OPEN BARE SCHOLEN INV.S. GAAN WEER BIDDEN HET NATIONALE WAGENPARK „Het negatief van God" ODI tonei Over het hoe en wat van de Nederlandse auto en zijn bestuurder Uitslagen topbiljart PETER MULDER VING BEELD VAN GOD MET ZIJN CAMERA Uitvoering eii bijeenkomst in vrii evangelische tot Breskens binnenland buitenland 1 Personenauto's Gezinsauto Autobezit Kilometers Nieuw ACADEMIE IN DE MISSIE ZONNIG ZWART-WIT SACRAMENTEN KINDERLIJK HOLLAND ZWEMBAD IN ST. NIKLAAS AL OM NEGEN UUR DICHT (Van onze correspon dent) WASHINGTON In de afgelopen tien jaar is er op de openbare scholen in de Verenigde Staten niet meer gebeden. Deze gebedsban is het gevolg van uitspraken van het Hooggerechtshof volgens welke godsdienstige ac tiviteit in het openbare onderwijs in strijd is met een grondwetsbepa ling die min of meer voorziet in de scheiding tussen kerk en staat. De stichters van de Amerikaanse natie von den het belangrijk dit in de grondwet vast te leg gen omdat zij de vesti ging van een staatskerk, zoals in het toen gehate Engeland, verafschuw den. Een wat krappe inter pretatie maakt het bid den in de openbare scholen nu onmogelijk. Er zijn al vragen gere zen of het „In God We Trust" niet misstaat in de rand van de zilveren dollar en op andere Amerikaanse munten; of de leus „één natie onder God' nog wel verant woord is en of enkele coupletten van het natio nale volkslied niet moe ten worden beschouwd als gebeden, waarmee de staat geen doen mag hebben. De gebedsbreidel in het openbare onderwijs werd in 1963 van kracht en heeft geleid tot bitte re disputen. Godsdienst- disputen heibben altijd een feller karakter dan gewone politieke twisten. Er is een keur van „ge- beds-activisten" in de slag gekomen die zich hebben verenigd in een „Terug naar God Bewe ging" die meent binnen niet al te lange tijd een „gebedsamendement" aan de Amerikaanse grondwet te kunnen toe voegen. Maar weinig politici zul len bereid blijken zich daar tegen te verzetten, want niets is in de Ame rikaanse politiek dode lijker dan de beschuldi ging zich tegen God te hebben gekeerd. De Nationale Coördina tor van de „Terug naar God Beweging", me vrouw Bennett Miller, betoogt dat het „morele en geestelijke klimaat aan de openbare scholen tijdens tien jaar zonder God" aanmerkelijk is gedaald. Dit zijn volgens haar de gevolgen van de gebedsbreidel; Misdaad en wangedrag! Bedrog, diefstal en roof! Dronkenschap, pornogra fie en aanranding Ta bak en seksuele toegeef lijkheid Volgens een De Nationale Coordina- volgelingen een Italiaan se emigrante zal de ge bedsban er toe leiden dat Amerika „zonder bommen wordt vernie tigd". Het geheel doet haar denken aan het fa scisme en het nazisme, dat zij van nabij heeft meegemaakt. De tegenstanders van het gebeds-amendement voeren aan dat het ge bed van nature een vrij willige zaak behoort te zijn en noch de steun noch de sanctie van de staat vereist. De rege ring moet zich volgens hen niet met het ont werpen van gebeden be zig houden. Veel joodse ouders strui kelen er over dat hun kinderen zich op de openbare school aan een christelijke praktijk moeten onderwerpen. Het ziet er naar uit dat de gebedsvoorstanders hun amendement zullen krijgen. In 1971 miste het amendement ln het Huis van Afgevaardig den een tweederde meerderheid met 28 (van de 435) stemmen. Maar toen waren de ka tholieke bisschoppen, uit hoofde van hun zorg om het katholieke onder wijs, nog tegen het bid den op de openbare school. Zo'n veertig ka tholieke leden van het Huis van Afgevaardig den zijn er nu voor. BERT VAN VELZEN DEN HAAG (ANP) Bijna twintig procent van alle luchtvervuiling in ons land ontstaat door uitlaat gassen van auto's. In economische zin vormt de auto als consumptie- en investeringsgoed een directe bij drage van tien procent tot het nationale inkomen en voorziet zij in ruim zes procent van de werkgelegen heid in ons land. Op grond van de onlangs gecorri geerde bevolkingsprognose van het C.B.S is te ver wachten, dat het personenautopark in ons land zal groeien tot ongeveer 4,7 miljoen stuks in 1980. Deze groei zal een navenante toeneming van deze bijdra gen aan nationaal inkomen en werkgelegenheid te zien geven. Deze en andere gegevens zijn te vinden in de uitslag van een onderzoek van Esso- Nederland naar de vele as pecten van het autorijden in ons land. Esso heeft hierbij gebruik gemaakt van eigen enquêtegegevens (gegroe peerd door een drietal on derzoekinstituten) en van CBS-cijfers. Wat autodichtheid betreft is België ons land twee jaar voor, West-Duitsland drie jaar en Frankrijk zelfs vier jaar. Van de 13,5 miljoen Neder landers zijn ruim negen mil joen 18 jaar of ouder, voor waarde om rijexamen te mo gen doen voor het personenau torijbewijs BE). Van die negen miljoen Ne derlanders heeft thans bijna de helft dit rijbewijs behaald. Jaarlijks komen er netto ruim 200.000 nieuwe rijbewijsbezit ters bij. Twee op de drie man nen van 18 jaar en ouder heeft een rijbewijs BE. Van de vrouwen bijna een op de drie. Van de 4,3 miljoen uitgegeven rijbewijzen zijn er bijna 3 miljoen in het bezit van man nen en ongeveer 1,3 miljoen in het bezit van vrouwen. De grootste penetratie van rijbewijzen ligt bij mannen in de leeftijdsgroep van 30 tot 34 jaar, bij vrouwen ligt de top in de leeftijdstop van 25 tot 29 jaar. Betrekkelijk klein is het bezit van een rijbewijs in de leeftijdsgroep 18 tot 25 jaar. Uit de kandidatenlijsten van het centrale afgiftebureau blijkt dat twee jaargangen staan te dringen voor het rij bewijs. Dat zijn de 18- en 19- jarigen, die 28 procent van de lijsten uitmaken: daarvan zijn 18 procent jongens en 10 pro cent meisjes. De kandidaten van 20 tot en met 29 jaar maken 36 procent van het to taal aantal gegadigden uit, waarbij de vrouwen met 20 procent iets in de meerderheid zijn. Van alle rij-examenkan didaten is dus bijna tweederde jonger dan 30 jaar en deze groep omvat ongeveer even veel mannen als vrouwen. De vrouwen zl]n later be gonnen met autorijden, maar lopen hun achterstand op de mannen in. Hoewel in 1972 voor het eerst meer vrouwen dan mannen rijexamen deden, werden er toch 2000 rijvaar digheidsbewijzen meer uitge reikt aan mannen dan aan vrouwen, dat kwam doordat een vrouw gemiddeld 3,3 exa mens nodig heeft om haar rij bewijs te halen, een man daar entegen 2,8. Terwijl er dus ongeveer 4,5 miljoen bezitters van een rij bewijs BE zijn, rijden er in Nederland ongeveer drie mil joen personenauto's. Bijna de helft daarvan (48 procent) is geregistreerd in Noord- en Zuid-Holland en Utrecht en een derde daarvan in de drie grootste steden. Het Nederlands economisch instituut verwacht 4,6 miljoen personenauto's in 1980 en in 1990 zullen dat er ongeveer zes miljoen zijn, het dubbele van nu Deze NEI-prognose is opge steld in opdracht van het mi nisterie van Verkeer en Wa terstaat en wordt officieel door de overheid gehanteerd. Gezinsauto's maken meer dan 90 procent uit van het autopark. Van de vier miljoen gezinnen heeft 53 procent een auto, zes procent twee auto's, en één procent meer dan twee auto's. .Van de drie miljoen auto's zijn 250.000 zakenauto's. Hier bij tekent Esso aan, dat de gezinsauto's wel alle op naam van particulieren, staan, maar dat bijna 40 procent daarvan min of meer geregeld zakelijk wordt gebruikt. Begin 1973 was de situatie zo, dat 55 procent van alle mannen en 7 procent van alle vrouwen een auto bezat. Bij de mannen ligt daarbij het zwaartepunt op de groep rond 45 jaar, bij de vrouwen op de groep rond 30 jaar. Het auto bezit hangt samen met het in komen. Volgens het Esso-onderzoeK is in de afgelopen vijf jaar de grens waarop gemiddeld een van de twee Nederlandse ge zinnen een auto bezit om de twaalfduizend gulden bruto- inkomen blijven zweven, on danks de sterke inflatoire ontwikkelingen in deze perio de Bi] de grens van 27.000 gut den wordt het aantal auto's even groot als het aantal ge zinnen. Weliswaar heeft dan niet meer dan 85 procent van alle gezinnen met dit inkomen een auto, maar in een op de zes van de gezinnen blijken dan al twee of meer auto's aanwezig. Bi] een bruto Jaarinkomen van 37.000 gulden ontstaat de situatie, dat elk gezin, althans statistisch, een of meer auto's bezit. De verwachting is, dat het aantal gezinnen met meer dan een auto nog zal toenemen De Nederlandse personenau to rijdt jaarlijks gemiddeld 17.000 km. Hiervan wordt naar schatting 8.250 km afgelegd binnen de bebouwde kom, 5200 op de autosnelwegen en 2.500 km op overige interloka le wegen. In het buitenland wordt gemiddeld per Neder landse auto 1.500 km gereden. Alle auto's te zamen zullen dit jaar 51 miljard kilometer af leggen. één derde van alle au tokilometers wordt afgelegd op de snelwegen, die met 1.500 km nog geen twee pro cent van de totale weglengte in ons land uitmaken. Het gemiddelde aantal kilo meters dat per jaar wordt ge reden kan voorts onder een aantal andere noemers worden gerubriceerd en opgeteld, en wel als volgt: zakelijk gebruikte gezinsauto 21.000 km, particuliere gezins auto 14.500 km, auto van be drijven 27090 km. Nieuw gekochte auto 20.000 km, gebruikte gekochte auto 15500 km. Gezinsauto (bij 1 autoi 19000 km, eerste auto (bij meer auto's) 12.000 km. Mannen 18000 km, vrouwen 14000 km. Inkomen onder f 15000 p, jaar 16000 km. Inkomen boven f 15000 p. jaar 20000 km. Van de automobilisten rijdt ruwweg de helft in een auto die nieuw werd gekocht en de andere helft dus in een wagen, die reeds was gebruikt. De koper van een nieuwe auto rijdt hier gemiddeld 3Vz jaar mee, waarna hij hem verkoopt of inruilt. De gemiddelde le vensduur van een auto is 9 a 10 jaar. 'Hij blijkt tijdens zijn levensduur tenminste drie keer van de hand tê gaan, eenmaal nieuw en daarna nog tweemaal. De gemiddelde leeftijd van het autopark is 4 jaar. De leeftijdsopbouw van het Nederlandse autopark is hier mee weergegeven: Van 1972 15 procent, 1971 14 procent, 1970 15 procent, 1969 12 procent, 1968 17 procent, 1967 9 procent, 1966 7 procent, 1965 6 procent, 1964 4 procent, ouder 7 procent. Van alle autokilometers die jaarlijks worden gereden neemt het particuliere verkeer thans 45 procent (ruim 25 mil jard kilometers) voor zijn re kening waarbij de nadruk sterk op de weekeinden valt en het zakelijk en woon werkverkeer 55 procent (zo'n kleine 30 miljard kilome ters]. De huidige verdeling van het aantal kilometers naar de aard van het gebruik voor een auto die 170-00 km per jaar rijdt is als volgt: 35 procent beroepsverkeer, 20 procent woon-werk-verkeer, 10 pro cent vakantieverkeer, 35 pro cent overig particulier. 0 Deze kopie van de Londense bus uit 1912 met 34 zitplaatsen, kostte bijna 60.000,-, is gebouwd op een Ford-truckchassii en wordt aangedreven door een 6-liter-dieselmotor. John Mitchell verandert Ford-automobielen in filmsterren. Hij bezit een metaalfabriek in Biggleswade, Engeland, waar o.a. lampen en balustrades van zeer hoge kwaliteit worden ge maakt. John Mitchell telt voor deze produkten o.a. de Engelse koningin, de minister-president en tal van vooraanstaande En gelsen onder zijn klanten. Maar de voertuigen, die hij creëert naast zijn gewone werk, krijgen eveneens grote belangstelling, speciaal vanuit de filmwereld. Als er in een film oude T-Fords nodig zijn, maakt hij er een aantal. De eigenaren van deze historische auto's zien liever niet dat hun voertuigen in deze films worden „mishandeld". John Mitchell maakt niet alleen reprodukties van antieke voertuigen maar zijn ontwerpen m futuristische wagens zijn ook bekend geworden, o.m. de raket afvurende wagens in de James-Bondfilms. Ook de beroemde „Chitty-Chitty-Bang-Bang" heeft hij ontworpen. Zijn grootste project dit jaar was het reproduceren van een Londense auto bus uit 1912 voor het Lord Mpntiagu's -National Motor Museum in BeaAilieu, Engeland. Deze >,oude" bus kostte bijna f 60.000,-. Na enige weken was er 'zoveel belangstelling voor een ritje met deze bus dat er plannen béstaan een tweede te maken. 0 Het lijkt op een echte truck uit 1920 maar het is een Ford Transit. Het aanbrengen van andere wielen, radiator en lampen en een namaakopbouw creëert de illusie. 0 De „bepantsering" op deze Ford Transit, die precies IP op solide staal, is slechts met dluminiumverf beschilderde tnplet (Van onze carrespomdent) ROME „Mammie, papa is toch fotograaf, waarom maakt 'ie voor mij niet eens een foto van God?" Bijna vijf jaar was Christian Mulder toen hij die vraag stelde. Deze zomer, bijna zes ja-ar la ter, heeft Christian zijn zin gekregen. Zijn vader heeft niet één, maar een hele serie foto's van „God" genomen, ge bundeld, van tekst voorzien en in boekvorm uitgegeven onder de titel „II negativo di Dio", „Het negatief van God". Christian Mulder is de bijna 12-j-amige, tevens enige zoon van Peter Miulder, geboren Nederlander maar sinds 18 jaar woonachtig en werkzaam in Rome. Peter Mulder werd in Deven ter geboren, maar verhuisde in zijn jeugd na-ar Scheveningen waar hij zijn opleiding kreeg, onder meer aan de Haagse Tfe- kenafcademie. Daarna twee jaar Pa-rijs, een jaar Londen, het klassieke „zwerversleven" van ae artiest die zich terecht over de grenzen wil verrijken door er rond te kijken en te werken. De derde etappeplaats op die Europese trip werd Ro me- „Tja, waarom Rome. Ik heb drie broens, alle drie werk zaam ln de missie en ik wilde eigenlijk niet achterblijven. Ik meende ook ais leek iets aan apostolaat te kunnen doen. Bo vendien dacht ik toen nog dat het geloof alléén in Rome te vinden was, en dus trok ik naar Italié. In Rome trouwde hij met een Duitse die hij in Landen had ontmoet, en die al even ge makkelijk met Nederlands en Italiaans uit de voeten kan als Peter Mulder zelf. Christian werd geboren en hoewel Peter Mulder niet wil ontkennen dat Rome hen in de beginjaren weinig voorspoed opleverde, bleef de stad hen toch derma te boeien, dat ze er bleven wonen. „ik ben niet ver-italiaanst, ze ker niet. Maar ik kan m'n Hollandse mentaliteit makke lijk oombineren met de zuide- 0 De omslag van Mulders boek: „Het negatief van God" lijke levensstijl. Zoiets, als klassiek en modern in één in terieur". Peter Mulder waar deert die Italiaanse levensstijl. „Het zonnige klimaat heeft hu-n karakter bepaald. Hun grootste kunst is dat ze elk individu zichzelf ï-aten zijn''. Peter Mulder is een wat men zou kunnen noemen, „bezeten" fotograaf. Hij is gek van zijn vak, dat hij helemaal in zijn persoonlijke levensopvatting geïntegreerd heeft. Daarom liet hem die vraag van zijn zoontje niet los. Hij bleef er jaren mee rondlopen, en ont dekte gaandeweg, dat hele le ven, maar óók het fotografi sche proces één serie foto's van God zou kunnen opleve ren. Het technisch procedee van een foto maken, compleet met donker 'en licht, o-ntwikkelen en spoelen, afdrukken en dro gen. Al die handelingen kop pelde hij aan de waarheden van het christendom Alle sa cramenten, het doopsel, de biecht, de naastenliefde, de trouw, de hele schepping, dat f alles is poëtisch te belichten aan de hand van die reeks doodgewone handelingen in el ke donkere kamer waar uit niets, uit een spel met licht en donker een beeld ontstaat. „Een beeld van God", zegt Pe ter Mulder, „omdat God overal in terug te vinden is". Zijn boek is een geloofsgetuige nis geworden, met grote pla ten in zwart-wit of in tinten grijs van mensen en kinderen, gelukkige en ongelukkige mensen, van sterren en ruim tecapsules, van kerken en van de natuur. Uit alle platen, uit de hele tekst spreekt iets kin derlijks, volgens Peter Mulder het meest waardevolle in het geloof. „Als we het met ons verstand gaan beredeneren lukt het niet meer". Zijn „theologie van de foto grafie" is enthousiast ontvan gen, zowel door wat men con servatieven, als vooruitstre- venden zou kunnen noemen. Het is nauwelijks mogelijk aanstoot te nemen aan deze „nieuwe gebeden". „Ik dank de hemel dat ik nooit theolo gie gestudeerd heb", zegt hij oprecht- „Het negatief van God" is m het Italiaans verschenen en wordt binnenkort gevolgd door drukken in het Spaans, Duits en Engels. Veel scholen heb ben enthousiast geieageerd en willen het boek als „speel- leer-gebedeniboek" in hun godsdienstlessen gebruiken. „Ik beschik niet meer over voldoende contacten in Hol land om meteen al over een Peter Mulder. Nederlandse vertaling tejj;S nen praten, maar wat kan nog komen" ff ps* I Samen met zijn zoon f>ee ter Mulder de tekst „mC boek geschreven en 6 geerd. Het boek is opg® aan Christian die nu L I delbare scholier u ,?e v2j(t maar als kleuter ajn .jji t aan hot denken zette w I vraag: „Waarom maa® r i geen foto vaii God?'. yyoensdag 21 november 19) (Van onze correspondent) HULST De twee Hulster I topbiljartclubs BC ONA en 't Anker voeren samen de rang- ibst aan. 't Anker speelde een wedstrijd minder. BC ONA won de moeilijke thuiswed strijd van Marionette uit Hulst et ii_9, terwijl 't Anker met dezelfde cijfers won van STC in Sluiskil. Topbiljartclub 't Centrum uit Hulst stelde teleur door tegen KOT met j55 te verliezen. Excelsior uit het Belgische St -Niklaas won zijn eerste wedstrijd en wel met 12—8 van Tovak uit Koewacht. BC >t Raedhuys uit Westdorpe was vrij- Uitslagen: BC ONA (Hulst) Marionette (Hulst) II9, J. de Wit - G. van Damme 20, F Wentzler - E. Bogaerd 1—1, E. Wentzler - W. van Swaal j_l, A. Picavet - P. de Smet 0—2', A. v. c. Voorde - Th. de Cock 1—1, L. Segers - R. Bo- eaerd 2—0, Ch. de Wolf - Th. de Witte 1—1, M. de Wit - J. van Delft 0—2, E. Luyckx - J. van Vlierberghe 20 en J. de| Wilde-Wemer van Swaal 1- 1 STC (Sluiskil) - 't Anker I (Hulst) 9—11, G. Pladdet - J. Haulez 0—2, B. de Waal - W. Woginger 02, A. v. d. Voor de - G. Herwegh 11, M. Dallinga - E. van Overmeeren 1—1, R. Boelens - J. van Hau te 1—1, E. Hemelsoet - J. Kayser 02, J. Klaassen - E. de Poorter 20, R. de Schep per - E. Wauters 11, L de| Schepper - E. Boon 11 en L. Dallinga - J. Vinck 20. KOT (Hulst) - 't Centrum I (Hulst) 155: P. Timmerman - F. Vlassenrood 11, Fr. Strooband - M. Vlassenrood 1—1, J. Vernimmen - A. de Kerf 20, M. Picavet - W. d'Olieslager 20, R. Blom- maert - H. v. d. Broeck 20, J. Mactaggert - J. Rombout 1-1, W. v. d. Walle - B. Rombout 20, G. de Feber E. Roovers 20, C. Bertram C. Nagtzaam 0—2 en W. Koe- I mans - C. Burm 20. Excelsior (St.-Niklaas Bel gië) - Tovak (Koewacht) 12 8: E. van Dorselaer - P. van Gassen 20, F. Smekens - C. Martens 20, F. Vaal - F. Buis 11, G. Smet - G. de Vlieghere 2—0, A. Vertenten - mevr. Coppieters 11, T. Roels - L. Coppieters 02, Trienpont - A. Coppieters 0-• 2, J. de Cock - G. Drubbel 2— 0, A. de Theye - B. Rombout 0—2 en E. van Driessche - P- de Calauwe 20. 'Van een onzer verslaggevers) SINT-NIKLAAS In het ader van de energie-bespa- r "g zal het stedelijk zwembad ?an Sint-Niklaas totnader or- er om 21.00 uur al worden gesloten. al<PLu5fni"gsta-'c'en zien er nu bliek ,Ult' maandag, pu- 18 nn 2w®mmen om 17.00, 180(1 enln2«5 uur: dinsdag Wo en 20.15 uur; 180of!giA5'00' 170°. 18 00 ?o 1! uur; donderdag vriiL19'?? en 2015 uur en Ski ldem' Zaterdag en Se ^°rgen geldt de nor male uurregeling. <van onze correspondent) »oÏÏ®S ..- Vandaag kerk t» t> vnj evangelische conferee-reSkens' iaarliSkse daJ'e gehouden, 's Mid- ha|f,i„; er 6611 bijeenkomst om acht i e" 's avonds o mlialf- ti( ,s er een slotconferen- do°r domf,ïlko??st wordt geleid dominee r* E van de Bij en ^emelchn~l' van Brugge uit Karei* e? ^oor dominee 'bema va„S *U MePPel. Het -Bron de,ae conferentie is ï?nS Word+ e bestaan". De ^t°r Gn/i - vorz?r£d door het midino 5.mijn lied" onder lr' uit Breskims J' Bastins

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 6