grote Jein. Minister corrigeert staatssecretaris RUN „ZWARTRIJDERS" «P BELASTINGKANTOREN Akkoord met kapers op MaltaPassagiers mogen gaan in ruil voor brandstof en gijzelaars met doodgewaande vissers spoelt aan bij Cadzand DAF overweegt korter te gaan werken Vandaag Westerterp en Gruyters niet eens over plaats vaste oever verbinding ODERNE iXTIELZAAK DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND gewijzigd Oplicht Brandt pleit voor steun aan Nederland OM DE AUTOVRIJE ZONDAG RIJVERBOD IN BELGIË WORDT Lijk verdronken matroos gevonden in kanaal Gent-Terneuzen extra «rofttetett dio&tévé. aangeboden rest-Briabant urbedrag 2.000/- r maand. jnder ns\ 25885. EDITIE VOOR ZEELAND R O K K E N Chauffeur uit Baarland i omgekomen Wj botsing ,X VOORJAAR BLOEDPROEF Twijfel Bewaking Verkoop personenauto's scherp gedaald Westerschelde Beslissing binnen twee weken I iruk op een ietsen kiest u zenders, sur zijn-zo sp afstand r de Graetz- nan). Hij kan u 3tz kleuren-tv's. natie-bediening Burggraf met sn volautomati- iening. En neFahnrich. Postbus 678 - Haarlèm, Dinsdag 27 november 1773 113e jaargang no. 17496 DIRECTEUR: DR. W. A. J. M. HARKX HOOFDREDACTEUR: L. LEIJENDEKKER KANTOREN TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN CHEMISCH REINIGEN BREDA Telefoon 3 8 en bezorgen in Breda cn om-1 OK 's MAANDAGS GEOPEND (Van een onzer verslagge vers) PEN HAAG Nauwelijks heeft de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, dr. M. van Huiten, gezegd dat iio'k bij benzinedistributie de autovrije zondag moet bHj- ven of de minister van Ver heer en Waterstaat, drs. Th. Westerterp, gaat zijn woor den al logenstraffen. Giste ren heeft hij verklaard dat als de benzine op de bon »aat „het duidelijk is dat de autovrije zondag wordt afge schaft". „De regering wil de men sen zelf laten bepalen hoe rij hun benzine willen gebrui ken", aldus de minister. De staatssecretaris had juist de vrees uitgesproken dat de benzine voor een groot deel dan toch voor de ontspanning op de weekeinden zou wor den gebruikt, waardoor de meeste automoblUsten dan in de week het openbaar ver voer zouden bestormen. Verder heeft minister Wes terterp vorige week met zijn Belgische echtgenoot de mo gelijkheid besproken de ont heffing over en weer in bei de landen geldig te laten zijn. WESTERTERP (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Alle ontvang kantoren van de rijksbelas- gkantoren van de rijksbelas ting hebben het maandag on gekend druk gehad met het innen van motorrijtuigenbelas ting. Bij menig kantoor ston den de „liefhebbers" om half- negen a' in de rij en die drukte duurde voort tot het sluitingsuur. De verwachting is, dat dit de komende dagen nog wel zal aanhouden. Het is duidelijk, waar die betalingsdrift zo plotseling door veroorzaakt is. Het be richt uit het kabinetsberaad van vrijdag, dat voorbereidin gen getroffen worden voor d' tributie van benzine en dat daarbij de registratie van de motorrijtuigenbelasting als ba sis voor verdeling zal dienen, heeft blijkbaar menigeen met schrik vervuld. De voorlichtingsdienst van het ministerie van Financiën haastte zich ons te verzekeren, dat niet iedereen die maandag in de ri„ stond zich daarmee bloot gaf als „zwartrijder". Een woordvoerder van het mi nisterie: „Er waren ook heel wat nonchalante mensen bij, die wel belasting betaald had den, maar die later verzuimd hebben aangifte te doen van de vervanging van hun auto. En anderen, die bij aanschaf van een gebruikte auto nage laten hebben het kentekenbe wijs op hun naam te laten overschrijven". Maar informatie bij plaatse lijke belastingkantoren maakte duidelijk, dat het voorname lijk o:n voldoening van achter stallige belasting is gegaan. Een van die kantoren meldde ons normaal op maandag zo'n 30 betalingen van motorrijtui gen te verwerken. Gisteren ware. het er ruim 150. Daar naast was het aantal over schrijvingen van kentekenbe wijzen plotseling ruim ver dubbeld. Een ander kantoor registreerde zelfs een verzes voudiging van de normale maandags,, drukte, niet mee gerekend de telefoontjes waar in geïnformeerd werd naar de hoogte van het verschuldigde bedrag dat men dan per giro wilde overmaken naar het Centraal Bureau Motorrijtui genbelasting in Apeldoorn. Heel wat betalers volston den ook met het in ontvangst nemen van een accept-giro kaart, waarmee ze de betaUng verder via postkantoor of bank kunnen afwerken. Vanwege het ministerie van Financiën werd meegedeeld, dat zolang mogelijk mutaties In het bestand van het Cen traal Bureau in Apeldoorn zul len worden verwerkt voordat dit bestand voor eenmalig ge bruik za! worden afgegeven aan het ministerie van Econo mische Zaken, dat de distribu- tiewet moet uitvoeren. RISKANTE VLUCHT KLM-JUMBO (Van onze redactie buitenland) SCHIPHOL Na een dramatische vlucht via de luchthavens van Damascus, Nicosia en Tripolis is de gekaapte KLM-Boeing 747 „Mississippi" maandagavond tegen zes uur Nederlandse tijd op Luqa op Malta geland. In de loop van de avond gingen de kapers er mee akkoord de 247 passagiers vrij te laten in ruil voor brandstof en twee diplomatieke gijzelaars. Kort daarna was men begonnen met het tanken van de Jumbo. Gezagvoerder I. L. Risseeuw (55) had kort voor de landing op Malta al gemeld dat de drie kapers, leden van de onbekende „organisatie van de Arabisch-Nationalistische jeugd voor de be vrijding van Palestina", tot vrijlating wilden overgaan. De Jumbo werd zondagavond gekaapt boven Irak, van Am sterdam op weg naar Tokio Het toestel had twee tussenlan dingen in Athene en Beiroet achter de rug en was op weg naar Nieuw Delhi. De kaners dwongen gezagvoerder Ris seeuw koers te zetten naar Da mascus, waar brandstof inge nomen moest worden. Toen dat door de Syrische autoriteiten werd geweigerd, vertrok de Mississippi naar Nicosia. De kapers wilden een poging wa gen zeven Palestijnen, die een straf van zeven jaar uitzitten wegens aanslagen op een El Al-vliegtuig en de woning van de ambassadeur van Israël, vrij te krijgen. Tijdens de drie uur durende stop in Nicosia uitten de kapers kritiek op de Neder landse houding in het Midden- Oosten-conflict en inzake de Palestijnse kwestie. Oh een onzer verslaggevers) OOSÏERHOUT Bij een fronlale botsing tussen twee vrachtauto's op de Maasroute 'ij Oosterhout zijn de beide chauffeurs om het leven ge komen, Eén van hen is een in- nner van Baarland, die een nol bieten geladen wagen van te firma Braam bestuurde Hij werd bij de botsing uit zijn obine geslingerd en door zijn <'SM auto overreden. Be identiteit van de slacht offers was bij het sluiten van deze editie nog niet bekend De jwge op de weg was ontzet tend, (Van onze redactie binnenland), tS®ElJ Het Belgische tornt voor de zondag tint i\° soed aIs zeker gewij- ofLi re»'erinS onderzoekt it 1 .t?°k'e'rik is het verbod j» „,n °ver de zondag en svow 'n het nieuwe «nni™,speelt 4e autonum- toneen Sr°te rol. Met Ma>t!V61 laatste cijfer op die Wiila men bijvoorbeeld op Bet 7 "aet m°gen rijden en dan „en, °'leven cijfer zater- htt -J "e week daarop zou "te» andersom zijn. (Van onze pari. redactie) Tenslotte vertrokken de ka pers weer, zonder Palestijnen, maar met 23 ton extra brand stof. Zij gingen op weg naar de Libische stad Benghazi, maar lieten zich onderweg door de KLM overhalen naar Tripolis te gaan, omdat in Benghazi geen Nederlandse vertegen woordigers zijn. Nadat aanvan kelijk toestemming om te lan den werd geweigerd, kon maan dagmorgen de Mississippi ten slotte toch in Tripolis landen. Op de luchthaven van Tripo lis eisten de kapers in onder handelingen met de Nederland se zaakgelastigde, drs. J. J. de Roos, en de vertegenwoordiger van de KLM, de heer Verkerk, dat Nederland geen hulp meer zou verlenen aan joden uit de Sovjet-Unie, en dat Nederland Israël niet langer met wapen zendingen zou steunen. Ook zou de KLM geen wapens meer naar Israël mogen vervoeren. Deze eisen wekten bij de KLM en de Nederlandse regering twijfel op aan de kennis van zaken van de kapers, omdat in Nederland geen transitokamp voor joden is en omdat Neder land sinds de oorlog geen wa pens meer aan Israël heeft ge leverd. Mr. J. F. H. de Soet, vice- president-directeur van de KLM wees er op dat zijn maat schappij nooit wapens naar Is raël heeft vervoerd. Deze mededelingen werden aan de kapers overgebracht, persoonlijk en via een uitzen ding van de wereldomroep, zo wel in het Engels als in het Arabisch. Na het afbreken van de onderhandelingen wilden de kapers weer vertrekken, nadat zij eerst toegestaan hadden dat de passagiers van eten en drin ken waren voorzien. De Libische luchthavenauto riteiten weigerden echter toe stemming en blokkeerden de startbaan met brandweerauto's. Zij dreigden ook de wielen van het vliegtuig te blokkeren. Daarom moest captain Ris seeuw van de kapers een zeer riskante 'manoeuvre uithalen: hij moest zijn zwaar beladen Jumbo via een honderden me ters te korte startbaan, die niet geblokkeerd was, de lucht in zien te krijgen. Dit lukte maar ternauwernood. De Mississippi werd toen naar Malta gediri geerd, waar aan de omzwervin gen van de Jumbo een voor lopig einde kwam. Daar moest de KLM-gezagvoerder op een veel te korte baan landen, de eerste maal dat een Jumbo op het vliegveld van Malta neer streek. President-directeur Orlandini van de KLM was met enkele medewerkers inmiddels op Pa lermo aangekomen, waar hij op „neutrale grond" de ontwikke ling van zaken wilde afwach ten. Toen de KLM-machine eenmaal veilig geland was, ver trok ook hij naar het door een leger politiemannen afgegren delde vliegveld. Uit Cyprus werd gemeld dat de Cyprische regering niet in zou gaan op de eisen van de kapers, de zeven Palestijnen vrij te laten. Men nam de eis niet al te ernstig, omdat geen enkele grote Palestijnse ver zetsorganisatie zich solidair met de kapers had getoond. Dóór premier Jalloud van Libië was zelfs felle kritiek op hen geuit. Zij schaadden door deze daad de Arabische zaak, zo zei hij. Per radio deelde hij de kapers mee dat zij beter doelen in de bezette gebieden konden aan vallen dan vliegtuigen kapen. Maandagavond zou een hoge functionaris van het Japanse ministerie van vervoer naar Amsterdam vertrekken om in lichtingen uit de eerste hand te verkrijgen over de kaping en om achter de identiteit van de Japanse passagiers te komen. Eerder op de dag waren de Ja panse vliegvelden uit vrees voor soortgelijke acties onder verscherpte bewaking gesteld. Zie ook pag. 9. i O Schipper Van Dierendonck na zijn angstige avontuur Herenigd met een dolge lukkige familie. (Vatn een onzer verslaggevers) CADZAND Vijf Belgi sche vissers uit Knokke-Heist hebben het afgelopen week einde ruim 30 uur voor de kust tussen Zeebrugge en het Nederlandse Westkapelle rondgedreven in een half lek ke dinghy. Zondagnacht om 02.00 uur spoelden zij aan op het strand van Cadzand, vlak bij hotel Noordzee. De vijf schipbreu kelingen vormden de voltalli ge bemanning van het Belgi sche vissersvaartuig Alca-Tor- da. Het schip was zaterdag middag om tien voor halfzes overspoeld door een reusachti ge golf en zonk daarna binnen tien minuten. De Belgische vissers werden gisternacht liefderijk onthaald door de fa milie Faas, exploitanten van hotel Noordzee. Om halfvijf gistermorgen kon de gewaar schuwde familie de doodge waande vissers vanuit Cad zand komen ophalen. Zie ook pag. 3. (Van onze redactie binnenland) EINDHOVEN „Van een positief resultaat in de afdeling personenauto's van DAF (Daf Car b.v.) zal dit jaar niet veel terecht komen. Het vorig jaar werd nog een winst gemaakt van 7,4 miljoen gulden. DAF verwacht over 1973 ongeveer quitte te spelen. De autoverkopen bij DAF zijn op het ogenblik met circa 40 procent gedaald en ook voor de rest van dit jaar ziet de afzet er somber uit". Dit heeft maandagavond mr. O. Wibaut, secretaris van de raad van bestuur van Van Doorne's Automobielfabriek (DAF) in Eindhoven meege deeld. Hij vertelde dat de di rectie zich op het ogenblik be raadt over het indienen van een aanvraag tot werktijdver- W, ®AAG In het vroege '«Plicht n de bloedproef ""•iteob ib?6 pohtie kan dan «n zirh wettlijk dwin- üe» onderwerpen aan kt» W,01>i te laten uitma- hebben j We' niet teveel Ie mir-jf?'dfonken. Dit kondig- CTFï Westerterp (Ver- Waterstaat) gisteren t de vergadering van Iweede-Kamercom- r verkeer en Water- ï,n iek? over de hoofden mgenrt ^mdeden heen een 'C 2eroep °P de automo- Nken ®een oleohol te ge- ets'ni«mnW}eer ZÜ n°S achter '«isovp,. n- Nadere gege- J1® Van hJ®, eventuele toena- "erker- a!c°b°Tmisbruik in niet. er deed de bewinds- (Van onze redactie buitenland) PARIJS De Westduitse bondskanselier Willy Brandt heeft maanoagavond een be roep gedaan op de EEG-lan- den, Nederland te hulp te ko men in de huidige oliecrisis. Zonder Nederland, tegen wie de Arabische olielanden een volledige olieboycot heb ben afgekondigd, met name te noemen, zei Brandt: „Wij wor den alle in gelijke mate ge troffen en niemand van ons heeft het recht, een ander met zijn moeilijkheden te laten zitten. Door de verzwakking van één isnd te aanvaarden, verzwakken wij in feite de Europese Gemeenschap zelf en daarenboven, binnen niet al te lange tijd, elk harer leden". Brandt sprak deze woorden bij het uitbrengen van een heildronk op president Pompi dou van Ei ankrijk tijdens een diner in het Elysee als besluit van de eerste dag van Frans- Westduitse topbespreklngen. die ten doel hebben de grondslag te leggen voor gro tere politieke eenheid in de EEG. De Westduitse bondskanse lier waarschuwde de EEG-lan- den, zichzelf niet wijs te ma ken, dat zij alle niet op de zelfde manier worden be dreigd door de verminderde Arabische olieleveranties. Vol gens Brandt is de oliecrisis een bedreiging van het be staan zelf van de EEG. „Als wij op d)t punt niet elkaar steunen zullen wij op ander terrein niets duurzaams tot stand kunnen brengen", aldus de Westduitse bondskanse lier. Eerder op de dag hadden Brandt en Pompidou zich al uitgesproken voor een houding van solidariteit in de huidige energiecrisis. In een eerste gesprek onder vier ogen met Pompidou heeft Brandt het denkbeeld geop perd, dat de EEG nog vóór haar voor midden-december voorgenomen topconferentie in Kopenhagen zich over de energievoorziening beraden zal Naar de Westduitse rege ringswoordvoerder Armin Grünewald meedeelde, zou een bijzondere bijeenkomst van de betrokken ministers van de negen EEG-landen over deze zaak kunnen wor den gehouden in aansluiting op de conferentie van EEG- ministers van Buitenlandse Zaken in Brussel, die voor 3 en 4 december is vastge steld. korting. „De beslissing zal deze week wel vallen. De arbeids- inspertie in Maastricht zal worden gevraagd om het per soneel een dag minder te laten werken. Hierdoor zal de pei- sonenautoproduktie nu nog 430 wagens per dag met ongeveer 20 procent worden Ingekrompen", zo zei de heer Wibaut. in de DAF-fabriek In Born werken op het ogenblik 3700 man, die een vijfdaagse werk week hebben en ervoor zor gen da» per week 2150 DAF's de montageband verlaten. In Born wordt de gehele personen- autoproduktie uitgevoerd. De DAF-directie houdt er nu al rekening mee, dat de totale personenautoafzet in Neder land dit jaar vijf tot tien pro cent zal achterblijven bij die van vorig Jaar. „De germgere auto-afzet is duidelijk merkbaar. Op het ogenblik worden er te veel auto's gemaakt en aan een werktijdverkorting lijkt niet te ontkomen", zo verklaarde de secretaris van de raad van bestuur van DAF, die zei dat de directie nog meer maatre gelen als gevolg van de olie crisis overweegt. HAGEL- EN SNEEUW BUIEN. AAN DE KUST HARDE NOORDWESTEN WIND. Maximumtemperatuur vier graden. STAD EN STREEK Warmte wordt duurder in Borsele. Pagina 3 Terneuzen tevreden over wijkagent. Pagina 5 FINANCIëN EN ECONOMIE Fransen spinnen zijde bij oliecrisis. Pagina 7 BINNEN- EN BUITENLAND Vandaag eerste werke lijke krachtmeting in Kamer. Pagina 9 Sint, let op ons kind Pagina 11 SPORT NAC-rechtsbulten Vreijsen: „Wullems ligt me niet". Pagina 13 RADIO EN TELEVISIE KRO over dissidenten in de Sovjet-Unie. Pagina 15 (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het kabinet- Den Uyl is verdeeld over de vraag waar de vaste oeverver binding Westerschelde moet komen. Minister Westerterp van Verkeer en Waterstaat wil de brug-tunnelcombinatie bou wen tussen Kruiningen en Perkpolder, zijn collega van Ruimtelijke Ordening, Gruy ters, daarentegen meent dat de verbinding gebouwd moet worden tussen Terneuzen en Ellewoutsdijk. Planologisch is dit beter, zo heeft naar ver luidt Westerterp erkend, maar het betekent een vertraging in de bouw van minstens drie jaar. Westerterp heeft het kabinet voorgesteld een beslissing te nemen over „zijn" plan, aan leg van de verbinding tussen. Kruiningen en Perkpolder. Sterk argument voor dit plan is, dat het vrijwel onmiddel lijk kan worden verwezenlijkt op basis van de plannen die verleden jaar een groep aan nemers heeft gepubliceerd. De ministerraad zal komende vrijdag, uiterlijk de vrijdag daarop een beslissing nemen. Westerterp 'heeft de kiamer gisteren tijdens een commis sievergadering toegezegd, dat hij tijdens de behandeling van zijn begroting (11 december) concrete mededelingen kan doen. (Vervolg op pag 3) (Van onze correspondent)' SAS VAN GENT Maan dagmorgen is in het kanaal Gent-Terneuzen, op de plaats waar hij over boord moet zijn gevallen, het lijk van de 21-ja- rige Franse matroos Jean-Louis Menguy gevonden. De jongen voer voor de eerste keer mee met de binnenvaarttanker Guy, die op weg was naar Parijs. Vo rige week maandag moet hij bij het verlaten van de machineka mer over boord zijn gevallen. De rijkspolitie te Sas van Gent heeft in samenwerking met de rijkspolitie te water uit Terneu zen het lijk geborgen en over gebracht naar het Elisabethzie- kenhuis te Sluiskil. (ADVERTENTIE) 5 w -„.les taalde*1®"11* "„oiriet«e.»e

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 1