tijden op zondag
ONTHEFFING
GEEFT GEEN VRIJBRIEF
De Ruyter-
school
krijgt
nabootser
ZEEUWSE VVV GEEFT
AUTOLOZE ZONDAGTIPS
Verantwoordelijkheids
gevoel onder
de mensen neemt toe
PvdA-Zeeland
ageert tegen
tweede
kerncentrale
Gedeputeerde Staten en Zierikzee in de clincli
stad
streék
1mBHBBIW
Enkele buien
5 J' ^ttersdorf 347 min 5-
J. Hoekstra
niet naar
Tweede Kamer
Paardetram
Sas
Gent
m
van
Spel
Onbekend
Ontdekking
Busdiensten
voor zieken
bezoek
in Goes
H. IJssel verlaat
Provinciale Staten
Conferentie
van Zeeuwse
Vrouwenraad
inbardstraat). 2atPr,
O, zondag 10.30 en 19 0n s
paris tieviering. KerkC[.0;
kerk Middelburg n
leksteen, 11.30 lur èuch?
Jstieviering.
tburg, H Eligius,
0-2003. Zaterdag in 5
lag 8.30 en 10.30 u 00'
jzande, O.L.V.
rt, tel. 01195-214, zoï'
I en 10.00 u. ZOn<ljt
lippine, zaterdag 19 on
[dag 7.30 en 10.00 u.
and-3ath (kerk Hom
.at). Zaterdag 7.00. zondag
van Gent. H. Maria H.
vaart, tel. 01158-1661 z!'
lag 19 15, zondag 8.30 dm
1.00 u.
put: zaterdag 17.00 u z™
dag 9 UÜ uui on'
onndijke: Zaleidag 19.00 a
ondag 10.00 u.
ikplaat, hulpkerk Zaterdu
jü, zondag 8.30 u.
s, St.-Jan de Doper, tel
'8-208. ZaterdaE 19 00, zon!
8.00, 10.00 en 19 UÜ uur
Iskil, Ant. van Padua, tel
57-418 Zaterdag 19,00, zon.
9.00 en 10.45 uur.
neuzen, H. Willihrordui
foon 01150-2327. Binnenstad
dag 11.45 u. rrimteitskerk
irdag 19.00 u., zondag 9.00
10.15 u. Kruiskerk: (Hoek)
>ndag 10.00 u. Opstandings-
k: zaterdag 19.00 u., zondae
en 11.00 u.
isingen, Parochiekerk Sin-
Zaterdag 19.00 en zondas
10.00 ei 12.00 u. Open
Pauwenburg, zondag 1100
.9.00 u.
burg, Martinuskerk. Zater-
19.00, zondag 10.30 u.
itdorpe, H. Maria Visitatie
01158-527 Zaterdag 19.00,'
lag 8.00 en 10.00 u.
mdijke, O.L.V. Tenhemel-
eming, tel. 01176-234. Za-
lag 19.00, zondag 8.30 en
0 u.
dstraat, zaterdag 19.15 u.
seke, H. Anna. Zaterdag
'3 en zondag 9.45 u. Voor
0-1363 (Hansweert, zon-
10.00 u).
ddorpe, zaterdag 17.15 u.
04 uilf
hfoof W"*
f-r' Goes-ziekenhi^
hie Goes, parochie L.
-Beveland J ^^'qjiOO-
ht 32, Goes,
W-
van Zuid-Beveland-
ent, Burg. Lewestra®1
dorp. tel. 01196-12336-
it. chr.
NDAG 11 NOVEMBER
0. hebv. kebk.
denburg: 10.30 uur de heer
A. de Vries.
il: 10 uur Ds. P. J. Pen-
ings.
vliet: 11 uur Ds. W. Meeu-
skens: 9.30 uur Ds. Ph. J.
eenmans.
zand: 9.30 uur Ds. J. W.
chokking.
ede: 9.30 uur Da. fi.
alk.
:k: 10 uur Ds. W. J. van
leeuwen.
itenisse: 10.30 uur Da H. B,
e Neeling'.
fdpiaat: 10 uur Ds. L. de
liefde.
,st: 9. uur Da. H. B. de
'eeling.
uwvliet: 11 uur Da. H.
alk.
tburg: 10 uur Ds. G. X
eurtsen.
lippine: 9.30 uur Ds. E. X
ietveld.
ranchement: 11 uur Ds. J.
1. Schokking.
van Gent: 11 uur Ds. J. L,
d. Eijk.
oondijlte: 9.30 uur Ds. P.
L. Brinkman.
Anna ter Muiden: 11 uur
s. C. Balk.
Kruis: 9 uur de heer J. A.
Vries,
is: 9.30 uur Ds. Balk.
Ski): 9.30 uur Ds. J. L. r.
Eijk.
reuzen: Grote kerk: 10 uur
i. A. J. Mooy. Goede Her-
„rkerk: 10- uur Ds. X
:holten. 19 uur Ds. G. L-
ijzelaar. OpstandingskerK.
.30 uur Ds. G. C. Vijze-
ar. Waterlandkerkje:
ir de heer I. Verduijn.
mdi.ike: 9.30 uur Ds.
eeuse.
inslag: 10 uur Ds. A. n
einum. H.D.
Izanie: 9.30 uur de heer L
erduijn.
tEF. KERK.
leuzen: Noordstraat: lya
tr Ds. P de Ruig. Opst®-
ngskerk: 9 en 17 uur l>
de Ruig.
1EF. keek (Vrijm
aakt).
1: 10 en 15 uur Ds. a
sefkind.
t. GEREF. kerk.
nslag: 10 uur en 14.30
;esdienst.
ef. gemeente,
k: 9 30 en 14 uur Lees-
'euzen: (VlooswijkstraaD-
10. 14 en 18 uur hees
gemeente (Sy"0'
1 'io en 14.30 uur Lees-
leuzen (Frans Halslag'
en 25 uur Leesdienst.
GFIRFF. riïSMEENTIJ.
euzen: 9 10. 14 en 18 «ur
A de Reuver.
er des HE1LS. j.
-.-en: 9.30 uur
en 19.30 uur »am
mst.
Zaterdag
10 november 1973
(Van onze
correspondente)
MIDDELBURG - De econo
mische politierechter in Mid
delburg, mr. P. van Empel,
heeft de vijf overtreders van
5 zondagsrijverbod vrijdag-
mnrzen zonder uitzondering
veroordeeld tot f 500,- boete
onvoorwaardelijk. In totaal
'ln er zeven verdachten
voor de economische politie
rechter moeten verschijnen.
T_vee dagvaardingen waren
echter niet betekend, zodat
«ipchts vijf overtreders kon-
In worden berecht. Onder
die vijf waren twee mensen
die nog enigszins een veront
schuldiging konden aanvoeren
voor hun rijden op zondag.
Dat waren chef-monteur
R.A.N. uit Axel die zondag
morgen aangehouden werd,
terwijl hij een chauffeur van
een vrachtwagen naar huis in
Axel bracht. Voor de service
wagen was ontheffing ver
leend. In de ontheffing stond
volgens de officier van justitie
uitdrukkelijk vermeld, dat de
auto niet gebruikt mocht wor
den voor het wegbrengen van
personen. De tweede was
veehouder J.B. uit 's-Heeren-
noek. Hij werd door de politie
aangehouden, terwijl hij op
weg was om zijn varkens te
voeren. Daarna wilde hij zijn
koelcellen gaan controleren.
Volgens de officier van justi
tie had de zaak anders gelegen
als B. zich alleen tot het voe
ren van de varkens had be
perkt. Maar de controle van
de koelcellen valt buiten
de algemene beschikking,
die de minister gemaakt heeft
voor degenen, die hun auto
nodig hebben voor de verzor
ging van mens en dier.
Heel anders lag de zaak
voor de 27-jarige L.J.K. uit
Zierikzee, die gewoon geen
zin had om te gaan lopen. Hij
reed zondagmorgen vooi de
grap een rondje over het Ha
venplein. De al zes jaar in
Nederland wonende Italiaan
P.G. uit Vlissingen reed zon
dag ook. Zaterdagavond had
hij zijn auto na een avondje
boemelen verstandig voor het
café achtergelaten en was lo
pend naar huis gegaan. Zondag
avond om 10.00 uur haalde
hij zijn auto op om hem 's
morgens bij de hand te heb
ben als hij naar zijn werk
ging. Het café lag drie straten
van zijn huis verwijderd. Als
de man 's maandagsmorgens
tien minuten eerder van huis
was gegaan, dan had hem dat
f 500- bespaard.
Mevrouw G.J.P. uit Axel
dacht slim te zijn door zater
dagavond laat naar België te
rijden om grammofoonplaten
te halen. In de krant had ze
gelezen, dat Nederlanders die
uit het buitenland kwamen
met een stempel van de doua
ne op zondag in Nederland
mochten rijden. „U begrijpt
natuurlijk wel, dat deze maat
regel niet voor mensen zoals u
bedoeld was", voegde de eco
nomische politierechter haar
toe. Bovendien raad ik u aan
bij dit soort belangrijke zaken
niet alleen af te gaan op een
s
krantebericht, maar zelf bij de
desbetreffende instantie op in
formatie uit te gaan".
De officier van justitie, mr.
J. Blok, ging in zijn requisi
toir uitvoerig in op de noodza
kelijkheid van de naleving
van het zondagsrijverbod. Wil
dit soort maatregelen optimaal
effect hebben, dan moet dit
verbod strikt nageleefd wor
den. Des te groter is de bespa
ring en des te makkelijker
wordt de controle op overtre
ders. De officier zwaaide lof
toe aan de politie, die door
volledige inzet een optimale
controle heeft kunnen uitvoe
ren. Het solidariteitsgevoel dat
getoond wordt van de zijde
van het publiek en de politie,
moet gesteund worden door de
bestraffing van de overtreders.
Deze straf moet dan natuurlijk
zodanig zijn, dat deze niet
wordt ervaren als een kleine
duurte-toeslag boven de nor
male autokosten van het tóch
rijden op zondag. Daarom zal
slechts bij hoge uitzondering
een afwijkende straf gevor
derd worden, meende de offi
cier, die voor geen van de vijf
verdachten verzachtende om
standigheden aanwezig acht
te.
Volgens mededeling van de
officier zijn er in Zeeland 15
processen-verbaal opgemaakt
In verband met het overtreden
van het eondagsrljverbod. Zes
personen zullen niet vervolgd
worden, omdat zij een zeer
geldig excuus konden aanto
nen. Twee processen-verbaal
worden voor nader onderzoek
aangehouden.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN De hogere zeevaartschool „De Ruyter" te
Vlissingen krijgt op 30 november de beschikking over een der
modernste radar-simulators in Europa. Het gaat hier om een in
strument waarmee men waarnemings- en navigatie situaties, die
zich in de praktijk van de scheepvaart kunnen voordoen, kan
nabootsen.
De zeevaartschool bezat
reeds een radar-simulator,
maar deze voldeed niet meer
aan de eisen van perfectie, die
men tegenwoordig aan deze
instrumenten stelt. Radio Hol
land N.V. heeft nu een nieuwe
simulator gebouwd, die op 30
november met enig officieel
vertoont zal worden geïnstal
leerd.
Oe apparatuur is geschikt
voor het gebruik van twee z.g.
„eigen schepen". Dat wil zeg
gen, dat twee leerlingen onaf
hankelijk van elkaar kunnen
handelen alsof ze ieder met
een eigen schip manoeuvreren.
Vooruitzichten voor zondag
en maandag, opgesteld door
het KNMI op vrijdag om 18.00
uur:
Enkele buien, afgewisseld
door opklaringen en iets lagere
tanperatmiren.
Weersvooruitzichten in cij-
krs gemiddeld over Neder
land.
Voor zondag: aantal uren
ion; nul tot 4. min. temp: van
ongeveer normaal tot 4 graden
boven normaal, max. temp:
,an ongeveer normaal tot 3
Sraden boven normaal, kans
op een droge periode van min-
nens 12 uur: 60 procent, kans
bp een geheel droog etmaal:
procent.
maandaS'- aantal uren
ibn; 1 tot 5, min. temp: om-
weeks normaal, max. temp:
omstreeks normaal, kans op
J». ,„oge Peri°de van min-
ens 12 uur: 80 procent, kans
P een geheel droog etmaal:
Procent.
rlen°5f,anz 309 onv> Rheinfel-
mi! o „,™v- Straatsburg 178
134 nü S m'n 7' Plochingen
6 efas, Mannheim 216 plus
St inbach 122 min 2, Mainz
Kun1' ®ingen 102 P'us 4'
min Ou o-p 3> Trier 227
Keulen 93 b-l8nz 153 plus 5'
onv i ?Lmin 5- Ruhrort 245
nërdon i 874 min 1. Pan-
gei oo? 850 onv, Nijme-
V'f2' 'Mop 824
C'ter 2|p S'6l o54 Jin 2'
5445 2- Monsin
™ln 17, Borgharen 2846
Belfeld 1098 min 4,
beneden de sluis 501
De eigenschappen van het
schip (variërend van die van
een kustvaartuig tot een su
pertanker) worden door de si
mulator „onthouden", waar
door het b.v. niet mogelijk is
een groot vaartuig te stoppen
of van koers te laten verande
ren alsof het slechts om een
klein scheepje zou gaan. In
dien nodig dienen de leerlin
gen te reageren op eikaars
verrichtingen.
Deze manoeuvres kunnen
bovendien plaatsvinden in een
vooraf gekozen, doch geïmi
teerd vaarwater b.v. de Wes-
terschelde. In dat vaarwater
bevinden zich, behalve de ton
nen, ook nog maximaal zes
„vreemde schepen", dat wil
zeggen, radar-echo's van vaar
tuigen. die ieder met bepaalde
koers en snelheid varen.
Om het geheel nog wat in
gewikkelder te maken, kan de
leraar koers en vaart van de
zes laatsgenoemde „vreemde
schepen" ook nog wijzigen of
kunstmatig een getij-beweging
opwekken, waardoor alle sche
pen worden beïnvloed.
Het hart van de simulator
wordt gevormd door een com
puter, die geschikt is voor
meer doeleinden dan alleen
het verwerken van simulator
informatie. De hogere-zee-
vaartschool heeft met de
komst van het nieuwe appa
raat dan ook de mogelijkheid
om de nodige ervaring op te
doen met computers aan boord
van schepen.
Meer en meer routine-werk
zaamheden op schepen worden
de mens nl. door de computer
uit handen genomen.
5?»rgen
'Sen op Zoom" 3.50 en 16.00
3.05 en 15.14
2.24 en 14.33
1.52 en 14.01
3.40 en 15.59
Ma
8eS z°ndaS 14 nov,
d'Sen op
«atisweert
geuzen
■Ilss'ngen
"emeldiugg
12 nov,
n °P Zoom
«answeert
fe6Uzen
Mm gen
emel(Hnge
4.35 en 16.52
3.44 en 15.57
301 en 15.15
2 31 en 14.44
4.25 en 16.42
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het
VVD-Statenlid J. Hoekstra uit
Oostburg zal geen lid van de
Tweede Kamer worden, hoe
wel liet daar lange tijd wel
naar heeft uitgezien. De heer
Hoekstra stond nl. als nummer
24 van de landelijke lijst ge
noteerd als vervanger van mr.
Geertsema.
Deze laatste is, zoals be
kend, tot commissaris der ko
ningin in Gelderland benoemd-
hetgeen zou inhouden dat de
heer Hoekstra de openvallende
kamerzetel van mr. Geertsema
zou gaan overnemen.
Naar de heer Hoekstra ons
desgevraagd mededeelde, is er
als gevolg /an de verwikke
lingen rond de kabinetscrisis,
waarbij een soort kanselruil
heeft plaatsgevonden tussen
de heren De Koster en Geert
sema geen vacante Kamerzetel
voor de heer Hoekstra meer
beschikbaar De heer Hoekstra
was vervanger voor mr.
Geertsema zolang deze als
kandidaat van zijn „oude"
kiesdidstrict in de Kamer zit.
Door de ruil van kiesdistricten
tussen mr. Geertsema en de
heer De Koster, op grond van
de kieswet, wordt de vervan
ging van mr Geertsema op
andere wijze geregeld.
Straatbeeld van een autoloze zondag.
(Van een onzer
verslaggevers) <b so
MIDDELBURG De
provinciale Zeeuwse VVV
is begonnen met het ver
garen van informatie, die
ten doel heeft een toeris
tisch pakket ter wereld te
brengen, speciaal voor de
autoloze zondagen.
Mejuffrouw M. Hovestadt
van de provinciale VVV, die
voor de blijkbaar moeilijke
taak staat om toeristische ac-
,Van een onzer verslaggevers)
SAS VAN GENT Zon
dag rijdt er in Sas van Gent
een paardetram, waarvan
men, voor twee kwartjes per
rit, gebruik kan maken. De
initiatiefnemer is de heer R.
van Tol, en de midden
standsvereniging „Sas '70" is
garant voor eventuele finan
ciële tekorten. Koetsier is de
heer E. de Smit, de instruc
teurvan de Sasse Brugrui-
tertjes.
Om 13.00 uur vertrekt de
eerste „Tram" naar Westdor-
pe (kerk) en rijdt om 13.30
uur terug naar de Markt te
Sas van Gent. Om 14.00 uur
vertrek vanaf de Markt naar
de Europalaan en Benelux-
straat, dm 14.30 uur dezelfde
weg terug. Om 15.00 uur
vertrek vanaf de Marki naar
de Witte Wijk, om 15.30 uur
retour Markt. Om 16.00 uur
opnieuw vertrek naar West-
dorpe (kerk) en om 16,30
uur terug naar de Sasse
Markt. Om 17.00 uur op
nieuw naar de Witte Wijk en
om 17.30 uur terug naar de
Markt. Om 18.00 uur vertrek
vanaf de Markt naar de Eu
ropalaan en tenslotte, om
18.30 uur terug naar de
Markt, Een aantal winkeliers
te Sas van Gent heeft laten
weten dat zij zondag hun'
zaak gesloten zullen houden,
andere daarentegen zijn ge
woon open.
tiviteiten te bedenken, waar
aan geen auto te pas komt,
zegt: ,-Nu merk je pas hoe
gevoelig de verbindingen van
Zeeland met overig Neder
land liggen. Je kunt b.v.
nauwelijks verwachten dat
er mensen uit de Randstad
op een mooie zondag per
trein naar Vlissingen zullen
willen reizen. Sommige grote
verbindingsroutes, waarvan
Zeeland afhankelijk is, zijn
per definitie auto-routes. Dat
geldt ook voor de toeristische
verplaatsingsdrift binnen
Zeeland zelf. Wie zou het
b.v. in zijn hoofd halen om
van Goes een dagje naar de
kop van Schouwen te gaan,
zonder daarbij van een eigen
auto gebruik te maken?",
vraagt mej. Hovestadt zich
ai'.
Voor de „Zeeland-genieters
zonder auto"-programma's
gaat de provinciale VVV dan
ook uit van het feit, dat Zee
land op de benzineloze zon
dagen weer als vanouds uit
eilanden bestaat. Het maxi
mum bereik van een toerist
is in die constellatie onge
veer 30 km voor een brom
fietser, 10 km voor een fiet
ser en 5 km voor een voet
ganger.
De steden en dorpen vor
men in het toeristische voor
zieningenpakket het ideale do
mein van de voetganger, die
(dat is de ervaring van allen
die zich met toerisme en re
creatie bezighouden) bij de
eigen inwoners veelal onbe
kend domein zijn. Menige
Middelburger heeft wel de
Eifeltoren beklommen, maar
van zijn eigen Lange Jan
kent hij alleen de naam. Zo
ligt dat.
volwassenen, kinderen half
Sóld. ,a.
Al mag u dan niet autorij
den, u kunt op zondag wei-
vliegen! De rondvluchten
vanuit het vliegveld Arne-
muiden, een kwartiertje ped
delen vanaf Middelburg, een
half uur vanaf Goes, mogen
namelijk normaal worden
voortgezet. Een retourtje met
de veerboot Vlissingen-Bres-
kens is ook gezellig en voo,r
veel mensen goed te doen.
Er zijn diverse leuke fiets
routes, zoals de Kreken- en
Dijkenroute in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen, de
grenspalentocht in hetzelfde
gebied en een fietsroute over
Zuidwest Walcheren. De
plaatselijke VVV's hebben
kaarten van deze routes. Het
is ook mogelijk bepaalde de
len van de toeristische routes
van de ANWB, die voor au
to's bedoeld zijn, per fiets of
bromfiets te berijden. Deze
routes zijn met witte, zes-
kantige schilden aangege
ven.
toestand 'die bepaald niet
wordt toegejuicht, maar
door de provinciale WV
waarin misschien verande
ring wordt gebracht als de
autoloze zondag tot een tra
ditie gaat worden.
De Stichting Spel en Sport
heeft het initiatief genomen
om samen met de Nederland
se Sportfederatie een klapper
met speisuggesties voor auto
loze (zon)dagen uit te geven.
Het is natuurlijk niet moge
lijk om alle spelen hier te
vermelden daarom het
adres van de Stichting Spel
en Sport: Plein 1940-1945 1,
Amsterdam-Slotermeer. Daar
kan men het losbladige
werkje (dat de volgende we
ken vervolgen krijgt) bestel
len.
In de z.g. herfstvakantie-
tips van de provinciale VVV
ligt toevalligerwijze al heel
wat informatie-materiaal op
getast, dat zich prima leent
voor gebruik op autoloze
zondagen.
Daar zijn allereerst voor
degenen, die toch snelheid
willen beleven, de speciale
dag-rondreisbiljetten, geldig
in heel Zeeland, die de AMZ
te Goes en de NV Streekver
voer Walcheren te Middel
burg aanbieden voor resoec-
tievelijk f 4.50 en f 4,- voor
Voor de meeste steden en
dorpen bestaan er wandel
routes, die het begin van
ontdekkingsreizen in eigen
omgeving kunnen zijn,
(vraag de VVV's). Enkele
recreatie-objecten, die men
gewoonlijk over het hoofd
ziet, liggen er ook op de
autoloze zondagen aantrekke
lijk bij.
De provinciale VVV noemt
de kinderboerderij aan de
Oteensekreek in Terneuzen,
de Hertenkamp te Groede,
het recreatiebos te Axel. het
park Toorenvliedt in Middel
burg en... de vele torens, die
beklommen kunnen worden.
Deze torens zijn de oudste,
maar tevens degelijkste
trimbanen die wij kennen.
Torenklimmen op zondagen
mag men o.a. in Veere (Gro
te Kerk), in Vlissingen (de
Gevangenpoort, inclusief
consumptie in het restau
rant), Aardenburg, Hulst,
Oostburg (ronde, witte wa
tertoren) en Sluis. In bijna
alle gevallen moet men zich
even melden bij een adres
dat op of bij de toren staat
aangeduid. De meeste musea
en oudheidkamers in Zeeland
zijn op zondag dicht een
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Met ingang van
zondag wordt de dienstrege
ling van de autobusonderne
ming A.M.Z. te Goes gewij
zigd op het traject Goes -
Kloetinge - Rapelle - We-
meldinge - Yerseke. De wij
ziging gebeurt in verband
met de autoloze zondag.
Door de wijziging wordt er
een betere aansluiting be
reikt na het middagbezoek
uur in de Goese ziekenhui
zen. Tot de aankomst in
Goes op 13.56 uur blijft de
dienstregeling hetzelfde.
Daarna vertrekken er bussen
uit Goes om 15.35 uur, 17.35
uur en 19.35 uur,
Tot aan het vertrek in
Yerseke om 13.25 uur blijft
alles ook. hetzelfde, maar
daarna vertrekken er bussen
vanuit Yerseke om 16.22,
uur. 18.25 uur tot Goes en
20.35 uur tot Wemeldinge.
Alle bussen rijden tot en
vanaf het station Kruiningen
- Yerseke.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG/BREDA
Als de autoloze zondag een
langdurige kwaal gaat worden,
dan zullen vooral in de Zeeuw
se horeca de zwaarste klappen
vallen, zo luidt de verwachting
van de Provinciale Zeeuwse
VVV. Ook elders kan de situa
tie moeilijk worden, met name
voor de restaurantbedrijven,
maar in Zeeland zal zich spoe
dig het feit wreken dat, het
openbaar vervoer, hoewel goed.
allesbehalve frequent is ais ge
volg van de spreiding der
woonkernen die bovendien al
lemaal betrekkelijk klein zijn.
„Een omgeving als die van
Breda", zegt directie-assistente
mej. M. Hovestadt van de
Zeeuwse WV „heeft in elk
geval het betrekkelijke voor
deel van een redelijke bereik
baarheid omdat Breda een ver
keersknooppunt is".
Adjunct-directeur Jos Hor
sten van de Westbrabantse
VVV zegt: „Je moet je niet
verkijken op de.gezllige druk
te van de afgelopen zondag in
stadszaken en in de horecabe
drijven in de bossen. „Kopjes
koffie en pilsjes zijn heel iets
anders dan diners en ik zie de
mensen nog niiet op de fiets
kruipen 's avonds al of niet
in het zondagse pak om bui
tenshuis te gaan dineren. En
juist op dat punt vallen de fi
nanciële klappen. Dat maken
de kopjes koffie van wande
laars en fietsers niet goed.
Het verantwoordelijkheids
gevoel en een zeker gevoel
voor sportiviteit groeien onder
de bevolking. Op de wegen is
dat nu dagelijks te merken.
Ook i>n de woonwijken waar
steeds meer gordijnen worden
gesloten. Een paar voorbeelden
van dergelijk verantwoorde
lijkheidsgevoel in de reis- en
tochtiessector:
Mej. M. Hovestadt van de
Zeeuwse VW: „Onze week-
enidairrangementen zijn naar
de maan,. Pogingen, bijvoor
beeld van Brittannia in Vlis
singen, om ze te redden door
er een gratis overnachting
van zondag op maandag aan
toe te voegen, halen weinig
uit omdat er veel automobi
listen zijn die er principieel
bezwaar tegen hebben 's
maandagsmorgens te versto
ken wat ze op zondag heb
ben bezuinigd. Dat is geen
bezuinigen maar verschuiver
van benzineconsumptie, re
deneren zij".
Vorige week zondagnacht in
Chaam (waar zich gewoon
lijk zeer veel „weekenders"
ophouden) werd gezien hoe
veel mensen na middernacht
de campings kwamen afrij
den om weer naar huis te
gaan in het Rotterdamse.
Verschuiving van consumptie
dus, maar gisteren meldde
adj.-directeur Horsten van de
VVV in Breda: „Weekend
verblijf neemt af. De mensen
beseffen dat ze ook in eigen
vlees snijden als ze na het
rijverbod toch de rit maken
die ze eigenlijk hadden moe
ten uitsparen.
Slecht is het rijverbod ook
voor het garagebedrijf en de
autohandel. De verkoop van
gebruikte en nieuwe auto's be
gint te stagneren en de répara
tie-opdrachten nemen, vooral
in het begin van de week. sterk
af.
Beter gaat het nu met het
openbaar vervoer. De BBA
vervoerde vorige week zondag
driemaal zoveel mensen als
normaal. BBA, ZVTM en
Spoorwegen ontkennen overi
gens dat er ook door de week
meer gebruik wordt gemaakt
van openbaar vervoer dan an
dei's. Er gaan geruchten dat dit
zo is maar bij de NS in Utrecht
mat men gistermiddag om 4
uur „een normale bezettings
graad over de gehele week".
Er bestaat bij de elektrici
teitsmaatschappijen nog geen
inzicht in het effect van indivi
duele bezuinigingen, waarom
in grote advertenties is ge
vraagd (lampje minder aan.
gordijnen dicht, thermostaat
wat lager en korter in bad of
onder de doüche). PNEM en
PZEM stellen dat het wei even
kan duren voor men dat effect
ais het ware kan gaan „afle
zen". Adjunct-directeur De
Jong van de PZEM: Een bezui
nigingseffect is nu nog niet te
meten. We zitten immers net
in de periode dat het ook dage
ïyks vroeger donker wordt.
Bovendien hebben er uitbrei
dingen plaats in het bedrijfsle
ven. Oorzaak en gevolg zijn op
die manier moeiljjk uit elkaar
te houden".
Er wordt, zo bevestigt de
PZEM, overigens positief gere
ageerd op de bezuin-igiogsop-
roep: „Er zijn enkele niet on
belangrijke industrieën die cij
fermateriaal hebben opge
vraagd om in staat te worden
gesteld bij het bespreken van
bezuinigingsmaatregelen-, de
bedrijfsstaven aan de hand van
cijfers te kunnen laten zien
wat het effect zou kunnen zijn
van bepaalde bezuinigingsmaat
regelen".
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De heer
H. IJssel, die sinds 1958 lid
van Provinciale Staten van
Zeeland voor de CHU is, heeft
besloten zich niet langer meer
beschikbaar te stellen. Na de
komende Statenverkiezingen
zal men hem niet meer in de
Statenzaal terugzien .De heer
IJssel, die in zijn fractie o:m:
zaken betrefende verkeer en
waterstaat en milieuhygiëne
behartigt, heeft om een aantal
persoonlijke redenen zijn be
slissing gefundeerd. Gezond
heids-overwegingen hebben
daarbij een belangrijke rol ge
speeld.
(Van een onzer 4
verslaggevers)
MIDDELBUkG Het ge
west Zeeland van de PvdA
vindt een tweede kerncentrale
bij Bossele niet nodig voor de
provinciale elektriciteitsvoor
ziening. Het bestuur zegt dit
in een verklaring, die uitgege
ven is naar aanleiding van de
protestdemonstratie tegen de
tweede kerncentrale vanmid
dag in Middelburg.
Volgens het gewestelijk be
stuur van de PvidA is de bouw
vap nieuwe kerncentrales on
aanvaardbaar zolang geen op
lossing gevonden is voor de
verwerking van de radio-ac
tieve afvalstoffen. Een herbe
zinning op het totale energie
verbruik is dringend noodza
kelijk, aldus de Zeeuwse soci
alisten, ook los van de huidige
moeilijkheden met de olie
voorziening, Het PvdA-bestuur
vindt, dat vestiging van elek
triciteitscentrales voortaan
plaats dient te vinden onder
verantwoordelijkheid van de
regering, en met name van de
ministeries van Milieuhygiëne,
Ruimtelijke Ordening en Eco
nomische Zaken, Uiteraard zou
het parlement het laatste
woord moeten hebben Toetre
ding tot de SEP acht het
PvdA-bestuur verwerpelijk,
als zij zich daardoor de be
voegdheid verwerft de bouw
van (kern-) centrales bindend
voor te schrijven.
Aan het eind van de demon
stratie vanmiddag zal een
viertal sprekers de deelnemers
toespreken. Deze sprekers zijn
Henk Hofman, voorzitter ad
de commissie Borssele Ad
hoe. Leo Jansen, tweede ka
merlid voor de PPR, Aad de
Leeuw, tweede kamerlid voor
de CPN en PSP-senator Henk
van Wijk.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG In het
CNV-vakantieoord te Oostka-
pelle organiseert de Zeeuwse
Vrouwenraad op 15 en 16 no
vember een studie-conferentie
over „aspecten van het wel
zijnsbeleid in Zeeland".
Op de eerste conferentiedag
spreken twee praktijkmensen
over het opbouwwerk. Die
zijn de heren C. van Leuven,
directeur van de stichting Ge-
meenschapswerk Hulst en H.J.
van der Linden, opbouwwer
ker in Vlissingen. De inleidin
gen worden gevolgd door een
discussie onder leiding van
drs. F. van Grunsven van de
stichting Zeeland. De „dagslui
ting" wordt verzorgd door de
heer G.A. de Kok, hoofdredac
teur van de Provinciale
Zeeuwse Courant. Vrijdag
spreekt mr. J.J. van der Weel
over het werk van de Zeeuw
se Culturele Raad, waarvan
hij voorzitter is. 's Middags
geeft gedeputeerde J. Stenvert
een beschouwing over taken
en mogelijkheden voor een wel
zijnsbeleid op provinciaal ni
veau.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het
Zeeuwse college van G.S. en
het gemeentebestuur van Zie
rikzee met elkaar in de clinch
geraakt. De inzet daarbij is
een supermarkt van Albert
Heijn.
De grote Albert wil in een
voormalige grasdrogerij te
Zierikzee een winkel vestigen
van 770 m2 oppervlakte. Deze
vestiging zou echter een vorm
van wildgroei kunnen inlui
den. Met het bestemmingsplan,
waarin de grasdrogerij staat,
zou dan echter het handje ge
licht moeten worden. Daar
aan wensten G.S. van Zeeland,
toen het gemeentebestuur van
Zierikzee erom vroeg, echter
niet mee te werken. De vesti
ging zou alleen kunnen wor
den toegelaten, zo vond men
in Middelburg, als het gehele
bestemmingsplan zou worden
gewijzigd. Alleen in dat geval
n.l; zouden de beroepsrechten
van de omwonenden tot in
hoogste instantie gehonoreerd
kunnen worden. Er zijn bij de
omwonenden nogal wat be
zwaren tegen de komst van de
supermarkt, maar deze bezwa
ren vormen in de huidige situ
atie een slag in de lucht.
Niettemin, tegen de wens
van G.S. in, hebben B. en W.
van Zierikzee toch een ver
gunning aan Albert Heijn ge
geven om de grasdrogerij om
te bouwen tot supermarkt.
G.S. hebben daar op hun beurt
geen (gedroogd) gras over la
ten groeien en hebben nu bij
de Kroon aangedrongen op
vernietiging van het besluit
van de gemeente Zierikzee.
De bezwaren die G.S. heeft
zijn o.m. dat de wegenstruc
tuur niet is ingericht op de
komst van een supermarkt,
dat er 59 bezwaarde midden
standers met angst naar de
komst van Albert Heijn uitkij
ken en dat het bestaande win-
kel-appar at in Zierikzee zal
worden ontwricht. Alles bij
elkaar een reden om uit oog
punt van algemeen belang d«
komst van de supermarkt on
mogelijk te maken, vinden
G.S.