Vauxhall Visgraatjes Pure afgunst Gerechtigheid Zangkoor M PUZZELEN PRIJSWINNAARS ZO INSTUREN NAAM STRAAT WOONPLAATS Herinneringen aan In de hoop dat God de greep zou zegenen heb ben Michel van der Plas en Jan Roes uit vele dui zenden foto's er 380 ge kozen. Driehonderdtach tig foto's ondergebracht in een boek dat vandaag verschijnt. "De Kerk gaat uit" hebben de bei de samenstellers dit "fa milie-album van 'n hal ve eeuw katholiek leven in Nederland" genoemd. (Amboboeken-Bilthoven f 15,—). Wie "van huis uit" ka tholiek is, zal al blade rend de ene herinnering na de andere ophalen, gniffelen soms. maar na de laatste bladzijde te vens constateren, dat het de samenstellers gelukt is om zonder rancune te rug te kijken op een tijd die geweest is, niet terug zal komen, maar ergens toch wel de moeite waard was. Wilhelmus Johannes Franciscus Plechelmus Wennekes deed op ziin beurt een greep uit de Rijke Roomsche inhoud en formuleerde dank baar gebruik makend van de geheugensteun tjes uit het boek te vens wat eigen herinne ringen aan die jaren van weleer. onze moeder de heilige kerk Bij ons in de kerk was het bij gebrek aan een nota ris of academicus in de pa rochie de melkboer die voor "notabel" doorging. Eigenlijk heeft het lang ge duurd voor ik in de gaten had, dat die keurige figuur in het stemmige driedelige zwart, daar vooraan op de eerste rij links, dezelfde man was als degene die op alle andere dagen van de week de halfjes yoghurt, gortepap, tapmelk voor in de melkkoker en eieren nummer drie uit zijn brui ne handkar toverde. Dat zat 'm in zijn pet. Door- deweek altijd mét, maar zon dags zonder. Alleen op de dag des heren gaf hij de door zon en regen onaangetaste schedel bloot en dat heeft herkenning heel lang in de weg gestaan. Waarom die melkboer ineens weer in mijn gedachten is? Om dat hjj voor mij altijd het sym bool is geweest voor de kerk van toen. Méér dan de geur van wierook; het gerinkel van de concentratiebei; het meerstem mig gezongen Credo; de Bla- siuszegen tegen visgraatjes; het vastentrommeltje waar je als Deze foto stond jaren geleden in het katholieke damesblad Beatrijs. Nonnen, bezig met het bakken der hosties. Het onder schrift bij de foto luidde in die tijd: „In de kraakheldere bakkerij vormen de vijf zusters een piitoresk tafereeltje". kind nooit vanaf kon blijven; de Mariamedalje om je hals, die bij het zwemmen reuze hinder de; de bidprentjes in de keu kenla; de donderpreken van de pater die jaarlijks preekte ten gunste van de arme negertjes in Afrika; het immer fris geu rende communiekleed en de schalen, de bakjes en de zakjes voor de armen, studenten en eigen kerk. Nee, onze melkboer. Hij is voor mij de kerk van toen. De reden voor dat alles? Pure afgunst. Hij was het namelijk die het zich zowat als enige in onze parochie kon permiteren om in ruil voor een vast jaar lijks bedrag een hele kerkbank voor zichzelf en zijn omvang rijke gezin af te huren. De voordelen daaraan verbonden waren ongekend. Het begon al met de koperen naamplaatjes in het bankenhout, waarin zijn naam gegrifd stond, ten teken van dat daar, op dié plaatsen, uitsluitend leden van zijn stam de zondag mochten heiligen. Wie tegen die regel zondigde kon steevast rekenen op een schrobbering tegen de tijd, dat hij (met een nog nasmeulende sigaar in zijn ferme knuisten) het kerkgebouw betrad. Dan was het (gefluisterd, maar ontegenzeggelijk streng), terwijl hij alvorens de bank te bestij gen een ingebakken knieknik richting altaar maakte, „kom jochie, je weet best dat dat niet mag". De voornaamste grond voor mijn jaloezie in die dagen gold echter de knielkussentjes waar over hij en zijn familieleden be schikten. Wij, de niet-notabelen, dienden onze knieën tijdens de hoogtepunten van de dienst op het blanke hout te plaatsen en dat was een harde zit huis van God altijd pijlsnel in de smiezen had. We zijn dus maar opgestapt. Vanuit de ooghoeken nagekeken door de rest der bezoekers. Na die gedenkwaardige zon dag is het toen verder mis ge gaan, want toen we he't de week erna weer probeerden, waren alle 15 kussentjes in de bank van de melkboer met behulp van kleine, maar uiterst doel treffende hangsloten beveiligd voor de knieën van ons profi teurs. De gerechtigheid kwam pas later, jaren later. Op de preek stoel kondigde meneer pastoor een aantal veranderingen aan, die met ingang van de week erop van kracht zouden worden. De kerk was in beweging, zo hield hij de meute voor. En daarom kon ook ónze parochie niet achter blijven. „Beminde parochianen", zei meneer pas toor (en ik hoor 't hem nóg zeggen): „Vanaf volgende week zullen wij de mis lezen met hel gelaat naar u allen gewend. Te vens heeft het kerkbestuur be sloten tot de aankoop van 500 knielkussentjes". En het kan natuurlijk ver beelding zijn, maar volgens mij is het vanaf die zondag misge gaan met onze Moeder de Hei lige Kerk MOEDER JN HET GEZfN EN N!£T IN OE FABRIEK Dit riepen de Katholieke Arbeidersbewegingen in de jaren vijftig. Maar kom daar nu eens om! Een vroom man, die melkboer. Maar toch ook weer niet zo vroom, dat hij iedere mis die op zondag gelezen werd bezocht. Hij koos dat wist je na ver loop van tijd steevast voor die van half tien. De hoogmis dus, tijdens welke een krakke- mikkerig harmonium de goede bedoelingen van "het zangkoor begeleidde. Wie dus gratis en toch voor niks wilde profiteren van het genot der knielkussentjes, hoef de alleen maar óf vroeger óf later de mis bij te wonen. Nou, dat deden we dan ook. Jaren konden mijn ouders en ik (als we er maar vroeg ge noeg bij waren, want er waren meer kapers op de kust) tijdens de mis van half twaalf de bank inschuiven van onze melkboer met daaraan verbonden de voor delen van het goede uitzicht, het recht om zowat als eerste ter communiebank te gaan én na tuurlijk: die kussentjes. Op een zondag ging het fout. Misschien was hij gewaar schuwd, hadden ze ons verlinkt of had hij zich gewoon versla pen? In ieder geval; daar stond- ie. Mét vrouw en mét 7 van zijn 13 kinderen. Zijn blik liet niets te raden over: oprotten en weg wezen. Weigeren kon natuurlijk, Het beoefenen van een sport werd gezien als gezond vermaak, maar het was wel aan te bevelen maar dan was er altijd nog de om je dan aan te sluiten bij een RK-sportvereniging. Meneer pastoor was dan nooit te beroerd om suisse, die iedere wrijving in dit bij bepaalde gelegenheden de aftrap te verrichten. Vader en moeder konden trots zijn wanneer één van hun zonen een roeping voelde voor het priesterschap, maar hoe moeten déze ouders zich gevoeld hebben? Zeven priesterzonen in één gezin, De priester op huisbezoek. Zodra hij er was kwam er van alles op tafel: een goede sigaar, koffie, vereeuwigd op de dag dat de laatste van hen, pater Remigius, tot Capucijn werd gewijd. In het midden een borrel en zodra de kinderen uit de buurt waren privéproblemen met betrekking tot het moeder Pennick uit Den Haag met rechts van haar pater-provinciaal der Capucijnen. huwelijksleven. DE STEM ZATERDAG 6 OKTOBER 1 ~v Kent U hem nog? De suisse. De ordebewaker in het huis van God die iedere wrijving middellijk in de smiezen had. altijt Bij de paters Trappisten vielen nooit harde wo orden: er mocht eenvoudigweg niet gepraat Thuiswerk toen: de vervaardiging van rozenkransen Katholiek Nederland was hét land der missionarissen. Hier t aantal witte paters aan de vooravond van hun vertrek. De nam op de koffers geven de bestemmingen aan. Vauxhall, de Britse dochter van General Motors, introdu ceert vanaf november a.s. een nieuwe serie, de Magnum, af geleid van de Viva en Firenza. De serie bestaat uit 2- en 4- deurs modellen, coupé en com binatiewagens en is leverbaar met een 1759 cc of 2279 cc motor. Uiterlijk is de nieuwe serie herkenbaar aan de dubbele koplampen en in technisch op zicht werden nieuw ontwor pen: motorsteunen, tandwielen, uitlaatdempers, cilinderblok- ken en een tweedelige aan drijfas met homokinetische koppeling, terwijl ook een nieuwe vorm van luchttoevoer naar de carburateur werd toegepast. De motoren drijven de achter wielen aan; de 1759 cc-er heeft een compressieverhouding van 8,5 1, levert 11 din pk bij 5200 omw.-min. en heeft een topsnelheid van 145 km-uur terwijl de 2279 cc motor bij gelijke compressieverhouding goed is voor 110 din pk bij 5000 omw.-min. met een maximum snelheid van niet meer dan 166 km-uur. De Magnums hebben stabi lisatoren voor en achter, ra- diaalbanden, een elektrische achterruitverwarming alsmede een alarminstallatie. Tegelijk zijn alle Vauxhalls verbeterd. De gehele Vaux- hall-serie is nu uitgerust met bekrachtigde schijfremmen vóór en zelfstellende trommel- remmen achter met geschei den circuit, een waarschu wingslampje dat aangeeft als de remdruk sterk daalt, ver stelbare rugleuningen en een doorstroom ventilatiesysteem, alsmede radiaalbanden, terwijl alle modellen behalve de Viva standaard een verwarmde achterruit hebben. Het motor vermogen van de Viva werd verhoogd van 53 tot 59 din pk en de motor van de VX 4/90 levert nu 117 i.p.v. 112 din pk. Tot 1 januari biedt General Motors de kopers van een Victor of Ventora een garan tie voor 30.000 km. of 18 maan den kostenvrij onderhoud; bin nen deze tijd zullen alle voor komende service- en onder houdsbeurten, incl. olieverver- sen, gratis worden uitgevoerd. De prijzen van de Magnums zijn nog niet bekend, maar de goedkoopste uitvoering zal in prijs iets onder de duurste Viva liggen en de duurste uit voering iets boven de goed koopste Victor. 1 e Prijs: Mevr. Raeymaekers Oordeelsestraat 5 BAARLE-NASSAU 2e Prijs: M. Vissers Vijverlaan 30 BRESKENS (ZLD.) REDACTIE „DE STEM' REIGERSTRAAT 16 BREDA Inzenden voor dinsdagmiddag 12.00 uur. Zet op de enveloppe in de linkerbovenhoek "Weekend- Puzzel".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 22