Kunst van Jan, Kees, Akke, Charlotte e.a. fe* ira Chinezen veroveren 'stormenderhand' ons land Zolang er niet-joden zijn: actueel boek SAHEL EURO-AKTI ZET ZICH IN VOOR HONGERIG AFRIKA Twee gewonden na brandstichting Expediteur klaagt gemeente aan wegens w kunst cultuur KINDERBOEKENWEEK: VOORLEESWEDSTRIJDEN ZIJN ONDINGEN VOOR KIND ota bene xpositie ijdschrift voLrtltterl°°?leun door de ver" oek In november drie missaals op de markt frouwen vinden het heerlijk om zo maar eens verwend te worden. Doe es wat terug. Schenk haar Bols Apricot Brandy. Likeuren Advies van BOLS Britse justitie legt beslag op vakbondsvermogen Vrijdag 19 oktober 1973 k a {jATTEN-filrafeest In The Movies Haarlemmerdijk 161. Amsterdam. Van 18 tot en met 94 oktober. Tijdens Moviekat 73 draaien er 26 films over katten: o.a. Johan van der Keuken's De Poes. 0 CHRIS Burgers (63) al gemeen directeur en mede-op richter van opera-gezelschap Forum heeft er de brui aan gegeven. Ontslag-aanvrage wegens diepgaande menings verschillen met de Duitse ar tistieke directeur Gustav Elle- bornoo. SPRING uit het raam schat, van Frenkel Frank, 'staat deze maand op het pro gramma van het Fakkeltheater te Antwerpen. Donderdag-, vrijdag-, zaterdag- en zondag avond om 20.30 uur. 0 MINISTER v. Doorn heeft een prijs ingesteld - f 4000.- voor jonge dichter en een voor jonge prozaist. De jury's zijn al benoemd. f HANS Zoete exposeert ob jecten en tekeningen in De Moriaan te Den Bosch; tot 18 november staat de relatie kunstproducent - kunstconsu ment daarbij centraal. 0 RENAAT Antoon Joos- tens pseudoniem Albe, Vlaams auteur - van o.a. romans, to neelstukken en biografieën - is op 71-jarige leeftijd overle den. 0 VANAVOND, lustrumbal bij vijfjarig bestaan Roaring Twenties in Breda in het Turfschip met 5 Bredase - en 1 Tilburgs orkest. De oude jazz-stijl viecrt triom fen. 0 JAN van Eeken Piet Kil laars uit resp. Brabant en Lim burg exposeren in het centrum voor kunstambachten te Gent. Daar zijn tot 4 november te vens te zien Jacques Grinberg, kunstpromotie c.o.p.a.l.-minia- tuur-circussen en een foto-ex positie. 0 HET Nederlands studen tenorkest houdt audities in de komende week in Utrecht, Nijmegen, Leiden, Amsterdam en Groningen voor de formatie van het orkest dat in januari 74 samengesteld wordt. De nieuwe dirigent is Maarten Smit en het opdrachtstuk werd geschreven door Misha Mengelberg (inl. 020-799071). 0 JULES Bekker-schilderij- en en grafiek - en Richard de Vrijer - beeldhouwwerk van 20 oktober tot en met 6 de cember in galerie Pepijn, Rei- gerstr. Breda. t ARCHITECT De Klerk met schetsen en aquarellen en enige minifoto's van tijdgeno ten herdacht op een tentoon stelling in Rotterdams Bouw centrum: tot en met 8 novem ber. De kinderboekenweek, die de volgende week begint, is natuurlijk een commercieel geval. Er worden nu eenmaal kinderboeken gemaakt en die moeten verkocht worden. In middels is echter de lectuur over kinderen minstens zo om vangrijk geworden als de lec tuur vóór kinderen. Werd het kind studieobject, het kinder boek werd dat ook een beet je. Als een kleuterschooljuf, je vertelt: „Van de kinderen in mijn klas krijgen er maar twee thuis eens een boek voorgelezen", dan ontstaat toch wei de indruk, dat het kinderboek nog geen functio nele plaats heeft in het gezin. Droevig blijkt ook vaak de situatie in de boekenzaken, waar verkopers nauwelijks in staat blijken enige zinnige in formatie te geven over de aan wezige kinderboeken. Er is onlangs weer een goede jeugd- iectuurgids voor gezin en school verschenen, maar je vraagt je af wie koopt dat ding! Uiteraard kan er een positieve invloed uitgaan van de plaatselijke bibliotheken, dat gebeurt hier en daar ook wel. De meest voor de hand lig gende plaats waar men zich in zin en onzin rond jeugdlectuur zou kunnen verdiepen is de school. Via ouderavonden en andere kanalen zou de school de ouders wat meer wegwijs kunnen maken in het bos van groene, rijpe en rotte bomen volgehangen met kinderboe ken. Een weinig gelukkige ac tie in de kinderboekenweek is de voorlceswedstrijd, die overal gehouden wordt. Het lezen voor kinderen, als informatie ve en ontspannende bezigheid, wordt daarmee geplaatst in een competitlestrijd, waarbij het lieve stemmetje en andere niet ter zake doende elementen het lezen maken tot een valse inzet. Deze wedstrijden dienen allesbehalve de psychologische ontwikkeling van het kind en kunnen op veel kinderen een frustrerende invloed hebben. De scholen die daaraan mee doen laten zich voor een com mercieel karretje spannen. „Lekker letters vreten" Is dan ook een geweldige slagzin voor deze boekenweek, en past helemaal in het commer ciële consumptiepatroon, dat in deze kinderboekenweek op de eerste plaats gediend wordt. De kinderboekenweek als sluitpost op de begroting! En om de hand in eigen boe zem te steken: ook in de dag bladjournalistiek krijgt het kinderboek niet die aandacht die het verdient. Daar zijn al lerlei redenen voor aan te voe ren, maar het blijft een rand verschijnsel. Je kunt er vele pedagogische en weet-ik-veel- boekjes op naslaan om te ie- zen van welk groot belang het kinderboek in de jeugd is. Het verbreedt informatief de grenzen bij een kind, inge kaderd in het beperkte leefmi lieu van school en gezin. Het kinderboek voedt de fantasie en bevordert het taalge bruik. Het kind leert reageren op andere situaties (als er met het boek thuis tenminste iets gedaan wordt; over gepraat wordt enz.); en zo kan nog doorgegaan worden. Een kinderboek kopen om redenen die verder gaan dan de leuke plaatjes en het span nende verhaaltje die meest al bij de kopers zelf jeugd herinneringen oproepen is een vrij moeilijke zaak. Des kundige informatie is daarom broodnodig. Wie bedenkt er daarom voor de komende boe kenweek eens iets anders dan de voorleeswedstrijden en der gelijke ondernemingen? Bij het cultureel centrum DE BEYERD TE BREDA zijn tot 12 november drie kunste naars uit deze stad aanwezig met hun werk. Er is geen onderlinge relatie tussen de drie, tenzij je sterk ambach telijke instelling als uitgangs punt neemt. Kwantitatief steekt Jan Michielsen boven de anderen uit, want met liefst 72 bladen toont hij zijn grafische talent via velerlei technieken. Het is niet de eer ste keer dat opgemerkt kan worden dat JAN MICHIEL SEN met zijn vaardigheid alle kanten op kan. Of is het misschien alle kanten op wil? De overdadige openhartigheid waarmee hij zijn litho's, etsen, lino's en tekeningen laat zien, maakt ook tevens de beper king duidelijk waaraan ook hij onderhevig is. Zolang Mi chielsen bezig is met organi sche processen in de natuur, komt hij dikwijls tot prachtig opgebouwde en doorwerkte bladen. Wanneer hij zuiver fi guratief wordt, dan is er dik wijls niet meer maar ook niet minder sprake van een demonstratie van academische kundigheid. Een wat selectie vere opstelling zou 'waar schijnlijk een beter visite kaartje van Jan Michielsens vakkundigheid geweest zijn; een vakkundigheid die geluk kig verder reikt dan alleen maar een vaktechnische be kwaamheid. In een vitrine is een duidelijk overzicht ge maakt van verschillende grafi sche technieken. KEES VET laat daarbij zien hoe hij als beeldhouwer de laatste tijd op een gelukkige wijze aan het terugkomen is. Zijn bronsjes komen voort uit een speelse fantasie waarbij, om wat bekende plakplaatjes te gebruiken, de wereld van 0 Brons van Kees Vet. een Jeroen Bosch, een Dali- achtige kijk op verschillende situaties sfeerbepalend zijn. Er is soms een nog wat wankel evenwicht tussen de totaal- vorm en de details, maar het zijn doorgaans plezierige din gen om naar te kijken. In tegenstelling tot zijn minder geslaagde grotere medaillons, zijn er een aantal naamloze kleinere werkjes aanwezig, die zonder meer geinig en goed zijn. In de bovenzaal van de Bey- erd exposeert AKKE SINS haar kleurenlino's, die zo lang zamerhand karakteristiek kun nen heten. Toch is ze, nog heel voorzichtig, bezig haar nu wel wat te geijkte karakteris tieken te doorbreken. Zowel in lijnvoering als bladopbouw, maar ook met de kleuren, zoekt zij om tot een wat speelsere oplossing te komen van haar typische strakke opbouw van architectuur- en natuurgege- vens. Mogelijk ontstaat er een directer contact tussen haar studieschetsjes (waarvan en kele aanwezig) en de gesne den uitwerking daarvan. Haar lino's olijven inmiddels aan spreekbaar voor velen. CHARLOTTE VAN PAL- LANDT is, met haar 75 jaar, nog een van onze bekendste actieve Nederlandse beeldhou wers. Haar bronzen portretten van figuren als koningin Juli ana, Wilhelmina, Peter Scha- roff, Roland Holst, zelfportret ten en vele andere, stoten dik wijls op een bijna meedogen loze wijze de gelijkenis^ voor bij naar een indringende we zenlijkheid. Beeldhouwers te kenen meestal; met name con structietekeningen voor het te maken object. Soms wil het geval, bij de besten, dat dit tekenwerk uitgroeit tot een zelfstandig artistiek oeuvre. Dat was ook bij Charlotte van Pallandt het geval. Er waren tekeningen van haar bekend. Maar niet in die mate zoals ze op het ogenblik te zien zijn in BELLFIRES SCHOUWZAAL TE HAPERT (tot 4 novem ber). Het toeval wilde dat Lam bert Tegenbosch. die een mo nografie van Charlotte van Pallandt voorbereidt, op een 500 tekeningen is gestuit die door de kunstenares waren af gedaan. De 60 geselecteerde tekeningen geven een boeiend historisch beeld van haar ont wikkeling als beeldhouwer en van tijdgebonden stijlinvloe den. Haar Parljse tijd, waarin zij van tekenen tot beeldhou wen kwam, wordt geïllus treerd met een aantal bladen, waarop niet alleen dimensie- verschuivingen plaatsvinden, maar ook de rationele invloe den van het kubistisch con structivisme te zien zijn. Maar telkens weer wordt duidelijk hoe zij haar verstandelijke academische opzet overstijgt in de vorm. Er is dan ook sprake van tekeningen die constructief van" aard zijn, en tekeningen die de natuurlijke vorm het meest benaderen. Haar favoriete model na 1945 Truus neemt daarbij een bij zondere plaats in. De tekenin gen van Charlotte van Pal landt, gecombineerd met een 12-tal bronzen, vormen een expositie, die de moeite van een bezoek waard is. De tentoonstelling, met te keningen van ROB DUYF, HENK GROENVELT EN JACK DE CONINCK in cultu reel ontmoetingscentrum INT. HEYDERADEY in Roosendaal is nogal twijfelachtig van in houd. De Coninck tekende met fijne potloodlijntjes een aantal situaties in psychiatrische in richtingen. Er is meer sprake van een documentair vastleggen van de caricatuur van ons ei gen mensbeeld dan van een wezenlijk doorstoten naar het probleem dat hier aan de orde is. Duyf maakt enkele optische grapjes voor prijzen die er niet om liegen, en Groenevelt speelt met wat frivole lijntjes als randverschijnsel naast zijn keramische werk, waarvan echter, niets te zien is (tot en met 28 oktober). Bij ETCETERA TE BER GEN ÓP ZOOM exposeert tot en met 25 oktober GERARD DE WIT uit Oestgeest. Via 22 tekeningen in verschillende technieken en een tiental olie verven laat hij zien dat hij technisch een vaardig schilder en tekenaar is. Goed maar braaf. Er vindt geen „verta ling" plaats, die verder gaat dan het begrip „sfeervol". Met zijn. mengtechnieken komt hij soms tot goede resultaten (b.v. poppen), maar zijn landschap pen, stillevens, zijn niet veel meer dan aangename repro- dukties van de werkelijkheid. Er hangen enkele goede por tretten. HE. Lange tijd ls China gezien als het land van het Gele Ge vaar. De Chinezen blijken veel handiger. Geen wapengeklet ter, nee, ze komen hier ge woon op visite. In talrijke branches van ons maatschap- pelijke leven zijn ze volop I aanwezig. De laatste tijd zijn ze ook in de bioscopen te vin den. In bijna geheel West-Eu- ropa heeft Hong-Kong een R nieuwe markt gevonden: de film. Er komt een rage op I Sang van zogenaamde karate- films. In het voorjaar ging in Nederland de eerste Chinese vechtfilm^ „De IJzeren Vuist" in première. Zolang wij onze agressie nog niet constructief weten te maken, zullen deze stoomafblazers het wel blijven doen. Een nieuwe knokfilm -IN DE KLAUWEN VAN DE DRAAK" gaat eind oktober in zeven Nederlandse bioscopen m première: een Amerikaans- Chinese coproduktie, want de I mavkt blijkt alle tegenstellin gen te kunnen verzoenen. Centraal staat de acteur I ™:e Lee als een James Bond- acntige geheime agent. Deze film is Lee's laatste film ge worden, want juist voordat de film uitwkam stierf hij dit voorjaar op 32-jarige leeftijd in Hong-Kong. Hij was een Amerikaanse karate-expert, die in 1966 al in een Chinese vechtfilm een supersterrol vervulde. Zijn typische Ame rikaanse reactie op de Chinese filmmakerij in die tijd was toen: „Er werden al lang zulke rollen gespeeld in China, maar ze werden niet realistisch op het doek gebracht. Een hoop gespring en zo! Dingen die gewoon niet kunnen. Toen ik in Hong-Kong terugkwam in troduceerde ik het echtheidse lement. Bijvoorbeeld als ik sla of schop, dan is het ook echt raak!!" De stijl van Lee is geen echte karate. Hij bedrijft ei genlijk geen bepaalde sport, maar heeft zijn geheel eigen manier, die hij „Jeet Kune Do" noemde (vrij vertaald: onderscheppende vuistsport). De Amerikaanse producers Fred Weintraub (Woodstock- Rage) en Paul M. Heller (Da vid and Lisa) strikten voor deze film ook John Saxon, Ahna Capri (van o.a. Mission Impossible) en Gin Kelly de internationale middengewicht karaktekampioen van Amerika in 1971. In de film wordt er vrolijk op los getimmerd. Liefhebbers van dit sadistische plezier ko men er volop aan hun trekken. Het verhaal komt op de twee de plaats. Het gaat om een spionnage-invasie op het ge heime eiland Han, waar een beruchte professor aanvallige Jongedames tegen hun wil aan de drugs brengt. Bruce Lee en zijn makkers krijgen de op dracht de affaire op te rollen en het is begrijpelijk dat daarbij aan beide kanten de nodige slachtoffers vallen. De film eindigt met een keihard man tegen man gevecht tussen Lee en de geleerde, waarbij de meest vreemdsoortige wa pens te pas komen. Lee doet alles echter met zijn blote 9 Bruce Lee wist van wanten. handen en voeten.... Zo zijn in dere onderhuidse verzetsprik- deze films het wantrouwen te- kels handig verpakt in den gen de wetenschap, het verzet demonstratie van agressiviteit, tegen de drugs (Leary was De ene drug vervangt de an- ïmmers ook een prof) en an- dere. vo3'$ens de Dfiitse bezetting E"°Pa heeft elk land wei S1 »Place de l'Etoile" gehad: wiit centrum van een joodse een ontmoetingsplaats an mensen die door de Duit- donr p^pngen werden zich ster uragen van een gele dehJ™ hun christelijke me deburgers te onderscheiden. Amsterdam bijv. werd zelfsnnrt superieure derS 20 «eooemd. Maar 2 e woordspelingen zijn naar mr onvertaalbaar en ver van"/™3315 had de uitge" —vertol' —voortreffelijke de ie,^i"g v?,n het wel'k van DATRirir®6 aFranse schrijver URICK MODIANO' La Place de l'Etoile", beter onder het°°licht0nkeUjke PranSe titel i-E v nr mn.nen laten ^en pv DE plaats van de STER (Uitg. De Arbeiderspers f 13,50). Uitgangspunt voor deze ge- wild-chaotische, rapsodische roman is een bekende Parijse anecdote uit 1942. Een Duitse officier stapt op een voorbij ganger af en vraagt: „Kunt u me zeggen waar de „Place de l'Etoile" is?", Waarop de aan gesprokene op zijn linkerborst wijst. De plek waar de gele ster moest worden gedragen. Modiano, die twintig was toen hij zijn meermalen be kroonde meesterwerkje schreef, heeft de hele proble matiek van het eeuwige-jood- zijn en die ook zijn persoon lijke problematiek is, neerge legd in de bizarre avonturen van de jood Schlemilovitch. Rudy Kousbroek, die onmid dellijk na het verschijnen van het oorspronkelijke werk de beste analyse ervan schreef zegt: „Schlemilovitch drinkt in één teug de oceaan leeg van alles wat ooit over de joden gezegd, gedacht of geschreven is; hij verzwelgt alles ;als de oorlog komt is hij „de eerste die ervan profiteert". Men zou dit boek kunnen beschouwen als een staaltje te meer van „jüdischer Selbst- hass". waarover de joodse denkers het vroeger nogal eens plachten te hebben. Maar dan loopt men wel wat te gemakkelijk heen over de we reld van dwangvoorstellingen waarin joden moeten leven omdat christenen en atheïsten, mohammedanen en humanis ten ieder op hun manier ze tot een „uitverkoren volk" stem pelen.. In de eindeloze gedaan teverwisseling van Schlemilo vitch krijgen de stereotypen waarmee de joden door de niet-joden worden opgezadeld gestalte. Nu eens is hij de lieveling der salons, dan weer de gesmade oplichter, nu eens is hij de meedogenloos ver volgde, dan weer ontziet hij zich niet de vijand abjecte hand- en spandiensten te ver lenen. In Midano's grillige, maar onbedwingbaar naar een climax toegeschreven verhaal komt tenslotte Schelmilovitch tot een confrontatie m»t zijn naar Israël geëmigreerde lof- genoten. Ze blijken, in de vi sie Midano-Schlemilovitch, geïnfecteerd met het virus van hun belagers. Met alle respect voor de vertaling van E. Borger en voor het initiatief van de uit gever twijfel ik toch aan het nut van deze Nederlandse uit gave. Het boek is namelijk door z'n vele verwijzingen naar typisch-Franse toestan den, figuren en publikaties uit de bezettingstijd alleen volle dig begrijpelijk voor degenen die deze kennis delen. De toe gevoegde tekstverklaring is tamelijk summier. Het meest heeft men nog aan het na woord van Rudy Kousbroek. Het loont trouwens de moeite diens artikel uit 1969 (opgeno men in Anathema's 1, Meulen- hoff-editie) over het boek van Modiano erbij te hebben. He laas moet worden toegegeven dat ,.De plaats van de ster", actueel blijft zolang er niet- joden zijn. JOOP BARTMAN #DE GIDS-7: Kunnen literai re waarde-oordelen op objec tieve geldigheid aanspraak maken, en hebben de argu menten enige bewijskracht? Zo vraagt J. Mooy zich af in zijn bijdrage „Problemen rond om literaire waarde-oorde len". Laurens van Cre>«»l ves tigt de aandacht op henririk Cramer, de surrealistische Ne derlandse kapitein, die be schouwd wordt als een auteur van internationale betekenis, terwijl zijn werk in Nederland zo goed als onbekend is geble ven. „In een mosselschelp" heet het verhaal van Cramer, dat ter illustratie is toege voegd. W. Hazeu vraagt zich af: „Kunnen De Quaay en Beel worden gedramatiseerd?" Dit naar aanleiding van een geval van Duitse censuur op het televisiespel „De soldaten- moord van Lebach" en de plannen om ook in Nederland gedramatiseerde documentai res over de jongste geschiede nis van de grond te krijgen. (De Gids, Beulingstraat 2, Am sterdam). ONS ERFDEEL-4: „Onze eisen zijn gegroeid van lieve crèches naar totale maatschap pijverandering. Het kon niet anders", aldus Hanneke van Buuren over vijf jaar vrou wenemancipatie in Nederland: „De tweede golf". Marcel Janssens plaatst een aantal wegwijzers bij de Nederlandse literaire kritiek. De crisis in de politieke partijen in België, ls onderwerp van beschouwing door prof. dr. Adriaan Ver hulst. Hans Redeker bekijkt het surrealistische klimaat (in de schilderkunst) van Utrecht, naar aanleiding van het ver schijnen van een monografie over Pyke Koch. In de uitvoe rige culturele kroniek onder andere aandacht voor de taal der liefde Lieve Jongens door Hugo Bousset; de Neder landse filmkeuring en Frank en Eva, door Dick Ouwendijk, en Latemse kunst uit Neder land door Fernand Bonneurs (Ons erfdeel, Kerkstraat 1. Raamsdonk-Dorp). eindredactie henk egbers DEN HAAG (ANP) De Nederlandse organisatie voor internationale ontwikkelingssamenwerking (NOVIB), het Unesco Centrum Nederland en het Nederlands comité Uni cef zullen hun „traditionele najaarsactie" dit jaar richten op de door hongersnood geteisterde Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara, de zogenaamde Sahellanden. De actie vindt plaats tussen 22 en 29 oktober. Omdat ook an dere Europese landen een dergelijk initiatief zullen nemen, kreeg de actie de naam „Euro-aktie 1973 SOS Sahel". De actie in Nederland wordt behalve door Novib, Unesco en Unicef ook gesteund door Mensen in Nood (de katholie ke niaitionaile stichting voor hij- zoiiidere no d én en viuchtelin- geraizorg), de S.O.H. (stichting Oekumeniis'Che Hulp aan ker ken en vluchtelingen) en het Hivos (Humanistisch instituut voior ontwikkelingssamenwer king). Soortgelijke hiulpverle- niingsoirgainiisaitaes in Groot Brittanndë, West-Duitslaod, Frankrijk, België, Oostenrijk, Italië, Denemarken en Spanje zuilen eveneens steun verle nen. Het gaat er om, zei donder dag dr. H.M. de Lange, voor zitter van de Novib, op een persconferentie in Den Haag, dat aan deze aotie een infor- maitief-eduoaitief en een fonds- wervend karakter wordt gege ven. Aan. die hand van die ge beurtenissen in Afrika hopen de origaniisaties een beter zicht in de problematiek van arm en rij'k in die wereld te kun nen geven, regeringen te kun nen stimuleren om de getrof fen gebieden maximaal te steunen en fondsen te creëren om een structuurplan mee te kunnen financieren. „Het gaat ons niet in de eerste plaats om de noodhulp, maar om via bijdragen het uit voeren van projecten (zo als irrigatiewerken, wegen aanleg en herstructurering van landbouw en vee teelt) mogelijk te maken, zodat in de toekomst de Afri kaanse volken zichzelf kunnen helpen", zo zed dr. De Lange. Hij ziet de Sahel-aktie dan ooik ails een actie op lainige termijn. De Satel-landen ten zuiden van de Sahara boven Volta, Mali, Mauretanie, Senegal, Tsjaad en Niger hebben een oppervlakte van ruim vijf miljoen km2 (ongeveer de helft van Europa) en telt circa 25 miljoen inwoners. De oog sten en de voorraden in dieze landen blijken in de afgelopen drie tot zeven jaar verloren te zijn gegaan, terwijl die zand woestijnen tientallen kilome ters naar het zuiden zijn opge rukt. Daarbij zijn miljoenen stuks vee en een bij gebrek aan bevolkingsregistratie niet te schatten aantal mensen om gekomen. De buitenlandse hulp heeft UTRECHT - BOXTEL (ANP) Na jaren van stilte verschijnen er in november tegelijk drie lijvige missaais op de Nederlandse markt, elk op dundrukpapier en tegen de prijs van 35 gulden. De nationale raad voor litur gie van de r.-k. kerkprovincie komt onder het motto „Neder land heeft weer een eigen missaal" met het „missaal voor zon- en feestdagen" in een oplage van 20.000 exem plaren. Op hetzelfde moment verschijnt het „Gemeenschaps missaal" met het „missaal gen", uitgebracht doo> de Bel gische uitgever Brepols op ini tiatief van de Vlaamse com missie voor liturgische zielzorg en in Nederland verspreid door de katholieke bijbelstich ting. Bovendien geeft de bij belstichting samen met Bre pols een dagmissaal uit „Gods woord in de eucharistie van dag tot dag"- (ADVERTENTIE) wellicht de allerergste nood kunnen voorkomen, namelijk uitroeiing van elk leven in de Sahel, maiar volgens dus Lange kaïn alleen met een goied geor ganiseerde en internationaal gecoördineerde en vele jaren iren.de operatie de Sahel-lan- d)en worden gered. „De opera tie zal vooral tot doel moeten hebben een aantal structurele veranderingen in deze ramp gebieden tot stand te bren gen", zo zei hij. LGNDEN (DPA) De Britse justitie heeft donderdag via het hof voor de industriële betrekkingen beslag gelegd op een vermogensbedrag van 100.000 pond (610.000 gulden) van de bond voor metaalarbei ders. Het hof had vorige week vrijdag reeds in deze zin von nis gewezen. Over de defini tieve hoogte van de boete wordt waarschijnlijk komende maandag beslist. De een en een kwart miljoen leden tel lende metaalbond was veroor deeld wegens minachting van het gerecht, omdat hij gewei gerd had gehoor te geven aan een gerechtelijk bevel een sta king bij een bedrijf in de Zuidengelse stad Wokinig op te geven. SCHIEDAM (ANP In Schiedam zijn een 50-jarige vrouw en haar 6-jarig doch tertje zwaar gewond geraakt bij een vermoedelijk aangesto ken brand in hun huis in de Van Leeuwennoekstraat. Het meisje verkeert in levensge vaar. De brand was ontstaan op de trap naar de woning op Je eerste etage, zodat de brand weer met een ladderwagen via het dak en een raam mevrouw Overgoor-Valk, Henriëtte en twee andere kinderen in vei ligheid moest brengen. Toen de brandweer het vuur meester, was, werden bij een eerste onderzoek op de trap sporen van brandstichting met petroleum gevonden. De poli tie stelt nog een nader onder zoek in. BODEGRAVEN (ANP) Een expediteur uit Nieuwer- brug (gem. Bodegraden), de heer M. Vijfhuizen heeft bij de officier van justitie in Den Haag aangifte gedaan van ver duistering, gepleegd door de gemeente Bodegraven. De heer Vijfhuizen meent, dat de gemeente zich schuldig heeft gemaakt aan een straf baar feit door enkele schuur tjes die hij op een terrein bij zijn bedrijf had neergezet als opslagruimten, niet alleen af te breken maar ook te verko pen. De opbrengst, verminderd met de kosten, is voor de ex pediteur. Van de zijde van de gemeen te deelde men desgevraagd mee, dat de schuurtjes zonder bouwvergunning waren neer gezet op oen terrein dat inge volge het bestemmingsplan be stemd was als „openbaar groen". De heer Vijfhuizen kreeg opdracht ze te verwijde ren. Toen hij daaraan geen gevolg gaf, deed de gemeente het zelf. De verkoop, aldus de woordvoerder, was volkomen in overeenstemming met de desbetreffende wettelijke be palingen. IN de gemeente Varik zijn twee dijkwoningen bewoonbaar ge maakt door een actiegroep uit Utrecht om te protesteren tegen plannen van het polderdistrict Tielerwaard. Dit polderdistrict wil een dijkverzwaring uit voeren aan de landzijde. Dit heeft tot gevolg dat er onge veer 2000 dijkwoningen moe ten verdwijnen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 13