Gordijnen dicht en kachel laag in huize Lubbers fc i BONDEN BESCHULDIGEN TRANSPORTBEDRIJF VAN CHANTAGE EN OMKOPING leer of onweer: Nog 4 manieren om minder aardgas te gebruiken Hulpacties te traag op gang i? ^blikatïe van Vereniging van Exploitanten van ^bedrijven in Nederland en N.V. Nederlandse Gasunie 14,1 Voorrang bij energie verdeling Mevr. Lubbers: Op autovrije zondag rinkelt de telefoon Volkswagen binnenland buitenland Uonalw tt Nadelen ral Actievoerende chauffeur „gestraft" Werkgevers Wagen EXPORTEURS Ethiopische minister: ARRESTATIES WEGENS BEZIT HASJ-OLIE Fosfor granaten opgegraven Regering geeft een miljoen voor Chileense vluchtelingen Zaterdag 17 november 1973 15 r—in HH - -J V'S-;1 (Van een onzer verslaggevers) BOTTERDAM „Toen mijn man nog in de direc tie van de N.V. Hollandia Staalconstructies zat, had hjj de ene bijeenkomst na je andere. Hij had samen met zijn broer de zaak, hij zat in een adviesgevend li- tbaam van de KRO, in de werkgeversorganisatie en #B de zesde avond in de week te vullen werd hij ook Ud van het Openbaar lichaam Rijnmond. Politiek was zijn hobby. In die tijd at hij geregeld thuis. Ik zei wel eens voor de grap te gen hem: vaker weg zijn dan je nu bent, kan niet. Nou, het kon wel degelijk. We hebben afgesproken dat we nu een keer per week in Den Haag gaan (ten, anders zitten we he lemaal niet meer bij elk aar aan tafel, bij wijze van spreken". De vrouw van de minister, die gepersonifieerd wordt met het olietekort, met op merkingen als „bezuinigen", „autoloze zondag' en „maxi maal 100 kilometer per uuir", dia Lubbers-Hoogeweegen, spreekt blijmoedig over de jrerstelpende hoeveelheden verk die het ministerschap kaar man oplevert. Mevrouw Lubbers is de dag tevoren 33 Eeworlen. Tot haar vreugde kwam ook haar man haar feliciteren,Je kunt rustig I stellen", zegt ze openhartig, „dat wij volkomen langs elk- I aar heen leven. Ik kan dat gemakkelijk opvangen omdat hij toch al vaak uit huis was, naar voor de kinderen moet ie situatie wel flink gewij- I zigd zijn. Op school heeft lijn dochtertje onlangs ver teld: Ik heb pappie gezien. Dat geeft mij natuurlijk wel te denken". Mi' V*# jfei fjfil IMHIt y®W Koele Mei 6 litlijnen, balanceren, terwijl u In het halve jiaiar dat haar man deel uitmaakt van de regeringsploeg is ze wel aan het een en ander gewend geraakt. Het gesprek gaat over veranderingen dlie zo'n plotseling ministerschap van een „vrijetijdspoliticus" vooral voor het gezin mee brengt. Ze ziet duidelijk de nadelen: „Hij werkt zo hard dat er weinig tijd overblijft voor een normaal gezinsleven en als hij dan een keer thuiskomt, neemt hij zo'n (hand één meter vam de grond) stapel werk mee. Hij heeft uhuis ook niiet de rust om andere dringen te doen. Aan de andere kant heeft hij nu zijn full-time job, is hij zeer opgewekt en heeft hij niiet - zoals anderen - jaren lang moeten streven naar wat ie nu heeft bereikt". Ze heeft van tevoren bedongen, dat er niet over politiek mag worden gespro ken. „Waarom niet? Ik ben niu eenmaal niet zo politiek ge schoold als mijn man die op het hoogste niveau verkeert. Ik ben daarbij tegenstandster van begrippen links en rechts omdat een gewijzigde situatie mijn mening kan beïnvloeden. Mijn man bad politiek als hobby, zoals ik hockey heb. Ik houd ook niet zo van politiek want je mag niet zeggen wat je per soonlijk den/kt. Je moet daar entegen zeggen wat is ge toetst aan de algemene me ning van je partij. Daarbij zijn alle verhalen om de po litiek heen erg leuk, maar de kern, de besluiten bijvoor beeld, helemaal niet". Op teevee Voor de kinderen is die naam Lubbet-s nog niet zo geladen als voor sommige volwasse nen. Heieen Dubbers (6) ziet haar vader vaker op de beeldbuis, roept dan: „Pap is op de teevee" en gaat weer over tot de orde van de dag, zoals het lezen van de Do nald Duck. Op school is er ook weinig response. Behalve dan het ene jongetje dat een werkstuk over de oliecrisis maakte en aan Paul Lub bers (9) per briefje verzocht om enkele van diens vaders stukken over dat onder werp Voor een aantal mensen is minister Lubbers ofwel de grote boosdoener van de auto zondags ongebruikt voor de deur ofwel de grote weldoe ner die zorgde dat Nederland zijn authentieke zondagsrust weer terugkreeg. „Vooral het eerste autoloze weekeind kwamen er ontzettend veel telefoontjes van mensen die uitlegden dat de maatregel onjuist was, ofwel zonder veel omhaal van woorden „klootzak" riepen. Dat lever de vooral moeilijkheden op als de kinderen de telefoon aannamen. Ik vond het over het algemeen wel leuk om al die verhalen helemaal uit te luisteren. Op den duur werd het te gortig. De telefoon rinkelde constant en ik ben nou eenmaal te nieuwsgierig om hem te laten gaan. Dan nam ik hem op en zei: U spreekt met het automatisch antwoordapparaat van de fa milie Lubbers, nog een se conde en U kunt Uw bood schap inspreken, en dan bleef ik luisteren". Het weekeind wordt behalve met werken ook gevuld met een kerkgang en hockeyen. De drie kinderen spelen za terdag, vader en moeder op zondag. „Op de eerste autoloze zon dag moesten de veteranen thuis spelen tegen een club uit Leiden. Nou, die waren eerst met de bus, toen met de trein en dan nog eens met de bus gekomen. Ze waren al doodmoe toen ze het veld op moesten. Toen ze zagen dat Lubbers in het team van de tegenstanders stond rie pen ze: Sla die vent flink tegen zijn benen. Het is overigens een sportieve wed strijd geweest. Het weekend erop moest minister Lubbers een uur fietsen om in Botter dam-Zuid het hockeyveld te bereikèn. „Je moet zelf bet voorbeeld geven", zegt Ria Lubberu. „De gordijnen gaan hier ook altijd dicht en de kachel zet ik zo laag, dat ik zit te verrekken van de kou. Maar die zuinigheid is niets nieuws, dat deed hij altijd ai- UTRECHT-ROTTERDAM (ANP) De federatie van vervoersvakorganisaties (ver- voersbonden van NVV en NK V) heeft nu het transportbe drijf Getron ervan beschuldigd chantage en omkoping toe te passen op chauffeur Jan van der Weck, uit Hoogvliet. Zijn vrouw Riet is de afgelopen twee jaar opgetreden als voor vechtster en woordvoerster van de actiegroep van be- roepsgoederenchauffeurs. Van der Weck heeft volgens de bonden na een ziekte van twaalf weken te horen gekre gen, dat hij zijn eigen positie in het bedrijf pas weer mag innemen, als hij en zijn vrouw schriftelijk en onder sanctie van een dwangsom beloven, zich verder niet meer met de actiegroep te bemoeien. De directeur van het trans portbedrijf, de heer A. van Genderen, zou de chauffeur bovendien enkele duizenden guldens in het vooruitzicht hebben gesteld als hij vrijwil lig ontslag zou nemen. De vervoersbonden zijn tot openbaarmaking van deze af faire overgegaan, nadat een bemiddelingspoging van helt Tweede-Kamerlid P. v. Zeil donderdag is mislukt. Het me rendeel van het personeel van Getron zou de zijde van de di rectie hebben gekozen. Volgens de bonden gaat het echter om een „geïnspireerd initiatief", waaraan de individuele perso neelsleden zich moeilijk kon den onttrekken. Ook de heer Van Zeil meent, dat het per soneel als het vertrouwen in de directie heeft, ook wel achter een akkoord tussen de directie en Van der Weck zou zijn gestaan. De heer B. van der Henl, bestuurder van de Vervoers- bond NVV, heeft sterk het vermoeden dat het gedrag van de heer Van Genderen door de andere werkgevers wordt geïnspireerd. Dit omdat Van der Weck al acht jaar bij Ge tron in dienst is en zijn werk altijd goed heeft gedaan. Op advies van de bond hebben de chauffeur en zijn vrouw Ge- ADVERTENTIE) I ze van de band komt het aan. Neem de lx radiaal! Rovulco monteert deskundig ken prijzen en verleent een puike setw»™j Lern geoutilleerde bandencentra, eilig ftrum) Heezerweg 42 1el'n^n'li 3525 [ensel) Bisschop Bekkerslaan040-4 tel. O1600-71S50 Denkt u vanavond nog even aan uw gordijnen? 's Avonds straalt door uw raam niet alleen licht, maar ook warmte naar buiten. Houd die warmte binnen! U kunt die zélf best gebruiken nu we extra zuinig moeten zijn met energie. Scherm dat koude glas dus af. Sluit uw gordijnen. Let u wel op, dat de gordijnen niet over de radiator hangen. In dat geval komt de stijgende warmte in de ruimte tussen het gordijn en het raam en verdwijnt voor een groot deel naar buiten. Bovendien mist u dan de stralings- warmte van uw radiator. Laat in dat geval liever uw zonwering neer met gesloten lamellen. Doe het iedere avond. Heus 't helpt Sl°°k een graadje lager Het binnenklimaat van uw woning is bestuurbaar. 0' bet met de knop aan de kac'r.el is, de radiator- kraan of de kamerthermostaat, u kunt de temperatuur '"de hand houden. De meeste thermostaten staan te hoo9- Stook liever bewust, pas de temperatuur aan ba behoefte aan. Ongeveer 20°C kan voor velen eer aanvaardbare woontemperatuur zijn. Toch staan veel thermostaten op 22°C, wat extra energie en kost Een uur warmte voor niks Voor u naar bed gaat, tempert u natuurlijk uw kachel ot zet u de thermostaat een aantal graden (tenminste vijf) omlaag. Doet u dat voortaan een uurtje eerder, dan blijft uw huis echt nog wel warm genoeg totdat u gaat slapen. U bespaart er flink wat energie mee. Kamers leeg? Verwarming af. Bewaar de warmte alleen voor de vertrekken die echt in gebruik zijn. Doe in de kamers waarin men niet verblijft de radiator geheel dicht. (Maar draai de radiator wel weer open bij vorst om bevriezing te voorkomen.) Hebt u een gevelkachel zet hem dan op de minimaalstand Zonnewarmte is kosteloos Wanneer u de zon in het stookseizoen volop naar binnen laat schijnen, kan zij een behoorlijke bijdrage aan uw woonwarmte leveren. Maar dan moet u de zon wel de kans geven binnen te komen: zonwering en gordijnen open. Zuinig met warmte in huis. Dat probleem is niet nieuw. Sinds september 1972 wordt dit onderzocht door een werkgroep, waarin deskundigen van het Instituut voor Milieuhygiëne en Gezondheidstechniek TNO, het Instituut TNO voor Bouwmaterialen en Bouwconstructies, de Nationale Woningraad en de Gasunie zijn vertegenwoordigd. Begin 1974 zal de studie in druk verschijnen. Met een reeks aanbevelingen voor bouwkundigen en andere vakmensen, maar óók voor de bewoners zelf. De huidige energiesituatie maakt het volgens de werkgroep en de gasindustrie gewenst van dit laatste deel een samenvatting te maken, die waarschijnlijk eind van dit jaar huis aan huis in Nederland zal worden bezorgd. in overleg met het Ministerie van Economische Zaken. tron bij de activiteiten van de actiegroep ook steeds „ont zien". Er was ook geen bijzon dere aanleiding tot acties te gen dit bedrijf, want het past de cao toe. Maar volgens de bonden heeft de directeur - steeds ge probeerd, Van der Weck en zijn vrouw het zwijgen op te leggen. Pogingen, die onder meer de ziekte van de chauf feur tot gevolg gehad zouden hebben. Zo kreeg Van der Weck de schuld van het feit, dat zijn wagen in Duisburg is gekanteld. De heer Van Gen deren becijferde de schade van dit ongeluk op 6000 gul den. Het ongeluk, aldus de bonden, was te wijten aan de ondeugdelijke staat waarin wagen en oplegger verkeer den, maar de chauffeur werd verantwoordelijk gesteld. voor de repressie waaraan chauffeurs bloot staan, zodra zij zich te weer stellen tegen misstanden in eigen bedrijf of bedrijfstak". Na zijn ziekte werd hij ge dwongen tot „voor een inter nationaal chauffeur denigre rend" pendelwerk in het Bot- lekgebied. Ook daarvoor zou hij een technisch niet al te beste wagen hebben gekregen. Hij protesteerde via zijn bond, maar kreeg toen te horen dat hij elke actie voor de beroeps chauffeurs achterwege moest laten. Hij weigerde dat, waar op de heer Van Genderen aanbood, hem het bedrag van de in Duitsland geleden scha de kwijt te schelden en hem nog 5000 gulden op de koop toe te geven, als hij vrijwillig ontslag nam. Sindsdien heeft de heer Van der Weck volgens de bonden in het Botlekgebied vanwege de technische staat waarin zijn wagen verkeerde nog een paar keer een bekeuring opgelopen en uiteindlijk een rijverbod. De directeur zou hem gedwon gen hebben, toch weer de weg op te gaan voordat de gebre ken aan de vrachtauto waren verholpen. Bij een volgende politiecontrole werd de wagen aan de ketting gelegd. Volgens de federatie van vervoersvakorganisaties zijn de wederwaardigheden van de heer Van der Weck „tekenend LEUSDEN (ANP) In de VW-fabriek in Wolfsburg is de 750.009ste Volkswagen - een rode kever 1303 - voor Nederland van de band gelo pen. Dit aantal is in Neder land verkocht binnen een tijdsbestek van 26 jaar. PON's automobielhandel in Leusden, de Nederlandse im porteur van Volkswagen, bracht in 1947 de eerste auto's aan de man. Na een wat aar zelende start ging deze perso nenauto daarna grif van de hand: in 1951 werd de 10.000ste VW geïmporteerd, in 1959 de 100.000ste en vorig jaar de 700.000ste. UTRECHT (ANP) De Nederlandse Export Combina tie (NEC heeft de minister van Economische Zaken drin gend verzocht bij het uitwer ken van maatregelen voor een meer efficiënt energieverbruik door de industrie voorrang te verlenen aan bedrijven die aan toonbaar actief zijn in het be lang van de export. Deze eis is gebaseerd op het feit, dait de helft van ons nati onaal inkomen (in 1972 een bedrag van f 119.5 miljard) wordt verkregen uit de export van goederen en diensten. El ke aantasting van onze uit- voerbelangen zou daardoor fu nest zijn voor een goed functi oneren van onze economie en ook op langere termijn een bedreiging vormen voor de al gemene welvaart, meent de NEC. ROME (UPI) De Ethiopi sche minister van landbouw Tesfa Bushen, heeft donderdag op een FAO-conferentie in Ro me gezegd dat het trage op gang komen van de hulpacties de rampzalige gevolgen van de droogte in zijn land heeft verergerd. Moeilijkheden met de verbindingen naar de noordelijke en centrale pro vincies Wollo Tigre, Shoa en Hararhe hebben zowel Ethio pische als internationale hulp organisaties parten gespeeld, zo zei hij. De internationale hulporganisaties hadden wei „snel en edelmoedig" gerea geerd. Eerder deze week zei de Ethiopische minister van ge meenschapsontwikkeling Mu- lato Debebe dat ongeveer an derhalf miljoen mensen te lij den hadden van de droogte. Hij kon geen schatting geven van het aantal mensen dat door de droogte en ziekten is gestorven, maar berichten dat oO.OOO tot 100.000 mensen zijn omgekomen noemde hij „sterk overdreven". Hij sprak be schuldigingen tegen dat Ethio pië eerdere hulpaanbiedingen had afgewezen omdat het uit prestige-overwegingen geen bekendheid aan de hongers nood zou willen geven. Ethiopië had al in maart nulp gevraagd aan de FAO, het wereldvoedselprogramma en liet Amerikaanse bureau voor ontwikkelingshulp, maar veel van het beloofde graan was nog niet aangekomen. De FAO (voedsel- en land- bouw-organisatie van de VN) heeft de droogte in Ethiopië al eerder „catastrofaal" genoemd en gemeld dat 80 tot 90 pro cent van het vee is omgeko men en dat hele dorpen zijn weggevaagd. ENSCHEDE De Ensche- dese politie heeft bekend ge maakt, dat in de nacht van vrijdag 9 op zaterdag 10 no vember drie mannen on de Enscb»,"'e Markt ziin z™ar- resteerl, die hasjoiie probeer den te verkopen. ENSCHEDE (ANP) Bij graafwerkzaamheden gister middag bij de ingang van de luchthaven Twente in Ensche de is een grote voorraad muni tie gevonden. Arbeiders die een telefoonkabel wilden leg gen hebben tot dusver een dertigtal fosforgranaten gevon den. Personeel van de explo sievenopruimingsdienst zal de projektielen nader bekijken. DEN HAAG (ANP) De regering heeft een miljoen gulden toegekend voor het werk van de hoge commissaris voor de vluchtelingen in Chili. Het aantal vluchtelingen in kampen onder bescherming van deze commissaris, dat naar Nederland wil en kan komen, is momenteel uitge breid tot 66. Zes vluchtelingen uit dergelijke kampen zijn reeds in Nederland. Een twee de zestal is onderweg. Daarmee is het totale aantal vluchtelingen, dat Nederland al heeft opgenomen en nog zal oonemen, gestegen tot 120. Het ministerie van Buiten landse Zaken heeft dit vrijdag bekendgemaakt. Het werk van de hoge com missaris bestaat voor een groot deel ook uit het vinden van onderdak voor de vluchtelin gen in andere Latijns-Ameri kaanse landen, aldus het mi nisterie. De regering had de commis saris ereder laten weten in principe 50 personen uit de onder zijn auspiciën staande kampen in Chili te willen toe laten. Twee selectie-ambtena ren, een van justitie en een van CRM, ziin toen naar San tiago gereisd om na te gaan welke vluchtelingen zich naar Nederland wensten te bege ven. Zij gingen trouwens niet alleen voor deze vluchtelingen maar onder meer ook voor de vluchtelingen op de Neder landse ambassade. Het onder zoek van de twee ambtenaren heeft ertoe geleid, dat 66 vluchtelingen uit de kampen van de hoge commissaris zul len worden toegelaten. De stroom van vluchtelin gen, die rechtstreeks (dwz via de ambassade in Santiago) verzoeken in Nederland te worden toegelaten, blijft door gaan, aldus het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Zoals bekend zijn al 29 per- 'onen via de ambassade in Njoflo-pl nnd aoncf'*Vo*v»or), 25 be- zich nog In de ambas sade.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 15