PETER VAN DE MER WE, MOEDIG MAAR TELEURGESTELD Gasauto is al 35 jaar „zeer actueel" liger ILTEN-HONIGN.V. 2aterdagbijlage van 15 december 1973 heel veel te zien Kerstnummer leze week in de Jet meteen even >n ingevuld? isch. op als abofl- en 18.00 uur, toestel 2x3). 1 niets meer van 1. pming biedt ee prachtige /allace Omnibus Ite romans en De Erfgenaam'; ree romans van aanTibelIc. ^TOLOZE zondagen in 1939. Ook toen al het Gasauto Evenwicht w =s ie Fabrieken b.v. producent van ische produkten de hele wereld, lerneming in de verkoop irmarkten en lede in de ie voorkeur. Siat moet woon- Zuid-Holland of rg - Breda plaats zal een jgewezen. Ulo/Mavo- 3k het bezit van 3-E noodzakelijk. vermelding van de richt aan Scholten e Zaken, Foxhol. jstel 2826. ort tot concern met 7000 kmaatechappijen in lereld. [eek. „IK HEB HET LEREN ACCEPTEREN' (Van onze speciale verslaggever) LEIDEN Peter van de Merwe is altijd een moedige doelman geweest. In zijn roemruchte carrière durfde Van de Merwe, die bekend stond om zijn bliksemsnelle reactie vermogen, ieder duel aan. Als bet nodig was wierp de on verschrokken Van der Merwe zich als een leeuw op de schoen van een tegenstander en hij schroomde ook niet om zijn forse body bij keiharde duels in de lucht te gebruiken. Op dit moment verkeert Peter van de Merwe in de om standigheid dat hij alle moed die hij in zijn voetballoop baan ooit heeft gedemonstreerd, hard kan gebruiken. Want de ex-doelman van NAC, die op 18-jarige leeftijd Stan de Rijk uit het eerste verdreef en er ook nog in slaagde om Eddy Pieters Graafland vijf maal uit het Nederlandse doel te houden, mag voorlopig niet meer staan op de benen waarmee hij zich een geweldige sportcarrière heeft opge bouwd. Geplaagd door een ernstige reuma-aandoening ligt Van de al zes weken in de van het Aoa- ziekentais in Leiden en bij mag zich slechts voort bewegen in een rolstoel. Maar Blanks de verschrikkelijke ma-ring. die dit gegeven voor ten 31 jaar jonge imam, di-e tóe jaar gel-eden nog aan de H van de Nederlandse voet- Wereld sto-nd moet zi-j-n, luit V-an de Merwe niiedis weg een door het lieven versla- figuiuir. Integendeel hij fat vrij over zijn ziekte te spreken zonder da-t daar enige vorm vain zelfmedelijden bij te pas kamt. V-am d-e Merwe: „Ik heb heit l-eren accepteren. Ik lig nu al zes weken in Leiden en d-a-ar zullen nog wel een P-aar maan den bijkomen. Ik word hi-er onderzocht door de grootste specialisten op het gebied van reuma, maar ze hebben nog steeds niet kun-nen ontdekken w-at ik eigenlijk precies man keer". De lijdensweg is voor Van de Merwe begonnen op 26 ok tober 197-0, nu go-ed drie jaar geleden. Tijdens een duel tegen AZ'67 kreeg hij een trap van een tegenstander waardoor hij geblesseerd het vel-d moest verlaten. V-am de Merwe, die door zijn riskante optreden wel meer blessures had mee gemaakt, maakte ziich ook over liet herstel van dit letsel geen zorgen. Maar de na-a-m Va-n de Merwe bleef maanden lang uit de opstelling van NAC, tot plot-selinig het bericht few-a-m dat de verzekering Van d-e Merwe ongeschikt vo-o-r het bedrijven van de voetbalsport had verklaard. Van de Merwe: „Dat was een vreselijke klap voor me. Ik kon het nauwelijks gelo ven. Vooral niet toen de ver zekering bepaalde dat het niet door een blessure kwam maar door een ziekte. Achteraf ga je dan nadenken en dan ont dek je toch dingen waar je eerst niet op wilde letten. Mijn sprongkracht was in het laatste jaar dat ik keepte, hard achteruit gegaan. Ik wil de dat eerst van niemand aan nemen, maar toen al waren mijn enkels zwakker aan het worden. Dat proces heeft zich de afgelopen drie jaar voort gezet, met het gevolg dat mijn lichaam in feite te zwaar is geworden voor mijn enkels. Daarom mag ik voorlopig niet meer staan en moet ik zelfs voor een onderzoek in een rol stoel gereden worden. Ik heb twee jaar lang dezelfde medi cijnen moeten slikken, zonder dat er enige verbetering is op getreden. Sinds ik hier lig ben ik al heel dikwijls onderzocht. Vandaag komt een Tsjechische professor naar mij kijken. Op die manier zullen ze toch wel eens ontdekken wat ik precies mankeer". Over één dingheeft de van mature optimistische Van de Merwe vreselijk d-e pest in. Van de Merwe, die ruim tien jaar het doel van het eerste elftal van NAC verdedigde, vindt het stijlloos dlat het NAC-b-estuur nog niets van zich heeft laten horen. V-an de Merwe: „Ifc heb van het NAC- bestuur nog geen kaartje ont vangen-, Wel van d-e jongens. Diverse spelers zijn mij hi-er in Leiden komen opzoeken en ook etötaiteid-er Meeu-s is in Leiden geweest. Ook van sup porters en an-d-ere bekenden krij-g ik veel ka-arten o-f tele foontjes. Zo-iets doet j-e goed. Dat geeft jie het idee dat ze de naam Van de Merwe nog niet zi-jn vergeten. Maar het NAC- besteur blinkt steeds uit do-o-r afwezigheid. Dat is iin vanaf het begin vain ziekte zo. Al drie jaa ze me beloofd dial er mij zou worden gedaan. Een 0 Peter van de Merwe in zijn ziekenhuisbed in het Academisch ziekenhuis in Leiden. Achter hem hangen de kaarten die hij van supporters en andere bekenden heeft ontvangen. „Waarom heb ik van het NAC-bestuur nog niets gehoord", vraagt Peter van de Merw.e zich af. benefietwedstrijd of iets derge lijks. Maar het zijn fo-t mu toe steeds beloften geweest, maar daar blijft het dam ook bij. En ik begrij-p h-eus wei d-a-t niet voor iedere speler die uit de roulatie raakt, iets bijzonders gedaan kan worden. Maar tenslotte ben ik tien j-aar lan-g een van de steunpilaren v-an NAC geweest. En duur ben ik ook niiet voor ze geweest. Ik ben uit de ei-gen jeugd voort gekomen, dus ze hebban voor mij buiten de contracten, geen cent hoeven te betalen. Het NAC-bestuur heeft er steeds mee geschermd dat mijn ver zekering nog raiiet was afge handeld, m-a-ar toevallig weet ik dat dat wal is gebeurd. Ik vind het meer d-ain erg dat ik Zo behandeld word, terwijl ik vo-l-gein-d ja-ar mijn vijfenitwi«iK talgja-rilg jubileum als NAC-er vier". HARRY VERMEULEN ■d. mmmmmmrn7f4i stuur deze in opeQ :gel naar Libelle, l6, Amsterdam- als abonnee van r wederverkopen 190 cent per week 3 nrs.) r post te ontvangeI1 .wartaal (13 °rs'' enst wordt) fiede voovbeeld. De minister van Verkeer en Water rat M. Steenberghe fietst met echtgenote per tan- ein door Den Haag. (links) Ook het koninklijk huis liet zich niet onbetuigd. Koningin Wilhelmina (die van fietsen hield, zoals alle buitenlanders weten), ging op de fiets naar Scheveningen. (midden) Slimmeriken waren er natuurlijk ook. In Eind hoven was er iemand die auto reed en toch een be keuring ontliep, (rechts) Niet veel later tijdens de oorlog - zou men, vooral op het platteland, vaker deze auto-met-paard-com binaties tegenkomen De foto's komen uit de oktobernummers 1939 van de toenmalige Katholieke Illustratie. °pvatting dat de autoloze zondag typisch iets ,a" onze tijd zou zijn, is een misverstand dat bij het ^«duinen in oude kranten en tijdschriften uit de "eg wordt geruimd. Eind 1956 werd in Nederland lil'1 rÜverbod op zondag afgekondigd. De oorzaak 'fvan was de zogenaamde Suezcrisis, ontstaan na- I ingeland. Frankrijk en Israël militair ingrepen Egypte het Suezkanaal afsloot, waardoor de Voer van olie naar o.a. Nederland enige tijd ge- was. Maar ook in 1939 heeft Nedei'land het de i 'on'lag zonder auto moeten doen. Het volgen- r 29 erielit vonden we in een dagblad van vrijdag 8ePtemher A 1939 tb.e ~7.?ln's'er van Economi- hij ui ïen maakt bekend, dat ten I^schikking van giste- Vaar(Wergegaan tot het uit- Zond? van een verbod om aSen en Algemeen er kende Christelijke Feestdagen na des voormiddags vijf uur benzine of benzol te verbrui ken tot het doen rijden van motorrü ugen. De strekking van dit verbod is, mede in verband met het feit dat in vele gevallen in voldoende mate gevolg is gegeven aan het verzoek der regeering tot vrijwillige beperking van het benzineverbruik, het particu liere personenvervoer op Zon en Feestdagen te verbieden. Deze regeling zal den volgenden Zondag reeds gel den". Zodoende maakte Nederland op 1 oktober 1939 voor het eerst kennis met het ver schijnsel van een rijverbod op zondag. Vreemd genoeg schijnt praktisch iedereen de autoloze zondagen in het najaar van '39 vergeten te zijn. Het Ministe rie van Economische Zaken, waar we informeerden, bleek weliswaar alles af te weten van autoloze zondagen tijdens de Suezcrisis in '56 maar van 1939 was niets bekend terwijl het toch een maatregel betrof die twee maanden van kracht zou blijven, waarna begin 1940 distributie van benzine in trad. De dagbladen uit die tijd liegen er niet om: tussen alar merende berichten over nade rend oorlogsonheil en aankon digingen van allerlei distribu tiemaatregelen (begin oktober ging voor het eerst de suiker op de bon), blijkt dat door de algemene schaarste ook aan ,,de pleziervaartjes op den Zondag", een einde moest ko men. Nou liep het met het plezier van die „vaartjes" niet zo'n vaart, want de meeste bekeuringen werden gegeven aan mensen die ver van de kerk woonden, maar op zon dag toch naar de Misviering wilden, en daardoor voor de keus werden gesteld: of de burgerlijke wet overtreden, of de kerkelijke geboden nege ren. Het' laatste was doodzon de, het eerste slechts zonde, met het gevolg dat de aan het proces verbaal verbonden kos ten manmoedig werden gedra gen. Evenals nu ondervond de horeca schade van de autoloze zondag. De goede Brabantse gewoonte om na de H. Mis in het café tegenover de kerk na te borrelen, bracht blijkbaar niet genoeg geld in het laatje, want de horeca drong er bij de toenmalige minister van Economische Zaken, M. van Steenberghe op aan distributie in te voeren, zodat niet zij alleen gedupeerd werd. Natuurlijk probeerde men zoveel mogelijk alternatieven te vinden om op zondag toch maar uit toeren te kunnen gaan. Onder de kop: „GAS ALS BRANDSTOF VOOR AUTO'S. HET VRAAGSTUK fS THANS ZEER ACTUEEL", meldde een krant: „Het vraag stuk auto's te laten loopen op gas is reeds gedurende den vorigen groote oorlog het eerst opgelost in Engeland. Men borg het gas in groote gummizakken of ballons en voerde die op de wagen mede. Men kan echter ook li-cht gas in stalen flessen persen". Dan volgt een klacht van de schrijver over het feit dat in het buitenland het met deze ontwikkeling zo goed gaat ter wijl: „Hier te lande heeft men juist door een verhoogde we genbelasting voor alle wagens die niet op benzine rijden, de ontwikkeling als het ware in de kiem gesmoord. Wat dat klagen betreft kunnen we ge rust zijn: daarin is tenminste nog nooit wat veranderd. De autoloze zondagen van '39 zijn in het vergeetboek geraakt. De reden daarvoor kan niet zijn dat er vóór de oorlog zo weinig motorisch verkeer was. In die tijd reden er op Neerland's wegen -toch altijd nog 99.986 personenau to's, 48.000 vrachtauto's en maar liefst 66.000 motorfietsen (tegen 65.000 motorfietsen in '73!). Met nog enkele andere soor ten motorrijtuigen komt men op een totaal van 226.000 mo torvoertuigen, 100.000 minder dan tijdens de crisis in 1956. Op 19 november 1939 werd het zondags rijverbod opgehe ven, maar zuinigheid bleef het devies. In de krant van 17 oktober vonden we nog een berichtje voor de automobilisten die door het vele autorijden het fietsen verleerd waren: „Bij een Deense firma is het sofa- ■ijwiel verschenen, het rijwiel voor autobestuurders. Het rij wiel heeft drie wielen die on geveer half zo groot zijn als de wielen van een normale fiets. Het voorwiel dient voor het sturen en wordt bediend door een stuurrad, zoals bij de auto. Deze driewieler, die een gemakkelijk zadel heeft, kan gebruikt worden door perso nen, die ten gevolge van het regelmatig gebruik van een auto minder goed hun even« wicht kunnen houden op een normale fiets" JEANNE PEIJNENBURG

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 15