„Terwille van de concurrentieslag"
DAG TEGEN HET RACISM!
CHAUFFEUR NA 22 UUR RIJDEN OP VERKEERDE WEGHELFT
2.495,-
1.045,-
ontwerp
voor
de toekomst
Onze zaak in Etten-Leur jubileert.
Vijftig jaar iang bracht De Been
woonideeën die bij u duidelijk in de
smaak vielen. Dus vieren wij samen
met u het Gulden-De-Been-Feest.
Uiteraard doet onze vestiging in
Oosterhout ook mee. Let de komende
maanden dus goed op De Been, want
u kunt een scala van jubileum
aanbiedingen verwachten. Hier heeft
u de eerste ai!
Windmolen:
binnenland
buitenland
fH woninginrichting
Bisschopsmolenstraat 51, Etten-Leur-Tel. 01608-4150*
Arendstraat 7 - Oosterhout - Tel. 01620-23345
FRANKRIJK WORSTELT MET
GASTARBEIDERSPROBLEEM
IN GRONINGEN
Bezetters komen
voor rechter
Engeland
Donderdag 27 september 1973
14
(Van een onzer verslaggevers)
HOOGVLIET ,Wat dacht je,'
zegt chauffeursvrouw Riet van
der Weck naar aanleiding van
het bericht dat bij Rijswijk
een vrachtwagenchauffeur met
zijn lading om half vier 's
morgens op de verkeerde weg
helft zat na 22 uur rijden.
„Als je dan nog geen volko
men black-out hebt! Maar
hoe cynisch het ook klinkt
het is nog niet eens een re
cord. Vorig jaar greper. ze in
Limburg bij een grote controle
iemand die 48 uur aan een
stuk door had gewerkt. En
dan zegt de baas: Ja, maar dat
zijn niet allemaal werkuren,
kom nou. Daar zat ook laden
en lossen bij. Alsof die vent
er niet steeds bij hoefde te
zijn".
Feit is dat de chauffeur
L.M.L. (32 jaar) uit Rotterdam
op het politiebureau van Rijs
wijk als een blok in slaap viel
en dat in dit geval de werkge
ver niet zegt te weten wat
zijn ondergeschikte op dit
vroege uur in die plaats deed.
Bij taxi- en transportbedrijf
D.P.E. den Haan in Hardinx-
veld-Giessendam is het ant
woord: „Een naam willen wij
niet geven. We willen wel
zeggen dat hij maandagmorgen
van bier vertrok naar Venlo,
daar loste, doorreed naar
Charleroi in België, laadde en
om halfacht volgens onze ge
tuigen aan de grens stond. Om
halfnegen want daar doe
je maar een uurtje over
had hij terug kunnen zijn bij
zijn vrouw in. Rotterdam. Dan
had hij dinsdagmorgen vroeg
de lading in Dordrecht kunnen
lossen. Dat hij doorreed is
toch niet onze schuld, alhoe
wel we er wel verantwoorde
lijk voor worden gesteld".
Aan die 22 uur van de politie
die óók geen naam wil vrij
geven valt niet te tornen.
Zelfs al heeft de baas van de
chauffeur gelijk, dan nog liet
hij zijn werknemer een werk
dag van 12 uur maken. Reden
genoeg voor Riet van der
Week, activiste van de ruim
twee jaar draaiende Actie
groep Beroepschauffeurs, om
nog eens de noodklok të lui
den. „Die baas zegt dan: Kijk,
die man hoefde „maar" 440
km. te rijden. Wij zeggen, je
moet kijken naar de uren die
die mensen werken. Als een
chauffeur buiten zijn schuld
twee uur in een file heeft
gestaan of hij heeft autopech
gehad, dan kon hij niet rusten,
maar gereden heeft hij ook
niet. Wie heeft er dan gelijk
met lange dagen? Wij toch!
Twaalf uur is heel gewoon. Ik
zou mijn handen dichtknijpen
als mijn man zo weinig reed".
Riet van der Weck („Ik Kende
Jan al toen hij nog maar nau
welijks boven het stuur van
zijn vrachtwagen uit kon kij
ken") zegt dat beroepschauf
feurs rechteloos zijn. Ze moe
ten een werkboekje bijhouden,
maar toen onlangs in een
kwestie het werkboekje door
slaggevend bewijs in het voor
deel van de chauffeur kon le
veren werd het door een baas
ingenomen. En dat was recht
matig, want het blijft eigen
dom van de werkgever. „Twee
jaar geleden zei De Waard, de
algemeen secretaris van de
katholieke vervoersorganisatie:
Een goede chauffeur kan goud
verdienen. Maar zeg ik, dan
moet hij wel 70 tot 80 uur
achter het stuur zitten in één
week. Als hij aan alle wetten
voldoet verdient een cao
chauffeur nu 185 piek per
week. AI3 je je vrouw en kin
deren niet van de scheelhonger
wilt laten omkomen dan moet
je de rijtijdenwet wel overtre
den". Waarop Jan van der
Weck met graagte aanvult:
„Je bent als chauffeur in eeu
wige strijd met je werkgever,
de politie, je gezin en je eigen
geweten. Voor 80 uur per
week moet ik de politie wel
besodemieteren. Maar doe ik
het niet dan verbrui ik het bij
mijn baas. Dus toch maar 80
uur werken in de week. Wij
zeggen onderweg wel eens te
gen elkaar: We werken zo
veel dat we geeneens tijd heb
ben om onze vrouw eens een
keer te pakken".
Hoe moordend het systeem
van prestatiebeloning is, blijkt
wel uit het geringe aantal be
drijven dat zich aan de cao
houdt, zo ze die hebben afge
sloten met hun chauffeurs.
Volgens de vervoersbonden
wordt -80 van 4e rijders
met zwart geld zoet gehouden.
Men betaalt een basis die la
ger ligt dan de cao en zegt dat
de chauffeurs 5 cent per ver
reden kilometer zwart in het
handje krijgen. Een onbewijs
bare zaak die overigens elke
chauffeur anoniem wil bea
men. Noch wil de baas graag
gegrepen worden wegens het
niet betalen van sociale lasten,
noch wil de chauffeur praten
omdat hij dan zijn pure belas
tingvrije verdiensten kwijt
raakt. Gevolg: er wordt gesja
cherd met het aantal kilome
ters. Hoe meer gereden des te
beter verdiend.
Bij de bonden zit men al lan
gere tijd met de handen in het
haar. Mede dank zij de actie
groepen overal in het land zijn
er steeds meer chauffeurs die
zich organiseren. Het aantal
leden dat een paar jaar gele
den nog ver onder de 10.000
zat is nu opgelopen tot 12.500.
„De moeilijkheid is", zegt men
op het bondskantoor in
Utrecht, „dat veel chauffeurs
individualisten zijn. Zeer be
grijpelijk. Ze zitten de hele
dag in hun eentje op de weg
En als ze dan thuiskomen
moeten ze nog allerlei admini.
stratieve handelingen doen-
werkboekje nakijken, verantl
woordingsstaten maken, on.
kostennota's met bonnetjes re-
gistreren.
Riet, die bij verschillende
werknemers betiteld wordt ah
„dat rooie rotwijf" en bij an.
deren zonder veel moeite de
nieuwste serie scheldwoorden
in ontvangst mag nemen, zegt:
„Iedereen staat in dit wereldje
elkaar naar het leven. De par.
tijen, maar ook onderling,
Neem nc 1 die chauffeur hij
Rijswijk. Zijn baas zegt 12
uur, hij zegt 22 uur. Maar
mooi dat die chauffeur er uit
vliegt, want hij heeft zijn baas
in diskrediet gebracht. 0n-
danks dat die man bereid was
die dag 12 uur voor zijn werk.
gever te v/erken. Dat alles ter-
wille van de concurrentie,
Misschien dat je nu begint tj
begrijpen dat er voor mij bij.
na geen viezer woord
als concurrentie".
(ADVERTENTIE)
ée been Hint net
Vorstelijk 3-zits garnituur, massief en uitgevoerd in 'Zweedse,1-2-3-zits kombinatie, gebogen houtwerk met Schitterende slaapkamer in zwart/wit of bruin/beige
zwaar eiken met 'n rijke gobelin-bekleding en losse wengékleur en 'n bruine streepstof-bekledïng met aluminium-kleurige handgrepen. Inclusief verlich-
kussensvoor 1 f -f qqc n "7 AG ting boven het royale bed. Bed met opbouw en 2 nacht-
I.OOOj"' 'HJj" kastjes 438
3-deurs kast 498,-
Salonkast, 250 cm. breed, wengékleurige romp met wit,
inclusief rookglasdeuren, t.v.-berging, besteklade en "eze |S leverbaar in de maten:
2-deurskast 107 breed x 192 hoog x 54 diep
3-deurskast 158 breed x 192 hoog x 54 diep
4-deurskast 209 breed x 192 hoog x 54 diep
debeen
(Van onze correspondent)
PARIJS Een golf van
rassendiscriminatie tegen ge
ïmmigreerde arbeiders uit
Noord-Afrika heeft sinds
augustus van dit jaar Frank
rijk overspoeld. De moord
op een buschauffeur door
een Algerijn in Marseille,
heeft de storm, althans in
het zuiden van het land nog
meer aangewakkerd.
Dinsdag is als gevolg hiervan
in Frankrijk een nationale dag
Frankrijk een nationale dag
tegen het racisme georgani
seerd.
De actie was op touw gezet
voornamelijk door de twee
grote linkse vakbondscentrales
CGT. en CFDT, verder de
linkse studentenorganisaties
FEN en had# de steun van alle
linkse politieke partijen en
van de anti-racistische organi
saties. Ook op de meeste scho
len werden dinsdag betogen
tegen rassendiscriminatie ge
houden, terwijl vrijwel alle
dagbladen het onderwerp uit
voerig behandelden-
Intussen had de minister van
binnenlandse zaken bekendge
maakt dat het aantal moorden
tussen Europeanen en Noord-
afrikanen in Frankrijk in 1972
en '73 „niet op merkbare wij
ze is toegenomen", waaruit hij
weer afleidde dat ,.dus" geen
van beide gemeenschappen
kan beweren dat de situatie
verslechterd is en verder zei
hij dat de „zogenaamd anti
racistische- campagne, die ont
ketend is door een zeker aan
tal extremistische organisaties
en verpolitiekte vakbonden
wil doen geloven dat in
Frankrijk een algemeen racis
me heerst, hetgeen vals is".
Dat deed het blad „Le Monde"
dinsdagavond opmerken dat
ieder die niet tot moord over
gegaan is, er dius zeker van
kan zijn geen racist te zijn.
Later op de dag speldde de
zelfde minister een politie
agent een medaille op de borst
omdat deze een week geleden
twee personen, die in Parijs in
de Seine gevallen waren, ge
red had. Een daarvan was een
GRONINGEN (ANP) De
strafvervolging van de 370 be
zetters van het academiege
bouw van de rijksuniversiteit
te Groningen in februari j.l.
heeft een nieuw vervolg ge
kregen. Vorige maand kregen
18 bezetters (waaronder staf
leden en studenten) van het
academiegebouw dat zij bezet
hadden in het kader van de
acties voor volledige intrek
king van de z.g. duizend gul
den wet, een dagvaarding in
de bus.
Tn een perscommuniqué van
de Groninger Studenten Bond
staat vermeld, dat deze dag
vaarding onder druk van de
algemene verontwaardiging
binnen de universiteit en het
inschakelen van enige advoca
ten door de GSB weer werd
ingetrokken.
Deze week hebben echter
opnieuw een aantal studenten
(12) een dagvaarding gekre
gen om voor de rechter-com-
missaris mr. H. Bleeker in het
kader van het vooronderzoek
te verschijnen. De Groninger
Studenten Bond protesteert
hiertegen opnieuw scherp. Zij
beschouwt, het voortzetten van
de strafvervolging als een re
gelrechte aanval en intimida
tiepoging op de voortzetting
van de boycotactie in het ka
der van de strijd voor gratis
onderwijs.
De officier van justitie tp
Groningen, mr. J. Muntendam
deelde mee, dat de dagvaar
ding van de 18 bezetters, dip
op 6 september j.l. hadden
moeten verschijnen, slechts
uitgesteld is. Dit uitstel ge
beurde op verzoek van een
van hen. Waarom men uitstel
wilde was mr. Muntendam
niet bekend. Dit uitstel bete
kent echter allerminst afstel,
aldus mr. Muntendam.
Algerijn, wat de minister
weer tot de uitspraak verleii
de. dat de politie generlei ra-
cisme kent en uitsluitend haar
plicht doet.
De organisatie van de nation*
le dag tegen het racisme zou
uiteraard niet nodig zijn ge
weest als de optimistische uit
latingen van de minister op
waarheid berustten: indien er
geen opleving van racisme in
Frankrijk was, hoefde men
een dag tegen het racisme niet
te organiseren. En de Móórdal-
rikaanse arbeiders hadden dan
de laatste weken niet twee
keer een dag lang het werk
uit protest tegen de rassendis-
criminatie hoeven neer te leg- I
gen.
De Algerijnse regering besloot j
donderdag de emigratie naar
Frankrijk stop te zetten tot I
„de veiligheid en de waardig- I
heid van haar burgers gewaar- j
borgd" werden. Frankrijk
heeft de vreemde arbeids
krachten volgens de officiële
erkenning en met name de
Noordafrikanen volstrekt no- I
dig voor zijn economische ex-
pansie en de minister van ar- I
beid heeft de clandestien bin
nengekomen vreemdelingen I
dan ook tot 31 oktober de tijd
gegeven om hun 3ituatie in
het reine te brengen.
Met dit alles blijven, volgens
de opmerking van velen, de
verschillen tussen de Fransen
.n de vreemdelingen bestaan,
verschillen die op tal van
plaatsen tot wrijvingen en tót
erger leiden.
Een commissie van het Brit
se Lagerhuis heeft de Engelse
regering gewaarschuwd, dat er
een uitbarsting van de rassen-
onlusten dreigt, indien de
autoriteiten het vraagstuk van
het onderwijs aan niet blanke
kinderen niet spoedig aanpak
ken.
ken. Volgens de commissie zijn
er meer immigrantenkinderen
op de Engelse scholen dan of
ficieel wordt toegegeven.
Op de scholen voor bijzonder
lager onderwijs in Londen is
nu reeds 25 procent van de'
leerlingen afkomstig uit lan
den overzee, tegen een lande
lijk percentage van 9 procent,
Volgens de officiële cijfers
gaan in Engeland 280.000 im
migrantenkinderen school. Van
hen is 40 procent Westindisch
20 procent Indiaas, 10 procent
Pakistaans en 10 procent Afri
kaans.
(Van een onzer verslaggevers)
Genève Een groep geleer
den en technici heeft
nieuw type windmolen ontwik
keld dat naar hun mening df
huidige energiecrisis op de we
reld kan helpen bestrijden-
Een van deze molens wordt al
gebruikt. Hij kan genoeg elek
triciteit leveren voor vijf bui
zen, verwarming inbegrepen.
Het oude bezwaar tegen
windmolens, aldus Walt®
Schoenball, de 45-jarige 'ej"
'der van de groep, is dat er vaj»
geen wind is en dat men aul
lang niet altijd op de windmo
len kan rekenen als bron voor
elektriciteit.
Dit bezwaar gaat echter niet
op, want uit de weerstatistieken
is gebleken dat heft in de mees
te delen van de wereld gemid
deld maar drie dagen Per
maand echt windstil is en bo
vendien kan de energie die
men op dagen met veel wind
gewonnen heeft, opgeslagen
worden.
Schoenball, een bevolkings
deskundige bij de VN in Ge
neve, van wie het idee voor dc
nieuwe windmolen afkomstig
is, meent dat deze molen ide
aal is voor de energievoorzie
ning in afgelegen gebieden en
dorpen, zeker nu andere ener
giebronnen uitgeput raken.
Donderdag 27 september
Tn ju!' 1966 verdween v:
J wetenschappelijke com
tie in Delft de Chinese
ser Hsu Tzu Ts'tai. Ei
uren later lag hij dooc
straat voor de legatie va
Volksrepubliek China in
Haag. Moord of zelfmo
pie vraag is nooit afdo
beantwoord. Wel is zo goei
zeker, dat de CIA, de An
kaanse geheime dienst,
hand heeft gehad in de m;
rieuze zaak, die dc betrek
sen tussen Nederland en
„a maandenlang verpc
Acht collega-lassers van
Tzu Ts'tai wensten aanval
lijk niet gehoord te worde:
verband met de geheimzin
dood. Zij verbleven bijna
derhalf jaar in de Chinese
gatie, onbereikbaar voor
politie. Eerst eind 1967 leg
zij een schriftelijke verkiai
J)e jonge Chinezen die
zelfde leeftijd heb
als de rode gardisten ten
de van de verwoesting -
de Britse ambassade, de
ti-Russische betogingen
de rampok in de straten
Peking en Sjanghai in 1!
op het hoogtepunt van
culturele revolutie, doen
vredig een spelletje ka^
Als de warmte van de c
valt over Peking zitten
op de trottoirs. De kindei
springen touwtje, terwijl
scherpe tonen van een fl[
zich mengen met het
schetter van een draagb;
radio.
Je kunt je afvragen of
rustige en vertrouwde C.
na nog lang zal bestaan,
moet men in dë optochtl
van jongens en meisjes, m
rode halsdoeken om, die i
trom roeren en in ritmiscl
pas achter de vlaggen aa:
lopen, de voorboden zie
van een nieuwe culture
revolutie waarin interr
stuiptrekkingen en explosii
van vreemdelingenha:
hand in harid gaan? NiJ
mand kan met zekerhei
zeggen of het in het na jas
van 1971 aangekondigde b<
zoek van president Nixoi
of de bijna maandelijkse ir
stallatie van een nieuw
buitenlandse ambassade
Peking, of het hervatten va:
de Engelse, Franse en Ja
panse les via radio Sjang|
hai, een opening naar d
buitenwereld vormen oj
slechts voorbijgaande ver
schijnselen zijn. Is de traag]
heid waarmee politiek
structuren worden geoij
dend, drie jaar na het (offi
ciële) einde van de culture]
le revolutie, niet een bewij
-