Euro'
De 4000 treinen, de 10.000 bussen,
de 1000 trams en de 9000 taxi's
van Nederland rijden gewoon door.
Morgen met extra versterking en
extra inspanning van duizenden
medewerkers. Maar overmorgen
rijden ze ook. En volgende week.
We zijn er aan gewend dat u ons
nodig hebt. 't Is ons werk.
Onze mensen weten alles van alle
dienstregelingen van treinen en
aansluitende bussen. Als u een van
de volgende nummers belt, vertellen
ze u precies hoe u zo snel mogelijk
komt waar u wezen wilt.
Zaterdagbijlage
Amsterdam CS 020-
Arnhem 085-
Eindhoven 040-
Groningen 050-
Den Haag CS 070-
Haarlem 023-
Maastricht 043-
Nijmegen 080-
238383 Rotterdam CS 010-117100
451458 Utrecht CS 030-311015
23069 Hengelo 05400- 13841
122755 Leeuwarden 05100- 22241
824331 Breda 01600- 24021
320079 Den Bosch 04100- 36041
14563 Zwolle 05200- 10840
222430 Alkmaar 02200- 16946
Bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8.00-22.00 uur.
Zaterdag en zondag van 9.00 -22.00 uur.
j-
Publikatie van de NV Nederlandse Spoorwegen in samenwerking met de bij de KNVTO aangesloten openbaarvervoer bedrijven en taxi-ondememingen
De Heilige Koe blijft mor
gen op stal. Afgaande op de
kranteoerichten van de afgelo
pen dagen en de reacties uit
het publiek daarop, zou je
zeggen dat het om niet minder
dan een kleine nationale ramp
gaat. De dieper liggende ernst
van de oliecrisis gaat geheel
schuil achter het fenomeen
van de autoloze zondag, zoals
de ANWB in Breda lichtelijk
verbijsterd vaststelde: „De
mensen hebben niet eens oog
voor de oorzaken van het rij
verbod, bet enige wat ze inte
resseert is een ontheffing!"
Het zondagsrijverbod komt
ongetwijfeld harder aan dan
in 1956 het geval was, toen we
de blikken Koe (eigenlijk was
het toen nog maar een kalf)
tien zondagen op stal moesten
laten. Veel en veel meer men
sen hebben nu een auto en
met name in de grote steden
is sinds 1956 het zondagsbeste
dingspatroon van vroeger ver
anderd in een noodzakelijke
„vlucht naar buiten", een zon
dagsbesteding waarin de auto
een vitale rol speelt.
Er valt op het eerste gezicht
dus weinig te lachen. Maar is
de autoloze zondag werkelijk
ro'n ramp?
Maandagmorgen, zo valt met
statistische zekerheid te voor
spellen, lopen er in Nederland
minstens zo'n tien a vijftien
mensen rond die dood zouden
Wellicht zal de huidige olie
crisis (die ook al aan de gang
was vóór de laatste oorlog in
net Midden-Oosten uitbrak en
de Arabische olieieveranciers
Nederland gingen boycotten)
de Westeuropese regeringen
de duw in de rug geven die
boog nodig werd om op zoek
te gaan naar nieuwe energie
""dhnen: kernenergie, water
stof, zonnewarmte etc. Alsme
de om meer ernst te maker
met de controle van de ener
giebronnen en de daarmee
verbonden vrije, international
handel.
Energie =s de spil waarom
ft geïndustrialiseerde samen-
wlstgv„draa;t Er!ergie is in
west-Europa sinds (nog
maar!) een jaar of tien groten-
kwestie van olie.
rül u 0 moet komen uit de
rijke bronnen van het Midden
oosten ?n Noord-Afrika, poli-
bieden6216" Ze6r onstabie,e §e"
WEfap™m eigenlijk heeft
Jamm? <en trouwens ook
gerri d z1j^ z°damg verslin-
den-rw olie uit het Mid-
lukkier i*?at Fen wat onge-
vreer" hpolltlek gemanoeu-
ook kl ^°e °Precbt bedoeld
dicht' gedraaid 't 0I£ kraaI1
Seconfronteerd ,te e*>
vat beet o te worden met
crisis sin do ernstigste
sinds de Tweede Wereld-