Als er droogte heerst in Rotterdam van a TRISCHE ARATEN Zaterdagbijlage van 24 november 1973 Technisch Bureau 00 11, Goes. Tel 5460 Visie Babbelen itborden GOES Na een jarenlange periode waarin Rotterdam voornamelijk bekendheid genoot als Nederlands stink- stad nummer 1, waren we bijna vergeten dat het ook trekpaard nummer 1 van onze nationale eco nomie is. De positie van Rotterdam is in gevaar en de rest van Nederland zal het ook voelen, niet in de laatste plaats de opkomende industriegebieden aan de Moerdijk en in Zeeland. „Als het regent in Rotterdam, dan druppelt 't in Zuid-West-Nederland", zei ons deze week een in ternationaal erkend zeehavenexpert. „Maar als Rotterdam droogvalt, dan regent het natuurlijk ook mZuid-West-Nederland niet meer". Onze zegsman, met wie wij een uitvoerig vraaggesprek hadden over „Rotterdam-nu", verzocht ons anoniem te mogen blijven met het oog op de delicate en politiek gevoelige kanten die vastzitten aan de olie- en Rotlerdaincrisis. zaak, maar er zal niets anders opziten dan dat Rotterdam probeert dat vertrouwen te herstellen Zullen havens als Le Havre, Duinkerken en Zeebrugge niet profiteren en Rotterdams rol overnemen? De expert: „Profiteren ja. Vooral Le Havre en Duinker ken. Zeebrugge zie ik niet zo zitten, dat is en blijft een moeilijk toegankelijke haven. Maar de overname van Rotter dams olierol, zie ik nog niet gebeuren. De oliemaatschap pijen zijn oo kniet gek. Die zullen, zeker na hun Rotter damse ervaring, niet aloes op een kaart in dit geval de Franse willen zetten. Wat let de Arabieren om een vol gende keer Frankrijk uit te Mezen als hun slachtoffer. Le Havre en Duinkerken werden al als concurrenten beschouwd, lang voor de olie toevoer begon te stagneren. Hun grootste voordeel is dat het diepwaterhavens zijn. Le Havre mikt duidelijk op het Luikse industriebekken, op Zuid-Duitsland en als het even kan een stuk van midden-Duiteland. Als ze hun pijpleidingen ge vuld kunnen houden, dan zijn die hoe lang ooik renda bel, Maar zoals ik al zei, daar tegenover staat dat ook die havens in één land gelegen zijn". In het streven van Rotter dam naar meer activiteiten spreiding, past ook het beleid van de havenwethouder om meer werk te maken van wat de „tertiare" sector wordt ge- reikend zullen zijn om de schade als gevolg van de olie crisis te compenseren. De havenexpert: „Rotterdam zal ar blijvende schade van ondervinden. Dat staat wel vast. Rotterdam niet alleen. Ook elders in het land zal het te voelen zijn. In Zeeland en aan de Moerdijk bijvoorbeeld. Alleen al Shell Moerdijk heeft 5 miljoen ton ruwe olie per jaar nodig. De hele chemiscne industrie, de plasticfabrieken, de Akzo, de rubberindustrie, kunstvezels enzovoort betrek ken allemaal hun grondstof dat is olie uit Rotterdam. Omgekeerd leveren al deze afnemers van grondstof en halffabrikaten (uit de chemi sche fabrieken) weer hun eindprodukten aan Rotterdam dat met zijn geweldige bedrij vigheid binnen de Nederland se verhoudingen een superat- nemer is van produkten en diensten. In die welvaarts kringloop zullen nu storingen op gaan treden, maar dat is geen reden om in paniek te raken". BOTTERDAM De zout water-metropool aan de Nieuwe Waterweg bruist vrn activiteit en werkdrift alsof er geen oliecrisis is. Het binnenwater waarop we uitkijken wemelt van de aken, tankschepen en par ievinkers. Zonlicht wordt getemperd door een wit grijze sluier die over de stad ligt. Deze keer bestaat uit minstens evenveel doodgewone winternevel als s®og. De schoorstenen ro ta# nog in Rotterdam, Bot lak en Europoort. Nóg wel «Het nationale trekpaard is «waarloosd, de laatste fc I' Ze®' kavenexpert, M beestje moet nodig weer t(® wat haver krijgen. Daar Jas het al aan toe lang voor t j olieboycot be noemd. Zou een dergelijke ontwikkeling soelaas kunnen bieden? De expert: „Ach...de tertiai re sector, daarmee bedoelt men de dienstensector. Dien sten moeten worden betaald en om dat te kunnen moet er toch eerst weer geld verdiend worden. Rotterdam heeft trou wens een goed ontwikkelde dienstensector, al kan dat na tuurlijk altijd nog beter. Waar Rotterdam vooral niet m slaagde tot nu toe, dat is het ontwikkelen van een aan trekkelijk woongebied, bij voorbeeld voor de internatio nale concerns en hun staven. Die gaan nog altijd iiever naar Wassenaar of naar Brussel". U bent al vele jaren lang en zeer nauw betrokken bij het wel en wee van de Rotterdam se haven. Hoe is die groei tot wereldhaven nummer 1 tot stand gekomen? De expert: „Dat is een een voudig verhaal. Het geheim van Rotterdam is altijd ge weest: op tijd op de ontwikke lingen vooruitlopen. Op tijd klaar zijn voor de ontvangst van steeds weer grotere sche pen en op tijd reageren op nieuwe vervoerstechnieken. Toen het eerste containerschip de Atlantische Oceaan over stak was zijn bestemming Rot terdam, nu Europa's grootste containerhaven. Rotterdam heeft altijd hen goede visie gehad op de ont wikkeling van het zeetrans port, mede ook dankzij de traditioneel goede verstand houding tussen haven, ge meente, scheepvaartmaat schappijen en internationaal bedrijfsleven. Rotterdam is dan ook een Europese haven. Een zo grote haven als die van Rotterdam, kan geen nationale zaak meer zijn en die kun je ook niet vanuit een nationaal perspec tief beoordelen of sturen. Ik geloof dat de Arabieren werkelijk niet beseffen dat Rotterdam veel meer een Eu ropese haven is dan een Ne derlandse en dat een boycot tegen Rotterdam ook gericht is op een flink stuk van West Europa". Ondanks de visie van Rot terdam is het dan toch zover gekomen dat een groot deel van het welzijn van de haven afhangt van de oiieaanvoer. De expert: „Ja, dat is een nadeel van oververtegenwoor diging of eenzijdigheid. Maar eenzijdigheid is daarom op zichzelf niet slecht. Toen Rot terdam na 1945 merkte hoe belangstellend de olie- en che miebedrijven waren, toen be sloten stad en haven, met steun avn de regering, de bes té faciliteiten te geven aan die sectoren. Je kunt niet zeggen dat dit een verkeerde keuze is geweest, alleen maar omdat de politieke verhoudingen in de wereld na bijna dertig jaar anders zijn komen liggen, met deze keer dan nare gevolgen voor Rotterdam". bet. Natuurlijk moeten we niet terug naar de ongebrei delde expansie van weleer, maar we moeten wel af van de gewoonte a priori tegen industriële ontwikkeling of de industrie als zodanig te zijn. Wat dit laatste betreft hebben vooral veel actiegroepen hun doel voorbijgeschoten. Hun werk was nuttig oim iedereen met de neus op de fieiten te drukken 'en aan het werk te zetten, Oók de industrie zelf. Gaat men echter te ver, zóver dat de ondernemer een verdachte figuur wordt, dan schrikt men buitenlandex-s af en dat kost handen vol geld. Er is nu een duidelijke vesti gingsstagnatie te bespeuren als gevolg van het slechte indus triële klimaat in Nederland. Maar de miljoeneninvesterin- gen in Europoort en Maasvlak te zijn intussen wél ge daan'".. Buiten bouwt, handelt en produceert Rotterdam nog al tijd voort. Schepen uit dehele wereld varen af en aan. Over Brienenoordbrug, Kleinpolder- plein en door de tunnels razen de containerauto's naar alle kompasstreken. De zon begint het te winnen van nevel en smog. De schoorstenen roken nog. WIM KOCK Wat is er volgens n nodig om Rotterdam andermaal nieuwe vleugels te geven De expert: „Allereerst, ge loof ik, een verandering van mentaliteit. Wij babbelen te veel en we babbelen boven onze stand. Onze apostolische zendingsdrift is niet in over eenstemming met onze moge lijkheden. Behalve een beetje gas is het diepe water voor de kust van Rotterdam onze eni ge werkelijk belangrijke „grondstof". Daar zullen we rekening mee moeten houden in de toekomst. Binnenlands is de laatste vijf jaar het ondernemingskli maat zeer verslechterd. Agita tie tegen de industriële bedrij vigheid is daaraan mede de- Erger nog dan de oliecrisis zeggen sommigen is het feit dat Rotterdam plotseling internationaal te kijk staat als een vitale maar tegelijkertijd en ook daarom zo gevaarlijk kwetsbare aanvoerhaven. De havenexpert: „Inderdaad. Het is niet gemakkelijk ver trouwen op te bouwen, maar het' is nog veel moeilijkerr om geschokt evrtrouwen te her stellen. De internationale vak- per-s spreekt ook over een ver trouwenscrisis rond Rotter dam. Dat is een vervelende SPED1S; de wensen van de kiezers. Het gaat die politieke partijen al leen maar om de stemmen van de kiezers. In de meningen van de kiezers zijn ze niet zo erg geïnteresseerd. Dit alles, en nog veel meer, is uitgezocht door dr. F. J. Heunks, een politiek-socioloog. Hij promoveerde dezer dagen aan de Tilburgse hogeschool tot doctor in de sociale weten schappen. Voor zijn promotie studie „aliënatie en stemge drag" maakte hij een diep gaande studie van vrijwel al les wat daarover is geschre ven. En ondervroeg hij schrif telijk zo'n goede 2000 men sen. Al die gegevens die dat heeft opgeleverd, moeten met de nodige voorzichtigheid wor- ds'T :1"'"T1 ->if g-ven hoi- nen aan in de opvattingen van de Nederlanders. Je kunt er geen harde en onveranderlijke gevolgtrekkingen uit maken. Maar het is, om een voorbeeld te noemen, wel duidelijk dat er iets mis is als zo'n 67 procent van de ondervraagden stelt dat er bij de overheid te veel geld wordt verspild. Dat duidt dan op een opvatting die bij talloze mensen leeft. En als 79 procent zegt dat ze vindt dat er te veel politie ke partijen zijn, liegt dat er ook niet om. De helft van de Nederlanders meent dat het helemaal niet zo gek zou zijn als we met z'n allen onze mi nister-president zouden kie zen. mensen die kritiek hebben en die toch braaf elke keer weer hun stembiljethokje rood ma ken. Maar, en dat is ook weer een algemene conclusie, er is duidelijk ook politieke ver vreemding. Er zijn heel wat mensen die het allemaal geen zier meer kan schelen hoe on ze politieke, parlementaire de mocratie reilt en zeilt. Ze den ken er niet over om nog even tijd te nemen voor het uit brengen van hun stem als het weer zover is. Je kunt niet keihard zeggen dat het allemaal één oorzaak heeft, die onverschilligheid. Veelal is dat wegblijven een gevolg van_ een proces dat door allerlei invloeden wordt bepaald. Men is ontevreden met het overheidsbeleid. Krijgt dan te vens het gevoel dat men als kiezer op zoveel miljoen stemmen?!" toch niets in de melk heeft te brokkelen. Vaak volgt daar uit een gevoel van onvrede met ons kiesstelsel. Men gaat twijfelen aan de betekenis van ons partijen-systeem. In een groot aantal gevallen wordt dit alles nog gecombi neerd met onvrede over de eigen maatschappelijke positie (narigheid in het werk, moei lijkheden thuis, weinig inzicht in de problemen die via een politieke keuze moeten wor den opgelost, enzovoort). Vaak begint men dan met het uit brengen van een protest stem. de volgende stap: lekker thuisblijven op een verkie zingsdag. Heel klaar is uit de studie gebleken dat het niveau van de genoten opleiding van groot belang is voor de waardering die men kan opbrengen voor het parlement en het partij stelsel. lis dat niveau laag. en gaat die geringe opleidingsba sis gepaard met een lage soci ale status, dan is men sneller geneigd om het met onze par lementaire democratie alle maal maar flauwekul te vin den. De Progressieve Drie PvdA, D'66 en PPR blijken eigenlijk helemaal niet zo'n revolutionaire aanhang onder de kiezers te hebben. Zij krij gen veel stemmen van die mensen die menen dat ons worden. Maar de kiezers die ontevreden zijn over het over heidsbeleid zelf zijn veel ster ker geneigd het maar eens te proberen met een van onze extreem linkse partijen. Het staat allemaal, en nog vee] meer, in dat ruim 450 pagina's tellende proefschrift. Maar eigenlijk weten we toch nog niet veel van de diepere achtergronden die mensen er toe bewegen wél of niet te stemmen. Of van de psycholo gische achtergronden van het stemgedrag. Van de stemge- woonten-van-huis-uit trouwens ook niet. Want dat is door dr. Heunks wel zeker dat traditie, milieu en gewoonte heel veel te maken hebben met de par tij waarop me" s'e ut. •en konsumentenw morden gepresenteei litieke partijen het niet zo nauw nemen met het uitvoe ren van hun verkiezingsbelof ten als ze na de verkiezing, natuurlijk in het zadel van de regeringsmacht zitten. Ze vi"-1"" 7o'n B'1 procent te i'. houden net Enkele jaren geleden, uit die tijd dateert het onderzoek, kwam dat de Boerenpartij te goede, of de PSP. En als dan later blijkt dat die er ook niet ■"veel een kunnen me':"n It ^oralf, n We dan netjes Ii machtel°osheid". I 'iB ie zo'n 80 procent e,'!anclse vrouwen ■•ii/ï-t. Nou hoeft al die kritiek op ons staatsbestel niet steeds te le' 1 onver - 'i"el wat onze po-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 27