SFEER .aar iet bi geen extra benzine voor foon-werkverkeer, wel BIJ gebruik voor het werk Weekeinde weer guur KOMEET KOHOUTEK IS KWIJT. „PLANKGAS OLIEDOM" Woordvoerder buitenlandse zaken „weg gepromoveerd" Duurder treinkaartje en personeelsstop moeten N.S. saneren Derde miljoen nu in zicht DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND MSSÜ „Nederland rijkste energieland EEG" Laatste woord" van comité S.O.S. over O.-Schelde WINDAUTOVOOR DE ZONDAG I halen in ,vn;>e daSen in SCHIPHOL STRAKS SUPER-VEILIG Zuinig zijn met gas, spaart olie. Nog geen besluit over oeververbinding Opgelet: Reclame- en feest verlichting iioet minder I Ne- Actie onder beroepschauffeurs: Clumpkens krijgt gevraagd ontslag Eerst verlof Geheimzinnig ALTERNATIEF VOOR DAM Duurder EEN NUTTIG GESCHENK Is een: Keuze uit honderden stuks!! Pelterijenhuis VERMEULEN STEM Zaterdag 8 december 1973 113e jaargang no. 17506 EDITIE VOOR ZEELAND KANTOREN TE BREDA BERGEN OP ZOOM GOES - HULST OOSTERHOUT ROOSENDAAL TERNEUZEN :neer en mevrouw Graaf besluiten op dag kleding te in kopen voor hun innetje van drie sonen. Hij is hard aan een nieuw stuum, zij moet een Ltermantel en hun mtje Wimpie wil •sé een Afghaanse hebben. Als ze ivonds thuiskomen jben ze een bedrag n bijna f 500,- gegeven. Ze vinden eigenlijk wel erg :1 geld en gaan met i wat ontevreden voel naar bed. aar gebeurd lij ons hadden ze Lor datzelfde bedrag :|eel wat meer kunnen open. Of voor [ezelfde kleding heel 'at minder betaald, n de goedkoopste Basse een bedrag van [208,-, maar in de luurste klasse toch let meer dan 1338,75. Was die Imilie de Graaf nou «verstandig? lou, een beetje wel rant ze hadden nog looit goed naar onze [dvertenties gekeken, "j bent gelukkig heel rat verstandiger. Daarom zal dit u looit gebeuren. Lijk maar naar onze janbiedingen. O Alle klanten een gratis kopje koffie O Openingstijden: dagelijks van 9 tot 6 uur. Ook zaterdags. O Vrijdags zelfs tot 9 uur 's avonds en O Ruime parkeerge legenheid aanwezig. VOOR IEDER LITER BENZINE PER WEEK Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Met ingang van 7 januari, de dag dat de autobenzine op de Ion gaat, krijgt elke automobilist vijftien liter benzine per week, ongeacht het gewicht van zijn wagen. Automobilisten die hun wagen gebruiken voor het werk (maar hieronder valt niet het woon-werkverkeer) kunnen extra benzine krijgen. Hoe dat moet worden aangevraagd, wordt volgende week bekend ge maakt. (Van onze weerkundige medewerker) DE BILT Na het ver tijdens het vorige weekeinde lag de temperatuur in de af drijven van de strenge kou gelopen dagen weer flink bo ven normaal, maar in het weekeinde komen wij weer in koudere lucht. De regen die gisteravond ging vallen, hing samen met een depressie die nu van En geland over ons land naar Duitsland trekt. De wind draait weer naar noordelijke richting en er worden enkele buien aangevoerd, sommige met hagel. De middagtempe- ratuur komt op een niveau van 4 tot 6 graden en daalt 's nachts tot dicht bij het vries punt Toch zal deze kou geen periode van nieuwe vorst in- iuiden Met de noordwestelij ke hoogtestroming zijn in het begin van de volgende week nieuwe depressies te ver wachten, die het december- weer de komende dagen sterk onbestendig houden. 0 Dit is de heer B. Wielink uit 's Heerenbroek bij Zwolle in zijn actuele uitvinding: de wind- auto", waarmee hij zondags zegt te rijden. De auto wordt voortbewogen door een elektromotor, die gevoed wordt door accu's. Tijdens het rijden zorgt het windmolentje op het dak via een dy namo voor nieuwe stroomtoevoer naar de accu's, enz. enz. i en ander is gisteren- itotl meegedeeld door mi- «isle/.president Den Uyl. In (ie pauze van het wekelijkse Uinetsberaad vertelde de ze ook, dat er een beschik- hig in voorbereiding is op grond waarvan het laten handen van reclame-, eta lage- en feestverlichting J wordt beperkt. De verlich ting langs de rijkswegen is '1 met veertig procent ver minderd. De gemeenten wordt gevraagd de straat verlichting daar waar de verkeersveiligheid het toe laat ook te verminderen. Zoals bekend moeten de ■saarten volgende week op Postkantoren worden opge- ™n. Automobilisten die dat egens ziekte of andere drin- itnoe omstandigheden niet worden ook na 15 de- f. noS geholpen. De bon- 1 Hiiv»n'e eeu haIf taar geldig ben, mogen binnen beperk- l „ji" 110te stellen regels "b worden verhandeld. I H» it eL. i de toezending van dein? hgingskaarten een in- en 1Sü gemaaI?t in categorie- lichte en zware ®os) heeft geen enkele be- s - nogmaals: iedereen vijftien liter maar de bonnen al jaren wijn gedrukt en men I (e»rt"°S r,ekening hield met ««gelijke indeling. benzine S*1'3}140'3 die op 'Parte komt n°g een auto's vw Voor diese1" tie-maat°r„ fnoS Seen distribu- ve| regel, maar die komt er »pDLSfUtiemaa'tre§el ts er J«ic nr een besParing van i j.p cent op te leveren buuriae„rger'ngen van de na- In,.:. ,anden België en West- huwelijk" WINTER J Is contact op Isbureau ■nion Jtad van Toe- leen eerlijke |bte bermdde- geheimhou- hoofdkan- Ede, tel. J Breda, Del- 1600-52721. Kaar r.-k., I met eigen pelsje of we- leel huwelijk. BT - 037801 "&BTBI Alf "i ZEEUWEN iedere zaterdag ONTSPANNING^ J m h<- Veste Goes- tn 'ffildf' Wa jr geen distribu- I retrp.nW° 0ver'e2d over ,Ja ?e.r voorkoming ^holen I zal" deemev."?de va" V'ortce?». scholen van lijk ver!nn,?r '''is schrifte- aan te no schooluren 1 16 DassiPii ah a kleintje plaatsenresults1*" jivers911 een elektro- EL Idoc. en inl. lus 18, Ooster- lel. 02223-661. ■kort een de- omgeving. prijskaaRT'NGJ Mrfae 7 <<ecV^ P C|aA van S D.O &V4 Lams waadde van onze led®,J» u«r. saarten. Begin Bestuur. J^sen, dit om te ver- i **»rjuSh b'ide te ver- •"■baar wlra 4oe.looP °P '>et i 'tn ook ?er In de spitsu i ónderen 1 drommen school- 111 Principe voor de scholen ''Mimen gen uur te laten n J." j 4 »a vier uur o ophouden. I zóauen 31 deccmber slui- keids(iipn'Sem&ld, de over- ni "t kap bahalve als het S» maar "mbtenaren I 'e vernr l. een van deze (na 2 januari) tptkèn. 'anger per dag te (Van een onzer verslaggevers) HOEVEN Wat het specta culairste astronomische ver schijnsel van deze eeuw had moeten worden, lijkt momen teel met een sisser af te lopen. Eergisteren morgen verdween de komeet Kohoutek plotse ling in het niet. Zó konden de astronomen van de Hoevense volkssterrenwacht Simon Ste- vin de komeet met de telesco pen rog volgen en zó was ie weg. Gewoon in het niets ver dwenen. Onmiddellijke contacten met het net amateurastronomen die in samenwerking met de Hoevense sterrenwacht de koineec aan de prille ochtend hemel al enkele weken lang in de kijker hadden gehouden, leverde hetzelfde verbijsteren de resultaat op: wij zijn hem ook kwijt. Ook de achterban van de sterenwacht werd geai- Iarmeerd: Chrit Titulair, prof. Meier in België prof. De Jager van de sterren wacht in Utrecht. Maar niets en niemand kon de komeet te rn gtoveren. Het plotseling verdwijnen an een komeet is een uiterst zeldzaam verschijnsel. De ko meet is namelijk zichtbaar, c-idat zonlicht gereflecteerd wordt ir de enorme gaswolken die de komeetkop uitstoot. Het kan een hoogst enkele keer voorkomen dat deze gaspro- dukti» plotseling ophoudt. De komeet vervolgt dan rustig zijn laan, maar is niet langer zichtbaar. De astronomen houden er. rekening mee dat dit zeldzame euvel de komeet heeft laten verdwijnen. Het is zeer on waarschijnlijk dat de ko meet vroeg of laat opnieuw gaswolken zal gaan uitstoten en weer zichtbaar wordt. En met deze vooral voor astronomen teleurstellende ontwikkeling lijkt dan een .inde te komen aan de komeet Kohoutek, die in de nacht van er 8 maart ontdekt werd door de Hamburgse astronoom dr. Kohoutek. Door zijn enor me omvang, maar ook door zijn baan die eind december, begin januari heel dicht bij de aardL zou komen te liggen, beloofde deze komeet, in de veelheid van kometen dieeik jaar ontdekt worden, een ook voor het grote publiek buiten gewoon spectaculair gebeuren te worder. Het zou de helder ste komeet worden met de langste staart uit de recente geschiedenis. (Van een onzer verslaggevers) BREDA „Men kan zich erover verwonderen, dat juist in Nederland de klap het hardst aankwam en dat in ons land de energiecrisis het meest acuut lijkt. Die verwondering is op twee feiten gebaseerd. In de eerste plaats beschikt Nederland binnen het Europa van de Negen verhoudingsgewijs over de grootste produktieve energiedragers en in de tweede plaats waarborgt de Europese Gemeenschap het vrije verkeer van energiedragers, met inbegrip van aardolie, binnen de negen deelnemende lan den". Dit schrijft drs. K. Zijlstra, tot voor kort afdelingshoofd bij de Europese Gemeenschappen, in het laatste nummer van „Econo misch Statistische Berichten", een uitgave van de Stichting Het Nederlands Economisch Instituut. Hij noemt Nederland het rijk ste energieland van West-Europa. De Nederlandse afhankelijk heidsgraad van de energievoorziening (rond 20%) ligt ver onder die van alle andere landen van de Europese Gemeenschap. Deze afhankelijkheidsgraad geeft de verhouding aan tussen netto in- -voer van energiedragers en het energieverbruik. Of de energievoorziening veilig is, hangt af van de eigen produktie en van de vraag of de structuur van de produktie in overeenstemming is met de samenstelling van het verbruik. Ne derland heeft twee verbruikstypen die moeilijk op onze eigen energiebron aardgas over kunnen schakelen, namelijk de trans portsector (voor zover die aardolieprodukten verbruikt) en de ijzer- en staalindustrie wat het cokesverbruik in de hoogovens betreft. Deze verbruikstypen nemen 15 tot 25% van het energie verbruik in Nederland voor hun rekening. Dat betekent dat Nederland, ook wanneer men de structuur van de energieproduktie in de beschouwing betrekt, zich theo retisch in een grote onafhankelijkheid van de energievoorziening kan verheugen, aldus drs. Zijlstra. (Vervolg op pagina 10) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Onder het motto „Plankgas oliedom" en met 60.000 affiches en folders is het ministerie van Verkeer en Wa terstaat een actie gestart onder beroepschauffeurs om hen niet harder dan 80 km per uur te laten rijden. In nauwe samenwer king met het bedrijfsleven spoort de actie de chauffeurs van het wegvervoer aan niet met vol motorvermogen te rijden: „80 Ki lometer is op de autosnelwegen de absolute top. Eronder is vaak beter", aldus de folder. Niet alleen de chauffeur kan ervoor zorgen om zuiniger met olie om te springen. Ook de bedrijven (transporteurs en verla ders) moeten meespelen om de vertragingen (door het langza mer rijden) op te vangen. Het ministerie adviseert daarbij routes zorgvuldiger te bepalen, door tijd te besparen bij laden en los sen en door wachttijden te bekorten. Zoveel mogelijk moet ook worden voorkomen, dat halflege wagens rijden. Ongeveer eenzesde deel van de gas- en dieselolie gebruikt1 het wegtransport. Het is de bedoeling, dat in deze sector ongeveer 20 a 25% wordt bezuinigd, zonder dat het vervoer wezenlijk wordt aangetast. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Vredeling van Defensie zal de uit Roermond afkomstige com mandant van de 43ste pantser divisie, brigade-generaal W, Cliumpkens, op diens verzoek Dntslag verlenen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Van der Stoel van buitenlandse za ken heeft zijn woordvoerder mr. Ch. Th. F. Thurkov met verlof gestuurd. Verwacht wordt dat hij binnen afzien bare tijd zal worden benoemd tot ambassadeur. Als opvolger wordt genoemd mr. Jonkman, momenteel plaatsvervangend ambassadeur (met de titel ge volmachtigd minister) in Dja karta. Mr. Thurkov kwam eerder deze week in het nieuws, door dat hij op een „briefing" (een bijeenkomst met de pers) een verklaring uitgaf over het Ne derlandse standpunt inzake de kwestie Midden-Oosten waaruit een andere (veel meer pro- Arabische) visie zou blijken dan die welke de minister van buitenlandse zaken enkele we ken geleden in de Tweede Kamer vertolkte. De minister moest deze week woensdag hals over kop in de Kamer komen verklaren, dat het Nederlands- se standpunt niet was gewij zigd. (Van een onzer verslaggevers! DEN HAAG-UTRECHT Een vervroegde tariefsverho ging van zeven procent (en zo mogelijk meer), een perso neelsstop en een boekhoud kundige manipulatie met de afschrijvingen: dat zijn de be langrijkste conclusies waartoe de Commissie-Reinoud komt in haar rapport over een mogelij ke besparing bij de spoorwe gen. Het op zichzelf al magere resultaat van deze door minis ter Westerterp van Verkeer en Waterstaat ingestelde ambte lijke commissie wordt nog verder gedevalueerd door het feit dat er in de commissie allesbehalve eenstemmigheid heerste. De verdeeldheid over het hoofdstuk over het ver- voers- en verkeersbeleid was zelfs zo groot, dat daarover geen aanbevelingen zijn ge daan. Het NS-personeel heeft de werkzaamheden van de Com missie-Reinoud (de voorzitter is een oud-PTT-directeur) met het grootste wantrouwen ge volgd. De aanbieding aan de minister, die gisteren plaats had, is dan- ook door een grimmig protesttelegram van de vakbonden gevolgd. Men is vooral kwaad om de sfeer van geheimzinnigheid die er met het rapport wordt betracht. Voorlopig is het alleen be^ doeld voor de minister, de commissarissen, de directie en de Ondernemingsraad van NS. Op 14 december zou minister Westerterp beslissen of en in noeverre het werkstuk wordt gepubliceerd. Daarmee is hij dan te laat, want gisterena vond werden plotseling de be- langijkste punten eruit be kendgemaakt. Zo meent de commissie de voor 1974 geraamde rijksbij drage van vierhonderd miljoen gulden met bijna 37 miljoen te kunnen verminderen. De NS- leden in de commissie verzet ten zich tegen de aanbevolen personeelsstop. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het kabinet heeft gisteren besloten op zo kort mogelijke termijn betere veiligheidsmaatregelen te tref fen op Schiphol. Zoals wij m een deel van onze edities van gisteren ai berichtten, krijgt Schiphol „clean areas" ruimten die al leen toegankelijk zijn voor passagiers die gecontroleerd zijn op wapenbezit. Die con trole zal met elektronische ap- paratur gedaan worden. In principe wordt straks ie dere van Schiphol vertrekken de reiziger gecontroleerd, evenals zijn handbagage. Dertien weken puzzelen heeft de „Aktie Natuur" er nu opzitten. Dertien weken waarin een leger puzzelaars in totaal het al fantastische bedrag van f 2.380.998,60 heeft bij eengebracht. Een gigantisch bedrag, maar niet gigantisch genoeg. Als je het vlug uitspreekt is het niks. We moeten naar een bedrag toe waar we onze tong op breken. En dat kan. Want we zijn pas op de helft van de aktie. Er volgen nog dertien weken. Om te beginnen nu op naar de 14e week, waarin u weer kunt meedingen naar talrijke prij zen. Eerste weekhoofdprijs de Peugeot 104, t.w.v. f 8.520,-. Tweede weekhoofdprijs de Philips kleurentelevisie (plm. f2600,—) en als derde weekhoofdprijs een verrassende combinatieprijs. De slagzin die de oplossing vormde van puzzel 12 laten we hier volgen. De zin luidde: „Maak van ons Nederland geen woestijn". (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG In een 80 pagina's tellend memoran dum heeft het Comité Samen werking Oosterschelde S.O.S. een „laatste woord" laten ho ren, gericht aan de commissie Klaasesz aan de leden van de Tweede Kamer. Het memorandum levert de onderbouw voor het verzoek, dat de organisaties aan de Tweede Kamerleden hebben gedaan en dat neerkomt op de volgende twee punten: Belangrijke nieuwe investe ringen en aanbestedingen ten behoeve van de Ooster- schelde-werken dienen te worden uitgesteld, totdat het rapport-Klaasesz in de Kamer is behandeld. Met de toewijzing van een begrotingspost van 110 mil joen gulden ten behoeve van de afsluitingswerken in de Oosterschelde dient te worden gewacht tot na de behandeling van het rap port-Klaasesz. Het memorandum, dat op een omvangrijke en actuele li teratuurstudie berust (58 bron nen worden genoemd), komt tot de slotsom, dat afsluiting van de Oosterschelde door mid del van een dam in de mon ding, belangrijk duurder zal zijn dan het alternatief van hét comité S.O.S. „verhoging van de dijken rondom de open zee-arm, gepaard aan de bouw van een dam door het Keeten. Bovendien, aldus het memo randum, zou men door 'n keu ze voor het alternatief, veel sneller een aanvaardbare mate van veilig'heid tegenover stro mingen bereiken, dan wanneer men tot 1978 moet wachten. In het comité Samenwerking Oosterschelde hebben 16 mi lieu-organisaties elkaar gevon den. In een eerste reactie op en kele stellingen uit het memo ARNHEM (ANP) Als er twee maanden vorst komt, zijn de elektriciteitscentrales in ons land door hun gezamenlijke olie voorraad heen. Er is nog maar voor twee maanden olie. Dat heeft drs. P. J, B. Wasser van de Kema gisteren in Arnhem meegedeeld. Bij de opwekking van elektriciteit wordt normaal als brandstof 80 procent aardgas en 10 procent olie gebruikt, alsmede 3 procent kolen en 1 procent kernenergie. Maar hfj vorst leveri de Gasunie minder gas aan de centrales, omdat dan meer gas nodig is voor liuishoudlijke verwarming e.d. In dat geval gebruiken de centra les nog maar 20 procent gas en wordt overgeschakeld op oliege- bruik dat daardoor met 60 procent stijgt. Daarom zuinig zijn met gas spaart olie. aldus drs. Wasser. randum zei de voorzitter van Zeeuwse Polder- en Water- schapsbond, dijkgraaf J.M. Ge luk, ons: „De problemen die ons vooral bezighouden, zijn: de tijdsduur die gemoeid is met het bereiken van optimale veiligheid, en (op langere ter mijn) het vraagstuk van de rij zing van de zeespiegel, dat in het memorandum wordt onder schat". Over het alternatief van het S.O.S. comité: „Dijkverhoging en bescherming tegen oever- vallen" zegt dijkgraaf Geluk: „Iemand moet mij eens vertel len waar wij de miljoenen ton nen stortsteen moeten halen, die nodig zijn voor de bevei liging van onze voor-oevers". Het Zeeuwse college van G.S. werkt aan een eigen „me morandum" ten behoeve van de commissie-Klaasesz, die op 21 december a.s. een hoorzit ting in Middelburg houdt, (zie ook pag. 3 en onze week endbijlage Vrij-Uit). DEN HAAG Het kabinet heeft gisteren niet vergaderd over de vaste oeververbinding Westerschelde. Hoewel dit eerst wel de bedoeling was, is dit punt vgn de agenda ge schrapt omdat de oliecrisis en de benzinediistributiie vrijwel alle beschikbare tijd (het ka binet vergaderde tot midder nacht) vergden. De bespreking van deze zaak en het nemen van een beslissing is niu min stens een week, maar mis schien wel veertien dagen uit gesteld. Zoals wij eerder be richtten heeft ministr Wester terp de Kamer toegezegd me dedelingen te doen bij de be handeling van zijn begroting. Dat zou eerst volgende week zijn, maar ook de Kameragen- da is al enkele malen gewij zigd, waardoor het begrotings- debat is opgeschoven. Ook de ze overweging heeft bij het i.abinet meegespeeld om ziich niet te overhaasten. NA twee dagen van onderhan delen in Bonn is de Poolse minister van buitenlandse za ken, er niet in geslaagd „goed kope kredieten" van de Westduitse regering los te krijgen. (ADVERTENTIE) BONTMANTEL CRAVATTE BONTHOED NERTSCOLLIER Speciaalzaak in BONT VISMARKTSTRAAT 19 BREDA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 1