NEDERLAND IS RIJKER DAN WE DENKEN De eeuwige rust in Frankrijk duurt hooguit een paar jaar Commune goed voor kinderen SNELHEIDSBEPERKING EN DRANKVERBOD DRUKKEN DODENCIIFER I 1 O J binnenland buitenland ZOUT NOORDZEE GASLEIDING ETAGE KRITIEK LE BOURGET ARTSEN IN VS Op Westduitse wegen: Helft Record Limonade Autobaan Wodka DEN HAAG (CPD) Nog niet zo lang geleden werd er op onze scholen ge leerd dat Nederland arm was aan grondstoffen. Niets is minder waar gebleken. Schoolboeken en atlassen kunnen de ontwikkeling niet bijhouden daarom geven wij dit aktuele overzicht van de bodemschatten waarover ons land nu beschikt. Kolen waren heel lang cle basis van onze energievoorzie ning maar ultimo 1974 zal de kolenproduktie zijn geëindigd want kolen hebben we voorlo pig niet meer nodig. Aardgas en aardolie staan nu op de voorgrond. Aardgas werd al in 1948 opgespoord, maar dat was niet veel. In 1960 kwam de ontdekking van „Sloehteren" een van de grootste aardgas velden ter wereld. In 1944 werd bij Schoone- beek ons eerste grote aardolie- veld in gebruik genomen. In 1953 werd in de omgeving van Den Haag aardolie ontdekt, la ter gevolgd door andere vond sten in W.-Nederland. Boorga ten drukten hun stempel op Nederland, een duur stempel overigens want in een boorgat gaat al gauw voor minstens 800 a 900.000 gulden aan bui zen en meestal is slechts één op de tien boringen raak. Thans produceert Nederland ca. 1,6 miljoen ton aardolie per jaar, al is de produktie geleidelijk aan het dalen. Zout hebben we volop. Boe- kelo heeft een zoutlaag welke 30-60 m dik is en bij Winscho ten is een zoutpijler ca. 1000 m dik en vormt de basis voor de soda-industrie. Jaarlijks wordt ruim 3 miljoen ton zout geproduceerd en dat is meer dan onze behoefte. Het kan met het zout niet op ook want de vermoedelijke grens van het steenzout strekt zich heel vei uit, zie kaart. Trouwens steenkool hebben we ook meer dan we denken, alleen zit het op meer dan 1200 m. diepte en dat is on gunstig voor een huidige winstgevende exploitatie. Ook de Achterhoek, Noord-Brabant tussen Roosendaal en Breda en Noord-Holland bevatten steen kool, zie kaart. Sedert 1963 is de Noordzee bodem belangrijk als vind plaats van aardgas en aardolie. In ons deel van de Noordzee bodem mag vanaf 1968 naar gas en olie geboord worden. Heel wat maatschappijen heb ben er vergunning voor gekre gen, al kan de kaart uiteraard geen volledig beeld geven.-Ju ridisch zijn de meeste maat schappijen een Nederlands be drijf maar er zitten heel wat Britse, Amerikaanse, Belgi sche, Duitse en Franse bedrij ven in en dan is üe lijst nog niet eens compleet. In 1969 werd voor het eerst een aardgasvondst in de Noordzee gemeld en een jaar later kwam de eerste aardolie- vondst. Het zoekwerk gaat on verdroten verder want ver moedelijk bevat ons deel van de Noordzeebodem ca. 800 miljard m3 aardgas en ook voor aardolie zijn er redelijke vooruitzichten. Indien alles volgens plan verloopt heeft Nederland in 1975 een gaslei ding in de Noordzee met Gro ningen als eindpunt. -w*- S |n Nederland zijn totaal ruim B 900 boringen verricht naar olie, gas, zout etc. Onze steenkoolmijnen zijn momenteel niet van belang voor de energievoorziening. Aardgas en aardolie zijn nu belangrijker. -HEERLEN ■Ook bruinkool aanwezig DE KAART MAAKT GEEN AANSPRAAK OP VOLLEDIGHEID (Van onze redactie buiten land). PARIJS De huidige infla tie in Frankrijk blijkt ook in vloed te hebben Op het hierna maals. De eeuwige rust in het land van Marianne komt steeds neer op een verblijf van niet meer dan vijf' jaar onder de groene zoden. In een groot deel van het land kampt men op het ogen blik met een begraafplaatsen erisis. In vele voorsteden van Parijs is bijna geen metertje grond beschikbaar om de doden te begraven, in Toulon en Marseille zijn de eeuwige rustplaatsen tot het laatste froene metertje bezet. Het resultaat van dit tekort is in elk geval treurig. De openbare begraafplaatsen Particuliere begraafplaatsen en berkhoven van sektes zijn in- "rankrijk verboden mogen uu niet langer meer een stukje grond voor meer dan vijf tot tien jaar verkopen. De kon trakten kunnen vaak ver nieuwd worden maar bevatten ue bepaling dat de gemeente gerechtigd is de stoffelijke rosten van een dode over te ■aten brengen naar een massa graf, indien dat noodzakelijk is. ..De situatie is in sommige steden catastrofaal", zei Paul Maurice Brault, de directeur van een begraafplaats in Pa rijs tijdens een vraaggesprek. „De menselijke aspecten zijn natuurlijk bijzonder ongeluk kig en er bestaat hierover veel verdriet. Het is een probleem dat gegroeid is uit de wijze waarop men nu in 1973 leeft". In Toulon de thuishaven van de Franse marine aan de Mid dellandse zee bestaan twee grote begraafplaatsen die een wachtlijst hebben van 2500 fa milies, die om een stukje grond zitten te springen. door bomen maar dat ze in een stad moeilijk kunnen wor den uitgebreid. De gemeente lijke verordeningen kunnen het iemand soms bijzonder moeilijk maken buiten zijn woonplaats te worden begra ven. Grondspeculatie en inflatie hebben ertoe geleid dat het onmogelijk geworden is voor de gemeentebesturen om nieu we terreinen aan te kopen die voor een begraafplaats kunnen worden gebruikt. Degenen die in een stad overlijden worden gebracht naar gemeenschappelijke mas sagraven of worden opgebaard in urnenhallen. Een nieuwe begraafplaats zal volgend jaar ■n gebruik .worden genomen niaar die slechts plaats heeft voor 300 overledenen. De oorzaken van het pro- oleem zijn de leemtes m de Franse wet, de gemeentelijke financiën, grondspeculatie er- plaatselijke politiek. De wet bepaalt, dat begraaf plaatsen vijf keer zo groot moeten zijn als het totale ter rein dat door graven in beslag wordt genomen. Het gevolg hiervan is dat de Franse kerk hoven wel goed beschut zijn Wanneer men hiervoor bul ten de eigen gemeentegrenzen grond wil aankopen stuit men vaak op grote weerstand bij andere gemeentes De situatie rond Parijs ls wel bijzonder kritiek aange zien vele mensen sinds hei einde van de tweede wereld oorlog de stad zijn ontvlucht en nu in de voorsteden van de Franse hoofdstad wonen. De stad Creteil bijvoorbeeld vraagt soms voor een graf recht van vijftig jaar 5400 gul den ongeveer het dubbele van wat een eeuwigdurend con tract voor de beroemdste Pa rijse begraafplaats Père La- ohaise kost. Plet probleem is het moei lijkst voor pas getrouwde stel letjes die in een voorstad wo nen en de begrafeniskosten van hun ouders moeten beta len. Zij kunnen vaak niet veel geld voor een graf opzij leg gen. „Om eerlijk te zijn, «ei Brault, „zijn de hoge prijzen die men vraagt erop gericht de mensen af te schrikken, een graf voor een lange tijd te kopen zodat er een soort door stroming op de kerkhoven in de voorsteden plaatsvindt". De meest gehoorde oplossing voor de toekomst is een ver andering in de begrafeniswet ten, een eenvoudiger financie ring voor de gemeentebesturen en gezamenlijke aankopen van grote terreinen door een vere niging waarbij steden en dor pen zijn aangesloten. Volgens Brault is de situatie in Parijs redelijk vergeleken met die in omliggende steden De oorzaken hiervan zijn hef teruglopen van het aantal in woners van de hoofdstad en de grondaankopen van Parijs voor zijn twee grote begraaf plaatsen buiten de stad. De stad past ook vaak een oude wet toe op grond waar van zij gerechtigd is oude en slecht onderhouden begraaf plaatsen in beslag te nemen. Hoewel de wetten streng worden toegepast zegt Brault toch dat Parijs soms een niet- Parijzenaar laat begraven op een van zijn kerkhoven. „Ver onderstel nu eens dat iemand uit een voorstad vergiftigd wordt en ze sturen heim voor een speciale behandeling naar het ziekenhuis hier waar men gespecialiseerd is in het be strijden van vergiftigingsge- vallen. Hij sterft evenwel toch. In zo'n geval accepteren we hem wel op een van onze begraafplaatsen als een soort indirecte h.ulp aan zijn nabe staanden, We maken er echter geen gewoonte van". Brault zegt echter niet bij zonder optimistisch te zijn wat betreft de toekomst. Wanneer er nieuwe wegen worden aan gelegd of wanneer iemand een begraafplaats wil opdoeken, omdat een deel van de stad moet worden vernieuwd dan moeten de kerkhoven prak tisch altijd wijken. Er zijn niet veel mensen die de rech ten van de doden verdedi gen". Maar wanneer de situatie voor Parijs werkelijk kritiek wordt, dan heeft men toch nog een oplossing, zei Brault. Na bij de lawaaierige landingsba nen van het vliegveld Le Bourget ligt een terrein dat gereserveerd is voor de eeuwi ge rust. (Van onze redactie binnenland) EVANSTON, ILLINOIS (V.S.) Het leven in een commune te zamen met vol wassenen kan bijzonder gun stig zijn voor kinderen, zo hebben kinderartsen bericht. Hun studie, die is opgeno men in het septembernum mer van het orgaan van de Amerikaanse Academie van Kinderartsen is, zo wordt ge zegd, het eerste gerichte on derzoek naar de levensom standigheden van kinderen in Amerikaanse communes. Charles M. Johnston, een student in de medicijnen en dr. Robert W. Deisher, het hoofd van zijn faculteit, ver bonden aan de afdeling kin dergeneeskunde van de uni versiteit van Washington, kwamen tot de conclusie dat de commune het kind be paalde belangrijke voordelen biedt, die het slechts spora disch in het klassieke gezin zal aantreffen. Nu de gezinnen steeds kleiner worden en de men sen steeds meer van elkaar vervreemden, zijn de voorde len van het communeleven des te groter, aldus de on derzoekers. Johnston bezocht in de zo mer van 1972 20 communes in Oregon, Washington en Brits Columbia. De auteurs schrijven, dat de voordelen van commune tot commune verschillen. Maar waar de leefgemeenschap als totaal in staat is geweest de primaire problematiek tot een oplos sing te brengen en waar de potentiële voordelen van het communale leefpatroon in de opvoeding van de kinderen is verwerkelijkt, treft men kinderen aan die een grote mate van zelfstandigheid, openheid, warmte, volwas senheid en zelfverzekerdheid demonstreren. Johnston en Deisher schrij ven dat de meeste groepen van de idee uitgingen, dat het kind vrij moet zijn om zodoende zijn relatie met de groep en zijn ouders te vin den. Fysieke straffen kwa men praktisch niet voor. In geval van moeilijkheden ver zocht men het kind zijn ge drag te veranderen of de plaats waar de moeilijkheid zich voordeed, te verlaten. Met uitzondering van een van de twee onderzochte re ligieuze communes bestond er overal een bereidheid om open en zakelijk over de seksualiteit te spreken en naaktheid werd bijna overal als de meest natuurlijke zaak van de wereld beschouwd zo meldden de onderzoekers. Met uitzondering van een groep waar het lichamelijk element sterk overheerste bestond er in tegenstelling tot de talloze geruchten geen totale promiscuïteit on der de communeleden. Niet iedereen ging met iedereen naar bed. In twee van de vier groe pen met een aantal oudere kinderen werd de seksualiteit al vroeg actief beleefd en volledig geslachtsverkeer vond al plaats tussen de meeste kinderen in de leef tijdsgroep van 5- en 6-jarigen, zo concludeerden Johnston en Deisher. Deze kinderen beschouw den de seksualiteit als iets Interessants en prettigs maar vonden niet dat het een cen trale rol in hun leven speel de, aldus de beide onderzoe kers. Johnston verbleef in de eerste tien communes twee dagen of korter en in de tien andere vijf dagen of langer. In de laatste tien communes observeerde hij 74 kinderen van 3 tot 14 jaar en de meeste conclusies van de au teurs berusten op hun erva ringen met deze laatste groep. In acht van deze groepen leefden 4 tot 14 volwassenen en 2 tot 6 kinderen terwijl in de andere twee respectieve lijk 40 volwassenen met 5 kinderen en 80 volwassenen met 38 kinderen, samenleef den. In twee van de 10 werden alle volwassenen beschouwd als de ouders van alle kinde ren terwijl in de andere acht de gezinnen een eenheid ble ven Bonn (AP) Sterke drank en super snelle auto's zijn in West-Duitsland de oorzaak van talloze ver keersdoden. Dat is in elk geval de mening van deskundigen die zeggen dat door de drank en het snel rijden West- Duitsland nu een van de landen is met het hoogste aantal verkeersdoden, hoger nog dan in de Verenigde Staten. Bondskanselier Willy Brandt's regering heeft, om hierin op grondige wijze verandering te brengen, twee strenge wetten inge voerd. De eerste resultaten zijn bemoedigend. Door de invoering van de maximum snelheid van 100 km per uur is de laatste zes maanden het aantal ver keersdoden met 13 procent gedaald. In tegenstelling daarmee ls op andere wegen, waar geen snelheidsbeperking geldt, het percentage verkeersdoden in dezelfde zes maanden geste gen met dezelfde 13 procent. De snelheidsbeperking blijkt effectief te werken, zegt Hu- bert Jungblut- een functionaris van het ministerie van ver keer. De tweede strenge wet is ge richt tegen het rijden onder invloed. Op 26 juli van dit jaar werd in West-Duitsland een wet van kracht op grond waarvan een bestuurder niei meer dan 0,08 procent alcohol in zijn bloed mag hebben, wil hij niet veroordeeld worden. Vroeger bedroeg dit percenta ge nog 0.13 procent. In het dichtbevolkte Noord- rijn-Westfalen daalde het aan tal verkeersdoden m augustus, een maand na de invoering van de wet, met 27,2 pro cent. En in Bonn verklaarde de politie dat het aantal verkeers ongelukken als gevolg van te veel drinken, in augustus met 50 procent was gedaald verge leken met augustus 1972. Dit komt gedeeltelijk door de angst die men heeft voor elke nieuwe wet, zei een poli tieagent. De mensen worden voorzichtiger - tenminste in het begin. De politie houdt autombln listen van wie men vermoedt dat ze dronken achter het stuur zijn gekropen aan en laat hen in een proefballonnet je blazen dat eerst geel en dan groen wordt als men te diep in het glaasje heeft gekeken. Een strenge toepassing van de wet wordt verwacht tijdens het beroemde festival in Beie ren in oktober, waaraan onge veer 5 miljoen mensen deelne men, nergens ter wereld wordt ■n die maand zoveel bier door de keelgaten gegoten als in Beieren en over het algemeen stijgt het aantal verkeersonge lukken er dan ook met 37 procent. plaatsen liggen nu ver ver wijderd van de cafébuurten om de dorstige ertoe aan te sporen te gaan wandelen of anders een taxi te nemen. Ge meten naar het aantal bewo ners en het aantal km. weg hebben Frankrijk en West- Duitsiand het hoogste percen tage verkeersdoden op de hoofdwegen, zeggen deskundi gen. Verleden jaar kwamen meer dan 18.793 West-Duitsers bij verkeersongelukken om het leven Meer dan 20 procent van het aantal verkeersdoden werd veroorzaakt door het hard rijden onder Invloed en 20 procent door te snel rij den. De bierhallen bieden de au tomobilisten. die moeten stu ren dit jaar limonade in plaats van bier aan. De verkeers- Het Amerikaanse dodental bedraagt 57.000 per jaar, een recordhoogte. Maar gemeten naar de bevolking is het per centage verkeersdoden in West- Duitsland 30,5 per 100.000 in woners en in de Verenigde Stater, 26 per 100.000. Wat zijn hiervan de oorzaken? Omdat we nu eenmaal West-Duitsers zijn", zegt Jongbloed onomwonden. „A- merikanen zijn kalmer en mindei nerveus dan wij. Zij rijden niet zo hard en minder onbeschoft. De mensen hier zijn dol op een zware, snelle wagen om voor te blijven op alle ande ren. Op de Duitse autobanen waar geen snelheidsbeperking geldt zal een grote Mercedes wanneer deze eenmaal achter een langzamere auto rijdt snel eneigd zijn om met zijn lich ten aan te duiden dat de lang zamere auto opzij moet". Snelheidsovertreders krijgen al naar gelang het aantal kilo meters die zij te hard hebben gereden een boete van 10 tot 400 Mark. Een al te grove snelheidsovertreding kost een automobilist voor een aantal maanden zijn rijbewijs. Cijfers die deze week wer- len vrijgegeven toonden aan dat in de eerste zeven maan den van 't jaar op alle ver keerswegen in totaal 9650 do den waren gevallen- 8,3 pro cent minder dan in dezelfde- 'ïeriotïe van het vorige jaar. Aangemoedigd door deze re sultaten overwegen de functio narissen in Bonn de snelheids beperking nu ook uit te brei den tot de autobanen. Verder heeft men plannen om het dragen van veiligheidsgordels te verplichten. Volgens de nieuwe anti drankwet kunnen overtreders een boete krijgen van 500 tot 1500 mark en een rijverbod van 1 tot 3 maanden. In geval van zware dron kenschap of wanneer er een dodelijk ongeluk het gevolg van is, kunnen straffen wor den uitgedeeld van een jaar gevangenis of een boete van 10.000 mark en het intrekken van het rijbewijs. Iets meer dan een glas wijn of 3% glas bier zijn genoeg om boven het wettelijk toege stane percentage van 0-08 pro cent te komen. Dit geldt dan wel voor iemand die niet meer dan 55 kilo weegt, deelde een autoclub onlangs mee. Een man die ongeveer 90 kilc weegt kan makkelijk twee glazen wijn, zes glazen bier of acht neutjes schnaps drinken zonder gevaar te lo pen. De politie heeft gewaar schuwd dat zij die pepermunt slikken vlak voordat zij aan gehouden worden hopende dat daarmee de dranklucht is ver dwenen. automatisch verplicht zullen zijn in het ballonnetje te blazen. De verkoop van wodka In Dusseldorf steeg enorm toen er ee- vals gerucht de ronde deed dat de chemische prepa raten die in het ballonnetje zitten niet groen zouden wor den wanneer je woda dronk. Ee- paar bekeuringen zorgden dat deze mythe snel uit de wereld was geholpen. In de bars in Frankfort zou den volgens berichten de drank- omzet met een derde zijn gedaald sinds de nieuwe wet van kracht werd. De verkoop van mineraalwater steeg daar entegen verrassend. Intussen doen degenen die valse rijbe wijzen verstrekken goede za ken. Westduitsers die hum rij bewijs verliezen zijn' maar al te graag bereid om tot onge veer 1000 gulden voor een nieuw neer te tellen. Tijdens een plaatselijk bier feest in Bonn konden degenen die flink hadden gedronken in een extra-ingezette bus stappen die hen naar huis bracht. De rijscholen in Bonn doen ook goede zaken. Hun clién- tele is met 84 procent omhoog gesprongen -■ vrouwen leren nu autorijden zodat zij hun aangeschoten echtgenoot in nun auto naar huis kunnen vervoeren. Tijdens het oktoberbierfeest kan een oud Duits lied wel eens een profetische betekenis krijgen wanneer het wordt toegepast op dronken automo bilisten, dat lied eindigt alj volgt: schnaps, dat was zijn laatste woord.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 27