Euro' De 4000 treinen, de 10.000 bussen, de 1000 trams en de 9000 taxi's van Nederland rijden gewoon door. Morgen met extra versterking en extra inspanning van duizenden medewerkers. Maar overmorgen rijden ze ook. En volgende week. We zijn er aan gewend dat u ons nodig hebt. 't Is ons werk. Onze mensen weten alles van alle dienstregelingen van treinen en aansluitende bussen. Als u een van de volgende nummers belt, vertellen ze u precies hoe u zo snel mogelijk komt waar u wezen wilt. Zaterdagbijlage Amsterdam CS 020- Arnhem 085- Eindhoven 040- Groningen 050- Den Haag CS 070- Haarlem 023- Maastricht 043- Nijmegen 080- 238383 Rotterdam CS 010-117100 451458 Utrecht CS 030-311015 23069 Hengelo 05400- 13841 122755 Leeuwarden 05100- 22241 824331 Breda 01600- 24021 320079 Den Bosch 04100- 36041 14563 Zwolle 05200- 10840 222430 Alkmaar 02200- 16946 Bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8.00-22.00 uur. Zaterdag en zondag van 9.00 -22.00 uur. j- Publikatie van de NV Nederlandse Spoorwegen in samenwerking met de bij de KNVTO aangesloten openbaarvervoer bedrijven en taxi-ondememingen De Heilige Koe blijft mor gen op stal. Afgaande op de kranteoerichten van de afgelo pen dagen en de reacties uit het publiek daarop, zou je zeggen dat het om niet minder dan een kleine nationale ramp gaat. De dieper liggende ernst van de oliecrisis gaat geheel schuil achter het fenomeen van de autoloze zondag, zoals de ANWB in Breda lichtelijk verbijsterd vaststelde: „De mensen hebben niet eens oog voor de oorzaken van het rij verbod, bet enige wat ze inte resseert is een ontheffing!" Het zondagsrijverbod komt ongetwijfeld harder aan dan in 1956 het geval was, toen we de blikken Koe (eigenlijk was het toen nog maar een kalf) tien zondagen op stal moesten laten. Veel en veel meer men sen hebben nu een auto en met name in de grote steden is sinds 1956 het zondagsbeste dingspatroon van vroeger ver anderd in een noodzakelijke „vlucht naar buiten", een zon dagsbesteding waarin de auto een vitale rol speelt. Er valt op het eerste gezicht dus weinig te lachen. Maar is de autoloze zondag werkelijk ro'n ramp? Maandagmorgen, zo valt met statistische zekerheid te voor spellen, lopen er in Nederland minstens zo'n tien a vijftien mensen rond die dood zouden Wellicht zal de huidige olie crisis (die ook al aan de gang was vóór de laatste oorlog in net Midden-Oosten uitbrak en de Arabische olieieveranciers Nederland gingen boycotten) de Westeuropese regeringen de duw in de rug geven die boog nodig werd om op zoek te gaan naar nieuwe energie ""dhnen: kernenergie, water stof, zonnewarmte etc. Alsme de om meer ernst te maker met de controle van de ener giebronnen en de daarmee verbonden vrije, international handel. Energie =s de spil waarom ft geïndustrialiseerde samen- wlstgv„draa;t Er!ergie is in west-Europa sinds (nog maar!) een jaar of tien groten- kwestie van olie. rül u 0 moet komen uit de rijke bronnen van het Midden oosten ?n Noord-Afrika, poli- bieden6216" Ze6r onstabie,e §e" WEfap™m eigenlijk heeft Jamm? <en trouwens ook gerri d z1j^ z°damg verslin- den-rw olie uit het Mid- lukkier i*?at Fen wat onge- vreer" hpolltlek gemanoeu- ook kl ^°e °Precbt bedoeld dicht' gedraaid 't 0I£ kraaI1 Seconfronteerd ,te e*> vat beet o te worden met crisis sin do ernstigste sinds de Tweede Wereld-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 16