GERRIT DE JONGE AXEL oranjestraat5 tel.01155.1565 Niet oliecrisis, maar hamsterwoede tast voorraad wasmiddelen aan BEROEPSRIJDERS KRIJGEN 25% MINDER handdruk Benzine-ritje naar België blijft mogelijl Wij wülen veer laten ils hogere ambtenaren dat ook doen V andaag DONKERE DAGEN IN ENGELAND WERKGEVERS EN WERKNEMERS ONEENS OVER I00NBELEID Melkindustrie en -handel In het Zuiden inéén onderneming DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND Whitelaw: We verkeren in nationaal gevaar Ook Planbureau buigt zich over tweede luchthaven Achthonderd ton gasolie na aanvaring in öosterschelde Verhoudingen tussen Marokkaanse gastarbeiders en Nederlanders sinds olieboycot slechter SONY Hifi EDITIE VOOR ZEELAND HUISARTSEN: Nederland schenkt Wereldraad kalf miljoen voor bestrijding racisme nvS?tonas van het door de Cdtlta,re steun Extra quantums Doorberekening Vrachtkosten Omschakeling op gas kost twee miljard Treinbestuurders Den Uyl: Niet pessimistisch Drie procent Niet tegen Streven coöperatieve zuivelverenigingen Drieduizend gulden voor passagiers van gekaapte KLM-jumbojet STEM Woensdag 12 december 1973 113e jaargang no. 17509 DIRECTEUR: DR. W. A. J. M. HARKX HOOFDREDACTEUR L. LEIJENDEKKER KANTOREN TE BREDA BERGEN OP ZOOM GOES - HULST OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN (Van een onzer verslaggevers) kotterdam-nijme- GEN-BREDA Volgens Unilever in Rotterdam is er op dit moment nog geen en- gele stagnatie in de levering van grond- en hulpstoffen voor de wasmiddelcnfabrika- ge. Eenzelfde geluid komt van Kortman en Schulte (Dobbelman) in Nijmegen. IVaar op dit moment moei lijkheden zijn, aldus de was middelenindustrie, worden die veroorzaakt door degene»' die hamsteren. Unilever liet ons dinsdag desgevraagd weten, dat hei bedrijf op dit moment aan de normale vraag kan voldoen. Bij Kortman en Schulte, waar de omzet in de voorbije weken door de plotselinge vraag met 300 tot 40 pet. was gestegen, is de gebruikelij ke magazijnvoorraad zodanig aangesproken, dat men een mort distributie voor de han del heeft ingesteld op bash van de omzet in de eerste tien maanden van dit jaar. Eenzelfde systeem gaat ook Unilever invoeren ais men merkt, dat de consument en de handel van plan is extra voorraden te gaan aanleggen. Het hamsteren van was middelen is zo'n drie weken geleden begonnen in het toorden van het land, toen een regionale krant daar schaarste en prijsstijging voorspelde door moeilijkhe den met de leverantie van fosfaat, dat o.a. afkomstig is uit Marokko. Tot op heden, zo werd ons verzekerd, is daar nog niets van te mer ken, maar de hamsterwoede is als een soort besmettelijke ziekte over liet land gegaan. In het noorden is de koop woede momenteel al weer aan het afzakken. Behalve van fosfaatlever anciers is de wasmiddelen- produktie ook afhankelijk van hulpstoffen die afkom stig zijn van de petro-chemi- sche industrie. Ook die wor den momenteel nog voldoen de geleverd. Voorspellingen daarover zijn uiteraard niet te doen. De bevoorrading met grond- en hulpstoffen geschiedt deels wekelijks, deels eenmaal in de twee weken. Een ander geliefd hamster- produkt blijkt, merkwaardig genoeg, suiker te zijn. Moge lijk is dat een gevolg van het feit, dat suiker voor de tweede wereldoorlog het eer ste produkt was dat gedistri bueerd werd. (Vervolg op pagina XI.) (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT De Nederlandse huisartsen zijn best bereid om hun tarieven met tien procent te verlagen als dat noodzake lijk is binnen het kader van he matiging van inkomens, maar dan moeten de hogere ambtenaren eveneens een veer laten. Dat zei voorzitter Bie- rens van de Landelijke Huis artsen Vereniging gisteren na een bijeenkomst van het be stuur. pe Nederlandse huisartsen hebben als enige vrije beroeps organisatie ai enige jaren een soort cao. vertelde voorzitter bierens. De inkomens (tarie- veJi) van de huisartsen zijn Sekoppeid aan de salarissen- s®aa! 151 max. voor hogere ambtenaren. Dat garandeert hen een jaarinkomen van ruim 50.000 gulden netto, ■".aar aanleiding van de rege- hn§splannen om 00]j de beoe fenaars van de zogenaamde Wije beroepen „pas op de Plaats te laten maken" deelde .'heer Bierens mee dat de wiv niet met de andere orga msaties voor vrije beroepen op een hoop gesmeten wenst te "orden. De overheid heeft de ÏÏsar's slechts als voorbeeld fefï- en men wenst niet oat die voorbeeldige structuur niet wordt gedaan door een »»erhe,dsmaatregel. Dat zou oiSens de voorzitter een om u ,m de eerste-lijns-gerees- ™Me veroorzaken waarbij 'smand gebaat is. (Van onze redactie binnenland), laid HAAG De Neder i snnnreserin8 heeft besloten 5OOOoo te storten in het he n aad van herken gelei- van "amma bestrijding (Ontracisme- Minister Pronk 'hkcIingssBmenwer- en w H t,e Wereldraad hp Interkerkelijk Vredes- Het s Per brief meegedeeld, het iÜL be(1«eling dat met huinan'i ontwikkelingshulp en tl lan de bevolking van ,clijk Afr?ka.sebiedcn in Zui' (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Automobilisten, die woonachtig zjjn i grensprovincies, zullen, zolang de benzine in de buurlande België en Duitsland niet op de bon gaat, weinig last ondei vinden van de benzinedistributie, die hier 7 januari va kracht wordt. Jat is gisteren bevestigd door het ministerie van Econo mische Zaken. Een woordvoer der noemde het „sneu" voor de mensen, die zover van de grens wonen, dat ze met him vijftien liter per week niet wen „naar de andere kant" '-.unnen gaan, maar zo voegde hij er aan toe er is niets aai: te doen. Minister-president Den Uyl zei vrijdagavond in de pauze van het kabinetsberaad, dat met de buurlanden nog over een sluitende regeling werd gepraat, ma-ar thans blijkt, dat een dergel-ij-ke regeling er niet in zit Nederland zou dan na melijk domweg van Duitsland en België moeten vragen om de pompen in het grensgebied voor Nederlanders gastoten te houden en dat is in strijd met de EEG-regels. Wel is het mo gelijk om zodra ook België en Duitsland tot distributie besluiten te komen tot uni forme spelregels, maar dat lijkt voorlopig nog niet aa-n de orde te za-jn. Intussen is gisteren meege deeld, dat minister Westerterp van Verkeer en Waterstaat vandaag bekend zal maken hoe de toewijzing zal zijn va-n extra quantums benzine aan automobilisten, die hu® wa gens beroepshalve nodig heb ben (vertegenwoordigers, art sen e.d.) Vermoedelijk wordt daarbij het systeem gehan teerd, dat „beroepsrijders" in een door hun werkgever (of als ze zelfstandig zijn: een ac counta-nt) gewaarmerkte ver klaring moeten opgeven hoe veel kilo-meter ze beroepshalve rijden. Op basis van dat kilo- -netrage krijgen ze dan een quantum benzine toegewezen onder aftrek van een bepaald bezumigingspercenta-ge. Hoe groot dit percentage za-1 zijn is nog niiet officieel bekend. Aangenomen mag worden dat u-et li-gt in de orde van grootte van 25 procent. Ook zal vandaag waarschijnlijk bekend worden gemaakt hoe de regeling voor het beroeps- goede-'envervoer zal zijn. Volgend ja-ar mogen de vrachtkosten van ondernemers worden doorberekend in de prijzen in verband met de oliecrisis. Een regeringsdelega tie heeft dit gisteren de centra le werkgeversorganisaties meegedeeld tijdens het over leg ove» de o-ntwerpmachtd- gingswet in Voorburg. Tot nu "oe kwamen de vervoerskosten i U-een voor rekening van de ndern-emer en niet ten laste van de koper van de goederen De stijgende prijzen van i Lieyrodukten mak-en het vrachtvervoep erg duu-r en be nadelen de inkomsten van de ondernemers. Droog. Maximum tempe ratuur: 7 graden. STAD EN STREEK Burgemeester van Veere in Axel benoemd. Pagina 3 Temeuzen lanceert nieuwe zak. Pagina 5 BINNEN- EN BUITENLAND Skylab-mannen vermoeid en lusteloos. Pagina 11 Kalkar-weigeraar stroomloos. Pagina 13 DE KLEINE STEM De kroon van de koning is zoek. Pagina 14 SPORT Winst voor Jan Doggen in Europese drie-banden- kampioenschappen. Pagina 15 'ADIO EN TELEVIEIE New York-dolls spelen harde rock. Pagina le FINANCIëN EN ECONOMIE Suiker-Unie had zoet jaar. Pagina 17 (Van onze parlementaire redactie) VOORBURG De versnel de omschakeling van olie op aardgas waarmee d-e regering een deel van het olietekort wil opvangen, kost volgend jaar 2 mi-lja-rd gulden. Dit heeft pre mier Den Uyl gisteren meege deeld na afloop vam de afzon derlijke gesprekken met vak beweging, werkgevers- en midden-stands- en landbouwor 9 Een vluchtige handdruk tussen de secretaris-generaal van de NAVO, mr. J. Luns en de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Henry Kissinger, terwijl zij elkaar passeren tijdens het NAVO-beraad in Brussel. Op de achtergrond de permanente ver tegenwoordiger van de VS bij de NAVO, Donald Rumsfield. Voor een verslag van de NAVO-bijeenlcomst zie pagina 11. (Van onze Londense correspondent) LONDEN Over twee maanden of nog eerder is de werk loosheid in Groot-Brittannië minstens verdrievoudigd, volgens een van de meest gezaghebbende economische adviseurs der conservatieve regering. De waarschuwing werd gege ven aan de vooravond va-n de georganiseerde verstoring vam het treinverkeer waartoe de vakbond van wagenbestuur ders heeft bes-loten. Vooral de sinds vorige maand verzetple- gende mijnwerkers veroorza ken somberheid, veel meer da-n de ol-iesjeiks. Een and-ere groep verwarring stichtende werknemers zorgt ervoor dat de stroomvoorziening hapert en miljoenen mensen uren lang i» het donker zitten. Mir.ist Wil-liam Whitel-aw, overgeplaatst van het rampza lige Noo-rd-Ierland naar het Londense ministerie va-n ar beid, deed gisteravond een be roep op de kopstukken va-n de fcreinbestuurdersbond ASLEF om werkelijk leiding te geven. Deze Kleine bond is er altijd op uit de massa-Ie aigemene bond va-n het treinpersoneel te overtroeven en dit gebeurt thans met de verzekering dat de wagenbestuurders onher roepelijk lijdelijk verzet zul len plegen, ingeval de leiding luistert naar de verzoenende woorden van de spoorwegdi rectie, de minister en de socia- Mstische partijleider Wilson, wiens bemiddeling vorige week werd versmaad. De treinbestuurders beginnen vandaag hun stiptheidsactie waarvan het ergste wordt ge vreesd: uren tijdverlies voor een ini'ljoer of meer forensen in Zuidoost-Engelan-d en straks misschien helemaal geen aanvoer van olie en steenkool meer naar de elek- teu-r sir Fred Catherwood va-n tri-sohe centrales. Oud-direc- teuir sir Fred Catherwood van d-e Na-ti-o-na-l-e Economische Ontwikkel-mgsraad voorspelde gisteren dat binnen twee maanden het land anderhalf miljoen werklozen 4al hebben wegens de langzaam-aan-actie 'officieel: weigering van over werk) in de kolenmijnen. An dere industriëlen zeggen dat in 1974 de werkloosheid tot 3 miljo-en (10 tot 12 procent) zal stijgen. „Wij verkeren in nati-onaal ge vaar' gaf minister Whitelaw toe. De mogelijkheid bestaat dat wij elkaar zullen ver scheuren. Ik büijf echter gel-o ven dat wij verstandd-ge-r zul len zijn" Kennelijk vindt de minister da-t hij zijn nieuwe oaa-n aa-n de rarn-d va-n de af grond heeft moeten beginnen Hij drukte zi-ch even drama tisch uit als in Belfast. „Dit is een tijd voor leiderschap", riep hij vakbon-dssecreta-ris Ray Buckto-n van de treinbestuur- 1-ers toe. (Van onze parlementaire redactie) VOORBURG Werkgevers en werknemers zijn ernstig verdeeld over de mogelijkheid over het percentage waar mee de lonen begin 1974 kunnen stijgen. Dat is gebleken bij het afzonderlijk overleg dat zij hebben gevoerd met een regeringsdelegatie o.I.v. premier Den Uyl. de werkgevers zeg gen: Er is geen ruimte voor loonsverbetering. ♦Niettemin in verband met de lastenverzwaring, die voor de werknemers begin 1974 op treedt akkoord met een loons verhoging van ten hoogste 1% die verder in het jaar verre kend moet worden met te ge ven compensatie voor stijgen de prijzen. Deze één procent te geven in een vast bedrag voor iedereen, wa-arbij te denken valt aan een bedrag van f 3,- per week (f 156,- per jaar) Een rustpauze gedurende het eerste halfjaar van 1974, waar na hopelijk een beter inzicht bestaat in de effecten van de oliesch-aarste op de nationale economie. de werknemers zeg gen: Er is wel ruimte voor loons verbetering aan het begin van 1974. Deze loonsverhoging moet 2%% zijn; voor de helft in centen en voor de helft in procenten uit te keren. Des noods per 1 jam. a.s. bindend op te leggen. Prijscompensatie, tenminste op basis van het ontwerp-cen- traal akkoord, dat werkgevers hebben verworpen; een mini mum van f 160,- per procent prijscompensatie voor inko mens beneden 35 mille, drie kwart procent prijsstijging voor inkomens tussen 35 en 41 mille, een half procent tussen 45 en 60 mille en een kwart procent voor boven d-e 60 mille. Bij grote meer den 2 gingen. prijsstijgingen loonsverho- Rustpauze met tijdelijke maatregelen tot 1 april. Opschorting cao-onderhande lingen, onder gelijktijdige ver lenging vam de thans geldende cao's met drie maanden. Het enige waarover de werkgevers en werknemers het eens zijn, is de prijscom pensatie, die nog moet worden gegeven, over d-e periode half oktober - eind december dit jaar. Volgens de werknemers zo-u deze kunnen oplopen tot 3%. Ondanks deze tegenstellingen zei premier Den Uyl gisteren na zijn besprekingen met werkgevers, werknemers, mid denstand- en landbouwonder nemers: „Ik heb veel begrip intmoet. Ik heb deze bespre kingen niet pessimistisch ver® aten". Het kabinet beslist vandaag en morgen over de te temen maatregelen. De vakbeweging is er in be ginsel niet op tegen, dat werk nemers volgend jaar minder geld vrij te besteden hebben. Liefst ziet zij dat de koop kracht niet wordt aangetast en gelijk blijft aan die van dit jaar. De achtergrond v-an deze houding van de vakbeweging is het feit, dat de premie- en belastingdruk te zamen de door de vakbeweging gewens te 2% loonsverhoging bijna teniet doet. Daardoor zou de koopkracht toch niet stijgen. De kans op koopkrachtverbe tering wordt bovendien klei ner naarmate de prijzen meer stijgen. Voor 1974 wordt een prijsstijging van minimaal 10% voorzien. De vakbeweging heeft giste ren in het gesprek met de regering over de machti- gingsgswet haar ernstige twij fel geuit over de doeltreffend heid vain komende maatregelen, die de inkomens van vrije be roepsbeoefenaren aan banden moet leggen. Daarom hebben de vertegenwoordigers van de vakbeweging gepleit voor be lastingmaatregelen, die de groei, van deze inkomens kun men stuiten. Daarom ook werd aange drongen op snelle openbaar making van inkomens die niet via een cao tot stand komen. Daarnaast willen NVV, NKV en CNV extra aandacht van de laagstbetaalde via de volgende maatregelen: Een struoturele verhoging van het minimumloon; daaro ver zal de SER volgende week een advies uitbrengen. Een verhoging vain de bij standuitkering die gekoppeld is aan de verhoging van het minimumloon. Studie over de positie van degenen, die sociale uitkerin gen genieten. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Niet alleen de planninggroep tweede nati onale luchthaven onder leiding van ir. F. T. Segers houdt zicli :zig met de vestiging van een tweede luchthaven, ook net Centraal Planbureau heeft zich nu op dit probleem ge stort. Het Planbureau onder zoekt speciaal de vraag of de vestiging van een tweede lucht haven in ons land macro-eco nomisch zinvol is. Wanneer het onderzoek van het Pl-anbureau gereed komt, is niet bekend. Wel ii-gt het in de verwachting, dat d-e eom- missie-Segers ei-n-d deze na-and met haar werk gereed komt. Het rapport van deze ianninggroep zou volgende ma-and aa-n de Kamer worden ■iangebod-en (en dus gepubli ceerd worden). Dat heeft minister Wester terp (Verkeer en Waterstaat) gi-stet en meegedeeld aan de Westbrabantse Werkgroep „Luchthaven en Welzijn" die hem een petitie overhandig de. (Van een onzer verslaggevers) BREDA De coöperatieve zuivelverenigingen i-n de drie -uidelijke provincies, die de Zuid-Nederlandse Melkindus trie b.v. in eigendom hebben, willen tot een volledig geïnte greerde zuivelonderneming ge raken in het zuiden van het land. Deze onderneming zal dan, naai verwacht, een omzet hebben van 1,2 miljard gulden per jaar. Tot nu toe wordt tachtig procent van de totale melk- aanvoer in het zuiden al door de ZNM verwerkt en verhan deld. D-e overige melk bren-gen d-e coöperatieve verenigingen na verwerking zelf in d-e han del. Begin 1973 besloten de be sturen al tot samenwerking bij deze verkoo-p, terwijl in die samenwerking ook de ver- koopacti-viteiten van d-e ZNM werden ondergebracht, voor zo-ver het consumentenartike len betreft. De bes-turen van de coöpera tieve verenigingen overwegen thans voorstellen te doen a-an tan algemene vergaderingen om de gehele melkindustrie en melkhandel in d-e zuidelijke provincies in één onderneming De brengen. Op korte termijn zal aa-n de veehouders een af gerond voorstel hierover ter beoordeling en goedkeuring worden voorgelegd. (Van een onzer verslaggevers) SCHIPHOL Alle passa giers van d-e Boeing 747 „Mis sissippi" van de KLM, die eind november werd gek-aapt, ontvangen van de KLM een bedrag van f 3000,-. De KLM sluit hiermee aan op een in Japan bestaand gebruik om te gemoet te komen in geleden ontberingen. Dit gebruik be sta-at volgen-s een communiqué van de KLM in de meeste landen niet en d-e KLM is wettelijk niet tot zo'n tege moetkoming verplicht. (Va-n een onzer verslaggevers) WEMELDINGE Dinsdag is er achthonderd to-n gasoli-e in de Oostersrhpide gestroomd na een aanvaring tussen twee schepen. De 1600 to-n metende binnenvaa-rt-ta-nker Gefo Köln was bij het uitvaren van <Je naven van Wemeldin-g-e in aanvaring met een kleiner schip van 800 ton gekomen, waarvan het a-nker de huid van d-e Gefo over een lengte van drie meter open-trok, waardoor de 800 ton gasoli-e in de Oosters-cbelde stroo-mde. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De Gefo wordt leeggepompt en naar Dordrecht gesleept om gerepa reerd te worden. De rijkspoli tie te water in Wemeldjnge stelt een onderzoek in. (Van een onzer verslaggeefsters) BREDA Sinds de olie boycot zijn de verhoudingen tussen- hel Nederlandse per soneel en de Marokkaanse gastarbeiders in de bedrijven duidelijk slechter geworden. Er hebben regelmatig woor denwisselingen plaats, waar bij de Marokkanen, als ge volg van de mede door hun regering ten opzichte van Nederland getroffen maatre gelen, heel wat verwijten van hun Nederlandse colle ga's te slikken krijgen. Ook zouden ze wel eens onheus worden behandeld. Een en ander heeft ertoe geleid dal -:r gisteravond een gesprek heeft plaats gehad tussen de heer R. Reyers van de Stich ting Bijstand Buitenlandse Werknemers West-Brabant en een paar in Breda wer kende Marokkanen. De heer Reyers verklaarde tegenover ons aa, hij vreest dat de reger'tig in plaats van een algemeen welzijnsbeleid te voeren, ertoe zal neigen een geleidelijke afvoer van de sociaal toch al zwakker staande buitenlandse werk nemer ie bevorderen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 1