fsen n Generaal Wijting: Lang haar, daar heb ik geen moeite mee Astronauten bij elkaar op bezoek Rijnmondbestuur: Het roer moet om Praatgroepen vaart in 12 verschillende 3500 m NIEUWE MILITAIRE TOPMAN IN NIEUWE DEFENSIESTRUCTUUR Onderwijzers en kleuter leidsters beter betalen Elastieken kousen V. d. WALLE- BLOMMAERTi binnenland buitenland TROEPENMAN rouwen vinden het heerlijk om zo maar eens verwend te worden. Doe es wat terug. Schenk haar Bols Apricot Brandy. Likeurenj Advies van BOLS Salarisverschillen veel te groot INGREPEN Bij beschikking i rechtbank te Midide van 22 augustus' M Wolfgang Ralph WJ 3 u Miller verblijvende ij, inrichting „Vijverv™ 5 te Middelburg geestelijke stooink curatele gesteld. Middelburg, 15 nov MJ De procureur- Mr. W. K. H. bielcm alsook LIBELLE SUPp.jiQor, DROGISTERIJ E HULST Stationswee 10 Tel. 3093 breng in uw omzet onze lezert Helpen u, die vaart er in ie brengen -fi versterker, technische het niveau, ;e combinaties. Ie in zijn accentueert e Deense dagen kleur via de 110° beeldbuis, maal is. De en zwart/wit- utomatisch aan en in uw kamer is strak en d vol door twee drukkamer- ellen u in staat TV aanzienlijk e Week aan de ird, de beroemd ipen, de Deense d raambiljet. :e Deense Week. in- pinsdag 20 november 1973 DEN HAAG In een sober ingericht vertrek van het Ministerie van Defensie aan het Plein in Den Haag, zetelt sinds 5 november Alexander J. W. Wijting als voorzit ter van het Comité Verenigde Chefs van Staven. Nederlands hoogste militaire chef is pas 48 jaar oud en heeft niet staan dringen voor die post. H vpsspwaï Minister van Defensie ir. Vredeling heeft deze opzien barende benoeming onder meer toegelicht met de op merking dat hij meer belang eraan hechtte de „juiste man op de juiste plaats te hebben" dan aan de vraag wie er aan de beurt was. Luitenant-generaal-vlie- ger Alexander Wijting (Rob bie voor zijn vrienden uit de Tweede Wereldoorlog en daarna) huldigt ook het prin cipe dat de juiste man op de juiste plaats hoort te zitten, maar haast zich daar aan toe te voegen: „Daarmee wil ik niet beweren dat ik de juiste man voor deze baan zou zijn. Dat hebben anderen uitge maakt". Generaal Wijtings toch wel opzienbarende militaire car rière is begonnen met een leugentje om bestwil. Als 17- jarige jongen vluchtte hij in 1942 uit bezet Nederland naar Engeland. Hij wilde jachtvlieger bij de RAF wor den, maar omdat men daar geen 17-jarigen toeliet tot de vliegeropleiding „verander de" Wijting zijn leeftijd en de RAF trapte daarin. Generaal Wijting ontmoet te ik voor het eerst in 1965 op de Franse NAVO-basis Chaumont. Hij was toen hoofd van een internationaal inspectieteam op het hoofd kwartier van de Tweede Geallieerde Tactische Luchtmacht en wat men noemde een „jonge over ste". Toen al werd hij door sommigen gedoodverfd als een toekomstige Chef Lucht machtstaf. Die voorspelling is niet precies uitgekomen, maar wel overtroffen. Toch is generaal Wijting nooit een „typische stafoffi cier" geweest. Integendeel Hij is een troepenofficier in hart en nieren en van zijn 31 luchtmachtjaren (waarvan 3 'n de Britse RAF) heeft hij er maar negen doorgebracht in stafbureaus. Hij had net de baan gekregen die in zijn "§en de mooiste van zijn he le militaire carrière leek: commandant van het Com mando Tactische Luchtstrijd krachten, waaronder alle aan de NAVO toegewezen opera tionele luchtmachtonderdelen vallen. „Een hartstikke fijne haan zegt hij, „maar ik heb "e tijd niet gekregen om er vat van te maken". Slechts een half jaar zat "ij m die functie, toen haal- "c minister Vredeling hem ""ar Den Haag om diens mi litaire topman te worden in e op stapel staande nieuwe defensiestructuur, waarbij de functie van Voorzitter Comi té Verenigde Chefs van Sta ven. (tot nu toe bij toerbeurt vervuld door de stafchefs van Landmacht, Marine en Luchtmacht) een totaal ande re inhoud zal krijgen en ook een andere naam: Chef van de Defensiestaf. Over de komende nieuwe struotuur zegt generaal Wij ting: „Die zal niet veel geld besparen in directe zin, maar wel leiden tot veel tijdwinst. Er zal sneller kun nen worden bijgestuurd waar dat nodig is en dat zal zeker geld gesparen". Het ligt ook in de bedoe ling dat afgestapt wordt van de starre verdeelsleutel zoals die tot nu toe gold ten aan zien van de drie krijgs machtdelen. Generaal Wij ting: „In de toekomst wordt het geld als het ware in zijn geheel besteed aan het ver krijgen van een zo groot en effectief mogelijke gevechts kracht. Het beschikbare geld kan, zonder de vaste ver deelsleutel, sneller en effec tiever worden aangewend waar het 't hardst nodig is. De politieke leiding, die de prioriteiten bepaalt, krijgt hierdoor meer greep op de besteding van de gelden maar ook op de uitvoering van de defensieplannen". De toekomstige Chef van de Defensiestaf wordt de be langrijkste militaire adviseur van de minister. In tegen stelling tot de Voorzitter van het Comité Verenigde Chefs van Staven, zal hij over de bevoegdheden beschikken die hem in staat stellen meer richting en vorm te geven aan de voorbereiding van een totaal en geïntegreerd defensiebeleid. Generaal Wijting's voor ganger generaal Van Rijn stapte op omdat hij van me ning was dat er teveel en vaak ten onrechte op defen sie werd bezuinigd, dat de discipline te wensen overliet en dat het aanzien van de krijgsmacht was teruggelo pen. Hoe staat de nieuwe chef tegenover deze zaken? Generaal Wijting: „Wat dat aanzien betreft, ben ik het met generaal Van Rijn niet oneens. Ik heb echter wel een andere benadering Ik geloof niet dat het aan zien van de krijgsmacht is gedaald als gevolg van poli tieke beleidsbeslissingen. Neem nu dat lange haar. Ik heb daar totaal geen moeite mee omdat ik van mening ben dat de lengte van het haar in geen enkele verhou ding staat tot de mate van toewijding, bekwaamheid of plichtsbetrachting. Overigens is het inderdaad zo dat de lichamelijke ver zorging in de krijgsmacht achteruit is gegaan. Lang haar speelt daarbij wel een rol omdat het veel bewerke lijker is, maar de ervaring heeft geleerd dat ook kortha- rigen kunnen vervuilen". Wat de opmerking van ge neraal van Rijn over het de fensiebudget betreft: Generaal Wijting: „Er is weieens gezegd, hoe kan die Wijting nu meegaan met wat deze regering wil? Maar ik bekleed hier immers geen politieke functie. Ais de poli tieke leiding, na het inwin nen van alle beschikbare mi litaire adviezen, een beleids beslissing neemt, dan moet ik zorgen voor een optimale uitvoering. Dat is mijn taak en geen andere, behalve dan natuurlijk het adviseren van de minister." Intussen is het wel zo (daarin had generaal van Rijn gelijk, maar dat heeft eigenlijk niemand hem be twist) dat er meer geld moet komen, wil Nederland blij ven voldoen aan de NAVO- verpliohtingen die het nu op de schouders draagt. Dat „meer geld" zit er voor de komende jaren kennelijk niet in. Daarom ook zoekt men andere oplossingen. Ra tionalisatie en herstructure ring van de defensietop is er daar een van. Een andere is de poging van minister Vre deling om te komen tot ver dergaande specialisatie per land binnen de NAVO. Het is niet onmogelijk dat de Nederlandse Luchtmacht hierbij een veer zal moeten laten. Hoe komt zo'n eventu ele klap aan bij de lucht machtman Wijting? Generaal Wijting „Ik zou het bereiken van een stuk rationalisatie geen „klap" willen noemen. Integendeel. Ik zou er dan ook vrede mee hebben als de luchtmacht ta ken kan afstoten en overla ten aan anderen. Intussen is de NAVO-studie over de taakverdeling van de lucht machten in ontwerp gereed. Hij woirdt momenteel door de regeringen kritisch beke ken. In december zal het stuk aan de orde komen tij dens de ministersconferen tie" Op de NAVO-marine en de NAVO-landstrijdkrachten bestaat een dergelijke visie nu nog niet. Een marinestu die is zojuist begonnen en wat de landstrijdkrachten betreft bestudeert men op het ogenblik een bepaald as pect: dat van de ondersteu nende wapensystemen. Luitenant-generaal Alexander J. W. Wijting is geen onbeken de in Jeruzalem als het gaat over democratisering en in spraak, over vermenselijking en hervorming. Onder zijn leiding (als basiscommandant) werden op de vlieg basis Leeuwarden de eerste succesvolle ervaringen opgedaan met het toen experimentele Basis Overleg Orgaan (een soort ondernemingsraad) Sinds 1969 was hij nauw betrokken bij de studiegroep die later het befaamde rapport ,De mens in de Koninklijke Lucht macht van de Zeventiger jaren" uitbracht. Hij maakte deel uit van de Commissie van Rijckevorsel die een rapport moest samenstellen over de toekomst van de Nederlandse Defensie. Luitenant-generaal Wijting was verder sous-chef van de lucht machtstaf, adjunct-opperofficier Personeel van de luchtmacht en chef van de sectie Operaties en Plannen van de Lucht machtstaf in Den Haag. Hij heeft vijfentwintighonderd vlieguren op zijn naam, waar onder oorlogsmissies boven Duitsland. Over het generaaisconflict wil de aanstaande chef De fensiestaf niets zeggen. „Ik wil me daar niet mee be moeien". Wel heeft hij zijn eigen opvatting over de door de publiciteit gesuggereerde kloof tussen „Haagse" en „troepenofficieren". De generaal: „Ik ben nu zelf een Haagse generaal hé? (lacht) maar in ernst: ik vind die zogenaamde kloof in het algemeen flauwe kul. Het heeft iets van het op plakken van etiketten. Ik zal een voorbeeld geven: toen ik destijds van het Commando Luchtverdediging werd over geplaatst naar het Commando Tactische luchtstrijdkrachten, zeiden ze bij het laatste com mando „wat weet die vent nou van dit werk?". Een maand later was er een ver gadering waarbij ook iucht- verdedigingsmensen aanwe zig waren en toen ik iets over hun specialisme ten berde bracht, zeiden ze stom verbaasd: „Wat weet iemand van de tactische luchtstrijd krachten nou van luchtverde diging?" Ze waren gewoon vergeten dat ik een maand eerder zelf nog bij luchtver dediging zat". „De meeste Haagse officie ren van de drie krijgsmacht delen hebben troepenerva ring en omgekeerd. Zo hoort het ook. Er moet een goede wisselwerking zijn. Natuur lijk: als ik hier zes jaar lang elke dag mijn kamer kom binnensloffen en neerval op m'n stoel om aan m'n dage lijks menu te beginnen, dan weet ik op de duur ook niet meer wat er bij de troepen speelt. Je moet er dus wel voor zorgen op de hoogte te blijven". Sinds de meidagen van 1940 zal er wel geen Neder landse topmilitair meer ge weest zijn die zo nauwlet tend is gadegeslagen als lui tenant-generaal Wijting in de komende maanden en jaren met betrekking tot zichzelf kan verwachten. Niets wijst eirop dat deze jongste militaire topchef uit de moderne Nederlandse ge schiedenis, daaronder gebukt zal gaan. Mensen die hem kennen, zeggen: „Hij zal het voor elk aar krijgen, zoals hij alles voor elkaar heeft gekregen wat hem is opgedragen. Zijn flitsend snelle carrière is tenslotte een weerspiegeling van zijn dynamische geest". Met generaal Wijting, kun je zeggen, heeft de na-oor- 'ogse generatie de militaire top bereikt Hij vertegen woordigt het type van de moderne supermanager en heeft al lang geleden getoond geen enkele moeite te heb ben met de snelle verande ringen in de maatschappij en in de militaire samenle ving. WIM KOCK. (ADVERTENTIE) De machines waarmee ze Philips batterijen maken, bpenop Philips batterijen. Kun je nagaan. DE wijdingsplechtigheid van de nieuwe bisschop van de Nederlandse Antillen, mgr. W. Ellis op 25 november a.s. zal worden bijgewoond door 23 bisschoppen uit het Caribisch gebied. (ADVERTENTIE) 0 De Amerikaanse en Russische ruimtevaarders, die elkaar in 1975 in de ruimte zullen ontmoe ten, hpbben voor het eerst uitvoerig met elkaar gesproken op Russische bodem. In het oplei dingscentrum te Zvjosdni Gorodok ontmoetten elkaar Alexei Leonov, Eugene A Cernam en de Rus sische chef opleidingen Vladimir Sjalatov. ROTTERDAM (ANP) Het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Rijnmond vindt dat op korte termijn het economisch beleid voor het Rijnmondgebied moet worden gewijzigd. Als Rotterdam en omgeving blijven steunen op de zeer zwak gebleken oliepijler, dan dreigt in 1980 in het gunstigste geval een tekort aan arbeidsplaatsen van 23.000. het Rijnmondgebied het roei om worden gegooid. De boycot heeft volgens Rijnmond alleei nog maar eens onderstreepi hoe afhankelijk de Rijnmond economie is van de olie. Daar om heeft het bestuur zijn in juni verschenen rapport „De Rijnmond economie in de ja ren zeventig" erbij genomen en aan de hand daarvan prog noses gemaakt voor 1980 uit gaande van de actuele ontwik keling aan het aliefront. Ver onderstellende dat door een vermindering van de energie verspilling en door substitutie van olie door andere energie bronnen er geen directe effec- tem zijn op arrdere bedrijfstak ken dan raffinaderijen en che mie heeft Rijnmond berekend dat er bij een ongewijzigd be leid over zeven jaar een tekort zal zijin van 23.000 arbeids plaatsen. Men neemt daarbij aan dat in 1980 de olie-aan voer voor binnenlands ver bruik gelijk zal zijn aan die in 1972. Rijnmond stelt nu een aantal beleidsingrepen voor. waardoor het tekort in 1980 beperkt kan blijven tot onge veer 9.O00. Volgens Rijnmond is het dringend noodzakelijk dat maatregelen worden genomen, zoals het stimuleren van de handels- en transportfunctie van de haven en het ontwik kelen van de zogenaamde tei- tiaire en quartaire sector. Het Rijnmondbestuur zegt het een en ander in de gisteren ver schenen nota over de gevolgen van de olieboycot door sommi ge Arabische landen. „Indien het olie-embargo een perma nent karakter zal krijgen en Indien geen ombuiging van het beleid plaatsheeft, zullen de gevolgen daarvan zware natio nale repercussies hebben. De rijksoverheid zal dan stringen te maatregelen moeten nemen, die een volledige herbeziening op het te voeren regionale be leid noodzakelijk maken", al dus de nota. Overigens verwacht Rijn mond dat het olie-embargo binnen niet al te lange tijd zal worden opgeheven Maar ook al wordt die verwachting be waarheid, dan moet toch in (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Onderwij zers en kleuterleidsters moe ten in 1974 meer gaan verdie nen. In afwachting van betere verhoudingen tussen de sala rissen van alle onderwijsge venden is voor dé laagstbe taalde groepen alvast een ver betering noodzakelijk. Daarvoor zijn twee rede nen: 1) Ze hebben vanaf de dag van hun aanstelling de verant woordelijkheid voor hun eigen klas Het gedurende enige ja ren ingroeien in een taak kent het onderwijs niet. 2) Omdat de personeelsvoor ziening in het onderwijs sterk afhankelijk is van de bereid heid om buiten de eigen woonplaats te gaan werken, moeten de zogenaamde jeugd lonen worden afgeschaft. Dat schrijft de Nederlandse Federatie van Onderwijsvak organisaties aan de leden van de Tweede Kamer. De NFO vertegenwoordigt ruim 100.000 onderwijsgevenden. In het adres aan de Kamer staat dat de salarisverschillen binnen het onderwijs veel te groot zijn. De bruto maandsalarissen zijn maximaal: -voor een kleuterleidster B f 1.720,- - voor een onderwijzer 41B f 2.281,- - voor een leraar schaal 3D f 2 634.- - voor een leraar schaal 2 f 3.057,- - voor een leraar schaal 1D en voor een wetenschappelijk hoofdambtenaar f 3.882,- - voor een lector f 5.573,. - voor een hoogleraar f 6.901 (ADVERTENTIE) Die beleidsgrepen zijn: a) Stimulering van handels- en transportfunotie van de ha ven. Daartoe moet op korte termijn worden begonnen met hel creëren van overslag faciliteiten voor moderne vor men van transport. Dit bete kent dat door de Rijnmond- draad in april 1974 nog voor de vaststelling van het streek plan een besluit moet zijn ge nomen over de situering van een nieuwe containerhaven van de omvang van Rijnpooirt- haven. Rijnmond heeft een voorkeur voor een container haven op de Maasvlakte. Maar omdat de Maasvlakte geen op lossing biedt op korte termijn, wil men dat zo spoedig moge lijk een aanvang moet worden gemaakt met de tijdelijke uit breiding van het containerter rein aan de Eemhaven. b) De versterking van de ter tiaire en quartaire sector. Dit wordt gediend met een snelle besluitvorming rond de bouw van een wereldhandelscentrum in Rotterdam. De selectieve Investeringsregeling mag dit project niet in de weg staan. c) Het ten behoeve van de Maasvlakte verbeteren van de infrastructuur Rijnmond denkt aan bijvoorbeeld de aanleg van de Botlektunnel, en een spoorverbinding met de Maas vlakte d) Stimuleren van verkeer en vervoer en van recreatie. Het in het jaar 1980 nog resterende tekort aan arbeids- plaaitsen zou bestreden kun nen worden door een krachtig acquisitiebeleid met name voor die sectoren, waarin de te verwachten tekorten het grootst zullen zijn. Het Rijnmondbestuur heeft een prognose variant gemaakt voor het geval dat ook andere bedrijfstakken dan de olieraf finaderijen en de chemie door de olieschaarste gedwongen worden tot vermindering van produktie (tien proeent). Men komt dan uit op een tekort aan arbeidsplaatsen van 40.000, hetgeen volgens Rijn mond de noodzaak van een beleidswijziging wel heel scherp aantoont. boerderijdrop CmSllAII katjesdrop dubbelzoute drop II knoopjesdrop griotten - valutadrop - komeetdrop - jujubes - salmiak pastille» honingdrop - bruine beertjes - milottes 13 DOOR. GREET BUCHNER „Drie van de vrouwen uit mijn praatgroep gaan nu van hun man af", stelde de jonge vrouw tevreden vast. „Vind je dat zo'n succes?" „Jazeker, als die mannen vast willen blijven houden aan hun rol van patriarch, dan wordt net gewoon een kwestie van kiezen of delen nietwaar, dan kun je als vrouw niets beters Joén dan dag met het handje zeggen". En zo kwamen we te praten over de vrouwen die momen teel zo hard emanciperen, dat man en samenleving het niet meer bij kunnen houden, met als direct gevolg brokken in het persoonlijke vlak. De vrouwen die de brokken maken vergeten daarbij een paar nogal belangrijke pun ten. Het eerste punt is dat ze getrouwd zijn, zónder zich druk te maken over hun rol als vrouw en daar ook nooit met hun man over gesproken hebben. Die stakkerd nam voetstoots aan dat hij voortaan voor het inkomen zou zorgen, maar daarvoor in ruil vrijge steld zou zijn van huishoude lijke beslommeringen en de zorg voor de kinderen. Had de vrouw tijdig gewaarschuwd en gezegd dat zij de zaak wat anders zag, dan was menige man wellicht niet getrouwd of misschien met een ander, wat inschikkelijker typetje. In fei te pleegt dus de snel emanci perende vrouw verraad aan de eens gemaakte afspraak rond de rolverdeling binnen het ge zin. Als de man haar niet kan volgen op haar weg is het haar zaak om zich te schikken, als zij ncm vóór haar trouwen nooit gewezen heeft op haar wens vaar emancipatie. Kan de man het helpen als hij schrikt van haar veranderde verwachtingen? Een ander punt ligt meer op het prakti sche vlak. De vrouw die haar rechten petst zal ook haar bundeltje plichten mee moeten nemen, iets duidelijker: de vrouw die koste wat kost bui tenshuis een rol wil gaan spe len en haar huishoudelijke taak af wenst te wentelen op de man, zal ook voor het ge zinsinkomen moeten zorgen. Is de man niet in staat om zijn taak buitenshuis terug te brengen tot een part-timebaan die te combineren valt met de zorg voor kinderen en huis, dan zal ntj wellicht thuisblij ven (we hebben het hier over de theorie, niet over de prak tijk waarin geen man dat doet!). Dat houdt dan in dat vrouwlief vanaf dat moment financieel voor het gezin zal moeten zorgen en dat zal haar vaak niet meevallen. Door gaans heeft ze, zoals de statis tiek uitwijst, een opleiding die een stuk minder is dan die van de man en bovendien heeft ze nooit iets aan bijscho ling of carrière planning ge daan. Dat paste immers niet bij haar vroegere opvattingen over de rol van de vrouw. Ziet ze zich nu ineens voor de taak geplaatst om voor het gezinsinkomen te zorgen, dan zal dat ae nodige kopzorg met zich meebrengen en zal het gezin het in veel gevallen met heel wat minder moeten doen. Toch is dat de consequentie van de volledige emancipatie van een vrouw in een samen leving die daar in haar totali teit nog niet op ingespeeld is. Kortom zo simpel als de zaak in menige praatgroep wordt voorgesteld is ze niet. We willen wel toe naar een andere, eerlijker rolverdeling van man en vrouw, maar we zijn er nog lang niet op inge steld. Niet in het minst omdat het streven naar nieuwe rollen slechts ij een kleine groep vrouwen en bij nog minder mannen leeft. De vrouwen die het aan de gang zijnde proces willen versnellen door uit hun huwelijk te stappen, veroorza ken niet alleen veel persoon lijk leed, ze maken de zaak er ook niet beter op. Want wie wijst hun kinderen nu op de nieuwe opvattingen rond hu welijk en gezin? De moeder die zelf met de brokken zit? De vader die hevig gefrus treerd is' Het lijkt onwaar schijnlijk. In veel gevallen zal het wellicht dan ook beter zijn om zelf genoegen te nemen met een matig geëmancipeerde rol en ondertussen zonen en dochters zo op te voeden, dat ze het er beter af zullen bren gen. Iets voor praatgroepen?...» O,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 13