Appèl op de kunst van broodbakken
Bonte variaties op het thema hobby
■ES BV
De vrijheid, die bij je zelf begint
Wanneer en hoe
spreiding van
vakantie in '74
Verpleegkundigen
bundelen krachten
MONUMENTENZORG
KOMT
VEEL GELD TEKORT
Geen wapens meer
in gevangenissen
9 cultuur
tik werker
jijpfitter
liulparbeider
NDACHT
OPGELETÜ!
VERKOOPT
HET HOF
VAN
WESTERLO
AAN
FANTASTISCH
LAGE
PRIJZEN
ZE
MOETEN
WEG
ijdschrift
KUNSTONDERWIJS PROTESTEERT BIJ MINISTER: EIGEN GEZICHT AANGETAST
orm
xpositie
oek
Recherche- en
kaderschool
politie onder
één dak
Navo-oefening
„Quick Shave"
VfijdaQ
24 augustus 1973
i
rroeiend bedrijf in
lit naar all-round krachten
li opgedaan in de onder-
l:hemisch bedrijf.
leid voor een
I werkzaamheden betreffend.
Iibrieksinstallaties.
laanbeveling.
enst verricht.
korte sollicitatiebrief te
81, Middelburg.
c1aal eiken meubelen
Fabrieksshowroom
geopend:
elke dag van 9 tot 6 uur
vrijdag van 9 tot 9 uur
S3 zaterdag van 10 tot 4 u.
ISTEN WEDSTRIJDEN in
bn wedstrijden deelnemen.
Ij ven tot zaterdag 1 septem-
Daar wij 15
NIEUWE KAM 10NS
en 5 NIEUWE
LUXE WAGENS
aangekocht hebben
zijn volledig oud
wagenpark.
Iedere zaterdag,
gans de dag
tentoonstelling van
al deze wagens.
I NATUUR en sculptuur; de
openluchtbeeldenexpositie op
het terrein van de Hooge Hees
tussen Eersel en Steensel
te zien tot 2 september.
I PREMIèRE van de operette
op het Üs „lm Weissen Rössl"
door het Deutsches Eistheater
Berlin op vrijdag 7 september
in de Jubileumhal van het
Philips Ontspanndngs Centrum
te Eindhoven. Om 20.00 uur.
t GAUDEAMUS, internatio
nale muziekweek; dit jaar van
14-22 september. Keuze uit
142 ingezonden partituren uit
15 landen. Op 16 september
geeft dan het Zeeuws Jeugd
Orkest o.l.v. Peter Jense een
middagconcert in de Rotter
damse Doelen.
ALTERNATIEVE Filmweek
tijdens „de" filmweek in Arn
hem. Aandacht voor films, die
de commercie blokkeert. Be
halve informatieve program
ma's veertien premières: don
derdag a.s. Tragic Diary (Ca
nada), vrijdag, El Chacal de
Nahuhel Toro (Chili), zater
dag: Tout va bien (Frankrijk-
Goddard), zondag: Ludwig
Requiem für einen jungfrauli-
chen König (Duitsland),
maandag: Dear Ireen (Dene
marken), dinsdag: Le Mandat
(Senegal), woensdag: Vaarwel
(Nederland-Guido Peters).
Telkens om 20.00 uur in jon-
{ereneentrum WillemsDlein.
VOCALlSTENconcours van
'(ot en met 8 september in
Bosch. Met 84 deelnemers
"'"«l landen, o.a. 38 sopranen.
ïL.finales op 6 en 7 sep-
her finale 8 september. In
j#0i' voor iedereen toegan-
iahjk'oP 12 september con-
I a van HRO met eerste- en
t«eedeprijswinnaars. KRO
zendt uit-
EXPONENT '73: een expo-
He onder het motto „Geef de
,at een buitenkans" op het
Sein van de Heidemij in
Lansbergen. Tot oktober.
1 aanvulling geven op het
i wende straatplein en park-
heeld Ongeveer 140 exposan-
l unmet 1100 materialen
(landers over Kees
heet het nieuwe
dat Kees Manders
mhi'èef Persoonlijke beleve-
en 'over zijn broer Tom,
Sim Sonneveld, Lou Bandy,
joon de Leur e.a. Op 28 au-
rastus overhandigt hij Jules
5e Corte het eerste exemplaar
de Moulin Rouge te Am
sterdam. Opbrengst van het
boek is voor het Nederlandse
Blindenwezen-geleidehon-
Zes organisaties op het ge
bied van het kunstonderwijs
in ons land gaan 28 augustus
bij minister Van Kemenade en
staatssecretaris Klein van On
derwijs en Wetenschappen
protesteren tegen de doorvoe
ring van de planningsprocedu
re voor het post-secundair on
derwijs in haar huidige vorm.
Ze eisen voorzieningen, die
aantasting van de eigen identi
teit van het kunstonderwijs
kunnen voorkomen.
De zes organisaties zijn: de
Centrale Raad voor de Acade
mies van Bouwkunst, het Di
rectie-overleg Theateronder-
wijs, het Landelijk Bestureno
verleg Muziekinstellingen, de
Landelijke Vereniging van
Docenten aan van Rijkswege
erkende instellingen voor Mu
ziekvakonderwijs, de Vereni
ging van Akademies voor
Beeldend Kunstonderwijs en
de Vereniging van Directeuren
van Muziekvakinstellingen. Zij
worden in hun actie gesteund
door de academie voor ex
pressie door woord en gebaar
in Utrecht, de vereniging van
docenten van de door het rijk
gesubsidieerde instituten tot
opleiding van leraren beelden
de vorming en de landelijke
studentenvereniging kunston
derwijs.
De organisaties zeggen
meermalen tevergeefs hun be
zorgdheid te hebben geuit.
Men stond aanvankelijk scep
tisch tegenover de uitvoer
baarheid van de McKinsey-
plannen. Ongerust werd men,
toen bleek, dat de doelstellin
genanalyse elke onderwijskun
dige grond aan de planning
had ontnomen. Wat ook werd
aangevoerd, de organisaties
raakten steeds sterker over
tuigd, dat het kunstonderwijs
door de huidige plannen we
zenlijk wordt bedreigd. Daar
kunnen deskundigen met de
beste wil ter wereld niets aan
veranderen, terwijl de macht
van de bestaande verhoudingen
groter wordt naarmate Je
planning zich in een concreter
stadium bevindt, aldus de or
ganisaties.
Illustratief hiervoor noemen
de organisaties het geinak,
waarmee in ministeriële be
leidsnota's en -toelichtingen
gesproken wordt over de ge
wenste integratie van het we
tenschappelijk en het hoger
beroepsonderwijs (VVO en
HBO). Het wordt de besturen
van de HBO-instituten intus
sen in de praktijk alleen maar
moeilijker gemaakt de midde
len daartoe te verwerven, zo-
ais studentenvoorzieningen en
faciliteiten voor eigen onder
zoek. De kunstacademies be
vinden zich wat dit betreft in
een nog veel ongustiger posi
tie. Zij hebben vaak al moeite
genoeg om als instituut voor
post-secundair onderwijs er
kend en gehonoreerd te wor
den, aldus de organisaties.
Eerder dit jaar hebben de
zes organisaties zich al tot de
minister gewend. Zij verzoch
ten hem er voor te zorgen, dat
binnen het kader van de wet
geving op het toekomstig HBO
voorzieningen worden getrof
fen, die het eigen karakter
van het kunstonderwijs tot
zijn recht laten komen. Voor
een definitieve discipline-in
deling van het post-secundair
onderwijs dient volgens de or
ganisaties een nieuwe proce
dure te worden ontworpen.
Deze moet voldoende ruimte
laten aan de onderwijskundige
doelstellingen-analyse, die
McKinsey voorschrijft. De or
ganisaties geloven, dat inwilli
ging van deze wensen niet al
leen in het belang is van het
kunstonderwijs, maar in dat
van hele hele post-secundaire
onderwijs in ons land.
Op 14, 15 en 16 september
wordt in galerie De Drie Lees
ten te Nispen een BROOD
TENTOONSTELLING ge
houden. „Bakkers bezetten
Boontjes galerie" is het motto
van deze opvallende expositie,
een initiatief van Boontje en
Fritz Schremmer, die door
gaans Westbrabantse kunste
naars in hun galerie laten ex
poseren. Zij ontdekten met
een aantal vrienden, dat het
bakken van dagelijks brood
een kunst is. Blijkt namelijk
dat steeds meer mensen zelf
hun brood gaan bakken, omdat
het huidige fabrieksbrood niet
meer te pruimen is. In de
vorm van een wedstrijd orga
niseren zij nu deze tentoon
stelling voor de doe-het-zcl-
vers onder de broodbakkers.
Goed gezond brood en creati
viteit van vorm zijn de beide
normen, die gesteld worden.
Een jury van echte bakkers en
het publiek maken uit wie
daaraan het best beantwoordt.
„Ja, wat is brood?", vraagt
Boontje zich af. „In ieder ge
val niet dat patentbrood, wat
we nu iedere dag in de win
kels krijgen", zegt Fritz. „We
ontdekten steeds meer men
sen, die het daarom maar zelf
bakken. Deze tentoonstelling
wil een bewustmakende vraag
opwerpen en tevens de men
sen creatief bezig laten zijn;
een ontmoeting zijn van men-
sen, die zich de vraag om ons
dagelijks brood bewust stellen
en elkaar recepten doorge
ven".
Op dit moment zijn er al
aanmeldingen binnen uit
West-Brabant, Zeeland, België,
Limburg en Zuid-Holland;
mensen, die enthousiast zijn
voor het plan en meedoen. Ie
dere deelnemer bakt twee
stuks van hetzelfde brood; één
voor de expositie en één om
van te proeven. Boontje zet er
potten boter en. rode wijn bij,
zodat iedereen op smakelijke
wijze kan keuren. Smaak en
vorm zijn bepalend. Men is
vrij in de afmetingen, maar
het brood moet wel door de
deur kunnen. Het broodrecept
moet voor 7 september opge
stuurd worden naar de beel
dend kunstenaars Gerard Ko-
nings in Nispen, die alle re
cepten op kunstzinnige wijze
samenvat in een keukenaffi
che, dat tijdens de tentoonstel
ling voor een geringe prijs te
koop zal zijn. De prijzen be
staan uit een in keramiek ge
bakken brood van de kunste
naar Dick Hageman en een
zilveren brood-medaille van
edelsmid Fritz Schremmer.
De opeAing op vrijdag 14
september wordt een happeing
met muziek gedichten etc. rond
het brood; o.a. een broodbal
lade van Wim Zijp en Fritz
Schremmer. Een bekende fi
guur in den lande, die zich al
eens ingezet heeft voor beter
0 Is dat nog brood?
brood, wordt gevraagd de ex
positie te openen.
„Ik weet, dat het niet over
kunst op de gebruikelijke ma
nier gaat", zegt Boontje.
„Maar als je kunst dichter bij
de mensen en het leven wilt
brengen, kun je veel wegen
kiezen. De beste lijkt mij die
van een gezonde creativiteit te
zijn. Van brood naar kunst of
de kunst van het broodbakken
zou je achtergrond van deze
expositie kunnen noemn
Mensen bewust maken van
een gezond creatief leven. De
ze tentoonstelling ligt in de
lijn van „het Nazareth van
Nispen", aldus Boontje. Inlich
tingen: tel. 01656-344.
STREVEN 11-12: „Een crea
tiviteit die een bevrijding be
tekent voor alle mensen aan
ie mond van al de rivieren,
die wij eens namen gaven als
Ma", zo besluit Eric Slagter
»jn bijdrage De Dada-drang
ran „Vijftig", waarin hij de
jaren vijftig vanuit de Dada-
koek bekijkt. „Voor theater
liefhebbers hoort Moskou e.en
Mevaartsoord te zijn", be
toogt Carlos Tindemans. Waar
om? Dat zet hij uiteen in zijn
verhaal over Theater in Mos
kou. Bijna uiteraard: het
Structuralisme. De Erasmus-
Prijs voor Levi-Strauss was
aanleiding tot een groot aantal
beschouwingen over dit ver
schijnsel. In dit tijdschrift is
h Broekman er een serie
over begonnen, genomen uit
JiJn in oktober te vei-schijnen
°pek „Structuralisme. Moskou-
fraag-Parijs".
Nieuwe onderzoekingen to
ten aan, dat de zestig jaar
oude bewering van de Duitse
geograaf Wegener, dat de con-
unenten bewegen, zo gek nog
"et was. Henk Jans gaat er
J? in. Tenslotte komt ook de
"teuwste film van Ingmar
Bergman „Fluisteringen en ge-
'°ep" nog aan de orde.
(Streven, postbus 233, Den
ALBERT VAN DALSUM was
een groot toneelspeler. Dat
was hij, omdat hij een groot
artiest was. Zijn artistieke
veelzijdigheid word je je be
wust, wanneer je de tentoon
stelling bezoekt met 43 door
hem vervaardigde olieverfdoe
ken in Atelier de Fuus te Eli
bij Weert. Ik was er heen
gegaan met de gedachte: ocli.
Van Dalsum is een bekende
figuur geweest en dan is het
wel leuk om te zien, wat hij
in zijn vrije tijd als hobbyist
met kwast en verf deed.
Blijkt dat Van Dalsum dan
wel geen geweldig groot schil
der was, maar dat hij. zoekend
in de stijlperiodes van zijn
leven, tot dikwijls fijne en
artistiek-bekwame doeken
kwam. Een tentoonstelling,
waar je in vele opzichten ge
boeid naar kijkt. Tot 10 sep
tember dagelijks van 14.00 tot
18.00 uur.
Hoewel Van Dalsum als
schilder meerdere malen exDO-
seerde, is dit toch de eerste
keer dat zijn schilderwerk in
het zuiden te zien. Hoewel
de meeste doeken uit zijn
laatste jaren afkomstig' zijn. is
er toch ook sprake van een
kleine retrospectieve. Er ziin
doeken bij uit het begin van
deze eeuw; hij schilderde al
op 20-jarige leeftijd. Uit de
„primitiviteit" van die eerste
doeken spreekt al een intens
artistiek gevoel.
Mede onder invloed van ziin
kunstbroeders-schilders ais
een Sluyters en de priester-
schilder Jean Adams wist hii
zich steeds verder technisch te
bekwamen.
In het laatst van zijn leven
ontwikkelde hij zich nog ver
der in het portretschilderen op
de Amsterdamse academie.
Hoewel je de indruk krijgt,
dat portretschilderen nog een
grote worsteling voor hem
was, hangt er toch een intigre-
rend zelfportret van hem uit
'63, terwijl er ook een zelfpor
tret van jongere datum aanwe
zig ism Dat hem het schilde
ren van Dootje, zijn vrouw,
ook wat gedaan heeft, proef
jem Verder werd hij nogal
geboeid door het spel van
scheepsmasten. haventjes,
boerderijen, bloemen, de rust
der natuur. Hij schilderde m
Frankrijk, Spanje, Italië. Ier
land. Limburg, Hoorn, Spaken
burg etc. Soms werden het
plaatjs soms geweldige schil
derijen'en verder is het alles
wat daartussen ligt.
Kleur, leven en bewogenheid
met de omringende wereld, zo
als hij die op het toneel ook
„schilderde", vonden tevens op
de deze manier hun expressie.
Van de priester-schilder
Jean Adams staat er een plas
tiek van de kop van Van Dal
sum uit 1963. Van Dalsums
zoon Sjeng vertelt op een
bandje gedurende 40 minuten
over zijn vader en het schilde
ren. Daarnaast zijn er nog al
tijd het oorspronkelijke atelier
en een grote hoeveelheid
kunstwerken van Jean Adams
te zien. Zoals bekend, leefde
en werkte deze priester lange
tijd in deze voormalige melk
fabriek De Fuus, waar nu zijn
neef en vrouw echte liefheb
bers hartelijk ontvangen.
•ir
Bregen op Zoom „viert"
het éénjarig bestaan van het
Kreatief centrum, op de
binnenplaats van het Markie
zenhof is een Kijk-in. Velen
van de 109 „cursisten" laten
daar zien hoe ze het afgelopen
jaar bezig zijn geweest. Niet
in de zin van: kijk eens wat
ik allemaal kan, maar wel ter
stimulering van anderen: kijk
eens hoe prettig het is met
klei, metaal, stof, verf, email
etc. creatief te kunne» zijn.
De meeste produkten zijn
niet eens gesigneerd, hoewel
steeds weer blijkt dat veel
deelnemers aan creatieve
werkplaatsen maar moeilijk f
los kunnen komen van het
imtiatie-kunstenaartje te willen
spelen. Maar het is ook prettig
te zien hoe het vakbekwame j
docenten-begeleiders vaak i,
toch lukt mensen weer te la-
ten ontdekken, wat je met p
materialen kunt doen.
Om de deftige binnenplaats
wat te doorbreken en te popu
lariseren is er een grote plas
tic tent neergezet. Dat neemt
de drempel van deftigheid bij
de voordeur nog niet weg!
Maar in die tent is b.v. te zien
hoe men in het centrum men
sen leert schetsen naar een
levend model. De durvers, de
kunners, de fantasten, de be
nauwdenze springen er al
lemaal uit. Het heeft geen zin
om wat er te zien is ,nte
bespreken.
Hoewel er ook kwalitatief
vee] aardige dingen, te bewon
deren zijn. Het heeft veel
meer zin om er eens binnen te
lopen om te ontdekken hoe
fijn het allemaal kan zijn. Na
een moeilijke start kan Ber
gen op Zoom en omgeving
zich gelukkig prijzen met een
dergelijk Kreatief Centrum
Mogelijk werkt het ook stimu
lerend op een wijdere omge
ving.
Tot 2 september is in het
Centraal Museum van Utrecht
nog een expositie te zien met
zogenaamde Eat-art, afkomstig
uit de Eat-artgalerie te Düssel-
dorfm.
Spoerrin lanceerde in 1961
de term eat-art (eet-kunst) in
een galerie te Kopenhagen.
Hij voorzag etenswaren van
de tekst „attentionn oevre
d'art" en verkocht ze tegen de
normale winkelprijs.
Eetkunst is een grillige vari
atie in de beeldende kunst,
waarbij voedsel als beeldend
middel een belangrijke rol
speelt. De kunstenaar vervaar
digt zijn produkten geheel of
gedeeltelijk uit voedingsmid
delen, die als beeldend ele
ment geïsoleetrd en in ver
vreemdende situaties worden
gepresenteerd en verheven tot
een vorm van kunst, waarbij
het cynisme een niet te ver
waarlozen rol speelt. Je kunt
eetkunst ook zien als een be
zinning op de westerse con
sumptiemaatschappij
HENK EGBERS
Het nieuwe boek van jer-
kosinki: de duivels-
*W>M (uitg. De Bezige Bij -
90) is al enige tijd uit.
Zou
er ongetwijfeld eerder
aandacht aan besteed hebben,
s de ïutgever het me eerder
«uurd had
aiJt naar een boek van Ko-
«iski kijk je nog altijd met
p spanning uit, sinds hij
f!6' „De geverfde Vogel" ook
ler naam kreeg. Hoewel hij
Jn vorige boeken niet over-
J met deze Duivelsboom
"en;' eerder geneigd te zeg-
'"tegendeel blijft er
"uoende over om dit boek
e' „genoegen" te lezen,
i, f „geneogen" zet ik tussen
tiet want de problema-
die hij aansnijdt is niet
i erg genoeglijk. Het diepste
rnprobleem is dat van de
®se;'ike vrijheid; waarheid
lin e schijn rond de bewa
st gen van een zekere Jona-
fp? James Whalen. De tra
il e ln zDn leven, wordt op
'lap omschreven als de be
lichaming van een Amerikaan
se droom. Dat is wat betreft
de uiterlijke feiten het geval,
maar de aanvretende proble
matiek onder zijn persoonlijk-
kehid verborgen is veel meer
het fenomeen van een westers
cultuurpatroon,waar wij deel
van uitmaken. Ook hier.
Jonathan is d enige erfge-
naam „n een Amerikaanse
staalkoning. Hij kan dus doen
en laten wat hij wil. Goed
koop gezegd; hij kan zich een
Hollywoodleven aanschaffen,
in de oude zin van het woord.
Maar de echte vrijheid zit niet
zo zeer in datgene wat je kunt
doen, maar in hetgeen je bent.
En wie is Jonathan? Hij weet
het zelf niet. Hij is op zoek
naar zijn eigen identiteit.
Zwerft over de wereld, vlucht
in drugs, sex, underground,
groepstherapie e.d. De moder
ne middelen, waarmee je pro
blemen „oplost". Althans zo
komt het bij Kosinki een
beetje over: zie je wel, dat is
toch humbug. Daarom pakt het
uiteindelijk, bekeken vanuit
deze pep-toestanden ook ver
keerd uit. Kosinski heeft er
niets positiefs mee kunnen
doen en pakt vanuit deze
hoek bekeken nogal goedkoop
uit.
Sterker zijn de delen van
het boek, waarin Jonathan re
flecteert op zijn verleden; op
zijn vader en moeder, zijn op
voeding. Het sterkst pakt hij
uit met de relatie tussen Jona
than en de problematische Ka
rin, die op haar beurt haar be
staan weer reflecteert en pro
jecteert op Susan. Die relatie
met de Karin levert de indrin
gendste pagina's van het boek
op. Daaromheen tekent hij kri
tisch het botte, zakelijke, Ame
rikaans nationalistisch zaken-
milieu.
Veel nieuwe gezichtspunten
levert dat niet op, al weet
Kosinski het met zijn pen wel
de nodige eigenzinnige tikken
te geven.
Het boek is een verstoring
van een Amerikaanse droom,
die alles kan, maar in feite
gekluisterd in onmacht aan de
eigenlijke menselijke vermo
gens verzinkt in de modder.
Een boom, waarin de duivel
verstrikt raakt in de takken.
Kwaad draait de duivel de
boom om, met de wortels om
hoog. De omgekeerde wereld.
Een wereld waarir: we alles
pretenderen als dekmantel van
veel persoonlijke on-rermogens
ten aanzien van het mens-zijn,
omdat we niet weten wie we
eigenlijk zijn. Alleen geeft
Kosinski je met dit boek niet
veel hoop. Dat is nou ook
weer niet nodig. Maar, dat het
bittere realiteiten zijn, weten
we en met Jonathan ku.n je
het weer eens bevestigd krij
gen, in de negatieve zin.
„Het tegelijkertijd bestaan
van woningzoekenden en leeg
staande te dure wonin
gen, doet velen in de bouwwe
reld thans naarstig zoeken
naar oplossingen. Daarbij
schalt zonder ophouden de
kreet „kostenbeheersing" over
berg en dal en worden nog tal
van andere „originele" oplos
singen aangedragen. Over het
algemeen is er sprake van
versluiering van feiten en
soms zelfs van compleet on
zinnige ideeën. Belangenbe
hartigers van ondernemerscon
centraties tot en met functio
narissen van vakbonden toe
beweren zonder ophouden dat
systeembouw, bundeling van
opdrachten tot bouwstromen
terwille var/ de continuïteit en
minimaliseren van de ont-
werpkosten, bouwplaatsgroot
ten boven de 300 woningen, en
het in zee gaan met bouwmag-
naten tot de goedkoopste re
sultaten leiden. Een mini-on-
derzoekje leverde echter te
gengestelde conclusies op.
Hun bouwcapaciteit is
vaak bij een oplopende winst
verwachting aan snelle
groei onderhevig en daardoor
in veel gevallen groter dan de
werkelijke vraag. Het gevolg
is dat bouwkranen en andere
materialen op een te korte ter
mijn afgeschreven worden,
hetgeen de hoogte van de huur
beslist niet ten goede komt.
De systeembouwers onder hen,
zijn meesters in het kweken
van deelmarkten, hetgeen na
verovering tot monopoliepo
sities en daarmee tot hogere
prijzen leidt. Allemaal facto
ren die grote projecten duur
der maken dan kleine. Omdat
ze zoveel duurder zijn hebben
ze bovendien een prijsopdrij
vend effect. Kleinere aanne
mers en geringe sericgrootten
zijn een beter antwoord op de
efficiënte nitvoering van pro
gramma's en op vraagstukken
rond de werkgelegenheid dan
bouwmagnaten en massapro-
duktie van woningen.
Uit: Wonen-TA—BK.
eindredactie
henk egbers
DEN HAAG (ANP) De bedrijfsvakanties van onder
nemingen die nog een collectieve sluiting kennen, zijn
voor 1974 als volgt vastgesteld
le periode (29 juni t.m. 13 juli) het westen van Neder
land (Noord- en Zuid-Holland, Utrecht, alsmede Gelder
land ten noorden en westen van de rivieren) plus de me
taalindustrie.
2e periode (13 juli t.m. 27 juli) het oosten en noorden
van Nederland plus de bouw- en nevenbedrijven en de
textielindustrie.
3e periode (27 juli t-m. 10 augustus) het gedeelte van
Nederland bezuiden de grote rivieren (Noord-Brabant,
Limburg en Zeeland).
De stichting van de arbeid
heeft deze regeling aanbevolen
voor het tijdvak van zaterdag
29 juni tot en met zaterdag 10
augustus, waarin in het alge
meen de zomervakanties van
de basisscholen vallen. Minis
ter Boersma van Sociale Za
ken heeft hiermee inge
stemd.
Met de stichting is de minis
ter van mening dat op korte
termijn maatregelen nodig zijn
die een verdergaande verbete
ring in de spreiding van de
vakanties voor werknemers
mogelijk maken. Anders zul
len de toenemende vakantie
duur en het groeiend aantal
mensen dat jaarlijks met va
kantie gaat, zonder twijfel tot
een grotere opeenhoping in
het bestaande spreidingsvak
van zes weken leiden, aldus
het ministerie van Sociale Za
ken.
Het centraal akkoord 1973
immers gaat uit van een basis-
vakan/tie van twintig werkda
gen in 1975. Bovendien geven
CBS-cijlers aan, dat het deel
van de bevolking dat jaarlijks
met vakantie gaat, van 1954
tot 1972 is toegenomen van
circa 29 tot ruim 49 procent
van de totale bevolking. De
coördinatiecommissie vakan
tiespreiding bedrijfsleven en
onderwijs is dan ook bezig de
mogelijkheden te onderzoeken
om te komen tot een betere
spreiding van de vakanties.
Met de bedrijfstakken, die nu
nog een collectieve vakantie
regeling toepassen, zijn
vruchtbare contacten gelegd,
zo heeft het ministerie ge
meld.
Verwacht wordt, dat de
coördinatiecommissie begin
1974 met een aantal aanbeve
lingen komt, die al in 1975
kunnen leiden tot een verdere
UTRECHT (ANP) De re
chercheschool van de rijks- en
gemeentepolitie en de kader-
school van de gemeentepolitie
gaan volgende week samenwo
nen in een splinternieuw ge
bouw in Zutphen, dat accom
modatie biedt aan 200 inwo
nende cursisten.
De kaderschool voor de ge
meentepolitie is precies zes
jaar in Hilversum gevestigd
geweest. Gedurende 4y2 jaar
volgden er 800 politiefunctio
narissen brigadiersopleidings
cursussen van gemiddeld acht
weken. Hilversum bood plaats
aan 55 cursisten, in Zutphen
kunnen er 80 terecht. Commis
saris C. Keuken, directeur van
de kaderschool, is blij met de
accommodatieuitbreiding. De
laatste tijd was er al sprake
van een wachtlijst door de nog
steeds uitbreidende sterkte
van politiekorpsen, het toene
mende aantal kaderfuncties en
uitbreiding van het aantal
korpsen gemeentepolitie.
De rechercheschool is ruim
10 jaar gevestigd geweest in
Wolfheze en start op 10 sep
tember reeds met de cursussen
in Zutphen. De kaderschool
voor de gemeentepolitie begint
een week later.
UTRECHT (ANP) De
Initiatiefgroep van verpleeg
kundigen verwacht, dat vier
bestaande organisaties en hloc
zullen toetreden tot de nieuwe
vereniging die de groep aan
het voorbereiden is.
Die organisaties zijn de Ne
derlandse en de Christelijke
Vereniging van Verpleegkun
digen en Verzorgenden
(NVVV en NCVW), de Ne
derlandse Bond van Kraam
verzorgsters en de Nederland
se Bond van Wijkverpleeg
sters. De Initiatiefgroep is in
april van dit jaar gevormd
door vijftien verpleegkundigen
uit verschillende organisaties
om de in een federatie samen
werkende NVVV, NCVW en
de Katholieke Unie van Ver
pleegkundigen (KUW) tot
een fusie te dwingen. Op 1
januari gaat de vereniging dan
definitief van start.
verbetering van de vakantie-
spreiding. Uitgangspunt daar
bij is te bevorderen dat meer
werknemers dan voorheen die
met hun vakantie niet aan
schoolvakanties zijn gebonden,
buiten dat hoogseizoen hun
vakantie opnemen. Hiermee
zou ai bij de vaststelling van de
vakanties voor het komende
jaar rekening kunnen worden
gehouden.
ZEIST (ANP) Bij de
Rijksdienst voor de Monumen
tenzorg zijn vorig jaar subsi
die-aanvragen ingediend voor
in totaal f 200 miljoen. De
dienst beschikte voor dit doel
echter over maar f 44 miljoen
(1973: f 45 miljoen). „We zou
den het liefst zien, dat dit
bedrag werd verdubbeld", zei
de waarnemend hoofddirecteur
van Monumentenzorg, dr. C.
A. van Swigchem, donderdag
op een persconferentie in
Zeist.
De politieke wil tot een
maatschappelijke herwaarde
ring van de oude bebouwing
moet volgens hem nog groeien.
Overigens is er wel spraka
van een tendens, bij de bevol
king zowel als bij bijvoor
beeld gemeentebesturen, tot
behoud van oude panden en
wijken.
Driekwart van de subsidis-
aanvragen betreft woonhuizen.
Maar driekwart van het bud
get is nodig voor grote objec
ten (kerken e.d.). De restaura
tiewerkzaamheden daaraan
duren soms jaren, waardoor d«
kostenstijgingen er veel meer
in doorwerken.
Monumentenzorg is enkele
maanden geleden verhuisd van
Voorburg naar het „broeder
huis" aan het Broederplein in
Zeist. Het pand dat wordt ge
huurd van de evangelische
broedergemeente, is na de gro
te brand die het in oktober
1967 verwoestte, voor f II
miljoen volledig gerestaureerd.
Een deel van die kosten werd
door de brandverzekering ge
dekt. Het oorspronkelijke
Broederhuis dateerde uit
1749.
DEN HAAG (ANP) Bin
nen de inrichtingen van het
gevangeniswezen zullen geen
vuurwapens meer zijn voor
eventueel gebruik door het in
terne personeel. Deze wapens
en de munitie moeten worden
ingeleverd. Dit heeft staatsse
cretaris Glastra van Loon van
Justitie beslist.
Een onderzoek heeft uitge
wezen, dat het gebruik van
vuurwapens binnen een ge
bouw te riskant is. Het risico
bestaat dat een wapen in on
bevoegde handen komt en het
niet past in de penitentiaire
ontwikkeling, dat personeels
leden die de gedetineerden da
gelijks begeleiden, vuurwa
pens dragen.
De gestichtswacht, belast
met de buitenbewaking, blijft
bewapend en kan eventueel
assistentie verlenen. Die wa
pens zullen zo veel mogelijk
buiten de inrichtingen worden
bewaard.
DEN HAAG (ANP) Van
7 tot 21 september zal in het
gebied van Het Kanaal tot
Noord-Afrika, aan de Atlanti
sche zijde, een NAVO-oefe-
ning op middelgrote schaal
worden gehouden, onder de
codenaam „Quick Shave".
De marines van de navol
gende landen zullen aan deze
oefening deelnemen: België,
Canada, Nederland, Portugal,
het Verenigd Koninkrijk en
de Verenigde Staten, zo heeft
de marinevoorlichtingsdienst
meegedeeld.
Een primeur is de deelname
van de Standing Naval Force
Channel aan een NAVO-oefa-
ning.
RHI