cht!
Filmhuizen in Brabant en Zeeland?
f
iten u
e MEER
'e seksuele dagdromen in Boons tweede jeugd
Grote zorgen heten
dikwijls geld
Vakantie
rond
Kerstmis
Van eigen woning
bezitters heeft
60 procent
bruto-inkomen
beneden f 20.500
kunst
HET GENEKKA MET KLEINKUNST-ARTIESTEN ALS NATIONALE MANIFESTATIE
een. Alles zal
f BOEKENBEURS te Ant.-
Jerpen, van 1 tot 12 novem-
telt dit jaar 65 deelne-
[ers die 250 fondsen verte-
inwoordigen
CINESTUD, internationaal
festival van studenten
is, van 15-24 november in
..jsterdam, toont voor het
irst films uit China, Brazilië,
jlombia, Algerije en Tunesië,
f komen 150 films in 18
instellingen. Joris Ivens
irdt o.a. verwacht.
ota bene
(ERDWENEN EN VERDWIJNENDE KUNST UIT JOEGOSLAVIË EN JAPAN
I
xpositie
loek
T ijdschrift
Plan bij Philips:
THYSSEN-
BORYEMISZA
Verolme verwacht
20% meer winst
Pompbediende
verijdelt
roofoverval
15
[ijdag
12 oktober 1973
rlo
MASS Moving uit Brussel
El'iseert vanavond om balf-
K, jn Middelburg het pro-
11 Human Incubation. In de
ïèeshal worden o.a. een aan.
1 mensen in een cocon ge-
'ten Mass Moving is een
ternationaal bekende n
..„oiiike beweging.
ng van zaterdag 13
orkest THE COURT
inkom.
25 Fr. de liter plus
zelfklever.
lit is GRATIS
\N NIEMAND,
ïapijtenbedrijf van
isoppervlakte.
ILGIë.
iwen van Vermeer-
agen geopend van
lag gesloten.
en onze toonzalen
.00 uur.
er, iedere zaterdag
3ndag vanaf 14.00
Wenst U te kopen
kommerciële afge-
vul onderstaande
261 55.262 55.263
leeshal woruen o.a. mi
1 mensen in een cocon ge-
Mass Movmsf is een
ternationaai ue&euue maat-
happelijke beweging.
PETER Schreiber werd al
leen directeur van Micke-
lACH, een zonnebloem, film
(je 'Nederlandse tv-filmer
hert Klinkert werd tijdens
t filmfestival van Thessalo-
lu van het doek gefloten,
i,jat beeld en tekst asyn-
u'oon liepen.
THE Seatdown Seven uit
Jitsland; te horen op 13 ok-
tjel. bij Roaring Twenties
tb Ginnekenmarkt 13. Bre-
Vanaf 21.00 uur.
BAOÜL Hynckes krijgt een
[respectieve expositie van
93 tot 1973 in het ge-
■entemuseum van Arnhem.
sn 13 oktoher tot 25 novem-
8T.
ONDERWIJS in Engelse
j is misschien gediend met
j wetenschap, dat in het ge-
Ijuw van de Britse consul,
'izersgracht 343 Amsterdam,
iert kort een permanente
intoonstelling is van boeken
[rer het onderwijs in die
IlLIES Cosijn krijgt van 13
itobev tot 26 november een
rerzichtstentoonstelling van
iar keramische werk in mil
ium Boymans-Van Beuningen
Rotterdam.
.EEN TAPIJT van ongeveer
'n half miljoen gulden dat
irzië nog nooit heeft verlaten
aakt deel uit van een expo-
lie van Perzische tapijten in
houwburg Orpheus te Apel-
lorn; van 12 tot en met 14
itober.
CABARETTEN, driedaags
ilgisch-Nederlands amateur-
baretfestival op 8, 9 en
november in Delftse T.H.-
a. Opzet: contact met grote
ibliek. Verwacht: 1400 toe-
wuwers per avond. Don
uishocking, Ivo de Wijs en
lerlands Hoop kwamen via
[festival in de publiciteit.
ELFduizend gulden bracht
n Japanse prent van Shara-
op tijdens veiling bij Paul
sndt. Gekocht door een
sisman
I MARGRIET Rood-schilde-
en en Mia Vullimgs-kera-
ek, tot en met 11 november
'tWeefhuis te Nuenen; An
ke Boot schilderijen, tot en
it 21 oktober in schouwburg
Lievekamp te Oss; schil-
rijen van de Belg Jan Cob-
ert tot 5 november bij gale-
De Ark te Boxtel; schilde-
ien en grafiek van Nicolaas
iinberg tot 31 oktober in
ilerij 't Boere Höfke te Huls-
15.
Napraten met Benny Lude-
mann over het rnonsterzangfes-
tijn van de kleinkunst Nekka,
afgelopen zondag in Antwer
pen. Het sportpaleis aldaar
was tot de nok met 20.090
mensen gevuld, die enthousi
ast reageerde op de talrijks
kleinkunstenaars die daar op
traden; Benny Lüdemann was
een van de artiesten. „Het was
verschrikkelijk om er als ar
tiest aan mee te doen", zegt
hij. Als begeleider van Dimitri
van Toren moest hij boven
dien tussen allerlei auto's door
hollen voor televisieopnamen,
die a.s. zaterdag in het pro
gramma Echo (Vlaamse t.v.)
worden uitgezonden.
Onze twijfel of een derge
lijk unmstergebeuren de klein
kunst mt, wordt bevestigd
door n reacties. Zoveel gro
te namen op het gebied van
de kleinkunst bijeen betekent
natuurlijk een trekpleister. Je
krijgt dan wel een stadion
vol! En de artiesten zelf zijn
dikwijls gebaat met een stuk
reclame. Maar de typisch ei
gen sfeer van het kleinkunst-
theater ontbreekt, zodat er een
vertrokken beeld ontstaat van
wat nu eigenlijk kleinkunst is.
Het wordt een sfeer voor dij
enkletsers. Cornelis Vreeswijk
met zijn bekende liedje over
de non, wordt dan een massa
succes, maar even later gaat
deze Cornelis met een minder
bekend liedje dan ook goed de
mist in. Het „He, kom aan"
van Dimitri van Toorn wordt
ook wel een klapstuk, waarbij
ovaties alsof de wereld ver
gaat het gevolg zijn, maar het
is maar de vraag of daarmee
een dergelijk liedje recht
wordt gedaan. „Het zou ook
een Vider Abrcham-show kun
nen zijn", zegt Benny Lüde
mann. Met alle respect voor
deze show, de meeste artiesten
van Nekka zouden zich daarin
toch niet op hun plaats voelen.
De mogelijke luisterliedjessfeer
zo die er af en toe was, werd
cru onderbroken door circus
spektakel.
De Vlamingen doen de laat
ste jaren hun uiterste best om
de kleinkunst op zoals ze
het zelf zeggen hetzelfde
niveau te krijgen als in Ne
derland. De kleinkunstgroepen
groeien er als paddestoelen uit
de grond. Maar daarbij wre
ken zich enkele zaken. Zoals
in het verleden (en in het
heden ook nog wel) de Vla
mingen via massale ''zangbij
eenkomsten gewonnen moes
ten worden voor de Vlaamse
gedachte, zo wordt nu met de
zelfde middelen geprobeerd
Vlaanderen rij" te maken voor
de kleinkunst. Het middel
schiet hier aan het doel voor
bij. Kleinkunst bedrijven met
20.000 mensen is een zaak die
met zichzelf in tegenspraak is.
Daarbij kwantiteit geen be
wijs v aliteit. De pogin
gen o -ay-outs van Nek
ka in am en Eindhoven
het 1 ndse publiek te
winnen ,r de Vlaamse ar
tiest, moeten dan ook van
vraagtekens worden voorzien.
Althans voor een blijvend pu
bliek. Benny Lüdemann, die
regelmatig in contact staat met
zowel de Nederlandse als de
Vlaamse kleinkunst, meent dat
het Vlaamse publiek nogal
tekstgebonden is, terwijl het
Nederlandse publiek tegelijk
meer aandacht heeft voor de
totale muzikale presentatie
van het lied.
Het zijn nu juist de Vlaamse
teksten die, op een klein pu
bliek na, het Nederlandse pu
bliek niet zo erg boeien; niet
omdat ze Vlaams zijn, maar
veeleer om de inhoud er van.
„De Vlamingen blijven, te
recht. nakomelingen van Ge-
zelle", aldus Benny Lüde
mann. „Nederlanders die wat
zakelijker van instelling zijn,
ervaren de Vlaamse teksten
meestal als nogal flauw". Miel
Cools is praktisch de enige
Vlaamse artiest op dit terrein
die wat aansluiting vindt bij
het Nederlandse publiek; maar
hij stelt zich dan ook niet als
een rasechte Vlaming in de
traditionele zin van het woord
op.
Mogelijk wordt dit in
Vlaanderen als discriminerend
ervaren, maar het heeft veel
meer te maken met het botsen
van twee culturele klimaten,
waar ongetwijfeld historische
addertjes onder het gras zit
ten. De hele filosofie achter
Nekka mag daarom wel eens
op de helling. Als ledenwerf
actie voor de kleinkunstthea-
ters blijkt dit gebeuren niet zo
erg zinvol. Bovendien hebben
deze kleinkunsttheaters door
gaans toch niet zo te klagen
over gebrek aan publiek.
H.E.
Er wordt hard gewerkt aan
de oprichting van een groot
aantal filmhuizen in ons land,
waarin het zogenaamde Vrije
Circuit gaat draaien. Dat cir
cuit bevat films die om econo
mische en censurele (politieke
oi morele) redenen niet in de
officiële bioscopen gedraaid
kunnen worden. Te Middel
burg, Vlissingen en Goes zijn
de plannen in een vergevor
derd stadium; op 1 januari a.s.
zal daar waarschijnlijk wor
den begonnen. En voor Breda
bestaan er concrete plannen.
Op 28 oktober is er een bij
eenkomst, waarop geïnteres
seerden de noodzaak van een
filmhuis in Breda nader kun
nen onderstrepen.
Ruud Backx (voorheen de
Trapkes Breda, nu Fugitive
Cinema Amsterdam): „Breda
is van de vier grote steden in
Brabant het verst gevorderd
met de plannen". Ad van 't
Veer projectleider van het
Vrije Circuit in Zeeland; „Ja,
we hebben in Zeeland finan
ciële ruimte om dit project te
realiseren".
De gedachte om tot een Vrij
Circuit te komen, kreeg een
eerste aanzet in de organisatie
van Film-international, een
manifestatie te Rotterdam. Dit
jaar kwam dit programma van
internationale alternatieve
films zelfs voor in het Holland
Festival. De organisators van
deze jaarlijkse manifestatie,
Bals en Visbeen, ontwikkelden
het plan voor een Vrij Circuit,
om ook gedurende het jaar de
mogelijkheid te scheppen
films, die anders op de zeef
blijven liggen, te vertonen.
Filmhuis 't Hoogt in Utrecht
werd de eerste aanzet, gevolgd
door filmhuizen in Amersfoort
en Leiden; voor Rotterdam be
staan er ambitieuze plannen,
waarvoor de gemeene een rui
me subsidie beschikbaar stol
de.
Daarnaast bestaat er reeds
een reeks andere organisaties,
b.v. Fugitive Cinema, Cine-
club, Nederlandse Filmmakers,
Coöperatie, Cinestud en ande
re, die al geruime tijd alterna
tieve films in distributie bren
gen. Er is nu een coördinatie
groep van het Vrije Circuit
ontstaan, die tracht tot een
gezamenlijk overleg te komen
van deze verschillende onder
nemingen. In het laatste num
mer van het filmschrift Skrien
zetten zij door middel van een
manifest hun bedoelingen uit
een. Bedoelingen die liggen
op het terrein van de produk-
tie, distributie, vertoning, con
sumptie en interne structuur.
Gesteld wordt o.a. dat het hele
verschijnsel film onderge
schikt werd gemaakt aan het
winststreven. Van alle kunsten
is de film de meest kapitalisti
sche, vercommercialiseerde
tak, zo wordt gezegd. Er wor
den alleen films op de markt
gebracht die universeel ver
koopbaar zijn. Dit heeft tot
gevolg dat zowel realistische,
documentaire, sociaal-kriti
sche, als uitgesproken „kunst
zinnige" experimentele films
zijn uitgesloten. In het kapita
listische systeem is de film
slechts een klein aftreksel van
haar werkelijke mogelijkhe
den In het Vrije Circuit, zo
wordt gezegd, gebeurt het pro
duceren, distribueren en ver
tonen van films niet op basis
van winst, maar om een edu
catieve en politieke reden. Dit
betekent echter dat een groot
gedeelte van de economische
druk, die met de produktie
etc. van films gepaard gaat,
opgevangen moet worden door
rijks- of gemeentelijke subsi
die.
Tijdens de film week Arn
hem heeft een alternatief
filmfestival van deze uitgangs-
Goddard
„Voor de eerste
keer kunnen wij
antwoord geven
op de vraag hoe
wij zijn verbon
den met de ar
beiders".
Naar aanleiding
van zijn Tout va
bien; een film
in het „Vrije
Circuit".
punten blijk gegeven. Films
als „Tout va bien" van God
dard (over een fabrieksbezet-
ting) „Ludwig" (een histori
sche persiflage), van Syber-
berg, de Japanse film „Kashi-
ma Parodie" (over de strijd
van dorpsbewoners tegen de
vestiging van een vliegveld)
en „Vaarwel" (over de mens
in Limburg gedurende enkele
eeuwen) van Guido Pieters,
zijn b.v. films die Figutive
Cinema reeds in roulatie
brengt.
Morgen gaan alle organisa
ties, die op een of andere wij
ze deze alternatieve films in
.roulatie brengen, gezamenlijk
rond de tafel zitten om tot een
planmatige organisatie in ons
land te komen.
Ad van 't Veer: „In Middel
burg gaan we twee dagen per
week draaien. In het ontmoe
tingscentrum van de nieuwe
wijk Dauwendaele en in een
zaaltje in het centrum van de
stad. In Vlissingen hebben we
een ruimte op het oog, en in
Goes zijn we nog aan het on
derhandelen. In het dunbe
volkte Zeeland is spreiding
nodig. Op deze wijze kan één
man met een auto en een pro
jector vier voorstellingen per
week in Zeeland verzorgen. In
de begroting zit f 2000. waar
we mee uit denken te komen.
Intussen blijven we ook zoe
ken naar een gebouw in Mid
delburg voor een alternatieve
schouwburg".
In Breda is men bezig met
een stichting Filmhuis Breda.
Er is een begroting waarop
plaats is ingeruimd voor twee
mensen die fulltime met deze
zaak bezig zullen zijn. Deze
begroting voor de komende
twee jaar, rekent op een sub
sidie van f 15.000,- per jaar
van de provincie en f 20.000.-
per jaar van de gemeente
Gezocht wordt nog naar een
geschikte ruimte in het cen
trum van de stad.
Gedacht wordt aan een zaaltje
met ongeveer 100 zitplaatsen.
Het plan is drie dagen per
week een openbare vertoning
te verzorgen en vier dagen per
week films te draaien voor
groepen die op een of andere
wijze thematisch bezig zijn.
Vooral voor het vormingswerk
ziet Ruud Backx in deze laat
ste mogelijkheid een stuk ser
viceverlening.
Op een bijeenkomst in het
Jeugd- en Jongerencentrum,
Nieuwe Ginnekenstraat 18,
Breda, op 18 oktober om 20.00
uur, zijn al alle groepen die
op een of andere wijze in
Breda en omgeving met het
vormingswerk bezig zijn, uit
genodigd. De filmwerkgroep
van de provinciale culturele
raad staat positief ten opzichte
van een advies van de raad
aan de Gedeputeerde Staten
om de gevraagde subsidie te
verlenen. Het wachten is nog
op de gemeente Breda, die
zich kan spiegelen aan het
voorbeeld van Rotterdam.
HE.
irdigde
Joegoslavië is een geliefd
fitantieland. In de meest
uidelijke provincie Macedonië
■ringen echter nog niet zoveel
Toeristen door. Juist daar ont-
J'k je nog de meest authen-
pe vormen van volkskunst
f1 flit land. Bovendien ligt
fust Macedonië op een snij
punt van verschillende cultu
re invloeden: de Slavische
pïzantijnse, Turkse en die
lanuit de omringende Balkan-
pnflen. Zowel in de talrijke
jieufschakeringen als in de
Ifschiilende vormgevingen, is
1»' te ervaren.
LDe expositie „VOLKS-
KUST IN MACEDONIë", die
F 3 december te zien is in
Volkenkundig Museum te
f'IURG, is daarvan een
puffende demonstraeti. Deze
lxPositie kwam tot stand in
F" kader van het cultureel
■KKoord Nederland-Joegosla-
re' en is eerder in Parijs en
Londen geweest. De collectie
is afkomstig uit het Volken
kundig Museum van Skopje.
Een opvallende plaats op de
ze tentoonstelling nemen de
klederdrachten in. Vele ervan
worden momenteel, met name
op het platteland, nog gedra
gen. Wie daar hijvoorbeeld
wel eens de stugge, stijve,
maar bontgekleurde dzube's
gezien heeft, wordt daar meest
al terstond verliefd op. De
uitgesproken drachten voor
mannen en vrouwen bij fees
ten en op werkdagen, worden
op deze tentoonstelling uitvoe
rig en fraai getoond. Een an
der opvallend element vormen
de sieraden; fraai in zilver
gedreven voorwerpen, die een
invloed vanuit de Turkse
edelsmidskunst verraden.
De potterie vertoont een wat
grotere stugheid. Behalve de
simpele gesneden figuurtjes in
houten gebruiksvoorwerpen,
zijn er ook staaltjes van ba
rokke houtsnijkunst te zien.
De collectie op deze tentoon
stelling werd voornamelijk in
de jaren na de tweede wereld
oorlog verzameld en stamt
uit de vorige en deze eeuw.
De Turkse en Slavische motie
ven, die op de verschillende
voorwerpen zijn te onderschei
den vertellen niet alleen van
een culturele diversiteit, maar
ook van de historische strijd
die dit land heeft moeten voe
ren. De geografische en vol
kenkundige aspecten van Joe
goslavië en in het bijzonder
van Macedonië, zijn aan de
hand van een dia-klankbeeld
te volgen. Dagelijks van 10 tot
12, en van 14 tot 17 uur.
Zaterdag en zondag van 14 tot
17 uur.
Het Volkenkundig Mu
seum Justinus van Nassau te
Breda, exposeert in de koffie
ruimte een reeks van 12 tot 15
opeenvolgende maandelijkse
tentoonstellingen die een over
zicht geven van de historische
ontwikkeling van de Japanse
prentkunst vanaf 1670 tot he-
den. Werd in september de zo
genaamde primitieve kunstpe
riode van 1670 tot 1750 ge
toond, deze maand zijn aan de
orde de Ukiyo-E-prenten van
Harumobu en zijn leerlingen,
Koryusai, Shigemasa, Masa-
yoshi. Iedere tentoonstelling is
bescheiden van opzet; daarbij
wordt telkens een keuze ge
maakt uit de beste exempla
ren van de circa 10000 prenten
die het Rijksmuseum voor
Volkenkunde te Leiden op dit
gebied bezit.
De 20 prenten die momen
teel te zien zijn geven een
aardig beeld van het leefkli
maat uit die tijd. De rol van
de man en de vrouw in huis,
het theater, de erotiek, de na
tuur en in het sprookjesachti
ge voiksgebeuren, komt in
sierlijke lijnen en in verfijnde
kleuren op je af. Op enkele
technische aspecten wordt ge
wezen; zo was bijvoorbeeld
Harunobu de man die in 1765
de veelkleurendruk („brokaat
schilderij") het eerst toepaste.
Uit kleurhoutsneden spreekt
een verfijnde beeldende
kracht die dikwijls zeer illus
tratief van aard is. Van Ma-
sayoshi trof me een prent met
twee worstelaars. Deze reeks
exposities vormt een onder
deel van de ook bezienswaar
dige vaste collectie zodat er
geen aparte entreegeld wordt
betaald. Dagelijks van 10 tot
17 uur. zondag 13 tot 17 uur.
H.E.
LOUIS PAUL BOON heeft
inVeVen "Someen" als mooi
Tet geschreven: „Zomerdag-
IÏÏ.m (Uitg. De Arbeider-
1 12,50). In lyrische
Praak rekent hij af met
r-a seksuele jeugdfrustraties,
F,-. ,11 aan een r.k. gods-
Ij' "stige opvoeding. Op een
EL» Sf)eelsere wijze zet hij
™ee een volgende stap op
Pad dat hij vorig jaar
K), oeg met Mieke Maaikes
[L?ene Jeugd. „Erotisch, poë-
proza" noemt hij zelf
L™ ..Zomerdagdroom". Een
L Jmals compensatie van de
len „rijkheid, die met handen
tost - gebonden is door de
sstaanjagende magie van
fecViiii u^uut> dat zegt te be-
tó u i over leven en dood
L; Boon het voor; maar
L doet dat op een minder
Sje'!aiw?c'1tif;e wijze als het
L„ ,misschien gezegd wordt-
,a,r°kke, speelse fantasie
net land van Pallieter.
(ij??merdagdroom is het ver
Wol!,?? jongetje dat zich diep
lïhirnt! voelt. Het leeft in
Aakt 'u zoals Boon die van
beschreven en gekend
heeft in zijn jeugd. Zijn vader
is voortdurend dronken, en
slaat hem; zijn moeder was
een harde, zwijgende vrouw,
maar ze noemt hem: mijn
kleine Prins. „Stil, wat in het
duister, loerde hij om zich
heen naar allerlei wat blijk
baar in deze gore en stinkende
wijk bij daglicht niet mocht of
niet kon. Hij zag op elkaar
kruipen en paren in duiste-
Boornutie c o; ine wen
Do. omen van een tweede
jeugd.
re hoeken en gaten, achter
schuttingen en op vuilnisbel
ten. Hij rilde dan, soms van
angst, bij deze door hem afge-
loerde verboden vertoningen
betrapt te zullen worden.
Maar later kwam dan de
droom. Eveneens iets te bezit
ten, met iets te paren, een niet
te noemen mooi, en door hem
ook niet te beschrijven wat
voor wezen".
De gore werkelijkheid
wordt dan droom in dit ver
haal. Immers, het gebochelde
mannetje wordt dan een prins.
Hij beleeft zijn avonturen in
een kathedraalachtig slot, dat
als kerk functioneert bij de
seksuele inwijdingsrites, die
de prins in dit sprookjesslot
beleeft. Een magisch oergebeu-
ren; een liturgie van zinne
lijkheid. Bij deze initiatieritus
van mannelijkheid wordt hij
geasisteerd door zijn even
beeld, een aapachtig, gebo
cheld mannetje, dat spelend
op zijn fluit mythologische sa-
ierachtige trekken heeft. Cen-
raal bij dit gebeuren staat
een oermoeder (onze moeder
de heilige kerk) omgeven door
vijf jonge dartele dochtertjes,
met sprekende namen: Mal
lootje, Lolletje, Kaddootje,
Bedsa en Wonder. Met Won
der begint het wonder. Aan
vankelijk tekent Boon, sorry
het jongetje haar vrouwelijke
schoonheid op alle mogelijke
manieren. Maar zelfs de dro
men op papier worden werke
lijkheid. Ook al doorbreekt
Boon daarbij de taboes van
zijn jeugd, de beschreven ero-
tiek-seksualiteit is nogal eng-
coïtus gericht, zodat hij met
zijn durf toch de gevangene
blijft van een cultuurgebonden
begrensde obsessie.
Het venijn zit in de staart.
De broer van Bocheltje, een
kruising van een jager en een
afgevallen pater (pater
Zweep) vertegenwoordigt bij
na alles wat Boon in zijn hart
aan pijn meedraagt door de
verstikkende invloed van een
kerk op de seksualiteit. De
houding van Bedsa bij deze
Kaïn en Abel-strijd op leven
en dood rond de oerdriften der
mensheid, lijkt hij te appre
ciëren: „ze aanvaardde de din
gen voor wat ze waren: het
leven, de liefde, het genot, de
pijn, de smart, de dood, het
was voor hen allemaal koek
van eenzelfde deeg genoemd.
Alles larie en apekool die men
maar moest nemen zoals die
was". De prins beleeft immers
in zijn meest wonderlijke lus
tervaringen ook nog de angst
van zijn jeugd.
Boon schreef een lyrisch
boekje waarvan de hoekige
kanten sommigen zullen sto
ten, maar waaraan vele ande
ren zichzelf ongetwijfeld zul
len herkennen. Maar ook niet
meer dan een herkenning,
want Boon doet met de gege
vens weinig voor een positieve
verwerking van jeugdfrustra
ties Hij schreef dan ook geen
psychologisch handboek, maar
een roman waaraan wel wat te
beleven valt.
STREVEN-l: „De bescha
vingscrisis die wij doormaken,
houdt grotendeels verband met
wanhoop", aldus Jean-Marie
Muller in zijn bijdrage over
geweldloosheid. Hij schrijft
daarover vanuit praktische er
varing; toen hij in 1968 dienst
weigerde uit gewetensbe
zwaar. werd hij voor vijf jaar
beroofd van zijn burgerrech
ten. Verder komen in deze
aflevering aan de orde: de Eu
ropese veiligheidsconferentie
in Helsinki (L. Bartalits); een
schets over Libanon als land
m wankel evenwicht (Robert
Hotz); de historische ontwik
keling van het structuralisme
(Jan Broekman); een kritische
beschouwing van Joris Gerits
over de stelling van Develing,
dat het einde van de roman in
zicht is; een beschoewing van
F.ric de Kuyper over La Gran
de Bouffe. een felomstreden
film en een beschouwing van
J. Danen van Meer, over Ma
lawi na de wittebroodsjaren
(„De gewone man wordt er
ontevreden over de rijkdom
van de nieuwe elite"). (Stre
ven, postbus 233 Den
Bosch).
4 RAAM: „Lectuur mikt op
een publiek, een massa van
anonymi, literatuur op de mens
die nog een naam mag heb
ben". aldus Jacques Kruithof
in Literatuur en Lectuur.
Ruud Kraayveld maakt enkele
filosofische bedenkingen tegen
de literatuurwetenschap, en
noemt zijn bijdrage „De ex
trinsieke studie van litera
tuur". C.J. Mertens besteed)
aandacht aan begrip en inhoud
van „gulheid". „Het is duide
lijk dat het begrip gulheid
nauw aansluit bij de elemen
taire welwillendheid van de
natuur". Frans A. Janssen be
kijkt het jaar 1945, als keer
punt in dp literaire activitei
ten van W.F. Hermans (Raam.
Nieuwe Gracht 24a.
Utrecht.).
eindredactie
henk egbers
(ADVERTENTIE)
Stel: vanmorgen belt uw n
vrouw huilend op dat
sze uw auto in de prak heeft
gereden. Stuur een expert
\voor de schade. En een
Fleurop-bloemist als troost.
Niemand woont te ver weg...
om bloemen te krijgen.
Raadpleeg uw Fleurop-bloemist.
Weet u dat de Goudsbloem vroeger als geneeskruid
werd gebruikt?
U leest erover in het Fleurop-bloemenboek. Spaar de
gratis Fleurop chrysal- en pokonzakjes van uw Fleurop-
bloemisi.
(Van onze
redactie
binnenland:
buitenland)
HOEVELAKEN De
genen die in 1970, 1971
en de eerste helft van
1972 een eigen woning
hebben gekregen, had
den voor 60 procent een
bruto-inkomen van be
neden de f 20.500. Aldus
een in opdracht van het
Bouwfonds Nederlandse
Gemeenten uitgevoerd
onderzoek. Dit heeft
donderdagmiddag in
Hoevelaken de presi
dent-commissaris van de
N.V. Bouwfonds Neder
landse Gemeenten dx-s.
G. W. van Veenen, ge
zegd in een toespraak op
de aandeelhoudersverga
dering van het Fonds.
Drs. Van Veen heeft
in zijn toespraak aan
dacht besteed aan het
verdwijnen van het
kwantitatieve woningte
kort, dat betekent dat
overgeschakeld moet
worden naar kwalitatie
ve aspecten.
Drs. Van Veenen wees
er op, dat het bouwen in
de afgelopen vier jaar
vijftig procent duurder
is geworden.
(Van een onzer
verslaggeefsters
EINDHOVEN Bij Philips
wordt overwogen dit jaar tus
sen kerst en nieuwjaar tien
dagen vakantie te geven. Die
gedachte moet nog met diver
se afdelingen in het bedrijf
worden besproken alsmede
met de vakbonden.
Volgens de nieuwe CAO
wordt per 7 januari a.s. een
arbeidsverkorting ingevoerd
van anderhalf uur per week
van 41 Vfc uur naar 40 uur. Er
ligt nu een voorstel op tafel
om deze verkorting pas per 1
juli 1974 te laten ingaan zodat
door de „teveel gewerkte"
uren vier vrije dagen over het
eerste half jaar ter beschik
king komen.
Deze vrije tijd kan dan op
voorschot worden ingepast
rond de kerst zodat er een
aaneengesloten vakantie ont
staat' van 22 december tot 2
januari. Een besissing hierover
valt waarschijnlijk pas half
november.
(Van onze redactie
binnenland)
AMSTELVEEN Thyssen-
Bornemisza Group N.V. zal
het bod op aandelen Indian
Head Inc. New York gestand
doen, aangezien het verlangde
maximum aantal van 1,1 min.
aandelen is aangemeld.
Thyssan-Bornemisza heeft
hiermee een belang van 32
pet. in Indian Head verwor
ven. Het totale bedrag dat met
deze transactie is gemoeid be
draagt 50 min. dollar. Het be
drag zal in contanten worden
betaald en uit beschikbare li
quiditeiten van Thyssen-Bor-
nemisza worden gefinancierd.
De groep wil haar verdere ac
tiviteiten in de V.S. zoveel
mogelijk via Indian Head
voortzetten, zo deelt het con-
ROTTERDAM (ANP) De
door de Rijn-Schelde - Verolme
Machinefabrieken en Scheeps
werven N.V. behaalde resulta
ten over de eerste 32 weken
van 1973 geven een bruto
winststijging aan, ten opzichte
van dezelfde periode 1972, van
circa 20%.
Op grond van deze resulta
ten en de prognose voor het
nog resterende tijdvak, ver
wacht de raad van bestuur dat
het uiteindelijke nettoresultaat
over 1973 eveneens circa 20%
hoger zal uitkomen dan de re
sultaten over 1972.
De totale resultaten van de
divisie scheepsnieuwbouw,
respectievelijk scheepsrepara-
tie stemmen tot tevredenheid,
de resultaten van de divisie
machine- en apparatenbouw
hebben, vooral door onderbe
zetting, een nadelige invloed
op het groepsresultaat.
APELDOORN (ANP) De
42-jarige pompbediende G. Nij-
kerk heeft in de nacht van
woensdag op donderdag een
overval op zijn benzinestation
aan de Zwolscheweg in Apel
doorn weten te voorkomen.
Kort nadat hij de dagop
brengst in de kluis had opge
borgen, kwamen twee mannen
binnen, die met een mes dreig
den. Er ontstond een woorden
wisseling. Tenlotte pakte Nij-
kerk een acculader en bedreig
de op zijn beurt de overvallers,
die de benen namen. In de
deuropening trok een van hen
een pistool en loste twee scho
ten. Nijkerk werd niet geraakt.
De twee mannen zijn voort
vluchtig.
(ADVERTENTIE)
Toch kunnen zulke zorgen ook dikwijls worden
weggenomen. Die kunnen bij Möllerworden
ondergebracht. Möllerverzorgt Persoonlijke Leningen
Alzo'n20 jaar, heel zorgvuldig en door héél Nederland
(want afstanden bestaan niet voorMöller).
Als u gehuwd benten in loondienst, zijn er voor u
leningen tot 10.000 gulden.' Daartoe is een telefoontje of
briefje meestal voldoende. Maar ook voor een visite aan
kantoor Eindhoven bent u altijd welkom.
Want het is ons vakgeld uitlenen, adviseren over
de hoogte van het bedrag en de looptijdkortom samen
met u beslissen wat er nodig is om uw zorgen weg te
nemen.
Möller Persoonlijke Leningen
Eindhoven, St. Catharinastraatl
Tel. 040 25472 en 66633. Na kantoortijd 04105 - 3039.