cht! Filmhuizen in Brabant en Zeeland? f iten u e MEER 'e seksuele dagdromen in Boons tweede jeugd Grote zorgen heten dikwijls geld Vakantie rond Kerstmis Van eigen woning bezitters heeft 60 procent bruto-inkomen beneden f 20.500 kunst HET GENEKKA MET KLEINKUNST-ARTIESTEN ALS NATIONALE MANIFESTATIE een. Alles zal f BOEKENBEURS te Ant.- Jerpen, van 1 tot 12 novem- telt dit jaar 65 deelne- [ers die 250 fondsen verte- inwoordigen CINESTUD, internationaal festival van studenten is, van 15-24 november in ..jsterdam, toont voor het irst films uit China, Brazilië, jlombia, Algerije en Tunesië, f komen 150 films in 18 instellingen. Joris Ivens irdt o.a. verwacht. ota bene (ERDWENEN EN VERDWIJNENDE KUNST UIT JOEGOSLAVIË EN JAPAN I xpositie loek T ijdschrift Plan bij Philips: THYSSEN- BORYEMISZA Verolme verwacht 20% meer winst Pompbediende verijdelt roofoverval 15 [ijdag 12 oktober 1973 rlo MASS Moving uit Brussel El'iseert vanavond om balf- K, jn Middelburg het pro- 11 Human Incubation. In de ïèeshal worden o.a. een aan. 1 mensen in een cocon ge- 'ten Mass Moving is een ternationaal bekende n ..„oiiike beweging. ng van zaterdag 13 orkest THE COURT inkom. 25 Fr. de liter plus zelfklever. lit is GRATIS \N NIEMAND, ïapijtenbedrijf van isoppervlakte. ILGIë. iwen van Vermeer- agen geopend van lag gesloten. en onze toonzalen .00 uur. er, iedere zaterdag 3ndag vanaf 14.00 Wenst U te kopen kommerciële afge- vul onderstaande 261 55.262 55.263 leeshal woruen o.a. mi 1 mensen in een cocon ge- Mass Movmsf is een ternationaai ue&euue maat- happelijke beweging. PETER Schreiber werd al leen directeur van Micke- lACH, een zonnebloem, film (je 'Nederlandse tv-filmer hert Klinkert werd tijdens t filmfestival van Thessalo- lu van het doek gefloten, i,jat beeld en tekst asyn- u'oon liepen. THE Seatdown Seven uit Jitsland; te horen op 13 ok- tjel. bij Roaring Twenties tb Ginnekenmarkt 13. Bre- Vanaf 21.00 uur. BAOÜL Hynckes krijgt een [respectieve expositie van 93 tot 1973 in het ge- ■entemuseum van Arnhem. sn 13 oktoher tot 25 novem- 8T. ONDERWIJS in Engelse j is misschien gediend met j wetenschap, dat in het ge- Ijuw van de Britse consul, 'izersgracht 343 Amsterdam, iert kort een permanente intoonstelling is van boeken [rer het onderwijs in die IlLIES Cosijn krijgt van 13 itobev tot 26 november een rerzichtstentoonstelling van iar keramische werk in mil ium Boymans-Van Beuningen Rotterdam. .EEN TAPIJT van ongeveer 'n half miljoen gulden dat irzië nog nooit heeft verlaten aakt deel uit van een expo- lie van Perzische tapijten in houwburg Orpheus te Apel- lorn; van 12 tot en met 14 itober. CABARETTEN, driedaags ilgisch-Nederlands amateur- baretfestival op 8, 9 en november in Delftse T.H.- a. Opzet: contact met grote ibliek. Verwacht: 1400 toe- wuwers per avond. Don uishocking, Ivo de Wijs en lerlands Hoop kwamen via [festival in de publiciteit. ELFduizend gulden bracht n Japanse prent van Shara- op tijdens veiling bij Paul sndt. Gekocht door een sisman I MARGRIET Rood-schilde- en en Mia Vullimgs-kera- ek, tot en met 11 november 'tWeefhuis te Nuenen; An ke Boot schilderijen, tot en it 21 oktober in schouwburg Lievekamp te Oss; schil- rijen van de Belg Jan Cob- ert tot 5 november bij gale- De Ark te Boxtel; schilde- ien en grafiek van Nicolaas iinberg tot 31 oktober in ilerij 't Boere Höfke te Huls- 15. Napraten met Benny Lude- mann over het rnonsterzangfes- tijn van de kleinkunst Nekka, afgelopen zondag in Antwer pen. Het sportpaleis aldaar was tot de nok met 20.090 mensen gevuld, die enthousi ast reageerde op de talrijks kleinkunstenaars die daar op traden; Benny Lüdemann was een van de artiesten. „Het was verschrikkelijk om er als ar tiest aan mee te doen", zegt hij. Als begeleider van Dimitri van Toren moest hij boven dien tussen allerlei auto's door hollen voor televisieopnamen, die a.s. zaterdag in het pro gramma Echo (Vlaamse t.v.) worden uitgezonden. Onze twijfel of een derge lijk unmstergebeuren de klein kunst mt, wordt bevestigd door n reacties. Zoveel gro te namen op het gebied van de kleinkunst bijeen betekent natuurlijk een trekpleister. Je krijgt dan wel een stadion vol! En de artiesten zelf zijn dikwijls gebaat met een stuk reclame. Maar de typisch ei gen sfeer van het kleinkunst- theater ontbreekt, zodat er een vertrokken beeld ontstaat van wat nu eigenlijk kleinkunst is. Het wordt een sfeer voor dij enkletsers. Cornelis Vreeswijk met zijn bekende liedje over de non, wordt dan een massa succes, maar even later gaat deze Cornelis met een minder bekend liedje dan ook goed de mist in. Het „He, kom aan" van Dimitri van Toorn wordt ook wel een klapstuk, waarbij ovaties alsof de wereld ver gaat het gevolg zijn, maar het is maar de vraag of daarmee een dergelijk liedje recht wordt gedaan. „Het zou ook een Vider Abrcham-show kun nen zijn", zegt Benny Lüde mann. Met alle respect voor deze show, de meeste artiesten van Nekka zouden zich daarin toch niet op hun plaats voelen. De mogelijke luisterliedjessfeer zo die er af en toe was, werd cru onderbroken door circus spektakel. De Vlamingen doen de laat ste jaren hun uiterste best om de kleinkunst op zoals ze het zelf zeggen hetzelfde niveau te krijgen als in Ne derland. De kleinkunstgroepen groeien er als paddestoelen uit de grond. Maar daarbij wre ken zich enkele zaken. Zoals in het verleden (en in het heden ook nog wel) de Vla mingen via massale ''zangbij eenkomsten gewonnen moes ten worden voor de Vlaamse gedachte, zo wordt nu met de zelfde middelen geprobeerd Vlaanderen rij" te maken voor de kleinkunst. Het middel schiet hier aan het doel voor bij. Kleinkunst bedrijven met 20.000 mensen is een zaak die met zichzelf in tegenspraak is. Daarbij kwantiteit geen be wijs v aliteit. De pogin gen o -ay-outs van Nek ka in am en Eindhoven het 1 ndse publiek te winnen ,r de Vlaamse ar tiest, moeten dan ook van vraagtekens worden voorzien. Althans voor een blijvend pu bliek. Benny Lüdemann, die regelmatig in contact staat met zowel de Nederlandse als de Vlaamse kleinkunst, meent dat het Vlaamse publiek nogal tekstgebonden is, terwijl het Nederlandse publiek tegelijk meer aandacht heeft voor de totale muzikale presentatie van het lied. Het zijn nu juist de Vlaamse teksten die, op een klein pu bliek na, het Nederlandse pu bliek niet zo erg boeien; niet omdat ze Vlaams zijn, maar veeleer om de inhoud er van. „De Vlamingen blijven, te recht. nakomelingen van Ge- zelle", aldus Benny Lüde mann. „Nederlanders die wat zakelijker van instelling zijn, ervaren de Vlaamse teksten meestal als nogal flauw". Miel Cools is praktisch de enige Vlaamse artiest op dit terrein die wat aansluiting vindt bij het Nederlandse publiek; maar hij stelt zich dan ook niet als een rasechte Vlaming in de traditionele zin van het woord op. Mogelijk wordt dit in Vlaanderen als discriminerend ervaren, maar het heeft veel meer te maken met het botsen van twee culturele klimaten, waar ongetwijfeld historische addertjes onder het gras zit ten. De hele filosofie achter Nekka mag daarom wel eens op de helling. Als ledenwerf actie voor de kleinkunstthea- ters blijkt dit gebeuren niet zo erg zinvol. Bovendien hebben deze kleinkunsttheaters door gaans toch niet zo te klagen over gebrek aan publiek. H.E. Er wordt hard gewerkt aan de oprichting van een groot aantal filmhuizen in ons land, waarin het zogenaamde Vrije Circuit gaat draaien. Dat cir cuit bevat films die om econo mische en censurele (politieke oi morele) redenen niet in de officiële bioscopen gedraaid kunnen worden. Te Middel burg, Vlissingen en Goes zijn de plannen in een vergevor derd stadium; op 1 januari a.s. zal daar waarschijnlijk wor den begonnen. En voor Breda bestaan er concrete plannen. Op 28 oktober is er een bij eenkomst, waarop geïnteres seerden de noodzaak van een filmhuis in Breda nader kun nen onderstrepen. Ruud Backx (voorheen de Trapkes Breda, nu Fugitive Cinema Amsterdam): „Breda is van de vier grote steden in Brabant het verst gevorderd met de plannen". Ad van 't Veer projectleider van het Vrije Circuit in Zeeland; „Ja, we hebben in Zeeland finan ciële ruimte om dit project te realiseren". De gedachte om tot een Vrij Circuit te komen, kreeg een eerste aanzet in de organisatie van Film-international, een manifestatie te Rotterdam. Dit jaar kwam dit programma van internationale alternatieve films zelfs voor in het Holland Festival. De organisators van deze jaarlijkse manifestatie, Bals en Visbeen, ontwikkelden het plan voor een Vrij Circuit, om ook gedurende het jaar de mogelijkheid te scheppen films, die anders op de zeef blijven liggen, te vertonen. Filmhuis 't Hoogt in Utrecht werd de eerste aanzet, gevolgd door filmhuizen in Amersfoort en Leiden; voor Rotterdam be staan er ambitieuze plannen, waarvoor de gemeene een rui me subsidie beschikbaar stol de. Daarnaast bestaat er reeds een reeks andere organisaties, b.v. Fugitive Cinema, Cine- club, Nederlandse Filmmakers, Coöperatie, Cinestud en ande re, die al geruime tijd alterna tieve films in distributie bren gen. Er is nu een coördinatie groep van het Vrije Circuit ontstaan, die tracht tot een gezamenlijk overleg te komen van deze verschillende onder nemingen. In het laatste num mer van het filmschrift Skrien zetten zij door middel van een manifest hun bedoelingen uit een. Bedoelingen die liggen op het terrein van de produk- tie, distributie, vertoning, con sumptie en interne structuur. Gesteld wordt o.a. dat het hele verschijnsel film onderge schikt werd gemaakt aan het winststreven. Van alle kunsten is de film de meest kapitalisti sche, vercommercialiseerde tak, zo wordt gezegd. Er wor den alleen films op de markt gebracht die universeel ver koopbaar zijn. Dit heeft tot gevolg dat zowel realistische, documentaire, sociaal-kriti sche, als uitgesproken „kunst zinnige" experimentele films zijn uitgesloten. In het kapita listische systeem is de film slechts een klein aftreksel van haar werkelijke mogelijkhe den In het Vrije Circuit, zo wordt gezegd, gebeurt het pro duceren, distribueren en ver tonen van films niet op basis van winst, maar om een edu catieve en politieke reden. Dit betekent echter dat een groot gedeelte van de economische druk, die met de produktie etc. van films gepaard gaat, opgevangen moet worden door rijks- of gemeentelijke subsi die. Tijdens de film week Arn hem heeft een alternatief filmfestival van deze uitgangs- Goddard „Voor de eerste keer kunnen wij antwoord geven op de vraag hoe wij zijn verbon den met de ar beiders". Naar aanleiding van zijn Tout va bien; een film in het „Vrije Circuit". punten blijk gegeven. Films als „Tout va bien" van God dard (over een fabrieksbezet- ting) „Ludwig" (een histori sche persiflage), van Syber- berg, de Japanse film „Kashi- ma Parodie" (over de strijd van dorpsbewoners tegen de vestiging van een vliegveld) en „Vaarwel" (over de mens in Limburg gedurende enkele eeuwen) van Guido Pieters, zijn b.v. films die Figutive Cinema reeds in roulatie brengt. Morgen gaan alle organisa ties, die op een of andere wij ze deze alternatieve films in .roulatie brengen, gezamenlijk rond de tafel zitten om tot een planmatige organisatie in ons land te komen. Ad van 't Veer: „In Middel burg gaan we twee dagen per week draaien. In het ontmoe tingscentrum van de nieuwe wijk Dauwendaele en in een zaaltje in het centrum van de stad. In Vlissingen hebben we een ruimte op het oog, en in Goes zijn we nog aan het on derhandelen. In het dunbe volkte Zeeland is spreiding nodig. Op deze wijze kan één man met een auto en een pro jector vier voorstellingen per week in Zeeland verzorgen. In de begroting zit f 2000. waar we mee uit denken te komen. Intussen blijven we ook zoe ken naar een gebouw in Mid delburg voor een alternatieve schouwburg". In Breda is men bezig met een stichting Filmhuis Breda. Er is een begroting waarop plaats is ingeruimd voor twee mensen die fulltime met deze zaak bezig zullen zijn. Deze begroting voor de komende twee jaar, rekent op een sub sidie van f 15.000,- per jaar van de provincie en f 20.000.- per jaar van de gemeente Gezocht wordt nog naar een geschikte ruimte in het cen trum van de stad. Gedacht wordt aan een zaaltje met ongeveer 100 zitplaatsen. Het plan is drie dagen per week een openbare vertoning te verzorgen en vier dagen per week films te draaien voor groepen die op een of andere wijze thematisch bezig zijn. Vooral voor het vormingswerk ziet Ruud Backx in deze laat ste mogelijkheid een stuk ser viceverlening. Op een bijeenkomst in het Jeugd- en Jongerencentrum, Nieuwe Ginnekenstraat 18, Breda, op 18 oktober om 20.00 uur, zijn al alle groepen die op een of andere wijze in Breda en omgeving met het vormingswerk bezig zijn, uit genodigd. De filmwerkgroep van de provinciale culturele raad staat positief ten opzichte van een advies van de raad aan de Gedeputeerde Staten om de gevraagde subsidie te verlenen. Het wachten is nog op de gemeente Breda, die zich kan spiegelen aan het voorbeeld van Rotterdam. HE. irdigde Joegoslavië is een geliefd fitantieland. In de meest uidelijke provincie Macedonië ■ringen echter nog niet zoveel Toeristen door. Juist daar ont- J'k je nog de meest authen- pe vormen van volkskunst f1 flit land. Bovendien ligt fust Macedonië op een snij punt van verschillende cultu re invloeden: de Slavische pïzantijnse, Turkse en die lanuit de omringende Balkan- pnflen. Zowel in de talrijke jieufschakeringen als in de Ifschiilende vormgevingen, is 1»' te ervaren. LDe expositie „VOLKS- KUST IN MACEDONIë", die F 3 december te zien is in Volkenkundig Museum te f'IURG, is daarvan een puffende demonstraeti. Deze lxPositie kwam tot stand in F" kader van het cultureel ■KKoord Nederland-Joegosla- re' en is eerder in Parijs en Londen geweest. De collectie is afkomstig uit het Volken kundig Museum van Skopje. Een opvallende plaats op de ze tentoonstelling nemen de klederdrachten in. Vele ervan worden momenteel, met name op het platteland, nog gedra gen. Wie daar hijvoorbeeld wel eens de stugge, stijve, maar bontgekleurde dzube's gezien heeft, wordt daar meest al terstond verliefd op. De uitgesproken drachten voor mannen en vrouwen bij fees ten en op werkdagen, worden op deze tentoonstelling uitvoe rig en fraai getoond. Een an der opvallend element vormen de sieraden; fraai in zilver gedreven voorwerpen, die een invloed vanuit de Turkse edelsmidskunst verraden. De potterie vertoont een wat grotere stugheid. Behalve de simpele gesneden figuurtjes in houten gebruiksvoorwerpen, zijn er ook staaltjes van ba rokke houtsnijkunst te zien. De collectie op deze tentoon stelling werd voornamelijk in de jaren na de tweede wereld oorlog verzameld en stamt uit de vorige en deze eeuw. De Turkse en Slavische motie ven, die op de verschillende voorwerpen zijn te onderschei den vertellen niet alleen van een culturele diversiteit, maar ook van de historische strijd die dit land heeft moeten voe ren. De geografische en vol kenkundige aspecten van Joe goslavië en in het bijzonder van Macedonië, zijn aan de hand van een dia-klankbeeld te volgen. Dagelijks van 10 tot 12, en van 14 tot 17 uur. Zaterdag en zondag van 14 tot 17 uur. Het Volkenkundig Mu seum Justinus van Nassau te Breda, exposeert in de koffie ruimte een reeks van 12 tot 15 opeenvolgende maandelijkse tentoonstellingen die een over zicht geven van de historische ontwikkeling van de Japanse prentkunst vanaf 1670 tot he- den. Werd in september de zo genaamde primitieve kunstpe riode van 1670 tot 1750 ge toond, deze maand zijn aan de orde de Ukiyo-E-prenten van Harumobu en zijn leerlingen, Koryusai, Shigemasa, Masa- yoshi. Iedere tentoonstelling is bescheiden van opzet; daarbij wordt telkens een keuze ge maakt uit de beste exempla ren van de circa 10000 prenten die het Rijksmuseum voor Volkenkunde te Leiden op dit gebied bezit. De 20 prenten die momen teel te zien zijn geven een aardig beeld van het leefkli maat uit die tijd. De rol van de man en de vrouw in huis, het theater, de erotiek, de na tuur en in het sprookjesachti ge voiksgebeuren, komt in sierlijke lijnen en in verfijnde kleuren op je af. Op enkele technische aspecten wordt ge wezen; zo was bijvoorbeeld Harunobu de man die in 1765 de veelkleurendruk („brokaat schilderij") het eerst toepaste. Uit kleurhoutsneden spreekt een verfijnde beeldende kracht die dikwijls zeer illus tratief van aard is. Van Ma- sayoshi trof me een prent met twee worstelaars. Deze reeks exposities vormt een onder deel van de ook bezienswaar dige vaste collectie zodat er geen aparte entreegeld wordt betaald. Dagelijks van 10 tot 17 uur. zondag 13 tot 17 uur. H.E. LOUIS PAUL BOON heeft inVeVen "Someen" als mooi Tet geschreven: „Zomerdag- IÏÏ.m (Uitg. De Arbeider- 1 12,50). In lyrische Praak rekent hij af met r-a seksuele jeugdfrustraties, F,-. ,11 aan een r.k. gods- Ij' "stige opvoeding. Op een EL» Sf)eelsere wijze zet hij ™ee een volgende stap op Pad dat hij vorig jaar K), oeg met Mieke Maaikes [L?ene Jeugd. „Erotisch, poë- proza" noemt hij zelf L™ ..Zomerdagdroom". Een L Jmals compensatie van de len „rijkheid, die met handen tost - gebonden is door de sstaanjagende magie van fecViiii u^uut> dat zegt te be- tó u i over leven en dood L; Boon het voor; maar L doet dat op een minder Sje'!aiw?c'1tif;e wijze als het L„ ,misschien gezegd wordt- ,a,r°kke, speelse fantasie net land van Pallieter. (ij??merdagdroom is het ver Wol!,?? jongetje dat zich diep lïhirnt! voelt. Het leeft in Aakt 'u zoals Boon die van beschreven en gekend heeft in zijn jeugd. Zijn vader is voortdurend dronken, en slaat hem; zijn moeder was een harde, zwijgende vrouw, maar ze noemt hem: mijn kleine Prins. „Stil, wat in het duister, loerde hij om zich heen naar allerlei wat blijk baar in deze gore en stinkende wijk bij daglicht niet mocht of niet kon. Hij zag op elkaar kruipen en paren in duiste- Boornutie c o; ine wen Do. omen van een tweede jeugd. re hoeken en gaten, achter schuttingen en op vuilnisbel ten. Hij rilde dan, soms van angst, bij deze door hem afge- loerde verboden vertoningen betrapt te zullen worden. Maar later kwam dan de droom. Eveneens iets te bezit ten, met iets te paren, een niet te noemen mooi, en door hem ook niet te beschrijven wat voor wezen". De gore werkelijkheid wordt dan droom in dit ver haal. Immers, het gebochelde mannetje wordt dan een prins. Hij beleeft zijn avonturen in een kathedraalachtig slot, dat als kerk functioneert bij de seksuele inwijdingsrites, die de prins in dit sprookjesslot beleeft. Een magisch oergebeu- ren; een liturgie van zinne lijkheid. Bij deze initiatieritus van mannelijkheid wordt hij geasisteerd door zijn even beeld, een aapachtig, gebo cheld mannetje, dat spelend op zijn fluit mythologische sa- ierachtige trekken heeft. Cen- raal bij dit gebeuren staat een oermoeder (onze moeder de heilige kerk) omgeven door vijf jonge dartele dochtertjes, met sprekende namen: Mal lootje, Lolletje, Kaddootje, Bedsa en Wonder. Met Won der begint het wonder. Aan vankelijk tekent Boon, sorry het jongetje haar vrouwelijke schoonheid op alle mogelijke manieren. Maar zelfs de dro men op papier worden werke lijkheid. Ook al doorbreekt Boon daarbij de taboes van zijn jeugd, de beschreven ero- tiek-seksualiteit is nogal eng- coïtus gericht, zodat hij met zijn durf toch de gevangene blijft van een cultuurgebonden begrensde obsessie. Het venijn zit in de staart. De broer van Bocheltje, een kruising van een jager en een afgevallen pater (pater Zweep) vertegenwoordigt bij na alles wat Boon in zijn hart aan pijn meedraagt door de verstikkende invloed van een kerk op de seksualiteit. De houding van Bedsa bij deze Kaïn en Abel-strijd op leven en dood rond de oerdriften der mensheid, lijkt hij te appre ciëren: „ze aanvaardde de din gen voor wat ze waren: het leven, de liefde, het genot, de pijn, de smart, de dood, het was voor hen allemaal koek van eenzelfde deeg genoemd. Alles larie en apekool die men maar moest nemen zoals die was". De prins beleeft immers in zijn meest wonderlijke lus tervaringen ook nog de angst van zijn jeugd. Boon schreef een lyrisch boekje waarvan de hoekige kanten sommigen zullen sto ten, maar waaraan vele ande ren zichzelf ongetwijfeld zul len herkennen. Maar ook niet meer dan een herkenning, want Boon doet met de gege vens weinig voor een positieve verwerking van jeugdfrustra ties Hij schreef dan ook geen psychologisch handboek, maar een roman waaraan wel wat te beleven valt. STREVEN-l: „De bescha vingscrisis die wij doormaken, houdt grotendeels verband met wanhoop", aldus Jean-Marie Muller in zijn bijdrage over geweldloosheid. Hij schrijft daarover vanuit praktische er varing; toen hij in 1968 dienst weigerde uit gewetensbe zwaar. werd hij voor vijf jaar beroofd van zijn burgerrech ten. Verder komen in deze aflevering aan de orde: de Eu ropese veiligheidsconferentie in Helsinki (L. Bartalits); een schets over Libanon als land m wankel evenwicht (Robert Hotz); de historische ontwik keling van het structuralisme (Jan Broekman); een kritische beschouwing van Joris Gerits over de stelling van Develing, dat het einde van de roman in zicht is; een beschoewing van F.ric de Kuyper over La Gran de Bouffe. een felomstreden film en een beschouwing van J. Danen van Meer, over Ma lawi na de wittebroodsjaren („De gewone man wordt er ontevreden over de rijkdom van de nieuwe elite"). (Stre ven, postbus 233 Den Bosch). 4 RAAM: „Lectuur mikt op een publiek, een massa van anonymi, literatuur op de mens die nog een naam mag heb ben". aldus Jacques Kruithof in Literatuur en Lectuur. Ruud Kraayveld maakt enkele filosofische bedenkingen tegen de literatuurwetenschap, en noemt zijn bijdrage „De ex trinsieke studie van litera tuur". C.J. Mertens besteed) aandacht aan begrip en inhoud van „gulheid". „Het is duide lijk dat het begrip gulheid nauw aansluit bij de elemen taire welwillendheid van de natuur". Frans A. Janssen be kijkt het jaar 1945, als keer punt in dp literaire activitei ten van W.F. Hermans (Raam. Nieuwe Gracht 24a. Utrecht.). eindredactie henk egbers (ADVERTENTIE) Stel: vanmorgen belt uw n vrouw huilend op dat sze uw auto in de prak heeft gereden. Stuur een expert \voor de schade. En een Fleurop-bloemist als troost. Niemand woont te ver weg... om bloemen te krijgen. Raadpleeg uw Fleurop-bloemist. Weet u dat de Goudsbloem vroeger als geneeskruid werd gebruikt? U leest erover in het Fleurop-bloemenboek. Spaar de gratis Fleurop chrysal- en pokonzakjes van uw Fleurop- bloemisi. (Van onze redactie binnenland: buitenland) HOEVELAKEN De genen die in 1970, 1971 en de eerste helft van 1972 een eigen woning hebben gekregen, had den voor 60 procent een bruto-inkomen van be neden de f 20.500. Aldus een in opdracht van het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten uitgevoerd onderzoek. Dit heeft donderdagmiddag in Hoevelaken de presi dent-commissaris van de N.V. Bouwfonds Neder landse Gemeenten dx-s. G. W. van Veenen, ge zegd in een toespraak op de aandeelhoudersverga dering van het Fonds. Drs. Van Veen heeft in zijn toespraak aan dacht besteed aan het verdwijnen van het kwantitatieve woningte kort, dat betekent dat overgeschakeld moet worden naar kwalitatie ve aspecten. Drs. Van Veenen wees er op, dat het bouwen in de afgelopen vier jaar vijftig procent duurder is geworden. (Van een onzer verslaggeefsters EINDHOVEN Bij Philips wordt overwogen dit jaar tus sen kerst en nieuwjaar tien dagen vakantie te geven. Die gedachte moet nog met diver se afdelingen in het bedrijf worden besproken alsmede met de vakbonden. Volgens de nieuwe CAO wordt per 7 januari a.s. een arbeidsverkorting ingevoerd van anderhalf uur per week van 41 Vfc uur naar 40 uur. Er ligt nu een voorstel op tafel om deze verkorting pas per 1 juli 1974 te laten ingaan zodat door de „teveel gewerkte" uren vier vrije dagen over het eerste half jaar ter beschik king komen. Deze vrije tijd kan dan op voorschot worden ingepast rond de kerst zodat er een aaneengesloten vakantie ont staat' van 22 december tot 2 januari. Een besissing hierover valt waarschijnlijk pas half november. (Van onze redactie binnenland) AMSTELVEEN Thyssen- Bornemisza Group N.V. zal het bod op aandelen Indian Head Inc. New York gestand doen, aangezien het verlangde maximum aantal van 1,1 min. aandelen is aangemeld. Thyssan-Bornemisza heeft hiermee een belang van 32 pet. in Indian Head verwor ven. Het totale bedrag dat met deze transactie is gemoeid be draagt 50 min. dollar. Het be drag zal in contanten worden betaald en uit beschikbare li quiditeiten van Thyssen-Bor- nemisza worden gefinancierd. De groep wil haar verdere ac tiviteiten in de V.S. zoveel mogelijk via Indian Head voortzetten, zo deelt het con- ROTTERDAM (ANP) De door de Rijn-Schelde - Verolme Machinefabrieken en Scheeps werven N.V. behaalde resulta ten over de eerste 32 weken van 1973 geven een bruto winststijging aan, ten opzichte van dezelfde periode 1972, van circa 20%. Op grond van deze resulta ten en de prognose voor het nog resterende tijdvak, ver wacht de raad van bestuur dat het uiteindelijke nettoresultaat over 1973 eveneens circa 20% hoger zal uitkomen dan de re sultaten over 1972. De totale resultaten van de divisie scheepsnieuwbouw, respectievelijk scheepsrepara- tie stemmen tot tevredenheid, de resultaten van de divisie machine- en apparatenbouw hebben, vooral door onderbe zetting, een nadelige invloed op het groepsresultaat. APELDOORN (ANP) De 42-jarige pompbediende G. Nij- kerk heeft in de nacht van woensdag op donderdag een overval op zijn benzinestation aan de Zwolscheweg in Apel doorn weten te voorkomen. Kort nadat hij de dagop brengst in de kluis had opge borgen, kwamen twee mannen binnen, die met een mes dreig den. Er ontstond een woorden wisseling. Tenlotte pakte Nij- kerk een acculader en bedreig de op zijn beurt de overvallers, die de benen namen. In de deuropening trok een van hen een pistool en loste twee scho ten. Nijkerk werd niet geraakt. De twee mannen zijn voort vluchtig. (ADVERTENTIE) Toch kunnen zulke zorgen ook dikwijls worden weggenomen. Die kunnen bij Möllerworden ondergebracht. Möllerverzorgt Persoonlijke Leningen Alzo'n20 jaar, heel zorgvuldig en door héél Nederland (want afstanden bestaan niet voorMöller). Als u gehuwd benten in loondienst, zijn er voor u leningen tot 10.000 gulden.' Daartoe is een telefoontje of briefje meestal voldoende. Maar ook voor een visite aan kantoor Eindhoven bent u altijd welkom. Want het is ons vakgeld uitlenen, adviseren over de hoogte van het bedrag en de looptijdkortom samen met u beslissen wat er nodig is om uw zorgen weg te nemen. Möller Persoonlijke Leningen Eindhoven, St. Catharinastraatl Tel. 040 25472 en 66633. Na kantoortijd 04105 - 3039.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 15