NEDERLAND IS RIJKER DAN WE DENKEN
De eeuwige rust in Frankrijk
duurt hooguit een paar jaar
Commune
goed voor
kinderen
SNELHEIDSBEPERKING
EN DRANKVERBOD
DRUKKEN DODENCIIFER
I 1 O J
binnenland
buitenland
ZOUT
NOORDZEE
GASLEIDING
ETAGE
KRITIEK
LE BOURGET
ARTSEN IN VS
Op Westduitse wegen:
Helft
Record
Limonade
Autobaan
Wodka
DEN HAAG (CPD)
Nog niet zo lang geleden
werd er op onze scholen ge
leerd dat Nederland arm
was aan grondstoffen. Niets
is minder waar gebleken.
Schoolboeken en atlassen
kunnen de ontwikkeling niet
bijhouden daarom geven wij
dit aktuele overzicht van de
bodemschatten waarover
ons land nu beschikt.
Kolen waren heel lang cle
basis van onze energievoorzie
ning maar ultimo 1974 zal de
kolenproduktie zijn geëindigd
want kolen hebben we voorlo
pig niet meer nodig. Aardgas
en aardolie staan nu op de
voorgrond. Aardgas werd al in
1948 opgespoord, maar dat was
niet veel. In 1960 kwam de
ontdekking van „Sloehteren"
een van de grootste aardgas
velden ter wereld.
In 1944 werd bij Schoone-
beek ons eerste grote aardolie-
veld in gebruik genomen. In
1953 werd in de omgeving van
Den Haag aardolie ontdekt, la
ter gevolgd door andere vond
sten in W.-Nederland. Boorga
ten drukten hun stempel op
Nederland, een duur stempel
overigens want in een boorgat
gaat al gauw voor minstens
800 a 900.000 gulden aan bui
zen en meestal is slechts één
op de tien boringen raak.
Thans produceert Nederland
ca. 1,6 miljoen ton aardolie
per jaar, al is de produktie
geleidelijk aan het dalen.
Zout hebben we volop. Boe-
kelo heeft een zoutlaag welke
30-60 m dik is en bij Winscho
ten is een zoutpijler ca. 1000
m dik en vormt de basis voor
de soda-industrie. Jaarlijks
wordt ruim 3 miljoen ton zout
geproduceerd en dat is meer
dan onze behoefte. Het kan
met het zout niet op ook want
de vermoedelijke grens van
het steenzout strekt zich heel
vei uit, zie kaart.
Trouwens steenkool hebben
we ook meer dan we denken,
alleen zit het op meer dan
1200 m. diepte en dat is on
gunstig voor een huidige
winstgevende exploitatie. Ook
de Achterhoek, Noord-Brabant
tussen Roosendaal en Breda en
Noord-Holland bevatten steen
kool, zie kaart.
Sedert 1963 is de Noordzee
bodem belangrijk als vind
plaats van aardgas en aardolie.
In ons deel van de Noordzee
bodem mag vanaf 1968 naar
gas en olie geboord worden.
Heel wat maatschappijen heb
ben er vergunning voor gekre
gen, al kan de kaart uiteraard
geen volledig beeld geven.-Ju
ridisch zijn de meeste maat
schappijen een Nederlands be
drijf maar er zitten heel wat
Britse, Amerikaanse, Belgi
sche, Duitse en Franse bedrij
ven in en dan is üe lijst nog
niet eens compleet.
In 1969 werd voor het eerst
een aardgasvondst in de
Noordzee gemeld en een jaar
later kwam de eerste aardolie-
vondst. Het zoekwerk gaat on
verdroten verder want ver
moedelijk bevat ons deel van
de Noordzeebodem ca. 800
miljard m3 aardgas en ook
voor aardolie zijn er redelijke
vooruitzichten. Indien alles
volgens plan verloopt heeft
Nederland in 1975 een gaslei
ding in de Noordzee met Gro
ningen als eindpunt.
-w*-
S |n Nederland zijn totaal ruim B
900 boringen verricht naar
olie, gas, zout etc.
Onze steenkoolmijnen
zijn momenteel niet
van belang voor de
energievoorziening.
Aardgas en aardolie
zijn nu belangrijker.
-HEERLEN
■Ook bruinkool aanwezig
DE KAART MAAKT GEEN AANSPRAAK OP VOLLEDIGHEID
(Van onze redactie buiten
land).
PARIJS De huidige infla
tie in Frankrijk blijkt ook in
vloed te hebben Op het hierna
maals. De eeuwige rust in het
land van Marianne komt
steeds neer op een verblijf
van niet meer dan vijf' jaar
onder de groene zoden.
In een groot deel van het
land kampt men op het ogen
blik met een begraafplaatsen
erisis. In vele voorsteden van
Parijs is bijna geen metertje
grond beschikbaar om de doden
te begraven, in Toulon en
Marseille zijn de eeuwige
rustplaatsen tot het laatste
froene metertje bezet.
Het resultaat van dit tekort
is in elk geval treurig. De
openbare begraafplaatsen
Particuliere begraafplaatsen en
berkhoven van sektes zijn in-
"rankrijk verboden mogen
uu niet langer meer een stukje
grond voor meer dan vijf tot
tien jaar verkopen. De kon
trakten kunnen vaak ver
nieuwd worden maar bevatten
ue bepaling dat de gemeente
gerechtigd is de stoffelijke
rosten van een dode over te
■aten brengen naar een massa
graf, indien dat noodzakelijk
is.
..De situatie is in sommige
steden catastrofaal", zei Paul
Maurice Brault, de directeur
van een begraafplaats in Pa
rijs tijdens een vraaggesprek.
„De menselijke aspecten zijn
natuurlijk bijzonder ongeluk
kig en er bestaat hierover veel
verdriet. Het is een probleem
dat gegroeid is uit de wijze
waarop men nu in 1973
leeft".
In Toulon de thuishaven van
de Franse marine aan de Mid
dellandse zee bestaan twee
grote begraafplaatsen die een
wachtlijst hebben van 2500 fa
milies, die om een stukje grond
zitten te springen.
door bomen maar dat ze in
een stad moeilijk kunnen wor
den uitgebreid. De gemeente
lijke verordeningen kunnen
het iemand soms bijzonder
moeilijk maken buiten zijn
woonplaats te worden begra
ven.
Grondspeculatie en inflatie
hebben ertoe geleid dat het
onmogelijk geworden is voor
de gemeentebesturen om nieu
we terreinen aan te kopen die
voor een begraafplaats kunnen
worden gebruikt.
Degenen die in een stad
overlijden worden gebracht
naar gemeenschappelijke mas
sagraven of worden opgebaard
in urnenhallen. Een nieuwe
begraafplaats zal volgend jaar
■n gebruik .worden genomen
niaar die slechts plaats heeft
voor 300 overledenen.
De oorzaken van het pro-
oleem zijn de leemtes m de
Franse wet, de gemeentelijke
financiën, grondspeculatie er-
plaatselijke politiek.
De wet bepaalt, dat begraaf
plaatsen vijf keer zo groot
moeten zijn als het totale ter
rein dat door graven in beslag
wordt genomen. Het gevolg
hiervan is dat de Franse kerk
hoven wel goed beschut zijn
Wanneer men hiervoor bul
ten de eigen gemeentegrenzen
grond wil aankopen stuit men
vaak op grote weerstand bij
andere gemeentes
De situatie rond Parijs ls
wel bijzonder kritiek aange
zien vele mensen sinds hei
einde van de tweede wereld
oorlog de stad zijn ontvlucht
en nu in de voorsteden van de
Franse hoofdstad wonen. De
stad Creteil bijvoorbeeld
vraagt soms voor een graf
recht van vijftig jaar 5400 gul
den ongeveer het dubbele van
wat een eeuwigdurend con
tract voor de beroemdste Pa
rijse begraafplaats Père La-
ohaise kost.
Plet probleem is het moei
lijkst voor pas getrouwde stel
letjes die in een voorstad wo
nen en de begrafeniskosten
van hun ouders moeten beta
len. Zij kunnen vaak niet veel
geld voor een graf opzij leg
gen.
„Om eerlijk te zijn, «ei
Brault, „zijn de hoge prijzen
die men vraagt erop gericht
de mensen af te schrikken,
een graf voor een lange tijd te
kopen zodat er een soort door
stroming op de kerkhoven in
de voorsteden plaatsvindt".
De meest gehoorde oplossing
voor de toekomst is een ver
andering in de begrafeniswet
ten, een eenvoudiger financie
ring voor de gemeentebesturen
en gezamenlijke aankopen van
grote terreinen door een vere
niging waarbij steden en dor
pen zijn aangesloten.
Volgens Brault is de situatie
in Parijs redelijk vergeleken
met die in omliggende steden
De oorzaken hiervan zijn hef
teruglopen van het aantal in
woners van de hoofdstad en
de grondaankopen van Parijs
voor zijn twee grote begraaf
plaatsen buiten de stad.
De stad past ook vaak een
oude wet toe op grond waar
van zij gerechtigd is oude en
slecht onderhouden begraaf
plaatsen in beslag te nemen.
Hoewel de wetten streng
worden toegepast zegt Brault
toch dat Parijs soms een niet-
Parijzenaar laat begraven op
een van zijn kerkhoven. „Ver
onderstel nu eens dat iemand
uit een voorstad vergiftigd
wordt en ze sturen heim voor
een speciale behandeling naar
het ziekenhuis hier waar men
gespecialiseerd is in het be
strijden van vergiftigingsge-
vallen. Hij sterft evenwel
toch. In zo'n geval accepteren
we hem wel op een van onze
begraafplaatsen als een soort
indirecte h.ulp aan zijn nabe
staanden, We maken er echter
geen gewoonte van".
Brault zegt echter niet bij
zonder optimistisch te zijn wat
betreft de toekomst. Wanneer
er nieuwe wegen worden aan
gelegd of wanneer iemand een
begraafplaats wil opdoeken,
omdat een deel van de stad
moet worden vernieuwd dan
moeten de kerkhoven prak
tisch altijd wijken. Er zijn
niet veel mensen die de rech
ten van de doden verdedi
gen".
Maar wanneer de situatie
voor Parijs werkelijk kritiek
wordt, dan heeft men toch nog
een oplossing, zei Brault. Na
bij de lawaaierige landingsba
nen van het vliegveld Le
Bourget ligt een terrein dat
gereserveerd is voor de eeuwi
ge rust.
(Van onze redactie
binnenland)
EVANSTON, ILLINOIS
(V.S.) Het leven in een
commune te zamen met vol
wassenen kan bijzonder gun
stig zijn voor kinderen, zo
hebben kinderartsen bericht.
Hun studie, die is opgeno
men in het septembernum
mer van het orgaan van de
Amerikaanse Academie van
Kinderartsen is, zo wordt ge
zegd, het eerste gerichte on
derzoek naar de levensom
standigheden van kinderen
in Amerikaanse communes.
Charles M. Johnston, een
student in de medicijnen en
dr. Robert W. Deisher, het
hoofd van zijn faculteit, ver
bonden aan de afdeling kin
dergeneeskunde van de uni
versiteit van Washington,
kwamen tot de conclusie dat
de commune het kind be
paalde belangrijke voordelen
biedt, die het slechts spora
disch in het klassieke gezin
zal aantreffen.
Nu de gezinnen steeds
kleiner worden en de men
sen steeds meer van elkaar
vervreemden, zijn de voorde
len van het communeleven
des te groter, aldus de on
derzoekers.
Johnston bezocht in de zo
mer van 1972 20 communes
in Oregon, Washington en
Brits Columbia. De auteurs
schrijven, dat de voordelen
van commune tot commune
verschillen. Maar waar de
leefgemeenschap als totaal in
staat is geweest de primaire
problematiek tot een oplos
sing te brengen en waar de
potentiële voordelen van het
communale leefpatroon in de
opvoeding van de kinderen
is verwerkelijkt, treft men
kinderen aan die een grote
mate van zelfstandigheid,
openheid, warmte, volwas
senheid en zelfverzekerdheid
demonstreren.
Johnston en Deisher schrij
ven dat de meeste groepen
van de idee uitgingen, dat
het kind vrij moet zijn om
zodoende zijn relatie met de
groep en zijn ouders te vin
den. Fysieke straffen kwa
men praktisch niet voor. In
geval van moeilijkheden ver
zocht men het kind zijn ge
drag te veranderen of de
plaats waar de moeilijkheid
zich voordeed, te verlaten.
Met uitzondering van een
van de twee onderzochte re
ligieuze communes bestond
er overal een bereidheid om
open en zakelijk over de
seksualiteit te spreken en
naaktheid werd bijna overal
als de meest natuurlijke zaak
van de wereld beschouwd zo
meldden de onderzoekers.
Met uitzondering van een
groep waar het lichamelijk
element sterk overheerste
bestond er in tegenstelling
tot de talloze geruchten
geen totale promiscuïteit on
der de communeleden. Niet
iedereen ging met iedereen
naar bed.
In twee van de vier groe
pen met een aantal oudere
kinderen werd de seksualiteit
al vroeg actief beleefd en
volledig geslachtsverkeer
vond al plaats tussen de
meeste kinderen in de leef
tijdsgroep van 5- en 6-jarigen,
zo concludeerden Johnston
en Deisher.
Deze kinderen beschouw
den de seksualiteit als iets
Interessants en prettigs maar
vonden niet dat het een cen
trale rol in hun leven speel
de, aldus de beide onderzoe
kers.
Johnston verbleef in de
eerste tien communes twee
dagen of korter en in de tien
andere vijf dagen of langer.
In de laatste tien communes
observeerde hij 74 kinderen
van 3 tot 14 jaar en de
meeste conclusies van de au
teurs berusten op hun erva
ringen met deze laatste
groep.
In acht van deze groepen
leefden 4 tot 14 volwassenen
en 2 tot 6 kinderen terwijl in
de andere twee respectieve
lijk 40 volwassenen met 5
kinderen en 80 volwassenen
met 38 kinderen, samenleef
den.
In twee van de 10 werden
alle volwassenen beschouwd
als de ouders van alle kinde
ren terwijl in de andere acht
de gezinnen een eenheid ble
ven
Bonn (AP) Sterke
drank en super snelle auto's
zijn in West-Duitsland de
oorzaak van talloze ver
keersdoden.
Dat is in elk geval de
mening van deskundigen die
zeggen dat door de drank
en het snel rijden West-
Duitsland nu een van de
landen is met het hoogste
aantal verkeersdoden, hoger
nog dan in de Verenigde
Staten.
Bondskanselier Willy
Brandt's regering heeft, om
hierin op grondige wijze
verandering te brengen,
twee strenge wetten inge
voerd. De eerste resultaten
zijn bemoedigend.
Door de invoering van de
maximum snelheid van 100
km per uur is de laatste zes
maanden het aantal ver
keersdoden met 13 procent
gedaald.
In tegenstelling daarmee ls
op andere wegen, waar geen
snelheidsbeperking geldt, het
percentage verkeersdoden in
dezelfde zes maanden geste
gen met dezelfde 13 procent.
De snelheidsbeperking blijkt
effectief te werken, zegt Hu-
bert Jungblut- een functionaris
van het ministerie van ver
keer.
De tweede strenge wet is ge
richt tegen het rijden onder
invloed. Op 26 juli van dit
jaar werd in West-Duitsland
een wet van kracht op grond
waarvan een bestuurder niei
meer dan 0,08 procent alcohol
in zijn bloed mag hebben, wil
hij niet veroordeeld worden.
Vroeger bedroeg dit percenta
ge nog 0.13 procent.
In het dichtbevolkte Noord-
rijn-Westfalen daalde het aan
tal verkeersdoden m augustus,
een maand na de invoering
van de wet, met 27,2 pro
cent.
En in Bonn verklaarde de
politie dat het aantal verkeers
ongelukken als gevolg van te
veel drinken, in augustus met
50 procent was gedaald verge
leken met augustus 1972.
Dit komt gedeeltelijk door
de angst die men heeft voor
elke nieuwe wet, zei een poli
tieagent. De mensen worden
voorzichtiger - tenminste in
het begin.
De politie houdt autombln
listen van wie men vermoedt
dat ze dronken achter het
stuur zijn gekropen aan en
laat hen in een proefballonnet
je blazen dat eerst geel en dan
groen wordt als men te diep
in het glaasje heeft gekeken.
Een strenge toepassing van
de wet wordt verwacht tijdens
het beroemde festival in Beie
ren in oktober, waaraan onge
veer 5 miljoen mensen deelne
men, nergens ter wereld wordt
■n die maand zoveel bier door
de keelgaten gegoten als in
Beieren en over het algemeen
stijgt het aantal verkeersonge
lukken er dan ook met 37
procent.
plaatsen liggen nu ver ver
wijderd van de cafébuurten
om de dorstige ertoe aan te
sporen te gaan wandelen of
anders een taxi te nemen. Ge
meten naar het aantal bewo
ners en het aantal km. weg
hebben Frankrijk en West-
Duitsiand het hoogste percen
tage verkeersdoden op de
hoofdwegen, zeggen deskundi
gen.
Verleden jaar kwamen meer
dan 18.793 West-Duitsers bij
verkeersongelukken om het
leven Meer dan 20 procent
van het aantal verkeersdoden
werd veroorzaakt door het
hard rijden onder Invloed en
20 procent door te snel rij
den.
De bierhallen bieden de au
tomobilisten. die moeten stu
ren dit jaar limonade in plaats
van bier aan. De verkeers-
Het Amerikaanse dodental
bedraagt 57.000 per jaar, een
recordhoogte. Maar gemeten
naar de bevolking is het per
centage verkeersdoden in West-
Duitsland 30,5 per 100.000 in
woners en in de Verenigde
Stater, 26 per 100.000. Wat zijn
hiervan de oorzaken?
Omdat we nu eenmaal
West-Duitsers zijn", zegt
Jongbloed onomwonden. „A-
merikanen zijn kalmer en
mindei nerveus dan wij. Zij
rijden niet zo hard en minder
onbeschoft.
De mensen hier zijn dol op
een zware, snelle wagen om
voor te blijven op alle ande
ren.
Op de Duitse autobanen
waar geen snelheidsbeperking
geldt zal een grote Mercedes
wanneer deze eenmaal achter
een langzamere auto rijdt snel
eneigd zijn om met zijn lich
ten aan te duiden dat de lang
zamere auto opzij moet".
Snelheidsovertreders krijgen
al naar gelang het aantal kilo
meters die zij te hard hebben
gereden een boete van 10 tot
400 Mark. Een al te grove
snelheidsovertreding kost een
automobilist voor een aantal
maanden zijn rijbewijs.
Cijfers die deze week wer-
len vrijgegeven toonden aan
dat in de eerste zeven maan
den van 't jaar op alle ver
keerswegen in totaal 9650 do
den waren gevallen- 8,3 pro
cent minder dan in dezelfde-
'ïeriotïe van het vorige jaar.
Aangemoedigd door deze re
sultaten overwegen de functio
narissen in Bonn de snelheids
beperking nu ook uit te brei
den tot de autobanen. Verder
heeft men plannen om het
dragen van veiligheidsgordels
te verplichten.
Volgens de nieuwe anti
drankwet kunnen overtreders
een boete krijgen van 500 tot
1500 mark en een rijverbod
van 1 tot 3 maanden.
In geval van zware dron
kenschap of wanneer er een
dodelijk ongeluk het gevolg
van is, kunnen straffen wor
den uitgedeeld van een jaar
gevangenis of een boete van
10.000 mark en het intrekken
van het rijbewijs.
Iets meer dan een glas wijn
of 3% glas bier zijn genoeg
om boven het wettelijk toege
stane percentage van 0-08 pro
cent te komen. Dit geldt dan
wel voor iemand die niet meer
dan 55 kilo weegt, deelde een
autoclub onlangs mee.
Een man die ongeveer 90
kilc weegt kan makkelijk
twee glazen wijn, zes glazen
bier of acht neutjes schnaps
drinken zonder gevaar te lo
pen. De politie heeft gewaar
schuwd dat zij die pepermunt
slikken vlak voordat zij aan
gehouden worden hopende dat
daarmee de dranklucht is ver
dwenen. automatisch verplicht
zullen zijn in het ballonnetje
te blazen.
De verkoop van wodka In
Dusseldorf steeg enorm toen
er ee- vals gerucht de ronde
deed dat de chemische prepa
raten die in het ballonnetje
zitten niet groen zouden wor
den wanneer je woda dronk.
Ee- paar bekeuringen zorgden
dat deze mythe snel uit de
wereld was geholpen.
In de bars in Frankfort zou
den volgens berichten de drank-
omzet met een derde zijn
gedaald sinds de nieuwe wet
van kracht werd. De verkoop
van mineraalwater steeg daar
entegen verrassend. Intussen
doen degenen die valse rijbe
wijzen verstrekken goede za
ken. Westduitsers die hum rij
bewijs verliezen zijn' maar al
te graag bereid om tot onge
veer 1000 gulden voor een
nieuw neer te tellen.
Tijdens een plaatselijk bier
feest in Bonn konden degenen
die flink hadden gedronken in
een extra-ingezette bus stappen
die hen naar huis bracht.
De rijscholen in Bonn doen
ook goede zaken. Hun clién-
tele is met 84 procent omhoog
gesprongen -■ vrouwen leren
nu autorijden zodat zij hun
aangeschoten echtgenoot in
nun auto naar huis kunnen
vervoeren.
Tijdens het oktoberbierfeest
kan een oud Duits lied wel
eens een profetische betekenis
krijgen wanneer het wordt
toegepast op dronken automo
bilisten, dat lied eindigt alj
volgt: schnaps, dat was zijn
laatste woord.