SAMENLEVING "DRIJFT" OP KUNSTSTOF Aardolie laat niet alleen de auto rijden motorbrandstoffen ten behoeve van de rantsoenering van voor bet wegverkeer binnenland buitenland Proces Aardgas Gewassen PUBUKAITE VAN HET MINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN welke bonkaarten wanneer V- en verder... Zaterdag 8 december 1973 DE VUIST VAN DE ARABIEREN IN NEDERLAND EN ONZE BELANGEN IN ARABISCHE LANDEN - ,l if v It-,r - t- '"Lft '■■;T j - -.•oj V (Van een onzer redacteuren) BREDA Nederland is zich, om het maar eens recht op de man af te zeggen, rot geschrokken van de olie boycot. En zoals dat wel vaker gebeurt met mensen, die uit hun gewone doen zijn, was het gevolg van die schrik het ontstaan van een sfeer van paniekerige zorgelijk heid. Er waren er aanvankelijk maar een paar, die de maatregelen van de regering en de reactie van de be volking bestempelden als „paniekvoetbal". Thans begint daar wat verandering in te komen. De vakbeweging maant de regering tot bezinning, tot het écrs. krijgen van behoorlijke informatie en dan pas maatregelei nemen; de industrie laat waarschuwend horen dat men nie. moet overgaan tot een zinloze hamstering van allerlei zaken En als men dan bovendien het ministerie van Financiën me. enige tevredenheid hoort constateren, dat het overschot op d< betalingsbalans „enige miljarden guldens is", zodat „we nO{ wel een flinke veer voor de mond kunnen wegblazen", dan be gint het duidelijk te worden, dat de schaarste van olie zondei enige twijfel een zaak is, waarmee terdege rekening moet wor den gehouden, maar dat er althans op dit moment geen enkel aanleiding is te doen alsof het einde van onze samenleving i: acht is. Om te voorkomen, dat uit mensen. En daardoor kan ti gemakkelijk het toch al zee wankele evenwicht tussei produktie en consumpti worden verstoord. bovenstaande opmerkingen de lezer de indruk krijgt, dat de schrijver van dit artikel de olitoestand bagatelliseert is het nuttig nog even te herin neren aan een paar uitspra ken van ir. Wagner, de pre sident-directeur van de Kon. Shell, Hij maakte duidelijk, dat er al jarenlang een te groot verschil is tussen de produktie van aardolie en het opmaken er van. De ont dekking van de ongekende mogelijkheden van aardolie heeft de industriële mens van het westen er toe ge bracht in ontzagwekkende hoeveelheden produkten te gaan vervaardigen, die in al le sectoren van de samenle ving onmisbaar zijn gewor den. De hele mensheid is zo afhankelijk geworden van de aardolie, dat er een wereld omvattende ramp zou ont staan als er te weinig aard- En hoe afhankelijk wi •ïjn geworden van die aard olie en dat in een period' van nog geen vijftig jaai moge blijken uit het hieron der volgende uiteraart summiere overzicht vai wat er met die aardolie alle maal wordt gedaan. olie zou komen. dil J! "te weinig" is op delM, nt en tot in de re- spraL !rrc toekomst geen Ws™daaiover liet de heer beJ^f' ,f?en enkele twijfel dat ar het om saat is, in L ®omenteel te veel olie handen is van te weinig Om te beginnen een kleine indruk vSn hoe het proces van het verwerken van ruwe olie eigenlijk gaat. Dê aard olie bestaat uit een mengsel van chemische verbindingen tussen koolstof- en water stofmoleculen. Deze verbin dingen verschillen onderling in vluchtigheid en kunnen dus door verhitting worden „vrij" -gemaakt. Dat verhit ten (destilleren) gaat als volgt: de aardolie wordt ver hit tot 350 graden Celsius en gaat daardoor voor een be- 'angrijk deel in damp over. Het niet verdampte gedeelte dampige mengsel in en koel toren, dit stookolie vloeit daarin naar beneen en wordt afgetapt en de dampen stij gen omhoog en silaan achte reenvolgens neer in vloei stoffen: eerst gaeolie, daarna petroleum en tenslotte benzi ne. De afgetapte stookolie kan weer opnieuw worden be handeld. Opnieuw door des tillatie (mu onder lage druk) of door het te kraken. Door dat kraken (het afbreken van de grote koolwaterstof moleculen tot kleinere mole culen) wint men opnieuw benzine en een restant, de zogeheten kraakgassen. En le scheikundigen kunnen net die kraakgassen zoveel vonderen verrichten, dat nen zelfs vaak benzine kraakt om daaruit nog eens kraakgassen te krijgen. Die kraakgassen zijn daarom zo waardevol, omdat ze onver zadigd zijn. Onverzadigd be tekent, dat de moleculen van die kraakgassen met andere noleculen (chool, stikstof foz lurstof) nieuwe verbindin- 'en kunnen vormen. Waar we in het leven van :11e dag veel mee te maken lebben zijn de plastics. Men nzzkt onderscheid tussen hermoplastische en thermo lardende materialen. Ther- noplasten laten zich verver nen door druk en warmte. Sekende materialen uit dez< ;roep zijn emmers, afwas bakken, bekers, speelgoed flessen, folie, elektrische ap paratuur, buizen, kratten. Thermohardende kunststof Ten houden hun eenmaal ge geven vorm. De bekendse thermoharders zijn de epoxy-harsen. Ze worden vee gebruikt in verfsoorten die een grote bestendigheid moe ten hegben. De hars kan ook met kunstvezels worden ver strekt en levert dan zeer sterk constructiemateriaal op - buizen, raketwandel, ops lagtanks, autocarrosserieën plezierboten. Tot de thermo harders horen ook de harde en zachte plyuretbaanschui- men, die als isolatie worden gebruikt irn de bouw- de au- Een andere groep vormen de industriechemicalieën. De belangrijkste daarvan vor men de oplosmiddelen en de synthetische reinigingsmid delen. De oplosmiddelen worden o.m. gebruikt door de bereiding van verven, lakken, afbijtmiddelen, voor extraheren van oliezaden, het chemisch reinigen van kle ding (in de „stomerij") voor het maken van druklnt, poetsmiddelen, de farmaceu tische indusfrie en voo rde bereiding van cosmetica. Over het gebruik van syn thetische wasmiddelen hoeft niet veel gezegd te worden. De textielfabrikanten zijn de grootste afnemers) zij ge bruiken de middelen voor het schoonmaken van ruwe wol, garens en geweven stof fen. De synthetische rubbers vervulen een groeiende rol in het industrieel gebeuren. Met name de fabrikage van schoenen en autobanden maakt er zeer veel gebruik van. ook een zeer omvangrijke hoeveelheid basisohemicaliën, die voor verdere chemische synthese worden gebruikt: de vinylchloriden, de mono- etheenglycolen, vinylaceta- ten, etJhylenen. Het zal duidelijk zijn ge worden in welke mate onze samenleving afhankelijk is geworden van de aardolie en dan hebben we het in dit artikel alleen nog maar over de petrochemische industrie gehad. Gesteld nu eens even, dat er zoveel minder aardolie ter beschikking zou komen, dat de petrochemische in dustrie van deze grondstof geen behoorlijk gebruik meer zou kunnen maken stort de samenleving dan in? (stookolie) komt met hetto- en meubelindustrie. Over de chemische gewas- lescheriningsmiddelen zijn al libiiotheken vol geschreven. Hoeveel risico ze ook voor bet milieu hebben, zolang het nog zo is, dat ook mei het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen nog een derde van de oogsten over de tehele wereld verloren gaan ioor ziekten is het duidelijk, dat een groeiende wereldbe volking een groeiende be hoefte aan voedsel en dus aan bestrijdings- en mest- middelen nodig heeft. De petrochemie levert be halve insecticiden (voor het doden van insecten) ook ne- maticiden (ter ontsmetting van de grond en ter bestrij ding van aaltjes in de grond), herbiciden (ter be strijding van onkruid) en mollusciden (ter bestrijding van slakken, diie een ernstige tropische ziekte veroorza ken). Buiten deze al indrukwek kende lijst van „gerede" pro- duktsn levert de aardolie De heer Wagner spreekt in dit verband van een „ramp" en dat is een gezaghebbend man. Maar de mensen in de ze wereld, die al lang weten, dat de aardolie op een gege ven moment op zal zijn met of zonder boycot heb ben natuurlijk niet stil geze ten. Zij hebben ontdekt, dat ook aardgas bruikbaar is als grondstof voor de petroche mische industrie en in Ame rika wordt dit dan ook al op grote schaal gebruikt. Welis waar is het eNderlandse aard gas door het hoge stikstof gehalte niet zo geweldig van kwaliteit, maar bij langduri ge nood en na technische aanpassingen kan het toch ook gebruikt worden. Men mag rustig aannemen, dat in de zo belangrijke Nederland se petrochemie al driftig aan het oplossen van de proble men, die gepaard gaan met omschakeling van aardolie of aardgas, wordt gewerkt. Het vinden van die oplos sing is ook een nationale zaak: tenslotte wordt bijna de helft van de Nederlandse industriële bedrijvigheid be paald door de petrochemi sche industrie, het petroche misch produkt bepaalt wel licht wel voor driekwart he( gezicht van onze samenle ving. HANS LUTZ. (ADVERTENTIE) uitreiking bonkaarten Het Ministerie Tan Eoonomisciie Zaken deelt mede, dat met Ingang van 7 januari 1974 motorbrandstoffen voor bet wegverkeer worden gerantsoeneerd. Daartoe zullen van maandag 10 tot en met vrijdag 14 december bJj do postinrlcbtingen bonkaarten worden uitgereikt aan degenen die in het bezit zijn van de witte kaart van het Eyksbureau voor Aardolie- produkten» voorzien van naam, adres, kentekennummer en categorie- code, die dezer dagen is bezorgd (verder te noemen "de machtigings kaart"). Hiervan zftn echter uitgezonderd de bedrijfsauto's die op autogasolie (dieselolie) idjjden, waarvoor binnenkort een nadere be kendmaking volgt. De afgifte van een bonkaart kan uitsluitend ge schieden tegen inlevering van de machtigingskaart cn gelijktijdige overlegging van het kentekenbewijs. Als bewijs van afgifte van de bonkaart zal de achterkant van deel X van het kentekenbewijs van een stempelafdruk worden voorzien. het in ontvangst nemen van de bonkaart dient een retributie van f2.50 te worden betaald. De bonkaart wordt verstrekt ten beboeve van een standaardtoe- wijzing motorbrandstoffen voor het voertuig dat voorzien is van het kenteken dat op de machtigingskaart vermeld is. Bij wisseling van eigenaar wordt geen nieuwe bonkaart uitgereikt. Dit betekent, dat by verkoop van 2m* motorvoertuig de verstrekte bonkaart aan da nieuwe eigenaar zal moeten worden overgedragen. In bet algemeen stemt de Ietter van de te ver strekken bonkaart overeen met de letteraan duiding op de machtigingskaart: tw.: lichte personenauto's, benzine H middelzware personenauto's, ben- K at zware personenauto's, benzine M bedrijfsauto's, benzine B motorfietsen Voor de machtigingskaarten met de letters I, R en S wordt een bonkaart uitgereikt voor de brandstof zoals deze op het kentekenbewijs is genoemd, tw.: I ontvangt bonkaart H (benzine), G (LPG) of R (diesel) R ontvangt bonkaart R of G S ontvangt bonkaart G indien LPG als brandstof gebruikt wordt Voor de categorieën E, H en K worden de bonkaarten uitgereikt bij allepostinrichtingen, dus ook bij de postagentschappen. Voor de overige categorieën worden de bon kaarten uitgereikt op de ruim 300 daarvoor aangewezen postkantoren. Een lijst van deze kantoren is op iedere postinrichting aanwezig. Teneinde de uitreiking zonder stagnatie te laten verlopen wordt het onderstaande schema aangehouden: 4 begint uw naam met de letters: dan kaarten afhalen op: Ieder die geen machtigingskaart heeft ont vangen kan door middel van het invullen van een informatiekaart een klacht indienen. De informatiekaart zal op iedere postinrichting op verzoek worden verstrekt vanaf 10 decem ber a.s. Na invulling dient de kaart weer te worden ingeleverd bij een der postinrichtingen. Dit geldt eveneens voor het geval het ken tekennummer op de machtigingskaart niet overeenstemt met dat van het motorvoertuig dat in het bezit is van de geadresseerde. Het indienen van zo'n informatiekaart heeft echter geen zin zolang niet ten minste één maand is verstreken sedert de belasting voor het betreffende voertuig op eerste aangifte is betaald of overgeschreven. Slechts volledig ingevulde informatiekaarten kunnen in behandeling worden genomen. Be trokkenen zullen zo spoedig mogelijk van het Rijksbureau voor Aardolieprodukten bericht ontvangen. A-DOR maandag 10 december DOR-JANSEN dinsdag 11 december JANSEN - MUL woensdag 12 december MUL - SPRO donderdag 13 december SPRO t/m Z vrijdag 14 december Vermijd zoveel mogelijk de piekuren (tijdens de.middag pauze). Zonodig zal de open- stellingstijd van de kantoren worden verruimd; men lette hiervoor op nadere publikatics. Na 15 december kunnen de genen, die op een later tijdstip de machtigingskaart hebben ontvangen voor het verkrijgen van een bonkaart alsnog te recht bij de ruim 300 postkan toren die worden aangewezen voor de uitreiking van deel II van het kentekenbewijs. Omtrent de geldigheid van de bonnen en de daarop te ver krijgen hoeveelheid motor brandstof zullen t.z.t. nadere mededelingen volgen. Dan zullen ook de regelingen wor den bekendgemaakt voor de categorieën welke buiten de algemene regeling vallen. Dit zijn: motorvoertuigen van hier te lande woonachtige vreemde lingen met buitenlands ken teken; politie- en brandweer auto's; voertuigen van reini gingsdiensten; ambulances als zodanig herkenbaar; auto bussen; handelsvoorraden motorvoertuigen; motorvoer tuigen voor intern vervoer en voor het vervoer op fa brieksterreinen; niet-gekente- kende landbouwtractoren en -machines; mechanische trek- wagens; rijdende bibliotheken'; walsen en wegenbouwmachi- nes; bromfietsen welke niet met 2-taktmengsel rijden (bromfietsen met 2-taktmeng sel blijven buiten de rant soenering).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 11