1 Problemen in St.- Anna ter Muiden rond restauratie van boerenschuur ZOMA bezig met repetities voor nieuwe operette zeeuws ANTOINE MES Beeldend kunstenaar in de architectuur en vrij schilder Be ZW; Busreizen vanuit België naar Oostburg geen succes VERVOi in Ooslburg Amstei stad streek IBHHBBBHi iSieuw rieten dak te duur voor eigenaar Gevaarlijker Busondernemer laat passagiers voor niets wachten Hansweert Huis Lachen Verschil Voorkeur COöP FRIENDS] RADAR Woensdag 5 september 1973 (Van een onzer verslaggevers) SLUIS Binnenkort vindt een bespreking plaats tussen monumentenzorg en ge meentebestuur van Sluis en de heer C. van Espen uit St.-Anna ter Muiden. Onderwerp van gesprek zal zijn de restauratie van het rieten dak van de schuur van de heer Van Espen. De schuur ligt op het rustieke pleintje van St.-Anna ter Muiden, dat in zijn ge heel onder monumentenzorg valt. (Van onze correspondentI OOSTBURG Ook het Oranjecomité van Oostburg heeft voor de viering van het regeringsjubileum een pro gramma vastgesteld. Vanmor gen is er in het Ledeltheater voor de kinderen van de lage re scholen een filmvoorstel ling, welke duurt van 10.00 tot 12.00 u. Vertoond zal worden de film Kuifje. Eveneens van 10.00 tot 12.00 u. treedt in de gymnastiekzaal van de openbare lagere school voor de kleuters het poppen theater Klaroen op. De mu ziekvereniging Veronica geeft 's middags om 5.00 u. een muzikale show met majorettes uit Terneuzen. Deze show vindt plaats on het Bedel- plein. 's Avonds treedt in het Ledel theater de 25-jarige popzanger Ralph Mc Teil op. De popa vond begint om 8.00 u. en zal mede worden opgeluisterd door de bastrompettist Gerrit de Meyer uit Terneuzen. De Meyer heeft onlangs de bas- trofee van Nederland gewon nen. De toegang bedraagt f 3.- Het dak verkeert in verval len staat, maar de heer Van Espen voelt er niets voor veel geld in de restauratie te ste ken. „Ik ga mij op mijn leef tijd niet meer in de schulden steken", zo zei hij. Restauratie van het rieten dak zal ver moedelijk rond f 10.000,gaan kosten. „Ik kan golfplaten voor niets krijgen, die leg ik er zelf op en dan heb ik voor weinig geld een goede dakbedekking, aldus de heer Van Espen. Die golfplaten kunnen er echter niet zomaar opgelegd worden, „daarvoor wordt beslist geen toestemming gegeven", aldus burgemeester H. van den Beid van Sluis, dié overigens alle begrip voor de problemen van de heer Van Espen kan on- brengen. „Monumentenzorg van de andere kant kan natuurlijk niet zonder meer eisen dat de eige naar "en nieuw rieten dak laat opleggen, daarom zullen wij dan ook rond de tafel moeten gaan zitten. Er zullen subsi dies gevoteerd moeten wor den. maar de rijksdienst zit al met een gat in de begro ting". Desgevraagd zei de heer Van den Beid dat ook de ge meente Sluis best bereid is geld voor de restauratie op tafel te leggen. Hoeveel zal eerst bekeken moeten worden. In de gemeenteraad van Sluis is deze zaak overigens al aan de orde geweest. Raadslid C van de Plasse uit St.-Anna, die onlangs zelf een schuur liet restaureren, zou het ten zeer ste betreuren als er golfplaten op de schuur van Van Espen zouden komen te liggen. „Zo'n dakbedekking hoort niet thuis op de het pleintje van St.- Anna. Want tenslotte maakt de schuur daarvan een flink onderdeel uit. Ik zou het eeu wig zonde vinden als de schuur niet in zijn oorspronke lijke staat werd hersteld. Bo vendien, als daarvoor nu toe stemming wordt gegeven, krijg je een dakbedekking op z'n boerefluitjes en wat gaat dat in de toekomst worden?", zo vroeg hij zich af. Hij is er een voorstander van dat Sluis, naast monumen tenzorg flink subsidieert, zo dat een klein deel van de res tauratiekosten op de eigenaar wordt afgewenteld. Hoe klein js de vraag nog. „Ik vind zo'n rieten dak echt wel mooi maar men moet van mij geen over dreven bedragen vragen, aldus de heer Van Espen, die zëi er wel iets voor te willen beta len, „Maar tenslotte is het geen belang van mij, maar van monumentenzorg, de ge meente en de toeristen. Laten die het dan ook maar betalen", aldus de heer Van Espen die erop wijst dat hij ook al ver hoogde assurantiebedragen voor de bfandverzekering moet betalen, „want riet is veel gevaarlijker", zo besloot hij. tVan een onzer verslaggevers) OOSTBURG De buson derneming uit Brugge, die in samenwerking met de Oost- burgse winkeliers iedere woensdag Belgische kopers uit Vlaanderen naar Oostburg zou voeren, heeft het er lelijk bij laten zitten. „Het is een fiasco gewor den", zo zei J. van Kampen, lid van de middenstandscom missie, die op het gemeente huis vergaderde. De busonder- uemer had wat lucratieve rei zen en gebruikte daarvoor bussen, die eigenlijk waren ingezet voor de dienst op Oostburg. Navraag leerde ons dat in het begin dit initiatief van de Oostburgse winkeliers goed werkte. Op diverse halteplaat sen. van Gent tot Brugge, kon den kooplustige Belgen op stappen voor een riesje naar Oostburg. hierdoor aange spoord door een fiks aantal folders en advertenties. Op een gegeven moment had de ondernemer echter een bus nodig voor een rit naar Parijs en liet daarom een paar haltes vallen, met het gevolg dat de aspirantkopers voor niets stonden te wachten. Dit gebeurde afgelopen seizoen nog meerdere keren De resultaten van de begin periode echter, hebben de Oostburgse winkeliers hoop gegeven en een speciaal hier voor in dienst gestelde com missie van de vereniging heeft intussen goede contacten ge legd met andere busonderne- mers. om dit idee volgend jaar verder uit te werken Rommelmarkt De voet balvereniging Hansweertse Boys heeft afgelopen zaterdag in zaal Zeelandia een rommel markt gehouden waarvoor de belangstelling goed was te noemen. De opbrengst was netto 525 gulden. Van tien uur tot acht uur 's avond® was men in de gelegenheid de standjes te bezoeken en deel te nemen aan het spel met het Rad van Avontuur (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG De 40 leden van de Stichting Zeeuwsch- Vlaamse operette- en musical amateurs (ZOMA) zijn al weer enige weken hard aan het repeteren voor de tweede operette, die het nog vrij jon ge gezelschap volgend jaar wil opvoeren. Gebracht zal dan worden „Eine Nacht in Vene- dig" van Johann Strauss, een operette met veel koorwerk en toneelspel. Heeft het ledenbestand wei nig verwisselingen ondergaan, wel heeft men een andere di rigent in de persoon van de heer Willy van der Meirsch, af komstig uit Dendermonde en directeur van de muziekschool In Ninove. Tevens is hij diri gent van een orkest dat de operette muzikaal zal begelei den. Ook zal dit jaar, in tegen stelling tot de vorige uitvoe ringen het solistisch werk ge- iaan worden door de leden van ZOMA en wordt geen be roepskracht aangetrokken. Di) had financieel te veel conse quenties. In een korte verantwoording aan de leden deelt het ZOMA- bestuur mee, dat het eerste speeljaar is afgesloten met een tekort van f 9.000,- Gehoopt wordt dat een rijkssubsidie, die inmiddels is aangevraagd, dit tekort met 30-40% zal ver minderen. „Ondanks dit grote financië le tekort, waarvoor wij naar stig dekkingsmiddelen zoeken, vinden wij toch dat wij op de ingeslagen weg moeten door gaan", zo schrijft het bestuur. Vier uitverkochte voorstellin gen in Oostburg met een- biizonder dankbaar publiek geven ons moed voor de ko mende produktie". Een groot spektakelstuk in Zeeuwsch-Vlaanderen voor het voetlicht brengen is zelfs voor beroëpsartiesten een financieel waagstuk en slechts mogelijk door enorme subsidies. Het bestuur van ZOMA is de West-Zeeuwsch-Vaanise ge meente met name Oostburg en de provincie dan ook zeer dankbaar voor de financiële steun, die vorig jaar werd on dervonden. „De begroting voor het ko mende werkjaar, denken wij, dank zij de ervaringen van het afgelopen jaar, ten aanzien va de uitvoeringen rond te krijgen. De jaarexploitatie sluit voorlopig nog met een tekort van f 1.100,- waarvan wij hopen voldoende nieuwe donateurs aan te werven", al dus het bestuur. Die jaarex- ploitatieopzet heeft overigens de geplande uitvoeringen bui ten beschouwing gelaten. Onder de beeldende kun stenaars in Zeeland neemt Antoine Mes een bijzonde re plaats in die hij zelf in de vermelding van zijn be roep in de telefoongids en elders ook beklemtoont als „beelden.1 kunstenaar in architectuur". Dat bete kent dat hij vóór alles een beoefenaar is van toege paste kunst, dat hij nauw samenwerkt met architec ten en openbare gebouwen voorziet van in alle moge lijke technieken uitgevoer de accenten die deze ge bouwen, meestal zeer zake lijk en functioneel gedacht en uitgevoerd, een wat menselijker en joyeuzer aanzien geven. In deze zin heeft hij in de loop der jaren al heel wat opdrachten vervuld aan en in openbare gebouwen in Zee land en Brabant maar ook in Amsterdam, Rotterdam, Bre da, Zundert en een grote op dracht staat hem ook in de nabije toekomst in Utrecht te wachten- Enkele recente voortbrengselen van zijn „beeldende kunst in ar chitectuur" zijn o.a. de ver sieringen die hij aanbracht op de buitenmuren van het zusterhuis bij het nieuwe Sint Antonius Ziekenhuis te Oostburg en ook de dekora ties in het interieur van dit laatste. Geen wonder dat een man die om rang heeft met gebou wen en in grote vlakken moet denken en werken óok zelf een groot huis bewoont. Het pand Dam 75 waarin Antoine Mes ongeveer ander half jaar geleden zijn intrek heeft genomen is dan ook een woning van allure, het is een van die oude patriciërs huizen waaraan Middelburg nog zo rijk is en die hun eigen on-vervanfibare sfeer ademen. Als Antoine Mes, la-ng en rijzig van gestalte, een kop waarin een paar donkerbrui ne ogen vriendelijk lachen, een donkere haardos waarin een geraffineerde dosering -grijs die het hart van alle jonge meisjes van alle tijden sneller laat kloppen, mij de deur o-pent neemt die sfeer ie onmiddellijk; gevangen. „Wat een huis!", zeg ik met een reverence voor het gebouwen de eigenaar. „Man, we zijn er ook zo verrekte blij mee!", zegt Antoine Mes en gaat mij voor een paar trappen op die evenftls de vloeren van de woonkamer en het atelier van zwarte vloerlak voorzien zijn. Die kleur zwart werkt vooral goed in het ruime woonver trek dat door het uitbreken van een muur naar een klei nere kamer een soort L-vorm heeft. „Het is natuurlijk al tijd een beetje een gok om zo'n kleur te kiezen", zegl Antoine Mes. „maar ja, het doet het toch goed tegenover de witte wanden. We hebben echt niet zoveel verbouwd, eigenlijk alleen ma-ar een paar afscheidingen doorbro ken en tegen de wand een nieuw muurtje van witte steen aangebracht" „Ki.ik, zegt hij, mij meetronend naar de voet van de L- en hier hebben we een kleine prak tische keuken, dan is mijn vrou wbij het koken niet van het1 gezin of van de gasten afgesloten". Met weinige middelen, zonder het gegeven karakter van het huis geweld aan te doen, heeft Mes van Dam 75 een komfortabel, moderne kunstenaarshuis gemaakt. Wij laten ons neer in de zithoek op een zwartleren bank, An toine Mes aan het ene, ik aan het andere eind. Boven ons hangen twee van Mes' nieuwste schilderijen. Maar daarover later. Eerst wil ik weten hoe het bij Antoine Mes, geboren in 1927, alle maal begonnen is. Oplei ding? „Ja, zegt hij, gezellig on deruit leunend, dat is eigen lijk wel om te lachen: Han delsdagschool, einddiploma in '46 of '47 behaald. Ik was eigenlijk voorbestemd een kantoorbaasje te worden. Ik moet toegeven dat ik in die jaren ook helemaal geen uit gesproken mening over een eventueel kunstenaarschap had- Ik heb wel altijd graag getekend, maar in die tijd betekende dat altijd na-teke nen én daar heb ik nooit bijzondere resultaten in be haald. Enfin, het ging bij mij toch wel de kant van de beeldende kunst op, maar mijn ouders waren nu een maal van mening, dat daar geen droog brood mee te verdienen viel en als het dan toch zo nodig moest zou het iets worden met een vaste basis. Er vond dus een ge sprek tussen hen en mijn tekenleraar plaats en die ried aan: laat hem toch bouwkun dig tekenaar worden op een architektenbureau. Daar had ik zelf niets tegen, want het ging in ieder geval de goeie kant uit en ik dus werken op een architectenbureau. Het bureau waar ik ging werken hield zich in die dagen voor al bezig met de restauratie van in de oorlog verwoeste boerderijen. En i-k maar plannen tekenen, vooral deu ren, herinner ik me nog, gro te deuren. Dat werd op de duur zo ondraaglijk verve- 'end dat ik ermee op wou houden. Maar wat nu? Mijn mders en mijn tekenleraar, eendrachtig vasthoudend aan de materiële zekerheid, von den het dan maar het beste dat ik tekenleraar zou wor den en mijn MO-akte zou halen. Dus ging het naar Til burg. Vlijtig als ik nou een maal ben, studeerde ik, maar die akte stelde enkele eisen waar ik onmogelijk aan kon voldoen, het lag me n-iet. Mijn leraar daar Jan Dijker, had in die tijd een opdracht voor een groot mozaiek en daar heb ik heim veel aan geholpen en toen was de MO-droom in rook opgegaan. Daarna heb ik me in Am sterdam op de Rijksakade- mie laten inschrijven voor het vak beeldende kunst in architectuur en schilderen en nou zit ik hier. Dat was hatl" opeens in staking en je komt met een geweldige vertra ging te zitten. Dat is natuur lijk wel alleimaal force ma jeure, maar op het ogenblik is het toch erg vervelend". Je beoefent de toegepaste kunst, maar je bent daar naast ook vrij schilder. Heb je een voorkeur voor het een of het ander? „Nee, zegt Antoine Mes na enig nadenken, dat kan ik niet zeggen, het toegepaste werk en de opdracht stellen je steeds voor nieuwe pro blemen. het activeert je geest, daarbij wordt je door de opdracht een zekere disci pline opgelegd, wat ook heil zaam is. Wat wel soms ver velend is van toegepaste kunst is de toelevering van materiaal en de technische beslommeringen waarmee je te maken krijgt. Je hebt, zo als ik onlangs, een groot stuk Carrarisch marmer nodig, je bestelt het vroeg genoeg van te voren en dan gaan de mijnwerkers in Italië Toch lijkt het mij dat er een groot verschil is in het werken als toegepast kunste naar en als vrij schilder. „Nou, dat geloof ik eigen lijk niet, dat verschil is niet zo groot- De werkwijze is voor mij in bei-de gevallen hetzelfde, het vlak een funk- tie geven, in het vlak een ordening aanbrengen, het zoeken naar een compositori sche orde, dat is in beide gevallen hetzelfde. Alleen is het wel zo dat beeldende kunst in architectuur altijd een uitgekiende zaak is, ter wijl je in vrij werk de wer kelijkheid meer emotioneel vertolkt. Het verschil ligt dus vol gens jou in het inspiratieve moment? „Ja in het ene geval komt die van buitenaf, door de opdracht, daar door word je geactiveerd, in het andere geval komt die uit je zelf". Ik kijk naar de schilderij en van Antoine Mes aan de wanden. Doeken van groot formaat waar banaal uitge drukt weinig opstaat, er is veel wit en je ziet bijvoor beeld tegen een witte tegel muur een bruine jas hangen, alleen een bruine ja-s tegen veel wit, uiterst precies ge schilderd. Op een ander schilderij eveneens tegen een witte muur een soort van keukenrekje met enkele voorwerpen erop p.a. een helgele citroen, op weer een ander schilderijen een zelfde soort rek met daarop een schaal eieren. Alles met gro te precisie en met een soort overbelichting van de werke lijkheid geschilderd, men zou zeggen dat Antoine Mes ons de dagelijkse dingen wil la ten zien in hun eenvoudigse ontroerende schoonheid en daarom isoleert hij ze in veel wit. Voor de vrije schilder An toine Mes is dat een geheel nieuwe wijze van werken. In vroeger jaren was hij vooral een schilder van landschap pen en de kleuren' van zijn voorkeur waren aardkleuren okers en ombers. Thans is er een opvallende doorbraak naar eenvoud, reinheid, zui verheid, waarheid ook. Ook het vroegere werk van An toine Mes dat men op vele tentoonstellingen van de Zeeuwse kunstkring heeft kunnen zien, straalde altijd een zeer grote distinctie uit, het ademde een grote drang naar rust en stilte waarmee het vleugje expressionistische schilderijen en gouaches ge daan waren eigenlijk in te genstelling stond. Nu schijnt een evenwicht bereikt tussen de benadering van het motief en de schilderwijze en dat maakt het nieuwe werk van Mes tot een opvallend feno meen van zinvolle en orga nische vernieuwing en de uiting van een rijpingspro ces. „Weet je", zegt Mes, „ik heb van dit nieuwe werk n-og niet zoveel, eigenlijk maar een stuk of vijf zes grote doeken, die allemaal betrekking hebben op din gen, maar ik geloof dat het mogelijk moet zijn op dezp manier ook landschappen t» schilderen en dat ga ik doen ook" Mijn volgende vraag sluit aan op het verschil in inspi ratie. Zou je mij kunnen verklaren wat naar jouw ei gen gevoel de diepste drijf veer van je inspiratie is en ik spreek nu over d» vrije schilder wat de reden is waarom je werkt? Antoine Mes veert wat om hoog uit de bank, brengt de hand aan zijn hoofd: „Jezus, wat een vraag zeg!, waarom werk je? Daar heb ik eigen lijk nooit over nagedacht. Je bedoelt toch niet of ik een boodsohap heb of zo?" Nee helemaal niet, bood schappen laten we over aan huisvrouwen, dominees, pas toors en kruideniers. Dat lijkt me geen zaak voor kun stenaars, al wordt daar wel eens anders over gedacht. „Mijn hemel, verzucht An toine Mes en over het ver stilde gezicht van mevrouw Mes, gevat in een omlijsting van lang zwart haar, zweemt een glimlach- Ze heeft ons gesprek onopvallend, zo nu en dan voor keelsmering zor gend met een kop thee en later met sherry bijgewoond. Haar man zit nu bijna vooro ver gebogen, hand aan het hoofd, waarom werk je? Na tuurlijk in de eerste plaats voor je zelf! Natuurlijk zeg ik, maar waarom doe je wat je doet? Een lange stilte. „Ja, zegt hij dan, waarom doe je het? En er komt een rustige blij de klank in zijn stem, ik ge loof eigenlijk vooral om dat wat je buiten ziet mee te nemen, daarom leg je het vast om het voor altijd te bezitten in een zo puur mo gelijke vorm. Later ga je er dan een eigen wereld mee bouwen, een wereld naar je eigen maat en visie". Dat lijkt me Antoine Mes ten voeten uit! zeg ik: ik ben volkomen tevreden. Mevrouw Mes glimlacht guitig. Ik heb Antoine eigen lijk nog nooit zo horen spre ken over zichzelf, zegt ze met vrouwelijke tevredenheid, ik vind dat zo grappig! „JA mijn hemel, excuseert zich Antoine, ik ben ook zo'n geïntroverteerde vent, maar ik vond dit nou een verrekte leuk gesprek". Ik ook! zeg ik volmondig en naar waar heid. eindredactie bas augustijn Woensdag 5 septem! pE Coöp BV-t hebben met algen meli besloten een land BV op te rici van onder andere e marketing afdelin maakt. Deze afdeli ting zal °P korte den gerealiseerd gehuisvest in Utri FOKKER heeft maand meer dan tuigen van het Friendship verko regering va-n Iran,] een overeenkomst voor de levering v: 27 toestellen aa nde ke Iraanse marine. EEN team van d kaanse firma We heeft vorige week bezocht voor bes met het ministerie UTRECHT (ANP Nederlandse beroep^ Ongeveer 80 procen week te weinig. Ditl NKV en CNV gecolf een wegrestaurant hebben gelegd met Doel van de actie chauffeurs de gelegeij geven om de vak stuurders hun problen te leggen en vragen tsj De bonden hadden thode gekozen omdat kwart van de mense beroepsgoederenvervoel organiseerd. De meest voorll le kolom slotkoi Actieve aandeler Handel en industT AKZO 2U 69,90 ABN 100 319,00 Amro 20 77,40 Am.Kubber 750 223,00 deii-Alij 75 126,50 Dortitsche P. 20 136,50 Dordtscbe P.Prei 135,80 Hcineken H. 25 259,00 Heineken f 25 278,50 H.A.L. f 20C 186,00 lioogov. f 20 68,60 HVA Meyen KLM f 100 KovOüe S 20 KNSM f 100 Wat. Ned. 10 Omsneren Cert Philips 10 Robeco 50 Rolinco 50 Scheepv.Un 50 Unilever 20 92,00 99,00 107,00 202,00 68,50 380,00 53,20 226,50 150,00 133,50 126,40 Actieve obligatie staatsleningen 95,80 95,80 95,50 97,70 96.00 96,00 98,40 8 Ned.69-94 8 id 70-95 8 id 71*96 8 id 701-85 8 id 7011 8 id 70111 8 id 69-76 8 id 70-77 73/4 id 71-96 7'/« id 70-87 ÏVz id 69-95 V/t td 71-96 7Va id 72-97 7Va id 71-81 7Va id 72-97 7 id 661-91 7 id 6611 7 id 69-94 6'^ id 681-93 6Va id 68 II S'/s id 68III 6Va id 68IV S'/t id 66-91 G1/* id 67-92 6 id 67-92 53/< id 6511-90 5V< id 66 1-90 5'/« id 64i-89 S'/i id. 651-90 5 id 64 1189 4'» id 58-83 4'<2 id 59-89 4 id 601-85 4,2 id 6011 4,/2 id 63-93 id 64-74 4'a 4V* id 59-84 4,/' id 60-90 4'/« id 61-91 4V« id 631-93 id 6311 4 id 61-86 4 id 62-92 33« id 53-93 3Va id st 47 312 id 51-76 3' 2 id 53-83 3& id 56-86 *V« id 48.j)8 50-90 'd 54-94 3l/« id 55-95 92.30 92.30 95,60 91,00 91,00 90,50 93,90 88,00 89.00 88,80 87,50 84.50 84,40 84,40 84,30 86,70 "63,00 82,00 84,10 84,50 82.20 82,90 78,00 85,20 78,20 83,20 77,20 75,80 97,30 82,80 75,90 75,30 73,80 73,40 78.90 73,20 71,00 65,50 93.50 84,30 80,10 65,00 70.00 69 50 69,70

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 8