n Mogelijke sluiting van de pompen na 8 uur 's-avonds VENZINE UIT KOLEN Belgische „koolmonoxydekraan" plotseling dicht Olieboycot tast werkgelegenheid in Rotterdam niet direct aan I Scheepvaart Vereniging Zuid: Gelijke prestaties (andaag is het geen moederdag. Is dat niet een prima reden om iets aardigs mee naar huis te nemen? Doe es wat terug. Schenk haar Bols Crème de Cacao. Likeurentv Advies van BOLS VA B-N-Fap. 1,25 BSH *73 1 Lyons N IV* Macintosh 1 Meteooi 1 NBM-Bow* VA Nederl. VB 6% NMB 7- Nutrtclu 8 Nljverdal 6Va Philips VA Philips iy» Proost B 6}£ Bolinco 6Va ld 1000 b Sanders SkoJ Br 1 pet 5y* 111b Wat ttV» VMP 6 Vlbamlj 8V. Vlh Butt. 1 Wessanen anp-beurs overzicht HOOFDFONDSEN OPENDEN LAGER Vrijdag 23 november 1973 financiën economie (Van onze redactie binnenland) PEN HAAG De moge lijkheid van sluiting van de nompstations na acht uur 's avonds zit er wel in Vrijwel ,een enkele Nederlandse nomphouder is er op tegen, omdat het toch weinig zin Deeft langer open te zijn Het merendeel van de pomp houders heeft nu een omzct- vermindering van circa 15 orocent, maar ook de vraag te ongeveer 15 procent ge daald. Dit komt enerzijds door de autoloze zondag (bij na 10 procent) en anderzijds doordat de Nederlandse auto mobilist zuiniger is gaan rij den na de vrijwillige oproep van maximum 100 km per uur. Deze besparing bedraagt ongeveer 5 procent. Dit heeft een woordvoer der van de Bond van Auto mobiel-, Garage- en Aanver wante bedrijven (Bovag) in Den Haag verklaard. De Ne derlandse oliemaatschappijen hebben deze week hun dea lers gevraagd op basis van vrijwilligheid de pompen 's avonds om acht uur te slui ten. Volgens de Bovag is er rl meandenlT overeg gaande om de openstelling van de pompen onder de winkelsluitingswet te bren gen. „Geen enkele pomphou der is op het ogenblik aan een wettelijke regeling ge bonden, behalve dan voor bepaalde stations aan de rijkswegen die 24 uur per dag open moeten zijn", aldus een woordvoerder van de Bovag, die verder zei dat de sluiting van de pompen na acht uur 's avonds alleen maar bespoedigt. Ons land telt ruim 12.000 pomphou ders, waaronder ca. 3000 z.g. industriële pompen (voor be drijven etc.) De Bovag heeft na drie weken oliecrisis in Neder land verder geconstateerd, dat er geen merkbare ver schuiving is van het maken van auto-uitstapjes op zater dag nu het rijden op zondag voorlopig taboe is. Verder hebben de garagebedrijven de laatse weken een merk baar geringere werkplaatsbe zetting. Als oorzaak noemt de Bovag het minder hard rijden van de automobilist, waardoor de auto minder aan slijtage onderhevig is. Een minder pessimistische ontwikkeling is de daling van het aantal autoschades. „Bij sommige maatschappij en is ai een daling van het aantal schades met 50 pro cent geconstateerd, want doorgaans is op zondag het aantal auto-ongelukken pro centueel het hoogste van de week", aldus de Bovag. (Van onze correspondent) gONN In West-Duitsland nemen de plannen om benzine ujt kolen te maken steeds concretere vormen aan. Verte- uenwoordigers van het chemi sche concern Schering voeren momenteel onderhandelingen In Bonn met de bedoeling de regering in het project te be trekken. Sckering, die in de Bonds republiek vooral bekend is door de produktie van „de pil", beschikt reeds over erva ring op dit gebied. In een fabriek nabij Dortmund haalde men nog een tiental jaren ge leden benzine en dieselolie uit kolen De produktie hiervan werd echter gestaakt omdat de Duitse kolen steeds duurder werden en de toevoer van olie sterk steeg. Bij Schering is men van me ning, dat de hydratie-procedu- re van toen nog verder ont wikkeld en daardoor rendabe ler gemaakt kan worden. Zon der belasting zou een liter su- perbenzine, volgens Schering, ongeveei 70 cent tot een gul den gaan kosten. Hiervoor is dan wel een produktie van 4 miljoen ton per jaar vereist. De benodigde fabriek zal on geveer twee miljard mark moeten kosten en in twee iaar tijds gebouwd kunnen worden. Volgens Schering is bruinkool voor de hydratie van benzine nog meer geschikt. Mede om dat deze chemisch makkelij ker verwerkt kan worden is hieruit gewonnen benzine nog een kwart goedkoper dan ben zine uit steenkool. Afgezien van de Arabische boycot kan een dergelijke produktie alleen al door de sterk gestegen olieprijzen ren dabeler worden aldus de des kundigen, temeer daar men in de Bondsrepubliek nog over grote reserves aan steen- en bruinkool beschikt. Ook de nieuwe directeur van de grootste kolenonderneming in de Bondsrepubliek, Karl- heinz Bund van de „Ruhrkoh- ie A.G.", is van mening dat de kolen een nieuwe opbloei zul len beleven. Bund met het oog op de kolencrisis in 't Ruhrge- bied: „Er is beslist geen aan leiding om te jubelen, maar ik ben er vast van overtuigd en dat niet pas sinds de olie- schaarste van de laatste we ken dat de kolen een op bloei zullen beleven." Hij sprak het ook als zijn overtuiging uit, dat de kolen een aanzien lijke bijdrage ter overwinning van de energiecrisis kunnen le veren. Ook volgens Bund is het op relatief korte termijn mogelijk benzine uit kolen te produce ren. In tegenstelling tot Sche ring is hij zelfs van mening dat dit veel goedkoper kan geschieden. Zo schat hij de kostprijs van een liter op 35 cent. Aangezien benzine uit olie slechts 15 cent kost, is de hydratie uit kolen momenteel nog niet rendabel. (Van onzecorrespondent). BRUSSEL Alsof er een schakelaa werd omgedraaid. Zo omschrijven deskundigen van het Belgische ministerie van volksgezondheid de plot- ige daling van het koolmo- noxydegehalte in de lucht in sel en omgeving, even na- iat in iet afgelopen weekein dt do autoloze zondag was ta ppan. Tien minuten tot een kwartier nadat de wagens zon dagochtend om drie uur, van de straat waren was heft kooi- monoxydegehalte in de lucht met 75 proeent gedaald. Het ministerie dat enige ge gevens bekend maakte over de metingen die ze zondag ver richtte staat zelf verbaasd over de snelheid waarmee het giftige gas uit de lucht ver dween toen het autopark werd stilgelegd. De metingen lever den overigens nog andere op- vallendende resultaten op. Zo bleek dat het zwaveldioxyde- gehalte en het koolwaterstof gehalte in de lucht hoger wa ren dan op normale dagen. Enerzijds wijt men aan ongun stige weersomstandigheden, maar anderzijds gelooft men bij het ministerie dat de toe name van de zwaveldeeltjes in de lucht veel te maken hebben met de stijging van het elek triciteitsgebruik- Zondag gebruikte België ;00.000 megawatt meer dan op andere zondagen, gevolg van een veel intensiever gebruik van trams, treinen, televisie (Nederland-België) enzo voorts. Juist in het uitlaatgas van elektrische centrales be vindt zich in de regel (evenals in de rook van centrale ver- warmlngsinstallaties) veel zwavel. Oe nu bekend gemaakte re sultatei. hebben nog alleen maar betrekking op Brussel en omgeving. Het ging hier om vier meetpunten, die ook aan het licht brachten dat er even veel stikstofoxyde in de lucht was als op andere zondagen. De gegevens over lood- en stofgehalte van de lucht waren nog nic bekend. In geheel België werd zondag op 200 punten de lucht gemeten. (Van onze redactie binnenland) ROTTERDAM De voorzitter van de Scheepvaart Ver eniging Zuid (werkgevers haven Rotterdam), mr. L. J. Pie- ters, meent dat de olieboycot geen directe gevolgen heeft voor de werkgelegenheid in de Rotterdamse haven. Het effect van de olie-crisis op langere termijn is thans niet te overzien. In ieder geval zijn er volgens hem op dit moment geen ingrijpende ver anderingen te verwachten in het havenpatroon. En als de olieboycot door wordt gezet, dan zullen alle EEG-Ianden er onder lijden en niet alleen Rotterdam. De heer Pieters, die van mening is dat de haven tot nu toe te eenzijdig was georiën teerd, zei donderdag tijdens een toelichting op de vorige maand gepubliceerde beleids nota van de Vereniging, dat meer aandacht aan de tertiaire werkgelegenheid geschonken moet worden. „Het is nu meer dan ooit belangrijk, dat de handelsfunctie van Rotterdam wordt uitgebreid". Hij vond dan ook, dat het Wereldhan del 'csntrum zo snel mogelijk van de grond moet komen. Rotterdam zal z.i. meer en meer een algemene dienstcen- trum dienen te worden. Voor concurrentieafleiding was hij niet bevreesd, omdat de Maas stad door zijn gunstige ligging altijd in het voordeel zal zijn boven de andere Europese ha vens. De S.V.Z. zal een beroep op de regering om mee te werken aan de herstructurering van de haven, waar het accent moet komen te liggen op de functie van distributie- en overslagha ven. Bij eventuele distributie van de olie streeft de S.V.Z. er naar het bedrijfsleven in de haven zoveel mogelijk op het' zelfde niveau te laten draaien. „Met minder olie zijn gelijke prestaties te bereiken door het opleggen van persoonlijke be perkingen", aldus de heer Pie ters. De voorzitter deelde nog mee, dat er meer kolenver- schepingen worden verwacht. Deze komen uit de Verenigde Staten en Canada. De over slagbedrijven houden er ern stig rekening mee. (ADVERTENTIE) scheepsbericht en Abida 26 te Jema verw., Acila 21 i70 nno Durban nr Stanlow, Acteon 21 70 w Sa- banig nr Singapore, Algol 21 155 zzw Kp. Verd. Eil. nr Santos, Alkmaar 21 vn Am sterdam nr Bilbao, Ameland 22 vn Rotterdam nr Lissabon, Amersfoort 21 vn San Juan mr Sanito Domingo, Amstelveen 19 360 w Honolulu nr Shanghai, Aristotelss 21 600 zo Azoren nr Curacao, Asian Explorer 21 vn Brisbane nr Sydney' Banda 22 vn Hamburg nr West Afri ka, Barok 21 vn Malta nr Alexandra, Camitia 21 1400 no St.-Maarten nr Curacao, Capisteria 21 vn Sidon nr La- vera, Chevron Amsterdam 22 230 zw Co mo res nr Europa, Chevron Naples 21 vn Pagopa- go mr Singapore, Chiron 21 vn Aruba nr Curacao, Crania 21 660 o Bermuda nr Stanlow, Diogenes 22 vn Antwerpen nr Bremen, Doelwijk 21 1200 w Walvisbaai mr Kaapstad, Dosi- na 21 vn New York nr. Perz. Golf, Dutch Sailor 22 te Rot terdam, Dutch Spirit 22 te Rotterdam, Esso Bonaire 21 500 zzw Abidjan nr Slagen, Esso Europoort 21 380 no St.- Helema nr Savona, Gaasterdijk 22 te La Pailice verw., Gany- medes 22 oe Gyayaquil verw., Gulf Hollander 21 800 zzw Kp. Verd. Eil. nr Port Arthur' Hercules 2C vn Curacao nr La- guaira, Hilversum 21 45 n Ou- essamt nr Bermuda, Holen- drecht 21 240 zo Nantucket nr Glasgow, Kalydon 22 te Point Fortin, Kapelle 21 vn Kaap stad nr Dakar, Kara 21 650 w St.-Helena nr Durban, Katen- drecht 21 400 zo Hue nr To- kuyama, Kennemerland 21 180 nw Las Palmas mr Recife, Kermia 22 te Stanlow verw., Khassiella 21 vn Stanlow nr Teesport, Kopi- onella 21 160 zzo Kiriwina nr Tokuyaima, Kosicia 29 te An chorage verw., Korovina 21 1220 w Dakar mr Kp. Verd. Eil., Kryotos 21 vn Casablanca nr Beiruth, Ladon 21 vn Li- mon nr Houston, Leersum 21 vn Santos nr San Antonio, Li on of Judah 21 300 zo Dar es Salaam nr Djibouti- Lovellia 21 110 zw Grande Comore nr Mena al Ahmadi, Macoma 21 200 nw Kaapstad nr Perz. Golf, Mainlloyd 21 vn Le Ha vre nr Cristobal, Mercurius 21 vn Rotterdam nr Paramaribo, Musilloyd 21 vn Santos nr Sao Vicente, Neder Ebro 21 700 wzw Monrovia nr Kaapstad, Nedlloyd Kembla 23 te Nacala verw., Niso 21 100 zw Freet- town nr Rotterdam. Ommen- kerk 21 130 wzw Penisola nr Rotterdam, Palamedes 21 700 zzw Azorein nr Antwerpen, Philidora 23 te Curagao verw., Philine 21 vn Sydney nr Kharg Isl., Putten 21 600 wzw Ierland nr Oostkust USA, Safocean Adelaide 21 750 nw Premantle nr Fremamtle, Safo cean Albany 21 vn Fremamtle mr Melbourne, Steenkerk 21 670 ozo St -Helena nr Antwer pen, Straat Luzon 22 te Tanga verw., Straat Madura 21 250 o Saigon nr Hongkong. Straat Torres 21 vn Mogadiscio nr Mombasa, Straat Towa 20 La gos, Théron 21 vn New Orle ans nr Maracaibo, Ulysses 21 vn New York nr Curaoao, Veendam 21 vn Malidonado nr Santos, Viana 21 27 n Kp. Vililano nr Cagliari, Vlieland 22 teSaltend verw., Wonosari 20 vn Hongkong nr Moji, Zonnekerk 23 te Dubai verw., Zuiderkerk 21 100 zw Port Elisabeth nr. Bilbao. faillissenriéinften Aannemersbedrijf J.F. v.d. Veen, Bernhardstraat 1, Ter- neuzen en de vennoten mevr. de wed. L. M. v.d. Veen-Mahu, v.h. wonende te Sas van Gent, thans wonende te Sluiskil en J. P. v.d. Veen, wonende te Terneuzen, thans wonende te Sluiskil. Door het verbindend worden der enige uitdelings- lijst. GEëINDIGD: J. A. Lam- bregts, kleinhandelaarin tex- tielgoederen, glas- en kerami sche artikelen, speelgoederen en sportartikelen en kruide nierswaren, pr. Kerckwerve 7, fitten-Leur, zk. Hofstraat 17, Hoeven. Door het verbindend worden van de slotuitdelings- lijst. Aan conc. cred. kon geen uitkering worden gedaan. ter Z ake BELGIË DE Belgen zullen opnieuw zondag niet hun auto's mo gen gebruiken. De groep mi nisters die zich speciaal met energieproblemen bezighoudt heeft dinsdag dit besluit offi cieel genomen. Het minis terscomité zal begin volgen de week contact opnemen met de horeca-ondernemers, die afgelopen zondag door het rijverbod bijzonder gedu peerd werden. Samen, hore caondernemers en regerings comité, zullen ze een oplos sing voor dit probleem zoe- keh. Amsterdamse effectenbeurs DONDERDAG 22 NOVEMBER 1973 le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs a laten e s ei claim b bieden e ex dividend Actieve aandelen Handel en Industrie "B" I57,40 56,80 155 I 100 300,00 297,00 110 68,00 66,60 4m Subtler I 3K 165,00 164,00 W illi 15 111,00 112,00 OoMIscbt f. 20 114,00 112,40 Dorfllsme r Prei 112,30 111,60 UtlKka U. 25 230,50 226,00 BUliaei 25 250,50 245,50 152. I 200 ta[0>. I 20 HV5 ft ücmikeo KLSi UKI Hou. ÜUe 20 &55M 1100 5». Ned /li Ommeren Len hUlp, i io Robeco i so Rollncn l so Stteepi (In so Wem 20 148,00 150,00 60,40 60,20 74,10 74,20 67,50 66,50 90,30 89,10 158,00 151,00 67.80 67,50 321,00 316,00 36,10 35,90 304.50 204,10 141,20 140,50 109,00 107,00 1*9,40 118,30 Actieve obligaties staatsleningen I Ned. 63-ai I ld 75.35 114 71.88 'ld IdUS lid 7011 iid iom I ld 69-76 114 75-77 ld 71-96 ft Id 7M7 ft Id SJ.95 ft ld 71-96 ft 1471-97 ft ld 72-97 ft ld 71-81 ft ld 72-97 ld 181.91 'ld (SU 'ld SIM ft ld 581-93 ft ld 88 u I ft Id 88111 I ft Id 881V I ft ld 86-91 I ld 67.92 I I ld 67-92 I ft ld 6511-90 1 ft W 68 1.90 I 1«1-89 I ld 851.90 1 '"«li© ft ld 58-03 I ft 'd 59-89 I ft'I Ml-OS I fttd601I ft ld 63-93 I ft U 64-74 I !Sw&m I ft»e64» I I 1 Id 6311 1 '"tt-w ^o-sz I i'1®3'83 ft««47 ft11 5Mb ft'rtï-83 ill 5(lbo ft*C ft a 54.98 99,00 99,10 99,60 99,60 98,60 98,50 100,30 100,10 99,10 98.80 99,00 98,40 100.60 100,00 100,70 '00,10 97,90 97,60 97,80 97,60 99,70 99,50 95,90 95,20 95.00 94,10 94,80 94.00 98,50 98,40 92,30 91,80 93.30 92,80 93,50 92,80 92,20 91,80 89,00 88.30 89.10 88.30 90.00 88,80 87,50 87,00 86,00 85,30 86,90 86,40 86,90 86,20 84,80 84,20 84,50 83,70 80,90 80,50 86,90 86,80 81,80 81,20 86,00 85,40 80,80 80,10 78.20 77,40 97.90 97,90 85,70 85,30 78,70 78,00 79,00 78,00 78,00 77,20 77,60 76,70 82,30 82,40 76,50 76,00 74,70 74,30 67,30 66,80 94,60 94,60 85,90 85,90 83,00 82,50 66,50 66,30 70,80 70.60 71,50 71,00 sy« ld 55-95 ZV* ld 55-85 3 lo grootb i if 37-81 tc grt) 46 3 ld 47-76 3 N tod 87 8'/« BNG 70*95 8l/« ld 70-83 BNG "21 8*5 pot. 3Mi A'dam 47 3fe ld 48 5*/. B dam 69 4>/i ld 52 8% ld 70-85 8% ld 70-96 8 ld 69-76 a ld 69-94 8 lt 71-96 8 ld 72-97 8fe ld 18-97 V/4 ld 70-79 V/ ld 72-81 IV ld 73-98 VA ld 72-97 V/' Ut 71-79 IV* ld 73-98 7 ld 661-91 7 ld 6611 7 ld 661V 7 ld 72-97 7V« ld 73-83 6*/< UI 67*92 6»/» ld 68*93 6V« UI 72-82 ld 67-92 6Vi ld 67-92 6 ld 57-82 6 ld 651-90 6 td 6511 V/t ld 651-90 5*4 ld 6511 5W ld 65-90 5 ld 58-83 5 ld 64-89 5V« ld 65-90 SV* ld 55-83 5*4 td 64-89 i'A ld 58-88 4% lo 58-89 4H ld 59-84 4he ld 60-85 tV» ld 62-92 td 62-93 4V< ld 52-77 Obligaties 8*4 ABN 70-78 - 8 ld 70-16 8 ld 71*86 8 ld 73*88 8V« AmRo 69-75 8 ld 69-76 8 ld 70-78 V/t ld 71*76 V/* ld 71*86 VA ld 73*88 1 lc* 73*80 ty, Mees H 72 BNG rap 52 VA Exp Vin 66 8 Lease PI 1 Mat. bk MUd 5ld 65 Nat. bk. Mld. 8 NMB 70 1 6»/« ld ka^ 72 VA NOB 73 7 I. 66 td 64 1 8 N.VVat scb 71,20 81,20 87,00 85,70 93.20 96,00 103,50 101,10 101,20 70,90 81,00 86,70 85,70 93,20 86,00 103,20 100,80 101,00 90,60 92,20 91,25 85,50 84,85 100,10 100,30 99,70 98,70 99,70 99,90 99,50 97,60 97,50 97,50 98,50 98,50 98,50 94,00 93,30 96,00 90,80 92,80 91,00 90,80 88,80 93,40 89,20 88,00 93,20 87,70 86,30 85,70 99,00 98,80 98,80 95,80 94,50 96,30 92,00 93.60 91,80 91,40 89,80 93,80 89,70 89,20 93,70 88,00 92,50 87,80 87,70 86,80 86,50 85,80 89,70 84,00 84,70 84,20 83,90 83,00 81,10 85,80 84,50 79,30 78,30 94,40 92,30 87,50 87,40 86,60 86,30 85,60 89,60 83,80 84,50 84,10 83,70 82,90 81,10 85,70 84,50 79,00 78,00 94,40 banken 99,50 9 99,40 9 97,00 97,00 99,00 99,10 97,00 98,00 97,90 97,50 95,50 92,00 94,20 92,20 98,50 98,00 97,50 95,20 92,00 94,50 92,00 230.00 230,00 97,00 98,00 98,15 89,60 97,50 87,10 98,00 98,15 89,70 91,60 96,80 86,80 - 85,20 5,70 98,30 VA BUI I Disc 96,00 96,00 8 Sla* B71 96.00 95,50 VA rrUr UB 13 7 ld 72 i id u b ld UW 4' ld X-XA VA ld U(J 8 Bail 71 ife ld 72 8 Westl DZ 6 ld S HV» We.Utt. 70 sy< id io 8 lf 7) VA td 72 V& ld 11 1 IV» ld 11 UI 7 ld 72 6 ld pbr 6 Sch.H.Ned Handel, Industrie en 4% *hold \Vs AKzo 4V» Akzo-Phar 86,50 8w BUZ 100,00 8V« ld 97.00 8'/« Bredero VO 96,00 8 Bredero Vti 87» Bredero VB 96,00 5,00 7V» ld 8 Br.FetT 96,00 96,50 7V* ld 66 94,75 V/t ld 72 91,50 6 lc 65 91,30 91,50 7yA Ceeborc IV* CMC 12 6V< ld 67 8 Elsevier 103,50 103,10 - 89,50 84,25 84,20 78,00 78,20 80,65 80,30 - 99,10 83.80 97,50 84,20 99,90 100,10 99,00 98,80 98,00 98,00a 96,10 96,10 80,50 93 1U 92,80 95,00 89.00 89,00a 97,00 97,20 VA Pool Boot 0 Pegem 07 jV» to M 5 UI 58 6 PiiEJU 57 6 U. 64 ld 59 IV* Kott.Antw 6V» Bt.KijnPIJp 8'/« ld 58 4»/» lo 67 2 RljnScbeld 6 Schiphol 8V« Shell 71 VA Ir 32 W* SHV 72 80)% SHV B 72 8»/- UI 10 b Smitb 65 V/* ÏHV 12 VA i'ota) 72 8 Uollev.10 6 ld 66 7 VMfr 69 5 ld 69 5 ld 62 8V« Wljert 66 7 Dorp 67 £8,20 87,00 85,50 81,50 88,00 85/* 87,00 95,00 94,90 87.10 82,70 84,75 98,25a 92,50 104,90 104,90 tOl.OOp 85,00 89.00 98,20 85,50 82,60 90,70 86,50 88,20 84,00 88,50 67,00 85.50a 81,50 87,10 35,00 85,10 95,00 86,50a 94,90 87,00 83,10 84,75 08,20 92,50 104,90 104,50 100,50a 85,10 88,50 91,50 97.70 84,50 33,10 90,50 86,10 88,00 84,00b div 86,70 86,00 98,50 97,00 91,30 105,50 86,00b 84,00 95,00 9% Gelder *71 101,00 7 HelD.BIcr 8 Boogov 71 8id 71 6Vz ld 66 5Va Indola 6 Kon.Zout 49/« Koudijs 6'/4 Meneba 66 KSH '65 5,5 pet KSH '63 4,5 pet 5 Nederb 8y2 N.Gasü. 7j 8% ld 15j 8>/4 ld 70 8 ld 70 8 ld 72 7»/« ld 72 ld 69 7V« ld 66 1»/4 ld 73 6V4 ld 66 6% ld 68 5*/i ld 65 6} N.Staatsra 7 Ovlng-D-S 8% Pak. 70 7»/4 ld 13 7 ld 68 7 td 72 7Va Id BIH 66 6^ ld 67 5V« ld 64 W. ld 61 7% Pecbiney 8 Peek (3 8 Philips 72 4 ld 51 94,50 96,20 96,20 92,00 92,30 90,00 91,40 90,00 89.00b 89,80 -00,00 100,00 99,50 97,50 97,50 95,80 93,00 92,80 93,00 91,00 87,00 92,40 87,90 92,00 100,00 93,00 88,30 87,30 93,00 86,40 84,50 84,50 95,00 94,50 95,80 96,00 91,80 92,30 PO,00 91,40 90,00 89,50 89,50 89,00 99,30 99,40 99,00 36,00 96,00 95,00 92,60 91,80 92,60 90,50 87,00 92,50 87.55 100,00 93,00 88,20 87,00 92,00 86,40a 84,50 93,50 92.00 92,00 97.00 16,25 90,50 90,80 Luchtvaart-Spoorwegen 1 liJLiVi 68 5 ld 60 4*/é ld 58 8% NJS. 70 7'/4 ld 72 VA ld 57 ld 55 Premie-obligaties 88,50 38,50 90,50 90,50 100,30 100,70 92.80 92,50a 89,00a 87.50 94,80 94,80 ly* Alkm 56 64,60 64,10 ZV» A dam 51 67,00 67,00 zyt ld 561 67,80 66,10 ZV» ld 5611 74,80 73,00 Zy» ld 56111 74,50 74,00a ZV* td 50 68,60 68,10 ZV» Breda 54 63,10 63,05 Z\. Dordr 56 63,05 64,00 zyz Eindb.vn 54 64,10 64,10 ZV» Enscb. 54 65,30 65,15 Z\^ Gravbg 521 76,00 75,30 ZV» ld 5211 78,05 78,00 Zy. RKr 67 ZV» R'dam 521 79,05 79,05 ZV» td 5211 77,50 76,00 ZVz ld 57 75,90 73,10 geutrecht 52 102,05 105,00 ZV» Z.Holl. 57 75,60 75,30 2Vz ld 59 80,05 81,95 Buitenlandse obligaties VA Eur In* 72 93,50 93,00b 5V< ld 64 86,00 85,50b 5'A ld 65 82,50a 81,00b 8 IntAm. 71 95,50 95,00 7 IC 68 87,50a 87,00 SV* int Bnk 71 97,50 97,30 tV» ld 61 86,50 86,50 tVz ld 62 81,50 82,00 ZV» ld 55 99,00 99,00 5V« KSG 64 88,30 88,10 ld 65 88,10 88,10 VA td 62 85,60 T.* Petrof. 57 All.Brw. 92,20 97,50 ZVt Eng.W.L. 28,60 28,50 614 Rothmans 110,00 5 Co Franc. 93,50 93,25 5 Pipe-Line 86,50 86,10 tlA Noorw. 55 4 NorskHydr 70,00 5% Gist-Br. 6^ Grinten V/* Hagemetjer Ife Hoiec 5Vt Boogov. IV» IBl Bolt S& Indola tBiuwer 5*/4 BLM 95,50 94,50 118,00a lt8,00 97,50 99,50 232,51 84,80 92,0ü 88,60 93,00 84,00 89,50 208,50 100,10 96,50 109,5C 104,10 74,00 79,00 106,00 100,00 88,00 -01,00 104,10 80,00 "32,50 85,00 dndu-Key _<ont en Bt -rais Ned Dikkers ür Ov Bonth Uröge Duiker 4pp Lconosto hisevter I id eert H.MBA Lukes fokker Anto l'Urness Gumma H 204,00aid pet pw 115,50 j ijeider eert 100,10 uerofabr 96,50 ijiessen 180,50a Broc. 45,20 47,00 25,00 24,00 1030,01 1030,00 12M 75,20 61,00b 60,00 224,01» 80,00 138,50 92,00 87,20 92,00 83,00 112,00 89,00 103,00 97,00 95,50 88,00 100,50 105,50 ld eert Goudsmit Gros? o Grinten Grofsmed. Aandelen banken en verzekeringen Convert, obligaties VA Akzo 6 A.B.N. 6% Amro 73 5AmRo 8*/« Ball .Ned. 1 BUZ 6V» Bührm.-T. 7Vi Elsevier Furness '73 1,25 4% Gelder 75,10 100,00 99,70 155,75 103,20 99,00 182,00 100,20 89,00 77, AMEV 118,20 118,00 \mfas 100,00 98,00 Ass.st.R'dam 93,50 96,50 Ennla 148.50 149,00 Kas.Ass. 171.00 171,00 Mees Hope 166.50 163,50 Ned.Credletb 42,00 41,50 NMB 160 00 156,00 Slavenb. Bnk 2880,00 2840,00 id Cert 288,00 284,00 Fr. Gr. Hyp. bk 94,50 95,00 111b. Hyp. bk. 175,00b 185,00 WestUtr.Hyp. 347,00 340,50 Scheepshypb. 3000,00 3000,00 Handel en industrie Hagemetjer Hambro Int Hellingman Hero Lons. Heybroek Hoek's Macb Holec Holt. Beton ICV eert. 1H» Holland ino.Maatscb. IBB Kondor Interlas IntematioM inventom Rappe papier Kemo Kempen en B Key Houth. Kiene S Kloos Kluwer ACF Ahog-BUB Alb.Hcljn AMAS Asd Droogd. Asd Rijtuig Aniem Nat. Arnh.Schbw. Asselberg Audet Aui.Screw W Aut.lnd.Rt BaUast-N BAM Batava Batenburg Beek van Beers Begemann 234,00 234,50 44,20 97,50 50,00 101,00 147,00 80,5 116,00 Berkel P Blydenst Boer Druk Bols Borsumij W Bos Kalis BOZ Braat Bouw Bredero VG ld eert Bredero VB ld eert Bührmann-T ld eert Calve-D eert ld 6 pet eert Centr .Suiker ld eert Ceteoo ld eert Chamotte 44,60 100,00b 50,00b 100,10 149,00 81,00 114,00 860,00 860,00b 214,00 213,50 115,00a 115,00 1249,00 1249,00 51,00 51,00 82,00 82,00 1775,00 1765,00 1320,00 1325,00 130.00 130,00 66,00 65,00 98,00 98.00 300,00 298,00 170,00a 165,00a 710,00b 700,00 300,00 300,00 110,50 119,10 73.50 82,10 83,90 465,00a 460.00a 365,00 363,00 420,00 415,00 71,00 167,50 1495,00 420,00 415,00 70,50 168,00 1355.00 1355,00 976,00 980.00 976,00 980,00 170,00 170,00 70,00a 67.00 460,00 42,50 576,00 575,00 240.00a 99,00 25,10 835.00 88,00 40,00 18,00a 59,40 45,00a 380,00 58,20 58,20 95,00a 120,00 207,50 145,00a 1995,00 462,00 46,00 225,00 92,00 24,70 89,00 40,50 17,00a 60,50 45,00 375,00 58,10 58,10 94,00 115,00 208,00 142,00 100,50 82,00 174,00a 347,00 93,00 201,00 58,10 80,50 57.00 246,00 73.01 170,00 60.00 1060,00 135,00b 350,00 75,00a 3160,00 244,00 95,00 111,00 102,50 82,00 48,00 174,00 92,00 195,50 58,20 84,00 56,50 242,50 73,50 188,00 60,50 1055,00 140,00b 78,00 3160,00a 244,50 98,00 112,00 Ure ns te ln O ving. U-s l'akhoek B id eert t'aiemhang Paithe Philips gb Pont Hou! Porcei Fles Proost&Br Kademakers Keest nk Reeuw ijk Kels&Co Rivo td eert Kotke&Jisk Rommenhoiler Rijn-Schelde Sanders Schev.Expl. Schokbeton 230,00 230,00 131,00 131,00 83,00 122,00 330,00 85,00a 226,00 390,00a 125,00 232,00 229,00 133,50 133,50 83,00b 120,00a 34,80 338,00 82,00 227,00 370,00a 130.00 Beleggingsmijen 80,00b 80,00 220,20 221,00 210,00 210,00 87,00 86,50 640,00 625,00 215,00 214,00 230,00a 220,00a 17,00 16.60 1180,00 Dutch Int IKA Belegg Nefo obam Roünco Dm-tnvest Uttlico Wereldhaven l/everaged Inkyo Pac. Hold iokyo Pac. Hold. *07,20 156,00 69,10 77,70 74,70 77,00 117,00 110,00 18,75 24.85 34,50 107,50 156,00 68,90 77,30 74,70 77,50 117,10 110,00 18,50 24,75 34,25 (Columbia Gas Cons. Edison U,nt.Can. -ontrol O. t urtls W iiiiw Chem itn Pont Kastm Kod. Buitenland Kon. Beijenkorf id cert ld 6 cum Kon. NedJ*ap. Koudijs Krasnapolsky KSH KVT Kwatta Laudré G1 Leidsche Wol Lindet.Jacob LljmfDelft Macintosh Matubel Meneba Meta Verb Meteor. Bet. Molulksche Mljnb.W. N aarden Naeff Nat. Grondbez. NMB-Bouw Nedap Neder horst Ned. Bontw Ned.Dagbl. ld eert Nelie ld eert Netam Niai Nierstrasz Norit 1 Nntrlcla GB Nntrlcla VB Nyma j Nljverdal J OGEM bolding 86,80 85,00 83,30 72,00 73,00 705,00 725,00 60 [oO 58,50 132.00 86,00 112.001 188,00 229,00 120,00 109.00 255.00 160,00 2700,00 46,50 82,00 l 111.00 191,50 231 no 117,50 107,00 157,50 2600,00a 46,00 85,00 1050,00 1050,00 51,50 50,00 105,00 105,00 70,10 70,10 79,00 80,00 360,00 350,00 43,60 43,60 315,00 315,00 230.50 570,00 3220,00 3200,00 318,00b 98,00 97,00 1500,00a 1800,00al750,00a 89,20 90,00 Scbuitema 130,50 130,00 Scbuppen 285,00 283,00 Schuttersveld 1100,00 050,00 Simons Emb Stevtn Gr 74,50 75,00 Stoomsp. Tw 115,1 115,10 Tahind.Phil. 146,00 144,00 Telegraaf 97,00 98,00 THV Intern 232,00 233,00 Tilb.Waterl. 320,00a "20,00a Tw.Kabelf. 435,00 437,00 Ut bink 230,00 230,00 Udenhout 640,00 Lnlkap 250,10 248,00 UnII eert 119,20 '18,50 ld 7 pet 87,50b 87,50 id 6 pet 75,00 74,80 V.d. VUet-W 122,00 118,50 Vemeta 48,00 46,00 Ver .Glasf 605,00 610,00 Ver .Hand .Scb 452,00 455,00 VM1 132,50 133,00 Ver.N. Kleerm 380,00 380,00 Ver.N.Uitgmij 120,00a 123,00 Ver.Touwfabr ld vert 122,00 124,00 Vezelverw. 565,00 550,00 VihamijButt 100,50 100,00 VRG Papier 660,00a 635,00 Vulcaansoord 720,00 730,00 Wegener C id eert 62,00 64,00 Wessanen 133,00 134,20 Wyers 112,00 110,00 Wijk en Her. 768,00 765,00 Zaalberg 136,00 133,50 Concentra Europafonds (Jnifoods Eurunlon Finance-Un Valeurop Boston Co mm Cbemical F Col. Growth Dreyfus F f idelity F Investors M Japan Fund Lehman Corp Madison F Manhattan Massacbus Oppenbeimer Steadman Technology F Value Line Gevaert Pboto Petrofina Solvay Un.Minière Hoecbst Mannesman!! AU.Breweries Imp. Chem. Dai-tchi Bank Nippon Elec. Pioneer EI. Sanyo Electr Sony Corp 214,00 212,00 396,00 1278,00 253,00 686,00 6,30 9,40 4,85 10,25e 14,00 8,00 8,00 14,00 10,00 3,00 10,50 7,00 2,25 5,45 3,00 94,00 400,00 27800 251.00 680,00 4,90 10,25 14,60 8,00 7.75 14,25 10,00 3,00 10,50 7 00 2,25 o,80 2,90 90,00 186,00 191,00 1120,00 1110,00 477,00 160,00a 380,00 340,00 31,75 25,50 29,10 30,50 26,00 Canada Mijnbouw/Petroleum Maxwell Petr 114,80 113,80 Moeara Enim 185,00 180,00b id 1-10 2450,00 2400,00b ld 1-4 2510,00 2500,00b Sarakreek 46,50 46,50 Diversen 96,00 96,00 45,00 96,00 96,00 44,80 87,00 89,00 33,00 32,50 HoU.Am.Lfjn Oostzee Geld .Tramweg Ant.Brouwerij Ant. Verffabr ElMij Aruba Sur Brouwerij Hunter Doug) 70,00 69,00 775,00 770,00 140,00 150,00a 150,00a 39,50a 38,50a Alcan Bell Telepb Bovls Corp Can. Brewer Can .Pacific Gulf Oil Husky Oil Imperial Oil Inland Nat.G. Int. Nickel SheU Canada 5,00 36,75 9.75 40,50 2,20 3,25 2,35 3,50 15,50 15,40 34,50 35,20 28,75 28,25 43,00 44,00 10,40 10,20 34,50 35,25 61,00b 62,50 V.S. van Amerilra Participatiemijen Alg- Fondsenb. America Fund Asc. Belegg.D Converto Goldmines Holland F Id 1 Interbonds Ned. Vastgoed Binn Belf.VG Breevast 109,00 179,00 163,50 585,00 131,00 140,00 700,00 500,00 145,00 119,00 108,50 181,00 163,50 585,00 130,80 138,00 690,00 500,00 550,00 144,50 121,00 Admiral Corp Akzona Am.Cyabanud Am. Me tal Am.Motors Am .Smelt c. Am .Standard Am Tel&Tel Ampex Corp Amsted Ind Anaconda Upeco Corp Ark Louis Atl Richf. Bethl .Steel Boeing Corp Burlington Burroughs Celanese Chadbourn Cbesepseake Chrysler Cttip* Serv Colgate ,11,65 11.55 22,75 45,40 21,25 44,75 7,45 21,50 46,00 7,65 0,00 20,50 13,60 48,00 4,55 37,00 24,10 2,70 27,25 102,00 30,00 16,30 27,50 245,00 31,90 1,60 50,25 19,60 52,75 31,50 13,55 49,00 4,60 36,75 24,15 3,15 27,15 105,00 29,50 16,60 241.00 32,00 1,65 26.50 27,00 20,65 20,65 21,80 40.30 16,75 55,90 165.00b 125,75 128,00 41,50 16,00 55,40 Exxol Corp 95,70 94,00 First N.C. 47.25 50,00 Ford Motor 45,60 46,30 Gen .Cable 9,20 9,10 Gen .Cl gar 13,75 13,50 Gen Electric 65,75 65,75 Gen Food 24,80 25,80 Gen .Motors 56,25 55,75 Gen lelepb 26,25 26,50 GUette 41,50 41,30 Goodrich 18.50 19,00 Goodyear 17,60 17,60 Greyhound 14,50 14,05 üuli OU 22,00 21,50 Honeywell 94,00 94,00 IB IV' 286,00 292,00 lnt.Flavors 84,50 85,50 lnt.I'el&T 32,00 32,00 Kennecott 35,25 37,15 Kroger 18,90 18,80 Leasco D 10,30 10,60 Ling-Iemco 7,75 8,00 Litiong Ind 5,70 5,40 Lockheed 10,25 10,50 Marcor 22,00 22,00 Martin Mar 15,20 15,00 McDonnall 17.60 18,00 Minnesota 86,00 88,00 National Can 9,60 9,0 Nat.Cash Reg 35,50b 36,00 Nat.Dist.&C. 13,75 14,40 N.A. Philips 22,25 22,10 Occidental 10,10 10,10 Penn Centr 3,60 3,8 Pepsi Co 79,00 77,75 Philips P. 63,75 66,25 Polaroid 91,50 94,00 Proctor&G 101,00 99,50 RCA Corp 21,30 21,75 Rep-Steel 22,75 24,00 Reynolds ind 44,25 Sears 87,50 90,00 SbeU Ol) 59.25 59,25 South Pac 31,25 32,00 Sperry Rand 48,75 49,00 Standard Br 49,30 51,50 Sterling ür 30,00 31,25 Studebaker 36,25 36,10 Sut Oil Comp 56,50 55,7b Tandy Corp 21,75 21,90 l'cxaco 30,00 30,50 Texas Instr 115,00 118,25 Transam. Corp 10,75 10,55 Union Pac. 81,60 80,75 U.S.Stce) 32,75 35,00 Westing house 35,00 35,25 Woolwortb 20,25 20,25 (Aandelen) Pej Hold. 365,00 372,00 (Obligaties) 7V« Kappa 73 92.00 8% Amrohank 73 101,40 101.30 9 Schhyp Ned (Claims, Scrips, Stockdiv. e.d.) Furnesse Obam Be) MIJ Philips GB 20,25 Pioneer Elee 52,00 KpIss i r 30,20 Sekisui Prelab 8,65 8,50 Amsterdam, 22 nov (ANP) - Op de Amster damse effectenbeurs bleef donderdag het verwachte herstel uit. Woensdag werd verondersteld dat de noteringen, als gevolg van een verwachte koersver- betenng op de Ameri kaanse beurs, donderdag wat zouden aantrekken maar in tegenstelling daarmee liepen de prijzen hier wat terug. Tijdens het niet officiële verkeer konden de internationale aandelen zich redeliik handhaven maar in de loop van de ochtend gin gen de noteringen op nieuw omlaag. Behalve de internationa le aandelen stonden de bankaandelen onder druk. In de scheepvaartsector moest de koers van de aandelen KNSM vrij fors omlaag. Voorts moest Hei- neken een deel van de winst die gisteren werd geboekt prijsgeven. Aandelen Unilever startten met een verlies van ongeveer f1 op f 118,50. Kon. Olie ging eveneens een gulden om laag tot f 89,30. Hoogovens ging 40 cent naar beneden tot f 60 en zakte tijdens de handel verder in, terwijl Akzo en Philips fractio- neel lager startten op resp. f 57,30 en f 36. Aandelen AMRO-Bank verloren begin beurs f2,50 op f 65.50. De koers van ABN ging met f 3 omlaag tot f 297. In de scheep vaartsector boekte KNSM de grootste achteruitgang en op f 152 bedroeg het verlies f6. Van Ommeren ging een gulden terug tot f 320. terwij] de noterin gen van NSU en HAL met circa een gulden aantrok ken. Aandelen KLM wa ren 30 cent in reactie op f 67.20. De koers van Hei- neken daalde met f3 tot f 247,50. De obligatiemarkt gaf een prijshoudende opening te zien. r.:

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 11