JOH Heilige Koe stal. Hoera! Europa dankt oliecrisis aan zichzelf Zaterdagbijiage van 3 november 1973 Zand Vies Dubbeltje m. uit blijft o De Heilige Koe blijft mor gen op stal. Afgaande op de kranteDerichten van de afgelo pen dagen en de reacties uit het publiek daarop, zou je zeggen dat het om niet minder dan een kieime nationale ramp gaat. De dieper liggende ernst van de oliecrisis gaat geheel schuil achter het fenomeen van de autoloze zondag, zoals de ANWB in Breda lichtelijk verbijsterd vaststelde: „De mensen hebben niet eens oog voor de oorzaken van het rij verbod, bet enige wat ze inte resseert is een ontheffing!" Het zondagsrijverbod komt ongetwijfeld harder aan dan in 1956 het geval was, toen we de blikken Koe (eigenlijk was het toen nog maar een kalf) tien zondagen op stal moesten laten. Veel en veel meer men sen hebben nu een auto en met name in de grote steden is sinds 1956 het zondagsbeste dingspatroon van vroeger ver anderd ïd een noodzakelijke ..vlucht naar buiten", een zon dagsbesteding waarin de auto een vitale rol speelt. Er valt op het eerste gezicht dus weinig te lachen. Maar is de autoloze zondag werkelijk eon ramp? Maandagmorgen, zo valt met statistische zekerheid te voor spellen, lopen er in Nederland muistens zo'n tien a vijftien mensen rond die dood zouden zijn geweest als de verkeers- macliine van komende zondag niet was stopgezet of terugge draaid. Zo iets te stellen, heeft altijd veel van een boude be wering, maar toch. Wat doe je met zo'n zondag waarop je er niet op uit mag met je gezinskar? Men zou wel gek wezen als men zo'n dag liet verstieren door het simpele feit dat de auto bin nen moet blijven. Men plukte er liever de vruchten van! Morgenochtend bijvoorbeeld, met het hele gezin wandelend naair de kerk. De pittige herfstlucht zal ervoor zorgen dat u tijdens de wandeling terug naar huis, eindelijk weer eens trek krijgt in uw zondagse ontbijt. Mét de auto verdwijnt vaak ook de haast en wie weet, levert een praatje op het kerkplein, met mensen die u anders slechts vriendelijk toeknikken voor ze in hun au to verdwijnen, u nieuwe vrienden voor het leven op. Ook voor pastoor en domi nee is zo'n autoloze zondag niet zonder voordelen. De we kelijkse strooptocht in stad of omgeving naar kerkdiensten van eigen smaak, komt te ver vallen en de parochie- of ge- mcenteherder ziet eindelijk weer eens een aantal eigen schapen terugkeren onder zijn hoede. Er zijn natuurlijk mensen, die niet naar de kerk gaan. Ook niet per auto. Zij kunnen, behalve balorig in bed blijven liggen, ook een zondagoch tendwandeling maken. Dat is niet alleen gezond en eetlust bevorderend maar het kan bo vendien het bitterzoete genoe gen schenken van nostalgische herinneringen aan vroeger, toen 's zondagsmorgens ook vrijwel iedereen in 't-zon- dagse pak op straat was. Misschien dat die autoloze zondag u nu eindelijk ook eens de tijd geeft om dat als maar uitgestelde bezoekje te brengen aan de aan bed of stoel gekluisterde buurman of tante. Dat zou het offer dat de verderweg wonende grootou ders moeten brengen, nu kin deren en kleinkinderen niet even op de koffie kunnen ko men, een beetje zin geven. Vooral voor vaders kan de dag van morgen onvermoede mogelijkheden tot rehabilitatie schenken. Als het speelveld van de favoriete voetbalclub te ver weg ligt voor fiets- of voettocht, dan kan pa nu al zijn graag gedane maar nim mer nagekomen beloften nako men: het plakken van een achterband, het ophangen van het kruideilrek dat hij vorig jaar met Sinterklaas aan zijn vrouw gaf, het in elkaar hel pen zetten van Jantjes plastic slagschip (een cadeautje voor z'n verjaardag van vier maan- tSL__ :v;" -H' ■?ï.- v: -52 ^,'3 w pËili VnMBari j tb: fRdKii - 1 i5h>: "M1, - a*v y.L pii| \f y.; M I Ruimtedroonwant het mag niet. Op de achtergrond da houder van een ontheffing. den geleden) of het timmeren van een speelgoedkist. De tuin ligt ook al weken te wachten op de jaarlijkse op knap- en winterbeurt. Op z'n werk beweert hij wel dat hij van een beetje tuinieren houdt, maar thuis laat pa het grasmaaien over aan zijn vrouw en stelt hij de winter beurt uit omdat het regent, of omdat bet koud is, of omdat Ajax in Breda speelt, of om dat het blad nog niet voldoen de van de struiken is gevallen, of omdat de afrikaantjes toch nog altijd bloeien (zou zonde zijn om er die nu al uit te halen), of omdat er autocross Is op het weiland van Kréke- laars of omdat ome Piet jarig is geweest „en we daar onze neus toch ook moeten laten zien, want ome Piet is er zelf ook altijd bij als er bij ons iets te vieren valt". Kortom: geen smoesjes hij de hand, de tuiin wacht en de tuin wéét dat er nu tijd is, want dat merkt de tuin aan het plotselinge terugvallen van het benzinegehalte In de lucht die de stervende blaadjes in haleren. In de afgelopen jaren bent n naar Benldorm geweest, naar Split, Parijs, Amster dam en Middelburg. Ontelbare zondagen hebt u langs de krijtlijn staan kijken naar de zelfde daken van de huizen en gebouwen die het voetbalveld omringen of u hebt zondag aan zondag de voorgevel van het huis aan de overkant zit ten bekijken tot de middag voorbij was eai er mog een autotochtje naar Meerle, Es sen, Willemstad, Domburg of Westdorpe afkon. Morgen kan dat allemaal niet. Morgen is het een dag om na al die jaren eigen stad of dorp weer eens te verken nen. Te dwalen door straatjes en over pleintjes waar je in jaren, misschien wel sinds je schooltijd, niet meer was ge weest. Er zijn hele volksstammen die, met een gids in de hand, aandachtig de dorpskerk van weet flc wat voor Frans, Spaans of Duits gat hebben bekeken, maar die niet weten wat hun eigen stad of dorp op „toeristisch" of historisch ge bied kan schenken. De VVV, de plaatselijke hoofdonderwij zer of de voorzitter van de heemkundekring weten er al les van. Vraag het ze! Morgen is er dan ook eens tijd voor het vertonen van de vakantiedia's. De kinderen hebben er al dikwijls om ge vraagd, maar verder dan het kijken in de viewer hebben ze het nog niet gebracht. „Geen tijd! Morgen misschien of vol gende week". Morgen is er alle tijd om de hele rataplan, diasledes, pro jector, scherm van de zolder te halen en op te stellen. Mocht het weer te slecht zijn om een sight-seeing-wandeling door eigen omgeving te ma ken, dan is er misschien tijd en gelegenheid om die verza meling dia's van drie maanden geleden, lekker te groeperen in een leuke serie. Heel wat boeiender om naar te kijken dat die dooreenge- hutseide reeks, zoals die tot nu toe alleen nog maar door de viewer is gegaan. Ais de auto uitvalt, dan ls er nog de telefoon. „Laat eens van u horen", roept de PPT altijd. Dat is pure reclame na tuurlijk, maar morgen is er reden om daar in te trappen. We hadden het al even over opa en oma. Voor hen is het zondagsrijverbod erger dan voor degenen die niet kunnen gaan rijden, vooral voor groot ouders, die eraan gewend zijn dat op zendag minstens één van de kinderen met het gezin „langs komt". Oudere mensen zijn voor hun contacten dikwijls afhan kelijk van het bezoek dat ze krijgen. Er zelf opuit gaan kan vaak niet. Zulke mensen, die zelf niet rijden, zijn de zwaarst getroffen slachtoffers van het zond^jsrij verbod. Voor hen biedt (misschien) de telefoon een beetje soelaas en een minuut telefoneren is goedkoper dan ee>n minuut au torijden!. U ziet intussen wel dat de autovrije zondag meer voorde len biedt dan op het eerste gezicht lijkt. Het heeft ook weinig zin om te gaan zitten treuren of om met tra'nen van verbittering in de ogen de tot werkloosheid gedoemde auto te gaan staan wassen (hoewel er nu wél tijd voor is!) Ouderen herinneren zich misschien nog de geheimen van de kunst om van elke beroerde situatie of tegenval ler te maken wat er van te maken valt. Die kunst leerde men in de Tweede Wereldoor log. Het geheim ervan schuilt simpel in de vraag of men in staat is teleurstellingen te over winnen en te zoeken naar po sitieve alternatieven. Lachen kun je bijna altijd, als je maar wilt. Cheer up! roepen de En gelsen wanneer je een been breekt of je huis ziet afbran den. Nou, zo erg is een autolo ze zondag ook weer niet. Cheer up dus! WIM KOCK. Wellicht zal dc huidige olie- «sis (die ook al aan de gang was voor de laatste oorlog in net Midden-Oosten uitbrak en nc Arabische olieleveranciers derland gingen boycotten) de Westeuropese regeringen e duw in de rug geven die ,(ll>g nodig werd om op zoek e gaan naar nieuwe energie ronnen: kernenergie, water ™>t, zonnewarmte etc. Alsme Weer ernst te maken ,1,! "e eontrole van de ener giebronnen en de daarmee handel V"'ie' int«™ationa' Energie s de spil waarom le„;iel"dusWal^e samen- West Pi l' Ener§'e is in Wes-Europa s|nds (nog Hep'i. J,aar °f t'en groten- 01» kwestie van olie. riiko k!5 moet komen uit de OiKtJ? nt? van het Midden dek ?n No°rd-A.frika, poli- b">deneZlen Zeer onstabiele §e" Wffiuiw eiSenlijk heeft Japan? <en trouwens ook S°rd aan a z°danig verslin den -Oosten H uit het Mid" lukkio ,dat fen wat onge- vreer" hn k gemanoeu- °°k kl "Precht bedoeld dicht gE§ ls, ?.e kraan ïsaonfronS tl® ^gen en fat but I te worden met crisis sinds !t t ernstigste de Tweede Wereld oorlog zou kunnen worden? Die vraag klemt des temeer in dit jaar 1973, het jaar waar in Nederlands laatste kolen mijn dichtgaat. Klemmen doet de vraag nog meer als men eens nagaat wat er in de afge lopen tien jaar is gebeurd, bij voorbeeld op de Noordzee, of iever: eronder. Over de in de Noordzee angeboorde olievelden 'is loor de oliemaatschappijer. (en ook door sommige rege ringen) altijd nogal wat terug houdendheid betracht. Al me' al zou het niet veel voorstel len, zo heette het, maar intus sen stonden de olieboorders wél te dringen om aan de slag te kunnen. Waarvoor? Omdat er niks zit dat de moeite van het winnen waard is? Zolang de olie uit het Mid den-Oosten zo goedkoop was, goedkoper zelfs, dan de ener gie uit de Limburgse kolen, maakte niemand zich erg druk. Maar sinds kort stijgen de olieprijzen. De produceren de landen willen steeds meer van de koek. Niemand zal ze ongelijk geven of ze het recht daartoe betwisten, maar intus sen betekent het wel dat de oliesjeiks met hun vingers rechtstreeks in onze wel vaartsmotor zitten. Nu hebben ze er zelfs zand in gestrooid. Andere landen of machten hebben een dergelijk schrik beeld al lang geleden voor zich gezien en hun maatrege len getroffen. De Verenigde Staten, de Sovjet-Unie en Chi na storten niet ineen als in Bahrein, Koeweit, Saoedi-Ara- bië of Libië de oliekranen dichtgaan. Met nog wat klei nere landen als Mexico, Brazi lië en Argentinië hebben de ,rote machten sinds de Tweede Vereldoorlog gestreefd naar een zo onafhankelijk mogelij ke eigen nationale bevoorra ding, een energie-autarkie zc men wil. West-Europa, Japan en dt ontwikkelingslanden vanzelf sprekend, stelden hun vertrou wen in de doelmatigheid van de „internationale oüebusi- ness" die er echt wel voor zorgen zou dat er altijd goed kope olie beschikbaar zou zijn. Intussen echter hebben sinds de eensgezindheid van de OPEC-olub (een ontwikke ling die een beetje Europees staatsman eigenlijk al tien iaar geleden had moeten voor zien) de grote oliemaat schappijen de greep op het oliegebeuren volkomen verlo gen en ze moeten dankbaar zijn voor alles wat ze nog mogen exploreren, vervoeren en af zetten. Een man geen invloedrijk staatsman helaas die deze ontwikkeling al lang heeft zien aankomen en er herhaaldelijk tegen heeft gewaarschuwd is de Rotterdamse professor Pe ter R. Odell, hoogleraar in de economische aardrijkskunde en daarvoor economisch advi seur van de Koninklijke Shell. Odell noemt het hele begrip ..internationale oliemarkt", waarmee de oliereuzen zo graag schermen een mythe. Het hanteren van begrippen als wereldvraag en wereldaan bod doet hij af als nonsens. De maatschappijen zeggen: we moeten meer olie ontdek ken in de komende jaren. Nieuwe olie die steeds duur der zal zijn. De olieindustrie en de traditionele olieproduce rende landen (OPEC) moeten in het komende decennium meer investeren in exploraties dan in de hele geschiedenis van de olieindustrie. Odell zegt daarentegen: stel dat de wereld inderdaad niet meer oliereserves heeft dan de volgens hem te laag geschatte 90.000 miljoen ton. Het wereldolie verbruik stijgt per jaar met 7 procent (thans). Dat betekent dat er in de jaren zeventig zo'n 30.000 miljoen ton wordt opge bruikt. In 1980 is er dan nog altijd voor 15 jaar reserve aanwezig. Dus concludeert Odell die exploratie-inves teringen zijn de eerste tien jaar niet nodig. Dat geld kan beter worden besteed aan diepgaand onder zoek naar de functie van olie en aardgas, vooral met het oog op een doelmatig gebruik en derhalve een gecontroleerde vraag naar deze energie- grondstoffen. In de visie van Odell moet dus de behoefte, op grond van doelmatig gebruik, bepalend zijn voor de mate waarin wordt geïnvesteerd in explora tie en derhalve ook voor het aanbod. Nu is het zo dat het aanbod bepalend is voor de behoefte, welke immers gemakkelijk kan worden gekweekt en op gevoerd zoals de huidige ener gieverspilling bewijst. Deze zienswijze impliceert min of meer dat de overheder zelf het energie-heft in han den nemen. Dat riekt naar au tarkie en dat is in het westen met zijn ondernemingsvrijheid en internationaal goederenver keer een vies woord. Maar energie is even vitaal voor een samenleving als een defensie-appraaat en de verde diging laat men ook niet over aan een commercieel verhuur kantoor van tanks en solda ten. Odell heeft ook zijn eigen ideeën over de eigen Europese voorraden aan energiegrond stoffen. Hij wijst dan op de (gesloten) kolenbekkens, op de aardasvoorraden, onder meer in de Noordzee en op de olie. Er moet in (ie Noordzee al heel wat meer olie zijn aange boord dan de man in de straat, misleid als hij is, durft den ken. Olie-insiders maken er graag een gewoonte van om de Noordzee-olievoorraad te ver gelijken met die van het Mid den-Oosten en dan blijft het Europese belletje inderdaad nergens meer. Maar, zegt Odell, dat is een hoogst mis leidende vergelijking. Het is om zo te zeggen een vergelij king als die tussen een kers verse miljonair en de rijkste man ter wereld. Ook een ge woon miljonairtje kan zich echter aardig bedruipen als hij een beetje op de kleintjes past. De Europese reserves wor den momenteel geschat op zo'n 40 miljard barrels a 160 liter (Mididen-Oosten 367 miljard barrels). Een studie van 1970 telt reeds acht Europese olievelden onder de 266 grootste velden van de wereld. Zes daarvan liggen in de Noordzee. Odell meent dat het aantal Europese supervelden sindsdien wel verdubbeld zal zijn. Het zou dus best eens kun nen zijn dat we al enkele jaren veel afhankelijker zijn van het Midden-Oosten dan nodig is.Energie-autarkiën als de V.S., de Sovjet-Unie en China peinzen er niet over de Arabische olie ook al was dit tot voor kort de goedkoop ste ter wereld voor méér te gebruiken dan luxe aanvul ling. De hoofdmoot komt uit eigen of toch minstens politiek volkomen veilig gestelde bron nen. West-Europa, sinds de oor log gewend om voor een dub beltje op de eerste rij te zitten (Marshall-plan, MDAP, VS- troepen, nucleaire bescherming en voorrechtsposities in de „derde wereld") deed het te genovergestelde: het gooide zijn reeds bestaande energie bronnen (kolen) dicht. Een land als Nederland vertilde zich aan zijn aardgas-export aspiraties en intussen ging de goedkope olie uit het Midden- Oosten, een gebied waarop West-Europa sinds 1956 (Suez- crisis) geen werkelijke greep meer heeft, een vitale rol spe len in de hooggeïndustriali- seerde EEG. Nu zijn we zover dat zelfs de m Europa grondwettelijk alsook in het Verdrag van Ro mp vastgelegde vrijheid van meningsuiting, althans het ge bruik maken daarvan, de olie bronnen kan doen opdrogen. Soebattend wacht Europa op genade of op de volgende opdoffer. En dan te bedenken dat de olie uit het Midden-Oosten niet eens meer zo goedkoop is ook. Misschien dat deze crisis de regeringen zal doen grijpen naar de verborgen en verzwe gen dossiers van de Noordzee- boringen. Want wat betreft de vermoedelijke hoeveelheid olie in de Noordzee, zou het best eens kunnen zijn dat ook West- Europa op weg is naar de positie van energie-zelfstandi ge. Daarmee zijn we overigen» niet van de autoloze zondag en alle overige korte .termijnpro blemen af. W. K

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 17