n
Mogelijke sluiting van de
pompen na 8 uur 's-avonds
VENZINE UIT KOLEN
Belgische „koolmonoxydekraan" plotseling dicht
Olieboycot tast
werkgelegenheid
in Rotterdam
niet direct aan
I
Scheepvaart Vereniging Zuid:
Gelijke prestaties
(andaag
is het geen
moederdag. Is dat
niet een prima reden
om iets aardigs mee
naar huis te nemen?
Doe es wat terug.
Schenk haar
Bols Crème de Cacao.
Likeurentv Advies van
BOLS
VA B-N-Fap.
1,25 BSH *73
1 Lyons N
IV* Macintosh
1 Meteooi
1 NBM-Bow*
VA Nederl. VB
6% NMB
7- Nutrtclu
8 Nljverdal
6Va Philips
VA Philips
iy» Proost B
6}£ Bolinco
6Va ld 1000
b Sanders
SkoJ Br 1 pet
5y* 111b Wat
ttV» VMP
6 Vlbamlj
8V. Vlh Butt.
1 Wessanen
anp-beurs
overzicht
HOOFDFONDSEN
OPENDEN
LAGER
Vrijdag
23 november 1973
financiën
economie
(Van onze redactie
binnenland)
PEN HAAG De moge
lijkheid van sluiting van de
nompstations na acht uur 's
avonds zit er wel in Vrijwel
,een enkele Nederlandse
nomphouder is er op tegen,
omdat het toch weinig zin
Deeft langer open te zijn
Het merendeel van de pomp
houders heeft nu een omzct-
vermindering van circa 15
orocent, maar ook de vraag
te ongeveer 15 procent ge
daald. Dit komt enerzijds
door de autoloze zondag (bij
na 10 procent) en anderzijds
doordat de Nederlandse auto
mobilist zuiniger is gaan rij
den na de vrijwillige oproep
van maximum 100 km per
uur. Deze besparing bedraagt
ongeveer 5 procent.
Dit heeft een woordvoer
der van de Bond van Auto
mobiel-, Garage- en Aanver
wante bedrijven (Bovag) in
Den Haag verklaard. De Ne
derlandse oliemaatschappijen
hebben deze week hun dea
lers gevraagd op basis van
vrijwilligheid de pompen 's
avonds om acht uur te slui
ten. Volgens de Bovag is er
rl meandenlT overeg
gaande om de openstelling
van de pompen onder de
winkelsluitingswet te bren
gen. „Geen enkele pomphou
der is op het ogenblik aan
een wettelijke regeling ge
bonden, behalve dan voor
bepaalde stations aan de
rijkswegen die 24 uur per
dag open moeten zijn", aldus
een woordvoerder van de
Bovag, die verder zei dat de
sluiting van de pompen na
acht uur 's avonds alleen
maar bespoedigt. Ons land
telt ruim 12.000 pomphou
ders, waaronder ca. 3000 z.g.
industriële pompen (voor be
drijven etc.)
De Bovag heeft na drie
weken oliecrisis in Neder
land verder geconstateerd,
dat er geen merkbare ver
schuiving is van het maken
van auto-uitstapjes op zater
dag nu het rijden op zondag
voorlopig taboe is. Verder
hebben de garagebedrijven
de laatse weken een merk
baar geringere werkplaatsbe
zetting. Als oorzaak noemt
de Bovag het minder hard
rijden van de automobilist,
waardoor de auto minder aan
slijtage onderhevig is.
Een minder pessimistische
ontwikkeling is de daling
van het aantal autoschades.
„Bij sommige maatschappij
en is ai een daling van het
aantal schades met 50 pro
cent geconstateerd, want
doorgaans is op zondag het
aantal auto-ongelukken pro
centueel het hoogste van de
week", aldus de Bovag.
(Van onze correspondent)
gONN In West-Duitsland
nemen de plannen om benzine
ujt kolen te maken steeds
concretere vormen aan. Verte-
uenwoordigers van het chemi
sche concern Schering voeren
momenteel onderhandelingen
In Bonn met de bedoeling de
regering in het project te be
trekken.
Sckering, die in de Bonds
republiek vooral bekend is
door de produktie van „de
pil", beschikt reeds over erva
ring op dit gebied. In een
fabriek nabij Dortmund haalde
men nog een tiental jaren ge
leden benzine en dieselolie uit
kolen De produktie hiervan
werd echter gestaakt omdat de
Duitse kolen steeds duurder
werden en de toevoer van olie
sterk steeg.
Bij Schering is men van me
ning, dat de hydratie-procedu-
re van toen nog verder ont
wikkeld en daardoor rendabe
ler gemaakt kan worden. Zon
der belasting zou een liter su-
perbenzine, volgens Schering,
ongeveei 70 cent tot een gul
den gaan kosten. Hiervoor is
dan wel een produktie van 4
miljoen ton per jaar vereist.
De benodigde fabriek zal on
geveer twee miljard mark
moeten kosten en in twee iaar
tijds gebouwd kunnen worden.
Volgens Schering is bruinkool
voor de hydratie van benzine
nog meer geschikt. Mede om
dat deze chemisch makkelij
ker verwerkt kan worden is
hieruit gewonnen benzine nog
een kwart goedkoper dan ben
zine uit steenkool.
Afgezien van de Arabische
boycot kan een dergelijke
produktie alleen al door de
sterk gestegen olieprijzen ren
dabeler worden aldus de des
kundigen, temeer daar men in
de Bondsrepubliek nog over
grote reserves aan steen- en
bruinkool beschikt.
Ook de nieuwe directeur van
de grootste kolenonderneming
in de Bondsrepubliek, Karl-
heinz Bund van de „Ruhrkoh-
ie A.G.", is van mening dat de
kolen een nieuwe opbloei zul
len beleven. Bund met het oog
op de kolencrisis in 't Ruhrge-
bied: „Er is beslist geen aan
leiding om te jubelen, maar ik
ben er vast van overtuigd
en dat niet pas sinds de olie-
schaarste van de laatste we
ken dat de kolen een op
bloei zullen beleven." Hij sprak
het ook als zijn overtuiging
uit, dat de kolen een aanzien
lijke bijdrage ter overwinning
van de energiecrisis kunnen le
veren.
Ook volgens Bund is het op
relatief korte termijn mogelijk
benzine uit kolen te produce
ren. In tegenstelling tot Sche
ring is hij zelfs van mening
dat dit veel goedkoper kan
geschieden. Zo schat hij de
kostprijs van een liter op 35
cent. Aangezien benzine uit
olie slechts 15 cent kost, is de
hydratie uit kolen momenteel
nog niet rendabel.
(Van onzecorrespondent).
BRUSSEL Alsof er een
schakelaa werd omgedraaid.
Zo omschrijven deskundigen
van het Belgische ministerie
van volksgezondheid de plot-
ige daling van het koolmo-
noxydegehalte in de lucht in
sel en omgeving, even na-
iat in iet afgelopen weekein
dt do autoloze zondag was ta
ppan. Tien minuten tot een
kwartier nadat de wagens zon
dagochtend om drie uur, van
de straat waren was heft kooi-
monoxydegehalte in de lucht
met 75 proeent gedaald.
Het ministerie dat enige ge
gevens bekend maakte over de
metingen die ze zondag ver
richtte staat zelf verbaasd
over de snelheid waarmee het
giftige gas uit de lucht ver
dween toen het autopark werd
stilgelegd. De metingen lever
den overigens nog andere op-
vallendende resultaten op. Zo
bleek dat het zwaveldioxyde-
gehalte en het koolwaterstof
gehalte in de lucht hoger wa
ren dan op normale dagen.
Enerzijds wijt men aan ongun
stige weersomstandigheden,
maar anderzijds gelooft men
bij het ministerie dat de toe
name van de zwaveldeeltjes in
de lucht veel te maken hebben
met de stijging van het elek
triciteitsgebruik-
Zondag gebruikte België
;00.000 megawatt meer dan op
andere zondagen, gevolg van
een veel intensiever gebruik
van trams, treinen, televisie
(Nederland-België) enzo
voorts. Juist in het uitlaatgas
van elektrische centrales be
vindt zich in de regel (evenals
in de rook van centrale ver-
warmlngsinstallaties) veel
zwavel.
Oe nu bekend gemaakte re
sultatei. hebben nog alleen
maar betrekking op Brussel en
omgeving. Het ging hier om
vier meetpunten, die ook aan
het licht brachten dat er even
veel stikstofoxyde in de lucht
was als op andere zondagen.
De gegevens over lood- en
stofgehalte van de lucht waren
nog nic bekend. In geheel
België werd zondag op 200
punten de lucht gemeten.
(Van onze redactie binnenland)
ROTTERDAM De voorzitter van de Scheepvaart Ver
eniging Zuid (werkgevers haven Rotterdam), mr. L. J. Pie-
ters, meent dat de olieboycot geen directe gevolgen heeft
voor de werkgelegenheid in de Rotterdamse haven.
Het effect van de olie-crisis
op langere termijn is thans
niet te overzien. In ieder geval
zijn er volgens hem op dit
moment geen ingrijpende ver
anderingen te verwachten in
het havenpatroon. En als de
olieboycot door wordt gezet,
dan zullen alle EEG-Ianden er
onder lijden en niet alleen
Rotterdam.
De heer Pieters, die van
mening is dat de haven tot nu
toe te eenzijdig was georiën
teerd, zei donderdag tijdens
een toelichting op de vorige
maand gepubliceerde beleids
nota van de Vereniging, dat
meer aandacht aan de tertiaire
werkgelegenheid geschonken
moet worden. „Het is nu meer
dan ooit belangrijk, dat de
handelsfunctie van Rotterdam
wordt uitgebreid". Hij vond
dan ook, dat het Wereldhan
del 'csntrum zo snel mogelijk
van de grond moet komen.
Rotterdam zal z.i. meer en
meer een algemene dienstcen-
trum dienen te worden. Voor
concurrentieafleiding was hij
niet bevreesd, omdat de Maas
stad door zijn gunstige ligging
altijd in het voordeel zal zijn
boven de andere Europese ha
vens.
De S.V.Z. zal een beroep op
de regering om mee te werken
aan de herstructurering van de
haven, waar het accent moet
komen te liggen op de functie
van distributie- en overslagha
ven.
Bij eventuele distributie van
de olie streeft de S.V.Z. er
naar het bedrijfsleven in de
haven zoveel mogelijk op het'
zelfde niveau te laten draaien.
„Met minder olie zijn gelijke
prestaties te bereiken door het
opleggen van persoonlijke be
perkingen", aldus de heer Pie
ters. De voorzitter deelde nog
mee, dat er meer kolenver-
schepingen worden verwacht.
Deze komen uit de Verenigde
Staten en Canada. De over
slagbedrijven houden er ern
stig rekening mee.
(ADVERTENTIE)
scheepsbericht en
Abida 26 te Jema verw.,
Acila 21 i70 nno Durban nr
Stanlow, Acteon 21 70 w Sa-
banig nr Singapore, Algol 21
155 zzw Kp. Verd. Eil. nr
Santos, Alkmaar 21 vn Am
sterdam nr Bilbao, Ameland
22 vn Rotterdam nr Lissabon,
Amersfoort 21 vn San Juan mr
Sanito Domingo, Amstelveen 19
360 w Honolulu nr Shanghai,
Aristotelss 21 600 zo Azoren
nr Curacao, Asian Explorer 21
vn Brisbane nr Sydney' Banda
22 vn Hamburg nr West Afri
ka, Barok 21 vn Malta nr
Alexandra, Camitia 21 1400
no St.-Maarten nr Curacao,
Capisteria 21 vn Sidon nr La-
vera, Chevron Amsterdam 22
230 zw Co mo res nr Europa,
Chevron Naples 21 vn Pagopa-
go mr Singapore, Chiron 21 vn
Aruba nr Curacao, Crania 21
660 o Bermuda nr Stanlow,
Diogenes 22 vn Antwerpen nr
Bremen, Doelwijk 21 1200 w
Walvisbaai mr Kaapstad, Dosi-
na 21 vn New York nr. Perz.
Golf, Dutch Sailor 22 te Rot
terdam, Dutch Spirit 22 te
Rotterdam, Esso Bonaire 21
500 zzw Abidjan nr Slagen,
Esso Europoort 21 380 no St.-
Helema nr Savona, Gaasterdijk
22 te La Pailice verw., Gany-
medes 22 oe Gyayaquil verw.,
Gulf Hollander 21 800 zzw
Kp. Verd. Eil. nr Port Arthur'
Hercules 2C vn Curacao nr La-
guaira, Hilversum 21 45 n Ou-
essamt nr Bermuda, Holen-
drecht 21 240 zo Nantucket nr
Glasgow, Kalydon 22 te Point
Fortin, Kapelle 21 vn Kaap
stad nr Dakar, Kara 21 650 w
St.-Helena nr Durban, Katen-
drecht 21 400 zo Hue nr To-
kuyama, Kennemerland 21
180 nw Las Palmas
mr Recife, Kermia 22 te
Stanlow verw., Khassiella 21
vn Stanlow nr Teesport, Kopi-
onella 21 160 zzo Kiriwina nr
Tokuyaima, Kosicia 29 te An
chorage verw., Korovina 21
1220 w Dakar mr Kp. Verd.
Eil., Kryotos 21 vn Casablanca
nr Beiruth, Ladon 21 vn Li-
mon nr Houston, Leersum 21
vn Santos nr San Antonio, Li
on of Judah 21 300 zo Dar es
Salaam nr Djibouti- Lovellia
21 110 zw Grande Comore nr
Mena al Ahmadi, Macoma 21
200 nw Kaapstad nr Perz.
Golf, Mainlloyd 21 vn Le Ha
vre nr Cristobal, Mercurius 21
vn Rotterdam nr Paramaribo,
Musilloyd 21 vn Santos nr Sao
Vicente, Neder Ebro 21 700
wzw Monrovia nr Kaapstad,
Nedlloyd Kembla 23 te Nacala
verw., Niso 21 100 zw Freet-
town nr Rotterdam. Ommen-
kerk 21 130 wzw Penisola nr
Rotterdam, Palamedes 21 700
zzw Azorein nr Antwerpen,
Philidora 23 te Curagao
verw., Philine 21 vn Sydney
nr Kharg Isl., Putten 21 600
wzw Ierland nr Oostkust USA,
Safocean Adelaide 21 750 nw
Premantle nr Fremamtle, Safo
cean Albany 21 vn Fremamtle
mr Melbourne, Steenkerk 21
670 ozo St -Helena nr Antwer
pen, Straat Luzon 22 te Tanga
verw., Straat Madura 21 250 o
Saigon nr Hongkong. Straat
Torres 21 vn Mogadiscio nr
Mombasa, Straat Towa 20 La
gos, Théron 21 vn New Orle
ans nr Maracaibo, Ulysses 21
vn New York nr Curaoao,
Veendam 21 vn Malidonado nr
Santos, Viana 21 27 n Kp.
Vililano nr Cagliari, Vlieland
22 teSaltend verw., Wonosari
20 vn Hongkong nr Moji,
Zonnekerk 23 te Dubai verw.,
Zuiderkerk 21 100 zw Port
Elisabeth nr. Bilbao.
faillissenriéinften
Aannemersbedrijf J.F. v.d.
Veen, Bernhardstraat 1, Ter-
neuzen en de vennoten mevr.
de wed. L. M. v.d. Veen-Mahu,
v.h. wonende te Sas van Gent,
thans wonende te Sluiskil en
J. P. v.d. Veen, wonende te
Terneuzen, thans wonende te
Sluiskil. Door het verbindend
worden der enige uitdelings-
lijst.
GEëINDIGD: J. A. Lam-
bregts, kleinhandelaarin tex-
tielgoederen, glas- en kerami
sche artikelen, speelgoederen
en sportartikelen en kruide
nierswaren, pr. Kerckwerve 7,
fitten-Leur, zk. Hofstraat 17,
Hoeven. Door het verbindend
worden van de slotuitdelings-
lijst. Aan conc. cred. kon geen
uitkering worden gedaan.
ter
Z
ake
BELGIË
DE Belgen zullen opnieuw
zondag niet hun auto's mo
gen gebruiken. De groep mi
nisters die zich speciaal met
energieproblemen bezighoudt
heeft dinsdag dit besluit offi
cieel genomen. Het minis
terscomité zal begin volgen
de week contact opnemen
met de horeca-ondernemers,
die afgelopen zondag door
het rijverbod bijzonder gedu
peerd werden. Samen, hore
caondernemers en regerings
comité, zullen ze een oplos
sing voor dit probleem zoe-
keh.
Amsterdamse effectenbeurs
DONDERDAG 22 NOVEMBER 1973
le kolom slotkoersen vorige beurs, 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs
a laten
e s ei claim
b bieden
e ex dividend
Actieve aandelen
Handel en Industrie
"B" I57,40 56,80
155 I 100 300,00 297,00
110 68,00 66,60
4m Subtler I 3K 165,00 164,00
W illi 15 111,00 112,00
OoMIscbt f. 20 114,00 112,40
Dorfllsme r Prei 112,30 111,60
UtlKka U. 25 230,50 226,00
BUliaei 25 250,50 245,50
152. I 200
ta[0>. I 20
HV5
ft ücmikeo
KLSi UKI
Hou. ÜUe 20
&55M 1100
5». Ned /li
Ommeren Len
hUlp, i io
Robeco i so
Rollncn l so
Stteepi (In so
Wem 20
148,00 150,00
60,40 60,20
74,10 74,20
67,50 66,50
90,30 89,10
158,00 151,00
67.80 67,50
321,00 316,00
36,10 35,90
304.50 204,10
141,20 140,50
109,00 107,00
1*9,40 118,30
Actieve obligaties
staatsleningen
I Ned. 63-ai
I ld 75.35
114 71.88
'ld IdUS
lid 7011
iid iom
I ld 69-76
114 75-77
ld 71-96
ft Id 7M7
ft Id SJ.95
ft ld 71-96
ft 1471-97
ft ld 72-97
ft ld 71-81
ft ld 72-97
ld 181.91
'ld (SU
'ld SIM
ft ld 581-93
ft ld 88 u
I ft Id 88111
I ft Id 881V
I ft ld 86-91
I ld 67.92
I I ld 67-92
I ft ld 6511-90
1 ft W 68 1.90
I 1«1-89
I ld 851.90
1 '"«li©
ft ld 58-03
I ft 'd 59-89
I ft'I Ml-OS
I fttd601I
ft ld 63-93
I ft U 64-74
I !Sw&m
I ft»e64»
I
I 1 Id 6311
1 '"tt-w
^o-sz
I i'1®3'83
ft««47
ft11 5Mb
ft'rtï-83
ill 5(lbo
ft*C
ft a 54.98
99,00 99,10
99,60 99,60
98,60 98,50
100,30 100,10
99,10 98.80
99,00 98,40
100.60 100,00
100,70 '00,10
97,90 97,60
97,80 97,60
99,70 99,50
95,90 95,20
95.00 94,10
94,80 94.00
98,50 98,40
92,30 91,80
93.30 92,80
93,50 92,80
92,20 91,80
89,00 88.30
89.10 88.30
90.00 88,80
87,50 87,00
86,00 85,30
86,90 86,40
86,90 86,20
84,80 84,20
84,50 83,70
80,90 80,50
86,90 86,80
81,80 81,20
86,00 85,40
80,80 80,10
78.20 77,40
97.90 97,90
85,70 85,30
78,70 78,00
79,00 78,00
78,00 77,20
77,60 76,70
82,30 82,40
76,50 76,00
74,70 74,30
67,30 66,80
94,60 94,60
85,90 85,90
83,00 82,50
66,50 66,30
70,80 70.60
71,50 71,00
sy« ld 55-95
ZV* ld 55-85
3 lo grootb
i if 37-81
tc grt) 46
3 ld 47-76
3 N tod 87
8'/« BNG 70*95
8l/« ld 70-83
BNG "21 8*5 pot.
3Mi A'dam 47
3fe ld 48
5*/. B dam 69
4>/i ld 52
8% ld 70-85
8% ld 70-96
8 ld 69-76
a ld 69-94
8 lt 71-96
8 ld 72-97
8fe ld 18-97
V/4 ld 70-79
V/ ld 72-81
IV ld 73-98
VA ld 72-97
V/' Ut 71-79
IV* ld 73-98
7 ld 661-91
7 ld 6611
7 ld 661V
7 ld 72-97
7V« ld 73-83
6*/< UI 67*92
6»/» ld 68*93
6V« UI 72-82
ld 67-92
6Vi ld 67-92
6 ld 57-82
6 ld 651-90
6 td 6511
V/t ld 651-90
5*4 ld 6511
5W ld 65-90
5 ld 58-83
5 ld 64-89
5V« ld 65-90
SV* ld 55-83
5*4 td 64-89
i'A ld 58-88
4% lo 58-89
4H ld 59-84
4he ld 60-85
tV» ld 62-92
td 62-93
4V< ld 52-77
Obligaties
8*4 ABN 70-78 -
8 ld 70-16
8 ld 71*86
8 ld 73*88
8V« AmRo 69-75
8 ld 69-76
8 ld 70-78
V/t ld 71*76
V/* ld 71*86
VA ld 73*88
1 lc* 73*80
ty, Mees H 72
BNG rap 52
VA Exp Vin 66
8 Lease PI
1 Mat. bk MUd
5ld 65
Nat. bk. Mld.
8 NMB 70
1 6»/« ld ka^ 72
VA NOB 73
7 I. 66
td 64
1 8 N.VVat scb
71,20
81,20
87,00
85,70
93.20
96,00
103,50
101,10
101,20
70,90
81,00
86,70
85,70
93,20
86,00
103,20
100,80
101,00
90,60
92,20 91,25
85,50 84,85
100,10
100,30
99,70
98,70
99,70
99,90
99,50
97,60
97,50
97,50
98,50
98,50
98,50
94,00
93,30
96,00
90,80
92,80
91,00
90,80
88,80
93,40
89,20
88,00
93,20
87,70
86,30 85,70
99,00
98,80
98,80
95,80
94,50
96,30
92,00
93.60
91,80
91,40
89,80
93,80
89,70
89,20
93,70
88,00
92,50
87,80
87,70
86,80
86,50
85,80
89,70
84,00
84,70
84,20
83,90
83,00
81,10
85,80
84,50
79,30
78,30
94,40
92,30
87,50
87,40
86,60
86,30
85,60
89,60
83,80
84,50
84,10
83,70
82,90
81,10
85,70
84,50
79,00
78,00
94,40
banken
99,50 9
99,40 9
97,00
97,00
99,00
99,10
97,00
98,00
97,90
97,50
95,50
92,00
94,20
92,20
98,50
98,00
97,50
95,20
92,00
94,50
92,00
230.00 230,00
97,00
98,00
98,15
89,60
97,50
87,10
98,00
98,15
89,70
91,60
96,80
86,80
- 85,20
5,70 98,30
VA BUI I Disc 96,00 96,00
8 Sla* B71 96.00 95,50
VA rrUr UB 13
7 ld 72
i id u
b ld UW
4' ld X-XA
VA ld U(J
8 Bail 71
ife ld 72
8 Westl DZ
6 ld S
HV» We.Utt. 70
sy< id io
8 lf 7)
VA td 72
V& ld 11 1
IV» ld 11 UI
7 ld 72
6 ld pbr
6 Sch.H.Ned
Handel, Industrie en
4% *hold
\Vs AKzo
4V» Akzo-Phar 86,50
8w BUZ 100,00
8V« ld 97.00
8'/« Bredero VO 96,00
8 Bredero Vti
87» Bredero VB 96,00 5,00
7V» ld
8 Br.FetT 96,00 96,50
7V* ld 66 94,75
V/t ld 72 91,50
6 lc 65 91,30 91,50
7yA Ceeborc
IV* CMC 12
6V< ld 67
8 Elsevier
103,50
103,10
-
89,50
84,25
84,20
78,00
78,20
80,65
80,30
-
99,10
83.80
97,50
84,20
99,90
100,10
99,00
98,80
98,00
98,00a
96,10
96,10
80,50
93 1U
92,80
95,00
89.00
89,00a
97,00
97,20
VA Pool Boot
0 Pegem 07
jV» to M
5 UI 58
6 PiiEJU 57
6 U. 64
ld 59
IV* Kott.Antw
6V» Bt.KijnPIJp
8'/« ld 58
4»/» lo 67
2 RljnScbeld
6 Schiphol
8V« Shell 71
VA Ir 32
W* SHV 72
80)% SHV B 72
8»/- UI 10
b Smitb 65
V/* ÏHV 12
VA i'ota) 72
8 Uollev.10
6 ld 66
7 VMfr 69
5 ld 69
5 ld 62
8V« Wljert 66
7 Dorp 67
£8,20
87,00
85,50
81,50
88,00
85/*
87,00
95,00
94,90
87.10
82,70
84,75
98,25a
92,50
104,90
104,90
tOl.OOp
85,00
89.00
98,20
85,50
82,60
90,70
86,50
88,20
84,00
88,50
67,00
85.50a
81,50
87,10
35,00
85,10
95,00
86,50a
94,90
87,00
83,10
84,75
08,20
92,50
104,90
104,50
100,50a
85,10
88,50
91,50
97.70
84,50
33,10
90,50
86,10
88,00
84,00b
div
86,70
86,00
98,50
97,00
91,30
105,50
86,00b
84,00
95,00
9% Gelder *71 101,00
7 HelD.BIcr
8 Boogov 71
8id 71
6Vz ld 66
5Va Indola
6 Kon.Zout
49/« Koudijs
6'/4 Meneba 66
KSH '65 5,5 pet
KSH '63 4,5 pet
5 Nederb
8y2 N.Gasü. 7j
8% ld 15j
8>/4 ld 70
8 ld 70
8 ld 72
7»/« ld 72
ld 69
7V« ld 66
1»/4 ld 73
6V4 ld 66
6% ld 68
5*/i ld 65
6} N.Staatsra
7 Ovlng-D-S
8% Pak. 70
7»/4 ld 13
7 ld 68
7 td 72
7Va Id BIH 66
6^ ld 67
5V« ld 64
W. ld 61
7% Pecbiney
8 Peek (3
8 Philips 72
4 ld 51
94,50
96,20
96,20
92,00
92,30
90,00
91,40
90,00
89.00b
89,80
-00,00
100,00
99,50
97,50
97,50
95,80
93,00
92,80
93,00
91,00
87,00
92,40
87,90
92,00
100,00
93,00
88,30
87,30
93,00
86,40
84,50
84,50
95,00
94,50
95,80
96,00
91,80
92,30
PO,00
91,40
90,00
89,50
89,50
89,00
99,30
99,40
99,00
36,00
96,00
95,00
92,60
91,80
92,60
90,50
87,00
92,50
87.55
100,00
93,00
88,20
87,00
92,00
86,40a
84,50
93,50
92.00 92,00
97.00 16,25
90,50 90,80
Luchtvaart-Spoorwegen
1 liJLiVi 68
5 ld 60
4*/é ld 58
8% NJS. 70
7'/4 ld 72
VA ld 57
ld 55
Premie-obligaties
88,50 38,50
90,50 90,50
100,30 100,70
92.80 92,50a
89,00a 87.50
94,80 94,80
ly* Alkm 56
64,60
64,10
ZV» A dam 51
67,00
67,00
zyt ld 561
67,80
66,10
ZV» ld 5611
74,80
73,00
Zy» ld 56111
74,50
74,00a
ZV* td 50
68,60
68,10
ZV» Breda 54
63,10
63,05
Z\. Dordr 56
63,05
64,00
zyz Eindb.vn 54
64,10
64,10
ZV» Enscb. 54
65,30
65,15
Z\^ Gravbg 521
76,00
75,30
ZV» ld 5211
78,05
78,00
Zy. RKr 67
ZV» R'dam 521
79,05
79,05
ZV» td 5211
77,50
76,00
ZVz ld 57
75,90
73,10
geutrecht 52
102,05
105,00
ZV» Z.Holl. 57
75,60
75,30
2Vz ld 59
80,05
81,95
Buitenlandse obligaties
VA Eur In* 72
93,50
93,00b
5V< ld 64
86,00
85,50b
5'A ld 65
82,50a
81,00b
8 IntAm. 71
95,50
95,00
7 IC 68
87,50a
87,00
SV* int Bnk 71
97,50
97,30
tV» ld 61
86,50
86,50
tVz ld 62
81,50
82,00
ZV» ld 55
99,00
99,00
5V« KSG 64
88,30
88,10
ld 65
88,10
88,10
VA td 62
85,60
T.* Petrof. 57
All.Brw.
92,20
97,50
ZVt Eng.W.L.
28,60
28,50
614 Rothmans
110,00
5 Co Franc.
93,50
93,25
5 Pipe-Line
86,50
86,10
tlA Noorw. 55
4 NorskHydr
70,00
5% Gist-Br.
6^ Grinten
V/* Hagemetjer
Ife Hoiec
5Vt Boogov.
IV» IBl Bolt
S& Indola
tBiuwer
5*/4 BLM
95,50 94,50
118,00a lt8,00
97,50 99,50
232,51
84,80
92,0ü
88,60
93,00
84,00
89,50
208,50
100,10
96,50
109,5C
104,10
74,00
79,00
106,00
100,00
88,00
-01,00
104,10
80,00
"32,50
85,00
dndu-Key
_<ont en Bt
-rais Ned
Dikkers
ür Ov Bonth
Uröge
Duiker 4pp
Lconosto
hisevter
I id eert
H.MBA
Lukes
fokker
Anto
l'Urness
Gumma H
204,00aid pet pw
115,50 j ijeider eert
100,10 uerofabr
96,50 ijiessen
180,50a Broc.
45,20 47,00
25,00 24,00
1030,01 1030,00
12M 75,20
61,00b 60,00
224,01»
80,00
138,50
92,00
87,20
92,00
83,00
112,00
89,00
103,00
97,00
95,50
88,00
100,50
105,50
ld eert
Goudsmit
Gros? o
Grinten
Grofsmed.
Aandelen banken
en verzekeringen
Convert, obligaties
VA Akzo
6 A.B.N.
6% Amro 73
5AmRo
8*/« Ball .Ned.
1 BUZ
6V» Bührm.-T.
7Vi Elsevier
Furness '73 1,25
4% Gelder
75,10
100,00
99,70
155,75
103,20
99,00
182,00
100,20
89,00
77,
AMEV
118,20
118,00
\mfas
100,00
98,00
Ass.st.R'dam
93,50
96,50
Ennla
148.50
149,00
Kas.Ass.
171.00
171,00
Mees Hope
166.50
163,50
Ned.Credletb
42,00
41,50
NMB
160 00
156,00
Slavenb. Bnk
2880,00
2840,00
id Cert
288,00
284,00
Fr. Gr. Hyp. bk
94,50
95,00
111b. Hyp. bk.
175,00b
185,00
WestUtr.Hyp.
347,00
340,50
Scheepshypb.
3000,00 3000,00
Handel en industrie
Hagemetjer
Hambro Int
Hellingman
Hero Lons.
Heybroek
Hoek's Macb
Holec
Holt. Beton
ICV eert.
1H» Holland
ino.Maatscb.
IBB Kondor
Interlas
IntematioM
inventom
Rappe papier
Kemo
Kempen en B
Key Houth.
Kiene S
Kloos
Kluwer
ACF
Ahog-BUB
Alb.Hcljn
AMAS
Asd Droogd.
Asd Rijtuig
Aniem Nat.
Arnh.Schbw.
Asselberg
Audet
Aui.Screw W
Aut.lnd.Rt
BaUast-N
BAM
Batava
Batenburg
Beek van
Beers
Begemann
234,00 234,50
44,20
97,50
50,00
101,00
147,00
80,5
116,00
Berkel P
Blydenst
Boer Druk
Bols
Borsumij W
Bos Kalis
BOZ
Braat Bouw
Bredero VG
ld eert
Bredero VB
ld eert
Bührmann-T
ld eert
Calve-D eert
ld 6 pet eert
Centr .Suiker
ld eert
Ceteoo
ld eert
Chamotte
44,60
100,00b
50,00b
100,10
149,00
81,00
114,00
860,00 860,00b
214,00 213,50
115,00a 115,00
1249,00 1249,00
51,00 51,00
82,00 82,00
1775,00 1765,00
1320,00 1325,00
130.00 130,00
66,00 65,00
98,00 98.00
300,00 298,00
170,00a 165,00a
710,00b 700,00
300,00 300,00
110,50 119,10
73.50
82,10 83,90
465,00a 460.00a
365,00 363,00
420,00
415,00
71,00
167,50
1495,00
420,00
415,00
70,50
168,00
1355.00 1355,00
976,00 980.00
976,00 980,00
170,00
170,00
70,00a 67.00
460,00
42,50
576,00
575,00
240.00a
99,00
25,10
835.00
88,00
40,00
18,00a
59,40
45,00a
380,00
58,20
58,20
95,00a
120,00
207,50
145,00a
1995,00
462,00
46,00
225,00
92,00
24,70
89,00
40,50
17,00a
60,50
45,00
375,00
58,10
58,10
94,00
115,00
208,00
142,00
100,50
82,00
174,00a
347,00
93,00
201,00
58,10
80,50
57.00
246,00
73.01
170,00
60.00
1060,00
135,00b
350,00
75,00a
3160,00
244,00
95,00
111,00
102,50
82,00
48,00
174,00
92,00
195,50
58,20
84,00
56,50
242,50
73,50
188,00
60,50
1055,00
140,00b
78,00
3160,00a
244,50
98,00
112,00
Ure ns te ln
O ving. U-s
l'akhoek B
id eert
t'aiemhang
Paithe
Philips gb
Pont Hou!
Porcei Fles
Proost&Br
Kademakers
Keest nk
Reeuw ijk
Kels&Co
Rivo
td eert
Kotke&Jisk
Rommenhoiler
Rijn-Schelde
Sanders
Schev.Expl.
Schokbeton
230,00
230,00
131,00
131,00
83,00
122,00
330,00
85,00a
226,00
390,00a
125,00
232,00
229,00
133,50
133,50
83,00b
120,00a
34,80
338,00
82,00
227,00
370,00a
130.00
Beleggingsmijen
80,00b 80,00
220,20 221,00
210,00 210,00
87,00 86,50
640,00 625,00
215,00 214,00
230,00a 220,00a
17,00 16.60
1180,00
Dutch Int
IKA Belegg
Nefo
obam
Roünco
Dm-tnvest
Uttlico
Wereldhaven
l/everaged
Inkyo Pac. Hold
iokyo Pac. Hold.
*07,20
156,00
69,10
77,70
74,70
77,00
117,00
110,00
18,75
24.85
34,50
107,50
156,00
68,90
77,30
74,70
77,50
117,10
110,00
18,50
24,75
34,25
(Columbia Gas
Cons. Edison
U,nt.Can.
-ontrol O.
t urtls W
iiiiw Chem
itn Pont
Kastm Kod.
Buitenland
Kon. Beijenkorf
id cert
ld 6 cum
Kon. NedJ*ap.
Koudijs
Krasnapolsky
KSH
KVT
Kwatta
Laudré G1
Leidsche Wol
Lindet.Jacob
LljmfDelft
Macintosh
Matubel
Meneba
Meta Verb
Meteor. Bet.
Molulksche
Mljnb.W.
N aarden
Naeff
Nat. Grondbez.
NMB-Bouw
Nedap
Neder horst
Ned. Bontw
Ned.Dagbl.
ld eert
Nelie
ld eert
Netam
Niai
Nierstrasz
Norit
1 Nntrlcla GB
Nntrlcla VB
Nyma
j Nljverdal
J OGEM bolding
86,80
85,00 83,30
72,00 73,00
705,00 725,00
60 [oO 58,50
132.00
86,00
112.001
188,00
229,00
120,00
109.00
255.00
160,00
2700,00
46,50
82,00
l 111.00
191,50
231 no
117,50
107,00
157,50
2600,00a
46,00
85,00
1050,00 1050,00
51,50 50,00
105,00 105,00
70,10 70,10
79,00 80,00
360,00 350,00
43,60 43,60
315,00 315,00
230.50
570,00
3220,00 3200,00
318,00b
98,00 97,00
1500,00a
1800,00al750,00a
89,20 90,00
Scbuitema
130,50
130,00
Scbuppen
285,00
283,00
Schuttersveld
1100,00
050,00
Simons Emb
Stevtn Gr
74,50
75,00
Stoomsp. Tw
115,1
115,10
Tahind.Phil.
146,00
144,00
Telegraaf
97,00
98,00
THV Intern
232,00
233,00
Tilb.Waterl.
320,00a
"20,00a
Tw.Kabelf.
435,00
437,00
Ut bink
230,00
230,00
Udenhout
640,00
Lnlkap
250,10
248,00
UnII eert
119,20
'18,50
ld 7 pet
87,50b
87,50
id 6 pet
75,00
74,80
V.d. VUet-W
122,00
118,50
Vemeta
48,00
46,00
Ver .Glasf
605,00
610,00
Ver .Hand .Scb
452,00
455,00
VM1
132,50
133,00
Ver.N. Kleerm
380,00
380,00
Ver.N.Uitgmij
120,00a
123,00
Ver.Touwfabr
ld vert
122,00
124,00
Vezelverw.
565,00
550,00
VihamijButt
100,50
100,00
VRG Papier
660,00a
635,00
Vulcaansoord
720,00
730,00
Wegener C
id eert
62,00
64,00
Wessanen
133,00
134,20
Wyers
112,00
110,00
Wijk en Her.
768,00
765,00
Zaalberg
136,00
133,50
Concentra
Europafonds
(Jnifoods
Eurunlon
Finance-Un
Valeurop
Boston Co mm
Cbemical F
Col. Growth
Dreyfus F
f idelity F
Investors M
Japan Fund
Lehman Corp
Madison F
Manhattan
Massacbus
Oppenbeimer
Steadman
Technology F
Value Line
Gevaert Pboto
Petrofina
Solvay
Un.Minière
Hoecbst
Mannesman!!
AU.Breweries
Imp. Chem.
Dai-tchi Bank
Nippon Elec.
Pioneer EI.
Sanyo Electr
Sony Corp
214,00 212,00
396,00
1278,00
253,00
686,00
6,30
9,40
4,85
10,25e
14,00
8,00
8,00
14,00
10,00
3,00
10,50
7,00
2,25
5,45
3,00
94,00
400,00
27800
251.00
680,00
4,90
10,25
14,60
8,00
7.75
14,25
10,00
3,00
10,50
7 00
2,25
o,80
2,90
90,00
186,00 191,00
1120,00 1110,00
477,00
160,00a
380,00
340,00
31,75
25,50
29,10 30,50
26,00
Canada
Mijnbouw/Petroleum
Maxwell Petr 114,80 113,80
Moeara Enim 185,00 180,00b
id 1-10 2450,00 2400,00b
ld 1-4 2510,00 2500,00b
Sarakreek 46,50 46,50
Diversen
96,00
96,00
45,00
96,00
96,00
44,80
87,00 89,00
33,00 32,50
HoU.Am.Lfjn
Oostzee
Geld .Tramweg
Ant.Brouwerij
Ant. Verffabr
ElMij Aruba
Sur Brouwerij
Hunter Doug)
70,00 69,00
775,00 770,00
140,00
150,00a 150,00a
39,50a 38,50a
Alcan
Bell Telepb
Bovls Corp
Can. Brewer
Can .Pacific
Gulf Oil
Husky Oil
Imperial Oil
Inland Nat.G.
Int. Nickel
SheU Canada
5,00 36,75
9.75 40,50
2,20
3,25
2,35
3,50
15,50 15,40
34,50 35,20
28,75 28,25
43,00 44,00
10,40 10,20
34,50 35,25
61,00b 62,50
V.S. van Amerilra
Participatiemijen
Alg- Fondsenb.
America Fund
Asc. Belegg.D
Converto
Goldmines
Holland F
Id 1
Interbonds
Ned. Vastgoed
Binn Belf.VG
Breevast
109,00
179,00
163,50
585,00
131,00
140,00
700,00
500,00
145,00
119,00
108,50
181,00
163,50
585,00
130,80
138,00
690,00
500,00
550,00
144,50
121,00
Admiral Corp
Akzona
Am.Cyabanud
Am. Me tal
Am.Motors
Am .Smelt c.
Am .Standard
Am Tel&Tel
Ampex Corp
Amsted Ind
Anaconda
Upeco Corp
Ark Louis
Atl Richf.
Bethl .Steel
Boeing Corp
Burlington
Burroughs
Celanese
Chadbourn
Cbesepseake
Chrysler
Cttip* Serv
Colgate
,11,65 11.55
22,75 45,40
21,25
44,75
7,45
21,50
46,00
7,65
0,00 20,50
13,60
48,00
4,55
37,00
24,10
2,70
27,25
102,00
30,00
16,30
27,50
245,00
31,90
1,60
50,25
19,60
52,75
31,50
13,55
49,00
4,60
36,75
24,15
3,15
27,15
105,00
29,50
16,60
241.00
32,00
1,65
26.50 27,00
20,65 20,65
21,80
40.30
16,75
55,90
165.00b
125,75 128,00
41,50
16,00
55,40
Exxol Corp
95,70
94,00
First N.C.
47.25
50,00
Ford Motor
45,60
46,30
Gen .Cable
9,20
9,10
Gen .Cl gar
13,75
13,50
Gen Electric
65,75
65,75
Gen Food
24,80
25,80
Gen .Motors
56,25
55,75
Gen lelepb
26,25
26,50
GUette
41,50
41,30
Goodrich
18.50
19,00
Goodyear
17,60
17,60
Greyhound
14,50
14,05
üuli OU
22,00
21,50
Honeywell
94,00
94,00
IB IV'
286,00
292,00
lnt.Flavors
84,50
85,50
lnt.I'el&T
32,00
32,00
Kennecott
35,25
37,15
Kroger
18,90
18,80
Leasco D
10,30
10,60
Ling-Iemco
7,75
8,00
Litiong Ind
5,70
5,40
Lockheed
10,25
10,50
Marcor
22,00
22,00
Martin Mar
15,20
15,00
McDonnall
17.60
18,00
Minnesota
86,00
88,00
National Can
9,60
9,0
Nat.Cash Reg
35,50b
36,00
Nat.Dist.&C.
13,75
14,40
N.A. Philips
22,25
22,10
Occidental
10,10
10,10
Penn Centr
3,60
3,8
Pepsi Co
79,00
77,75
Philips P.
63,75
66,25
Polaroid
91,50
94,00
Proctor&G
101,00
99,50
RCA Corp
21,30
21,75
Rep-Steel
22,75
24,00
Reynolds ind
44,25
Sears
87,50
90,00
SbeU Ol)
59.25
59,25
South Pac
31,25
32,00
Sperry Rand
48,75
49,00
Standard Br
49,30
51,50
Sterling ür
30,00
31,25
Studebaker
36,25
36,10
Sut Oil Comp
56,50
55,7b
Tandy Corp
21,75
21,90
l'cxaco
30,00
30,50
Texas Instr
115,00
118,25
Transam. Corp
10,75
10,55
Union Pac.
81,60
80,75
U.S.Stce)
32,75
35,00
Westing house
35,00
35,25
Woolwortb
20,25
20,25
(Aandelen)
Pej Hold. 365,00 372,00
(Obligaties)
7V« Kappa 73 92.00
8% Amrohank 73 101,40 101.30
9 Schhyp Ned
(Claims, Scrips,
Stockdiv. e.d.)
Furnesse
Obam Be) MIJ
Philips GB
20,25 Pioneer Elee
52,00 KpIss i r
30,20 Sekisui Prelab
8,65
8,50
Amsterdam, 22 nov
(ANP) - Op de Amster
damse effectenbeurs bleef
donderdag het verwachte
herstel uit. Woensdag
werd verondersteld dat de
noteringen, als gevolg van
een verwachte koersver-
betenng op de Ameri
kaanse beurs, donderdag
wat zouden aantrekken
maar in tegenstelling
daarmee liepen de prijzen
hier wat terug. Tijdens
het niet officiële verkeer
konden de internationale
aandelen zich redeliik
handhaven maar in de
loop van de ochtend gin
gen de noteringen op
nieuw omlaag.
Behalve de internationa
le aandelen stonden de
bankaandelen onder druk.
In de scheepvaartsector
moest de koers van de
aandelen KNSM vrij fors
omlaag. Voorts moest Hei-
neken een deel van de
winst die gisteren werd
geboekt prijsgeven.
Aandelen Unilever
startten met een verlies
van ongeveer f1 op
f 118,50. Kon. Olie ging
eveneens een gulden om
laag tot f 89,30. Hoogovens
ging 40 cent naar beneden
tot f 60 en zakte tijdens de
handel verder in, terwijl
Akzo en Philips fractio-
neel lager startten op
resp. f 57,30 en f 36.
Aandelen AMRO-Bank
verloren begin beurs f2,50
op f 65.50. De koers van
ABN ging met f 3 omlaag
tot f 297. In de scheep
vaartsector boekte KNSM
de grootste achteruitgang
en op f 152 bedroeg het
verlies f6. Van Ommeren
ging een gulden terug tot
f 320. terwij] de noterin
gen van NSU en HAL met
circa een gulden aantrok
ken. Aandelen KLM wa
ren 30 cent in reactie op
f 67.20. De koers van Hei-
neken daalde met f3 tot
f 247,50. De obligatiemarkt
gaf een prijshoudende
opening te zien.
r.: