Oliestop Geen paniek, zegt Den Haag AUTOLOZE ZONDAG WERD SPORTIEF OPGEVAT mag deze week weg voor 4993 y uw Ceufoatfüée&efr Drinkwaterb dringen aan slagvaardig WAAR KOMT DE OLIE VANDAAN? Autoloze zondag ramp voor horeca POMPEN FLINK IN VERLIES Fatale gevolgen voor voetbal RUSSEN WORDEN GERONSELD Hamsteraars OLIE IN, OLIE UIT Confiture 1 persoons 150x220 'n gratis premiecheqae Sinaasappelen 2 Krop Sla 98 Lamsbout &9B Ossestaart *m® kassakoopje 2 grote Centra Superieur Repen Centra Zoute Pinda's Hazelnootpasta Cöte d'Or doos 500 gram Bonbons TB5Q Vissticks VeVmSuth S2?5 Dobbelman V2 Kilo Jonge Keurkaas 2f Snijworst 150 gram 105 Roomboterletter Mileudefensie: AKZO grootst VPRO-T.Y. c ONTWIKKE IN AMERIK Half West-Brabant en Zeeland was invalide of gebrekkig ter been badstof, 100%katoen, kleuren; geel. blauw of groen gedessineerd, afmeting 50x55 cm, per stuk 2 persoons 190x240 'n gratis premiecheque binnenland buitenland G/Soor dessin en kleur zie de monsters bij mw Centra-winkelier) JBTMhgjkM letterzegel n Rijnvervuiler Ter Beek (PvdA) Namibië moet erkend worden Donderdag 25 oktober 1973 Donderdag 25 oktober 197, (Van een onzer verslaggevers) Olie, het zwarte goud is een politiek wapen geworden, waar Nederland door de jongste maatregel van de Ara bische landen is getroffen. Geen reden voor paniek, zeg gen officiële woordvoerders, Nederland kan zelfs als de oliekraan helemaal wordt dichtgedraaid het een poosje redden. Minimaal voor 65 dagen is er vooraad en dan is er nog een flinke portie onderweg. Mocht het uur aanbre ken, dan ligt b(j Economische Zaken een schema klaar, waarvan het ministerie overigens geen details kwijt wil. Allereerst wordt de bevolking opgeroepen zuinig te zijn en dan komen er enkele maatregelen, waarbij gedacht wordt aan een autoloze zondag net als in de Suez-crisis van 1956. Ook overweegt men een maximale snelheid voor het verkeer in te stelen. Maar olie heeft overal zijn zwarte vingers inzitten. De gevolgen van een werkelijke en totale oliestop zijn onvoorzienbaar groot. Enkele van onze ver slaggevers gingen her en der prikken en kwamen met het onderstaande uit de bus. Verreweg de grootste produ cent van ruwe oliën is het Midden-Oosten, gevolgd door Amerika en als derde Rus land. De wereldproduktie be droeg in 1972 ongeveer 2600 miljoen ton, als volgt verdeeld: Midden-Oosten 833 miljoen ton; Amerika, Canada en Mexico 532 miljoen ton; Rus land 394 miljoen ton; Afrika 290 miljoen ton; Zuid-Ameri- ka (hoofdzakelijk uit Venezu ela en onder Amerikaanse controle) 230 miljoen ton; Verre Oosten 10 miljoenton: Oost-Europa 20 miljoen ton; West-Europa 156 miljoen ton (waarvan Nederland 1,6 mil joen ton). Als de autoloze zondag mocht worden ingevoerd, wacht de horeca een grote strop. Drs. A. W. Merx, secretaris van het bedrijfsschap Horeca, schat het verlies op zeker 5 miljoen gulden per autoloze zondag (op een jaaromzet van 2,8 mil jard). Er zijn 35.000 horeca-bedrij- ven in Nederl. waarvan 7000 buiten de steden. Deze krijgen de zwaarste klap. Men wil graag het rijverbod niet voor de hele zondag zien, maar al leen bijvoorbeeld tussen 14.00 en 20. uur, omdat velen dan toch op familiebezoek kunnen gaan en-of overnachten in een hotel. De horeca binnen de steden gaat echter meer ver dienen, zij het niet veel. Een verbod om op zondag te rijden betekent, dat er per dag zo'n 16 miljoen liter benzine minder wordt getankt. Ofwel de verkoop van anderhalve dag want op zondag wordt er meer gereden dan door de week. Niet alleen de pomphouders, maar ook het personeel voelt de klap, want de zondagstoe slag vervalt en de fooien blij ven uit. De helft van de 121000 pompen is zondag open. De strop komt op ongeveer 150 gulden per pomphouder per station. Geen auto op zondag? Hoe moeten we dan naar het voet ballen toe? Het probleem is de KNVB niet helemaal onbe kend. Bij de Suez-crisis in 1956 is het redelijk gegaan via treinen, bussen en chauffeurs met rij-verlof, die met hun wagen ook andere supporters meenamen. Als het rijverbod op zondag weer zou ingaan zijn de gevol gen voor het voetballen niet zo leuk. Per seizoen ga. i er vijf miljoen mensen naar net betaalde voetbal en zeker tien miljoen naar de amateurwed strijden en dit leger moet ver voerd worden. „In 1956 is het voetballen ge woon doorgegaan. Als er nu echt een rijstop komt, wordt het natuurlijk een ontmoedi gende situatie voor vele week end-activiteiten. Wij hebben niets aan de minister gevraagd om de eenvoudige reden, dat hij (nog) geen maatregel heeft genomen. Wij weten niet hoeveel mensen van buiten komen bij het betaalde voet bal. Dat is onpeilbaar, maar voor een club als Alkmaar die veel mensen uit de streek trekt is een rijstop niet zo leuk. We nemen maar aan, dat veel mensen, die wel mogen rijden, zoveel mogelijk sup porters zullen meenemen," al dus de KNVB. Verkeer en Waterstaat, althans een woordvoerder, ziet de toe komst niet somber in bij een olieschaarste. Op de vraag of het openbaar vervoer de van zijn eigen vervoermiddel be roofde bevolking kan verplaat sen luidt het antwoord van het ministerie; „Niemand hier denkt daar nu al aan. We ne men gewoon de maatregel van 1956 en we zetten alle bussen in en extra treinen. Zondag is driekwart van het autobussen- bestand niet in dienst en die zetten we dan ook in. Voor hand® zien wij geen proble men." Minister Westerterp van Ver keer schijnt overigens weinig te voelen voor nachttreinen aangezien het zeer grote per soneelskosten met zich mee brengt. Op dit moment reeds zijn er automobilisten, die veilig heidshalve bij het tanken nog een extra jerrycan laten vol gieten. Van de 30 benzine pomphouders, die we hierover benaderden, had ongeveer de helft de laatste weken al een grotere vraag naar volle jerry cans vastgesteld. Maar de al gemene indruk van deze pomphouders is, dat er zeker niet op grote schaal benzine wordt ingeslagen. „De meeste automobilisten die wat extra's laten bijvullen, geven meteen toe dat het eigenlijk toch geen zin heeft benzine in voorraad te hebben, wanneer er een algemeen rijverbod op bepaalde dagen wordt uitge vaardigd-', aldus een pomp houder. Per jaar komt in Nederland 68 miljoen ton olie binnen, Midden Oosten. Tweederde waarvan 50 miljoen uit het van de invoerolie gaat in de vorm van olieprodukten het land uit, Nederland is voor 55% van zijn energievoorzie ning op aardolie aangewezen. (Van een onzer verslagge vers) Nederland heeft tijdens de Suez-crisis in 1956-'57 in to taal tien autoloze zondagen gekend in november, decem ber en januari. Vooral tij dens de eerste zondagen wa ren er zeker 1010 man politie en marechaussee op de weg om de naleving te controle ren. Maar de automobilist van toen bleek het rijverbod sportief op te vatten. Tijdens de eerste autoloze dag wer den maar enkele tientallen bekeuringen uitgedeeld. Het rijverbod gold toen van 's zondagsmorgens 5.90 tot 's nachts 12.00 uur. Het rijden op bromfietsen was wel toe gestaan terwijl uitzonderin gen golden voor militair ver keer, politie, brandweer, zie kenauto's, buslijndiensten, invalidenwagens, taxi's en huurauto's met chauffeur, motorrijtuigen van het ko ninklijk huis en buitenlan ders. Huisartsen, veeartsen en ver loskundigen mochten van hun auto gebruik maken als zij zich als zodanig konden legitimeren en voor hun be roep op pad waren. Verder mocht ieder ander, die meen de zijn auto toch nodig te hebben bij de provinciale verkeersinspectie een uitzon deringsbriefje halen. Twee dagen later klaagde de toenmalige minister van eco nomische zaken prof. Zijl stra al over de overstelpende hoeveelheid aanvragen voor ontheffingen. De telefoons op de politiebureau's stonden de eerste autoloze zondag rood gloeiend door de automobilis ten die nadere inlichtingen wensten over het rijverbod of iets hadden uitgedacht waardoor ze misschien toch wel met hun auto mochten rijden. In vrijwel alle geval len kreeg men te horen, dat het ongetwijfeld erg slim be dacht was, maar men toch beter niet in zijn auto kon stappen. Elke maandagochtend ver meldden de dagbladen hoe veel „zondagsrijders" er ge snapt waren. Verreweg de meeste slachtoffers vielen onder de bevoorrechten de artsen. Een arts uit Mierlo bijvoorbeeld was naar de zondagse voetbalwedstrijd in Eindhoven gereden en hij verweerde zich voor de eco nomische politierechter te vergeefs met de mededeling, dat hij zijn patiënten in nood gevallen moest kunnen be reiken. „Dan kunt U beter thuis gaan zitten wachten", oordeelde de rechter. Een kleine rel ontstond over een magnetiseuze met ontheffing die bij Soesterberg op weg naar een patiënt twee kinde ren, die vanachter een bus overstaken, doodreed. Het kwam tot vragen in de Tweede Kamer of er wel ontheffingen verleend moch ten worden in de sector pa ra-normale geneeskunst. Op Texel hadden landbou wers de oplossing gevonden: zij gingen met hun gezin op de aanhanger per tractor naar de kerk. Er ontstond een juridische puzzel over die tractoren, maar de politie besloot uiteindelijk het raad seltje opzij te schuiven en over te gaan tot verbaliseren. In Rijswijk werd een auto, die vermomd was met gas flessen, maar toch op benzine liep, in beslag genomen. LPG-verkopers deden goede zaken: in 1956 werden zes maal zoveel gasinstallaties in auto's geplaatst. Omstreeks Oudejaar vroegen ANWB en later KNAC om opheffing van het zondagsrij verbod. Ook werd voorge steld een maximumsnelheid voor alle dagen van 70 of 80 kilometer in te stellen in- plaats van het gedeeltelijke rijverbod. Rond de jaarwisseling ont stond zelfs onrust onder de huismoeders, die bang waren ditmaal niet genoeg sla-olie te hebben voor de gebruike lijke oliebollen en appelbeig nets. Maar op dit punt werd men door de sla-olie-indus trie gerustgesteld. „Half West-Brabant en ook half Zeeland is invalide of gebrekkig ter been", conclu deerden de huisartsen in de ze gebieden. Na afkondiging van het zondagsrijverbod werden hun spreekuren overstroomd door mensen, die een verklaring van inva liditeit zwart op wit wilden teneinde onder het verbod uit te komen. Die vlieger ging natuurlijk niet op, zx> lazen wij in deze krant van 23 november 1956. Op maandag 26 november, de eerste autoloze zondag, kopte deze krant dat het „vreemde, stille zondag" was geweest. Pikante noot was, dat de wegen vanwege de vorst spekglad waren. Een bekeuring werd gegeven in Goes aan een automobilist uit Lewedorp. Onze verslag gever schreef: .,Hij toonde de politie de vergunning om te rijden. Daarin stond dat hij per auto een 70-jarige dame naar de kerk mocht brengen. Maar al was zijn vergunning aanwezig, de da me ontbrak...Een verbaal was het gevolg". Er werd in hetzelfde ver slag melding gemaakt van „slimmelingen". Onze ver slaggever: „Het allerslimste waren landbouwers in Loon op Zand, en Breskens. Die in Loon op Zand verwedde er 0 We hoeven nog niet in paniek te raken over een eventu eel benzinetekort, zegt Den Haag. We hoeven dus ook niet bang te zijn dat we binnenkort niet meer in een file rijden. een fles cognac onder, dat hij 's zondags in zijn auto zou rijden. Welnu, hij spande het paard voor de luxe wagen en hij reed...In Breskens deed een boer hetzelfde"... Eind 1956 werd er volgens onze krant in Zuidwest-Ne derland gemopperd op Belgi sche chauffeurs, die wel op de Nederlandse wegen moch ten rijden, terwijl de Neder landers hun auto in de gara- ge moesten laten staan. De Belgische regering maakte namelijk eèrder een eind aan de autoloze zondag dan Ne- derland... (ADVERTENTIE) Verdient2o'n Centra winkeliernou mi'swat? Aardbeienjam Hachee-viees 500gram 2 Kilo Uien men Keukenhanddoek*** 12 stuks 500 gram 500 gram Jmk% Aanbiedingen geldig t/m zaterdag 27 oktober. Prijswijzigingen en uitverkocht voorbehouden. in 4 smaken, samen 200 gram T52 Peeters.beker 380 grarrr 786^49 pak V45 10 stuks Diepvries «PTn 11 ft rood of wit fles 0,75 blauw, zak 2,5 kilo 545 J9 89 ~585.bij Centra ®9# Deze week letterzegel N voor 60 cent Zo spaart u voor een echte Vraag in uw Centra-winkel de gratis letterspaarkaart met alle informatie nïTfiriur T)p Vftrpnipi Arnhem de via menii Bi. er Pij IJssel, 01 hoeveeltu cai e non 'ij d -pij IJs ai men ma een onz wate hebbel lik fe a vai Duitsi var var AKNHEM De Verenigir Milieudefensie is van dat AKZO in Arni grootste vervuiler van is Het bedrijf zou anderhalve meter dikke die uitmondt in de ï.Tsse ophoudelijk grote den kwik-fenol, chroom mium (kankerverwekkend) koper in het rivierwater w pen. Gisteren zijn tijdens congres van milieudefensie Den Haag cijfers geopenibaar van een onderzoek, dat bi' uitmonding van de AKZO- werd uitgevoerd naar de steldheid van het Rijn- en selwater. AKZO heeft commentaar hierop: „De sen van milieu-defensie ken een denkfout; 80 procen van het water dat via onz pijp geloosd wordt is wate dat wij uit de Rijn hebbel gepompt en slechts gebruik hebben als koelwater. De nol-kwik enz. zat er dus lang in en is afkomstig industrieën in het Tl Ruhr-gebied. t - Bij Rijkswaterstaat, direotu Gelderland, bevestigde inge nieur H. de Jong speciaa. belast met milieu-zaken de Rijn het verhaal AKZO. DEN HAAG (ANP) Het PvdA-Kamerlid Ter Beek meent dat de SWAPO-organi- satie in Namibië erkend moet worden als de legale vertegen woordiging van de bevolking in dit zuid-west-Afrikaanse land. Mede daardoor zou de aan wezigheid van Zuid-Afrika in Namibië ais een illegale bezet ting kunnen worden be- scnouwu. Het Kamerlid bracht deze oDvatting naar v.oren in een gesprek met vertegenwoordi gers van een internationale ac tiegroep die ijvert voor de onafhankelijkheid en het zelf beschikkingsrecht van Nami bië. In het bijzonder protes teert de groep tegen de weige ring van Zuid-Afrika om een resolutie van de VN-veilig- heidsraad van oktober 1971 na te komen, waarbij aan Nami bië onafhankelijkheid werd beloofd In het overleg werd ook gesproken over mo gelijkheden tot financiële steunverlening aan de bevrij dingsbeweging in Namibië en over een eventuele boycot van de economische activiteiten in dat land. DEN HAAG (ANP) De Nederlandse drinkwaterlei- dingbedrijven zullen bij de ministers, die deelnemen aan de Rijn-conferentie in Bonn, aandringen op een slagvaardi ge organisatievorm voor het Rijnbeheer. Zij menen, dat de internationale Rijncommissie, atuoende maatregelen af te dwingen om de voortgaande die al tien jaar regelmatig bij eenkomt voor middelen ter sa nering van de rivier, tot nu e niet in staat is geweest ZZm !n/ van het Rünwater een halt toe te roepen. °,gen van de drirakwa- terleidmgbedrijven za-1 het J;ee.ra yan min of meer losse vergaderingen en een sterk onderbezet secretariaat ver- ee^?,6" moeten worden door n permanente werkgroep zondK0^inister van Volksge- mpvi. 1 Milieuhygiëne. sTeent™' Y0rrink' eens hetWwei agmid,dag no§ et belang van directe HILVERSUM in do d^teï A& aanii, 1, ev*s'e va ceme S?!\enken aan cpnte» «uienken a; A "^.^wikkelingen Jkaanse presiden docu- zal vanavond de rond ruim Presidentschap re- het ^problems ^^onken den °an f" rond >t ?nStdItVan der meerralnTTa kom R'chardson dg n^001'0 S5f£ )Va"t, J Maryland) die Tn van cameraman opnamen Wash- Aan- 1 aan aftre- Ag- v-«c speci- Watergate en dat ondermj- komen on Elliott a t get re der Georgv •■eer in zaak-Ag-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 20