
Ommeren en Koninklijke
Boot moesten enig terrein
prijsgeven. ABN verloor
5,00 op 246,00 en ook
AMRO-bank ging enkele
dubbeltjes terug. Heine-
ken, Nationale Nederlan
den en KLM gaven een
afbrokkelend beeld te z
Ook op de locale markt
maakten de maatregelen
niet zoveel indruk. De
beurs overweegt hieroij
ook dat nu verplicht inge
houden hogere winsten
toch eigendom van aan
deelhouders blijven, ter
wijl daarnaast de dividen
den vorig jaar over het al
gemeen niet uitzonderlijk
laag kunnen worden ge
noemd.
Bij kalme handel bleven
de verschuivingen door de
bank heen nogal beperkt.
Grote winnaar was weer
eens Vulcaansoord met
150. Maar ook Batava,
Metaverpa, Furness, Stad
Rotterdam, Kappa, Buehr-
mann en Cindu konden,
soms onder invloed van
gunstige tussentijdse be
richten, winster boven het
gemiddelde boeken.