~;r Doe wel en ski niet om u naar wilt O 0 3 Redelijk Minivlugjes Kortdaagse Groepsreizen Steekspel Capriolen DE WINTERSPORT IN SCANDINAVIË IS ANDERS DAN IN DE ALPEN, DE NADRUK LIST MEER OP HET SKI-TOEREN EN LANGE TRIPS. ER IS WEINIG MONDAIN VERTIER ZOALS 1 IN DE ALPEN. 1 m :Unsdal] ATLANTISCHE IISiFORMATlEKAART OVER DE WlNTERSPORT IN; EUROPA Lu lea Avieipon VERKLARING VAN DE- KAART Aberdeen* Meesh sneeuwzekere- winter sporf-gebiedén. (•Grcol-sFe "kans op voldoende sneeuw.). Winhersporhgebied meh redelijke sneeuwkans. Gelegenheid Foh winter sport- maar met on - zekere kans op vol doende sneeuw. Nog nieh zo bekende wintersportgebieden in de Alpen. Mondaine wintersportplaats. Belangrijke toegangs wegen tot wintersport gebieden, welke in de winter zoveel mogelijk sneeuwvrij worden gehouden. Doorgaand!;." trein vanuit": Nederland wijzigingen" voorbehouden«exclusief reis bureau treinen. Gebied dat in de winter vanuit Nederland met de auto redelijk binnen een dag te bereiken is. Gemiddeld aantal uren zon in januari Grens rrondheïm llasgow :dinburgh Östersund DombSs* noorwe' zweden .illehammer* f^Geilo 'Rattvik ,Sa!en STOCKHOLM Manchester NOOR DZ.EE •Walsal- Coventry* •^Northampton ^AMp|RDAM OtdenzaaïfcL. NEDERLAND J LONDEN^ Bielefeld^. sauekland 81JZ0NDE* GESCHIKT VOOR KINDEREN Arnhert? Dover Antwerpen] SU VEEL SKtilFTEN E.D. ZIJN REOUCTIES MOGELIJK. DIT KAN U DE VAAK HOGE KOSTEN HELPEN BEPERKEN. T N IronachS. •Frankfurt BA YEKI SC HEK WALD NOC BETREKKELIJK GOEDKOPE GEBIED v y. Wörzburg 'HUNS RUCK Mannheim' Treinreizigers evH. 'overstappen jn Parijs Se'zanne A w Champ de Feu^'^ /fjh VOGEZEN Nürnberg»4^^ Am berg] PARIJS Nemours a WENEN het is verstandig om bij vlieg- reizen eerst te informeren of' het vervoer vanaf het vliegveld en de lucht have nb el ast ing in de prijs zijn begrepen of niet. Auxerre*< lidhofen Leoben Besanqon wie de berg opgaat of te voet afdaalt moet de rand van de piste gebruiken. Clermont* Ferrand aguióle DE FRANSE ALPEN BEHOREN TOT I de modernste wintersportge- 1 bieden en ademen een mooerne\ wintersportstijl. 1 romantische bergdorpen zijn echter schaars bij het rijden op gladde wegen niet in een te hoge versnelling rijden. een lagere versnelling geeft de auto meer greep op de weg. Florence fÜrguetè- Canfranc^ (*2*)1>t.-v J de prijzen in uesuyl-.>eif°ntr°mh spanje zijn lager a'/ -. dan die in frankrijk. SPANJE I Of KAAKT HAAKT GEEN AANSPRAAK OP VOLLEDIGHEID.J- NEEM VOOR SKILESSEN EN SKILIFTEN NIET TE GROTE KNIPKAARTEN, WANT DE OVERBLIJVENDE KNIPPEN ZIJN MAAR MOEILIJK AAN IEMAND TE VERKOPEN. MIDDELLANDSE ZEE 'Aquita Wat wordt het: sneeuw of palmen? Terwijl de zomervakantie van 1973 nog maar nauwelijks achter ons ligt over stelpt de reisindustrie ons reeds met haar programma's voor de winter van 1973 1974. Nog sterker dan vorig jaar is daarbij een scheiding der geesten bemerkbaar: enerzijds blijft het aanbod voor een wintersportvakantie onverminderd van kracht, maar anderzijds is het aantal aanbiedingen voor een tweede vakantie onder de pal men weer groter dan vorig jaar. Voor veel mensen die zich de weelde van een tweede va kantie kunnen veroorloven is die keus niet moeilijk. Zij zwe ren voor en na bij een va kantie in de sneeuw, geboren en getogen skiërs als ze zijn of minnaars van de witte we reld. waarin het goed wande len en rusten is. Maar een steeds groeiende categorie va kantiegangers huivert bij de gedachte aan een vakantie in wintersportland. Ten onrech te overigens, maar hun voor keur gaat toch uit naar een korte of langere vakantie (of zelfs een overwintering) in 't warme zuiden waar de winter een vrijwel onbekend begrip is. Hoewel alle rfeizen, ook naar de wintersport, van jaar tot jaar duurder worden blijven de prijzen nog altijd binnen redelijke grenzen. Een paar voorbeelden van wintersport reizen: NRV Holiday: 8 daagse vlieg reis Bovec (J. Slavië) vanaf 263; 15 daagse treinreis Mall- nitz (Oost.) vanaf f 302; 10 daagse autotour Serfaus (Oost.) vanaf f 153,17 daagse treinreis Champfèr - (Zwi.) vanaf f 775,—. Eurotours: 8 daagse vliegreis Kirchberg (Oost.) v.a. 308: 7 daagse vliegreis Saalbach (Oost.) vanaf f 289,8 daag se vliegreis Aviemore (Schot land) vanaf 484, Hotelplan: 10 daagse treinreis Gerlos (Oost.) vanaf f 289, 10 daagse autoplanreis Orti- sei (I) vanaf 1 179.12 daagse treinreis Arosa (Zwi.) vanaf f 735,8 daagse vliegreis Bled (J. Slavië) v.a. f 287,—. Het zal zonminnaars deugd doen te vernemen dat de kor te reisjes naar het zuiden, die twee jaar geleden als „zon- ne-vlugjes" werden geïntro duceerd. maar die op last van de Rijks Luchtvaartdienst vorig jaar achterwege moes ten blijven, hun rentree doen. Ditmaal onder titels als Zon- retourtjes, Minivlugjes e.d. De RLD is n.l. gezwicht voor de argumenten van een aan tal touroperators, zoals Arke Reizen, Neckermann Vliegrei zen. NRV Holiday, Eurotours e.a. argumenten die geba seerd waren op een markton derzoek, dat leerde, dat er 'n zeer grote vraag te verwach ten is naar korte reizen waar voor men weinig vrije dagen hoeft op te nemen en waar van de prijs relatief laag is. Wel bleek het onmogelijk voor populaire reisdoelen op het Spaanse vasteland de vereiste toestemming voor zonretour- tjes van de RLD te krijgen, zodat het aantal bestemmin gen beperkt moest blijven tot een drietal, t.w. naar Mallor- ca (4-5 dagen "anaf f 212, Rhodos (5 dagen vanaf f 258,—). Marokko (5 da gen vanaf f 279,—), Torre- molinos (5 dagen vanaf f 270.—). Een ander aspect waarmede de vakantieganger deze win ter wordt geconfronteerd en dat nog onvoldoende bekend is (ook bij zakenmensen) is 't grotere aanbod ITE-reizen van de KLM. thans naar 29 EurODese steden in 18 landen. Voor deze reizen geldt in de meeste gevallen een minimum verblijf van één nacht en een maximum van vijf nachten tegen prijzen die (ver) liggen onder de lijndiensttarieven: - Barcelona f 209,Boedapest f 341,—. Palma f 212,We- nen 1 278. Daarnaast zijn er kortdaagse groepsreizen per KLM. waar voor een minimum deelname van 6. 9 of 10 personen is vereist en waarbij 25 steden in 16 landen betrokken zijn. Verder heeft de KLM ook nog weekend-excursiereizen naar 21 steden in 11 landen; voor beelden: Brussel 78,Pa rijs f 157,Warschau f 365,-. Deze reizen vormen zeker aantrekkelijke mogelijkheden voor mensen die in de winter een korte trip naar een gro te stad willen maken, terwijl zakenlieden zodoende de kans krijgen aanzienlijk op hun reiskosten te besparen. In alle geval is wel duidelijk dat de wintervakantieganger dit jaar een grotere keus aan bestemmingen heeft dan ooit tevoren. HEN BOLLEN FINLAND JyvaskyJa ■Kvia Auiank g-#3 yapKiagenfurf- y-" r- "•Mant ^^^KranjskaGora ^-Pohorj C!Lif OEl ^teGolhs ^^vogel^Sl^vavrec UdineS Ljubljana ZagrJ| =Triës^ f) JOEGOSLAVIË Ü^Rijeka-tttDelniM zich uit de voeten moet spoe den om de witte vlakte vrij te geven voor de omlaagvlie- gende skiër. Dergelijke situaties kunnen zich in het wintersport- verkeer voordoen omdat het niet geregeld wordt door ge schreven voorschriften, die de deelnemers nauwkeurig voor houden hoe zij zich op de ski piste dienen te gedragen. Dit gemis dreigt een chaos te veroorzaken nu steeds meer mensen zich aan de skisport overgeven. Onder hen bevin den zich uiteraard elk jaar ve le nieuwelingen, die weinig of geen notie hebben van de ge varen die een snelle afdaling vormen voor anderen. Velen hunner komen tot de ont stellende ontdekking dat de combinatie van menselijk lichaam, ski's, sneeuw en hel lingen een eigen wetmatig heid bezit. Bleef het slechts bij het kwetsen van eigen lichaamsdelen dan zouden ie slachtoffers zich met een zuurzoet lachje kunnen ver heugen op enkele weken ziek teverlof, maar het komt steeds veelvuldiger voor dat de gedupeerden ook anderen in hun rampspoed meesleuren. Er wordt op de skipisten veel schade en leed veroorzaakt - zonder dat ooit of pas na een lang steekspel op het rechter lijke toernooiveld bedisseld kan worden wie voor de scha de dient op te draaien. Er gaan dan ook steeds meer stemmen op die het invoeren van een verkeerswet voor de skipistes eisen- In de loop der jaren hebben rechtbanken zoveel geschil len over ongelukken in winter sportland moeten berechten, dat er intussen een jurispru dentie is ontstaan die van weinig minder belang is dan een geschreven wetboek zou zijn. Het Opperste Gerechts hof in Beieren heeft enkele jaren geleden een aantal uit spraken gedaan die evenzove- le vingerwijzigingen van het skiënde publiek zijn en die bo vendien voor het gehele Duit se Alpengebied rechtskracht bezitten. Zodoende is er lang zamerhand een ongeschreven wet ontstaan en aangezien men in de Duitse jurisdictie bovendien van mening is dat elke skiër deze voorschriften dient te kennen, kan niemand zich naderhand verschonen met het excuus: dat heb ik niet geweten. Op de eerste pagina van het handboek voor skiërs zou moeten staan dat de skiër zijn bewegingen onder controle moet houden, m.a.w. dat nij geen waaghalzerij mag uitha len wanneer hij daarin niet terdege is geschoold. Hij mag niet sneller afdalen dan zijn vaardigheid toelaat en hij moet zijn vaart aanpas sen aan de terreinmoeilijk heden en het voorhanden zijnde zicht. Ook dient hij ernstig rekening te houden met de gesteldheid van de sneeuw en het aantal mede- skiërs op de hellingen. Zij die nen voortdurend in het zicht te worden gehouden om hen in geval van nood te kunnen omzeilen. Verder moet de ski loper er voortdurend op be dacht zijn dat andere skiërs vreemdsoortige capriolen kunnen uithalen en de ruim te die men in dergelijke ge vallen nodig heeft voor een plotselinge uitwijkmanoeuvre mag niet groter zijn dan het zicht waarover men beschikt. Vereist is verder uiteraard dat men kundig genoeg is om uit te wijken en zelfs om abrupt te stoppen, waarbij men in geval van nood gebruik moet maken van de achterwerk- rem Een van boven aansnel lende skiër dient zijn vaart aan te passen aan het zich voor hem op de piste bewe gende object en hij moet er daarbij rekening mee houden dat dit onverhoeds naar rechts of links kan uitwijken. In te genstelling tot het autover keer behoeven skiërs niet achterom te kijken. Ook is het verboden een ski te verliezen en mocht iemand daarover vallen dan is de eigenaar van de lat verantwoordelijk. Iedereen dient tenslotte te wetei dat niemand zich er meer op beroepen kan een beginneling te zijn. Het is een juridisch principe geworden - dat nieuwelingen zich op een piste niet meer mogen veroor loven dan hun prestaties toe laten. Zodat tot besluit alleen de goede raad rest: doe wel en ski niet om. FRANS WENNEKES Bijdragen: JOS AHLERS EELCO AKKERSDIJK HEN BOLLEN WIM IKING FRANS WENNEKES Wie een wandeling maakt o- ver een met mollige sneeuw bedekte berg kan het over komen dat hij in zijn over peinzingen wordt gestoord door een vervaarlijk gebrul: „Pas op! Pas op! Begin neling!" Even later ziet hij dan een menselijk wezen flad derend voorbjjsuizen en diens gebrul is zoveel als een men selijke elaxon waarmede on minzaam en onbeleefd wordt uitgedrukt dat het publiek Lay-out: HARRO COUMANS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 24