Diepvries Breskens werkt p volle toeren zeeuws UITBREIDING PERSONEEL NODIG t kader' W°rdl PvdA in W.-Z.-Vlaanderen gaat eigen lijst opstellen CORNELIS DOOLAARD: SCHILDER VAN EEN FANTASTISCHE WERKELIJKHEID KL"14 d.e_ Schilders FILMS IN ZEELAND stad streek Succes voor Duna in Oostburg Schotse muziek Brugge VRAAG Beslissing afdelingsbestuur Vrijdag 19 oktober 1973 Nijvere handen verwerken de vis. (Van een onzer verslaggevers) BKESKENS Snel schieten scherpe mesjes over verse vis. Ongerechtigheden worden ver wijderd, de vis wordt gewogen en verpakt in doosjes met Engelse opschriften. Gaan de vrieskas ten in en zijn enige tijd later op weg naar consumenten in de gehele westerse wereld, met name de Verenigde Staten en Canada. Dit is het beeld van de iepvries Breskens N.V. die Inds januari van dit jaar zijn trkzaamheden is gestart in een hypermodern gebourw op etBreskense industrieterrein. Het bedrijf is nog in volle ontwikkeling. Thans vinden 10'n 70 mensen werkgelegen heid in deze visverwerkende dustrie, maar begin volgend aar. als bestelde machinerieën 'n gearriveerd, kan een ieuwe produktiestraat in erking worden gesteld en zal iepvries Breskens N.V. werk ieden aan 100 mensen, voor het merendeel vrouwen. Het diepvriezen van visfilets lis een bedrijfstak in volle ont- ikkelinig. „Wat mij treft", al- us directeur I. van Hane- hem, „is de snelle techno- (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG De première voor Zeeland van de Hongaar se folkloristische groep Duna 5 een succes geworden. Ruim 00 bezoekers genoten in het ostburgse Ledeltheater van een wervelende, kleurrijke now, gebracht door de veertig leden van de groep. Gespeeld werd onder meer uziek van de Hongaarse ftiponist Bela Bartok. Hoog- punt van de avond was on- etwijfeld de flessendans aarni het artistieke kunnen an die groep volledig tot uit ukkinig kwam. (Van een onzer verslaggevers) zaalRv?Gt r In de Sotische bwLT Ji.et BruSse stadhuis Quart 1,'- Saltire Vocal S wt Edinburgh dondcr- m~*5,oktober Schotse en achttiende """-'V U 'entiende Eeuw. muziek is bewerkt door eenneth Eilioth, «B hrt W°nCert h6t kwartet P het klavecimbel begeleid u der vai* de door hot «bestuur van Brugge'en de West Vlo-Ty omroeo Se repJ™ en g^Saniseer- V hektS rVZ "D® concerten eeftheLtader Van dMe laats op 6 v? ®end® concert arokfoyer vanemrfber-J" de ftïoëmder\V^°lktrUd^ 'ett mi Assmann-Quar- Schubert. 3n me en Franz 1973- reeks logische ontwikkeling in onze bedrijfstak. Zo heb je nieuwe machines geïnstalleerd of nog betere worden uitgevonden. Hét eist voortdurend aanpas sing door ons personeel"' De werknemers en -sters van de Diepvries Breskens worden, aldus de heer Van Haneghem in eigen bedrijf op geleid. „Wij hebben momen teel personeel te kort, voorna melijk vrouwelijk personeel. Er is erg moeilijk aan te ko men. Wat wij nodig hebben zijn mensen die wij in eigen bedrijf kunnen opleiden om hen met de materie vertrouwd te maken". De vraag naar panklare vis neemt nog steeds toe, zo zei ons de heer Van Haneghem. „Wij verwerken nu 50 tot 60 ton vis, voornamelijk platvis maar ook schelvis en kabel jauw, per week. De vis wordt gekocht op de mijnen in Bres kens. Vlissingen en Stellen dam en naar ons bedrijf ver voerd". Daarnaast is het bedrijf de grootste soholkoper in het Bel gische Zeebrugge, waar het als het ware een bodem in de markt heeft gelegd. Met de ligging van het bedrijf in Breskens, waar eigenlijk wei nig voor dit bedrijf geschikte vis wordt aangevoerd, acht de heer Van Haneghem gelukkig. „De situering is hier gunstig en bovendien hadden we al geschoold personeel in Bres kens, reden waarom wij uit eindelijk voor_ Breskens als vestigingsplaats hebben 'geko zen". Voor het bedrijf zou het overigens wel prettig zijn als de visaanvoer ook zoveel mo gelijk in Breskens geconcen treerd zou kunnen worden. „Dat zal echter een utopie blijven, want je kunt tenslotte de visserman niet dwingen er gens te gaan mijnen. Op de lange duur echter zou een ge concentreerde aanvoer een ho gere prijs kunnen opleveren. Kijk naar Urk. De grootste aanvoerhaven voor schol, maar daar worden dan ook de hoog ste prijzen gemaakt". Het O ostburgse gemeentebe stuur is erg blij met de vesti ging van het bedrijf in Bres kens. „Het biedt toch een flink stuk werkgelegenheid, waarmee wij blij mogen zijn", aldus wethouder J- Verhe^we. terwijl hij keurend een hard- gevroren schol in de hand neemt. „Voor veel mensen is dit bedrijf toch een uit komst". Vol lof was hij over de hy giënische toestand van het be drijf. Overal koud en warm stromend water. „Bovendien: vis is niet vies", aldus de heer Van Haneghem. „Iemand die hier 's avonds de deur uitgaat hoeft niet naar vis te ruiken. Dat is met b.v. fritesibafciken wel anders". In de tot 22 graden onder nul gekoelde vriesruimten staan dozen ingevroren vi§. Een gewild artikel, want lange levertijden zijn soms geen uit zondering. AARDENBURG Het be stuur van de afdeling West- Zeeuwsch-Vlaanderen van de PvdA heeft besloten dat bij de komende gemeenteraadsver kiezingen met een eigen lijst zal worden uitgekomen. Dit gezien de voorlopige uitslag van de enquête, gehouden on der de leden van de drie pro gressieve partijen. Het afdelingsbestuur ziet nog wel een mogelijkheid de drie partijen met een geza menlijk actieprogramma het veld in te sturen. Zoals ge meld staat de PPR afwijzend tegenover een gemeenschappe lijke lijst bij de korrende raadsverkiezingen. Samenwer king met alleen D'66 werd door het afdelingsbestuur van de hand gewezen. Deze besluiten werden geno men tijdens de eerste vergade ring van dit onlangs gevormde bestuur, gehouden in Aarden burg. Hierbij werden ook de diverse bestuursfuncties ver deeld. Tot voorzitter is be noemd de heer J. J. Keyme), Aardenburg; penningmeester werd de heer J. Oosterling, Breskens; secretaresse, mevr. R. Bos, Schoondijke. Omdat men het raadzaam achtte dat voor deze functies eventueel een „tweede man" gereed staat werd als vice-voorzitter benoemd de heer A. Hilde- brand, Aardenburg; vice-se- cretaresse mevr. C. v.d. Ree, Zuidzande; vice-penningmees- ter de heer J. A. Keymel, Breskens. Als gewone be stuursleden treden op de be ren J. de Regt, A. Versprille, J. de Vries en J .Wielakker. De afdeling West-Zeeuwsch- Vlaanderen werd op 17 okto ber in Oostburg opgericht en omvat alle afdelingen in de voormalige gemeenten. De oude afdelingsbesturen blijven voortaan functioneren als con tactgroepen tussen afdelings bestuur en leden. De volgende algemene le denvergadering van de PvdA West Zeeuwsch Vlaanderen is op 23 november in Oostburg. eindredactie bas augustijn te maken tussen allerlei te genstrijdigs". „Ziet u in de loop van uw eerste 29-jarige leven, waar in u niettemin allang schil dert een verandering of een evolutie in uw werk"? „Ja 2eker, ik kan me de laatste tijd meer identifice ren met mijn werk. Ik ben in staat vrij exakt uit te druk ken wat er in mij leeft. Te genwoordig worden mijn schilderijen zelfportretten, vroeger waren het alleen maar bepaalde facetten die aan de dag kwamen. De op zet van mijn schilderijen nu geeft me de mogelijkheid me er maximaal in te bewegen. Ik ben bezig dat éne hori zonnetje te doorbreken. Op de duur ben ik, dunkt me. in staat een komplete wereld te maken waarin oorlog is en waarin mensen elkaar lief hebben. Donker en licht dat is wat me bezig houdt". „Je zou dus kunnen zeggen dat uw trefzekerheid in het vinden van symbolen want uw schilderijen hebben een symbolische betekenis, gro- ters geworden is"? „Inderdaad ja". „Maar u ontleent uw sym bolentaal aan de zichtbare werkelijkheid"? „Ja", zegt Doolaard, „gek eigenlijk dat ik nooit behoef te gehad heb aan abstrakte uiting. Ik ben wel eens bezig geweest om te abstraheren, maar er kwam daarbij een verkilling over me. Ik weet, in de periode dat ik me daarmee bezig hield, dat ik eens een laantje zag met groen en bomen en een klein pad daartussen, dat maakte me zo gelukkig toen ik het zag. Maar toen ik dat alléén op doek bracht was het me toch niet genoeg, ik heb het tenslotte geschilderd met fi guren erin en toen was ik er tevreden mee". „Is het olieverfschilderij uw enige manier van expres sie? Tekeningen of grafiek maakt u niet"? „Nee, ik heb het gevoel dat ik aan olieverf ruim schoots genoeg heb. Dat hangt ook samen met mijn techniek om duizend maal de dingen uit te vegen en er steeds weer aan toe te voe gen. Dat kan in een tekening of aquarel niet". „Hoe ontstaat nu de facto een schilderij bij u"? „Nou, eerst maak ik een ondergrond van een kleur die me aanstaat op dat mo ment- lange tijd is dat rood geweest en dat bepaalt al dadelijk de hele geest van het scnilderij. Op die onder grond ga ik onmiddellijk werken met de verf, ik maak geen schetsen met houtskool of potlood. Ik heb één be paald hoofdelement, een por tret meestal of een landschap en daaraan moet iets toege voegd worden. Al werkend ontstaat de voorstelling". „Kunt u bepaalde schilders noemen die u bewondert"? „Ja, Melle en dan heel ver terug Johannes Vermeer, dat is iets geweldigs, en dan de metaphysisehe schilderijen van De Chirico. Ik heb ook een grote bewondering voor Dali". „En Nederlandse schilders, tijdgenoten behalve Mel- le"? Doolaard denkt weer lang na. „Ja. dat is moeilijk, je stuit wel eens op schilders die knap werk maken, maar het is alleen maar knap, het is dan toch net niet wat ik zoek. Ik zou eigenlijk nie mand kunnen noemen". Wat Doolaard denkt van de geëngageerde kunstenaar, die bij zijn tijd en de aktuele problematiek betrokken is? Doolaard lacht schamper: „Daar geloof ik gewoon niet in in die geëngageerde kun stenaars! Als iemand ook in deze tijd een stilleven met die appels daar (hij wijst op de fruitschaal in de andere kamer) schildert en hij legt er zijn hart en ziel in, dan is hij nog niet op de verkeerde weg. ik vermoed ook dat er maar weinig mensen zijn die dermate emotioneel bij pro blemen als luchtvervuiling, landschapsschendihg en wat dies meer zij betrokken zijn dat ze daarmee werkelijk een kunstwerk kunnen ma ken. Ik vind niet dat je door een paar beelden op de televi sie geïnspireerd wordt tot ee;. Schilderij. De geënga geerde kunstenaar is voor mij een middenstandersargu ment, een slecht verkoopar gument Doolaard leunt achterover in zijn stoel, vouwt de han- deachter zijn hoofd, wat vermoeid van het vele spre ke „Mijn ideaal zou zijn een man te vinden die me de opdracht geeft een groot pa neel te maken waar ik een jaar lang rustig aan zou kun nen werken. Ik vind het af maken var» een schilderij iets ellendigs. Als je iets af hebt denk je dat dat het nu is terwijl het het toch niet he lemaal of helemaal niet is. Ik zie dat wat ik uit wil beel den als één continue vertel ling die altijd door zou kun nen lopen WILLEM ENZINCK. 0 Cor Doolaard in zijn atelier. HULST —DE KONING VAN ENGELAND. Voor de 5e week Last tango in Paris met Marlon Brando en Ma ria Schneider. Zondagnamid dag wéér Blue Movie en ook zondagnamiddag, maar dan om 14.00 uur, The crimson pi rate. Een geweldige zeero versfilm met spanning van het begin tot het einde. Alle leeftijden. TERNEUZEN LUXOR THEATER, Frank en Eva. De nieuwste Neder landse film van Pim de la Parra en Wim Verstappen met Willeke van Ammelrooy, Hugo Metsers, Lex Goud smit, Sylvia Kristel, Elsje de Wijn en Ronny Bierman. Ook zondagmiddag, om half drie een voorstelling. Toe gang 18 jaar. OOSTBURG LEDELTHEATER. Voot de 6e week Frank en Eva. Zie voor nadere omschrijving, Luxortheater Terneuzen. .Zondagmiddag, voor de 77e week Blue Movie. Toegang 18 jaar. VLISSINGEN ALHAMBRA. Trinity en Sartana. Twee bank.overs, die de toeschouwer in de lach schieten. Een western met veel actie en humor. Toegang 14 jaar. Pippi gaat van boord. De verdere dolle avonturen van Pippi Lang kous, met Inger Nilsson ais Pippi. Ned-viands gesproken. Toegang alle leeftijden. MIDDELBURG CITY THEATER. Tijgers aan boord. Volop pret om tien tijgers en twee leeuwen, die op een boot door een aap zijn losgelaten. Macbeth met John Finch, Francesca Annis en Martin Shaw. Naar het scenario van Roman Polanski en Kenneth Tynan. Regie, Roman Polanski. De opzien barende film van het festival te Cannes. Toegang 18 jaar. De duivel kent geen genaac (Goed forgives I don't) met Terence Hill en Bud Spen cer. Het Trinity-tweetai in een keiharde western. Toe- gang 18 jaar. GOES GRAND THEATER. Ge zocht wegens lustmoord (The bird with the crystal pluma ge). Zonder erg leidt deze zeldzame vogel tot de ont knoping van een aantal mys terieuze moorden in de eeu wige stad (Rome) en tot aanhouding van een geslepen misdadiger. Toegang 18 jaar. Pippi gaat van boord. Zie voor nadere gegevens Al- hambra Vlissingen. Alle leef tijden. Even buiten de kern van het dorp Philippine staat op een hoogte iets terzijde van de weg een door hoge heggen van de buitenwereld afgeschermd huis dat op wie voor sfeer en bepaalde uitstralingen gevoelig is een ietwat geheimzinnige indruk maakt. Zoals het daar staat, verscholen achter de hegschutting, die slechts een smal pad naar de voordeur vrij laat, alleen een deel van het dak en de schoorstenen zichtbaar, zou het het onderwerp kunnen worden voor een schilderij van die soort schilders die met hun werk willen suggereren dat er achter de zichtbare werkelijk heid nog een andere realiteit schuil gaat, met name de magische realisten. Met andere woorden: een i ,M - motief voor de schilder die er nu al sedert enige jaren in v in woont: Cornelis Doolaard. M Zijn werk heeft namelijk a vvi .-nJï niet alleen qua schilderwij- ze - de schilderwijze der oude 'L, meesters - maar ook qua visie "m f'cdsBÊStë veel weg van dat van de B|pp L"''-MIÈIW(1E£3S magische realisten als Carel EgflJ# Willink, Raoul HynckeS, Py- IlEyp^ - Xpj&BfajB ke Koch, maar met een iet- BHT! - wat surrealistischer inslag |§p^ 'v ffife.jlMg die nu eens aan Jeroen f|| Bosch, dan weer aan Breu- fel ghel of Salvador Dali doet |t' j denken. f In elk geval is Doolaard een schilder die met duide- IÉ lijk herkenbare elementen gHpTjgBEii van de zichtbare werkelijk- j AjH heid een nieuwe eigen fan- ft ff.*,. V NHH tastische wereld op roept wf*"' waarin en waarmee hij tot fa fpp uitdrukking brengt wat hem MH||8H§f ,ÉHK W- I. boeit en beweegt. .tiÊBggmt In de loop der jaren heeft I Tip? "4SB hij zich vanuit Philippine in jjBB Mg» "'mm E de Nederlandse schilderkunst Jr.'jP een naam verworven die ver Mi k buiten de provincie Zeeland 'R klank heeft, mede doordat J Jj hij tot de vaste schildersé- ik- quipe behoort van de beken- 1 ■mksatrSSÏM, de Galerie Mokum te Am- fffi sterdam die zijn werk regel- matig exposeert en zich voor MÜ&l de verspreiding ervan in bin- nen- en buitenland inzet. iJjJI* ISgl „Weten de mensen uit de JgH streek dat eigenlijk"? vraag '/'«S*® ik Doolaard als wij in zijn Mtf1'-fp6 gezellige, ouderwets bemeu- belde woonkamer zitten te fOjflH praten onder het genot van een kopje koffie dat zijn in- wmÊ telllgente, charmante vrouw snel heeft toebereid. Dool aard, rijzig en slank van ge stalte, lang zwart haar dat zijn zigeunerkop omvlokt, buigt zich bedachtzaam voor over naar de tafel,,.rolt een shagje en denkt na, geeft zich rekenschap vóór hij zachtsprekend antwoordt: „Nee, dat geloof ik niet, men weet daar niets van. Ik heb in al die jaren ook nog nooit iemand ontmoet die eens liaar mijn werk vroeg of er anderszins belangstelling voor toonde... Nee, je leeft hier vrij geïsoleerd wat dat betreft misschien ergens an ders ook wel, het kan ook aan mij liggen. Als schilder althans voel ik me niet in de Strek geïntegreerd". „Hoe bent u zo naar Zeeuwsch-Vlaanderen geko men?" „Door mijn vrouw die van origine Zeeuwsch-Vlaamse is, Zelfportret. uit Terneuzen. Door weder zijdse vrienden zijn we bei den van Amsterdam naar hier gekomen". „Maar geboren bent u in Rotterdam en daar hebt u, meen ik, ook de academie be zocht"? ..Ja. ik ben er drie jaar op geweest, van mijn veertiende tot mijn zeventiende onge veer". „Denkt u er met plezier aan terug"? „Het was zeker geen on prettige tijd. Het werken in groepsverband beviel me wel, alleen nam ik het enke le mensen kwalijk dat ze er met de pet naar gooiden...Ja zo'n groep was wel leuk, er gaat ook een soort bescher ming van uit". „U hebt duidelijk al heel vroeg uw richting, de beel dende kunst, gekozen". „Inderdaad, op mijn zes tiende jaar ben ik serieus begonnen te tekenen, nou ja, serieus, ik heb me zover ik me herinner altijd schilder gevoeld, ik was bezig met schilder-zijn, dat was waar schijnlijk ook de drang naar vrijheid die ik vanuit een bekrompen milieu voelde". „Uw eerste produkten had den waarschijnlijk nog niet veel overeenkomst met uw werl: van nu?" „Nee ik ben begonnen met aquarellen met vrij toevalli ge onderwerpen, maar om streeks 1962 werkte ik toch al zoals nu. Toen heeft Bob Kemper werk van me laten zien in Galerie Mokum en dat "iel dadelijk in goede aarde". In Doolaards huis hangt maar bitter weinig van zijn eigen werk. Als een schilde rij af is gaat het naar de galerie en voor het af is zijn er vaak maanden verlopen, want zijn werkwijze is ui terst langzaam en precies, zijn produktie dientengevol ge klein. Slechts een enkel werkje heeft hij voor zich zelf kunnen behouden: een prachtig zelfportretje op pa neel, een juweel van zowel vakmanschap en keurbehan deling als van analyse en synthese. Verder hangt aan de wand een doek dat hij nog in be werking heeft, dat voor zijn gevoel nog niet af is. „En dit heb ik ook nog!" Doolaard staat op, verdwijnt in de aangrenzende kamer komt terug met een schilderijtje met een vrouwenfiguur. „Dat is het eerste schilderijtje dat ik gemaakt heb, op mijn achttiende jaar, ik heb het als kuriosum bewaard". In wezen ligt het al geheel in de lijn van zijn latere werk. „Zoudt u een poging kun nen doen de aandriften te noemen die u tot schilderen brengen"? Doolaard, glimlacht even: „Jawel, religie en sex". „Om eerst even bij die sex te blijven, inderdaad blijkt uit uw schilderijen steeds dat u sexueel gepreoccupeerd bent, maar het staat allemaal ver af van wat naar porno of platheid zweemt, dat bent u toch met mij eens". „Ja natuurlijk, ik ben ge preoccupeerd door sex of be ter misschien nog door het erotische omdat het warm en levend en een van de hoofd elementen van het leven is. Ik gebruik seksuele motieven om de dingen een spanning te geven. Het erotische is trouwens niet alleen maar verrukkend, het is ook ver schrikkelijk. De spanning tussen dat verrukkende en verschrikkelijke zit geloof ik ook wel in mijn werk. „En de religie"? „Die moet je los denken van een kerk en wat daar mee samenhangt, dat ts meer een mystiek pantheïstisch besef, ik word bewogen door de natuur, door het groen daarin, door komen". Verder praat Doolaard daar niet graag over. „Als ik het in woorden zou kunnen uitdrukken zou ik het niet scMld'ren"! zegt hij. „Ik kan het alleen maar op die ma nier tot uitdrukking brengen. Schilderen is voor mij geloof is een manier om harmonie

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 9