Belastingverzwaring voor middengroepen; daartegenover verlichting voor beiaarden, alleenstaanden en vrouwen Boersma gaat j werkloosheid harder te lijf WIJZIGING VAN KIESWET KOMT NOG VóóR STATENVERKIEZINGEN Nieuwe accenten in buiten lands beleid Klassen worden iets kleiner Kosten van onderwijs NIEUW WERKGELEGENHEIDSPROGRAMMA Boersma tilt niet zwaar aan conflicten in bedrijfsleven INKOMENSBELEID CENTRAAL land wordt „verdeeld" in 45 gebieden ONDERZOEK KWALITEIT WONINGEN Minder harmonie VOOR NIEUWE ONDERWIJS-ACTIVITEITEN 150 MLN. EXTRA binnenland buitenland Gelijkwaardigheid, Fusiegedrags regels niet voldoende: Kabinet wil een wet Ambtenaren Woensdag 19 september 1973 -T inflatie, waartoe niet alleen de revaluatie van de gulden moet worden gerekend, maar ook het feit dat de ta rieven van de omzetbelas ting niet zijn verhoogd. Het pakket belastingmaat regelen ziet er dan ook als volgt uit: Geen teruggave van de door de fiscus als gevolg van geld ontwaarding te veel geïnde belasting (opbrengst 640 mil joen). Verhoging van de benzineac- cijns met 3,86 per liter en van de accijns op dieselolie met 1,59 cent per liter (opbrengst 240 miljoen). Verhoging van het tarief van de vermogensbelasting van 7 naar 8 promille (opbrengst 60 miljoen). Verhoging van de huurwaar- deregeling voor de eigen wo ning (verdubbeling van de be staande huurwaarden), met uitzondering van de laagste huurwaardeklasse (opbrengst 110 miljoen). Aanpassing van de autokos- tenfictie (privégebruik van niet-particuiiere auto's); dat is het bedrag dat bij het eigen Inkomen moet worden opge teld. Was 15 procent, wordt 20 procent (opbrengst 130 mil joen). Tegenover deze belastingver zwaringen staan ook belasting- verruimingsmaatregelen ten einde tegemoet te komen aan een rechtvaardiger verdeling van de inkomens- en vermo gensverhoudingen. Daartoe kunnen gerekend worden: Verhoging belastingvrije sommen met 5 proeent voor gehuwden zonder kinderen. Dat komt neer op vergroting van het belastingvrije deel van het inkomen met f 332, Voor het rijk betekent dit aan Inkomstenderving 370 min. Ook de extra aftrek die geldt voor alleenstaanden met kinderen, wordt verhoogd van f 532 tot f 1533. Kosten 37 miljoen. Invoering van de tweede fa se oudedagsvoorziening. Het reserveringspercentage wordt daardoor verhoogd van 5 tot 7,5 procent. De voor de in '73 geldende vaste bedragen wor den voor 1974 verhoogd met vijf procent (maximaal tot f 3938 en minimaal tot f 525) kosten f 90 miljoen gld. Ook de regeling voor de vrouw die meewerkt in de on derneming van haar man, wordt verbeterd. De maxima voor de gedeelten van de winst die aan de vrouw wor den toegerekend worden met meer verhoogd dan overeen komt met de 5 procent van de belastingvrije sommen. In het (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Gezien de weinig optimistische vooruitzichten ten aanzien van de werkgelegenheid op korte termijn wordt hoge prioriteit gegeven aan de bestrijding van de werkloosheid. Een nieuw werkgelegenheidsprogramma wordt thans uitgewerkt. Daarmee si in totaal een bedrag van 750 miljoen gul den gemoeid. Dit geld zal vooral worden besleed voor bestrijding van de werkloosheid in liet Noorden, Brabant en Limurg. Speciale aandacht krijgen die bedrijfstakken die met een relatief werkloosheidpercentage te kampen hebben, zoals de bouw in Brabant. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Bij de op stelling van het belasting en voor 1974 tot dekking van de verschillende nieuwe beleidsvoornemens van het kabinet-Den Uyl in de sec toren onderwijs, bijstands, uitgaven en werkloosheids voorziening, sociale werk voorziening en de vervolg- denregeling is gestreefd naar een rechtvaardiger in komens- en vermogensver houding. Tevens stond voorop dat Eet kabinet een krachtige bijdrage wenst te leveren aan de bestrijding van de (Van onze parlementaire redactie)) DEN HAAG Er komt nog vóór dc komende statenverkie zingen van het volgend jaar een wijziging van de kieswet, daardoor lijstverbinding bin nen eenzelfde kieskring wordt mogelijk gemaakt. geachte grondwetsherziening. In verband met de kritiek uit de Tweede Kamer op het door een vorige regering ingediende ontwerp van wet op de gewes ten zal minister De Gaay Fort man dit wetsvoorstel intrekken en begin volgend jaar een nieuw voorstel van wet bij de Kamer indienen. Dat wordt dan het vierde werkgelegenheidsprogram ma, dat minister Boersma entameert en het tweede sinds hij in het kabinet-Den Uyl minister van Sociale Zaken is. Het vorige programma, dat bij de start van het kabinet- Den Uyl werd afgekondigd en voornamelijk was gericht op oudere en langdurig werklozen en sommige sectoren (de bouw) omvatte maatregelen die 300 miloen kosten. Hij toont zich in zijn begroting erg teleurgesteld over het effect van alle vorige programma's. In de afgelopen twee jaar ls d verdeling van de werkloos heid over de provincies meer gespreid en ondervinden ook met name het westen en NOORD-BRABANT de in vloed van de conjuncturele neergang op de werkloosheids cijfers. Bij de vraag naar ar beidskrachten is een vrij ster ke daling te constateren voor het westen en ZEELAND. NOORD-BRABANT blijkt een belangrijke opvangfunctie te vervullen waardoor de moei lijkheden inzake de werkgele genheid bepaald niet kleiner worden. ZEELAND behield een beperkte opvangfunctie. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De rijksuit gaven voor onderwijs en we tenschappen zullen het vol gend jaar 27,5 procent van de hele rijksbegroting voor hun rekening nemen, hetgeen neer komt op ongeveer 14 miljard gulden. Dat is een stijging met ongeveer 2 miljard. Een groot deel daarvan is bestemd voor salarisverbeteringen en andere automatische kostenverhogin gen- Niettemin heeft de rege ring een bedrag van 150 mil joen kunnen vinden voor al" lerlei nieuwe en deels zeer belangrijke maatregelen. In de eerste plaats zal extra werkgelegenheid worden ge vonden voor 1050 kleuterleid sters door een verlaging van de leerlingensehaal van 36 naar 34 kleuters per klas met ingang van 1 augustus van het volgend jaar. Door de gelijk tijdige verlaging van de leer lingensehaal voor het lager on derwijs van 35 tot 33 leerlin gen per klas komt er boven dien extra werkgelegenheid voor 1250 onderwijzers en on derwijzeressen. Dat aantal wordt nog eens met een kleine 200 vermeerderd door het aan stellen van extra leerkrachten in de stimuleringsgebieden en ten behoeve van het onderwijs aan kinderen van buitenlandse werknemers. Met deze maatre- Min. J. Boersma (Van onze pari. redactie) DEN HAAG Er zal vol gend jaar niet alleen een wo- ning-behoeftenonderzoek, maar ook en in samenhang daarmee een onderzoek naar de kwali teit van de huizen in ons land plaatsvinden. Dit in het kader van de regeringsplannen voor stadsvernieuwing. De wet op de ruimtelijke or dening zal zodanig worden ge wijzigd, dat de minister de be voegdheid krijgt zo nodig recht streeks de inhoud van be stemmingsplannen aan te wij zen. Er komt volgend jaar 35,3 miljoen gulden meer beschik baar voor het verlenen van in dividuele huursubsidies aan mensen die in verhouding tot hun inkomen een te dure wo ning betrekken. Door deze ver hoging beloopt de subsidiepot volgend jaar bijna 100 miljoen. De regering wil de bouw van kleine woningen aanmoedigen. Ze zijn bestemd voor bejaar den, gehandicapten, werkende jongeren en alleenstaanden. Er staan er voor volgend jaar 21.000 op het programma. gelen is een bedrag van ruim 40 miljoen gulden gemoeid. Een tweede sector van extra zorg is de werkende jeugd. Er is ruim 16 miljoen uitgetrok ken om op 1 augustus van het volgend jaar te kunnen over gaan tot de definitieve invoe ring van de tweede dag ver plicht vormingswerk per week (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG „Uit ra mingen van het Centraal Planbureau blijkt duidelijk dat er alle aanleiding is om door een gezamenlijk beleid van overheid en bedrijfsle ven te trachten tot betere uitkomsten te komen, dan zonder matiging van Ionen en prijzen zou worden be reikt". „Het is dringend gewenst het streven naar materiële welvaartsverbetering in de particuliere sector te beper ken om zo ruimte te schep pen voor belangrijke collec tieve voorzieningen". Twee citaten uit de begro tingen van respectievelijk Economische en Sociale Za ken. Zowel minister Lubbers (Economische Zaken) als mi nister Boersma (Sociale Za ken) achten een bestrijding van de inflatie onmogelijk zonder matiging van lonen en prijzen. Minister Boersma voegt daar nog aan toe dat die inflatiebestrijding alleen kan slagen als ze wordt geplaatst in het ruimere kader van het terugdringen van de bestaan de ongelijkheid in inkomen, bezit, macht en kennis. Het is om die reden dat de be windsman in de loop van het volgend jaar bij de Tweede Kamer een nota over de in komenspolitiek zal indie nen. Op kortere termijn eist het anti-inflatiebeleid echter al een aantal maatregelen, die de nodige solidariteit vraagt van vooral de hogere inko mens. Zo stelt minister Boersma in een toelichting op zijn begroting voor 1974. Een zeer bewuste inkomens verdeling in het voordeel van de lagere-inkomensgroe- pen moet tot stand worden gebracht. Daarvoor is een goed overleg met de sociale voor 15-jarigen. Voor verbete ring van het onderwijs aan schipperskinderen wordt ruim een miljoen uitgetrokken en voor de zo noodzakelijke ver lichting van taken voor hoof den van scholen voor lager on derwijs en buitengewoon on derwijs een bedrag van 6,5 miljoen. Voor de begeleiding partners nodig. De bewinds man is er van overtuigd dat langs die weg een aantal moeilijke vraagstukken kun nen worden opgelost. Hij is erg optimistisch over de kan sen op een akkoord met het bedrijfsleven. Veel aandacht schenkt de minister aan de gewijzigde machtsverhoudingen in de sociaal-economische situatie. Die verandering heeft grote gevolgen voor de opstelling van met name de vakbonden. Van groot belang acht hij vooral de mede onder In vloed van de machtsver schuivingen bespeurbare nei ging tot toenemende conflic ten in de arbeidsverhoudin gen. Hij tilt daar zelf niet zo zwaar aan getuige zijn uit spraak: „Als aan de wijzigin gen van de machtsposities niets wordt gedaan, zou het denken in conflicten nog sterker in de hand worden gewerkt". Overigens blijft hij bij zijn stelling, dat on danks een wat fellere opstel ling van de vakbeweging de noodzaak voor een goed overleg tussen regering en sociale partners van levens belang is. Maar net valt niet te ont kennen, dat dat het beeld van eertijds zo voorbeeldig samenspel van sociale part ners onderling en met de re gering minder harmonisch is geworden. Hij zegt niet on der de indruk te raken van feller geformuleerde stand punten of harder gevoerde onderhandelingen. Het gaat hem er vooral om dat op een of andere manier het sociaal- economisch overleg ten grondslag ligt aan het in dit land gevoerde sociaal-econo mische beleid. Daarbij kun nen die overlegstructuren best veranderen, zelfs die binnen de Sociaal Economi sche Raad (SER), aldus mi nister Boersma. van de experimenten met de middenschool en met de in eenvoeging van kleuter- en basisonderwijs komt als aan loop een bedrag van bijna 11 miljoen gulden beschikbaar. t)e nieuwe regering geelt met opzet veel voorrang aan het kleuter- en basisonderwijs, teneinde de sociaal-culturele ongelijkheid van kindieren uit verschillende milieus in de wortel te kunnen aantasten. Bovendien moet daar de basis worden gelegd voor een grote re maatschappelijke betrok kenheid, zonder evenwel het verwerven van kennis en technische vaardigheden te verwaarlozen. In het onderwijs moet ge streefd worden naar gelijk waardigheid en sociale be wustwording, maar daarbij is kennis en inzicht in velerlei gebieden van cultuur en na tuur van groot belang, zo me nen de bewindslieden van O. en W. Zij bepleiten bovendien een grotere democratisering van het onderwijs door de direct- bclanghebbende, ouders, leerlingen, docenten en bestu ren meer te betrekken bij en invloed te geven op het onder wijs. Daarnaast zal veel meer aandacht dan tot nu toe moe ten worden besteed aan de individuele verschillen in ont wikkelingsfases, tempo, capa citeiten en vormingsbehoeften van de leerlingen. Zeer binnenkort zal de Ka- Min. M. van der Stoel (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het centrale, alles overheersende doel van het buitenlands beleid dat mi nister Van der Stoel en de staatssecretarissen Kooijmans en Brinkhorst voorstaan, is het behoud van de vrede, in de zin dat vrede meer is dan afwezigheid van oorlog. Dit beleid, zo schrijven zij in hun toelichting op de begroting, is „standvastig in zijn uitgangs punten en doelstellingen en flexibel in zijn middelen en uitwerking". Dit beleid vertoont wel eni ge accentverschillen met dat, zoals minister Schmelzer dit in zijn toelichting uiteenzette. Het meest opvallende is wel licht dat de zorg die drs. Schmelzer toonde over de Russische doelstellingen op lange termijn versterking van de machtspositie én uit breiding van de invloedssfeer in de nota van de nieuwe bewindslieden minder duide lijk tot uiting komt. Maar ook zij merken op, dat onder de huidige omstandighe den hechte Atlantische samen werking noodzakelijk blijft. Het ontspanningsproces dat zich de afgelopen jaren is be gonnen af te tekenen zal onge twijfeld van lange adem zijn en verkeert thans nog in de beginfase. „In beginsel staat de rege ring niet afwijzend tegenover Europese samenwerking op defensiegebied, doch zij is van oordeel dat men het moeilijke Europese eenwordingsproces niet met meel' opgaven tegelij kertijd moet belasten dan het kan dragen. Zij zou dus veel eer fasering willen beplei ten". De NAVO blijft, aldus de mer een nota krijgen over een vernieuwingsstructuur voor het onderwijs. Dit najaar zullen tien scho len worden uitgenodigd om deel te nemen aan experimen ten met een „middenschool" voor 12 en 15-jarigen. De samensmelting van het kleuteronderwijs met het ge woon lager onderwijs, waar door 4- tot 12-jarigen in een school worden ondergebracht, zal grote voorrang krijgen m het onderwijsbeleid. Er zulten binnenkort 24 scholen worden uitgenodigd om deel te nemen aan een drietal soorten experi menten op dit gebied- Voor het kleuteronderwijs zal de vergoeding per lokaal en per kleuter worden ver hoogd. In de grote steden zullen proeven worden genomen met „anderstalige" klassen voor kinderen van buitenlandse werknemers, die voortgezet onderwijs willen gaan volgen doch die zich nog niet vol doende in de Nederlandse taal kunnen uitdrukken. VOOR DE aanschaffing van een vliegtuig ten behoeve van de regering wordt ruim 6.6 miljoen gulden uitgetrokken en voor bet onderhoud van het regeringsvliegtuig nog eens 2,3 miljoen. kort komt de regeling hier op neer: Aan de vrouw die tenminste 2000 uren besteedt aan de on derneming van haar man, wordt toegerekend eenderde van de winst met een mini mum van f 1500 (thans 3118) en een maximum van f 18000 (nu f 15.940)- Aan de vrouw die tenminste 1000 uren aan de onderneming besteedt, wordt eenvijfde van de winst toegerekend met een minimum van f 1500 (nu f 3188) en een maximum van f 10.800 (nu f 9564). Aan de vrouw die tenminste 600 uren besteedt, wordt een- negende van de winst toegere kend met een minimum van f 1500 en een maximum van f 3600 (thans f 3 188). nota, een centrale functie ver vullen in de dialoog tussen Oost en West, maar „met dc onevenredige stijging van de kosten van materieel en perso neel is het zeker voor de klei nere landen niet meer moge lijk om een vrijwel compleet spectrum van defensietaken te vervullen. In het kader van de geïntegreerde defensiesamen- werking lijkt het niet meer dan logisch te pogen tot een wezenlijk betere taakverdeling te komen". Bij de samenwer king bij research, ontwikke ling en produktie op het ge bied van defensiematerieel zijn tot nog toe slechts teleur stellende resultaten bereikt. De apartheidspolitiek is in theorie noch in de praktijk in overeenstemming met de uni versele opvattingen over de gelijkwaardigheid van het in dividu, zoals vastgelegd in de verklaring van de rechten van de mens. „De regering zal dan ook in geen enkel opzicht medewer king verlenen aan de besten diging van de apartheid in Zuid-Afrika. In dit licht dient het voornemen te worden be zien tot beëindiging van de overheidssubsidie aan Neder landers die naar ZuidAfrika willen emigreren". Geen heil verwacht de rege ring echter van het isoleren van Zuid-Afrika op cultureel terrein. Particuliere initiatie ven om met Zuidafrikanen in contact te treden, kunnen waardevol zijn en zullen ze mogelijk worden gesteund. De Nederlandse steun voor de VN-resoluties waarin alle staten wordt gevraagd de be volkingen van Angola, Mozam bique en Guinee-Bissau alle morele en materiële steun te geven die leidt tot verwezen lijking van hun recht op zelf beschikking „mag niet worden uitgelegd als een pleidooi voor steun in de vorm van wapens of de financiering daarvan". Dc Nederlandse regering meent, dat zo veel mogelijk moet worden gestreefd naar 't tot stand gekomen van de ge wenste veranderingen langs dc vreedzame weg. Geheel nieuw is een hoofd stuk „Wereldbevolkingsvraag stukken" een onderwerp waarover het vorige kabinet een veel minder uitgesproken standpunt innam en waarin wordt aangekondigd dat de Nederlandse bijdrage aan het fonds van de Verenigde Naties voor bevolkingsactiviteiten zal worden verhoogd. Het is dringend gewenst, dat „in grote delen van de wereld de bevolkingsgroei binnen aanvaardbare proporties wordt gebracht". De situatie in het Midden- Oosten: de regering veroor deelt alle terroristische activi teiten en hoopt dat enerzijds de Arabische landen waar de ze acties hun oorsprong vin den, daartegen effectieve maatregelen zullen nemen. „Anderzijds hoopt zij dat de Israëlische regering de uiterste terughoudendheid zal betrach ten bij het treffen van tegen acties. Kritiek op het Israëlische standpunt lijkt ook te spreken uit de zinsnede, volgens welke het scheppen van een sfeer van vertrouwen een der voor naamste uitgangspunten voor een oplossing is, en „derhalve het streven naar territoriale wijzigingen en het leggen van veiligheidszonen niet op de voorgrond dient te staan". Begin volgend jaar komt er 6en beleidsnota bij de Kamer over de dringend noodzakelijk (Van onze parlementaire redactie) BEN HAAG Het kabinet waadt zich momenteel over "Mere maatregelen om het ste-verschijnsel In goede ba nen te leiden. Dat schrijft mi- ^„I-nbbers van Economi. ne Zaken in een toelichting °P hm begroting 1974. De regering overweegt de usregedragsregels die de So- ;S"omische, ueeft Lvciüu neen een wettelijke basis nnff„Ven' De re8'ering vindt dat nen t' ?m meer §reeP te kun- (u»i0 op het verschijnsel SA b'rier Lubbers vraagt de der of de regering !«i»^0e?d,leid moet krijgen critei-; toetsen aan bepaa'de dle op de materiele E'\?an fusies betrekKlng hem dn J hoopt dat de zal sne' een advies over «Ueven. Duidelijk ïs wel geworden, tratiec aai,tal fusies, concen- larZ 6n, -ander vormen van (|uideuTkr+LnS Smds enige üjd nisier r beneemt, aldus mi- ^fmeMb(r Eei? vergel«' 1971 aantal fusies m ^„""mogelijk, omdat de endere F voor f"sies tot drüfii. sectoren van het be- een cfca is, "itgebreid. Uit 'trekt bewindsman ver. et vorie Z1CU bli;ikt wel' dE" fusie- L3aar,ln eigen land 359 kt stand ?ndere concentraties Kalfiaar waüien- Het eerste fusies van. 4973 slaan al 195 ie vreeffglStreerd- Dat doet aantal Uene™en. dat "et vorig >r,d,t iaar die van Jaar Mi overtreffen. Het laat zich aanzien, dat ons land in de voorlopige struc tuurschets voor de bestuurlij ke indeling (die in het volgend voorjaar zal worden gepubli ceerd) verdeeld zal worden in ongeveer vijfenveertig gebie den. Er zal zo spoedig mogelijk een wetsvoorstel worden inge diend tot instelling van het ambt van „commissaris van on derzoek" (ombudsman). Er worden plannen uitge werkt voor een doorzichtiger structuur van de ambtenaren, salarissen. Bij de spreiding van rijks diensten wordt de verhuiskos tenvergoeding voor de ambte naren verhoogd van tien tot twaalf procent van de jaar wedde (met een hoger mini mum), terwijl de bijzondere toelage wordt gesteld op 6750 voor gehuwden en 3375 voor ongehuwden met terugwerkende kracht tot 1 ja nuari 1973. Bovenden wordt gezocht naar een mogelijkheid om voor verhuizende ambtena ren van rijkswege een garantie te verkrijgen voor hypothecaire leningen voor de aankoop van een woning, waarvan de koop som een bepaald maximum niet overschrijdt. Gemeenten, waarvoor de fi nanciële problemen als ge volg van het uitblijven van be paalde verfijningen van de uit keringen uit het Gemeente fonds het meest nijpend zijn, zullen in de eerste plaats profiteren van de beperkte mogelijkheden tot verruiming van de uitkeringen. Er is gestreefd naar het tot stand brengen van zoveel mo gelijk specifieke regelingen. Binnenkort komen verfijnings regelingen tot stand voor ge meenten met historische stads kernen en grote gemeenten, die doorsneden worden door een groot vaarwater. Gewerkt wordt aan zo'n regeling voor gemeenten met een ongewoon bevolkingsver loop. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG. Ongeveer drie miljoen jongeren van eerste jaars kleuters tot laatstejaars studenten krijgen onderwijs. Daarvoor moeten wij het volgend jaar als belastingbetalers ruim 14 miljard gulden op tafel leggen. Wat dit concreet betekent per kleuter, leerling en student, blijkt uit het onderstaande over zichtje. Kleuterschool i.no Lagere school 1.040 Gymnasium, atheneum, havo, mavo 2.590 Lagere technische school 2^730 Middelbare technische school 3.750 Hogere technische school 5,970 Lagere econ.-adm. school 2.390 Middelbare econ.adm. school 2.900 Hogere econ.-adm. school 4.180 Kunstvakschool 82770 Pedagogische academie 4.06O Kleuterleidstersopleiding 22Ï00 Opleiding leraar teclui. ond7.980 Vormingswerk dagonderwijs 1.820 Participatie leerlingwezen 570 Huishoud- en nijverheidsschool 2.500 Juridische of econ. faculteit 12.000 Diergeneeskundige of medische faculteit 55.000

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 15