Het verschijnsel Willink Magnum Force B GEVOELENS IN DE KM SCHAAKSPEL ALS vrn uit Kunstenaars uit Zuid-Nederland „SEDERT '70 HEB IK MET MIJN WILLINK-BOEK LOPEN LEUREN" „DE KLEINE MAN MOET IK HEBBEN" ijdschrift xpositie oek Zaterdag 15 december 1973 fe. fe fe MARCEL Cockx, de be kende Vlaamse neo-expressio- nis>t, exposeert tot en met 13 januari vijftig werken iin gale rie Micro te Oosterhout. Gister avond werd de expositie geo pend door die aiuteur Jos Va<n- deJoo. KERSTSALON van de Zeeuwse Kunisitkritnig: vain 21 december tot 13 januari im Vleeshal Stadhuis Middel burg. INTERNATIONAL Living- geen reisbureu, maar 42-jariig experiment, dat verblijf bij gastvrij gezin in 65 landen or ganiseert. Doel: verbetering internationale contacten. Nieu we programma vermeldt o.a. 6-weeks verblijf in India voor 1 1250 en drie weken USA voor f 900 vliegreis inbe grepen. WL: Tel. 020-799096. ZEVEN Rotterdamse kun stenaars met keramiek, gra fiek en tekeningen van 15 de cember - 5 januari bij galerie De 3 Leesten te Ndspen. Wis- seitentoonstelling met galerie Het Galgje te Hendrik Ido Ambacht, waar Westbraban ders nu exposeren. DELTAWATER, jubileum tentoonstelling in voormalige gemeenteschool te Tholen; tot 19 januari, dinsdags t.m. zater dags van 10.30-16 uur; behalve van 23-12 tot 21. BERGEN op Zoom kent nu oo<k een Kunistenaars-Kofflek- tief met 14 leden. Integreren van kunst iin samenleving is één vain de oogmerken (seor. Z.Z. Haven 33a, tel. 37475). Er komt ook een Artoteek. ZUIDNEDERLANDSE Fo- MARJA en Frans de Boer Lichtveld met objecten, die m.n. tot stand kwamen in sa menwerking met architecten; tot 12 januari bij galerie Mo dern Material Promotion. Westblaak 12, Rotterdam. Ki netische objecten, zoals spie gelwand zwembad Haarlem, vervaardigden zolj. OUDE prenten van Rotter dam uit 17e en 18e eeuw zijn door uitgeverij De Forel, Nieuwendijk, feilloos her drukt; o.a. het zesluik de befaamde Maaskaart van Jacob Quacq. Dertig prenten met wiissellijst in cassette voor f 175. WINTERCIRCUS Cir que d'Hiver de Paris '73 van 21-31 december in schouwburg Eindhoven. Pro gramma met paarden, roofdie ren, clowns, trapez-ewerk etc. op het toneel (Tel. 040- 117555). TEKENINGEN van Bergen op Zoom heet het boek en tevens catalogus van de ge lijknamige tentoonstelling in Markiezenhof te Bergen op Zoom tot 28 januari. Het boek van J. Mosselveld en W. Ham bevat o.m. 145 topografi sche tekeningen van de stad en omgeving (Halsteren, Woensdrecht, Wouw) van o.a. Hans Bol, Josua de Grave e.a. Te bestellen voor f 32,- (stof omslag) of f 27,- (plasticom slag) bij Gemeentemuseum St.- Annastr. 6 te Bergen op Zoom. 0 JAN Sluyters aquarellen en tekeningen; verkoopten toonstelling; tot 1 februari in galerie Brabant te Woudri- cham. HENK Helmantel terug naar het realisme met olie verven bij Etcetera, Bergen op Zoom; tot 21 deoember. gaat daarbij om een breder „Sedert 1970 heb ik met mijn boek over Willink bij de uitgevers lopen leuren. In 1971 begon Nijgh en Van Ditmar er voor te voelen, maar was nog bang. Dat veranderde toen de Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) er een „boek van de maand" van wilde maken", vertelt Walter Kramer, de sa mensteller van het Willink- boek. „Maar, dat betekende ook, dat ik mijn uitgangspunt moest veranderen, want het publiek. Het mocht nu geen Carel Blotkamp-boek worden. Alles staat er in. Ja, veel documentatie; 220 platen het totale oeuvre van Willink bedraagt 265 schilderijen 0 Walter Kramer waarvan 40 in uitstekende kleurendruk. En dat wil wat zeggen bij een oplage van 83.000. Het interview met Wil link door Marja Roscam Ab- bing kreeg ik opgedrongen. Nou ja Velen in het zuiden kennen Walter Kramer als architect van de Monumentenzorg. Se dert enige tijd is hij hoofd architect bij deze dienst van de drie noordelijke provincies. „Ik mis Brabant wel", zegt hij, „je kon er zoveel onder een pilsje doen". Juist als ar chitect kreeg hij grote belang stelling voor Willink; boven dien is hij van oorsprong ook Amsterdammer. „Eind '62 be gon ik aan mijn boek. Sedert '69 heb ik veel gesprekken met Willink zelf gehad. Ik heb er reizen voor ondernomen: naar Berlijn, waar hij in de twintiger jaren gewerkt heeft om te kijken of er nog gebou wen over waren, die hij toen schilderde. Naar Beograd, waar hij in '23 exposeerde en waar nog schilderijen van hem moeten zijn; heb ze niet ge vonden". Willinks contacten met en tekenwerk voor Du Perron zijn weer tevoorschijn geko men; dat was praktisch verge ten". Ik ben trouwens alweer bezig met een nieuw boek over Willink; over zijn aqua rellen en tekenwerk. Dat is nog nooit geëxposeerd", aldus Walter Kramer. „Eind '71 heb ik contact op genomen met Boymans voor een tentoonstelling bij ver schijning van dit boek. Dat zat direct goed. Het was een fijne samenwerking. Deze tentoon stelling met 64 werken jammer genoeg konden we de compositie uit '23 niet los krij gen van de Stuyvesant Stich ting geeft een goed beeld van de geschiedenis in het boek beschreven. De geïso leerde consequente wijze waarop Willink is doorgegaan bewonder ik. Maar ik moet er wel bijzeggen, dat Willink in zijn contact met mij veel men selijker was, dan ik hem uit zijn schilderijen had voorge steld", zegt Walter Kramer. „De belangstelling voor zijn werk en het boek is onvoor stelbaar. Zó had ik het niet verwacht. Wat een gedoe!" Tot en met 19 januari kost dit kijkboek f 11,90, daarna f 21,-. Het verschijnsel Willink (73) komt binnen: het wan delende zelfportret uit 1973. Zijn „hofhouding" volgt hem: een glimmend groot gebit in paarse flappers mevrouw Willink of Mathil- de de Doelder (35) uit Ter- neuzeneen vriendin, ge heel in het zilver en Paljas- schmink op het gezicht etc. Iedereen speelt het spel mee. „Aangenaam, ik ben lid van Je raad van conmissarissen", zegt mijn buurman tegen zijn buurman. Enkele honderden mensen bij de opening van de Willink-tentoonstelling in Boy mans-Van Beuningen te Rot terdam; gemiddelde leeftijd: ongeveer 50 jaar. Gezichten, die moeite hebben met een keuze tussen het „winteressan- te" en het „gênante". Mensen, die zich verdringen rond de meester voor een handtekening in het boek van de maand. Het decadent-thea trale van zijn doeken als le vend schouwspel! De tiijid lijkt rijp voor een Wiillink-rage. De tenitooostel- liirag, ondersteund door het uit stekend kijk-grijp boek van de maand van Walter Kramer, zal een topper worden, als de Dali- en de Delvaux exposi ties. Er hangt overigens nog een flinke collectie Delvaux in de buurt van Willink, waar door je in staat bent om vast te stellen, dat Willink een veel grotere vakman is dan Del vaux. Om het hoekje zijn schilderijen opgehangen van o.a. Ket, Pyke Koch en Raouil Hynicbes, waarmee je de con text van de magisch- en neo realistische schilders krijgt aangeboden. Willink werd de meest lucratieve. Zijn drie doeken per jaar brengen meer dan één ton op. Al werd on langs voor een recent werk al f 60.000 neergeteld. Maar voor de Willink-,.nivellering" wordt ook zorg gedragen via een pa- het voor Jan en alleman voor ruim een tientje. pieren democratise: boek van de maand k. yrd kunst geen plaatjes meer kunnen kijken", its een citaat van Wil link in het boek. Plaatjes te over op deze expositie: 64 stuks, bezwangerd door een afstandelijke en dreigende vervreemding. Je bent niet verwonderd als j.e leest, dat hij nooit echte vrienden heeft gehad. Hij geniet ervan om Mathilde tussen de monster (1966) te leggen Zo vanaf de jaren dertig is hij zoals dat heet zichzelf trouw geble ven. Wij weten nu, wat hij kan en dat is heel wat maar we weten niiet wat hij niet kan. Dat „zichzelf trouw blijven" kan evengoed een te ken van zwakte zijn. Het is daarom wel verademend om op deze expositie ook met Willinks worstelperi-ode (de jaren twintig) geconfronteerd te worden. Het heen en weer slingeren invloeden van Maie- vitch, Klee, Kadiosky, Léger e.a. Kijk maar naar zdljn zelf portret uit '26, de op Mathilde lijkende Ariadne uit '26. Carel Willink: zelfportret uit 1973. breid. grote in ijn de 1923 tot '73 uitge- „De kleine man moet ik In de jaren dertig koos hij definitief voor het realisme, geïnspireerd door de weerga loze techniek van de oude meesters en de literatuur (Aanvamgkelijk nog onder in vloed van Chirico Jobs tijding, Zeppelin, Pompei, "Straat met standbeeld1) ontstaan lanigiza- De zogenaamde „5 JAAR LIJKSE" in het Van Abbe- museum te Eindhoven wil in formatie bieden over de stand van zaken bij de beeldende (jonge kunst in Zuid-Neder land. Het Zuiden wordt hierbij versmald tot Brabant en Lim burg, terwijl Zeeland daarbij nu zeker niet meer gemist kan worden. De keuze van de 20 kunstenaars is bepaald door 75 atelier-bezoeken in twee pro vincies. Alleen Brabant kent al 400 kunstenaars! Het is dan ook de laatste keer, dat vol gens deze formule gewerkt is. Drie kunstenaars uit West- Brabant behoren tot de „uit verkorenen". Deze laatste „chauvinisti sche" constatering is eigenlijk niet meer op haar plaats. Het feit dat bepaalde kunstenaars toevallig werken in een be paalde streek van het land heeft met hele andere factoren te maken dan met kunstzinni ge. Een inhoudelijke gelijke tentoonstelling zou je bv ook in Noord-Holland samen kun nen brengen. Er zouden moge lijk alleen kwaliteitsverschil len optreden. Deze Zuid-Ne derlandse expositie biedt een aardige staalkaart van zaken, die beeldende kunstenaars in het algemeen bezig houden op gebied van schilderkunst, gra fiek, foto, weefkunst en sculp tuur (al is sculptuur maar zeer betrekkelijk vertegen woordigd Piet Fioole Breda, heeft er zijn serie „Mensen" een combinatie van foto's en zeef drukken hangen, waarover we al eerder schreven. Van Dick Fluitsma, Breda, staan er een aantal objets trouvé's, materialen, die al een eigen leven achter de rug hebben (junk-art-afvalsculptuur) en Roel Elzinga uit Teteringen 0 Dick Fluitsma: Actief en passief in twee ijzeren balken. heeft een viertal interessante doeken opgehangen, waarvan het einde voor hem zoek is. Jan Spit en zijn Studio 38 uit Tilburg zorgde voor een actie-project Water-Aarde- Lueht. Effect? Fijnzinnige doekjes een beetje de Ans Wortelsfeer van Ank Over- weel (Eindhoven): wandobjec- ten van doordachte structuren :n moderne materialen van Ria van Eyk (Goirle) tegeno ver de uit binnenhuis-architec tuur ontstane „wandtapijten" van Riet Verkade (Westerho ven), opvallend foto-werk van Paul de Nooijer (Eindhoven) knappe etsen van Henny van de Nieuwenhof (Nuenen); mo derne versies van de ikoon door Dorien Melis (Bakel) en indringende figuratief-surrea- listische doeken van Margriet Rood (Eindhoven). Een infor matieve greep uit een best aar dige tentoonstelling. STREVEN-3: „De stelling verdedigen, dat vóór alles on ze bevolking moet dalen, zon der dat men zich eerst de vraag stelt, of de wijze waar op wij „leven en teren" ma cro-economisch verantwoord is, getuigt op zijn minst van een zekere kortzichtigheid", aldus de Werkgroep Alterna tieve Economie in „Overbevol king in Benelux". Arthur McCormack laat in „Met het oog op de feiten" zien hoe het er met de wereldbevolking kwantitaitef en kwalitatief voorstaat. Harry Buntinx schrijft over Sovjet-Ameri kaanse top en Westeuropese .frustraties. „Het leven is nooit loutere herhaling", zegt K. Boey o.a. in zijn inleiding tot een filosofie voor onze tijd: De mens achterna. Verder nog bijdragen over Barthes en het Structuralisme (P. Claes) en over de Verlichting (M. Chap- pin). (Streven postbus 233. Den Bosch). KULTUURLEVEN-9: De education permanente (voort durende vorming) is onder werp voor een „dossier" met vijf bijdragen over theorie en praktijk rond dit begrip. De redactie zelf tekent bij deze artikelen aan: „Zij breken niet breed genoeg door het niveau van te algemene beschouwin gen en probleemstellingen heen tot op de punten waar deidee van een voortdurende vorming de opgaven stelt van haar authentiek rendement". W. Rombauts schrijft verder over Problemen van immuni teit bij orgaanoverplanting er kanker. P. Tomissen over Carl Schmitt en de politieke theolo gie. En J. Andrade zegt o.a. dat sociologisch bekeken de Spaans-Amerikaanse poëzie de vrucht is van collectieve span ningen in zijn bijdrage over De Spaans-Amerikaanse poë zie (K.L. Ravenstr. 112, Leu ven).. 0 Bnggs heeft Harry onder sclioi. Hoewel als kerstfilm aange kondigd is MAGNUM FORCE allesbehalve een verhaal vol vredige kerstklokjes. Wie in dertijd Dirty Harry gezien heeft, weet wat er te wachten staat. Het succes van deze film was aanleiding om CLINT EASTWOOD weer eens op te laten draven in een spannende politiefilm. Clint, ook al favoriet in westerns is nu in Magnum Force de harde en onkreukbare inspecteur Harry Callahan. Voor degenen, die daarvan houden heeft Ted Post voldoende elementen aangedragen om er een span nende geschiedenis van te ma ren, waarin heel wat gebeurt. Ik was er niet kapot van, maar was toch in staat om gedurende twee uur de ene trammelant (van de film) in te ruilen voor de andere tram melant (rondom ons in de we reld). Of dat zinvol is? Het verhaal speelt zich af binnen het politecorps van S.- Francisco. Daar staan naast en tenslotte tegenover elkaar inspecteur Harry Gallahan en detective Neil Briggs, gespeeld door de, vooral als Mark Twain op de tv, bekende Hal Hol- brook. Natuurlijk een aantal mysterieuze moorden als uit gangspunt. Om een lang ver haal kort te maken: blijkt tenslotte dat Briggs met be hulp van een groepje recruten uit het politiecorps zelf voor rechter en scherprechter speelt, omdat zijns inziens de rechtbank voortdurend faalt. En als politiemannen zelf voor rechtertje spelen gebeuren er gekke dingen. Onze dirty Har ry kan daarvan meepraten. Hij wordt uiteraard bijna zelf het slachtoffer, maar via een aan tal spectaculaire scenes redt deze onkreukbare politieman zich uit een aantal netelige posities. Zo worden dan toch weer de kwaden gestraft en de goede beloond en...is het toch kerstmis, al liggen de lij ken op straat. Post, die o.a. verantwoorde lijk is voor The Defenders, Perry Mason, Rawhide (met Clint Eastwood) en Gunsmoke weet hoe hij filmisch een der gelijk varkentje moet wassen. In zijn soort zit de film dan ook uitstekend in elkaar en zorgt voor geijkte spanning die dan wel toevallig met de kerstdagen wordt opgediend, maar er verder dan ook niets mee te maken heeft. H.E. Carel Willink: „Hynckes was een uitstekend verteller; we hebben in Americain 's avonds veel gelachen". RA- OUL HYNCKE.3, als gezellige verteller, staat nu te boek in DE VRIENDEN VAN MID DERNACHT (uitg. Arbeiden pers-privé-domein-f 18,50 en postume uitgave van zijr. reeds eerder in dag- en week bladen verschenen onderhou dende stukjes proza. Hij redi geerde deze uitgave nog ten dele zelf en maakte er vignet ten bij, voordat hij in januari van dit jaar op 79-jarige leef tijd stierf. Met Carel Willink en Pyke Koch behoorde Hync kes tot de top van de zoge naamde magisch-realisten. „Al zijn de „magische" schilders verbonden door eendere pictu rale en psyeholigische opvat tingen, door een erg trouwe vriendschap zijn ze dit be paald niet", aldus Hynckes. De keuvelstukjes zijn daardoo' erg anecdotisoh van aard, zon der dat je nu veel wijzer wordt van wezenoijke zaken wordt van wezenlijke zaker staan over de schilder Hync kes zelf. In I960 beloot hij, na jaren Willink weer eens op te zoe- ken;„...en zoals ik gewoon was, stormde ik de trap op terwijl ik riep: „Hynckes!" Carel wachtte me op de over loop op, hij zag zo wit als een doek. Verbaasd, ongerust, vroeg ik: Carel, wat heb je?" Wilma is dood Raoul!" „Van alle magische realisten is Pyke Koch", schrijft hij. de enige met wie ik op goede voet sta. Het feit dat wij elk aar nooit zien, nooit schrij ven en nooit opbellen is daar waarschijnlijk de reden van". In het hoofdstuk Vrienden van middernacht en andere verha len komen nog als vrienden im de hoek kijken de regis ;eur Guus Defresne, de acteui Van Dalsum, de antiquair Jack Vecht, stadsarchitect Merkel- bach, de schrijver-advocaat Frangois Pauwels, kunsthande laar Van Lier en de schilders W, Schumacher, Cor Postma, Germ de Jong en Jan van Herwijnen. Vrij oppervlakkige vriendschappen, want veel meer dan wat vermakelijke anecdotes vertelt Hynckes niet. Je krijgt wel het gevoel, dat Je Belg Hynckes, die na de eerste wereldoorlog naar Ne derland uitweek, zich in ons klimaat als een balling is blij ven voelen. Het grootste deel van het boek wordt dan ook ingenomen door jeugdherinne ringen: zijn jonge jaren in Brussel, zijn vader en moeder, hoe hij in de schilderkunst te recht kwam en zijn telkens terugkerende tochten naar zijn geboorteland. Autobiografische schetsen van een objectieve buitenstaander, doorspekt met wat persoonlijke reacties over schilderskunst en maatschap pelijke toestanden. Geen be kentenissen-literatuur, zoals je die in de serie privédomein vel tegenkomt. „Niet iedereen die het wil, can tot de legende behoren en vaar men tegenwoordig slech- er en slechter schildert, zelfs in die mate dat men in het jeheel niet meer schildert, be hoeft het geen enkele verba zing dat het „vak" zoals de „realisten" dit opvatten, legen darisch is geworden", zegt hij; en dat mag. En bv: .Destijds sprak niemand die twee dui velse woorden communicatie en recreatie uit. Tegenwoordig Is men verzot op deze fameuze communicatiemiddelen, die de individualiteit vernietigen ten bate van een anonieme collec tiviteit", is een andere uit spraak. Op de oppervlakkige vriendschappen uit dit boek en het met moeite bloot geven van zijn eigen individualiteit tn deze verhalen deze bewe ring in haar tegendeel veran dert is een andere zaak. Natuurlijk is het leuk om te lezen hoe zijn schilderij met de kip ontstond, dat Ernest Hemming way boven zijn bed hing; waarom hij zo veel doodskoppen schilderde etc naar het maakt je niet zoveel duidelijk over de magisch-rea- sten i c. Hynckes zelf. Als jf dat niet verlangt missehier was dat wel verkeerd van mr blijft over: een boek mei aangenaam te lezen, gezellig praatstukjes, H.E. eindredactie henk egbers mierhiand de Willinks, zoals bijnia iedereen, die keint; zoals ze nu nog gemeefot worden: klassieke beelden en gebou wen in vreemde omgevingen en irnet dreigende luchten. Van Het Jachtslot ('35), via Sime on, de zudlentoeiiige ('39) na-ar Onnodige getuigen ('65) en Bezwering van oude geesten ('68) is niet zo'n grote stap. „Ik ben zo gaan schilderen omdat ik dat, wat i;k walde schilderen moet uiten door een perfecte techniek. Het is niet omgekeerd'', is één van zijn vele uitspraken in het boek. De herwaardering voor het realisme ontstaat meestal in een tijd van regressie, in een tijd, dat men de voorthollende tijd, buiten adem, tracht terug te zetten. Daarom is de groei ende Willink-adoratie in onze tijd verklaarbaar. Hij beheerst het realisme tot een zeer grote perfectie. Bovendien laat hij zich de laatste tijd de legende vorming als een prettig gebeu ren aanleunen. Daarin past zijn uitspraak als: „Mathilde wil een prachtig huis laten bouwen, een paleis met een atelier Zij is waanzinnig be- zitsgevoeliig: hebben, hebben, hebben. Ik heb alleen eten en drinken, kleren en geld voor de belasting nodig". Of dót waar is? Waar is wei, dat hij geweldig kan schilderen.... op één bepaalde mander. HENK EGBERS, Des te meer pers, radio en tv ons vertellen, wat er ge beurt, des te minder vertellen we elkaar wat er met onszelf gebeurt. Met andere woorden: de overvloed aan informatie, die stroomt uit de zogenaamde communicatiemiddelen, ver stopt de werkelijke communi catiekanalen. De massamedia hebben de communicatie bui ten onszelf geplaatst; direct contact met deze „apparaten" is niet mogelijk. Musici van naam als Boulez, Shankar en Menuhin laten zich in de nieu we Unesco-periodiek „Cultures" dan ook somber uit over de rol die de massamedia, in het bijzonder de tv, spelen bij po gingen muziekervaring te sti muleren. Het verschijnen van het eerste nummer van Cultu res valt samen met het 25-jarig bestaan van de met de Unesco verbonden Internationale Mu- ziekraad IMC, wat aanleiding was de betrekkingen tussen muziek en maatschappij onder de loep te nemen. Onder het motto: muziek, musici en com municatie, verdiept het zich in de veranderingen in onze cul tuur. De Indiase, sitdr-virtuoos Shankar herinnert zich zijn jeugdige demonstraties iu Eu ropa en zegt: „Nü zou nie mand geloven, dat zoveel on begrip, apathie en zelfs vijan digheid voorkwam, zelfs bij de kleine groep die onze mu ziek toen kon horen. Onze „meends" en „gamaks" klon ken hen in de oren als katte- gejank, de hoogste prestaties van onze zangers als gegorgei of gebraak". Maar nu, meent Shankar, is er voldoende fun dament gelegd en neemt het westerse gehoor de muzikale barrières door simpelweg te reageren op wat het hoort. De jeugd vooral heeft dit vermo gen". Shankar verklaart dit doordat er in de jongere gene ratie een neiging is om het door de nadruk op het intellec tuele in de knel geraakte ge voel een grotere plaats in te ruimen. Ze is daardoor in staat „high" te worden zonder kunstmatige prikkels. Sinds de laatste 200 k, zijn er eigenlijk pas spJJ' zalen voor concerten uiteeiA den; vandaar dat de foJj; Pierre Boulez kan zei „Het is fout een Brandenfc Concert uit te voeren met orkest op een podium, zichten naar het publiek f wend. De huidige gebruik,' van presentatie stanunen een verstijfde traditie" yl hedendaagse muziek verkil! Boulez een architectuur 2 volkomen beweeglijk és- p, soonlijk prefereer ik een"w gar boven een goedgebeujl concertzaal om de veel tmw mogelijkheden". Ideaal zou u een gebouw vinden, waarin 7 lerlei elementen beweeglijk,' verwisselbaar zijn, die het bliek verdelen in gende groepen en niet meer i» een anonieme massa. De Italiaanse componist 1> ciano Berio zet zich af ten. het woord „succes". Het I hem te typisch voor dit t perk van massamedia j„ gaat het betekenen: de com», nist die de meeste platen Z koopt, wiens foto het vaat! in de krant staat". Onderzot; en prestaties van componist,, als Schönberg en Webem va- wie je wel kunt zeggen dal a geen succes hadden in 1 eigen tijd, hebben het gezi veranderd van de muziek t deze eeuw". Van dat „succes" getuigt j, 25-jarige Andrew Lloyd W. ber, wiens rock-opera jgg, Christ Superstar over de helt wereld furore maakte. Dank. zij...grammofoonpIaat en ande re publiciteitsmedia! De con- municatie, die hierbij ontstaat is echter meer muziek, dn Yehudi Menuhin brengt naar voren: „Je beleeft alleen ge noegen in de mate dat je de taal verstaat die wordt gespro ken, in de mate dat het iets voor je betekent: de gevoelens en gedachten die schuilen in de muziek die je hoort, moe ten deel uitmaken van je ei gen ervaringen. Communica tie is een zaak van begrijpen wat anderen zeggen in termen van je eigen kennis en erva ring. Een kind moet daarom zo jong mogelijk muziek maken, muziek horen, muziek herken nen, als iets dat uitdrukking geeft aan zijn eigen bestaan en dat van anderen", aldus Menuhin. En Diana Menuhin voegt eraan toe: „In deze tijd wil het publiek zijn kunste naar „voelen". Ze willen voe len wat hem maakte tot wat hij is. Omgekeerd is de artiest heden zich steeds meer be wust van zijn gehoor. De pop zanger voor de microfoon is zich uitermate bewust hoe hij of zij zijn publiek be weegt". 0 Ravi Shankar: „Siropetoj reageren". tekstgericht. Webber schf zijn succes dan ook toe a verzoening, die hij tot probeerde te brengen tui de zogenaamde populaire serieuze muziek. „Het bleem van populair zijn is, je op de een of andere i het recht kwijt raakt jezelü serieus te beschouwen", i hij. Nu we langzamerhand t onderkennen, dat de stortvl» van massamedia ons ia persoonlijk isolement ka®1! drijven, omdat de „coma* catie" daarbij uit een eeariij tlngsverkeer bestaat, is i belangrijk uit te kijken i die media, die een wissel» king mogelijk maken. Dei* gelijkheden, die in de mui' doorbreken vragen om w grotere bewustwording op k rijke andere terreinen van k culturele leven. Hier ea wordt men zich dat ook n bewust. Je zult je wel op een of andere manier met het schaakspe bonden moeten voelen om alle woordspelingen en grapjes stripverhaal GLAZEWIJN EN HET SCHAAKSCHANDAAt1 Lemniscaat - f 10,op hun juiste waarde te kunnen P"* Wat op de eerste plaats opvalt zijn de fijnzinnige prenten, S kend door Paul Hulshof. De tekst van Rob Schipper is,va warrend. De op de titelpagina afgebeelde „witte dame", die"1 sprookjesachtige avontuur geschaakt blijkt, is een exacte n" ve van het 11e eeuwse schaakspel, dat in Schotland is ven. De geschiedenis zelf staat echter ios van de oude jenden, waarin het schaakspel al een rol speelde. Rondom het grote, kleine slagveld heerst gespannen Stjj^j oeschouwers houden hun adem in. Vangister, verbeten P j,,. ian zijn sik, weet ondanks het gemis van zijn dame stand ien. Maar de strijd is te ongelijk. Binnen enkele zett® 0« «e< partij afgelopen zijn. In wanhoop doet de magere S'ft poging een pion aan de andere kant van het bord te krijg leze tot dame te verheffen. Sadolf grijnst gemeen en ((f lip. Hij is aan zet". Inmiddels is Glazewijn op zoek naaf jllf dwenen witte dame: beleeft velerlei avonturen en 011 «ij# lei zinnebeeldige wezens. Vooral door de illustraties een boek, waarvan de tekst wellicht ook ouderen en jonge kan houden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 20