"Ik Amateur toneel bloeit op ENGELAND KOEKKOEK! God voor het raam. B ZOOITJE ONGEREGELD PLEZIERIG VISWATER ^P^ijdschrift ^P^oneel Hoos nieuwe films JAN VELZEBOER: „VRAAG NAAR DRAMATISCHE EXPRESSIE" fe'te fe xpositie oek Zaterdag 8 december "'I CORNELIS Jetses. Hele generaties schoolkinderen zijn opgegroeid met het werk van deze illustrator: leesplankje met aap, noot, Mies, Ot en Sien, platen aan de wand van het schoollokaal. Acht Ot en Sien-platen en acht wandpla ten zijn op briefkaartformaat door uitgeverij v.h. Weenenk en Snel uit Teteringen in twee afzonderlijke mapjes uitgege ven: f 4,75 per stuk. Leuke nostalgie naar de tijd van „toen was geluk nog zo ge woon" (71 ACHTHONDERD miljoen mensen op de wereld kunnen nog niet lezen en schrijven. UNESCO doet er wat aan. In India b.v. door het Literacy House. Dit wordt o.a. gesteund door het Welther Fisher Comi té in Nederland Het heeft een mapje samengesteld met vier verschillende (te versturen) kaarten, met foto's en korte tekst. Twee gulden per stuk; opbrengst voor genoemd Hou se CInl. 020-7301001. GRAFISCHE ontwerpen voor de gemeenschap, is een tentoonstelling die oorspronke lijk bedoeld was voor het Is raëlznuseixm in Jeruzalem. Dat ging niet. Daarom is ze nu tot 1 januari in het Stedelijk Mu seum van Amsterdam te zien. Werken van 59 ontwerpers uit 17 landen, aangesloten bij de Alliance Graphiaue Internatio nal. PRIX Interallié is toege kend aan de eerste roman van Lucien Bodard: Monsieur le consul. Hij heeft al verschil len le niet-literaire werken op zijn naam staan, o.a. driedelig werk over oorlog en vrede in Indo-China, dat veel succes had. DE COMMISSIE voor In ternationale Samenwerking van de ministerconferentie van de Europese lidstaten van de UNESCO heeft zich te Boeka rest uitgesproken voor een be roep op de Europese landen om wanneer dat noodzake lijk is (amendering vanuit communistische landen) leer- en handboeken en ander leer materiaal te zuiveren van ideeën van haat en vijandig heid tussen de volkeren en tendentieuze uitleg van ge schiedenis en de cultuur. 0 LITERAIR-historische op drachten heeft CRM-minister verleend aan een negental au teurs, o.a. P. Rodenko, voor het schrijven van een essay over de voorgeschiedenis en context van de huidige Neder landse visuele poëzie; P. Ver- kuyl voor uitgave van Karei van Manders Bethlehem; drs. C. van de Watering voor het onder zijn supervisie in groepsverband te vervaardigen bibliografie van en over Luce- bert; Joh. van der Woude voor studie over Constant van Wes tern. 0 TUIN van email, van Jean Dubuffet, bij het Kröller- Müller Museum komt deze winter klaar. Het kunstwerk is een officieel erkend door- werk-project geworden. Het is het eerste landschapsproject dat Dubuffet in Europa maak te. In mei 1974 volgt de offi ciële opening. „Ik wil gewoon een toneelstuk spelen en geen flauwe kul", dat zei me onlangis een amateur-toneelspeler uit deze streek. „Natuurlijk moet de man dat doen! We zullen hem daarbij blijven helpen, want de wortel van het bestaan van het Nederlands Centrum voor Amateurtoneel (N.C.A.) is juist dat amateurtoneel", aldus Jan Velzeboer, directeur van N.C-A. „Wij zijn een organisatie, die de scholing en service aan het amateurtoneel in het gehele land ter harte gaat." Vanuit dit instituut werken ook de beide Brabantse pro vinciale toneel-adviseurs (PTA) Hans Langenberg en Ad van de Ven en in Zeeland Ad van Noort. Steeds meer amateur-toneelspelers ervaren, dat het uitgebreide pakket vau diensten, dat door het NCA wordt geboden, geen flauwe kul is, maar hen helpt om verder te komen dan de rol van de dorpsveldwachter of van tante Sjaan. Er is ook in deze streek de laatste jaren duidelijk sprake van een ople ving van het amateurtoneel; meer verenigingen, meer le den. Er zijn in ons land onge veer 2500 amateur-toneelvere nigingen, waarvan ongeveer 1500 aangesloten zijn bij het NCA. Een halfuur baggeren door de sneeuw. In de hal van het grote herenhuis aan de Vecht in Maarssen, waar het NCA gevestigd is, kan ik mijn hele dramatische expressie kwijt in de aangeboden handdoek om me af te drogen en vreugde uitingen" over het openbaar vervoer. „Aanvankelijk heb ik het wel als een bezwaar erva ren, dat we zo excentrisch lig gen", zegt Jan Velzeboer, „maar door onze decentralisa tie-politiek is dit nu geen be zwaar meer". Iedere provincie heeft zijn eigen centrum ge kregen, spiegelbeelden van de grote regisseur in Maarssen. Voor Brabant is dat het BCA (Postbus 75, Geldrop) en voor Zeeland het ZCA (Damstraat 104, Yerseke). Gerard de Rijk, staffunctio naris NCA, wordt helemaal ly risch wanneer hij vertelt over de frisse aanpak in Zeeland, in Brabant komt het misschien nog wat moeilijker van de grond, maar ook daar zijn dui delijk kenteringen speurbaar in een nieuwe richting. Een toneelgroep uit Den Bosch nam onlangs met veel succes deel aan een internationaal amateur toneelfestival in Mon- co. Op tafel liggen de ge- enquêteerde positieve resulta ten van een tweetal regis seurs-weekends in Noord-Bra bant. Het activiteitenprogram ma in Zeeland vermeldt o.a. werkgroepen voor dramatische expressie en een spel-weekend voor leraren en leraressen in Oostburg, Goes, Middelburg en Vlissingen. Het zindert overal van activiteit. In 1967 werd Jan Velzeboer directeur van het NCA; opvol ger van Frits Bloemkolk, die directeur van het Zuidelijk Toneel Globe werd. Geleide lijk aan kregen de activiteiten van het NCA een veel breder patroon. „Oorspronkelijk was de vorming van het kader vooral gericht op het onder controle brengen van het ui terlijke individuele gedragspa troon", aldus Jan Velzeboer. „De dramatische expressie, als middel om de persoonlijkheid te vormen in groepsverband steeds in relatie tot het dra matische expressie als een del van collectieve improvisa ties en spelen, is als een bom ingeslagen. Maar het heeft ook brokken agressie opgeroepen bij de traditionele amateurto- neelverenigingen. Het contact herstelt zich echter en van noord naar zuid en van oost naar west zie je, dat men uitziet naar de dra matische dxpressie als een stuk vorming. Naast het tradi tionele scholen- en service verlenen, is de dramatische ex pressie de tweede hand aan hetzelfde NCA-lióhaam gewor den". Het NCA heeft een map speldocumentatie uitgegeven, suggestief oefenmateriaal op het gebied van dramatische vorming. In de eerste map, die al aan een tweede druk toe is, zijn o.a. oefeningen te vinden over: het losmaken van- je li chaam- het losmaken van de stem, komen tot een klank- en taalgebruik vanuit de bewe ging, het trainen van de zin tuigen, ontspanning, concentra tie en samenspel. De belang stelling voor dit werkmateri aal is zo groot, dat er binnen kort een tweede map ver schijnt. In dit werkmateriaal proef je ook iets van de derde loot die ontstaan is aan de stam van het NCA: de afde ling creatieve communicatie trainingen. Het onderkennen van groepsprocessen vanuit een totaal gericht bewustzijn staat daarbij centraal. Op de trainingszolder van het huis langs de Vecht hangen foto's waarop te zien is hoe de pro vinciale toneel-adviseurs in tens bezig zijn zich zo te vor men. „Dat werkt door bij hun werk in de provincie, ze zijn daardoor in staat de groeps- dynamische processen direkter te begeleiden", constateert Jan Velzeboer. Een weerslag van deze ont wikkeling is terug te vinden in alle activiteiten, die door het NCA opgezet worden. En dat zijn er nogal wat. Vóór de toneelverenigingen zijn er het verenigingblad „Skript", een toneelbibliotheek, financiële kortingen op auteursrechten etc. Voor de mensen op cultu rele scharnier-functies is er het blad Samenspel, dat zeer thema-gericht werkt en goede reacties oproept. Er is een af deling Jeugd en Toneel, dat onder andere het vormingsthe ater tracht te begeleiden. Weer een andere afdeling be moeit zich met het studenten toneel in ons land. De PTA's hebben contacten met soeiale- en pedagogische academies, van waaruit de dramatische expressie steeds meer binnen het onderwijs doordringt. Mijn verhaal wordt te lang en te eentonig misschien. Over de activiteiten van het NCA zou een pagina vol te schrijven zijn. Summiere informatie voor degenen, die met toneel RAAM-98: ,.De literatuur is afgesloten van de velen in de mate, waarin de maatschappij mensen bij haar vandaan houdt, en ze begint daar hart zeer van te krijgen nu de de mocratie het „gewone volk" over één kam scheert met het „ongewone", en ze aan den lijve ondervindt dat sommige mensen nog altijd meer gelijk zijn dan anderen". Zo besluit Jacques Kruithof zijn bijdrage over literatuur en kritiek. In het journaal (Anton Korte- weg) staat o.m. te lezen: „In deze argumentatie gaat net Nobel-oomité er gemakshalve aan voorbij, dat Kissinger's onderhandelingen royaal ge steund werden door oorlogs misdaden". René Marris analyseert, in „Portret van een paranoïcus" van het Reve's Werther Nie- land. Pszioka Jacobs wijdt een artikel aan de Poolse litera tuur. Verder nog o.a. een ver haal van Pé Hawinkels: Wal Vliegt daar? en gedichten van C. O. Jellema. (Raairn, Nieuwe Gracht 24a Utrecht). HOLLANDS MAAND- BLAD-3I2: „De bittere conclu sie ligt voor de hand, dat één autoloze zondag en de vrien delijke vermaning van minis ter Lubbers om zuinig te sto ken en de gordijnen veel dicht te doen, méér uitrichten dan al die moeizaam geschreven betogen over de rechten van de Palestijnen en de Arabie ren", aldus J. Brugman in „Tien aantekeningen over de Palestijnse kwestie". Gary Schwartz neemt in „Rem brandt bij de tandarts" de kunsthistoricus op de hakken, die zijn zogenaamd kenners- schap (i.e. over Rembrandt) te eenzijdig hanteert. In „Nog maals de ooievaar" betoogt A. Ehrenfelt o.a.: „Zolang het menselijk geslacht blijft voort bestaan ook al krijgt een vrouw minder kinderen zal het knelpunt van de eman cipatie de afhankelijkheid van moeder en kind van een kost winner zijn". Verder o.a. proza van Kees Verheul en J. Peere boom; poëzie van Jan Blokke* (H. M., Nobelstraat 27, Den Haag). Jan Verheyen, geboren in Utrecht, schilderde in 1810 dit kerkinterieur; tentoongesteld in de pas in Londen geopende King Street Galleries. LONDEN Onze „schilders van gisteren" zijn weer in trek. Verleden jaar werd be langstelling gewekt voor de doeken van een half dozijn leden der familie Koekkoek, ijverige beoefenaars van de Hollandse romantiek: de ze ventiende eeuw met zorgvul dige melancholie her-uitge beeld in de negentiende. Er worden Koekkoeks in Lon den verlkocht voor steeds for sere prijzen. Een groot stads gezicht van Willem en zijn zoon Hermanns junior (zoon en kleinzoon van Herman Koekkoek) werd onlangs bij Sotheby voor 135.000,- ge veild. Op dezelfde dag leverde een kalm stuk van Jan Her manns Koekkoek van Middel burg tot nog meer verwonde ring bijna evenveel op. En in een nieuwe kunsthandel, de King Street Galleries, geeft de openingstentoonstel ling ereplaatsen aan Willem en Marianus Adrianus Koek koek; laatstgenoemde was een zoon van Jan Hermanus en de broer van B.C. Koekkoek, de theatrale Ruysdaal-van-de-vo- rige-eeuw. Deze expositie .be vat ook gouden- en achttien- de-eeuwse schilderijen, maar de meeste aandacht is voor de Noordnederlandse romantiek. Onze overgrootouders waren vertrouwd met de „Schelf houtjes" van de Hagenaar An dreas Schelfhout die land schappen en ijspret zeer be kwaam uitbeeldde en vaak met de Vlaming Joseph Moe renhout samenwerkte; het tweetal schilderde in 1841 de elegante „Valkejacht", te zien in de King Street waar ook een geromantiseerd landschap hangt van een van Schelf- houts leerlingen, Lodewijk- Johannes Kleyn, een evenals Willem Koekkoek tot kort voor de eeuwwisseling werk zaam gebleven artist, voor wie in de laatste vijfentwintig jaar van hun leven de landschap school van Barbizon, het im pressionisme, de magnifieke opbloei van de Haagse School, geheel die poëzie van het licht, Rond Kerstmis brengen de vaderlandse bioscopen een hoos aan nieuwe films: van James Bond tot Wim Sonne- veld. Vanaf 20 december gaat bijvoorbeeld draaien LOST HORIZON met o.a. de Noorse actrice LIV ULLMANN als aantrekkelijk onderwijzeresje Catherine, die in het paradij selijke Shangri-La onsterfelijk blijkt te zijn. (zie foto). Deze „Sound of Music"-achtige film heeft in vele landen al met groot succes gedraaid. In de film zijn o.a. nog te zien Peter Finch, Sally Keilerman (M.A.S.H.), George Kennedy en Bobby Van. De muziek voor Lost Horizon werd ge componeerd en geschreven door Burt Bacharach en Hall David, die al ontelbare hits op hun naam hebben staan. Dc zeven songs uit de film zijn inmiddels op de plaat (Bell- Polydor) uitgebracht, terwij' bij uitgeverij Contact een spe ciale herdruk in. de vorm van een filmeditie is uitgebracht van het boek, dat aan de film ten grondslag ligt. Hoe glad het ijs is, waarop christen-auteurs „van goeden wille" zich begeven als zij kerstverhalen willen schrijven, bewijst de bundel: DE WIJ ZEN UIT HET WESTEN, Kerstverhalen en gedichten, (uitg. Boekencentrum, 12,50). Een twintigtal leden ran het z.g. Schrijevrscopiact, een veieniging van christen auteurs, neeft in deze bundel 13 verhalen en 11 gedichten bijeen verzonnen en gerijmeld. ,In de decembermaand staan wij dichter bij de chaos én de volheid clan bijvoorbeeld in september. Emoties, die wij doorgaans weten te kanalise ren, breken dan onverhoeds los. Wij doen dan dingen, die wij anders niet zo gemakke lijk zouden doen". Dat schrijft Auke Jelsma, voorzitter Schrijvers contact in het voor woord. Zegt u dat wel! Op een enkel stukje proza na, bestaan de kerstverhalen uit zulke qwasi-moderne ongerijmde ge schiedenissen, dat je de lust in een christelijk kerstfeest wel moet vergaan. Het zijn pre en, waar je dwars doorheen 'cijkt, omdat de gewilde uiter- ;jke vormen geen inhoud '.rijgen vanuit een wezenlijk ieuwe visie op christendom n wereld. „Louis zette de restanter an zijn katholieke opvoeding ip de grond naast het hengsel: de engel miste een vleugel en bij het gipsen jezusje ontbrak een hand". Een andere enor miteit: „Op een dag, die alle dagen binnen de tijd zou kun nen zijn en nog veel andere daarbuiten, stond God voor het raam van zijn werkkamer en keek uit over zijn tuin". Schijnheilige ouderlingen en prostituees blijken ook gewil lige onderwerpen voor een „modern" kerstverhaal. Om dan van de abortus nog maar niet te spieken. Er staan in dit boek eerlijkheidshalve wel een paar aardige gedichten, maar wat doe je met zoiets: Het kerstfeest in ons ouder huis was streng gereformeerd maar knus met tulband, kaarsen en als feest het nummer van Thimo- 'heüs. Tot ik een Brabants vriendje kreeg en dat wil zeggen; katho liek. Daar tro) ik clandestien in huis iets van het wonder der mys tiek. etc. etc. Erg jammer, maar deze bun- lel is een gemiste kans. Gertie Evenhuis stelde ook een bundel met kerstverhalen samen: „KONING GEZOCHT" (Van Goor Zonen, f 16,90). Juist omdat dit boek, in tegen stelling tct de vorige bundel zo pretentieloos is, geen gewil de boodschappen wil over brengen., doet het sympathiek aan. Gewoon „ouderwetse" kerstsprookjes, die parafrase ren op hei oude kerstverhaal of duidelijk het sprookjesach tige karakter handhaven. De gebundelde verhalen versche nen reeds eerder in diverse andere boeken. Uit: Het kan me niet schelen, wie je vader is. Spel in de kerstnacht en Het Kind waarvoor geen wiegje was, van Gertie Even huis zelf; uit: Het nieuw ver telselboek van Nienke van Hichtum e.a. Koning gezocht, is leuk geillustreerd met o.a. tekeningen van Rie Cramer en Peter Vos. Met Gertie Evenhuis zitten we in de lage keukenkamei van boerin Van Borssele aar de Schelde; volgen we de ge schiedems van een ezel, di- Schorre-morrie heette, in Hu govliet; met Dien Brinkgrev zijn we bij een kerstfeest ir de Boshut („lang nog leven zt tevreden met elkaar in de ou de boshut") of zijn we me Nienke van Hichtum op eer kerstfeest bij de trollen. Na tuurlijk één brok romantiek waarvan juist de auteurs vai het Schrijverscontact af wil len. Zolang zij echter nog geer beter alternatief weten te bie den dan zij doen in de Wij zen uit het Westen, geven we de voorkeur aan de plezierige en vrijblijvende verhalen van Gertie Evenhuis en anderen. Waarom bestaan er in ons land 150 loketten voor kunste naars, die op de ene maar vooral de andere wijze hun welzijn bevorderen? Waarom zijn praktisch alle voorzieningen (artsen, sportac commodaties) voor studenten op hogescholen en universitei ten bijna geheel gratis? Waar om moet de georganiseerde sport in ons land voor een deel draaien op een gokspel als de toto? Waarom moeten kindertjes langs de deuren leuren met postzegels om uit de opbrengst voorzieningen te kunnen treffen voor gehandi capte kinderen? Waarom wor den de bejaarden in ons land gestigmatiseerd met liefdadig heid door allerlei 65-plus-re ductiekaarten? Wat geeft de Heide Maat schappij het recht om talrijke eatuurgiebieden in ons land kunstmatig om te zetten in consetachtige recreatieterrei nen? Waarom zijn er plaatse lijk coördinerende stichtingen nodig bij het welzijnswerk om schreef Van Doom aanj(, raadsgroep. Een ander Hg de groep, Paul Ren»«i- I het in Trefpunt-tijdschrift? URM wat gewoner: g. op het gebied van <le 'Lï sprake van politieke J keur: wél subsidie, géén m sidie. Als ik vanuit dat tje ongeregeld" mee kan'u pen aan een stuk vormgeT| heb ik mijn plaats hier «j diend". v,t Paul Kuypers beweert j„ hij een zekere aversie LJ tegen sterk doorgevoel planmatigheid en tegen geprogrammeerde natioiS benadering van de wekij* en dramatische expressie e.d. bezig zijn om de weg te vin den naar NCA, Zandpad 28, Maarssen, tel. 03465-4843. Er is nog een kantoor in het gebouw, dat meer bekendheid zou moeten hebben. Daar werkt Kees Dresens bij verschillende toneelverenigin gen in dit gebied bekend als regisseur die adviseert bij het ontwikkelen van creati viteitscentra. Op zijn werkta fel liggen nu de tekeningen voor een nieuw dorpshuis in Oud-Vossemeer. Dank zij zijn adviezen lijkt dit een erg func tioneel gebouw te zullen wor den. Vrederust in Halsteren, het geweldige creativiteitscen trum in Groningen, de plannen voor het Koninklijk conserva torium in Den Haag en de vele andere projecten, werden of worden dankzij deze NCA- adviseur gebouwen, waarbij veel nieuwe creativiteitscentra als gemiste kansen afsteken. „Wij draaien financieel erg goed; daink zij veel eigen acti viteiten zijn er meer baten dan begroot worden", aldus Jan Velzeboer. „Het ministerie behoeft daardoor minder te subsidiëren". De opleving van het amateurtoneel, in de ruime zin van het woord, is bovendien mede te danken aan een toenemende subsidië ring door een overheid, die het belang ervan steeds meer gaat onderkennen. Het ljjkt erop, dat het amateurtoneel een nieuwe toekomst voor zich heeft! HENK EGBERS diep verontrustend moet zijn geweest. Gerard Hendriks, in de eerste jaren van de negentiende eeuw geboren in Den Bosch waar hij in 1857 stierf, had een van de Koekkoeks kunnen zijn. Van hem heeft deze gale rij twee rivierstukken, op een daarvan een verwijzing naar een opdringerige werkelijk heid, ver achter de zeilschepen een stoomboot met hoge, ro kende pijp, als een fabrieks schoorsteen. Er waren in die tijd drie schilders met de naam Kruse- man, de broers Cornelis en Jan en hun neef Frederik Ma rianus, succesvolle romantie- kers. Frederik is vertegen woordigd met een veritaliaanst landschap koeien en schapen en landvolk en een hoge ruine bij nog hogere bomen die ge bogen staan alsof ze hoffelijk willen zijn, met in de verte een kathedraalstad. De koper kan zich een in 1860 vervaardigde troostprijs aan schaffen, een fraai nagemaakt tafereel van rust bij het door Frederik vereerde puin. te voorkomen, dat de ene hand pakt wat de andere geeft? Waarom moet het vormings werk zo gestimuleerd worden vanuit de positie van een un derdog? Waarom al die collec tebussen langs deuren en op straat om de bepaalde wel zijnsvoorzieningen overenid te houden? Waarom krijgt de harmonie in het ene dorp f 3.000 en in het andere dorp f 1.000 subsidie per jaar? Waar om al die verborgen en niet- verborgen overheidspotjes, waaruit de ene wel en de andere niet gesubsidieerd wordt? Deze willekeurige vragen kunnen ongetwijfeld me* nog enkele honderden vragen uit gebreid v/orden. Het is daarom geen overbodige luxe dat het huidige kabinet de zogenaam de harmonisatie van het wel zijnsbeleid in zijn vaandel ge schreven heeft. De Wiardi Beekman Stichting heeft in dertijd al geconstateerd, dat het hele welzijnsbeleid in ons land als een lappendeken in elkaar is gezet. En in een welvaartsmaatschappij ga je lappendekens vervangen door keurig gehaakte spreien. Daar om heeft de minister van CRM een commissie ingesteld met de moeilijke naam: „Be- raadsgroep knelpunten harmo nisatie welzijnsbeleid en wel- zijnswetgeving". Behalve twee ambtenaren van CRM zitten in deze groep zes niet-ambtelijke deskundigen, waaronder mr. Paul Kuypers, directeur van het Provinciaal Opbouworgaan Noord-Brabant. Minister Van Doorn heeft de groep een nota gevraagd, die in het voorjaar van 1974 klaar moet zijn. „De bedoeling van de nota ls in het veld van het wel zijn knelpunten uit de prak tijk, de structuur, de systema tiek, de wetgeving en de uit voering te signaleren en bouwstenen aan te dragen voor de gewenste harmonisatie in beleid en wetgeving", Mr. Paul Kuypers: G(ll centralisme. sector. Hij pleit voor „ruime in het werk, maar tegelijker, tijd veroordeelt hij onduidelij. ke structuren. Hij is tegen ta te sterk centralistische stnu tuur. De KVP'er Andriessei heeft onlangs een motie ingediend, die wijst op de verschillen li het welzijnsbeleid, en drinjt er op aan te komen tot etr. wetgeving, die de gezamenlij. ke grondslagen van een ge» ferentieerd beleid regelt. A» gedrongen wordt op het k standkoomen van gezai beleids-uitgangspunten ïw de welzijnssector. Dat is natuurlijk erg mi gezegd en in principe «i juist, maar wat doe je daart de praktijk mee? Het is t hopen, dat de beraadsgroepld een concrete vertaling vaa ft uitgangspunt komt. In Trefpunt wordt dat de groep wil werken volledige openheid. Een opt heid, die niet alleen de regelmatig wil info»» over de stand van zaken, vooral voeling wil houden b net achterland. Daarom h« de groep zogenaamde openi gen. Iedereen, wie dan t kan rich daarvoor aamni en vanuit zijn of haar hoeli beraadsgroep informeren, gaat -le groep praten me! nationale organisaties, een goede zaak, want het wé zijn van de een is het van de ander niet. Heeft Wief gel dezer dagen immeis laten weten, dat voor hem in de tank belangrijker is da geld in CRM? De botte van Vonhoff zit bij Wiegel de achterzak. De Wiegel! van ons welzijn moet niet ki paald worden door de Arabi ren. maar door onszelf! eindredactie henk egbers De Grote alias Literaire Almanak is een halve eeuw oud van oorsprong Vlaamse almanak is ook de laatste jaren in derland popniair geworden. De moderne formule en het art paste jasje, met simpel de naam Snoecks erop, heeft ook vat gekregen op een groot lezerspubliek De Snoecks 74, ®e goedverzorgde pagina's informatie over literatuur, kunst, toneel, mode en reizen is de prijs van 6,90 dubbel en waard. Heawig Spelicrs schrijft over Gerard Kornelis vnn Reve, Paul Vanderschaeghe had een interview met Heinnc» Ward Ruyslinck schrijft over Van Ostayen in Londen e" Stamlaert herdenkt Frans.Kafka, die 50 jaar geleden start Verhalen voor deze almanak werden geschreven door Vlarcel van Maele, Jef Geeraerts, Mensje van Keulen, Ja tiet en Biesheuvel. Verder wordt aandacht besteed aan ae stenaars Peter van Straaten, Pol Mara, Guido Crepax en Meegeren. Het ballet, de popmuziek, de underground toneel in Vlaanderen en Nederland (met o.a. krasse «'"f wan Ton Lutz) krijgen aandacht. Een aangrijpend ve.ïz. de laaiste Amazone-indianen en de vraag wie werd raL /V wordt armer?, maar ook Marilyn Monroe en de fotogram, lotte Marcli maken deel uit van deze gemêleerde inba" uitvoerig wordt er ook aandacht besteed aan 'de Nederu Franse, Duitse en Angelsaksische letteren van het laats' d. Een almanak, die niet liegt, maar een schat aan biedt. Bovendien ziet het boekje er erg prettig uit.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 22