I nte Volkerakcomplex in laatste fase Punten OOSTERSCHELDE IR. JAN LOEFF Argumenten vóór open houden niet weg te praten Ir. H. MEYER Keeten-plan van waterstaat zelf HIEF R DRECHT METAAL NOG 4 jaar voor laatste loodjes ER i-s aader?.of het parle- >pleiding bent /eel bedrijven. LATION B.V, VTJJ., Uit door jan wintraecken ,g HOOGERHEIDE Gezocht wordt een man 1 omstreeks 20-23 jaar mal?I nimaal een MAVO-op|ejding j Een technisch inzicht strain! tot aanbeveling. "i In de vestiging Hoogerheide de.ll |g, welke thermische isolatie. J len te richten aan het Hoofd ardingen. BASTO BETON i») ve is, ci- d n n fi ler e- e LU- se ng en ta- af- >r- •De Stichting DreM metaal, die in J9M haar 5-jarig bestaW viert, is een arosW- reserve voor een grot} bedrijven in en on Dordrecht. Haar werf nemers zijn inMf dienstverband. Er een reiskostenvergoe ding voor lm gezamenlijk gebrn» van Zatowlag 8 d*e*mb«r FV'73 (Van een onzer verslaggevers) WILLEMSTAD Het Volkerak-coïnplex bevindt zich in zijn laatste fase op weg naar de eind 1977 geplande algehele voltooiing. Nog zo'n vier jaar res ten de bouwers om van de Volkerakdam een goed sluitend en vooral bruikbaar geheel te maken. Want zowel voor het wegverkeer als het verkeer te water is dit meest noordelijk gelegen secundaire Delta steunpunt van uitzonderlijk belang. Het is een knoop punt van autowegen en de rivier „beneden" onder deel van de vaarroute Rotterdam/Antwerpen, de drukst bevaren waterweg van Europa. Voor de scheepvaart moes ten al direct bij het begin de nodige voorzieningen worden getroffen om deze zo weinig mogelijk gehinderd door te kunnen laten gaan. Nog voor I960 werd de bouwput gesla gen voor de aanleg van twee schutsluizen die toen nog vol doende werden geacht. Daarna kon pas met de eigenlijke af sluiting van het Volkerak be gonnen worden die eind 1969 een feit werd. Voor het weg gedeelte moest vervolgens het grondlichaam voor het Helle- gatsplein worden gemaakt. Door het treffen van een groot aantal provisorische voorzie ningen slaagde men er in de Volkerakdam in 1970 bedrijfs klaar te krijgen en kon ook het wegverkeer van het gevor derde project gebruik gaan maken. De meest opvallende ge beurtenis van de laatste maan den was de ontmanteling van de bailey-brug aan Willem stadse zijde. Via deze brug bereikte men het voorlopige damtraject. De aanloop ge schiedt thans over het wegge deelte dat op het sluizencom- plex inmiddels gereed is geko men. Verdere overbrugging 1 van het sluizencomplex en daarmee het doortrekken van I het definitieve weggedeelte I laar de eigenlijke dam en I verder het Hellegatsplein kan S tot uitvoering komen als iuu ter hand genomen laat st! {rote werken ver genoeg gevorderd zijn. De laatste loodjes zijn glohaal op een rijtje gezet: de bouw van de derde sohutsluis, een jiachtsluis en drie inlaatsluizen. Aanvankelijk dacht men aan de twee reeds in gebruik zijn de schutsluizen voldoende te hebben. De scheepvaart nam echter sneller toe dan in de prognoses was voorzien. In 1963 een jaar nadat de sluizen in werking werden gesteld, passeerden 170.000 schepen met een totaal laadvermogen van 120 miljoen ton. Bij deze aantallen waren wachttijden onvermijdelijk. Besloten werd een derde schutsluis aan het bouwprogramma toe te voegen mede op grond van een door het bureau Beenschot uitge voerde analyse. De ontwikkelingen in de watersport in het Delta-gebied en de toekomstverwachtingen hierover gaven aanleiding tot de opzet van een aparte jacht haven. Tegen 1980 worden in het seizoen op een gemiddelde werkdag 450 jachten verwacht en op een dag in het weekein de zal dit aantal kunnen oplo pen tot 800 stuks. Een andere reden om de recreatievaart uit eindelijk een eigen doorgang te verschaffen is de grote kans op schadegevallen bij geza menlijke behandeling zoals in de afgelopen periode duidelijk aan het licht is gekomen. Verder voorzag men vertra gingen voor de beroepsvaart 0 Het Volkerakcomplex in slotfase en de herhaalde noodzaak de bascule-brug te openen voor het doorlaten van jachten met een hoge mast. De jachtsluis wordt daarom extra-hoog ge maakt. Deze wordt bovendien zo groot 16 meter breed bij een lengte van 145 meter dat in noodgevallen ook de beroepsvaart via deze sluis ge holpen kan worden. De bouw van de jachtsluis en die van de drie inlaatsluizen voltrekt zich in een bouwput van 400 bij 400 meter. In de bouwput waarin des tijds de betonnen caissons voor de dam werden vex'vaar- digd en naar hun plaats van bestemming werden afgedre ven ligt nu het betonnen ge raamte van de derde schut sluis die op een detailpunt na een getrouwe nabootsing zal worden van zijn twee voor gangers: zoals bekend de grootste binnensluizen van Eu ropa met hun breedte van 24 meter en een schutkolklengte van 320 meter. De bediening van het slui zencomplex geschiedt vanuit een door slechts enkele men sen bemande centrale die reeds sinds de ingebruikna me van de eerste twee schut sluizen actief is. Vanaf april beschikt men ook reeds over het gesloten tv-circuit. Langs de kade staan de camera's op gesteld. Bij mist biedt een ra darinstallatie uitkomst. In deze laatste fase worden enorme hoeveelheden beton verwerkt: 6000 m3 voor werk vloeren en 190000 m3 voor ge wapend beton. De hoeveelheid te verwerken wapenings- staal bedraagt 17900 ton. Een betonfabriek bevindt zich in een bouwput op het terrein. De betonseotor is verreweg het meest arbeidsintensief. Het merendeel van de 320 man die aan de Volkerakdam werken is bij de betonbouw betrokken. Vooral het staal- vleöhtan vergt de nodige man kracht. De heiwerken die reeds voor een groot deel hun beslag hebben gekregen vergden 4150 ton stalen damwand 29800 me ter voorgespannen betonpalen en 14000 meter in de grond vervaardigde zgn. Vibro pa len. Het laatste bestek van het totale project dat onlangs werd aanbesteed omvat het zgn. natte werk zoals de aanleg van geleidedammen, toelei- dingsgeulen, voorhavens, stort- bedden en bijbehorende wer ken ten behoeve van de in laatsluizen en de jaehtslois. In het kader hiervan gaat men nog met zo'n 6000000 m3 grond aan het schuiven. Aan zinkstokken moet nog zo'n 200000 m2 op de.juiste plaats worden gebracht. In dammen gaat nog zo'n 200000 ton mijnsteen zitten. Er is de komende jaren nog meer werk aan de winkel. Zo zal de dam die rond de bouw plaats van de sluizen werd aan gelegd en waarvan het weg verkeer nu nog gebruik maakt, moeten worden opge ruimd en de noordelijke haven van de sluizen verbreed. Ook het wegenpatroon moet nog in zijn definitieve vonm worden gebracht waartoe de bouw be hoort van enkele viaducten ten dienste van het op het Hel legatsplein naar drie richtin gen uitwaaierende verkeer via Overflakkee naar het Zeeuw se, de richting Rotterdam en naar het zuiden, JAN WILLEMEN. Postbus 488,Dordrecht Frederikstraat 40. Tel. 078- 35697/74308/46421 v Oosterschelde open of dicht Dal is de vraag. De Vereniging voor Milieu defensie en het Comité Samenwerking Goes hebben vandaag hun Oosterschel- de-memorandum uitgebracht. Frans Boogaard sprak met de twee ingenieurs achter dit memorandum. HT - NIJMEGEN NMODEZAAK en R) en kracht met goede srr,aSGel lanten op een prettige r" t vanzelfsprekend een aantr B.V. Hoge Steenweg 8-1A D"' 00STERBEEK-VEERE Undaag is door de Vereniging •'Mieudefensie te Amsterdam het comité Samenwerking Ooster Schelde te Goes het wsterschelde-Memorandum "'«bracht, als het laatste oord van die mensen, die 'ze zeearm in at zijn huidige stria wil behouden. De W moet daarmee maar ge- rMen zijn, vinden de vtjf- r' milieuverenigingen en be- '"Sengroepen die ervoor gete- hebben. En de beide in- J"1®- aan wier brein de «nrüt van 'let raPP°rt ont" nct is' verwachten dan w zai nu zijn ommezwaai zodat niets de regering °E m de weg kan staan om v,„ «wst omstreden gedeelte Deltawet, de afsluiting s-L Oosterschelde, te "r PPen, ïti han me tenminste niet «ellen", zegt ir Jan Loeff i een sneeuwerige vriesmid- VpL0! woning aan de Hu ..dat de regering 8'da.in u de bel°ftes die ze 4e ,.r.!l ee.ft' het advies van mmissïe-Klaasesz nog zo- S?n JTll rich neer te leg" kard u me we' bijzonder "I ,''"/<:n,va"en' Dat eventu- tomJSÏL het. advies van de IR. JAN LOEFF v au ut 'enr;../^'aassesz nog wel vallei, - .le1 u't zou kunnen lachten15 iets.' bat in de ge lijks ni/ail 'r' boeff nauwe re, 'h ben wel een ï"1 "tin. twZ?M T maar °r -w 1 geen ogen- I v,r ''in' "hk. In &vdl ogen- ae eerste plaats door de sterke argumenten, die pleiten vóór een open Ooster schelde, en in de tweede plaats door wat mij van links en rechts van de mensen ter ore komt. In afwachting van de volgende vraag glijden de oegn vtu Loeff voldaan door zijn werkvertrek, waar het tiog een volslagen puinhoop is. Hei is duidelijk, dat het nog maa. luttele weken tevoren hiei de grote slijtageslag voor het Memorandum heeft plaats gehad. „En dat gaat je echt niet in je kouwe kleren zit ten", zegt hij. „Ik heb nooit geweten, dat er zoveel school meesters in Zeeland wonen". JL>ie „schoolmeesters" zijn dan een deel van de int er-discipli naire deskundigen, die op ver doek van de Vereniging Mi lieudefensie commentaar moesten leveren op het con cept /ooi de nota. „De scherpe kantje zijn er nu grotendeels af", aldu Loeff. „Ze vonden dat iJ nogal rancuneus was geweest. Maar wat wil je? Ik ben a* van '62 bezig. En dar volgt een lang verhaal, over tiet moeizame werk van de studiegroep waar hij in zat, en over de geringe weerslag laarvan bij het merendeel var de Zeeuwse staten^ „Kijk nu maar weer", zegt hij. „de com missie Klaasesz is nog y°lor lan he studeren en GS heeft di standpunt alweer ber^ald nog net als voorheen. Maar toen het Zeeuwsch Genoot ichap. het Kon'uk'nk Zeeuwse! Genootschap der Wetenschappen in Middelburg een cyclus lezingen aan de Oosterschelde wijdde, viel er niet één van de statenleden te bekennen. Gelukkig kan de kame- die zaak meer van op een afstand bekijken". Het steekt Loeft, dat de ieeuwse bestuurderen een zo weinig gedegen belangstelling voor de Oosterschelde aan de 4ag leggen. „Ze komen niet verder dan het argument van de veiligheid", zegt hij, „en ze willen maar niet inzien dat die ook op andere wijze afdoen de bereikt kan worden. In plaats daarvan koestert men verwachtingen, die bij 'n afge sloten Oosterschelde niet tc verwezenlijken zijn. Als ge zegd wordt (door van Aartsen CvdK in Zeeland - red.), zoal enige jaren geleden bij de opening van de HISWA in Amsterdam gebeurd is, dat bewesten de Zeelandbruf /aargelegenheid zal komer voor 15.000 bootjes, dan if mijn -eactie: graaf dan meteer maar een massagraf op Rogge plaat, om alle slachtoffers t> bergen. Je hebt daar gewooi geen notie van, hoe gevaarlijl lie Oosterschelde strak wordt". Van iemand die 71 jaar is, en erelid van zes ver schillende watersportvereni gingen in binnen- en buiten land, die bovendien veel op de Oosterschelde gevaren heeft, en nog eens ruim 17 jaar hoofdredactie van „De Waterkampioen" op zijn naam heeft staan, toch wel een uit spraak om te onthouden,. 10» IR. H. MEYER Ir. H. Meijer uit Oosterbeek (Hillerieh, Hil voor zijn vrien den) is het prototype van een nieuw soort ingenieur in Ne derland. Helaas zijn er van dit soort nog maar enkele, je zou haast zeggen: in omloop. Het zijn de ingenieurs, die na een leven van schools grote pro jecten ontwikkelen, nu hun tijd in dienst stellen van de mensheid door diezelfde pro jecten, vanuit een min of meer „afvallige" positie, nog eens opnieuw kritisch in ogen schouw te nemen. Ir. Meijer volstaat er niet mee dit te signaleren, hij wil ook meteen de oorzaak aan wijzen. „Een groot tekort in de opleiding van de inge nieur", zegt hij, „is het gemis aan contact met de alpha-we- tenschappen. Een ingenieur wordt bijgebracht om te bou wen, om grote dingen tot stand te brengen. Dat is in herent aan het wezen van een ingenieur. Een beetje biologl sche benadering valt daar bul ten". Ten enen male weigert Mei jer te verhullen, dat de inge nieur over het algemeen zeer eenzijdig gericht denkt, vol gens het principe van de rechtlijnigheid. „Zelf ben ik een bevoorrecht man ge weest," zegt hij. „Nog geen twee maanden nadat ik afge studeerd was. was ik al een spoorlijn aan het aanleggen, en dat is eigenlijk mijn hel. leven zo doorgegaan". Hoewel ir. Meijer met zijn 69 jaar nog zeker niet tot de oudsten behoort, lopen er in Nederland maar weinig inge nieurs romi die in de praktijk sen zo gedegen leerschool ge vonden hebben. In de tropen, 'n Surmame en Indonesië, leeft hij geleerd wat het bete kent om met een klein team >n minimale middelen allerlei crote projecten ten uitvoer te brengen. Maar een overdreven verafgoding van het métier van ingenieur heeft hij e» nooit aan overgehouden. Terug in Nederland ('61) wierp hij de laatste restjes post-koloni- aal verleden van zich af, en maakte hij opnieuw kennis met een ontwikkeld land, dat echter op geen stukken na voldeed aan de voorstelling, die hij er zich in de tropen van had gemaakt. Vanaf dat moment heeft ir. Meijer al zijn invloed en kennis aange wend in het belang van heit milieu, eerst individueel als pleitbezorger van het openbaar vervoer, later in samenwer king met groeperingen als de Raad voor Milieudefensie, de Waddenzee, de Eems-Doliard- groep, de studiegroep Ooster schelde. „Ze zeggen wel eens, wat moet een man die op 25 of 30 meter plus NAP woont zich nu druk maken over de Oos terschelde," lacht ir. Meijer. „Maar ik had het gevoel, dat ik als civiel ingenieur toch aan het werk van de studie groep wel een bijdrage kon leveren". Dat die bijdrage voorname lijk in net vlak van het cijfer- werk 'S komen te liggen, zal niemand die Meijer kent, ver bazen. Ettelijke pagina's in het Financieel Dagblad getuigen van baanbrekend werk op dit punt. Ir. Meijer is blij, dat eindelijk de rijkdom van de open Oosterschelde op zijn waarde geschat gaat worden. „Als we vandaag stoppen," zegt hij, en duidelijk is dat hij dan op de afsluiting doelt, ..kunnen wc nog rond één mil- ard besparen. De technische kosten van afdamming en dijkverzwaring zijn volgens rijkswaterstaat vrijwel gelijk. En de gemeenschapsschade, die we nu ondervinden in de visserijsector, gevoegd bij de kosten van inrichting en wa terhuishouding mogen we ze ker niet onderschatten." Eén aing wil ir. Meijer ten overstaan van iedereen nog eens duidelijk stellen: dat niet hij, maar provinciale water staat de geestelijke vader is van het zogeheten Keeten-al- ternatief, een dam door hel Keeten en behoud van de open Oosterschelde. „Mijn ei gen verdienste is, dat ik in '72 dit plan opnieuw onder de aandacht gebracht heb," aldus Meijer, die geen eer wfl die hem niet toekomt. BRUSSEL We vallen te* hvMigen dage diermate on verhoeds en grondig van de ene verbazing in de andere dat het mij verbijstert er geen zielkundige bulten en inwen dige kneuzingen aan over te houden. Ten eerste is het ons gebleken het een godsganselijke zondag zonder ons paardekrachtrijke troeteldier zijne majesteit de automobiel te kunnen stellen en toch toerekenbaar te blie ven en ten tweede heeft de afgelopen voetballoze zondag onze zielesnaartjes nauwelijks beroerd. In de prehistorie van eerverleden week dacht ik i%qp dat het leven zonder auto -ik heb er een met drie inge bouwde computers die met Zijn koplampen desgewemt bovendien scheel kan kijken, zonder voetbal, zonder wijn en Katrijn niet waard was be leefd te worden. Nu mag ik barsten als het niet ook nog zonder wijn kan en het alleen maar nodig is Katrijn variatie- vol in ere te houden niet om onzent - maan om harentwil. Zo'n zondagen met huisarrest want vol met sneeuw en luid keels vloekende mussen die in hun kwaliteit van gevederd» vrienden verdorie wel wat voer willen hebben, zo'n zon dag is een dag van bezinning, al heb ik grondig de pest aan dat door lut-predikanten van alle geloven verbasterd» woord. Zo bezon ik mij tussen het hakken van hout, het voor proeven van uiensoep en het nipw>" een jonge met een eno c Angustora door, op de tvaardige, ja onrecht matige wijze waarop in <he voetbalcompetitie de punten worden toegekend. Ik belde van daar Pol van Himst nog op maar kreeg Ar- lette aan de lijn omdat Pol en Frank (8) en Claudia (6) bui ten aan 't sneeuwvieren wa ren. Pol was een Net ijsmut» getooid paard en Frank dicteer de merkwaardig genoeg dat de slee een postkoets en Claudia een kist met goud was die telkens door Indianen geroofd werd als de koets omviel, het geen hij door Frankzis toedoen voortdurend deed. Daar werd ik dus niet wijzer van. Maar goed, wat denkt u van twee punten voor een thul» kielekiele met 1-0 gewonnen wedstrijd en twee dezelfde punten voor een 5-2-knaller in. een uitwedstrijd. Dat is klink klare onzin, hetgeen wij alleen maar niet onderkennen omdat wij gewoontebeesten zijn dit ook in Siena en St. Jean-du- Gard rolpens met spruiten en een pilsje bestellen. Te dezer zake hebben in de loop der tijden onderscheidene des- en ondeskundigen voorstellen ge daan: Voor een thuisoverwin ning 2 en voor een zege op vijandelijk terrein 3 punten, voor ieder gescoord doelpunt 1 punt en nog eens 1 punt voor een gelijk spel en 2 punten voor een overwinning, een aparte puntenpremie erboven op voor een zege met méér dan 1 doelpunt. Zoek het maar uit want dat lijkt a prima vista allemaal redelijker dan wat we nu hebben. Ons systeem van puntentoe kenning is namelijk niet al leen domme rekenkundige on zin, maar werkt bovendien het betonnen verdedigingsvoetbal en het helse resultaatvoetbal in de hand waar miljoenen kijkers heel langzaam maar ook heel grondig een hekel aan krijgen. Maar wat wil het geval? Het geval wil dat in de oude conservatieve zakken die het in alle sporten en dus ook in de voetbalsport voor het zeggen hebben geen beweging te krijgen is. Die dikbuiken zitten, paffen sigaren, verorbe ren het éne bakket-banquet na het andere en besluiten de mooie dag met een stout olaasje champagne in een schemerhoek zonder jarretel les. Geen nood, de aanhouder wint. Nu heeft mijn vriend Rent Marien van de Gazet van Ant werpen weer een bijdrage tot een meningsvorming terzake geleverd. René is een rot van middelbare leeftijd die het originele denken niet heeft verleerd. Hij stelt voor zowel de uitslag van de eerste speel- helft als die van de tweede sveelhelft plus het totale re sultaat met punten te honore ren Club A speelt tegen club B, ruststand is 2-0 en daar blijft het bij. A krijgt 2 punten voor de overwinning in de eerste helft, één punt voor het gelij ke spel in de tweede helft en nog eens twee punten voor de eindoverwinningDus 2 1 2 5. Club B krijgt toe gekend 0 1+ 0 1 Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat het aanbeveling verdient de eindoverwinning niet met 2 maar met 2 punten te belonen. Dat zou er dan bijvoorbeeld zo uitzien: Ajax-Feyenoord 4-3 met als ruststand 1-2 en dus als uitslag van de tweede helft 3-1. Dat levert Ajax 0+2 3 5 punten op en Fuenoord 2 0 0 2 pnt. Ik geef deze gedachte van René door om in rustige uren van 'n komende autovrije witt» zondag te overpeinzen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 21