Belastingverzwaring voor middengroepen; daartegenover
verlichting voor beiaarden, alleenstaanden en vrouwen
Boersma gaat
j werkloosheid
harder te lijf
WIJZIGING VAN KIESWET
KOMT NOG VóóR
STATENVERKIEZINGEN
Nieuwe
accenten
in buiten
lands
beleid
Klassen worden iets kleiner
Kosten van onderwijs
NIEUW WERKGELEGENHEIDSPROGRAMMA
Boersma tilt niet
zwaar aan
conflicten
in bedrijfsleven
INKOMENSBELEID CENTRAAL
land wordt „verdeeld" in 45 gebieden
ONDERZOEK
KWALITEIT
WONINGEN
Minder harmonie
VOOR NIEUWE ONDERWIJS-ACTIVITEITEN 150 MLN. EXTRA
binnenland
buitenland
Gelijkwaardigheid,
Fusiegedrags
regels niet
voldoende:
Kabinet
wil een wet
Ambtenaren
Woensdag 19 september 1973
-T
inflatie, waartoe niet alleen
de revaluatie van de gulden
moet worden gerekend,
maar ook het feit dat de ta
rieven van de omzetbelas
ting niet zijn verhoogd.
Het pakket belastingmaat
regelen ziet er dan ook als
volgt uit:
Geen teruggave van de door
de fiscus als gevolg van geld
ontwaarding te veel geïnde
belasting (opbrengst 640 mil
joen).
Verhoging van de benzineac-
cijns met 3,86 per liter en van
de accijns op dieselolie met
1,59 cent per liter (opbrengst
240 miljoen).
Verhoging van het tarief van
de vermogensbelasting van 7
naar 8 promille (opbrengst 60
miljoen).
Verhoging van de huurwaar-
deregeling voor de eigen wo
ning (verdubbeling van de be
staande huurwaarden), met
uitzondering van de laagste
huurwaardeklasse (opbrengst
110 miljoen).
Aanpassing van de autokos-
tenfictie (privégebruik van
niet-particuiiere auto's); dat is
het bedrag dat bij het eigen
Inkomen moet worden opge
teld. Was 15 procent, wordt 20
procent (opbrengst 130 mil
joen).
Tegenover deze belastingver
zwaringen staan ook belasting-
verruimingsmaatregelen ten
einde tegemoet te komen aan
een rechtvaardiger verdeling
van de inkomens- en vermo
gensverhoudingen. Daartoe
kunnen gerekend worden:
Verhoging belastingvrije
sommen met 5 proeent voor
gehuwden zonder kinderen.
Dat komt neer op vergroting
van het belastingvrije deel
van het inkomen met f 332,
Voor het rijk betekent dit aan
Inkomstenderving 370 min.
Ook de extra aftrek die
geldt voor alleenstaanden met
kinderen, wordt verhoogd van
f 532 tot f 1533. Kosten 37
miljoen.
Invoering van de tweede fa
se oudedagsvoorziening. Het
reserveringspercentage wordt
daardoor verhoogd van 5 tot
7,5 procent. De voor de in '73
geldende vaste bedragen wor
den voor 1974 verhoogd met
vijf procent (maximaal tot f
3938 en minimaal tot f 525)
kosten f 90 miljoen gld.
Ook de regeling voor de
vrouw die meewerkt in de on
derneming van haar man,
wordt verbeterd. De maxima
voor de gedeelten van de
winst die aan de vrouw wor
den toegerekend worden met
meer verhoogd dan overeen
komt met de 5 procent van de
belastingvrije sommen. In het
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Gezien de weinig optimistische vooruitzichten ten aanzien
van de werkgelegenheid op korte termijn wordt hoge prioriteit gegeven aan
de bestrijding van de werkloosheid. Een nieuw werkgelegenheidsprogramma
wordt thans uitgewerkt. Daarmee si in totaal een bedrag van 750 miljoen gul
den gemoeid. Dit geld zal vooral worden besleed voor bestrijding van de
werkloosheid in liet Noorden, Brabant en Limurg. Speciale aandacht krijgen
die bedrijfstakken die met een relatief werkloosheidpercentage te kampen
hebben, zoals de bouw in Brabant.
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG Bij de op
stelling van het belasting
en voor 1974 tot dekking
van de verschillende nieuwe
beleidsvoornemens van het
kabinet-Den Uyl in de sec
toren onderwijs, bijstands,
uitgaven en werkloosheids
voorziening, sociale werk
voorziening en de vervolg-
denregeling is gestreefd
naar een rechtvaardiger in
komens- en vermogensver
houding.
Tevens stond voorop dat
Eet kabinet een krachtige
bijdrage wenst te leveren
aan de bestrijding van de
(Van onze parlementaire
redactie))
DEN HAAG Er komt nog
vóór dc komende statenverkie
zingen van het volgend jaar
een wijziging van de kieswet,
daardoor lijstverbinding bin
nen eenzelfde kieskring wordt
mogelijk gemaakt.
geachte grondwetsherziening.
In verband met de kritiek uit
de Tweede Kamer op het door
een vorige regering ingediende
ontwerp van wet op de gewes
ten zal minister De Gaay Fort
man dit wetsvoorstel intrekken
en begin volgend jaar een
nieuw voorstel van wet bij de
Kamer indienen.
Dat wordt dan het vierde
werkgelegenheidsprogram
ma, dat minister Boersma
entameert en het tweede
sinds hij in het kabinet-Den
Uyl minister van Sociale
Zaken is.
Het vorige programma, dat
bij de start van het kabinet-
Den Uyl werd afgekondigd en
voornamelijk was gericht op
oudere en langdurig werklozen
en sommige sectoren (de
bouw) omvatte maatregelen
die 300 miloen kosten. Hij toont
zich in zijn begroting erg
teleurgesteld over het effect
van alle vorige programma's.
In de afgelopen twee jaar ls
d verdeling van de werkloos
heid over de provincies meer
gespreid en ondervinden ook
met name het westen en
NOORD-BRABANT de in
vloed van de conjuncturele
neergang op de werkloosheids
cijfers. Bij de vraag naar ar
beidskrachten is een vrij ster
ke daling te constateren voor
het westen en ZEELAND.
NOORD-BRABANT blijkt
een belangrijke opvangfunctie
te vervullen waardoor de moei
lijkheden inzake de werkgele
genheid bepaald niet kleiner
worden. ZEELAND behield
een beperkte opvangfunctie.
(Van onze
parlementaire
redactie)
DEN HAAG De rijksuit
gaven voor onderwijs en we
tenschappen zullen het vol
gend jaar 27,5 procent van de
hele rijksbegroting voor hun
rekening nemen, hetgeen neer
komt op ongeveer 14 miljard
gulden. Dat is een stijging met
ongeveer 2 miljard. Een groot
deel daarvan is bestemd voor
salarisverbeteringen en andere
automatische kostenverhogin
gen- Niettemin heeft de rege
ring een bedrag van 150 mil
joen kunnen vinden voor al"
lerlei nieuwe en deels zeer
belangrijke maatregelen.
In de eerste plaats zal extra
werkgelegenheid worden ge
vonden voor 1050 kleuterleid
sters door een verlaging van
de leerlingensehaal van 36
naar 34 kleuters per klas met
ingang van 1 augustus van het
volgend jaar. Door de gelijk
tijdige verlaging van de leer
lingensehaal voor het lager on
derwijs van 35 tot 33 leerlin
gen per klas komt er boven
dien extra werkgelegenheid
voor 1250 onderwijzers en on
derwijzeressen. Dat aantal
wordt nog eens met een kleine
200 vermeerderd door het aan
stellen van extra leerkrachten
in de stimuleringsgebieden en
ten behoeve van het onderwijs
aan kinderen van buitenlandse
werknemers. Met deze maatre-
Min. J. Boersma
(Van onze pari. redactie)
DEN HAAG Er zal vol
gend jaar niet alleen een wo-
ning-behoeftenonderzoek, maar
ook en in samenhang daarmee
een onderzoek naar de kwali
teit van de huizen in ons land
plaatsvinden. Dit in het kader
van de regeringsplannen voor
stadsvernieuwing.
De wet op de ruimtelijke or
dening zal zodanig worden ge
wijzigd, dat de minister de be
voegdheid krijgt zo nodig recht
streeks de inhoud van be
stemmingsplannen aan te wij
zen.
Er komt volgend jaar 35,3
miljoen gulden meer beschik
baar voor het verlenen van in
dividuele huursubsidies aan
mensen die in verhouding tot
hun inkomen een te dure wo
ning betrekken. Door deze ver
hoging beloopt de subsidiepot
volgend jaar bijna 100 miljoen.
De regering wil de bouw van
kleine woningen aanmoedigen.
Ze zijn bestemd voor bejaar
den, gehandicapten, werkende
jongeren en alleenstaanden. Er
staan er voor volgend jaar
21.000 op het programma.
gelen is een bedrag van ruim
40 miljoen gulden gemoeid.
Een tweede sector van extra
zorg is de werkende jeugd. Er
is ruim 16 miljoen uitgetrok
ken om op 1 augustus van het
volgend jaar te kunnen over
gaan tot de definitieve invoe
ring van de tweede dag ver
plicht vormingswerk per week
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG „Uit ra
mingen van het Centraal
Planbureau blijkt duidelijk
dat er alle aanleiding is om
door een gezamenlijk beleid
van overheid en bedrijfsle
ven te trachten tot betere
uitkomsten te komen, dan
zonder matiging van Ionen
en prijzen zou worden be
reikt".
„Het is dringend gewenst
het streven naar materiële
welvaartsverbetering in de
particuliere sector te beper
ken om zo ruimte te schep
pen voor belangrijke collec
tieve voorzieningen".
Twee citaten uit de begro
tingen van respectievelijk
Economische en Sociale Za
ken. Zowel minister Lubbers
(Economische Zaken) als mi
nister Boersma (Sociale Za
ken) achten een bestrijding
van de inflatie onmogelijk
zonder matiging van lonen
en prijzen.
Minister Boersma voegt
daar nog aan toe dat die
inflatiebestrijding alleen kan
slagen als ze wordt geplaatst
in het ruimere kader van het
terugdringen van de bestaan
de ongelijkheid in inkomen,
bezit, macht en kennis. Het
is om die reden dat de be
windsman in de loop van het
volgend jaar bij de Tweede
Kamer een nota over de in
komenspolitiek zal indie
nen.
Op kortere termijn eist het
anti-inflatiebeleid echter al
een aantal maatregelen, die
de nodige solidariteit vraagt
van vooral de hogere inko
mens. Zo stelt minister
Boersma in een toelichting
op zijn begroting voor 1974.
Een zeer bewuste inkomens
verdeling in het voordeel
van de lagere-inkomensgroe-
pen moet tot stand worden
gebracht. Daarvoor is een
goed overleg met de sociale
voor 15-jarigen. Voor verbete
ring van het onderwijs aan
schipperskinderen wordt ruim
een miljoen uitgetrokken en
voor de zo noodzakelijke ver
lichting van taken voor hoof
den van scholen voor lager on
derwijs en buitengewoon on
derwijs een bedrag van 6,5
miljoen. Voor de begeleiding
partners nodig. De bewinds
man is er van overtuigd dat
langs die weg een aantal
moeilijke vraagstukken kun
nen worden opgelost. Hij is
erg optimistisch over de kan
sen op een akkoord met het
bedrijfsleven.
Veel aandacht schenkt de
minister aan de gewijzigde
machtsverhoudingen in de
sociaal-economische situatie.
Die verandering heeft grote
gevolgen voor de opstelling
van met name de vakbonden.
Van groot belang acht hij
vooral de mede onder In
vloed van de machtsver
schuivingen bespeurbare nei
ging tot toenemende conflic
ten in de arbeidsverhoudin
gen.
Hij tilt daar zelf niet zo
zwaar aan getuige zijn uit
spraak: „Als aan de wijzigin
gen van de machtsposities
niets wordt gedaan, zou het
denken in conflicten nog
sterker in de hand worden
gewerkt". Overigens blijft
hij bij zijn stelling, dat on
danks een wat fellere opstel
ling van de vakbeweging de
noodzaak voor een goed
overleg tussen regering en
sociale partners van levens
belang is.
Maar net valt niet te ont
kennen, dat dat het beeld
van eertijds zo voorbeeldig
samenspel van sociale part
ners onderling en met de re
gering minder harmonisch is
geworden. Hij zegt niet on
der de indruk te raken van
feller geformuleerde stand
punten of harder gevoerde
onderhandelingen. Het gaat
hem er vooral om dat op een
of andere manier het sociaal-
economisch overleg ten
grondslag ligt aan het in dit
land gevoerde sociaal-econo
mische beleid. Daarbij kun
nen die overlegstructuren
best veranderen, zelfs die
binnen de Sociaal Economi
sche Raad (SER), aldus mi
nister Boersma.
van de experimenten met de
middenschool en met de in
eenvoeging van kleuter- en
basisonderwijs komt als aan
loop een bedrag van bijna 11
miljoen gulden beschikbaar.
t)e nieuwe regering geelt
met opzet veel voorrang aan
het kleuter- en basisonderwijs,
teneinde de sociaal-culturele
ongelijkheid van kindieren uit
verschillende milieus in de
wortel te kunnen aantasten.
Bovendien moet daar de basis
worden gelegd voor een grote
re maatschappelijke betrok
kenheid, zonder evenwel het
verwerven van kennis en
technische vaardigheden te
verwaarlozen.
In het onderwijs moet ge
streefd worden naar gelijk
waardigheid en sociale be
wustwording, maar daarbij is
kennis en inzicht in velerlei
gebieden van cultuur en na
tuur van groot belang, zo me
nen de bewindslieden van O.
en W.
Zij bepleiten bovendien een
grotere democratisering van
het onderwijs door de direct-
bclanghebbende, ouders,
leerlingen, docenten en bestu
ren meer te betrekken bij en
invloed te geven op het onder
wijs. Daarnaast zal veel meer
aandacht dan tot nu toe moe
ten worden besteed aan de
individuele verschillen in ont
wikkelingsfases, tempo, capa
citeiten en vormingsbehoeften
van de leerlingen.
Zeer binnenkort zal de Ka-
Min. M. van der Stoel
(Van onze
parlementaire redactie)
DEN HAAG Het centrale,
alles overheersende doel van
het buitenlands beleid dat mi
nister Van der Stoel en de
staatssecretarissen Kooijmans
en Brinkhorst voorstaan, is het
behoud van de vrede, in de
zin dat vrede meer is dan
afwezigheid van oorlog. Dit
beleid, zo schrijven zij in hun
toelichting op de begroting, is
„standvastig in zijn uitgangs
punten en doelstellingen en
flexibel in zijn middelen en
uitwerking".
Dit beleid vertoont wel eni
ge accentverschillen met dat,
zoals minister Schmelzer dit
in zijn toelichting uiteenzette.
Het meest opvallende is wel
licht dat de zorg die drs.
Schmelzer toonde over de
Russische doelstellingen op
lange termijn versterking
van de machtspositie én uit
breiding van de invloedssfeer
in de nota van de nieuwe
bewindslieden minder duide
lijk tot uiting komt.
Maar ook zij merken op, dat
onder de huidige omstandighe
den hechte Atlantische samen
werking noodzakelijk blijft.
Het ontspanningsproces dat
zich de afgelopen jaren is be
gonnen af te tekenen zal onge
twijfeld van lange adem zijn
en verkeert thans nog in de
beginfase.
„In beginsel staat de rege
ring niet afwijzend tegenover
Europese samenwerking op
defensiegebied, doch zij is van
oordeel dat men het moeilijke
Europese eenwordingsproces
niet met meel' opgaven tegelij
kertijd moet belasten dan het
kan dragen. Zij zou dus veel
eer fasering willen beplei
ten".
De NAVO blijft, aldus de
mer een nota krijgen over een
vernieuwingsstructuur voor
het onderwijs.
Dit najaar zullen tien scho
len worden uitgenodigd om
deel te nemen aan experimen
ten met een „middenschool"
voor 12 en 15-jarigen.
De samensmelting van het
kleuteronderwijs met het ge
woon lager onderwijs, waar
door 4- tot 12-jarigen in een
school worden ondergebracht,
zal grote voorrang krijgen m
het onderwijsbeleid. Er zulten
binnenkort 24 scholen worden
uitgenodigd om deel te nemen
aan een drietal soorten experi
menten op dit gebied-
Voor het kleuteronderwijs
zal de vergoeding per lokaal
en per kleuter worden ver
hoogd.
In de grote steden zullen
proeven worden genomen met
„anderstalige" klassen voor
kinderen van buitenlandse
werknemers, die voortgezet
onderwijs willen gaan volgen
doch die zich nog niet vol
doende in de Nederlandse taal
kunnen uitdrukken.
VOOR DE aanschaffing van
een vliegtuig ten behoeve van
de regering wordt ruim 6.6
miljoen gulden uitgetrokken
en voor bet onderhoud van het
regeringsvliegtuig nog eens 2,3
miljoen.
kort komt de regeling hier op
neer:
Aan de vrouw die tenminste
2000 uren besteedt aan de on
derneming van haar man,
wordt toegerekend eenderde
van de winst met een mini
mum van f 1500 (thans 3118)
en een maximum van f 18000
(nu f 15.940)-
Aan de vrouw die tenminste
1000 uren aan de onderneming
besteedt, wordt eenvijfde van
de winst toegerekend met een
minimum van f 1500 (nu f
3188) en een maximum van f
10.800 (nu f 9564).
Aan de vrouw die tenminste
600 uren besteedt, wordt een-
negende van de winst toegere
kend met een minimum van f
1500 en een maximum van f
3600 (thans f 3 188).
nota, een centrale functie ver
vullen in de dialoog tussen
Oost en West, maar „met dc
onevenredige stijging van de
kosten van materieel en perso
neel is het zeker voor de klei
nere landen niet meer moge
lijk om een vrijwel compleet
spectrum van defensietaken te
vervullen. In het kader van de
geïntegreerde defensiesamen-
werking lijkt het niet meer
dan logisch te pogen tot een
wezenlijk betere taakverdeling
te komen". Bij de samenwer
king bij research, ontwikke
ling en produktie op het ge
bied van defensiematerieel
zijn tot nog toe slechts teleur
stellende resultaten bereikt.
De apartheidspolitiek is in
theorie noch in de praktijk in
overeenstemming met de uni
versele opvattingen over de
gelijkwaardigheid van het in
dividu, zoals vastgelegd in de
verklaring van de rechten van
de mens.
„De regering zal dan ook in
geen enkel opzicht medewer
king verlenen aan de besten
diging van de apartheid in
Zuid-Afrika. In dit licht dient
het voornemen te worden be
zien tot beëindiging van de
overheidssubsidie aan Neder
landers die naar ZuidAfrika
willen emigreren".
Geen heil verwacht de rege
ring echter van het isoleren
van Zuid-Afrika op cultureel
terrein. Particuliere initiatie
ven om met Zuidafrikanen in
contact te treden, kunnen
waardevol zijn en zullen ze
mogelijk worden gesteund.
De Nederlandse steun voor
de VN-resoluties waarin alle
staten wordt gevraagd de be
volkingen van Angola, Mozam
bique en Guinee-Bissau alle
morele en materiële steun te
geven die leidt tot verwezen
lijking van hun recht op zelf
beschikking „mag niet worden
uitgelegd als een pleidooi voor
steun in de vorm van wapens
of de financiering daarvan".
Dc Nederlandse regering
meent, dat zo veel mogelijk
moet worden gestreefd naar
't tot stand gekomen van de ge
wenste veranderingen langs dc
vreedzame weg.
Geheel nieuw is een hoofd
stuk „Wereldbevolkingsvraag
stukken" een onderwerp
waarover het vorige kabinet
een veel minder uitgesproken
standpunt innam en waarin
wordt aangekondigd dat de
Nederlandse bijdrage aan het
fonds van de Verenigde Naties
voor bevolkingsactiviteiten zal
worden verhoogd.
Het is dringend gewenst, dat
„in grote delen van de wereld
de bevolkingsgroei binnen
aanvaardbare proporties wordt
gebracht".
De situatie in het Midden-
Oosten: de regering veroor
deelt alle terroristische activi
teiten en hoopt dat enerzijds
de Arabische landen waar de
ze acties hun oorsprong vin
den, daartegen effectieve
maatregelen zullen nemen.
„Anderzijds hoopt zij dat de
Israëlische regering de uiterste
terughoudendheid zal betrach
ten bij het treffen van tegen
acties.
Kritiek op het Israëlische
standpunt lijkt ook te spreken
uit de zinsnede, volgens welke
het scheppen van een sfeer
van vertrouwen een der voor
naamste uitgangspunten voor
een oplossing is, en „derhalve
het streven naar territoriale
wijzigingen en het leggen van
veiligheidszonen niet op de
voorgrond dient te staan".
Begin volgend jaar komt er
6en beleidsnota bij de Kamer
over de dringend noodzakelijk
(Van onze parlementaire
redactie)
BEN HAAG Het kabinet
waadt zich momenteel over
"Mere maatregelen om het
ste-verschijnsel In goede ba
nen te leiden. Dat schrijft mi-
^„I-nbbers van Economi.
ne Zaken in een toelichting
°P hm begroting 1974.
De regering overweegt de
usregedragsregels die de So-
;S"omische, ueeft
Lvciüu neen
een wettelijke basis
nnff„Ven' De re8'ering vindt dat
nen t' ?m meer §reeP te kun-
(u»i0 op het verschijnsel
SA b'rier Lubbers vraagt
de der of de regering
!«i»^0e?d,leid moet krijgen
critei-; toetsen aan bepaa'de
dle op de materiele
E'\?an fusies betrekKlng
hem dn J hoopt dat de
zal sne' een advies over
«Ueven.
Duidelijk ïs wel geworden,
tratiec aai,tal fusies, concen-
larZ 6n, -ander vormen van
(|uideuTkr+LnS Smds enige üjd
nisier r beneemt, aldus mi-
^fmeMb(r Eei? vergel«'
1971 aantal fusies m
^„""mogelijk, omdat de
endere F voor f"sies tot
drüfii. sectoren van het be-
een cfca is, "itgebreid. Uit
'trekt bewindsman ver.
et vorie Z1CU bli;ikt wel' dE"
fusie- L3aar,ln eigen land 359
kt stand ?ndere concentraties
Kalfiaar waüien- Het eerste
fusies van. 4973 slaan al 195
ie vreeffglStreerd- Dat doet
aantal Uene™en. dat "et
vorig >r,d,t iaar die van
Jaar Mi overtreffen.
Het laat zich aanzien, dat ons
land in de voorlopige struc
tuurschets voor de bestuurlij
ke indeling (die in het volgend
voorjaar zal worden gepubli
ceerd) verdeeld zal worden in
ongeveer vijfenveertig gebie
den.
Er zal zo spoedig mogelijk
een wetsvoorstel worden inge
diend tot instelling van het
ambt van „commissaris van on
derzoek" (ombudsman).
Er worden plannen uitge
werkt voor een doorzichtiger
structuur van de ambtenaren,
salarissen.
Bij de spreiding van rijks
diensten wordt de verhuiskos
tenvergoeding voor de ambte
naren verhoogd van tien tot
twaalf procent van de jaar
wedde (met een hoger mini
mum), terwijl de bijzondere
toelage wordt gesteld op
6750 voor gehuwden en
3375 voor ongehuwden met
terugwerkende kracht tot 1 ja
nuari 1973. Bovenden wordt
gezocht naar een mogelijkheid
om voor verhuizende ambtena
ren van rijkswege een garantie
te verkrijgen voor hypothecaire
leningen voor de aankoop van
een woning, waarvan de koop
som een bepaald maximum niet
overschrijdt.
Gemeenten, waarvoor de fi
nanciële problemen als ge
volg van het uitblijven van be
paalde verfijningen van de uit
keringen uit het Gemeente
fonds het meest nijpend
zijn, zullen in de eerste plaats
profiteren van de beperkte
mogelijkheden tot verruiming
van de uitkeringen.
Er is gestreefd naar het tot
stand brengen van zoveel mo
gelijk specifieke regelingen.
Binnenkort komen verfijnings
regelingen tot stand voor ge
meenten met historische stads
kernen en grote gemeenten, die
doorsneden worden door een
groot vaarwater.
Gewerkt wordt aan zo'n
regeling voor gemeenten met
een ongewoon bevolkingsver
loop.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG. Ongeveer drie miljoen jongeren van eerste
jaars kleuters tot laatstejaars studenten krijgen onderwijs.
Daarvoor moeten wij het volgend jaar als belastingbetalers ruim
14 miljard gulden op tafel leggen. Wat dit concreet betekent per
kleuter, leerling en student, blijkt uit het onderstaande over
zichtje.
Kleuterschool i.no
Lagere school 1.040
Gymnasium, atheneum, havo, mavo 2.590
Lagere technische school 2^730
Middelbare technische school 3.750
Hogere technische school 5,970
Lagere econ.-adm. school 2.390
Middelbare econ.adm. school 2.900
Hogere econ.-adm. school 4.180
Kunstvakschool 82770
Pedagogische academie 4.06O
Kleuterleidstersopleiding 22Ï00
Opleiding leraar teclui. ond7.980
Vormingswerk dagonderwijs 1.820
Participatie leerlingwezen 570
Huishoud- en nijverheidsschool 2.500
Juridische of econ. faculteit 12.000
Diergeneeskundige of medische faculteit 55.000