lijn
maar
duur
Niet onnodig
'knipperen'
dammen met jan edink
schaken met. constant orbaan
9
m
BRIDGEN
PUZZELEN met jan-willem van besouw
mBÊ
OPLOSSING PUZZEL VAN VORIGE WEEK
ZO INSTUREN prijswinnaars
naam
straat
woonplaats
DE STEM ZATERDAG 10 NOVEMBER 1973
In een zeer sterk veld van
achttien deelnemers - van wie
de meesten in het bezit zijn
van de grootmeestertitel - is
Boris Spassky kortgeleden
kampioen van de Sovjet-Unie
geworden. Behalve met zijn
overtuigende score heeft de
ex-wereldkampioen door de
kwaliteit van zijn partijen dui
delijk gemaakt, dat hij schaak-
technisch gezien eindelijk weer
normaal functioneert. Einde
lijkwant de inzinking,
waaraan Spassky na het ver
lies van zijn wereldtitel aan
Bobby Fiseher onmiskenbaar
ten prooi was, heeft ruim een
jaar geduurd! In onderstaande
partij tegen jeugdwereldkam
pioen Beljawsky demonstreert
de herboren Spassky zijn stra
tegische kwaliteiten en eind
spelkennis.
Wit: A. Beljawsky.
Zwart: B. Spassky.
Siciliaanse verdediging.
1. e2-e4, c7-c5; 2. Pgl-f3, Pb8-
c6; 3. d2-d4, c5xd4; 4. Pf3xd4,
Pg8-f65. Pbl-c3, d7-d6; 6.
Lcl-g5, e7-e6; 7. Ddl-d2, a7-a6;
8. 0-0-0, Lc8-d79. f2-f4, Lf8-
e7; 10. Pd4-f3, b7-b5; 11. e4-e5
(In de 18e matchpartij te Reyk
javik speelde Fischer hier te
gen Spassky Lxf6 met als ver
volg gxf6, Ld3). 11 b5-b4!;
12. e5xf6, b4xc3; 13. Dd2xc3,
g7xf6; 14. f4-f5, d6-d5; 15. f5x
e6, f7xe6; 16. Pf3-d4, Dd8-a5!;
17. Dc3xa5, Pc6xa5; 18. Lg5-h4,
e6-e5; 19. Pd4-b3, Pa5xb3
20. a2xb3, Ld7-e6; 21. Lfl-e2,
0-0 (Op dit eindspel hebben
beide spelers het welbewust
laten aankomen en hier begint
dan. ook het eigenlijke gevecht.
Zwart staat iets beter op grond
van zijn sterke centrum en
i.v.m. de open torenlijnen, die
hij kan gebruiken voor een
aanval op de linkervleugel. We
zullen zien, hoe Spassky deze
voorlopig minimale voordeel
tjes systematisch gaat vergro
ten). 22. Thl-fl, a6-a5; 23. Le2-
b5, Ta8-c8; 24. Lb5-d3, Tc8-
c6; 25, Ld3-f5,, Le6xf5 (Mis
schien heeft wit gedacht: weer
een vijand minder!) 26. Tflx
f5, Tf8-c8; 27. Tdl-d2, d5-d4;
28. Kcl-dl, Tc8-b8; 29. g2-g4,
h7-h6; 30. Td2-f2, Tb8-b6
(Wits druk op de f-lijn wordt
efficiënt geneutraliseerd). 31.
Kdl-d2, a5-a4; 32. b3xa4, Tb6x
b2: 33. Kd2-d3, Kg8-g7 (Ge
confronteerd met de dreiging
Tc3+' enz. grijpt wit nu zijn
beste kans). 34. Tf5xe5, f6xe5;
35. Lh4xe7, Tc6-c3+; 36. Kd3-
e4, d4-d3! (Na T3xc2, Lf6+
gevolgd door torenruil en Lxe5
ontstaat gezien het uitgedunde
materiaal een remise-eindspel.
Daar hoopt wit ook in het ver
volg steeds op, maar zijn te
genstander weet deze moge
lijkheid op problematische wij
ze te vermijden). 37. Le7-f6+,
Kg7-g8; 38. Lf6xe5, Tb2-b44-;
39. Ke4-d5, Tc3xc2; 40. Tf2-fl,
d3-d2; 41. Tfl-dl, Tb4xg4; 42.
a4-a5, Tg4-a4; 43. a5-a6, Kg8-
h7! (Als zwart Lf4 toelaat -
door Txa6 te spelen - komt
er een theoretische remiseposi
tie op het bord). 44. Le5-b8,
Ta4-al! (Om op Txal te win
nen met Tel!); 45. a6-a7, Talx
dl; 46. a7-a8, dame, Tdl-el!
s
II
Jjf
üf
1
«I
(Een stand als uit een compo
sitie! Wit kan Da7+ of Db7+
spelen maar na Kg8! is hij dan
machteloos tegen de winnende
promotiedreiging van pion d2).
Wit geeft het op.
Om met de deur in huis te
vallen: er zijn twee bijzonder
opmerkelijke kanten aan de
AUDI 100L. Hij rijdt voortref
felijk en hij is duur in aan
schaf.
Het is natuurlijk niet onlo-
gisch dat rij-eigenschappen en
prijs nauw met elkaar verbon
den zijn, zeker niet waar de
AUDI 100L zich met een kruis
snelheid van 170 km. per uur
kinderlijk eenvoudig in de
juiste banen laat leiden, maar
vijftien mille is een smak geld.
We neigen ertoe om duur
dere auto's te vergelijken met
goedkopere en dan te conclu
deren dat je voor dat meer
dere geld toch ook wel meer
auto hebt, zonder ons te reali
seren dat zulks bij aanschaf
netto vijftienduizend gulden
moet kosten. Een ruim jaar
salaris.
De AUDI 100L is van buiten
een mooie wagen. Hij ziet er
sportief en gestroomlijnd uit,
maar het interieur valt bij
nadere beschouwing wat te
gen. De fauteuils zien er uit
nodigend en rustgevend genoeg
uit, de rugleuning kan- in alle
standen vastgezet worden en
het zitgedeelte is lang genoeg
om de bovenbenen een goede
steun te geven zonder in de
knieholten te prikken, maar
rugleuning en zitting zijn net
iets te ver van elkaar geplaatst
om op lange afstanden com
fortabel te blijven.
Voor lange mensen geldt
dan nog dat de voorzittingen
niet ver genoeg naar achteren
geschoven kunnen worden, en
wanneer de stoelen in de ach
terste stand staan moeten de
passagiers in het achtercom
partiment ook niet te lang zijn.
Het dash-board, dat zonder
meer in- één oogopslag te over
zien is en voorzien van grote,
makkelijk afleesbare meters,
doet toch wat goedkoop aan.
Opsmuk zit er niet bij en wie
hard met zijn nagels over de
houten bekleding drukt, snijdt
er doorheen. De luchtroosters
zijn van dun plastik. Afgezien
daarvan zijn ventilatie en ver
warming van de AUDI 100L
uitermate nauwkeurig te rege
len.
Op de weg is de AUDI op
het volmaakte af. De impor
teur staat een kruissnelheid
van 170 km. per uur (bij een
top van 180) toe, maar dan
maakt de motor het zeker niet
lang, al laat de wagen zich
makkelijk leiden en is hij ook
bij hoge snelheid weinig wind
gevoelig.
Een nieuwe ophanging van
de motor vermindert de reso
nantie op het stuur en het bin
nendringen van geluid in het
interieur. De torsie-achteras is
bij de 74-er modellen met
progressieve veerbenen uitge
rust, waardoor de wagen, ook
bij zware belading, in de boch
ten eenvoudig te besturen is.
Bij vorige modellen gaf dat
nogal eens moeilijkheden.
In- verband met de veiligheid
bij botsingen zijn ook de langs-
dragers van de voorbouw ver
sterkt om meer vervormings
weerstand te bieden. Schake
len is door de versnellingen
heen een soepele aangelegen
heid, al moet men de pook diep
in de vierde stand doordruk
ken om de overbrenging „te
pakken".
De AUDI beschikt over twee
gescheiden remsystemen.
Schijfremmen voor, trommel-
remmen achter. Blokkeren van
de wielen zou bij hard en
plotseling remmen uitgesloten
moeten zijn, maar wanneer de
remmen niet perfect gesteld
zijn gaat dat niet op.
Misbruik van waarschuwen
de knipperlichten door auto
mobilisten is strafbaar. Maar
wat leert de praktijk? De knip
perlichten worden op alle mo
gelijke en onmogelijke plaat
sen ingeschakeld om een stil
staande auto te doen opvallen.
Of die wagen nu in de weg
staat of niet, soms zelfs alleen
al om de parkeercontroleurs
erop attent te maken, dat de
auto er maar even staat.
Iedereen kent het probleem:
de knipperende waarschu-
wingslichten worden net zoals
de vele andere accessoires als
mistachterlichten, ver- en
breedstralers veel misbruikt,
althans gehanteerd in geval
len, dat dit totaal onnodig is
en alleen maar verwarring
schept voor het overige weg
verkeer.
Minister Westerterp van
Verkeer en Waterstaat heeft
onlangs, bij de verruiming van
de voorschriften, nog gewaar
schuwd tegen het misbruik
van de knipperlichten. Vooral
langs de autosnelwegen wor
den de alarmlichten te pas en
te onpas gebruikt. Volgens de
letter van de wet is het alleen
toegestaan waarschuwingsiich-
ten in te schakelen, indien het
voertuig OP DE RIJBAAN
stil staat. En tot de rijbaan
behoort niet de vluchtstrook
van de autosnelweg.
Een auto die daar stilstaat
levert immers geen gevaar op
voor het overige verkeer. Het
gevaar van misleiding is groot:
vooral bij duisternis. Het ove
rige verkeer kan in het don
ker onmogelijk op enige af
stand zien of de „knipperende"
auto op de rijbaan, dan wel de
..Vluchtstrook staat. Gevolg:
sommige automobilisten gaan
onnodig afremmen, wat op een
snelweg altijd riskant is.
Wat wel te doen? Doen wat
men verplicht is: het uitzetten
van de gevarendriehoek op
flinke afstand van de stil
staande auto (minstens 30 me
ter) en bij slecht zicht of in
het donker de parkeerverlich-
ting erbij ontsteken. Nieuw is
namelijk de verplichting de
gevarendriehoek op alle plaat
sen te gebruiken, waar stil
staan verboden is.
De Rijkspolitie gaat het weer eens op zijn Amerikaans proberen: eind dit jaar komen er
twee volledig uitgeruste 1200 cc politiemotoren van Harley-Davidson op proef. De motorfietsen
zullen uitvoerig worden getest en het zal van de resultaten daarvan afhangen of de „oude liefde"
bij de Rijkspolitie zal herleven. De HD's zijn ruim 150 kilo zwaarder dan de huidige BMW's
en de voornaamste reden tot de proefneming is dan ook te bekijken of wellicht méér veiligheid
aan de berijder kan worden geboden.
Het is Ton Sijbrands gelukt,
met minder tegenstand dan al
gemeen werd verwacht, de we
reldtitel in Nederland te hou
den door Andrls Andreiko met
22-18 te verslaan. Zonder het
behoudende spel van de we
reldkampioen goed te keuren,
kan echter toch rustig gesteld
worden dat de oud-wereld-
kampioen Andreiko zijn plicht
als uitdager nu niet bepaald
is nagekomen. Vooral de wei
nige vechtlust om de titel weer
in handen te krijgen van An
dreiko en de risico vermijden
de behoudende instelling voor
deze tweekamp van Sijbrands,
hebben er toe bijgedragen dat
deze match niet die propagan
da voor het dammen heeft op-,
geleverd, welke men er van
mocht verwachten. De teleur
stelling over wat deze match
voor ons spel had kunnen zijn
mag ons er echter niet van
weerhouden om toch zoveel
mogelijk nieuwe leden te wer
ven die door middel van de
publiciteit over deze tweekamp
geïnteresseerd zijn geworden.
In deze rubriek krijgt U voor-
Hier bood zwart remise aan
omdat wit door 38-32 kan ver
eenvoudigen, tevens behield
door dit 20e punt Ton Sij
brands zijn wereldtitel.
lopig de laatste fragmenten
van de partijen uit het wereld
kampioenschap dammen 1973.
In de 17e ronde maakte An
dreiko een grote fout door in
de volgende diagramstand op
de 34e zet in een gelijkwaar
dige stelling 15-20? te spelen.
Natuurlijk volgde toen direct
38-33 (29x38) 28-23 (19x28) 27-
22 (28x17) 37-32 (38x27) 31x2.
Zwart speelde nog een aantal
zetten door doch had na de
damcombinatie gelijk op kun
nen geven.
De partij in de 18e ronde
werd door Sijbrands met zwart
prachtig opgezet, daartoe in de
gelegenheid gesteld door An
dreiko die wel de beginzetten
van de „Rozenburg" opstelling
speelt, doch dan na een 5-tal
zetten afwijkt, waarna het ini
tiatief meestal bij de tegen
stander terecht komt.
Zwart die natuurlijk hier ook
(17-22) gevolgd door 27-32 enz.
overwogen heeft, speelde hier
(27-32) offert tijdelijk een stuk
38x27 (11-16) 47-41 (28-33) 39x
28 (17-21) 26x17 (12x23) 44-39
(8-12) 43-38 (23-28) 49-43 (16-
21) waarna de volgende stel
ling ontstond.
JAÏS
Dr. Pierre Jaïs. steunpilaar van het Franse bridgeteam,
staat bekend als een van de meest sluwe spelers die de
bridgewereld ooit heeft gezien. Hier giet n de oude vos aan
het werk tijdens een Frans clubtoernooi:
V9
O HB83 2
875 4
*63
A43
<?76
A V B 10
B875
10 8 6 5
ia
c>
V 9 5 4
MaH
9 3 2
AH
Spelleider
H B 7 2
O A 10
H 6
V 10 9 4 2
Noord gever, niemand kwetsbaar. Noord was een matig
sterke speler en zuid (Jaïs) was dat bepaald niet. Het bied-
verloop was dan ook meer realistisch dan wetenschappelijk:
noord één ruiten - OW pasten - zuid drie Sansatout.
Tegen 3 SA kwam west, bang zijnde een slag in harten
weg te geven, uit met schoppen vijf. De normale gang van
zaken is dat zuid in slag 1 de schoppenvrouw neemt met
de heer en klaver gaat aanspelen. West komt aan slag, weet
dat er in schoppen voor OW geen toekomst meer zit en gaat
harten proberen. Daar zuid maar één hartenstop heeft bete
kent dit, dat NZ kansloos down zullen gaan.
Jaïs volgde een speelplan dat wel zéér afweek van het
alledaagse. Toen oost in slag 1 de schoppenvrouw speelde,
deed hij als zuid de schoppen twee bij. Oost vervolgde met
harten drie en zonder een seconde aarzelen nam zuid met
hartenaas. In slag 3 volgde klaver die west won. Van wests
gezichtshoek bezien zou zuid harten AH hebben en oost de
schoppenheer. „Dus" speelde west schoppen zes na, op tafel
(noord) werd schoppenaas gelegd en zuid deed de schoppen
boer erbij. Opnieuw volgde klaver, west kwam weer aan
slag en speelde schoppen naar de veronderstelde schoppen
heer bij de oostspeler. Maar zuid had die schoppenheer en
NZ maakten nu tien slagen: vier Sansatout!
Nou weet ik natuurlijk wel dat men kan aanvoeren dat
OW zich niet zo in de boot hadden hoeven laten te nemen.
Toch bleken de helemaal niet zo zwakke OW-spelers niet
tegen Jaïs raffinement opgewassen. Bridge met dichte kaar
ten is nu eenmaal een ander spel dan met alle 52 open.
Op die waarheid is dan ook de bridgefilosofie van Pierre
Jaïs gebaseerd.
Bp deze puzzel(s) staan achter ieder cijfer twee omschrij
vingen. Aan U de taak uit te zoeken, of het gevraagde woord
in het bovenste of onderste figuur dient te worden ingevuld.
HORIZONTAAL
1. muzieknoot - bruto
3. godsdienst - radon
5. gepraat onder de mensen -
beroep
10. tijdperk - natuur
12. toegankelijk - daad
13. streling - nieuw (in samen
stellingen)
14. rondhout - boom
16. ontkenning - gevangenis
17. rolvormig pasteitje-
hevige storm
18. figuur uit de Peer Quint -
ongebonden
21. moeder - bevestiging
23. neon - soort verlichting
24. wilddief - slaginstrument
26.Frans lidwoord - domina
27. nachtspiegel - deel van de
mast
28. in orde - Engels bier
30. afhangend lapje aan de
oorschelp - bebouwde op
pervlakte
34. bijbelse figuur - jongens
naam
36. achter - nieuwe testament
37. snel - wereldtaal
38. zwakke - wintervoertuig
39. hoffeest - halfbloed
40. kies - inslagzijde
42. gereed - tarif normal
43. moeder - voedsel
VERTICAAL
1. bevel - poging tot koop
2. dieregeluid - ter plaatse
3. meetkundige figuur - bo
terbloemachtige plant
4. maal - vervelend
6. afzet - glas bier voor ieder
van het gezelschap
7. berg op de Filippijnen t
veilige haven
8. plaats in Hederland -
tijdperk
9. sint - knot
11. plaats in Spanje -
kledingstuk
14. deel van de mast - errore
excepto
15. tussenpersoon - plant
19. keukengerei - het niet-
geloven aan iets
20. selenium - lengtemaat
22. reeds - slee
24. senior - ter plaatse
25. fiets voor twee personen -
prullen
26. muzieknoot - schuifbak
29. gast - rivier in Spanje
31. oude testament - rondhout
32. liquid nitrogen - papegaai
33. mestvocht - oud-IJslandse
literatuur
35. een en ander - tijdperk
38. samarium - totus tuus
39. berg op Kreta - scheeps
touw
41. lidwoord - nieuwe maan
REDACTIE
"DE STEM"
REIGERSTRAAT 16
BREDA
Inzenden voor dinsdagmiddag
12.00 uur.
Zet op de enveloppe in de lin-
ker-bovenhoek "Weekendpuz
zel".
1e PRIJS:
E. Neve-Mannaart
Stoofstraat 4
WALSOORDEN (Zld.)
2e PRIJS:
C. Jacobs-van Opdorp
Altenaarsweg 6
RIJSBERGEN