grote
Jein.
Minister corrigeert staatssecretaris
RUN „ZWARTRIJDERS" «P BELASTINGKANTOREN
Akkoord met kapers op MaltaPassagiers mogen gaan in ruil voor brandstof en gijzelaars
met doodgewaande vissers spoelt aan bij Cadzand
DAF overweegt
korter te
gaan werken
Vandaag
Westerterp en
Gruyters niet
eens over
plaats
vaste oever
verbinding
ODERNE
iXTIELZAAK
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
gewijzigd
Oplicht
Brandt pleit voor steun aan Nederland
OM DE AUTOVRIJE ZONDAG
RIJVERBOD
IN BELGIË
WORDT
Lijk verdronken
matroos
gevonden in kanaal
Gent-Terneuzen
extra
«rofttetett
dio&tévé.
aangeboden
rest-Briabant
urbedrag 2.000/-
r maand.
jnder ns\ 25885.
EDITIE VOOR
ZEELAND
R O K K E N
Chauffeur uit
Baarland
i omgekomen
Wj botsing
,X VOORJAAR
BLOEDPROEF
Twijfel
Bewaking
Verkoop personenauto's scherp gedaald
Westerschelde
Beslissing binnen
twee weken
I
iruk op een
ietsen kiest u
zenders,
sur zijn-zo
sp afstand
r de Graetz-
nan). Hij kan u
3tz kleuren-tv's.
natie-bediening
Burggraf met
sn volautomati-
iening. En
neFahnrich.
Postbus 678 - Haarlèm,
Dinsdag 27 november 1773
113e jaargang no. 17496
DIRECTEUR:
DR. W. A. J. M. HARKX
HOOFDREDACTEUR: L. LEIJENDEKKER
KANTOREN TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN
CHEMISCH REINIGEN
BREDA Telefoon 3 8
en bezorgen in Breda cn om-1
OK 's MAANDAGS GEOPEND
(Van een onzer verslagge
vers)
PEN HAAG Nauwelijks
heeft de staatssecretaris van
Verkeer en Waterstaat, dr.
M. van Huiten, gezegd dat
iio'k bij benzinedistributie de
autovrije zondag moet bHj-
ven of de minister van Ver
heer en Waterstaat, drs. Th.
Westerterp, gaat zijn woor
den al logenstraffen. Giste
ren heeft hij verklaard dat
als de benzine op de bon
»aat „het duidelijk is dat de
autovrije zondag wordt afge
schaft".
„De regering wil de men
sen zelf laten bepalen hoe rij
hun benzine willen gebrui
ken", aldus de minister. De
staatssecretaris had juist de
vrees uitgesproken dat de
benzine voor een groot deel
dan toch voor de ontspanning
op de weekeinden zou wor
den gebruikt, waardoor de
meeste automoblUsten dan in
de week het openbaar ver
voer zouden bestormen.
Verder heeft minister Wes
terterp vorige week met zijn
Belgische echtgenoot de mo
gelijkheid besproken de ont
heffing over en weer in bei
de landen geldig te laten
zijn.
WESTERTERP
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Alle ontvang
kantoren van de rijksbelas-
gkantoren van de rijksbelas
ting hebben het maandag on
gekend druk gehad met het
innen van motorrijtuigenbelas
ting. Bij menig kantoor ston
den de „liefhebbers" om half-
negen a' in de rij en die
drukte duurde voort tot het
sluitingsuur. De verwachting
is, dat dit de komende dagen
nog wel zal aanhouden.
Het is duidelijk, waar die
betalingsdrift zo plotseling
door veroorzaakt is. Het be
richt uit het kabinetsberaad
van vrijdag, dat voorbereidin
gen getroffen worden voor
d' tributie van benzine en dat
daarbij de registratie van de
motorrijtuigenbelasting als ba
sis voor verdeling zal dienen,
heeft blijkbaar menigeen met
schrik vervuld.
De voorlichtingsdienst van
het ministerie van Financiën
haastte zich ons te verzekeren,
dat niet iedereen die maandag
in de ri„ stond zich daarmee
bloot gaf als „zwartrijder".
Een woordvoerder van het mi
nisterie: „Er waren ook heel
wat nonchalante mensen bij,
die wel belasting betaald had
den, maar die later verzuimd
hebben aangifte te doen van
de vervanging van hun auto.
En anderen, die bij aanschaf
van een gebruikte auto nage
laten hebben het kentekenbe
wijs op hun naam te laten
overschrijven".
Maar informatie bij plaatse
lijke belastingkantoren maakte
duidelijk, dat het voorname
lijk o:n voldoening van achter
stallige belasting is gegaan.
Een van die kantoren meldde
ons normaal op maandag zo'n
30 betalingen van motorrijtui
gen te verwerken. Gisteren
ware. het er ruim 150. Daar
naast was het aantal over
schrijvingen van kentekenbe
wijzen plotseling ruim ver
dubbeld. Een ander kantoor
registreerde zelfs een verzes
voudiging van de normale
maandags,, drukte, niet mee
gerekend de telefoontjes waar
in geïnformeerd werd naar de
hoogte van het verschuldigde
bedrag dat men dan per giro
wilde overmaken naar het
Centraal Bureau Motorrijtui
genbelasting in Apeldoorn.
Heel wat betalers volston
den ook met het in ontvangst
nemen van een accept-giro
kaart, waarmee ze de betaUng
verder via postkantoor of
bank kunnen afwerken.
Vanwege het ministerie van
Financiën werd meegedeeld,
dat zolang mogelijk mutaties
In het bestand van het Cen
traal Bureau in Apeldoorn zul
len worden verwerkt voordat
dit bestand voor eenmalig ge
bruik za! worden afgegeven
aan het ministerie van Econo
mische Zaken, dat de distribu-
tiewet moet uitvoeren.
RISKANTE VLUCHT KLM-JUMBO
(Van onze redactie buitenland)
SCHIPHOL Na een dramatische vlucht via de luchthavens van Damascus, Nicosia
en Tripolis is de gekaapte KLM-Boeing 747 „Mississippi" maandagavond tegen zes uur
Nederlandse tijd op Luqa op Malta geland.
In de loop van de avond gingen de kapers er mee akkoord
de 247 passagiers vrij te laten in ruil voor brandstof en twee
diplomatieke gijzelaars. Kort daarna was men begonnen
met het tanken van de Jumbo.
Gezagvoerder I. L. Risseeuw (55) had kort voor de landing
op Malta al gemeld dat de drie kapers, leden van de onbekende
„organisatie van de Arabisch-Nationalistische jeugd voor de be
vrijding van Palestina", tot vrijlating wilden overgaan.
De Jumbo werd zondagavond
gekaapt boven Irak, van Am
sterdam op weg naar Tokio
Het toestel had twee tussenlan
dingen in Athene en Beiroet
achter de rug en was op weg
naar Nieuw Delhi. De kaners
dwongen gezagvoerder Ris
seeuw koers te zetten naar Da
mascus, waar brandstof inge
nomen moest worden. Toen dat
door de Syrische autoriteiten
werd geweigerd, vertrok de
Mississippi naar Nicosia. De
kapers wilden een poging wa
gen zeven Palestijnen, die een
straf van zeven jaar uitzitten
wegens aanslagen op een El
Al-vliegtuig en de woning van
de ambassadeur van Israël, vrij
te krijgen. Tijdens de drie uur
durende stop in Nicosia uitten
de kapers kritiek op de Neder
landse houding in het Midden-
Oosten-conflict en inzake de
Palestijnse kwestie.
Oh een onzer verslaggevers)
OOSÏERHOUT Bij een
fronlale botsing tussen twee
vrachtauto's op de Maasroute
'ij Oosterhout zijn de beide
chauffeurs om het leven ge
komen, Eén van hen is een in-
nner van Baarland, die een
nol bieten geladen wagen van
te firma Braam bestuurde Hij
werd bij de botsing uit zijn
obine geslingerd en door zijn
<'SM auto overreden.
Be identiteit van de slacht
offers was bij het sluiten van
deze editie nog niet bekend De
jwge op de weg was ontzet
tend,
(Van onze redactie
binnenland),
tS®ElJ Het Belgische
tornt voor de zondag
tint i\° soed aIs zeker gewij-
ofLi re»'erinS onderzoekt
it 1 .t?°k'e'rik is het verbod
j» „,n °ver de zondag en
svow 'n het nieuwe
«nni™,speelt 4e autonum-
toneen Sr°te rol. Met
Ma>t!V61 laatste cijfer op die
Wiila men bijvoorbeeld op
Bet 7 "aet m°gen rijden en
dan „en, °'leven cijfer zater-
htt -J "e week daarop zou
"te» andersom zijn.
(Van
onze pari. redactie)
Tenslotte vertrokken de ka
pers weer, zonder Palestijnen,
maar met 23 ton extra brand
stof. Zij gingen op weg naar de
Libische stad Benghazi, maar
lieten zich onderweg door de
KLM overhalen naar Tripolis
te gaan, omdat in Benghazi
geen Nederlandse vertegen
woordigers zijn. Nadat aanvan
kelijk toestemming om te lan
den werd geweigerd, kon maan
dagmorgen de Mississippi ten
slotte toch in Tripolis landen.
Op de luchthaven van Tripo
lis eisten de kapers in onder
handelingen met de Nederland
se zaakgelastigde, drs. J. J. de
Roos, en de vertegenwoordiger
van de KLM, de heer Verkerk,
dat Nederland geen hulp meer
zou verlenen aan joden uit de
Sovjet-Unie, en dat Nederland
Israël niet langer met wapen
zendingen zou steunen. Ook
zou de KLM geen wapens meer
naar Israël mogen vervoeren.
Deze eisen wekten bij de KLM
en de Nederlandse regering
twijfel op aan de kennis van
zaken van de kapers, omdat in
Nederland geen transitokamp
voor joden is en omdat Neder
land sinds de oorlog geen wa
pens meer aan Israël heeft ge
leverd.
Mr. J. F. H. de Soet, vice-
president-directeur van de
KLM wees er op dat zijn maat
schappij nooit wapens naar Is
raël heeft vervoerd.
Deze mededelingen werden
aan de kapers overgebracht,
persoonlijk en via een uitzen
ding van de wereldomroep, zo
wel in het Engels als in het
Arabisch. Na het afbreken van
de onderhandelingen wilden de
kapers weer vertrekken, nadat
zij eerst toegestaan hadden dat
de passagiers van eten en drin
ken waren voorzien.
De Libische luchthavenauto
riteiten weigerden echter toe
stemming en blokkeerden de
startbaan met brandweerauto's.
Zij dreigden ook de wielen van
het vliegtuig te blokkeren.
Daarom moest captain Ris
seeuw van de kapers een zeer
riskante 'manoeuvre uithalen:
hij moest zijn zwaar beladen
Jumbo via een honderden me
ters te korte startbaan, die niet
geblokkeerd was, de lucht in
zien te krijgen. Dit lukte maar
ternauwernood. De Mississippi
werd toen naar Malta gediri
geerd, waar aan de omzwervin
gen van de Jumbo een voor
lopig einde kwam. Daar moest
de KLM-gezagvoerder op een
veel te korte baan landen, de
eerste maal dat een Jumbo op
het vliegveld van Malta neer
streek.
President-directeur Orlandini
van de KLM was met enkele
medewerkers inmiddels op Pa
lermo aangekomen, waar hij op
„neutrale grond" de ontwikke
ling van zaken wilde afwach
ten. Toen de KLM-machine
eenmaal veilig geland was, ver
trok ook hij naar het door een
leger politiemannen afgegren
delde vliegveld.
Uit Cyprus werd gemeld dat
de Cyprische regering niet in
zou gaan op de eisen van de
kapers, de zeven Palestijnen
vrij te laten. Men nam de eis
niet al te ernstig, omdat geen
enkele grote Palestijnse ver
zetsorganisatie zich solidair met
de kapers had getoond. Dóór
premier Jalloud van Libië was
zelfs felle kritiek op hen geuit.
Zij schaadden door deze daad
de Arabische zaak, zo zei hij.
Per radio deelde hij de kapers
mee dat zij beter doelen in de
bezette gebieden konden aan
vallen dan vliegtuigen kapen.
Maandagavond zou een hoge
functionaris van het Japanse
ministerie van vervoer naar
Amsterdam vertrekken om in
lichtingen uit de eerste hand te
verkrijgen over de kaping en
om achter de identiteit van de
Japanse passagiers te komen.
Eerder op de dag waren de Ja
panse vliegvelden uit vrees
voor soortgelijke acties onder
verscherpte bewaking gesteld.
Zie ook pag. 9.
i
O Schipper Van Dierendonck
na zijn angstige avontuur
Herenigd met een dolge
lukkige familie.
(Vatn een onzer
verslaggevers)
CADZAND Vijf Belgi
sche vissers uit Knokke-Heist
hebben het afgelopen week
einde ruim 30 uur voor de
kust tussen Zeebrugge en het
Nederlandse Westkapelle
rondgedreven in een half lek
ke dinghy.
Zondagnacht om 02.00 uur
spoelden zij aan op het strand
van Cadzand, vlak bij hotel
Noordzee. De vijf schipbreu
kelingen vormden de voltalli
ge bemanning van het Belgi
sche vissersvaartuig Alca-Tor-
da. Het schip was zaterdag
middag om tien voor halfzes
overspoeld door een reusachti
ge golf en zonk daarna binnen
tien minuten. De Belgische
vissers werden gisternacht
liefderijk onthaald door de fa
milie Faas, exploitanten van
hotel Noordzee. Om halfvijf
gistermorgen kon de gewaar
schuwde familie de doodge
waande vissers vanuit Cad
zand komen ophalen.
Zie ook pag. 3.
(Van onze redactie binnenland)
EINDHOVEN „Van een positief resultaat in de afdeling
personenauto's van DAF (Daf Car b.v.) zal dit jaar niet veel
terecht komen. Het vorig jaar werd nog een winst gemaakt van
7,4 miljoen gulden. DAF verwacht over 1973 ongeveer quitte te
spelen. De autoverkopen bij DAF zijn op het ogenblik met circa
40 procent gedaald en ook voor de rest van dit jaar ziet de
afzet er somber uit".
Dit heeft maandagavond mr.
O. Wibaut, secretaris van de
raad van bestuur van Van
Doorne's Automobielfabriek
(DAF) in Eindhoven meege
deeld. Hij vertelde dat de di
rectie zich op het ogenblik be
raadt over het indienen van
een aanvraag tot werktijdver-
W, ®AAG In het vroege
'«Plicht n de bloedproef
""•iteob ib?6 pohtie kan dan
«n zirh wettlijk dwin-
üe» onderwerpen aan
kt» W,01>i te laten uitma-
hebben j We' niet teveel
Ie mir-jf?'dfonken. Dit kondig-
CTFï Westerterp (Ver-
Waterstaat) gisteren
t de vergadering van
Iweede-Kamercom-
r verkeer en Water-
ï,n iek? over de hoofden
mgenrt ^mdeden heen een
'C 2eroep °P de automo-
Nken ®een oleohol te ge-
ets'ni«mnW}eer ZÜ n°S achter
'«isovp,. n- Nadere gege-
J1® Van hJ®, eventuele toena-
"erker- a!c°b°Tmisbruik in
niet.
er deed de bewinds-
(Van onze
redactie buitenland)
PARIJS De Westduitse
bondskanselier Willy Brandt
heeft maanoagavond een be
roep gedaan op de EEG-lan-
den, Nederland te hulp te ko
men in de huidige oliecrisis.
Zonder Nederland, tegen
wie de Arabische olielanden
een volledige olieboycot heb
ben afgekondigd, met name te
noemen, zei Brandt: „Wij wor
den alle in gelijke mate ge
troffen en niemand van ons
heeft het recht, een ander met
zijn moeilijkheden te laten
zitten. Door de verzwakking
van één isnd te aanvaarden,
verzwakken wij in feite de
Europese Gemeenschap zelf en
daarenboven, binnen niet al te
lange tijd, elk harer leden".
Brandt sprak deze woorden
bij het uitbrengen van een
heildronk op president Pompi
dou van Ei ankrijk tijdens een
diner in het Elysee als besluit
van de eerste dag van Frans-
Westduitse topbespreklngen.
die ten doel hebben de
grondslag te leggen voor gro
tere politieke eenheid in de
EEG.
De Westduitse bondskanse
lier waarschuwde de EEG-lan-
den, zichzelf niet wijs te ma
ken, dat zij alle niet op de
zelfde manier worden be
dreigd door de verminderde
Arabische olieleveranties. Vol
gens Brandt is de oliecrisis
een bedreiging van het be
staan zelf van de EEG. „Als
wij op d)t punt niet elkaar
steunen zullen wij op ander
terrein niets duurzaams tot
stand kunnen brengen", aldus
de Westduitse bondskanse
lier.
Eerder op de dag hadden
Brandt en Pompidou zich al
uitgesproken voor een houding
van solidariteit in de huidige
energiecrisis.
In een eerste gesprek onder
vier ogen met Pompidou heeft
Brandt het denkbeeld geop
perd, dat de EEG nog vóór
haar voor midden-december
voorgenomen topconferentie in
Kopenhagen zich over de
energievoorziening beraden
zal
Naar de Westduitse rege
ringswoordvoerder Armin
Grünewald meedeelde, zou
een bijzondere bijeenkomst
van de betrokken ministers
van de negen EEG-landen
over deze zaak kunnen wor
den gehouden in aansluiting
op de conferentie van EEG-
ministers van Buitenlandse
Zaken in Brussel, die voor 3
en 4 december is vastge
steld.
korting.
„De beslissing zal deze
week wel vallen. De arbeids-
inspertie in Maastricht zal
worden gevraagd om het per
soneel een dag minder te laten
werken. Hierdoor zal de pei-
sonenautoproduktie nu nog
430 wagens per dag met
ongeveer 20 procent worden
Ingekrompen", zo zei de heer
Wibaut.
in de DAF-fabriek In Born
werken op het ogenblik 3700
man, die een vijfdaagse werk
week hebben en ervoor zor
gen da» per week 2150 DAF's
de montageband verlaten. In
Born wordt de gehele personen-
autoproduktie uitgevoerd. De
DAF-directie houdt er nu al
rekening mee, dat de totale
personenautoafzet in Neder
land dit jaar vijf tot tien pro
cent zal achterblijven bij die
van vorig Jaar.
„De germgere auto-afzet is
duidelijk merkbaar. Op het
ogenblik worden er te veel
auto's gemaakt en aan een
werktijdverkorting lijkt niet
te ontkomen", zo verklaarde
de secretaris van de raad van
bestuur van DAF, die zei dat
de directie nog meer maatre
gelen als gevolg van de olie
crisis overweegt.
HAGEL- EN SNEEUW
BUIEN. AAN DE KUST
HARDE NOORDWESTEN
WIND.
Maximumtemperatuur
vier graden.
STAD EN STREEK
Warmte wordt duurder
in Borsele. Pagina 3
Terneuzen tevreden over
wijkagent. Pagina 5
FINANCIëN EN
ECONOMIE
Fransen spinnen zijde
bij oliecrisis. Pagina 7
BINNEN- EN
BUITENLAND
Vandaag eerste werke
lijke krachtmeting in
Kamer. Pagina 9
Sint, let op ons kind
Pagina 11
SPORT
NAC-rechtsbulten
Vreijsen: „Wullems ligt
me niet". Pagina 13
RADIO EN TELEVISIE
KRO over dissidenten in
de Sovjet-Unie.
Pagina 15
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG Het kabinet-
Den Uyl is verdeeld over de
vraag waar de vaste oeverver
binding Westerschelde moet
komen. Minister Westerterp
van Verkeer en Waterstaat wil
de brug-tunnelcombinatie bou
wen tussen Kruiningen en
Perkpolder, zijn collega van
Ruimtelijke Ordening, Gruy
ters, daarentegen meent dat de
verbinding gebouwd moet
worden tussen Terneuzen en
Ellewoutsdijk. Planologisch is
dit beter, zo heeft naar ver
luidt Westerterp erkend, maar
het betekent een vertraging in
de bouw van minstens drie
jaar.
Westerterp heeft het kabinet
voorgesteld een beslissing te
nemen over „zijn" plan, aan
leg van de verbinding tussen.
Kruiningen en Perkpolder.
Sterk argument voor dit plan
is, dat het vrijwel onmiddel
lijk kan worden verwezenlijkt
op basis van de plannen die
verleden jaar een groep aan
nemers heeft gepubliceerd. De
ministerraad zal komende
vrijdag, uiterlijk de vrijdag
daarop een beslissing nemen.
Westerterp 'heeft de kiamer
gisteren tijdens een commis
sievergadering toegezegd, dat
hij tijdens de behandeling van
zijn begroting (11 december)
concrete mededelingen kan
doen.
(Vervolg op pag 3)
(Van onze correspondent)'
SAS VAN GENT Maan
dagmorgen is in het kanaal
Gent-Terneuzen, op de plaats
waar hij over boord moet zijn
gevallen, het lijk van de 21-ja-
rige Franse matroos Jean-Louis
Menguy gevonden. De jongen
voer voor de eerste keer mee
met de binnenvaarttanker Guy,
die op weg was naar Parijs. Vo
rige week maandag moet hij bij
het verlaten van de machineka
mer over boord zijn gevallen.
De rijkspolitie te Sas van Gent
heeft in samenwerking met de
rijkspolitie te water uit Terneu
zen het lijk geborgen en over
gebracht naar het Elisabethzie-
kenhuis te Sluiskil.
(ADVERTENTIE)
5 w -„.les
taalde*1®"11*
"„oiriet«e.»e