UGRIJKE ERKOOP TUKS RIGINELE CHE i FORSE PRIJSSTIJGINGEN OLIE EN GAS VERWACHT Nivellering inkomens kost overheid kwart miljard Centraal Planbureau: lonen mogen met 10% stijgen; prijzen met Veel springstof in miljoenennota Minder grote regionale woonwagen kampen Huurwaardebedragen stijgen progressief 140.000 ECHT VOORDEEL CHIP" - BREDA Lubbers: ondanks schaarste, energiecrisis ver weg Bouw programma: woningen Onteigenings wet wordt gewijzigd MEER KLEINE CENTRA Onderscheidings- beleid wordt gewijzigd Ziekenhuis- bouw aan banden binnenland buitenland 11 tot 6 uur 40,- en 50,- en 85,- tct 395,- enA-BO J AREHOUSES STRAFFER PRIJSBELEID ONZEKER DE INKOMSTEN EN UITGAVEN VAN DE STAAT1 ONHOUDBAAR B.B. nader bezien ag van II tot 6 uur el en vfoer aOUDCH - enz. I: )RME KEUS plm. 60 x 115 tot 80 rdjalou - Herez - )ON- EN EETKAMER az, Mehrivan, Moodi, v-a> VOORDEEL! 595f- ■M kantoren in neest voordeliga eboden tapijt is ter is gekomen, zijn er emers aag naar vaklieden ïische >ver de mogelijkheden n in Australië. assade' A -122 omstvooru! (Van onze parlementaire redactie) PEN HAAG Minister Iui,bers van Economische Za- L verwacht het komende Lr forse prijsstijgingen voor Jiie-nrodukten. Gezien de toe nemende schaarste van grond stoffen en de eigen politiek L steeds meer olieproduce- ,ende landen gaan voeren, zal daaraan niet zijn te ontkomen. Dat heeft als consequentie, dat 1 Ut verschil in prijs tussen •lie en aardgas nog verder uit I elkaar komt te liggen dan al het geval is. pe prijzen van aardgas voor kleinverbruikers zijn de afge lopen tien jaar practisch sta- biel gebleven. Die prijs ligt dan ook belangrijk lager dan die van huisbrandolie. De in trekking van de vrijstelling van accijns op huisbrandolie per 1 januari (ais de Kamer daarin toestemt) zal dat ver schil nog vergroten. Het zou, zo stelt de bewindsman in zijn begroting 1974, normaal zijn die prijzen van olie en aardgas op elkaar af te stemmen. Dat zou een geweldige prijsverho ging voor aardgas tot gevolg hebben. De verhoging komt dan voor de grootverbruiker op V/2% per kubieke meter. De verhoging voor de kleinver bruiker is nihil. Het is echter duidelijk, zo vervolgt de bewindsman dat het anti-inflatiebeleid zo'n be langrijk onderdeel van het to tale kabinetsbeleid vormt, dat al te forse prijsverhogingen beter achterwege kunnen blij ven. De belangen van het energiebeleid zullen nauwkeu rig moeten worden afgewogen tegen die van een anti-infla tiebeleid. Aan een verhoging valt echter niet te ontkomen, ook gezien het beleid dat ten aanzien van het selectief ener gie-gebruik moet gaan worden gevoerd. Het moet mogelijk zijn, aldus de bewindsman, dat efficiënte gebruik via prijsin- grepen te bevorderen om zo energie te besparen. De verho ging die hij op het oog heeft moet 210 miljoen gulden op brengen, uverlgens deelt hij niet de pessimistische verwachtingen van veel „onheilsprofeten", dat de wereld aan de rand van een energiecrisis staat. Hij er kent de toenemende schaarste aan energie, maar meent dat zich vooralsnog geen ernstige structurele tekorten zullen voordoen. De alarmerende be richten uit Amerika zijn voor hem niet maatgevend: het gaat daar vooral om sommige gebie den, die met tekorten kampen omdat de raffinagecapaciteit achter blijft. Overigens zuilen naast kernenergie andere energiebronnen moeten wor den aangeboord. De regering acht een onderzoek daarna van groot belang. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG —Voor het eerst wordt in de macro-eco nomische verkenning MEV '74 van het Centraal Planbu reau berekend wat de effec ten zijn van een inkomensni vellering, zoals die in onge veer een derde van de dit jaar afgesloten cao's wordt aangegeven. Vindt die nivel lering algemeen navolging en de kans daarop is zeer groot dan kost dat de schatkist volgend jaar een kwart miljard gulden. Aan belastingderving moet de overheid dan ongeveer 200 miljoen gulden missen. Positief echter zijn de gevol gen voor de indirecte belas ting-opbrengsten in verband met de hogere consumptie, omdat de lager betaalden meer uit te geven krijgen door nivellering. Het totale belastingverlies raamt het CPB op 150 a 175 miljoen gulden. Daarnaast kost nivel lering het rijk nog eens 100 miljoen gulden (rijksbijdrage aan sociale fondsen, bijstands uitkeringen en overige over drachten). Positief zijn de gevolgen van inkomensnivellering voor de sociale verzekerin gen. De premie-opbrengst stijgt omdat nivellering leidt tot hogere premieplichtige inkomens. De uitkeringen ondergaan volgens het CPB ook een positieve invloed van Ioonnivellering. Uit le MEV '74 blijkt verder dat door de nivellering inkomens van meer dan 31.600 gulden er reëel op achteruitgaan, ais men althans de wiebeltax niet meerekent. MATIGING NODIG VOOR GUNSTIGE ONTWIKKELING VAN ECONOMIE (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het bouw programma voor volgend jaar omvat 135.000 a 140.000 wo ningen, zo deelt minister Gruyters mee in de memorie van toelichting op zijn begro- I ting. Vierduizend daarvan (worden gefinancierd met het geld dat beschikbaar komt door de bevriezing van de kinderbijslag voor het eerste kind. Deze huizen zullen be- taaibaar zijn voor mensen met |i lage inkomens. Voorts wil de regering bou wen: maximaal 50.325 woning- I wethuizen, waarvan 9000 klei ne (voor alleenstaanden en be- 1 jaarden), maximaal 60.925 I premiewoningen, waarvan 1 11,000 kleine. Bij de premie- I woningen gaat de regering uit I van een verdeling over 30.490 1 huurwoningen en 30.435 eigen woningen. De regering ver- j wacht dat naast deze aantallen I nog 27.500 woningen in de 1 vrije sector gebouwd zullen (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Als regering en bedrijfsleven er in zullen slagen lonen en prijzen voor 1974 te matigen (Ionen niet hoger dan 10 procent, prijzen 6 pro cent) dan voorspelt het Centraal Planbureau voor dat jaar een betrekkelijk gunstige ontwikkeling van de economie. Uit de macro-economische verkenning (MEV) zoals die bij de begroting van Econo mische Zaken is gepresenteerd, blijkt, dat het reëel besteedbare inkomen nauwelijks hoger wordt, als lonen en prijzen niet worden gematigd. Reden te meer om de inflatie via matiging van lonen en prijzen fors aan te pakken, aldus minister Lubbers van Eco nomische Zaken in een voorwoord. Verder is er geld voor ver- I lorgingstehuizen voor bej aar- fa tot een totaal van 5000 Terugdringen van de loou- en prijsontwikkeling heeft gunstige gevolgen voor prak tisch alle economische groot heden en anderzijds nauwe lijks voor het reëel besteed baar inkomen. Dat inkomen zal namelijk althans gemid deld genomen niet sterk kunnen groeien. Dit houdt verband met de stijging van de overheidsuitgaven en de sociale verzekeringen. De overbesteding van de laatste jaren is geheel verdwe nen Er is zelfs sprake van enige onderbesteding, zo merkt de MEV op. Overigens ging die omschakeling gepaard met een drastische verlaging van het inflatietempo. Integen deel, als centraal akkoord en prijsbeleid geen begrenzingen hadden gesteld aan de loon- en prijsstijgingen had de om vang van de inflatie een nieuw hoogtepunt bereikt. Uitgaande van het structure le begrotingsbeleid, het mee groeien van het begrotingste kort met het nationale inko men, de belastingverhoging, de sterke stijging van de sociale premies, matiging loonstijging met 4 procent (waarvoor een initiële loonstijging van slechts 2 procent nodig is) een toespitsing van het prijsbeleid, zodat de gezinsconsumptieprijs stijging volgend jaar tot 6,2 pro cent beperkt kan blijven, het monetaire beleid (revaluatie gulden) ontstaat volgens het Centraal Planbureau voor '74 een gunstig beeld: produktie stijgt met 5 pro cent; •werkloosheid loopt terug tot gemiddeld 100.000 man; het bedrijfsleven blijft zijn investeringen continueren; het reëel besteedbaar inko men komt op 2 procent (inclu sief de post incidenteel); de uitvoer kan met 11 a 12 procent stijgen. Mislukt matiging van lonen en prijzen om welke reden dan ook, dan zal de concurren tiepositie verslechteren, met alle gevolgen voor de investe ringen en de werkgelegenheid. Verder zal de begrotingsruim te verder worden ondergraven en zal de produktie minder dan met 5 procent stijgen. Op langere termijn zou het nala ten van matiging van lonen en prijzen de uitvoer in gevaar brengen, aldus de MEV. Wat 1973 betreft merkt de verkenning nog op, dat Ionen en prijzen zich niet helemaal De regering Den Uyl wil het inflaticspook krach tig gaan bestrijden. De miljoenenota biedt daartoe mogelijkheden. Meer dan in le laatste jaren het geval is j geweest wordt het uitgavebe- leid van de overheid gericht "P dit doel. Terecht het is duidelijk dat wij niet kunnen 'lijven doorgaan met jaarlijk- st prijsstijgingen van ruim I fat procent. Het grote probleem echter waarmee dit kabinet worstelt jj, dat zij een drietal doelstel- hngen, die op zichzelf zeer '®elijk zijn in één pakket 'au maatregelen wil realise- 'w. Niet alleen de inflatiebe- strijding heeft hoge prioriteit gekregen; dit geldt evenzeer t0or de bestrijding van de I werkloosheid én voor het ver- Wen van de collectieve voor- Mningen. Verwerkelijking I 'a» het ene doel kan het an- ;ere in de weg staan oi zelfs j Miogelijk maken. Wie de I '""jmische krachtverhoudin- Wn in ons land kent, weet dat overheidsbeleid alleen "ws van slagen heeft indien georganiseerde bedrijfsle- W er haar volle medewer- mg aan verleent. Dit bete rt dat voor de komende ja- w ondernemers en vakbon- w tezamen met de overheid een spoor moeten komen. vi'ui,SeVaar 18 Stoot dat de in ■lion(ien georganiseerde me- bL ,10Sei'e inkomenstrek- He strakke beleidslijn vist vakcentrales op het (jPr van .'let streven naar ver nist lnkomensherverdeling K,IP|„ faer willen volgen. er ügt veel springstof Scii #nze nationaal economi- u 'wrlegstructuren. Daar Z' fa' MJ dat de verhou- scho p c Sociaal-Economi- Ook v .rondu't slecht zijn. vSn j„.r ls de problematiek iet* v "ikomerisverdeling het hangijzer. Wat kan nu worden verwacht van de voor nemens van het kabinet inet betrekking tot het probleem van de inilatiebestrijding? Steeds wordt de nadruk ge legd op het specifieke karak ter van de huidige inflatie. De voortdurende prijsstijgingen moeten m.n. worden gezocht in de kostenstijgingen. De kosteninllatiewordt teweeg gebracht door interne en ex terne krachten. Intern zijn Het de Ionen en winsten die kos ten- en derhalve prijsverho gend werken. Extern is het de stijging van het invoerspeil die de inflatie aanwakkert. Wat dit laatste aspect betreft, hoopt men met de revaluatie van de gulden enig soelaas te bieden. Opwaardering van on ze valuta leidt tot verlaging van geïmporteerde grondstof fen en halffabrikaten. Dit kan het prijsniveau van onze pro- dukten doen dalen. Het is voornamelijk de ont wikkeling van de lonen die zorgen baart. De loonkosten stijging is in de afgelopen vijf Jaren gemiddeld 12 tot 13 pro cent geweest. Zij is voor een deel te verklaren uit prijsstij gingen die op de Ionen worden afgewenteld. Hier werkt de bekende prijs-Ioonspiraal. De sterke stijging van de arbeids krachten heeft menig bedrijf bewogen om arbeidsbesparen de maatregelen te nemen. Het gevolg hiervan is werkeloos heid. Toch is de grote werke loosheid niet alleen hieruit te verklaren. Er vinden in onze geïndustrialiseerde samenle ving grote structurele wijzi gingen plaats. Verandering van de concurrentiepositie van hele bedrijfstakken op de we reldmarkt, zoals bij de textiel- schoenen- en confectie-indus- trie, kan vooral regionale wer keloosheid opleveren. Regiona le werkeloosheid kan alleen worden bestreden met een se lectieve politiek, gericht op specifieke probleemgebieden. Indien men deze soort werke loosheid bestrijdt met het arse naal dat bestemd is voor de aanpak van conjuncturele wer keloosheid, kan dit de inflatie opnieuw aanwakkeren. Im mers stimulering van de vraag naar produkten van bedrijven die in regio's met grote wer keloosheid gevestigd zijn, kan snel tot prijsstijgingen van de ze produkten leiden indien het proces niet nauwlettend be waakt wordt. Als onze werke loosheid voornamelijk structu reel van aard is, kan zij alleen maar worden aangepakt met grotere investeringen, m.n. met arbeidsscheppende inves teringen. Hiervoor is de mede werking van het bedrijfsleven nodig. Het grote probleem is IN MILJOEN GULDEN (ind.oanv. postenelc) aan het Haagse akkoord (cen traal akkoord) hebben gehou den. De prijzen zullen op ten minste 8 procent uitkomen, terwijl de initiële loonstijging op zeker 4 procent uitkomt in plaats van de overeengekomen 3,5 procent. Dat resulteerde in een loon stijging van 14 procent. Dat is 1,5 procent meer dan het jaar daarvoor. Mogelijk zal het percentage van 14 nog hoger uitkomen, omdat de post inci dentele loonstijging op slechts 1 procent is gesteld. In de praktijk komt dat meestal op een hoger percentage uit. Daarbij komt nog de onzekere factor, dat de hogere inko mens door de nivellering van inkomens hun heil hebben ge zocht in incidentele loonstij gingen, om zo te voorkomen, dat hun reëel besteedbaar in komen er op achteruit zal gaan. Het effect daarvan is echter nog niet bekend. Wat de winsten van het be drijfsleven betreft: de verbe tering daarvan in 1972 zet zich dit jaar niet voort. De winstmarge, uitgedrukt in pro centen van de totale afzet, daalt zelfs wat. Overigens ver wacht het CPB niet dat het rendement op geïnvesteerd vermogen zal teruglopen. Ver wacht wordt dat dit op het zelfde peil als vorig jaar ge handhaafd kan blijven. IV. 2070 BUITENl. BETREKK. (mcI.OnhH} LANDBOUW VISSER'J JUSTITIE EN POLITIE AIO. BESTUUR soc. VOORZ. GEZ0N0. 8802 VERKEER en WATERST. NAT. SCHULD VOLKS HUIS VESTING ONDER WIJS en WETENS. defensie;; tïfla 1826 1252 2515 1950 4514 3237 4697 14.056 6149 ■m nu dat deze investeringen uit grotere besparingen moeten worden gefinancierd. Handha ving van het winstniveau van het bedrijfsleven is hiervoor een essentiele voorwaarde. Maar grotere besparingen kun nen gemakkelijk tot teruglo pen van de consumptie en derhalve tot afname van de vraag leiden waardoor weer werkloosheid kan ontstaan. Daarom moet de overheid be reid zijn het investeringskli maat te verbeteren. We vinden hierover echter weinig terug in de voorgestelde maatrege len. De derde doelstelling van de regering heeft betrekking op de vergroting van de collectie ve voorzieningen. Voorzover deze niet inflatoir gefinancierd kunnen worden, is er niets aan de hand. De voorgestelde begroting geeft geen aanlei ding om inflatie-impulsen te verwachten. De regering heeft namelijk ingezien dat de col lectieve voorzieningen slechts zeer geleidelijk kunnen wor den uitgebreid. Extra voorzie ningen kunnen alleen maar plaatsvinden indien de belas tingopbrengsten worden ver hoogd. Daaraan zijn echter ook grenzen gesteld: de stijging van de belastingdruk met 0,6 procent van het nationaal in komen zal toch reeds menig een zwaar op de maag vallen. De beslissing om niet de om zetbelasting te verhogen is in het kader van de inflatiebe- strijding toe te juichen. Zij heeft echter tot gevolg dat de nadruk wordt gelegd op de directe belastingen. Langs de ze weg wordt dan aan inko mensherverdeling gedaan. De voorgestelde maatregelen kunnen positieve effecten heb ben indien het georganiseerde bedrijfsleven bereid is mee te werken en indien in de inter nationale monetaire verhou dingen snel enige rust komt. DRS. A. A. WENTINK (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De regering zal het woonwagenbeleid op verzoek van de Tweede Kamer drastisch ombuigen. In zijn toelichting op de begroting van CRM zegt minister Van Doorn, dat de regering geen toestemming meer zal verlenen aan de bouw van grote regionale woonwagen kampen. Wel zullen er meer kleine kampjes bijkomen. De oorspronkelijke planning voorzag in de aanleg van op zijn minst 52 grote regionale woonwagenkampen, verspreid over het hele land. Tot nu toe zijn er zo'n 30 kampen gerea liseerd. Dat betekent, dat ten minste 20 grote kampen niet meer zullen worden uitge voerd, als het aan minister Van Doorn ligt. Hij zal de gemeentebesturen, aan wie in laatste instantie de zorg is toe bedeeld, verzoeken rekening te willen houden met het nieuwe beleid: voor grote kampen zal in ieder geval geen subsidie meer worden verleend, wel als de gemeen tebesturen die grote kampen willen omzetten in kleinere. Reeds enkele jaren is er on der de woonwagenbewoners veel onvrede over die grote kampen, waar men op elkaar staat en eikaars broodwinning bederft. De oorspronkelijke plannen voor de grote kampen gingen uit van maximaal 50 woonwagens, maar in de prak tijk komt het nogal vaak voor, aldus het ministerie, dat er minstens 80 wagens op zo'n terrein staan. Dat is een on houdbare situatie- Nadat ook de vaste Kamercommissie zich met de zaak had bemoeid (veel Kamerleden trokken er enkele dagen met woonwagenbewo ners op uit) buigt het kabinet- Den Uyl het beleid radicaal om. Binnen enkele weken zijn de uitvoeringsmaatregelen te verwachten. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG In de loop van het jaar hoopt de regering een wetsvoorstel te kunnen in dienen tot wijziging van het stelsel van koninklijke onder scheidingen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het kabinet wil op korte termijn een be slissing nemen over de hulp verlening in vredestijd- Daar mee gaat gepaard een hero riëntatie van de rampenbe- strijdingstaak van de Bescher ming Bevolking. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De bouw van ziekenhuizen en dergelijke zal aan banden worden gelegd door middel van een jaarlijks (nog vast te stellen) bouwpla- fond. Dit om te komen tot kostenbewaking in de (dure) sector van de gezondheidszorg. Om dezelfde reden zal ook de uitoefening van zeer gespe cialiseerde medische verrich tingen en de aanschaf van de daarvoor benodigde aparatuur aan een vergunning worden gebonden. Kleine en niet meer nood zakelijke ziekenhuizen zullen mogelijk worden gesloten. Wettelijke maatregelen daartoe worden overwogen. De totstandkoming van een volksverzekering tegen ziekte kosten wordt als een van de belangrijke taken op korte termijn beschouwd. De regering zal de totstand koming van groepspraktijken en gezondheidscentra bevorde ren en zonodig steunen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG In liet nieu we parlementaire jaar kan de indiening worden verwacht van wetsvoorstellen tot wijzi ging van de onteigeningswet met het oog op de beoordeling van de waarde van onroerend goed naar de gebruikswaarde en tot invoering van een voor keursrecht van overheidslicha men bij de verkoop van on roerend goed. Dit wordt mee gedeeld in de nieuwe begro ting van justitie Andere wensen uit deze be groting: ©Er komt spoedig een wets voorstel tot regeling van de positie van Zuid-Molukkers die al geruime tijd in Neder land wonen en die niet de Nederlandse nationaliteit be zitten. De wegensverkeerswet zal op tal van punten worden hierzien, waaronder: de uit voering van de nieuwe bepa lingen over alcohol in het ver keer, een nieuwe regeling in zake de ontzegging van de rijbevoegdheid, een betere re geling van de kentekenregi stratie en een verplichte peri odieke keuring van motorvoer- uigen. Hoewel het aantal opgehel derde misdrijven van 1971 op 1£72 met ongeveer 8 procent is gestegen, is het algemeen ophelderingspercentage op nieuw gedaald van 37 tot 35. Dit percentage wordt bijzon der gedrukt door het zeer ge ringe aantal gevallen, waarin dieven van fietsen, bromfiet sen en auto's worden achter haald. Daarentegen kennen winkeldiefstallen, misdrijven tegen de openbare orde, mis drijven tegen het leven en verkeersmisdrijven een ophel deringspercentage van ver bo ven 90 procent. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het voorstel tot verhoging van de heffing op het eigen woningbezit omvat een stijging van de huur waardebedragen en een differentiatie van de hoogste huur waardeklassen. Voor goedkope woningen waarde niet meer dan 30.000,is op grond van sociale overwegin gen een uitzondering gemaakt. De huurwaarde van de eigen woning wordt als volgt: Waarde (bewoonde) eigen woning meer dan 15.000,— 30.000,— 60.000,— 120.000,— 180.000,— 240.000,— 300.000,— 360.000,— niet meer dan 15.000,— 30.000,— 60.000,— 120.000,— 180.000,— 240.000,— 300.000,- 360.000,- netto huurwaarde nihil (onveranderd) 150,(onveranderd) 600,— (thans 300,—) 1.200,— (thans 600,—) 2.400,— (thans 1.200,—) 3.600,— (thans j' 1.200,—) 4.800,— (thans 2.400,—) 6.000,— (thans 2.400,—) 7.200,— (thans 2.400,—)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 13