Kunst van Jan, Kees, Akke, Charlotte e.a.
fe* ira
Chinezen veroveren 'stormenderhand' ons land
Zolang er niet-joden zijn: actueel boek
SAHEL EURO-AKTI
ZET ZICH IN VOOR
HONGERIG AFRIKA
Twee gewonden
na brandstichting
Expediteur klaagt
gemeente aan
wegens
w
kunst
cultuur
KINDERBOEKENWEEK: VOORLEESWEDSTRIJDEN ZIJN ONDINGEN VOOR KIND
ota bene
xpositie
ijdschrift
voLrtltterl°°?leun door de ver"
oek
In november
drie missaals
op de markt
frouwen
vinden het
heerlijk om zo maar
eens verwend
te worden.
Doe es wat terug.
Schenk haar
Bols Apricot Brandy.
Likeuren Advies van
BOLS
Britse justitie
legt beslag op
vakbondsvermogen
Vrijdag 19 oktober 1973
k
a {jATTEN-filrafeest In The
Movies Haarlemmerdijk 161.
Amsterdam. Van 18 tot en met
94 oktober. Tijdens Moviekat
73 draaien er 26 films over
katten: o.a. Johan van der
Keuken's De Poes.
0 CHRIS Burgers (63) al
gemeen directeur en mede-op
richter van opera-gezelschap
Forum heeft er de brui aan
gegeven. Ontslag-aanvrage
wegens diepgaande menings
verschillen met de Duitse ar
tistieke directeur Gustav Elle-
bornoo.
SPRING uit het raam
schat, van Frenkel Frank,
'staat deze maand op het pro
gramma van het Fakkeltheater
te Antwerpen. Donderdag-,
vrijdag-, zaterdag- en zondag
avond om 20.30 uur.
0 MINISTER v. Doorn heeft
een prijs ingesteld - f 4000.-
voor jonge dichter en een voor
jonge prozaist. De jury's zijn al
benoemd.
f HANS Zoete exposeert ob
jecten en tekeningen in De
Moriaan te Den Bosch; tot 18
november staat de relatie
kunstproducent - kunstconsu
ment daarbij centraal.
0 RENAAT Antoon Joos-
tens pseudoniem Albe, Vlaams
auteur - van o.a. romans, to
neelstukken en biografieën -
is op 71-jarige leeftijd overle
den.
0 VANAVOND, lustrumbal
bij vijfjarig bestaan Roaring
Twenties in Breda in het
Turfschip met 5 Bredase - en
1 Tilburgs orkest. De oude
jazz-stijl viecrt triom
fen.
0 JAN van Eeken Piet Kil
laars uit resp. Brabant en Lim
burg exposeren in het centrum
voor kunstambachten te Gent.
Daar zijn tot 4 november te
vens te zien Jacques Grinberg,
kunstpromotie c.o.p.a.l.-minia-
tuur-circussen en een foto-ex
positie.
0 HET Nederlands studen
tenorkest houdt audities in de
komende week in Utrecht,
Nijmegen, Leiden, Amsterdam
en Groningen voor de formatie
van het orkest dat in januari
74 samengesteld wordt. De
nieuwe dirigent is Maarten
Smit en het opdrachtstuk
werd geschreven door Misha
Mengelberg (inl. 020-799071).
0 JULES Bekker-schilderij-
en en grafiek - en Richard de
Vrijer - beeldhouwwerk van
20 oktober tot en met 6 de
cember in galerie Pepijn, Rei-
gerstr. Breda.
t ARCHITECT De Klerk
met schetsen en aquarellen en
enige minifoto's van tijdgeno
ten herdacht op een tentoon
stelling in Rotterdams Bouw
centrum: tot en met 8 novem
ber.
De kinderboekenweek, die
de volgende week begint, is
natuurlijk een commercieel
geval. Er worden nu eenmaal
kinderboeken gemaakt en die
moeten verkocht worden. In
middels is echter de lectuur
over kinderen minstens zo om
vangrijk geworden als de lec
tuur vóór kinderen. Werd het
kind studieobject, het kinder
boek werd dat ook een beet
je.
Als een kleuterschooljuf, je
vertelt: „Van de kinderen in
mijn klas krijgen er maar
twee thuis eens een boek
voorgelezen", dan ontstaat
toch wei de indruk, dat het
kinderboek nog geen functio
nele plaats heeft in het gezin.
Droevig blijkt ook vaak de
situatie in de boekenzaken,
waar verkopers nauwelijks in
staat blijken enige zinnige in
formatie te geven over de aan
wezige kinderboeken. Er is
onlangs weer een goede jeugd-
iectuurgids voor gezin en
school verschenen, maar je
vraagt je af wie koopt dat
ding! Uiteraard kan er een
positieve invloed uitgaan van
de plaatselijke bibliotheken,
dat gebeurt hier en daar ook
wel.
De meest voor de hand lig
gende plaats waar men zich in
zin en onzin rond jeugdlectuur
zou kunnen verdiepen is de
school. Via ouderavonden en
andere kanalen zou de school
de ouders wat meer wegwijs
kunnen maken in het bos van
groene, rijpe en rotte bomen
volgehangen met kinderboe
ken. Een weinig gelukkige ac
tie in de kinderboekenweek is
de voorlceswedstrijd, die overal
gehouden wordt. Het lezen
voor kinderen, als informatie
ve en ontspannende bezigheid,
wordt daarmee geplaatst in
een competitlestrijd, waarbij
het lieve stemmetje en andere
niet ter zake doende elementen
het lezen maken tot een valse
inzet. Deze wedstrijden dienen
allesbehalve de psychologische
ontwikkeling van het kind en
kunnen op veel kinderen een
frustrerende invloed hebben.
De scholen die daaraan mee
doen laten zich voor een com
mercieel karretje spannen.
„Lekker letters vreten" Is
dan ook een geweldige slagzin
voor deze boekenweek, en
past helemaal in het commer
ciële consumptiepatroon, dat
in deze kinderboekenweek op
de eerste plaats gediend
wordt. De kinderboekenweek
als sluitpost op de begroting!
En om de hand in eigen boe
zem te steken: ook in de dag
bladjournalistiek krijgt het
kinderboek niet die aandacht
die het verdient. Daar zijn al
lerlei redenen voor aan te voe
ren, maar het blijft een rand
verschijnsel. Je kunt er vele
pedagogische en weet-ik-veel-
boekjes op naslaan om te ie-
zen van welk groot belang het
kinderboek in de jeugd is.
Het verbreedt informatief
de grenzen bij een kind, inge
kaderd in het beperkte leefmi
lieu van school en gezin. Het
kinderboek voedt de fantasie
en bevordert het taalge
bruik.
Het kind leert reageren op
andere situaties (als er met
het boek thuis tenminste iets
gedaan wordt; over gepraat
wordt enz.); en zo kan nog
doorgegaan worden.
Een kinderboek kopen om
redenen die verder gaan dan
de leuke plaatjes en het span
nende verhaaltje die meest
al bij de kopers zelf jeugd
herinneringen oproepen is
een vrij moeilijke zaak. Des
kundige informatie is daarom
broodnodig. Wie bedenkt er
daarom voor de komende boe
kenweek eens iets anders dan
de voorleeswedstrijden en der
gelijke ondernemingen?
Bij het cultureel centrum
DE BEYERD TE BREDA zijn
tot 12 november drie kunste
naars uit deze stad aanwezig
met hun werk. Er is geen
onderlinge relatie tussen de
drie, tenzij je sterk ambach
telijke instelling als uitgangs
punt neemt. Kwantitatief
steekt Jan Michielsen boven
de anderen uit, want met
liefst 72 bladen toont hij zijn
grafische talent via velerlei
technieken. Het is niet de eer
ste keer dat opgemerkt kan
worden dat JAN MICHIEL
SEN met zijn vaardigheid alle
kanten op kan. Of is het
misschien alle kanten op wil?
De overdadige openhartigheid
waarmee hij zijn litho's, etsen,
lino's en tekeningen laat zien,
maakt ook tevens de beper
king duidelijk waaraan ook
hij onderhevig is. Zolang Mi
chielsen bezig is met organi
sche processen in de natuur,
komt hij dikwijls tot prachtig
opgebouwde en doorwerkte
bladen. Wanneer hij zuiver fi
guratief wordt, dan is er dik
wijls niet meer maar ook
niet minder sprake van een
demonstratie van academische
kundigheid. Een wat selectie
vere opstelling zou 'waar
schijnlijk een beter visite
kaartje van Jan Michielsens
vakkundigheid geweest zijn;
een vakkundigheid die geluk
kig verder reikt dan alleen
maar een vaktechnische be
kwaamheid. In een vitrine is
een duidelijk overzicht ge
maakt van verschillende grafi
sche technieken.
KEES VET laat daarbij zien
hoe hij als beeldhouwer de
laatste tijd op een gelukkige
wijze aan het terugkomen is.
Zijn bronsjes komen voort uit
een speelse fantasie waarbij,
om wat bekende plakplaatjes
te gebruiken, de wereld van
0 Brons van Kees Vet.
een Jeroen Bosch, een Dali-
achtige kijk op verschillende
situaties sfeerbepalend zijn. Er
is soms een nog wat wankel
evenwicht tussen de totaal-
vorm en de details, maar het
zijn doorgaans plezierige din
gen om naar te kijken. In
tegenstelling tot zijn minder
geslaagde grotere medaillons,
zijn er een aantal naamloze
kleinere werkjes aanwezig,
die zonder meer geinig en
goed zijn.
In de bovenzaal van de Bey-
erd exposeert AKKE SINS
haar kleurenlino's, die zo lang
zamerhand karakteristiek kun
nen heten. Toch is ze, nog
heel voorzichtig, bezig haar nu
wel wat te geijkte karakteris
tieken te doorbreken. Zowel
in lijnvoering als bladopbouw,
maar ook met de kleuren, zoekt
zij om tot een wat speelsere
oplossing te komen van haar
typische strakke opbouw van
architectuur- en natuurgege-
vens. Mogelijk ontstaat er een
directer contact tussen haar
studieschetsjes (waarvan en
kele aanwezig) en de gesne
den uitwerking daarvan. Haar
lino's olijven inmiddels aan
spreekbaar voor velen.
CHARLOTTE VAN PAL-
LANDT is, met haar 75 jaar,
nog een van onze bekendste
actieve Nederlandse beeldhou
wers. Haar bronzen portretten
van figuren als koningin Juli
ana, Wilhelmina, Peter Scha-
roff, Roland Holst, zelfportret
ten en vele andere, stoten dik
wijls op een bijna meedogen
loze wijze de gelijkenis^ voor
bij naar een indringende we
zenlijkheid. Beeldhouwers te
kenen meestal; met name con
structietekeningen voor het te
maken object. Soms wil het
geval, bij de besten, dat dit
tekenwerk uitgroeit tot een
zelfstandig artistiek oeuvre.
Dat was ook bij Charlotte van
Pallandt het geval. Er waren
tekeningen van haar bekend.
Maar niet in die mate zoals ze
op het ogenblik te zien zijn in
BELLFIRES SCHOUWZAAL
TE HAPERT (tot 4 novem
ber).
Het toeval wilde dat Lam
bert Tegenbosch. die een mo
nografie van Charlotte van
Pallandt voorbereidt, op een
500 tekeningen is gestuit die
door de kunstenares waren af
gedaan. De 60 geselecteerde
tekeningen geven een boeiend
historisch beeld van haar ont
wikkeling als beeldhouwer en
van tijdgebonden stijlinvloe
den. Haar Parljse tijd, waarin
zij van tekenen tot beeldhou
wen kwam, wordt geïllus
treerd met een aantal bladen,
waarop niet alleen dimensie-
verschuivingen plaatsvinden,
maar ook de rationele invloe
den van het kubistisch con
structivisme te zien zijn. Maar
telkens weer wordt duidelijk
hoe zij haar verstandelijke
academische opzet overstijgt
in de vorm. Er is dan ook
sprake van tekeningen die
constructief van" aard zijn, en
tekeningen die de natuurlijke
vorm het meest benaderen.
Haar favoriete model na 1945
Truus neemt daarbij een bij
zondere plaats in. De tekenin
gen van Charlotte van Pal
landt, gecombineerd met een
12-tal bronzen, vormen een
expositie, die de moeite van
een bezoek waard is.
De tentoonstelling, met te
keningen van ROB DUYF,
HENK GROENVELT EN
JACK DE CONINCK in cultu
reel ontmoetingscentrum INT.
HEYDERADEY in Roosendaal
is nogal twijfelachtig van in
houd. De Coninck tekende met
fijne potloodlijntjes een aantal
situaties in psychiatrische in
richtingen. Er is meer sprake
van een documentair vastleggen
van de caricatuur van ons ei
gen mensbeeld dan van een
wezenlijk doorstoten naar het
probleem dat hier aan de orde
is. Duyf maakt enkele optische
grapjes voor prijzen die er
niet om liegen, en Groenevelt
speelt met wat frivole lijntjes
als randverschijnsel naast zijn
keramische werk, waarvan
echter, niets te zien is (tot en
met 28 oktober).
Bij ETCETERA TE BER
GEN ÓP ZOOM exposeert tot
en met 25 oktober GERARD
DE WIT uit Oestgeest. Via 22
tekeningen in verschillende
technieken en een tiental olie
verven laat hij zien dat hij
technisch een vaardig schilder
en tekenaar is. Goed maar
braaf. Er vindt geen „verta
ling" plaats, die verder gaat
dan het begrip „sfeervol". Met
zijn. mengtechnieken komt hij
soms tot goede resultaten (b.v.
poppen), maar zijn landschap
pen, stillevens, zijn niet veel
meer dan aangename repro-
dukties van de werkelijkheid.
Er hangen enkele goede por
tretten.
HE.
Lange tijd ls China gezien
als het land van het Gele Ge
vaar. De Chinezen blijken veel
handiger. Geen wapengeklet
ter, nee, ze komen hier ge
woon op visite. In talrijke
branches van ons maatschap-
pelijke leven zijn ze volop
I aanwezig. De laatste tijd zijn
ze ook in de bioscopen te vin
den. In bijna geheel West-Eu-
ropa heeft Hong-Kong een
R nieuwe markt gevonden: de
film. Er komt een rage op
I Sang van zogenaamde karate-
films. In het voorjaar ging in
Nederland de eerste Chinese
vechtfilm^ „De IJzeren Vuist"
in première. Zolang wij onze
agressie nog niet constructief
weten te maken, zullen deze
stoomafblazers het wel blijven
doen. Een nieuwe knokfilm
-IN DE KLAUWEN VAN DE
DRAAK" gaat eind oktober in
zeven Nederlandse bioscopen
m première: een Amerikaans-
Chinese coproduktie, want de
I mavkt blijkt alle tegenstellin
gen te kunnen verzoenen.
Centraal staat de acteur
I ™:e Lee als een James Bond-
acntige geheime agent. Deze
film is Lee's laatste film ge
worden, want juist voordat de
film uitwkam stierf hij dit
voorjaar op 32-jarige leeftijd
in Hong-Kong. Hij was een
Amerikaanse karate-expert,
die in 1966 al in een Chinese
vechtfilm een supersterrol
vervulde. Zijn typische Ame
rikaanse reactie op de Chinese
filmmakerij in die tijd was
toen: „Er werden al lang zulke
rollen gespeeld in China, maar
ze werden niet realistisch op
het doek gebracht. Een hoop
gespring en zo! Dingen die
gewoon niet kunnen. Toen ik
in Hong-Kong terugkwam in
troduceerde ik het echtheidse
lement. Bijvoorbeeld als ik sla
of schop, dan is het ook echt
raak!!"
De stijl van Lee is geen
echte karate. Hij bedrijft ei
genlijk geen bepaalde sport,
maar heeft zijn geheel eigen
manier, die hij „Jeet Kune
Do" noemde (vrij vertaald:
onderscheppende vuistsport).
De Amerikaanse producers
Fred Weintraub (Woodstock-
Rage) en Paul M. Heller (Da
vid and Lisa) strikten voor
deze film ook John Saxon,
Ahna Capri (van o.a. Mission
Impossible) en Gin Kelly de
internationale middengewicht
karaktekampioen van Amerika
in 1971.
In de film wordt er vrolijk
op los getimmerd. Liefhebbers
van dit sadistische plezier ko
men er volop aan hun trekken.
Het verhaal komt op de twee
de plaats. Het gaat om een
spionnage-invasie op het ge
heime eiland Han, waar een
beruchte professor aanvallige
Jongedames tegen hun wil aan
de drugs brengt. Bruce Lee en
zijn makkers krijgen de op
dracht de affaire op te rollen
en het is begrijpelijk dat
daarbij aan beide kanten de
nodige slachtoffers vallen. De
film eindigt met een keihard
man tegen man gevecht tussen
Lee en de geleerde, waarbij
de meest vreemdsoortige wa
pens te pas komen. Lee doet
alles echter met zijn blote
9 Bruce Lee wist van wanten.
handen en voeten.... Zo zijn in dere onderhuidse verzetsprik-
deze films het wantrouwen te- kels handig verpakt in den
gen de wetenschap, het verzet demonstratie van agressiviteit,
tegen de drugs (Leary was De ene drug vervangt de an-
ïmmers ook een prof) en an- dere.
vo3'$ens de Dfiitse bezetting
E"°Pa heeft elk land wei
S1 »Place de l'Etoile" gehad:
wiit centrum van een joodse
een ontmoetingsplaats
an mensen die door de Duit-
donr p^pngen werden zich
ster uragen van een gele
dehJ™ hun christelijke me
deburgers te onderscheiden.
Amsterdam bijv. werd
zelfsnnrt superieure
derS 20 «eooemd. Maar
2 e woordspelingen zijn
naar mr onvertaalbaar en
ver van"/™3315 had de uitge"
—vertol' —voortreffelijke
de ie,^i"g v?,n het wel'k van
DATRirir®6 aFranse schrijver
URICK MODIANO' La
Place de l'Etoile", beter onder
het°°licht0nkeUjke PranSe titel
i-E v nr mn.nen laten ^en
pv DE plaats van de
STER (Uitg. De Arbeiderspers
f 13,50).
Uitgangspunt voor deze ge-
wild-chaotische, rapsodische
roman is een bekende Parijse
anecdote uit 1942. Een Duitse
officier stapt op een voorbij
ganger af en vraagt: „Kunt u
me zeggen waar de „Place de
l'Etoile" is?", Waarop de aan
gesprokene op zijn linkerborst
wijst. De plek waar de gele
ster moest worden gedragen.
Modiano, die twintig was
toen hij zijn meermalen be
kroonde meesterwerkje
schreef, heeft de hele proble
matiek van het eeuwige-jood-
zijn en die ook zijn persoon
lijke problematiek is, neerge
legd in de bizarre avonturen
van de jood Schlemilovitch.
Rudy Kousbroek, die onmid
dellijk na het verschijnen van
het oorspronkelijke werk de
beste analyse ervan schreef
zegt: „Schlemilovitch drinkt in
één teug de oceaan leeg van
alles wat ooit over de joden
gezegd, gedacht of geschreven
is; hij verzwelgt alles ;als de
oorlog komt is hij „de eerste
die ervan profiteert".
Men zou dit boek kunnen
beschouwen als een staaltje te
meer van „jüdischer Selbst-
hass". waarover de joodse
denkers het vroeger nogal
eens plachten te hebben. Maar
dan loopt men wel wat te
gemakkelijk heen over de we
reld van dwangvoorstellingen
waarin joden moeten leven
omdat christenen en atheïsten,
mohammedanen en humanis
ten ieder op hun manier ze tot
een „uitverkoren volk" stem
pelen.. In de eindeloze gedaan
teverwisseling van Schlemilo
vitch krijgen de stereotypen
waarmee de joden door de
niet-joden worden opgezadeld
gestalte. Nu eens is hij de
lieveling der salons, dan weer
de gesmade oplichter, nu eens
is hij de meedogenloos ver
volgde, dan weer ontziet hij
zich niet de vijand abjecte
hand- en spandiensten te ver
lenen. In Midano's grillige,
maar onbedwingbaar naar een
climax toegeschreven verhaal
komt tenslotte Schelmilovitch
tot een confrontatie m»t zijn
naar Israël geëmigreerde lof-
genoten. Ze blijken, in de vi
sie Midano-Schlemilovitch,
geïnfecteerd met het virus van
hun belagers.
Met alle respect voor de
vertaling van E. Borger en
voor het initiatief van de uit
gever twijfel ik toch aan het
nut van deze Nederlandse uit
gave. Het boek is namelijk
door z'n vele verwijzingen
naar typisch-Franse toestan
den, figuren en publikaties uit
de bezettingstijd alleen volle
dig begrijpelijk voor degenen
die deze kennis delen. De toe
gevoegde tekstverklaring is
tamelijk summier. Het meest
heeft men nog aan het na
woord van Rudy Kousbroek.
Het loont trouwens de moeite
diens artikel uit 1969 (opgeno
men in Anathema's 1, Meulen-
hoff-editie) over het boek van
Modiano erbij te hebben. He
laas moet worden toegegeven
dat ,.De plaats van de ster",
actueel blijft zolang er niet-
joden zijn.
JOOP BARTMAN
#DE GIDS-7: Kunnen literai
re waarde-oordelen op objec
tieve geldigheid aanspraak
maken, en hebben de argu
menten enige bewijskracht?
Zo vraagt J. Mooy zich af in
zijn bijdrage „Problemen rond
om literaire waarde-oorde
len". Laurens van Cre>«»l ves
tigt de aandacht op henririk
Cramer, de surrealistische Ne
derlandse kapitein, die be
schouwd wordt als een auteur
van internationale betekenis,
terwijl zijn werk in Nederland
zo goed als onbekend is geble
ven. „In een mosselschelp"
heet het verhaal van Cramer,
dat ter illustratie is toege
voegd. W. Hazeu vraagt zich
af: „Kunnen De Quaay en
Beel worden gedramatiseerd?"
Dit naar aanleiding van een
geval van Duitse censuur op
het televisiespel „De soldaten-
moord van Lebach" en de
plannen om ook in Nederland
gedramatiseerde documentai
res over de jongste geschiede
nis van de grond te krijgen.
(De Gids, Beulingstraat 2, Am
sterdam).
ONS ERFDEEL-4: „Onze
eisen zijn gegroeid van lieve
crèches naar totale maatschap
pijverandering. Het kon niet
anders", aldus Hanneke van
Buuren over vijf jaar vrou
wenemancipatie in Nederland:
„De tweede golf". Marcel
Janssens plaatst een aantal
wegwijzers bij de Nederlandse
literaire kritiek. De crisis in
de politieke partijen in België,
ls onderwerp van beschouwing
door prof. dr. Adriaan Ver
hulst. Hans Redeker bekijkt
het surrealistische klimaat (in
de schilderkunst) van Utrecht,
naar aanleiding van het ver
schijnen van een monografie
over Pyke Koch. In de uitvoe
rige culturele kroniek onder
andere aandacht voor de taal
der liefde Lieve Jongens
door Hugo Bousset; de Neder
landse filmkeuring en Frank
en Eva, door Dick Ouwendijk,
en Latemse kunst uit Neder
land door Fernand Bonneurs
(Ons erfdeel, Kerkstraat 1.
Raamsdonk-Dorp).
eindredactie
henk egbers
DEN HAAG (ANP) De Nederlandse organisatie voor
internationale ontwikkelingssamenwerking (NOVIB), het
Unesco Centrum Nederland en het Nederlands comité Uni
cef zullen hun „traditionele najaarsactie" dit jaar richten
op de door hongersnood geteisterde Afrikaanse landen ten
zuiden van de Sahara, de zogenaamde Sahellanden. De
actie vindt plaats tussen 22 en 29 oktober. Omdat ook an
dere Europese landen een dergelijk initiatief zullen nemen,
kreeg de actie de naam „Euro-aktie 1973 SOS Sahel".
De actie in Nederland wordt
behalve door Novib, Unesco en
Unicef ook gesteund door
Mensen in Nood (de katholie
ke niaitionaile stichting voor hij-
zoiiidere no d én en viuchtelin-
geraizorg), de S.O.H. (stichting
Oekumeniis'Che Hulp aan ker
ken en vluchtelingen) en het
Hivos (Humanistisch instituut
voior ontwikkelingssamenwer
king). Soortgelijke hiulpverle-
niingsoirgainiisaitaes in Groot
Brittanndë, West-Duitslaod,
Frankrijk, België, Oostenrijk,
Italië, Denemarken en Spanje
zuilen eveneens steun verle
nen.
Het gaat er om, zei donder
dag dr. H.M. de Lange, voor
zitter van de Novib, op een
persconferentie in Den Haag,
dat aan deze aotie een infor-
maitief-eduoaitief en een fonds-
wervend karakter wordt gege
ven. Aan. die hand van die ge
beurtenissen in Afrika hopen
de origaniisaties een beter zicht
in de problematiek van arm
en rij'k in die wereld te kun
nen geven, regeringen te kun
nen stimuleren om de getrof
fen gebieden maximaal te
steunen en fondsen te creëren
om een structuurplan mee
te kunnen financieren. „Het
gaat ons niet in de eerste
plaats om de noodhulp, maar
om via bijdragen het uit
voeren van projecten (zo
als irrigatiewerken, wegen
aanleg en herstructurering
van landbouw en vee
teelt) mogelijk te maken,
zodat in de toekomst de Afri
kaanse volken zichzelf kunnen
helpen", zo zed dr. De Lange.
Hij ziet de Sahel-aktie dan
ooik ails een actie op lainige
termijn.
De Satel-landen ten zuiden
van de Sahara boven Volta,
Mali, Mauretanie, Senegal,
Tsjaad en Niger hebben
een oppervlakte van ruim vijf
miljoen km2 (ongeveer de
helft van Europa) en telt circa
25 miljoen inwoners. De oog
sten en de voorraden in dieze
landen blijken in de afgelopen
drie tot zeven jaar verloren te
zijn gegaan, terwijl die zand
woestijnen tientallen kilome
ters naar het zuiden zijn opge
rukt. Daarbij zijn miljoenen
stuks vee en een bij gebrek
aan bevolkingsregistratie niet
te schatten aantal mensen om
gekomen.
De buitenlandse hulp heeft
UTRECHT - BOXTEL
(ANP) Na jaren van stilte
verschijnen er in november
tegelijk drie lijvige missaais
op de Nederlandse markt, elk
op dundrukpapier en tegen de
prijs van 35 gulden.
De nationale raad voor litur
gie van de r.-k. kerkprovincie
komt onder het motto „Neder
land heeft weer een eigen
missaal" met het „missaal
voor zon- en feestdagen" in
een oplage van 20.000 exem
plaren. Op hetzelfde moment
verschijnt het „Gemeenschaps
missaal" met het „missaal
gen", uitgebracht doo> de Bel
gische uitgever Brepols op ini
tiatief van de Vlaamse com
missie voor liturgische zielzorg
en in Nederland verspreid
door de katholieke bijbelstich
ting. Bovendien geeft de bij
belstichting samen met Bre
pols een dagmissaal uit „Gods
woord in de eucharistie van
dag tot dag"-
(ADVERTENTIE)
wellicht de allerergste nood
kunnen voorkomen, namelijk
uitroeiing van elk leven in de
Sahel, maiar volgens dus Lange
kaïn alleen met een goied geor
ganiseerde en internationaal
gecoördineerde en vele jaren
iren.de operatie de Sahel-lan-
d)en worden gered. „De opera
tie zal vooral tot doel moeten
hebben een aantal structurele
veranderingen in deze ramp
gebieden tot stand te bren
gen", zo zei hij.
LGNDEN (DPA) De
Britse justitie heeft donderdag
via het hof voor de industriële
betrekkingen beslag gelegd op
een vermogensbedrag van
100.000 pond (610.000 gulden)
van de bond voor metaalarbei
ders.
Het hof had vorige week
vrijdag reeds in deze zin von
nis gewezen. Over de defini
tieve hoogte van de boete
wordt waarschijnlijk komende
maandag beslist. De een en
een kwart miljoen leden tel
lende metaalbond was veroor
deeld wegens minachting van
het gerecht, omdat hij gewei
gerd had gehoor te geven aan
een gerechtelijk bevel een sta
king bij een bedrijf in de
Zuidengelse stad Wokinig op te
geven.
SCHIEDAM (ANP In
Schiedam zijn een 50-jarige
vrouw en haar 6-jarig doch
tertje zwaar gewond geraakt
bij een vermoedelijk aangesto
ken brand in hun huis in de
Van Leeuwennoekstraat. Het
meisje verkeert in levensge
vaar.
De brand was ontstaan op
de trap naar de woning op Je
eerste etage, zodat de brand
weer met een ladderwagen via
het dak en een raam mevrouw
Overgoor-Valk, Henriëtte en
twee andere kinderen in vei
ligheid moest brengen.
Toen de brandweer het vuur
meester, was, werden bij een
eerste onderzoek op de trap
sporen van brandstichting met
petroleum gevonden. De poli
tie stelt nog een nader onder
zoek in.
BODEGRAVEN (ANP)
Een expediteur uit Nieuwer-
brug (gem. Bodegraden), de
heer M. Vijfhuizen heeft bij
de officier van justitie in Den
Haag aangifte gedaan van ver
duistering, gepleegd door de
gemeente Bodegraven.
De heer Vijfhuizen meent,
dat de gemeente zich schuldig
heeft gemaakt aan een straf
baar feit door enkele schuur
tjes die hij op een terrein bij
zijn bedrijf had neergezet als
opslagruimten, niet alleen af
te breken maar ook te verko
pen. De opbrengst, verminderd
met de kosten, is voor de ex
pediteur.
Van de zijde van de gemeen
te deelde men desgevraagd
mee, dat de schuurtjes zonder
bouwvergunning waren neer
gezet op oen terrein dat inge
volge het bestemmingsplan be
stemd was als „openbaar
groen". De heer Vijfhuizen
kreeg opdracht ze te verwijde
ren. Toen hij daaraan geen
gevolg gaf, deed de gemeente
het zelf. De verkoop, aldus de
woordvoerder, was volkomen
in overeenstemming met de
desbetreffende wettelijke be
palingen.
IN de gemeente Varik zijn twee
dijkwoningen bewoonbaar ge
maakt door een actiegroep uit
Utrecht om te protesteren tegen
plannen van het polderdistrict
Tielerwaard. Dit polderdistrict
wil een dijkverzwaring uit
voeren aan de landzijde. Dit
heeft tot gevolg dat er onge
veer 2000 dijkwoningen moe
ten verdwijnen.