1
Problemen in St.-
Anna ter Muiden
rond restauratie
van boerenschuur
ZOMA bezig met repetities
voor nieuwe operette
zeeuws
ANTOINE MES
Beeldend kunstenaar in de
architectuur en vrij schilder
Be
ZW;
Busreizen vanuit België
naar Oostburg geen succes
VERVOi
in Ooslburg
Amstei
stad
streek
IBHHBBBHi
iSieuw rieten dak te duur voor eigenaar
Gevaarlijker
Busondernemer laat passagiers
voor niets wachten
Hansweert
Huis
Lachen
Verschil
Voorkeur
COöP
FRIENDS]
RADAR
Woensdag 5 september 1973
(Van een onzer verslaggevers)
SLUIS Binnenkort vindt een bespreking plaats tussen monumentenzorg en ge
meentebestuur van Sluis en de heer C. van Espen uit St.-Anna ter Muiden. Onderwerp
van gesprek zal zijn de restauratie van het rieten dak van de schuur van de heer Van
Espen. De schuur ligt op het rustieke pleintje van St.-Anna ter Muiden, dat in zijn ge
heel onder monumentenzorg valt.
(Van onze correspondentI
OOSTBURG Ook het
Oranjecomité van Oostburg
heeft voor de viering van het
regeringsjubileum een pro
gramma vastgesteld. Vanmor
gen is er in het Ledeltheater
voor de kinderen van de lage
re scholen een filmvoorstel
ling, welke duurt van 10.00 tot
12.00 u. Vertoond zal worden
de film Kuifje.
Eveneens van 10.00 tot 12.00
u. treedt in de gymnastiekzaal
van de openbare lagere school
voor de kleuters het poppen
theater Klaroen op. De mu
ziekvereniging Veronica geeft
's middags om 5.00 u. een
muzikale show met majorettes
uit Terneuzen. Deze show
vindt plaats on het Bedel-
plein.
's Avonds treedt in het Ledel
theater de 25-jarige popzanger
Ralph Mc Teil op. De popa
vond begint om 8.00 u. en zal
mede worden opgeluisterd
door de bastrompettist Gerrit
de Meyer uit Terneuzen. De
Meyer heeft onlangs de bas-
trofee van Nederland gewon
nen. De toegang bedraagt f 3.-
Het dak verkeert in verval
len staat, maar de heer Van
Espen voelt er niets voor veel
geld in de restauratie te ste
ken. „Ik ga mij op mijn leef
tijd niet meer in de schulden
steken", zo zei hij. Restauratie
van het rieten dak zal ver
moedelijk rond f 10.000,gaan
kosten.
„Ik kan golfplaten voor
niets krijgen, die leg ik er zelf
op en dan heb ik voor weinig
geld een goede dakbedekking,
aldus de heer Van Espen. Die
golfplaten kunnen er echter
niet zomaar opgelegd worden,
„daarvoor wordt beslist geen
toestemming gegeven", aldus
burgemeester H. van den Beid
van Sluis, dié overigens alle
begrip voor de problemen van
de heer Van Espen kan on-
brengen.
„Monumentenzorg van de
andere kant kan natuurlijk niet
zonder meer eisen dat de eige
naar "en nieuw rieten dak laat
opleggen, daarom zullen wij
dan ook rond de tafel moeten
gaan zitten. Er zullen subsi
dies gevoteerd moeten wor
den. maar de rijksdienst zit al
met een gat in de begro
ting".
Desgevraagd zei de heer
Van den Beid dat ook de ge
meente Sluis best bereid is
geld voor de restauratie op
tafel te leggen. Hoeveel zal
eerst bekeken moeten worden.
In de gemeenteraad van Sluis
is deze zaak overigens al aan
de orde geweest. Raadslid C
van de Plasse uit St.-Anna,
die onlangs zelf een schuur liet
restaureren, zou het ten zeer
ste betreuren als er golfplaten
op de schuur van Van Espen
zouden komen te liggen. „Zo'n
dakbedekking hoort niet thuis
op de het pleintje van St.-
Anna. Want tenslotte maakt
de schuur daarvan een flink
onderdeel uit. Ik zou het eeu
wig zonde vinden als de
schuur niet in zijn oorspronke
lijke staat werd hersteld. Bo
vendien, als daarvoor nu toe
stemming wordt gegeven, krijg
je een dakbedekking op z'n
boerefluitjes en wat gaat dat in
de toekomst worden?", zo
vroeg hij zich af.
Hij is er een voorstander
van dat Sluis, naast monumen
tenzorg flink subsidieert, zo
dat een klein deel van de res
tauratiekosten op de eigenaar
wordt afgewenteld. Hoe klein
js de vraag nog. „Ik vind zo'n
rieten dak echt wel mooi maar
men moet van mij geen over
dreven bedragen vragen, aldus
de heer Van Espen, die zëi er
wel iets voor te willen beta
len, „Maar tenslotte is het
geen belang van mij, maar
van monumentenzorg, de ge
meente en de toeristen. Laten
die het dan ook maar betalen",
aldus de heer Van Espen die
erop wijst dat hij ook al ver
hoogde assurantiebedragen
voor de bfandverzekering
moet betalen, „want riet is
veel gevaarlijker", zo besloot
hij.
tVan een onzer verslaggevers)
OOSTBURG De buson
derneming uit Brugge, die in
samenwerking met de Oost-
burgse winkeliers iedere
woensdag Belgische kopers uit
Vlaanderen naar Oostburg zou
voeren, heeft het er lelijk bij
laten zitten.
„Het is een fiasco gewor
den", zo zei J. van Kampen,
lid van de middenstandscom
missie, die op het gemeente
huis vergaderde. De busonder-
uemer had wat lucratieve rei
zen en gebruikte daarvoor
bussen, die eigenlijk waren
ingezet voor de dienst op
Oostburg.
Navraag leerde ons dat in
het begin dit initiatief van de
Oostburgse winkeliers goed
werkte. Op diverse halteplaat
sen. van Gent tot Brugge, kon
den kooplustige Belgen op
stappen voor een riesje naar
Oostburg. hierdoor aange
spoord door een fiks aantal
folders en advertenties.
Op een gegeven moment
had de ondernemer echter een
bus nodig voor een rit naar
Parijs en liet daarom een paar
haltes vallen, met het gevolg
dat de aspirantkopers voor
niets stonden te wachten. Dit
gebeurde afgelopen seizoen
nog meerdere keren
De resultaten van de begin
periode echter, hebben de
Oostburgse winkeliers hoop
gegeven en een speciaal hier
voor in dienst gestelde com
missie van de vereniging heeft
intussen goede contacten ge
legd met andere busonderne-
mers. om dit idee volgend jaar
verder uit te werken
Rommelmarkt De voet
balvereniging Hansweertse
Boys heeft afgelopen zaterdag
in zaal Zeelandia een rommel
markt gehouden waarvoor de
belangstelling goed was te
noemen. De opbrengst was
netto 525 gulden. Van tien uur
tot acht uur 's avond® was
men in de gelegenheid de
standjes te bezoeken en deel
te nemen aan het spel met het
Rad van Avontuur
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTBURG De 40 leden
van de Stichting Zeeuwsch-
Vlaamse operette- en musical
amateurs (ZOMA) zijn al
weer enige weken hard aan
het repeteren voor de tweede
operette, die het nog vrij jon
ge gezelschap volgend jaar wil
opvoeren. Gebracht zal dan
worden „Eine Nacht in Vene-
dig" van Johann Strauss, een
operette met veel koorwerk en
toneelspel.
Heeft het ledenbestand wei
nig verwisselingen ondergaan,
wel heeft men een andere di
rigent in de persoon van de
heer Willy van der Meirsch, af
komstig uit Dendermonde en
directeur van de muziekschool
In Ninove. Tevens is hij diri
gent van een orkest dat de
operette muzikaal zal begelei
den.
Ook zal dit jaar, in tegen
stelling tot de vorige uitvoe
ringen het solistisch werk ge-
iaan worden door de leden
van ZOMA en wordt geen be
roepskracht aangetrokken. Di)
had financieel te veel conse
quenties.
In een korte verantwoording
aan de leden deelt het ZOMA-
bestuur mee, dat het eerste
speeljaar is afgesloten met een
tekort van f 9.000,- Gehoopt
wordt dat een rijkssubsidie,
die inmiddels is aangevraagd,
dit tekort met 30-40% zal ver
minderen.
„Ondanks dit grote financië
le tekort, waarvoor wij naar
stig dekkingsmiddelen zoeken,
vinden wij toch dat wij op de
ingeslagen weg moeten door
gaan", zo schrijft het bestuur.
Vier uitverkochte voorstellin
gen in Oostburg met een-
biizonder dankbaar publiek
geven ons moed voor de ko
mende produktie".
Een groot spektakelstuk in
Zeeuwsch-Vlaanderen voor het
voetlicht brengen is zelfs voor
beroëpsartiesten een financieel
waagstuk en slechts mogelijk
door enorme subsidies. Het
bestuur van ZOMA is de
West-Zeeuwsch-Vaanise ge
meente met name Oostburg en
de provincie dan ook zeer
dankbaar voor de financiële
steun, die vorig jaar werd on
dervonden.
„De begroting voor het ko
mende werkjaar, denken wij,
dank zij de ervaringen van het
afgelopen jaar, ten aanzien
va de uitvoeringen rond te
krijgen. De jaarexploitatie
sluit voorlopig nog met een
tekort van f 1.100,- waarvan
wij hopen voldoende nieuwe
donateurs aan te werven", al
dus het bestuur. Die jaarex-
ploitatieopzet heeft overigens
de geplande uitvoeringen bui
ten beschouwing gelaten.
Onder de beeldende kun
stenaars in Zeeland neemt
Antoine Mes een bijzonde
re plaats in die hij zelf in
de vermelding van zijn be
roep in de telefoongids en
elders ook beklemtoont als
„beelden.1 kunstenaar in
architectuur". Dat bete
kent dat hij vóór alles een
beoefenaar is van toege
paste kunst, dat hij nauw
samenwerkt met architec
ten en openbare gebouwen
voorziet van in alle moge
lijke technieken uitgevoer
de accenten die deze ge
bouwen, meestal zeer zake
lijk en functioneel gedacht
en uitgevoerd, een wat
menselijker en joyeuzer
aanzien geven.
In deze zin heeft hij in de
loop der jaren al heel wat
opdrachten vervuld aan en in
openbare gebouwen in Zee
land en Brabant maar ook in
Amsterdam, Rotterdam, Bre
da, Zundert en een grote op
dracht staat hem ook in de
nabije toekomst in
Utrecht te wachten- Enkele
recente voortbrengselen van
zijn „beeldende kunst in ar
chitectuur" zijn o.a. de ver
sieringen die hij aanbracht
op de buitenmuren van het
zusterhuis bij het nieuwe
Sint Antonius Ziekenhuis te
Oostburg en ook de dekora
ties in het interieur van dit
laatste.
Geen wonder dat een man
die om rang heeft met gebou
wen en in grote vlakken
moet denken en werken óok
zelf een groot huis bewoont.
Het pand Dam 75 waarin
Antoine Mes ongeveer ander
half jaar geleden zijn intrek
heeft genomen is dan ook
een woning van allure, het is
een van die oude patriciërs
huizen waaraan Middelburg
nog zo rijk is en die hun
eigen on-vervanfibare sfeer
ademen.
Als Antoine Mes, la-ng en
rijzig van gestalte, een kop
waarin een paar donkerbrui
ne ogen vriendelijk lachen,
een donkere haardos waarin
een geraffineerde dosering
-grijs die het hart van alle
jonge meisjes van alle tijden
sneller laat kloppen, mij de
deur o-pent neemt die sfeer
ie onmiddellijk; gevangen.
„Wat een huis!", zeg ik
met een reverence voor het
gebouwen de eigenaar. „Man,
we zijn er ook zo verrekte
blij mee!", zegt Antoine Mes
en gaat mij voor een paar
trappen op die evenftls de
vloeren van de woonkamer
en het atelier van zwarte
vloerlak voorzien zijn. Die
kleur zwart werkt vooral
goed in het ruime woonver
trek dat door het uitbreken
van een muur naar een klei
nere kamer een soort L-vorm
heeft. „Het is natuurlijk al
tijd een beetje een gok om
zo'n kleur te kiezen", zegl
Antoine Mes. „maar ja, het
doet het toch goed tegenover
de witte wanden. We hebben
echt niet zoveel verbouwd,
eigenlijk alleen ma-ar een
paar afscheidingen doorbro
ken en tegen de wand een
nieuw muurtje van witte
steen aangebracht" „Ki.ik,
zegt hij, mij meetronend naar
de voet van de L- en hier
hebben we een kleine prak
tische keuken, dan is mijn
vrou wbij het koken niet van
het1 gezin of van de gasten
afgesloten".
Met weinige middelen,
zonder het gegeven karakter
van het huis geweld aan te
doen, heeft Mes van Dam 75
een komfortabel, moderne
kunstenaarshuis gemaakt. Wij
laten ons neer in de zithoek
op een zwartleren bank, An
toine Mes aan het ene, ik
aan het andere eind. Boven
ons hangen twee van Mes'
nieuwste schilderijen. Maar
daarover later. Eerst wil ik
weten hoe het bij Antoine
Mes, geboren in 1927, alle
maal begonnen is. Oplei
ding?
„Ja, zegt hij, gezellig on
deruit leunend, dat is eigen
lijk wel om te lachen: Han
delsdagschool, einddiploma
in '46 of '47 behaald. Ik was
eigenlijk voorbestemd een
kantoorbaasje te worden. Ik
moet toegeven dat ik in die
jaren ook helemaal geen uit
gesproken mening over een
eventueel kunstenaarschap
had- Ik heb wel altijd graag
getekend, maar in die tijd
betekende dat altijd na-teke
nen én daar heb ik nooit
bijzondere resultaten in be
haald. Enfin, het ging bij mij
toch wel de kant van de
beeldende kunst op, maar
mijn ouders waren nu een
maal van mening, dat daar
geen droog brood mee te
verdienen viel en als het dan
toch zo nodig moest zou het
iets worden met een vaste
basis. Er vond dus een ge
sprek tussen hen en mijn
tekenleraar plaats en die ried
aan: laat hem toch bouwkun
dig tekenaar worden op een
architektenbureau. Daar had
ik zelf niets tegen, want het
ging in ieder geval de goeie
kant uit en ik dus werken op
een architectenbureau. Het
bureau waar ik ging werken
hield zich in die dagen voor
al bezig met de restauratie
van in de oorlog verwoeste
boerderijen. En i-k maar
plannen tekenen, vooral deu
ren, herinner ik me nog, gro
te deuren. Dat werd op de
duur zo ondraaglijk verve-
'end dat ik ermee op wou
houden. Maar wat nu? Mijn
mders en mijn tekenleraar,
eendrachtig vasthoudend aan
de materiële zekerheid, von
den het dan maar het beste
dat ik tekenleraar zou wor
den en mijn MO-akte zou
halen. Dus ging het naar Til
burg. Vlijtig als ik nou een
maal ben, studeerde ik, maar
die akte stelde enkele eisen
waar ik onmogelijk aan kon
voldoen, het lag me n-iet.
Mijn leraar daar Jan Dijker,
had in die tijd een opdracht
voor een groot mozaiek en
daar heb ik heim veel aan
geholpen en toen was de
MO-droom in rook opgegaan.
Daarna heb ik me in Am
sterdam op de Rijksakade-
mie laten inschrijven voor
het vak beeldende kunst in
architectuur en schilderen en
nou zit ik hier. Dat was
hatl"
opeens in staking en je komt
met een geweldige vertra
ging te zitten. Dat is natuur
lijk wel alleimaal force ma
jeure, maar op het ogenblik
is het toch erg vervelend".
Je beoefent de toegepaste
kunst, maar je bent daar
naast ook vrij schilder. Heb
je een voorkeur voor het een
of het ander?
„Nee, zegt Antoine Mes na
enig nadenken, dat kan ik
niet zeggen, het toegepaste
werk en de opdracht stellen
je steeds voor nieuwe pro
blemen. het activeert je
geest, daarbij wordt je door
de opdracht een zekere disci
pline opgelegd, wat ook heil
zaam is. Wat wel soms ver
velend is van toegepaste
kunst is de toelevering van
materiaal en de technische
beslommeringen waarmee je
te maken krijgt. Je hebt, zo
als ik onlangs, een groot stuk
Carrarisch marmer nodig, je
bestelt het vroeg genoeg van
te voren en dan gaan de
mijnwerkers in Italië
Toch lijkt het mij dat er
een groot verschil is in het
werken als toegepast kunste
naar en als vrij schilder.
„Nou, dat geloof ik eigen
lijk niet, dat verschil is niet
zo groot- De werkwijze is
voor mij in bei-de gevallen
hetzelfde, het vlak een funk-
tie geven, in het vlak een
ordening aanbrengen, het
zoeken naar een compositori
sche orde, dat is in beide
gevallen hetzelfde. Alleen is
het wel zo dat beeldende
kunst in architectuur altijd
een uitgekiende zaak is, ter
wijl je in vrij werk de wer
kelijkheid meer emotioneel
vertolkt.
Het verschil ligt dus vol
gens jou in het inspiratieve
moment?
„Ja in het ene geval komt
die van buitenaf, door de
opdracht, daar door word je
geactiveerd, in het andere
geval komt die uit je zelf".
Ik kijk naar de schilderij
en van Antoine Mes aan de
wanden. Doeken van groot
formaat waar banaal uitge
drukt weinig opstaat, er is
veel wit en je ziet bijvoor
beeld tegen een witte tegel
muur een bruine jas hangen,
alleen een bruine ja-s tegen
veel wit, uiterst precies ge
schilderd. Op een ander
schilderij eveneens tegen een
witte muur een soort van
keukenrekje met enkele
voorwerpen erop p.a. een
helgele citroen, op weer een
ander schilderijen een zelfde
soort rek met daarop een
schaal eieren. Alles met gro
te precisie en met een soort
overbelichting van de werke
lijkheid geschilderd, men zou
zeggen dat Antoine Mes ons
de dagelijkse dingen wil la
ten zien in hun eenvoudigse
ontroerende schoonheid en
daarom isoleert hij ze in veel
wit.
Voor de vrije schilder An
toine Mes is dat een geheel
nieuwe wijze van werken. In
vroeger jaren was hij vooral
een schilder van landschap
pen en de kleuren' van zijn
voorkeur waren aardkleuren
okers en ombers. Thans is er
een opvallende doorbraak
naar eenvoud, reinheid, zui
verheid, waarheid ook. Ook
het vroegere werk van An
toine Mes dat men op vele
tentoonstellingen van de
Zeeuwse kunstkring heeft
kunnen zien, straalde altijd
een zeer grote distinctie uit,
het ademde een grote drang
naar rust en stilte waarmee
het vleugje expressionistische
schilderijen en gouaches ge
daan waren eigenlijk in te
genstelling stond. Nu schijnt
een evenwicht bereikt tussen
de benadering van het motief
en de schilderwijze en dat
maakt het nieuwe werk van
Mes tot een opvallend feno
meen van zinvolle en orga
nische vernieuwing en de
uiting van een rijpingspro
ces.
„Weet je", zegt Mes, „ik
heb van dit nieuwe werk
n-og niet zoveel, eigenlijk
maar een stuk of vijf zes
grote doeken, die allemaal
betrekking hebben op din
gen, maar ik geloof dat het
mogelijk moet zijn op dezp
manier ook landschappen t»
schilderen en dat ga ik doen
ook"
Mijn volgende vraag sluit
aan op het verschil in inspi
ratie. Zou je mij kunnen
verklaren wat naar jouw ei
gen gevoel de diepste drijf
veer van je inspiratie is
en ik spreek nu over d»
vrije schilder wat de reden
is waarom je werkt?
Antoine Mes veert wat om
hoog uit de bank, brengt de
hand aan zijn hoofd: „Jezus,
wat een vraag zeg!, waarom
werk je? Daar heb ik eigen
lijk nooit over nagedacht. Je
bedoelt toch niet of ik een
boodsohap heb of zo?"
Nee helemaal niet, bood
schappen laten we over aan
huisvrouwen, dominees, pas
toors en kruideniers. Dat
lijkt me geen zaak voor kun
stenaars, al wordt daar wel
eens anders over gedacht.
„Mijn hemel, verzucht An
toine Mes en over het ver
stilde gezicht van mevrouw
Mes, gevat in een omlijsting
van lang zwart haar, zweemt
een glimlach- Ze heeft ons
gesprek onopvallend, zo nu
en dan voor keelsmering zor
gend met een kop thee en
later met sherry bijgewoond.
Haar man zit nu bijna vooro
ver gebogen, hand aan het
hoofd, waarom werk je? Na
tuurlijk in de eerste plaats
voor je zelf!
Natuurlijk zeg ik, maar
waarom doe je wat je doet?
Een lange stilte. „Ja, zegt
hij dan, waarom doe je het?
En er komt een rustige blij
de klank in zijn stem, ik ge
loof eigenlijk vooral om dat
wat je buiten ziet mee te
nemen, daarom leg je het
vast om het voor altijd te
bezitten in een zo puur mo
gelijke vorm. Later ga je er
dan een eigen wereld mee
bouwen, een wereld naar je
eigen maat en visie".
Dat lijkt me Antoine Mes
ten voeten uit! zeg ik: ik ben
volkomen tevreden.
Mevrouw Mes glimlacht
guitig. Ik heb Antoine eigen
lijk nog nooit zo horen spre
ken over zichzelf, zegt ze met
vrouwelijke tevredenheid, ik
vind dat zo grappig! „JA
mijn hemel, excuseert zich
Antoine, ik ben ook zo'n
geïntroverteerde vent, maar
ik vond dit nou een verrekte
leuk gesprek". Ik ook! zeg ik
volmondig en naar waar
heid.
eindredactie
bas augustijn
Woensdag 5 septem!
pE Coöp BV-t
hebben met algen
meli besloten een
land BV op te rici
van onder andere e
marketing afdelin
maakt. Deze afdeli
ting zal °P korte
den gerealiseerd
gehuisvest in Utri
FOKKER heeft
maand meer dan
tuigen van het
Friendship verko
regering va-n Iran,]
een overeenkomst
voor de levering v:
27 toestellen aa nde
ke Iraanse marine.
EEN team van d
kaanse firma We
heeft vorige week
bezocht voor bes
met het ministerie
UTRECHT (ANP
Nederlandse beroep^
Ongeveer 80 procen
week te weinig. Ditl
NKV en CNV gecolf
een wegrestaurant
hebben gelegd met
Doel van de actie
chauffeurs de gelegeij
geven om de vak
stuurders hun problen
te leggen en vragen tsj
De bonden hadden
thode gekozen omdat
kwart van de mense
beroepsgoederenvervoel
organiseerd.
De meest voorll
le kolom slotkoi
Actieve aandeler
Handel en industT
AKZO 2U 69,90
ABN 100 319,00
Amro 20 77,40
Am.Kubber 750 223,00
deii-Alij 75 126,50
Dortitsche P. 20 136,50
Dordtscbe P.Prei 135,80
Hcineken H. 25 259,00
Heineken f 25 278,50
H.A.L. f 20C 186,00
lioogov. f 20 68,60
HVA Meyen
KLM f 100
KovOüe S 20
KNSM f 100
Wat. Ned. 10
Omsneren Cert
Philips 10
Robeco 50
Rolinco 50
Scheepv.Un 50
Unilever 20
92,00
99,00
107,00
202,00
68,50
380,00
53,20
226,50
150,00
133,50
126,40
Actieve obligatie
staatsleningen
95,80
95,80
95,50
97,70
96.00
96,00
98,40
8 Ned.69-94
8 id 70-95
8 id 71*96
8 id 701-85
8 id 7011
8 id 70111
8 id 69-76
8 id 70-77
73/4 id 71-96
7'/« id 70-87
ÏVz id 69-95
V/t td 71-96
7Va id 72-97
7Va id 71-81
7Va id 72-97
7 id 661-91
7 id 6611
7 id 69-94
6'^ id 681-93
6Va id 68 II
S'/s id 68III
6Va id 68IV
S'/t id 66-91
G1/* id 67-92
6 id 67-92
53/< id 6511-90
5V< id 66 1-90
5'/« id 64i-89
S'/i id. 651-90
5 id 64 1189
4'» id 58-83
4'<2 id 59-89
4 id 601-85
4,2 id 6011
4,/2 id 63-93
id 64-74
4'a
4V* id 59-84
4,/' id 60-90
4'/« id 61-91
4V« id 631-93
id 6311
4 id 61-86
4 id 62-92
33« id 53-93
3Va id st 47
312 id 51-76
3' 2 id 53-83
3& id 56-86
*V« id 48.j)8
50-90
'd 54-94
3l/« id 55-95
92.30
92.30
95,60
91,00
91,00
90,50
93,90
88,00
89.00
88,80
87,50
84.50
84,40
84,40
84,30
86,70
"63,00
82,00
84,10
84,50
82.20
82,90
78,00
85,20
78,20
83,20
77,20
75,80
97,30
82,80
75,90
75,30
73,80
73,40
78.90
73,20
71,00
65,50
93.50
84,30
80,10
65,00
70.00
69 50
69,70