Driedaagse werkweek in Engeland Z TSJECHISCHE KAPERS VEROORDEELD financiën Donkere kerstmis CONSUMEN TENBOND HANDELS REIZIGERS VLIEGEN BALANS ter ake AKZO DELFZIJL Handen af van vrije ondernemer Autopool Nederland opgericht Waakvlam verbruikt een derde deel kookgas EXPLOITATIE VAN NIEUWE AARDGASVELDEN PLAFOND AAN DIVIDENDEN Pachtprijs stijgt één procent Amsterdamse effectenbeurs ■anp-beurs overzicht 28 2aferdag 15 deceinoór ly/ó paplnp uw pQn Brieven voor aeie rubriek moet^ met volledige naam en adre» worden ondertekend. Bij publikatfe zullen de^ vermeld worden. Slechts bij hoge ufc zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bH de redactie bekend. Publlkatie van brie. ven (verkort of onverkort) betekent ni«t dat de redactfe het in alle gevalle •ens met inhoud, cq. strekking. Jan met de pet I Ik zou eens willen reageren op het stukje Papier voor uw pen over de autoloze zon dag door de secretaris van de industriebond. Deze man schrijft dat Jan met de pet er de dupe van is. Maar wie is tegenwoordig Jen met de pet? De normale werknemer js vrijdagavond klaar met wer ken, kan nog met moeder de vrouw gaan winkelen waar het koopavond is en heeft de hele zaterdag vrij. Wij zijn middenstanders; moeten van 's morgens vroeg tot 's avonds laat werken, hebben geen vrije zaterdag. Dus wanneer moeten de middenstanders dan hun auto gebruiken? Vakantie is er dikwijls niet bij en snip perdagen kennen wij ook niet. 's Zondags kunnen veel mid denstanders nog gaan schrij ven om hun boeken bij te houden. Is dan de middenstan der die Jan met de pet gewor den? Ik denk dat de gemid delde arbeider het beter heeft dan de middenstander en ook nog als de grote heren. Want wanneer zijn die bij hun gezin? Ze moeten almaar reizen om Jan met de pet aan het werk te houden, maar daar wordt alleen het mooie maar van ge zien. Ik kan het met deze meneer niet eens zijn, hij ver geet dat er ook nog een groep andere mensen is. Dit moest mij eens van het hart, want dat geklaag altijd over die ar me arbeiders word ik zo beu. Ik zou dolgraag willen dat wij weer gewone arbeiders waren, dan hadden we een veel beter leven dan nu. KOEWACHT MEVR. L. HA- SELAGER Jan met de pet II Op verzoek van de mij on bekende heer, secretaris indus triebond NKV te Sluiskil, om te reageren op zijn geplaatste brief in de Stem het volgende: We zijn nu eindelijk zover dat er een dag is n.l. de autoloze zondag dat iedereen gelijkelijk bedeeld is n.l. niemand rijdt. De kardinaal niet, de minister president niet, de vakbonds man niet, alleen de popmu- ziekmakers wel. Nu wil de NKV-man weer het mooie systeem omverwerpen. Hij wil de mensen met 2 oren en een hart weer verdelen in mensen met een pet en zonder pet. Wacht u nou toch even mijn heer de secretaris. Na aanne ming van de machtigingswet worden we financieel bijna al lemaal aan elkaar gelijk be halve de uitzonderingen en be halve in de arbeid. De specialist, de dokter, de verpleegster, de minister, de praters voor de t.v. en radio allemaal evenveel in 't handje. Allemaal behalve de uitzon deringen, de popzangers, de Johan Cruyfjes enzovoorts. Als we de arbeid ook nog allemaal gaan samendoen dan zal iedereen weer heerlijk kunnen gaan werken van de vroege maandagmorgen tot de late donderdagavond. Vrijdag® heel Nederland allemaal het zelfde werk - straten - pleinen plantsoenen - huisgevel schoonmaken en verfraaien. Geen praters meer, niaar werkers. En dat wordt fijn- Na aanneming machtigingsw niemand meer tussen de bur ger en de regeerder. lede doet zijn werk naar beste kun nen. Mijn buurman zegt hij meter wordt want je blij altijd houden lange mensen e korte mensen, maar langen meest en hij wil dat meten. BERGEN OP mOUc^n;Z MüNCHEN Een rechr bank in Weiden, Noor:a-ju - ren, heeft vrijdag negen J° Tsjechoslowaken wegens ping van een vliegtuig tot s vangemsstraffen van drie zeven jaar veroordeeld. De leider van de ërt?eP'j;e 23-jarige Lubomir Adamica, een piloot heeft d°°dëeS ten, heeft in zijn cel een aan zijn leven gemaakt. Het Tsjechoslowaakse v tuig werd 8 juni J®72 °Lapt binnenlandse vlucht «e jer Men dwong de bestmui naar West-Duitsland te j gen. Bij een handgemeen een piloot door een kog® Adamica getroffen, doodgebloed. (Van onze correspondent) LONDEN Miljoenen Britten zullen in het nieuwe jaar slechts drie dagen per week kunnen werken en velen van hen krijgen dan nog maar 60 van hun huidige loon. De conservatieve regering weigert te zwich ten voor de eisen van de mijnwerkers en lijdelijk verzet plegende treinbestuurders. Premier Edward Heath heeft in het somber gestemde Lagerhuis aangekondigd dat in fabrieken, kantoren en winkels op niet meer dan bij elkaar vijf dagen in de komende twee weken stroom mag worden gebruikt en jat daarna de energie-bezuiniging wordt gestabiliseerd door middel van de driedaagse werkweek zonder ver gunning voor extra arbeidsuren, behalve in continu-be- drijven, waarvoor echter toch ook niet meer dan 65 van het normale stroomverbruik is toegestaan. Het expansieve economische beleid van de Britse regering is plotseling afgesneden. Ko mende maandag worden belas tingverhogingen en kredietbe- pertagen verwacht. Met in gang van dezelfde dag eindi gen de tefevisde-uiit'zenddmgein om half elf, behalve met Kerstmis en op oudejaarsa vond. De kranten mogen elke dag verschijnen. Winkels mo gen meer dan drie dagen per week open zijn, mits ze op die extra dagen zelfs geen lamp van 25 watt laten branden. Er wordt sterk op aange drongen in huizen met elektri sche verwarming slechts één kamer op temperatuur te hou den, of liever zelfs te 'gaan logeren bij mensen die zich op andere manieren dioor de win ter heen helpen. De mijnwerkers produceren teneinde hun extra looneis kracht bij te zetten per week een miljoen ton minder steen kool dan voorheen. Minister van Nijverheid Tom Board man heeft uitgelegd dat diiit de reden is waarom die werktij den voor miljoenen mensen voorlopig verkort moeten wor den, want 70% van de elektri sche stroom wordt opgewekt met deze brandstof. Premier Heath zei over de olievoorziieninig: „Wij krijgen 85 van onze gewone aan voer en wij boffen in vergelij king met sommige andere Eu ropese landen. Tot rantsoene ring van de benzine gaan wij daarom in elk geval voor het eind van het jaar niet over. Maar de olie aal niet goedko per worden, duis dit betekent dat wij meer moeten exporte ren en minder kunnen inpor- tehren". Het westerse levens peil gaat omlaag was de strekking van zijn boodschap. Hij waarschuwde dat een rampzalige internationale cri sis en werkloosheid het gevolg zullen zijn als de hoogontwik kelde landen proberen zonder onderling overleg te vermin deren. De mijmwerkersl-eiders had den donderdagochtend besla ten het aangesloten pakket van loonsverhogingen ter waarde van 285 miljoen gul den t» blijven weigeren zon der een geheime stemming on der de 275.000 leden te laten houden. Zij besloten integen deel hun actie nog iets te verscherpen.Het gevolg kan zijn dat de steenkoolwinning straks tot 50% van het oude tempo daalt. OP een verzoek van de Con sumentenbond aan haar le den zijn nu al duizend mel dingen van prijsverhogingen in Den Haag binnengeko men. Klachten zijn er vooral over: PTT tarieven, splitcrw- ten boekweitgrutten, kaar sen, stofzuigerzakken, knot ten wol, naaigarens, ziekte kostenverzekeringen, honde en kattevoer, zeep, vuilnis zakken huisbrandolie en pe troleum. VOOR de handelsreizigers en -agenten, die 40.000 km per jaar rijden, zijn de distribu- tiemaatregeien nog accep tabel maar voor hem die tus sen 40.000 en 80 000 km per jaar per auto afleggen, zijn ze volstrekt onaanvaardbaar. De benzinedistributie bete kent voor deze mensen het verlies van een van de lede maten. Aldus de mening van de Nederlandse handels- reizigers- en handelsagenten vereniging. HET Is thans mogelijk voor halt geld van Rotterdam naar Londen vv te vliegen. Voor waarde is, dat men tenminste een nacht in het weekeinde dan 2,80 dollar per aandeel zal bedragen op een omzet van 700 min dollar. Wat de resultaten over 1973 betreft zei een woord voerder dat omzet en winst van Akzona's werkmaat schappijen American Enka, Armak, Brand-Rex en Orga- non belangrijk hoger waren dan in 1972. in Engeland doorbrengt. Een retour met de KLM of Bri tish Caledonian kost normaal f 266. Het nieuwe tarief, ipex genaamd, bedraagt f 133. DE tot de AKZO-groep beho rende Akzona Inc. verwacht dat de winst over 1973 meer DE Britse balans van de zichtbare handel geeft over november een tekort van 270 miljoen pond sterling te zien vergeleken met een deficit van 357 miljoen pond over oktober. Dit heeft het minis terie van handel en industrie in Londen donderdag be kendgemaakt. HET havenschap Delfzijl voert op het ogenblik be sprekingen met een,groot be drijf, dat zich in Delfzijl zou willen vestigen. Het bedrijf zou werk kunnen gaan bie den aan een 450 man. Dit is bekendgemaakt door de voor- voorzitter van het haven schap Delfzijl. AMSTERDAM „Er is nog geen maatschappij of staat ge weest in moderne tijden die een democratie in de echte zin van het woord heeft gereali seerd zonder dat dit gepaard ging met de ondernemingsge wijze produktie en dit moet een ernstige waarschuwing in houden tegen al die pogingen van Westeuropese sociaal-de mocratieën, die een socialis tisch produktiesysteem willen combineren met een democra tie. Alles wijst erop, dat deze pogingen gaan ofwel tenkoste van de democratie ofwel van de welvaart, maar hoogstwaar schijnlijk van beide". Dit heeft drs. L. Metzemaekers, hoofdredacteur van Het Finan ciële Dagblad gezegd in 'een rede ter gelegenheid van de twintigste uitreiking van de Henri Sijthoffprijs. „Nu we met de ingrijpende gevolgen van een energiecrisis zitten is het gevoar niet denk beeldig dat met een beroep op die crisis de regering gaat in grijpen op een wijze die het systeem van ondernemingsge wijze produktie in zijn wezen en dus blijvend aantast". D;t zou volgens de heer Metzemaekers kunnen gebeu ren als de leiding der onder nemingen door de regering zou worden gedwongen het prijsmechanisme uit te scha kelen en het prijsverhogende effect van de veel duurdere energie- of grondstoffenfactor niet meer zou kunnen doorbe rekenen in de eindprodukten maar geheel of gedeeltelijk zou moeten verwerken ten koste van de rentabiliteit. Het zou ook gebeuren als ondernemen volgns het kapi- dwongen zouden worden aan de regering te vragen welke produkten wel en welke niet geproduceerd mogen wor den. „Wat er gebeurt als men het ondernemen volgens hetkapi- talistische systeem en volgens de heel eigen wetten en regels uitschakelt hebben we kunnen constateren in de manier waarop de woningbouw bij ons sedert de Tweede Wereld oorlog iis georganiseterd ge weest. Ik geloof dat geen en kele na-ooriogse regering erg trots kan zijn op het re sultaat, dat bereikt is door het uitschakelen van het markt mechanisme en van een aantal andere essentiële factoren van het vrije ondernemen. Ik hoop dat het een waarschuwend voorbeeld zal zijn voor andere sectoren waarin de regering soortgelijke neigingen zou ver tonen met een beroep op de energiecrisis. Dan zou men via die crisis terechtkomen in een onvrije samenleving in plaats van in een participatiemaat schappij die naar onze men ning de toekomst zou moeten hebben", aldus drs. Metzemae kers. AMSTERDAM Met het oog op de aanstaande benzine- distributie voor personenauto's is opgericht Autopool Neder land. Autopool Nederland zal in samenwerking met de ANWB via het poolsysteem trachten het woon-werkver- keer per personenauto ook na 7 januari 1974 zoncer al te veel ongemakken te laten ver lopen. Het systeem brengt door ge bruikmaking van een compu ter de tussen woon- en werk plaats reizende automobilist met een drietal poolgenoten in contact, om gezamenlijk van een hunner auto's gebruik te maken. l\an een onzer verslaggevers) DEN HAAG Wanneer de waakvlam van het gasfor nuis dag en n^iht brandt, verbruikt dat k.eine vlam metje een derde deel van de hoeveelheid gas die een ge zin per jaar nodig heeft om te koken. Dit s'telt het Voorlichtings bureau voor de Voeding te Den Haag vast in een pers bericht waarin-al Ier lei nutti ge wenken voor het besparen van energie bij het koken gegeven worden. Zo legt het bureau de na druk op het gebruik van weinig water bij het berei den van groenten en het zet ten van koffie of thee, en wordt er verzocht zo veel mogelijk gebruik te maken van gerechten die weinig of geen huishoudelijke ejiergie vragen zoals rauwkost, kant en klare vla of pap en blik- maaltijden. Met een stapel- ring kan men verschillende pannen tegelijkertijd ver warmen zonder dat daar meer energie voor nodig is. scheepsberichten Alkmaar 12 v Belize nr Puor- to Cortes, Ameland 13 120 zzo Biza nir Casa Blanica, Amstel- hof 13 125 no Lais Pailmas nr Fos, Antilla Cape 13 630 o Miama nr Providence, Bilder- dijk 14 te Bremerhaven, Cala- mares 13 50 z Straat vn Mess- siian n«r Koper, Cartago 13 vn New Orleans nr Oristobai, Ce res 13 700 o Bermuda nr Le Havre, Chiriqui 13 vn Puerto Bolivar nr Los Angeles. Cop- pename 12 vn Halifax nr San to Tomas de CastiUla, Dallia 13 150 zzo Monrovia nr Forcades, Daphne 13 150 zzo Grand Co- more nr Mena, Esso Bonaire 13 80 nnw Cape Bianca nr Ka rachi, Graveland 13 200 no Rio de Janeiro nr Salvador, Greb- bedijk 13 vn Hamburg nr Ver. Staten, Grotedijk 14 te Long- bsach, Katelysia 14 te Miil- fordhaven verw, Kryptos 13 vn Casablanca nr Whitegate. Lelykerk 13 600 o St.-Helena nr Hamburg, Moordrecht 13 150 o St.-Johns nr Tilbury, Musilloyd 13 te Algiers, Neder Ebro 13 20 o Masra eiil. nr Damman, Nedlloyd Dejima 13 vn Balboa nr Gothenburg, Neptunus 13 1375 no Puerto Rico nr Curagao, Nijkerk 13 500 zzo Monrovia nr Rotter dam, Ossenkerk 13 vn Santo nr Tabarao, Patro 14 210 z Karachi nr Kharg. Island, Phi- line 13 vn Kwiniarua nr Kharg. Island, Poeldijk 13 vn Tampii- co nr Rotterdam, Rotterdam 13 vn Bermuda nr New York, Rudolph Peterson 13 vn Hoek van Holland naar Perz. Gif, Saf- eöonean Auckland 13 te Louren- coimiarquies, Scheldelloyd 13 vn Kaapstad nr Casablanoa, Se- rooskerk 13 15i0 zo Ouessamt -nr Hamburg, Straat Agulhas 13 vn Kaapstad nr Durban, Straat Clarence 14 vn Lyttletan nr Auckland, Straat Talbot 12 vn Singapore nr Shiimornose- ki, Straat van Diemen 14 te Port Elizabeth, Talamanca 13 vn Los Angieües nr Golfito, Thuredrecht 13 550 zw Ierland nr Brake, Veendam 13 Balti more nr San Juan, Vlieland 13 te Kielerkanaal verw, Wil lemskerk 13 150 n Aruba nr Genua, Zonnekerk 14 te Bah rain verw. DEN HAAG Om op korte termijn te kunnen beschikken over extra aardgas zal het zo genaamde Pirolavlak bij Ber gen versneld in exploitatie worden genomen. Dat geldt ook voor het veld bij Midde- lie. Dit is nodig omdat uit de Slochterenbel geen extra gas te halen valt. Daar wordt op maximale capaciteit gewerkt en het bijplaatsen van putten is pas in 1975 mogelijk. De Bergen- en Middelievel- den kunnen eind 1974 in pro duktie worden genomen en zijn goed voor drie tot vier miljard kubieke meter gas per jaai. DE winst van de erkende reclamebureaus in Nederland heeft vorig jaar een diepte punt bereikt. Gemiddeld werd een winst behaald van 2 procent. Voor 1973 zijn de verwachtingen iets beter: 3,1 procent. Voor 1974 moet men echter rekening houden met lagere reclamebudgetten. (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG De regering zal het volgend jaar een divi dendstop invoeren met dien verstande, dat in 1974 geen hoger dividend mag worden uitgekeerd dan het gemiddelde dividend over de laatste vijf boekjaren. Op die wijze wil de regering recht doen aan de omstandigheid, dat de winstontwikkeling van een vennootschap in de loop der jaren een nogal wisselend beeld kan vertonen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De regering staat voor volgend jaar slechts een verhoging van het pacht prijsniveau toe van gemiddeld één procent. Van 1974 tot en met 1976 is een gespreide aanpassing van de contractuele pachtprijzen op die manier mogelijk. Hier bij is uitgegaan van een reeds eerder dit jaar door het land bouwschap uitgebracht ad vies. i VRIJDAG 14 DECEMBER 1973 le kolom slotkoersen vorige beurs Ze kolom koersen 2e tijdvak beurs a laten b bieden e ss ex claim e ei dividend Actieve aandelen Handel en industrie ik/- i a 47,80 47,90 WAN I iul) 251,00 - Aam i M 57,90 57,20 Am dunner 35. 149,00 lleü .Vlij j 35 99,50 99,00 Uutdlsche e. f 2b 104,10 106,40 DoruLctie P. Prei 05,80 Helueken 26 208,00 204,00 Hein eken 85 227,00 224,00 BAX. 200 130,00 133,00 Hoogov 1 20 54,50 55,00 HVa "veo Vb Ueinlke» 54,50 77,50 kLft- 100 65,80 66,00 Kon Ulle f 20 83,40 83,60 KNSM 100 133,00 131,00 Na Ned ƒ10 61,70 61,00 Ommeren Cerl 307,00 320,00 Philip- u» 32.40 32,40 Robeco 50 192,50 190,50 Rulu.ce 1 50 130.50 128,50 Scheep» uo 50 91.00 95,00 Uaiievet 20 107,50 104,00 Actieve obligaties staatsleningen 92,10 85 92,70 82, 91,70 82, 95,40 93,30 8 Ned ba-M 8 ld IU-05 8 ld 21-Ub 8 (d JUl-65 8 ld 2UU 8 ld lUlil 8 ld 8 ld 30.77 Ï'A ld 71.96 V/i ld 30-87 'M- ld 09.95 7V* ia 21-96 ld 72 97 ld 22-97 1b ld 71-81 7) d 22-97 7 ld 861-91 7 ld 66U 7 id 69-94 6V» ld 681-93 ld 68 U 6^ ld 68111 d 68IV 6V« ld 66-91 ld 61.82 6 ld 67-92 S'/« ld 6511-90 5'<" 10 66 1-90 51641-89 5,/« ld 651-90 5 ld 64 1189 4V» ld Ï8-83 ld 59-89 Vfy ld 601-85 ld 6011 ld 63-93 41(2 ld 64-74 V'! ld 59-84 4"« ld 60-90 4''« ld 61-91 41 'd 631-93 4V« ld 6311 4 ld 61-86 A ld 82-92 3 ld 53-93 8v» ld si 47 'E ld 51-76 ld 53-83 'd 56-86 'd 18-98 8' >(i »o 3'" ld 51 94 82, 82, 93,40 85, 97,10 81 96,90 79, 89,30 82, 89,10 82, 94,50 80 87,20 76 87,10 83, 92,70 77, 86,70 86,60 85,40 82,40 82,30 82,20 82,20 95, 85,40 93, 81,10 79,90 82,65 82,50 81,10 80,70 76,90 83,70 77,80 83,20 76.60 73,10 97.90 91 82,80 82,80 74,10" 74,10 74,70 73,30 72,80 79,40 72,30 70,70 63,50 94,00 82,50 78,90 63.70 74,60 73.10 72.50 79,30 71,70 70,70 63,00 94,00 82,50 78,90 63.70 57 6' Sy* ld 55-95 iV« 10 55-85 3 IV grootL i V £1-81 U grlb 46 3 ld «7-16 3 N ind 87 UNU 70-95 SVi ld 70-83 BNU *73 8'fl pot 3M> A'dam 67 iVè ld 48 5*/- U dam 85 4V< ld 52 8% ld 7045 AVt ld 70-96 6 ld 69-76 u 10 69-94 8 U. 11-96 8 ld 72-97 8*5 ld 73-97 V/t ld 70-79 V. ld 72-81 lY ld 73-98 7V5 ld 72-97 VA to 11-79 IV* ld 13-98 7 ld 661-91 7 10 66U 7 10 661V 7 ld 7 2-97 V/* ld 73-83 W\ ld 07-92 6'/» ld 68-93 8»/4 td 72-82 6Vs. ld 07-92 ld 67-92 0 ld 57-82 0 ld 651 90 6 ld 6511 5'/« 10 651-901 5»/4 Id 651J 5VS ld 05-90 5 td 58-83 5 ld 64-89 5V4 ld 65-90 5V4 ld 55-83 5% ld 64-89 4»/4 ld 58-88 4V- 10 58-89 4M. ld 59-84 4*2 td 60-85 4«A ld 62-92 4 Mi ld 62-93 i1/' ld 52-77 Obligaties banken 70,00 69,50 78,40 78,20 83,30 83,50 83,50 83,50 90,00b 90,00 95,50 95,00 97,20 97,20 95,40 95,40 94,50 94,20 88,00b 88,00b 90,00b 90,00b 84,00 83,00 82,00 94,00 93,80 92,40 92,30 96,20 95.60 90,80 90,80 90,40 90,40 90,0C 90,30 93,35 93,20 03,50 91,50 94,00 93,90 86,60 86,50 85,90 85,90 91,20 90,50 83,60 83,80 87,90 87,80 85,60 85.50 85,70 85,60 82,10 81,70 90,50 89.50 83,60 83,50 82,30 82,30 89,40 89,00 81,70 81,90 79,80 79,90 88,60 88,20 83,00 82,90 82,60 82.70 82,30 82,00 82,60 82,20 80,20 80,00 87,20 86,70 79,80 79,30 79,80 79.80 80,40 80,60 79,80 79,80 78,60 78,30 76,80 76,70 82,90 82,20 80,80 80,70 74,00 73,80 73,00 73,90 90,80 90,40 1V» KID I Ulsc 1 Sla» »71 69.00 69.00 90,00b 68,50a Hypotheekbanken n.i tU) a id a 1 (O w 0 te uw ld X KA «y» id uo 8 ttall U 7fc td a 8 West! 02 6 ld X 99.90 84.008 37.20 80.50 74,20 75,00 92,60 79,00 100,00 98,00 30,50 74.20 74,50 96,00a 93,00a 92,60 79,00 West Hyp Holt 97,21 98,00 8V1 We lil» 71 3 /4 ld 70 8 IC 71 7*/4 id n 7fe 10 7} I JV» 10 71 UI U. R 6 ld pt» h sch H.Ned 94,60 92.60 90.40 83,00b 87,80 83.00 96,00 88,00a 94,30 82,50b 96,30 Handel, Industrie en Uinld 4V* 46ZO 81' ABN 70-16 96,20 96,00 8 ld 70-76 95.70 95,50 8 ld 71-86 92,00 90,00 8 ld 73-88 91,00 90,00 8Y« AmKo 89-75 98,50 98,80 8 ld 69-76 94,30 93,30 8 ld 70-78 91,60 91,25 7»/« ld 71-76 95.50 95,00 Vb ld 11-86 30,50 89,35 IV» ld 73-88 87,50 87,50 1 li* 73-80 89,80 88,00 ly, Mees H 72 89,00 89,00 BNCi esp 52 229,00 229,00b Vb fcxp '-in 66 97,00 8 Les» PI 91,50 91,50 7 Mat bh Mid 97,90 97,90 51/» "1 65 88,25 87,80 Nat- bh MM 8 NMB 70 94,00 92,50 0'A la kt>i 72 84,40 83,00 NOB 73 82,20 W, ..i - 80 00 0 tl Ut 3tl) 89.10 89.20 8w BOZ 8V« 10 8'/4 Bredero VU 8 Bredero VU 8/4 Bredero VB 7V* ld H Br .Petr 7V« 10 66 7V# ld 72 U 65 Hit Ceeboro IV4 CMC 72 0*/4 ld 67 8 Elsevier 9°/% irtldet *71 2 Heio.Bier 8 Hoogov 71 8iü 71 ld 66 5V» tnüola 6 K011./out 4*/é Koudljs tf'/4 Meneba 66 KSH '65 5.6 pel KSH '63 «.5 pol 5 Nederb N.liasU 7j gfe ld I5J 8>/« ld 70 g ld 70 M ld 72 Vb ld 72 ld 69 7V4 ld 66 7»/4 ld 73 BV» ld 66 6 VS 10 68 5V« ld 65 6V N .Staalsm 7 l'vlnt-U-S 8» 4 Pak. 70 7*/4 ld 73 7 ld 68 7 ld 72 7V1 ld B1H iii ld 67 5'/4 n. 64 4V- ld 61 7*/4 Pechlne» 8 Peek <1 H Pl.il',»> 12/ 4 ld 51 86,30 85,50 94,50 94,00 84,0Ca 90,00 90,00 91,00b 85,55 87.50 81,00 18,20 93,00 99,00 90,00 90,50 90,50 88,60 91,00a 89,00 90,60 88,00 89,50 87,10 88.50 95,70 95,30 94,50 91,10 92,70 90,70 86,00 87,85 88,00 86,50 81,70 87,00 82.00 96,70 86,50 82,00 81,50 88,00 81,50 82,00 84,00 85.00 div 86,30 85.50 92,50 91,00 90,75 85,50 87,10 82.00 81,50 93,50 99,00 89,00 90,00 90,00 88,00 91,00a 88,00 90,70 88,00 8,50 87,00 88,60 95,40 95,30 94,50 90,10 91,80 90,oO 86,80 87,20 88.40 86, J0 81.30 87,20 82,00 97,50 86,00 82,00 80.50 88,00 81,50 82,00 83,50 83.O0 88 00 90.U0» P4 Pont Hooi 4 fugea ili ia iio» 0 ei.Kft) 57 0 U. M to SS V. itoti \otw 0V* Kt-ltijupgi, 0'/4 41 JO V' ut 67 1 ttijiuscheid Mtmphoi sv« snel' 71 73/ i a Vb 12 1.M»* sHV H ID «V u) 10 c Snnlb 65 V/% IH\ a Vb Iota 72 - l'Uiiei .70 O (Jtt VMï 69 iC 69 40 62 tJVt VVijpre 66 i Don 67 87,00b 84.01 81.51 90,01 02.11 93.21 82.0<ii 77,01 78.15 93.00 86.20C 101,0t 101.50 94,05 84.01 82,51 83,75 95,21 80,10 78,00 91,00 82,00 86,20 81,00 86.00 81.84' 79.00 61.00 16,008 02.60 09.04 .02,008 13.10 11.70 76,10 18.50 42 (MI 101,00 94.00 83,90 83,00 84,00 94.00 80,00 77,00 90,20 83,00 86.50 80,10 Luchtvaart-Spoorwegen 7 llLJVi 66 5 ld 60 4*/4 10 58 8V* NJs 70 IV. id 72 4V 10 57 Ifc? ld 55 Premie 83.10 83.10 95,00 95,50 89.00 89,10 95,20 95,20 84,00b 84,00 88.00 87,50a 95,00 93,00 obligaties J'A uist ur. 4V. jruiiejo l'/i tiagrii,. ,j»"j (Vi tioie» UlMIHUI 'V» 1114 HOM »V« innnis 7% Kapp» dW Klo wei 5V« KUV) Vb K N rap Jiti KMW 12 uyon. N vim tnlusb UrU-uoi NBIYI Hiiuw IV» Nwleri VB 8W (1MB Nu Ir MUL Nljverdai 0V» Ptunp» IPhilip» IV* Primal B 8W Kolinco «V-, ld 4000 li Sander* Sbol rfr pel óW 111* Wat 0V* VM* 0 Vibaraij 8V Vlb Butt 7 WessaneD S3 Ut' 85.00 1UH 01 105,008 08,01 85,00 73.UI 73,00 213 .m 212 04'! 03.5< 83.51 85.00 H5.ÖÜ 73.75 .28.01 83 UO 78,00 83,70 81,00 73,IK) '27 iM 83,Üi 77.00 83.70 81,00b 81,00 148.25 149,75 108.00 109,00 - 91,00 95.55 91.40 69.00 72,50 76,50 99,0t 04,2c 95.00 94.00 84,00 -OO.UO 94.00 95,10 92,25 88,00 95.00 84,00 99,50 93,50 Aandeleu banken en verzekeringen IVi Alkro 56 63,00 65,50 2Mi A aam 51 62,50b 62,00f iVi ld 561 66,50 66,10 iVs 10 5611 71,60 73,00 ty, ld 56111 67,00 68,50 ld 59 67,00a 66,00 2V> Breda 54 62,00 62,80 2} Dor Or 56 61,30 62,95 2% Eindb vn 54 62,00 62,90 Ensch 54 65,10" 65,15 ZMt liravbg 521 71,20 74,50 2Y» ld 5211 71,20 71,05 2^ RKi 67 66,90 66,90 2Vt H'dam 521 75,40 75,40 2Vfc 10 5211 72.15 74,00 ZVz ld 57 75,00 73,10 2'fcLtrecbt 52 i04,80 2VJ Z.HOU 57 73,00 72,15 ZVz ld 5» 81,45 79,05 Buitenlandse obligaties Vb t£ur In* 72 87.50b 86,00 SY' ld 64 82,00b 81,00 5ld 65 77,00 76,50 8 Int Am 71 88,10 89,00 I If 68 92,20 82,00 8V« tut Bok 71 91,00 91,50 iv» i' 61 84,00 84,00 11* ld 62 80,00 80,00 3U ld 55 99,00 99,00 5% KSU 64 84,30 84,00a 51'- ld 65 82.10 82,00 4ld 62 83,50 83.40 7 Petrol 57 136,00a AII.Hrw 86.00a •Jt* Eng Wl. 27,80 27,80 0*5 Kothman» 100,00 Co Franc 90,50 90,50 5 Pipe-lane 82,60 82,00 4'/« Noorw 55 4 NorskHydr - 68,00a Convert. obligaties Vb Akxo 69,00 78,00 6 A.B.N 92.00 90,00 BV» Amro 78 95,00 94,00 5** AmKo 119,00 119,75 8»/« BaU.Ned. 94,00 94,80 7 BOZ 100,00a 95,00a 0>* B0.hrm.-T. 98,00b 100,00 Vb Else vlei 130,00 125,00 furness '73 J.25 90.50 91,50 48/» Leider 89,80 - AMEV 111,00 114,00b Amfa» 95,00 97,00 4sp.M R'daro 88,00 91,00 Ennis 150,90 154,00 Kas.Ass 172,80 172,80 Mee» m Hope 117.00a 110,00 Ned.Credletb 36.00 35,90 NMB 125,20 125,50 Slavenb Bnk 2380,00 2420,00 id Cert 238.00 242,00 Fr Lr Hyp. bh 80,50b 80,00 111b. Hyp bk. 131,20 128,00 WestDtr.Hvp. 276,00b 275,00a Scheepshypb. 2400,00a 2350,00a Handel ACp Ahog-BOB Alb.Heljn AMAS Asd Uroogd Asd Rijtuig Amem Nat. Amb.Scbbw en Industrie Audet Aui.Screw W 4ut.lnd.Rt Bail ast-N BAJY1 Bstava Batenburg Beek *an Beer» Begemann Bergoss Berke) P Klydenst Boei Druk Bol» Bursumlj W Bos Kalis BOZ Braat Bouw Bredero VU ld eert Bredero VB ld eert B&hrtnann-l ld eert Csive-D eert ld 6 pet eert Centr duiker ld eert ceteco 10 eert Chamotte 250,00a 235,00a 35,00a 33,50 76,00 76,00 45,00 45.00 87.00 90,00 138,00 138,00 71,00 71,50 103,00 104,00 660,00 665,00 185,00 176,00 109,00 108,00 1210,00 1210,00 41,00 40,10 69,10 1380,00 1420,00 1230,00 1230,00 128,00 130,00 55,00 56,00 75,00 70,00 256,00 252,00 136,00 136,00 640,00 640,00 260,00 265,00 10b,20 101,00 65,00 67,00 75.20 75.00 350,00a 340,00a 301,00 300.00b 1372,00 1370,00 1370,00 399,50 399,00 65,00b 66,00 67,00 •57,50 156,00 1270,00 260,00 700,00a 680,00a 700,00a 680.00a 156.00 157.00 156.00 157,00 71,00 71,00 1 andu Key «ni tit IT ■riNM-ain •iKkrr» -I n Huutb •IOC» Uikei \pp uniuiii is4»»i iei wn A.UA -iike* ukkei "ilf 4Ut€> rurnen» «l nu na H td pet ew •eiue» een «erniabi ilWlMT «roe Ir (*ri uouasmjt urm unnten iirufsmed- i tiagemeJjer ilam two in' Hellingman I Here Cons. Itieybroeb Hoek Macb Hoiei Hou Beton 1CV eert. IH» Holland im. .Maatscb 'Bh Knndor In ter las Inte.roatloM Inventum Kappe papier Kemo Kempen en B Key Houtb. Kiene 8 Kloos KI uwer Boo. Beljenkort ld eert ld 6 cum Kon Ned-Pap. Koudljs Krasnapolsky KSH KVI K watts Landré At UI Letdscbe Wol LindetJacob LljmT Delft Macintosh MatubeJ Meneba Mets verb Meteor .Bet. Molulksche Mljnb.W Naarden Nseff Nat lirondbez. NMB-Bonw Nedap N roerhorst Ned Bontw Ned.Dsgbi ld eert Nclle ld eert Ne tam Ntai Nlerstraea Norit Nutrlcia UB Nutrlcls VB Syma Nljverds' OUEM bolding «1,50 20.IK *4ü.U4 06,IMj 51,00 213 a 1520.00 410,01 43.D4 499.91 498 .Ui 200.00 01.Ik 23.51 36 6t 11 II 52.00 52,00b 410,04 57,00 51.00 90.00 116.00b 202,OU 107,00 45,00 20,00 980.00 64.00 51,00 210,00 1500, UÜ 420.00b 44.00 490,0( töÖ-.HJ 256,00 80,00 23.00 88,50 38,10 17.20 54.00 52.20 417 00 57,50 57 50 91,00 116 00b 201,00 115,00 92,20 92,20 79.00 79,00 35,00a 30,00 167,00 166,00 325,00a 320,00a 86,50 84,00 182,00 182,00 50,50 50,10 68,50 52,00 68,00 51,20 208,00 200,00 75,00 76,00 157,00 159.00 58,00 58,00b 1050,00a 1025.00 125,00 128,00 350,00 69,00 2900,00a 2900,00a 195,00 195.00 99,00 99,00 87,50 90.00 84,80 84,50 84,50 67,00 68,00 730,00 728,00 108,00a 52,50 49,20 85,00 80,00a 85,00 105,00 104,00 167,00 162,00 240,00b 242,00b 112,00 .04,00 112,00 109,00 141,00 142,50 )430.00b 2500,00 45,00 45.00 78,00 78,00 960,00 970,00 42,00 41,50 97,00 95,50 61,50 61,00 77,00 77,00 300,00 315,00 36,20 36,00 305,00 709.00 170,006 425,00a 1000,00 3000,00b 298,00 298,00 85.00a 82,00 1450,00 1400,00a 1550,00a 81,00 70,20 90 00 90,00 90,00 90,00 40.60 44,00 75 00 75,10 31,50 uus J Orenstetn 222.00 225,00 Jviiifc O-M 220.01 220,00 fakbneh H 130,6b 130,00 •O 130 00 129.5» i'aleittnang 80,60 80,50 l*SIUW 102 IK 100,50 Philip» tb 31 21 31.70 fon» Hooi 314 6t 315.00 HorCdl Kip» 06,00 86,50 »*TOIl«LVrtt 188.00b 190.00 Kaïlfiiiakpn 370,00a 365,00a lleratn» 110.00 118.00 Keeuwvik 450,00a HeisAt-e 80.00b 32,00 'llv* 190.00 90,00 (O oer» 174.00 174.00 KothrAJIok 70.00 69.00 Kommenhoiler 601,50 603.00 Klin-stchelde 186,00 186.00 Sander* 325 .U0 225,00 Schev Kxpl 14,00 14,10 Scbohbetoo 1000,00 1070,00 Scbultema 117,00 Scbuppen 259.00 255,00 Scbuttersveld 995,00 993,00 Stevtn Lr 60,50 62,00 Stoomsp Tw 109,00 106,50 Tablnd.PhU 135,00 131,00 telegraaf 91,20 92.00 l'HV intern 242,00 243,00 111b Waterl 270,00 260,00 Tw .Ka helf. 375,00 375,00 Ut. bink 200,00a Udenhout 445,00a 340,00a llnlkap 225.00 223,00 Unl' cert 107,50 105,00 ld 7 pet 84,00 84,00 ld 6 pel 67,00b 67,50 V.d. Vliet-W 124,00 121,50 Vemeta 43,00 43,00 Ver.Llasf 580,00 600,00 Vet.Hand.Scb 428,00 435,00 VMJ 129,80 129,80 Ver.N Kleerm 365,00 365,00 VerJM.Uitgmij 102,50 104.00 Ver.Touwfabr ld vert 102,00 104,00 Vezel verw. 500,00 500,00 VUiamijBntt 86,20 87,00 VRL Papier 636,00 620,00 Vulcaansoord 1050,00 1200,00 Wegener C 60,00 ld cert 55,00 57,00 Wessanen 120,50 119.50 Wyers 05.00 103,00 Wijk en Her. 710.00 705,00 Zaalberg 107,00 108,00 Beleggingsmljen Duld Int IK a Belfgg Nete obam Uuiuico Ij o» id vest Utilico Wereldhaven 1 evrragrd lokvo cac Hold lokyo Pac Hold 97,20 97.20 145,00 144.50 58.01 56,10 71.50 71,00 72,üüa 74,50 74,50 109.50 109.10 96,00 93.00 17,25 21,75 28,30 17,50 21,54' 27,50 Buitenland Mijnbouw/Petroleum Maxwell Cett 106,70 101,30 Moeara Iniin 180.00 180,00b ld 1-1» - 2250.00 ld 1-4 2355,00 2355.00 Saraloeek 45,80 45,80 Diversen Hon.Am.lJjn Oostzee Uela. 1 tam weg Ant.Brouwerij AM Verffsbr ElMlj Aruba Sm Brouwerij Hunter DongJ 63,00 740,00 770,00 136,00 143,00 63,00 740,00 135,00 140.00 36,00 35,50 Participatiemijen Alg Pondsenb. America Pund Asc Belegg.D Converto UoldtMnes HoUand P ld I In ter bond» Ned VmstgocO Mtnn Helf VU 101,00 187,00 155.00 555,00 150,50 126.50 632,00 511,00 541,00 140,00a 98,00 100,00 186,00 153,50 550,00 150,00b 126,00 630.00 511,00 551.00 97,Al Co li centra buropalonds Uutfond» Curunlon l'Uiance tin Valeurop Chemical F Col Urowtb Dreytu» P fidelity f Investors M Japan fund Lehman Corp Madison f Manhattan Massachus Uppenbeuner Steadman iecbnology F Value Line Vanse, Sand. Uevaert Pboto Petrofina Solvay Un.Minlère Hoecbst Manneamann All. Breweries Imp. Cbem. Dal-lchl Bank Nippon Elee. Pioneer El. Sanyo Electr Sony Corp 16,00 206,00 388,00 1155,00 243,00 640,00 10.40 4,60 11,90 13,25 8,00 B./5 14,00 8,75 2,80 10,25 6,80 2.25 5,80 5,70 80,00 388,00 1153,00 241,00 632,00 10,20 4.5Q 10,8U 13,00 8,00 6,75 13,75 8,20 2,70 10,00 6,50 2,25 5,50 2,70 5,70 88,00 180,00 950,00 930,00 110,00 145,00 438,00 426,00 150,00 145,00 380,00 370,00 335,00 335,00 26,20 22,00 23,00 26,75 23,00 23,00 Canada Al can 37,10 36,50 BeU Telepb 41,25 40,50 Bovts Corp 2,00 2,15 Can. Brewer 3,90 3,80 Can.Pacific 15,30 15,00 Lulf OU 32,40 38,50 Husky OU 21,00 20,00 Imperial OU 41,75 41,85 Inland Nat.G. 10,00 9,75 Int.Nickel 30,30 30,30 SbeU Canada 51,50 52,50 Cltle* Ser* 50,50 49,85 Colgate 27,50 24,50 Columbia Las 26,10 25.75 xjtins.bclison 18.10 18,65 LA.nl.lam. - joptroi D. 37,00 36,75 urn» W 14,00 14,00 Dow tJiem 52,20 51,80 Dc Pom 155,00 150.00 Eastm Kod 111,00 108,00 LxiüL Corp 89,00 89,00 first N C 43,50 41,15 ford Motor 42,25 40.75 Len.l^ble 7,60 7,75 Lec.Ligar 12,60 12,00 tien Electric 60,80 58.75 Len fool 23,30 23,10 Lcd. Motor» 52,00 49,00 Led 1 elepb 23.30 23,60 Llleite 33,75 33,80 uoodrlcb 16,00 15,80 Loodyear 14,00 14,00 Lreyhound 15,75 15,65 Lol» UU 20,00 HoncyweU 74.50 73,35 tun 261,00 262,00 im.flavor» 70,50 70,25 lnt lel&l 27,00 27,50 Kennecott 37,00 37,00 Kroger 17,50 17,40 Leasee D 9,90 9.50 Ling-1 eraco 9,50 7,05 Litton Ind 7,00 4,50 LiLong Ind 4,75 9,50 V.S. van Amerika Admiral Corp 9.95 9,80 Akzona 20.10 20,25 Am.Cyabanud 20,25 19,25 Am.Metal 47,00 47,60 Am.Motor» 1,90 8,10 Am .Smelt c. 22,30 22,00 Am .Standard 11,25 11,15 Am lel&lej 47,85 46,80 Am pex Corp 3,66 3,95 Am sted Ind 35,75 36,00 Anaconda 23,90 23,60 Upeco Corp 2,50 2,40 Ark Loui» 25,25 24,40 AU Rich! 101,50 BeihJ JSleeJ 29,00 28,10 Boeing ion 14,00 13,10 BnrimgtoD 23,00b Burroughs 211,00 200,00 Celanese 28,10 27 ,r l.hai.lioum 1.25 1,30 Cheasle 52.51' 54.00 Cbrytier 17,00 16,75 Marcor Martin Mar McDonnall Minnesota National Can Nat.Casb Keg Nat. Dist. &C. N.A Philips Occidental Penn Centr Pepsi Co Philip» P. Polaroid Proctor&U RCA Corp Rep.Steel Reynolds Ind Sears Shell Oil Soutb Pao Sperry Rand Standard Br Sterling Ur Studebaker Jüi OU Comp Tandy Corp Texaco Texas tnstr Transam Corp Umon Pac. (J.S .steel Westlngbouse Wooiwortb 19,35 15,00 15,00 77.75 8,00 32,00 12,75 18,00 9,40 4,20 69,00b 70.00 65,25 64,5 20,25 15,00 15,50 76,75 33,25 12,90 18,50 9,00 75,00 93,00 18,50 23,00 40,4C 83,00 57,50 35,00 43.25 48.25 28.25 28,00 57,75 20,00 27,00 102.00 9.20 80.75 31.35 33.00 19.60 73,00 91,25 18,50 22,75 82,00 58.00 33,00 40,50 48,0' 27,50 27,25 56,50 19,70 27,25 97,25 9,25 31,10 31,10 31.90 18,50 (Aandelen) Pey Hold. 285,00 280,00 (Obligaties) 8% Am robank U 95,30 94,00 9 Sc,hhyp Ned (Claims, Scrips, Stock div e.d.) Obam Bel Mij Philip» UB l'lont-ei fclee Kris» Lp 8,00 AMSTERDAM - Op de Amsterdamse effecten,- beurs is nogal verdeeld gereageerd op de rege ringsmaatregelen in ver band met de oüecnsis. Aangezien er wel het een en ander verwacht werd, was er geen sprake van een schrikreactie. Er werd druk gediscussieerd, maar aangezien het publiek toch nog bleef kopen, was men voorshands niet onte vreden. De koersen van de in ternationals konden zich goed handhaven, met uit zondering van die van Unilever, die onder vooral Engelse verkoopdruk stond. De koers zakte 1,50 naar 106. Akzo begon f 0,50 hoger op 46,30, Hoogovens 0,30 op i 54,80, Philips 0,10 op 32.50, daarentegen moest Koninklijke Olie echter f 0,10 terug naar 83,30. Van de cultures ging HVA 2,40 omhoog naar 74.90. In de scheepvaart- hoek steeg de koers van Scheepvaart Unie na een iets lager begin snel weer enkele guldens. Ook HAL was wat beter, maar Van Ommeren en Koninklijke Boot moesten enig terrein prijsgeven. ABN verloor 5,00 op 246,00 en ook AMRO-bank ging enkele dubbeltjes terug. Heine- ken, Nationale Nederlan den en KLM gaven een afbrokkelend beeld te z Ook op de locale markt maakten de maatregelen niet zoveel indruk. De beurs overweegt hieroij ook dat nu verplicht inge houden hogere winsten toch eigendom van aan deelhouders blijven, ter wijl daarnaast de dividen den vorig jaar over het al gemeen niet uitzonderlijk laag kunnen worden ge noemd. Bij kalme handel bleven de verschuivingen door de bank heen nogal beperkt. Grote winnaar was weer eens Vulcaansoord met 150. Maar ook Batava, Metaverpa, Furness, Stad Rotterdam, Kappa, Buehr- mann en Cindu konden, soms onder invloed van gunstige tussentijdse be richten, winster boven het gemiddelde boeken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 25