lijn maar duur Niet onnodig 'knipperen' dammen met jan edink schaken met. constant orbaan 9 m BRIDGEN PUZZELEN met jan-willem van besouw mBÊ OPLOSSING PUZZEL VAN VORIGE WEEK ZO INSTUREN prijswinnaars naam straat woonplaats DE STEM ZATERDAG 10 NOVEMBER 1973 In een zeer sterk veld van achttien deelnemers - van wie de meesten in het bezit zijn van de grootmeestertitel - is Boris Spassky kortgeleden kampioen van de Sovjet-Unie geworden. Behalve met zijn overtuigende score heeft de ex-wereldkampioen door de kwaliteit van zijn partijen dui delijk gemaakt, dat hij schaak- technisch gezien eindelijk weer normaal functioneert. Einde lijkwant de inzinking, waaraan Spassky na het ver lies van zijn wereldtitel aan Bobby Fiseher onmiskenbaar ten prooi was, heeft ruim een jaar geduurd! In onderstaande partij tegen jeugdwereldkam pioen Beljawsky demonstreert de herboren Spassky zijn stra tegische kwaliteiten en eind spelkennis. Wit: A. Beljawsky. Zwart: B. Spassky. Siciliaanse verdediging. 1. e2-e4, c7-c5; 2. Pgl-f3, Pb8- c6; 3. d2-d4, c5xd4; 4. Pf3xd4, Pg8-f65. Pbl-c3, d7-d6; 6. Lcl-g5, e7-e6; 7. Ddl-d2, a7-a6; 8. 0-0-0, Lc8-d79. f2-f4, Lf8- e7; 10. Pd4-f3, b7-b5; 11. e4-e5 (In de 18e matchpartij te Reyk javik speelde Fischer hier te gen Spassky Lxf6 met als ver volg gxf6, Ld3). 11 b5-b4!; 12. e5xf6, b4xc3; 13. Dd2xc3, g7xf6; 14. f4-f5, d6-d5; 15. f5x e6, f7xe6; 16. Pf3-d4, Dd8-a5!; 17. Dc3xa5, Pc6xa5; 18. Lg5-h4, e6-e5; 19. Pd4-b3, Pa5xb3 20. a2xb3, Ld7-e6; 21. Lfl-e2, 0-0 (Op dit eindspel hebben beide spelers het welbewust laten aankomen en hier begint dan. ook het eigenlijke gevecht. Zwart staat iets beter op grond van zijn sterke centrum en i.v.m. de open torenlijnen, die hij kan gebruiken voor een aanval op de linkervleugel. We zullen zien, hoe Spassky deze voorlopig minimale voordeel tjes systematisch gaat vergro ten). 22. Thl-fl, a6-a5; 23. Le2- b5, Ta8-c8; 24. Lb5-d3, Tc8- c6; 25, Ld3-f5,, Le6xf5 (Mis schien heeft wit gedacht: weer een vijand minder!) 26. Tflx f5, Tf8-c8; 27. Tdl-d2, d5-d4; 28. Kcl-dl, Tc8-b8; 29. g2-g4, h7-h6; 30. Td2-f2, Tb8-b6 (Wits druk op de f-lijn wordt efficiënt geneutraliseerd). 31. Kdl-d2, a5-a4; 32. b3xa4, Tb6x b2: 33. Kd2-d3, Kg8-g7 (Ge confronteerd met de dreiging Tc3+' enz. grijpt wit nu zijn beste kans). 34. Tf5xe5, f6xe5; 35. Lh4xe7, Tc6-c3+; 36. Kd3- e4, d4-d3! (Na T3xc2, Lf6+ gevolgd door torenruil en Lxe5 ontstaat gezien het uitgedunde materiaal een remise-eindspel. Daar hoopt wit ook in het ver volg steeds op, maar zijn te genstander weet deze moge lijkheid op problematische wij ze te vermijden). 37. Le7-f6+, Kg7-g8; 38. Lf6xe5, Tb2-b44-; 39. Ke4-d5, Tc3xc2; 40. Tf2-fl, d3-d2; 41. Tfl-dl, Tb4xg4; 42. a4-a5, Tg4-a4; 43. a5-a6, Kg8- h7! (Als zwart Lf4 toelaat - door Txa6 te spelen - komt er een theoretische remiseposi tie op het bord). 44. Le5-b8, Ta4-al! (Om op Txal te win nen met Tel!); 45. a6-a7, Talx dl; 46. a7-a8, dame, Tdl-el! s II Jjf üf 1 «I (Een stand als uit een compo sitie! Wit kan Da7+ of Db7+ spelen maar na Kg8! is hij dan machteloos tegen de winnende promotiedreiging van pion d2). Wit geeft het op. Om met de deur in huis te vallen: er zijn twee bijzonder opmerkelijke kanten aan de AUDI 100L. Hij rijdt voortref felijk en hij is duur in aan schaf. Het is natuurlijk niet onlo- gisch dat rij-eigenschappen en prijs nauw met elkaar verbon den zijn, zeker niet waar de AUDI 100L zich met een kruis snelheid van 170 km. per uur kinderlijk eenvoudig in de juiste banen laat leiden, maar vijftien mille is een smak geld. We neigen ertoe om duur dere auto's te vergelijken met goedkopere en dan te conclu deren dat je voor dat meer dere geld toch ook wel meer auto hebt, zonder ons te reali seren dat zulks bij aanschaf netto vijftienduizend gulden moet kosten. Een ruim jaar salaris. De AUDI 100L is van buiten een mooie wagen. Hij ziet er sportief en gestroomlijnd uit, maar het interieur valt bij nadere beschouwing wat te gen. De fauteuils zien er uit nodigend en rustgevend genoeg uit, de rugleuning kan- in alle standen vastgezet worden en het zitgedeelte is lang genoeg om de bovenbenen een goede steun te geven zonder in de knieholten te prikken, maar rugleuning en zitting zijn net iets te ver van elkaar geplaatst om op lange afstanden com fortabel te blijven. Voor lange mensen geldt dan nog dat de voorzittingen niet ver genoeg naar achteren geschoven kunnen worden, en wanneer de stoelen in de ach terste stand staan moeten de passagiers in het achtercom partiment ook niet te lang zijn. Het dash-board, dat zonder meer in- één oogopslag te over zien is en voorzien van grote, makkelijk afleesbare meters, doet toch wat goedkoop aan. Opsmuk zit er niet bij en wie hard met zijn nagels over de houten bekleding drukt, snijdt er doorheen. De luchtroosters zijn van dun plastik. Afgezien daarvan zijn ventilatie en ver warming van de AUDI 100L uitermate nauwkeurig te rege len. Op de weg is de AUDI op het volmaakte af. De impor teur staat een kruissnelheid van 170 km. per uur (bij een top van 180) toe, maar dan maakt de motor het zeker niet lang, al laat de wagen zich makkelijk leiden en is hij ook bij hoge snelheid weinig wind gevoelig. Een nieuwe ophanging van de motor vermindert de reso nantie op het stuur en het bin nendringen van geluid in het interieur. De torsie-achteras is bij de 74-er modellen met progressieve veerbenen uitge rust, waardoor de wagen, ook bij zware belading, in de boch ten eenvoudig te besturen is. Bij vorige modellen gaf dat nogal eens moeilijkheden. In- verband met de veiligheid bij botsingen zijn ook de langs- dragers van de voorbouw ver sterkt om meer vervormings weerstand te bieden. Schake len is door de versnellingen heen een soepele aangelegen heid, al moet men de pook diep in de vierde stand doordruk ken om de overbrenging „te pakken". De AUDI beschikt over twee gescheiden remsystemen. Schijfremmen voor, trommel- remmen achter. Blokkeren van de wielen zou bij hard en plotseling remmen uitgesloten moeten zijn, maar wanneer de remmen niet perfect gesteld zijn gaat dat niet op. Misbruik van waarschuwen de knipperlichten door auto mobilisten is strafbaar. Maar wat leert de praktijk? De knip perlichten worden op alle mo gelijke en onmogelijke plaat sen ingeschakeld om een stil staande auto te doen opvallen. Of die wagen nu in de weg staat of niet, soms zelfs alleen al om de parkeercontroleurs erop attent te maken, dat de auto er maar even staat. Iedereen kent het probleem: de knipperende waarschu- wingslichten worden net zoals de vele andere accessoires als mistachterlichten, ver- en breedstralers veel misbruikt, althans gehanteerd in geval len, dat dit totaal onnodig is en alleen maar verwarring schept voor het overige weg verkeer. Minister Westerterp van Verkeer en Waterstaat heeft onlangs, bij de verruiming van de voorschriften, nog gewaar schuwd tegen het misbruik van de knipperlichten. Vooral langs de autosnelwegen wor den de alarmlichten te pas en te onpas gebruikt. Volgens de letter van de wet is het alleen toegestaan waarschuwingsiich- ten in te schakelen, indien het voertuig OP DE RIJBAAN stil staat. En tot de rijbaan behoort niet de vluchtstrook van de autosnelweg. Een auto die daar stilstaat levert immers geen gevaar op voor het overige verkeer. Het gevaar van misleiding is groot: vooral bij duisternis. Het ove rige verkeer kan in het don ker onmogelijk op enige af stand zien of de „knipperende" auto op de rijbaan, dan wel de ..Vluchtstrook staat. Gevolg: sommige automobilisten gaan onnodig afremmen, wat op een snelweg altijd riskant is. Wat wel te doen? Doen wat men verplicht is: het uitzetten van de gevarendriehoek op flinke afstand van de stil staande auto (minstens 30 me ter) en bij slecht zicht of in het donker de parkeerverlich- ting erbij ontsteken. Nieuw is namelijk de verplichting de gevarendriehoek op alle plaat sen te gebruiken, waar stil staan verboden is. De Rijkspolitie gaat het weer eens op zijn Amerikaans proberen: eind dit jaar komen er twee volledig uitgeruste 1200 cc politiemotoren van Harley-Davidson op proef. De motorfietsen zullen uitvoerig worden getest en het zal van de resultaten daarvan afhangen of de „oude liefde" bij de Rijkspolitie zal herleven. De HD's zijn ruim 150 kilo zwaarder dan de huidige BMW's en de voornaamste reden tot de proefneming is dan ook te bekijken of wellicht méér veiligheid aan de berijder kan worden geboden. Het is Ton Sijbrands gelukt, met minder tegenstand dan al gemeen werd verwacht, de we reldtitel in Nederland te hou den door Andrls Andreiko met 22-18 te verslaan. Zonder het behoudende spel van de we reldkampioen goed te keuren, kan echter toch rustig gesteld worden dat de oud-wereld- kampioen Andreiko zijn plicht als uitdager nu niet bepaald is nagekomen. Vooral de wei nige vechtlust om de titel weer in handen te krijgen van An dreiko en de risico vermijden de behoudende instelling voor deze tweekamp van Sijbrands, hebben er toe bijgedragen dat deze match niet die propagan da voor het dammen heeft op-, geleverd, welke men er van mocht verwachten. De teleur stelling over wat deze match voor ons spel had kunnen zijn mag ons er echter niet van weerhouden om toch zoveel mogelijk nieuwe leden te wer ven die door middel van de publiciteit over deze tweekamp geïnteresseerd zijn geworden. In deze rubriek krijgt U voor- Hier bood zwart remise aan omdat wit door 38-32 kan ver eenvoudigen, tevens behield door dit 20e punt Ton Sij brands zijn wereldtitel. lopig de laatste fragmenten van de partijen uit het wereld kampioenschap dammen 1973. In de 17e ronde maakte An dreiko een grote fout door in de volgende diagramstand op de 34e zet in een gelijkwaar dige stelling 15-20? te spelen. Natuurlijk volgde toen direct 38-33 (29x38) 28-23 (19x28) 27- 22 (28x17) 37-32 (38x27) 31x2. Zwart speelde nog een aantal zetten door doch had na de damcombinatie gelijk op kun nen geven. De partij in de 18e ronde werd door Sijbrands met zwart prachtig opgezet, daartoe in de gelegenheid gesteld door An dreiko die wel de beginzetten van de „Rozenburg" opstelling speelt, doch dan na een 5-tal zetten afwijkt, waarna het ini tiatief meestal bij de tegen stander terecht komt. Zwart die natuurlijk hier ook (17-22) gevolgd door 27-32 enz. overwogen heeft, speelde hier (27-32) offert tijdelijk een stuk 38x27 (11-16) 47-41 (28-33) 39x 28 (17-21) 26x17 (12x23) 44-39 (8-12) 43-38 (23-28) 49-43 (16- 21) waarna de volgende stel ling ontstond. JAÏS Dr. Pierre Jaïs. steunpilaar van het Franse bridgeteam, staat bekend als een van de meest sluwe spelers die de bridgewereld ooit heeft gezien. Hier giet n de oude vos aan het werk tijdens een Frans clubtoernooi: V9 O HB83 2 875 4 *63 A43 <?76 A V B 10 B875 10 8 6 5 ia c> V 9 5 4 MaH 9 3 2 AH Spelleider H B 7 2 O A 10 H 6 V 10 9 4 2 Noord gever, niemand kwetsbaar. Noord was een matig sterke speler en zuid (Jaïs) was dat bepaald niet. Het bied- verloop was dan ook meer realistisch dan wetenschappelijk: noord één ruiten - OW pasten - zuid drie Sansatout. Tegen 3 SA kwam west, bang zijnde een slag in harten weg te geven, uit met schoppen vijf. De normale gang van zaken is dat zuid in slag 1 de schoppenvrouw neemt met de heer en klaver gaat aanspelen. West komt aan slag, weet dat er in schoppen voor OW geen toekomst meer zit en gaat harten proberen. Daar zuid maar één hartenstop heeft bete kent dit, dat NZ kansloos down zullen gaan. Jaïs volgde een speelplan dat wel zéér afweek van het alledaagse. Toen oost in slag 1 de schoppenvrouw speelde, deed hij als zuid de schoppen twee bij. Oost vervolgde met harten drie en zonder een seconde aarzelen nam zuid met hartenaas. In slag 3 volgde klaver die west won. Van wests gezichtshoek bezien zou zuid harten AH hebben en oost de schoppenheer. „Dus" speelde west schoppen zes na, op tafel (noord) werd schoppenaas gelegd en zuid deed de schoppen boer erbij. Opnieuw volgde klaver, west kwam weer aan slag en speelde schoppen naar de veronderstelde schoppen heer bij de oostspeler. Maar zuid had die schoppenheer en NZ maakten nu tien slagen: vier Sansatout! Nou weet ik natuurlijk wel dat men kan aanvoeren dat OW zich niet zo in de boot hadden hoeven laten te nemen. Toch bleken de helemaal niet zo zwakke OW-spelers niet tegen Jaïs raffinement opgewassen. Bridge met dichte kaar ten is nu eenmaal een ander spel dan met alle 52 open. Op die waarheid is dan ook de bridgefilosofie van Pierre Jaïs gebaseerd. Bp deze puzzel(s) staan achter ieder cijfer twee omschrij vingen. Aan U de taak uit te zoeken, of het gevraagde woord in het bovenste of onderste figuur dient te worden ingevuld. HORIZONTAAL 1. muzieknoot - bruto 3. godsdienst - radon 5. gepraat onder de mensen - beroep 10. tijdperk - natuur 12. toegankelijk - daad 13. streling - nieuw (in samen stellingen) 14. rondhout - boom 16. ontkenning - gevangenis 17. rolvormig pasteitje- hevige storm 18. figuur uit de Peer Quint - ongebonden 21. moeder - bevestiging 23. neon - soort verlichting 24. wilddief - slaginstrument 26.Frans lidwoord - domina 27. nachtspiegel - deel van de mast 28. in orde - Engels bier 30. afhangend lapje aan de oorschelp - bebouwde op pervlakte 34. bijbelse figuur - jongens naam 36. achter - nieuwe testament 37. snel - wereldtaal 38. zwakke - wintervoertuig 39. hoffeest - halfbloed 40. kies - inslagzijde 42. gereed - tarif normal 43. moeder - voedsel VERTICAAL 1. bevel - poging tot koop 2. dieregeluid - ter plaatse 3. meetkundige figuur - bo terbloemachtige plant 4. maal - vervelend 6. afzet - glas bier voor ieder van het gezelschap 7. berg op de Filippijnen t veilige haven 8. plaats in Hederland - tijdperk 9. sint - knot 11. plaats in Spanje - kledingstuk 14. deel van de mast - errore excepto 15. tussenpersoon - plant 19. keukengerei - het niet- geloven aan iets 20. selenium - lengtemaat 22. reeds - slee 24. senior - ter plaatse 25. fiets voor twee personen - prullen 26. muzieknoot - schuifbak 29. gast - rivier in Spanje 31. oude testament - rondhout 32. liquid nitrogen - papegaai 33. mestvocht - oud-IJslandse literatuur 35. een en ander - tijdperk 38. samarium - totus tuus 39. berg op Kreta - scheeps touw 41. lidwoord - nieuwe maan REDACTIE "DE STEM" REIGERSTRAAT 16 BREDA Inzenden voor dinsdagmiddag 12.00 uur. Zet op de enveloppe in de lin- ker-bovenhoek "Weekendpuz zel". 1e PRIJS: E. Neve-Mannaart Stoofstraat 4 WALSOORDEN (Zld.) 2e PRIJS: C. Jacobs-van Opdorp Altenaarsweg 6 RIJSBERGEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 15