Appèl op de kunst van broodbakken Bonte variaties op het thema hobby ■ES BV De vrijheid, die bij je zelf begint Wanneer en hoe spreiding van vakantie in '74 Verpleegkundigen bundelen krachten MONUMENTENZORG KOMT VEEL GELD TEKORT Geen wapens meer in gevangenissen 9 cultuur tik werker jijpfitter liulparbeider NDACHT OPGELETÜ! VERKOOPT HET HOF VAN WESTERLO AAN FANTASTISCH LAGE PRIJZEN ZE MOETEN WEG ijdschrift KUNSTONDERWIJS PROTESTEERT BIJ MINISTER: EIGEN GEZICHT AANGETAST orm xpositie oek Recherche- en kaderschool politie onder één dak Navo-oefening „Quick Shave" VfijdaQ 24 augustus 1973 i rroeiend bedrijf in lit naar all-round krachten li opgedaan in de onder- l:hemisch bedrijf. leid voor een I werkzaamheden betreffend. Iibrieksinstallaties. laanbeveling. enst verricht. korte sollicitatiebrief te 81, Middelburg. c1aal eiken meubelen Fabrieksshowroom geopend: elke dag van 9 tot 6 uur vrijdag van 9 tot 9 uur S3 zaterdag van 10 tot 4 u. ISTEN WEDSTRIJDEN in bn wedstrijden deelnemen. Ij ven tot zaterdag 1 septem- Daar wij 15 NIEUWE KAM 10NS en 5 NIEUWE LUXE WAGENS aangekocht hebben zijn volledig oud wagenpark. Iedere zaterdag, gans de dag tentoonstelling van al deze wagens. I NATUUR en sculptuur; de openluchtbeeldenexpositie op het terrein van de Hooge Hees tussen Eersel en Steensel te zien tot 2 september. I PREMIèRE van de operette op het Üs „lm Weissen Rössl" door het Deutsches Eistheater Berlin op vrijdag 7 september in de Jubileumhal van het Philips Ontspanndngs Centrum te Eindhoven. Om 20.00 uur. t GAUDEAMUS, internatio nale muziekweek; dit jaar van 14-22 september. Keuze uit 142 ingezonden partituren uit 15 landen. Op 16 september geeft dan het Zeeuws Jeugd Orkest o.l.v. Peter Jense een middagconcert in de Rotter damse Doelen. ALTERNATIEVE Filmweek tijdens „de" filmweek in Arn hem. Aandacht voor films, die de commercie blokkeert. Be halve informatieve program ma's veertien premières: don derdag a.s. Tragic Diary (Ca nada), vrijdag, El Chacal de Nahuhel Toro (Chili), zater dag: Tout va bien (Frankrijk- Goddard), zondag: Ludwig Requiem für einen jungfrauli- chen König (Duitsland), maandag: Dear Ireen (Dene marken), dinsdag: Le Mandat (Senegal), woensdag: Vaarwel (Nederland-Guido Peters). Telkens om 20.00 uur in jon- {ereneentrum WillemsDlein. VOCALlSTENconcours van '(ot en met 8 september in Bosch. Met 84 deelnemers "'"«l landen, o.a. 38 sopranen. ïL.finales op 6 en 7 sep- her finale 8 september. In j#0i' voor iedereen toegan- iahjk'oP 12 september con- I a van HRO met eerste- en t«eedeprijswinnaars. KRO zendt uit- EXPONENT '73: een expo- He onder het motto „Geef de ,at een buitenkans" op het Sein van de Heidemij in Lansbergen. Tot oktober. 1 aanvulling geven op het i wende straatplein en park- heeld Ongeveer 140 exposan- l unmet 1100 materialen (landers over Kees heet het nieuwe dat Kees Manders mhi'èef Persoonlijke beleve- en 'over zijn broer Tom, Sim Sonneveld, Lou Bandy, joon de Leur e.a. Op 28 au- rastus overhandigt hij Jules 5e Corte het eerste exemplaar de Moulin Rouge te Am sterdam. Opbrengst van het boek is voor het Nederlandse Blindenwezen-geleidehon- Zes organisaties op het ge bied van het kunstonderwijs in ons land gaan 28 augustus bij minister Van Kemenade en staatssecretaris Klein van On derwijs en Wetenschappen protesteren tegen de doorvoe ring van de planningsprocedu re voor het post-secundair on derwijs in haar huidige vorm. Ze eisen voorzieningen, die aantasting van de eigen identi teit van het kunstonderwijs kunnen voorkomen. De zes organisaties zijn: de Centrale Raad voor de Acade mies van Bouwkunst, het Di rectie-overleg Theateronder- wijs, het Landelijk Bestureno verleg Muziekinstellingen, de Landelijke Vereniging van Docenten aan van Rijkswege erkende instellingen voor Mu ziekvakonderwijs, de Vereni ging van Akademies voor Beeldend Kunstonderwijs en de Vereniging van Directeuren van Muziekvakinstellingen. Zij worden in hun actie gesteund door de academie voor ex pressie door woord en gebaar in Utrecht, de vereniging van docenten van de door het rijk gesubsidieerde instituten tot opleiding van leraren beelden de vorming en de landelijke studentenvereniging kunston derwijs. De organisaties zeggen meermalen tevergeefs hun be zorgdheid te hebben geuit. Men stond aanvankelijk scep tisch tegenover de uitvoer baarheid van de McKinsey- plannen. Ongerust werd men, toen bleek, dat de doelstellin genanalyse elke onderwijskun dige grond aan de planning had ontnomen. Wat ook werd aangevoerd, de organisaties raakten steeds sterker over tuigd, dat het kunstonderwijs door de huidige plannen we zenlijk wordt bedreigd. Daar kunnen deskundigen met de beste wil ter wereld niets aan veranderen, terwijl de macht van de bestaande verhoudingen groter wordt naarmate Je planning zich in een concreter stadium bevindt, aldus de or ganisaties. Illustratief hiervoor noemen de organisaties het geinak, waarmee in ministeriële be leidsnota's en -toelichtingen gesproken wordt over de ge wenste integratie van het we tenschappelijk en het hoger beroepsonderwijs (VVO en HBO). Het wordt de besturen van de HBO-instituten intus sen in de praktijk alleen maar moeilijker gemaakt de midde len daartoe te verwerven, zo- ais studentenvoorzieningen en faciliteiten voor eigen onder zoek. De kunstacademies be vinden zich wat dit betreft in een nog veel ongustiger posi tie. Zij hebben vaak al moeite genoeg om als instituut voor post-secundair onderwijs er kend en gehonoreerd te wor den, aldus de organisaties. Eerder dit jaar hebben de zes organisaties zich al tot de minister gewend. Zij verzoch ten hem er voor te zorgen, dat binnen het kader van de wet geving op het toekomstig HBO voorzieningen worden getrof fen, die het eigen karakter van het kunstonderwijs tot zijn recht laten komen. Voor een definitieve discipline-in deling van het post-secundair onderwijs dient volgens de or ganisaties een nieuwe proce dure te worden ontworpen. Deze moet voldoende ruimte laten aan de onderwijskundige doelstellingen-analyse, die McKinsey voorschrijft. De or ganisaties geloven, dat inwilli ging van deze wensen niet al leen in het belang is van het kunstonderwijs, maar in dat van hele hele post-secundaire onderwijs in ons land. Op 14, 15 en 16 september wordt in galerie De Drie Lees ten te Nispen een BROOD TENTOONSTELLING ge houden. „Bakkers bezetten Boontjes galerie" is het motto van deze opvallende expositie, een initiatief van Boontje en Fritz Schremmer, die door gaans Westbrabantse kunste naars in hun galerie laten ex poseren. Zij ontdekten met een aantal vrienden, dat het bakken van dagelijks brood een kunst is. Blijkt namelijk dat steeds meer mensen zelf hun brood gaan bakken, omdat het huidige fabrieksbrood niet meer te pruimen is. In de vorm van een wedstrijd orga niseren zij nu deze tentoon stelling voor de doe-het-zcl- vers onder de broodbakkers. Goed gezond brood en creati viteit van vorm zijn de beide normen, die gesteld worden. Een jury van echte bakkers en het publiek maken uit wie daaraan het best beantwoordt. „Ja, wat is brood?", vraagt Boontje zich af. „In ieder ge val niet dat patentbrood, wat we nu iedere dag in de win kels krijgen", zegt Fritz. „We ontdekten steeds meer men sen, die het daarom maar zelf bakken. Deze tentoonstelling wil een bewustmakende vraag opwerpen en tevens de men sen creatief bezig laten zijn; een ontmoeting zijn van men- sen, die zich de vraag om ons dagelijks brood bewust stellen en elkaar recepten doorge ven". Op dit moment zijn er al aanmeldingen binnen uit West-Brabant, Zeeland, België, Limburg en Zuid-Holland; mensen, die enthousiast zijn voor het plan en meedoen. Ie dere deelnemer bakt twee stuks van hetzelfde brood; één voor de expositie en één om van te proeven. Boontje zet er potten boter en. rode wijn bij, zodat iedereen op smakelijke wijze kan keuren. Smaak en vorm zijn bepalend. Men is vrij in de afmetingen, maar het brood moet wel door de deur kunnen. Het broodrecept moet voor 7 september opge stuurd worden naar de beel dend kunstenaars Gerard Ko- nings in Nispen, die alle re cepten op kunstzinnige wijze samenvat in een keukenaffi che, dat tijdens de tentoonstel ling voor een geringe prijs te koop zal zijn. De prijzen be staan uit een in keramiek ge bakken brood van de kunste naar Dick Hageman en een zilveren brood-medaille van edelsmid Fritz Schremmer. De opeAing op vrijdag 14 september wordt een happeing met muziek gedichten etc. rond het brood; o.a. een broodbal lade van Wim Zijp en Fritz Schremmer. Een bekende fi guur in den lande, die zich al eens ingezet heeft voor beter 0 Is dat nog brood? brood, wordt gevraagd de ex positie te openen. „Ik weet, dat het niet over kunst op de gebruikelijke ma nier gaat", zegt Boontje. „Maar als je kunst dichter bij de mensen en het leven wilt brengen, kun je veel wegen kiezen. De beste lijkt mij die van een gezonde creativiteit te zijn. Van brood naar kunst of de kunst van het broodbakken zou je achtergrond van deze expositie kunnen noemn Mensen bewust maken van een gezond creatief leven. De ze tentoonstelling ligt in de lijn van „het Nazareth van Nispen", aldus Boontje. Inlich tingen: tel. 01656-344. STREVEN 11-12: „Een crea tiviteit die een bevrijding be tekent voor alle mensen aan ie mond van al de rivieren, die wij eens namen gaven als Ma", zo besluit Eric Slagter »jn bijdrage De Dada-drang ran „Vijftig", waarin hij de jaren vijftig vanuit de Dada- koek bekijkt. „Voor theater liefhebbers hoort Moskou e.en Mevaartsoord te zijn", be toogt Carlos Tindemans. Waar om? Dat zet hij uiteen in zijn verhaal over Theater in Mos kou. Bijna uiteraard: het Structuralisme. De Erasmus- Prijs voor Levi-Strauss was aanleiding tot een groot aantal beschouwingen over dit ver schijnsel. In dit tijdschrift is h Broekman er een serie over begonnen, genomen uit JiJn in oktober te vei-schijnen °pek „Structuralisme. Moskou- fraag-Parijs". Nieuwe onderzoekingen to ten aan, dat de zestig jaar oude bewering van de Duitse geograaf Wegener, dat de con- unenten bewegen, zo gek nog "et was. Henk Jans gaat er J? in. Tenslotte komt ook de "teuwste film van Ingmar Bergman „Fluisteringen en ge- '°ep" nog aan de orde. (Streven, postbus 233, Den ALBERT VAN DALSUM was een groot toneelspeler. Dat was hij, omdat hij een groot artiest was. Zijn artistieke veelzijdigheid word je je be wust, wanneer je de tentoon stelling bezoekt met 43 door hem vervaardigde olieverfdoe ken in Atelier de Fuus te Eli bij Weert. Ik was er heen gegaan met de gedachte: ocli. Van Dalsum is een bekende figuur geweest en dan is het wel leuk om te zien, wat hij in zijn vrije tijd als hobbyist met kwast en verf deed. Blijkt dat Van Dalsum dan wel geen geweldig groot schil der was, maar dat hij. zoekend in de stijlperiodes van zijn leven, tot dikwijls fijne en artistiek-bekwame doeken kwam. Een tentoonstelling, waar je in vele opzichten ge boeid naar kijkt. Tot 10 sep tember dagelijks van 14.00 tot 18.00 uur. Hoewel Van Dalsum als schilder meerdere malen exDO- seerde, is dit toch de eerste keer dat zijn schilderwerk in het zuiden te zien. Hoewel de meeste doeken uit zijn laatste jaren afkomstig' zijn. is er toch ook sprake van een kleine retrospectieve. Er ziin doeken bij uit het begin van deze eeuw; hij schilderde al op 20-jarige leeftijd. Uit de „primitiviteit" van die eerste doeken spreekt al een intens artistiek gevoel. Mede onder invloed van ziin kunstbroeders-schilders ais een Sluyters en de priester- schilder Jean Adams wist hii zich steeds verder technisch te bekwamen. In het laatst van zijn leven ontwikkelde hij zich nog ver der in het portretschilderen op de Amsterdamse academie. Hoewel je de indruk krijgt, dat portretschilderen nog een grote worsteling voor hem was, hangt er toch een intigre- rend zelfportret van hem uit '63, terwijl er ook een zelfpor tret van jongere datum aanwe zig ism Dat hem het schilde ren van Dootje, zijn vrouw, ook wat gedaan heeft, proef jem Verder werd hij nogal geboeid door het spel van scheepsmasten. haventjes, boerderijen, bloemen, de rust der natuur. Hij schilderde m Frankrijk, Spanje, Italië. Ier land. Limburg, Hoorn, Spaken burg etc. Soms werden het plaatjs soms geweldige schil derijen'en verder is het alles wat daartussen ligt. Kleur, leven en bewogenheid met de omringende wereld, zo als hij die op het toneel ook „schilderde", vonden tevens op de deze manier hun expressie. Van de priester-schilder Jean Adams staat er een plas tiek van de kop van Van Dal sum uit 1963. Van Dalsums zoon Sjeng vertelt op een bandje gedurende 40 minuten over zijn vader en het schilde ren. Daarnaast zijn er nog al tijd het oorspronkelijke atelier en een grote hoeveelheid kunstwerken van Jean Adams te zien. Zoals bekend, leefde en werkte deze priester lange tijd in deze voormalige melk fabriek De Fuus, waar nu zijn neef en vrouw echte liefheb bers hartelijk ontvangen. •ir Bregen op Zoom „viert" het éénjarig bestaan van het Kreatief centrum, op de binnenplaats van het Markie zenhof is een Kijk-in. Velen van de 109 „cursisten" laten daar zien hoe ze het afgelopen jaar bezig zijn geweest. Niet in de zin van: kijk eens wat ik allemaal kan, maar wel ter stimulering van anderen: kijk eens hoe prettig het is met klei, metaal, stof, verf, email etc. creatief te kunne» zijn. De meeste produkten zijn niet eens gesigneerd, hoewel steeds weer blijkt dat veel deelnemers aan creatieve werkplaatsen maar moeilijk f los kunnen komen van het imtiatie-kunstenaartje te willen spelen. Maar het is ook prettig te zien hoe het vakbekwame j docenten-begeleiders vaak i, toch lukt mensen weer te la- ten ontdekken, wat je met p materialen kunt doen. Om de deftige binnenplaats wat te doorbreken en te popu lariseren is er een grote plas tic tent neergezet. Dat neemt de drempel van deftigheid bij de voordeur nog niet weg! Maar in die tent is b.v. te zien hoe men in het centrum men sen leert schetsen naar een levend model. De durvers, de kunners, de fantasten, de be nauwdenze springen er al lemaal uit. Het heeft geen zin om wat er te zien is ,nte bespreken. Hoewel er ook kwalitatief vee] aardige dingen, te bewon deren zijn. Het heeft veel meer zin om er eens binnen te lopen om te ontdekken hoe fijn het allemaal kan zijn. Na een moeilijke start kan Ber gen op Zoom en omgeving zich gelukkig prijzen met een dergelijk Kreatief Centrum Mogelijk werkt het ook stimu lerend op een wijdere omge ving. Tot 2 september is in het Centraal Museum van Utrecht nog een expositie te zien met zogenaamde Eat-art, afkomstig uit de Eat-artgalerie te Düssel- dorfm. Spoerrin lanceerde in 1961 de term eat-art (eet-kunst) in een galerie te Kopenhagen. Hij voorzag etenswaren van de tekst „attentionn oevre d'art" en verkocht ze tegen de normale winkelprijs. Eetkunst is een grillige vari atie in de beeldende kunst, waarbij voedsel als beeldend middel een belangrijke rol speelt. De kunstenaar vervaar digt zijn produkten geheel of gedeeltelijk uit voedingsmid delen, die als beeldend ele ment geïsoleetrd en in ver vreemdende situaties worden gepresenteerd en verheven tot een vorm van kunst, waarbij het cynisme een niet te ver waarlozen rol speelt. Je kunt eetkunst ook zien als een be zinning op de westerse con sumptiemaatschappij HENK EGBERS Het nieuwe boek van jer- kosinki: de duivels- *W>M (uitg. De Bezige Bij - 90) is al enige tijd uit. Zou er ongetwijfeld eerder aandacht aan besteed hebben, s de ïutgever het me eerder «uurd had aiJt naar een boek van Ko- «iski kijk je nog altijd met p spanning uit, sinds hij f!6' „De geverfde Vogel" ook ler naam kreeg. Hoewel hij Jn vorige boeken niet over- J met deze Duivelsboom "en;' eerder geneigd te zeg- '"tegendeel blijft er "uoende over om dit boek e' „genoegen" te lezen, i, f „geneogen" zet ik tussen tiet want de problema- die hij aansnijdt is niet i erg genoeglijk. Het diepste rnprobleem is dat van de ®se;'ike vrijheid; waarheid lin e schijn rond de bewa st gen van een zekere Jona- fp? James Whalen. De tra il e ln zDn leven, wordt op 'lap omschreven als de be lichaming van een Amerikaan se droom. Dat is wat betreft de uiterlijke feiten het geval, maar de aanvretende proble matiek onder zijn persoonlijk- kehid verborgen is veel meer het fenomeen van een westers cultuurpatroon,waar wij deel van uitmaken. Ook hier. Jonathan is d enige erfge- naam „n een Amerikaanse staalkoning. Hij kan dus doen en laten wat hij wil. Goed koop gezegd; hij kan zich een Hollywoodleven aanschaffen, in de oude zin van het woord. Maar de echte vrijheid zit niet zo zeer in datgene wat je kunt doen, maar in hetgeen je bent. En wie is Jonathan? Hij weet het zelf niet. Hij is op zoek naar zijn eigen identiteit. Zwerft over de wereld, vlucht in drugs, sex, underground, groepstherapie e.d. De moder ne middelen, waarmee je pro blemen „oplost". Althans zo komt het bij Kosinki een beetje over: zie je wel, dat is toch humbug. Daarom pakt het uiteindelijk, bekeken vanuit deze pep-toestanden ook ver keerd uit. Kosinski heeft er niets positiefs mee kunnen doen en pakt vanuit deze hoek bekeken nogal goedkoop uit. Sterker zijn de delen van het boek, waarin Jonathan re flecteert op zijn verleden; op zijn vader en moeder, zijn op voeding. Het sterkst pakt hij uit met de relatie tussen Jona than en de problematische Ka rin, die op haar beurt haar be staan weer reflecteert en pro jecteert op Susan. Die relatie met de Karin levert de indrin gendste pagina's van het boek op. Daaromheen tekent hij kri tisch het botte, zakelijke, Ame rikaans nationalistisch zaken- milieu. Veel nieuwe gezichtspunten levert dat niet op, al weet Kosinski het met zijn pen wel de nodige eigenzinnige tikken te geven. Het boek is een verstoring van een Amerikaanse droom, die alles kan, maar in feite gekluisterd in onmacht aan de eigenlijke menselijke vermo gens verzinkt in de modder. Een boom, waarin de duivel verstrikt raakt in de takken. Kwaad draait de duivel de boom om, met de wortels om hoog. De omgekeerde wereld. Een wereld waarir: we alles pretenderen als dekmantel van veel persoonlijke on-rermogens ten aanzien van het mens-zijn, omdat we niet weten wie we eigenlijk zijn. Alleen geeft Kosinski je met dit boek niet veel hoop. Dat is nou ook weer niet nodig. Maar, dat het bittere realiteiten zijn, weten we en met Jonathan ku.n je het weer eens bevestigd krij gen, in de negatieve zin. „Het tegelijkertijd bestaan van woningzoekenden en leeg staande te dure wonin gen, doet velen in de bouwwe reld thans naarstig zoeken naar oplossingen. Daarbij schalt zonder ophouden de kreet „kostenbeheersing" over berg en dal en worden nog tal van andere „originele" oplos singen aangedragen. Over het algemeen is er sprake van versluiering van feiten en soms zelfs van compleet on zinnige ideeën. Belangenbe hartigers van ondernemerscon centraties tot en met functio narissen van vakbonden toe beweren zonder ophouden dat systeembouw, bundeling van opdrachten tot bouwstromen terwille var/ de continuïteit en minimaliseren van de ont- werpkosten, bouwplaatsgroot ten boven de 300 woningen, en het in zee gaan met bouwmag- naten tot de goedkoopste re sultaten leiden. Een mini-on- derzoekje leverde echter te gengestelde conclusies op. Hun bouwcapaciteit is vaak bij een oplopende winst verwachting aan snelle groei onderhevig en daardoor in veel gevallen groter dan de werkelijke vraag. Het gevolg is dat bouwkranen en andere materialen op een te korte ter mijn afgeschreven worden, hetgeen de hoogte van de huur beslist niet ten goede komt. De systeembouwers onder hen, zijn meesters in het kweken van deelmarkten, hetgeen na verovering tot monopoliepo sities en daarmee tot hogere prijzen leidt. Allemaal facto ren die grote projecten duur der maken dan kleine. Omdat ze zoveel duurder zijn hebben ze bovendien een prijsopdrij vend effect. Kleinere aanne mers en geringe sericgrootten zijn een beter antwoord op de efficiënte nitvoering van pro gramma's en op vraagstukken rond de werkgelegenheid dan bouwmagnaten en massapro- duktie van woningen. Uit: Wonen-TA—BK. eindredactie henk egbers DEN HAAG (ANP) De bedrijfsvakanties van onder nemingen die nog een collectieve sluiting kennen, zijn voor 1974 als volgt vastgesteld le periode (29 juni t.m. 13 juli) het westen van Neder land (Noord- en Zuid-Holland, Utrecht, alsmede Gelder land ten noorden en westen van de rivieren) plus de me taalindustrie. 2e periode (13 juli t.m. 27 juli) het oosten en noorden van Nederland plus de bouw- en nevenbedrijven en de textielindustrie. 3e periode (27 juli t-m. 10 augustus) het gedeelte van Nederland bezuiden de grote rivieren (Noord-Brabant, Limburg en Zeeland). De stichting van de arbeid heeft deze regeling aanbevolen voor het tijdvak van zaterdag 29 juni tot en met zaterdag 10 augustus, waarin in het alge meen de zomervakanties van de basisscholen vallen. Minis ter Boersma van Sociale Za ken heeft hiermee inge stemd. Met de stichting is de minis ter van mening dat op korte termijn maatregelen nodig zijn die een verdergaande verbete ring in de spreiding van de vakanties voor werknemers mogelijk maken. Anders zul len de toenemende vakantie duur en het groeiend aantal mensen dat jaarlijks met va kantie gaat, zonder twijfel tot een grotere opeenhoping in het bestaande spreidingsvak van zes weken leiden, aldus het ministerie van Sociale Za ken. Het centraal akkoord 1973 immers gaat uit van een basis- vakan/tie van twintig werkda gen in 1975. Bovendien geven CBS-cijlers aan, dat het deel van de bevolking dat jaarlijks met vakantie gaat, van 1954 tot 1972 is toegenomen van circa 29 tot ruim 49 procent van de totale bevolking. De coördinatiecommissie vakan tiespreiding bedrijfsleven en onderwijs is dan ook bezig de mogelijkheden te onderzoeken om te komen tot een betere spreiding van de vakanties. Met de bedrijfstakken, die nu nog een collectieve vakantie regeling toepassen, zijn vruchtbare contacten gelegd, zo heeft het ministerie ge meld. Verwacht wordt, dat de coördinatiecommissie begin 1974 met een aantal aanbeve lingen komt, die al in 1975 kunnen leiden tot een verdere UTRECHT (ANP) De re chercheschool van de rijks- en gemeentepolitie en de kader- school van de gemeentepolitie gaan volgende week samenwo nen in een splinternieuw ge bouw in Zutphen, dat accom modatie biedt aan 200 inwo nende cursisten. De kaderschool voor de ge meentepolitie is precies zes jaar in Hilversum gevestigd geweest. Gedurende 4y2 jaar volgden er 800 politiefunctio narissen brigadiersopleidings cursussen van gemiddeld acht weken. Hilversum bood plaats aan 55 cursisten, in Zutphen kunnen er 80 terecht. Commis saris C. Keuken, directeur van de kaderschool, is blij met de accommodatieuitbreiding. De laatste tijd was er al sprake van een wachtlijst door de nog steeds uitbreidende sterkte van politiekorpsen, het toene mende aantal kaderfuncties en uitbreiding van het aantal korpsen gemeentepolitie. De rechercheschool is ruim 10 jaar gevestigd geweest in Wolfheze en start op 10 sep tember reeds met de cursussen in Zutphen. De kaderschool voor de gemeentepolitie begint een week later. UTRECHT (ANP) De Initiatiefgroep van verpleeg kundigen verwacht, dat vier bestaande organisaties en hloc zullen toetreden tot de nieuwe vereniging die de groep aan het voorbereiden is. Die organisaties zijn de Ne derlandse en de Christelijke Vereniging van Verpleegkun digen en Verzorgenden (NVVV en NCVW), de Ne derlandse Bond van Kraam verzorgsters en de Nederland se Bond van Wijkverpleeg sters. De Initiatiefgroep is in april van dit jaar gevormd door vijftien verpleegkundigen uit verschillende organisaties om de in een federatie samen werkende NVVV, NCVW en de Katholieke Unie van Ver pleegkundigen (KUW) tot een fusie te dwingen. Op 1 januari gaat de vereniging dan definitief van start. verbetering van de vakantie- spreiding. Uitgangspunt daar bij is te bevorderen dat meer werknemers dan voorheen die met hun vakantie niet aan schoolvakanties zijn gebonden, buiten dat hoogseizoen hun vakantie opnemen. Hiermee zou ai bij de vaststelling van de vakanties voor het komende jaar rekening kunnen worden gehouden. ZEIST (ANP) Bij de Rijksdienst voor de Monumen tenzorg zijn vorig jaar subsi die-aanvragen ingediend voor in totaal f 200 miljoen. De dienst beschikte voor dit doel echter over maar f 44 miljoen (1973: f 45 miljoen). „We zou den het liefst zien, dat dit bedrag werd verdubbeld", zei de waarnemend hoofddirecteur van Monumentenzorg, dr. C. A. van Swigchem, donderdag op een persconferentie in Zeist. De politieke wil tot een maatschappelijke herwaarde ring van de oude bebouwing moet volgens hem nog groeien. Overigens is er wel spraka van een tendens, bij de bevol king zowel als bij bijvoor beeld gemeentebesturen, tot behoud van oude panden en wijken. Driekwart van de subsidis- aanvragen betreft woonhuizen. Maar driekwart van het bud get is nodig voor grote objec ten (kerken e.d.). De restaura tiewerkzaamheden daaraan duren soms jaren, waardoor d« kostenstijgingen er veel meer in doorwerken. Monumentenzorg is enkele maanden geleden verhuisd van Voorburg naar het „broeder huis" aan het Broederplein in Zeist. Het pand dat wordt ge huurd van de evangelische broedergemeente, is na de gro te brand die het in oktober 1967 verwoestte, voor f II miljoen volledig gerestaureerd. Een deel van die kosten werd door de brandverzekering ge dekt. Het oorspronkelijke Broederhuis dateerde uit 1749. DEN HAAG (ANP) Bin nen de inrichtingen van het gevangeniswezen zullen geen vuurwapens meer zijn voor eventueel gebruik door het in terne personeel. Deze wapens en de munitie moeten worden ingeleverd. Dit heeft staatsse cretaris Glastra van Loon van Justitie beslist. Een onderzoek heeft uitge wezen, dat het gebruik van vuurwapens binnen een ge bouw te riskant is. Het risico bestaat dat een wapen in on bevoegde handen komt en het niet past in de penitentiaire ontwikkeling, dat personeels leden die de gedetineerden da gelijks begeleiden, vuurwa pens dragen. De gestichtswacht, belast met de buitenbewaking, blijft bewapend en kan eventueel assistentie verlenen. Die wa pens zullen zo veel mogelijk buiten de inrichtingen worden bewaard. DEN HAAG (ANP) Van 7 tot 21 september zal in het gebied van Het Kanaal tot Noord-Afrika, aan de Atlanti sche zijde, een NAVO-oefe- ning op middelgrote schaal worden gehouden, onder de codenaam „Quick Shave". De marines van de navol gende landen zullen aan deze oefening deelnemen: België, Canada, Nederland, Portugal, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, zo heeft de marinevoorlichtingsdienst meegedeeld. Een primeur is de deelname van de Standing Naval Force Channel aan een NAVO-oefa- ning. RHI

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1973 | | pagina 11