Vauxhall
brengt
Magnum
op basis
Viva-
Firenza
16 TX EN 12 TR
MET AUTOMAAT
Auto
allerlei
Bij mist
overdag
GROOT
licht
Renault breidt programma uit
SCHAKEN met constant orbaan
fe ifMAAi
4
AA
m
M
m&
JL«5
m
r
m
BRIDGEN
PUZZELEN met jan-willem van besouw
PRIJSWINNAARS
ZO INSTUREN
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
.mjnjm_n_
BRIDGEN met h.w: filarski.
uit-
TUSSEN DE WIELEN door hen bollen
DE STEM ZATERDAG 6 OKTOBER 1973
Vauxhall, de Britse dochter
van General Motors, introdu
ceert vanaf november a.s. een
nieuwe serie, de Magnum, af
geleid van de Viva en Firenza.
De serie bestaat uit 2- en 4-
deurs modellen, coupé en com
binatiewagens en is leverbaar
met een 1759 cc of 2279 cc
motor.
Uiterlijk is de nieuwe serie
herkenbaar aan de dubbele
koplampen en in technisch op
zicht werden nieuw ontwor
pen: motorsteunen, tandwielen,
uitlaatdempers, cilinderblok-
ken en een tweedelige aan
drijfas met homokinetische
koppeling, terwijl ook een
nieuwe vorm van luchttoevoer
naar de carburateur werd
toegepast.
De motoren drijven de achter
wielen aan; de 1759 cc-er heeft
een compressieverhouding van
8.5 1, levert 11 din pk bij
5200 omw.-min. en heeft een
topsnelheid van 145 km-uur
terwijl de 2279 cc motor bij
gelijke compressieverhouding
goed is voor 110 din pk bij 5000
omw.-min. met een maximum
snelheid van niet meer dan
166 km-uur.
De Magnums hebben stabi
lisatoren voor en achter, ra-
diaalbanden, een elektrische
achterruitverwarming alsmede
een alarminstallatie.
Tegelijk zijn alle Vauxhalls
verbeterd. De gehele Vaux-
hall-serie is nu uitgerust met
bekrachtigde schijfremmen
vóór en zelfstellende trommel-
remmen achter met geschei
den circuit, een waarschu
wingslampje dat aangeeft als
de remdruk sterk daalt, ver
stelbare rugleuningen en een
doorstroom ventilatiesysteem,
alsmede radiaalbanden, terwijl
alle modellen behalve de Viva
standaard een verwarmde
achterruit hebben. Het motor
vermogen van de Viva werd
verhoogd van 53 tot 59 din pk
en de motor van de VX 4/90
levert nu 117 i.p.v. 112 din pk.
Tot 1 januari biedt General
Motors de kopers van een
Victor of Ventora een garan
tie voor 30.000 km. of 18 maan
den kosten vrij onderhoud; bin
nen deze tijd zullen alle voor
komende service- en onder
houdsbeurten, incl. olieverver-
sen, gratis worden uitgevoerd.
De prijzen van de Magnums
zijn nog niet bekend, maar de
goedkoopste uitvoering zal in
prijs iets onder de duurste
Viva liggen en de duurste uit
voering iets boven de goed
koopste Victor.
■I Fiat heeft bekendgemaakt
dat op een aantal typen in
de toekomst een 'roestweren-
de behandeling van de on
derzijde van de carrosserie
en de binnenzijde van de
kokerbalken standaard zal
worden uitgevoerd. Fiat zal
dan een anti-roest garantie
geven voor 2 jaar.
In augustus 1973 zijn er
in ons land minder personen-
en combinatiewagens ver
kocht dan in dezelfde maand
van 1972, nl. 28.905 tegen
31.228. In de eerste acht
maanden van dit jaar be
droegen de verkopen 313.219
wagens tegen 304.067 vorig
jaar.
Ford Amerika zal in twee
fabrieken de produktie van
kleinere auto's beginnen. De
fabriek verwacht dat volgend
jaar bijna 45 pet. van de
autoverkopen in de VS voor
rekening van de kleine auto's
zal komen.
B Volkswagen heeft in de
VS 112.000 wagens van het
type Karmann Ghia uit de
bouwjaren 1967-1973 terug
geroepen naar de dealers in
verband met een mogelijk
defect aan de benzineleiding
waardoor brand zou kunnen
ontstaan. Uit een onderzoek
van 240 wagens was gebleken
dat 1 op de 50 een lekkage
had aan de brandstofleiding.
In ons land zijn geen moei
lijkheden met de Karmann
Ghia te duchten omdat het
ontluchtingsmechanisme
van de voor de VS bestem
de wagens anders is dan in
de Europese versie in ver
band met de strengere veilig
heidseisen in Amerika.
Op de Parjjse Autosalon
heeft Renault een aantal
nieuwe modellen geïntrodu
ceerd. Het betreft de Renault
16 TX Autoroutière, de R 12
TR Automaat en de R 12 TS
Break. Tegelijk zijn verbete
ringen aangebracht op de R 5
en de R 4.
De Renault 16 TX is het
nieuwe topmodel van het
Franse staatsbedrijf. Het is een
snelle en luxueuze versie van
de R 16 en de wagen zal voor
het eind van dit jaar in Ne
derland leverbaar zijn. De
R 16 TX kreeg de benaming
Autoroutière om aan te geven
dat hij bij uitstek geschikt is
om gedurende lange tijd
achtereen met hoge snelheid
op de autosnelwegen te rijden.
Motor, transmissie en rem-
installatie werden aangepast
aan de verhoogde prestaties.
Zo werd de motorinhoud ver
groot van 1565 cc tot 1647 cc,
terwijl een vijfde versnelling
als overdrive werd aange
bracht. De bekrachtigde rem-
installatie is dubbel uitge
voerd, in het remcircuit van de
achterwielen is een remkracht-
verdeler opgenomen, die de
remdruk aanpast aan de be
lading van de'wagen. De top
snelheid van 170 km-uur
wordt in de vijfde versnelling
bereikt bij slechts 5500 omw.-
min.
Uiterlijk onderscheidt de TX
zich van de 16 TL en TS door
grote dubbele vierkante kop
lampen, zware Gordini wielen,
extra chroomstrippen en een
spoiler op de achterkant van
het dak; deze spoiler heeft een
aero-dynamische functie en
zorgt bij hoge snelheid o.a.
voor een gunstig luchtweer-
stands-coëfficient, zoals op de
Renaults 17. Verder heeft de
16 TX enkele veiligheidsacces-
soires, zoals een ruitewisser op
de elektrisch verwarmde
achterruit, gecombineerd met
een elektrische ruitesproeier.
Als eerste Franse fabrikant
brengt Renault voor 1974 een
automatische transmissie op
een middenklasse-auto en wel
op de R 12. Deze uitvoering,
de 12 TR, heeft een volauto
matische versnellingsbak met
drie reducties, die elektro
nisch wordt bediend en be
schikt over koppelomvormer
en vloeistof-koppeling. Het
vermogen van de 1300 cc motor
werd aangepast en bedraagt
nu 68 pk bij 5500 omw.-min.
gelijk aan die van de R 12 en
de 15 TL. Wat uitvoering be
treft is de 12 TR praktisch ge
lijk aan de 12 TS.
De nieuwe versie van de 12
Combi, de Break 12 TS, die
in de loop van 1974 in Neder
land beschikbaar komt, kreeg
een zwaardere, 1300 cc motor
van 68 pk bij 5500 omw.-min.,
verder vliegtuigstoelen, inge
bouwde halogeen-verstralers,
Gordini wielen, een midden
console met klokje en radio-
inbouwpaneel, toerenteller en
een elektrische wisser-sproeier
combinatie.
Ingaande oktober zijn alle
Renaults 5 TL voorzien van
een vloerschakeling, de R 5 L
is standaard uitgerust met een
in de lengterichting verstelba
re rechtervoorstoel en de R 5
kan nu ook worden geleverd
met roldak.
De R 4 L is nu uitgevoerd
met een wegklapbare achter
bank en het gehele Renault-
programma voor 1974 is uitge
rust met de verbeterde drie
puntsgordel met een z.g. „rek-
stuk" in het schoudergedeelte.
De foto toont de nieuwe
16 TX.
Landenwedstrijden zijn heel
geschikt om de internationale
(schaak-)betrekkingen te ver
beteren en als training. Er
wordt dan ook een druk ge
bruik van gemaakt. Naast de
tweejaarlijkse FIDE landen
wedstrijden („Olympiade")
waarbij met tweetallen (da
mes) en viertallen (heren)
wordt gespeeld, het teamkam
pioenschap van Europa (acht
tallen), kent men manifestaties
buiten het officiële verband.
Zo is er het jaarlijks terugke
rende Claire Benedikt toernooi
(met viertallen) en zijn er de
traditionele ontmoetingen tus
sen twee landen onderling'. Ne
derland speelt regelmatig
afwisselend uit en thuis te
gen Engeland en West-Duits-
land, de laatste jaren met acht
senioren, een dames en een ju
nior. Op een lange serie on
derlinge jaarlijkse wedstrijden
kunnen de Sovjet-Unie en
Joegoslavië bogen. Vooral in
de oostelijke landen zijn er
nogal wat van dit soort con
tacten al zijn die meestal niet
zo traditioneel verankerd. Se
dert 1966 speelt Polen op ge
zette tijden tegen Zweden,
twee landen die wat betreft
schaakkracht aan elkaar zijn
gewaagd. In mei van dit jaar
was het resultaat 1010. Ulf
Andersson, de enige groot
meester die Zweden momen
teel rijk is maakte twee remi
ses aan het eerste bord tegen
FIDE meester W. Schmidt.
(Polen heeft geen grootmees
ters). Aan het laatste bord
deed zich onderstaande vlotte
aanvalspartij voor.
Wit: K. Pinkas (Polen)
Zwart: S. Bronström (Zwe
den)
Siciliaaive verdediging.
1. e2e4, c7c5
2. Pgl—f3, d7—d6
3. d2d4, c5xd4
4. Pf3xd4, Pg8—f6
5. Pblc3, Pb8c6
6. Lflc4, e7e6
7. Lel—e3, a7a6
8. Ddle2, Lf8e7
9. 0-0-0, Dd8c7
10. Lc4—b3, b7b5
11. Pd4xc6, Dc7xc6
12. Le3d4, Lc8—b7 (b4??,
La4)
13. Thl—el, 0—0
14. f2—f4, Dc6—c7
15. g2g4, b5—b4
16. g4—g5, Pf6—d7
I
in
H
n
e
M
O
suw
H
17. Tdl—d3 (Een kansrijk
stukoffer met de bedoeling:
_mat!)
17Tb4xc3
18. De2—h5, Tf8—c8
19. f4—f5, d6—d5 (De werking
van Lb3 dient te worden
geremd).
20. Td3h3, Pd7—f8
21. g5—g6, f7xg6
22. f5xg6, Dc7—f4+? (Nu slaat
wits aanval door en dit was
na Lf6! nog niet duidelijk
geweest. Op Lxf6 komt dan
Df4 Kbl, Dxf6. Het ver
schil wordt snel duidelijk).
23. Kcl—bl, Le7—f6
24. g6xh7 Kg8h8
25. Dh5—f7!, Pf8—d7 (op
Pxh7 volgt Dg6)
26. Telgl, e6e5 (Er dreig
de Dxg7+Lxg7, Lxg7
mat).
27. Ld4e3, Df4xe4
28. Le3h6! g7—g6 (Er dreig
de weer mat en gxh6 ging
niet wegens Tg8 Txg8,
hxg8, dame Txg8,
Txh6+ en mat. Na Dxh7
wordt het mat na Lxg7
maar zwart had g5 kunnen
proberen. Wit moet het
dan met Dxd7 even rustig
aandoen).
29. Tglxg6!, De4—el
30. Lh6cl (Nu is er tegen
Tg8+ en mat geen verdedi
ging meer zodat wit met
zijn stukoffer gelijk krijgt!)
Zwart geeft het op.
Ton Sij brands, de huidige
wereldkampioen, geboren op
15 december 1949 te Amster
dam, thans wonende in 's-Gra-
venhage waar hij het spelers-
trainerschap van R.D.G. op
zich nam, heeft evenals zijn
uitdager Andris Andreiko een
indrukwekkende staat van
dienst achter zich die ondanks
zijn jeugdige leeftijd niet on
derdoet voor die van zijn te
genstander.
Reeds in 1964 op 14 jarige
leeftijd veroverde hij zowel de
Noord-Hollandse als de natio
nale jeugdtitel en werd daar
na in nationale en internatio
nale toernooien een veel ge
vraagde deelnemer.
In 1966 werd hij tweede in
het kampioenschap van Neder
land en tweede in de Challen
ge-Mondial in Alés achter
Andreiko doch vóór Tsjegolew.
Het succesvolle jaar 1967 ver
meldde dat Ton Sijbrands niet
alleen de Nederlandse titel,
doch ook de Europese titel in
bezit nam.
Eveneens in 1967 vestigde hij
in Amersfoort het wereldre
cord simultaan spelen aan 169
borden en nam daarmee het
record van Baba Sy over, ter
wijl hij een officieus wereld
record Windspelen ten beste
gaf aan 20 spelers in Monster
(de notatie hield hijzelf bij)
waarvan in 7 uur tijds er 8
werden gewonnen; 11 remises
en 1 verloren.
Veroverde in 1968 wederom
de Europese titel en werd op
het congres van de F.M.J.D.
benoemd tot Internationaal
Grootmeester.
Ook in 1969 werd hij, doch
nu ongeslagen, kampioen van
Nederland en Europa met een
score van respectievelijk 20
uit 11 en 14 uit 8 partijen.
In dat jaar verloor hij van
de Belg Claessens wat hem
daarna alleen nog in 1973 in
de landenwedstrijd tegen Rus
land gebeurde en wel tegen
Gantwarg.
1 e Prijs:
Mevr. Raeymaekers
Oordeelsestraat 5
BAARLE-NASSAU
2e Prijs:
M. Vissers
Vijverlaan 30
BRESKENS (ZLD.)
REDACTIE
„DE STEM'
REIGERSTRAAT 16
Breda
HORIZONTAAL:
1. kist van open latwerk
4. gemeen
8. salaris
9. inwendig orgaan
12. schuin toelopend
14. harde vrucht
15. gewicht
17. roem
18. broodbeleg
24. prul
25. voorzetsel
26. ontkenning
27. deel van de hals
29. wig
31. goud (F.)
32. stenen berg
33. voertuig
35. boordsel
37. Frans lidwoord
38. ten bedrage van
39. zweefrek
42. luitenant
43. kolenwagen
46. keur
47. hoop
49. voetbalpool
50. weerklank
51. wreed keizer
52. achterdeel van onderbeen
54. agent
56. plaats in Duitsland
59. hinderen
62. slee
63. behoeftigheid
65. errore excepto
66. voorzetsel
68. week en sappig
70. European Bridge League
71. grote heuvel
73. moeder
74. snijwerktuig
76. ontkenning
77. belemmering
78. voertuig
79. plaats in Gelderland
81. humeurig mens
85. sterke drank
86. woede
88. oningewijde
89. strook
91. muziekstuk
92. zinken bak
93. bergplaats
94. plaats in Brabant
VERTICAAL:
1.
2.
3.
5.
6.
7.
8.
53. Centrum voor het Aan
moedigen van het Spaar
wezen en de Onroerende
Beleggingen.
54. knap
55. Perzië
57. vette stof
58. vliegveld
60. uitdrukking
61. vervelend
63. Noorse lichtgoden
64. rivier in Spanje
67. omlaag
69. waterdoorlatend
72. bevel
73. kreupel
75. boom
78. deel van een schip
80. stekelvarken
82. boom
83. knaagdier
84. hoofddeksel
85. herkauwer
87. een en ander
88. onderricht
90. per dozijn
92. voorzetsel
Inzenden voor dinsdagmiddag
12.00 uur.
Zet op de enveloppe in de
linkerbovenhoek "'Weekend
puzzel".
öHöBGClöcoaacna'
□agsBaniaaasöncGgi
□nnHCHcraHncQEïpl
□H000HH0HaG0nBq
□ïasncsBEgyaBBaa
nnnrannaaaiannHBHi
saaancHcnEgycsd
aaaancBisrannasnn
raaniaHnggnaBEGHig
aoanGannasGBnaa
onn aGEoaEnaB
EEHBHGKaEECEGaB
1EI00BÏÏO
nannEsaaaaGaESGE
□innnnsEnaEBQnE
□□nnsEEHDEinEGag
aiancaaBBGBcaacs
InaaBBUEHEgGsaan
groep zangers
bedorven
meisjesnaam
administratietroepen
vernis
as
ovenkrabber
9. watering
10. op grote afstand
11. meisjesnaam
13. teug
14. omlaag
16. plaats in Rusland
18. garnituur
19. vruchtbaarmakende stof
20. deel van de voet
21. schildpad
22. kantzuil
23. adviesraad
25. stuk vis
26. ongaarne
28. Indogermaan
30. kleur
32. per radio overgezonden
telegram.
34. heilige stier
36. stamcafé
40. beroep
41. in zee levende eend
44. geweldig
45. serie
47. uitvlucht
48. keur
In 1970 wederom kampioen
van Nederland en tevens win
naar van het Open kampioen
schap' van Nederland, terwijl
hij in de Challenge Mondial
door het S.B. systeem tweede
werd achter Koeperman. Ook
het jaar 1971 was succesvol
door het behalen van zowel de
Nederlandse als Europese titel,
ook werd hij winnaar van het
Scholten-Honig damtoernooi
en winnaar van een invitatie-
toernooi in Suriname. Het jaar
1972 bracht hem echter de fel
begeerde wereldtitel die hij op
het moment dat u dit leest ho
pelijk succesvol tegen Andrei
ko verdedigt.
Hieronder volgen twee frag
menten uit partijen van vorige
ontmoetingen tussen Ton Sij
brands en Andris Andreiko.
witte stukken als volgt tot
winst. 43—38! (14—20) 25x14
(9x29) 33x24 (3—9) 24—19!
(21—26) 38—33 (16—21) 35—30
(1—7) 30—25 (9—14) verplicht.
19x10 (15x4) 25—20 (7—12)
20—15 (12—18) 33—29 (18—23)
29x18 (22x13) 37—31 (26x37)
42x22. Zwart geeft het op.
In deze ontmoeting wist Ton
Sijbrands na prachtig aanval
lend positiespel met zwart, de
witte stukken te dwingen tot
defensief spel met een hope
loze stelling als uitgangspunt.
ES 1 SB
l: k
q
O O O
Na zwarts (1823) 29x18
(13x22) voerde Sijbrands de
Zwart vervolgde hier met
(7—12!) 44—40 (12—17) 38—32
(17—21) 33—28 of? (21—27)
32x21 (23x41) 42—37 (41—32)
21—16 (32—37) 16—11 (37—41)
11—7 (41—47) 40—35 (18—22)
7—1 (24—29! 1x45 (19—23)
45x20 (47x15). Wit geeft het
op.
FIGUURTJES
Behoort u tot de spelersgroep die griezelt
van het Woord „dwangpositie?" Dat zou jam
mer en volstrekt onnodig zijn, want het zijn
niet meer of minder dan vrij alledaagse speel-
figuurtjes. Je hebt ze in alle soorten en
maten en ik wil u eens wegwijs maken in
de „troefdwang" met twee praktijksituaties.
(A)
A
Géén
4 H B42
*9 Géén
7 3
Géén
65
B
?HB
4? Géén
V 10 8
Géén
Spelleider
V 10
6 5
3
Géén
Harten is troef en zuid is aan slag. Hoe
maken NZ alle slagen? Zuid moet harten
spelen en op tafel (noord) de ruiten twee
wegdoen. Oost zit in de knip: hij kan schop
penboer niet wegdoen, want dan volgen
schoppenaas, ruitenheer, ruiten getroefd en
schoppenvrouw. Dus zal oost ruiten acht op
ruimen, waarna zuid vervolgt met ruiten drie,
de heer neemt in noord en ruiten naspeelt
die zuid aftroeft. Hierna heeft noord nog
schoppenaas en een vrije ruiten. Niet zo
moeilijk, maar hoe wéét zuid nu dat hij zó
moet spelen en niet b.v. in ruiten moet
snijden? Die wetenschap kan voortvloeien
uit bied- en/of spelverloop. Had oost het
bieden b.v. geopend, dan zal zuid Weten dat
oost de meeste hoge kaarten bezit.
(B)
Géén
Géén
A H B 5
A m
V 9 7
4? Géén
10 9 8
Géén
Géén
4? Géén
V 7 6 4
éH9
Spelleider
*AB
4? 2
2
6 5
Harten is troef. Kunnen NZ alle slagen
maken?? Deze is wat moeilijker dan de vorige.
Zuid moet beginnen met schoppenaas te in
casseren en doet op tafel de klaver tien weg.
Oost is al direct een verloren man: klaver
negen wegdoen betekent dat noord klaveraas
maakt, dan twee hoge ruitens, hierna troeft
zuid een ruiten af en incasseert de klaver zes!
Ruiten opruimen door oost op het door zuid
gespeelde schoppenaas helpt evenmin, want
in dat geval vervolgen NZ met twee hoge
ruitens, de derde ruiten wordt afgetroefd
en noord maakt nog klaveraas en ruitenboer.
Het woord „troefdwangpositie" is hiermee
ook verklaard: een troef wordt gebruikt om
een bijkleur vrij te troeven waarin de tegén-
stander gedwongen werd zich in te korten.
Als u talent hebt, moet u beide situaties eens
zorgvuldig bekijken: u krijgt er nog wel een
schip vol van in uw bridge-leven.