Gordijnen dicht
en kachel laag
in huize Lubbers
fc i
BONDEN BESCHULDIGEN
TRANSPORTBEDRIJF VAN
CHANTAGE EN OMKOPING
leer of
onweer:
Nog 4 manieren om minder aardgas te gebruiken
Hulpacties
te traag
op gang
i?
^blikatïe van Vereniging van Exploitanten van
^bedrijven in Nederland en N.V. Nederlandse Gasunie
14,1
Voorrang bij
energie
verdeling
Mevr. Lubbers: Op autovrije zondag rinkelt de telefoon
Volkswagen
binnenland
buitenland
Uonalw
tt
Nadelen
ral
Actievoerende chauffeur „gestraft"
Werkgevers
Wagen
EXPORTEURS
Ethiopische
minister:
ARRESTATIES
WEGENS BEZIT
HASJ-OLIE
Fosfor granaten
opgegraven
Regering geeft
een miljoen
voor Chileense
vluchtelingen
Zaterdag 17 november 1973
15
r—in
HH
-
-J V'S-;1
(Van een onzer
verslaggevers)
BOTTERDAM „Toen
mijn man nog in de direc
tie van de N.V. Hollandia
Staalconstructies zat, had
hjj de ene bijeenkomst na
je andere. Hij had samen
met zijn broer de zaak, hij
zat in een adviesgevend li-
tbaam van de KRO, in de
werkgeversorganisatie en
#B de zesde avond in de
week te vullen werd hij
ook Ud van het Openbaar
lichaam Rijnmond. Politiek
was zijn hobby. In die tijd
at hij geregeld thuis. Ik zei
wel eens voor de grap te
gen hem: vaker weg zijn
dan je nu bent, kan niet.
Nou, het kon wel degelijk.
We hebben afgesproken
dat we nu een keer per
week in Den Haag gaan
(ten, anders zitten we he
lemaal niet meer bij elk
aar aan tafel, bij wijze van
spreken".
De vrouw van de minister,
die gepersonifieerd wordt
met het olietekort, met op
merkingen als „bezuinigen",
„autoloze zondag' en „maxi
maal 100 kilometer per uuir",
dia Lubbers-Hoogeweegen,
spreekt blijmoedig over de
jrerstelpende hoeveelheden
verk die het ministerschap
kaar man oplevert. Mevrouw
Lubbers is de dag tevoren 33
Eeworlen. Tot haar vreugde
kwam ook haar man haar
feliciteren,Je kunt rustig
I stellen", zegt ze openhartig,
„dat wij volkomen langs elk-
I aar heen leven. Ik kan dat
gemakkelijk opvangen omdat
hij toch al vaak uit huis was,
naar voor de kinderen moet
ie situatie wel flink gewij-
I zigd zijn. Op school heeft
lijn dochtertje onlangs ver
teld: Ik heb pappie gezien.
Dat geeft mij natuurlijk wel
te denken".
Mi' V*#
jfei fjfil
IMHIt
y®W
Koele Mei 6
litlijnen, balanceren, terwijl u
In het halve jiaiar dat haar
man deel uitmaakt van de
regeringsploeg is ze wel aan
het een en ander gewend
geraakt. Het gesprek gaat
over veranderingen dlie zo'n
plotseling ministerschap van
een „vrijetijdspoliticus"
vooral voor het gezin mee
brengt. Ze ziet duidelijk de
nadelen: „Hij werkt zo hard
dat er weinig tijd overblijft
voor een normaal gezinsleven
en als hij dan een keer
thuiskomt, neemt hij zo'n
(hand één meter vam de
grond) stapel werk mee. Hij
heeft uhuis ook niiet de rust
om andere dringen te doen.
Aan de andere kant heeft hij
nu zijn full-time job, is hij
zeer opgewekt en heeft hij
niiet - zoals anderen - jaren
lang moeten streven naar
wat ie nu heeft bereikt".
Ze heeft van tevoren
bedongen, dat er niet over
politiek mag worden gespro
ken.
„Waarom niet? Ik ben niu
eenmaal niet zo politiek ge
schoold als mijn man die op
het hoogste niveau verkeert.
Ik ben daarbij tegenstandster
van begrippen links en
rechts omdat een gewijzigde
situatie mijn mening kan
beïnvloeden. Mijn man bad
politiek als hobby, zoals ik
hockey heb. Ik houd ook
niet zo van politiek want je
mag niet zeggen wat je per
soonlijk den/kt. Je moet daar
entegen zeggen wat is ge
toetst aan de algemene me
ning van je partij. Daarbij
zijn alle verhalen om de po
litiek heen erg leuk, maar de
kern, de besluiten bijvoor
beeld, helemaal niet".
Op teevee
Voor de kinderen is die naam
Lubbet-s nog niet zo geladen
als voor sommige volwasse
nen. Heieen Dubbers (6) ziet
haar vader vaker op de
beeldbuis, roept dan: „Pap is
op de teevee" en gaat weer
over tot de orde van de dag,
zoals het lezen van de Do
nald Duck. Op school is er
ook weinig response. Behalve
dan het ene jongetje dat een
werkstuk over de oliecrisis
maakte en aan Paul Lub
bers (9) per briefje verzocht
om enkele van diens vaders
stukken over dat onder
werp
Voor een aantal mensen is
minister Lubbers ofwel de
grote boosdoener van de auto
zondags ongebruikt voor de
deur ofwel de grote weldoe
ner die zorgde dat Nederland
zijn authentieke zondagsrust
weer terugkreeg. „Vooral het
eerste autoloze weekeind
kwamen er ontzettend veel
telefoontjes van mensen die
uitlegden dat de maatregel
onjuist was, ofwel zonder
veel omhaal van woorden
„klootzak" riepen. Dat lever
de vooral moeilijkheden op
als de kinderen de telefoon
aannamen. Ik vond het over
het algemeen wel leuk om al
die verhalen helemaal uit te
luisteren. Op den duur werd
het te gortig. De telefoon
rinkelde constant en ik ben
nou eenmaal te nieuwsgierig
om hem te laten gaan. Dan
nam ik hem op en zei: U
spreekt met het automatisch
antwoordapparaat van de fa
milie Lubbers, nog een se
conde en U kunt Uw bood
schap inspreken, en dan
bleef ik luisteren".
Het weekeind wordt behalve
met werken ook gevuld met
een kerkgang en hockeyen.
De drie kinderen spelen za
terdag, vader en moeder op
zondag.
„Op de eerste autoloze zon
dag moesten de veteranen
thuis spelen tegen een club
uit Leiden. Nou, die waren
eerst met de bus, toen met
de trein en dan nog eens met
de bus gekomen. Ze waren
al doodmoe toen ze het veld
op moesten. Toen ze zagen
dat Lubbers in het team van
de tegenstanders stond rie
pen ze: Sla die vent flink
tegen zijn benen. Het is
overigens een sportieve wed
strijd geweest. Het weekend
erop moest minister Lubbers
een uur fietsen om in Botter
dam-Zuid het hockeyveld te
bereikèn. „Je moet zelf bet
voorbeeld geven", zegt Ria
Lubberu. „De gordijnen gaan
hier ook altijd dicht en de
kachel zet ik zo laag, dat ik
zit te verrekken van de kou.
Maar die zuinigheid is niets
nieuws, dat deed hij altijd
ai-
UTRECHT-ROTTERDAM
(ANP) De federatie van
vervoersvakorganisaties (ver-
voersbonden van NVV en NK
V) heeft nu het transportbe
drijf Getron ervan beschuldigd
chantage en omkoping toe te
passen op chauffeur Jan van
der Weck, uit Hoogvliet. Zijn
vrouw Riet is de afgelopen
twee jaar opgetreden als voor
vechtster en woordvoerster
van de actiegroep van be-
roepsgoederenchauffeurs.
Van der Weck heeft volgens
de bonden na een ziekte van
twaalf weken te horen gekre
gen, dat hij zijn eigen positie
in het bedrijf pas weer mag
innemen, als hij en zijn vrouw
schriftelijk en onder sanctie
van een dwangsom beloven,
zich verder niet meer met de
actiegroep te bemoeien.
De directeur van het trans
portbedrijf, de heer A. van
Genderen, zou de chauffeur
bovendien enkele duizenden
guldens in het vooruitzicht
hebben gesteld als hij vrijwil
lig ontslag zou nemen.
De vervoersbonden zijn tot
openbaarmaking van deze af
faire overgegaan, nadat een
bemiddelingspoging van helt
Tweede-Kamerlid P. v. Zeil
donderdag is mislukt. Het me
rendeel van het personeel van
Getron zou de zijde van de di
rectie hebben gekozen. Volgens
de bonden gaat het echter om
een „geïnspireerd initiatief",
waaraan de individuele perso
neelsleden zich moeilijk kon
den onttrekken. Ook de heer
Van Zeil meent, dat het per
soneel als het vertrouwen in
de directie heeft, ook wel
achter een akkoord tussen de
directie en Van der Weck zou
zijn gestaan.
De heer B. van der Henl,
bestuurder van de Vervoers-
bond NVV, heeft sterk het
vermoeden dat het gedrag van
de heer Van Genderen door de
andere werkgevers wordt
geïnspireerd. Dit omdat Van
der Weck al acht jaar bij Ge
tron in dienst is en zijn werk
altijd goed heeft gedaan. Op
advies van de bond hebben de
chauffeur en zijn vrouw Ge-
ADVERTENTIE)
I ze van de band komt het aan. Neem de
lx radiaal! Rovulco monteert deskundig
ken prijzen en verleent een puike setw»™j
Lern geoutilleerde bandencentra,
eilig
ftrum) Heezerweg 42 1el'n^n'li 3525
[ensel) Bisschop Bekkerslaan040-4
tel. O1600-71S50
Denkt u vanavond nog
even aan uw gordijnen?
's Avonds straalt door uw raam niet alleen licht,
maar ook warmte naar buiten. Houd die warmte
binnen! U kunt die zélf best gebruiken nu we extra
zuinig moeten zijn met energie. Scherm dat koude
glas dus af. Sluit uw gordijnen. Let u wel op, dat de
gordijnen niet over de radiator hangen. In dat geval
komt de stijgende warmte in de ruimte tussen het
gordijn en het raam en verdwijnt voor een groot deel
naar buiten. Bovendien mist u dan de stralings-
warmte van uw radiator. Laat in dat geval liever uw
zonwering neer met gesloten lamellen. Doe het
iedere avond. Heus 't helpt
Sl°°k een graadje lager
Het binnenklimaat van uw woning is bestuurbaar.
0' bet met de knop aan de kac'r.el is, de radiator-
kraan of de kamerthermostaat, u kunt de temperatuur
'"de hand houden. De meeste thermostaten staan te
hoo9- Stook liever bewust, pas de temperatuur aan
ba behoefte aan. Ongeveer 20°C kan voor velen eer
aanvaardbare woontemperatuur zijn. Toch staan
veel thermostaten op 22°C, wat extra energie en
kost
Een uur warmte voor niks
Voor u naar bed gaat, tempert u natuurlijk uw kachel
ot zet u de thermostaat een aantal graden (tenminste
vijf) omlaag. Doet u dat voortaan een uurtje eerder,
dan blijft uw huis echt nog wel warm genoeg totdat
u gaat slapen. U bespaart er flink wat energie mee.
Kamers leeg? Verwarming af.
Bewaar de warmte alleen voor de vertrekken die
echt in gebruik zijn. Doe in de kamers waarin men
niet verblijft de radiator geheel dicht. (Maar draai de
radiator wel weer open bij vorst om bevriezing te
voorkomen.) Hebt u een gevelkachel zet hem dan
op de minimaalstand
Zonnewarmte is kosteloos
Wanneer u de zon in het stookseizoen volop naar
binnen laat schijnen, kan zij een behoorlijke bijdrage
aan uw woonwarmte leveren. Maar dan moet u de
zon wel de kans geven binnen te komen: zonwering
en gordijnen open.
Zuinig met warmte in huis. Dat probleem is niet
nieuw. Sinds september 1972 wordt dit onderzocht
door een werkgroep, waarin deskundigen van het
Instituut voor Milieuhygiëne en Gezondheidstechniek
TNO, het Instituut TNO voor Bouwmaterialen en
Bouwconstructies, de Nationale Woningraad en de
Gasunie zijn vertegenwoordigd. Begin 1974 zal de
studie in druk verschijnen. Met een reeks
aanbevelingen voor bouwkundigen en andere
vakmensen, maar óók voor de bewoners zelf.
De huidige energiesituatie maakt het volgens de
werkgroep en de gasindustrie gewenst van dit
laatste deel een samenvatting te maken, die
waarschijnlijk eind van dit jaar huis aan huis in
Nederland zal worden bezorgd.
in overleg met het Ministerie van Economische Zaken.
tron bij de activiteiten van de
actiegroep ook steeds „ont
zien". Er was ook geen bijzon
dere aanleiding tot acties te
gen dit bedrijf, want het past
de cao toe.
Maar volgens de bonden
heeft de directeur - steeds ge
probeerd, Van der Weck en
zijn vrouw het zwijgen op te
leggen. Pogingen, die onder
meer de ziekte van de chauf
feur tot gevolg gehad zouden
hebben. Zo kreeg Van der
Weck de schuld van het feit,
dat zijn wagen in Duisburg is
gekanteld. De heer Van Gen
deren becijferde de schade
van dit ongeluk op 6000 gul
den. Het ongeluk, aldus de
bonden, was te wijten aan de
ondeugdelijke staat waarin
wagen en oplegger verkeer
den, maar de chauffeur werd
verantwoordelijk gesteld.
voor de repressie waaraan
chauffeurs bloot staan, zodra
zij zich te weer stellen tegen
misstanden in eigen bedrijf of
bedrijfstak".
Na zijn ziekte werd hij ge
dwongen tot „voor een inter
nationaal chauffeur denigre
rend" pendelwerk in het Bot-
lekgebied. Ook daarvoor zou
hij een technisch niet al te
beste wagen hebben gekregen.
Hij protesteerde via zijn bond,
maar kreeg toen te horen dat
hij elke actie voor de beroeps
chauffeurs achterwege moest
laten. Hij weigerde dat, waar
op de heer Van Genderen
aanbood, hem het bedrag van
de in Duitsland geleden scha
de kwijt te schelden en hem
nog 5000 gulden op de koop
toe te geven, als hij vrijwillig
ontslag nam.
Sindsdien heeft de heer Van
der Weck volgens de bonden
in het Botlekgebied vanwege
de technische staat waarin zijn
wagen verkeerde nog een paar
keer een bekeuring opgelopen
en uiteindlijk een rijverbod.
De directeur zou hem gedwon
gen hebben, toch weer de weg
op te gaan voordat de gebre
ken aan de vrachtauto waren
verholpen. Bij een volgende
politiecontrole werd de wagen
aan de ketting gelegd.
Volgens de federatie van
vervoersvakorganisaties zijn
de wederwaardigheden van de
heer Van der Weck „tekenend
LEUSDEN (ANP) In de
VW-fabriek in Wolfsburg is
de 750.009ste Volkswagen -
een rode kever 1303 - voor
Nederland van de band gelo
pen. Dit aantal is in Neder
land verkocht binnen een
tijdsbestek van 26 jaar.
PON's automobielhandel in
Leusden, de Nederlandse im
porteur van Volkswagen,
bracht in 1947 de eerste auto's
aan de man. Na een wat aar
zelende start ging deze perso
nenauto daarna grif van de
hand: in 1951 werd de
10.000ste VW geïmporteerd, in
1959 de 100.000ste en vorig
jaar de 700.000ste.
UTRECHT (ANP) De
Nederlandse Export Combina
tie (NEC heeft de minister
van Economische Zaken drin
gend verzocht bij het uitwer
ken van maatregelen voor een
meer efficiënt energieverbruik
door de industrie voorrang te
verlenen aan bedrijven die aan
toonbaar actief zijn in het be
lang van de export.
Deze eis is gebaseerd op het
feit, dait de helft van ons nati
onaal inkomen (in 1972 een
bedrag van f 119.5 miljard)
wordt verkregen uit de export
van goederen en diensten. El
ke aantasting van onze uit-
voerbelangen zou daardoor fu
nest zijn voor een goed functi
oneren van onze economie en
ook op langere termijn een
bedreiging vormen voor de al
gemene welvaart, meent de
NEC.
ROME (UPI) De Ethiopi
sche minister van landbouw
Tesfa Bushen, heeft donderdag
op een FAO-conferentie in Ro
me gezegd dat het trage op
gang komen van de hulpacties
de rampzalige gevolgen van
de droogte in zijn land heeft
verergerd. Moeilijkheden met
de verbindingen naar de
noordelijke en centrale pro
vincies Wollo Tigre, Shoa en
Hararhe hebben zowel Ethio
pische als internationale hulp
organisaties parten gespeeld,
zo zei hij. De internationale
hulporganisaties hadden wei
„snel en edelmoedig" gerea
geerd.
Eerder deze week zei de
Ethiopische minister van ge
meenschapsontwikkeling Mu-
lato Debebe dat ongeveer an
derhalf miljoen mensen te lij
den hadden van de droogte.
Hij kon geen schatting geven
van het aantal mensen dat
door de droogte en ziekten is
gestorven, maar berichten dat
oO.OOO tot 100.000 mensen zijn
omgekomen noemde hij „sterk
overdreven". Hij sprak be
schuldigingen tegen dat Ethio
pië eerdere hulpaanbiedingen
had afgewezen omdat het uit
prestige-overwegingen geen
bekendheid aan de hongers
nood zou willen geven.
Ethiopië had al in maart
nulp gevraagd aan de FAO,
het wereldvoedselprogramma
en liet Amerikaanse bureau
voor ontwikkelingshulp, maar
veel van het beloofde graan
was nog niet aangekomen.
De FAO (voedsel- en land-
bouw-organisatie van de VN)
heeft de droogte in Ethiopië al
eerder „catastrofaal" genoemd
en gemeld dat 80 tot 90 pro
cent van het vee is omgeko
men en dat hele dorpen zijn
weggevaagd.
ENSCHEDE De Ensche-
dese politie heeft bekend ge
maakt, dat in de nacht van
vrijdag 9 op zaterdag 10 no
vember drie mannen on de
Enscb»,"'e Markt ziin z™ar-
resteerl, die hasjoiie probeer
den te verkopen.
ENSCHEDE (ANP) Bij
graafwerkzaamheden gister
middag bij de ingang van de
luchthaven Twente in Ensche
de is een grote voorraad muni
tie gevonden. Arbeiders die
een telefoonkabel wilden leg
gen hebben tot dusver een
dertigtal fosforgranaten gevon
den. Personeel van de explo
sievenopruimingsdienst zal de
projektielen nader bekijken.
DEN HAAG (ANP) De
regering heeft een miljoen
gulden toegekend voor het
werk van de hoge commissaris
voor de vluchtelingen in Chili.
Het aantal vluchtelingen in
kampen onder bescherming
van deze commissaris, dat
naar Nederland wil en kan
komen, is momenteel uitge
breid tot 66. Zes vluchtelingen
uit dergelijke kampen zijn
reeds in Nederland. Een twee
de zestal is onderweg.
Daarmee is het totale aantal
vluchtelingen, dat Nederland
al heeft opgenomen en nog zal
oonemen, gestegen tot 120.
Het ministerie van Buiten
landse Zaken heeft dit vrijdag
bekendgemaakt.
Het werk van de hoge com
missaris bestaat voor een groot
deel ook uit het vinden van
onderdak voor de vluchtelin
gen in andere Latijns-Ameri
kaanse landen, aldus het mi
nisterie.
De regering had de commis
saris ereder laten weten in
principe 50 personen uit de
onder zijn auspiciën staande
kampen in Chili te willen toe
laten. Twee selectie-ambtena
ren, een van justitie en een
van CRM, ziin toen naar San
tiago gereisd om na te gaan
welke vluchtelingen zich naar
Nederland wensten te bege
ven. Zij gingen trouwens niet
alleen voor deze vluchtelingen
maar onder meer ook voor de
vluchtelingen op de Neder
landse ambassade. Het onder
zoek van de twee ambtenaren
heeft ertoe geleid, dat 66
vluchtelingen uit de kampen
van de hoge commissaris zul
len worden toegelaten.
De stroom van vluchtelin
gen, die rechtstreeks (dwz via
de ambassade in Santiago)
verzoeken in Nederland te
worden toegelaten, blijft door
gaan, aldus het Ministerie van
Buitenlandse Zaken.
Zoals bekend zijn al 29 per-
'onen via de ambassade in
Njoflo-pl nnd aoncf'*Vo*v»or), 25 be-
zich nog In de ambas
sade.