OPEN
BARE
SCHOLEN
INV.S.
GAAN
WEER
BIDDEN
HET NATIONALE WAGENPARK
„Het negatief van God"
ODI
tonei
Over het hoe en wat van de Nederlandse auto en zijn bestuurder
Uitslagen
topbiljart
PETER MULDER VING BEELD VAN GOD MET ZIJN CAMERA
Uitvoering eii
bijeenkomst in
vrii evangelische
tot Breskens
binnenland
buitenland
1
Personenauto's
Gezinsauto
Autobezit
Kilometers
Nieuw
ACADEMIE
IN DE MISSIE
ZONNIG
ZWART-WIT
SACRAMENTEN
KINDERLIJK
HOLLAND
ZWEMBAD IN
ST. NIKLAAS
AL OM NEGEN
UUR DICHT
(Van onze correspon
dent)
WASHINGTON In de
afgelopen tien jaar is er
op de openbare scholen
in de Verenigde Staten
niet meer gebeden. Deze
gebedsban is het gevolg
van uitspraken van het
Hooggerechtshof volgens
welke godsdienstige ac
tiviteit in het openbare
onderwijs in strijd is
met een grondwetsbepa
ling die min of meer
voorziet in de scheiding
tussen kerk en staat.
De stichters van de
Amerikaanse natie von
den het belangrijk dit in
de grondwet vast te leg
gen omdat zij de vesti
ging van een staatskerk,
zoals in het toen gehate
Engeland, verafschuw
den.
Een wat krappe inter
pretatie maakt het bid
den in de openbare
scholen nu onmogelijk.
Er zijn al vragen gere
zen of het „In God We
Trust" niet misstaat in
de rand van de zilveren
dollar en op andere
Amerikaanse munten; of
de leus „één natie onder
God' nog wel verant
woord is en of enkele
coupletten van het natio
nale volkslied niet moe
ten worden beschouwd
als gebeden, waarmee de
staat geen doen mag
hebben.
De gebedsbreidel in het
openbare onderwijs
werd in 1963 van kracht
en heeft geleid tot bitte
re disputen. Godsdienst-
disputen heibben altijd
een feller karakter dan
gewone politieke twisten.
Er is een keur van „ge-
beds-activisten" in de
slag gekomen die zich
hebben verenigd in een
„Terug naar God Bewe
ging" die meent binnen
niet al te lange tijd een
„gebedsamendement"
aan de Amerikaanse
grondwet te kunnen toe
voegen.
Maar weinig politici zul
len bereid blijken zich
daar tegen te verzetten,
want niets is in de Ame
rikaanse politiek dode
lijker dan de beschuldi
ging zich tegen God te
hebben gekeerd.
De Nationale Coördina
tor van de „Terug naar
God Beweging", me
vrouw Bennett Miller,
betoogt dat het „morele
en geestelijke klimaat
aan de openbare scholen
tijdens tien jaar zonder
God" aanmerkelijk is
gedaald. Dit zijn volgens
haar de gevolgen van de
gebedsbreidel; Misdaad
en wangedrag! Bedrog,
diefstal en roof!
Dronkenschap, pornogra
fie en aanranding Ta
bak en seksuele toegeef
lijkheid Volgens een
De Nationale Coordina-
volgelingen een Italiaan
se emigrante zal de ge
bedsban er toe leiden
dat Amerika „zonder
bommen wordt vernie
tigd". Het geheel doet
haar denken aan het fa
scisme en het nazisme,
dat zij van nabij heeft
meegemaakt.
De tegenstanders van
het gebeds-amendement
voeren aan dat het ge
bed van nature een vrij
willige zaak behoort te
zijn en noch de steun
noch de sanctie van de
staat vereist. De rege
ring moet zich volgens
hen niet met het ont
werpen van gebeden be
zig houden.
Veel joodse ouders strui
kelen er over dat hun
kinderen zich op de
openbare school aan een
christelijke praktijk
moeten onderwerpen.
Het ziet er naar uit dat
de gebedsvoorstanders
hun amendement zullen
krijgen. In 1971 miste
het amendement ln het
Huis van Afgevaardig
den een tweederde
meerderheid met 28
(van de 435) stemmen.
Maar toen waren de ka
tholieke bisschoppen, uit
hoofde van hun zorg om
het katholieke onder
wijs, nog tegen het bid
den op de openbare
school. Zo'n veertig ka
tholieke leden van het
Huis van Afgevaardig
den zijn er nu voor.
BERT VAN VELZEN
DEN HAAG (ANP) Bijna twintig procent van
alle luchtvervuiling in ons land ontstaat door uitlaat
gassen van auto's. In economische zin vormt de auto
als consumptie- en investeringsgoed een directe bij
drage van tien procent tot het nationale inkomen en
voorziet zij in ruim zes procent van de werkgelegen
heid in ons land. Op grond van de onlangs gecorri
geerde bevolkingsprognose van het C.B.S is te ver
wachten, dat het personenautopark in ons land zal
groeien tot ongeveer 4,7 miljoen stuks in 1980. Deze
groei zal een navenante toeneming van deze bijdra
gen aan nationaal inkomen en werkgelegenheid te
zien geven.
Deze en andere gegevens
zijn te vinden in de uitslag
van een onderzoek van Esso-
Nederland naar de vele as
pecten van het autorijden in
ons land. Esso heeft hierbij
gebruik gemaakt van eigen
enquêtegegevens (gegroe
peerd door een drietal on
derzoekinstituten) en van
CBS-cijfers.
Wat autodichtheid betreft is
België ons land twee jaar
voor, West-Duitsland drie jaar
en Frankrijk zelfs vier jaar.
Van de 13,5 miljoen Neder
landers zijn ruim negen mil
joen 18 jaar of ouder, voor
waarde om rijexamen te mo
gen doen voor het personenau
torijbewijs BE).
Van die negen miljoen Ne
derlanders heeft thans bijna
de helft dit rijbewijs behaald.
Jaarlijks komen er netto ruim
200.000 nieuwe rijbewijsbezit
ters bij. Twee op de drie man
nen van 18 jaar en ouder heeft
een rijbewijs BE. Van de
vrouwen bijna een op de drie.
Van de 4,3 miljoen uitgegeven
rijbewijzen zijn er bijna 3
miljoen in het bezit van man
nen en ongeveer 1,3 miljoen in
het bezit van vrouwen.
De grootste penetratie van
rijbewijzen ligt bij mannen in
de leeftijdsgroep van 30 tot 34
jaar, bij vrouwen ligt de top
in de leeftijdstop van 25 tot
29 jaar. Betrekkelijk klein is
het bezit van een rijbewijs in
de leeftijdsgroep 18 tot 25
jaar.
Uit de kandidatenlijsten van
het centrale afgiftebureau
blijkt dat twee jaargangen
staan te dringen voor het rij
bewijs. Dat zijn de 18- en 19-
jarigen, die 28 procent van de
lijsten uitmaken: daarvan zijn
18 procent jongens en 10 pro
cent meisjes. De kandidaten
van 20 tot en met 29 jaar
maken 36 procent van het to
taal aantal gegadigden uit,
waarbij de vrouwen met 20
procent iets in de meerderheid
zijn. Van alle rij-examenkan
didaten is dus bijna tweederde
jonger dan 30 jaar en deze
groep omvat ongeveer even
veel mannen als vrouwen.
De vrouwen zl]n later be
gonnen met autorijden, maar
lopen hun achterstand op de
mannen in. Hoewel in 1972
voor het eerst meer vrouwen
dan mannen rijexamen deden,
werden er toch 2000 rijvaar
digheidsbewijzen meer uitge
reikt aan mannen dan aan
vrouwen, dat kwam doordat
een vrouw gemiddeld 3,3 exa
mens nodig heeft om haar rij
bewijs te halen, een man daar
entegen 2,8.
Terwijl er dus ongeveer 4,5
miljoen bezitters van een rij
bewijs BE zijn, rijden er in
Nederland ongeveer drie mil
joen personenauto's. Bijna de
helft daarvan (48 procent) is
geregistreerd in Noord- en
Zuid-Holland en Utrecht en
een derde daarvan in de drie
grootste steden.
Het Nederlands economisch
instituut verwacht 4,6 miljoen
personenauto's in 1980 en in
1990 zullen dat er ongeveer
zes miljoen zijn, het dubbele
van nu
Deze NEI-prognose is opge
steld in opdracht van het mi
nisterie van Verkeer en Wa
terstaat en wordt officieel
door de overheid gehanteerd.
Gezinsauto's maken meer
dan 90 procent uit van het
autopark. Van de vier miljoen
gezinnen heeft 53 procent een
auto, zes procent twee auto's,
en één procent meer dan twee
auto's.
.Van de drie miljoen auto's
zijn 250.000 zakenauto's. Hier
bij tekent Esso aan, dat de
gezinsauto's wel alle op naam
van particulieren, staan, maar
dat bijna 40 procent daarvan
min of meer geregeld zakelijk
wordt gebruikt.
Begin 1973 was de situatie
zo, dat 55 procent van alle
mannen en 7 procent van alle
vrouwen een auto bezat. Bij
de mannen ligt daarbij het
zwaartepunt op de groep rond
45 jaar, bij de vrouwen op de
groep rond 30 jaar. Het auto
bezit hangt samen met het in
komen.
Volgens het Esso-onderzoeK
is in de afgelopen vijf jaar de
grens waarop gemiddeld een
van de twee Nederlandse ge
zinnen een auto bezit om de
twaalfduizend gulden bruto-
inkomen blijven zweven, on
danks de sterke inflatoire
ontwikkelingen in deze perio
de
Bi] de grens van 27.000 gut
den wordt het aantal auto's
even groot als het aantal ge
zinnen. Weliswaar heeft dan
niet meer dan 85 procent van
alle gezinnen met dit inkomen
een auto, maar in een op de
zes van de gezinnen blijken
dan al twee of meer auto's
aanwezig.
Bi] een bruto Jaarinkomen
van 37.000 gulden ontstaat de
situatie, dat elk gezin, althans
statistisch, een of meer auto's
bezit. De verwachting is, dat
het aantal gezinnen met meer
dan een auto nog zal toenemen
De Nederlandse personenau
to rijdt jaarlijks gemiddeld
17.000 km. Hiervan wordt naar
schatting 8.250 km afgelegd
binnen de bebouwde kom,
5200 op de autosnelwegen en
2.500 km op overige interloka
le wegen. In het buitenland
wordt gemiddeld per Neder
landse auto 1.500 km gereden.
Alle auto's te zamen zullen dit
jaar 51 miljard kilometer af
leggen. één derde van alle au
tokilometers wordt afgelegd
op de snelwegen, die met
1.500 km nog geen twee pro
cent van de totale weglengte
in ons land uitmaken.
Het gemiddelde aantal kilo
meters dat per jaar wordt ge
reden kan voorts onder een
aantal andere noemers worden
gerubriceerd en opgeteld, en
wel als volgt:
zakelijk gebruikte gezinsauto
21.000 km, particuliere gezins
auto 14.500 km, auto van be
drijven 27090 km.
Nieuw gekochte auto 20.000
km, gebruikte gekochte auto
15500 km.
Gezinsauto (bij 1 autoi
19000 km, eerste auto (bij
meer auto's) 12.000 km.
Mannen 18000 km, vrouwen
14000 km.
Inkomen onder f 15000 p,
jaar 16000 km. Inkomen boven
f 15000 p. jaar 20000 km.
Van de automobilisten rijdt
ruwweg de helft in een auto
die nieuw werd gekocht en de
andere helft dus in een wagen,
die reeds was gebruikt. De
koper van een nieuwe auto
rijdt hier gemiddeld 3Vz jaar
mee, waarna hij hem verkoopt
of inruilt. De gemiddelde le
vensduur van een auto is 9 a
10 jaar. 'Hij blijkt tijdens zijn
levensduur tenminste drie
keer van de hand tê gaan,
eenmaal nieuw en daarna nog
tweemaal. De gemiddelde
leeftijd van het autopark is 4
jaar.
De leeftijdsopbouw van het
Nederlandse autopark is hier
mee weergegeven:
Van 1972 15 procent, 1971 14
procent, 1970 15 procent, 1969
12 procent, 1968 17 procent,
1967 9 procent, 1966 7 procent,
1965 6 procent, 1964 4 procent,
ouder 7 procent.
Van alle autokilometers die
jaarlijks worden gereden
neemt het particuliere verkeer
thans 45 procent (ruim 25 mil
jard kilometers) voor zijn re
kening waarbij de nadruk
sterk op de weekeinden valt
en het zakelijk en woon
werkverkeer 55 procent (zo'n
kleine 30 miljard kilome
ters].
De huidige verdeling van
het aantal kilometers naar de
aard van het gebruik voor een
auto die 170-00 km per jaar
rijdt is als volgt: 35 procent
beroepsverkeer, 20 procent
woon-werk-verkeer, 10 pro
cent vakantieverkeer, 35 pro
cent overig particulier.
0 Deze kopie van de Londense bus uit 1912 met 34 zitplaatsen, kostte bijna 60.000,-, is gebouwd op een Ford-truckchassii
en wordt aangedreven door een 6-liter-dieselmotor.
John Mitchell verandert Ford-automobielen in filmsterren.
Hij bezit een metaalfabriek in Biggleswade, Engeland, waar o.a.
lampen en balustrades van zeer hoge kwaliteit worden ge
maakt. John Mitchell telt voor deze produkten o.a. de Engelse
koningin, de minister-president en tal van vooraanstaande En
gelsen onder zijn klanten. Maar de voertuigen, die hij creëert
naast zijn gewone werk, krijgen eveneens grote belangstelling,
speciaal vanuit de filmwereld. Als er in een film oude T-Fords
nodig zijn, maakt hij er een aantal. De eigenaren van deze
historische auto's zien liever niet dat hun voertuigen in deze
films worden „mishandeld". John Mitchell maakt niet alleen
reprodukties van antieke voertuigen maar zijn ontwerpen m
futuristische wagens zijn ook bekend geworden, o.m. de raket
afvurende wagens in de James-Bondfilms. Ook de beroemde
„Chitty-Chitty-Bang-Bang" heeft hij ontworpen. Zijn grootste
project dit jaar was het reproduceren van een Londense auto
bus uit 1912 voor het Lord Mpntiagu's -National Motor Museum in
BeaAilieu, Engeland. Deze >,oude" bus kostte bijna f 60.000,-.
Na enige weken was er 'zoveel belangstelling voor een ritje
met deze bus dat er plannen béstaan een tweede te maken.
0 Het lijkt op een echte truck uit 1920 maar het is een Ford
Transit. Het aanbrengen van andere wielen, radiator en lampen
en een namaakopbouw creëert de illusie.
0 De „bepantsering" op deze Ford Transit, die precies IP
op solide staal, is slechts met dluminiumverf beschilderde tnplet
(Van onze carrespomdent)
ROME „Mammie, papa is
toch fotograaf, waarom maakt
'ie voor mij niet eens een foto
van God?" Bijna vijf jaar was
Christian Mulder toen hij die
vraag stelde.
Deze zomer, bijna zes ja-ar la
ter, heeft Christian zijn zin
gekregen. Zijn vader heeft
niet één, maar een hele serie
foto's van „God" genomen, ge
bundeld, van tekst voorzien en
in boekvorm uitgegeven onder
de titel „II negativo di Dio",
„Het negatief van God".
Christian Mulder is de bijna
12-j-amige, tevens enige zoon
van Peter Miulder, geboren
Nederlander maar sinds 18
jaar woonachtig en werkzaam
in Rome.
Peter Mulder werd in Deven
ter geboren, maar verhuisde in
zijn jeugd na-ar Scheveningen
waar hij zijn opleiding kreeg,
onder meer aan de Haagse Tfe-
kenafcademie. Daarna twee
jaar Pa-rijs, een jaar Londen,
het klassieke „zwerversleven"
van ae artiest die zich terecht
over de grenzen wil verrijken
door er rond te kijken en te
werken. De derde etappeplaats
op die Europese trip werd Ro
me-
„Tja, waarom Rome. Ik heb
drie broens, alle drie werk
zaam ln de missie en ik wilde
eigenlijk niet achterblijven. Ik
meende ook ais leek iets aan
apostolaat te kunnen doen. Bo
vendien dacht ik toen nog dat
het geloof alléén in Rome te
vinden was, en dus trok ik
naar Italié.
In Rome trouwde hij met een
Duitse die hij in Landen had
ontmoet, en die al even ge
makkelijk met Nederlands en
Italiaans uit de voeten kan als
Peter Mulder zelf. Christian
werd geboren en hoewel Peter
Mulder niet wil ontkennen dat
Rome hen in de beginjaren
weinig voorspoed opleverde,
bleef de stad hen toch derma
te boeien, dat ze er bleven
wonen.
„ik ben niet ver-italiaanst, ze
ker niet. Maar ik kan m'n
Hollandse mentaliteit makke
lijk oombineren met de zuide-
0 De omslag van Mulders boek: „Het negatief van God"
lijke levensstijl. Zoiets, als
klassiek en modern in één in
terieur". Peter Mulder waar
deert die Italiaanse levensstijl.
„Het zonnige klimaat heeft
hu-n karakter bepaald. Hun
grootste kunst is dat ze elk
individu zichzelf ï-aten zijn''.
Peter Mulder is een wat men
zou kunnen noemen, „bezeten"
fotograaf. Hij is gek van zijn
vak, dat hij helemaal in zijn
persoonlijke levensopvatting
geïntegreerd heeft. Daarom
liet hem die vraag van zijn
zoontje niet los. Hij bleef er
jaren mee rondlopen, en ont
dekte gaandeweg, dat hele le
ven, maar óók het fotografi
sche proces één serie foto's
van God zou kunnen opleve
ren.
Het technisch procedee van
een foto maken, compleet met
donker 'en licht, o-ntwikkelen
en spoelen, afdrukken en dro
gen. Al die handelingen kop
pelde hij aan de waarheden
van het christendom Alle sa
cramenten, het doopsel, de
biecht, de naastenliefde, de
trouw, de hele schepping, dat f
alles is poëtisch te belichten
aan de hand van die reeks
doodgewone handelingen in el
ke donkere kamer waar uit
niets, uit een spel met licht en
donker een beeld ontstaat.
„Een beeld van God", zegt Pe
ter Mulder, „omdat God overal
in terug te vinden is".
Zijn boek is een geloofsgetuige
nis geworden, met grote pla
ten in zwart-wit of in tinten
grijs van mensen en kinderen,
gelukkige en ongelukkige
mensen, van sterren en ruim
tecapsules, van kerken en van
de natuur. Uit alle platen, uit
de hele tekst spreekt iets kin
derlijks, volgens Peter Mulder
het meest waardevolle in het
geloof. „Als we het met ons
verstand gaan beredeneren
lukt het niet meer".
Zijn „theologie van de foto
grafie" is enthousiast ontvan
gen, zowel door wat men con
servatieven, als vooruitstre-
venden zou kunnen noemen.
Het is nauwelijks mogelijk
aanstoot te nemen aan deze
„nieuwe gebeden". „Ik dank
de hemel dat ik nooit theolo
gie gestudeerd heb", zegt hij
oprecht-
„Het negatief van God" is m
het Italiaans verschenen en
wordt binnenkort gevolgd door
drukken in het Spaans, Duits
en Engels. Veel scholen heb
ben enthousiast geieageerd en
willen het boek als „speel-
leer-gebedeniboek" in hun
godsdienstlessen gebruiken.
„Ik beschik niet meer over
voldoende contacten in Hol
land om meteen al over een
Peter Mulder.
Nederlandse vertaling tejj;S
nen praten, maar wat
kan nog komen"
ff ps* I
Samen met zijn zoon f>ee
ter Mulder de tekst „mC
boek geschreven en 6
geerd. Het boek is opg®
aan Christian die nu L I
delbare scholier u ,?e v2j(t
maar als kleuter ajn .jji t
aan hot denken zette w I
vraag: „Waarom maa® r i
geen foto vaii God?'.
yyoensdag 21 november 19)
(Van onze correspondent)
HULST De twee Hulster I
topbiljartclubs BC ONA en 't
Anker voeren samen de rang-
ibst aan. 't Anker speelde een
wedstrijd minder. BC ONA
won de moeilijke thuiswed
strijd van Marionette uit Hulst
et ii_9, terwijl 't Anker
met dezelfde cijfers won van
STC in Sluiskil. Topbiljartclub
't Centrum uit Hulst stelde
teleur door tegen KOT met
j55 te verliezen.
Excelsior uit het Belgische
St -Niklaas won zijn eerste
wedstrijd en wel met 12—8
van Tovak uit Koewacht. BC
>t Raedhuys uit Westdorpe
was vrij-
Uitslagen: BC ONA (Hulst)
Marionette (Hulst) II9, J.
de Wit - G. van Damme 20,
F Wentzler - E. Bogaerd 1—1,
E. Wentzler - W. van Swaal
j_l, A. Picavet - P. de Smet
0—2', A. v. c. Voorde - Th. de
Cock 1—1, L. Segers - R. Bo-
eaerd 2—0, Ch. de Wolf - Th.
de Witte 1—1, M. de Wit - J.
van Delft 0—2, E. Luyckx - J.
van Vlierberghe 20 en J. de|
Wilde-Wemer van Swaal 1-
1 STC (Sluiskil) - 't Anker I
(Hulst) 9—11, G. Pladdet - J.
Haulez 0—2, B. de Waal - W.
Woginger 02, A. v. d. Voor
de - G. Herwegh 11, M.
Dallinga - E. van Overmeeren
1—1, R. Boelens - J. van Hau
te 1—1, E. Hemelsoet - J.
Kayser 02, J. Klaassen - E.
de Poorter 20, R. de Schep
per - E. Wauters 11, L de|
Schepper - E. Boon 11 en L.
Dallinga - J. Vinck 20.
KOT (Hulst) - 't Centrum I
(Hulst) 155: P. Timmerman
- F. Vlassenrood 11, Fr.
Strooband - M. Vlassenrood
1—1, J. Vernimmen - A. de
Kerf 20, M. Picavet - W.
d'Olieslager 20, R. Blom-
maert - H. v. d. Broeck 20,
J. Mactaggert - J. Rombout
1-1, W. v. d. Walle - B.
Rombout 20, G. de Feber
E. Roovers 20, C. Bertram
C. Nagtzaam 0—2 en W. Koe- I
mans - C. Burm 20.
Excelsior (St.-Niklaas Bel
gië) - Tovak (Koewacht) 12
8: E. van Dorselaer - P. van
Gassen 20, F. Smekens - C.
Martens 20, F. Vaal - F.
Buis 11, G. Smet - G. de
Vlieghere 2—0, A. Vertenten -
mevr. Coppieters 11, T.
Roels - L. Coppieters 02,
Trienpont - A. Coppieters 0-•
2, J. de Cock - G. Drubbel 2—
0, A. de Theye - B. Rombout
0—2 en E. van Driessche - P-
de Calauwe 20.
'Van een onzer verslaggevers)
SINT-NIKLAAS In het
ader van de energie-bespa-
r "g zal het stedelijk zwembad
?an Sint-Niklaas totnader or-
er om 21.00 uur al worden
gesloten.
al<PLu5fni"gsta-'c'en zien er nu
bliek ,Ult' maandag, pu-
18 nn 2w®mmen om 17.00,
180(1 enln2«5 uur: dinsdag
Wo en 20.15 uur;
180of!giA5'00' 170°.
18 00 ?o 1! uur; donderdag
vriiL19'?? en 2015 uur en
Ski ldem' Zaterdag en
Se ^°rgen geldt de nor
male uurregeling.
<van onze correspondent)
»oÏÏ®S ..- Vandaag
kerk t» t> vnj evangelische
conferee-reSkens' iaarliSkse
daJ'e gehouden, 's Mid-
ha|f,i„; er 6611 bijeenkomst om
acht i e" 's avonds o mlialf-
ti( ,s er een slotconferen-
do°r domf,ïlko??st wordt geleid
dominee r* E van de Bij en
^emelchn~l' van Brugge uit
Karei* e? ^oor dominee
'bema va„S *U MePPel. Het
-Bron de,ae conferentie is
ï?nS Word+ e bestaan". De
^t°r Gn/i - vorz?r£d door het
midino 5.mijn lied" onder
lr' uit Breskims J' Bastins