De nieuwste kranten-concurrent heet Ceefax wonder Uit Voor de prijs van twee mud tarwe en 10 flessen koolzaad-olie kocht landbouwer Andries de Vos 33 jaar geleden een A-Ford uit 1929. Het pruttelende gevaarte werd door de Zeeuwse bietenbouwer eigenhandig omgebouwd tot landbouwtrekker en deed fotograaf Ary Groeneveld zochten hem op. Pronkwagen Trekkracht Twee mud tarwe Slingeren P;; Regenjas Wd wijnen ft! - - - - Nieuwe tekst Trillingen Hoe duur door corn, verhoeven DE STEM ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1973 z'n werk al die jaren zö voortreffelijk, dat Andries nog altijd niks van zo'n moderne tractor wil wetenLambiek Knepflé en DE A-FORD VAN ANDRIES IS EEN RESTE TREKKER Voor de bewoners van Ooltgensplaat, het meest oostelijk gelegen dorp op Goe- ree- Overflakkee, vormt Andries de Vos met zijn tot tractor omgebouwde A-Ford uit 1929 geen bezienswaardigheid meer. want deze landbouwer stuurt al zo'n 33 jaar lang zijn pruttelende Ford door het bietenland, dikwijls twee volbeladen aan hangers meezeulend. De Vos bekent inmiddels liefhebber geworden te zijn van dit beroemde type Ford en ziet daarom geen enkele aanleiding zijn 25-pk-trekker te verwisselen voor een ultramoderne tractor. Geen wonder Dok, want zolang de Ford het nog goed doet, is daar geen enkele aanleiding toe. De "zit" in deze omgebouwde luxe-wagen Is nog altijd comfortabeler dan het harde zadel van een stotende tractor. Andries de Vos kan boven dien nog twee A-Fords tot zijn eigendom rekenen. Daar is bij voorbeeld de tot pick-up om gebouwde rode 1928-er en dan het zeer fraai gerestaureerde groene exemplaar uit 1930. „Die rode gebruik ik zo'n beet je als mijn fiets, gewoon om boodschappen te doen en klei ne vrachtjes te vervoeren. De andere oldtimer is voor deftig. Het is eigenlijk mijn pronkwa gen. Mijn vrouw en ik rijden er 's zondags toerritjes mee of gaan op familiebezoek. Ik rijd er ook dikwijls bruidspaartjes mee naar het stadhuis", zegt An dries. Mevrouw de Vos is zeker net zo gek op de Fordjes: „Ik zit hardstikke fijn in die wagen. Hoog en goed rechtop, prima voor mijn rug, waar ik nogal eens last van heb." De „landbouwtrekker" van Andries de Vos is een beziens waardigheid op zich. Duizen den voorbijgangers op het vlak ke eiland moeten zich er al aan vergaapt hebben. Het ach terstuk van de earosserie is verdwenen. De achterbank heeft plaatsge maakt voor een platte laadbak, waarop in de oorlogsjaren een antracietgasgenerator zijn plaats had. De achterwielen zijn verdubbeld en een meter naar voren geplaatst. Ze wor den aangedreven via twee ket tingen vanaf de achteras, die wel op zijn plaats bleef. „Die twee kettingen doen het 'm", legt Andries de Vos uit, „daar- TEKST: LAMBIEK KNEPFLé FOTO: ARY GROENEVELD door ontstaat de grote vertra ging, die de wagen de trek kracht van een echte tractor geeft. Normaal zou hij 80-90 kilometer kunnen rijden, door deze ingreep gaat hij niet snel ler dan 25 kilometer per uur." Op de radiateur is het gebrui kelijke 16-kilometer bordje be vestigd. De auto hoeft dus ook geen kentekennummer te voe ren. Een extra-drijfas maakt de oude Ford bovendien nog ge schikt om dorsmachines aan te drijven, van welk snufje nog geregeld wordt. gebruik gemaakt „Ik heb deze trekker in 1940 gekocht voor de prijs van twee mud tarwe en 10 flessen kool zaad-olie. De motor was niet best meer en drie jaar later slaagde ik erin een gebruikte motor voor dit type op de kop te tikken uit een oude brandweerwagen. Ik hem hem op een karretje hierheen ge sleept en erin gemonteerd. Se dertdien is hij nooit meer uit elkaar geweest." De fraaie „bruidswagen" van Andries de Vos werd later aangeschaft. Deze Ford her bergt een in 1965 gereviseerde krachtbron. „Daarover hoef ik me dus de eerste twintig jaar geen zorgen te maken, want hij gaat heus wel een paar keer de klok rond voor er weer iets ingrijpend aan moet ge beuren. Ze hebben me er on langs tienduizend gulden voor geboden. Maar verkopen? Ho maar. Als je liefhebber bent, dan is zo'n wagen onbetaal baar." Er is wel enige handigheid om de Ford van Andries de Vos aan de praat te krijgen. Toch staat hij zich niet dagelijks in 0 De Vos in zijn 'bruidswagen' het zweet te slingeren voor de motorkap, zoals men ge makkelijk geneigd is te veron derstellen. „Je start de wagens gewoon electrisch. Alleen dit handeltje onder het stuur moet even op na-ontsteking worden gezet. Als du motor eenmaal goed loopt en je gaat rijden. wordt het handeltje langzaam verschoven naar volle vooront steking. Da's alles." Met het bijgaande verhaaltje gooien wij als krant onze eigen glazen, want het gaat over onze nieuwste concurrent: de Ceefax, een wonderdoosje voor bij de tv. Deze uitvin ding, die momenteel door de BBC beproefd wordt, is in feite een soort mini-krantje, dat zonder veel kosten heel wat informatie op Uw scherm brengt. Theo Weening vertelt hoe het werkt en wat de mogelijkheden zijn. Wonder roos je bij t.v Tot dusver was U voor de beurskoersen, de uit gaansagenda, het weer-overzicht, de sportuitslagen an nog veel meer handige informatie in hoofdzaak aangewezen op de krant. Radio en televisie geven een deel van die informatie °ok wel, maar op tijdstippen, die de pragrammamakers believen. Als U op een avond t.v. zit te kijken en de (mijns inziens vaak zeer logische) gedachte voelt op tomen: laten we naar de tweede avondvoorstelling van de bioscoop gaan, dan hebt U de krant nodig om te zien welke films er draaien. "tok zjj een klein wonderdoosje met elf drukknoppen hebt U straks de krant niet meer nodig. Tenminste: als wy ook het 'Rforniatie-systeem krygen, waar de BBC in Londen op het °genblik proeven mee neemt: Ceefax. Ti». 11. -S-— - iï|u -- -- 3 hu ÏSï -**MitMiers rnmm mw teas Sfi unk NBf m» tiHi MAK T «I - (NRftT •BIB» "«BBBArf ÏÏH - iKMïïi^ri mri* -i U constateert, dat er niets voor U bij is. Misschien is er iets in de an dere bioscopen? Goed, U drukt de toetsen 1 en 4 in en krijgt de agenda van de andere thea ters. Daar is een film bij, die U wilt zien. U belt de bioscoop - (makkelijk, dat het telefoon nummer op de agenda is ver meld!) en U bestelt kaarten voor de voorstelling van half tien. pp 1=1 l"7 Laten we aannemen, dat U n van de mensen bent, die an de BBC zo'n „wonder-doos- I ^ebt gekregen. Het staat ast Uw tv en is er door mid- l ,Van een snoertje mee ver bonden. Op het doosje ziet U tien toetsen met de cijfers 1, 2, 3. 4, 5, 6, 7, 8, 9 en O. Als U het normale BBC-pro- gramma op Uw tv ontvangt - drukt U toets 1 in. Wat ge beurt er? Beeld en geluid van het gewone programma ver dwijnen en in de plaats daar van komt op de scherm een tekst: _t ===dÊËTï;,< h CEEFAX-INFORMATIE 8 SEPTEMBER 1973 1. Overzicht informatie-bulletins' 1 t.m. 16 2. Overzicht informatie-bulletins 17 t.m. 32. 3. Weeroverzicht. 4. Weersverwachting voor het noorden en oosten. 5. Weersverwachting voor het westen en zuiden. 6. Verkeersinformatie binnenland. 7. Verkeersinformatie buitenland. 8. Belangrijkste nieuws binnenland. 9. Belangrijkste nieuws buitenland. 10. Uitgaansagenda toneel en cabaret. 11. Uitgaansagenda muziek. 12. Tentoonstellingsagenda. 13. Bioscoopagenda A t.m. L. 14. Bioscoopagenda M t.m. Z. 15. Uitslagen paardekoersen Duindigt. 16. Uitslagen paardekoersen Sappemeer. Het kleine apparaatje, op de foto rechts in de hoek, kan wonderen verrichten. Eén druk op 'n knop en de kijker kan van alles te weten komen: het laatste nieuws, de bioscoop-agenda het weerbericht, de beurskoersen, nieuws over verkeersopstoppingen, enzovoort Op de volgende zestien kaart jes staan sportuitslagen, beurs koersen, tips voor het week einde enz. Maar U was van plan om naar de bioscoop te gaan. De bioscoop-agenda staat op de bulletins 13 en 14. U drukt nu toets 1 en 3 van uw wonder doosje in. De vorige tekst ver dwijnt en daarvoor in de plaats komt op uw tv-scherm een nieuwe tekst: CEEFAX-INFORMATIE 8 SEPTEMBER Nr. 13 Bioscoop-agenda A t.m. L. Alhambra (223597) Eenzame harten (18 j.) 19 en 21.15. Alcatraz (446890) Family-life (14 j.) 20.00. Bellevue (256980) Sound of Music (a.l.) 20.00. City (225668) Chaplin-festival (a.l.) 19 en 21.30. Dolores (334455) Gone with the wind (14 j.) 20.00. Eden (243860) geen voorstelling. Flora (267485) Funny Girl (14 j.) uitverkocht. Harmonie (447889) Huisvrouwenrapport (18 j.) 19, 21,15. Idee (534363) WW en de vrouwtjes (18 j.) 20.00. Lumière (446688) Sissy (a.l.) uitverkocht. Nog even kijken of U wel of niet een regenjas moet mee nemen: U drukt toets 4 of 5 in en krijgt het weerbericht. Even zien of er verkeersopstop pingen zijn: toets 6 en U weet of er bepaalde routes gestremd zijn. U drukt ten slotte de brede elfde toets van het wonderdoos- ie in, waardoor de rest van de familie het tv-programma weer terug op het scherm krijgt, en U vertrekt. Als U vannacht om half één terug keert in huis wilt U mis schien weten wat het laatste nieuws is. TJ zet de tv aan, - drukt toets 8 of 9 van het won derdoosje in en kunt de „kop pen" van het nieuws lezen. Tenminste zolang er ook een normale tv-uitzending is. Want dat is goddank voor ons, krantenmensen één van de beperkingen van hel Ceefax-systeem: de informa tiebulletins kunnen alleen wor den opgeroepen zo lang er een tv-programma (of een test beeld) is. Want hoe werkt nu Ceefax? Tijdens de uitzending van n tv-station gaan er elke seconde miljoenen elektrische tril lingen van de zender naar de tv-ontvanger. Die trillingen zet het ontvang-toestei om in beeld en geluid. Het grappige is nu, dat er in die éne seconde met die mil joenen, trillingen nog wat ruim te is voor extra trillingen. Er zitten hele kleine pauzetjes in het tv-signaal. Tijdens die pauzetjes (van miljoensten van seconden) zendt de BBC de tekst van de informatiekaarten uit. Zodra U thuis op een toets van het wonderdoosje drukt wordt die informatie door het doosje ver zameld om daarna als een com plete) tekst naar het scherm van Uw ontvanger te worden gestuurd. Elke zender heeft net vol doende ruimte om zo'n 32 in formatie-bulletins bij zijn tv- programma te verpakken Zoals gezegd is het systeem niet al te duur. Men heeft een (vrij kleine) voorziening aan zijn tv-ontvanger en een won derdoosje nodig. Hoe duur de zaak precies gaat worden weet men nog niet. Ook bij de NOS, ™ar men de proeven van de BBC aandachtig volgt, had men daarvan nog geen indruk. Een troost voor de kranten 1S' ^et Ceefax-systeem wellicht de komst van de „draadloze" krant, die bij I) thuis uit een soort kopieer-ap- paraat rolt, vertraagt. De krant zal de eerste tien tallen jaren nog het veruit goedkoopste massamedium blij ven. Al dan niet aangevuld of beconcurreerd door het krantje -bij-de-tv, Cee-fax. rwee omschrijvingen van het verschijnsel won der zijn mij vooral b(j- gebleven. De eerste, algemeen gangbaar, zegt dat het wonder een gebeurtenis is, waarvoor elke natuurlijke verklaring tekort schiet en die „dus" aan een goddelijk ingrijpen in de natuurlijke orde moet worden toegeschreven. Het wonder doorbreekt de natuurwetten. De tweede omschrijving, af komstig van Friedrich Schleiermacher (17681834) zegt dat „wonder" een reli gieuze naam is voor „gebeur tenis". Volgens de eerste defi nitie gebeuren er nauwelijks wonderen, want wat nu niet verklaard kan worden, is later misschien tamelijk vanzelf sprekend. Wij spreken dan ook dikwijls van een wonder in afwachting van de natuurlijke verklaring; wonder is iets wat wij nog niet begrijpen. Vol gens de tweede definitie kan alles wat gebeurt een wonder genoemd worden, althans vanuit een bepaalde geestelijke instelling. De eerste benadert het verschijnsel vanuit kennis van de natuurwetten, de tweede vanuit de religieuze houding van mensen die ge tuigen zijn van wat er gebeurt. J\ J och de ene, noch de an- 2 V dere definitie is heel duidelijk.. Als we van de natuurwetten of liever van onze kennis daarvan uitgaan, kunnen we ten opzichte van bepaalde, verrassende gebeur tenissen wel zeggen, dat ze voorlopig onverklaarbaar zijn, maar niet dat zij rechtstreeks terug te voeren zijn op een goddelijk ingrijpen, dat de na tuurwetten voor een ogenblik uitschakelt. Want door dat te zeggen hechten wij een abso lute waarde aan onze verkla ringen en sluiten we de na tuurlijke verklaarbaarheid uit op grond van de overweging dat wij het toevallig nog niet kunnen verklaren. Wij gedra gen ons alsof ons denken, waarvan de natuurwetten een product zijn, helemaal samen valt met de gebeurtenissen, als-of wij dus een soort van goden zijn. We gaan er dan vanuit dat in principe alles vanzelfsprekend en voorspel baar is. En wat we nauwkeu rig kunnen voorspellen, noe men we geen wonder. O chleiermacher gaat er- van uit, dat alleen voor een bepaalde geestelij ke gesteldheid, die hij „reli gieus" noemt, gebeurtenissen verrassend en niet vanzelf sprekend, bij voorbaat al door het denken verklaard zijn. Af gezien van zo'n 'religieuze' in stelling zouden die gebeurte nissen volkomen aan de ver wachting kunnen beantwoor den Zoals de eerste omschrij ving de vraat, oproept naar wat een verklaring dan wel is, zo moet bij de tweede uitge legd worden, hoe een religi euze kijk op gebeurtenissen zich onderscheidt van elke andere kijk daarop. Mij dunkt dat wonder minder pretentieus te omschrijven is als dat gene waarover wij ons ver wonderen. Wij verwonderen ons over dingen en gebeurte nissen die anders blijken te zijn dan wij dachten. Wanneer wij dat denken als "natuur wet" beschouwen, omdat im mers daarin onze verwachtin gen ten opzichte van gebeurte nissen geformuleerd worden natuurwetten voorspellen ge beurtenissen komen we in de richting van de eerste defi nitie. Wanneer we er de na druk op leggen, dat gebeurte nissen niet bedacht worden, dwars kunnen staan op onze verzinsels en constructies en dat vrijwel niets wat echt ge beurt, precies volgens onze voorstellingen verloopt, nader en we de omschrijving van Schleiermacher en zijn we „religieus" in de zeer ruime zin die hij aan dat woord geeft. Het wonder als voorwerp van verwondering is de mate waarin de werkelijkheid ver schilt ten opzichte van wat wij denken, het verrassende aspect van de werkelijkheid, onze af gedwongen passiviteit en be schouwelijkheid tegenover ets dat we nooit hadden kunnen construeren, en dat zijn bete kenis juiss hieraan dankt. Een wonder is iets waarbij wij alleen maar toeschouwers kunnen zijn zonder te willen ingrijpen. Wij kunnen ze niet bedenken. Wanneer we alles zouden kunnen bedenken, zou er .oit iets gebeuren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 21